Werkzaamheden PHS Rotterdam Centraal
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
16-05-2023 12:01:03 1
michaben
michaben

Dit weekend start de eerste bouwstap van het emplacement van Rotterdam. Hierdoor zijn de sporen 6, 7 en 8 de komende weken buiten dienst. Naast veel spoorwijzigingen levert dit ook enkele wijzigingen in de dienstregeling op:

  • 2200 richting Asd krijgt een langere stop op Rtb.
  • 2400 richting Ddr gaat eens per uur een paar minuten vroeger rijden op Ledn - Rtb, tevens wordt de 2400 opgeheven tussen Gv en Ddr op de uren dat de 9100 richting Stp rijdt.
  • 3200 wordt opgeheven tussen Gv en Rtd.
  • 5000 richting Gvc krijgt een langere stop op Rtb.
  • 5100 richting Ddr krijgt een langere stop op Sdm.

Hoeveel weken deze maatregelen van kracht blijven kan ik niet vinden op de NS website, maar de indienststellingsdatum na de eerste bouwstap staat op 24 juni. Hierna komen alle sporen weer in dienst maar gaan wissels 269, 279A en 279B op de klem tot de tweede bouwstap. Hierdoor zullen er ook na deze periode wijzigingen in de dienstregeling zijn, maar dan kunnen als het goed is we alle treinen weer rijden.


16-05-2023 12:31:48 1
train85
train85

Week 21 tot en met week 25 gaat dit gelden.


16-05-2023 15:16:24
Jorn
Jorn

Weet iemand of er een kaartje/sporenplan beschikbaar is van de aanpassingen? Ik neem aan dat deze gemaakt worden zodat Sdm viersporig gebruikt kan worden.


16-05-2023 15:53:04
michaben
michaben

Het eindbeeld kun je op dit sporenplan terugzien: www.treinreiziger.nl (kaart van 2021, enkele details kunnen gewijzigd zijn sindsdien).

Er zijn 4 bouwstappen om naar dit eindbeeld te gaan, de eerste bouwstap omvat de wissels bij de sporen 5 t/m 8. In de tweede bouwstap, eind dit jaar, worden de wissels bij de sporen 9 t/m 12 aangepast. In de derde bouwstap, rond de zomer van 2024, worden de wissels bij de sporen 2 en 3 aangepast. In de vierde bouwstap tot slot, eind 2024, zijn de wissels bij Sdm en Dhsa aan de beurt.



16-05-2023 16:14:41
Jorn
Jorn

Dankjewel!


16-05-2023 21:26:11
MetroRET
MetroRET

De verdeling van de 5000 en 5100 richting Ddr wordt hiermee tijdelijk nog beroerder dan die al was: 4/26 (ipv de al tamelijk slechte 8/22).


16-05-2023 21:37:20
michaben
michaben

Dat is zo te zien alleen in de eerste week, vanaf de tweede week rijdt de 5100 weer in het normale pad van Rtd naar Ddr.


18-05-2023 12:35:22
seinhuis
seinhuis

Tussen Rotterdam en Schiedam is het spoor al voorzien van nieuwe bovenleiding portalen.

Persoonlijk vind ik een beetje jammer dat de ouwe portalen binnenkort verdwijnen.


18-05-2023 13:22:39
verst107
verst107

Heeft dit nog gevolgen voor de staaltreinen op de Oude lijn?


18-05-2023 14:04:51
Jorn
Jorn
Quote
michaben (16-05-2023 15:53:04):

Het eindbeeld kun je op dit sporenplan terugzien: www.treinreiziger.nl (kaart van 2021, enkele details kunnen gewijzigd zijn sindsdien).

Er zijn 4 bouwstappen om naar dit eindbeeld te gaan, de eerste bouwstap omvat de wissels bij de sporen 5 t/m 8. In de tweede bouwstap, eind dit jaar, worden de wissels bij de sporen 9 t/m 12 aangepast. In de derde bouwstap, rond de zomer van 2024, worden de wissels bij de sporen 2 en 3 aangepast. In de vierde bouwstap tot slot, eind 2024, zijn de wissels bij Sdm en Dhsa aan de beurt.


Wel raar dat ze de 2 noordelijke sporen van het stuk Sdm - Rtd hier samen laten komen waardoor tegelijk vertrek van twee treinen richting Sdm niet mogelijk is. Ik vraag me dan meteen af of dit niet nogeens aangepast moet worden als de oude lijn over 10 jaar (pak hem beet) volledig viersporig is tussen Ddr en Ledn, want anders houd je hier een bottleneck.


18-05-2023 14:59:44
Henk1619
Henk1619
Quote
verst107 (18-05-2023 13:22:39):

Heeft dit nog gevolgen voor de staaltreinen op de Oude lijn?


Die gaan binnenkort sowieso rechtstreeks naar Duitsland rijden aangezien de Kijfhoek minder capaciteit heeft tijdens het vernieuwen van een deel van de sporen. Voor Sloe is dit al doorgevoerd en andere relaties gaan nog volgen.


18-05-2023 15:01:32
cuneo56
cuneo56

Als je het echt goed wil doen moet je tussen de beide Flyovers een derde bouwen zodat je volledige 4 sporigheid van/ naar Schiedam krijgt. Dan blijft enkel nog een conflict met Thalys en Eurostar vanaf Shl over die graag naar spoor 2 willen.

Maar da's duur, dus wordt er geknutseld met "snellle"wissels en zo. terwijl de normen voor de planning het effect daarvan behoorlijk beperken.


18-05-2023 15:15:57
broek53
broek53

Wees gerust: voor het sprinterfeest op Den Haag - Dordrecht wordt een fiks aantal vrije kruisingen bestudeerd, die verschillen al naar gelang welke twee sporen de dedicated sprintersporen gaan worden. Daar horen ook vk's bij in Rotterdam, maar zolang nog niet bepaald is welke dat waar worden, kan men daar ook nog niet op vooruitlopen.


18-05-2023 18:05:31
stijngeluk
stijngeluk
Quote
Jorn (18-05-2023 14:04:51):
Quote
michaben (16-05-2023 15:53:04):

Het eindbeeld kun je op dit sporenplan terugzien: www.treinreiziger.nl (kaart van 2021, enkele details kunnen gewijzigd zijn sindsdien).

Er zijn 4 bouwstappen om naar dit eindbeeld te gaan, de eerste bouwstap omvat de wissels bij de sporen 5 t/m 8. In de tweede bouwstap, eind dit jaar, worden de wissels bij de sporen 9 t/m 12 aangepast. In de derde bouwstap, rond de zomer van 2024, worden de wissels bij de sporen 2 en 3 aangepast. In de vierde bouwstap tot slot, eind 2024, zijn de wissels bij Sdm en Dhsa aan de beurt.


Wel raar dat ze de 2 noordelijke sporen van het stuk Sdm - Rtd hier samen laten komen waardoor tegelijk vertrek van twee treinen richting Sdm niet mogelijk is. Ik vraag me dan meteen af of dit niet nogeens aangepast moet worden als de oude lijn over 10 jaar (pak hem beet) volledig viersporig is tussen Ddr en Ledn, want anders houd je hier een bottleneck.


zal vast ook te maken hebben dat last last minute is besloten om bij Sdm in plaats van het zo te laten zoals het nu is, toch de sporen die er liggen wat beter bruikbaar te maken, en net voor Sdm het naar 4 sporen te maken.


18-05-2023 21:00:50
anton_
anton_
Quote
Jorn (18-05-2023 14:04:51):
Quote
michaben (16-05-2023 15:53:04):

Het eindbeeld kun je op dit sporenplan terugzien: www.treinreiziger.nl (kaart van 2021, enkele details kunnen gewijzigd zijn sindsdien).

Er zijn 4 bouwstappen om naar dit eindbeeld te gaan, de eerste bouwstap omvat de wissels bij de sporen 5 t/m 8. In de tweede bouwstap, eind dit jaar, worden de wissels bij de sporen 9 t/m 12 aangepast. In de derde bouwstap, rond de zomer van 2024, worden de wissels bij de sporen 2 en 3 aangepast. In de vierde bouwstap tot slot, eind 2024, zijn de wissels bij Sdm en Dhsa aan de beurt.


Wel raar dat ze de 2 noordelijke sporen van het stuk Sdm - Rtd hier samen laten komen waardoor tegelijk vertrek van twee treinen richting Sdm niet mogelijk is. Ik vraag me dan meteen af of dit niet nogeens aangepast moet worden als de oude lijn over 10 jaar (pak hem beet) volledig viersporig is tussen Ddr en Ledn, want anders houd je hier een bottleneck.


Je kun natuurlijk met enige moeite wel 2 treinen tegelijk vanuit Rtd laten vertrekken.

Een vanaf spoor 7 naar Sdm spoor 5.

en nog een van spoor 6 Sdm spoor 3. ( via spoor bc )

Dat betekent dan wel dat er de trein uit Sdm in Rtd alleen spoor 2 of 3 beschikbaar heeft. ( en er geen trein van de HSL naar spoor 2 kan op dat moment )

Allemaal niet ideaal, maar misschien soms toch handig.


18-05-2023 21:47:59
Jorn
Jorn

Je hebt gelijk inderdaad, maar zoals je al benoemt zal 2 tegelijk aan laten komen in Rtd en 2 tegelijk vertrekken niet mogelijk zijn, maar dat zal voorlopig wel niet heel veel problemen opleveren. De belangrijkste bottleneck zal tussen Dtcp en Sdm blijven zolang dat 2 sporig is. Maar gelukkig is er nog genoeg tijd om de uiteindelijk benodige vrije kruisingen te realiseren voordat dat deel ook 4 sporig is.


19-05-2023 14:51:32
serial
serial

Ik lees nu dat Rotterdam CS in het weekend van 24 en 25 juni schijnbaar helemaal niet bereikbaar is per trein. Dat is echt lang geleden.


19-05-2023 15:37:09
henri1972
henri1972

Ook lang geleden dat Rotterdam CS zo heette ;)



Laatst bewerkt door henri1972 op 19-05-2023 15:37

20-05-2023 11:50:47
phantom
phantom

Wat gaat men dan doen dat er geheel geen treinverkeer naar Rtd mogelijk is ?
Normaal gesproken is er altijd wel een slankere dienstregeling mogelijk,maar men moet nu dan wel iets heel ingrijpends doen aan beide zijde van het station als er niks kan rijden.
Dat NS daar zowiezo mee akkoord gaat.


20-05-2023 12:04:20
broek53
broek53

Zeker weten doe ik het niet, maar het zal waarschijnlijk wel gaan om het aanpassen van de beveiliging. Rotterdam heeft een oude EBS-beveiliging van Siemens en die is nogal bewerkelijk, waarbij je in ieder geval niet bepaalde delen wel en bepaalde delen niet kunt laten werken. Twee dagen is dan wel weer veel, zelfs voor het wijzigen en testen van de EBS, maar een andere reden kan ik niet verzinnen.


20-05-2023 12:29:26
mdj
mdj

Naast de EBS beveiliging , ook de relaiskasten zijn verre van optimaal ingedeeld. Hierdoor zullen de gehele relaiskasten buitendienst als daarin gewerkt moet worden.

Daarnaast ook veel test werkzaamheden (elke rijweg, bij Rotterdam zijn dat er veel)



Laatst bewerkt door mdj op 20-05-2023 12:30

20-05-2023 12:32:30
mdj
mdj
Quote
phantom (20-05-2023 11:50:47):.

Dat NS daar zowiezo mee akkoord gaat.


Alternatief is dat het spul niet in dienst komt, maar pas in de volgende bouwfase==meer hinder.

Project is ook voor NSR om meer (en langere) treinen mogelijk te maken, dus ook in het belang van NS als gehele organisatie.


20-05-2023 19:47:12
anton_
anton_
Quote
serial (19-05-2023 14:51:32):

Ik lees nu dat Rotterdam CS in het weekend van 24 en 25 juni schijnbaar helemaal niet bereikbaar is per trein. Dat is echt lang geleden.


En bussen vanaf Rotterdam stadion ipv Lombardijen. Vroeger was dat vaak met de tram van centraal naar Lombardijen.



Laatst bewerkt door anton_ op 20-05-2023 19:47

20-05-2023 20:13:42
Dionysusnu
Dionysusnu

Dat is dit jaar niet mogelijk vanwege grootschalige werkzaamheden aan de Roseknoop, een belangrijk kruispunt een beetje tussenin Rtz en Rtst. Daardoor is er t/m oktober geen tramverkeer tussen Rlb en de Erasmusbrug.


23-05-2023 08:30:27
michaben
michaben

Op 24/25 juni:

  • 500/600 rijdt Gn/Lw - Ut - Ah
  • 1000 rijdt niet
  • 1100 rijdt niet, vervangende 28500 rijdt Rtst - Ehv via Ddr
  • 2200 rijdt Rtst - Vs, 702200 rijdt Asd - Ut via Wspl
  • 3700 rijdt Vl - Sdm
  • 4000 rijdt Gvc - Utg via Ztm
  • 5000 rijdt Gvc - Sdm
  • 5100 rijdt Rtst - Ddr
  • 5900 rijdt Rtst - Rsd
  • 6600 rijdt Rtst - Nm
  • 6900 rijdt Gvc - Ut via Wspl

23-05-2023 09:34:54
Muizeneus
Muizeneus
Quote
mdj (20-05-2023 12:29:26):

Daarnaast ook veel test werkzaamheden (elke rijweg, bij Rotterdam zijn dat er veel)


Oh nee, geef Prorail asjeblieft niet meer argumenten om wissels weg te halen....


23-05-2023 11:03:57
279
279
Quote
michaben (23-05-2023 08:30:27):

Op 24/25 juni:

  • 2200 rijdt Rtst - Vs, 702200 rijdt Asd - Ut via Wspl

enig idee waarom 702200 niet Asd - Gv(c) rijdt??


23-05-2023 11:16:29
DDZ7504
DDZ7504
Quote
279 (23-05-2023 11:03:57):
Quote
michaben (23-05-2023 08:30:27):

Op 24/25 juni:

  • 2200 rijdt Rtst - Vs, 702200 rijdt Asd - Ut via Wspl

enig idee waarom 702200 niet Asd - Gv(c) rijdt??


Asd-Ut via Wspl is eveneens via Gv-Sdm-Rta.




DDZ in dienst, ik blij!

23-05-2023 11:33:24 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Kent 279 enkel de spoorlijnen rond Amsterdam? wink



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-05-2023 11:53:55
thom
thom
Quote
Muizeneus (23-05-2023 09:34:54):
Quote
mdj (20-05-2023 12:29:26):

Daarnaast ook veel test werkzaamheden (elke rijweg, bij Rotterdam zijn dat er veel)


Oh nee, geef Prorail asjeblieft niet meer argumenten om wissels weg te halen....


Da's een beetje krom wat je nu zegt, juist het testen is een belangrijk punt om de veiligheid te kunnen waarborgen natuurlijk, maar ook om te ondervangen dat na de oplevering nog ergens iets fout gaat waardoor de treindienst weer onderuit gaat.


23-05-2023 17:36:02
treinhobby
treinhobby

Het gaat erom dat je dus minder hoeft te testen als je minder wissels hebt.

Dus dat zou een reden voor sanering kunnen zijn.

Er wordt niet gesteld dat het testen niet nodig is...


23-05-2023 17:44:34
mdj
mdj

Zolang die wissels nodig zijn voor de dagelijkse operatie (inclusief bijsturing) valt het testwerk dat toegeschreven kan worden aan de ene wisseloverloop in het niet.

Zeker gezien het aantal infrawijzigingen.


24-05-2023 06:49:20
MetroRET
MetroRET
Quote
michaben (23-05-2023 08:30:27):

Op 24/25 juni:

  • 6900 rijdt Gvc - Ut via Wspl

Wat rijdt er dan richting Tiel ?


24-05-2023 07:47:26
michaben
michaben

Die rijdt blijkbaar als 706900 maar zo te zien wel met hetzelfde materiaal.


24-05-2023 20:50:17
MetroRET
MetroRET

Handig frown.

Dit zal ongetwijfeld wel weer niet doorgekoppeld worden in de reisinfo.