Maandag 20 jan 2014 -- Reizigersmaterieel

29 augustus 2014: diverse wijzigingen, w.o. HiSpeed -> NS Int.
1 mei 2013: VIRM 9544 afgeleverd, 9520 bestickerd als Kroningstrein.
15 april 2013: DD-AR stammen terzijde, locomotieven serie 1700 terzijde, Plan V terzijde, typefout bij ICE 4680 aangepast, GTW 2/8 5037 bij CXX
10 januari 2013: ICE 4680 verwijderd
11 januari: Diverse aanpassingen.
10 januari: Diverse aanpassingen.
27 december: Aanpassingen in het kader van het jaar 2013.
20 januari 2014: Aanpassingen bij Syntus en Arriva.

Hieronder wordt een overzicht gegeven van het actieve reizigersmaterieel in Nederland. Net als bij het goederenmaterieel is volstaan met het materieel dat echt over de grens komt, wat alleen op grensstations als Venlo komt is in het overzicht niet opgenomen. Wijzigingen kunnen doorgegeven worden in het forum: Aanvullingen op Reizigers invoer-richtlijnen


Inhoudsopgave van het overzicht

NS Reizigers:
-Treinstellen
-Getrokken materieel
NS International
Syntus
Arriva
Veolia
Connexxion
Breng
EETC


NS Reizigers

NSR verzorgt de hoofdmoot van het reizigersvervoer en beschikt daarvoor over diverse materieeltypen, die hieronder kort worden besproken.


Treinstellen

Het Mat'64 is nog actief in een aantal stoptreindiensten in het zuiden des lands. De vierdelige stellen Plan T staan terzijde. Vanaf de zomer van 2012 is bij Onderhoudsbedrijf Maastricht een carrousel ingesteld, waarbij ten hoogste 25 treinstellen zijn opgenomen. De treinstellen worden na een onderhoudsbeurt hier in geplaatst. Deze is per 21 januari 2013 opgeheven.
Voor NSR zijn beschikbaar de 441, 443-447, 449-458, 463-467, 469, 471, 474-476, 478-480, 482, 922-929, 934-937, 939-945, 947-952, 954-958 en 961-965.
Voor de dienst op Zwolle-Emmen tot en met december 2012 zijn bij de "race-V's" 936-965 een extra rijstand vrijgeschakeld, waardoor sneller kan worden opgetrokken. De 950-958 en 961-965 werden vast ingezet en hebben ook de opschriften "Provincie Overijssel" en "Provincie Drenthe" op de zijwanden. De 936-949 zijn reserve. Na de overgang van Zwolle - Emmen zijn de stellen in het gehele land te vinden. Stel 919 rijdt voor Connexxion op de Valleilijn.

Op termijn wordt mat'64 vervangen door de Sprinter Light Train (SLT). Er zijn vierwagenstellen (serie 2400) en zeswagenstellen (serie 2600). Na zeer uitgebreide testen worden de eerste stellen sinds 23 februari 2009 in de reizigersdienst ingezet. De treinstellen zijn met name te vinden in de Randstad en brede Randstad. Er zijn in totaal 69 vierwagenstellen en 62 zeswagenstellen. Teinstel 2658 staat in Haarlem met zware botsschade als gevolg van een botsing te Amsterdam.

Ook SGMm rijdt voornamelijk in stoptreindiensten. Deze stoptreinen worden vaak met de term "Sprinter" aangeduid. De tweewagenstellen 2111-2125 en 2131-2145 en de driewagenstellen 2936-2995 zijn beschikbaar voor de treindienst. De 2116 staat lange tijd aan de kant als gevolg van een botsing te Leiden.

Het stoptreindubbeldeksmaterieel DD-AR rijdt op diverse drukkere lijnen. Er bestaan twee soorten: Bvk+ABv+Bv+Bv+loc 1700 (stamnummer 7400) en Bvk+ABv+Bv+mABk (stamnummer 7800). De actuele samenstelling van de stammen is terug te vinden in de rubriek Materieelsamenstellingen. Rijtuigen Bv 280 7208, Bvk 270 7040 en Bvk 270 7079 zijn in 2011 gesloopt. Vanaf de zomer 2011 wordt het materieel gereviseerd. Hierbij krijgen zij een nummering in de serie 7500. Het gaat hier om stammen serie 7800. De stammen 7410, 7411, 7412, 7413, 7414, 7415, 7416, 7417, 7418, 7419, 7437, 7438, 7443, 7444 en 7451 staan ter zijde.

Met name in de NoordOost-verbindingen terug te vinden is de Koploper, ofwel het ICM. De stellen zijn gerenoveerd.

Het dubbeldeksmaterieel IRM rijdt diverse IC-diensten. Beschikbaar zijn vierdelige stellen, genummerd in de series 9400 en 9500, en zesdelige stellen, genummerd in de series 8600 en 8700. Onder Materieelsamenstellingen zijn de exacte samenstellingen te vinden. Momenteel vindt er bij de VIRM-1 stellen een inbouw van nieuwe tractie-installaties plaats gecombineerd met de inbouw van OBIS. Ook wordt OBIS ingebouwd bij de VIRM-2/3/4 stellen. Het "Olympische" stel 9525 is voorzien van een oranje bestickering. Treinstel 9514 is voorzien van bestickering "Lekker lezen doe je in de trein". Vanwege de troonswisseling op 30 april 2013 is de voormalig Olympische 9520 bestickerd als oranje Kroningstrein.

Op onder andere de dieselbaanvakken van NSR zijn de DM'90-stellen actief. Voor Zwolle-Kampen zijn de 3403 en 3410 in gebruik (herkenbaar aan een witte streep over de hele lengte en de teksten Zwolle-Kampen, verder staan de NS-logo's onder de cabines). De overige NSR-diensten worden gereden door de 3406-3409, 3411-3413 en 3415-3421 en 3423 t/m 3426. De ABk 3405 is gesloopt na een ongeval, de Bk is reserve. Diverse stellen (o.a. 3408 en 3426) hebben witte of gele NS-logo's op (een van) de fronten.
Terzijde staan de 3401, 3402, 3404, 3414, 3427, 3428, 3430-3433 en 3443-3447.


Getrokken materieel

Trek- of duwkrachten voor de getrokken treinen van NSR zijn de e-locs serie 1700. Beschikbaar zijn de 1730 t/m 1733, 1736-1753 en 1756 t/m 1768. De 1701-1728 zijn in gebruik voor DD-AR-stammen. Door het revisieproces bij de DD-AR stammen zijn er geen locomotieven meer nodig. De 1701, 1703, 1704, 1705, 1707, 1708, 1709, 1710, 1712, 1721, 1723, 1725, 1727 en 1728 staan inmiddels terzijde.

Voor dienst met DDM-1 zijn geschikt gemaakt: 1769, 1772 en 1774 t/m 1781. Op 16 juli 2012 liep de inzet hiervan af. De 1770, 1774, 1777 en 1778 worden gebruikt voor Sandite ritten. Terzijde staan de 1729, 1734, 1754, 1755, 1769, 1771 - 1773, 1775, 1776 en 1779 - 1781. De 1755 is verhuurd aan NS Hispeed om energie te leveren aan rijtuigen op de Watergraafsmeer. De 1774 en 1777 zijn verhuurd aan NS HiSpeed om ICRm rijtuigen te voorzien van hoogspanning op de Binckhorst in Den Haag en onderhoudsritten naar Maastricht. De 1735 is gesloopt.

De locs uit de serie 1800 staan terzijde (al of niet met schade), enkele 1800'en zijn inmiddels gesloopt.

Voor regionaal verkeer in gebruik was het DDM-1, de eerste generatie dubbeldeksmaterieel. De rijtuigen zijn van stamnummers voorzien (ABv: 6600, Bv: 6800, Bvk: 6900) en reden in trek-/duwbedrijf met de locserie 1800. Op 6 september 2010 zijn alle stammen DDM-1 terzijde gesteld. In de winter van 2011 en van 2012 zijn zij opnieuw gebruikt. Na juli 2012 werden zij weer terzijde gesteld. Een deel staat op de Dijksgracht en een deel is in december 2012 in Nijmegen gestald.

In de IC-dienst is ICR het meest gebruikte rijtuigtype. De enkele jaren geleden gerenoveerde rijtuigen rijden nu volgens plan alleen in trek/duw-bedrijf. De rijtuigen voor de binnenlandse dienst zijn ook geformeerd tot vaste stammetjes (zie ook Materieelsamenstellingen), namelijk B+A+B (serie 5600), Bf+B+Bf (serie 5800) en losse BDs (serie 5200). De BDs stammen 5220 (schade), 5223-5227, 5231 en 5232 staan ter zijde.

Tot 20 april 2009 werden ook de rijtuigen ICK (voormalige Duitse Bm235-rijtuigen) ingezet. Dit materieel staat nu te Nm GE terzijde. De voorkomende stammetjes waren 5000 (losse B), 5300 (B+BD) en 5400 (B+A+B). Meer info ook nu weer onder Materieelsamenstellingen.

NS International

NS International (voorheen HiSpeed) verzorgt de dagtreindiensten van Amsterdam naar Duitsland, Belgi� en Frankrijk.

De dagtreinen naar Berlijn bestaan uit DB-rijtuigen. De rijtuigstam kan ingevoerd worden onder het nummer van de WRmz134: 88.5xx. Voor het Nederlandse traject wordt gebruik gemaakt van NSR-locs serie 1700.

Voor de dagtreinen naar Frankfurt en verder wordt gebruik gemaakt van de hogesnelheidstreinstellen ICE-3M. NS Int. bezit drie ICE's: 4651-4653. Ook komen ICE's van de DB naar Nederland: 4601-4604, 4607, 4610-4611, 4654, 4680, en 4682-4685.
Stel 4654 is samengesteld uit delen van de oorspronkelijke 4654 (aanrijding met goederentrein bij Zevenaar op 11 januari 2011) en 4681 (aanrijding met vuilniswagen bij Lambrecht bij Neustadt an der Weinstra�e op 17 augustus 2010). Het stel rijdt onder het nummer 4654.

De dagtreinen naar Belgi� reden van 10 december 2012 tot februari 2013 met treinstellen serie V250, genummerd in de serie 4800. Deze reden uitsluitend via de HSL, waarbij Breda werd overgeslagen. Door sneeuwval in januari 2013 en de daarbij opgelopen schade aan de treinstellen, werden zij aan de kant gezet. De treinstellen worden niet meer ingezet in de reizigersdienst en zullen worden teruggestuurd naar de fabrikant.
Tot 9 december 2012 werden deze treinen gereden door de NMBS-elocs reeks 28 en rijtuigen ICRm. Deze rijtuigen worden als stam ingezet, waarbij het nummer van de BD het stamnummer bepaalt. Dit wordt ingevoerd als 47xx. Uitzondering is BD 82-70 438, deze heeft stamnummer 4779.
Alle rijtuigen dragen de nieuwe HSA-kleuren, met uitzondering van 1 B-rijtuig per stam (aan de uiteindes) die in oorspronkelijke NS-IC-kleuren rijdt.
Na het be�digen van de Beneluxdienst zijn de ICRm rijtuigen terzijde gesteld in afwachting van revisie. De locomotieven Reeks 28 zijn teruggegeven aan de NMBS. Vanaf februari 2013 rijden een aantal locomotieven weer tussen Den Haag en Brussel met een aantal ICRm stammen.

De Intercity Direct Asd-Bd v.v., voorheen ook Fyra geheten, rijdt ook op de HSL met de rode (186.111-186.122) Traxx'en met Priostammen (ICR). Deze locomotieven zijn ondergebracht bij NSR.

Als laatste rijden er nog dagtreinen naar Paris Nord, hiervoor wordt gebruik gemaakt van Thalys-hogesnelheidstreinstellen. Hiervan bestaan twee series: de 4301-4307, 4321 - 4322 van de NMBS, 4331-4332 van de NS en de 4341-4346 van de SNCF. Deze stellen zijn van het type PBKA, de 4532-4540 zijn van het type PBA.


Syntus

Syntus rijdt reizigerstreinen op de diesellijn Zutphen-Oldenzaal in het oosten van Nederland. Hiervoor zijn light-treinstellen type Lint 41/H in gebruik. Op deze lijnen worden de 36-45 ingezet. De treinstellen zijn beplakt in een wit/rode kleurstelling voor de concessie Twents. De 44 en 45 hebben nog hun oudere wit/rode kleurstelling met een donkerder rood voor de vorige concessie
Twents.

Tot 9 december 2012 reed Syntus ook op de lijnen Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen. Voor deze diensten had men de beschikking over 12 stellen DM'90, genummerd 50-61. Deze stellen zijn aangepast aan de Syntus-huisstijl door ze te voorzien van een witte baan op iedere bak. Dit zijn de 3450, 3451, 3452, 3453, 3441, 3442, 3440, 3438, 3439, 3437, 3448 en 3449 (op volgorde van Syntus-nummer). Ook rijden de stellen 3429, 3435, 3436 en 3445-3447 onder hun eigen nummer voor Syntus. De DM'90-stellen zijn ter zijde gesteld en opgesteld in Amersfoort en Hengelo

Ook zijn light-treinstellen type Lint 41/H ter zijde gesteld, de 21-30 en 32-35. Treinstel 31 is na een botsing in 2001 afgevoerd. Lint 29 was herkenbaar aan bestickering van Happy Together Openbaar Vervoer Gelderland 'Beleef het mee in deze trein'. De treinstellen zijn opgesteld in Arnhem.

Arriva

Arriva rijdt op de diesellijnen in Noord-Nederland met GTW's. Er zijn twee typen: D-GTW 2/6 10228-10244 en 10247-10251 (een kopbak aan weerszijden van het motorgedeelte) en D-GTW 2/8 10301-10327, 10345 en 10346, die nog een extra tussenbak hebben ten opzichte van een 2/6.

Ook is Arriva actief op Dordrecht-Geldermalsen, hier wordt gereden met de E-GTW's 2/8 10501-10506, 10509 en 10510 en de E-GTW's 2/6 10407 en 10408.

Vanaf 9 december 2012 is Arriva ook actief in het oosten van Nederland. Tussen Zwolle en Emmen rijdt Arriva met E-GTW's. Er zijn zowel GTW 2/6 en 2/8 aanwezig. De GTW 2/6 zijn genummerd in de serie 10411-10416. De GTW 2/8 in de serie 10517-10524. Tussen Zutphen en Apeldoorn, Zutphen - Winterswijk, Winterswijk - Arnhem en Arnhem - Tiel worden D-GTW's ingezet. De GTW 2/6 zijn genummerd in de serie 10252-10264 en de serie GTW 2/8 als 10365-10375.
Vanaf 8 december 2013 rijdt Arriva ook de lijn Almelo - Mariënberg. Deze lijn valt eigenlijk onder de concessie Twents, maar Arriva heeft hiervoor twee ex Syntus Lints, de 33 en 34, laten reviseren en in de huisstijl van de Vechtdallijnen laten brengen.


Veolia

Voor de dienst op Nijmegen-Roermond maakt Veolia gebruik van GTW's, de 7.201-7.206 (D-GTW 2/6) en 7.351-7.360 (D-GTW 2/8).

Ook is Veolia actief in Zuid-Limburg, op de lijn Maastricht-Kerkrade. Hier wordt eveneens met GTW's gereden: de E-GTW 2/6 7.501-7.505 en E-GTW 2/8 7.651-7.653.


Connexxion

Vervoerder Connexxion is actief op Ede-Wageningen-Amersfoort en maakt daar gebruik van blauwe Protos-stellen: de stellen 5031-5035 zijn in dienst. En er is een GTW 2/8: de 5037. Deze stellen zijn in te voeren als CXX50xx.
Daarnaast heeft Connexxion ��n Plan V: de 919, die in de plaats is gekomen voor de 867.


Breng

Vanaf 9 december 2012 rijdt Breng tussen Arnhem en Doetinchem. Breng is de naam van het samenwerkingsverband tussen Connexxion en Hermes. Hermes heeft deze aanbesteding gewonnen en de treinstellen zijn door Connexxion gekocht. Er zijn in totaal 9 treinstellen GTW 2/8 besteld, genummerd in de serie 5041 - 5049.

EETC

Per 1 juli 2010 is EETC zelfstandig spoorvervoerder. Tractie voor de autoslaaptreinen en bedevaartstreinen zal voorlopig nog door NSR uitgevoerd worden, maar het rangeerwerk verzorgt EETC zelf. Dit wordt gedaan met de roodbruine 661 van de VSM samen met de EETC501.

Tevens heeft EETC de beschikking over 5 rangeerlocs type V60: de EETC504 en EETC505 (de ex-VR 106-1 en 106-2), en de 6003-6005 (ex-ACTS).
Dieselloc's 6004 en 6005 staan gestationeerd te Watergraafsmeer, terwijl loc 6003 buiten dienst staat in Apeldoorn. De EETC504 staat in 's Hertogenbosch voor de autoslaaptreinen. De EETC505 is nog niet in dienst.

EETC verzorgt ook de leeg materieel ritten voor de CNL en EN tussen Amsterdam Centraal en de Watergraafsmeer. Hiervoor zijn de 1252 (blauw/geel), 1251 en 1254 (bruin/geel) in gebruik. Ook het rangeerwerk met deze treinen wordt verzorgd door EETC.
Naast deze locs beschikt EETC over de 1255, welke voorlopig dienst doet als verwarmingsloc op de Watergraafsmeer.