Toekomst Hoofd Rail Net (HRN) na 2024
Forum: Algemeen - Algemeen
11-03-2023 09:22:42
thom
thom

Ja, maar desondanks denk ik dat NS er meer onkosten aan heeft dan dat Qbuzz nu zou hebben en dat maakt het voor hun een heel andere afweging.



Laatst bewerkt door thom op 11-03-2023 09:23
 

11-03-2023 09:29:42
phantom
phantom
Quote
AlexNL (10-03-2023 17:56:28):

Ik heb de aanvraag van Qbuzz eens opgezocht, hier te vinden: Melding nieuwe nachttreindienst per spoor Dordrecht – Utrecht door Qbuzz | ACM.nl

Het gaat om 2 nachten per week, namelijk vr-za en za-zo. Men wil 2 retourritten gaan rijden:

Dordrecht 01:47 x 02:37 Utrecht
Dordrecht 03:57 x 04:47 Utrecht

Utrecht 03:00 x 03:51 Dordrecht
Utrecht 05:00 x 05:51 Dordrecht

Als het gaat over capaciteit schrijft Qbuzz dat er 'schaalbaar en afhankelijk van bezetting' zal worden ingezet: van een tweewagenstel (144 zitplaatsen) tot 2 gekoppelde driewagenstellen (344 zitplaatsen).

Gezien de dagen en de tijden denk ik dat men zich vooral op uitgaangspubliek tussen Rotterdam en Utrecht wil richten, voor wie er nu niet echt een aantrekkelijke nachtoptie is. De nachttrein van NS doet immers een rondje Randstad en is daardoor meer dan een uur trager dan de trein die Qbuzz wil gaan rijden.


Ben erg nieuwsgierig hoe de bewoners in Ddr bij het station aan de zijde van de qbuzz opstelsporen gaan reageren.
Die hebben het net voor elkaar dat er geen treinen meer mogen blijven overnachten op het spoor voor hun deur ivm geluidsoverlast.
Wil men midden in de nacht treinen gaan rijden en rangeren voor wat uitgaansmensen,en dat weer "voor hun deur" , hallo geluidsoverlast πŸ˜‰

 

11-03-2023 18:52:01
Rsb
Rsb

Tja, je woont nu eenmaal vlakbij het spoor. Dat is een doelbewuste keuze geweest.

 

11-03-2023 18:58:19
Rsb
Rsb
Quote
michaben (05-03-2023 15:05:07):
Quote
GerritJan (05-03-2023 13:58:35):

Nou, 26 treinen in 1 uur op zijn piek? πŸ˜ƒ.


Hoe kom jij aan 26 treinen? NS rijdt nu 8 treinen per uur, er is één goederenpad en Arriva wil 6 treinen per uur. Dat zijn er 15, waarbij het goederenpad in het drukste uur van de spits mag vervallen. In combinatie met het extra perronspoor in Mp waar onlangs geld voor uitgetrokken is moet dat lukken. Maar de brugopeningen zijn een ander verhaal, dat wordt een flinke puzzel in overleg met Rijkswaterstaat.


Maar Arriva heeft nu al onvoldoende personeel voor de consessietreinen op de noordelijke nevenlijnen. Hoe wil men dan nog minimaal 8 slagen (spits niet meegenomen) kunnen rijden?

Tevens zal men ook minimaal zoveel extra toegelaten treinstellen moeten hebben. Hebben ze die dan ergens op een rangeerterrein staan?

 


11-03-2023 19:09:24
martijn
martijn

Ze hebben toch die 18 WINK's? Met die bescheiden dienstregeling die ze tegenwoordig rijden, hebben ze meer dan voldoende aan de GTW's. En daar komen binnenkort nog 4 waterstofstellen bij. En personeel kan je gewoon inhuren, zoals de nachttreinen laten zien. Bovendien is volgens mij inmiddels wel duidelijk dat treinen rijden in de concessiegebieden nou niet echt de hoogste prioriteit heeft. πŸ˜‰

 

11-03-2023 21:41:12
GerritJan
GerritJan

😜 Als je ook al enige de inschrijver bent voor het noorden, dan maken ze er niet zo druk om om aan de concessie te houden, liever tussen de NS treintjes wurmen kiss



Laatst bewerkt door GerritJan op 11-03-2023 21:45
 

12-03-2023 10:42:23 1
mich
mich

Men is druk doende (veel) machinisten op te leiden. De eerste Flirt stellen voor de Maaslijn zijn eind van het jaar klaar, wellicht kunnen die daar ingezet worden ipv stilstaan tot 2028.

 

12-03-2023 11:16:03
Henk1619
Henk1619
Quote
Rsb (11-03-2023 18:58:19):
Quote
michaben (05-03-2023 15:05:07):
Quote
GerritJan (05-03-2023 13:58:35):

Nou, 26 treinen in 1 uur op zijn piek? πŸ˜ƒ.


Hoe kom jij aan 26 treinen? NS rijdt nu 8 treinen per uur, er is één goederenpad en Arriva wil 6 treinen per uur. Dat zijn er 15, waarbij het goederenpad in het drukste uur van de spits mag vervallen. In combinatie met het extra perronspoor in Mp waar onlangs geld voor uitgetrokken is moet dat lukken. Maar de brugopeningen zijn een ander verhaal, dat wordt een flinke puzzel in overleg met Rijkswaterstaat.


Maar Arriva heeft nu al onvoldoende personeel voor de consessietreinen op de noordelijke nevenlijnen. Hoe wil men dan nog minimaal 8 slagen (spits niet meegenomen) kunnen rijden?

Tevens zal men ook minimaal zoveel extra toegelaten treinstellen moeten hebben. Hebben ze die dan ergens op een rangeerterrein staan?


Arriva, Keolis, QBuzz en Connexxion hadden ook niet voldoende personeel en materieel de consessies in te vullen toen ze zich daarvoor inschreven. Je gaat niet eerst 100 machinisten aannemen om je vervolgens eens af te vragen wat je daar mee kunt doen.

 

12-03-2023 11:18:35
Henk1619
Henk1619
Quote
phantom (11-03-2023 09:29:42):
Quote
AlexNL (10-03-2023 17:56:28):

Ik heb de aanvraag van Qbuzz eens opgezocht, hier te vinden: Melding nieuwe nachttreindienst per spoor Dordrecht – Utrecht door Qbuzz | ACM.nl

Het gaat om 2 nachten per week, namelijk vr-za en za-zo. Men wil 2 retourritten gaan rijden:

Dordrecht 01:47 x 02:37 Utrecht
Dordrecht 03:57 x 04:47 Utrecht

Utrecht 03:00 x 03:51 Dordrecht
Utrecht 05:00 x 05:51 Dordrecht

Als het gaat over capaciteit schrijft Qbuzz dat er 'schaalbaar en afhankelijk van bezetting' zal worden ingezet: van een tweewagenstel (144 zitplaatsen) tot 2 gekoppelde driewagenstellen (344 zitplaatsen).

Gezien de dagen en de tijden denk ik dat men zich vooral op uitgaangspubliek tussen Rotterdam en Utrecht wil richten, voor wie er nu niet echt een aantrekkelijke nachtoptie is. De nachttrein van NS doet immers een rondje Randstad en is daardoor meer dan een uur trager dan de trein die Qbuzz wil gaan rijden.


Ben erg nieuwsgierig hoe de bewoners in Ddr bij het station aan de zijde van de qbuzz opstelsporen gaan reageren.
Die hebben het net voor elkaar dat er geen treinen meer mogen blijven overnachten op het spoor voor hun deur ivm geluidsoverlast.
Wil men midden in de nacht treinen gaan rijden en rangeren voor wat uitgaansmensen,en dat weer "voor hun deur" , hallo geluidsoverlast πŸ˜‰


Die nachttreinen komen juist niet op de opstelsporen maar keren in het station. Ik zou zeggen dat bij die bewoners de vlag uit gaat.

 

12-03-2023 11:41:47
Henk1619
Henk1619
Quote
Muizeneus (10-03-2023 08:58:20):

Mooie boel. Eerst maandenlang bedelen bij de provincie om nieuw materieel en vervolgens dat gaan gebruiken voor je eigen pleziertjes....

Mag dat überhaupt eigenlijk wel? Is immers feitelijk een vorm van verkapte staatssteun


Dat lijkt me een voorbarige conclusie. We weten helemaal niet welk nieuw materieel besteld wordt. Ze willen gaan rijden met GTW's, het nu rondrijdende materieel dus. Dat nieuwe materieel zal er tegen die tijd ook nog niet zijn dus dat kun je dus ook nog niet inzetten voor die nachttreinen.

Het aanschaffen van nieuw materieel is voornamelijk een resultaat van politiek gekonkel in de provincie, de vervoerder wordt deels gecompenseerd voor het feit dat het bestaande materieel halverwege de levensduur wordt vervangen.

Verkapte staatssteun? Stel dat de provincie in deze constructie (mede-)eigenaar wordt van die nieuwe treinstellen, dan kan er natuurlijk ook gewoon huur worden betaald voor het gebruik buiten de consessie.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 13-03-2023 17:59
 

13-03-2023 10:42:22
thom
thom

Sowieso, in de nacht staan die dingen anders gewoon stil dus daar verliest men niets aan.

 

13-03-2023 17:40:35
phantom
phantom

Het enigste wat men kan "verliezen" is de tijd en de eventuele extra km's omdat er bijna niks meer te Ddr over mag blijven in de nachtelijke uren.
Nu weet ik niet of de treinstellen die te station Ddr overblijven s'nachts, allemaal worden gebruikt om de ochtend dienst van de dag erna op te starten.
Maar als dat wel het geval is,dan zouden extra stellen voor die nieuwe diensten naar Utrecht-Ddr en vice versa,ergens anders vandaan moeten komen.
Dat zou tijd,km's en overuren voor personeel betekenen.
(al vraag ik me af,of personeel van qbuzz dan niet 1st wegbekendheid moet opbouwen met dat nieuwe traject,en hoe wil je dat doen als je al niet ruim in je personeel zit ? )



Laatst bewerkt door phantom op 13-03-2023 17:41
 

13-03-2023 18:14:04 2
Henk1619
Henk1619

Dit is een beetje reageren om het reageren. Je had ook zelf even wat onderzoek kunnen en doen en dan tot de conclusie komen dat:

1) materieel dat rijdt automatisch niet meer staat opgesteld in Ddr, het zou zelfs overbrengingsritten uit kunnen sparen

2) in het weekend minder materieel wordt ingezet op Ddr-Gdm dus in principe zou je de treinstellen kunnen gebruiken die niks staan te doen

3) de laatste nachttrein op zaterdagochtend 20 minuten voor vertrek van de tweede vertrekkende reguliere stoptrein aankomt in Ddr en op zondagochtend 50 minuten voor de eerste

4) er nog ruim de tijd is om het personeelsbestand op sterkte te krijgen

5) je ook personeel met kunt inhuren met de juiste materieel- en wegbekendheid, zoals Arriva ook doet voor nachttreinen

6) er nu ook al materieel wordt overgebracht naar werkplaatsen die buiten het normale inzetgebied liggen dus worst case moet er even een trajectje worden toegevoegd aan het normale wegonderhoud

 

13-03-2023 18:56:41
thom
thom
Quote
phantom (13-03-2023 17:40:35):

Het enigste wat men kan "verliezen" is de tijd en de eventuele extra km's omdat er bijna niks meer te Ddr over mag blijven in de nachtelijke uren.
Nu weet ik niet of de treinstellen die te station Ddr overblijven s'nachts, allemaal worden gebruikt om de ochtend dienst van de dag erna op te starten.
Maar als dat wel het geval is,dan zouden extra stellen voor die nieuwe diensten naar Utrecht-Ddr en vice versa,ergens anders vandaan moeten komen.
Dat zou tijd,km's en overuren voor personeel betekenen.
(al vraag ik me af,of personeel van qbuzz dan niet 1st wegbekendheid moet opbouwen met dat nieuwe traject,en hoe wil je dat doen als je al niet ruim in je personeel zit ? )


Wegbekendheid op doen is een dagje werk, het is geen HBO studie hoor :p

En s'nachts rijdt Qbuzz géén reguliere treinen, dus is facto is er geen enkel stel wat op dat moment ergens aan onttrokken hoeft te worden voor het nachtnet.

Sowieso rijden die treinen bij lange na niet in de buurt van de spitsuren, dat is het enige moment waar je normaliter de meeste stellen in gebruik zult hebben.

 

28-03-2023 11:11:22
Karel1969
Karel1969

Spannende ontwikkeling m.b.t. de toekomstige inrichting van het HRN.

https://www.nu.nl/299221/video/rechter-buigt-zich-over-spoormonopolie-ns-meer-partijen-goed-idee.html

 

28-03-2023 11:16:35
Oldskool
Oldskool

Aangespannen door Arriva. Ze hebben er een tweet over geplaatst en daaronder meteen 2 tweets over ritten die uitvallen in verband met personeel tekorten. πŸ™‚

 

28-03-2023 11:17:01
john2
john2
Quote
Karel1969 (28-03-2023 11:11:22):

Spannende ontwikkeling m.b.t. de toekomstige inrichting van het HRN.

https://www.nu.nl/299221/video/rechter-buigt-zich-over-spoormonopolie-ns-meer-partijen-goed-idee.html


En een werkende link.

www.nu.nl

 

28-03-2023 11:17:52
thom
thom

Linkje

 

28-03-2023 11:19:16
john2
john2

Thom, we hadden ongeveer gelijktijdig hetzelfde idee, om een werkende link te maken.

Omdat niet elke somda gebruiker weet hoe zij of hij weet voor een werkende link te plaatsen, zou het beheer dit misschien kunnen veranderen. Dat een geplaatste link direct werkzaam is. Nu is het aan de bereidwillige somda gebruikers om er een werkzaamen link van te maken, na eerst over schrijven en dan via Google in te voeren en dan werkzaammaken.



Laatst bewerkt door john2 op 28-03-2023 11:24, reden: typfout herstelt
 

28-03-2023 11:44:33
michaben
michaben

Heeft niets met werkend of niet te maken, op mijn telefoon kan ik de 'niet werkende' link ook gewoon direct openen door er 1sec langer op te drukken. Natuurlijk is een klikbare link handiger, maar het aanmaken daarvan vraagt om extra handelingen die veel mensen niet zien zitten voor die paar mensen die niet weten hoe ze een niet klikbare link moeten volgen.

Verder eens met dat automatisch klikbaar maken, zoals elk ander forum ook doet, wenselijk is, maar de huidige manier is voor mij ook prima werkbaar.

 

28-03-2023 12:48:35
john2
john2

Heb geen internet op mijn telefoon, dus ik moet het doen met mijn vaste pc.

En de niet werkende link zelf invoeren. Het enige is, dat dit meer handmatig werk is.

 

28-03-2023 12:52:43
Ysbergsla
Ysbergsla

Zelf invoeren is niet nodig, simpelweg kopiëren en plakken in de adresbalk is afdoende.

 

28-03-2023 12:55:21 2
AlexNL
AlexNL

Op PC werkt het ook: selecteer de niet-werkende link, klik met de rechter muisknop, en kies voor "Ga naar ..." (Chrome, Edge) of "Link openen" (Firefox). Maar ik ben het wel eens, het zou handig zijn als het automatisch gebeurt - luiheid is geen mens vreemd. πŸ™‚

Iets meer ontopic: ik kan Arriva niet anders dan gelijk geven dat ze het proberen, Arriva is een commerciële partij en proberen het maximale te halen uit wat de wet- en regelgeving hen toestaat.

 

28-03-2023 12:56:11 2
john2
john2

IJsberdgsla, dank voor de tip, scheelt werk.

AlexNL, jouw tip werk ook. Link blauw maken en dan kan ik hen openen met de rechtse muisknop. Dus jij ook dank.



Laatst bewerkt door john2 op 28-03-2023 13:01, reden: Meer tekst er bij gezet
 

28-03-2023 13:12:51
Karel1969
Karel1969
Quote
Oldskool (28-03-2023 11:16:35):

Aangespannen door Arriva. Ze hebben er een tweet over geplaatst en daaronder meteen 2 tweets over ritten die uitvallen in verband met personeel tekorten. πŸ™‚


Dat tekort wordt alleen maar groter want NS personeel heeft ongetwijfeld geen trek om naar Arriva te gaan. Dat lost dan wel het tekort bij NS op en vergroot het probleem bij Arriva. Maar Arriva gaat het wel beter doen dan NS uiteraard.

 

29-03-2023 07:41:58
martijn
martijn
Quote
Oldskool (28-03-2023 11:16:35):

Aangespannen door Arriva. Ze hebben er een tweet over geplaatst en daaronder meteen 2 tweets over ritten die uitvallen in verband met personeel tekorten. πŸ™‚


Niet dat Twitter de hele samenleving representeert, maar reacties die daar op volgen zijn ook niet mals trouwens. πŸ˜‰

 

30-03-2023 10:28:11
Henk1619
Henk1619

Ik ben bang dat twitter wel een afspiegeling is van de samenleving anno nu. Een van de eerste reacties daar is weer zo'n typische tokkie bijdrage:

Om te kotsen.

(Voor de duidelijkheid: ik heb er niet selectief 3 woorden uitgeknipt, dit was de hele reactie)

 

30-03-2023 11:07:01 1
Oldskool
Oldskool
Quote
martijn (29-03-2023 07:41:58):
Quote
Oldskool (28-03-2023 11:16:35):

Aangespannen door Arriva. Ze hebben er een tweet over geplaatst en daaronder meteen 2 tweets over ritten die uitvallen in verband met personeel tekorten. πŸ™‚


Niet dat Twitter de hele samenleving representeert, maar reacties die daar op volgen zijn ook niet mals trouwens. πŸ˜‰


De reacties waren zeker niet mals. Vaste klanten van Arriva, en daarmee ook gedupeerden, gingen aardig los.

 

07-04-2023 09:03:11
Karel1969
Karel1969
Quote
Henk1619 (30-03-2023 10:28:11):

Ik ben bang dat twitter wel een afspiegeling is van de samenleving anno nu. Een van de eerste reacties daar is weer zo'n typische tokkie bijdrage:

Om te kotsen.

(Voor de duidelijkheid: ik heb er niet selectief 3 woorden uitgeknipt, dit was de hele reactie)


Vanuit de niet-tokkie hoek is er ook genoeg kritiek op Arriva.

Limburgse politiek ontevreden over openbaar vervoer | Limburg | AD.nl

Provincie stelt Arriva in gebreke vanwege verhoogde uitval treinritten | (oogtv.nl)

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-05-2023 14:14:23
robert5591
robert5591

Ook in de bodemprocedure krijgen de private vervoerders geen gelijk over de onderhandse gunning van het HRN:

www.nrc.nl

Motivatie lijkt wel anders: gunning kan alleen na gunning worden aangevochten en dan niet bij de burgerlijke rechter maar bij het College Beroep Bedrijfsleven

 

24-05-2023 14:49:36
Dionysusnu
Dionysusnu

Ze krijgen ook niet niet gelijk. De rechtbank zegt alleen dat die daar niet nuttig over kan oordelen zonder inbreuk te maken op het gebied van de bestuursrechter (in dit geval het CBb).



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 24-05-2023 14:53
 

24-05-2023 16:01:35 1
brun
brun

Inderdaad, wat een enorme hoop juridisch gepruts van zowel de overheid (die eigenlijk niet onderhands mag gunnen en Europese verplichtingen gewoon knalhard negeert) als de NS-concurrenten (die alleen de lucratieve verbindingen willen, maar ondertussen naar de verkeerde rechter zijn gestapt).



Laatst bewerkt door brun op 24-05-2023 16:01
 

24-05-2023 16:10:36
michaben
michaben

Door al dit 'geputs' is er straks geen tijd meer om een andere vervoerder te laten rijden πŸ™‚ Nieuwe treindiensten onder open toegang moeten namelijk 18 maanden van te voren aangemeld worden bij ProRail en dat moment is bijna voor dienstregeling 2025.

 

24-05-2023 16:41:19
GerritJan
GerritJan

nog een leuk dingetje ' De Europese Commissie vindt het tienjarige contract te groot en te lang. Dit contract betreft niet alleen de meeste belangrijke binnenlandse verbindingen, maar ook een deel van de internationale treinen van en naar Nederland.'

en de regionale verbindingen zijn wel tot 15 jaar lang, de EU moet zich niet bemoeien met spoorwegnetwerken. πŸ˜πŸ‘

 

24-05-2023 16:48:50 3
thom
thom

Ik denk dat je geen idee hebt wat de EU ook bijdraagt aan onze spoorwegnet werken in Europa...

 

24-05-2023 17:13:32
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
michaben (24-05-2023 16:10:36):

Door al dit 'geputs' is er straks geen tijd meer om een andere vervoerder te laten rijden πŸ™‚ Nieuwe treindiensten onder open toegang moeten namelijk 18 maanden van te voren aangemeld worden bij ProRail en dat moment is bijna voor dienstregeling 2025.


Is dat een harde eis? Voor mijn gevoel zijn bijvoorbeeld de Arriva nachttreinen naar Shl op veel kortere termijn aangekondigd.

 

24-05-2023 17:22:10
thom
thom

Dat is niet zo'm probleem, om op korte termijn twee treintjes in de week extra in te leggen in de nacht :p

 

24-05-2023 17:26:58
michaben
michaben

Ook die treinen waren gewoon in mei 2021 al aangekondigd, de termijn van 18 maanden is opgenomen in de netverklaring.

 

24-05-2023 17:30:31
robert5591
robert5591
Quote
brun (24-05-2023 16:01:35):

Inderdaad, wat een enorme hoop juridisch gepruts van zowel de overheid (die eigenlijk niet onderhands mag gunnen en Europese verplichtingen gewoon knalhard negeert) als de NS-concurrenten (die alleen de lucratieve verbindingen willen, maar ondertussen naar de verkeerde rechter zijn gestapt).


Dat Nederland onderhands op deze manier niet zou mogen gunnen is op dit moment de interpretatie die de EU Commissie aan de regels geeft. Wat het Europees gerechtshof daarvan gaat vinden zal t.z.t. blijken.

Dw stap naar de civiele rechter was voor de privaten op dit moment het proberen waard. Toegang tot het CBB hadden ze denk ik nu nog niet [en daarpo werd hun vordering in kort geding eind vorig jaar ook niet afgewezen.

 

24-05-2023 17:31:17
Anoniem9
Anoniem9
Quote
GerritJan (24-05-2023 16:41:19):

nog een leuk dingetje ' De Europese Commissie vindt het tienjarige contract te groot en te lang. Dit contract betreft niet alleen de meeste belangrijke binnenlandse verbindingen, maar ook een deel van de internationale treinen van en naar Nederland.'

en de regionale verbindingen zijn wel tot 15 jaar lang, de EU moet zich niet bemoeien met spoorwegnetwerken. πŸ˜πŸ‘


En dan te bedenken dat de NMBS nog altijd een monopolie in België heeft en daar zitten ze dan weer niet achter aan..

 

24-05-2023 17:40:39 2
mren
mren

Het feit dat je daar niet van op de hoogte bent, wil niet zeggen dat er niet dezelfde regels gelden of discussies spelen.

 

24-05-2023 19:16:08
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
thom (24-05-2023 17:22:10):

Dat is niet zo'm probleem, om op korte termijn twee treintjes in de week extra in te leggen in de nacht :p


Maar een extra sprintertje Hlm - Utg is dat ook niet, bijvoorbeeld. Dus de vraag was of het een onconditionele eis is, of alleen een realistische verwachting vanwege verdeling op drukke trajecten. (Michaben heeft deze nu beantwoord)

 

24-05-2023 19:39:57
michaben
michaben

Overigens stelt de ACM dezelfde eis, ook daar moet de treindiest 18 maanden van te voren gemeld worden. De concessiehouder kan dan binnen één maand na de bekendmaking verzoeken aan de ACM om te toetsen of de treindienst niet het economisch evenwicht van de concessie verstoort.

Uit een recente uitspraak van de ACM blijkt wel dat hier een maas in de wet zit, als de concessie nog niet gegund is kan men ook geen bezwaar maken. Alleen als de treindienst wordt aangekondigd na het indienen van de offerte en voor de gunning kan de aanvraag opgeschort worden tot de gunning. Al met al lijkt het er op dat de regelgeving nog niet klaar is voor open toegang.

 

24-05-2023 19:57:28
Jester31
Jester31
Quote
michaben (24-05-2023 19:39:57):

Overigens stelt de ACM dezelfde eis, ook daar moet de treindiest 18 maanden van te voren gemeld worden. De concessiehouder kan dan binnen één maand na de bekendmaking verzoeken aan de ACM om te toetsen of de treindienst niet het economisch evenwicht van de concessie verstoort.

Uit een recente uitspraak van de ACM blijkt wel dat hier een maas in de wet zit, als de concessie nog niet gegund is kan men ook geen bezwaar maken. Alleen als de treindienst wordt aangekondigd na het indienen van de offerte en voor de gunning kan de aanvraag opgeschort worden tot de gunning. Al met al lijkt het er op dat de regelgeving nog niet klaar is voor open toegang.


Nee dit is redelijk basaal bestuursrecht. Tegen een concessie (of vergunning) kan je pas bezwaar maken als die verleend is. Met verlening is een vergunning niet onherroepelijk. Met het uitstellen van vergunningverlening wordt het de andere vervoerders wel moeilijker gemaakt maar dat doet niets af aan de vraag of er zo maar onderhands gegund mag worden. Het zou mij niet verbazen als de rechter een streep haalt door de concessie. Dan zijn de rapen gaar.

 

24-05-2023 21:01:15 1
michaben
michaben

Ik heb het niet over bezwaar maken tegen een concessie maar over de economische toets voor open toegang treindiensten zoals deze hier is omschreven. Zowel concessiehouder als -verlener kunnen bezwaarmaken hiertegen, maar alleen wanneer de aanbesteding reeds is uitgeschreven of (onderhands) gegund is. Dat een vervoerder geen bezwaar kan maken voor een concessie waar ze nog niet op ingeschreven hebben is logisch, maar ook de concessieverlener kan geen toets aanvragen zo oordeelde de ACM onlangs.

Het lijkt me niet de bedoeling dat open toegang treindiensten treinpaden kunnen wegkapen uit een concessie, maar er lijkt geen prioriteit geregeld te zijn waarbij concessieveleners voorrang hebben bij de verdeling (behoudens het minimumniveau voor goederen- en internationale paden zoals in besluit capaciteitsverdeling vastgelegd per baanvak).

 

24-05-2023 21:05:34
mren
mren
Quote
michaben (24-05-2023 21:01:15):

Dat een vervoerder geen bezwaar kan maken voor een concessie waar ze nog niet op ingeschreven hebben is logisch, maar ook de concessieverlener kan geen toets aanvragen zo oordeelde de ACM onlangs.

Dit is overigens niet helemaal zo: indien de selectie- of gunningscriteria onvoldoende relevant zijn, kan ook bij publicatie al bezwaar aan worden getekend. Gebeurt nogal eens dat aanbesteding al richting een oplossing worden geschreven, want natuurlijk niet mag.

 

13-06-2023 21:44:36
Trein_Reiz
Trein_Reiz

NS meldt zijn huidige internationale treindiensten aan als Open Access treindiensten bij het ACM.

 

13-06-2023 22:45:26
icened200
icened200
Quote
Trein_Reiz (13-06-2023 21:44:36):

NS meldt zijn huidige internationale treindiensten aan als Open Access treindiensten bij het ACM.


Dat heeft staatsecretaris Vivianne Heijnen en daarvoor Stientje van Veldhoven goed gedaan. Want op deze manier kan de HSL beter benut worden. De treinreizigers profiteren hier meer van als er meer keus is.

En als de Eurostar consortium niet wil uitbreiden met treinmaterieel en mogelijk ook de frequenties omdat ze de bestaande treinen optimaal willen exploiteren springen andere vervoerders in het gat die Eurostar vanaf 2025 achterlaat.

Nu betaalt open acces vervoerder Eurostar en Thalys nog gebruikersvergoeding aan NS vanwege exclusieve contract. Hoe is dat vanaf 2025?

 

14-06-2023 00:25:55 1
AlexNL
AlexNL

Waar hèb je het over?

NS meldt haar huidige internationale diensten aan als open toegangs-dienst omdat er anders een kans is dat ze die treinen m.i.v. dienstregeling 2025 helemaal niet meer mogen rijden. Er is namelijk een reële kans dat de huidige internationale treinen niet in de nieuwe concessie komen, en zonder ACM-goedkeuring mag je geen dienst verrichten in open toegang.

ACM heeft echter tijd nodig om een aanvraag te beoordelen, dus als NS wacht met het indienen van de aanvraag tot de nieuwe concessie duidelijk is kan het wel eens te laat zijn en dan rijdt er niets meer.

 

14-06-2023 06:12:48
BVisser
BVisser

Waarom staat Brussel niet in dat rijtje? Of zit dat anders in elkaar?

 

14-06-2023 07:13:11
mdeen
mdeen

Misschien is dat niet winstgevend? πŸ˜ƒ

Maar inderdaad, zoals ook in het bericht herhaald wordt blijft NS van mening dat de verbindingen in de concessie horen. NS is echter slim genoeg om ervoor te zorgen dat ook als de die concessie niet krijgen het duidelijk is dat ze die verbindingen willen rijden. Dit is slechts het afdekken van risico.

 

14-06-2023 08:42:43
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
BVisser (14-06-2023 06:12:48):

Waarom staat Brussel niet in dat rijtje? Of zit dat anders in elkaar?


Omdat de IC Brussel, mede vanwege de binnenlandse functie en materieelinzet, zeer waarschijnlijk bij de concessie blijft.

 

17-06-2023 12:09:11
seinhuis
seinhuis

NS blijft tussen Zwolle en Groningen met 2 intercity's per uur rijden.

Den Haag zet streep door extra NS-treinen in Groningen



Laatst bewerkt door moderator op 17-06-2023 12:42
 

17-06-2023 15:27:37
robert5591
robert5591

NS ziet als problemen gebrekkige kostendekkendheid en noodzaak extra perron in Meppel [75 mio] maar expliciet niet personeelsgebrek.

De provinices zijn niet enthousiast over het open access aanbod van Arriva

 


17-06-2023 16:44:04
Rsb
Rsb

Krapte rondom Mp met een strakke kwartiersdienst is in te komen, waardoor je bij overkruising in conflict komt met de 9000 richting Lw ter hoogte van Mpa. 14/44 voor de 9000 tegen 13/43 als voor een extra IC richting Zl en 15/45 richting Gn is wellicht ook wat krap. Daar de 9000 in Lw op het oog buiten de knoop valt, zou je die eigenlijk anders willen plannen. Of dat echter past met brugopeningen en goederenpaden heb ik niet gecontroleerd.

Voorts zal je de 8100 ergens moeten inhalen of ook een ander pad moeten geven. Helaas is die mogelijkheid in zowel Hgv als Asn juist verleden tijd

 

17-06-2023 16:54:11
AlexNL
AlexNL
Quote
robert5591 (17-06-2023 15:27:37):

De provinices zijn niet enthousiast over het open access aanbod van Arriva


Specifieker: ze zijn niet gerust op de bestendigheid van het aanbod. Dat er meer treinen gaan rijden willen ze heel graag, maar ze willen wel de zekerheid dat die treinen het jaar rond rijden.

 

17-06-2023 18:22:29
MetroRET
MetroRET
Quote
Rsb (17-06-2023 16:44:04):

Krapte rondom Mp met een strakke kwartiersdienst is in te komen, waardoor je bij overkruising in conflict komt met de 9000 richting Lw ter hoogte van Mpa. 14/44 voor de 9000 tegen 13/43 als voor een extra IC richting Zl en 15/45 richting Gn is wellicht ook wat krap. Daar de 9000 in Lw op het oog buiten de knoop valt, zou je die eigenlijk anders willen plannen. Of dat echter past met brugopeningen en goederenpaden heb ik niet gecontroleerd.

Voorts zal je de 8100 ergens moeten inhalen of ook een ander pad moeten geven. Helaas is die mogelijkheid in zowel Hgv als Asn juist verleden tijd


4600 Asd-Lw heb ik eens beoogd, waarbij de Lls-kant weer in de Zwolse knoop zou komen en daarmee deze sprinter ook in Lw in de knoop zou komen, tussen Mp en Zl kom je daarmee precies in een kwartierdienst met de 8100 te liggen.

Uiteraard niet gepland op brugopeningen, goederenpaden en andere factoren.

 

14-07-2023 17:34:58
Trein_Reiz
Trein_Reiz

De Europese Commissie is gestart met een inbreukprocedure tegen de onderhands gunning van Het HRN aan NS.

"Rail transport: Commission calls on the NETHERLANDS to comply with EU rules on competitive award of rail public transport contracts"

"The European Commission decided to open an infringement procedure by sending a letter of formal notice to the Netherlands (INFR(2023)4011) for failure to correctly apply Regulation (EC) No 1370/2007 on public passenger transport by road and rail.

The Netherlands has decided to award the concession contract for passenger transport services by rail to the incumbent operator Nederlandse Spoorwegen, the Dutch railway. The contract starts on 1 January 2025 and is awarded under the provision of the Regulation that allows the unconditional direct award of public service contracts for rail services, but which ceases to apply as of 24 December 2023. After that date, the service contracts for public transport services by rail should, in principle, be competitively tendered.

The direct award of such contracts is the exception, and from December 2023, can only be used in limited, well-defined circumstances. The long period between the date of award, 24 December 2023 at the latest, and when services will start after 1 January 2025, is without objective justification.

In this context, the Commission considers that the decision to directly award this contract now constitutes a circumvention of the principle of competitive award. The Commission is therefore sending a letter of formal notice to The Netherlands, which now has two months to respond and address the shortcomings raised by the Commission. In the absence of a satisfactory response, the Commission may decide to issue a reasoned opinion."

 

14-07-2023 18:00:08
Anoniem9
Anoniem9
Quote
Trein_Reiz (14-07-2023 17:34:58):

De Europese Commissie is gestart met een inbreukprocedure tegen de onderhands gunning van Het HRN aan NS.

"Rail transport: Commission calls on the NETHERLANDS to comply with EU rules on competitive award of rail public transport contracts"

"The European Commission decided to open an infringement procedure by sending a letter of formal notice to the Netherlands (INFR(2023)4011) for failure to correctly apply Regulation (EC) No 1370/2007 on public passenger transport by road and rail.

The Netherlands has decided to award the concession contract for passenger transport services by rail to the incumbent operator Nederlandse Spoorwegen, the Dutch railway. The contract starts on 1 January 2025 and is awarded under the provision of the Regulation that allows the unconditional direct award of public service contracts for rail services, but which ceases to apply as of 24 December 2023. After that date, the service contracts for public transport services by rail should, in principle, be competitively tendered.

The direct award of such contracts is the exception, and from December 2023, can only be used in limited, well-defined circumstances. The long period between the date of award, 24 December 2023 at the latest, and when services will start after 1 January 2025, is without objective justification.

In this context, the Commission considers that the decision to directly award this contract now constitutes a circumvention of the principle of competitive award. The Commission is therefore sending a letter of formal notice to The Netherlands, which now has two months to respond and address the shortcomings raised by the Commission. In the absence of a satisfactory response, the Commission may decide to issue a reasoned opinion."


Tja viel te verwachten.

 

14-07-2023 18:11:40
michaben
michaben

Ik vind het wel opmerkelijk dat men schrijft dat de periode tussen gunning en van start gaan van de concessie lang zou zijn. Dat jaar is het minimale noodzakelijke om een dienstregeling op te kunnen zetten. Iets wat overigens ook Europees is afgesproken. De ene Europese organisatie zegt dus dat je een jaar nodig hebt om een dienstregeling te maken, en de andere Europese organisatie vind het erg vroeg om een jaar van te voren al een concessie te gunnen?

 

14-07-2023 19:15:48
AlexNL
AlexNL

Voor zover ik het kan beoordelen is het achterdeurtje directe gunning er om te kunnen zorgen voor continuïteit bij serieuze problemen, zoals (dreigende) insolvabiliteit.

Zie bijvoorbeeld hoe men in Duitsland is omgegaan met Abellio, daar heeft men voortijdig de contracten opengebroken en zonder aanbesteding nieuwe kortlopende contracten gegund. Daarmee werd voortzetting van het vervoer gewaarborgd terwijl er voorbereidingen werden getroffen voor een nieuwe aanbesteding van het vervoer.

 

15-07-2023 11:53:08 1
Karel1969
Karel1969

Zo langzamerhand krijg met dat aanbestedingscircus steeds meer het idee dat het om de belangen van de individuele bedrijven gaat dan om het integrale belang van de reizigers.

 

15-07-2023 12:11:38
sjoerd
sjoerd

Mwah. De afgelopen decennia komt de reiziger er op de secundaire baanvakken volgens velen beter af. Weliswaar is dat de productzijde; vergeten wordt gemakshalve dat de regionale politiek daarvoor moet dokken uit de belastingpot. Het moet immers uit de lengte of uit de breedte.

Daarnaast is - tot Corona - de NS ook landelijk nogal tegemoet gekomen aan de reisbehoefte met frequentieverhogingen.

De reiziger mag dan de laatste tijd wat minder treinaanbod hebben, maar er wordt door het publiek ook duidelijk minder per trein gereisd. En dat komt dan deels ook nog door personeelsgebrek bij de OV-bedrijven.

De reiziger kan hoogstens klagen over de onregelmatigheden, maar vergeten wordt dat bij ieder thuis ook wel eens wat vertraging ontstaat.

 

15-07-2023 12:39:17 1
kleine_man
kleine_man

Het gaat om de beleving. Als reiziger dien ik 100% begrip te hebben voor de "moeilijke" situatie waarin de NS altijd het slachtoffer is. Omgekeerd toont de NS geen enkel begrip voor de reiziger en grijpt elke mogelijkheid aan zich vooral te onttrekken de reisrechten van een reiziger.

De NS benaderd de reiziger als een potentiele fraudeur die keihard en meedogenloos terecht gesteld dient te worden. Met mijn altijd vrij abo mag ik op werkdagen 6x per enkele reis in- of uitchecken. Er is een "coulance" regeling dat ik het 3 keer mag vergeten. Dit betekend dat ik op jaarbasis 99,9% van de tijd correct ingecheckt moet zijn, als ik dan zie dat de NS een punctualiteit van 82% op HSL mag halen zit daar best wel een verschil.

De NS streeft ernaar om in 68% van de gevallen de juiste en accurate reisinformatie te verstrekken, dat betekend voor mij als reiziger dat ik voor 1 op de 3 reizen onvolledig geinformeerd ben. Echter de NS verlangt wel dat ik mij als reiziger voor 100% geinformeerd heb. Dit is trouwens een leuke catch 22 :-)

Een mooi spreekwoord zegt: Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.

Verder zie je dat de EU vraagtekens zet bij de argumentatie die gebruikt wordt om de onderhandse gunning te rechtvaardigen, niet dat de onderhandse gunning onrechtmatig is. De politiek weet dat het fout zit en probeert zich er doorheen te bluffen.

Ik heb geen idee of een andere vervoerder het beter kan, maar een beetje hete adem van een concurrent kan geen kwaad. Echter, concessies die alleen maar gericht op de kosten zijn natuurlijk ook de doodsteek, kijk naar de valleilijn.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

15-07-2023 13:29:24 2
sjoerd
sjoerd

HEt zit OV-bedrijven niet in het bloed dat ze moeten concurreren. De eerste de beste bakker in het dorp kan het beter.

En in- en uitchecken veel moeite als vaste klant? De vervoerder doet wel pogingen om het aanbod af te stemmen op de in- en uitcheckers, al lukt dat niet altijd. En nu wil je als vaste klant liever zo in en uit lopen? In een hotel meld je je ook aan en af.

En vroeger stond je in de rij bij het controleloket bij de ingang en nog eens bij de uitgang...

Van de concurrentie komt tot nu toe vrijwel niets terecht: ze werken allemaal in hun eigen TRIX-, Maerklin of Fleishmann-spoortje. Dat doet de bakker bij ons ook beter.

Zolang er ergens een trein rijdt, vindt de politiek het wel best. Het is al hinderlijk en ergerlijk genoeg dat er 20 verzekeraars, 30 energiebedrijven, en 40 internetboeren door de straat rennen om ons te verleiden. Daar is tot nu toe alleen maar veel geld aan verspild, de meeste klanten ergeren zich kapot en betalen zich blauw omdat het allemaal veel efficiënter zou kunnen.

Ik wil hiermee geen eigen voorkeur uitspreken, maar we moeten wel de feiten onder ogen willen zien.

 

15-07-2023 14:17:30 2
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
sjoerd (15-07-2023 12:11:38):

De reiziger mag dan de laatste tijd wat minder treinaanbod hebben, maar er wordt door het publiek ook duidelijk minder per trein gereisd. En dat komt dan deels ook nog door personeelsgebrek bij de OV-bedrijven.


Voor u overgaat op de Henk1619-retoriek dat de frequentie omlaag schroeven naar eens per twee uur geen enkel probleem is toch even de cijfers erbij halen. Doordeweeks tussen de vakanties in lijken er de voorbije maanden inderdaad tussen de 4% en 20% minder reizigers dan voor de coronaperiode. In het weekeinde zijn de cijfers wel degelijk gestegen naar een extra aantal van tussen de 7% en 15%. Terwijl het treinaanbod met plusminus 13% achteruit is gegaan en de prijzen van het treinkaartje met plusminus 13% omhoog is geschoten. Daar zijn allerhande redenen voor, echter laat u zich niet door valse redenen van de hand doen. We moeten de feiten onder ogen willen zien.

 

15-07-2023 16:09:12
bnv
bnv

Als ik het goed begrepen heb begint de Europese Commissie een zogenaamde "inbreukprocedure". (google om te zien wat dat betekent).

De vraag is wel hoever het staat met de pocedure omtrent de concessieverlening. Begrepen (?) dat het de Nederlandse poliiek voorbij is. Dat men relatief haast heeft met het verlenen, heeft te maken met het het feit dat de eisen van onderhandse concessieverlening na januari 1924 strenger worden en het dan mogelijk niet meer kan zoals men nu het voonemen heeft. Wellicht daarom het naar voren trekken van de datum van onderhandse verlening nog dit jaar.

Mocht een en ander ingevolge Europees recht niet toelaat baar zijn, dan bepaalt het Europees Gerechtshof de hoogte van de boete, mocht er voordien niet tot overeenstemming gekomen zijn.. En ik kan mij voorstellen dat men het betalen van een boete er graag voor over heeft, hoe hoog die dan ook uitvalt, zodat het voornemen van het onderhands gunnen aan NS doorgang kan vinden.

 

15-07-2023 16:19:37 1
michaben
michaben

De overheid heeft al een plan B opgesteld voor het geval dat Europa de gunning niet goedkeurd. In dat geval zal de huidige concessie met 2 jaar verlengd worden tot eind 2026 en komt er een nieuwe HRN concessie per 2027. Hoe die concessie gegund gaat worden (onderhands of via openbare aanbesteding) zal de volgende regering moeten uitwerken.

 

15-07-2023 17:59:11
sjoerd
sjoerd
Quote
Ysbergsla (15-07-2023 14:17:30):
Quote
sjoerd (15-07-2023 12:11:38):

De reiziger mag dan de laatste tijd wat minder treinaanbod hebben, maar er wordt door het publiek ook duidelijk minder per trein gereisd. En dat komt dan deels ook nog door personeelsgebrek bij de OV-bedrijven.


Voor u overgaat op de Henk1619-retoriek dat de frequentie omlaag schroeven naar eens per twee uur geen enkel probleem is toch even de cijfers erbij halen. Doordeweeks tussen de vakanties in lijken er de voorbije maanden inderdaad tussen de 4% en 20% minder reizigers dan voor de coronaperiode. In het weekeinde zijn de cijfers wel degelijk gestegen naar een extra aantal van tussen de 7% en 15%. Terwijl het treinaanbod met plusminus 13% achteruit is gegaan en de prijzen van het treinkaartje met plusminus 13% omhoog is geschoten. Daar zijn allerhande redenen voor, echter laat u zich niet door valse redenen van de hand doen. We moeten de feiten onder ogen willen zien.


Nee, hoor, zal ik niet doen. En ik zie ook wel regelmatig meer klanten reizen. Maar alleen de voordelen horen benoemen van de zogenaamde concurrentie ging me toch ook te ver.

 

15-07-2023 17:59:43
Marco
Marco
Quote
michaben (15-07-2023 16:19:37):

De overheid heeft al een plan B opgesteld voor het geval dat Europa de gunning niet goedkeurd. In dat geval zal de huidige concessie met 2 jaar verlengd worden tot eind 2026 en komt er een nieuwe HRN concessie per 2027. Hoe die concessie gegund gaat worden (onderhands of via openbare aanbesteding) zal de volgende regering moeten uitwerken.


Hmmm, ik zou het beter vinden als er dan helemaal geen "HRN-concessie" meer komt. Zo'n concessie zou veel te groot zijn.

Of je besteedt lijnen los aan, waarbij je als overheid een dienstregelingmodel verzint en verplicht. Zo kan je de samenhang en overstappen behouden.

Of je besteed helemaal niets aan, gewoon open access. Net zoals in Duitsland.

 

15-07-2023 18:14:32
michaben
michaben

De huidige concessie als noodmaatregel verlengen als de onderhandse gunning niet door gaat mag met maximaal twee jaar. Dat is niet veel tijd om de concessie geheel anders vorm te gaan geven en aan te besteden.

 

15-07-2023 18:42:41 3
broek53
broek53

Een jaar of tien chaos op alle gebied, ik kan bijna niet wachten.

 

15-07-2023 19:49:24
anton_
anton_

Laten ze eerst maar eens zorgen dat de OV chipkaart de juiste prijs in rekening brengt, want dat lukt ze 10 jaar naar invoering nog steeds niet 100% van de tijd.

 

16-07-2023 15:17:13
Anoniem9
Anoniem9
Quote
Marco (15-07-2023 17:59:43):
Quote
michaben (15-07-2023 16:19:37):

De overheid heeft al een plan B opgesteld voor het geval dat Europa de gunning niet goedkeurd. In dat geval zal de huidige concessie met 2 jaar verlengd worden tot eind 2026 en komt er een nieuwe HRN concessie per 2027. Hoe die concessie gegund gaat worden (onderhands of via openbare aanbesteding) zal de volgende regering moeten uitwerken.


Hmmm, ik zou het beter vinden als er dan helemaal geen "HRN-concessie" meer komt. Zo'n concessie zou veel te groot zijn.

Of je besteedt lijnen los aan, waarbij je als overheid een dienstregelingmodel verzint en verplicht. Zo kan je de samenhang en overstappen behouden.

Of je besteed helemaal niets aan, gewoon open access. Net zoals in Duitsland.


Dat eerste lijkt me beter dan het tweede.
Met open access krijg je het gevaar dat bedrijven alleen op de drukste trajecten (en drukste treinen of de iets minder drukke trajecten) willen rijden.
Ik denk dat losse concessies beter zijn maar dan ook niet al te veel. (Dan wat grotere 'losse' concessies.

 

16-07-2023 19:12:40
Rsb
Rsb

Een groot deel van de stations is niet meer ingericht op kerende treinen. Je ontkomt er dan bijna niet aan per corridor, en/of gebundelde treinseries te gaan aanbesteden.

 

16-07-2023 19:32:26 1
sjoerd
sjoerd

Dan kan het voorkomen dat je op je reis bij drie kruideniers een kaartje moet kopen, of in modernere termen: je krijgt drie afboekingen op je OV-chipkaart. Even ervan uitgaande dat je onderweg niet telkens hoeft in- en uit te checken. Sneller, slagvaardiger en goedkoper wordt het er allemaal niet van.

 

16-07-2023 19:43:22
treinlim
treinlim

Zie het plan van fmn nog niet zo Somber in. Stoptreinen aanbesteden en de intercity diensten bij NS (op basis van consessie of open acces). Als je kijkt naar Limburg pre corona/personeelstekort dan deed Arriva het toch wel goed.

 

16-07-2023 19:54:42
martijn
martijn

Met andere woorden, het gaat nu al een jaar of 3 niet goed πŸ˜‰

 

16-07-2023 21:44:31 1
Karel1969
Karel1969
Quote
treinlim (16-07-2023 19:43:22):

Zie het plan van fmn nog niet zo Somber in. Stoptreinen aanbesteden en de intercity diensten bij NS (op basis van consessie of open acces). Als je kijkt naar Limburg pre corona/personeelstekort dan deed Arriva het toch wel goed.


Rijdt die sneltrein Hrl-Mt intussen al weer eens?

 

16-07-2023 22:02:35 1
Dionysusnu
Dionysusnu

En zoals al meerdere keren geconcludeerd is dat vergelijkbaar met hoe NS tijdens en na corona net zo veel uitval heeft, maar dat ze het alleen niet dienstregelingspermanent maken bij Arriva.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 16-07-2023 22:02
 

16-07-2023 23:10:54 3
stijngeluk
stijngeluk

Dus, welk bedrijf het ook is, er is uitval bij treinen door personeel. Alleen de aversie richting arriva zit erin dat ze heel hard schreeuwen, terwijl ze aantoonbaar eigenlijk niet beter zijn dan diegene waar ze heen schreeuwen: de ns.

Ik heb het al eens ergens anders gezegd, maar nu ook maar hier. Je kan veel beter kijken hoe je single check in/check uit mogelijk kan maken, en dan maar eens verder gaan denken over verknipping van het HRN. Dan maakt het voor de reiziger ook niet meer uit welke maatschappij er is, want ze zien een trein met hun bestemming en stappen erin, zonder na te denken ow ik moet nu in en uit checken. Daardoor verlaag je de drempel voor reizen, werp je ook niet een drempel op door vaker in en uit te moeten checken en houd iedereen de reiziger in de trein.

 

16-07-2023 23:19:33
mren
mren

Dat is technisch ook helemaal niet zo lastig. Het hele ov chipkaart-gebeuren is een circus van honderden miljoenen euro's om te zorgen dat de vervoerders geen honderd euro te weinig krijgen.

En de argumentatie zo doorzichtig: Hermes schaft contant geld af op bus en de invoer van pinbetalingen werd betaald door een tijdelijke (haha, geloof je het zelf...) verhoging van de tarieven van de OV chipkaart (dus een andere doelgroep).

 

17-07-2023 16:12:23
Amazonous
Amazonous

Zit je alleen nog met het argument dat vervoerders dan inzicht in elkaars opbrengen zouden krijgen, maar dat is te tackelen door de hele boel "echt" terug naar TLS te brengen als neutrale partij die de transacties verwerkt. In plaats van het eiland van whitelabel-systeempjes bij iedere vervoerder.

 

17-07-2023 16:54:21
stijngeluk
stijngeluk

Exact, bijvoorbeeld inderdaad TLS kan dan functioneren als ontvanger van alle data en betalingen, en die zet die 2 weer door naar de betreffende vervoerder(s).

Kijk naar maar naar Londen met TFL en de verschillende vervoerders. Nu bepaald TFL wel de tarieven die gelden in dit gebied, maar wel een voorbeeld hoe je kan werken met verschillende vervoerders, maar nagenoeg niet door hebt.

 

17-07-2023 17:01:27
Amazonous
Amazonous

Ik ben, vooral in de jaren dat ik in het NL'se OV werkte, altijd al tegenstander geweest van het whitelabel-systeem dat men rond de OV-chipkaart heeft ingevoerd. Iedere vervoerder bouwde zijn eigen Mijn <naam>-omgeving om je OVCP-data in te zien, een aantal vervoerders gingen compleet eigen backoffices bouwen en in het bestaande systeem hacken (Businesscard bij NS, RoR bij RET Rotterdam, ...), en dat moest allemaal een soort-van met elkaar werken, en dat werkte verre van, helemaal aan de kant die de reiziger niet ziet/hoort te zien. Nu heeft men met de Flex-backoffice een poging gedaan dat terug naar TLS te brengen, maar gebeurt dat weer niet consequent. Dwz: iedere vervoerder plakt er zijn eigen laag overheen.

Als ik het me goed herinner was dat bij de NS/CXX SSO-proef in Amersfoort een van de bezwaren van de toezichthouder naderhand: inzicht in elkaars transactiestromen.

 

17-07-2023 19:32:27
kleine_man
kleine_man
Quote
Amazonous (17-07-2023 16:12:23):

Zit je alleen nog met het argument dat vervoerders dan inzicht in elkaars opbrengen zouden krijgen, maar dat is te tackelen door de hele boel "echt" terug naar TLS te brengen als neutrale partij die de transacties verwerkt. In plaats van het eiland van whitelabel-systeempjes bij iedere vervoerder.


Tja, en nu heeft de NS dat. Dus wat is het verschil? Door het onderbrengen bij TLS betekend defacto dat je terug gaat naar het mechanisme achter de strippenkaart, maar nu worden de maatschappijen op hun werkelijke opbrengsten afgerekend.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

17-07-2023 19:49:23
Amazonous
Amazonous

Dat is een van de voornaamste bezwaren van de toezichthouder geweest in het hele SingleSignOn-verhaal. Vandaar dat ik de suggestie doe om dat terug los te koppelen van de vervoerders.

Door het beheer terug volledig bij TLS onder te brengen hoef je geen situatie te maken zoals de strippenkaart, men kan nog altijd op de werkelijke opbrengsten worden afgerekend volgens dezelfde methode als nu. Alleen ze krijgen die data niet meer, enkel een specificatie van de eigen transacties. Op die manier is bovengenoemd bezwaar verholpen. Ook abonnementen e.d. zijn prima te implementeren via TLS. Ik heb daar op andere plaatsen al eens ontwerpen van geschetst.

https://www.ad.nl/amersfoort/proef-een-keer-inchecken-valleilijn-mag-definitief-van-start-in-maart~a5450320/

[..]

De aanloop naar de proef verliep met horten en stoten. De koppeling van de systemen van de twee bedrijven maakte het mogelijk concurrentiegevoelige data van elkaar in te zien. Daar had de ACM grote bezwaren tegen omdat daar commercieel voordeel uit gehaald zou kunnen worden. Ook mag de proef maar maximaal een jaar duren.

NS en Connexxion losten dat op door de betalingsgegevens te stallen bij een externe partij, zo blijkt uit een brief van staatssecretaris Sharon Dijksma van september 2016.



Laatst bewerkt door Amazonous op 17-07-2023 19:50
 

28-07-2023 21:10:19
GerritJan
GerritJan

NS met plan B nog minimaal tot 2027 op hoofdrailnet



Laatst bewerkt door moderator op 11-08-2023 12:17
 

29-07-2023 10:10:30
phantom
phantom

De eerlijkheid en transparantie spat er vanaf 🀨

 

11-08-2023 10:05:58
GerritJan
GerritJan

Nieuwe concessie voor de NS

 

11-08-2023 11:41:16
Rsb
Rsb

Volgens verschillende media zou de Tweede Kamer nog het laatste woord hebben over de spitsheffing.

Wel opvallend te noemen dat er nu geld toe worst gelegd op het hoofdrailnet

 

11-08-2023 18:18:19
Trein_Reiz
Trein_Reiz
Quote
Rsb (11-08-2023 11:41:16):

Volgens verschillende media zou de Tweede Kamer nog het laatste woord hebben over de spitsheffing.


Klopt. Uiterliijk eind deze maand word het concept van de concessie naar de kamer gestuurd & op 26 september 2023 staat er een commisiedebat gepland over dit onderwerp.

 

12-08-2023 10:42:22
phantom
phantom
Quote
Rsb (11-08-2023 11:41:16):

Volgens verschillende media zou de Tweede Kamer nog het laatste woord hebben over de spitsheffing.


Dan gaat het nog wel even duren voor er duidelijkheid komt.
Dit kabinet bestaat feitelijk niet meer en wil besliswerk overlaten aan een nieuw kabinet/nieuwe 2e kamer,en daar moeten de verkiezingen nog voor komen over een maand of 2.
Eer dat dat bij normale gang van zaken eenmaal is gedaan en er iets is wat beslissingen wil/kan/mag nemen,dan is dit jaar zowiezo voorbij.

 

12-08-2023 11:03:53
Oldskool
Oldskool

Dit dossier is niet controversieel verklaart door de 2e kamer. Dus kan het gewoon door gaan, en blijft het niet liggen tot na de verkiezingen.

 

12-08-2023 11:09:22
Rsb
Rsb

Niet helemaal. De huidige Kamer heeft eind september nog een commissievergadering staan. Mogelijk dat men een en ander controversieel verklaart, maar tot die tijd loopt het wel door.

Edit: Was niet de eerste



Laatst bewerkt door Rsb op 12-08-2023 11:10, reden: Oldskool was me voor
 

14-08-2023 16:56:53
Trein_Reiz
Trein_Reiz

Brief Tweede Kamer aanbieding ontwerpconcessie Hoofdrailnet 2025-2033

Ontwerpconcessie HRN 2025 -2033

 

17-08-2023 12:46:25 1
bacr
bacr

Leuke column in de Volkskrant:

Had de trein niet gratis moeten zijn?

 

17-08-2023 20:58:34
Rsb
Rsb

Vind hem wel erg cynisch en ook niet helemaal juist qua cijfers.

 

17-08-2023 23:46:49
Karel1969
Karel1969
Quote
bacr (17-08-2023 12:46:25):

Leuke column in de Volkskrant:

Had de trein niet gratis moeten zijn?


Benieuwd wat de discussie over concurrentie op het spoor nog waard is in het geval dat de trein 'gratis' zou zijn, zoals in Luxemburg,

 

28-09-2023 00:30:36
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
Trein_Reiz (03-03-2023 17:35:40):

Arriva-treinen tussen Zwolle, Groningen en Leeuwarden vanaf 2025 stap dichterbij.

Zowel de economische evenwichtstoets, als de schorsing van de procedure (beide aangevraagd door I&W) zijn door het ACM afgewezen.

Details over het besluit (van ACM)


NS is in bezwaar gegaan tegen de afwijzing. ACM heeft het bezwaar behandeld, en concludeert:

  • De Europese regelgeving is gevolgd, een evenwichtstest mag alleen als een concessie verleend, of vergevorderd in de aanbesteding is.
  • De conclusie tot afwijzen van de procedure was verkeerd, dit had niet-ontvankelijk moeten zijn vanwege het gebrek aan daadwerkelijke toetsing.
  • Inhoudelijk blijft het eerdere besluit actueel.
  • NS kan tegen dit resultaat beroep instellen bij het CBb.