05-03-2021 00:08:58
wouterder
wouterder

Heeft het ook niet deels met baanvakken met assentellers te maken?

 

05-03-2021 00:57:42
thom
thom

Op baanvakken met assentellers is er sowieso geen detectieprobleem omdat de detectie daar niet via het spoorstroomloop principe werkt waarbij de assen van de trein de stroomkring kortsluiten (en dus faalt als het rail-wiel contact onvoldoende is) maar fysiek door de wielflens bediend worden.



Laatst bewerkt door thom op 05-03-2021 00:58
 

05-03-2021 09:31:58
broek53
broek53

Correct, sterker nog: de assentellers zijn er wat Nederlend betreft gekomen nadat er serieuze detectieproblemen gingen optreden met de detectie op spoorstroomlopen, waarop tot dan toe alle beveiliging was gebaseerd. Dat gebeurde bij de komst van het DH-materieel in het noorden des lands.
Voor die tijd kenden we alleen de "locomotorbepaling", die voorschreef dat een locomotor in beveiligd gebied altijd wagens bij zich moest hebben, of aangemeld moest worden als losse locomotor, waarbij de trendienstleider dan extra maatregelen moest nemen bij het instellen en volgen van rijwegen.



Laatst bewerkt door broek53 op 05-03-2021 09:32
 

05-03-2021 10:20:08
brun
brun
Quote

Wie mag en kan hier een lichtje over laten schijnen ?


Nouja, de gang van zaken is natuurlijk wel interessant.

Vier jaar lang kunnen de Roemenen de stellen niet ophalen, omdat de Duitsers dwars liggen.

Vervolgens zet de rechter knalhard een streep door de overeenkomst. Maar even later kunnen de stellen ineens wél over diezelfde Duitse rails naar Polen? Dat is vreemd en ik kan me de huidige houding van Ferotrans best voorstellen. Ze proberen nu natuurlijk de verdere transporten naar Polen te stoppen, zodat ze meer tijd hebben om nog verder tegen de NS te procederen. Dat laatste heeft immers geen zin meer als alle stellen al in Polen staan.

Alleen... De Ferotrans-juristen moeten misschien tegelijkertijd ook DB Netz eens voor de rechter slepen. Want waarom kregen de Roemenen niet de juiste Duitse papieren verstrekt, maar de Polen wel?



Laatst bewerkt door brun op 05-03-2021 10:21
 


05-03-2021 11:00:12
mich
mich

Dat laatste is ook maar de vraag, want de transporten zijn gestopt na het 1e transport.

 

05-03-2021 11:49:57
robert5591
robert5591
Quote
M-BASS (04-03-2021 15:33:40):

Volgens het artikel waarvan de link in november jl. hier geplaatst is, is de koop via de rechter ontbonden. Het lijkt me dat NS dat wel terugbetaald heeft, maar Ferotrans doet alsof ze van niks weten. Als NS het niet terugbetaald heeft kunnen ze zelf voor de rechter gedaagd worden, en dan zou Ferotrans dat wel gedaan hebben ipv stemmingmakerij in de media.


In een eerder gelinkt artikel stond dat NS 'bereid' is terug te betalen, maar wel minus de gemaakte kosten. Daar moet Ferotrans dan wel mee akkoord gaan voordat die overschrijving wordt gedaan...



Laatst bewerkt door robert5591 op 05-03-2021 11:52
 

05-03-2021 12:34:21
treinfan
treinfan
Quote
mich (05-03-2021 11:00:12):

Dat laatste is ook maar de vraag, want de transporten zijn gestopt na het 1e transport.


De reden dat de transporten zijn gestopt heeft niets te maken met buiten-profielregelingen in Duitsland waar Ferotrans het over heeft.



Laatst bewerkt door treinfan op 05-03-2021 12:34
 

05-03-2021 17:15:31
thom
thom
Quote
brun (05-03-2021 10:20:08):
Quote

Wie mag en kan hier een lichtje over laten schijnen ?


Nouja, de gang van zaken is natuurlijk wel interessant.

Vier jaar lang kunnen de Roemenen de stellen niet ophalen, omdat de Duitsers dwars liggen.

Vervolgens zet de rechter knalhard een streep door de overeenkomst. Maar even later kunnen de stellen ineens wél over diezelfde Duitse rails naar Polen? Dat is vreemd en ik kan me de huidige houding van Ferotrans best voorstellen. Ze proberen nu natuurlijk de verdere transporten naar Polen te stoppen, zodat ze meer tijd hebben om nog verder tegen de NS te procederen. Dat laatste heeft immers geen zin meer als alle stellen al in Polen staan.

Alleen... De Ferotrans-juristen moeten misschien tegelijkertijd ook DB Netz eens voor de rechter slepen. Want waarom kregen de Roemenen niet de juiste Duitse papieren verstrekt, maar de Polen wel?


Bijkomende vraag is of Ferrotrans wel de juiste papieren en dat op de juiste manier heeft aangeleverd bij DB.
Als je daarin in gebreke blijft dan vinden ze daar natuurlijk ook wat van.

 

05-03-2021 21:22:37
bnv
bnv

Maar het is te kort door de bocht de DB de schuld te geven zoals dat hier gesuggereerd wordt. Zou het transit door Duitsland (en Oostenrijk/Hongarije) het enige probleem geweest zijn had dit al lang opgelost kunnen worden. Er is dus meer aan de hand wat we niet weten en is het overbrengingsprobleem wellicht maar een deel van de ontstane problematiek.

 

05-03-2021 22:49:24
Earl-Grey
Earl-Grey

Als via Duitsland blijkbaar niet kan, waarom dan niet de boot op en droppen in Gdansk?

 

05-03-2021 23:05:37
103 220-0
103 220-0

Was er al niet ooit een poging gedaan om stellen vanuit Nijmegen naar Emmerich te slepen, maar dat het voornemen al in Nijmegen strandde door technische malheur?

 

06-03-2021 13:07:06
mich
mich

Ja, klopt. Stonden toen onder andere kranen verkeerd.

 

06-03-2021 21:17:51
thom
thom

Nou dat was het niet hoor, daar was wel meer gewoon niet voorbereid aan het transport gereed maken.

 

08-03-2021 20:54:31
103 220-0
103 220-0

En stel dat ze die dag Nijmegen wel hadden verlaten, dan neem ik aan dat er ook wel iets geregeld was voor na Emmerich en dat uiteindelijk die reis ergens in Roemenië was geëindigd. Waarom had het toen wel gekund?

 

08-03-2021 21:35:33
Henk1619
Henk1619

Ik schat zo in dat het in dat geval in tranen was geeindigd. Bij de rechtzaak van NSR om het eigendom van de stellen terug te krijgen werd door Ferotrans nog beweerd ze ze niet konden transporteren omdat NSR weigerde om de juiste gegevens aan te leveren. Dus dan hebben ze blijkbaar eerder een illegale poging gedaan. En nog wonderbaarlijker is dat ze claimen het papierwerk nu wel in orde te hebben, blijkbaar kan dat ook zonder dat NSR de juiste gegevens aanlevert...

 

26-03-2021 00:03:41 1
broek53
broek53

Uit het OD en vanaf FB: op 25 maart zijn de 3402, 3406, 3421 en 3427 vertrokken uit Amersfoort richting Polen, naar Bentheim gesleept door de 1829 met behulp van de koppelrijtuigen van Railadventure.



Laatst bewerkt door broek53 op 26-03-2021 00:04
 

26-03-2021 09:22:25
Edb3
Edb3

... en vandaag volgt weer een serie de grens over is de bedoeling, tijden & stelnummers onbekend.

 

26-03-2021 20:03:02
wouterder
wouterder
Quote
broek53 (26-03-2021 00:03:41):

Uit het OD en vanaf FB: op 25 maart zijn de 3402, 3406, 3421 en 3427 vertrokken uit Amersfoort richting Polen, naar Bentheim gesleept door de 1829 met behulp van de koppelrijtuigen van Railadventure.


Werd overigens in Bh overgenomen door een Railadventure 111, waar het de vorige keer nog Captrain was die de trein tot in Polen reed.



Laatst bewerkt door wouterder op 26-03-2021 20:03
 

26-03-2021 21:58:33
Groenteboe
Groenteboe
Quote
Edb3 (26-03-2021 09:22:25):

... en vandaag volgt weer een serie de grens over is de bedoeling, tijden & stelnummers onbekend.


3437, 3407, 3415 en 3442 zijn momenteel vanuit Amf onderweg richting Bh en Polen, gesleept door RFO 1831.

 

27-03-2021 09:06:30
roosendaal
roosendaal

De 3442..., aangezien eerder vandaag een ander stel is benoemd? Betreffende stond niet op het lijstje om naar Polen te gaan. Had je ook kunnen zien hoe het uiterlijk van het treinstel was? Aangezien dit een ex-Syntus stel betreft, heeft dit stel ook geen grote treinstelnummers op de bakken staan, hooguit op de koppen nog een afdruk met het Syntusnummer 55.



Laatst bewerkt door roosendaal op 27-03-2021 09:07
 

27-03-2021 10:49:21
snowie
snowie

Volgens andere bronnen gaat het om de 3425 en niet de 3442

 

27-03-2021 12:43:04
Cargoboer
Cargoboer

Gisteren zijn de 3437, 3407, 3415 en 3425 getransporteerd.

 

28-03-2021 15:15:13
Cargoboer
Cargoboer

Vandaag zijn de 3432, 3447, 3439 en 3449 vanuit Amersfoort naar Bad Bentheim getransporteerd door de RFO 1830.

 

29-03-2021 16:11:26
martijn
martijn

En vandaag verzorgt RFO 1829 het transport van de 3436, 3430, 3434 en 3450 naar Bad Bentheim.

 

30-03-2021 17:03:12
treinhobby
treinhobby

In Amf staat de RFO 1830 klaar om de 3443 + 3440 + 3428 + 3438 richting Duitsland te brengen.

 

31-03-2021 18:21:05
martijn
martijn

Volgens mij alweer de op één na laatste rit vandaag: RFO 1831 en 1830 brengen de 3433, 3446, 3448 en 3444 van Amersfoort naar Bad Bentheim

 

31-03-2021 19:32:49
rob46
rob46

Correct, RFO huurloc SR 303008 haalde vanmorgen de laatste twee SKPL setjes van Amfv naar Amfge.



Laatst bewerkt door rob46 op 31-03-2021 19:33
 

01-04-2021 13:40:11
Cargoboer
Cargoboer

En vandaag de laatste 4 met de RFO 1831 naar Bh, dit zijn de 3453, 3413, 3411 en 3404.

 

09-07-2021 21:29:02
roosendaal
roosendaal

Onderstaand filmpje gevonden op YouTube:

www.youtube.com

Mooie zwarte band rondom de ramen, maar de rode kleur lijkt nog wat vlekkerig. Ik vermoed na het zien van eerdere filmpjes dat het de ABK van de voormalige 3429 is, maar dat kan ik eerlijk gezegd nergens meer aan afleiden.



Laatst bewerkt door roosendaal op 09-07-2021 21:37
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-07-2021 09:35:51
aarclay
aarclay

Een paar feitjes die ik te weten ben gekomen bij SKPL voor een artikel die ik heb geschreven:

- Gaan vanaf dienstregeling 2022/2023 in dienst

- Gaan niet gecombineerd met Wadlopers rijden vanwege beperkte snelheid.

- Trajecten zijn nog onbekend.

 

14-07-2021 15:22:04
aarclay
aarclay

En kijkje door de ramen van de werkplaats waar de trein voorzien wordt van zijn nieuwe rode jasje...

www.youtube.com

 

18-08-2021 00:30:14
Robbie0543
Robbie0543

Hoi allen.

Ik begreep dat de stellen 3420 en 3423, die bij het TEE stel staan verkocht zijn. Wie weet aan wie?

 

18-08-2021 18:39:16
broek53
broek53

Er zijn er zelfs 14 verkocht, te weten alle stellen die niet voor sloop bestemd zijn. Ze gaan op korte termijn, deels al vandaag, naar het emplacement Gekkengraaf.

 

18-08-2021 18:47:23
bacr
bacr
Quote
broek53 (18-08-2021 18:39:16):

Er zijn er zelfs 14 verkocht, te weten alle stellen die niet voor sloop bestemd zijn. Ze gaan op korte termijn, deels al vandaag, naar het emplacement Gekkengraaf.


En mag de koper dan al bekend worden? Of anders het land/de regio waar ze naar toe verdwijnen?

 

18-08-2021 19:26:12
Robbie0543
Robbie0543

Oke. En aan wie? Waar gaan ze naartoe?

 

18-08-2021 19:49:53
broek53
broek53

Verder dan de Gekkengraaf gaan ze voorlopig zeker niet. Hint over de koper: rangeerloc 712 is vanmorgen door de 1315 op de Gekkengraaf gedropt om de stellen naar hun plaats te rangeren.

 

18-08-2021 21:59:29
sik214
sik214

De 712 van Brouwer Technology is ook eerder al op Gekkengraaf gesignaleerd en was aan het rangeren voor Cabooter met containerdraagwagens.

 

18-08-2021 22:09:13
Robbie0543
Robbie0543

Of gaan ze toch wederom naar Polen.

 

19-08-2021 07:04:02
279
279

voor vandaag:

trein van Dgr (13.02) via Hvs - Ut (13.53/14.06) - Ehv (15.12) naar Gkgf. RXP

 

19-08-2021 11:19:45
broek53
broek53

Bij mijn allerbeste weten moet dat morgen zijn.

 

19-08-2021 11:35:47
DDZ7504
DDZ7504

Ik heb ergens voorbij zien komen dat het Brouwer zelf is die de stellen heeft opgekocht.




DDZ in dienst, ik blij!
 

20-08-2021 23:49:37
wouterder
wouterder

Vandaag zijn de 3420, 3423, 3417 en 3422 met de RXP 9901 van Dgr naar Gkgf getransporteerd, alwaar de 712 van Brouwer Techniek ze naar hun tijdelijke plek heeft gerangeerd.

De drie stellen op de Zaanstraat zijn, aldus Fairtrains op FB, niet verplaatst omdat deze last hebben van lekke koppelingen en zullen op een later moment naar Gkgf gaan.

 

22-08-2021 22:31:58
VIRMm1
VIRMm1
Quote
DDZ7504 (19-08-2021 11:35:47):

Ik heb ergens voorbij zien komen dat het Brouwer zelf is die de stellen heeft opgekocht.


Heeft iemand ook enig idee wat Brouwer gaat doen met deze stellen?

 

09-09-2021 14:18:19
gvttreinen
gvttreinen

Vandaag 9/9/2021 zijn 3419 + 3401 + 3414 door RXP 9902 van Zaanstraat naar Gkgf overgebracht

 

12-02-2022 16:10:17
rob46
rob46

Vandaag werden 3414, 3401 en 3419 door RXP 9901 en Brouwer 712 (last mile) overgebracht van Gkgf naar de Cabooter terminal Br.

 

13-02-2022 11:35:36
phantom
phantom

Wat is nou eigenlijk de bedoeling met die stellen ?
Kan iemand daar wat over vertellen ?

 

13-02-2022 11:48:21
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Met waterstof- en batterijtreinen loopt het wat minder vlot dan gehoopt.

Tijdelijk vervangen door dieselstellen op slaolie, daar lijkt me wel een markt voor.

 

13-02-2022 19:32:33
bnv
bnv

In het materieeloverzicht in OdR van februari duikt nergens de 3452 op die op de Wgm staat. Nu staat het Spoorwegmuseum ook niet in het overzicht, maar heeft dit stel daarom dan ook een museale functie? Ofwel: wie is eigenlijk eigenaar van dat stel?

 

13-02-2022 20:17:06
timtrein
timtrein

Happy Train Fleet Services (die ook eigenaar is van de TCS 1700'n als het goed is). Staat inderdaad niet in het overzicht, scherp opgemerkt. Naar het schijnt wil men wel iets commercieels met het stel... we wachten af.

 

14-02-2022 11:32:45
sik214
sik214

Een website van die firma kan ik niet meer vinden, alleen wat info over de BV, met regelmatige wijzigingen in het bestuur:

https://drimble.nl/bedrijf/den-bosch/36077046/happytrain-fleet-services-bv.html

 

14-02-2022 11:36:31
thom
thom

Gewoon een werk-BV van TCS zoals hierboven al genoemd is.



Laatst bewerkt door thom op 14-02-2022 11:37
 

14-02-2022 14:34:12
AgentX
AgentX
Quote
sik214 (14-02-2022 11:32:45):

Een website van die firma kan ik niet meer vinden, alleen wat info over de BV, met regelmatige wijzigingen in het bestuur:

https://drimble.nl/bedrijf/den-bosch/36077046/happytrain-fleet-services-bv.html


Het zijn uiteindelijk allemaal nog steeds activiteiten van Luc Peulen; als je bij HappyTrain Fleet Services BV doorklikt naar de nieuwe bestuurder InnoCATS Asset Holding B.V., en dan naar de bestuurder daarvan, STS Management BV, dan zie je zijn naam daar als Bestuurder. Het lijkt mij dat hij verschillende activiteiten onder verschillende gestapelde BV'tjes aan het onderbrengen is.

 

14-02-2022 14:46:29
thom
thom

Zoek een willekeurig ander (spoor)bedrijf, en je treft precies hetzelfde aan, niks bijzonders aan toch?



Laatst bewerkt door thom op 14-02-2022 14:47
 

14-02-2022 16:53:48
AgentX
AgentX

Ik heb dit nooit bijzonder genoemd.

 


15-02-2022 11:54:37
sm@rkie
sm@rkie

wat is je punt dan?

 

15-02-2022 12:07:49
AgentX
AgentX

Ik wilde geen punt maken, hoor. Uit de berichten van timtrein, sik214 en thom leek het alsof er verwarring was over de structuur van de genoemde organisatie, dus die heb ik toegelicht.

 

24-02-2022 15:34:37
GerritJan
GerritJan

Ik kreeg vanmorgen te horen van iemand dat er mogelijk DM90 transport plaats vind uit Blerick, het zou gaan om aanstaande zaterdag (26e) (5 maart) en 12 maart.

Kan iemand mij dit bevestigen? Ik geloof er vrij weinig van..

 

24-02-2022 20:15:41
timtrein
timtrein

Er zijn pas 3 van de 14 stellen van Gekkengraaf naar Blerick, de rest moet nog - dus dat zal vast bedoeld worden.

 

25-02-2022 08:34:48
phantom
phantom
Quote
VIRMm1 (22-08-2021 22:31:58):
Quote
DDZ7504 (19-08-2021 11:35:47):

Ik heb ergens voorbij zien komen dat het Brouwer zelf is die de stellen heeft opgekocht.


Heeft iemand ook enig idee wat Brouwer gaat doen met deze stellen?


naar aanleiding van een wederom vage ontwikkeling (voor de onwetende lezer),daarom nog maar is deze gequote vraag.

Waar is al deze mysterie voor nodig,wat is het doel van dat gesleep met die diesel dingen ?
(en nee dan niet komen met het antwoord,om te zorgen dat ze in Blerick komen,want dat is niet de grote vraag)

Alvast bedankt voor een serieus antwoord.

 

25-02-2022 11:29:26
thom
thom

Dat kun je wel weer opnieuw vragen, maar dat is aan Brouwer zelf wat ze er allemaal mee van plan zijn.

En het is ook geen mysterie, maar als zij gewoon besluiten om daar niets over naar buiten te brengen dan hebben zij daar ook helemaal geen verplichting toe.



Laatst bewerkt door thom op 25-02-2022 11:29
 

25-02-2022 20:12:05 1
mich
mich

De stellen worden verplaatst vanaf de terminal naar Blerick waar ze minder in de weg staan. Verplaatsen gaat met maximaal 4 stellen tegelijk. De stellen worden mogelijk verkocht aan het buitenland. Meer is nog niet te melden, want er is nog niets definitief.

 

03-03-2022 14:48:10
mren
mren

DM'90 wordt ingezet om gevluchte Oekraïeners op te pikken en naar Polen te brengen.

 

03-03-2022 15:39:02
john2
john2
Quote
mren (03-03-2022 14:48:10):

DM'90 wordt ingezet om gevluchte Oekraïeners op te pikken en naar Polen te brengen.


Goede zaak!

 

07-03-2022 11:26:20
rob46
rob46
Quote
mren (03-03-2022 14:48:10):

DM'90 wordt ingezet om gevluchte Oekraïeners op te pikken en naar Polen te brengen.


DM90 heeft nog geen toelating, de twee beschikbare stellen worden vooralsnog niet ingezet.

 

10-03-2022 19:49:59
roosendaal
roosendaal

Op de Facebookpagina van SKPL Polen staan inmiddels 2 foto's van de voormalige 3429 en een onbekende (nog gele) DM'90. Wat ik zo via Google kan vertalen betreft dit het station van Uherce op lijn 108 t.b.v. de evacuatie van Oekraïense vluchtelingen.

www.facebook.com

 

15-06-2022 22:11:38
Citea8625
Citea8625

Ik zag net een filmpje voorbij vliegen over de afgevoerde stellen op houtrakpolder. En het viel me op dat er nog altijd DM90 staat opgesteld. Ik weet dat deze stellen naar de sloop gaan maar dat is nog steeds niet gebeurd. Iemand die toevallig weet wat ze van plan zijn met deze stellen?

 

20-10-2022 17:56:52
GerritJan
GerritJan

Fairtrains laat weten dat ze van brouwer moesten kijken of de DM90'S op blerick nog in orde zijn. Wie weet word hier later meer los over gelaten maar het lijkt dat er weer langzaam aan een vonkje gaat branden voor deze dm90's.

Ook wil ik laten weten dat de DM90 van het NSM mogelijk medio 2023 weer zijn benen gaat strekken. Het NSM beschikt nog niet over een ECM certificaat. Als deze er is mag het NSM met de dm90 weer rijden.

 

20-10-2022 17:58:02
GerritJan
GerritJan
Quote
Citea8625 (15-06-2022 22:11:38):

Ik zag net een filmpje voorbij vliegen over de afgevoerde stellen op houtrakpolder. En het viel me op dat er nog altijd DM90 staat opgesteld. Ik weet dat deze stellen naar de sloop gaan maar dat is nog steeds niet gebeurd. Iemand die toevallig weet wat ze van plan zijn met deze stellen?


mogelijk zijn deze ook voor verkoop heb ik gehoord ergens ooit. Anders waren ze allang gesloopt geweest lijkt mij, aangezien ze de ICM'S die daar heen werden gebracht dit jaar ook allemaal soepblikjes van lieten maken

 

20-10-2022 18:05:34
timtrein
timtrein

Weinig kans dat die dingen verkocht worden aan een bedrijf om er iets mee te doen: voor NS is het een afvalstof en die mogen ze niet zomaar aan iemand verkopen die er een kippenhok van wil maken of die 'm ergens in de schuur zet "voor later". En die vier stellen zijn vrij ver heen en sowieso niet compleet. Er is toch wel meer materieel dat langdurig wacht op sloop? Kijk eens wat er recent uit Amersfoort is gekomen...

 

20-10-2022 18:32:32
GerritJan
GerritJan
Quote
timtrein (20-10-2022 18:05:34):

Weinig kans dat die dingen verkocht worden aan een bedrijf om er iets mee te doen: voor NS is het een afvalstof en die mogen ze niet zomaar aan iemand verkopen die er een kippenhok van wil maken of die 'm ergens in de schuur zet "voor later". En die vier stellen zijn vrij ver heen en sowieso niet compleet. Er is toch wel meer materieel dat langdurig wacht op sloop? Kijk eens wat er recent uit Amersfoort is gekomen...


de stellen in blerick zijn volgens de bericht nog prima in orde, op een aantal mankementen na ik weet ook verder de staat niet van de dm90's op blerick, je kan het materieel niet vergelijken dat op blerick opgesteld staat voor verkoop dat wat er in amf letterlijk al jaren wegroest. Wat brouwer ermee gaat doen is aan hun.

 

20-10-2022 18:44:18 1
Marco
Marco
Quote
timtrein (20-10-2022 18:05:34):

Weinig kans dat die dingen verkocht worden aan een bedrijf om er iets mee te doen: voor NS is het een afvalstof en die mogen ze niet zomaar aan iemand verkopen die er een kippenhok van wil maken of die 'm ergens in de schuur zet "voor later". En die vier stellen zijn vrij ver heen en sowieso niet compleet. Er is toch wel meer materieel dat langdurig wacht op sloop? Kijk eens wat er recent uit Amersfoort is gekomen...


NS is tegenwoordig wat meer maatschappelijk betrokken: de ICR-rijtuigen gaan ze bijvoorbeeld proberen te verkopen aan iemand die ze wil inzetten als spoorse toepassing (dus geen kippenhok of soepblikjes). Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld de 1200'en vroeger: die moesten met een rechtzaak van de sloper gered worden, omdat NS ze niet naar concurrenten wilde zien gaan.

Losse rijtuigen en dieseltreinstellen zijn relatief makkelijk te verkopen, omdat die niet gevonden zijn aan de zeldzame 1500V-bovenleidingsspanning.

 

20-10-2022 20:23:03
timtrein
timtrein
Quote
GerritJan (20-10-2022 18:32:32):
Quote
timtrein (20-10-2022 18:05:34):

Weinig kans dat die dingen verkocht worden aan een bedrijf om er iets mee te doen: voor NS is het een afvalstof en die mogen ze niet zomaar aan iemand verkopen die er een kippenhok van wil maken of die 'm ergens in de schuur zet "voor later". En die vier stellen zijn vrij ver heen en sowieso niet compleet. Er is toch wel meer materieel dat langdurig wacht op sloop? Kijk eens wat er recent uit Amersfoort is gekomen...


de stellen in blerick zijn volgens de bericht nog prima in orde, op een aantal mankementen na ik weet ook verder de staat niet van de dm90's op blerick, je kan het materieel niet vergelijken dat op blerick opgesteld staat voor verkoop dat wat er in amf letterlijk al jaren wegroest. Wat brouwer ermee gaat doen is aan hun.


Mijn reactie ging alleen over de stellen in Amsterdam, niet in Blerick.

 

21-10-2022 11:51:24
thom
thom
Quote
GerritJan (20-10-2022 17:56:52):

Fairtrains laat weten dat ze van brouwer moesten kijken of de DM90'S op blerick nog in orde zijn. Wie weet word hier later meer los over gelaten maar het lijkt dat er weer langzaam aan een vonkje gaat branden voor deze dm90's.

Ook wil ik laten weten dat de DM90 van het NSM mogelijk medio 2023 weer zijn benen gaat strekken. Het NSM beschikt nog niet over een ECM certificaat. Als deze er is mag het NSM met de dm90 weer rijden.


Voordat de verhalen wild gaan worden want het 'van horen zeggen' gehalte is hier alwel hoog in dit topic, de DM90 is gewoon een onderdeel van de rijvaardige vloot maar er staat voor dat stel niks bijzonders op de planning tov andere eenheden van die vloot.

 

21-10-2022 13:37:46
phantom
phantom
Quote
GerritJan (20-10-2022 17:58:02):
Quote
Citea8625 (15-06-2022 22:11:38):

Ik zag net een filmpje voorbij vliegen over de afgevoerde stellen op houtrakpolder. En het viel me op dat er nog altijd DM90 staat opgesteld. Ik weet dat deze stellen naar de sloop gaan maar dat is nog steeds niet gebeurd. Iemand die toevallig weet wat ze van plan zijn met deze stellen?


mogelijk zijn deze ook voor verkoop heb ik gehoord ergens ooit.



Zou het kunnen zijn dat die stellen op de houtrakpolder plukstellen zijn om onderdelen vanaf te halen voor de verder nog goed zijnde stellen van brouwer/NSM ??

Of iemand deze nu nog zou willen kopen,dat lijkt me onwaarschijnlijk,dan had men ze wel ergens iets meer beschut gestald,of meer beschutting gegeven.



Laatst bewerkt door phantom op 21-10-2022 13:39
 

21-10-2022 14:15:54
thom
thom

Dat is zeker onwaarschijnlijk, omdat hier al aangegeven is dat die stellen op Hrp verre van compleet zijn en al jaren plukstel waren of schadebakken betreft ;)

 

21-10-2022 19:38:17
GerritJan
GerritJan
Quote
thom (21-10-2022 11:51:24):
Quote
GerritJan (20-10-2022 17:56:52):

Fairtrains laat weten dat ze van brouwer moesten kijken of de DM90'S op blerick nog in orde zijn. Wie weet word hier later meer los over gelaten maar het lijkt dat er weer langzaam aan een vonkje gaat branden voor deze dm90's.

Ook wil ik laten weten dat de DM90 van het NSM mogelijk medio 2023 weer zijn benen gaat strekken. Het NSM beschikt nog niet over een ECM certificaat. Als deze er is mag het NSM met de dm90 weer rijden.


Voordat de verhalen wild gaan worden want het 'van horen zeggen' gehalte is hier alwel hoog in dit topic, de DM90 is gewoon een onderdeel van de rijvaardige vloot maar er staat voor dat stel niks bijzonders op de planning tov andere eenheden van die vloot.


dat weet niemand en er mag ook nog niet meer informatie over losgelaten worden,gewoon geduld hebben

 

21-10-2022 23:01:34 11
rolandrail
rolandrail

Had dan dit topic met rust gelaten...

Groetjes, Roland ;-)

 

22-10-2022 10:10:43
thom
thom

@Gerritjan,

Goed dat je mij verteld hoe het inelkaar steekt, weet ik dat ook weer πŸ˜ƒ

 

22-10-2022 13:42:41
phantom
phantom

In dat zelfde gelinkte FB bericht staat gewoon letterlijk: De stellen zijn bestemd voor verkoop. Hierover kunnen we nog geen verdere mededelingen doen.

Het is dus een vraag zou er een museumclub/stichting zijn die iets met 1 stel kan/wil.
Qua aanwezige collectie's bij de div clubs kan je er al een hoop uitsluiten,want men zoekt meestal dat aansluit bij de rest v/d collectie en het verhaal wat men wil vertellen.

De andere vraag is,waar gaan dan de overige stellen heen,wellicht alsnog naar het buitenland ?
Time will tell denk ik.

 

22-10-2022 16:48:58 2
bacr
bacr
Quote
thom (22-10-2022 10:10:43):

@Gerritjan,

Goed dat je mij verteld hoe het inelkaar steekt, weet ik dat ook weer πŸ˜ƒ


Deed jij niet een of ander klusje bij het museum....πŸ˜‰

Misschien GerritJan al tegengekomen daar😊? Die weet er zoveel van.

 

23-10-2022 14:09:03
GerritJan
GerritJan
Quote
rolandrail (21-10-2022 23:01:34):

Had dan dit topic met rust gelaten...

Groetjes, Roland ;-)


er is een bericht over losgelaten door fairtrains, een update over die stellen of ze het nog doen is toch gewoon n prima bericht voor deze topic?



Laatst bewerkt door GerritJan op 23-10-2022 14:13
 

23-10-2022 14:10:27 1
GerritJan
GerritJan
Quote
thom (22-10-2022 10:10:43):

@Gerritjan,

Goed dat je mij verteld hoe het inelkaar steekt, weet ik dat ook weer πŸ˜ƒ


Ik denk dat wij gewoon langs elkaar heen lopen met antwoorden, ik weet nu niet over welke jij 't hebt. NSM of brouwer?

 

23-10-2022 14:13:11
GerritJan
GerritJan
Quote
bacr (22-10-2022 16:48:58):
Quote
thom (22-10-2022 10:10:43):

@Gerritjan,

Goed dat je mij verteld hoe het inelkaar steekt, weet ik dat ook weer πŸ˜ƒ


Deed jij niet een of ander klusje bij het museum....πŸ˜‰

Misschien GerritJan al tegengekomen daar😊? Die weet er zoveel van.


wat een opmerking waar je niks mee kan, dit heet evt gewoon mailen naar het nsm om te vragen hoe het zit en een antwoord krijgen, ik heb letterlijk antwoord gekregen die heb ik gedeeld in deze topic mail ik denk dat thom het over de nsm had en ik die van brouwer dus langs elkaar heenlopend.

 

24-10-2022 12:30:15
thom
thom

Nou, ga dan je eigen testen eerst maareens terug lezen, ik quote duidelijk een stuk van je waar je uitspraken over het stel van het Spoorwegmuseum deed en daar reageerde ik ook op.

En als je een beetje tussen de regels doorleest van de reacties hier, dan moet er toch wel een lampje gaan branden dat het voor mij weinig nut heeft om het Spoorwegmuseum te gaan mailen en ik het niet van horen-zeggen-verhalen hoef te hebben ;)



Laatst bewerkt door thom op 24-10-2022 12:32
 

24-10-2022 13:04:49
sjoerd
sjoerd

Het maakt me wel nieuwsgierig. Ten slotte is pas bekend geworden dat de batterijtreintjes te duur worden gevonden. En er zal toch iets heen en weer moeten rijden op de diesellijntjes waar nu nog GTW en meer van dat fraais rijden. En de elektrische stellen kunnen ook nog alsmaar niet aan de gang op de Maaslijn. De communicatie daarover loopt niet altijd over de personen die hier doorgaans goed ingelicht zijn over het museumgebeuren...

Ik suggereer niks over materieel, overigens...πŸ˜‰ Want ik ben echt slecht op de hoogte...

 

24-10-2022 13:14:41
martijn
martijn

Ben bang dat je in Nederland geen treinstellen met niet-gelijkvloerse instap kwijt kan. Dat vinden ze bij de provincies vast heel onwenselijk enz. πŸ˜‰

 

24-10-2022 13:22:19
broek53
broek53

Tsja, en als dat al niet onoverkomelijk gevonden zou worden, zou het wel erg vreemd zijn om oude GTW's te gaan vervangen door nog veel oudere DM'90 - waarvan de beste stellen overigens al massaal naar Polen zijn vertrokken.

 

24-10-2022 14:42:50
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
martijn (24-10-2022 13:14:41):

Ben bang dat je in Nederland geen treinstellen met niet-gelijkvloerse instap kwijt kan. Dat vinden ze bij de provincies vast heel onwenselijk enz. πŸ˜‰


Als afsleephulp voor die net iets jongere stellen?

 

24-10-2022 16:42:59 3
brun
brun

Volgens mij zoeken jullie er gewoon veel te veel spannende dingen achter.

Op mij komen de berichten hierboven over als: iemand ziet handel, liet checken of de motoren het nog doen en gaat nu kijken of 't voor de treinstellen een koper kan vinden. Maar die koper is er dus nog lang niet en daarom komt er een standaard interessantdoenerig antwoord als "Daar kunnen we nog geen mededelingen over doen."



Laatst bewerkt door brun op 24-10-2022 16:43
 

24-10-2022 19:09:30 1
aarclay
aarclay

Dan zou je denken dat ze openlijk zouden zeggen 'dat ze te koop staan'. Anders trek je geen geïntereseerden.

Ik wacht wel af. Vroeg of laat horen we wel wat ermee gebeurt.

 

25-10-2022 01:02:51
thom
thom

Bedrijven hebben soms een heel ander belang dan de hele wereld informeren die er eigenlijk toch buiten staan ;)



Laatst bewerkt door thom op 25-10-2022 01:03
 

25-10-2022 11:28:04
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (24-10-2022 19:09:30):

Dan zou je denken dat ze openlijk zouden zeggen 'dat ze te koop staan'. Anders trek je geen geïntereseerden.

Ik wacht wel af. Vroeg of laat horen we wel wat ermee gebeurt.


Zo'n trein zet je niet op marktplaats 😜

 

25-10-2022 11:49:39
aarclay
aarclay

Dat snap ik ook wel. Hoewel het voor nostalgisch materieel wel eens gebeurt. πŸ™‚
Maar als je het serieus wilt verkopen aan ondernemingen zijn er betere (zakelijkere) kanalen. En ja, als je transparant bent, is de kans op verkoop ook groter. Een bedrijf lijdt er immers ook geen schade aan als er nog geen sprake is van een (eventuele) verkoop.



Laatst bewerkt door aarclay op 25-10-2022 12:00
 

25-10-2022 12:04:38
brun
brun

Ligt natuurlijk aan wat je als verkoper wilt bereiken.

Als je oude treinen hebt waar je echt van af moet, maar die nog wel goed zijn, ben je transparant en zet je ze op een site als db-gebrauchtzug.de.

Als je daarentegen een handelaar in oude treinen bent die vooral de hoogste prijs wil cashen, doe je geheimzinnig, zodat geïnteresseerden hopelijk tegen elkaar gaan opbieden.

Zulke handelaars kennen we uiteraard uit de autowereld. Die hebben dan zogenaamd bijzondere auto's staan, noemen geen vraagprijs, ze willen dat je 'een goed bod' doet en áls je dat dan doet, mompelen ze dat ze er eens over zullen nadenken. Heel irritante manier van verkopen, maar tja, het werkt nu eenmaal, kopers zijn gevoelig voor het idee van 'buitenkansje'.



Laatst bewerkt door brun op 25-10-2022 12:05
 

25-10-2022 12:33:43 4
mich
mich

Heeft niks met geheimzinning te maken. Er zijn meerdere buitenlandse partijen geinteresseerd. Ik mag simpelweg niet zeggen welke van de directie, met een goede reden: verkoop is nog niet defintief. Wanneer dat wel zover is, laat ik het weten. Het leek mij leuk te laten weten dat er wat mee gebeurd, dat de stellen niet vergeten zijn. Rustig aan afwachten allemaal.



Laatst bewerkt door mich op 25-10-2022 12:34
 

25-10-2022 12:54:25 1
brun
brun
Quote
mich (25-10-2022 12:33:43):

Heeft niks met geheimzinning te maken. Er zijn meerdere buitenlandse partijen geinteresseerd. Ik mag simpelweg niet zeggen welke van de directie, met een goede reden: verkoop is nog niet defintief. Wanneer dat wel zover is, laat ik het weten. Het leek mij leuk te laten weten dat er wat mee gebeurd, dat de stellen niet vergeten zijn. Rustig aan afwachten allemaal.


Vind ik ook volkomen normaal, dat je er niets over wilt of kunt zeggen. Vooral als er gewoon nog niks te melden valt, zoals in dit geval. Ik probeerde alleen maar aan te geven dat mensen in dit spotterswereldje snel allerlei spannende vermoedens roepen.

Hoe dan ook, het zou mooi zijn als er snel een koper voor wordt gevonden. Het is gewoon zonde (en kapitaalvernietiging) als die treinstellen naar de sloper moeten. Er wordt al zoveel weggegooid tegenwoordig.

 

25-10-2022 13:08:19
thom
thom
Quote
brun (25-10-2022 12:04:38):

Ligt natuurlijk aan wat je als verkoper wilt bereiken.

Als je oude treinen hebt waar je echt van af moet, maar die nog wel goed zijn, ben je transparant en zet je ze op een site als db-gebrauchtzug.de.

Als je daarentegen een handelaar in oude treinen bent die vooral de hoogste prijs wil cashen, doe je geheimzinnig, zodat geïnteresseerden hopelijk tegen elkaar gaan opbieden.

Zulke handelaars kennen we uiteraard uit de autowereld. Die hebben dan zogenaamd bijzondere auto's staan, noemen geen vraagprijs, ze willen dat je 'een goed bod' doet en áls je dat dan doet, mompelen ze dat ze er eens over zullen nadenken. Heel irritante manier van verkopen, maar tja, het werkt nu eenmaal, kopers zijn gevoelig voor het idee van 'buitenkansje'.


DB Gebrauchtzüge is natuurlijk geen 'marktplaats' waar iedereen zomaar zijn treinen op kan aanbieden die hij ter verkoop aanbied, maar gewoon de website van het verkoopkantoor van DB.

 

25-10-2022 13:34:22 2
brun
brun
Quote
thom (25-10-2022 13:08:19):
Quote
brun (25-10-2022 12:04:38):

Ligt natuurlijk aan wat je als verkoper wilt bereiken.

Als je oude treinen hebt waar je echt van af moet, maar die nog wel goed zijn, ben je transparant en zet je ze op een site als db-gebrauchtzug.de.

Als je daarentegen een handelaar in oude treinen bent die vooral de hoogste prijs wil cashen, doe je geheimzinnig, zodat geïnteresseerden hopelijk tegen elkaar gaan opbieden.

Zulke handelaars kennen we uiteraard uit de autowereld. Die hebben dan zogenaamd bijzondere auto's staan, noemen geen vraagprijs, ze willen dat je 'een goed bod' doet en áls je dat dan doet, mompelen ze dat ze er eens over zullen nadenken. Heel irritante manier van verkopen, maar tja, het werkt nu eenmaal, kopers zijn gevoelig voor het idee van 'buitenkansje'.


DB Gebrauchtzüge is natuurlijk geen 'marktplaats' waar iedereen zomaar zijn treinen op kan aanbieden die hij ter verkoop aanbied, maar gewoon de website van het verkoopkantoor van DB.


Ik suggereerde ook niet dat het een marktplaats is, maar een voorbeeld van een transparante aanbieder die van oude treinen af wil.

 

25-10-2022 20:06:28
AlexNL
AlexNL

Overigens wordt DB Gebrauchtzug niet alleen door DB gebruikt. SNCF heeft er onlangs een reeks tramtreinen op te koop aangeboden, en de dubbeldeksrijtuigen van SRI Rail Invest hebben ook op die site gestaan.

 

26-10-2022 02:24:36
thom
thom

Hoogstwaarschijnlijk liep die verkoop dan via DB Gebrauchtzüge, als een soort van 'makelaar'.