Zondag 09 feb 2014 -- Goederentreinen

9 februari 2014: Stuk over HGK gewijzigd in stuk over RheinCargo en aangepast aan de jongste stand. Met dank aan gebruiker mich en Roland Korving voor de geleverde tekst Stukjes over NMBS, RRF en Locon aangepast, met dank aan Roland Korving voor de tekst
8 februari 2014: stukjes over Kombirail Europe, HSL Logistik en Metrans toegevoegd met dank aan gebruiker mich voor de geleverde teksten en stukjes Kombiverkehr en Railtransport weg
8 februari 2014: stukjes over BAM, BE, Captrain en Crossrail aangepast, CTL en Portfeeders verwijderd Met dank aan Roland Korving, webmeester van Rolandrail, die de tekst geleverd heeft.
7 februari 2014: stukje over HUSA aangepast en HUSA veranderd in HTRS; stukje over RRF aangepast
5 februari 2014: stukje over Bentheimer Eisenbahn toegevoegd
31 juli 2013: Aflevering Locon 9702
15 juni 2013: Enkele aanpassingen bij DBSRN en Locon
21 maart: DBSRN 1615 verkeersrood met DB bestickering.
15 maart: 186.240 bij RTB en 186.108 weg, 186.181 weg bij SBB Cargo en 186.108 toegevoegd, 186.181 en 186.187 toegevoegd bij RailTransport/Metrans
14 maart: Inleveren CT-102 en CT-103, 653-08 weg, G2000'n weg, DBSRN 6400'n rood, 189.065 zonder tulpenmotief, ERS 1384 toegevoegd, 189.090 ingeleverd. Ook wijzigingen bij andere vervoerders.
20 februari: DBSRN 1612 verkeersrood met DB-bestickering.
22 november: 9903 (voorheen 1831) en 9904 (voorheen 1836) bij Locon toegevoegd.
12 september: De Locon 220 dient ingevoerd te worden als LOCON220.
9 september: 7109 weg bij Portfeeders, 220 en 1511 toegevoegd bij Locon.
7 juli: 9901 (voorheen 1827) en 9902 (voorheen 1834) bij Locon toegevoegd.
28 mei: RRF1102 toegevoegd.
9 mei: ACTS/HUSA 6003 en 6004 verkocht aan EETC


Om wat duidelijkheid te scheppen in het hele goederengebeuren hieronder een lijst van de in Nederland actieve goederenlocs. Op de grensstations, met name in Venlo, komen nog vele andere loctypen, die hier niet worden genoemd om het zo overzichtelijk mogelijk te houden. Informatie over lading van treinen is onderaan dit bericht te vinden. Vragen over en/of aanvullingen voor dit bericht zijn uiteraard welkom in het forum
Aanvullingen op Cargo richtlijnen danwel per email.

Van belang bij het invoeren van goederentreinen met een in eerste instantie onbekend treinnummer zijn tijd, richting en belading/soort wagens. Om toch een nummer te kunnen achterhalen zijn deze gegevens van cruciaal belang. Daarnaast is het niet zo dat een treinnummer per definitie correct is als de doorkomsttijd klopt met die van het treinnummer, een containertrein die doorkomt op de tijd van een kolentrein krijgt niet ineens het treinnummer van die kolentrein.

Inhoudsopgave van het overzicht

BAM Rail
Bentheimer Eisenbahn
CapTrain
Crossrail Benelux
DB Schenker Rail Nederland (DBSRN)
ERS Railways (ERS)
Eurailscout
HTRS
HSL Logistik
KombiRail Europe
Locon
Metrans
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)
RheinCargo (RC)
Rotterdam Rail Feeding (RRF)
Rurtalbahn (RTB)
SBB Cargo
Shunter
Spitzke Spoorbouw (Spitzke)
Strukton
TX Logistics
Volkerrail
Overige locs
De fabriekskleuren-G2000 op een rij
Lading van de treinen



BAM Rail

BAM Rail heeft naast diverse werkvoertuigen ook Mosi27 en een ex-DB 703 (Windhoff), die wordt meestal ingezet voor de videoschouwtrein. BAM huurt meestal RRF in voor hun werktreinen en de Speno-slijptreinen rijden onder regie van BAM.

Bentheimer Eisenbahn

De Bentheimer Eisenbahn heeft de ex-NS 1835 in dienst als E01. De lok wordt ingezet voor het rijden van de Co-shuttle, een containertrein tussen de Maasvlakte en Coevorden. De Co-shuttles rijden onder Locon-toelating, waardoor de E01 ook voor Locon treinen kan worden aangetroffen. De lok invoeren als E01.


CapTrain

CapTrain rijdt naar België cellulosetreinen vanuit Sloe via Roosendaal, kolentreinen uit Born via Maastricht en kalkslurry uit Moerdijk via Roosendaal. In België waar het wordt overgenomen door CFL Cargo of SNCF.
Verder is Captrain actief met kolentreinen uit Maasvlakte naar Duitsland, chemietreinen Geleen - Frankrijk en papiertreinen Dortmund-Antwerpen (af en toe naar Terneuzen).
CapTrain heeft de beschikking over de CT-101 (V100), de 1555 (G2000), de Class 66's CB 1000, CB 1001 (beide grijs, geen logo), de 6601 (zwart/groen+logo), 6602, 6603, 6605 en 6609 (alle grijs/groen+logo) en 7 zwarte 189'ers (wisselende nummers, geen logo's.


Crossrail Benelux

Crossrail Benelux is in Nederland vooral bekend met hun containertreinen tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied via Nederland. Ze rijden deze treinen met locs van het type Class 66 en leasen de 186 150 maar die wordt meestal onderverhuurd aan Locon. CRB zet de volgende Class 66's in: PB's 03, 12, 13 (alle rood met logo), PB 14 en 15 (beide groen), DE 6301 en 6302 (beide rood), DE 6306 en 6307 (beide grijs), DE 6308 (rood met logo), DE 6309 (grijs met klein logo) en DE 6310 t/m 6314 (rood met logo).

DBSRN

De hoofdmoot van het door DBSRN verzorgde goederenvervoer wordt gereden door 120 locs van de serie 6400. De diesellocs rijden in diverse uitvoeringen rond; de meeste machines zijn DB Verkehrsrot. Enkele locomotieven zijn nog geel/grijs met Railion-sticker, cargorood.
Daarnaast zijn er nog een aantal afwijkende machines:
- 6411-6414, 6416-6418 hebben ATB NG;
- 6421-6442 hebben ETCS;
- 6461-6475 en 6480-6485 zijn aangepast voor de inzet in Duitsland en hebben een vin op de huif. De meeste van deze locomotieven staan echter terzijde in Amersfoort.

Voor diensten in Zeeuws-Vlaanderen doen na het vertrek van de RN204 een viertal Vlaamse Reuzen (6505-6520) dienst. Hiervoor zijn geen vaste locs aangewezen.
Door het ongeval bij Barendrecht op 25-9-2009 staan de 6415 en 6514 ter zijde. In maart 2010 zijn de locs gesloopt. Als gevolg van de terugval in het goederen vervoer staan de 6401-6410, 6420, 6443-6455, 6458-6460, 6462, 6471-6475, 6480-6494, 6496, 6498 en 6501-6503 ter zijde. De 6456 en de 6457 zijn verkocht aan Eurotunnel en worden op het moment aangepast daarvoor. Sinds de zomer van 2011 worden de locomotieven na hun LT1 beurt rood geschilderd.

De modernste locs van RD zijn de elocs serie 189. Alle locs zijn rood met een wit front. De voor Nederland geschikte RD 189'ers zijn de locs 189 023-054, 065-089, en 100 die toegelaten zijn in Nederland.
- 189 072 is voorzien van het opschrift "GZ1000".
- 189 027 en 189 100 hebben een Railion DB Logistics logo.

Verder heeft Railion nog de volgende tractievoertuigen:
- Locs serie 1600. Rijvaardig zijn de 1602, 1604 en 1611, 1612 en 1614-1616. De locomotieven zijn verkeersrood met DB-bestickering. De 1601, 1603 en 1613 staan ter zijde.
- Locs serie 232 (voormalige DR-"Ludmilla", verkeersrood): 232 109, 201, 241, 283, 901-906, 908 en 909. Deze locs worden niet meer in Nederland ingezet, maar hebben wel nog de Nederlandse apparatuur.
- Rangeerlocs serie 363 (voormalige DB-V60, verkeersrood): 363 633, 712, 716, 723, 727, 825 en 833.


ERS

ERS is een organisatie die een shuttle-netwerk door heel Europa beheert. Haar dochter ERS Railways heeft een loccenvloot en rijdt daarmee alle treinen uit de Rotterdamse haven naar een aantal bestemmingen in Europa. Via Bad Bentheim rijden er treinen van en naar Melnik (Praag) Deze gaan gedeeltelijk ook bij Emmerich de grens over via de Betuweroute. Via Venlo en Kaldenkirchen rijden er treinen van en naar Melzo (Milaan), Padova, Germersheim en Mainz Ook via Venlo rijden shuttles tussen Stein (Born) en Novara drie keer in de week. Deze is herkenbaar aan de Ewals containers op de trein. De Neuss shuttles rijden via Emmerich over de Betuweroute.

Voor deze klussen heeft ERS Railways grijs/blauwe locs type Class 66 genummerd ERS6611, 6612, 6617. De ERS6617 is ontdaan van zijn ERS stickers en rijdt in het zwart rond zonder logo. Door het ongeval bij Barendrecht op 25-9-2009 is de ERS6616 niet meer inzetbaar.
Ook heeft ERS Railways locs G1206: ERS1201 "Sandra", ERS1202 "Corina" en ERS1203 "Monique", maar deze doen vooral rangeerwerk in de Rotterdamse haven. De eerste twee zijn grijs met blauw, de laatste is zwart. Voor vervanging van de defecte ERS1202 reed de ERS1202 1/2 in het grijs/blauw. Deze moest ingevoerd worden als ERS12021-2.
Verder heeft ERS een G2000 en wel de 1384 en is blauw grijs.

Inmiddels heeft ERS ook electrische locomotieven serie 189: de locs 189.091, 189.097-189.099, 189.208, 189.286 en 189.190 (zwart met ERS stickers), 189.105, 189.114, 189.284 en 189.983 (zwart, zonder logo's).


Eurailscout

Eurailscout heeft enkele meetvoertuigen. Dit zijn de Ultrasoontreinen UST-96 en UST-02 "Karla Peijs", de meettreinen UFM-07, UFM120, UFM160, BRT-91 (mP_Jules) en BRT-08 (mP_Jim) en de videoschouwtreinen VST-05, VST07-1, VST07-2 en VST07-3. De VST-07's zijn de voormalige Strukton 302270, 302328 en 302282. VST07-1 is als VST-07 in dienst gekomen, maar na de komst van de VST07-2 is het nummer gewijzigd. Overigens dragen de VST-07 ook nog de oude nummers, maar ze worden onder de nieuwe nummers ingevoerd. Ook mP 3029 is eigendom van Eurailscout, maar deze is niet meer dienstvaardig. De VST07-1 is terzijde gesteld te Zutphen.

HSL Logistik

HSL Logistik Rijdt met de 1832 voornamelijk keteltreinen en rangeert in Oss voor de OOC met de gehuurde MEC502.

HTRS

HTRS bouwt momenteel haar railactiviteiten af.
- Locs serie 1600: Op dit moment rijden de 1619 en 1621 nog voor HTRS in de oranje/blauwe huisstijl.
- Locs serie 189: HTRS heeft de 189.092 in dienst, deze is zwart.

KombiRail Europe

KombiRail Europe rijdt containertreinen tussen Maasvlakte en Emmerich met 189 095 (staat 189 995 op) en de 189 200.

Locon

Locon rijdt papierpulp uit Sloe naar Oostenrijk en Duitsland, afvalvervoer uit Sloe naar Mdk en uit Krag, Tbi, At, Nwh, Cmb en Apd naar Vam, containertreinen en allerlei ad-hoc vervoer.
Hier voor worden ingezet:
- twee oranje 189'ers (501 en 502 en drie zwarte 189'ers
- 6 ex-NS 1800'n, alle oranje behalve de gele 9901 die geen groot nr draagt maar logoloos is met wel zichtbaar maar fout vermeld uic-nr 91.84.15.70.82.73:
9901 (ex NSR 1827)
9902 (ex NSR 1834)
9903 (ex NSR 1837)
9904 (ex NSR 1831)
9905 (ex NSR 1836)
9906 (ex NSR 1828)
- traxx 186 150 gehuurd van Crossrail
- 3 V100 (oranje 220 en van NBE gehuurde oranje/blauw/wit 203 160 en 203 163)
- 4 G1206 (blauw/witte 1507, zwarte 1571, groen/wit/gele 1796 en een van Strukton gehuurde 30300x)
- 1 G2000 (groen/grijze 1605 (ex-R4C 2006))
- 2 ex-NS, ex-RRF 600 (beide oranje 9701 en 9702, inzet in Apd en Vam)
- 1 ex-NMBS, ex-ACTS-loc (oranje 9802, inzet in Sloe)

Metrans

Metrans rijdt iedere dag tussen Waalhaven RSC en Praag. 3 keer per week tussen Waalhaven RSC en Dunajaska Streda.
Metrans rijdt containertreinen onder de vlag van RRF met de loccen 186 141, 181, 182, 183, 187, 275, 289, 291.

NMBS

De dieselloks 7771 t/m 7783 en 7866 t/m 7869 worden door NMBS ingezet naar NL, enkeltractie naar Zeeuws-Vlaanderen en in dubbeltractie naar Budel (zinkerts), Sloe (ad-hoc), en Lage Zwaluwe (kalkslurry)
De Eloks 2804 t/m 2833, 2841, 2842 zijn beschikbaar voor de containertreinen via Rsd-Vl/Em, Volvotreinen via Rsd-Bh en Buna-, staal- en UC-treinen naar Kfh.
De Eloks, serie 2800 invoeren als NMBS2800.

RheinCargo (RC)

RheinCargo (RC) is de coöperatie van Häfen und Güterverkehr Köln (HGK) en Neuss Düsseldorfer Häfen (NDH).

RC rijdt in Nederland containertreinen tussen Duitsland en naar de Maasvlakte. RC heeft daarvoor grijze locs van het type Traxx F140 DE met de nummer 801 t/m 805

Ook rijdt RC kolentreinen van de Maasvlakte en Amsterdam Westhaven naar Duitsland en beschikt daarvoor over een aantal loks van het type Class 66:
DE 61 (verbleekt rood, HGK-logo)
DE 63 (groen)
DE 64 (groen)
DE 668 (vermiljoen, HGK-logo, "Klaus Meschede")
DE 675 (zwart)
DE 679 (grijs)
DE 680 (grijs)
DE 681 (zwart)
DE 682 (zwart)
DE 683 (zwart)
DE 684 (zwart, MRCE-logo)
DE 685 (zwart)
DE 686 (zwart)

RRF

Bakkies:
RRF heeft de 662 geschonken als monument in Drachten, de RRF 1 t/m 3 zijn verkocht aan Railpro (Crailoo), de RRF 4 en 5 zijn verkocht aan Locon. Alleen de ex-Strukton 640 is nog met dat nummer bij RRF.

Reeks 73:
RRF heeft 8 ex-NMBS reeks 73, genummerd 101 t/m 108, allen geel/groen, de 106 heeft extra bestickering van Mobilis (als erfenis van het stationsvernieuwingsproject Rotterdam CS waarvoor de loc langdurig werd ingezet).

V100:
RRF heeft 8 V100'n, de 16 t/m 23, allen groen/geel maar de 18 en 20 hebben ook nog een oranje vlak en een groot BAM-logo. De V100'n worden ingezet voor eigen treinen, voor aannemers en af en toe voor andere vervoerders.

G2000:
RRF leased 3 G2000'n, de 1103 (blauw/grijs), 1104 (groen/grijs), en 1107 (blauw/grijs). Deze worden o.a. in België en Zeeuws-Vlaanderen ingezet. De 1101 en 1102 die RRF-kleuren dragen zijn in (langdurig) herstel.

Class 66:
RRF heeft de lease van de 653-05 overgenomen van HTRS, de loc word ingezet in het dolimevervoer Hermalle (B)-Veendam wat overgenomen is door RRF.

1600:
RRF heeft de lokken 1606 en 1609 van HTRS overgenomen.
Deze rijden bij RRF als 4401 (ex 1606) en 4402 (ex 1609).
Inzet in het dolimevervoer Hermalle (B)-Veendam, samen met de 653-05

RTB

RTB rijdt een aantal treinen in Nederland: De containertreinen vanaf de Maasvlakte naar Stuttgart, en de zogenaamde 'Retrack-treinen', bestaande uit graanwagens uit Oss en vaak ook enkele containerdraagwagens met containers uit Pernis en ketel/silowagens vanuit verschillende Rotterdamse havens. Deze trein gaat naar Hongarije.
Daarnaast rijdt de RTB een aantal treinen in Nederland in samenwerking met TrainsporT. RTB heeft hiervoor de volgende locs ter beschikking:
Class 66:
- Een groene class 66 met gele fronten met het nummer PB01. Deze wordt ingevoerd als V264.
- Een groene Class 66 (met Ascendos livrei) met het nummer V266.
- Een groene class 66 met gele fronten met het nummer PB17. Deze wordt ingevoerd als V267.
G1206:
- Een blauwgrijze met het nummer V155.
- Een grijsgroene met het nummer V156. Deze is in de huisstijlkleuren van de RTB gebracht.
G2000:
- V203 (nieuw aan RTB geleverd): blauwe cabines met zilveren huif en witte contrastvlakken, RTB-logo's op de huif, draagt nummer V203.
- V204 (nieuw aan RTB geleverd): blauwe cabines met zilveren huif en witte contrastvlakken, RTB-logo's op de huif, draagt nummer V204.
- V206 (nieuw aan RTB geleverd): groot TransporT-logo op de huif.
Elektrische tractie bij de RTB wordt gevormd door de grijze locs 186.107. Ook de 186.240 is actief bij RTB. Op de zijwanden is de loc voorzien van logo's.


SBB Cargo

SBB Cargo rijdt sinds 1 januari 2010 onder het attest van ACTS kolentreinen van Awhv naar Freiburg. Daarnaast rijdt het met DBM treinen via Bentheim, Deventer, Zwolle Rangeer (kopmaken) en Onnen (locwissel) naar Veendam. Ook rijden DBM treinen naar de Amsterdamse Westhaven vanuit het Duitse Mainzlar.
De SBB heeft voor de inzet in Nederland de beschikking over de 186.103 (met Railpool logo's) en de grijze 186.108. Deze locs verzorgen ook de auto treinen naar Safenwil en de nachtelijke UC treinen tussen Kijfhoek en rangeerstation Gremberg bij Keulen.


Shunter

Shunter heeft locs 203.101 en 203.102 welke geelgrijs zijn, de naam "Shunter" staat er groot op. Deze locs worden regelmatig door andere vervoerders gehuurd voor het rijden van treinen. Daarnaast heeft Shunter een groot scala aan rangeerlocjes, welke voornamelijk in het Rotterdams havengebied ingezet worden.


Spitzke

In Nederland maakt bouwbedrijf Spitzke gebruik van een aantal blauw/witte machines type V 100 (ex-DR). Ze zijn genummerd als V100-SP-00x; in Nederland komen alleen de 004-007. De 004-006 zijn eigendom van het Nederlandse Spitzke Spoorbouw BV, de 007 is eigendom van het Duitse Spitzke Gleisbau GmbH. De Nederlandse locs dragen de volgende namen (V100-SP-007 heeft geen naam):
V100-SP-004 - Mari�lle
V100-SP-005 - Truus
V100-SP-006 - Marieke


Strukton

Infraonderneming Strukton heeft zowel lokomotieven als onderhoudsmachines. Al die materieel wordt ingevoerd onder de SGRM-nummers. Vaak heeft dit materieel echter ook nog andere nummers of namen, welke soms beter zichtbaar aangebracht zijn. Hieronder een overzicht van al het Strukton-materieel dat ingevoerd kan worden. Als eerste staan de SGRM-nummers, daarna andere uiterlijke kenmerken:

300001 - Kettinghor 2 (Kettinghormachine RM 80)
300004 - Kettinghor 4 (Kettinghormachine C750)
300022 - Ploeg 110 (Ballastprofileermachine R 21 LS)
300023 - ? (Stopmachine Beaver 800)
300024 - CSM4 (Stopmachine 09-3X)
300025 - CSM5 (idem)
300026 - CSM3 (Stopmachine 09-16)
300034 - Unimat-4 (Wisselstopmachine Unimat 08-275)
300035 - Unimat-5 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)
300037 - Unimat-7 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)
300050 - Ploeg 10 (Ballastprofileermachine SSP 110 SW)
300052 - Ploeg 12 (Ballastprofileermachine SSP 110 SW)
300053 - Ploeg 14 (Ballastprofileermachine SSP 110 SW)
300066 - Tonny (LK60)
300070 - Stab10 (Stabilisator DGS 42 N)
300071 - Stab11 (Stabilisator DGS 62 N)
300098 - Ravot3/Ingrid (Ravot Mosi 29)
300105 - Gemma (Bovenleidingsvernieuwingstrein FUM 100)
300201 - Herma (O&K-loc)
300202 - Tiny (O&K-loc)
303001 - Carin (G1206)
303002 - Willy (G1206)
303003 - Janine (Deutz-loc)
303004 - Monique (Deutz-loc)
303005 - Ankie (ex-HGK Deutz-loc)
303006 - Irene (ex-HGK Deutz-loc)
303007 - Demi (G1206)
303008 - Danique (G1206)
300094 - Dit is de voormalige Ravot 2 alias ex TG804NS en lijkt enigszins op een mosi. De vermelding Ravot 2 is nog wel aanwezig op dit voertuig.

Er is nog ��n voertuig dat alleen een Maco-nummer heeft, dit wordt onder dit Maco-nummer ingevoerd:
1666209 - Unimat-9 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)

TX Logistics

TX Logistics rijdt vanaf 14 september 2009 de "peukenexpress" Bergen op Zoom - Itali�. Daarnaast rijdt TX Logistics 4 keer in de week een kolentrein. Hiervoor hebben zij de 189.202, 189.995 en 189.996 (dispolok kleuren) en de zwarte 189.103, 189.110, 189.112, 189.115, 189.280, 189.281, 189.287, 189.986, 189.991, 189.992, 189.997 en 189.998 tot hun beschikking.

Volkerrail

VolkerRail rijdt infratreinen door Nederland en gebruikt daarvoor voormalige Oost-Duitse locomotieven typen en V 100. De V100'n zijn 203-1 "Tom", 203-2 "Jerry", 203-3 "Spike", 203-4 "Butch" en 203-5 "Tyke". Volkerrail had ook de beschikkeing over twee locs type V 60. Deze V 60'n, 106-1 "Knabbel" en 106-2 "Babbel", zijn overgenomen door EETC. Alle locs kunnen onder hun nummer worden ingevoerd. Verder staan nog SGRM300093 (de voormalige Ravot 1) en Sherloc ter beschikking.

Overige locs

Op dit moment zijn er geen overige locs.


De fabriekskleuren-G2000'n op een rij

In Nederland rijden vier G2000'en in de fabriekskleuren rond:
- Locs DH751-DH754 van HGK.


Lading van de treinen

De lading van de trein is, zoals hierboven al is opgemerkt, ook van belang om een treinnummer te kunnen achterhalen. Er bestaan vuistregels voor het koppelen van een treinnummer aan een bepaald type goederentrein, anders gezegd: een bepaalde treinnummerreeks bevat meestal eenzelfde type trein. Er gelden globaal de volgende regels:

40xxx t/m 43xxx: container- en huckepacktreinen
44xxx t/m 45xxx: gemengde goederentreinen (maar mogelijk ook met een zelfde soort wagens...)
46xxx t/m 49xxx: zie toelichting in de download-TDR van rolandrail.net (zie ook hieronder), veelal bloktreinen
5xxxx: binnenlandse treinen van alle vervoerders behalve DB Schenker Rail Nederland.
60xxx: binnenlandse treinen van DB Schenker Rail Nederland.
61xxx: idem
62xxx: idem
63xxx: idem

Veel meer informatie over het gehele goederengebeuren is te vinden op Rolandrail.net, de download-TDR waarnaar hierboven verwezen wordt is ook daar te vinden, en wel op de dienstregelingen-pagina.

Met dank aan Roland Korving, webmeester van Rolandrail.net, die ons toestemming gaf zijn treinnummer-richtlijnen te gebruiken, Hein Verstappen "trein-elf" die de overzichten van een aantal vervoerders voor zijn rekening heeft genomen en aan allen (in het bijzonder Magnus Souverein) die aanvullingen gestuurd hebben!