Ontwikkelingen Train Charter Services
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
18-11-2025 09:49:40
mat64Hidde
mat64Hidde

Op www.55p.cz wordt bijgehouden welke loc er voor de TCS treinen op de 22600/RE13 (Venlo - Mönchengladbach - Hamm Hbf) zitten.

Sinds deze week is echter op deze website verschenen dat er nu ook een aantal treinen op de RB31 (Duisburg Hbf - Moers) door TCS wordt gereden. Volgens www.drehscheibe-online.de wordt deze gereden met een BR111 en 2 N-Wagens.

Ook staat de spitsversterker die 's-ochtends van Emmerich (6:35) naar Düsseldorf Hbf (8:01), en 's-middags van Düsseldorf Hbf (16:12) terug naar Emmerich (17:40) rijdt weer op dit schema. Ik heb nog niet kunnen vinden met welke rijtuigen deze trein rijdt.

 

18-11-2025 10:08:06 2
T-Twente
T-Twente

Zelfde als tijdens de zomer: BR112 met DoSto's + 2e generatie DoSto stuurstand

 

24-11-2025 22:06:08
Gydo
Gydo

TCS heeft een veiligheidslicentie in Frankrijk aangevraagd. Er is een kans dat dat op 26 maart nog niet geregeld is - dan wordt de startdatum uitgesteld. Lineas zou de tractie verzorgen, de rijtuigen komen van RDC Deutschland. ÖBB had net de huur van enkele rijtuigen beëindigd.

Aldus HGBTF over de ES Paris-Brussel-Berlin



Laatst bewerkt door Gydo op 24-11-2025 22:06
 

25-11-2025 10:57:20
TCSFan
TCSFan

Lineas is voor deze treindienst niet gekozen als leverancier, onder meer omdat de BR 186 voor het vervoer van reizigers in Frankrijk niet is toegelaten.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-11-2025 11:07:59
geert
geert

Dus NMBS rijdt zelf met reeks 18?

 

25-11-2025 12:47:25
treinnetco
treinnetco

Quote
TCSFan (25-11-2025 10:57:20):


Lineas is voor deze treindienst niet gekozen als leverancier, onder meer omdat de BR 186 voor het vervoer van reizigers in Frankrijk niet is toegelaten.



Is een 13 geen optie? Of ex-CFL 3000.




Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

25-11-2025 13:47:01
Muizeneus
Muizeneus

Zie een aantal berichten terug, NMBS 13 is met reizigers niet toegelaten in Frankrijk

 

25-11-2025 19:15:14
geert
geert

En de (ex)CFL 3000 ook niet. En daarnaast mogen deze locs max 120 km/h in Frankrijk

 

25-11-2025 22:47:01
TreinAml
TreinAml

Waren er een tijd terug in België geen toelatingsritten met een 'light Euro 9000' van Stadler? Kan die reizigerstreinen rijden?

Logisch zou de Vectron variant voot Frankrijk zijn, die bijna toelating krijgt.



Laatst bewerkt door TreinAml op 25-11-2025 22:48
 

26-11-2025 08:19:26
geert
geert

Nee die Stadler spullen zijn alleen voor goederentreinen.

De enige opties als je zonder locwissel de grens met België over wil, is een NMBS reeks 18 of een Vectron. Toelating zou rond zijn, levering van voor Frankrijk geschikte Vectrons is nog niet begonnen.

 

26-11-2025 15:13:41
AlexNL
AlexNL

Een toelating verkrijgen voor het gebruik van de BR186 D-B-F met reizigerstreinen is ook nog een optie. De BR 185.5 wordt daarvoor al gebruikt (Nightjet) en in andere landen wordt de BR186 ook ingezet voor reizigerstreinen. Veel meer dan papierwerk zal het niet zijn.

 

26-11-2025 15:53:27
MennoSBB
MennoSBB

Helemaal omdat het een Alstom locomotief is met goedkeuring voor het rijden van goederentreinen in Frankrijk.

Verder is het ook een kwestie of een bepaalde lok ook beschikbaar is voor TCS. We kunnen alle mogelijke types kunnen opnoemen, maar zijn die ook beschikbaar voor verhuur?

 

26-11-2025 17:57:07
Basher
Basher

What are the betting odds on a Class 188?

 

26-11-2025 17:59:34
AlexNL
AlexNL

Ik verwacht niet dat een D-B-F geschikte versie van die loc in de komende 4 maanden gaat worden toegelaten in 3 landen.

 

26-11-2025 23:49:51
geert
geert

Er zijn wel al proefritten geweest in Frankrijk, wat de status is van de toelating en of dit ook een toelating voor reizigerstreinen is weet ik niet

 

27-11-2025 08:49:14
Muizeneus
Muizeneus

Maar de toelating in NL is er toch ook nooit gekomen na dat akkefietje in Zeeland waarbij-ie z'n stroomafnemers verspeelde?

 

27-11-2025 10:59:40
geert
geert

Nog niet, zou wel nog moeten komen

 

27-11-2025 12:04:51
thom
thom

Quote
Muizeneus (27-11-2025 08:49:14):


Maar de toelating in NL is er toch ook nooit gekomen na dat akkefietje in Zeeland waarbij-ie z'n stroomafnemers verspeelde?



Zo'n akkefietje zal geen reden zijn om een toelating te weigeren hoor.

 

27-11-2025 13:05:09
geert
geert

Nou issue is dat niet alle proefritten al voltooid zijn en er na herstel van de ontstane schade bij de leverancier in Kassel er geen tijd meer was om de proefritten af te maken. De locs waren daarna voor proefritten in andere landen nodig. En er zijn ook nog geen gebruikers van de BR188 in Nederland dus haast was er ook niet

 

27-11-2025 13:26:28
cuneo56
cuneo56

Quote
thom (27-11-2025 12:04:51):


Quote
Muizeneus (27-11-2025 08:49:14):


Maar de toelating in NL is er toch ook nooit gekomen na dat akkefietje in Zeeland waarbij-ie z'n stroomafnemers verspeelde?



Zo'n akkefietje zal geen reden zijn om een toelating te weigeren hoor.



Dat zal er zeker vanaf hangen of dat een vergissing van de Machinist was of een ondeugdelijke stuit op de lok(s)

 

27-11-2025 13:40:05
Marco
Marco

Quote
cuneo56 (27-11-2025 13:26:28):


Quote
thom (27-11-2025 12:04:51):


Quote
Muizeneus (27-11-2025 08:49:14):


Maar de toelating in NL is er toch ook nooit gekomen na dat akkefietje in Zeeland waarbij-ie z'n stroomafnemers verspeelde?



Zo'n akkefietje zal geen reden zijn om een toelating te weigeren hoor.



Dat zal er zeker vanaf hangen of dat een vergissing van de Machinist was of een ondeugdelijke stuit op de lok(s)


Zelfs als het 100% de fout van de lok was: de ICNG en de Flirt hebben ook al wel eens hun stroomafnemer verloren bij bovenleidingsloze bruggen, en die verliezen ook niet hun toelating ;)

Zoiets wordt 'gewoon' gecorrigeerd en dan is het goed (naja, ProRail zal de schade wel verhalen natuurlijk). Bij de Traxx viel het alleen samen met andere omstandigheden waardoor ze ermee gestopt zijn.



Laatst bewerkt door Marco op 27-11-2025 13:41
 

27-11-2025 14:40:41
cuneo56
cuneo56

Het maakt natuurlijk wel uit of iets een test niet doorstaat danwel het een keer misgaat🤔

Maar oke mijn handtekening hoeft er niet onder.

 

27-11-2025 18:24:19
thom
thom

Toelatings ritten zijn er ook om eventuele problemen op te sporen en daarna constructief op te lossen.

Het is geen proces zoals het afrijden voor je rijbewijs bij het CBR, waar ze gewoon kijken of er een reden is om je te laten zakken.

 

28-11-2025 09:29:45
mdeen
mdeen

Quote
MennoSBB (26-11-2025 15:53:27):


Helemaal omdat het een Alstom locomotief is met goedkeuring voor het rijden van goederentreinen in Frankrijk.

Verder is het ook een kwestie of een bepaalde lok ook beschikbaar is voor TCS. We kunnen alle mogelijke types kunnen opnoemen, maar zijn die ook beschikbaar voor verhuur?



Welke loc is van Alstom? 185 en 186 zijn van Bombardier, HLE 18 is van Siemens. De Astride, BB 36000 is van Alstom.

 

28-11-2025 11:07:05
sm@rkie
sm@rkie

Alstom is sinds 2021 eigenaar van het Traxx platform....dus alle traxxen zijn Alstom en geen bombardier imo

 

28-11-2025 13:12:10
MennoSBB
MennoSBB

Inderdaad www.alstom.com

Het gaat zelfs verder, de Traxx is nu HET locomotieven platform van Alstom. Alle oude door hun zelf ontwikkelde platformen zijn na de overname helemaal vervangen door de Traxx.

 

28-11-2025 14:30:51
geert
geert

Dat de Prima’s al een jaar of 6-7 niet meer leverbaar waren en de Prima2 nooit een toelating tot welk Europees spoorwegnet dan ook heeft gekregen laten we dan maar achterwege….