Maandag 13 jul 2015 -- Reizigersmaterieel

10 juli 2015: Grote revisie van dit gehele bericht. sfj
11,13 juli 2015: Kleine aanvullingen en correcties.

Hieronder wordt een overzicht gegeven van het actieve reizigersmaterieel in Nederland. Net als bij het goederenmaterieel is volstaan met het materieel dat echt over de grens komt, wat alleen op grensstations als Venlo komt is in het overzicht niet opgenomen. Wijzigingen kunnen doorgegeven worden in het forum: Aanvullingen op Reizigers invoer-richtlijnen


Inhoudsopgave van het overzicht

NS Reizigers:
-Treinstellen
-Getrokken materieel
NS International
Syntus
Arriva
Veolia
Connexxion
Breng
EETC
Abellio

NS Reizigers

NSR verzorgt de hoofdmoot van het reizigersvervoer en beschikt daarvoor over diverse materieeltypen, die hieronder kort worden besproken.


Treinstellen

Mat'64 is nog actief in een aantal stoptreindiensten in het zuiden en oosten des lands. De vierdelige stellen Plan T zijn gesloopt op twee uitzonderingen na. Twee bakken van de 522 in Haarlem bij de werkplaats en de 526 welke in Amersfoort bij de loods ter zijde staan. Ongeveer veertig treinstellen plan V in de series 441-482 en 950-965 worden nog dagelijks ingezet in sprinterdiensten. Naar het nu aanziet zal de geplande inzet vanaf december 2015 tot het verleden behoren.

SGMm rijdt nog steeds rond in stoptreindiensten. Deze stoptreinen worden vaak met de term "Sprinter" aangeduid. De tweewagenstellen 2111-2125 en 2131-2145 en de driewagenstellen 2936-2995 zijn beschikbaar voor de treindienst.

Het stoptreindubbeldeksmaterieel DD-AR rijdt op diverse drukkere lijnen. De vijftig DD-AR-stammen met motorwagens zijn gereviseerd tot DDZ. Er bestaan nog achttien treinstammen DD-AR: Zes maal Bvk+ABv+Bv+loc 1700 en twaalf maal ABvk+Bv+Bv+loc 1700 (stamnummer 7300). De actuele samenstelling van de stammen is terug te vinden in de rubriek Materieelsamenstellingen.

De SLT (Sprinter Light Train)-treinstellen worden ingezet in sprinterdiensten in het grootste deel van het land. Er zijn 69 vierwagenstellen (2401-2469) en 62 zeswagenstellen (2601-2662). Deze ondergaan een eerste revisie in Haarlem om met name draaistelslijtage te bestrijden. Deze treinstellen worden in de komende jaren eveneens voorzien van een toilet. Ze zijn genummerd

Alle treinstammen DD-AR met een motorwagen zijn gereviseerd en worden tegenwoordig als DDZ ingezet als intercity. Deze worden genummerd in de series 7500 (vierwagenstammen) en 7600 (zeswagenstammen) en worden in diverse intercitydiensten ingezet. Ook worden om tekorten in de sprinterdienst op te vangen diverse vierwagenstammen nog altijd als sprinter ingezet.

Met name in de NoordOost-verbindingen terug te vinden is de Koploper, ofwel het ICM. De stellen zijn gerenoveerd. Het betreft 87 driewagenstellen 4011-4097 en 50 vierwagenstellen 4201-4250.

Het dubbeldeksmaterieel IRM rijdt diverse IC-diensten. Beschikbaar zijn vierdelige stellen, genummerd in de series 9400 en 9500, en zesdelige stellen, genummerd in de series 8600 en 8700. Onder Materieelsamenstellingen zijn de exacte samenstellingen te vinden. Treinstel 9514 is voorzien van bestickering voor de Boekenweek, 'Lekker lezen doe je in de trein'. Treinstel 9556 is sinds september 2014 bestickerd als 'groene trein', om het groene stroomcontract met Eneco te accentueren.

Op de baanvakken Zwolle - Enschede en Zwolle - Kampen zijn de DM'90-stellen actief. Voor Zwolle-Kampen zijn de 3448 en 3449 in gebruik. De 3426, 3431, 3436 en 3447 zijn voorzien van een bestickering "in opdracht van de provincie Overijssel, en maken met de 3426-3430, 3432-3440 en 3443-3450 de dienst uit op Zwolle - Enschede.

Terzijde staan de 3401 t/m 3423, 3425, 3441, 3442 en 3451 t/m 3453
De 3424 is ingezet voor een proef met lasergedreven bladverwijdering voor met name de herfst maar bivakkeert al enige tijd in Zutphen bij de Strukton werkplaats.

NS Reizigers heeft inmiddels bij Stadler een serie FLIRT-treinstellen besteld, en bij CAF nog een serie sprinters, die uiteindelijk het DD-AR, Mat '64 en SGM gaan vervangen. Ook loopt er momenteel een aanbesteding voor nieuwe intercitytreinstellen welke op termijn ICM en ICR zullen vervangen en ook geschikt zullen zijn voor de HSL-Zuid.
Getrokken materieel

Voor getrokken treinen van NS International is een klein aantal elektrische locomotieven serie 1700 beschikbaar. Deze opereren in een aparte pool van het voor DDM1 en DDAR geschikte locomotievenpark.

Het DDM1 materieel ondergaat een grote revisie in de Amsterdamse werkplaats Zaanstraat, en komt in 2016 in elf formaties van vier rijtuigen weer op de baan als materieelserie 7400, waaronder we ze in gaan voeren. Dit zal gaan rijden met een aparte serie locomotieven 1700, die niet met ander materieel ingezet zullen worden.

De Intercity Direct Asd-Bd v.v., rijdt ook op de HSL met de rode (186.111-186.122) Traxx'en met Priostammen (ICR). Deze locomotieven zijn ondergebracht bij NSR. Deze worden op dit moment gereviseerd en daarbij voorzien van een NSR outfit. Tevens heeft NSR sinds eind 2014 de beschikking over eigen (gekochte) Traxx'en, genummerd in de serie 186.001-186.019, ook in NSR kleuren. Ook zijn er achttien nieuwe locomotieven 186.020-186.037 besteld om deze serie aan te vullen. De BDs-rijtuigen die voorheen als binnenlandse trek-duwtreinen werden ingezet worden als tussenrijtuig in de verschillende formaties ingezet. Er komen uiteindelijk vier samenstellingen: BeNeLux: zes rijtuigen met BDs als getrokken trein voor de dienst Amsterdam-Brussel, AmRo: zes rijtuigen in sandwich-formatie met BDs voor de extra diensten Asd-Rtd (en loc voor en achter), Prio: zes rijtuigen getrokken trein, voor de dienst Asd-Bd, Gvc-Ehv: negen rijtuigen met BDs, voor de dienst Gvc-Ehv die vanaf 2017 Rtd-Bd over de HSL zal gaan rijden.
De nieuw gereviseerde stammen zijn genummerd aan de hand van het BDs-rijtuig, in de serie 16xxx. Oude stammen zijn aan de hand van het meerijdende BD-rijtuig in de series 4700/4900 genummerd.

NS International

NS International (voorheen HiSpeed) verzorgt de dagtreindiensten van Amsterdam naar Duitsland, België en Frankrijk.

De dagtreinen naar Berlijn bestaan uit DB-rijtuigen. De rijtuigstam kan ingevoerd worden onder het nummer van de ARkimbz: 85.5xx. Voor het Nederlandse traject wordt gebruik gemaakt van NSR-locs serie 1700. Er wordt bij een tekort aan dienstvaardige 1700'en ook wel gebruik gemaakt van TRAXX 186.148 of 186.149.

Voor de dagtreinen naar Frankfurt en verder wordt gebruik gemaakt van de hogesnelheidstreinstellen ICE-3M. NS Int. bezit drie ICE's: 4651-4653. Ook komen ICE's van de DB naar Nederland: 4601-4604, 4607, 4610-4611, 4654, 4680, en 4682-4685.
Stel 4654 is samengesteld uit delen van de oorspronkelijke 4654 (aanrijding met goederentrein bij Zevenaar op 11 januari 2011) en 4681 (aanrijding met vuilniswagen bij Lambrecht bij Neustadt an der Weinstraße op 17 augustus 2010). Het stel rijdt onder het nummer 4654.

De dagtreinen naar België (tussen Amsterdam en Brussel) worden gereden en door de NMBS-elocs reeks 28 en rijtuigen ICRm. Deze rijtuigen worden als stam ingezet, waarbij het nummer van de BD het stamnummer bepaalt. Dit wordt ingevoerd als 47xx. Uitzondering is BD 82-70 438, deze heeft stamnummer 4779.
Deze stammen zijn combinaties van "zuurstok" rijtuigen met bonte kleuren en en ICR-rijtuigen in de geelblauwe NS-huisstijl. Tijdens de lopende revisie krijgen alle rijtuigen de huisstijlkleuren terug. Ook rijden er stammen met een Bpmbdzf7 (vroeger BDs genoemd). Deze normaal rijtuig ingezet, de stuurstand wordt niet gebruikt. De stammen zijn genummerd als 164xx, waarbij het volgnummer van de Bpmbdzf7 de eindcijfers bepaalt. Deze specifiek voor de BeNeLuxdienst bestemde stammen dragen naast het NS- ook het NMBS-logo.

Als laatste rijden er nog dagtreinen naar Paris Nord, hiervoor wordt gebruik gemaakt van Thalys-hogesnelheidstreinstellen. Hiervan bestaan twee series: de 4301-4307, 4321 - 4322 van de NMBS, 4331-4332 van de NS en de 4341-4346 van de SNCF. Deze stellen zijn van het type PBKA, de 4532-4540 zijn van het type PBA.

De dagelijkse nachttrein "City Night Line" richting Duitsland vanaf Amsterdam via Utrecht en Arnhem wordt gereden met rijtuigen van buitenlandse vervoerder DB. De tractie op het Nederlandse deel tot grensstation Emmerich wordt verzorgd door de TRAXX-locomotieven 186.148 en 186.149 welke hiervoor andere software hebben en niet op de HSL-Zuid ingezet mogen worden. Bij omleiding via bijvoorbeeld Venlo wordt wel eens een eloc serie 1700 ingezet, deze wordt ook gebruikt om de trein vanuit de Watergraafmeer (reiniging) naar de Zaanstraat (kopmaken) te brengen in het Amsterdamse.

Syntus

Syntus rijdt reizigerstreinen op de diesellijn Zutphen-Oldenzaal in het oosten van Nederland. Hiervoor zijn negen treinstellen type Lint 41/H, genummerd 36, 38-45 in gebruik. De treinstellen zijn beplakt in een wit/rode kleurstelling voor de concessie Twents.

Ook heeft Syntus de concessie Enschede-Zwolle-Kampen gewonnen, en zal hier met FLIRT3-treinstellen van Stadler gaan rijden. Met de elektrificatie van die lijn zal dit jaar worden begonnen.

Arriva

Arriva rijdt op de diesellijnen in Noord-Nederland met GTW's. Er zijn twee typen: D-GTW 2/6 10228-10234, 10236-10244 (een kopbak aan weerszijden van het motorgedeelte) en D-GTW 2/8 10301-10327, 10335, 10345, 10346-10351, die nog een extra tussenbak hebben ten opzichte van een 2/6. De stellen 10301, 10302 en 10303 zijn voorzien van Wiederline-bestickering ter promotie van de verbinding met Leer in Duitsland.

Ook is Arriva actief op Dordrecht-Geldermalsen, de MerwedeLingelijn. Hier wordt gereden met de E-GTW's 2/8 10501-10506, 10509 en 10510 en de E-GTW's 2/6 10407 en 10408.

Sinds eind 2012 is Arriva actief in het oosten van Nederland. Tussen Zwolle en Emmen rijdt Arriva met E-GTW's. Er zijn zowel GTW 2/6 en 2/8 aanwezig. De GTW 2/6 zijn genummerd in de serie 10411-10416 en GTW 2/8 in de serie 10517-10524.

Tussen Zutphen en Apeldoorn, Zutphen - Winterswijk, Winterswijk - Arnhem en Arnhem - Tiel worden D-GTW's ingezet. De GTW 2/6 zijn genummerd in de serie 10252-10264 en de serie GTW 2/8 als 10365-10375.

Vanaf 8 december 2013 rijdt Arriva ook de lijn Almelo - Mariënberg, onderdeel van de Vechtdallijnen. Hiervoor heeft Arriva de beschikking over twee LINT41-treinstellen 33 en 34.

Arriva gaat vanaf eind 2016 ook de concessie Limburg exploiteren, wat alle stoptreindiensten Nm-Rm, Rm-Mtr, Std-Hrl, Mtr-Krd behelst. Hiervoor zijn FLIRT3-treinstellen van Stadler besteld.

Veolia

Voor de dienst op Nijmegen-Roermond maakt Veolia gebruik van GTW's, de 7.201-7.206 (D-GTW 2/6) en 7.351-7.360 (D-GTW 2/8). Ook heeft men voor spitstoevoegers twee voormalig-Syntus Lint treinstellen 35 en 37. Deze zijn bij Veolia in dienst als 235 en 237. Deze voeren we in als 7.235 en 7.237, overeenkomstig de invoernummers van overig Veolia-materieel.

Ook is Veolia actief in Zuid-Limburg, op de lijn Maastricht-Kerkrade. Hier wordt eveneens met GTW's gereden: de E-GTW 2/6 7.501-7.505 en E-GTW 2/8 7.651-7.653.
Deze concessie zal overgaan naar vervoerder Arriva, die vanaf eind 2016 dit materieel over zal nemen.

Connexxion

Vervoerder Connexxion is actief op Ede-Wageningen-Amersfoort en maakt daar gebruik van blauwe Protos-stellen: de stellen 5031-5035 zijn in dienst. En er is een GTW 2/8: de 5037. Deze stellen zijn in te voeren als CXX50xx. In de komende jaren zal deze serie aangevuld worden met drie extra Protos-treinstellen

Breng

Vanaf 9 december 2012 rijdt Breng tussen Arnhem en Doetinchem. Breng is de naam van het samenwerkingsverband tussen Connexxion en Hermes. Hermes heeft deze aanbesteding gewonnen en de treinstellen zijn door Connexxion gekocht. Er zijn in totaal 9 treinstellen GTW 2/8 actief in de Breng-huisstijl. Ze zijn genummerd in de serie 5041-5049. We voeren ze in als CXX504x.

EETC

Per 1 juli 2010 is EETC zelfstandig spoorvervoerder. Men beschikt over de roodbruine 661 van de VSM en de EETC501. Tevens heeft EETC de beschikking over 5 rangeerlocs type V60: de EETC504 en EETC505 (de ex-VR 106-1 en 106-2), en de 6003-6005 (ex-ACTS).
Dieselloc's 6004 en 6005 staan gestationeerd te Watergraafsmeer, terwijl loc 6003 buiten dienst staat in Apeldoorn. De EETC504 staat in 's Hertogenbosch voor de autoslaaptreinen. De EETC505 is nog niet in dienst.
EETC beschikt ook over drie dienstvaardige ex-NS1200 locs, 1251, 1252 en 1254. Ook werden drie ex-NS1600 locomotieven 1618, 1619 en 1621 overgenomen van HUSA begin 2015. Echter gaf EETC kort daarna aan, vanwege de onmogelijkheid een rendabele exploitatie te realiseren, alle huidige treindiensten te staken.

Abellio

Abellio, volledige dochter van de Nederlandse Spoorwegen, heeft een grote concessie in Duitsland gewonnen, en zal in de toekomst een stoptreindienst vanuit Duitsland via Emmerich naar Arnhem gaan exploiteren met tricourante Stadler-treinstellen.