28-01-2020 21:42:45
diesels
diesels
Antwoord te vinden in het actuele topic over DM'90: https://somda.nl/forum/14728/15/  

28-01-2020 21:46:44
ToH
ToH
Hm, dacht dat ik hem daar ook plaatste. Blijkbaar niet. Bedankt voor het antwoord in ieder geval!

Laatst bewerkt door moderator op 28-01-2020 22:11, reden: Berichten verplaatst.
 

04-11-2020 11:35:46
vrijgezel
vrijgezel

Er lijkt weer wat beweging te komen in de verkoop van bijna alle te koop staande DM'90 stellen: https://www.treinreiziger.nl/buffels-dm-90-mogelijk-naar-polen/. Het Poolse SKPL heeft interesse getoond, dezelfde die ook al een aantal Wadlopers in gebruik heeft.

 

04-11-2020 19:58:48
aarclay
aarclay

Komt mooi uit, want ze kunnen beiden prima in tractie rijden. πŸ˜ƒ



Laatst bewerkt door aarclay op 04-11-2020 19:59
 


04-11-2020 20:24:52
wouterder
wouterder

Hier een werkende link.
www.treinreiziger.nl

Ben vooral benieuwd of SKPL inderdaad het idee heeft om het in combinatie te rijden. Of misschien wel ter vervanging van?



Laatst bewerkt door wouterder op 04-11-2020 20:25
 

04-11-2020 21:16:30
broek53
broek53

Hoe dan ook zullen ze niet snel zo voordelig aan zulk relatief goed tweedehands materierl komen, denk ik.

 

04-11-2020 23:02:42
bacr
bacr

Nou nog hopen dat een en ander qua omgrenzingsprofiel past op hun lijnen (en trajecten waar ze eventueel overheen zouden moeten rijden).

 

05-11-2020 10:45:00
aarclay
aarclay

Ik ben benieuwd of ze daar ook in tractie met de Wadlopers zullen gaan rijden. Technisch kan het, tenzij ze de boel grondig aangepast hebben. Iemand die iets weet over de motoren of aangepaste tractie?



Laatst bewerkt door aarclay op 05-11-2020 10:57
 

05-11-2020 11:30:40
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
aarclay (04-11-2020 19:58:48):

Komt mooi uit, want ze kunnen beiden prima in tractie rijden. πŸ˜ƒ


Daar heb je zelf reeds antwoord op gegeven.

 

05-11-2020 13:18:58
seinhuis
seinhuis

Roemeens beslag op NS-buffels opgeheven

 

05-11-2020 16:11:09
snowie
snowie
Quote
seinhuis (05-11-2020 13:18:58):

Roemeens beslag op NS-buffels opgeheven


04-11-2020 20:42 ;)

 

05-11-2020 20:33:17
aarclay
aarclay
Quote
Ysbergsla (05-11-2020 11:30:40):
Quote
aarclay (04-11-2020 19:58:48):

Komt mooi uit, want ze kunnen beiden prima in tractie rijden. πŸ˜ƒ


Daar heb je zelf reeds antwoord op gegeven.


De vraag is echter of ze dat nog kunnen, hé?

 

27-11-2020 11:25:28 1
Daan!
Daan!

Railhobby meldt: "Aankomende zaterdag worden de eerste vier DM '90 treinstellen afgevoerd vanaf de TMA-terminal in de Houtrakpolder. RFO doet de transporten en het eerste transport moet zaterdag rond 12 uur uit de Houtrakpolder vertrekken achter loc 1829. De route voert via Amersfoort en Zwolle naar Bad Bentheim; aankomst rond 16 uur. Er komen in totaal 8 van dit soort transporten."

32 stuks gaan er in totaliteit weg.

 

27-11-2020 13:38:40
Korte_Naam
Korte_Naam

In een reactie onder dit Facebookbericht staan de exacte tijden. Klein detail daarbij is dat de trein via Lls ipv Amf rijdt.

Edit: lijkt erop dat het bericht mogelijk niet klopt.



Laatst bewerkt door Korte_Naam op 27-11-2020 15:33
 

27-11-2020 15:16:55
yappa
yappa
Quote
Daan! (27-11-2020 11:25:28):

Railhobby meldt: "Aankomende zaterdag worden de eerste vier DM '90 treinstellen afgevoerd vanaf de TMA-terminal in de Houtrakpolder. RFO doet de transporten en het eerste transport moet zaterdag rond 12 uur uit de Houtrakpolder vertrekken achter loc 1829. De route voert via Amersfoort en Zwolle naar Bad Bentheim; aankomst rond 16 uur. Er komen in totaal 8 van dit soort transporten."

32 stuks gaan er in totaliteit weg.


Afgevoerd vind ik wel wat dramatisch klinken voor treinen die gewoon op weg zijn naar een nieuw inzetgebied.

 

27-11-2020 19:14:08
bnv
bnv

Als alles verkocht is zijn het er 48. De resterende 16 dan blijkbaar toch niet. (?).

 

27-11-2020 19:55:58
snowie
snowie
Quote
Korte_Naam (27-11-2020 13:38:40):

In een reactie onder dit Facebookbericht staan de exacte tijden. Klein detail daarbij is dat de trein via Lls ipv Amf rijdt.

Edit: lijkt erop dat het bericht mogelijk niet klopt.


Zie Treinposities.nl

 

28-11-2020 00:26:13
thom
thom
Quote
bnv (27-11-2020 19:14:08):

Als alles verkocht is zijn het er 48. De resterende 16 dan blijkbaar toch niet. (?).


Waarschijnlijk alle niet-gereviseerde stellen + de schade en pluk stellen die niet mee verkocht zijn.

 

28-11-2020 11:22:11
roosendaal
roosendaal

Hieronder de huidige verdeling:

6 overige treinstellen (gesloopt, bestemd voor sloop en museummaterieel)
3403, 3405, 3409, 3410, 3424 en de 3426

21 Gereviseerde treinstellen:
3427 t/m 3440 en de 3443 t/m 3449

26 Ongereviseerde treinstellen:
3401, 3402, 3404, 3406 t/m 3408, 3411 t/m 3423, 3425, 3441, 3442 en de 3450 t/m 3453

Speculatief zullen de gereviseerde treinstellen wel naar Polen gaan en zal men wel een selectie hebben gemaakt om 11 van de 26 "beste" ongereviseerde treinstellen ook mee te sturen.

Er zal nog flink gerangeerd mogen worden op de Houtrakpolder, aangezien de treinstellen door elkaar zijn aangevoerd vanuit Nijmegen.

 

28-11-2020 11:26:14
Daan!
Daan!

Vandaag gaan stellen 3429 - 3431 - 3435 - 3445 op transport.

 

28-11-2020 11:38:17
martijn
martijn

Er staat dat er 32 stellen van de TMA-terminal in de Houtrakpolder worden gehaald. De rest staat gewoon op andere plekken in Amsterdam en kan net zo goed ook nog wel naar Polen worden gebracht. Zo lees ik het in ieder geval.

 

28-11-2020 11:58:44
roosendaal
roosendaal

Daar heb je gelijk in.... zo zou je het ook kunnen interpreteren

 

28-11-2020 13:51:22
blauwe-spr
blauwe-spr
Quote
snowie (27-11-2020 19:55:58):
Quote
Korte_Naam (27-11-2020 13:38:40):

In een reactie onder dit Facebookbericht staan de exacte tijden. Klein detail daarbij is dat de trein via Lls ipv Amf rijdt.

Edit: lijkt erop dat het bericht mogelijk niet klopt.


Zie Treinposities.nl


Of RFO had veel vertraging, of het FB reactie zat er naast, hij is niet over de hanzelijn gegaan rond 13:00 uur.

 

28-11-2020 14:05:06
MasterE
MasterE

Volgens mij was de planning ook via Amf.



Laatst bewerkt door MasterE op 28-11-2020 14:05


Mcn Asd
 

28-11-2020 14:16:31
train85
train85

Planning is ook gewoon via Amf. Op het net circuleerde ook wat van via de Hanzelijn, maar die was fout.



Laatst bewerkt door train85 op 28-11-2020 14:16
 

28-11-2020 14:19:38
blauwe-spr
blauwe-spr
Quote
train85 (28-11-2020 14:16:31):

Planning is ook gewoon via Amf. Op het net circuleerde ook wat van via de Hanzelijn, maar die was fout.


Dat bedoelde ik inderdaad te bevestigen πŸ˜‰.

 

28-11-2020 16:31:02
Basher
Basher

The Wikipedia page on Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL) who it is thought are getting the DM90s is here

https://pl.wikipedia.org/wiki/Stowarzyszenie_Kolejowych_Przewoz%C3%B3w_Lokalnych

Iain

 

28-11-2020 20:57:42
aarclay
aarclay

Er stonden 48 van de 53 stellen te koop. Op RailWiki wordt in 2017 gesproken over de sloop van de 3403, 3409 en 3424.

Even de speciale DM'90's...

- 3403: Schoonmaak-testtrein vol met graffiti als proef
- 3405: Botsing 2003 in Roermond, en afgevoerd in 2005 (ABk) en 2014 (Bk)
- 3409: ??
- 3424: Omgebouwde bladlaser-trein
- 3426: Spoorwegmuseum
- 3410: Vuurwerk ontploffing

Ik neem aan dat het geëxplodeerde stel ook mee wordt verkocht? Al zou het hoogstwaarschijnlijk dienen als onderdelenleverancier.

En is er met de 3409 aan de hand?



Laatst bewerkt door aarclay op 28-11-2020 20:58
 

28-11-2020 21:07:07
bnv
bnv

De 3409 heeft jarenlang in Hgl. samen met de 3424 gestaan, al geruime tijd voor eind 2017 toen het met DM 90 afgelopen was. Waarschijnlijk zo erg verwaarloosd dat opknappen wellicht geen zin meer heeft. Zou natuurlijk kunnen, maar als er keuzes gemaakt moeten worden kan ik mij voorstellen dat die er uitgevallen is. Was dan ook blijkbaar al eerder toe besloten.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-11-2020 21:26:34
thom
thom
Quote
bnv (28-11-2020 21:07:07):

De 3409 heeft jarenlang in Hgl. samen met de 3424 gestaan, al geruime tijd voor eind 2017 toen het met DM 90 afgelopen was. Waarschijnlijk zo erg verwaarloosd dat opknappen wellicht geen zin meer heeft. Zou natuurlijk kunnen, maar als er keuzes gemaakt moeten worden kan ik mij voorstellen dat die er uitgevallen is. Was dan ook blijkbaar al eerder toe besloten.


De stellen die in Hengelo stonden zijn uiteindelijk ook flink gebruikt om te plukken van onderdelen van hun soort genoten.

Ik denk dat je er redelijk vanuit kunt gaan dat NS alleen nog stellen ter verkoop aangeboden heeft die een rijvaardige toekomst tegemoed zouden kunnen gaan zien, het is meer beleid om stellen die dat nooit meer zullen worden verantwoord te verwerken als afvalstroom.

 

28-11-2020 21:28:07
bnv
bnv
Quote
martijn (28-11-2020 11:38:17):

Er staat dat er 32 stellen van de TMA-terminal in de Houtrakpolder worden gehaald. De rest staat gewoon op andere plekken in Amsterdam en kan net zo goed ook nog wel naar Polen worden gebracht. Zo lees ik het in ieder geval.


Kan het dan kloppen dat de verdeling zodanig is dat die 32 op de TMA terminal stonden? En de rest elders in Asd? Railwiki er op nagegaan maar daar is het onduidelijk hoe de verdeling in Asd is. Sinds eind 2019 dan, als het goed is zijn er daarna geen verplaatsingen meer geweest.

 

28-11-2020 21:59:22
treinfan
treinfan

De stellen die te Aswplz staan, zijn in ieder geval niet verkocht.

 

29-11-2020 01:54:26
thom
thom
Quote
bnv (28-11-2020 21:28:07):
Quote
martijn (28-11-2020 11:38:17):

Er staat dat er 32 stellen van de TMA-terminal in de Houtrakpolder worden gehaald. De rest staat gewoon op andere plekken in Amsterdam en kan net zo goed ook nog wel naar Polen worden gebracht. Zo lees ik het in ieder geval.


Kan het dan kloppen dat de verdeling zodanig is dat die 32 op de TMA terminal stonden? En de rest elders in Asd? Railwiki er op nagegaan maar daar is het onduidelijk hoe de verdeling in Asd is. Sinds eind 2019 dan, als het goed is zijn er daarna geen verplaatsingen meer geweest.


De stellen op de TMA terminal zijn daar eigenlijk lukraak neergezet nadat ze uit Nijmegen weg moesten. Toen er daar geen ruimte meer wat is de rest naar gezet bij Ter Haak (de buren van TMA), de Zaanstraat en de Dijksgracht.

Deze verkoop is daarna ook pas na die tijd gaan spelen dus ze kunnen er nooit bewust uitgesorteerd voor verkoop neer gezet zijn.

 

29-11-2020 13:51:36
Edb3
Edb3

Foto van die stellen bij buurman Ter Haak afgelopen maart.

 

30-11-2020 20:36:46 1
train85
train85

Z Holandii do Zagórza [transport DM90 dla SKPL] - YouTube

Aankomst in Polen.

 

01-12-2020 14:12:04
rob46
rob46

Alle stellen zijn inmiddels uitgesorteerd. Er blijven er 19 over, incl. de bekende 4 "kneuzen". Per saldo nog 15 in de aanbieding.

 

08-12-2020 16:55:04
vrijgezel
vrijgezel

Sinds vandaag kunnen de stellen 3421, 3402, 3427 en 3406 worden weg gestreept uit de voorraad in Hrp. Volgens deze foto zijn deze afgelopen dag getransporteerd richting het oosten. Volgens het bericht waren bij het eerste transport de regels omtrent de spotters behoorlijk geschonden, dusdaning dat er niets meer bekend wordt gemaakt.



Laatst bewerkt door moderator op 08-12-2020 17:28, reden: link gemaakt
 

08-12-2020 17:18:44
Korte_Naam
Korte_Naam

Volgens het OD heeft de overbrenging slechts tot Amf gereden. De link doet het trouwens wel met kopiëren en plakken, maar mensen zonder feestboek hebben er niks aan, waaronder ondergetekendeπŸ˜‰



Laatst bewerkt door Korte_Naam op 08-12-2020 17:19
 

08-12-2020 21:41:56
AlbertP
AlbertP

Sterker nog, het is alleen voor leden van de desbetreffende groep. Ik kan er met facebookaccount ook niet bij.

 

08-12-2020 23:52:56 1
wouterder
wouterder

Wordt in de Facebook groep verwezen naar deze foto op Flickr:
flic.kr

 

09-12-2020 09:47:53
slifor2
slifor2

als ik het goed zie is het transport later in de avond alsnog richting Bh verder gegaan



Laatst bewerkt door slifor2 op 09-12-2020 09:48
 

14-12-2020 11:53:09
2296
2296

Op 10-12-2020 zijn de volgende stellen van de Hrp naar Amf gebracht: 3432+3447+3439+3449

 

23-12-2020 10:15:39
broek53
broek53

Er staan nu, zoals uit het bovenstaande ook blijkt, twee slepen van vier stellen in Amersfoort, die opgesteld zijn voor de Wagenwerkplaats (!) De overige verkochte stellen moeten weg uit de Houtrak (denkelijk voor 1/1), maar kunnen net zo min Duitsland door. De bedoeling is om ze nu op te stellen op de Vlasakkers.

 

23-12-2020 10:39:21
Muizeneus
Muizeneus

Waarom kunnen ze niet verder? De eerste sleep is toch veilig in Polen aangekomen?

 

23-12-2020 10:42:30
VIRMm1
VIRMm1

Zijn te breed voor Duitsland. Zodoende mogen ze het land niet in/door.

 

23-12-2020 10:50:22
Muizeneus
Muizeneus

Dan is het toch wel eigenaardig dat:

1) ze daar gebouwd zijn en destijds ook over het spoor NL bereikt hebben neem ik aan

2) een DM'90 indertijd nota bene op eigen kracht naar Wenen is gereden voor testen in de klimaatkamer

3) ze jarenlang dienst hebben gedaan in Duitsland (Odz-Bh en Hrl- Aachen)

4) de eerste sleep er wel doorheen mocht

Een paarse-krokodillenambtenaar aan de balie getroffen toen het tweede transport werd aangevraagd...?

 

23-12-2020 10:51:28
marciekemp
marciekemp

Het vorige transport is ook zonder problemen Duitsland doorgekomen ondanks de breedte. Als ik het goed heb gehoord heeft het iets te maken met dat Duitsland dergelijke transporten voorlopig niet meer wil hebben zonder remwagens, als gevolg van dat ongeluk met de ICNG's van een tijd terug



Laatst bewerkt door marciekemp op 23-12-2020 10:52
 

23-12-2020 11:22:56
Earl-Grey
Earl-Grey

Gister zijn in ieder geval weer wat buffels opgehaald uit Amsterdam, getuige deze foto op Flickr.



Laatst bewerkt door Earl-Grey op 23-12-2020 11:29
 

23-12-2020 12:01:58
thom
thom
Quote
Muizeneus (23-12-2020 10:50:22):

Dan is het toch wel eigenaardig dat:

1) ze daar gebouwd zijn en destijds ook over het spoor NL bereikt hebben neem ik aan

2) een DM'90 indertijd nota bene op eigen kracht naar Wenen is gereden voor testen in de klimaatkamer

3) ze jarenlang dienst hebben gedaan in Duitsland (Odz-Bh en Hrl- Aachen)

4) de eerste sleep er wel doorheen mocht

Een paarse-krokodillenambtenaar aan de balie getroffen toen het tweede transport werd aangevraagd...?


De stellen zijn gebouwd buiten profiel, dus het is geregeld in de toelating waar ze mogen en kúnnen rijden.
Daarnaast hebben ze niet echt 'in' Duitsland gereden, maar alleen op een aantal grensbaanvakken waar aparte regelingen voor zijn.

Voor de afleveringsritten en overbrenging naar de Klimaat kamer zal er een Buiten Profiel regeling gemaakt zijn, maar dat was sowieso een compleet andere tijd waarin dat was.



Laatst bewerkt door thom op 23-12-2020 12:02
 

23-12-2020 12:19:37
Muizeneus
Muizeneus

ja, ik had er even niet bij stilgestaan dat in 20 jaar tijd de rails verder naar elkaar toe gegroeid zijn 🀨. En Hz-Aachen is nou niet bepaald een grensbaanvak toch?

Ik wilde slechts aanvoeren dat uit allerlei gevallen blijkt dat buffels probleemloos door Duitsland kunnen. En zoals hierboven is aangegeven is het ook niet zozeer het profiel dat het probleem is...

 

23-12-2020 12:20:16
geert
geert
Quote
marciekemp (23-12-2020 10:51:28):

Het vorige transport is ook zonder problemen Duitsland doorgekomen ondanks de breedte. Als ik het goed heb gehoord heeft het iets te maken met dat Duitsland dergelijke transporten voorlopig niet meer wil hebben zonder remwagens, als gevolg van dat ongeluk met de ICNG's van een tijd terug


Dat laatste lijkt me waarschijnlijker dan het eerste. Er schijnt ook een vrij rigoreus inzet en sleep verbod op ICNG gekomen te zijn.

 

23-12-2020 12:25:21
thom
thom
Quote
Muizeneus (23-12-2020 12:19:37):

ja, ik had er even niet bij stilgestaan dat in 20 jaar tijd de rails verder naar elkaar toe gegroeid zijn 🀨.


Uiteraard niet, maar wel volledig veranderd op het gebied van regelgeving.

 

23-12-2020 12:55:51
bnv
bnv

Destijds, toen de eerste stellen naar Roemenie zouden gaan, ging het verhaal rond dat een klein aantal stellen niet verder kwam dan Emmerik wegens dezelfde problemen als nu van buiten profiel. Kon volgens mij alleen opgelost worden als er aparte rijwegen/paden op basis van buitenprofiel ingesteld werden. Ging uiteindelijk niet door. Te duur? En nu dus blijkbaar dezelfde problemen.

Mogelijk wordt het goedkoper en is het beter alle stellen met de boot vanuit de Amsterdamse haven naar Polen te sturen (Stettin of Gdansk o.i.d.).

 

23-12-2020 13:03:48
Muizeneus
Muizeneus
Quote
thom (23-12-2020 12:25:21):
Quote
Muizeneus (23-12-2020 12:19:37):

ja, ik had er even niet bij stilgestaan dat in 20 jaar tijd de rails verder naar elkaar toe gegroeid zijn 🀨.


Uiteraard niet, maar wel volledig veranderd op het gebied van regelgeving.


Dat snap ik, en je hebt ook helemaal gelijk, maar dat neemt niet weg dat het een drogreden van jewelste is. Spoorberheerders verzanden totaal in procedures en zijn de werkelijkheid zolangzamerhand compleet uit het oog verloren....

 


23-12-2020 13:05:30
cuneo56
cuneo56

Er is al een transport geweest met de bijbehorende BP / LU regelingen. Zolang je de route niet veranderd, danwel de infra daarvan niet wordt veranderd , is het gewoon simpel kopieren.

Blijft over dat er ofwel extra bepalingen/verboden zijn naar aanleiding van het ICNG voorval , danwel er rekeningen niet zijn voldaan.

 

23-12-2020 13:08:58
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Muizeneus (23-12-2020 10:50:22):

Dan is het toch wel eigenaardig dat:

1) ze daar gebouwd zijn en destijds ook over het spoor NL bereikt hebben neem ik aan

2) een DM'90 indertijd nota bene op eigen kracht naar Wenen is gereden voor testen in de klimaatkamer

3) ze jarenlang dienst hebben gedaan in Duitsland (Odz-Bh en Hrl- Aachen)

4) de eerste sleep er wel doorheen mocht

Een paarse-krokodillenambtenaar aan de balie getroffen toen het tweede transport werd aangevraagd...?


Het probleem zat 'm meen ik in de treeplanken.

Op de foto die hierboven geplaatst is is ook te zien dat de treeplanken inmiddels verwijderd zijn. (althans, daar lijkt het op)

 

23-12-2020 14:41:24
thom
thom

Ook de knik van het casco valt buiten PVR, evenals wat zaken zoals cabinehandgrepen etc :)

 

23-12-2020 15:54:35
279
279

vandaag is ook weer een sleep verplaatst van Hrp naar Amfv.

 

24-12-2020 07:06:21
BVisser
BVisser

Twee slepen zelfs.

 

24-12-2020 08:11:58
martijn
martijn

De eerste sleep bestond uit de 3453 + 3413 + 3411 + 3404 (bron Sion) en de tweede sleep betrof de nummers 3433 + 3448 + 3446 + 3444 (bron RM op FB).



Laatst bewerkt door martijn op 24-12-2020 08:14
 

30-12-2020 15:17:36
seinhuis
seinhuis
Quote
279 (23-12-2020 15:54:35):

vandaag is ook weer een sleep verplaatst van Hrp naar Amfv.


Vanuit de trein (tussen Den Dolder en Amersfoort) zijn de DM 90 duidelijk zichtbaar.

 

23-01-2021 18:48:32 1
broek53
broek53

Voor de volledigheid wat het gesjouw met Buffels betreft: uit het OD vis ik dat op 15/1 de 3428, 3434 en 3440 van de Hrp naar Amfv zijn versleept en op 16/1 de 3430, 3434 en 3436. Uit uiterst betrouwbare bron ;-) weet ik dat de 3441 ook mee had gemoeten, maar dat deze hardnekkig zoveel lucht lekte dat hij is achtergebleven en sterker nog: niet naar Polen zal gaan. Als zijn vervanger is de 3450 aangewezen, die op de USA-terminal apart is gezet toen op 20/1 de resterende DM'90 daar zijn verzameld. Missen we nog één stel voor Polen en dat is de 3438, die met nog een paar andere stellen nog op de Zaanstraat staat.

 

23-01-2021 20:36:58
Loco_Locon
Loco_Locon
Quote
broek53 (23-01-2021 18:48:32):

Voor de volledigheid wat het gesjouw met Buffels betreft: uit het OD vis ik dat op 15/1 de 3428, 3434 en 3440 van de Hrp naar Amfv zijn versleept en op 16/1 de 3430, 3434 en 3436. Uit uiterst betrouwbare bron ;-) weet ik dat de 3441 ook mee had gemoeten, maar dat deze hardnekkig zoveel lucht lekte dat hij is achtergebleven en sterker nog: niet naar Polen zal gaan. Als zijn vervanger is de 3450 aangewezen, die op de USA-terminal apart is gezet toen op 20/1 de resterende DM'90 daar zijn verzameld. Missen we nog één stel voor Polen en dat is de 3438, die met nog een paar andere stellen nog op de Zaanstraat staat.


Dus de 3434 is twee keer heen en weer gesleept?
Ik heb alle transporten op een rij gezet, en dan mis ik naast de 3438 ook de 3443. Kan dat kloppen? Of is dat een typefoutje geweest aangezien de 3434 2x benoemd wordt?

 

23-01-2021 20:41:47
Henk1619
Henk1619

16 januari moet 18 januari zijn. En op 19 januari is er ook nog een stel naar Wgm gebracht.

 

23-01-2021 21:10:32
wissel
wissel

Een overzicht van de transporten:

datum nummers DM'90 tractie

28-11-2020 3429 - 3431 - 3435 - 3445 RFO 1829 (Hrp-Bh) en 9702 (Hrp)

08-12-2020 3421 - 3402 - 3427 - 3406 RFO 1829 (Hrp-Amf)

10-12-2020 3432 - 3447 - 3439 - 3449 RFO 1837 en 9702 (Hrp-Amf)

23-12-2020 3453 - 3413 - 3411 - 3404 RFO 1830 en 9702 (Hrp-Amf)

23-12-2020 3433 - 3448 - 3446 - 3444 RFO 1830 en 9702 (Hrp-Amf)

24-12-2020 3437 - 3407 - 3415 - 3425 RFO 1830 en 9702 (Hrp-Amf)

15-01-2021 3443 - 3440 - 3428 - 3434 - 3436 - 3430 Strukton G1206 303008 (Hrp, tot emplacement Aziëhavenweg)

15-01-2021 3443 - 3440 - 3428 Strukton G1206 303008 (Hrp-Amf)

18-01-2021 3434 - 3436 - 3430 RFO 1829 (Hrp-Amf)

28-01-2021 3438 - 3450 RFO (Aswplz /Hrp - Amfv)



Laatst bewerkt door wissel op 30-01-2021 13:48
 

23-01-2021 21:13:38
broek53
broek53

Met typen draai ik nog wel eens wat cijfers om. De 3434 op 15/1 moet de 3443 zijn. 18 januari voor de tweede sleep klpt en het stel op de Wgm is de 3452.



Laatst bewerkt door broek53 op 23-01-2021 21:14
 

23-01-2021 21:32:40
BVisser
BVisser
Quote
wissel (23-01-2021 21:10:32):

Een overzicht van de transporten:

datum nummers DM'90 tractie

28-11-2020 3429 - 3431 - 3435 - 3445 RFO 1829 (Hrp-Amf) en 9702 (Hrp)


Dat is het enigste transport dat verder is gekomen dan Amf en Polen heeft bereikt.

 

23-01-2021 21:46:49
wissel
wissel

Ik heb Amf vervangen door Bh.

 

23-01-2021 21:59:39
roosendaal
roosendaal
Quote
broek53 (23-01-2021 21:13:38):

Met typen draai ik nog wel eens wat cijfers om. De 3434 op 15/1 moet de 3443 zijn. 18 januari voor de tweede sleep klpt en het stel op de Wgm is de 3452.


Wat is de bedoeling met de 3452 op de Watergraafsmeer?

 

24-01-2021 13:03:41
TSNL250
TSNL250
Quote
wissel (23-01-2021 21:10:32):

Een overzicht van de transporten:

datum nummers DM'90 tractie

28-11-2020 3429 - 3431 - 3435 - 3445 RFO 1829 (Hrp-Bh) en 9702 (Hrp)

08-12-2020 3421 - 3402 - 3427 - 3406 RFO 1829 (Hrp-Amf)

10-12-2020 3432 - 3447 - 3439 - 3449 RFO 1837 en 9702 (Hrp-Amf)

23-12-2020 3453 - 3413 - 3411 - 3404 RFO 1830 en 9702 (Hrp-Amf)

23-12-2020 3433 - 3448 - 3446 - 3444 RFO 1830 en 9702 (Hrp-Amf)

24-12-2020 3437 - 3407 - 3415 - 3425 RFO 1830 en 9702 (Hrp-Amf)

15-01-2021 3443 - 3440 - 3428 Strukton G1206 303008 (Hrp-Amf)

16-01-2021 3434 - 3436 - 3430 ? (Hrp, tot emplacement Aziëhavenweg)

18-01-2021 3434 - 3436 - 3430 RFO 1829 (Hrp-Amf)


De rit van 15-01 bestond uit 3443, 3440, 3428, 3434, 3436 en 3430. De achterste 3 gingen tot Hrp en werden een paar dagen later meegenomen door de 1829.

 

24-01-2021 13:25:18
wissel
wissel

Bedankt, ik heb het lijstje bijgewerkt.

 

24-01-2021 19:59:54
mvanuden
mvanuden

Voor zover ik kon zien, staan er (nog) 4 setjes van 4 treinstellen verdeeld over 2 sporen op de Vlasakkers. Volgens een collega (nfl) stonden er tot afgelopen week nog meer of ze stonden niet zo netjes opgesteld als nu.

 

24-01-2021 22:54:45
thom
thom

Vooralsnog is er na het eerste doorgaande transport niets meer de grens over gegaan en daar staan de stellen op de Vlasakkers op te wachten tot dat weer mogelijk is.

 

26-01-2021 16:01:22
bacr
bacr

En dreigt daarmee dan onbedoeld toch een Plan U revisited? Of wordt er achter de schermen hard gewerkt om die stellen alsnog naar Polen te krijgen? Als dat laatste: wat moet er dan allemaal nog georganiseerd worden om de Vlasakkers weer leeg te maken? Ben ff het spoor bijster.

 

26-01-2021 18:23:26
timtrein
timtrein

Natuurlijk wordt er gewerkt om ze in Polen te krijgen, de eerste 4 zijn immers al gelukt dus ze laten de rest heus niet schieten.

 

26-01-2021 21:20:10
wouterder
wouterder

Overal wordt nu geroepen en geschreven dat de stellen door het ongeval met ICNG in Duitsland niet zonder remwagens naar Polen getransporteerd mag worden, maar dat lijkt me iets wat "gemakkelijk" opgelost zou moeten kunnen worden.

 

26-01-2021 21:35:45
thom
thom
Quote
bacr (26-01-2021 16:01:22):

Als dat laatste: wat moet er dan allemaal nog georganiseerd worden om de Vlasakkers weer leeg te maken? Ben ff het spoor bijster.


Eigenlijk heel simpel, het transport rondkrijgen zodat ze door naar Polen kunnen, ze staan alleen op de Vlasakkers opgesteld in afwachting daartoe, en omdat de stellen op de Houtrakpolder reeds weg moesten.

 

28-01-2021 11:08:30
bacr
bacr

Dank voor de reacties tot nu toe en ik vraag me dus (concreet, niet speculatief) af wàt er dan geregeld moet gaan worden zodat het transport wèl door Duitsland kan.

 

28-01-2021 12:00:48
Henk1619
Henk1619

Waarom denk je dat door 100 keer dezelfde vraag te stellen dat er wel een antwoord op gegeven gaat worden? Laat slapende honden svp verder snurken voordat andere transporten ook nog onder het vergrootglas belanden. Daarmee naai je alleen jezelf en andere spotters een oor aan.

Ga er maar van uit dat er mensen mee bezig zijn die al vaker hebben laten zien dat je dergelijke transporten gewoon voor elkaar kunt krijgen als je maar de juiste wegen bewandelt. En dat is iets anders dan stellen dat je het met drie vingers in je neus kunt organiseren aangezien er toestemming voor moet worden gegeven door organisaties die zelf geen enkel belang hebben bij het nemen van wat ze zelf als een risico beschouwen en ook geen enkele last hebben van het niet door laten gaan van zo'n transport.

 

28-01-2021 12:23:31
Daan!
Daan!

Railmagazine meldt in haar nieuwste nummer dat het ligt aan het ongeluk met de ICNG's in Duitsland.

 

29-01-2021 15:11:16
Groenteboe
Groenteboe

Gisteravond zijn de treinstellen 3438 en 3450 door RFO van Aswplz resp. Hrp naar Amersfoort Vlasakkers overgebracht.

 

03-03-2021 23:10:58
MVB
MVB

De juridische strijd met Ferotrans is nog niet gestreden.. Volgens dit artikel zijn ze nog steeds bezig om de stellen naar Roemenië te halen.

Link Railtech

 

04-03-2021 01:40:38
wouterder
wouterder

In de nieuwste RM wordt gemeld dat HTFS (Happy Train Fleet Services BV) de 3452 heeft aangekocht eind januari 2021 en deze nu te Wgm staat om rijvaardig gemaakt te worden.

Benieuwd naar de plannen met dit stel.



Laatst bewerkt door wouterder op 04-03-2021 01:41
 

04-03-2021 10:48:55
AgentX
AgentX

Context: weer een bedrijfje van Luc Peulen, intussen een broertje van Rail2U en IRP.

 

04-03-2021 12:46:58
Edb3
Edb3

Happy Train Fleet Services (HTFS) bestaat al een aantal jaar als voertuighouder en Rail2U is de licentiehouder van IRP (dus IRP rijdt op licentie van R2U) volgens mij.

 

04-03-2021 13:27:32
bacr
bacr

Blijft natuurlijk de vraag wat Luc met een DM90 moet gaan doen....

 

04-03-2021 13:43:36
sjoerd
sjoerd

Je mag drie keer raden.πŸ˜‰

De stellen zijn nog relatief goed en ze kunnen vrijwel overal komen, ook waar geen waslijn hangt. Ik wil niet beweren dat het gemakkelijk is om rollend materieel toegelaten te krijgen en te houden, nog afgezien van een dienstregeling en allerlei eisen aan wie er mee gaat rijden, en wat dat allemaal kost. Maar het is toch iets gemakkelijker dan laten we zeggen een Beneluxstel uit een Belgische dump trekken, of een TEE-treinstel en daarvan alleen de verchroomde bumpers πŸ˜‰te kunnen poetsen.

 

04-03-2021 14:23:56
mich
mich

Stellen hebben een beperking ivm de detectie en PVR, mogen solo buiten de diesellijnen niet rijden.

 

04-03-2021 14:39:50
martijn
martijn

Hoe is dat dan met de 3426 van het Spoorwegmuseum geregeld? Die gaat nog weleens op pad.

 

04-03-2021 14:46:26
mich
mich

De regels van de toelating Dm90 zullen wel geupdate zijn, want anders kan dat inderdaad niet.

 

04-03-2021 14:53:38
phantom
phantom
Quote
MVB (03-03-2021 23:10:58):

De juridische strijd met Ferotrans is nog niet gestreden.. Volgens dit artikel zijn ze nog steeds bezig om de stellen naar Roemenië te halen.

Link Railtech


Hoveel kans van slagen denkt Ferotrans nog te hebben,op het alsnog eventuele verkrijgen van de stellen ?

Als het klopt wat ze zeggen,dat ze de stellen al betaald hebben,en dat geld is niet retour gestuurd,dan lijkt t me een lastige zaak worden,in dit geval voor de poolse koper en NS.

Wie mag en kan hier een lichtje over laten schijnen ?

 

04-03-2021 14:56:56
bacr
bacr

Ik zou verwachten dat bij een door de rechter ontbonden koop de koopsom dan ook retour is gestort. Tenzij het niet om een ontbinding van de overeenkomst is gegaan.

 

04-03-2021 15:33:40
M-BASS
M-BASS

Volgens het artikel waarvan de link in november jl. hier geplaatst is, is de koop via de rechter ontbonden. Het lijkt me dat NS dat wel terugbetaald heeft, maar Ferotrans doet alsof ze van niks weten. Als NS het niet terugbetaald heeft kunnen ze zelf voor de rechter gedaagd worden, en dan zou Ferotrans dat wel gedaan hebben ipv stemmingmakerij in de media.

 

04-03-2021 15:33:44
thom
thom

Reken maar dat NS van dat te restituerende bedrag heel wat extra gemaakte kosten die ontstaan zijn bij hun door het niet ophalen eerst nog heeft afgetrokken.

Quote
mich (04-03-2021 14:23:56):

Stellen hebben een beperking ivm de detectie en PVR, mogen solo buiten de diesellijnen niet rijden.


De berperkende eis dat ze niet solo mochten rijden is er al een paar jaar niet meer.



Laatst bewerkt door thom op 04-03-2021 15:35
 

04-03-2021 16:14:12
Marco
Marco
Quote
thom (04-03-2021 15:33:44):

Reken maar dat NS van dat te restituerende bedrag heel wat extra gemaakte kosten die ontstaan zijn bij hun door het niet ophalen eerst nog heeft afgetrokken.

Quote
mich (04-03-2021 14:23:56):

Stellen hebben een beperking ivm de detectie en PVR, mogen solo buiten de diesellijnen niet rijden.


De berperkende eis dat ze niet solo mochten rijden is er al een paar jaar niet meer.


Waarom was dat er überhaupt? Ik dacht dat een lage massa vooral slechte detectie veroorzaakt, maar zo'n stel is 10 ton zwaarder dan een Plan V om maar iets te noemen.

 

04-03-2021 16:50:10
broek53
broek53

Gewicht heeft wel wat, maar niet zo erg veel met detectie te maken en meer met het contactvlak tussen wiel en rail en de mate waarin het loopvlak al dan niet wordt opgeruwd door remblokken.

 

04-03-2021 21:13:44
tjabbe73
tjabbe73

En volgens mij zijn er nog steeds voorwaarden om solo met die stellen te mogen rijden....

 

04-03-2021 21:29:48
thom
thom

Klopt, het betreffende baanvak moet wel voldoende bereden zijn door ander treinverkeer :)

 

04-03-2021 22:24:01
cuneo56
cuneo56

Miji staat iets bij dat er op de te berijden baanvakken geen "monocultuur"van de overige treinen mocht zijn. Klopt dat nog?

 

04-03-2021 22:55:28
AgentX
AgentX
Quote
thom (04-03-2021 21:29:48):

Klopt, het betreffende baanvak moet wel voldoende bereden zijn door ander treinverkeer :)


Of helemaal niet πŸ˜‰