21-02-2023 16:29:07 1
Jorn
Jorn
Quote
john2 (21-02-2023 13:49:13):
Quote
martijn (21-02-2023 07:54:24):

In Drenthe rijden ze op elektriciteit. In Fryslân daarentegen...


Fryslân of Friesland.

Voor mij als Limburger is het gewoon Friesland.

Ik gooi er als Limburger ook geen Limburgse namen in dit forum of elders buiten Limburg.

Fryslân is intern voor in de provincie Friesland. Ook al is Fries een officiele taal.

Het moet ook leuk te lezen blijven voor niet Friezen.

Martijn bovenstaande is niet voor jou persoonlijk, jij heb het met neerzetten goed bedoelt.


Je kan het vervelend vinden, maar de officiele naam van de provincie is Fryslân, niet Friesland. Zie bijv hier de officiele website van de provincie: link


21-02-2023 16:44:42
GerritJan
GerritJan

Gaan we nou hier ook een discussie punt van maken? crying. Het is inderdaad gewoon 1 van de 2 officiële namen van Friesland.



Laatst bewerkt door GerritJan op 21-02-2023 16:55

21-02-2023 16:47:50
MasterE
MasterE
Quote
Jorn (21-02-2023 16:29:07):
Quote
john2 (21-02-2023 13:49:13):
Quote
martijn (21-02-2023 07:54:24):

In Drenthe rijden ze op elektriciteit. In Fryslân daarentegen...


Fryslân of Friesland.

Voor mij als Limburger is het gewoon Friesland.

Ik gooi er als Limburger ook geen Limburgse namen in dit forum of elders buiten Limburg.

Fryslân is intern voor in de provincie Friesland. Ook al is Fries een officiele taal.

Het moet ook leuk te lezen blijven voor niet Friezen.

Martijn bovenstaande is niet voor jou persoonlijk, jij heb het met neerzetten goed bedoelt.


Je kan het vervelend vinden, maar de officiele naam van de provincie is Fryslân, niet Friesland. Zie bijv hier de officiele website van de provincie: link


Beide zijn natuurlijk officiele namen.




Mcn Asd

21-02-2023 16:51:24 1
GerritJan
GerritJan
Quote
martijn (21-02-2023 13:22:41):

Misschien voortaan even kijken wat je nou eigenlijk letterlijk kopiert?


Of je het nou kopiërt of niet, als je erop klikt kwam je alsnog op zo'n leestitel uit. De schuld kan niet echt bij Noest worden gelegd. De titel is inmiddels al ook aangepast zoals hij had verteld dus zo'n opmerking vind ik wel een beetje overbodig Martijn



Laatst bewerkt door GerritJan op 21-02-2023 16:53


03-03-2023 22:00:26
cuneo56
cuneo56

Ik heb eens zitten snuffelen of Arriva inmiddels weer naar Aachen kan rijden.

Helaas, dat gebeurt nog niet ( De "paar weken" waar men over sprak zijn nu zo'n beetje om dacht ik).

Positief is wel dat er nu elk halfuur gependeld wordt tussen Heerlen en Herzogenrath, waarbij om en om gestopt wordt in Landgraaf of Eygelshoven Markt

( alleen wie tussen die twee wil reizen is iets langer onderweg door een omweg via Heerlen, maar dat zullen er wel niet heel veel zijn hoop ikwink.)

Ook de merkwaardige melding van in- en uitchecken te Heerlen bij een Arriva verbinding is inmiddels uit de reisplanner verdwenensmiley.


04-03-2023 01:32:31
JoepDDZ
JoepDDZ

Nu zijn er dit (en aantal komende weekenden) sowieso werkzaamheden tussen Herzogenrath en Aachen, dus SEV bussen tussen die twee (en tussenliggende) stations


04-03-2023 07:58:13 1
martijn
martijn
Quote
GerritJan (21-02-2023 16:51:24):
Quote
martijn (21-02-2023 13:22:41):

Misschien voortaan even kijken wat je nou eigenlijk letterlijk kopiert?


Of je het nou kopiërt of niet, als je erop klikt kwam je alsnog op zo'n leestitel uit. De schuld kan niet echt bij Noest worden gelegd. De titel is inmiddels al ook aangepast zoals hij had verteld dus zo'n opmerking vind ik wel een beetje overbodig Martijn


Mwa, bij een beetje treinliefhebber gaat hopelijk toch wel een belletje rinkelen dat Arriva nooit planmatig met dieseltreinen door Drenthe heeft gereden...

De doordeweekse "werkzaamheden" aan de RE18 naar Aachen duren volgens Rijdendetrein in ieder geval tot 26 maart 2023 maar dat zal ook wel weer een loze datum zijn...


05-03-2023 10:06:04
mich
mich

Tijdelijke oplossing om door te kunnen rijden is binnen komen en vertrekken op spoor 1 in Aachen. Daarvoor moeten diverse treinen worden omgepland. De verwachting is dat dit binnenkort gebeurd is en Arriva toestemming krijgt weer door te rijden. Langetermijn oplossing is het vervangen van een aantal balises in het spoor door DB Netz.



Laatst bewerkt door mich op 05-03-2023 10:06

05-03-2023 10:34:02
phantom
phantom

Zou men bij DB op vervanging zitten te wachten van die dingen,en zo niet,zou je ze er toe kunnen dwingen om het te doen ?
Hebben ze een vorm van een verplichting richting NL/Arriva om te helpen dit soort problemen op te lossen ?


05-03-2023 10:47:42
Dionysusnu
Dionysusnu

Dus het is nu vastgesteld dat het probleem in de balisedata zit, en niet in de ETCS software van Arriva?


05-03-2023 10:53:17
mich
mich

Ja, DB Netz gaat ze vervangen.


05-03-2023 14:12:44
Dionysusnu
Dionysusnu

Ik zat eens te kijken naar de melding bij de ACM voor de nachttreinen, en ik zag daar staan dat Arriva tegelijkertijd ook om toestemming gevraagd (en gekregen) heeft voor 5 treinen tussen Apd en Amf. Is dat plan geschrapt, of wacht het nog ergens op?


07-03-2023 10:18:55
michaben
michaben

Die paden zijn wel opgenomen in het basisuurpatroon maar uiteindelijk blijkbaar toch niet aangevraagd door Arriva. Volgend jaar een nieuwe kans misschien.


07-03-2023 21:54:18
Henk1619
Henk1619
Quote
michaben (07-03-2023 10:18:55):

Die paden zijn wel opgenomen in het basisuurpatroon maar uiteindelijk blijkbaar toch niet aangevraagd door Arriva. Volgend jaar een nieuwe kans misschien.


In tegenstelling tot dat ene machinistendienstje voor een nachttrein gaat ieder uur Apd-Amf vv wel zwaar drukken op de beschikbaarheid van personeel.


14-03-2023 10:40:41
john2
john2

Drielanden trein kan vanaf december gaan rijden in grensregio. Bron 1Limburg.

Of dit werkellijk gebeurd? Afwachten! https://www.1limburg.nl/nieuws/2152392/drielandentrein-kan-vanaf-december-gaan-rijden-in-grensregio


14-03-2023 10:48:48
AlexNL
AlexNL

Het is nu al mogelijk om vanuit Maastricht naar zowel Luik als Aken te reizen met de trein. Maar vanaf december is het hele traject af te leggen zonder overstap.


Volgens dit bericht van go.Rheinland is dat niet het geval, omdat er sprake zou zijn van een conflicterend pad in Duitsland. Er wordt in dat bericht gesproken over een verbinding Luik - Herzogenrath en een verbinding Eijsden - Aken.

De RRX-verbinding van Aken naar Dortmund zou in één richting conflicteren met het pad van een doorgaande Drielandentrein, waardoor deze beperkt moet worden tot Herzogenrath.


14-03-2023 18:14:49
Rsb
Rsb

Die zit achter een inlogmuursad


14-03-2023 18:35:37
phantom
phantom

dan word het dus een 2 en een halve landen trein wink
Maar opzich wel apart als men na de 1ste echte vaste afspraken,het nu nog niet voor elkaar zou hebben om te zorgen dat die verbinding ook conflict vrij werkelijk kan gaan rijden.
Zijn er dan partijen die hebben gegokt dat die 3 landen trein nooit van t papier zou stijgen,en daarom nooit de ruimte hebben gemaakt voor die verbindingen ??


14-03-2023 18:37:48
seinhuis
seinhuis

Treinverkeer rond Molkwerum stilgelegd vanwege dassen.

Dit duurt tot minstens 20 maart.


14-03-2023 18:44:58
treinhobby
treinhobby
Quote
Rsb (14-03-2023 18:14:49):

Die zit achter een inlogmuursad


RE 18 (Liège – Maastricht – Heerlen – Aachen Hbf)
Nach Umstellung auf ETCS in Belgien und entsprechender Umrüstung der Fahrzeuge ist erstmalig die ge- plante Verlängerung über Maastricht hinaus nach Liège umsetzbar. Dazu wird die derzeit in Herzogenrath beginnende Leistung ab Maastricht über Maastricht-Randwyck, Eijsden, Visé (BE) und Bressoux (BE) nach Liège-Guillemins geführt. Zwischen Eijsden und Aachen Hbf verkehrt halbstündlich versetzt die zweite Leistung des RE 18, sodass zwischen Herzogenrath und Eijsden ein 30-Minuten-Takt angeboten werden kann. Eine Verlängerung der zweiten Leistung über Herzogenrath hinaus nach Aachen Hbf ist weiterhin aufgrund fehlender Infrastruktur (u.a. Ausbau des Bahnsteigs Aachen-Schanz auf 210 m Nutzlänge) nicht ohne An- passung des RE 4 (RRX) möglich.


Noch in Diskussion ist die Frage, ob montags bis samstags vereinzelt im Früh- und Spätverkehr sowie sonn- und feiertags ganztägig der Zwischentakt von Herzogenrath aus kommend ab Heerlen Richtung Eindhoven (mit den Unterwegshalten Sittard, Roermond und Weert) geführt werden kann. Eine finale Entscheidung steht auf niederländische Seite noch aus. Sollte die Durchbindung in diesen Fahrlagen nach Eindhoven mög- lich sein, strebt go.Rheinland auf deutscher Seite eine Durchbindung nach Aachen Hbf an. In der Konse- quenz muss der RE 4 (RRX) in den betroffenen Fahrlagen den Halt in Aachen-Schanz auflassen. Zusätzliche Zugkilometer pro Jahr seitens go.Rheinland bei einer möglichen Einbindung von Eindhoven: ca. 78.000 Zkm auf dem Abschnitt Aachen – Herzogenrath.


14-03-2023 18:47:34
treinhobby
treinhobby

Dus het overloopwissel in Eijsden mag weer teruggelegd worden...


14-03-2023 19:13:26
cuneo56
cuneo56

Wie kan mij uitleggen waarom de doortrekking van de 3 landen trein, " op het andere halfuur" afhankelijk is van het verlengen van een perron tot 210 meter voor ca 70 meter lange treinstellen die daar dorrrijden?

Ook een zondagse dienst van Arriva op Eindhoven wordt in dit artikel ook ineens uit de hoge hoed getovert!

Me dunkt dat de journalist het ook niet 100 % begrepen heeft, laat staan dat het voor ons er nu duidelijker op geworden is..

En als men er na 2 1/2 maand er niet eens in is geslaagd een spoorwijziging te Aachen te realiseren, dan geeft dat mij weinig vertrouwen dat de plannen voor de Dienstregeling 2024 allemaal gerealiseerd kunnen/ zullen worden.


14-03-2023 19:33:57
AlbertP
AlbertP

Het probleem daar is de RE4 van Aken naar Dortmund die met dubbele stellen rijdt (2x 105m). Daarvan moet nu één stel in Aken West geruimd worden richting zuid en dat kost te veel tijd.


14-03-2023 19:55:29
cuneo56
cuneo56

Dank je.smiley


14-03-2023 20:14:10
treinhobby
treinhobby

Heb het bij de RE19 tussen Oberhausen en Arnhem meegemaakt dat er werd omgeroepen dat in (ik dacht) Voerde of Dinslaken dat de voorste en achterste deuren gesloten bleven omdat het perron te kort was.

Kunnen ze dan in AC Schanz niet de deuren van het achterste stel gesloten houden? Zal nu waarschijnlijk ook gebeuren dat je daar niet in kunt stappen.

Zet je op de CTA's "achterste deel stopt niet in Schanz", dan hoef je niet leeg te lopen in West.


14-03-2023 20:18:45
treinhobby
treinhobby

En dan is het te hopen dat ook de OV-chipkaartpalen gelijk bij aanvang van de dienst aanwezig zijn in België.


14-03-2023 20:43:55
AlbertP
AlbertP

Dat hangt ervan af of het materieel het ondersteunt. Verder wordt het dicht houden van deuren nog maar beperkt toegelaten in Duitsland. Voor nieuwe "te korte" stations geldt vziw een maximum van 1 of 2 deuren aan ieder eind van de trein.

Edit: Voerde en Dinslaken zijn overigens op lengte, maar ik sluit niet uit dat Voerde in de afgelopen jaren verlengd is. Oberhausen Sterkrade in noordelijke richting is/was wel te kort.



Laatst bewerkt door AlbertP op 14-03-2023 21:13

14-03-2023 22:19:43
AlexNL
AlexNL

Het is mogelijk om deuren af te zonderen op de Desiro HC, maar dat moet de machinist handmatig doen vanuit diens cabine. Het is naar mijn weten niet mogelijk om dit geautomatiseerd te doen.


16-03-2023 07:30:39
Sanderbin
Sanderbin

Aldus een instagram post van Aachenerverkehrsbund (Link) zal de RE18 weer vanaf 27 maart rijden tussen Aachen en Heerlen. Naar Maastricht wordt nog niet gereden, Arriva zet snelbussen in die nergens tussendoor stoppen tussen Maastricht en Heerlen



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-03-2023 14:05:16
aarclay
aarclay

Hoe zit het inmiddels met de fabricage van de nieuwe Flirt-treinen voor op de Maaslijn? De aanbesteding voor de elektrificatie is inmiddels weer opnieuw opgestart, maar de vraag naar de levering vond al een hoop jaren geleden al plaats.

Ik heb tussen neus en lippen door van iemand gehoord dat ze bij Stadler al bezig zijn met de bouw? Kan iemand dat bevestigen? Want ik kan me indenken dat ze na 5 jaar toch eens graag willen beginnen. En misschien zijn er zelfs in zo'n contract ook wel uiterste leverdata genoemd?



Laatst bewerkt door aarclay op 16-03-2023 14:05

16-03-2023 18:58:15
NS1637
NS1637

Ik heb elders gehoord dat de eerste eind dit jaar geleverd zou gaan worden.



Laatst bewerkt door NS1637 op 16-03-2023 18:58

16-03-2023 19:21:50
timtrein
timtrein

Ja, dat is door mich hier ergens al gemeld; ze zijn in aanbouw.


28-03-2023 10:17:21
john2
john2

De stakingen tussen 16 maart en 24 maart waren al opgeschort, door gesprekken tussen vakbonden en Arriva. Door deze gesprekken zijn de stakings dagen van 29 maart en 30 maart vervallen. De geplande stakings dagen van 3 april, 5 april en 7 april zijn nog onzeker. Dat er gepraat word is positief, alleen de uitkomst is afwachten. Als beide partijen hun figuurlijke poot stijf blijven houden, kan het wel nog een poos gaan duren. Maar kan niet tot in het eeuwige blijven duren. Hebben de stakers minder inkomen, dat met hun eigen vaste lasten.


28-03-2023 11:04:09
mren
mren

Stakers worden -voor zo ver ze lid zijn- doorbetaald vanuit de stakingskas van de vakbonden.


28-03-2023 11:11:17
john2
john2

De bijdrage uit de stakingskas van de bonden is altijd minder als het looon van een werkgever, in dit geval Arriva. Als de stakingen lang duren hoopt dit minder op. Hopelijk streept dit minder weg bij gunstige CAO overeenkomst.


28-03-2023 11:22:15
thom
thom
Quote
mren (28-03-2023 11:04:09):

Stakers worden -voor zo ver ze lid zijn- doorbetaald vanuit de stakingskas van de vakbonden.


Die stakingskas is ook niet oneindig uiteindelijk ;)


28-03-2023 11:29:33
john2
john2

Dan kun je, je afvragen wie er uiteindelijk aan het langste eind kan trekken.

Er moet bij gezinnen ook brood op de plank komen.

Dit weten de werkgevers ook dat de stakingkas niet tot het eindige gevuld is.

Dat de stakers op de duur, voor hun gezin te onderhouden weer aan het werk moeten


28-03-2023 12:15:01
bacr
bacr

En daarmee is het dus een indicatie voor de ernst van het conflict, dat veel vakbondsleden het er dus voor over hebben om al gedurende langere tijd een daling van het inkomen te accepteren.


28-03-2023 12:52:48
john2
john2

Voor mensen die in de schuldsenering zitten, of op een andere manier financieel net kunnen redden. Zal de uitbetaling uit de stakingskas niet voldoende zijn en dus nood gedwongen niet mee staken.


28-03-2023 15:56:04
dennistd
dennistd
Quote
thom (28-03-2023 11:22:15):
Quote
mren (28-03-2023 11:04:09):

Stakers worden -voor zo ver ze lid zijn- doorbetaald vanuit de stakingskas van de vakbonden.


Die stakingskas is ook niet oneindig uiteindelijk ;)


Wat ik hoorde is dat vooral de kas van de VVMC aardig leeg zou zijn door de stakingen bij NS. Daarom zouden zij nu niet meer altijd meedoen met OV- en MuMo-stakingen.



Laatst bewerkt door dennistd op 28-03-2023 15:56

31-03-2023 20:14:33
cuneo56
cuneo56

Ik zie op de (ns) reisplanner dat m.i.v. maandag 03 April door de Dassen in het baanlichaam niet enkel geen treinen rijden tussen Workum en Stavoren, maar dat dan vanaf Sneek gaat worden.

Zijn er nog meer Dassenburchten daar aangetroffen , of is dit iets van Arriva om beter dan NS te zijn. ?


31-03-2023 20:25:02
treinhobby
treinhobby

Was laatst ook tijdens de werkzaamheden in het weekeinde.

Volgens mij is het vanaf Sneek 1 blok en als ze met de kabels bezig moeten nabij de dassenburcht, kunnen ze dus dat hele stuk niet rijden.


31-03-2023 20:43:54
michaben
michaben

Heeft niets met Arriva te maken, ProRail neemt het hele spoor buiten dienst vanaf 3 april om de boel te kunnen herstellen: https://www.prorail.nl/nieuws/molkwerum-grote-klus

Mogelijk heeft dit te maken met de beveiliging van Workum, zo te zien kun je hier niet langs het perron keren maar alleen door een stukje door te rijden tot voorbij de inrijder, maar als het spoor buiten dienst genomen wordt gaat dat niet. Arriva had een aantal jaren terug aan ProRail verzocht om een extra sein te plaatsen langs spoor 2 zodat men hier kon keren maar dat verzoek lijkt men afgewezen te hebben.


31-03-2023 20:54:47
cuneo56
cuneo56

Ik snap de technische uitleg.

Maar is dan het spoor momenteel dan niet buitendienst , ondanks dat het ondergraven is?


31-03-2023 20:57:11
AlexNL
AlexNL

Klopt, door de manier waarop de seininrichting op het baanvak Sneek - Stavoren is gebouwd (VCVL, zie de Railwiki) kun je niet zomaar een station eerder keren.

In Workum komt een trein uit Sneek altijd binnen op spoor 2, en treinen naar Sneek vertrekken altijd vanaf spoor 1. Er is geen vertreksein aanwezig aan de Sneek-kant van spoor 2.

Een trein uit Sneek die in Workum keert moet dus doorrijden richting Stavoren, en kan dan op de vrije baan (na sein 1276) van richting wisselen. Dan kan de trein naar spoor 1 rijden en z'n weg richting Sneek hervatten.

Als er gewerkt wordt tussen Workum en Stavoren zal Workum zelf ook buiten dienst moeten, want er is dan geen keermogelijkheid meer.


01-04-2023 00:05:44 2
gvttreinen
gvttreinen

Afsluitbord (met lantaarn) een 100tal meters achter inrijsein plaatsen....oei, da's natuurlijk heeeel gevaarlijk want stel... surprise


01-04-2023 06:49:50
Rsb
Rsb

Gezien de relatief beperkte groep gaan ze dat niet doen. Btl -Vga was veel sneller terug in dienst want de impact was vele malen groter.


01-04-2023 11:41:06
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Ze moesten wel haast maken in Brabant, om vrijdag 31 maart om 21.00 uur ging de route langs Emmerich voor 2 weken buiten dienst.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 01-04-2023 14:36

01-04-2023 14:30:30
gvttreinen
gvttreinen
Quote
Rsb (01-04-2023 06:49:50):

Gezien de relatief beperkte groep gaan ze dat niet doen. Btl -Vga was veel sneller terug in dienst want de impact was vele malen groter.


Hebben ze wel gedaan toen er een bovenbouwvernieuwing (BBV) was bij Stavoren, keren in (bij dus) Workum en daar vandaan busvervoer.

Maar goed, dat kon 20 jaar geleden....


03-04-2023 13:08:56
Trainplaza
Trainplaza

Arriva Flirt 455 en 456 zijn vandaag via grensovergang Venlo naar Duitsland gebracht. Deze stellen zijn beide al een aantal maanden niet meer in dienst geweest. Ik vermoed dat ze ETCS ingebouwd hebben gekregen en nu gaan testen op de ring in Wegberg-Wildenrath. Weet iemand toevallig of m'n vermoeden klopt? :)


03-04-2023 15:25:40
hellfire
hellfire
De 455 en 456 zijn monocourante tweetjes. Dat lijken me onwaarschijnlijke kandidaten voor de inbouw van ETCS.

03-04-2023 17:29:45
Rsb
Rsb
Quote
gvttreinen (01-04-2023 14:30:30):
Quote
Rsb (01-04-2023 06:49:50):

Gezien de relatief beperkte groep gaan ze dat niet doen. Btl -Vga was veel sneller terug in dienst want de impact was vele malen groter.


Hebben ze wel gedaan toen er een bovenbouwvernieuwing (BBV) was bij Stavoren, keren in (bij dus) Workum en daar vandaan busvervoer.

Maar goed, dat kon 20 jaar geleden....



Lag er toen al ATB NG of nog een blokstelsel?

Laatst bewerkt door Rsb op 03-04-2023 17:30, reden: Typo

03-04-2023 18:11:31
Trainplaza
Trainplaza
Quote
hellfire (03-04-2023 15:25:40): De 455 en 456 zijn monocourante tweetjes. Dat lijken me onwaarschijnlijke kandidaten voor de inbouw van ETCS.

In dit artikel heeft men het over 36 treinstellen. Arriva heeft in totaal 8 multicourante Flirt's, 15 tweedelige en 13 driedelige Flirt's besteld. 8 + 15 + 13 = 36 stuks. Dus alle Flirt's van Arriva krijgen ETCS. Niet geheel gek, want ETCS moet op den duur ook in Nederland uitgerold gaan worden.

Laatst bewerkt door Trainplaza op 03-04-2023 18:12

03-04-2023 22:29:51
Dionysusnu
Dionysusnu
Schiphol schrapt uiterlijk 2025 alle nachtvluchten. Tot zover het punt van die nachttrein dus.


04-04-2023 05:13:46
mdeen
mdeen
"Tussen middernacht en 5 uur 's ochtends". Dan is 3:15 of 3:50 aankomst nog helemaal niet zo gek. En terug is de doelgroep toch al meer het uitgaanspubliek. Komende nacht vertrekt er ook al niets tussen 23:15 en 5:20 en komen er 9 vluchten na middernacht aan, de laatste om 2:50. Ik weet niet of dat publiek wacht op de trein van 5:07 of 5:40. De impact voor schiphol is klein, en ik denk voor de nachttreinen ook.

19-04-2023 11:22:41
john2
john2

Geleidelijk meer treinen van en naar Heerlen. Bron: Zo-nieuws.

Nu rijden er geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht en tussen Heerlen en Sittard is er nu een uurdienst in plaats van een halfuurdienst.

www.zo-nws.nl


20-04-2023 00:30:46
scooter
scooter

En laat nu net afgelopen avond vanaf 22.15 de stoptreinen tussen Sittard en Heerlen zijn vervangen door bussen wegens personeelsgebrek


23-04-2023 08:41:27
moderator
Moderator
moderator

Berichten over de IC Eindhoven - Aken verplaatst naar het topic daarover wat al bestond: IC Den Haag Eindhoven Heerlen Aken


24-04-2023 16:37:01
giuseppe
giuseppe

Inmiddels heeft nmbs haar plannen gepresenteerd. Voorlopig blijft het bij 1x/u doorrijden. Het andere halfuur zal een s-trein Vise-Luik-Waremme rijden.

PDF

www.belgiantrain.be



Laatst bewerkt door giuseppe op 24-04-2023 16:39

22-05-2023 21:52:10
Rsb
Rsb

Wat is er eigenlijk aan de hand op Heerlen - Aachen? Al dagenlang minder treinen door beperkingen in de materieelinzet.


23-05-2023 07:09:28
mdeen
mdeen

Op twitter is te lezen defect materieel. Maar doen moet er toch wel veel defect zijn, want ze hebben 8 stellen die naar Aken mogen en je hebt er 2 nodig.


24-05-2023 00:57:39
scooter
scooter

Ook problemen op Mt-Hrl door tekort aan personeel


24-05-2023 12:19:40
sik214
sik214

Niet helemaal zeker of het hier het beste uitkomt.

Bij de aankomende werkzaamheden/stremming op Asn-Mp (spoorboog Hgv) van 8 t/m 22 juni is het advies om om te reizen via Leeuwarden. Expliciet staat er:

"Uw NS-vervoerbewijs is geldig bij Arriva tussen Groningen en Leeuwarden. Uitchecken bij NS, inchecken bij Arriva voor omreizen is niet nodig. Tussen Zwolle en Groningen reist u via Leeuwarden"

Toch wel benieuwd hoe dat dan gaat. Hoe komt Arriva aan z'n aantallen NS-reizigers voor de afrekening. Zet Arriva langere treinen in?


24-05-2023 12:31:37
Dionysusnu
Dionysusnu

NS kan toch gewoon doorgeven hoeveel reizen er zijn gemaakt met incheck in [alle stations onder Meppel] en uitcheck in Groningen?

Al heb je dan niet de nummers voor speciale kaartjes, maar dat kan je met een vaste ratio bepalen.


24-05-2023 12:58:43 1
AlexNL
AlexNL

Waren de treinen van Arriva niet voorzien van passagiertelsystemen? Dan kan men een vergelijking maken met een vergelijkbare periode en naar rato doorbelasten aan NS.


24-05-2023 20:00:24
selivio
selivio

Het zou natuurlijk ook kunnen dat NS een vast (hoog) bedrag per trein betaald ipv per reiziger ter compensatie. Bij TVV bussen betalen ze toch ook per gereden rit dacht ik?


25-05-2023 21:35:24 2
Amazonous
Amazonous

Er is in dit soort gevallen veelal gewoon een lump sum bedrag op basis van de gekende reizigersaantallen op het traject uit de gebruikelijke metingen die men sowieso al doet. De rest is nattevingerwerk. Idem bij metrotoegang en dergelijke.

Een sloot geld naar Heerenveen gireren is nog altijd praktischer dan wéér een dramatische businzet door gebrek aan coördinatie en personeel.



Laatst bewerkt door Amazonous op 25-05-2023 21:36

26-05-2023 10:54:23 2
Muizeneus
Muizeneus

En nu maar hopen dat het personeel ook een beetje mee wil werken

Bij de vorige stremming Zl-Gn waren er ook veel omreizigers via Lw. De overstap in Lw is krap (3 minuten) maar de Hc van NS wilde niet wachten op aanstormende reizigers en vermaande door de intercom reizigers die de deur voor hen open hielden. Toen ik haar daar later naar vroeg vond ze dat ze alle recht van spreken had "want die reizigers verstoren MIJN vertrekproces". Waar gaat het ook alweer om in treintjesland indecision


26-05-2023 11:53:01
john2
john2
Quote
Amazonous (25-05-2023 21:35:24):

Er is in dit soort gevallen veelal gewoon een lump sum bedrag op basis van de gekende reizigersaantallen op het traject uit de gebruikelijke metingen die men sowieso al doet. De rest is nattevingerwerk. Idem bij metrotoegang en dergelijke.

Een sloot geld naar Heerenveen gireren is nog altijd praktischer dan wéér een dramatische businzet door gebrek aan coördinatie en personeel.


Lump sum? Heb geprobeerd dit via google te vertalen, maar dit lukte niet.


26-05-2023 12:01:02 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Het eerste resultaat van Googlen naar "lump sum betekenis" lijkt nochtans zeer bruikbaar.


26-05-2023 12:10:59
AlexNL
AlexNL

"Hier heb je een zak met geld om de kosten te dekken" i.p.v. dat je precies alles gaat be- en afrekenen.


26-05-2023 14:09:55
Amazonous
Amazonous

Inderdaad. Het wordt anders veel te veel gedoe, helemaal omdat je ook nog met allerlei grensgevallen te maken hebt. Wie betaalt de zwartrijders, bijvoorbeeld? En alle gedoe met mensen die kortingen kwijt zijn door uit- en inchecken gaan aan de telefoon hangen

Vergeet niet dat NS in een lastige positie zit. TVV met bussen is drama, bij gebrek aan chauffeurs komen ze uit Verweggistan, zonder enige taal of routekennis. En zelfs dan krijgt men de dienst veelal niet rond. Mag je daarna nog een extra blik klantenservicemensen open trekken voor alle vragen, klachten en claims te verwerken. Gaan we het nog niet hebben over de negatieve berichtgeving, terwijl er al genoeg gezegd wordt over de verlenging HRN.



Laatst bewerkt door Amazonous op 26-05-2023 14:11

26-05-2023 14:55:42
MetroRET
MetroRET
Quote
Muizeneus (26-05-2023 10:54:23):

En nu maar hopen dat het personeel ook een beetje mee wil werken

Bij de vorige stremming Zl-Gn waren er ook veel omreizigers via Lw. De overstap in Lw is krap (3 minuten) maar de Hc van NS wilde niet wachten op aanstormende reizigers en vermaande door de intercom reizigers die de deur voor hen open hielden. Toen ik haar daar later naar vroeg vond ze dat ze alle recht van spreken had "want die reizigers verstoren MIJN vertrekproces". Waar gaat het ook alweer om in treintjesland indecision


In de spits en op zondagavond, zal de 500/700 extra van/naar Lw gaan rijden, hiermee is 3 min extra overstap en dus meer capaciteit.


26-05-2023 16:43:55
Muizeneus
Muizeneus

Da's heel mooi. Maar passen al die extra reizigers dan ook in de treinen van Arriva?

Trouwens gaan die extra treinen ook allemaal stoppen in Mp, Swk en Hr? Als je die niet extra hoeft te bedienen kun je wel 10 minuten eerder in Lw aankomen...



Laatst bewerkt door Muizeneus op 26-05-2023 16:45

26-05-2023 17:21:53
martijn
martijn

...als alle brugopeningen dat toelaten. Het is natuurlijk op het water al hoogseizoen.


26-05-2023 17:33:24
stijngeluk
stijngeluk
Quote
Muizeneus (26-05-2023 16:43:55):

Da's heel mooi. Maar passen al die extra reizigers dan ook in de treinen van Arriva?


Zal dat niet met de afspraken mee zijn genomen dat bijvoorbeeld NS betaald voor reizigers + langere stellen + personeel?

Quote


Muizeneus (26-05-2023 16:43:55):

Trouwens gaan die extra treinen ook allemaal stoppen in Mp, Swk en Hr? Als je die niet extra hoeft te bedienen kun je wel 10 minuten eerder in Lw aankomen...


lijkt van wel, en dan 10 min keren op spoor 5 en dan weer terug 4 minuten achter de 600/1800. Of in ieder geval, zo lijkt het nu via treinposities eruit te zien. Zoizo gaat om :03 /:33 de 9000 ook nog weg vanaf spoor 5.



Laatst bewerkt door stijngeluk op 26-05-2023 17:38

27-05-2023 22:41:14
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
sik214 (24-05-2023 12:19:40):

Niet helemaal zeker of het hier het beste uitkomt.

Bij de aankomende werkzaamheden/stremming op Asn-Mp (spoorboog Hgv) van 8 t/m 22 juni is het advies om om te reizen via Leeuwarden. Expliciet staat er:

"Uw NS-vervoerbewijs is geldig bij Arriva tussen Groningen en Leeuwarden. Uitchecken bij NS, inchecken bij Arriva voor omreizen is niet nodig. Tussen Zwolle en Groningen reist u via Leeuwarden"

Toch wel benieuwd hoe dat dan gaat. Hoe komt Arriva aan z'n aantallen NS-reizigers voor de afrekening. Zet Arriva langere treinen in?


Overigens zit dit nog niet goed in de reisplanner: De website-versie toont "Check-uit NS en Check-in Arriva". Maar als je vandaag of morgen via Leeuwarden plant, wordt het juist niet getoond.


30-05-2023 17:12:32
Trainplaza
Trainplaza

Ik heb een vraag en misschien is hier iemand die me kan helpen... Sinds december rijdt Arriva naast de standaard treindienst Heerlen - Aachen ook een pendeltrein Heerlen - Herzogenrath zonder tussenstops. Ik vraag me af waarom deze verbinding überhaupt bestaat, omdat het me geen hele drukke verbinding lijkt. Ik verwacht eerder dat het een logistieke reden heeft, maar zeker weten doe ik het niet. Daarnaast valt het me op dat de trein regelmatig 'gepland' opgeheven wordt om plaats te maken voor een goederentrein. Zo vallen er op woensdag en vrijdag standaard twee treinparen uit om plaats te maken voor een autotrein naar Born. Zou het niet handiger zijn om de hele verbinding gewoon op te doeken, in ieder geval zolangs Herzogenrath de eindbestemming is. Of onderschat ik nu de populariteit van deze trein?


30-05-2023 17:27:09
FLIRT2525
FLIRT2525

Deze trein biedt een goede aansluiting op de RE4 van/naar Düsseldorf in Herzogenrath. Uiteindelijk is het de bedoeling dat 2× per uur naar Aachen gereden wordt, maar dat kan nu nog niet omdat diezelfde RE4 een lange stop heeft op Aachen West vanwege het afsluiten van het 2e treinstel; het perron op Aachen Schanz is niet lang genoeg voor 8 bakken. Een verlenging van dat perron is - zover ik weet - wel gepland.


31-05-2023 09:41:32
jordibont
jordibont

Die tweede trein naar Hz zal ook vast in de concessie van de Provincie Limburg zitten, dus die kunnen ze niet zo maar schrappen. Behalve als ze de Provincie goed genoeg kunnen overtuigen van hun 'logistike beperkingen' zoals ze met de rest van de RE18 lukt, als ook met de serie 32500.


04-06-2023 12:01:44
spurt2244
spurt2244

Werkzaamheden tussen Assen en Meppel v.v. zorgen voor aanpassingen in de treindienst tussen Leeuwarden - Groningen v.v. 8 t/m 22 juni


Leeuwarden - Groningen
*Opgeheven treinen:
-8 t/m 21 juni elke werkdag rijdt RE 1 uit Leeuwarden van 6.16 niet.

-Maandag 12 juni: RE 1 uit Leeuwarden van 14.46 en 19.46 rijden niet.
-Dinsdag 13 juni: RE 1 uit Leeuwarden van 19.46 rijdt niet.
-Vrijdag 16 juni: RE 1 uit Leeuwarden van 14.46 en 19.46 rijden niet.
-Maandag 19 juni: RE 1 uit Leeuwarden van 14.46 en 19.46 rijden niet.
-Dinsdag 20 juni: RE 1 uit Leeuwarden van 19.46 rijdt niet.
-Woensdag 21 juni: RE 1 uit Leeuwarden van 14.46 en 19.46 rijden niet.
*Opvallende aanpassingen:
-Zondag 11 juni RS 1 uit Leeuwarden van 9.49 rijdt om 9.50 van spoor 8 ipv 6b.
-Zondag 11 en 18 juni rijdt de RS 1 uit Leeuwarden van 16.49 van spoor 8 ipv spoor 6b.


Groningen - Leeuwarden
*Opgeheven treinen:

-Maandag 12 juni 2023: RE 1 uit Groningen van 14.09 en 19.09 rijden niet.
-Dinsdag 13 juni: RE 1 uit Groningen van 19.09 rijdt niet.
-Vrijdag 16 juni: RE 1 uit Groningen van 14.09 en 19.09 rijden niet.
-Maandag 19 juni: RE 1 uit Groningen van 14.09 en 19.09 rijden niet.
-Dinsdag 20 juni: RE 1 uit Groningen van 19.09 rijdt niet.
-Woensdag 21 juni: RE 1 uit Groningen van 14.09 en 19.09 rijden niet.


Met deze lijst is aangegeven op welke tijden er goederentreinen zijn te verwachten. Zonder treinen op te heffen kunnen er ook goederentreinen en gesleepte NS treinen zijn op rustige momenten.


Tijden bijgewerkt 12 juni 2023



Laatst bewerkt door spurt2244 op 12-06-2023 19:10, reden: Aanvulling van tijden

08-06-2023 07:33:10 1
Earl-Grey
Earl-Grey

Arriva wil trein tussen Groningen en Parijs rijden: linkje


08-06-2023 08:14:53
MasterE
MasterE

En dan met een tricourante FLIRT zeker, alleen maar voor de bühne.




Mcn Asd

08-06-2023 08:21:14
Ysbergsla
Ysbergsla

Leg eens uit hoe je met een FLIRT in 5 uur van Groningen in Parijs komt? Ter verduidelijking: Thalys heeft 3 uur en 20 minuten nodig vanuit Amsterdam.


08-06-2023 09:04:48
sigma
sigma

Er staat niet dat er met een FLIRT gereden gaat worden.


08-06-2023 09:06:29
martijn
martijn

Leuk dat ze steeds op deze manier de media weten te bereiken, maar daar hebben de reizigers die in verschillende regio's al jaren op bijvoorbeeld de terugkeer van een halfuurdienst zitten te wachten, helemaal niets aan.


08-06-2023 09:48:51
AlexNL
AlexNL
Quote
MasterE (08-06-2023 08:14:53):

En dan met een tricourante FLIRT zeker, alleen maar voor de bühne.


Daarmee kom je sowieso niet ver, eenmaal in noord-Frankrijk zegt dat ding boem (want geen 25 kV). laugh


08-06-2023 09:50:51
Edb3
Edb3

dieseltractie gewoon, Winkje of GTW smiley


08-06-2023 09:53:53
treinlim
treinlim
Quote
AlexNL (08-06-2023 09:48:51):
Quote
MasterE (08-06-2023 08:14:53):

En dan met een tricourante FLIRT zeker, alleen maar voor de bühne.


Daarmee kom je sowieso niet ver, eenmaal in noord-Frankrijk zegt dat ding boem (want geen 25 kV). laugh


Het vergt wat aanpassing in en op de trein maar trafo op het dak heeft een wikkeling voor 25kv


08-06-2023 09:55:57
Terebo
Terebo

dieseltractie gewoon, Winkje of GTW smiley

Maaslijn Lint kan ook,
Dat is een beetje alsof je in een stadsbus dat hele end gaat afleggen.


08-06-2023 09:57:41
mren
mren

Jammer dat het waarschijnlijk wat meer een publiciteitsstunt is dan iets serieus. Maar een .italo-achtige concurrent op de HSL (en wat uitlopers hiervan) valt alleen maar toe te juichen.


08-06-2023 10:12:05
Trainplaza
Trainplaza
Quote
treinlim (08-06-2023 09:53:53):
Quote
AlexNL (08-06-2023 09:48:51):
Quote
MasterE (08-06-2023 08:14:53):

En dan met een tricourante FLIRT zeker, alleen maar voor de bühne.


Daarmee kom je sowieso niet ver, eenmaal in noord-Frankrijk zegt dat ding boem (want geen 25 kV). laugh


Het vergt wat aanpassing in en op de trein maar trafo op het dak heeft een wikkeling voor 25kv


Er zitten maar twee pantografen op het dak van een tricourante Flirt. Een van de twee moet er dan af... Aangezien men vanuit Groningen wil gaan rijden zal de Duitse er dan af moeten. Toch handig, kan je 1x per dag naar Parijs in plaats van elk uur naar Aachen...


08-06-2023 10:16:56
selivio
selivio

Sorry hoor, maar kan deze aanvraag weinig serieus nemen. Is gewoon weer de zoveelste poging om de HRN-concessie te treneren...


08-06-2023 10:17:21
michaben
michaben

De genoemde reistijd lijkt mij niet haalbaar via conventioneel spoor. Rijtijd lijkt op dat men het pad van de 9316 en 9381 vanaf Shl naar Gn getrokken heeft. Dan moet men dus een HSL treinstel huren.



Laatst bewerkt door michaben op 08-06-2023 10:17

08-06-2023 10:20:37
treinfan
treinfan

Er staan dan ook in het artikel dat Arriva naar eigen zeggen deze aanvraag heeft gedaan voor 10 juni 2023, omdat internationale verbindingen anders onderdeel van de komende hoofdrailnetconcessie zouden worden.


08-06-2023 11:14:40
Loco_Locon
Loco_Locon
Quote
Earl-Grey (08-06-2023 07:33:10):

Arriva wil trein tussen Groningen en Parijs rijden: linkje


Als die trein net zo duur wordt als een nachtelijke reis van Groningen naar Schiphol zeg ik gelijk invoeren :D


08-06-2023 11:21:30
Klaas88
Klaas88

Arriva zei in een reactie aan RTV Noord: 'Wij zien dit ook als voorsorteren op de Lelylijn. Groningen is een belangrijk knooppunt.'

Verder beweerd arriva het volgende: Je kunt nu ook al vanuit Groningen met de trein naar Parijs, maar dan moet je overstappen en je bent langer onderweg. Momenteel kost die reis tussen de 126 en 158 euro. Wat de reis met Arriva gaat kosten, kan Smit nog niet zeggen. 'Ik hoop dat we hieronder gaan zitten. Je mag verwachten dat het een scherpe prijs wordt.'

Heel gek maar vanuit Groningen kun je al een kaartje vanaf 35 euro naar Parijs kopen bij NS. Je hebt dan een overstap op de Thalys en als je slim boekt kun je al binnen 5uur 29 minuten vanuit Groningen op Parijs du Nord staan.

Los van dit alles, waar haalt Arriva in de relatief korte tussentijd een HSL trein vandaan die binnen Nederland Belgie en Frankrijk over de HSL mag rijden? Een HSL trein heb je nodig om de beoogde rijstijd te behalen.

Daarnaast, men wilt dus via de Lelylijn gaan rijden. Een traject waarvan nog niet definitief is dat die er echt komt. En al komt dat traject er, dan zal dat pas rond 2035 of later geopend worden.

Lijkt mij overgens niet rendabel een HSL verbinding tussen Groningen en Parijs. Aangezien Arriva de trein wilt laten rijden op tijden waarop de NS ook binnenlandse trajecten rijd, zie ik het wel gebeuren dat arriva (waneer het al toesteming krijgt), geen binnenlandse reizigers mag vervoeren. De NS heeft namelijk het aleen recht daarop.


08-06-2023 11:44:34
Muizeneus
Muizeneus

Arriva is onderdeel van DB en die heeft de BR 406 en straks de BR 408 die aan die eisen voldoet. Wellicht dat moeder zo'n treintje aan haar dochter beschikbaar wil stellen?


08-06-2023 11:50:38
Klaas88
Klaas88

Zijn die dan al toegelaten op de Nederlandse HSL en kunnen die zowel in Nederland én in Frankrijk rijden?


08-06-2023 11:53:41
MasterE
MasterE

Nee




Mcn Asd