02-07-2010 20:14:35
bjornl
bjornl
Het persbericht: http://www.stadlerrail.com/en/news/2010/07/02/arriva-netherlands-buys-its-99th-stadler-train/ (in het Engels)

02-07-2010 22:00:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Die veertien zullen wel voor de Emmerlijn zijn. Verder komen er nog vier nieuwe E-GTW's voor de MerwedeLingeLijn (zit je al op de 42) en ik neem aan dat er ook nog diesels voor Almelo-Mariënberg besteld zijn? Of maken die nog deel uit van de 24 stellen voor de achterhoek?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

02-07-2010 22:04:26
bjornl
bjornl
Voor Almelo-Mariënberg wordt steeds gesproken over het opknappen van Lintjes.

02-07-2010 22:05:17
gertjan
gertjan
De MerwedeLingeLijn krijgt er maar 3 E-GTW's bij. Tenminste, als ik de heren op kantoor mag geloven (2x 2/8, 1x 2/6). Aflevering zou in het voorjaar van 2011 moeten plaatsvinden.


- - - Hierlangs afscheuren - - -


02-07-2010 22:05:33
daniel_ddr
daniel_ddr
Owja inderdaad, wist dat er iets met dat lijntje was maar was even vergeten wat...

@Gertjan: dan hebben we 'n naam teveel Maargoed, je kunt inderdaad Ddr-Gr met drie stellen pendelen al lijkt het mij dat je dan losse stellen in de spits gaat krijgen?

Zolang ze dat ene tweetje maar wel de naam "Trijntje" geven, die past daar zo goed bij%08%

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 02-07-2010 22:08


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

04-07-2010 20:53:38
kbrandsma
kbrandsma
Zoals in het persbericht is te lezen worden de nu bestelde GTW's 4e generatie qua uitvoering op een aantal punten aangepast op de nu rijdende vloot GTW's. Te lezen is dat de EMU GTW 2/8'en worden voorzien van een informatie balie (voor de conducteur), en de DMU GTW's worden voorzien van een meer milieuvriendelijkere aandrijving (overigens gewoon volgens de minimale normen ingaand vanaf 2011, Stage IIIB, zie http://www.dieselnet.com/standards/eu/nonroad.php). Dit zal wel betekenen dat er ad-blue moet worden getankt, wat in de praktijk na 2 jaar pas mogelijk is (gezien de leegvoorziening voor de vacuüm toiletten).

Hopelijk heeft 's lands spoorbeheerder dit maal wel de goede peroonhoogtes aan Arriva doorgegeven.

04-07-2010 20:59:54
thom
thom
Ik vermoed dat er voor een AdBlue tankpomp niet direct een milieuvergunning nodig is, het is voornamelijk kunstmest namelijk

Daarnaast kun je eigenlijk niet zonder rijden want dat is weer niet echt fijn voor je motor. Waarschijnlijk kan het dan ineens wel sneller hoor

Laatst bewerkt door thom op 04-07-2010 21:01

04-07-2010 21:19:41
marotrans
marotrans
Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen, dat het gezonder is om een half uurtje dieselwalm te snuiven dan die AB-zooi...

Voor de motor maakt het niet uit of er geen AB toegevoegd wordt: dat gebeurt pas in het uitlaatsysteem, om zo de schadelijke deeltjes te vernietigen die bij de arbeidsslag van de motor ontstaan zijn.
Wat er bij bedrijfsauto's gebeurt, is dat de boordcomputer het vermogen terug neemt wanneer dat goedje op is. Alleen om te voorkomen dat er zonder AB doorgereden word en dus de type-goedkeuring niet meer klopt, en het milieu dus meer vervuild word (zegt men, andere discussie).

Laatst bewerkt door marotrans op 04-07-2010 21:21, reden: stukje vergeten

04-07-2010 21:25:29
lw-o
lw-o
heb ook gehoord dat er in het wegverkeer veelal water ipv adblue wordt getankt.
dan ziet de boordcomputer niet dat het op is en werkt alles gewoon

04-07-2010 21:33:12
gertjan
gertjan
De 504 gaat morgen óf overmorgen naar Ldd voor het vervangen van een (dak)ventilator t.b.v. de airco voor het reizigerscompartiment in wagen A. Dit treinstel gaat men in Ldd gelijk voorzien van een ARTS-installatie.
(ARTS staat voor Automatisch Reizigers Tel Systeem)


- - - Hierlangs afscheuren - - -

04-07-2010 21:38:06
kbrandsma
kbrandsma
Quote
marotrans: Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen, dat het gezonder is om een half uurtje dieselwalm te snuiven dan die AB-zooi...

Die chloorluchten van common-rail diesels zonder Ad-blue is ook niet van de lucht (incl. fijnstof). Het allerbeste zijn de oude diesels van vóór 2000. Die stoten alleen maar grof stof uit, dat toch snel neerdwaalt. Dat ruikt ook naar diesel, in plaats van naar zwembad.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 04-07-2010 21:38

05-07-2010 00:10:01
thom
thom
Quote
marotrans: Voor de motor maakt het niet uit of er geen AB toegevoegd wordt: dat gebeurt pas in het uitlaatsysteem, om zo de schadelijke deeltjes te vernietigen die bij de arbeidsslag van de motor ontstaan zijn.


Nu je dat zo zegt bedenk me inderdaad dat het niet helemaal klopt wat ik bedoelde...

13-07-2010 18:11:32
manuel25
manuel25
Goed nieuws. Een verbetering van de diest Groningen - Leer komt dichterbij
http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteit%20treinpaden/Overbelastverklaringen/Pages/Overbelastverklaringen%202011.aspx

Laatst bewerkt door manuel25 op 13-07-2010 18:12

13-07-2010 22:22:47
kbrandsma
kbrandsma
Het blijft alleen een formaliteit, maar zodoende kan de hele molen bij ProRail in gang worden gezet om mogelijke oplossingen uit te werken.

13-07-2010 23:20:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Was al wel 'n beetje bekend geloof ik, maargoed...

Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen
Geplaatst op: dinsdag 13 juli 2010 om 23:14
Laatst bijgewerkt: dinsdag 13 juli 2010 om 23:14

Persbericht

Arriva gaat het treinvervoer op het traject Zwolle - Emmen uitvoeren met gloednieuwe elektrische treinen van het Zwitserse bedrijf 'Stadler'. In december 2012 gaat de treinconcessie in. Hiervoor heeft Arriva 14 Spurttreinen besteld, waarvan 6 treinen met 2 treinstellen en 8 treinen met 3 treinstellen. Op het traject Almelo - Mariënberg gaat Arriva rijden met bestaande Lint dieseltreinen welke voor aanvang van de concessie geheel worden vernieuwd.

Goede ervaringen Stadler
De leveringsovereenkomst van de nieuwe treinen is op dinsdag 29 juni door de heer Peter Spuhler, CEO Stadler Bussnang AG en de heer Anne Hettinga ondertekend. "We hebben hele goede ervaringen met deze treinen in Noord Nederland en op de MerwedeLingelijn. Ze zijn milieuvriendelijk en hebben een laag geluidsniveau, dit is goed voor de omgeving. Daarnaast zijn het natuurlijk prachtige transparante, gelijkvloerse en veilige treinen met airco. Treinen waarmee het plezierig en comfortabel reizen is. Dat de reizigers dat ook vinden, blijkt wel uit onze nummer 1 positie in de landelijke OV-klantenbarometer", aldus Anne Hettinga.

In- en exterieur
De gloednieuwe treinen zijn voorzien van onder andere een 1e klas compartiment met 16 zitplaatsen, een werk- en stiltecoupe, genoeg plek voor fietsen, een loungehoek en uniek in Nederland; een vaste balie voor de stewards waar reizigers terecht kunnen met vragen. De huisstijl van de treinen staat nog niet vast.

Vanaf 9 december 2012
Arriva neemt het treinvervoer op de Vechtdallijnen over van NS en Connexxion. Op 9 december 2012 start Arriva op de lijn Zwolle - Emmen, Almelo - Mariënberg volgt een jaar later. Dit is de uitkomst van de Europese aanbestedingsprocedure die de provincies Overijssel, Drenthe en Regio Twente hebben uitgevoerd. Het treinvervoer wordt verleend tot en met december 2027.

Arriva Nederland
Arriva Nederland verzorgt het regionale treinvervoer in de provincies Groningen en Friesland en in de provincies Zuid Holland en Gelderland op de MerwedeLingelijn, het traject tussen Dordrecht en Geldermalsen. Per december 2012 gaat Arriva naast de Vechtdallijnen ook het treinvervoer verzorgen in Achterhoek Rivierenland.

Bron: http://portal.ovinnederland.nl/toon_artikel.php?artikel_id=1989

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 13-07-2010 23:22


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

04-08-2010 23:41:48
aarclay
aarclay
Klopt het trouwens dat de RUF/RIS schermen in de E-GTW's tussen de stations door een soort screensaver tonen met VisionWeb erop?
Ik heb dit gisteren gemerkt in de 505 en de 506. Ook de bestemmingen die man achteraf op het eindstation ziet waren qua tijden niet helemaal correct.

Volgens mij is het tijd voor een update.

Maarre, zijn er al plannen of de rest van het D-GTW materieel ook schermen gaan krijgen? Eentje waarvan ik het nummer niet weet is er inmiddels geloof ik al mee uitgerust.


Choo choo.....

04-08-2010 23:52:06
gertjan
gertjan
Klopt, RUF gaat over op een screensaver 1 minuut na het geplande vertrek, en komt uit de screensaver als de afroep voor het volgende station komt.
De 'aansluitingen' op de eindpunten die nu te zien zijn zijn fout, en dat weet men. Het betreft hier een testfase, welke volgens mij al een tijd op een laag pitje staat binnen het management.

Als we de plannen mogen geloven is men van plan om er reclame en nieuwsberichten op te zetten etc.
Alle stellen van de MLL zijn met deze software uitgerust.

Verder zag ik van de week dat, naast de 504, ook de 505 voorzien is van het telsysteem.


- - - Hierlangs afscheuren - - -

05-08-2010 07:58:48
salieri
salieri
Quote
aarclay: Maarre, zijn er al plannen of de rest van het D-GTW materieel ook schermen gaan krijgen? Eentje waarvan ik het nummer niet weet is er inmiddels geloof ik al mee uitgerust.
De 10231, 10307 en 10308 zijn er mee uitgerust. Ik weet niet of dit nog uitgebreid gaat worden.

23-09-2010 22:06:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Teveel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn

Vervoersbedrijf Arriva gaat maatregelen nemen omdat teveel reizigers hun fiets meenemen in de trein op de MerwedeLingelijn.
Dit najaar worden er lijnen op de grond van de treinen aangebracht waarbinnen de tweewielers moeten worden geplaatst.
Bron: http://www.rtvdordrecht.nl/index.php?page=nieuwsitem&id=2010/09/22/teveel-fietsen-merwedelingelijn/


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

24-09-2010 21:06:29
WesselE
WesselE
Het was te verwachten... Een verbod van fietsen in de spits zou ook al helpen.


'Okeh'

25-09-2010 09:48:13
greyhound
greyhound
Waarom iets verbieden wat een groot succes is. Voor veel mensen is dit een ideale mannier van vervoer. Met fiets van huis naar station, vervolgens een stuk met de trein en dan van station naar werk of school. Veel sneller, dan de auto, bus of benenwagen in het voor of na transport. Kortom, als dit niet meer kan pakken mensen voor het hele traject de auto weer.

25-09-2010 15:27:40
raymond16
raymond16
Misschien wordt het tijd dat er betaald moet worden voor het vervoer van de fietsen. Moet de provincie wel eerst even toestemming geven, want als ik me niet vergis is dat de partij die verplicht fietsen gratis mee te nemen.

25-09-2010 18:15:40
j.jager
j.jager
Betalen voor een fiets moet je immers ook bij Arriva. Bij mij weten geld er bij Arriva ook een spitsbeperking dat overeenkomt met wat bij de NS ook is.

25-09-2010 18:18:22
salieri
salieri
Een vouwfiets mag je wel gratis meenemen. Mits hij opgevouwen in en uit de trein gaat.

Laatst bewerkt door salieri op 25-09-2010 18:18

25-09-2010 18:46:56
nielsie600
nielsie600
Een fiets mag ook bij arriva voor 9.00 uur mee,tenminste ik zie het vaak genoeg en de conducteur zegt er niks van...

25-09-2010 18:48:27
salieri
salieri
Maar dan moet je dus een fietskaartje hebben. Of 10 strippen afstempelen, maar wat daar van waar is, don't know

25-09-2010 18:51:59
nielsie600
nielsie600
Nee,er mag het aantal (aangegeven op de stations) strippen op een roze strippenkaart worden gestempeld of een fietskaartje.

25-09-2010 19:56:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
j.jager: Betalen voor een fiets moet je immers ook bij Arriva. Bij mij weten geld er bij Arriva ook een spitsbeperking dat overeenkomt met wat bij de NS ook is.
Behalve tussen Dordrecht en Geldermalsen dus


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

25-09-2010 21:03:36
thom
thom
Quote
greyhound: Waarom iets verbieden wat een groot succes is. Voor veel mensen is dit een ideale mannier van vervoer. Met fiets van huis naar station, vervolgens een stuk met de trein en dan van station naar werk of school. Veel sneller, dan de auto, bus of benenwagen in het voor of na transport. Kortom, als dit niet meer kan pakken mensen voor het hele traject de auto weer.

Als er op de plek van die vele fietsen ook gewoon meerdere reizigers vervoerd zouden kunnen worden vind ik dat van grotere waarde dan het succes van een meereizende fiets eigelijk....


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-09-2010 20:17:07
peterselie
peterselie
Ze zijn bij station Gnn eindelijk begonnen om het perron op te hogen. Zag vandaag dat ze met een kraantje bezig waren de oude deklaag te verwijderen. Hierdoor zal perron 2 vanaf morgen denk ik alleen nog maar via een omweg te bereiken zijn. Op perron 1 waren ze nog niet bezig maar stonden al wel hekken.

06-10-2010 09:53:34
TheKnitter
TheKnitter
Ik las op een ander forum (OpeensHadIkHet) dat E-GTW 10505 (Arriva) bij wijze van proef tijdelijk ook WiFi heeft.

06-10-2010 14:41:19
gertjan
gertjan
Heeft nog geen WiFi. Nouja, half. Je kan wel verbinden, maar meer kan je er nog niet mee.

De plannen zijn om alle stellen ermee uit te voeren, maar voor wanneer dat weten we nog niet.


- - - Hierlangs afscheuren - - -

06-10-2010 15:53:03
lex_t
lex_t
Quote
greyhound: Waarom iets verbieden wat een groot succes is. Voor veel mensen is dit een ideale mannier van vervoer. Met fiets van huis naar station, vervolgens een stuk met de trein en dan van station naar werk of school.


Gewoon aan beide kanten een fiets zetten. Zo duur zijn die dingen nou ook weer niet. Zo vermoeiend, mensen die elke dag op hetzelfde traject een vouwfiets meenemen.

22-10-2010 22:31:49
j.jager
j.jager
Arriva heeft weer een tijdelijke bestikkering op een GTW staan. Het betrefd een achtie van Kids4niks. Dit houd in dat kinderen(4 t/m 11 jaar) in een bepaalde periode gratis met de trein mogen.

http://i51.tinypic.com/2ujmq1w.jpg

23-10-2010 01:14:42
manuel25
manuel25
Check vandaag in Leeuwarden, foto bij daglicht zonder perron http://www.flickr.com/photos/10678580@N06/5105610307/ .
Verder heeft de 10248 recentelijk wat geleden http://home.wanadoo.nl/wdraijer/201010221007.JPG deze staat nu al minstens twee dagen in deze toestand achter het hek bij VOITH.

23-10-2010 13:49:23
wadloper
wadloper
Stel schijnt een aanrijding te hebben gehad met een container, op http://www.flickr.com/photos/47966289@N02/with/5099612225/ staat een foto dat het stel in de werkplaats van Voith staat.

24-10-2010 03:50:11
mfwv
mfwv
Was jullie de kleurstelling van de nieuwe GTW's voor de Vechtdallijn al bekend? Vanaf december 2012 is dit de voorgeschreven kleurstelling als Arriva naar Emmen gaan rijden.

http://img594.imageshack.us/img594/9161/treinvechtdallijnen.jpg

24-10-2010 10:32:09
railhopper
railhopper
Als dat zo is, dan past dat mooi bij de bussen en taxi's die
in opdracht van de provincie Overijssel rijden.

24-10-2010 10:42:48
lw-o
lw-o
Hmm niet echt uitwisselbaar met de merwedelingelijn dus. Of een versterkingsdieseltje uit t noorden...

24-10-2010 11:06:54
martijn
martijn
Mwa, 't is maar een kleurtje he. De Twents Linten rijden tenslotte ook regelmatig in de Achterhoek

24-10-2010 12:01:13
gertjan
gertjan
Quote
lw-o: Hmm niet echt uitwisselbaar met de merwedelingelijn dus. Of een versterkingsdieseltje uit t noorden...
Dat doen ze toch niet Veel te veel lege kilometers, en op de MLL kan je in de week echt geen stel missen. (weekenden en vakantie wel)
En daarnaast, er staat met koeienletters MerwedeLingeLijn op die stellen. Voor de fotograafjes onder ons is het natuurlijk wel leuk ...


- - - Hierlangs afscheuren - - -

24-10-2010 17:32:55
manuel25
manuel25
Erg leuke kleurstelling, weer eens wat anders dan het verkehrsrot met wit. Ben benieuwd hoe men de nummering gaat doen, vanaf 10408 verder of zal het de 106xx en 107xx worden?

24-10-2010 18:16:26
daniel_ddr
daniel_ddr
10408 vast niet, er komen ook nog wat tweetjes extra op de MLL te rijden (voor de kwartiersdienst naar Gr)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

24-10-2010 19:00:02
lw-o
lw-o
nouja dat maakt an sich toch niet zoveel uit? als de 10400 serie elektrische gtw's zijn in het systeem van arriva dan maakt het toch niet uit waar ze rijden? de ns heeft toch ook niet bijvoorbeeld 4222-4225 in de 2900 etc. rijden ook de nummers door elkaar

24-10-2010 19:29:03
waalkade
waalkade
Quote
gertjan:
Quote
lw-o: Hmm niet echt uitwisselbaar met de merwedelingelijn dus. Of een versterkingsdieseltje uit t noorden...
Dat doen ze toch niet Veel te veel lege kilometers, en op de MLL kan je in de week echt geen stel missen. (weekenden en vakantie wel)
En daarnaast, er staat met koeienletters MerwedeLingeLijn op die stellen. Voor de fotograafjes onder ons is het natuurlijk wel leuk ...
Doe er dan meteen maar de collega uit het zuiden bij.
Iets voor de opening van station Arnhem? Een sterrit.

24-10-2010 21:20:09
manuel25
manuel25
Ik vreet mijn pet op als er ooit een Veolia GTW met een Arriva GTW gekoppeld gaat rijden

24-10-2010 21:24:49
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Er zijn dan wel wat technische probleempjes...

24-10-2010 21:30:34
manuel25
manuel25
RIS zal dat misschien niet werken, maar ik denk dat de essentiële dingen prima werken.

24-10-2010 21:38:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
lw-o: nouja dat maakt an sich toch niet zoveel uit? als de 10400 serie elektrische gtw's zijn in het systeem van arriva dan maakt het toch niet uit waar ze rijden? de ns heeft toch ook niet bijvoorbeeld 4222-4225 in de 2900 etc. rijden ook de nummers door elkaar
Doelde meer op dat die stellen eerder besteld zijn en dus waarschijnlijk eerder geleverd worden en 'n nummertje aansluitend op de huidige serie kunnen krijgen


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

25-10-2010 09:54:26
waalkade
waalkade
Quote
manuel25: Ik vreet mijn pet op als er ooit een Veolia GTW met een Arriva GTW gekoppeld gaat rijden
Wanneer Veolia de concessie SRAN wint.
Maar een sterrit betekent niet, dat je koppelt.
Naast elkaar kan ook een leuk plaatje opleveren.

25-10-2010 13:14:18
gertjan
gertjan
Quote
manuel25: Ben benieuwd hoe men de nummering gaat doen, vanaf 10408 verder of zal het de 106xx en 107xx worden?
Nummering is in elk geval niet vanaf 10x08. De x08, x09 en x10 komen rond het voorjaar 2011 naar Ddr om daar wat heen en weer te rijden.

Quote
lw-o: nouja dat maakt an sich toch niet zoveel uit? als de 10400 serie elektrische gtw's zijn in het systeem van arriva dan maakt het toch niet uit waar ze rijden?
10400 is de E-GTW 2/6 serie, 10500 is voor de E-GTW 2/8. Waarbij de C-wagen het volgnummer bepaalt.


- - - Hierlangs afscheuren - - -

25-10-2010 22:31:16
mren
mren
Quote
martijn: Mwa, 't is maar een kleurtje he. De Twents Linten rijden tenslotte ook regelmatig in de Achterhoek

Waarbij wel enig verband is te leggen met het verliezen van de concessie Achterhoek door Syntus, hiervoor was bijna nooit inzet van de 44 en 45 buiten de eigen lijn.

28-10-2010 19:46:30
kbrandsma
kbrandsma
Och, hoe vaak komt het bij busconcessies niet voor dat na het niet opnieuw gegund krijgen van een concessie niet meer aan de oorspronkelijke concessievoorwaarden wordt voldaan (o.a. leeftijd of emissie-eisen van het materiaal).

29-10-2010 00:46:02
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
manuel25: RIS zal dat misschien niet werken, maar ik denk dat de essentiële dingen prima werken.


toch zijn er wel meer verschillen: Veolia heeft de GTW's aangepast zodat deze met diesel/elektrisch gecombineerd kunnen rijden, ik weet niet in hoeverre dat invloed heeft op de elektrische koppeling (oftewel, is die nog steeds compatible met die van andere GTW's).


29-10-2010 08:00:11
mdeen
mdeen
Het hoeft helemaal niet dat daar de koppeling voor aangepast moet worden. Het enige extra is het signaal voor de stroomafnemer, en ik neem aan dat dat wel een pinnetje is dat bij een dieselstel gewoon niet gebruikt wordt.

29-10-2010 09:34:57
mich
mich
De computers van de GTW stellen is met een CanBus verbinding met elkaar verbonden via de koppeling. Heeft dus niks met extra pinnetje te maken, de software moet elkaar herkennen. Bijna alles wordt via de computer aangestuurd.

30-10-2010 01:30:02
manuel25
manuel25
Met andere woorden, eigenlijk heb je al die pinnetjes niet meer nodig, voor de aansturing e.d. zijn twee pinnetjes al genoeg net als bij USB Dat is anders wat dan een ICM%08%

30-10-2010 16:15:40
gertjan
gertjan
De 10503 is voorzien van een nieuwe ATB-kast, en heeft nu ook ATB-vv.
De 10502 is gister naar Ldd gegaan voor o.a. vervangen ATB-kast, en deze zal in de nacht van zondag op maandag terugkomen, met ATB-vv.


- - - Hierlangs afscheuren - - -

30-10-2010 17:53:38
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
vereist dat echt het fysiek vervangen van een ATB-kast?

Zover ik weet is het (bij de NS dan) zo dat een ATB fase 4 kast met een firmware/softwareupdate al geschikt is te maken voor ATB-vv (bij een fase 3 kast is er een soldeerbout nodig)...

30-10-2010 17:56:25
thom
thom
Kan zijn dat men het sneller vind een reservekast aan te passen en die simpelweg om te wisselen en in te regelen. Maar ik dacht ook dat het voor fase 4 ev gewoon een software wijziging was.

Bij fase 3 komt er als uitbreiding een aparte ATB-Vv unit bij.

01-11-2010 16:20:27
aarclay
aarclay
Vroeger was de tyfoonhoorn bovenop de GTW goed zichtbaar:
http://www.flickr.com/photos/boorsmah/285812231/

En nu viel me op dat er kasten omheen gebouwd zijn. Sinds wanneer is dit zo?


Choo choo.....

01-11-2010 17:07:47
martijn24
martijn24
De stellen hebben dat al meer dan een jaar.

Laatst bewerkt door martijn24 op 01-11-2010 17:09

01-11-2010 17:22:22
gertjan
gertjan
Niet alle stellen hoor 1,5 jaar terug ofzo is begonnen met het beschermen van de tyfoons. Waarom? Er kwam teveel zooi in de tyfoons.


- - - Hierlangs afscheuren - - -

01-11-2010 21:13:35
timtrein
timtrein
Net als de NS 1600 had dus.

08-11-2010 18:36:35
Kars
Kars
De GTW's van Arriva hebben/krijgen er een nieuw omroepbericht bij die de machinist zelf kan activeren. De koersdisplay toont dan voor korte tijd de tekst 'Staanplaatsen' en de omroep vraagt de mensen zo ver mogelijk de coupé in te lopen. Daar maakt men waarschijnlijk nog kans op een zitplaats en dit vermindert de kans op vertragingen.

Vandaag gehoord in treinstel 243.

08-11-2010 19:04:36
klaass16
klaass16
Vandaar dat de GTW 10-319 nieuwe/speciale software had, kan het ook mis hebben.

Volgens mij was de 319 vandaag ook aan het proefrijden.

Laatst bewerkt door spiketrain op 08-11-2010 19:05, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

10-11-2010 10:17:23
aarclay
aarclay
Als Arriva straks op de lijnen van Syntus gaat rijden, waar gaan ze dat materieel dan onderhouden? Syntus doet dat bij NedTrain (en Voith). Maar is er al bekend waar Arriva dit gaat doen?
Bij Voith te Br?

Laatst bewerkt door aarclay op 10-11-2010 10:17


Choo choo.....

10-11-2010 12:33:37
gertjan
gertjan
Oja, sinds afgelopen vrijdag zijn alle E-GTW's voorzien van gele 'breek-je-nek-voorzichtig' strips bij alle opstapjes in de trein.


- - - Hierlangs afscheuren - - -

10-11-2010 16:44:38
klaass16
klaass16
De D-GTW in Friesland/Groningen hebben ze al.:p

10-11-2010 18:34:37
mantaray
mantaray
ja dat is bekend ! arriva gaat zelf het onderhoud doen
waar en wat ??? geen idee

11-11-2010 07:37:59
sik214
sik214
Dat zou weleens samen met Strukton kunnen gaan gebeuren in de nieuwe werkplaats op Zpge.

29-11-2010 14:23:49
manuel25
manuel25
Ik weet niet of het al gemeld was, maar sinds kort is het baanvak Lw - Mg opgewaardeerd naar 130 km/h ipv 100 km/h voorheen. ATB staat al 130 toe maar pas vanaf 12 december, wanneer Lw - Sk 3x per uur gaat rijden, gaat men daadwerkelijk 130 rijden. Toch vinden sommige machinisten het wel leuk en rijden wel 130 %08%

29-11-2010 18:10:25
thom
thom
Alleen is het zinloos in het brandstofverbruik, immers ben je dan overal te vroeg en sta je eindeloos te wachten.
Daarnaast geven stilstaande treinen reizigers ook het idee dat het niet opschiet allemaal...

29-11-2010 18:51:44
TheKnitter
TheKnitter
Het kan ook wel fijn zijn. Als de trein iets eerder in Lw is (als dat geen problemen oplevert met kruisende rijwegen) heb je meer tijd om je (krappe) overstappen ri Gn te halen %08%

29-11-2010 22:21:24
aarclay
aarclay
http://bit.ly/fezgAL Arriva sluit zijn toiletten vanwege de vorst,
Dit dezen ze vorig jaar niet, en toen was er ook een vrij strenge en lange vorstperiode? Of hadden ze toen juist problemen ondervangen waarbij ze dit jaar de toiletten afsluiten?

En Veolia en NS dan? Hebben die zijn (bio)toiletten ook gesloten?

Laatst bewerkt door aarclay op 29-11-2010 22:21


Choo choo.....

29-11-2010 22:35:18
gertjan
gertjan
Voor zover ik weet, was er vorig jaar ook sprake van een afgesloten toilet in de GTW's (van Veolia ben ik heel zeker) gedurende de vorstperiode.

Heeft er ook mee te maken dat je geen water bij kan vullen als het gevroren heeft. Iets met bevroren waterleidingen op het station.


- - - Hierlangs afscheuren - - -

29-11-2010 22:45:34
Pim530
Pim530
Arriva had ze vorig jaar ook dicht. de NS hadden ze echter niet dicht.

29-11-2010 22:52:52
thom
thom
Quote
gertjan: Voor zover ik weet, was er vorig jaar ook sprake van een afgesloten toilet in de GTW's (van Veolia ben ik heel zeker) gedurende de vorstperiode.

Heeft er ook mee te maken dat je geen water bij kan vullen als het gevroren heeft. Iets met bevroren waterleidingen op het station.

Oh, frappant dat dat bij NS dan nog wel kan, want die hebben gewoon hun toiletten in dienst

Of is de truuk om de vulslang gewoon iets snijdend te laten staan te ingewikkeld voor Arriva ?

Laatst bewerkt door thom op 29-11-2010 22:54

29-11-2010 23:02:52
gertjan
gertjan
Geen idee of dat te ingewikkeld is voor Arriva, voor zover ik weet besteden ze in het noorden dat uit aan Asito (Staat in het schoonmaakcontract ofzo)
Op Ddr staan de vulslangen in elk geval wel snijdend open ... alleen daar hebben we niets aan, want in de E-GTW's heeft Arrvia geen WC's. (De nachtdienst kan overigens wel schaatsen tussen spoor 15 en 16)


- - - Hierlangs afscheuren - - -

29-11-2010 23:05:01
thom
thom
Lijkt me dat als Asito daar verantwoordelijk voor is, Arriva ze daar ookwel aan houdt, en er hun probleem van maakt dat die slang bevriest

29-11-2010 23:08:22
gertjan
gertjan
Tuurlijk, daar ga ik ook vanuit.
Maar als je nou heel de winter die WC's niet gebruikt, dan bespaar je ook een heleboel schoonmaakkosten voor een paar weken. En daar kijkt Hrv ook naar ... Je denkt toch niet dat die teveel gaan betalen


- - - Hierlangs afscheuren - - -

30-11-2010 00:29:56
thom
thom
Mja uiteraard...

Hebben die GTW's eigenlijk verwarming voor de toilettank ?

30-11-2010 12:52:20
mich
mich
Dat hebben ze. Probleem is inderdaad vooral bevroren vul en afzuigleidingen. Met name aan die laatste is niks te doen.

02-12-2010 21:15:45
kbrandsma
kbrandsma
Och, toilet buiten dienst vanwege vorstgevaar... Bij de Wadjes werden de reservoirs 's winters bij vorst ook afgetapt. Alleen heb je dan geen verplichte spoeling nodig voor de kleine boodschap.
Quote
thom: Alleen is het zinloos in het brandstofverbruik, immers ben je dan overal te vroeg en sta je eindeloos te wachten.
Daarnaast geven stilstaande treinen reizigers ook het idee dat het niet opschiet allemaal...

Nu wel, al is het binnenkort met de 20 minuten dienst een must om de kruisingen (en wellicht brugopeningen over Hrmk) te halen.

02-12-2010 22:35:44
manuel25
manuel25
Klopt, maar dat is wel een goede vrijbrief voor wildplassen in de omgeving van stations.
Overigens heeft de 10320 in ieder geval vandaag nog de wc open. Daar kwam ik pas achter nadat ik in Sneek Noord illegaal had afgetapt%08%

Laatst bewerkt door manuel25 op 02-12-2010 22:37

03-12-2010 09:47:49
bjornl
bjornl
Ik weet niet of dit bericht hier het best op zijn plek is of bij het "Arriva in de Achterhoek"-topic, maar bij deze:
Arriva bouwt eigen treinwerkplaats in Zutphen http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/789391/Arriva-bouwt-eigen-treinwerkplaats.htm

03-12-2010 10:53:37
superboer
superboer
Aannemelijk worden de Emmer GTW's(%08%) daar dan ook onderhouden.

Edit: Inmiddels bevestigd: http://www.destentor.nl/regio/zutphen/7736079/Arriva-onderhoudt-eigen-treinen.ece

Laatst bewerkt door superboer op 03-12-2010 12:53


Garantie tot aan de voordeur.

22-12-2010 15:45:15
hielkeb
hielkeb
Arriva ov-chip kaartautomaten in het noorden, worden deze week in gebruik gesteld voor het opladen van kaarten
en het kopen van anonieme kaarten
Nog niet te gebruiken voor in en uit checken
Die bij station Buitenpost is vanaf vanmiddag in gebruik

Laatst bewerkt door hielkeb op 22-12-2010 15:46


Hielkeb

22-12-2010 18:36:36
waalkade
waalkade
Het kost ze wel wat:
http://www.lc.nl/friesland/regio/article12836531.ece/OV-chipkaart-kost-Arriva-miljoenen

22-12-2010 21:38:17
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: De topicnaam is gewijzigd naar "Arriva", dus het is voortaan toegestaan om het hier ook over andere Arriva gerelateerde zaken te hebben

22-12-2010 22:42:54
manuel25
manuel25
Kijk eens aan:) Dan heb ik meteen een vraag die niet direct met GTW's te maken heeft. Ik heb het al eens gezocht op de arriva website maar kan er niks over vinden. Daarom stel ik de vraag hier.
Heeft Arriva net als NS een "Geld Terug Bij Vertraging" regeling?

22-12-2010 22:45:41
gertjan
gertjan
Kunnen we heel lang over gaan praten, maar ik zal het kort houden;
Nee.


- - - Hierlangs afscheuren - - -

23-12-2010 00:09:13
Pim530
Pim530
Arriva schijnt wel een garantie te geven dat je binnen 30 (?) minuten vervangend vervoer ( volgende trein/taxi ) hebt, althans, dat heb ik ooit ergens gehoord.

04-01-2011 15:00:45
TheKnitter
TheKnitter
Kan de Machinist bij GTW's meekijken op de camera's?
Zojuist had iemand de poten op de bank, en zei hij ineens: "Voeten niet op de bank".

04-01-2011 15:08:06
peterselie
peterselie
Ja. Heb het in het verleden wel regelmatig gehoord onderweg.

04-01-2011 15:27:02
mantaray
mantaray
Ja machinisten kunnen mee kijken !
ze kunnen de diverse camera,s kiezen om zo heel de trein te bekijken
uiteraard worden de beelden ook op een harde schijf opgeslagen

04-01-2011 16:02:53
gertjan
gertjan
Beeld komt 72 uur op de harde schijf te staan, en de mcn kan meekijken.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 04-01-2011 22:59


- - - Hierlangs afscheuren - - -

04-01-2011 20:04:11
peetduck
peetduck
"Kijk eens aan Dan heb ik meteen een vraag die niet direct met GTW's te maken heeft. Ik heb het al eens gezocht op de arriva website maar kan er niks over vinden. Daarom stel ik de vraag hier.
Heeft Arriva net als NS een "Geld Terug Bij Vertraging" regeling?"

Ja dat is er z'n formulier. Moet je bij de arriva balie halen en het kaartje moet duurder zijn dan 5 euro anders word het niet uitgekeerd!

Laatst bewerkt door peetduck op 04-01-2011 20:04, reden: quote

31-01-2011 14:18:47
peterselie
peterselie
Dit topic moet op de laatste dag van januari maar weer eens afgestoft worden %08%

Arriva heeft namelijk de omroep in een aantal treinstellen aangepast. Dit in verband met de invoering van de chipkaart. Voor het begin van elke rit wordt na het omroepen van de stations omgeroepen dat mensen die met dat plastic kaartje willen reizen in moeten checken.

Bij ieder? station wordt omgeroepen dat ze uit moeten checken als ze uitstappen. Daarnaast wordt er voor Gn en Lw omgeroepen dat als ze met NS verder reizen uit moeten checken en weer in moeten checken en als ze met Arriva verder reizen dit niet hoeven bij een overstap. (dit gaat in 2 riedeltjes)

Daarnaast lijkt ook de omroep voor het vertrekpunt iets aangepast, want riepen ze niet om dat Arriva iedereen een aangename reis wenst? Nu roepen ze: "Wij wensen u een prettige reis"

31-01-2011 18:52:36
Kars
Kars
Inderdaad wordt bij ieder station omgeroepen dat men niet moet vergeten uit te checken.

En over de omroep voor vertrek: het was eerst "wij wensen u een aangename reis", dit is "wij wensen u een goede reis" geworden.