22-01-2007 20:31:41
peterselie
peterselie
Quote
teus-baars: 10301 zou bij/ in Voith-loods kunnen staan; of viert die weer vakantie in Zwitserland


Die stellen gaan niet meer terug naar Zwitserland. Ik heb het idee dat de meeste kinderziektes er wel uit zijn. Dat ie in de loods van Voith staat, lijkt me de meer reële optie. Zal wel regulier onderhoud zijn. Want mij is verteld dat de stellen 2 maal per maand naar Voith gaan voor onderhoud, waarvan 1 maal om de motoren te reinigen.

@Jeroen: Als Arriva besluit meer stellen aan te schaffen voor het noorden, dan kan Arriva het Duitsland pakket beter ook op een deel van deze stellen installeren. Dan zal dat mogelijke capaciteitsproblemen van sommige treinen voorkomen.

23-01-2007 16:33:25
martijn24
martijn24
Vandaag weer 2 nieuwe stellen gespot de 237 en 238. Deze kwamen tegen 11.10uur aan in Groningen vanuit Duitsland. Ze gaan eerst de tweetjes dus afleveren.

23-01-2007 18:22:52
peterselie
peterselie
Het mysterie van de 120 km/h kan op Lw-Gn gemakkelijk verklaard worden. Ik kan alleen voor Vwd richting Gka spreken, maar wat me vanmiddag opviel was dat zeker de 228 die in de 30245 achterop zat, nogal slingerde op het dubbelsporig baanvak. In de buffel of wadloper merk ik er weinig van als het spoor misschien niet geheel recht loopt, maar in de GTW was het duidelijk te merken. Hier mogen ze wel eens iets aan doen, door bijvoorbeeld tussen Bp en Vwd de treinen LS te laten rijden op uren dat er geen sneltrein is. Op de enkelsporige stukken had de GTW namelijk helemaal geen last van slingeren

@Teus: Ik denk dat de 10235 het andere stel op Lw-Hlgh is. Ik moest met trein 30245 mee, anders had ik het wel even gechekt. Bij Voith stond niets buiten, zag ik vanaf perron 4/5a. De 301 zou best eens binnen kunnen staan.

23-01-2007 18:56:50
plaid
plaid
Yep, 235 op Hlg gezien. Denk dat de 304 ook nog op de lijn zit. Grote kans dat
301 bij Voith is; stond dit weekend nl al voor de deur daar. De 17.33 Gn vanavond met 232+228.

Laatst bewerkt door plaid op 23-01-2007 18:58


23-01-2007 19:00:58
peterselie
peterselie
De 304 is idd het andere stel op de lijn.

Wel opvallend is dat de 233 afgerangeerd is te Gn. Deze zat nog wel in trein 30245 V, samen met de 232 en 228.

24-01-2007 20:11:47
goffe_bp
goffe_bp
Vandaag werd trein 30245 alleen maar met de 233 gereden. Veel mensen moesten hierdoor ook staan.


goffe_bp

24-01-2007 20:20:20
peterselie
peterselie
Gister nog 6 bakken GTW in deze trein en vandaag maar 2%03%

Gister zat ik in de laatste bak van de 30245 en Goffe moet ook op het station te Bp zijn geweest toen die trein daar halteerde.

24-01-2007 20:36:53
goffe_bp
goffe_bp
Ja, daar was ik ook. Ik stond op perron 2 met zwarte jas.


goffe_bp

24-01-2007 20:45:46
teus-baars
teus-baars
idd 10235 zit in de dienst op Hlgh waarschijnlijk nog steeds samen met nr. 304 tenzij die gewisseld is met de "verdwenen" 301
Quote
goffe_bp: Vandaag werd trein 30245 alleen maar met de 233 gereden. Veel mensen moesten hierdoor ook staan.

%01%Klopt daar zat ik ook in (te staan)%01% de 10233 stond eerst bij "de put" op het depot in ging zoals vermeld 's middags solo en afgeladen naar Gn om DAAR te combineren (volgens rangeerder). Ook heeft Lwd er een nieuwe ongeschreven regel bij; je parkeert de spurt niet direct achter het eind van 5b (dwz het kruiswissel richting 5a) maar naast de sleutelkast-op-paal aan het eind van de kap%08% V.V staat aan het begin van 5b zo'n kiosk, dus vanaf perron sp 2&3 zie je 'm niet meer staan%05%%03% Ook moeten (nog steeds) veel mensen wennen aan het materieel, vooral aan de deuren en de koersborden; Buitenpost - GRONINGEN; meerdere mensen moesten er van overtuigd worden dat dit geval ze toch echt naar hun stationnetje bracht%05% Oja er stond gisterochtend op het Noorder Voith-loods-spoor een Spurt, maar 's avonds ontwaarde ik v.v. uit de trein één op het zuidelijke loods-spoor; wie weet is de 304 gewisseld met de 301 of is er wat uit Gn verdwenen

Laatst bewerkt door teus-baars op 24-01-2007 20:48

24-01-2007 20:56:32
edegroot
edegroot
Heren,

Ik zie zaken met "Klopt, daar zat ik ook in" en "daar zat die en die ook in". Ik wil jullie vriendelijk verzoeken daarmee te stoppen. Daar hebben we andere topics voor. Bij voorbaat dank.

24-01-2007 21:04:08
kwant_ban
kwant_ban
Rijdt de GTW ook al Groningen - Delftzijl v.v. (op zaterdag)

24-01-2007 21:06:25
peterselie
peterselie
Nee. Dat zal nog even duren. Volgens het schema gaan er eerst GTW'tjes rijden op Gn-Rd en Lw-Stv.

29-01-2007 09:52:58
peterselie
peterselie
De technische problemen met de GTW'tjes zijn nog niet geheel voorbij. Vanochtend werd er een trein bestaande uit de 233, 236 en 234 opgeheven te Bp vanwege technische problemen.

Volgens mij hebben ze de meeste kinderziektes met de nieuwe stellen wel overwonnen, echter kunnen defecten natuurlijk voorkomen.

30-01-2007 11:25:11
teus-baars
teus-baars
Ik was lekker op de fiets%08%Zie ook http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/16347/Valse_start_voor_nieuwe_trein_Arriva.html

Laatst bewerkt door teus-baars op 30-01-2007 11:25

30-01-2007 11:34:57
peterselie
peterselie
Een niet kloppend artikel %03%

De sneltrein ging namelijk na Bp verder als stoptrein. Ook pasten alle passagiers er wel in.

Ik heb ondertussen ook antwoord gekregen op mijn vragen die ik gesteld heb aan Arriva. De GTW'tjes op Lw-Gn zijn zogenaamde overbrengingsstellen die onderhoud krijgen te Lw. Echter staan de stellen overdag gewoon op het rangeerterrein en niet bij Voith. Misschien enkele ervan 's nachts?

Wat betreft de namen op de stellen. Daar komen er binnenkort meer van, maar ja wanneer is binnenkort.

Tenslotte de maximum snelheid van 120 km/h. De stellen zijn momenteel toegelaten voor die snelheid. Arriva is er mee bezig om toestemming te krijgen voor 140 km/h. Dit staat te gebeuren.

30-01-2007 14:03:22
bouwe
bouwe
Vanmiddag op station Groningen gepraat met gedeputeeerde Mussenga. Vanmorgen bestond een spitstrein Rd-Gn maar uit twee bakken, waaruit allemaal geklaag volgde. Heb dit hele verhaal overgebracht naar Mussenga. Hij werd er zelf ook gek van zei hij. Ik zie hem overigens wel regelmatig op het station hier. Prima kerel, heeft wel verstand van zaken volgens mij.

Laatst bewerkt door bouwe op 30-01-2007 14:03

30-01-2007 14:54:08
lamote_ban
lamote_ban
@bouwe
Kennelijk toch niet voldoende verstand van zaken om gezien alle ervaringen bij aanbestedingen in het contract garanties te eisen over de hoeveelheid beschikbaar treinmateriaal. Ook Mussenga heeft Arriva op zijn blauwe ogen geloofd.

30-01-2007 14:58:09
lamote_ban
lamote_ban
@peterselie
Het blijft mij een totaal raadsel waarom er steeds problemen zijn met de GTW's.
Het is motorisch geen nieuw model en rijdt in Duitsland al tijden lang zonder storingen.

30-01-2007 15:43:39
salieri
salieri
Je moet met de GTW een hele stappenplan doen, voordat je wilt rijden. Ook moet je een knopje indrukken, die het hele systeem bewaakt. Maak je ook 1 stap verkeerd, kan je weer afbreken en overnieuw beginnen. Dit kan dan wel weer 10 minuten duren. Dit heeft waarschijnlijk ook de vele problemen veroorzaakt op Gn-Nsch-Leer

Omdat je dat knopje MOET indrukken.

30-01-2007 16:17:23
teus-baars
teus-baars
Vandaag 237 gespot op Lw -> Hlgh; zouden ze de nieuwelingen eerst dicht bij het onderhoudspersoneel houden Stel zag er trouwens nog erg schoon uit; net een glimmende modeltrein

30-01-2007 16:57:06
peterselie
peterselie
Quote
lamotep: @peterselie
Het blijft mij een totaal raadsel waarom er steeds problemen zijn met de GTW's.
Het is motorisch geen nieuw model en rijdt in Duitsland al tijden lang zonder storingen.


De problemen van gister weet ik niet, omdat ik niet in een van die stellen zat. Mijn trein heeft in Bp de gestrande passagiers opgepikt. En ja dat zorgde voor nogal wat chaos. De GTW'tjes op spoor 1. Mijn trein op spoor 2 en nog 2 stilstaande treinen voor de inrijders bij Bp.

Maar als je nog vragen hebt over de GTW dan kun je ze gerust hier stellen. Wij proberen ze wel zo goed mogelijk te beantwoorden en als het niet duidelijk is dan stuur ik de vragen gewoon door naar Arriva.

30-01-2007 17:27:17
lamote_ban
lamote_ban
@salieri
Betekent dat ook dat als een GTW bijv. in Winschoten een half uurtje over staat dat je de motor maar beter niet kunt afzetten?

30-01-2007 17:59:42
salieri
salieri
Dat weet ik niet. Maar ik weet wel dat er maar 1 soort procedure is, doe je die fout, kan je opnieuw beginnen wat wel 10 minuten kan duren. Heeft met het ULG systeem te maken wat in de GTW zit (beveiliging van de hele trein)

30-01-2007 18:35:29
keesje
keesje
@bouwe
Het is in ieder geval al iets dat een gedeputeerde zijn gezicht laat zien en zelf de problemen bekijkt en ervaart. Ook dat hij open staat voor verhalen van de reizigers. Daar kunnen andere bobo's nog een voorbeeld aan nemen!

Hoeveel GTW's zijn er nu momenteel in dienst?

30-01-2007 18:36:49
peterselie
peterselie
De 10238 is nog niet op dienst gesignaleerd, dus dat zijn er 15 van de bestelde 43.

31-01-2007 14:37:06
teus-baars
teus-baars
Vandaag door te Tietsjerk (ten westen van Hurdegaryp)om 9:15 ri. Lwd- trein 30232 GTW 2/8 V GTW 2/6(voorspelling;233)A; iemand ook de nummers?

31-01-2007 14:43:17
salieri
salieri
Quote
teus-baars: Eh... hoe verwijder ik een bericht
Dat doet de beheerder voor je. Een bericht wat weg moet kan je even leegmaken en dan gooit de beheerder hem weg

31-01-2007 17:21:16
j.jager
j.jager
Quote
peterselie: De 10238 is nog niet op dienst gesignaleerd, dus dat zijn er 15 van de bestelde 43.


De 10238 is wel al in Nerderland, heb hem vorige week in Groningen als GDST gespot.

31-01-2007 17:44:40
lw-o
lw-o
kon in groningen 1 van de nummers zien en dat was inderdaad de 233


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-01-2007 20:06:59
teus-baars
teus-baars
Quote
teus-baars: Vandaag door te Tietsjerk om 9:15 ri. Lwd- trein 30232 GTW-2/8 V, GTW-2/6 A; iemand ook de nummers?

Verrek; in deze diensten zijn nu de nummers 237 en 235 bekend%03% %01%Ik dacht toch echt een 2/8 voorop te hebben gezien%05%
%06%Zo te zien weer een geval van materieeluitwisseling, want de gleodnieuwe 237 zat eerst in de dienst op Lwd-Hlgh%05%

Laatst bewerkt door teus-baars op 31-01-2007 20:10

31-01-2007 20:16:53
peterselie
peterselie
De spots in de ochtend hoeven niet gelijk te zijn aan de spots van de middag. De gtw 2/8 die jij gezien hebt, kan de 302 zijn, maar ook de 305 die spurtlogo's heeft.

01-02-2007 09:10:59
martijn24
martijn24
10238 reed vandaag op Groningen-Nieuweschans. Ik heb hem vandaag gespot te Hoogezand-Sappemeer vanmorgen in de trein van 8.17uur naar Groningen. Deze bestond uit de volgende treinstellen 10238V, 10232M, 10229A.

Verder was het weer raak met de vertragingen op dit traject. De trein van 7.55uur had een vertraging van 16min. naar Groningen. De trein van 8.17uur had een vertraging van 12min. naar Groningen. De trein van 8.41uur had een vertraging van 8min. naar Groningen. De extra trein voor deze rit werd gereden met de 3207, deze was wel op tijd in Hoogezand. De trein naar Leer van 8.41uur had een vertraging van 6min.
Quote
j.jager:
Quote
peterselie: De 10238 is nog niet op dienst gesignaleerd, dus dat zijn er 15 van de bestelde 43.


De 10238 is wel al in Nerderland, heb hem vorige week in Groningen als GDST gespot.

01-02-2007 09:17:26
woepje
woepje
Ik zag de 10238 gisteravond ook binnenrijden hier in Gn (30476 V). Deze werd daarna afgerangeerd%02%

01-02-2007 10:10:25
j.jager
j.jager
Ik hoop dat deze stel vanmiddag tussen 16.00 en 16.45 langs hgz komt, want dan kan ik hem ook even spotten.

01-02-2007 14:14:18
teus-baars
teus-baars
Quote
peterselie:De spots in de ochtend hoeven niet gelijk te zijn aan de spots van de middag. De gtw 2/8 die jij gezien hebt, kan de 302 zijn, maar ook de 305

Inderdaad vandaag op heterdaad betrapt%08% te Hdg in trein 30224 naar Lw; GTW-2/8 302 i.c.m, 2/6 233%05% of het materieeluitwisseling is weet ik niet
Quote
uit opvallende dingen 31-1 door "wadloper": goed nieuws uit het noorden.
De beruchte trein 30530 Rd-Gn werd vanochtend gereden door twee GTW's, nummertjes 228+231.
Toen ik tegen 7:55 uur op het station van Uithuizen kwam gingen enige tijd later de spoorbomen van de eerste overweg dicht en ik was al angstig aan het kijken uit hoeveel bakken de trein nu weer zou bestaan, maar tot mijn verbazing zag ik hele felle en grote frontseinen uit de richting Roodeschool naderen en al snel bleek het om twee gekoppelde GTW's te gaan.Dit was een welkome afwisseling en aangezien Arriva momenteel te weinig rijvaardige DH's heeft zal men uit nood wel de GTW's hebben ingezet.
Dit werd mijn eerste rit met een GTW en ik moet zeggen dat het mooie treinen zijn, ze rijden ook erg mooi en ook voor vele andere mensen die onderweg instapten was het een verrassing, want men stond echt met verbazende gezichten op de perrons te kijken toen de trein de stations binnen kwam rijden.
Wat mij betreft mogen ze de treinen nu wel vaker inzetten in de ochtenduren tussen Groningen en Roodeschool....

%03%Vreemd; vandaag stonden er te Lwd minstens 3 DHII's opgesteld%05% Storing in planning of materieel of toch afdeling bestemming Veolia%03%
%01%Daarnaast het kan ook best gewoon proefbedrijf zijn (evt. t.b.v. snellere uitstroom wadlopers voor Veolia); zo zou op Lw-Gn de GTW pas in eind 2007 in dienst komen maar nu rijd er al één treinpaar daarvan in vaste dienst%05%%04%
PS; Klopt het dat de omroep 's ochtends zo zacht staat

Laatst bewerkt door teus-baars op 01-02-2007 14:53

01-02-2007 16:32:01
lw-o
lw-o
vanochtend weer een setje GTW op Rd-Gn (aankomst 8:35) de vertrekkende trein was wel weer een wadje

01-02-2007 16:50:02
bouwe
bouwe
Trein 30547 vanmiddag ri. Roodeschool werd door een GTW gereden.

02-02-2007 15:22:55
teus-baars
teus-baars
%06%Vandaag weer 3 GTW 2/6 in de al eerder genoemde spitsdienst; daarvan 237 en 233 om 13h te lw-depot en dus waarschijnlijk de 231 bij Voith (voor); het valt op hoe vies sommige GTW's alweer zijn
De bovengenoemde 302 is verhuist naar de dienst op Hlgh alwaar wij vanochtend te maken hadden met een "brugstoring"
Tekort aan DH is ergens wel te begrijpen; vandaag maar twee%05% spitstellen DHII aanwezig (voor Lwd-Stv);toch reden er ook 2 op Lw-Gn%03%

Laatst bewerkt door teus-baars op 02-02-2007 15:24

02-02-2007 17:25:18
bouwe
bouwe
Laatste nieuws omtrent de inzet van GTW in het noorden:

De lijn Gn-Rd wordt versneld voorzien van GTW's. Het testbedrijf dat maandag is gestart met de treinen 30530 en 30549 is dermate succesvol gebleken dat de nieuwe treinen die de komende weken arriveren worden ingezet op deze lijn. De maand mei was eerder aangestipt als startdatum maar dat is vervroegd.

De treinen 30530 en 30549 blijven in ieder geval vanaf heden structureel rijden met GTW's. Het enige probleem wat Arriva heeft zijn de display's en de automatische omroep. Deze is enkel nog ingeregeld voor de lijnen Groningen - Nieuweschans en Groningen - Leeuwarden. Het inregelen zal binnenkort gebeuren.

Vanmiddag overigens de eerste rit gehad met de GTW. De trein is echt *super* snel, vrij stil, maar de stoelen zijn van het standje 'hard'. Wat ik wel knullig vindt is dat de mcn steeds zijn kop uit het raam moet steken....

GTW te Rd: http://i5.tinypic.com/2cpzwbm.jpg

Laatst bewerkt door bouwe op 02-02-2007 18:19

02-02-2007 18:20:21
woepje
woepje
Quote
bouwe: De trein is echt *super* snel, vrij stil, maar de stoelen zijn van het standje 'hard'.
Net zo 'hard' als jouw playmobiel-stoelen van de VIRM

Maargoed, ze gaan dus die dingen ook naar Rd inzetten. Ik heb totnogtoe de GTW's alleen op Gn - Nsch zien rijden. Wordt tijd dat ik ze ook eens op de andere lijnen spot.

02-02-2007 18:40:29
j.jager
j.jager
@woepje. Ik heb ze ook al een paar keer gespot op GN/LW.

02-02-2007 19:48:21
martijn24
martijn24
Ook op Leeuwarden-Harlingen Haven is standaard GTW sinds December.

03-02-2007 09:40:07
bouwe
bouwe
Wat is er van waar dat enkel de 2/8 is goedgekeurd voor Duitsland en niet de 2/6? Dan zou je dus de conclusie kunnen trekken dat de overige lijnen voor het grootste gedeelte worden voorzien van 2/6 stellen.

Laatst bewerkt door bouwe op 03-02-2007 09:40

03-02-2007 09:47:11
dh3201
dh3201
Het ontbreken van extra schuiftreden op het gros van de 2/6'en voor de lage perrons in Duitsland. Slechts een stuk of 3 a 5 stellen 2/6 hebben dat. In totaal 8 stellen, maar ik weet daarin de verdeling tussen 2/6 en 2/8 niet. De verdeling was dacht ik 3 + 5 stellen.


Shqiperise-lopers?

03-02-2007 11:11:03
stadlergtw
stadlergtw
Ik zag gister een stel op Gn klaar staan voor vertrek richting Nsch,
op een van de koersborden stond te koop%08%
Zal wel een leuke grap van een van de machinisten geweest zijn.

04-02-2007 16:35:41
lamote_ban
lamote_ban
Er was ooit aangekondigd dat als de GTW's er zouden zijn er een tijdelijk mobiel station in Hoogkerk zou komen.
Weet iemand of dat plan nog steeds bestaat?

05-02-2007 09:45:26
peterselie
peterselie
Ik denk het wel ja. Dit zal natuurlijk pas kunnen als Lw-Gn helemaal gereden wordt met GTW'tjes. Dus misschien ergens in 2008?

@Bouwe: Dat de mcn zijn hoofd uit het raam moet steken vind ik ook vreemd. Had er dan wat spiegels op gezet.

05-02-2007 10:09:19
bouwe
bouwe
Of had met camera's gewerkt zoals het in de metro het geval is.

05-02-2007 10:47:07
woepje
woepje
Quote
stadlergtw: Ik zag gister een stel op Gn klaar staan voor vertrek richting Nsch,
op een van de koersborden stond te koop%08%
Zal wel een leuke grap van een van de machinisten geweest zijn.
Was dat in de avond? Want ik stond toen ook te Gn en ik zag dus ook een GTW met de tekst "te koop" in beeld. De machinist had het erover dat hij het een rotzooitje vind met die treinen, vandaar dus te koop. En ja het was dus inderdaad een grap, maar ik vind het wel lollig. Diverse mensen keken verbaasd en lachten enzo%08%

05-02-2007 11:34:18
lucky
lucky
Mijn eerste bericht op de forums, dus bij deze hallo!

Ik keek gister bij de materieel voorspelling, en zag vandaag de eerste gtw op sneek-Leeuwarden (sorry, afkortingen is nog wat lastig)

Maar vandaag zie ik dus dat dat er niet meer staat, is dat dan vannacht veranderd? of wat mis ik?

05-02-2007 11:47:26
peterselie
peterselie
Op Lw-Stv rijden voorlopig nog geen GTW'tjes. Dat ze toch in de voorspellingen staan, komt door de materieelomlopen. Een treinstel rijdt namelijk niet iedere dag op dezelfde plaats op het zelfde tijdstip in dezelfde trein. Door het invoeren van spots worden de materieelomlopen bijgewerkt. Arriva heeft eigen materieelomlopen die afwijken van Somda. Somda geeft een voorspelling aan de hand van de voorafgaande dagen. Zo kan het voorkomen dat er in een voorspelling een DH2 en een GTW in dezelfde dienst zitten. De stellen kunnen niet met elkaar koppelen, dus dan klopt de voorspelling niet.

05-02-2007 11:50:33
lucky
lucky
Oke, bedankt. Het is een stuk duidelijker. (Jammer ook, ik had hem hier wel eens voorbij willen zien komen, en dacht dat het deze week mijn kans was)

05-02-2007 12:52:15
daniel_ddr
daniel_ddr
Heb nog een fototje gevonden van die te koop-staande GTW...
http://www.personeelsblad-arriva.nl/images/Photo187.jpg

05-02-2007 12:57:58
fabrierban
fabrierban
Quote
lamotep: Er was ooit aangekondigd dat als de GTW's er zouden zijn er een tijdelijk mobiel station in Hoogkerk zou komen.
Weet iemand of dat plan nog steeds bestaat?

In de officiele aankondiging van de gunning van de concessie aan Arriva staat dat er twee mobiele stations komen, Hoogkerk zou een van de twee plaatsen KUNNEN zijn. Hoewel dat nergens expliciet staat, worden wel gesuggereerd dat die stations pas komen als er voldoende GTW's rijden.

Overigens zou met de komst van de GTW's eind 2007 ook het station bij Euroborg in dienst moeten komen, voor de treinen Groningen-Leer, Groningen-Zwolle en ook Groningen-Leeuwarden. Ook daar wordt echter niets meer van vernomen, het lijkt allemaal een beetje op de lange baan geschoven te worden.


05-02-2007 13:07:38
bouwe
bouwe
Quote
daniël_ddr: Heb nog een fototje gevonden van die te koop-staande GTW...
http://www.personeelsblad-arriva.nl/images/Photo187.jpg


Nog een:

http://www.personeelsblad-arriva.nl/images/arriva2.jpg

05-02-2007 13:11:26
lamote_ban
lamote_ban
@fabrier
Ik heb de indruk dat Arriva zich met de GTW's financieel vertild heeft en nu dus probeert om extraatjes als mobiele stations maar te vergeten.
En wat betreft Euroborg lijken NSR en de provincie ook niet bepaald staan te trappelen, inmiddels wordt gesproken over 2009 (was eerst 2006).

Laatst bewerkt door lamote_ban op 05-02-2007 13:18

05-02-2007 15:03:05
bouwe
bouwe
Inzet GTW begint vormen aan te nemen op Gn-Rd, ook trein 30556 werd gereden door 2x 2/6.

edit:

Vanmiddag langs de baan gestaan: http://i19.tinypic.com/33nl34x.jpg

Laatst bewerkt door bouwe op 05-02-2007 16:53

06-02-2007 11:21:39
bouwe
bouwe
De omlopen van de nieuwe treinen mag Arriva in een niet nader te specificeren iets steken. De afgelopen zes werkdagen altijd de 8:14 trein gereden door GTW. Neem ik vanmorgen eens een trein eerder om met de GTW te reizen, komen ze met vier bakken DH aanzetten #$&#^$&@#

06-02-2007 17:41:13
dikboom
dikboom
Gezien in Gn de nieuwe stellen 10239, 10240 en 10306.

Groet Meindert Dikboom

06-02-2007 17:42:36
woepje
woepje
aha mooi zo. Het emplacement zal hierdoor langzaamaan meer rood kleuren %08%

06-02-2007 17:48:53
salieri
salieri
Weer 5 nummers extra te fotograferen
Moet de 237 en 238 ook nog%02%

06-02-2007 17:50:51
goffe_bp
goffe_bp
Ik dacht dat ze eerst alle 2/6 wouden afronden?%03%


goffe_bp

06-02-2007 17:52:11
salieri
salieri
Tuurlijk niet, de 2/6 en 2/8 worden tegelijkertijd gebouwd lijkt mij, alleen zijn de 2tjes eerder klaar dan een 3tje...
En wie zei trouwens dat ze eerst de 2/6 wilden doen, heb daar nooit een persbericht over gezien

06-02-2007 20:50:36
goffe_bp
goffe_bp
Dat had ik dacht ik ergens gelezen, maar ik kan me vergissen.


goffe_bp

06-02-2007 21:11:00
salieri
salieri
Heb je daar misschien ook een bron van?
Zou je dat willen opzoeken?

06-02-2007 21:18:03
goffe_bp
goffe_bp
Dat stond in een foldertje van Arriva over de nieuwe treinen en dat was in juli 2006 verkrijgbaar bij Arriva Store in Lw.


goffe_bp

07-02-2007 09:37:35
dh3201
dh3201
Ik heb dus zaterdag met GTW's gereisd tussen Gn en Sda.
De stoelen zitten nogal recht en hard. Als de stoelen iets naar achteren gekanteld zouden zijn, zouden ze al stukken beter zitten.
De stoelen van DM'90 zitten vele malen beter, maar die zijn alweer 10 jaar oud, en dat noemen we nu natuurlijk ouderwets


Shqiperise-lopers?

07-02-2007 12:29:37
peterselie
peterselie
Vanochtend viel me op dat de 234 op een van de koppen nogal geel/bruin gekleurd was, terwijl de zijkanten er redelijk schoon uit zagen. Zag er erg vreemd uit, omdat het meer op 2 brede strepen van boven naar beneden leek. Wasmuntjes waren zeker op %08%

07-02-2007 19:07:21
plaid
plaid
Vanmorgen 9.23 A Lw uit Gn 231+235+233. Van sp 5 ging de 231 10 min. later naar Hlg en wisselde daarmee met de 237. 302 ook op Hlg. 306 rijdt de Werkplaats uit
en rangeerd wat heen en weer en gaat later weer naar binnen. Een paar Stadler-
mensen betreden de gloednieuwe 240+239 die ook bij Voith buiten staan. 235 komt
daar ook naartoe. 233 kombineert met de 237 en gaat naar de tankplaat.
Rond 17.15 levert Voith een treintje af bestaande uit 240+235+239. 306 is niet
meer gezien (Voith binnen?).

07-02-2007 19:26:15
peterselie
peterselie
Ik denk het wel. De stellen hebben een reis vanuit Zwitserland achter de rus en zijn hier op eigen kracht gekomen. Daarom is het nakijken van de stellen op prosuctiefoutjes en het nalopen van de motoren een normale procedure lijkt me. De 239, 240 en 306 zullen een dezer dagen wel op dienst verschijnen.

Ik heb het setje uit Gn vanochtend te Hdg gespot, maar dat nummers spotten gaat wat lastig vanuit een rijdende trein, zeker als de sporen zo dicht naast elkaar liggen en de nummers zo klein zijn %08%

07-02-2007 20:43:53
teus-baars
teus-baars
Te Lwd omstreeks 15:30 idd 231 naar Hlgh en die 233-A + 237-V gingen naar Gn daarnaast viel er door mij alleen een 2/8 te zien bij voith
%01%Gister (dinsdag) zaten in de spitsslag van Lwd op Gn van 7:30 de 233 en 231 daar is later de voorspelde 235 bijgekomen (die eerder op Hlgh zat)en/want zo stonden ze op depot rond lunchtijd, totdat de 231 werd afgetrapt, die ging naar Voith dus.
Als laatste, de 302 doet eveneens op Hlgh vrolijk mee. Plus; ook de bruine, pardon, donkergetinte GTW's worden duidelijk gebruikt om onvrede te uiten; zo wil ik u niet onthouden van kreten als "arriva -%$^&-censuur- muscinga" en "niet instappen, flutvervoer"%08%

Laatst bewerkt door teus-baars op 07-02-2007 20:48

07-02-2007 20:50:53
salieri
salieri
Zo zag ik ook op 1 van de ramen dit internetadres (fictief):

www.viezeramen.nl (zoiets)

08-02-2007 20:39:56
lamote_ban
lamote_ban
Quote
dh3201: Ik heb dus zaterdag met GTW's gereisd tussen Gn en Sda.
De stoelen zitten nogal recht en hard. Als de stoelen iets naar achteren gekanteld zouden zijn, zouden ze al stukken beter zitten.

Ach, bij Arriva zit je in ieder geval ruim.
Die van Veolia krijgen 2+3 opstelling.

08-02-2007 21:14:00
mark
mark
Dat Railhopper-idee? Bah %03%

08-02-2007 22:12:39
fabrierban
fabrierban
Het is de keuze tussen krap zitten of royaal staan.
Wat prefereer je

08-02-2007 22:26:00
wadloper
wadloper
Ach, Arriva had beter GTW's zonder zitplaatsen kunnen bestellen, want het is hier een hele gewoonte om de hele rit te staan en ja daar betalen we tegenwoordig ook voor.

09-02-2007 09:37:30
lamote_ban
lamote_ban
@wadloper
Staan in forensentreinen in de spits zal de komende jaren normaal gaan worden, net als nu al rond de grotere steden in Duitsland, Engeland of Frankrijk. Iedereen een zitplaats wordt onbetaalbaar zonder enorme overheidssubsidies.

09-02-2007 09:55:46
fabrierban
fabrierban
@lamotep
Dat staan de norm gaat worden staat ook voor mij als een paal boven water, want het verschil in reizigers tussen spits en dal wordt onacceptabel groot.

Alleen zou het handig zijn als er dan ook eens metro-achtige stoptreinen worden aangeschaft, want het meeste stoptreinmaterieel in Nederland is nu totaal niet ingericht op staande reizigers. Ik weet overigens niet of dat ook voor de GTW's van Arriva geldt, de GTW's van DB zijn in ieder geval duidelijk wel ingericht op veel staande reizigers.

Laatst bewerkt door fabrierban op 09-02-2007 10:10

09-02-2007 11:13:00
dh3201
dh3201
2+3 opstelling hoeft niet verkeerd te zijn. De GTW's van Thurbo hebben dat ook en die zitten beter dan die planken in de GTW's van Arriva. En ja, die zijn door dezelfde fabriek gebouwd.


Shqiperise-lopers?

09-02-2007 11:22:12
fabrierban
fabrierban
@dh3201
De stoelen kun je in overleg Stadler zelf uitkiezen als je GTW's koopt (mits ze passen natuurlijk).

Wat ik absoluut nooit gesnapt heb is dat maatschappijen bezuinigen op de kwaliteit van een stoel, dat is peanuts vergeleken met alle andere kosten en voor de reizger maakt het een enorm verschil.

09-02-2007 12:28:17
dh3201
dh3201
Dat bedoel ik ook. Als klant Thurbo goede stoelen uitkiest, zou een andere klant als Arriva of Veolia ook die goede stoelen kunnen uitkiezen. Maar nee, die kiezen natuurlijk voor slechte planken die er alleen wat leuker uitzien....
Of heeft Thurbo bij Stadler bedongen dat de door hun gekozen stoelen niet door anderen gekozen mogen worden?


Shqiperise-lopers?

09-02-2007 17:02:57
teus-baars
teus-baars
Uit de opvallende zaken;
Quote
bouwe: Vanmorgen de eerste GTW naar Dz, de eerste volgens mij op die lijn.
%01%Vandaag o.a. de nieuwe 10306 op Hlgh, daarnaast een andere 2/8 's ochtends bij voith voor; waarschijnlijk de 302 ex-Hlgh
en een 2/6 op depot; de versterking voor de bekende spitsdienst met daarin te Hdg de 232 en 234.

Laatst bewerkt door teus-baars op 09-02-2007 17:26

09-02-2007 22:13:18
woepje
woepje
Tja vandaag reden er in totaal 4 stellen heen en weer tussen Gn en Lw: 232, 234, 239 en de 240. Ik heb de 239 en de 240 2x in Groningen gezien, dus ik neem aan dat ze de hele dag heen en weer hebben gehobbeld tussen Gn en Lw

09-02-2007 22:25:59
lucky
lucky
Lijkt me niet, de stellen worden vooral in de ochtend en avond spits ingezet
Vanaf 15.30 worden de dm'90 stellen weer verplaatst naar de sneltreinen, en is er dus nieuw materieel nodig voor de stoptreinen, vanaf dat moment zet arriva de nieuwe stellen weer in om de dm'90's die als stoptreinen rijden te vervangen.

Ik had trouwens nog een vraag: Ik had dus de 15.33 van gn naar lw, en ik dacht dat de treinen tijdwinst konden inhalen doordat de treinen snel kunnen stoppen, wat ze dus ook kunnen. Maar de trein vermindert ongeveer op dezelfde punten vaart, en rijdt dan met misschien 10km p/u het spoor binnen, omdat de trein achteraan al bijna stil staat. Waarom rijdt de machinist niet door met 80 ofzo, tot ie ergens begin van het perron is en dan remmen? Op deze manier is er totaal geen tijdwinst.

10-02-2007 00:08:59
plaid
plaid
oeps! De 237 stond gister eind v.d. middag wel op een heel vaag spoortje in Lw, n.l. het kopspoor bij Strukton voor de deur. Inderdaad ja, daar waar wadlopers opgelicht worden als er een nieuw draaistel onder moet....

Laatst bewerkt door plaid op 10-02-2007 00:11

10-02-2007 13:08:42
hcls
hcls
Quote
lucky: Ik had trouwens nog een vraag: Ik had dus de 15.33 van gn naar lw, en ik dacht dat de treinen tijdwinst konden inhalen doordat de treinen snel kunnen stoppen, wat ze dus ook kunnen. Maar de trein vermindert ongeveer op dezelfde punten vaart, en rijdt dan met misschien 10km p/u het spoor binnen, omdat de trein achteraan al bijna stil staat. Waarom rijdt de machinist niet door met 80 ofzo, tot ie ergens begin van het perron is en dan remmen? Op deze manier is er totaal geen tijdwinst.
Dat heeft volgens mij te maken met ATB-NG. Als je daarbij te laat snelheid vermindert, krijg je een snelremming.

Laatst bewerkt door hcls op 10-02-2007 13:10

10-02-2007 13:22:16
lucky
lucky
Maar een sneltrein of de stoptrein slaat bepaalde stations ook over en dan gebeurt het niet? (zelfde spoor)

10-02-2007 13:52:53
hcls
hcls
Dat heeft te maken met de seinstanden. Als een trein in een station moet stoppen is er sprake van een stoptonend sein. Daar reageert de ATB op.

10-02-2007 14:43:29
lucky
lucky
Oke, dat is duidelijk.

Dan snap ik nog niet hoe ze tijdwinst willen halen met het later remmen, want op deze manier werkt het dus niet lijkt mij. Het duurt naar mijn gevoel zelfs langer om op een station te stoppen.

10-02-2007 15:42:45
bouwe
bouwe
Met GTW is er ook niet echt op dat punt tijdwinst te halen, anders hadden ze de drgl wel aangepast met meer treinen. Is ook weer afhankelijk van het soort station. Als je een station hebt die aan dubbel spoor ligt en waarbij geen snelheidsverandering aanwezig is en het seinbeeld is veilig, dan zou je inderdaad later kunnen remmen dan het andere DH-mat. Bij vertrek het zelfde verhaal, rap optrekken en wegwezen.

Op enkelspoorlijntjes is de tijdwinst gewoon minimaal, wissels moeten vaak met 40 worden bereden waardoor snel optrekken nutteloos is, en zoals mijn mede-inwoner van Wsm al zegt, de ATB is genadeloos als je er boven komt hoor. %08%

Laatst bewerkt door bouwe op 10-02-2007 15:44

10-02-2007 15:45:02
mich
mich
als je als machinist een station nadert waar die moet stoppen springt de ATB een eind voor het station op geel, de machinist moet dan afremmen tot 40. Hij kan dit enigsinds zelf bepalen maar als hij niet voldoende afremt grijpt de ATB in omdat die denkt dat je de 40 niet haalt. Vervolgens kun je met 40 doorrijden tot het perron en dan zet de machinist zelf de trein stil. Hoe snel en waar hij dat laatste doet kan die zelf bepalen.

10-02-2007 15:46:24
lucky
lucky
Helemaal duidelijk, het grootste deel van gn-lw is dubbelspoor, maar ik heb geen idee hoe het zit met de snelheid.

10-02-2007 15:50:59
bouwe
bouwe
Die is zeker niet constant. Kan me vergissen, maar volgens mij is bijvoorbeeld bij inrijden Buitenpost geel knipper 8.

11-02-2007 13:41:20
train85
train85
GRONINGEN - Arriva zet vanaf maandag extra treinen in op het traject Groningen-Nieuweschans. De vervoerder verwacht daarmee de drukte het hoofd te kunnen bieden.

De extra treinen worden versneld geleverd door leverancier Stadler. De extra inzet van bussen komt te vervallen.

Bron: Arriva

11-02-2007 13:47:42
salieri
salieri
Dan hoop ik, dat nu Stadler sneller gaat produceren, dat er geen productiefouten gemaakt worden!

11-02-2007 14:02:56
lamote_ban
lamote_ban
Quote
railsim: De extra inzet van bussen komt te vervallen.


Gut, ze hebben eindelijk door dat de mensen met de trein willen en niet met de bus.

11-02-2007 14:04:11
lamote_ban
lamote_ban
@salieri
De GTW's zijn geen nieuw ontwerp, ze lopen al een flinke tijd mee.
Dus dat moet wel kunnen.

11-02-2007 14:41:42
zugchef
zugchef
Quote
railsim: GRONINGEN - Arriva zet vanaf maandag extra treinen in op het traject Groningen-Nieuweschans. De vervoerder verwacht daarmee de drukte het hoofd te kunnen bieden.

De extra treinen worden versneld geleverd door leverancier Stadler. De extra inzet van bussen komt te vervallen.

Bron: Arriva


07.12 82521 Leeg Materieel Arriva Gn Aankomst Zb ALP8
07.20 38062 NSR Stoptrein Zb Vertrek Gn ALP8

08.14 82523 Leeg Materieel Arriva Gn Aankomst Zb ALP8
08.29 38064 NSR Stoptrein Zb Vertrek Gn ALP8

09.00 82545 Leeg Materieel Arriva Gn Aankomst Zb ALP7
09.05 38060 NSR Stoptrein Zb Vertrek Gn ALP7

...

11-02-2007 15:02:39
lucky
lucky
Als ik het goed begrijp zijn dat de voortreinen, en die rijden al langer, maar wat arriva nu gaat doen is de normale treinen verlengen, omdat ze daar nu meer materieel voor hebben.

Laatst bewerkt door lucky op 11-02-2007 15:02

11-02-2007 15:42:36
train85
train85
Juist.