30-01-2012 21:09:38
broek53
broek53
Heden vandaag is de 3422 van Syntus terug naar NSR. Stel staat voorlopig in Arnhem voor een grote onderhoudsbeurt.  

31-01-2012 00:16:47
NS-APD
NS-APD
Het stel zou vandaag naar Hengelo gaan!
Dan zijn de plannen op het laatste moment nog veranderd.


Werkzaam bij Arriva
 

31-01-2012 10:13:16
mdj
mdj
In Hengelo zijn de 3404 en de 3443 "weg" (3404 stond zondag bij de werkplaats), 3443 heb ik niet meer gezien.

En de 3430 is weer terug na het uitstapje naar Gn.

Laatst bewerkt door mdj op 31-01-2012 10:14


Bij twijfel: gebruik beton.
 

11-02-2012 20:50:00
spoorwegen
spoorwegen
Weet iemand welke treinstellen DM,90 er staan in Hgl heb de 3430-3434-3428 gezien ik mis nog een paar.  


11-02-2012 22:17:30
mdj
mdj
3433 en 3427 staan terzijde. Althans, dat was de stand gister, 13:00u

Laatst bewerkt door mdj op 11-02-2012 22:18


Bij twijfel: gebruik beton.
 

11-05-2012 14:17:30
roosendaal
roosendaal
Medio december zal er heel wat DM'90 over zijn. Zo zullen de ZAP stellen (3401, 3402, 3404, 3412 en 3414) weer beschikbaar zijn voor NSR. Aangezien men tegen die tijd alleen het materieel in de series 7900, 17900 en de 8500 nodig heeft, zullen er dus veel meer treinstellen beschikbaar zijn, dan het aantal diensten.

Gaat men nu net als bij het mat'64 gebruik maken van een "caroussel", of zullen deze stellen gewoon worden toegevoegd in het huidige bestand?

Om helemaal maar niet te spreken over alle stellen die terugkeren van Syntus naar NSFS (3435, 3437, 3438, 3439, 3440, 3441, 3442, 3444, 3445, 3446, 3447, 3448, 3449, 3450, 3451, 3452 en de 3453)!

Gaat men deze stllen in Hengelo stallen bij de overige terzijde staande treinstellen (wachtend op een koper?), of wordt Amersfoort ook eventueel een optie, omdat al het DH-materieel daar inmiddels vertrokken is?

Tevens vermoed ik dat de 3436 voorlopig wel bij Syntus blijft als Grensland Express. Zou Syntus hierbij misschien nog 1 treinstel als reserve erbij aanhouden voor het eventueel uitvallen van de 3436?
 

11-05-2012 14:27:31
martijn
martijn
De 8500 stopt toch ook? Of is er inmiddels genoeg gelobbyt door de locale overheden?  

11-05-2012 15:09:37
broek53
broek53
NSR volgt in ieder geval een sterfhuisbeleid voor dieselstellen (daarmee aangevend dat er weinig vertrouwen is in Zwolle - Enschede op den duur).  

11-05-2012 15:48:28
rikbakker
rikbakker
Quote
martijn (vr 11 mei 2012 14:27:31 https://somda.nl/forum/7831/p390761/): De 8500 stopt toch ook? Of is er inmiddels genoeg gelobbyt door de locale overheden?


Daar is de Provincie momenteel mee bezig.
Het lijkt me dat NS wel doorrijdt, dat het ooit nog een tramlijn wordt is zeer onwaarschijnlijk.

De NS zal hier de twee Kamperbuffels wel voor in dienst houden (er vanuit gaande dat de NS de dienst niet staakt).
 

11-05-2012 21:10:14
maurits
maurits
Voorlopig ging men er nog vanuit dat Zwolle-Kampen omgebouwd wordt tot tramlijn. Mocht dit project toch in de prullenbak belanden, dan lijkt aanbesteding als dieselspoorlijn de volgende logische keuze, NS rijdt hier nu ook al onder een kortlopende concessie in opdracht van de provincie Overijssel.

Zwolle-Enschede gaat aanbesteed worden zodra de combitunnel in Nijverdal klaar is, dat wordt dus na april 2013. Je kunt er vanuit gaan dat dit grote (en laatste) DM90-bolwerk dan ook verleden tijd is.

Ik ben benieuwd in welk exotisch land de stelletjes terecht gaan komen %08%


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

11-05-2012 21:15:22
bnv
bnv
Waar is de Provincie dan mee bezig?
Als Zwolle-Kampen aanbesteed wordt per december 2012 houdt NS er mee op. Althans: gezien een eerder bericht van Broek 53 dat NS een sterfhuisconstructie hanteert tov. de dieselstellen, zal NS wel niet meer meedoen en dat ook niet onlangs hebben gedaan voor dit lijntje.
Nu de aanbesteding mislukt is, gaat de Provincie dan aan NS vragen de exploitatie voort te zetten tot................(wie weet dat?) Als dat inderdaad het geval is zullen de 3403 en de 3410, en wellicht een reservestel, in dienst blijven tot......onbekend. Zal geen problemen opleveren nu Zwolle-Enschede ook nog blijft. Wie weet per welke datum Zl-Es dan wordt aanbesteed? Als dat voor DM 90 ook voorbij is. zal Zwolle-kampen met DM90 ook wellicht voorbij zijn en alles aan de kant staan, en in de verkoop gaan (de stellen zijn volgens mij al min of meer voor verkoop aangeboden).
Overigens mooie reserve als er materieeltekort ontstaat wegens het niet reviseren van 60 bakken DDAR en het (eventueel) niet terugkeren van ICM van de HSL als dat geen revisie meer krijgt.
 

11-05-2012 22:21:05
rikbakker
rikbakker
De Provincie Overijssel is bezig om het voor elkaar weten te krijgen dat NS na 2012 (tijdelijk) door blijft rijden.
Het staat namelijk vast dat de concessie voor de tramlijn voorlopig niet gegund wordt. De twee bieders voldeden namelijk niet aan de eisen van de Povincie (de concessiehouder).
Alstom omdat zij alleen trams wilden leveren, zij wilden niet de dienst verlenen.
En Arriva omdat ze simpelweg niet aan de eisen van de Provincie voldeden.
De Kamperlijn loopt wel lekker, vooral bij scholieren is de lijn erg bekend. Een busrit Zwolle-Kampen duurt 2 a 3 keer zo lang, dat is dus geen klantgerichte optie.
En ik zie, maar dat kan aan mij liggen, niet in waarom NS niet door kan rijden. Er komt van de Emmerlijn veel personeel bij die niet voor Arriva wil werken, en ook de treinen zijn nog prima.
 

12-05-2012 00:10:40
broek53
broek53
De opening van station Kampen aan de Hanzelijn?
Overigens zal NS inderdaad wel door willen rijden, ga ik maar vanuit, als er maar goed voor betaald wordt.
 

12-05-2012 10:39:01
sjoerd
sjoerd
Exploitatie doorkoppelen van de dienst Kampen - Zwolle met Zwolle - Enschede kon nooit wegens gebrek aan een perronspoor maar misschien kan dat nu heel goed over spoor 1 en 2. Maak van Kampen een Stavoren/Rhenen eindpunt (met seinen!) en je kunt op de infra nog heel wat besparen zonder de mogelijkheden aan te tasten.  

12-05-2012 11:07:55
broek53
broek53
In het te vernieuwen Zwolle kun je wel van Kampen op spoor 1 komen, maar spoor 1 wordt straks benut voor de stoptreinen naar zowel Amersfoort als Lelystad. Zwolle - Kampen is volgens mij al TPRB, dus veel goedkoper qua beveiliging zal het dan niet meer kunnen.

Laatst bewerkt door broek53 op 12-05-2012 11:08
 

12-05-2012 11:25:11
sjoerd
sjoerd
Kampen is met een inrij- en uitrijsein al minimaal, maar er liggen nog behoorlijk wat overbodige sporen en wissels. Stoptreinen naar het westen op Zwolle spoor 1 is prima, maar daarvoor zijn wellicht ook nog andere mogelijkheden. Ze moeten toch uit de tuin komen omdat ze er keren. Dieseleilandenzoals Kampen - Zwolle en Zwolle - Enschede zijn eenvoudiger en dus goedkoper te exploiteren als je diensten doorkoppelt. Qua frequentie zijn ze ook nog gelijk en op spoor 1 en 2 kun je mooi om elkaar heen rijden bij aankomst in de intercityknoop.  

12-05-2012 11:41:42
jeanne
jeanne
Klinkt alles wel heel aantrekkelijk en dan liefst met aankomst en vertrek in de knoop, maar ja daar mee kruis je wel de zware vervoersstroom van de NO-corridor. Ik zie niet direct een vervoersstroom Kampen—Enschede en dus gaat het echt niet gebeuren. Ja, ja en liefst met een ongelijkvloerse kruising!  

12-05-2012 11:46:08
daniel
daniel
Ik vraag me af of het aan elkaar knopen van die verbinding werkelijk efficiënter is. De halfuursdienst Zwolle-Kampen v.v. past precies binnen één omloop met één treinstel (en ja, in de spitsen natuurlijk versterkt met een tweede treinstel). Ik heb niet de indruk dat daar nou zoveel winst te behalen valt in de exploitatie.
Zeker omdat Zwolle-Enschede v.v. anders in elkaar steekt qua vervoervraag dan Zwolle-Kampen (er wordt richting Enschede veel vaker gereden met twee stellen, in de spitsen soms zelfs met drie), lijkt het aan elkaar koppelen me vanuit het oogpunt van de exploitatie niet efficiënter, integendeel. Ook zullen er nauwelijks doorgaande reizigers zijn die 'over Zwolle heen' reizen op deze verbinding, dus daarvoor hoef je het ook niet te doen. Tel daar de onwenselijke, doch noodzakelijke kruisende bewegingen in knooppunt Zwolle bij op en mijns inziens is het dan wel duidelijk dat dit geen reële optie is.
 

12-05-2012 13:36:42
rikbakker
rikbakker
Nvdw (en Heino en Raalte volgens mij ook) kunnen maar 4 bakken aan, dus maar twee treinstellen.  

12-05-2012 14:00:23
mren
mren
Dat lijkt me niet. Voor de verbinding de nek om werd gedraaid werd er met drie stellen gereden; 's ochtends richting Zwolle en 's middags richting Enschede. Ik heb geen zin om het perronlengtedocument te zoeken (mobiele verbinding in het buitenland), maar ik meen dat de krapste perronlengte voor deze treinen Hengelo was (destijds stond Sytnus tegelijk aan de perrons omdat de knoop toen met de 7900 was en nog niet met de 7000).  

12-05-2012 14:10:43
Bert13
Bert13
Als ik Wikipedia als betrouwbare bron mag gebruiken, is een DM'90 52,3 meter lang. Hno en Rat zijn 159 meter lang, dus daar past 3x DM'90, alleen op Nvdw zijn de perrons 125m, dus daar zou een probleem ontstaan.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

12-05-2012 14:26:57
superboer
superboer
Tegen die tijd bestaat Nvdw niet meer, dus dat probleem lost zichzelf op.


Garantie tot aan de voordeur.
 

12-05-2012 14:59:06
daniel
daniel
Precies, nu de verbinding tijdelijk geknipt is zal de noodzaak om met 3 stellen te rijden er ook niet zijn. Maar uitgaande van de normale situatie is in de spits 6 bakken op de verbinding Zwolle-Enschede geen overbodige luxe.  

12-05-2012 15:47:31
maurits
maurits
Met name de trein die vanuit Es om 08.13 in Zl aankwam was een megadrukke en werd steevast met 3x DM90 gereden.

En hou er maar rekening mee dat na de opening van de Combitunnel het weer goed druk op het lijntje gaat worden. Doordat de Noordoost-IC's van/naar Es een kwartier eerder/later gaan rijden, zal het altijd sneller zijn om via Nvd te reizen. De relatie Twente-Noord Nederland vv is een veelgevraagde route, met name onder studenten.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

12-05-2012 15:59:14
edje
edje
Stations
Enschede Drienerlo
Borne
Almelo de Riet
Nijverdal
Raalte en Heino
Zijn allemaal net geschikt voor 3 stellen, en bij sommige perrons past het echt net.
Station Hengelo, kun je op spoor 2a, 2b en 3a 3x DM90 kwijt.
vroeger moest je met een rangeerbeweging van tractie naar 3a met 3 stellen. Je moest de voorkant van de trein gelijk zetten met het seintje aan de almelose zijde, zodat vanuit de andere kant het sein richting Enschede net zichtbaar was.
 

15-08-2012 22:48:55
broek53
broek53
De 3432 staat weer terzijde. Stel was in januari jl uit de mottenballen gehaald, en is per 13/8 er weer in gegaan. In Hengelo.  

15-08-2012 23:24:39
ZJ37
ZJ37
Misschien voor dit topic omdat de stellen 3430 en 3427 al enige tijd niet rijdend zijn aangetroffen: in het OD-topic meldde ik dat beide stellen vandaag een slag Hgl-(ergens ten noorden van Zl -> On wellicht) hebben gemaakt. Conditierit?

Laatst bewerkt door ZJ37 op 15-08-2012 23:24
 

20-08-2012 17:31:59
stefanb
stefanb
de 3436 is weer in dienst na dat het ongeveer 6 weken defect gestaan heeft. alleen reed hij niet zoals gebruikelijk in de 20000 maar 31100 serrie reed hij vandaag.  

01-11-2012 16:00:59
bart84
Moderator
bart84
Even een soort kick, maar ik kwam het volgende filmpje tegen op Youtube.
Wanneer is dit geweest? http://www.youtube.com/watch?feature=fvwp&NR=1&v=ZCm1TTKfd-k
Het is op 1 april gepost, dus ik denk een grote grap, maar heb op 1 april hierover niets gehoord.

Laatst bewerkt door bart84 op 01-11-2012 16:02


Mvg. Bart
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-11-2012 16:03:14
dennistd
dennistd
Op 1 april zo te zien %08%  

01-11-2012 16:10:01
Bert13
Bert13
Dat moet wel een slecht verspreide grap zijn, de gele ondertonen op de "groene" trein zijn nog duidelijk zichtbaar Wél leuk gedaan.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

01-11-2012 16:36:05
aarclay
aarclay
Er heeft nooit een enkele DM90-eentje bestaan. Leuke trucage dus....


Choo choo.....
 

01-11-2012 18:02:15
Dre
Dre
Quote
maurits (za 12 mei 2012 15:47:31 https://somda.nl/forum/7831/p390942/): Met name de trein die vanuit Es om 08.13 in Zl aankwam was een megadrukke en werd steevast met 3x DM90 gereden.

Sinds de inzet van DM'90 op Es-Zl werd trein 7924 (vertrok tot de drgl 2007 om 7:05 uur uit Es, vanaf drgl 2007 om 7:15 uur uit Es) met 3x DM'90 gereden. Dat was idd de trein die tot december 2006 om 8:13 uur in Zl aankwam

Quote
edje (za 12 mei 2012 15:59:14 https://somda.nl/forum/7831/p390946/):
Station Hengelo, kun je op spoor 2a, 2b en 3a 3x DM90 kwijt

Met de toevoeging dat 3x DM'90 op spoor 2b wissel 183B/185 blijft bezetten en er dus niet gekeerd kan worden op 2b.
 

01-11-2012 18:46:35
AgentX
AgentX
Quote
aarclay (do 01 nov 2012 16:36:05 https://somda.nl/forum/7831/p417288/): Er heeft nooit een enkele DM90-eentje bestaan. Leuke trucage dus....


Het is een trucage. Dat kun je zien aan de kleur groen bij de linkerarm van de man die op 0:19 in beeld is.
 

03-11-2012 20:05:14
thom
thom
Quote
aarclay (do 01 nov 2012 16:36:05 https://somda.nl/forum/7831/p417288/): Er heeft nooit een enkele DM90-eentje bestaan. Leuke trucage dus....

Echter is er wel een ontwerp geweest voor een dm'90 motorwagen alleen is die nooit gebouwd
 

09-12-2012 21:37:25
stefanb
stefanb
Syntus is nu concessie kwijt aan Arriva. Dat betekend dat de DM90 stellen weg moeten uit de achterhoek. Ze gaan naar Amf.
Mijn vraag is waar worden die stellen nu weggezet en kun je er bij komen zodat je ze op de foto kan zetten.
 

09-12-2012 22:03:25
bnv
bnv
Gaan die acht stellen die al geruime tijd in Hgl staan als reserve, dan ook naar Amf? (3427,3428,3430-3434 en 3443).Of blijft dat als reserve voor Zwolle-(Nijverdal)-Enschede daar gewoon staan.
Voor die laatste dienst en voor Zwolle-Kampen zijn dan 24 stellen beschikbaar.(3401-3404, 3406-3426). Dat is dan dezelfde hoeveelheid als tot nu toe plus de stellen die van Apd-Zp afkomstig zijn. Aannemende dat die naar Hgl gaan als toevoeging aan de reserve. Of gaan die (3401-3402,3404,3412,3414) ook naar Amf.
 

09-12-2012 22:46:18
sik214
sik214
Ik meen de 3427 afgelopen donderdag in Zl gezien te hebben (bij binnenkomst uit Dv op het opstelterrein aan de rechterkant). Stel zat aardig in de alternatieve beschildering en het grote nummer ontbrak, uit het kleine nummer bij een cabine meen ik echt 3427 ontdekt te hebben. Wie weet meer?  

09-12-2012 22:51:03
bnv
bnv
Gebeurt wel vaker dat die Hengelose stellen rondjes rijden om ze in conditie te houden. (status van warme reserve). Daarvoor kwamen ze ook wel in Zwolle. Mogelijk dat dit ook zo'n ritje was.  

10-12-2012 06:39:40
magnus
magnus
Quote
stefanb (zo 09 dec 2012 21:37:25 https://somda.nl/forum/7831/p424007/): Syntus is nu concessie kwijt aan Arriva. Dat betekend dat de DM90 stellen weg moeten uit de achterhoek. Ze gaan naar Amf.
Mijn vraag is waar worden die stellen nu weggezet en kun je er bij komen zodat je ze op de foto kan zetten.
De stellen die naar Amf zijn gekomen zijn in de loods geplaatst, dus die kun je niet fotograferen.
 

10-12-2012 07:07:51
mdj
mdj
Quote
sik214 (zo 09 dec 2012 22:46:18 https://somda.nl/forum/7831/p424029/): Ik meen de 3427 afgelopen donderdag in Zl gezien te hebben (bij binnenkomst uit Dv op het opstelterrein aan de rechterkant). Stel zat aardig in de alternatieve beschildering en het grote nummer ontbrak, uit het kleine nummer bij een cabine meen ik echt 3427 ontdekt te hebben. Wie weet meer?

Stel stond bij de (voormalige?) losplaats? Dan staat deze er al een paar weken.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

10-12-2012 12:39:29
Roy
Roy
Er staan minimaal 4 dm90 stellen van syntus in Hengelo.  

10-12-2012 16:32:50
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten met graffiti als primair onderwerp verwijderd.


Groet, Spiketrain
 

10-12-2012 16:36:07
Dre
Dre
Ik neem overigens aan dat ze binnenkort gezelschap gaan krijgen van de Lintjes die niet meer nodig zijn n.a.v. het verliezen van de concessie. Uiteindelijk zijn er maar 13 stellen nodig (10 voor Zp-Odz en 3 voor Arriva), dat betekent dat van de 21 stellen die tot zaterdag in dienst waren er 8 aan de kant gaan. Breng zal er tijdelijk nog 2 nodig hebben voor de uitvoering van de 30700.

Klein beetje off-topic, maar waar zijn de overbodige Syntus Linten nu? Staan die op Arnhem Berg of staan er nog enkele in Zutphen/Winterswijk?
 

10-12-2012 17:08:47
stefanvdw
stefanvdw
Stond zojuist nog een hele roedel op Ahb  

10-12-2012 17:28:03
superboer
superboer
Inderdaad, en in Winterswijk staan er ook nog 3: 25,28 en 30. Op Amfge staan nog 3 Buffels, 1 zonder bestickering(huurstel) en 2 Syntus stellen.


Garantie tot aan de voordeur.
 

10-12-2012 17:32:58
broek53
broek53
Binnenkort gaan ook de ZAP-stellen naar Amf.
Aardig nieuws uit doorgaans zeer betrouwbare wandelgang: na een extra beurt in Onnen gaan binnen afzienbare tijd ex-Syntusstellen rijden voor NSR en NSR-stellen aan de kant.
 

10-12-2012 17:40:15
bossie186
bossie186
Quote
Dre (ma 10 dec 2012 16:36:07 https://somda.nl/forum/7831/p424247/): Ik neem overigens aan dat ze binnenkort gezelschap gaan krijgen van de Lintjes die niet meer nodig zijn n.a.v. het verliezen van de concessie. Uiteindelijk zijn er maar 13 stellen nodig (10 voor Zp-Odz en 3 voor Arriva), dat betekent dat van de 21 stellen die tot zaterdag in dienst waren er 8 aan de kant gaan. Breng zal er tijdelijk nog 2 nodig hebben voor de uitvoering van de 30700.

Klein beetje off-topic, maar waar zijn de overbodige Syntus Linten nu? Staan die op Arnhem Berg of staan er nog enkele in Zutphen/Winterswijk?


Er staan nu sinds zondag 3 linten, en drie ZAP stellen te Zpge GDST.

Laatst bewerkt door bossie186 op 10-12-2012 17:40
 

10-12-2012 17:45:28
sik214
sik214
Quote
broek53 (ma 10 dec 2012 17:32:58 https://somda.nl/forum/7831/p424267/): Binnenkort gaan ook de ZAP-stellen naar Amf.
Aardig nieuws uit doorgaans zeer betrouwbare wandelgang: na een extra beurt in Onnen gaan binnen afzienbare tijd ex-Syntusstellen rijden voor NSR en NSR-stellen aan de kant.
Apart, omdat nu juist de NSR stellen (3427 en hoger) aan de kant staan. Ook in dat kader zijn destijds de 3443-3445 van RegioNS gewisseld.
 

10-12-2012 18:27:09
dvdhoven
dvdhoven
Ik vind het nog niet zo apart. Ik kan me goed voorstellen dat je bijv. Zl - Kpn met Linten gaat rijden. Dan heb je toch iets Light-achtigs en ook een gelijkvloerse in- en uitstap.
Voor Zl-Es lijken ze me net een maatje te klein.
DM90 is totaal verouderd, niet qua jaren, maar wel qua bouw, hoogvloer, zwaar, lomp en ook een ouderwetse indeling. Ik vind het prima stellen, maar als een politicus moet kiezen tussen een moderne diesel en DM90, dan weet ik wel wat zij/hij kiest.
Met name die hoogvloer zit in de weg. Mama wil graag de kingsize buggy zonder tillen naar binnen en buiten kunnen rollen. En dat vind ik ook één van de grootste voordelen van Linten, Talenten, GTW's, Flirts, SLT's, je fiets rolt er zo naar binnen, desgewenst met in de ene hand een beker koffie.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 10-12-2012 18:32


Dick van den Hoven
 

10-12-2012 18:34:58
waalkade
waalkade
Wat dacht je van de hedendaagse dieselprijs?  

10-12-2012 18:41:14
sik214
sik214
Quote
dvdhoven (ma 10 dec 2012 18:27:09 https://somda.nl/forum/7831/p424285/): Ik vind het nog niet zo apart. Ik kan me goed voorstellen dat je bijv. Zl - Kpn met Linten gaat rijden. Dan heb je toch iets Light-achtigs en ook een gelijkvloerse in- en uitstap.
Voor Zl-Es lijken ze me net een maatje te klein.
DM90 is totaal verouderd, niet qua jaren, maar wel qua bouw, hoogvloer, zwaar, lomp en ook een ouderwetse indeling. Ik vind het prima stellen, maar als een politicus moet kiezen tussen een moderne diesel en DM90, dan weet ik wel wat zij/hij kiest.
Met name die hoogvloer zit in de weg. Mama wil graag de kingsize buggy zonder tillen naar binnen en buiten kunnen rollen. En dat vind ik ook één van de grootste voordelen van Linten, Talenten, GTW's, Flirts, SLT's, je fiets rolt er zo naar binnen, desgewenst met in de ene hand een beker koffie.
Jij vindt het niet apart, maar hebt het over DM90 versus Lint. Ik had het over de hoge en lage nummers cq NSFS verus NSR-stellen van DM90
 

10-12-2012 18:41:56
sjoerd
sjoerd
Er komt heel wat kijken om zelfs maar een experimentele reizigersdienst op te starten maar wat te denken van een halfuurdienst Oosterhout - Lage Zwaluwe - Dordrecht/Moerdijk met DM90? Meer potentiële klanten dan naar Bentheim. Wellicht ook op Veghel - Boxtel, Weert - Hamont, Amersfoort - Woudenberg.
Nee, geen luchtfietserij, nu gewoon dat overtollige nog lang niet opgereden spul uitbaten. Er is zat over; voor het eerst sinds lang is er materieel zat, dat niet meer in de uitprobeer- en kinderziektejaren zit. Werkplaats te Moerdijk. Minder autoverkeer. Werk. Kijken naar de baten.
En gewoon kijken wat voor succes je hebt.
 

10-12-2012 18:46:21
dennistd
dennistd
Quote
broek53 (ma 10 dec 2012 17:32:58 https://somda.nl/forum/7831/p424267/): Binnenkort gaan ook de ZAP-stellen naar Amf.
Aardig nieuws uit doorgaans zeer betrouwbare wandelgang: na een extra beurt in Onnen gaan binnen afzienbare tijd ex-Syntusstellen rijden voor NSR en NSR-stellen aan de kant.
Vreemde actie.. De ex-Syntus-DM'90's hebben minder ramen die open kunnen in de zomer, en ik heb ook geen idee of er überhaupt nog een toilet in zit?
 


10-12-2012 19:56:53
timtrein
timtrein
Dat toilet zal vast alleen afgesloten zijn.  

10-12-2012 21:09:46
roosendaal
roosendaal
Wil NSR misschien gebruik maken van deze stellen, omdat ze geschikt zijn voor eenmansbediening?  

10-12-2012 21:33:05
pothuize
pothuize
Naar Woudenberg kun je alleen per luchtfiets.


adriaan
 

10-12-2012 21:35:30
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ik volg je reactie even niet  

10-12-2012 21:37:45
pothuize
pothuize
Is reactie op Sjoerd 18.41u


adriaan
 

10-12-2012 22:26:30
treinefan
treinefan
Kun je beter ff quoten.

De spoorlijn ligt tot halfweg Leusden - Woudenberg. Als je voorbij Amfpon bent heb je wel een snoeischaar nodig.


Met vriendelijke groet,
 

11-12-2012 00:13:33
bnv
bnv
Quote
sik214 (ma 10 dec 2012 17:45:28 https://somda.nl/forum/7831/p424273/):
Quote
broek53 (ma 10 dec 2012 17:32:58 https://somda.nl/forum/7831/p424267/): Binnenkort gaan ook de ZAP-stellen naar Amf.
Aardig nieuws uit doorgaans zeer betrouwbare wandelgang: na een extra beurt in Onnen gaan binnen afzienbare tijd ex-Syntusstellen rijden voor NSR en NSR-stellen aan de kant.
Apart, omdat nu juist de NSR stellen (3427 en hoger) aan de kant staan. Ook in dat kader zijn destijds de 3443-3445 van RegioNS gewisseld.


Ik veronderstel dat niet alleen de eigendomssituatie hier een rol speelt (NSR versus NSFS, maar ook de onderhoudstoestand van een aantal stellen uit de groep 3401-3426. Wellicht is het goedkoper en efficienter een aantal stellen om te ruilen dat de exploitatiekosten drukt.
 

11-12-2012 15:27:46
rob46
rob46
Vandaag werden de ZAP-stellen 3404+3414+3402 als trein 89031 van Zp naar Amf wagenloods overgebracht. Daarna kwamen nogeens 4 stellen vanuit het Oosten (Hgl ??) naar Amf. De achterste twee DM's zitten onder de graffity. Iemand iets gezien...stelnummers ??

Laatst bewerkt door rob46 op 11-12-2012 18:08


57 jaar OV-fotografie.
 

13-12-2012 13:43:47
jochem
jochem
ZAP-stel 3412 staat al een aantal dagen te Zl op sp13 opgesteld. Of-ie ook als spitsstel naar Kpn wordt/is gebruikt weet ik niet. Wel zag ik door het raam dat het toilet weer in gebruik leek te zijn; de deur stond open en had normaal sluitwerk (al weet ik niet of dit afgenomen was bij inzet op ZAP). Ook was er nog een restant van een 'Afgesloten'-sticker op de deur zichtbaar.  

13-12-2012 14:34:58
110573
110573
Met het juiste sleutelwerk kon je het toilet zo in op de ZAP. Het ontsluiten zal een kwestie van opruimen zijn geweest.  

13-12-2012 14:43:57
MDDM
MDDM
Uhm, de standaard reiziger heeft geen vierkantsleutel op zak om het slot open te maken. Maar je reactie zegt alweer genoeg


Gr Joop mcn Lls
 

13-12-2012 15:07:53
110573
110573
Ik heb alleen gezien dat het gebeurde hoor Ik loop niet met sleutels die ik niet hoor te hebben door treinen om deuren open te maken die ik niet hoor open te maken.
Het is/was een hok waar schoonmaakspullen in stonden. Bedoel alleen te zeggen dat het aanpassen ervan een fluitje van een cent moet zijn geweest.
 

14-12-2012 19:30:18
Bert13
Bert13
Staan de stellen 50-55(-61) nu eigenlijk terzijde in Hgl? Of heet het gewoon afwachten op wat komen gaat?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

14-12-2012 20:18:34
mdj
mdj
De 3401 staat (weer..) in Hgl voor de Syntusstellen, na een aantal dagen bij de werkplaats gestaan te hebben.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

15-12-2012 20:21:49
PlanX
PlanX
Spiketrain: spotmeldingen behoren thuis in het topic opvallende dingen.

Laatst bewerkt door spiketrain op 15-12-2012 20:41
 

13-01-2013 21:28:57
bnv
bnv
Uit het topic Zwolle-Enschede: zondag 13.1: 13.08:

Voor zowel die Syntusstellen als DM 90 geldt voor de eigenaren natuurlijk wel, geld verdienen met die dingen om afschrijving te betalen of alleen afschrijving betalen. Daar zal vast een redelijke deal over gesloten kunnen worden die goedkoper is dan nieuw materieel voor slechts twee jaar.

Kan mij vaag herinneren dat alle (?) DM90 een aantal jaren geleden afgeschreven was. Waarschijnlijk bij overgang naar NSFS. Dat betekent dan dat er in de kostenberekening bij verhuur geen afschrijvingskosten meegenomen hoeven te worden. Wellicht zullen ze dat alsnog doen (?) om meer geld te vangen voor het instandhouden van deze stellen, maar dat is natuurlijk ook maar een veronderstelling.

Laatst bewerkt door bnv op 13-01-2013 21:32
 

14-01-2013 13:05:08
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
rob46 (di 11 dec 2012 15:27:46 https://somda.nl/forum/7831/p424545/): Vandaag werden de ZAP-stellen 3404+3414+3402 als trein 89031 van Zp naar Amf wagenloods overgebracht. Daarna kwamen nogeens 4 stellen vanuit het Oosten (Hgl ??) naar Amf. De achterste twee DM's zitten onder de graffity. Iemand iets gezien...stelnummers ??
Het schijnen de 60 + 59 + 3445 + 57 zijn geweest vanuit Arnhem.
 

14-01-2013 14:00:17
salieri
salieri
Quote
broek53 (ma 10 dec 2012 17:32:58 https://somda.nl/forum/7831/p424267/):
Aardig nieuws uit doorgaans zeer betrouwbare wandelgang: na een extra beurt in Onnen gaan binnen afzienbare tijd ex-Syntusstellen rijden voor NSR en NSR-stellen aan de kant.
Hoe staat het op dit moment met dit wandelgang-bericht? Heb je er nog iets over vernomen Broek53?
 

14-01-2013 14:02:35
rob46
rob46
Quote
verwoert (ma 14 jan 2013 13:05:08 https://somda.nl/forum/7831/p429734/):
Quote
rob46 (di 11 dec 2012 15:27:46 https://somda.nl/forum/7831/p424545/): Vandaag werden de ZAP-stellen 3404+3414+3402 als trein 89031 van Zp naar Amf wagenloods overgebracht. Daarna kwamen nogeens 4 stellen vanuit het Oosten (Hgl ??) naar Amf. De achterste twee DM's zitten onder de graffity. Iemand iets gezien...stelnummers ??
Het schijnen de 60 + 59 + 3445 + 57 zijn geweest vanuit Arnhem.
Dat klopt, maar die kwamen op 8-12 naar Amf. Het transport van 11-12 ontbreekt vooralsnog.


57 jaar OV-fotografie.
 

14-01-2013 15:17:00
taigagaai
Moderator
taigagaai
Er staan dan dus 15 stellen in Amersfoort? Ik dacht dat het er 11 waren. Op 8 december heb ik de overbrenging staan van de 3444 + 3429 + 3446 + 56. Op 11 december heb ik de 3404 + 3414 + 3402 en 60 + 59 + 3445 + 57.  

14-01-2013 22:48:03
110573
110573
De 3444+3429+3446+56 kwamen de ochtend van 8-12-12 in Amf binnen http://www.flickr.com/photos/11057/8267080922/in/photostream/ . De 60+59+3445+57 kwamen daar 's avonds nog eens bij. Dat eerste rijtje is in de loods gezet en de tweede ronde bleef buiten. Daar kwamen 11-12-12 nog eens de ZAP stellen 3402, 3414 en 3404 bij. Ook voor deze bleef de loods dicht.

Aan de hand van foto's op Flickr tel ik minstens 7 bestickerde Syntus stellen en de 3401 in Hengelo. Dat betekent dat de verblijfplaats van 1 Syntus stel, de 3434, 3435 en 3447 ons nog onbekend is. Die zouden teoretisch in Amf kunnen staan, maar ik denk dat het spul ook in Hengelo staat. Zo vol zag het er in Amf niet uit http://www.flickr.com/photos/11057/8377550284/ . Bovendien zijn alle andere transporten wel gepict.

Laatst bewerkt door 110573 op 14-01-2013 23:27
 

14-01-2013 22:51:59
sik214
sik214
De spotsdatabase geeft dit aan:

DM'90 3447 GDST 09:09 terzijde za 22 dec 2012 simon8648 Hgl
DM'90 3434 GDST 09:09 terzijde za 22 dec 2012 simon8648 Hgl
 

14-01-2013 23:21:10
110573
110573
Dat geeft wel antwoord denk ik. Voor twee stellen doet men denk ik geen transport en ruimte is daar in Amf ook niet zo'n issue.

Dit is dus waarschijnlijk de status:

NSR
3406-3409, 3411, 3413, 3415-3426 en 3427 (instructie Zwolle)

RegioNS
3403, 3410 en 3412

Syntus
3436

Amersfoort
56 (loods), 57-61, 3402, 3404, 3405 (loods, alleen Bk), 3414, 3429 (loods), 3435, 3444 (loods), 3445 en 3446 (loods)

Hengelo
50-55, 3401, 3428-3435, 3443 en 3447

Laatst bewerkt door 110573 op 16-01-2013 22:01
 

14-01-2013 23:40:37
sik214
sik214
Je vergeet denk ik de 3427.  

15-01-2013 00:08:12
taigagaai
Moderator
taigagaai
Naast de 3427 ontbreekt ook nog de 61.  

15-01-2013 00:39:01
110573
110573
Opgelost  

15-01-2013 10:22:24
jochem
jochem
De 3412, het enig overgebleven ex-ZAP-stel wat nog rijdt, is inmiddels ontdaan van de namen 'Zutphen' en 'Apeldoorn' en de stickers over de bestemmingsdisplays. De opschriften 'RegioNS' en de blauwe strepen over de zijkanten zitten er nog wel op.  

15-01-2013 15:26:51
rob46
rob46
Quote
verwoert (di 15 jan 2013 00:08:12 https://somda.nl/forum/7831/p429931/): Naast de 3427 ontbreekt ook nog de 61.
De 3427 ging op 15-11 van Hgl naar Zl en staat daar tbv instructie personeel. In de avonduren van 8-12 kwamen 58+3435+61 naar Amf.


57 jaar OV-fotografie.
 

15-01-2013 22:53:37
110573
110573
Dus toch! Dan heb ik wat over het hoofd gezien in Amersfoort Zal het overzicht gelijk even aanpassen.  

16-01-2013 07:31:46
sik214
sik214
Pas ook 'Hengelo' 3426-3435 dan gelijk even aan in 3428-3434.  

16-01-2013 10:24:11
taigagaai
Moderator
taigagaai
En de 58 en 61 zijn daar ook weg  

16-01-2013 17:20:00
roosendaal
roosendaal
Er staat sinds een paar dagen minimaal 1 ex-Syntus dm'90 te Arnhem  

16-01-2013 22:03:03
110573
110573
Alles is aangepast. Die DM'90 uit Ah zal denk ik in mijn Hengelo-rijtje staan. Hoor graag welke dat is.  

26-02-2013 22:22:24
sik214
sik214
Ik zag vandaag op Ahb 3 DM90 staan. Aan de stootjukzijde de ex-Syntus 3446 staan, daar achter nog een DM90 met verwijderde NS-logo's (ex Syntus neem ik aan) en daarachter een DM90 met NS-logo's.

Al het DM90 in Amf voor de loods lijkt weg. Staat het nu binnen, of is het elders al opgedoken?
 

27-02-2013 19:42:42
taigagaai
Moderator
taigagaai
De 3446 zou op 8 december 2012 naar Amersfoort zijn overgebracht volgens eerdere berichten hier. Zijn er stellen weer terug gekeerd naar Arnhem vanuit Amersfoort?  

13-03-2013 17:19:54
110573
110573
Uit het OD:
Quote
mdj (wo 13 mrt 2013 13:36:10 https://somda.nl/forum/13155/p440098/): In Hengelo is men van de syntus-DM90-stellen de witte vlakken aan het verwijderen.


Een bericht wat mijn bronnen en eerdere berichten in dit topic bevestigd; de hoge nummers komen weer terug in dienst en de op dit moment dienstvaardige lage nummers worden terzijde gesteld en te koop gezet. Ik meen dat het iets te maken heeft met de leaseconstructie. De hoge nummers (veelal met Syntus-livrei) zijn de leasestellen van NSFS, de lage nummers zijn van de NSR.

Laatst bewerkt door 110573 op 13-03-2013 17:22
 

15-03-2013 19:09:39
iraj-smile
iraj-smile
weet iemand iets van DM90's op de lijn Heerlen-Aken Hbf??  

15-03-2013 19:17:22
martijn
martijn
Haha mooie vraag, in welk opzicht? En wanneer? Heden, verleden, toekomst?  

15-03-2013 19:36:08
edje
edje
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dieselmaterieel_'90  

15-03-2013 19:55:19
taigagaai
Moderator
taigagaai
De DE-II stellen die daar reden, de 178 en 179, waren echt op. Ook de 172 was al geheel geplukt. Ter vervanging zocht men naar nieuwe dieselmaterieel dat werd gevonden in DM'90. Vanaf mei 1998 zouden de 3431 - 3433 gaan rijden tussen Heerlen en Aken. Maar doordat de toelating niet op tijd geregeld was, vond de inzet pas vanaf 1 augustus 1998 plaats tot aan juni 2001. Toen werden zij vervangen door Talent stellen. De 3432 en 3433 reden tot aan juni daar. De 3431 werd al in december 2000 getroffen door brand in de bekabeling en werd na schade herstel in april naar Zwolle overgebracht.  

15-03-2013 22:58:21
hw1969
hw1969
Quote
iraj-smile (vr 15 mrt 2013 19:09:39 https://somda.nl/forum/7831/p440536/): weet iemand iets van DM90's op de lijn Heerlen-Aken Hbf??


De huidige Euregiobahn Aachen - Heerlen verdwijnt volgens de huidige stand van zaken met ingang van december 2013. Over een vervangende treindienst zijn de overheden (Ministerie I en M, provincie Limburg en NVR/AVV) in overleg. Daarbij wordt inderdaad aan DM90 gedacht.
 

16-03-2013 08:49:59
bnv
bnv
Als ik dit laatste bericht goed lees, verdwijnt niet de treindienst, maar is de DB blijkbaar niet meer van plan met hun eigen materieel te rijden (BR648). Wat biedt DM 90 meer dan de DB op dit traject? Of is het een zaak van concessie. Of gewoon geld zoals wel vaker.  

16-03-2013 13:04:45
gvttreinen
gvttreinen
Vergeet de Indusie niet, de stellen 3431-3433 hadden die namelijk ingebouwd gekregen.  

16-03-2013 13:22:13
Harold27
Harold27
En zit dat er nog steeds in? Liefst up to date natuurlijk.  

16-03-2013 13:31:05
jmv
jmv
Quote
verwoert (vr 15 mrt 2013 19:55:19 https://somda.nl/forum/7831/p440547/): De DE-II stellen die daar reden, de 178 en 179, waren echt op. Ook de 172 was al geheel geplukt. Ter vervanging zocht men naar nieuwe dieselmaterieel dat werd gevonden in DM'90. Vanaf mei 1998 zouden de 3431 - 3433 gaan rijden tussen Heerlen en Aken. Maar doordat de toelating niet op tijd geregeld was, vond de inzet pas vanaf 1 augustus 1998 plaats tot aan juni 2001.
Was dit niet de 171 ipv de 172? Naar mijn weten ging de 172 samen met de 165 in het eerste de beste slooptransport DE-II'en richting HKS in oktober of november 1997.

Laatst bewerkt door jmv op 16-03-2013 13:32
 

16-03-2013 13:59:36
bossie186
bossie186
klopt, is de 171.