02-07-2013 11:13:43
sik214
sik214
Op je foto zie ik nog de kop van een 5e DM90. Welke zou dat zijn?  

02-07-2013 11:32:25
Bert13
Bert13
Zoals in het OD gemeld van de dag van het transport staan de 3401, 3402, 3404, 3414 en 3431 nu op Hlmwph (niet in die volgorde).


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

09-07-2013 23:24:53
taigagaai
Moderator
taigagaai
Wanneer is de 3431 van Hengelo naar Amersfoort gegaan? Ik kan het gemist hebben in het OD, want in de recente spots zag ik het niet.  

10-07-2013 01:27:45
mdj
mdj
Niet, staat nogsteeds in Hengelo. De 3433 zou te Hlmwpl staan...


Bij twijfel: gebruik beton.
 


23-07-2013 00:43:54
broek53
broek53
Iets meer duidelijkheid over wat er gaat gebeuren. Het waarom is mij nog steeds niet duidelijk, maar er worden 22 stellen DM '90 her-indienstgesteld en daarom van een aantal wijzigingen voorzien, terwijl de 21 nu actieve stellen aan de kant gaan. Sterker nog: onderdelen van deze laatste worden overgebouwd op de stellen die weer in dienst komen.
Van de stellen die nu in Haarlem staan, is de 3433 de eerste die in dienst zal komen (de pre-tryout, men is voorzichtig). De overige stellen zijn onderdelenleveranciers, waarbij de 3414 is aangewezen als "donor" voor de 3433.
 

23-07-2013 03:43:19
treintim
treintim
Aha, onderdelenleveranciers. Dan blijven ze vast nog wel een hele tijd daar staan op hun plek in Haarlem (http://www.flickr.com/photos/koendetreinman/9188176309/). Het gaat misschien leuk worden nog trouwens, als men proefritjes gaat maken met de gemodificeerde DM'90-stellen van Haarlem naar Gv en terug %05%
Betekent het overigens ook dat de speciaal aangepaste DM'90 stellen voor de dienst op Zwolle-Kampen buiten dienst gaan op termijn, en vervangen worden door zo'n gemodificeerd stel uit Haarlem?
Wel apart allemaal, wie weet worden die gemodificeerde DM'90s uit Haarlem wel een veel betere eigentijdse soort DM'90 en is dat wel wat NS wil (het 'waarom' wat zelfs voor jou, Broek53, nog niet duidelijk is ).

Laatst bewerkt door treintim op 23-07-2013 03:53
 

23-07-2013 07:07:07
broek53
broek53
Nou, het klinkt weinig naar een echte revisie eigenlijk. Ik snap de actie sowieso niet erg, want mij du kt dat de kans groot is dat NS Zwolle - Enschede en Zwolle - Kampen kwijt raken en wat moet je dan nog met het spul. Anderzijds moet het park wel technisch in conditie blijven natuurlijk, en daar lijkt het vooralom te gaan.  

23-07-2013 07:28:30
sik214
sik214
Op Ahb zag ik overigens afgelopen vrijdag 10 á 12 stellen DM90 staan (waaronder de 3413 (in NT-loods), 3428, 3445 en 3446. Is dat zuiver voor opstel of mogelijk al voorwerk?  

23-07-2013 10:03:14
daniel81
daniel81
Zou het iets te maken hebben met stellen enerzijds van NSR en anderzijds NSFS?
Als ik het goed heb, zijn de lage nummers van NSR en de hoge van NSFS (geen idee waar de scheiding ligt) dus wellicht wil men van de NSFS-stellen af en alles met de eigen NSR-stellen rijden. Om die reden zijn destijds de ZAP-stellen op een gegeven moment ook allemaal vervangen.

Laatst bewerkt door daniel81 op 23-07-2013 10:05
 

23-07-2013 10:12:30
timtrein
timtrein
Ik zou eerder andersom verwachten, als NSFS die dingen nog wil verkopen dan helpt het niet als ze als ondergespoten afgetrapte wrakken ergens op een verlaten rangeerterrein staan.  

23-07-2013 12:37:23
abcde
abcde
Quote
broek53 (di 23 jul 2013 07:07:07 https://somda.nl/forum/7831/p460038/): Nou, het klinkt weinig naar een echte revisie eigenlijk. Ik snap de actie sowieso niet erg, want mij dunkt dat de kans groot is dat NS Zwolle - Enschede en Zwolle - Kampen kwijt raken en wat moet je dan nog met het spul. ...

De DM90-stellen zijn nu ongeveer 17 jaar oud, tijd voor de grote (midlive) revisie.
NS heeft bijna geen diesel-lijnen meer, voor andere vervoerders is dit materiaal veelal te zwaar, veel te duur, kortom geen belangstelling.
Is het een optie deze stellen bij de grote revisie om te bouwen naar electrische stellen ?
Wellicht een domme vraag, ik ben niet technisch zoals jullie zien, maar toch.
 

23-07-2013 12:50:33
rolandrail
rolandrail
Alles kan maar als het een financieel en logistiek interessante optie was geweest had NS het al wel in gang gezet i.p.v. de het SNG-project te starten.  

23-07-2013 13:01:00
sjoerd
sjoerd
Met alle respect, maar out-of-the-box-denken is niet iets wat gangbaar is, en indien het toch voorkomt niet iets wat gewaardeerd wordt in grote organisaties.
Wellicht is het idee van abcde nog nooit naar voren gebracht. Iemand ervaring mee?
 

23-07-2013 13:07:22
rolandrail
rolandrail
Wellicht dat zulks nog gaat komen. Bij het infra-ombouwproject in Ht is zoveel mogelijk materiaal hergebruikt, zoals dwarsliggers, spoorstaven, enz. Dat is op z'n zachtst gezegd een revolutie, tot voor kort verdween bijna alles ongeacht hoe oud/nieuw naar de schroothoop resp. puinverwerker.
M.i. wordt out of the box denken bij NSR nog steeds niet op prijs gesteld en dat begint al als je als mcn iets voorstelt op de dag laat staan met een project.
 

23-07-2013 15:44:48
nohab
nohab
Quote
sjoerd (di 23 jul 2013 13:01:00 https://somda.nl/forum/7831/p460093/): Met alle respect, maar out-of-the-box-denken is niet iets wat gangbaar is, en indien het toch voorkomt niet iets wat gewaardeerd wordt in grote organisaties.

In jouw grote organisatie misschien niet maar in de mijne wel, hoor!


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

23-07-2013 15:47:59
broek53
broek53
Quote
rolandrail (di 23 jul 2013 12:50:33 https://somda.nl/forum/7831/p460090/): Alles kan maar als het een financieel en logistiek interessante optie was geweest had NS het al wel in gang gezet i.p.v. de het SNG-project te starten.
Feitelijk is het dezelfde discussie als gevoerd is over het reviseren en pimpen van SM '90 (en dat zou nog een stuk goedkoper geweest zijn).
 

23-07-2013 16:02:24
timtrein
timtrein
Vergeet niet dat DM '90 dieselhydraulisch materieel is, dus het is niet effe een kwestie van stroomafnemer erop en de stroom naar de tractiemotoren sturen. Dat zoiets voor een relatief kleine serie veel te duur wordt kan ik me levendig voorstellen.  

23-07-2013 16:09:27
mdj
mdj
... en je het materieel moet voorzien van een middenbak met een gelijkvloerse instap (of je moet er IC's mee rijden, maar dat materieel is er genoeg...)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

23-07-2013 16:26:40
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ik snap de nieuwsgieringheid, maar kunnen we iets minderen met al te veel fantasieverhalen? Het zal vanzelf wel duidelijk worden wat er precies gaat gebeuren met DM'90  

23-07-2013 17:43:35
maigoda
maigoda
Quote
timtrein (di 23 jul 2013 16:02:24 https://somda.nl/forum/7831/p460125/): Vergeet niet dat DM '90 dieselhydraulisch materieel is, dus het is niet effe een kwestie van stroomafnemer erop en de stroom naar de tractiemotoren sturen. Dat zoiets voor een relatief kleine serie veel te duur wordt kan ik me levendig voorstellen.

Stroom naar de tractiemotoren sturen wordt inderdaad een hele toer. Die zitten er namelijk helemaal niet in. De hele tractie-installatie van een DM'90-bak bestaat uit een dieselmotor, een hydrostatische koppeling en een kardan-as naar een tandwiel-kast in het tweede draaistel die beide assen aandrijven.
Groetjes,
Emiel
 

23-07-2013 18:01:40
Frontier
Frontier
Quote
abcde (di 23 jul 2013 12:37:23 https://somda.nl/forum/7831/p460088/): voor andere vervoerders is dit materiaal veelal te zwaar, veel te duur, kortom geen belangstelling.

Maar de wereld is groter dan alleen Nederland. Bij de Wadlopers riepen er ook mensen dat ze ze aan de straatstenen niet kwijt zouden raken, maar uiteindelijk zijn ze wel bijna allemaal verkocht, aan het buitenland.

Laatst bewerkt door Frontier op 23-07-2013 18:02


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

23-07-2013 18:25:24
vrijgezel
vrijgezel
Echter: DM'90 heeft een aantal zaken "tegenzitten" wat de verkoop aan het (verre) buitenland bemoeilijkt.
1. het voldoet niet (meer) aan concessie eisen > heeft o.a. een hoge vloer
2. het is te breed en voor veel landen "buiten profiel"
3. de concurentie van fabrikanten van 'lightrailvoertuigen' zitten ook niet stil; de door hun geleverde produkten zijn relatief snel leverbaar en niet (veel) duur(-der)

Dit overziend moet helaas geconcludeerd worden dat het er naar uitziet dat DM'90 versneld afgeschreven wordt en helaas voor vele naar de sloop zal verdwijnen (annaloog aan SM'90)...
 

23-07-2013 21:33:32
broek53
broek53
Quote
SleutelMan (di 23 jul 2013 16:26:40 https://somda.nl/forum/7831/p460131/): Ik snap de nieuwsgieringheid, maar kunnen we iets minderen met al te veel fantasieverhalen? Het zal vanzelf wel duidelijk worden wat er precies gaat gebeuren met DM'90
Tsja, ik dacht dat ik dat nu net verteld had.
De op te lorren stellen:
3424, 3426 - 3435, 3437 - 3440, 3443 - 3449.
 

23-07-2013 23:14:59
HZwoferink
HZwoferink
Geen idee of het al vermeld is, maar vandaag zag ik de 3407 met UIC nummer op de zijkant.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

24-07-2013 20:27:19
roosendaal
roosendaal
Toch apart dat de treinstellen 3424 en 3426 nog blijven rijden, terwijl deze juist niet van NSFS zijn, toch?

Je zou toch zeggen dat ze daarvoor in de plaats ook gebruik hadden kunnen maken van de 3441,3442, 3450, 3451, 3452 of 3453? Zouden deze laatstgenoemde stellen misschien al genoeg kilometers hebben gemaakt in de tijd, aangezien deze het langst voor Syntus hebben gereden? Of hebben ze de stellen die in beste staat zijn gekozen?

Het houdt dus in dat de twee kamperstellen (3403 en 3410) ook aan de kant gaan, waardoor er geen aparte omloop meer is voor de 8500 serie.
 

25-07-2013 20:12:29
rob46
rob46
Vandaag kwamen 3440+3444 vanuit de loods Amf, gesleept door VR 203-5, voor een opknapbeurt naar het Rb Hlm.


57 jaar OV-fotografie.
 

30-07-2013 13:34:58
dvdhoven
dvdhoven
3417 en 3421 hebben inmiddels ook UIC-nummers


Dick van den Hoven
 

30-07-2013 23:07:54
marciekemp
marciekemp
Weet iemand waar de ex syntus 54 (3441) zich nu bevind laatste status hier is in Hgl  

31-07-2013 11:50:05
wyke2207
wyke2207
Sinds hun aankomst in Hlm staan de 3440+3444 pal naast het daar nog altijd verblijvende (deels rode) DE II stel 180 opgesteld. Dit is langs de spoorlijn richting Ledn. Ook vanmorgen was dit nog het geval.

Laatst bewerkt door wyke2207 op 31-07-2013 11:53
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-08-2013 11:16:06
rob46
rob46
Quote
marciekemp (di 30 jul 2013 23:07:54 https://somda.nl/forum/7831/p461017/): Weet iemand waar de ex syntus 54 (3441) zich nu bevind laatste status hier is in Hgl
De 54 is samen met 50,52 en 55 in de nacht van 22 op 23-4 vanuit Hgl naar Amf wagenloods gesleept.


57 jaar OV-fotografie.
 

27-08-2013 19:51:56
rob46
rob46
Vanmiddag gingen op eigen kracht de terzijdegestelde 3428+3445 van Ahbo naar Rb Hlm. Beide stellen zijn bestemd voor renovatie en worden gereactiveerd.


57 jaar OV-fotografie.
 

27-08-2013 20:00:38
treinjoop
treinjoop
Volgens Rail Magazine worden een aantal terzijde gestelde treinstellen nu opgeknapt in Haarlem om later de nu rijdende stellen te vervangen.

Wie weet wat wordt bedoeld met 'opknappen'? Alleen reactivatie en reinigen of ook een daadwerkelijke modernisering/renovatie?
 

27-08-2013 20:39:32
timtrein
timtrein
Uit de discussie in dit topic komt naar voren dat het voornamelijk om reactivatie en reiniging lijkt te gaan.  

27-08-2013 21:12:18
broek53
broek53
Daarbij aan te tekenen dat een flink aantal onderdelen wordt overgezet van de terzijde te stellen stellen op de in dienst te stellen stellen. Om wat voor onderdelen het gaat, vermeldt het verhaal helaas niet.  

29-08-2013 19:25:04
KvdLee
KvdLee
Wat ik van een maatje van me bij Hlmwph hoorde is dat de draaistellen gereviseerd worden, en schoonmaakwerk.  

29-08-2013 19:41:04
broek53
broek53
Onder andere, ja. En vele achterstallige constructiewijzigingen en, zoals gezegd, transplantatie van onderdelen van andere stellen. Elk stel dat in dienst moet komen, heeft al een donor-treinstel aangewezen gekregen - dat gebeurt dus niet met wat willekeurig plukken.  

29-08-2013 21:03:57
marciekemp
marciekemp
En wat houden de constructie wijzigingen in dit geval in? en is het aantal stellen wat donor is gelijk aan t aantal stellen welke weer in dienst komen of worden er een aantal niet aangepakt of onderdelen van omgeruild?  

29-08-2013 21:29:43
broek53
broek53
Van de constructiewijzigingen heb ik inhoudelijk geen idee - maar de ervaring leert dat het er tientallen per jaar zijn (ook een ander stickertje is een cw), dus daar valt na jaren stilstand wel iets in te halen.
OdR meldt dat de terzijde staande 3427-3435, 3437-3440 en 3443-3449 in dienst komen en de 3424 en 3426 in dienst blijven. De nu in dienst zijnde 3403, 3406-3413, 3415-3423 en 3425 gaan terzijde.
 

29-08-2013 22:54:26
taigagaai
Moderator
taigagaai
Een kek kleurtje zou ook wel wat zijn voor de treinstellen. Wat een gele stoptrein kan niet meer. Dat moet nu toch echt een blauw/witte sprinter gaan worden  

29-08-2013 22:56:10
Klaasje
Klaasje
Ik zou het een wonder vinden als ze de 2020 halen. Op Zl-Wdn en Kpn-Zl komt een waslijn te hangen.  

29-08-2013 23:10:45
maigoda
maigoda
Dat onderzoeken ze, maar zeker is dat nog niet.
Groetjes,
Emiel
 

29-08-2013 23:39:07
Roy
Roy
Electrificatie binnen 7 jaar klaar en aanbesteed? Kan dat?

Ik denk dat het draagvlak extreem laag is onder de bevolking. Leuk hoor goedkopere treindienst.... Maar wij als reiziger moeten weer 2 jaar omreizen via dv.

Hoe duur is het om een aantal treinen te beplakken met blauw en wit? Kan niet heel duur zijn.

Laatst bewerkt door Roy op 29-08-2013 23:45
 

30-08-2013 00:55:46
broek53
broek53
Waarom zou je twee jaar moeten omreizen?  

31-08-2013 22:10:11
taigagaai
Moderator
taigagaai
De ombouw van Zwolle - Emmen duurde ook twee jaar destijds? (Voorjaar 1985 - mei 1987). Maar hier werd met name 's nachts gewerkt en werd de gewone treindienst overdag zo normaal mogelijk uitgevoerd. Tussen Hardenberg en Gramsbergen werd tevens het spoor verdubbeld. Dus omreizen hoeft niet.  

31-08-2013 22:23:08
broek53
broek53
Als het puur om elektrificeren gaat, kun je dat in enkele weekende en heel veel nachten doen. Daar hoeft een baanvak niet langdurig plat voor. (Je kunt er wel voor kiezen vanwege de kosten of zo, maar dat is dan een keuze en geen noodzaak.) Het wordt wat anders als er besloten wordt om de infra te wijzigen, maar ook daarvoor is een heel lange buiten exploitatiestelling niet nodig.  

01-09-2013 01:20:05
AgentX
AgentX
Bij "langdurig buiten gebruik" wijzen mijn gedachten eigenlijk direct naar het project Nijverdal. Daar zijn toch wel iets ingrijpendere infrawijzigingen toegepast dan een draadje ophangen...  

01-09-2013 13:24:34
vrijgezel
vrijgezel
Terug naar DM'90.

Vind het opmerkelijk dat op treinstellen die terzijde gaan nog voorzien zijn/worden van UIC-nummers (i.i.g. 3420).

Een kleine zijtak: krijgt mat'64 ook nog zichtbare UIC-nummers"?
 

09-09-2013 14:59:23
broek53
broek53
De proef/protostellen 3433 en 3440 voor het opknap/herindienststellingswerk zijn op 6 september naar Hengelo gesleept door Volker. Zij zijn dan ook nog niet klaar, maar in Hengelo wordt een aantal werkzaamheden uitgevoerd waar Haarlem (blijkbaar) onvoldoende voor is toegerust.  

09-09-2013 15:47:53
dvdhoven
dvdhoven
Ik denk zomaar dat in Hlm weinig knowhow aanwezig is betreffende dieseltechniek. Zo langzamerhand bij NS een zeer aparte tak van sport.


Dick van den Hoven
 

09-09-2013 16:17:06
aarclay
aarclay
Ja, vroeger had je nog de werkplaats in Tilburg waar voornamelijk dieselmaterieel langs kwam voor reparatie en onderhoud.


Choo choo.....
 

09-09-2013 16:48:28
dvdhoven
dvdhoven
En vergeet Zwolle niet, dè werkplaats voor dieseltreinstellen. Tilburg deed vooral lokken. Af en toe wel een klus met reizigersmat, maar Zwolle had de dieseltreinstellen in onderhoud.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 09-09-2013 16:49


Dick van den Hoven
 

09-09-2013 17:08:07
edje
edje
Ik moest vroeger voor de cursus dieseltechniek van NS Opleiding ook een aantal dagen naar Tilburg, om bepaalde onderdelen en technieken ook in het "echie" te zien. Zeer leerzaam was het allemaal en veel interessanter dan al die rijdende electrische schakelkasten. Maar ja tijden veranderen. Nooit gedacht dat die kleine werkplaats in Hengelo, de enige werkplaats van NedTrain zou worden waar regulier onderhoud aan diesel treinstellen.
Quote
broek53 (ma 09 sep 2013 14:59:23 https://somda.nl/forum/7831/p466117/): De proef/protostellen 3433 en 3440 voor het opknap/herindienststellingswerk zijn op 6 september naar Hengelo gesleept door Volker. Zij zijn dan ook nog niet klaar, maar in Hengelo wordt een aantal werkzaamheden uitgevoerd waar Haarlem (blijkbaar) onvoldoende voor is toegerust.

achterstallig onderhoud, gereed voor dienst maken enz. enz.
 

09-09-2013 17:09:52
broek53
broek53
... waarbij aangetekend dat ze - volgens mijn inlichtingen - ook weer terug moeten naar Haarlem, dus daar zijn ze er blijkbaar ook nog niet klaar mee.  

09-09-2013 18:12:01
robert55
robert55
Quote
dvdhoven (ma 09 sep 2013 16:48:28 https://somda.nl/forum/7831/p466134/): En vergeet Zwolle niet, dè werkplaats voor dieseltreinstellen. Tilburg deed vooral lokken. Af en toe wel een klus met reizigersmat, maar Zwolle had de dieseltreinstellen in onderhoud.

Zwolle was toch een lijnwerkplaats?
Als ik me goed herinner gingen de mBDk's van de DE3 naar Tilburg voor revisie
 


09-09-2013 19:23:50
dvdhoven
dvdhoven
Quote
robert55 (ma 09 sep 2013 18:12:01 https://somda.nl/forum/7831/p466158/): Zwolle was toch een lijnwerkplaats?
Als ik me goed herinner gingen de mBDk's van de DE3 naar Tilburg voor revisie
Zwolle was een lijnwerkplaats, dat klopt en had de dieselstellen in onderhoud en ook diesellokken. Motorenrevisie werd door Tilburg, een hoofdwerkplaats, gedaan.


Dick van den Hoven
 

10-09-2013 08:41:21
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
robert55 (ma 09 sep 2013 18:12:01 https://somda.nl/forum/7831/p466158/):
Quote
dvdhoven (ma 09 sep 2013 16:48:28 https://somda.nl/forum/7831/p466134/): En vergeet Zwolle niet, dè werkplaats voor dieseltreinstellen. Tilburg deed vooral lokken. Af en toe wel een klus met reizigersmat, maar Zwolle had de dieseltreinstellen in onderhoud.
Zwolle was toch een lijnwerkplaats?
Als ik me goed herinner gingen de mBDk's van de DE3 naar Tilburg voor revisie
De mBDk's gingen inderdaad naar Tilburg en de ABk + B naar Haarlem voor revisie. Er vonden ook geregeld overbrengingen plaats van de rijtuigen tussen de werkplaats. Vanaf 1982, meen ik, werden ook de ABk + B rijtuigen in Tilburg gereviseerd. Met de revisie vanaf 2000 vond de interieurwijziging weer plaats in Haarlem.
 

10-09-2013 14:23:12
maigoda
maigoda
Quote
aarclay (ma 09 sep 2013 16:17:06 https://somda.nl/forum/7831/p466130/): Ja, vroeger had je nog de werkplaats in Tilburg waar voornamelijk dieselmaterieel langs kwam voor reparatie en onderhoud.

Aanvulling: ook alle elektrische locs werden in Tilburg gedaan, zowel gewone revisies als renovaties (1200 en 1300). En ook de botsneuzen van de 1100den zijn daar geplaatst. En vergeet niet dat er 90 jaar lang ook stoomlocs in onderhoud zijn geweest.
Groetjes,
Emiel
 

11-09-2013 23:45:48
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
hw1969 (vr 15 mrt 2013 22:58:21 https://somda.nl/forum/7831/p440574/):
Quote
iraj-smile (vr 15 mrt 2013 19:09:39 https://somda.nl/forum/7831/p440536/): weet iemand iets van DM90's op de lijn Heerlen-Aken Hbf??


De huidige Euregiobahn Aachen - Heerlen verdwijnt volgens de huidige stand van zaken met ingang van december 2013. Over een vervangende treindienst zijn de overheden (Ministerie I en M, provincie Limburg en NVR/AVV) in overleg. Daarbij wordt inderdaad aan DM90 gedacht.
Weet iemand of hier al ontwikkelingen in zijn? Dit zou mogelijk een nieuw inzetgebied kunnen betekenen voor de treinstellen. ZIjn er na de opknapbeurten in Haarlem voldoende treinstellen beschikbaar om ook deze diensten uit te kunnen voeren of komen er treinstellen weer terug in dienst?
 

12-09-2013 01:14:56
broek53
broek53
Recent is de Euregiobahn gevraagd nog twee jaar de dienst te blijven rijden zoals hij was. Dit omdat er geen enkele kans is dat DM '90 wordt toegelaten in Duitsland zonder nogal ingrijpende aanpassingen.  

12-09-2013 09:38:57
lw-o
lw-o
huh? maar die dingen hebben toch al eens op zo'n soort traject gereden?  

12-09-2013 09:50:20
rolandrail
rolandrail
Ja, voorzien van Indusi en uitklaptreden en dat is allemaal verwijderd plus dat de normen/eisen door de jaren heen ook nog eens veranderen/strenger worden. Dus in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst %08%  

12-09-2013 12:44:33
timtrein
timtrein
De toelating van DM'90 op die lijn was eind jaren '90 ook al een gebed zonder end, wat dat betreft verbaast het me helemaal niet dat het nu nog moeilijker is. En NS zal er echt geen kapitalen aan uit willen geven.  

12-09-2013 13:29:46
broek53
broek53
Ja, ik meen dat Indusi al niet mee genoeg is en in ieder geval moet er een gesloten toiletsysteem komen. Overigens wil NS zijn best wel doen, maar weet tamelijk zeker dat dat nooit geregeld is voor het eind van het jaar. Darbij zou het maar tijdelijk zijn: de provincies etc. zetten nog steeds in op elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling voor een echte IC-dienst. de dienst met DM '90 zou al een daarop vooruit lopende sneltrein moeten worden, met sluiting van een van die recent geopende haltes en een halvering van de bediening van Landgraaf als gevolg (ik citeer uit mijn hoofd uit artikelen van ruim een maand terug, als ik mij goed herinner)  

12-09-2013 21:44:20
jorgo
jorgo
Geen halvering. De Euregiobahn rijdt maar 1x per uur.

De terugkeer naar heavyrail lijkt me voor de meeste reizigers voor een dergelijk korte verbinding zeker geen imagoverbetering. In die Talents zit je op planken, maar ze zien er wel lekker kek en tramachtig uit.
 

12-09-2013 22:20:04
timtrein
timtrein
Ik denk dat bedoeld wordt dat de DM'90-IC-dienst niet meer in Landgraaf stopt, dan stopt alleen de gewone stoptrein er nog (dus 2x p/u i.p.v. 3x p/u).  

19-09-2013 18:07:22
Wellie
Wellie
In de Materieel Revisie wordt momenteel in een maximaal tempo gewerkt aan de ombouw van 22 DM’90 treinstellen. De serie is in augustus gestart en zal uiterlijk 30 november zijn afgerond. Doelstelling is om deze treinstellen tot 31-12-2017 in te zetten op de lijn Zwolle – Enschede.

Doorlooptijd en omvang project
Binnen 17 weken worden 22 DM’90 treinstellen omgebouwd voor de inzet tot 31-12-2017 op de lijn Zwolle – Enschede. De 22 stellen worden voorzien van alle relevante constructiewijzigingen (CW’s). De geplande en bewust uitgestelde onderhoudswerkzaamheden voor 2012 en 2013 worden uitgevoerd. De revisietermijnen voor de hoofddelen worden geoptimaliseerd.

Projectverloop
Op 15 juli is gestart met de pre-try-out (PTO) die naar verwachting eind week 32 zover is afgerond dat er begin week 33 een gefundeerd GO - NO GO besluit kan worden genomen. Halverwege week 33 kan dan gestart worden met de try-out (TO). De PTO is wat traag op gang gekomen, maar de ervaringen van de laatste dagen zijn overwegend positief. Op basis van de huidige scope en planning zal op 29 november het laatste treinstel geleverd worden aan de rijdende dienst.
 

19-09-2013 19:29:26
bnv
bnv
Dit bericht kan niet van vandaag zijn maar van ergens eind juli gezien hetgeen in week 32 en 33 verwacht wordt.(we zitten intussen in week 38).
Gezien de berichten in dit topic kan er van worden uitgegaan dat het go-no-go besluit intussen genomen is en dat aan de uitvoering wordt gewerkt.
Niettemin goed te zien dat er een einddatum gemeld wordt: 30.11.

Overigens: 31.12 2017: moet dat niet zijn: ergens half december op het moment van start van de dienstregeling 2017-2018? Het moment dat de lijn wordt aanbesteed en gegund is/wordt aan.............(?)
 

19-09-2013 20:35:27
Klaasje
Klaasje
Het kan ook een geschatte datum zijn. Daarbij geldt ook dat een nieuwe concessiehouder straks sowieso eerst tijdelijk dieselmaterieel nodig heeft als er bovenleiding komt.  

19-09-2013 21:12:37
broek53
broek53
Het is maar een bericht uit NedTrainkringen om aan te geven wat er met DM '90 als project gaat gebeuren, niet om het hele beleid te ontvouwen.
Dat beleid is overigens ragfijn, als ik het zo lees. De eventuele nieuwe concessiehouder kan DM '90 ter beschikking krijgen, maar zal het blijkbaar zelf moeten laten opknappen/reviseren. Omgekeerd is niet zeker dat een eventuele nieuwe concessiehouder gebruik zal willen maken van DM '90, en als NS dat spul dan uitgebreid zou hebben laten reviseren, blijft het er zelf mee zitten...
 

19-09-2013 22:28:09
Klaasje
Klaasje
De nieuwe spoorconcessie Zwolle-Enschede gaat in in december 2014.  

20-09-2013 09:00:18
bnv
bnv
Maar dat opknappen gebeurt min of meer dan nu toch al. Of moet er dan meer aan gebeuren om het nog een paar langer te laten lopen. Eind 2017 zou toch voorlopig voldoende moeten zijn, lijkt mij.
Als december 2014 de nieuwe concessie in gaat (aan wie?) dan hebben we nog maar een jaar te gaan, onvoldoende tijd om nieuw materieel te bestellen en te laten komen. Dat qua keus ook nog een afhankelijk is van een eventuele electrificatie.
Dus dat men zinspeelt op verhuur aan de nieuwe concessiehouder is alleszins begrijpelijk zonder dat men er formeel aan gebonden is.
 

20-09-2013 09:28:03
lw-o
lw-o
nouja of dat verhuur van DM'90 zal opleveren is maar de vraag.
er staat ook nog een vloot LINT treinstellen te niksen
 

20-09-2013 09:45:14
jeanne
jeanne
Het geeft een aardige inkijk in de rek die de provincie nog over heeft bij het onder de draad brengen van Zwolle - Wierden. Wil het project slagen zal men zeer voortvarend te werk moeten gaan. Wanneer de provincie daadwerkelijk tot elektrificatie wenst over te gaan, kan het nooit probleem zijn om de lijn voor korte tijd via een onderhandse aanbesteding te gunnen aan de huidige vervoerder.

Laatst bewerkt door jeanne op 20-09-2013 09:50


Jeanne Kok
 

20-09-2013 09:52:12
broek53
broek53
Een en ander sluit nauw aan op wat de provincie in de marktverkenning voor de concessie Zl- Es heeft gezet. Daarin wordt hard gesteld dat in 2018 de lijn geëlektrificeerd is, en een concessie wordt dan ook op voorhand al in tweeén verdeeld. Ik denk dat NS erop inzet de dienst te blijven uitvoeren tot dat moment (de eerste concessie); met de provincie krijgen ze overigens hetzelfde te verhapstukken wat Zwolle - Kampen betreft.
zie https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/1ce4101ada055dba95e0d400f2fef147

Laatst bewerkt door broek53 op 20-09-2013 09:53
 

03-10-2013 21:40:54
Frontier
Frontier
Hedenmiddag een glimmende 3433 te Hlmwph, alsof hij net nieuw uit de fabriek kwam, kennelijk krijgt de buitenkant dus toch ook nog wat aandacht tijdens het project.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

03-10-2013 22:33:04
tonnie12
tonnie12
gisterenavond leek mij dat het meeste DM90 uit ahbg was verdwenen.toen ik er langs kwam.  

04-10-2013 10:57:21
marciekemp
marciekemp
Gisterochtend was alles nog aanwezig ben er zelf gisteravond niet meer langs gekomen  

10-10-2013 11:48:43
martijnham
martijnham
Quote
Frontier (do 03 okt 2013 21:40:54 https://somda.nl/forum/7831/p469325/): Hedenmiddag een glimmende 3433 te Hlmwph, alsof hij net nieuw uit de fabriek kwam, kennelijk krijgt de buitenkant dus toch ook nog wat aandacht tijdens het project.


Sta momenteel naast de 3433. Is inderdaad nieuw geschilderd. Aanpassing van de gegevens op de kppbak heeft niet plaatsgevonden. Staat nog steeds Ges Due-Tbt 1997-03
 

10-10-2013 11:50:31
broek53
broek53
Is het schilderwerk en dus geen folie?  

10-10-2013 13:23:41
martijnham
martijnham
Ja schilderwerk waarbij de deuren donkerblauw zijn geworden.  

10-10-2013 13:37:14
Daan!
Daan!
Is er iemand die al een fotootje heeft kunnen kieken?  

10-10-2013 13:46:17
martijnham
martijnham
Zal vanavond wel een foto posten.  

10-10-2013 14:19:31
Frontier
Frontier
Op Flickr is deze foto al te vinden: http://www.flickr.com/photos/pr_man/10161062323/sizes/k/

Quote
martijnham (do 10 okt 2013 11:48:43 https://somda.nl/forum/7831/p470181/):Sta momenteel naast de 3433. Is inderdaad nieuw geschilderd. Aanpassing van de gegevens op de kppbak heeft niet plaatsgevonden. Staat nog steeds Ges Due-Tbt 1997-03

Afgelopen zondag stond er al een tweede stel present in een nieuw jasje, als hij er dadelijk nog staat zal ik eens kijken of het nummertje te lezen is.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

10-10-2013 14:36:01
Daan!
Daan!
Alleen zie ik niet dat de deuren blauw zijn geworden. Of bedoel je de binnenkant?

bedankt voor de foto!
 

10-10-2013 15:37:15
daniel81
daniel81
Eeuh de deuren van DM'90 waren toch altijd al donkerblauw?  

10-10-2013 15:37:48
martijnham
martijnham
Deuren zijn aan de buitenzijde blauw. Binnenzijde weet ik niet, want het stel was afgesloten.
En dan de foto's. Zijwand met blauwe deur http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2013_2200_zps31775c52.jpg en opschriften op de kopzijde van de Bk-bak http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2013_2203_zps75773926.jpg

@daniel81: de overige DM'90 stellen die ik vandaag zag rijden hadden allemaal grijze deuren.

Laatst bewerkt door martijnham op 10-10-2013 16:05
 

10-10-2013 16:25:40
idolaat
idolaat
Jammer dat ze niet overwogen hebben om ze in de sprinterkleuren te spuiten...  

10-10-2013 18:42:04
hapsrail
hapsrail
Valt me op dat de '2' van tweede klas nog in het 'outde' lettertype Univers staat en niet in het 'nieuwe' Frutiger.  

10-10-2013 18:43:20
raoul
raoul
Vanochtend had ik het stel mee aan de Zwolse zijde van de de 8500 serie. Buitenkant heeft een mooie nieuwe verflaag, verder zijn er nog wel wat plekken te zien dat het stel langere tijd buiten dienst is geweest.


Werkzaam bij de NS International ICE / ICB
 

10-10-2013 19:22:25
salieri
salieri
Ben wel benieuwd wat je dan precies kan zien, dat het langere tijd uit dienst geweest is  

10-10-2013 19:37:58
raoul
raoul
Houtenplaat bij het instappen, voor een deel nog graffiti en afgebladerd hout. Verder zit op diverse plekken aan de onderkant van de trein nog graffiti. Niet super opvallend, maar als je er naar kijkt zie je het wel.


Werkzaam bij de NS International ICE / ICB
 

10-10-2013 19:47:04
ricohallo
ricohallo
Quote
idolaat (do 10 okt 2013 16:25:40 https://somda.nl/forum/7831/p470249/): Jammer dat ze niet overwogen hebben om ze in de sprinterkleuren te spuiten...

Met de blauwe deuren zijn ze al weg een stukje op weg.%02%
 

10-10-2013 21:08:24
daniel81
daniel81
Hoezo? Sprinterdeuren zijn geel %06%

Bij de gedachten over sprinterkleuren vergeten jullie even dat dat soort formules uit de koker van de commercie-afdeling komen.
Dan zijn het niet zomaar kleurtjes, maar 'producten'.

Het Sprinterproduct betekent op z'n minst treinen met hoge acceleratiesnelheid en reisinfo + automatische omroep.

En dat zijn geen zaken die horen bij Buffels.
 

10-10-2013 21:29:59
SchuurB
SchuurB
Ja, maar de 7900 en 8500 zijn wel sprinters.  

10-10-2013 21:31:51
edje
edje
Ja, puur omdat de "stoptrein" niet meer bestaat.
Sprinter van Zwolle naar Utrecht rijdt met DDZ, dus ook geen wit geel blauw...
 

10-10-2013 23:14:55
ricohallo
ricohallo
Quote
daniel81 (do 10 okt 2013 21:08:24 https://somda.nl/forum/7831/p470291/): Hoezo? Sprinterdeuren zijn geel %06%


Er staat alleen maar in sprinterkleuren gespoten worden, niet dat het op dezelfde plekken dezelfde kleur moet zijn. Donkerblauw komt toch echt op sprinters voor.
 

11-10-2013 00:06:50
Harrstein
Harrstein
Quote
daniel81 (do 10 okt 2013 21:08:24 https://somda.nl/forum/7831/p470291/): Hoezo? Sprinterdeuren zijn geel %06%

Bij de gedachten over sprinterkleuren vergeten jullie even dat dat soort formules uit de koker van de commercie-afdeling komen.
Dan zijn het niet zomaar kleurtjes, maar 'producten'.

Het Sprinterproduct betekent op z'n minst treinen met hoge acceleratiesnelheid en reisinfo + automatische omroep.

En dat zijn geen zaken die horen bij Buffels.


weet zeker dat de plan-v waar ik nu inzit niet aan die sprintereisen voldoet. maar het is wel gewoon een sprinter dienst (met toevallig af en toe een sgm)

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-10-2013 05:50, reden: Grof taalgebruik verwijderd!
 

11-10-2013 16:23:11
broek53
broek53
Na de 3433 op 4-10 is ook de 3440 (op 10-10) officieel weer in dienst gesteld. Of de 3440 al uit Hlm weg is, weet ik niet.  

11-10-2013 18:18:43
Frontier
Frontier
Zondag stond er behalve de 3433 ook een tweede glimmend exemplaar te Hlmwph, wat dan vermoedelijk de 3440 was/is? De 3433 is al weg en die andere was gisteren ook niet meer te zien, die is dan wellicht ook al weg inmiddels (of hij stond stiekem binnen %08%).


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-10-2013 23:46:02
Harrstein
Harrstein
Toen ik vandaag de 3440 en 3445 zag viel het me op dat ze allemaal vage zwarte strepen die van het dak leken te komen? Heeft de dakverf niet goed uitgehard of is dit weer een standaard gevalletje van "wassen van treinen doen we niet aan" van de NS?