Toekomst Hoofd Rail Net (HRN) na 2024
Forum: Algemeen - Algemeen
19-08-2017 20:09:59
chris24
chris24
Op dit moment is de overheid aan het onderzoeken wat er na 2024 met HRN moet gaan gebeuren. In de onderzoeken kijken ze naar de vier scenario’s:

1. Onderhandse gunning van het vervoer over het gehele spoornetwerk aan NS. In dit scenario worden alle gedecentraliseerde treindiensten weer gecentraliseerd en wordt het gehele spoornet onderhands gegund aan NS.

2. Onderhandse gunning van het vervoer op een hoofdrailnet aan NS en openbare aanbesteding van de gedecentraliseerde treindiensten waarbij gevarieerd wordt in de omvang van het hoofdrailnet.

3. Openbare aanbesteding van het vervoer op een hoofdrailnet en van de gedecentraliseerde treindiensten aan (private) vervoersmaatschappijen waarbij gevarieerd wordt in de omvang van het hoofdrailnet.

4. Openbare aanbesteding van het vervoer op het gehele spoornetwerk dat in meerdere kavels is opgedeeld aan (private) vervoersmaatschappijen.

Link van het bericht https://www.ovpro.nl/trein/2016/10/25/onafhankelijke-onderzoeksleiders-voor-onderzoek-ordening-spoor/

Er zijn al partijen die hun voorkeur bekend gemaakt hebben.
Rover optie 2
FNV optie 1

Ik zelf ga voor optie 2 met extra aanbesteden van bepaalde dienste/lijnen.
Deze series (met huidige nummering) zal als het aan mij ligt aanbesteden.
3300, 3400, 4400, 4800, 5200, 5400, 6400, 6600, 6700, 7000, 7500, 7600, 8100, 9000 en 9600

Hoe staan jullie hierin?
 

19-08-2017 20:14:03
Oldskool
Oldskool
Bijna alle sprinterseries weghalen bij NS dus. Doet NS het zo slecht op die lijnen dan?  

19-08-2017 20:19:05
chris24
chris24
Ik vind zelf dat de NS het te veel verwaarloosd en waar het aanbesteed is komen er veel meer reizigers er op af. Kijk alleen maar al naar de Maas en de Vallei lijn. In de randstad laat ik op de 3300, 3400, 4800 en 5400 na alles bij NS rijden.  

19-08-2017 20:27:24
Oldskool
Oldskool
De door jou genoemde series zijn in de spits goed gevulde treinen, buiten de spits zit er niet veel in. Wat wil je dan bereiken met aanbesteden? Kwartiersdienst? Dat is denk ik meer lucht verplaatsen dan reizigers.  


19-08-2017 20:32:54
chris24
chris24
Lagere kosten, meer service en hogere dienstverlening dus meer klanten. Rond Haarlem kun je bv. wat buslijnen die parallel rijden met de trein onaantrekkelijk maken (denk aan lijn 73) of gedeeltelijk schrappen (lijn 80).  

19-08-2017 20:36:03
MCN-GVC
MCN-GVC
Zoals elke echte spoorman, zou ik gewoon voor optie 1 kiezen. Wanneer er geen concurrentie is en de gehele inkomsten van de reizigersdienst terug keren naar de treindienst en de service voor de reiziger. Als alle spoorsectoren (NS,Prorail,onderhoud,Nedtrain) bij elkaar zitten krijg je ook niet het naar de ander wijzen wie schuldig is aan een problemen of wie er gaat betalen, het wordt opgelost. Kijk maar naar de aanbestede infra. Vroeger reden ze 7 dagen in de week hele baanvakken met stopmachines. Nu maar 3 dagen de kleine slechtst gelegen stukken. En ieder weet hier wel hoe het spoor er bij ligt. Bij private ondernemers gaat het om concurreren en het het goedkoopst doen, niet het beste voor de reiziger. Nederland is veel te klein om op te splitsen. Maak er weer één trots bedrijf van waar alles wordt gedaan voor de klant.  

19-08-2017 20:47:10 1
Frontier
Frontier
Optie 1, gewoon alles terug naar NS, zoals het in betere tijden was. OV moet functioneel zijn, niet efficiënt en/of winstgevend.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-08-2017 20:49:11
icened
icened
Ga voor optie 2. 'Monopolist' NS moet wat meer concurrentie op het hoofdrailnet hebben door bepaalde Sprinter diensten weg te halen buiten de Randstad. Met name in Noordoost Nederland, Oost Nederland en Zuidoost Nederland.

HSL integreren in NS Intercity netwerk zodat meer en nieuwe mogelijkheden zijn om een nieuwe IC netwerk te maken.
 

19-08-2017 20:51:03
daniel_ddr
daniel_ddr
@MCN-GVC: Over welk bedrijf dat alles doet voor de klant heb je het dan? Niet NS naar mijn idee, tenzij je bedoelt "alles doen om de klant dwars te zitten"

@chris24: Ooit op een kaart gekeken? De parallelliteit tussen de trein en bus 73 houdt op bij het feit dat die bus ook van Haarlem via Beverwijk naar Uitgeest rijdt, maar verder bedient die een totaal ander gebied. Buurtbus 481 heeft een veel grotere parallelliteit, maar die zal vast niet massaal treinreizigers wegtrekken.

Lijn 80 is een ander verhaal inderdaad.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-08-2017 20:58:50
chris24
chris24
Ik woon zelf in deze regio. Dus weet waar ik over praat. Omdat de trein behoorlijk vol is nemen behoorlijk wat reizigers de bus 73 i.p.v. De trein als je de treindienst verbeterd en de bus knipt in Velserbroek of Haarlem Noord komt de trein een stuk voller en rendabeler op de dag. Lijn 481 is een buurtbus en bijt niet zo erg.  

19-08-2017 21:02:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Maar dan draai je oorzaak en gevolg om: de bus is dus populair omdat de trein niet aantrekkelijk is, dan hoef je de bus niet onaantrekkelijk te maken (trager is 'ie toch al) maar wel de trein aantrekkelijker door bv. vaker te rijden.
De bus heeft immers weer een functie voor andere verbindingen en is doorgaand gewoon efficiënter te rijden.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 19-08-2017 21:03


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-08-2017 21:06:24
chris24
chris24
Zo wordt er wel in deze regio gedacht. En ik los dit probleem op een Arriva achtig constructie op.

Laatst bewerkt door chris24 op 19-08-2017 21:07
 

19-08-2017 21:17:17
Frontier
Frontier
Arriva-achtige constructies dienen nu juist uitgebannen te worden.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-08-2017 22:13:17
Oldskool
Oldskool
Quote
icened (za 19 aug 2017 20:49:11 https://somda.nl/forum/19620/p623256/): Ga voor optie 2. 'Monopolist' NS moet wat meer concurrentie op het hoofdrailnet hebben door bepaalde Sprinter diensten weg te halen buiten de Randstad. Met name in Noordoost Nederland, Oost Nederland en Zuidoost Nederland.

HSL integreren in NS Intercity netwerk zodat meer en nieuwe mogelijkheden zijn om een nieuwe IC netwerk te maken.
Concurrentie is er pas als de reizigers kunnen kiesen voor vervoerder A of B. Die keus is er dus niet, en dus geen concurrentie
 

19-08-2017 22:27:57
sjoerd
sjoerd
Quote
chris24 (za 19 aug 2017 20:32:54 https://somda.nl/forum/19620/p623251/): Lagere kosten, meer service en hogere dienstverlening dus meer klanten. Rond Haarlem kun je bv. wat buslijnen die parallel rijden met de trein onaantrekkelijk maken (denk aan lijn 73) of gedeeltelijk schrappen (lijn 80).

Het is hier al heel vaak gemeld, maar het wil bij sommigen maar niet doordringen dat het aanbesteden van treindiensten de lagere overheden geld kost (en dus de burger) en dat NS die treindiensten er grotendeels gratis bij deed.
Daarnaast staat in den lande veel materieel weg te roesten dat nog lang niet aan het einde van de levensduur is. Ook dat wordt indirect door de burgers betaald.
Ook wordt niet meegewogen dat ons land meer treinreizigers is gaan tellen omdat de wegen dichtvloeien, er meer inwoners zijn, en dat zij zich ook meer verplaatsen. Dus is het ook logisch dat hier en daar frequenties worden verhoogd door de regionale bedrijven, waarbij zij een ander personeelsbeleid voeren. Ook de NS heeft op vervoersgroei ingespeeld in de tijd van voor de aanbestedingen en vele frequenties getild van uurdiensten naar halfuurdiensten.

Laatst bewerkt door sjoerd op 19-08-2017 22:35
 

19-08-2017 23:01:41
kleine_man
kleine_man
Waarbij het wel een verschil is of de NS €2 mln per jaar krijgt voor de exploitatie van een lijn en hiervoor een minimale service verleent of dat het naar een concurrent gaat die er de maximale service voor verleent.

Ik zal niet pretenderen dat andere vervoerders beter zijn dan de NS, maar de NS levert niet meer de service zoals 20 jaar (en zelfs 10 jaar) geleden. Dat heeft alles met de manier van het werken van de NS te maken. De 100% focus op het procesmatige en het volledig uitbannen van inlevingsvermogen in de reiziger hebben van de NS een klantonvriendelijk bedrijf gemaakt. Het troostende is dat de meeste geprivatiseerde overheidsbedrijven door dezelfde fase gegaan en de meesten er weer bovenop gekomen zijn.

Dat de politiek reageert op de onvrede door ook naar andere mogelijkheden te kijken en zelfs in overweging om het spoorwegnet op te knippen zou een keihard signaal richting de NS moeten zijn dat ze het roer drastisch moeten omgooien. Als je niet doet wat de markt verwacht leg je uiteindelijk het loodje. Ook al besta je als bedrijf bijna 100 jaar.

Ik ben geen voorstander van scenario 1. Dan beloon je de NS voor het wanbeleid wat ze de afgelopen jaren gevoerd hebben en wordt de NS niet gestimuleerd om dit te verbeteren.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

20-08-2017 00:17:16
AlexNL
AlexNL
Quote
Oldskool (za 19 aug 2017 22:13:17 https://somda.nl/forum/19620/p623269/):

Concurrentie is er pas als de reizigers kunnen kiesen voor vervoerder A of B. Die keus is er dus niet, en dus geen concurrentie

Nee, concurrentie is er als degene die voor de dienst betaalt kan kiezen door wie hij de treinen laat rijden. Op grote delen van het spoor is dat niet de reiziger, maar is dat de (al dan niet decentrale) overheid.

Dat NS verlieslatende sprinterdiensten er nu gratis bij doet betekent niet dat het geen geld kost: de afdracht aan de aandeelhouder, het Ministerie van Financiën, is nu lager dan wanneer NS enkel het IC-netwerk zou rijden en de lokale decentrale overheden een subsidiebedrag zouden krijgen voor het organiseren van treindiensten in hun regio.
 

20-08-2017 00:18:34
waalkade
waalkade
Quote
daniel_ddr (za 19 aug 2017 20:51:03 https://somda.nl/forum/19620/p623258/): @MCN-GVC: Over welk bedrijf dat alles doet voor de klant heb je het dan? Niet NS naar mijn idee, tenzij je bedoelt "alles doen om de klant dwars te zitten"

@chris24: Ooit op een kaart gekeken? De parallelliteit tussen de trein en bus 73 houdt op bij het feit dat die bus ook van Haarlem via Beverwijk naar Uitgeest rijdt, maar verder bedient die een totaal ander gebied. Buurtbus 481 heeft een veel grotere parallelliteit, maar die zal vast niet massaal treinreizigers wegtrekken.

Lijn 80 is een ander verhaal inderdaad.
Daar ben ik het niet mee eens. Het enige station waar lijn 80 in de buurt komt is Halfweg Zwanenburg.
Trouwens lijn 80 is de vervanger van een tram lijn en die was immens veel populairder toen der tijd bij de badgasten dan de trein.
 

20-08-2017 09:30:36
mvschoon
mvschoon
En natuurlijk Hlms.  

20-08-2017 10:28:40
didam2009
didam2009
Waarom doen ze niet het zelfde als in Zwitserland alle stoptreinen bij regionale maatschappijen en het intercity verkeer bij de staats spoorwegen


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

20-08-2017 10:50:24
sjoerd
sjoerd
Ik ben geen onverdeeld voorstander van opsplitsing, maar ik moet toegeven dat het in Zwitserland erg goed werkt. Ik heb dat aan den lijve mogen ondervinden de afgelopen weken. Er zijn enkele zogenaamde S-bahnnetten rond grote steden gedefinieerd, zoals rond Basel en Zürich. Hoewel het soms gewoon uitlopers van het spoorwegnet zijn, wordt er frequent (halfuurdienst) en uiteraard elektrisch gereden met keurige snelle treinstellen. Er wordt gul opgetrokken en geremd, dat wil zeggen: niet met samengeknepen billen. De reizigersinfo is uitgebreid: je ziet op de displays precies per perronfase waar je moet instappen in welke klasse en daardoor zie je ook hoe lang de trein zal zijn. Ook het personeel is vriendelijk, komt consequent controleren, is pro-actief (vraagt zelf of je als vreemdeling hulp nodig hebt), keurig gekleed en herkenbaar, en laat zich absoluut niet gek maken door lastige klanten. Grappig: op één zijlijn reden twee machinisten in twee diensten met één elektrisch tweetje de gehele dag heen en weer in een halfuurdienst. Rondje om drie kerken!  

20-08-2017 11:28:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
waalkade (zo 20 aug 2017 00:18:34 https://somda.nl/forum/19620/p623279/): Daar ben ik het niet mee eens. Het enige station waar lijn 80 in de buurt komt is Halfweg Zwanenburg.
Trouwens lijn 80 is de vervanger van een tram lijn en die was immens veel populairder toen der tijd bij de badgasten dan de trein.
Halfweg-Zwanenburg, Haarlem Spaarnwoude, Haarlem, Heemstede-Aerdenhout en Zandvoort liggen allen langs die lijn (die laatste een klein stukje lopen) en bij Sloterdijk kruist 'ie de aanvoerlijn vanuit de bewoonde wereld (M50). Dat is toch aardig parallel lopend te noemen
Als die lijn samen met een treindienst in een regionale concessie had gezeten dan had 'ie nooit zo gelopen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-08-2017 12:29:23
dh3201
dh3201
Tsja, waarom zou je beter je best gaan doen als je met aanrommelen ook je boekhouders tevreden kunt houden? %08%


Shqiperise-lopers?
 

20-08-2017 12:46:23
waalkade
waalkade
Quote
mvschoon (zo 20 aug 2017 09:30:36 https://somda.nl/forum/19620/p623287/): En natuurlijk Hlms.
Ja, daar is de trein de buslijn 80 gaan beconcurreren.
Halfweg had lang geleden nog een station wat geen bestaansrecht bleek te hebben.
(kon het niet bolwerken tegen de tram)

Laatst bewerkt door waalkade op 20-08-2017 12:47
 

20-08-2017 13:00:38
phantom
phantom
Ikzelf twijfel nog tussen 2 en 4
Waarbij ik zeg dat versie 2 eigenlijk voor mijn gevoel lijkt op een voortzetting van het huidige gebeuren.
NS stoot zelf lijnen af en andere partijen zien er wat in en gaan daar de dienst uitmaken.

Al denk ik dat optie 4 nu aangrijpen om mee te dreigen,wellicht kan helpen om NS is wakker te schudden als ze dr een bende van blijven maken op diverse vlakken,met dien verstande dat men wel bereid is om dit dan ook echt uit te voeren als er geen flinke verbetering zichtbaar is.
Nu lijkt het naar de bevolking in ieder geval dat NS maar kan doen waar t zin in heeft zonder gestraft te worden,dat beeld moet weg,of t nou klopt of niet.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-08-2017 13:38:31
mvschoon
mvschoon
Quote
daniel_ddr (zo 20 aug 2017 11:28:05 https://somda.nl/forum/19620/p623294/):
Quote
waalkade (zo 20 aug 2017 00:18:34 https://somda.nl/forum/19620/p623279/): Daar ben ik het niet mee eens. Het enige station waar lijn 80 in de buurt komt is Halfweg Zwanenburg.
Trouwens lijn 80 is de vervanger van een tram lijn en die was immens veel populairder toen der tijd bij de badgasten dan de trein.
Halfweg-Zwanenburg, Haarlem Spaarnwoude, Haarlem, Heemstede-Aerdenhout en Zandvoort liggen allen langs die lijn (die laatste een klein stukje lopen) en bij Sloterdijk kruist 'ie de aanvoerlijn vanuit de bewoonde wereld (M50). Dat is toch aardig parallel lopend te noemen
Als die lijn samen met een treindienst in een regionale concessie had gezeten dan had 'ie nooit zo gelopen.
Oeps, vergat ik Had gewoon... maar station Hlm doet lijn 80 echt niet aan, da's wel meer dan een klein stukje lopen. En M50 noemen wat juist een kruisende lijn is, vind ik geen sterk argument. De 80 heeft zeker niet meer de allure van vroeger, maar is meer dan een overlap met de trein.
 

20-08-2017 19:22:14
icened
icened
Quote
phantom (zo 20 aug 2017 13:00:38 https://somda.nl/forum/19620/p623311/): Ikzelf twijfel nog tussen 2 en 4
Waarbij ik zeg dat versie 2 eigenlijk voor mijn gevoel lijkt op een voortzetting van het huidige gebeuren.
NS stoot zelf lijnen af en andere partijen zien er wat in en gaan daar de dienst uitmaken.


Sinds wanneer stoot NS de nevenlijnen al af? En is het niet zo geïntegreerde vervoerders efficiënter het openbaar vervoer kunnen regelen dankzij een goede mobiliteitsketen waar bussen en treinen van Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus/Keolis goed op elkaar aansluiten.

Het zal me benieuwen hoe de aansluiting zal zijn van de stadsbussen (Syntus) op de Sprinter Zwolle - Kampen/Enschede (Keolis) vanaf december.
 

20-08-2017 19:28:34
dennistd
dennistd
Die aansluiting zal waarschijnlijk niet veel veranderen: de tijdligging is namelijk ook vrijwel hetzelfde.  

20-08-2017 22:30:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mvschoon (zo 20 aug 2017 13:38:31 https://somda.nl/forum/19620/p623314/): En M50 noemen wat juist een kruisende lijn is, vind ik geen sterk argument.
Wel goed lezen he: M50 heeft een aanvoerfunctie naar Ass, maar eveneens naar lijn 80 (één halte eerder) waardoor je daar ook van een soort van overlap kunt spreken.

Quote
Sinds wanneer stoot NS de nevenlijnen al af?
De plannen met de MerwedeLingeLijn net voor de aanbesteding kwamen daar verdacht dicht bij in de buurt, daar zag men toen eigenlijk alleen nog brood in Ddr-Gr.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-08-2017 00:06:51
broek53
broek53
NS heeft nog nooit een lijn afgestoten, uiteraard. Zolang als het bedrijf in zijn oude vorm bestaan heeft, is het reizigersvervoer noch het goederenvervoer ergens gestaakt zonder toestemming van het Rijk.  

21-08-2017 07:24:52
mdeen
mdeen
Quote
Frontier (za 19 aug 2017 20:47:10 https://somda.nl/forum/19620/p623254/): Optie 1, gewoon alles terug naar NS, zoals het in betere tijden was. OV moet functioneel zijn, niet efficiënt en/of winstgevend.

Betere tijden, zoals toen de NS wilde stoppen met bijvoorbeeld de noordelijke nevenlijnen? Of toen NS constructies verzon als een bus van Venlo naar Venray zodat ze een sneltrein konden rijden?
NS is echt niet zaligmakend.

Quote
broek53 (ma 21 aug 2017 00:06:51 https://somda.nl/forum/19620/p623357/): NS heeft nog nooit een lijn afgestoten, uiteraard. Zolang als het bedrijf in zijn oude vorm bestaan heeft, is het reizigersvervoer noch het goederenvervoer ergens gestaakt zonder toestemming van het Rijk.

Dat is semantisch geneuzel. De overheid zegt niet tegen NS "die lijn is onrendabel, stop maar met de dienstregeling" zoals bijvoorbeeld op Santpoort - IJmuiden. Dat is toch echt de NS die zegt "wij willen hier niet meer rijden" en de overheid zegt "ok".
 

21-08-2017 08:06:20
edje
edje
Optie 2
Ik zie niet in, waarom de NS de lokale lijnen weer terug zou moeten krijgen.
De huidige vervoerders doen het er prima.

Het is gewoon bewezen dat, als je op 1 lijn, vast materieel en vast personeel zet, je een hele betrouwbare dienst uitvoering krijgt.
Als het weer terug naar NS zou moeten gaan, zie ik het al gebeuren, dat deze lijntjes weer min of meer vergeten worden.

Overigens een slechte zaak van de FNV om zo'n pro NS houding aan te nemen. Zijn ze er voor de NS, of voor het spoorwegpersoneel van wat voor een vervoerder dan ook.
 

21-08-2017 09:31:16
VIRMm1
VIRMm1
Fnv is er voor het personeel.
CAO van NS is gewoon veel beter dan dat van welke railvervoerder dan ook.
Wanneer alle regionale lijnen terug gaan naar NS kan die ook het personeel weer overnemen. Dat personeel rijdt vervolgens onder een betere CAO rond. Logisch dus dat Fnv voor 1 kiest.
 

21-08-2017 09:43:57
ZJ37
ZJ37
Hoewel ik geen voorstander ben van tig vervoerders op dezelfde verbindingen, zou het operationeel het beste zijn als 1 vervoerder het HRN verzorgt (dus IC en SPR), aangevuld door dezelfde of andere vervoerders die de niet met het HRN overlappende zijlijnen exploiteren.

Maar ook hier geldt: als alles bij 1 vervoerder blijft zul je ook geen onzinnige taferelen meer krijgen zoals 'problemen met de materieelinzet' waarbij een verbinding lam ligt en tegelijk materieel van een andere vervoerder gewoon beschikbaar is.
 

21-08-2017 11:04:13
marciekemp
marciekemp
Zeker bij de regionale vervoerders ziet het personeel graag dat alles weer onder NS gaat vallen. Ook om de betere CAO maar zeker ook om de manier van bedrijfsvoering, zo is de menselijkemaat bij bijvoorbeeld Arriva vaak ver te zoeken en is het een puur zakelijke bedrijfsvoering, gewoon zo min mogelijk kosten maken als het moet zelfs over de ruggen van het personeel en de reizigers, bij Arriva ben je als personeel helemaal maar een nummertje. Ook bij NS zie je het al wel steeds zakelijker worden, maar binnen NS is de menselijkemaat nog wel te vinden, het is er voor alsnog een stuk minder zakelijk dan bij de regionale vervoerders die puur en alleen naar het geld kijken.  

21-08-2017 11:15:37
treinfan
treinfan
Quote
ZJ37 (ma 21 aug 2017 09:43:57 https://somda.nl/forum/19620/p623376/): Hoewel ik geen voorstander ben van tig vervoerders op dezelfde verbindingen, zou het operationeel het beste zijn als 1 vervoerder het HRN verzorgt (dus IC en SPR), aangevuld door dezelfde of andere vervoerders die de niet met het HRN overlappende zijlijnen exploiteren.

Maar ook hier geldt: als alles bij 1 vervoerder blijft zul je ook geen onzinnige taferelen meer krijgen zoals 'problemen met de materieelinzet' waarbij een verbinding lam ligt en tegelijk materieel van een andere vervoerder gewoon beschikbaar is.
Ik vraag mij af hoe het zou gaan na verstoringen op een lijn waar 2 vervoerders rijden. Met een beetje geluk rijdt er dan wél zo snel mogelijk een trein om mensen weg te krijgen. Concurrentie ten top
 

21-08-2017 11:18:21
b2py
b2py
Hoe gaat dat nu in Limburg bijvoorbeeld?  

21-08-2017 11:23:51
thom
thom
Quote
kleine_man (za 19 aug 2017 23:01:41 https://somda.nl/forum/19620/p623273/):
Ik zal niet pretenderen dat andere vervoerders beter zijn dan de NS, maar de NS levert niet meer de service zoals 20 jaar (en zelfs 10 jaar) geleden. Dat heeft alles met de manier van het werken van de NS te maken. De 100% focus op het procesmatige en het volledig uitbannen van inlevingsvermogen in de reiziger hebben van de NS een klantonvriendelijk bedrijf gemaakt. Het troostende is dat de meeste geprivatiseerde overheidsbedrijven door dezelfde fase gegaan en de meesten er weer bovenop gekomen zijn.


Laten we even niet vergeten dat het de politiek is die NS afrekent op hun punctualiteit, en daardoor al die idioterie ontstaan is en waardoor bv treinen niet meer een paar seconden wachten op een overstap maar punctueel vertrekken...
Quote

Dat de politiek reageert op de onvrede door ook naar andere mogelijkheden te kijken en zelfs in overweging om het spoorwegnet op te knippen zou een keihard signaal richting de NS moeten zijn dat ze het roer drastisch moeten omgooien. Als je niet doet wat de markt verwacht leg je uiteindelijk het loodje. Ook al besta je als bedrijf bijna 100 jaar.
 

21-08-2017 11:53:18
umbusko
umbusko
Quote
ZJ37 (ma 21 aug 2017 09:43:57 https://somda.nl/forum/19620/p623376/): Hoewel ik geen voorstander ben van tig vervoerders op dezelfde verbindingen, zou het operationeel het beste zijn als 1 vervoerder het HRN verzorgt (dus IC en SPR), aangevuld door dezelfde of andere vervoerders die de niet met het HRN overlappende zijlijnen exploiteren.

Maar ook hier geldt: als alles bij 1 vervoerder blijft zul je ook geen onzinnige taferelen meer krijgen zoals 'problemen met de materieelinzet' waarbij een verbinding lam ligt en tegelijk materieel van een andere vervoerder gewoon beschikbaar is.

Wat ik hier zo lees als voordelen van regionale vervoerders is vooral: materieel en personeel op één lijn biedt een betrouwbare dienst. Maar daar heb je niet per se meerdere vervoerders voor nodig, één vervoerder kan dat ook zo inrichten (al dan niet door materieel en personeel op één dag op die lijn te houden, en daarna eventueel te wisselen), en als je wel de mogelijkheid hebt om materieel of personeel uit te wisselen bij een verstoring is dat wel zo handig.
(En even vanuit de reiziger gedacht: laten we alsjeblieft dat omchecken afschaffen, welke naam er ook op de trein staat...)
 

21-08-2017 12:27:18
Chrisdb
Chrisdb
Wellicht even ter informatie, maar als voor optie 4 gekozen wordt, is er nog een klein beertje op de weg: Ministerie van Financiën moet dan alle aandelen in NS verkopen.

Anders krijg je nog valse concurrentie...
... En ik denk niet dat Den Haag dit lucratieve dingetje kwijt wil.



Laatst bewerkt door Chrisdb op 21-08-2017 12:29
 

21-08-2017 16:15:58
phantom
phantom
Quote
mdeen (ma 21 aug 2017 07:24:52 https://somda.nl/forum/19620/p623363/):
Quote
broek53 (ma 21 aug 2017 00:06:51 https://somda.nl/forum/19620/p623357/): NS heeft nog nooit een lijn afgestoten, uiteraard. Zolang als het bedrijf in zijn oude vorm bestaan heeft, is het reizigersvervoer noch het goederenvervoer ergens gestaakt zonder toestemming van het Rijk.

Dat is semantisch geneuzel. De overheid zegt niet tegen NS "die lijn is onrendabel, stop maar met de dienstregeling" zoals bijvoorbeeld op Santpoort - IJmuiden. Dat is toch echt de NS die zegt "wij willen hier niet meer rijden" en de overheid zegt "ok".


Juist daarom gaat optie 1 niet werken,of het wenselijk is in sommige mensen hun visie is een ander verhaal.
NS zat niet meer te wachten om vervoer te onderhouden op bovengenoemde lijn,die wilde er vanaf.
Ze wilde ook af van Ddr-Gdm vanwege te weinig winst,das een andere manier om te zeggen te weinig reizigers en teveel onderhoud wat zich niet terug betaald vanwege te weinig betalende klanten.
Of het nu beter is weet ik niet ik reis nooit op die lijn,toen niet en nu niet.
Maar men was maar wat gelukkig dat Arriva er wilde rijden.
Lijntje van Gouda ri Alphen en verder,ook daar heb ik genoeg over gehoord dat NS er van af wilde vanwege de noemer onrendabel.

Komt er wel bij dat de overheid ook in bepaalde gevallen niet meer blijkens was om subsidies aan NS te geven voor bepaalde concessies,in elk geval niet qua bedragen zoals NS ze wenste(telkens verhoogt)
Waarbij ik me nu dan afvraag,rijden nieuwe vervoerders helemaal zonder subsidie en brengt het vervoer nu meer geld in het laatje daar dan onder NS bewind,ofwel is het reizigers aantal omhoog gegaan daar ?

Optie 4 en een beer op de weg ?
Een beetje off topic,maar als NS in het geheel her en der moet worden ondersteund met centen en het lijd regelmatig imago schade,is dat beertje er dan nog wel als men optie 4 doorvoert ?
Dat ministerie ziet volgens mij liever geld binnenkomen dan weglopen uit hun kas,ik ben dus van mening dat als hun kassa positief rinkelt ze dr eigen schoonmoeder nog zouden verkopen als t genoeg oplevert %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-08-2017 17:17:52
reisthijs
reisthijs
De andere vervoerders rijden zeker niet zonder subsidie, de regionale concesies zijn allemaal gesubsidieerd. Hoofdrailnet is de grote uitzondering.

NS als geheel maakt nog steeds winst, en zolang dat zo blijft ziet het Ministerie van Financiën elk jaar geld binnenkomen.
 

21-08-2017 17:41:00
Oldskool
Oldskool
Quote
phantom (ma 21 aug 2017 16:15:58 https://somda.nl/forum/19620/p623405/)

Juist daarom gaat optie 1 niet werken,of het wenselijk is in sommige mensen hun visie is een ander verhaal.
NS zat niet meer te wachten om vervoer te onderhouden op bovengenoemde lijn,die wilde er vanaf.
Lees je wel wat andere, met veel meer kennis van zaken dan jij, hier al meerdere malen hebben geschreven. Lees anders deze quote even:
Quote
broek53 (ma 21 aug 2017 00:06:51 https://somda.nl/forum/19620/p623357/): NS heeft nog nooit een lijn afgestoten, uiteraard. Zolang als het bedrijf in zijn oude vorm bestaan heeft, is het reizigersvervoer noch het goederenvervoer ergens gestaakt zonder toestemming van het Rijk.


Quote
Ze wilde ook af van Ddr-Gdm vanwege te weinig winst,das een andere manier om te zeggen te weinig reizigers en teveel onderhoud wat zich niet terug betaald vanwege te weinig betalende klanten.
Of het nu beter is weet ik niet ik reis nooit op die lijn,toen niet en nu niet.
Maar men was maar wat gelukkig dat Arriva er wilde rijden.
Als je met "ze" NS bedoelt, klopt er niks van, wat je hier zegt. Als je met "ze" politiek bedoelt, dan wel.
Quote
Lijntje van Gouda ri Alphen en verder,ook daar heb ik genoeg over gehoord dat NS er van af wilde vanwege de noemer onrendabel.
Klopt ook niet. NS wilde niet van die lijn af. Politiek dacht en denkt dat het met een andere vervoerder beter kan en gaat. En hun planning om de lijn door te trekken is bij lange na ook nog niet rond.

Quote
Komt er wel bij dat de overheid ook in bepaalde gevallen niet meer blijkens was om subsidies aan NS te geven voor bepaalde concessies,in elk geval niet qua bedragen zoals NS ze wenste(telkens verhoogt)
Waarbij ik me nu dan afvraag,rijden nieuwe vervoerders helemaal zonder subsidie en brengt het vervoer nu meer geld in het laatje daar dan onder NS bewind,ofwel is het reizigers aantal omhoog gegaan daar ?
NS krijgt geen subsidie. En het verhogen van treinkaartjes komt ook doordat Prorail infra heffingen omhoog gooit.

Het lijkt mij in het geheel beter dat je je eerst eens echt goed gaat verdiepen in hoe het allemaal daadwerkelijk zit. Niet maar lukraak het e.e.a hier neer kwakken wat zo gemakkelijk onderuit te halen is.
 

21-08-2017 19:59:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Oldskool (ma 21 aug 2017 17:41:00 https://somda.nl/forum/19620/p623411/):
Quote
Ze wilde ook af van Ddr-Gdm vanwege te weinig winst,das een andere manier om te zeggen te weinig reizigers en teveel onderhoud wat zich niet terug betaald vanwege te weinig betalende klanten.
Of het nu beter is weet ik niet ik reis nooit op die lijn,toen niet en nu niet.
Maar men was maar wat gelukkig dat Arriva er wilde rijden.
Als je met "ze" NS bedoelt, klopt er niks van, wat je hier zegt. Als je met "ze" politiek bedoelt, dan wel.
Wat phantom hier stelt klopt wel degelijk. Het exploitatiecontract voor Ddr-Gdm is in april 2004 door NS per 1 april 2005 opgezegd!
Daarna is er nog een mislukte aanbesteding geweest in 2005, pas daarna is de lijn meegenomen in de aanbesteding van het DAV-gebied door de provincie Zuid-Holland.

Hier is ook nog wat achtergrond uit die periode te lezen in een uitspraak van het CBB over de mislukte eerste aanbesteding: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:CBB:2005:AT2530


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-08-2017 20:10:16
mv
mv
Voor Noord Nederland: Sprinters onderbrengen bij een vervoerder als Arriva of Syntus. Rest gewoon HRN bij NS!

Gr

Laatst bewerkt door mv op 21-08-2017 20:11, reden: Txt
 

21-08-2017 20:17:02
AlexNL
AlexNL
Quote
Chrisdb (ma 21 aug 2017 12:27:18 https://somda.nl/forum/19620/p623395/): Wellicht even ter informatie, maar als voor optie 4 gekozen wordt, is er nog een klein beertje op de weg: Ministerie van Financiën moet dan alle aandelen in NS verkopen.

Anders krijg je nog valse concurrentie...
... En ik denk niet dat Den Haag dit lucratieve dingetje kwijt wil.




Je zou NS kunnen opsplitsen: het vastgoeddeel laat je dan bij het ministerie van financiën, de exploitatieonderdelen (NSR, NSI, NedTrain en Abellio) worden verkocht of naar de beurs gebracht. (Met een KPN-achtige constructie om het bedrijf te beschermen tegen vijandige overnames.)
 

21-08-2017 20:49:57
chris24
chris24
Er zijn al provincies die hun voorkeur bekend hebben gemaakt voor na 2024.
Provincie Noord Holland optie 2 met de 3400, 4800 en 5400 in concessie Haarlem-IJmond, incl. 6x/u Hlm-Asd.
Provincie Drenthe optie 3
Provincie Groningen optie 2 met sprinters allemaal aanbesteden.
Provincie Noord Brabant zolang het maar GEEN optie 1 wordt.
Provincie Zuid Holland optie 2.

Laatst bewerkt door chris24 op 21-08-2017 20:50
 

21-08-2017 21:09:21
icened
icened
Uit welke bron heb je deze informatie? Zien welke optie provincie Overijssel heeft. Als ze uit eigen belang denken gok ik op optie 2. Er zijn namelijk al een aantal Sprinter diensten naar andere vervoerders gegaan.  

21-08-2017 21:13:45
sjoerd
sjoerd
Apart dat er provincies zijn die (vrijwel) geen uitbestede regionale lijnen hebben, en wel optie 2 als voorkeur hebben. Ik ben wel benieuwd naar de motivaties.  

21-08-2017 21:20:33
b2py
b2py
Als je 1 3 en 4 niet wilt blijft er 1 veilige keuze over eah  

21-08-2017 21:24:25
chris24
chris24
Quote
icened (ma 21 aug 2017 21:09:21 https://somda.nl/forum/19620/p623433/): Uit welke bron heb je deze informatie? Zien welke optie provincie Overijssel heeft. Als ze uit eigen belang denken gok ik op optie 2. Er zijn namelijk al een aantal Sprinter diensten naar andere vervoerders gegaan.
Het komt uit dit document let op pdf alert! http://www.dova.nu/bestanden/2017-04%20Bijlage%20Reacties%20op%20rapport%20%27Kiezen%20voor%20een%20goed%20spoor%27.pdf.
Overijssel heeft de kaarten nog niet laten zien.
 

21-08-2017 21:30:20
Oldskool
Oldskool
@daniel_ddr: NS-medewerkers hadden zelfs gebroken diensten voor de hc's (want die moesten er bij) voorgesteld. Plan V werd ook aangepast voor 1 mans bediening. Maar er was een wethouder die alles van tafel heeft geveegd. Er moest van hem toen d'r tijd een andere vervoerder komen. (bron: NS-medewerkers uit de projectgroep die met die aanbesteding bezig waren)  

21-08-2017 22:18:25
broek53
broek53
Quote
mdeen (ma 21 aug 2017 07:24:52
Quote
broek53 (ma 21 aug 2017 00:06:51 https://somda.nl/forum/19620/p623357/): NS heeft nog nooit een lijn afgestoten, uiteraard. Zolang als het bedrijf in zijn oude vorm bestaan heeft, is het reizigersvervoer noch het goederenvervoer ergens gestaakt zonder toestemming van het Rijk.

Dat is semantisch geneuzel. De overheid zegt niet tegen NS "die lijn is onrendabel, stop maar met de dienstregeling" zoals bijvoorbeeld op Santpoort - IJmuiden. Dat is toch echt de NS die zegt "wij willen hier niet meer rijden" en de overheid zegt "ok".
NS is al in 1970 door de overheid gevraagd een lijst op te stellen van de meest onrendabele lijnen. Niet omdat NS er vanaf wilde, al was het maar omdat NS als bedrijf niks te willen had. Van die lijst zijn nul lijnen gesloten, ook en vooral door maatschappelijk protest. NS kreeg dus opdracht door te gaan met verlies lijden op die lijnen. De IJmuiderlijn is in the end het slachtoffer geworden van de wet van de remmende voorsprong: de bovenleidingdraagconstructie uit de jaren twintig moest vervangen worden. Dat is een investering waarvoor NS (in de rol van wat nu ProRail is) toestemming van het rijk voor moest hebben. Zo'n investering voor een van de meest onrendabele lijnen van Nederland stond het Rijk niet toe en inderdaad: dat was het moment waarop NS het formele voorstel deed om de dienst te staken.
Uiteraard ligt in dat soort zaken nooit het initiatief bij het Rijk, maar er is nog nooit een lijn of dienst afgestoten zonder dat NS daarvoor alles op tafel heeft moeten leggen, inclusief alternatieven. Mogelijk ging het in 1935 en 1948 makkelijker, maar toch.
Vergeet daarbij niet dat de NS van voor 1996 weinig tot niets te maken heeft met de huidige NS. De oude NS was huidig Prorail en NS (en nog meer) ineen, sinds de jaren zestig al lang niet meer een bedrijf met winstoogmerk, maar met als voornaamste doel de verliezen te beperken.
 

21-08-2017 22:56:59
Frontier
Frontier
Precies zoals het zou horen te zijn dus. In het openbaar vervoer, de zorg en andere algemene voorzieningen dien je geen bedrijven met winstoogmerk en met een eigen wil te hebben. Daar dien je louter uitvoerende instanties te hebben die de verliezen beperkt houden en bovenal zorgen dat alles fatsoenlijk functioneert, al naar gelang de vraag van de behoefte.

Laatst bewerkt door Frontier op 21-08-2017 22:57


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


21-08-2017 23:12:28
Michael98
Michael98
Optie 1 zal de overheid veel geld kosten. Als concessies zoals Noord-Nederland en Limburg weer terug moeten naar NS op een ander moment als dat de concessie eindigt, dan kan je er op wachten dat er een gigantische claim komt van de decentrale vervoerders. Daarnaast zal een bedrijf als NS niet zitten wachten op die aanbestede lijnen, als NS er op wilde rijden dan was er nooit een aanbesteding geweest. Maar naar mijn mening is de invloed van de vakbonden en de aandeelhouder op NS dusdanig groot, dat zij dat optie 1 niet tot weinig winstgevend kunnen uitvoeren (ook met aandacht voor de People kan je efficiënt werken, mensen zijn belangrijk kapitaal voor een bedrijf, maar niet zo belangrijk als vakbonden eisen).

Mijn keuze gaat dan ook uit naar optie 3, ik denk dat het tijd is voor een frisse wind in spoorwegland die wat efficiënter werken dan de NS. Optie 2 is ook nog een goede mogelijkheid, mits NS meer aandacht heeft voor de reiziger en als eerste belang heeft om de klant van A naar B te krijgen. Daar moet geen verlies op worden gemaakt, maar de aandeelhouder hoeft ook niet te worden vetgemest.
Optie 4 wordt te versnipperd, dit leidt tot veel overstappen en (misschien) langere reistijden waardoor het spoorvervoer minder aantrekkelijk wordt.
 

21-08-2017 23:37:50
sjoerd
sjoerd
Ik denk dat er veel efficiëntie is te winnen als er sprake is van één bedrijf. Op vele vlakken is dat nu niet het geval (materieel, personeel, administratief, vele overlegmomenten met veel partijen).
Daarnaast kost het de overheid nu ook geld, alleen draaien de provincies er nu voor op in plaats van het rijk. Met die claims valt het vast wel mee. Als je geen kolen meer nodig hebt stop je met delven en als de vis op is stop je met vissen. Als een ander de boel overneemt, kan jij er mee stoppen. Daar doen we veel te moeilijk over. Zoals hierboven al meermalen is gesteld, wilde en wil de NS overal rijden, maar dan wel onder zekere voorwaarden, zoals elke vervoerder. Ze willen zelfs fietsen, auto's, taxi's en bussen exploiteren, en hebben ooit schepen uitgebaat. Maar er is veel te veel bemoeienis.
Als ondernemer zou ik in veel dingen geen zin meer hebben omdat er altijd iemand wat te zeuren heeft over wat ik zelf wil bepalen.
 

22-08-2017 07:59:33
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Oldskool (ma 21 aug 2017 21:30:20 https://somda.nl/forum/19620/p623440/): @daniel_ddr: NS-medewerkers hadden zelfs gebroken diensten voor de hc's (want die moesten er bij) voorgesteld. Plan V werd ook aangepast voor 1 mans bediening. Maar er was een wethouder die alles van tafel heeft geveegd. Er moest van hem toen d'r tijd een andere vervoerder komen. (bron: NS-medewerkers uit de projectgroep die met die aanbesteding bezig waren)
Tja, en ook verbussing van de treindienst op sommige momenten. Dan kan ik me voorstellen dat men toch voor een andere vervoerder is gegaan.
Sterker nog, die had men al bijna als de aanbesteding niet mislukt was door onvergelijkbare offertes... NoordNed had toen immers blijkbaar al meegeboden gezien de eerder gelinkte uitspraak van het CBB.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-08-2017 08:57:35
Chrisdb
Chrisdb
Quote
AlexNL (ma 21 aug 2017 20:17:02 https://somda.nl/forum/19620/p623426/):
Quote
Chrisdb (ma 21 aug 2017 12:27:18 https://somda.nl/forum/19620/p623395/): Wellicht even ter informatie, maar als voor optie 4 gekozen wordt, is er nog een klein beertje op de weg: Ministerie van Financiën moet dan alle aandelen in NS verkopen.

Anders krijg je nog valse concurrentie...
... En ik denk niet dat Den Haag dit lucratieve dingetje kwijt wil.




Je zou NS kunnen opsplitsen: het vastgoeddeel laat je dan bij het ministerie van financiën, de exploitatieonderdelen (NSR, NSI, NedTrain en Abellio) worden verkocht of naar de beurs gebracht. (Met een KPN-achtige constructie om het bedrijf te beschermen tegen vijandige overnames.)


Begin je hier nou ook al!?

Vastgoed naar MinFin en NSR/NSI/Nedtrain/Abellio tot één groot NS of Abellio op de beurs brengen, tot daar ben ik het met je eens.

Het stuk 'beschermmuur' ben ik mordicus tegen.

Tuurlijk, ik zie NS ook liever in Nederlandse (beschermde) handen, maar we moeten ons niet gaan afsluiten en schijn-beschermen met beschermmuren zoals bij KPN. Daar komt verwacht ik juist het meeste gedonder mee. Overnames horen er nu eenmaal ook bij in een markteconomie als de onze. Daarin moeten we denk ik geen uitzonderingen maken als het niet om voorzieningen gaat die van levensbelang zijn (zoals ziekenhuizen, brandweer, politie etc.).

Laatst bewerkt door Chrisdb op 22-08-2017 09:03
 

22-08-2017 09:06:57
bacr
bacr
Dat is een van jou bekende opvatting, die mank gaat, omdat we dan met overgrote waarschijnlijkheid het ene (voormalige) overheidsbedrijf (NS) inruilen voor een van de andere twee overheidsbedrijven DB of SNCF.
En laat van die drie NS nu toch echt in spoorweg- en efficiency-termen de meest gunstige zijn, hoe je er qua actuele prestaties ook over denkt.
 

22-08-2017 10:55:14
sjoerd
sjoerd
Inderdaad. En dat we een markteconomie zouden hebben... Mijn hoela. Ten eerste is dat een keuze. En ook een keuze waar niet iedereen achter staat, en die in sommige takken van de samenleving juist leidt tot verlies van efficiency. Ten tweede: dat er hier vier postbodes door de straat rennen en dat we klantengezeur krijgen van 25 verschillende energieleveranciers is een uiterst irritant en verre van efficiënt gevolg van die markteconomie. Ten derde krijgt iedere uithoek van de samenleving een sik van alle waakhonden die nodig zijn om de marktwerking in stand te houden en die hun werk niet aankunnen omdat de opdracht niet is uit te voeren. Ik pleit niet voor een centraal geleide economie, maar zoals het nu is, heeft ook zo zijn duistere kanten.  

26-08-2017 19:19:19
icened
icened
Idee van snelle treinverbinding tussen Noord Nederland - Randstad v.v. blijft leven:

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/125126/Commissaris-Van-Aartsen-wil-snelle-treinverbinding-met-Randstad

Er waren al plannen voor Zuiderzeelijn. Dat is (terecht) afgeblazen. Maar er zijn nog altijd personen die een snelle treinverbinding willen tussen Noord Nederland - Randstad v.v.

De huidige verbinding tussen Noord Nederland - Randstad v.v. is ook niet echt traag. Maar het kan pas snel worden als de ICNG ingezet wordt via een nieuwe verbinding zoals Breda - Groningen/Leeuwarden via Hanzelijn, OV SAAL, Zuidtak en HSL Zuid. De serie 3600 zal tussen Zwolle - Roosendaal met zijn huidige dienstregeling dan trager zijn dan de ICNG tussen Zwolle - Breda.

Voorwaarde is dan dat de HSL toeslag afgeschaft worden. Dat scheelt veel overstapreizigers via Den Haag HS, irritatie (treinreizigers die geen toeslag willen betalen of er niets van die toeslag tussen HSL Schiphol - Rotterdam snappen) en klachten bij NS/reizigersverenigingen.
 

27-08-2017 07:39:39
Pim530
Pim530
Lijn 80 heeft toch ook nog een soort van functie voor Bloemendaal aan Zee?  

27-08-2017 11:02:49
chris24
chris24
Nee dat doen de 81 en 84  

27-08-2017 16:51:40
ZJ37
ZJ37
Wat heeft dat met treinen te maken?  

27-08-2017 20:46:13
chris24
chris24
Quote
ZJ37 (zo 27 aug 2017 16:51:40 https://somda.nl/forum/19620/p624048/): Wat heeft dat met treinen te maken?
Meer dan je denkt bv. lijn 80 gedeeltelijk te schrappen gaan er meer mensen met de trein mee, en meer reizigers is meer treinen.

Laatst bewerkt door chris24 op 27-08-2017 20:46
 

27-08-2017 21:45:43
Frontier
Frontier
Lijn 80 vervult al sinds jaar en dag ook een belangrijke rol in het vervoeren van scholieren uit Amsterdam West/Halfweg/Zwanenburg naar diverse middelbare scholen in Haarlem. Deze rol is alleen maar belangrijker geworden sinds het wegvallen van lijn 85 naar Haarlem, zo'n tien jaar geleden.

Die meer reizigers komen er sowieso wel, als in 2018 de langverwachte kleding-outlet, casino en diverse andere aangelegenheden hun deuren openen op het terrein van de voormalige suikerfabriek.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

28-08-2017 01:37:14
jeanne
jeanne
Met permissie, maar wat heeft dit zo langzamerhand nog met HRN te maken.


Jeanne Kok
 

28-08-2017 20:37:53
mvschoon
mvschoon
Alleen dat iemand de lijn Asd-Zvt rendabeler wil maken door 60 jaar nadat de tram de nek om werd gedraaid (31-08-1957) nu ook de bus tussen deze twee plaatsen te schrappen.  

29-08-2017 08:47:19
Klaasje
Klaasje
Ik vind het wel weer grappig dat er (opnieuw) wordt nagedacht over wat men nu eigenlijk wil op het gebied van organisatie. Hoewel het kennen van de nadelen van de huidige organisatie kan leiden tot de wens het anders te doen wil dat niet zeggen dat dit automatisch een goed idee is. Iedere andere oplossing kent namelijk andere nadelen die van te voren lang niet altijd even goed in te schatten zijn. Daar komt bij dat je bij het veranderen van de structuur voor een langere periode leidt tot onduidelijkheid over wie waar verantwoordelijk voor is en hoe je dingen nou handig en adequaat kunt regelen. Daar zijn we bij de huidige structuur (ruim 20 jaar na de opsplitsing van NS) eindelijk een keer achter. Zullen we nog een keer 20 jaar aanmodderen? Lijkt mij een slecht idee.

Het alternatief waarin er meer wordt aanbesteed is het alternatief waar de meest fanatieke voorvechters voor te vinden zijn. Hoewel ik echt denk dat de kleinere vervoerders het qua prijs-kwaliteitverhouding beter doen dan NS vraag ik mij wel af of dit ook voor het totaalresultaat geldt. De extra kosten die een provincie uitgeeft om de spoorconcessies goed te kunnen managen zijn bepaald niet gratis. Zo kan een efficiëncywinst van 5-10 % aan de kant van de vervoerder uiteindelijk helemaal geen winst zijn.

Momenteel is er sprake van een hybridemodel wat goed lijkt te functioneren. De aanbestede gebieden krijgen meer aandacht van hun vervoerder en aanbestedende overheid dan ze van NS en het Rijk hadden gekregen en daardoor worden meer kansen verzilverd. Dat is iets wat goed is om te houden. Dit principe doortrekken naar beter renderende delen van het net zal waarschijnlijk minder voordelen hebben. Enerzijds omdat er al meer aandacht van NS voor is en anderzijds omdat door meer samenhang in het netwerk het lastiger wordt om alle treindiensten af te stemmen.
 

31-08-2017 14:07:30
icened
icened
Quote
Klaasje (di 29 aug 2017 08:47:19 https://somda.nl/forum/19620/p624197/): Daar zijn we bij de huidige structuur (ruim 20 jaar na de opsplitsing van NS) eindelijk een keer achter. Zullen we nog een keer 20 jaar aanmodderen? Lijkt mij een slecht idee.

Momenteel is er sprake van een hybridemodel wat goed lijkt te functioneren. De aanbestede gebieden krijgen meer aandacht van hun vervoerder en aanbestedende overheid dan ze van NS en het Rijk hadden gekregen en daardoor worden meer kansen verzilverd. Dat is iets wat goed is om te houden. Dit principe doortrekken naar beter renderende delen van het net zal waarschijnlijk minder voordelen hebben. Enerzijds omdat er al meer aandacht van NS voor is en anderzijds omdat door meer samenhang in het netwerk het lastiger wordt om alle treindiensten af te stemmen.


Daarom lijk me optie 2 ook het beste optie. NS is gebaat bij rust. Hoeveel NS directeuren zijn inmiddels al verdwenen sinds Rogier van Boxtel is aangetreden? Het schijnt dat hij tot 2020 de baas van de NS mag zijn. Behoorlijk lang in vergelijking met de voorgaande directeuren.
 

01-09-2017 06:59:36
mdeen
mdeen
Quote
icened (do 31 aug 2017 14:07:30 https://somda.nl/forum/19620/p624385/):
Daarom lijk me optie 2 ook het beste optie. NS is gebaat bij rust. Hoeveel NS directeuren zijn inmiddels al verdwenen sinds Rogier van Boxtel is aangetreden? Het schijnt dat hij tot 2020 de baas van de NS mag zijn. Behoorlijk lang in vergelijking met de voorgaande directeuren.

Hoe is dat lang? Van degenen die een "normaal" diensteinde hadden (dus niet de ad interims en degenen die moesten vertrekken vanwegen een schandaal) was het voor hem 4, 6, 2 en 8 jaar. Dan valt 5 niet als behoorlijk lang aan te merken. Het is gemiddeld.

Laatst bewerkt door mdeen op 01-09-2017 07:12
 

05-06-2018 17:31:46
chris24
chris24
Er is weer nieuws het is de bedoeling om in 2020 een keuze te maken voor het HRN https://www.ovpro.nl/special/2018/06/05/zeven-extra-onderzoeken-bepalen-marktordening-spoor/

Er is nog een partij die een keuze heeft gemaakt en dat is Vervoerregio Amsterdam met optie 2, met aanbesteden van de 3400, 4800 en 5400.

In het regeerakkoord die vorig jaar bekend was waren de 7000, 8100 en 9000 en Breda - Dordrecht op de nominatie om evt. Aanbesteed te worden.

Laatst bewerkt door chris24 op 05-06-2018 17:34
 

05-06-2018 20:17:31
icened
icened
Interessante ontwikkeling dat een nieuwe vervoerder een stukje van het hoofdrailnet wil exploiteren. En rondom Amsterdam. Tot nu toe waren het vooral de onrendabele nevenlijnen die aanbesteed werden.

Het is te hopen voor de Vervoerregio Amsterdam dat ze met de 5400 tussen Amsterdam - Haarlem niet dezelfde problemen krijgen als Lovers Rail.
 

05-06-2018 20:27:26
chris24
chris24
@icened
De provincie en de stadsregio willen van NS de series 3400, 4800 en 5400. In het plan van de verbouwing van ASD is hier al rekening meegehouden.

Laatst bewerkt door chris24 op 05-06-2018 20:27
 

05-06-2018 20:49:25
ZJ37
ZJ37
Quote
icened (di 05 jun 2018 20:17:31 https://somda.nl/forum/19620/p663242/): Interessante ontwikkeling dat een nieuwe vervoerder een stukje van het hoofdrailnet wil exploiteren. En rondom Amsterdam. Tot nu toe waren het vooral de onrendabele nevenlijnen die aanbesteed werden.

Het is te hopen voor de Vervoerregio Amsterdam dat ze met de 5400 tussen Amsterdam - Haarlem niet dezelfde problemen krijgen als Lovers Rail.
Wat voor problemen doel je dan op?

Ik kan me wel herinneren dat NS destijds niet toestond dat LoversRail gebruik maakte van de rolstoelbruggen van NS. Werd meteen duidelijk wat concurrentie inhield: iedereen moet voor zijn eigen spulletjes zorgen.
 

05-06-2018 21:35:08
thom
thom
Quote
icened (di 05 jun 2018 20:17:31 https://somda.nl/forum/19620/p663242/): Interessante ontwikkeling dat een nieuwe vervoerder een stukje van het hoofdrailnet wil exploiteren. En rondom Amsterdam. Tot nu toe waren het vooral de onrendabele nevenlijnen die aanbesteed werden.

Het is te hopen voor de Vervoerregio Amsterdam dat ze met de 5400 tussen Amsterdam - Haarlem niet dezelfde problemen krijgen als Lovers Rail.

Moet je mij toch even uitleggen waar je dat leest of uit op maakt, want ik lees dat nergens in dat artikel terug...
 

06-06-2018 07:14:10
VIRMm1
VIRMm1
Afhankelijk van de mid term review...
Volgens mij scoorde NS ver boven de kpi's die vastgesteld waren voor 2019 en scoorde NS (op 1 na) alleen maar voldoendes voor de kpi's vastgesteld op 2025...

Gaat het daar van af hangen dan blijven alle lijnen gewoon in bezit van NS.
Ben benieuwd met welk slinks trucje de politiek nu toch haar zin door gaat drukken.
 

06-06-2018 07:31:45
ZJ37
ZJ37
De tijdrovende, geldverslindende, juridische en frauderende zaken die deze procedures nogal eens aantrekken bevallen dermate goed dat je er vooral mee door moet gaan. In Limburg leverde het uiteindelijk niet de vervoerder op die als beste uit de bus kwam. Personeel wordt uitgekleed en dat komt de reizigers alleen maar ten goede, evenals onhaalbare dienstregelingen en dienstroosters. We zijn op de goede weg!  

06-06-2018 09:03:06
illyavaes
illyavaes
De politiek (dat zijn wij met zijn allen) kan altijd van gedachten veranderen.
Er is niet een juridisch afdwingbaar contract dat voortzetting van de concessie per 2025 afdwingt bij halen van bepaalde KPI's, dus er zijn geen "slinkse" trucs nodig.
Die voorwaarden qua KPI's zijn meer een stok achter de deur a la "als je kans wilt maken na 2025 de concessie te behouden, zul je in ieder geval niet onder deze KPI's moeten scoren" (bij huidige/toenmalige mening/beleid).
 

06-06-2018 09:53:52
sjoerd
sjoerd
Doelstellingen halen (of niet) hangt van faciliteiten af. Die in het onderwijs en de zorg worden op sommige gebieden ook niet gehaald. Geen wonder als je daartoe de kansen, de technische mogelijkheden en de financiën niet krijgt. Het is vaak roeien met de riemen die je als bedrijf/instelling hebt.
Een realistisch bedrijfsplan en een goede bedrijfsleider in een slagvaardig bedrijf kunnen wonderen doen, ook zonder de eeuwige bemoeienis van de overheid, politici en media. Was het nog maar zo.
 

06-06-2018 10:23:38
chris24
chris24
Quote
VIRMm1 (wo 06 jun 2018 07:14:10 https://somda.nl/forum/19620/p663323/): Afhankelijk van de mid term review...
Volgens mij scoorde NS ver boven de kpi's die vastgesteld waren voor 2019 en scoorde NS (op 1 na) alleen maar voldoendes voor de kpi's vastgesteld op 2025...

Gaat het daar van af hangen dan blijven alle lijnen gewoon in bezit van NS.
Ben benieuwd met welk slinks trucje de politiek nu toch haar zin door gaat drukken.
Ik denk dat het gepruts op HSL een deel van de oorzaken is om toch lijnen van NS af te pakken.

Op het traject Dordrecht - Breda kan de NS het verkomen als ze de IC pendel lof doorkoppeleb aan de 2400 of een nieuwe IC Dordrecht - Eindhoven maakt.

Laatst bewerkt door chris24 op 06-06-2018 10:26
 

06-06-2018 11:13:47
broek53
broek53
Ja, gepruts op de HSL levert logischerwijs het verliezen van de Kennemerlijn op natuurlijk.  

06-06-2018 12:16:16
daniel81
daniel81
Uiteraard, de provincie Noord Holland eist een betere kwaliteit op de Haarlem Santpoort Lijn %08%  

06-06-2018 12:39:49
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (wo 06 jun 2018 11:13:47 https://somda.nl/forum/19620/p663431/): Ja, gepruts op de HSL levert logischerwijs het verliezen van de Kennemerlijn op natuurlijk.
En als er een andere vervoerder komt dan gaat alles meteen beter en zeker nooit slechter. Al helemaal niet als je met een beperkt materieelparkje aan de slag gaat in een relatief klein werkgebied.
 

06-06-2018 13:55:38
IJsbergsla
IJsbergsla
Anderzijds kan het met de totale kaalslag op de Kennemerlijn de recente jaren niet gek veel slechter.  

06-06-2018 14:10:17
umbusko
umbusko
Maar het blijft natuurlijk wel zo dat je als provincie krijgt waar je voor betaalt, uiteindelijk. Een andere vervoerder zal niet uit zichzelf twee keer zo veel en twee keer zo lange treinen rijden; en zou je daar met NS aanvullende afspraken over maken, dan zouden ze zich daar net zo goed aan moeten houden als een eventuele andere vervoerder.  

06-06-2018 15:00:44
b2py
b2py
HC er af en er zijn ineens zeeen van ruimte  

06-06-2018 17:27:49
phantom
phantom
Als ze Ddr-Bd aan een ander willen geven dan hadden ze wel is wat meer ruimte kunnen vrijhouden voor nog een set poortjes voor die potentiele nieuwe vervoerder.
Die ruimte is er nu namelijk geheel niet,moet je dan straks inchecken in de kelder ofzo als je vanuit Ddr naar Bd wil ? %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

07-06-2018 09:14:21
Berk24
Berk24
De Kennermerlijn heeft het probleem dat veel stations aan de rand van de kernen zitten en dat daardoor de bussen beter de kernen kunnen bedienen. Alleen Beverwijk heeft een station gesitueerd in de kern en dat station wordt redelijk goed gebruikt. De bussen in het Kennermerland worden juist goed gebruikt en dan is het zonde dat ze verdwijnen. Ik denk dat een visgraatmodel ook niet passend is voor het Kennermerland.

En de lijn naar Zantvoort wordt toch redelijk goed gebruikt. Sowieso 2x per uur een trein en in het hoogseizoen 4x per uur een trein. Wat wil men bereiken met aanbesteden van de Zantvoorter lijn?
 

07-06-2018 10:41:58
broek53
broek53
Ook de provincie Noord-Holland wil zijn eigen speeltje, over de inhoud gaat het niet. Benieuwd welke vervoerder een materieelpark kan aanhouden waarvan 1/3 of meer gedurende max drie maanden per jaar gebruikt wordt en de rest van de tijd stilstaat.  

07-06-2018 10:47:54
sjoerd
sjoerd
En gaan die twee extra treinen er ook zijn als een andere uitbater op Hlm - Zvt gaat rijden? Want dan moeten ze veel meer materieel inzetten dan de rest van het jaar. Dat gaat niet gebeuren, getuige de op dit punt slechte ervaringen elders in den lande met extra materieelinzet.
De lijn Hlm - Zvt is eventueel wel een leuke krent in de pap in de overigens karige concessie van de Kennemerlijn, als die uitbesteding er van komt.
Plus dat het de burger via de belastingcenten wederom extra geld gaat kosten, terwijl NS die treindiensten nu onbetaald door de provincie uitvoert.
Ik zou zeggen, nog afgezien van andere problemen, niet doen.
Ah, ik zie dat Broek me al voor is met die constatering.

Laatst bewerkt door sjoerd op 07-06-2018 10:48
 

07-06-2018 11:37:51
ZJ37
ZJ37
Men wil toch schaalverkleining op het spoor? Dan moet je de consequenties voor de exploitatie (pieken in de inzet waarvoor geen materieel beschikbaar meer is, bijvoorbeeld) ook dragen, zo simpel is het toch? Alleen jammer dat het niet echt doordringt bij de politiek met hun spoorspeeltjes.  

07-06-2018 11:57:06
chris24
chris24
Quote
Berk24 (do 07 jun 2018 09:14:21 https://somda.nl/forum/19620/p663620/): De Kennermerlijn heeft het probleem dat veel stations aan de rand van de kernen zitten en dat daardoor de bussen beter de kernen kunnen bedienen. Alleen Beverwijk heeft een station gesitueerd in de kern en dat station wordt redelijk goed gebruikt. De bussen in het Kennermerland worden juist goed gebruikt en dan is het zonde dat ze verdwijnen. Ik denk dat een visgraatmodel ook niet passend is voor het Kennermerland.

En de lijn naar Zantvoort wordt toch redelijk goed gebruikt. Sowieso 2x per uur een trein en in het hoogseizoen 4x per uur een trein. Wat wil men bereiken met aanbesteden van de Zantvoorter lijn?
De reden waarom 3400 en 5400 ook aanbesteding plannen voor zijn is vanwege Capaciteit problemen op Asd en in de plannen is dit toekomstige lijn voering rondom Haarlem.

HRN
IC 2x/u Asd-Hlm-Gv en verder
IC 2x/u Asd-Hlm-Gvc
ST 2x/u Hlm- Leiden evt. Verder

Pakket Haarlem - IJmond
ST 2x/u Haarlem - Zandvoort aan Zee (hoogseizoen en bij vervallen van buslijn ook spits)
ST 2x/u (Alkmaar) Uitgeest - Haarlem - Asd
ST 2x/u Zandvoort aan zee - Asd
IR 2x/u Hoorn - Obdam - Heerhugowaard - Alkmaar Noord - Alkmaar - Castricum - Uitgeest - Beverwijk - Haarlem - Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Centraal
 

07-06-2018 12:06:55
daniel81
daniel81
Even heel simpel: als de provincie een leuk bedragje naar NS overmaakt rijden er binnen de kortste keren meer treinen over de Kennemerlijn. Zie Groningen en Friesland waar extra Sprinters zijn toegevoegd op het HRN. En zie Twente waar dat ook zo was echter waar de provincie heeft besloten deze toelage te stoppen waarop NS de 7000 ingekort heeft tot Apd-Aml.
Met een andere vervoerder zal dat niet anders zijn: als je als provincie zou aanbesteden en je wilt 4 treinen per uur wil dan betaal je ook voor 4 treinen per uur.
Het zou leuk zijn om te weten hoe de bijdrage van Fryslân aan NS voor de 9000 zich verhoudt tot de bijdrage die Arriva krijgt voor de nevenlijnen. maar ik kan me niet voorstellen dat Arriva zoveel goedkoper is.
 

07-06-2018 12:10:31
IJsbergsla
IJsbergsla
Correct. Helaas is de provincie Noord-Holland enkel bezig met busvervoer aangaande OV, met alle gevolgen van dien.  

07-06-2018 12:40:23
chris24
chris24
Quote
IJsbergsla (do 07 jun 2018 12:10:31 https://somda.nl/forum/19620/p663674/): Correct. Helaas is de provincie Noord-Holland enkel bezig met busvervoer aangaande OV, met alle gevolgen van dien.
ik ben best goed bevriend met politici en de provincie noord Holland gaat vanaf nu meer naar het kenten denken denken om het geld efficiënter te kunnen gebruiken.
 

07-06-2018 13:30:17
sjoerd
sjoerd
Sorry Chris, maar ik snap niet waar de Provincie nu naar gaat kijken. Geld efficiënt inzetten is mooi. Nu nog met verstand van zaken.  

08-06-2018 10:35:36
chris24
chris24
Quote
sjoerd (do 07 jun 2018 13:30:17 https://somda.nl/forum/19620/p663704/): Sorry Chris, maar ik snap niet waar de Provincie nu naar gaat kijken. Geld efficiënt inzetten is mooi. Nu nog met verstand van zaken.
Provincie Noord Holland heeft in gezien dat de kwaliteit van kennemerlijn te laag is en nu gaat kijken in de toekomst beter kan. Hier kijken ze de gehele keten van ov incl. Zelfrijenden pods.
 

08-06-2018 11:18:53
Berk24
Berk24
Quote
IJsbergsla (do 07 jun 2018 12:10:31 https://somda.nl/forum/19620/p663674/): Correct. Helaas is de provincie Noord-Holland enkel bezig met busvervoer aangaande OV, met alle gevolgen van dien.

Was het maar zo feest. OV op Texel is een drama dankzij een pilot van de provincie Noord-Holland (Texelhopper) en ook in Noord-Holland Noord wordt het OV binnenkort flink uitgekleed.

Dan wordt de Kennermerlijn nog redelijk goed bedient met 7 dagen per week 2x/uur een trein.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

08-06-2018 11:52:37
IJsbergsla
IJsbergsla
Op die manier kun je overal een dooddoener van maken, ook correct. De rest van Noord-Holland qua busvervoer vergeet je even, en het treinverkeer op de Kennemerlijn en directe aanverwanten van vijf jaar terug sla je ook over. Dan stopt elke discussie al gauw.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 08-06-2018 11:53