19-11-2025 20:32:09
Marco
Marco

Quote
mren (19-11-2025 20:25:19):


Is dat niet iets dat ze bij Stadler relatief eenvoudig kunnen aanbieden omdat de SBB dit standaard eist?


De Maaslijn-Flirts kunnen ook met de 1e generatie Arriva-Flirts rijden.

Ik gok dat NS in de nieuwe treinen graag een modern IT-systeem wil met de aansturingsfuncties via Ethernet, waar de vorige Flirt-generaties via een soort CAN-bus praten. Dan heb je dus twee netwerken die niet compatibel zijn, die je moet laten praten met een vertaalmodule. Op zich niet onmogelijk, maar als de functies niet 1:1 overeen komen, krijg je rap complexiteit.

De makkelijkste manier om treinen elektrisch compatibel te houden, is om niets te veranderen aan het treinnetwerk. Maar ja 😛

 

19-11-2025 22:13:24
stefanvw14
stefanvw14

Quote
phantom (19-11-2025 19:49:40):


Quote
R1-2010 (19-11-2025 15:07:50):


Het was intern al langer bekend dat Stadler deze aanbesteding had gewonnen, maar ja, tijdens moeizame CAO-onderhandelingen (incl stakingen) en onderhandelingen met het Rijk is het niet zo handig om bekend te maken dat je voor 400 mln euro aan treinen koopt...

En ja, dit is de S5G order.



Na het bekend maken dat je kaartjes weer duurder gaan worden om te mogen reizen met een NS trein,is dat natuurlijk WEL een goed moment ? ;-)
Zeggen dat je last hebt van slechte cijfers,lees rode cijfers,reizigers aantallen die blijven krimpen,prijzen voor kaartjes die blijven stijgen,en toch alweer nieuw spul bestellen,zal vast aan mij liggen maar ik snap dit niet.
En gezien de vele reactie's van mensen op de digitale kranten waarin dit artikel ook werd geplaatst,ben ik niet de enigste die niet snapt dat ze wel treinen blijven kopen,maar dat met krimpende reizigers aantallen,slechtere financiële cijfers, nog altijd redelijk frequent een bende op het spoor met vertraging en uitval van treinen,maar dat dat blijven kopen bij NS dan schijnbaar allemaal volkomen normale logica is.


Sorry Phantom, maar nu heb je de plank een beetje boel misgeslagen met dit bericht.
NS heeft namelijk ook de zorgplicht dat er genoeg materieel aanwezig is.
Deze sprinters komen in 2030 op de baan en NS heeft tot 2033 de concessie. Deze treinstellen zouden dus veel langer rondrijden dan NS de huidige HRN concessie mag rijden.
Alleen staat er gewoon in de HRN concessie dat de concessiehouder(NS) ervoor moet zorgen dat er voldoende materieel aanwezig dient te zijn.
Ondanks dat de opdrachtgever geen eigenaar is van de treinstellen zoals de VRR dat wel is de FLIRT-3 en Desiro HC in NRW heeft in Nederland de zittende vervoerder de plicht om voldoende materieel te hebben. Dat dus ongeacht of NS nou rijk of arm is.

 

19-11-2025 22:43:23
Klaas88
Klaas88

Daarbij komt dat het huidige materieel (momenteel gaat het om DDZ en ICM) niet het eeuwige leven hebben en het een aantal jaar duurt voordat nieuw materieel op de baan kan komen. NS kan dus niet wachten met bestellen tot 2033 of later. Doen ze dat wel zit men tegen die tijd met een grot materieel probleem. NS besteld nu ook maar 36 s5g's, met een raamcontract voor meer.

 

19-11-2025 22:56:31 2
TreinAml
TreinAml

Smaken kunnen ontzettend verschillen maar ik vind het bovenal een fraaie trein om te zien. Het ziet er zoveel hoogwaardiger uit dan ICNG...

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-11-2025 23:10:38
thom
thom

Quote
phantom (19-11-2025 19:49:40):


Quote
R1-2010 (19-11-2025 15:07:50):


Het was intern al langer bekend dat Stadler deze aanbesteding had gewonnen, maar ja, tijdens moeizame CAO-onderhandelingen (incl stakingen) en onderhandelingen met het Rijk is het niet zo handig om bekend te maken dat je voor 400 mln euro aan treinen koopt...

En ja, dit is de S5G order.



Na het bekend maken dat je kaartjes weer duurder gaan worden om te mogen reizen met een NS trein,is dat natuurlijk WEL een goed moment ? ;-)
Zeggen dat je last hebt van slechte cijfers,lees rode cijfers,reizigers aantallen die blijven krimpen,prijzen voor kaartjes die blijven stijgen,en toch alweer nieuw spul bestellen,zal vast aan mij liggen maar ik snap dit niet.
En gezien de vele reactie's van mensen op de digitale kranten waarin dit artikel ook werd geplaatst,ben ik niet de enigste die niet snapt dat ze wel treinen blijven kopen,maar dat met krimpende reizigers aantallen,slechtere financiële cijfers, nog altijd redelijk frequent een bende op het spoor met vertraging en uitval van treinen,maar dat dat blijven kopen bij NS dan schijnbaar allemaal volkomen normale logica is.



Nee, ze moeten bij NS gezien de huidige situatie natuurlijk direct de toekomst laten voor wat het is en alleen nog maar het nu kijken.

Dan kun je straks als al het materieel tot op de draad toe versleten is tenminste gaan klagen dat NS niet aan vervanging en nieuw materieel gedacht heeft... ;)

Maar serieus; natuurlijk moeten ze naast de huidige situatie ook naar de toekomst kijken en dat is ook gezien de huidige situatie niets geks. En in die situatie dat het nu niet zo goed gaat, zit waarschijnlijk al financiële reservering voor nieuw materieel aangezien zoiets gewoon een afschrijvingstermijn heeft en je weet dat die uitgave er gaat komen. Immers is materieel bestellen is een proces van jaren, en je kunt dat niet pas gaan doen op het moment dat je het al nodig zou hebben.

(Er was nog een pagina, dus ik val wat in herhaling zie ik nu).



Laatst bewerkt door thom op 19-11-2025 23:24
 

20-11-2025 13:25:45
bert
bert

Opvallend is dat de SBB afgelopen maand bij Siemens uitkwam en Stadler het nakijken had voor een grote order... (de aanbesteding wordt nog aangevochten door Stadler)

 

20-11-2025 14:42:46
mvanuden
mvanuden

Quote
mren (19-11-2025 20:25:19):


Is dat niet iets dat ze bij Stadler relatief eenvoudig kunnen aanbieden omdat de SBB dit standaard eist?



Voor zover ik weet kun je in Zwitserland ook geen verschillende generaties FLIRT met elkaar koppelen. Ik heb het in de praktijk in ieder geval nog nooit gezien.

 

20-11-2025 15:13:19
stefanvw14
stefanvw14

Quote
mvanuden (20-11-2025 14:42:46):


Quote
mren (19-11-2025 20:25:19):


Is dat niet iets dat ze bij Stadler relatief eenvoudig kunnen aanbieden omdat de SBB dit standaard eist?



Voor zover ik weet kun je in Zwitserland ook geen verschillende generaties FLIRT met elkaar koppelen. Ik heb het in de praktijk in ieder geval nog nooit gezien.


Zowel rondom Lausanne als rondom Lugano rijden de meerdere FLIRT generaties samen. In de regio van Lugano is vooral van belang of het koppeltje beide van het subtype RABe 524 is, als er in het koppeltje een RABe 523 zit dan kunnen ze niet verder dan de grensstations rijden. RABe 524/524.1/524.3 zijn meerspanninge stellen met ook een toelating voor Italië, RABe 522 hebben naast een Zwitserse ook een Franse toelating en binnen de RABe 521 zijn stellen ook toegelaten voor Duitsland(Konstanz-Singen-Engen en voor de Baselse S6). RABe 523 en RABe 526 zijn pure Zwitserse FLIRTs, waarbij de RABe 526 geen SBB subserie is, maar rijdend zijn bij SOB en BLS.

 

20-11-2025 15:47:04
mattie2
mattie2

Bij de SOB heb ik een Flirt 2 (gebouwd tussen 2007 en 2013) in dienst gecombineerd zien rijden met een Flirt 3 (gebouwd tussen 2018 en 2025).

 

20-11-2025 16:21:24
stefanvw14
stefanvw14

De SOB heeft geen FLIRT-3, dus dat is een combi tussen een FLIRT-2 en een FLIRT-4 geweest

 

20-11-2025 16:29:38
phantom
phantom

E.e.a. aan reacties snap ik,maar de reden voor dat verhaaltje was dat ik meende gelezen te hebben dat er nu een sprake is van overschot aan materieel en dat vervangend nieuw mat besteld word zodat het aantal stoelen gelijk blijft.
Als dat klopt en men heeft nu een overschot aan treinen,dan heft men dat toch ook na het vervangen van oude treinen,of snap ik m niet ?
Gebaseerd op bovenstaande roep ik dan ,waarom nog meer kopen.

 

20-11-2025 16:35:20
mattie2
mattie2

Quote
stefanvw14 (20-11-2025 16:21:24):


De SOB heeft geen FLIRT-3, dus dat is een combi tussen een FLIRT-2 en een FLIRT-4 geweest


SOB spreekt op haar website wel van Flirt-3, maar qua uitstraling is de neus inderdaad gelijk aan Flirt-4.



Laatst bewerkt door mattie2 op 20-11-2025 16:35
 

20-11-2025 16:49:56
stefanvw14
stefanvw14

Quote
phantom (20-11-2025 16:29:38):


E.e.a. aan reacties snap ik,maar de reden voor dat verhaaltje was dat ik meende gelezen te hebben dat er nu een sprake is van overschot aan materieel en dat vervangend nieuw mat besteld word zodat het aantal stoelen gelijk blijft.
Als dat klopt en men heeft nu een overschot aan treinen,dan heft men dat toch ook na het vervangen van oude treinen,of snap ik m niet ?
Gebaseerd op bovenstaande roep ik dan ,waarom nog meer kopen.


Omdat in de concessie ook afspraken zijn gemaakt om het volume aan treinen te laten stijgen. Bd-ehv willen ze laten groeien naar een kwartiersdienst bijvoorbeeld, amr-asd en utg-asd willen ze ook het ETMET princinpe om maar wat te noemen.