Dienstregeling 2025, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
15-01-2024 19:51:24
Kamehameha
Kamehameha

Alvast een nieuw topic voor drgl 2025. De adviesaanvraag zal begin februari moeten komen bij het Locov en ach dat is het toch al bijna? Dus geen paniek ;)

Maar is er desondanks al wat meer info bekend over de plannen die NS heeft? Oftewel weet iemand meer misschien?

Ik las bijvoorbeeld in eerdere berichten dat de ICD aan de 700/1800 gekoppeld zou gaan worden. 500/600 dan naar Gvc ipv Rtd. En ICD uberhaupt niet meer naar Asd maar Asdz en de airport sprinter in dienst, ook vanwege werkzaamheden te Asd. Dat zou bij elkaar een aardige wijziging van de dienstregeling zijn maar de plannen kunnen allang weer anders zijn. Toch ben ik benieuwd naar de tussenstand.

Dit verhaal van de koppeling ICD op 700/1800 is overigens al tig keer uitgesteld en ik moet nog zien of er genoeg ICNG rijdt om deze koppeling überhaupt te kunnen maken.

 

15-01-2024 20:37:58 6
michaben
michaben

Er valt genoeg te zeggen over de nieuwe dienstregeling, het basisuurpatroon staat in grote lijnen al vast. Alleen de 24/7 uitwerking en materieelinzet zijn echt nog te onzeker om iets over te zeggen.

Wat gesteld is klopt in grote lijnen, alleen is nog onzeker per welk wijzigingsblad de doorkoppeling plaats zal vinden. De dienstregeling wordt echter wel dusdanig opgezet dat de 900 met de start van de nieuwe dienstregeling omgebogen wordt via Asdz, alleen de daadwerkelijke doorkoppeling naar Gn/Lw vind mogelijk later plaats. De 1000 gaat wel direct met de start van de nieuwe dienstregeling op in de 2400/9500 naar Lls.

Op de Oude Lijn worden dan de 3100 verlengd naar Gvc en de 3500 naar Ddr. In de NoordOost wisselen de 500/600 en 2000 inderdaad van eindbestemming, in de avond wordt de boel dan een kwartier omgeklapt en wordt de (1)1700 in Ut doorgekoppeld aan de 2800 naar Rtd.

Ik vernam trouwens dat er met treinseries geschoven gaat worden waarbij alle NS intercity's tussen de 500 en 3999 genummerd gaan worden en alle sprinters tussen de 4000 en 9099. De airportsprinter wordt de 8100 t/m 8499.



Laatst bewerkt door moderator op 16-01-2024 07:58, reden: Zinsnede verwijderd na opschonen discussie
 

15-01-2024 21:01:17
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
michaben (15-01-2024 20:37:58):

Op de Oude Lijn worden dan de 3100 verlengd naar Gvc en de 3500 naar Ddr.


Dat zou mooi zijn, 3100 Nm - Ah - Ut - Asd - Hlm en dan verder naar Gvc of waar anders ook.

 

15-01-2024 21:09:26
Kamehameha
Kamehameha

Dat zou dan toch Nm-Ah-Ut-Shl-Gvc moeten zijn? 700 rn 1800 vallen weg op Shl-Gvc immers. 3000 van Nm naar Asd en verder zoals nu.

Verder.. begrijp ik dan goed dat die 1000 dan samen met de 9500 gaat rijden? Ene half uur Lls-Shl-Rtd en 1x per uur Lls-Shl-Rtd en verder naar Brussel?

De doorkoppeling NoordOost op de 900 in een later wijzigingsblad geeft inderdaad ruimte om vertragingen met ICNG op te vangen. Maar zou dat in theorie betekenen dat de de NoordOost maar tot Lls gaat rijden of trekken ze hem dan door naar bijv Asd?



Laatst bewerkt door Kamehameha op 15-01-2024 21:15
 


15-01-2024 21:16:59
MetroRET
MetroRET

700/1800 zouden dan naar Asd rijden ipv de 2600 als tijdelijke oplossing, wat ik begreep.

Gaat hiermee dus de HSL terug van 5 naar 4x/uur?

De verbinding tussen Rtd en Es, is dat dan 2800 Rtd-Ut; 1700 Ut-Es of gewoon onder 1 treinnummer.



Laatst bewerkt door MetroRET op 15-01-2024 21:20
 

15-01-2024 21:19:29
michaben
michaben

De 3100 en 3500 rijden uiteraard via Shl naar Ledn en dan de Oude Lijn op ter vervanging van de 700/1800/2400.

2400/9500 gaan samen een halfuurdienst vormen tussen Rtd en Asdz/Lls via de HSL. Op de HSL gaat men dus tijdelijk terug van 5 naar 4 treinen per uur omdat er geen 1000 meer als voor/volgtrein rijdt voor de IC Brussel. Dit zal hopelijk opgevangen worden door ICNG16 in te zetten maar dat is nog even afwachten. Voor 8 uur 's ochtends zal de 2400 wel 2x per uur richting Lls rijden omdat er zo vroeg nog geen IC uit Brussel komt.

 

15-01-2024 21:21:20
JothamvW
JothamvW

@MetroRET de HSL blijft 900, 1000/9500, 9200 op de noordsectie en 900, 1100, 9200 naar Breda. Daarnaast natuurlijk nog rode en geel-witte Eurostar.

 

15-01-2024 21:25:27
MetroRET
MetroRET

Nee, enkel de 900 Alm-Bd en de 2400/9500 Lls-Rtd(-Brusz).

 

15-01-2024 21:26:00
Kamehameha
Kamehameha

Is die 9200 die trage IC Brussel? Gaat die niet tot Rtd maximaal?

 

16-01-2024 08:00:06 10
admin
Moderator
admin

Zo, de discussie is weer lekker geschoond van allerlei moddergooien. De schuldigen weten wel wie of wat er bedoeld wordt.

Aan de anderen die netjes hebben gereageerd, excuus als jouw reactie mee is gegaan in de schoning. Ik heb het zo netjes mogelijk gedaan.




Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

16-01-2024 08:35:49 2
bacr
bacr
Quote
admin (16-01-2024 08:00:06):

Zo, de discussie is weer lekker geschoond van allerlei moddergooien. De schuldigen weten wel wie of wat er bedoeld wordt.

Aan de anderen die netjes hebben gereageerd, excuus als jouw reactie mee is gegaan in de schoning. Ik heb het zo netjes mogelijk gedaan.


Toch fijn zo'n admin. Dank Peter

 

16-01-2024 10:57:23 2
john2
john2

Vind het top dat Peter desondanks, toch nog de website Somda in de lucht houd en als moderator de sfeer goed probeert te houden! Peter bedank hiervoor!



Laatst bewerkt door john2 op 16-01-2024 11:48, reden: typfout herstelt
 

16-01-2024 21:21:49
Kamehameha
Kamehameha
Quote
michaben (15-01-2024 20:37:58):
In de NoordOost wisselen de 500/600 en 2000 inderdaad van eindbestemming, in de avond wordt de boel dan een kwartier omgeklapt en wordt de (1)1700 in Ut doorgekoppeld aan de 2800 naar Rtd.

Even terugkomend op dat omklappen. Begrijp ik goed dat serie 2000 en 2800 allebei Ut-Rtd 2x per uur doen, dus 4x per uur overdag? En in de avond (vanaf uur of 20/21?) de (1)1700 in het pad van de 2800 gaat rijden? Dan hou je de 500 en 600 op Ut-Gvc en dus die (1)1700 op Ut-Rtd dus allebei de trajecten elk half uur een IC.

 

16-01-2024 21:35:38
sneltram
sneltram

Overdag heb je 4x/uur een IC op zowel Gvc-Ut als Rtd-Ut. In de avond is dat 2x/uur op iedere tak.

Overdag is het:
Gvc-Ut-Gn 500 (1x)
Gvc-Ut-Lw 600 (1x)
Gvc-Ut-Es 1700 (1x)
Gvc-Ut-Amfs 11700 (1x) - wordt overigens een ander serienummer
Rtd-Ut: 2000 (2x)
Rtd-Ut: 2800 (2x)

's avonds is het:
Gvc-Ut-Gn 500 (1x)
Gvc-Ut-Lw 600 (1x)
Rtd-Ut: 2800 (2x), waarvan 1x verder als 1700 Ut-Es en 1x verder als 11700 Ut-Amfs



Laatst bewerkt door sneltram op 16-01-2024 21:35
 

16-01-2024 21:42:34
DDZ7504
DDZ7504

Dus als je van Rtd / Rta naar Amf wilt, móet je overstappen? (behalve 's avonds) Dat lijkt me niet echt klantvriendelijk. Waarom wordt de 1700/11700 niet omgelegd van/naar Rtd dan?

Of wordt de 2000 weer doorgelegd naar Amf tegen die tijd?



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 16-01-2024 21:44


DDZ in dienst, ik blij!
 

16-01-2024 21:49:11
sneltram
sneltram

Inderdaad kun je van Rtd/Rta niet meer naar Amf zonder overstap. De 2000 moet in de toekomst weer van/naar Amf gaan rijden, waarmee dat probleem opgelost wordt. De (1)1700 blijft van/naar Gvc rijden, omdat er nu eenmaal meer vraag is op Gvc-Amf/Es dan Rtd-Amf/Es. In de toekomst moet de (1)1600 wel Shl-Rtd gaan rijden over de HSL, zoals de 700/1800 in 2025 al gaan doen. Daardoor heb je op termijn toch een directe trein Rtd-Es, zij het met een omweg. In de nog verdere toekomst moet ook de 2800 naar Amf gaan rijden, dus 8x/uur Amf-Ut, waarvan 4 van/naar Gvc en 4 van/naar Rtd.

Overigens, als je overdag de (1)1700 naar Rtd zou sturen en de 2800 inlegt Ut-Gvc, dan heb je geen aansluiting in Ut om van Amf naar Gvc te rijden, los van dat de kering in Ut niet goed uitkomt. Als je de (1)1700 naar Gvc rijdt, sluit de 2800 wel goed aan in Ut. Uiteindelijk heb je er qua reisopties meer aan door de (1)1700 naar Gvc te rijden.



Laatst bewerkt door sneltram op 16-01-2024 21:52
 

16-01-2024 23:54:25
DDZ7504
DDZ7504

Ik kan me een tijd herinneren dat de 2800 in Ut op een (mij niet meer bekend) spoor keerde waarbij hij cross-platform aansluiting had met de 1700. Dat, of ik verwar het met de 2000 die in Ut overstap geeft op de 500.

Er is ook een tijd geweest dat de 2800 en 1700/11700 vanaf Ut gecombineerd werden richting Amf en gesplitst richting Rtd/Gvc, dat zou ook theoretisch mogelijk zijn. Alleen vast niet wenselijk.

In elk geval dank voor je overzicht, ik was hier al een tijdje benieuwd naar.




DDZ in dienst, ik blij!
 

17-01-2024 08:07:57
geert
geert

Het idee was bij het maken van het doorstroomstation Ut dat deze treinen niet op Ut zelf gaan keren maar op OZ. Er zijn voor dit keren zelfs twee sporen speciaal in de beveiliging gebracht, uit mijn hoofd nu spoor 102 en 103. Ik neem aan dat de 2000 en 2800 daar gaan keren om zowel vanuit als naar Rtd een cross-platform overstap te bieden?

 

17-01-2024 08:24:16
michaben
michaben

De 2000 en 2800 bieden in Gd al een zelfde perron overstap, in Ut kan dus gewoon kort gekeerd worden op sp9 of 11.

 

17-01-2024 08:58:20
sneltram
sneltram

Precies.
En zo houd je spoor 102 en 103 beschikbaar voor bijsturen.

Ooit splitste/combineerde de (1)1700 inderdaad met de 2800 (in Ut of Gd). Dat was voor het laatst in 2016. Dat geeft wel een flinke lengtebeperking in de (1)1700 en 2800. Je kan dan maximaal met VIRM6 of DDZ6 rijden. Eventueel kan je VIRM8 doen en dan VIRM4 naar Rtd sturen, maar in alle gevallen kom je in de spits of één van de takken capaciteit tekort. Of je rijdt buiten de spits juist veel te groot op Amf-Es, waardoor je elders in het land het materieel niet kunt inzetten. In 2016 was er simpelweg de noodzaak tot splitsen/combineren vanwege de verbouwing van Ut.

 

17-01-2024 09:00:36
sneltram
sneltram
Quote
DDZ7504 (16-01-2024 23:54:25):

Ik kan me een tijd herinneren dat de 2800 in Ut op een (mij niet meer bekend) spoor keerde waarbij hij cross-platform aansluiting had met de 1700. Dat, of ik verwar het met de 2000 die in Ut overstap geeft op de 500.

Dat zijn inderdaad de 500/600 en de 2000. Als de 2000 op de 2800 keert, kun je met de 500/600 cross platform aansluiten op de 2000 in 2 minuten. In 2025 is dat niet meer nodig, omdat de 500/600 van/naar Gvc gaan rijden en de 2000 naar Rtd. Je kan in Gd dan altijd cross platform in 4 minuten overstappen.

 

17-01-2024 10:16:51
AlbertP
AlbertP
Quote
geert (17-01-2024 08:07:57):

Het idee was bij het maken van het doorstroomstation Ut dat deze treinen niet op Ut zelf gaan keren maar op OZ. Er zijn voor dit keren zelfs twee sporen speciaal in de beveiliging gebracht, uit mijn hoofd nu spoor 102 en 103. Ik neem aan dat de 2000 en 2800 daar gaan keren om zowel vanuit als naar Rtd een cross-platform overstap te bieden?


De kering via spoor 102/103 is steeds niet nodig geweest omdat er genoeg perroncapaciteit was om kort te keren en daarmee 1 set materieel uit te sparen. Zolang er 4 IC's per uur naar Amf gaan, blijven er 2 sporen over om 2 treinseries te laten keren op 8-12.

Sinds de 8800 aan de sprinters is gekoppeld, past dat. Voor die tijd hebben we bijv. de 2800 van spoor 20 gezien, dat zou nu niet meer passen sinds de 8900 naar Ut is verlengd.

 

17-01-2024 14:02:52
Klaasje
Klaasje

102 en 103 zijn in de beveiliging gebracht om treinen van/naar Amsterdam te kunnen keren bij stremmingen richting Arnhem of 's Hertogenbosch. Dat moet dan alleen wel via spoor 14 en 15. Wat dat voor effect heeft is hier wel redelijk bekend.

 

17-01-2024 15:10:35
cuneo56
cuneo56

En tevens een reden om die sporen 102 en 103 in de beveiliging op te nemen was dat NSR besloten heeft dat op emplacememten ( die niet beveiligd zijn) enkel door Machinisten van de eigen standplaats gerangeerd mag worden.

 

17-01-2024 17:15:07 1
michaben
michaben

Dit zouden de vernummeringen van treinseries moeten zijn in de nieuwe dienstregeling:

800 -> 2700
1800 -> 800
3300 -> 4100
4500 -> 3700 (huidige 3700 vervalt aangezien de 3500 straks altijd naar Ddr doorgaat ipv alleen op vr-zo en 's avonds)
6100 -> 6500
8100 -> 6100
11600 -> 1800
11700 -> 1900
15600 -> 5300

De noord/oost intercity's krijgen daarmee dus aaneengesloten series (500/600/700/800 voor noord en 1600/1700/1800/1900 voor oost).

 

17-01-2024 17:25:54
treinhobby
treinhobby

Waarbij de 1800 en 1900 van 'oost' aan de lijn van 'noord' liggen. 😜

 

17-01-2024 19:49:42
mhlvdijk
mhlvdijk
Quote
michaben (15-01-2024 21:19:29):

2400/9500 gaan samen een halfuurdienst vormen tussen Rtd en Asdz/Lls via de HSL.


Is er bij jou ook bekend waar de 2400/9500 gaat stoppen? Gebeurt dat net als nu ook op Dvd en Almb?

Dank!

 

17-01-2024 20:22:24
michaben
michaben

Ja, tot de nieuwe OV-SAAL lijnvoering (rond 2030) blijft het stoppatroon hetzelfde, de perrons van Almb zijn om die reden ook verlengd voor ICNG16.

 

17-01-2024 20:41:59
Oldskool
Oldskool

ICNG 16 is net zo lang of iets korter een 12 bakken VIRM?

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-01-2024 20:50:22
treinfan
treinfan

ICNG16 (+/- 330m) is langer dan VIRM12 (+/- 325m).

 

17-01-2024 21:29:33
Oldskool
Oldskool

Merci. Dan past het idd net, 16 bakjes ICNG op Almb.

 

18-01-2024 01:36:40 1
Kamehameha
Kamehameha
Quote
michaben (17-01-2024 17:15:07):

Dit zouden de vernummeringen van treinseries moeten zijn in de nieuwe dienstregeling:

800 -> 2700
1800 -> 800
3300 -> 4100
4500 -> 3700 (huidige 3700 vervalt aangezien de 3500 straks altijd naar Ddr doorgaat ipv alleen op vr-zo en 's avonds)
6100 -> 6500
8100 -> 6100
11600 -> 1800
11700 -> 1900
15600 -> 5300

De noord/oost intercity's krijgen daarmee dus aaneengesloten series (500/600/700/800 voor noord en 1600/1700/1800/1900 voor oost).


Interessant. Ik neem aan dat de 700 en 800 dan helemaal tot Bd aan toe zal gaan rijden als de koppeling met de ICD er eenmaal is? En dat de 900 serie dus dan zal vervallen?

Ben benieuwd of NS de 700 en 800 dan ook IC Direct gaat noemen ipv IC, maar dat is wellicht iets teveel details voor dit moment al (en nee niet van levensbelang 😜).

Ik vraag me ook af of Zl-Ut-Rtd sneller zal zijn dan Zl-Shl-Rtd of juist andersom. Kan me indenken dat dit niet veel zal schelen en dat een deel van de doorgaande reizigers maar liever gaat overstappen op Ut of Gd om die ICD toeslag te vermijden.

 

18-01-2024 07:41:24
MetroRET
MetroRET

Het verschil tussen Zl-Shl-Rtd en Zl-Ut-Rtd zal zo'n 4 minuten zijn, in het voordeel voor Shl.

 

18-01-2024 07:43:00
michaben
michaben

Zl-Shl-Rtd ga je om :16 uit Zl en kom je om :51 in Rtd, Zl-Ut-Rtd ga je :19 uit Zl en kom je :55 in Rtd aan. Op termijn moet de route via Shl nog 6min sneller worden naar komend jaar blijft men met 140 over de Hanzelijn rijden.

 

18-01-2024 09:42:37 4
broek53
broek53
Quote
michaben (17-01-2024 17:15:07):

Dit zouden de vernummeringen van treinseries moeten zijn in de nieuwe dienstregeling:

800 -> 2700


Volkomen terzijde en verder niet relevant, maar toch ff de opmerking: Hiermee komt een eind aan de serie 800 als de verbinding tussen Maastricht en Amsterdam en verder en dat is een heel hardnekkige. Hij bestaat zo al onafgebroken sinds 1960.

 

18-01-2024 10:34:59
Muizeneus
Muizeneus
Quote
DDZ7504 (16-01-2024 21:42:34):

Dus als je van Rtd / Rta naar Amf wilt, móet je overstappen? (behalve 's avonds) Dat lijkt me niet echt klantvriendelijk. Waarom wordt de 1700/11700 niet omgelegd van/naar Rtd dan?

Of wordt de 2000 weer doorgelegd naar Amf tegen die tijd?


Amf - Rtd kan rechtstreeks via Shl als de (1)1600 over de HSL doorgelegd wordt, de hier beschreven drglwijziging lijkt daarop vooruit te lopen. Daar is doortrekken van de 2000 dus niet voor nodig

 

18-01-2024 11:12:20 1
gvttreinen
gvttreinen
Quote
broek53 (18-01-2024 09:42:37):
Quote
michaben (17-01-2024 17:15:07):

Dit zouden de vernummeringen van treinseries moeten zijn in de nieuwe dienstregeling:

800 -> 2700


Volkomen terzijde en verder niet relevant, maar toch ff de opmerking: Hiermee komt een eind aan de serie 800 als de verbinding tussen Maastricht en Amsterdam en verder en dat is een heel hardnekkige. Hij bestaat zo al onafgebroken sinds 1960.


Dat krijg je bij mensen zonder historsch besef 😉

 

18-01-2024 11:20:17
tieske05
tieske05
Quote
michaben (17-01-2024 20:22:24):

Ja, tot de nieuwe OV-SAAL lijnvoering (rond 2030) blijft het stoppatroon hetzelfde, de perrons van Almb zijn om die reden ook verlengd voor ICNG16.


OV-SAAL? Volgens mij hoor ik dat voor het eerst... Wat houdt dat in?

 

18-01-2024 11:22:04
Muizeneus
Muizeneus

De lijnvoering op de corridor Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad

 

18-01-2024 11:23:08
bacr
bacr
Quote
tieske05 (18-01-2024 11:20:17):
Quote
michaben (17-01-2024 20:22:24):

Ja, tot de nieuwe OV-SAAL lijnvoering (rond 2030) blijft het stoppatroon hetzelfde, de perrons van Almb zijn om die reden ook verlengd voor ICNG16.


OV-SAAL? Volgens mij hoor ik dat voor het eerst... Wat houdt dat in?


Dit, @tiekse05

Zelf zoeken was ook handig geweest

 

18-01-2024 11:52:27 1
AlbertP
AlbertP
Quote
gvttreinen (18-01-2024 11:12:20):
Quote
broek53 (18-01-2024 09:42:37):

Volkomen terzijde en verder niet relevant, maar toch ff de opmerking: Hiermee komt een eind aan de serie 800 als de verbinding tussen Maastricht en Amsterdam en verder en dat is een heel hardnekkige. Hij bestaat zo al onafgebroken sinds 1960.


Dat krijg je bij mensen zonder historsch besef 😉


De 500 en 1600 bestaan ook al (in iets andere vorm dan vandaag) sinds 1974, en bij de 700 als verbinding tussen Amsterdam en het noorden bestaat ook enige historische continuïteit.

Toen waren overigens alle stoptreinen boven de 3000.

 

18-01-2024 14:21:49
bert
bert

En wat te denken over Rotterdam-Leeuwarden/Groningen. Al meer dan 60 jaar. Hup, weg ermee. Ik denk dat veel reizigers dat niet zo leuk vinden om over te moeten stappen op bomvolle stations. Maar goed, dat zal ik wel niet goed begrijpen

 

18-01-2024 14:47:50
martijn
martijn

Is toch maar voor een paar maandjes? Dan kunnen ze fijn over de HSL. En volgens mij is overstappen juist een van de punten die al die 60 jaar prima zijn geregeld op de noordoost met de cross-platforms in Amf en nu Zl.

 

18-01-2024 14:51:35
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
bert (18-01-2024 14:21:49):

En wat te denken over Rotterdam-Leeuwarden/Groningen. Al meer dan 60 jaar. Hup, weg ermee. Ik denk dat veel reizigers dat niet zo leuk vinden om over te moeten stappen op bomvolle stations. Maar goed, dat zal ik wel niet goed begrijpen


Die verbinding blijft zonder overstap, met de omgelegde 700 en nieuwe 800: Rtd-HSL-Shl-Asdz*-Lls-Zl en door naar Gn resp. Lw

*Het eindbeeld is volgens mij om via de zuidtak te rijden, maar ik weet niet zeker of dat ook meteen de lijnvoering zal zijn.

 

18-01-2024 16:05:48
Kamehameha
Kamehameha

Ik heb geen idee hoeveel mensen rechtstreeks naar Rtd moeten vanuit Gn, Zl etc en wat de impact uberhaupt zal zijn, maar met die rechtstreekse trein via de HSL lopen ze wel tegen de toeslag aan. Dus dan wordt het of overstappen of extra betalen.

 

18-01-2024 16:22:20 1
Marco
Marco
Quote
Kamehameha (18-01-2024 16:05:48):

Ik heb geen idee hoeveel mensen rechtstreeks naar Rtd moeten vanuit Gn, Zl etc en wat de impact uberhaupt zal zijn, maar met die rechtstreekse trein via de HSL lopen ze wel tegen de toeslag aan. Dus dan wordt het of overstappen of extra betalen.


Is dat dan al officieel besloten? De 1100 gaat natuurlijk ook over de HSL i.v.m. tijdswinst, maar dat is geen 'IC Direct'. Het zou me niet verbazen als ze de toeslag voor de HSL dan ook afschaffen. Als je de HSL in het landelijke IC-net integreert, vind ik het passend om dan ook het landelijke tariefstelsel te gebruiken.

 

18-01-2024 16:32:59
treinhobby
treinhobby

En daarbij zal je dan tot Groningen en Leeuwarden aan toe al toeslagzuilen moeten gaan plaatsen...

Dan is het de vraag wat onder de streep goedkoper is.

 

18-01-2024 16:49:01
jacokran
jacokran

En een proces om onterecht betaalde toeslagen terug te betalen op het moment dat de trein toch niet de HSL op gaat.

 

18-01-2024 20:19:38
AlexNL
AlexNL

Een tijd geleden ging er een gerucht rond dat NS van plan was om een toeslag op de Hanzelijn te heffen voor ICNG, maar ik heb geen idee wat daarmee is gebeurd.

 

18-01-2024 23:06:43
Kamehameha
Kamehameha

Laten we hopen dat dat niet zal gebeuren. Dan neem ik al helemaal de Veluwelijn als ik naar het westen moet. Liever overstappen dan 2x dokken 😉

En geen idee hoor wat NS met die toeslag gaat doen op Shl-Rtd. Het zou me alleen niks verbazen als ze hem willen houden want money is money. Maar goed, we gaan het allemaal vanzelf merken.

 

18-01-2024 23:54:12
henri1972
henri1972

Echt weer dat typische Hollandse geneuzel voor een paar centen.

Tijd = Geld. Heel simpel.

Duitsland heeft geen OV-chipkaart systeem en daar betaal je gewoon standaard meer voor bv Köln- Frankfurt voor de ICE via de hsl dan langs de Rijn. Het heet daar alleen geen toeslag....

Aan de andere kant: de hsl tussen Shl en Rtd is in km veel korter dan de route via Ledn en Gv dus NS verdiend dubbel, minder km dan waar de klant voor betaald, EN toeslag. Is ook niet echt netjes. (En er zit al 3 km extra tussen Asdl en Shl om de km gelijk te trekken met de oude route via Hlm, tussen Bkl en Wd trouwens 6 km extra).

 

19-01-2024 01:08:51
Pim530
Pim530
Quote
michaben (17-01-2024 08:24:16):

De 2000 en 2800 bieden in Gd al een zelfde perron overstap, in Ut kan dus gewoon kort gekeerd worden op sp9 of 11.


Dat betekent dan dat de reistijden tussen Rtd en in mindere mate Gvc en Amf gaan toenemen? Na die overstap te Gd moet je te Ut immers ook nog stilstaan om kop te maken, terwijl die tijd nu benut wordt om de cross-platform aansluitende trein binnen te laten komen.

 

19-01-2024 09:09:24
sneltram
sneltram

De reistijden blijven nagenoeg gelijk. De 500/600 gaat in 4 minuten kopmaken, waar dat nu 6 of 7 minuten is. Die 3 minuten winst verlies je vervolgens wel in de overstap op Gd (4 minuten). De aankomst- en vertrektijd in Amf van de 500/600 gaan iets schuiven. Uiteindelijk ben je, afhankelijk van het moment van de dag, 1 tot 3 minuten langer onderweg tussen Rtd en Amf.

 

19-01-2024 10:51:50
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
henri1972 (18-01-2024 23:54:12):

Echt weer dat typische Hollandse geneuzel voor een paar centen.

Tijd = Geld. Heel simpel.

Duitsland heeft geen OV-chipkaart systeem en daar betaal je gewoon standaard meer voor bv Köln- Frankfurt voor de ICE via de hsl dan langs de Rijn. Het heet daar alleen geen toeslag....

Aan de andere kant: de hsl tussen Shl en Rtd is in km veel korter dan de route via Ledn en Gv dus NS verdiend dubbel, minder km dan waar de klant voor betaald, EN toeslag. Is ook niet echt netjes. (En er zit al 3 km extra tussen Asdl en Shl om de km gelijk te trekken met de oude route via Hlm, tussen Bkl en Wd trouwens 6 km extra).


Is het niet simpeler wanneer je op Shl in- of uitcheckt je een toeslag betaalt?



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 19-01-2024 10:53
 


19-01-2024 11:04:48
martijn
martijn

Ongeacht of je nou naar Hoofddorp, Schiedam of Breda gaat?

 

19-01-2024 11:31:56
jacokran
jacokran

De huidige opzet is vrij simpel. Er zijn een beperkt aantal stations waar een trein stopt waar toeslag voor nodig is. Bd, Rtd, Shl en Asd. Bij het instappen op deze stations in een trein die over de HSL zou moeten gaan, kun je er van uit gaan dat die ook echt over de HSL zal gaan rijden.

Als de HSL treinen echter worden doorgetrokken naar Gn en Lw neemt het aantal stations waar een paal gezet moet worden heel erg toe, maar door de toegenomen afstand tot de HSL neemt ook de kans toe dat de route van de trein of de reiziger onderweg wijzigt, waardoor de toeslag niet nodig is. Het is ook niet mogelijk om aan de hand van in- en uitcheckstation onomstotelijk vast te stellen of de toeslag noodzakelijk is of niet.

Vast houden aan de huidige toeslag systematiek maakt het dan noodzakelijk om een proces in te richten om teveel betaalde toeslagen terug te betalen. Ik durf wel te stellen dat de kosten voor het controleren en verwerken van een claim het 10-voudige van de claim zelf is. Levert de toeslag dan nog geld op, of kost die alleen maar geld?

 

19-01-2024 11:37:02
Marco
Marco
Quote
NIJMEGEN (19-01-2024 10:51:50):
Quote
henri1972 (18-01-2024 23:54:12):

Echt weer dat typische Hollandse geneuzel voor een paar centen.

Tijd = Geld. Heel simpel.

Duitsland heeft geen OV-chipkaart systeem en daar betaal je gewoon standaard meer voor bv Köln- Frankfurt voor de ICE via de hsl dan langs de Rijn. Het heet daar alleen geen toeslag....

Aan de andere kant: de hsl tussen Shl en Rtd is in km veel korter dan de route via Ledn en Gv dus NS verdiend dubbel, minder km dan waar de klant voor betaald, EN toeslag. Is ook niet echt netjes. (En er zit al 3 km extra tussen Asdl en Shl om de km gelijk te trekken met de oude route via Hlm, tussen Bkl en Wd trouwens 6 km extra).


Is het niet simpeler wanneer je op Shl in- of uitcheckt je een toeslag betaalt?


Dat lijkt op het Belgische model, met de Diabolo-toeslag. Maar dat zou in dit geval niet echt "eerlijk" zijn tov reizigers die met het sprintertje vanuit Amsterdam of Sassenheim naar Schiphol komen.

 

19-01-2024 12:10:24
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Juist wel!

 

19-01-2024 12:14:32 1
martijn
martijn

Duidelijke motivatie!

 

19-01-2024 17:34:49
treinhobby
treinhobby

Er lopen nu 2 toeslag discussies door elkaar.

1) HSL toeslag met palen vanaf Gn.

2) extra tariefkilometers die worden gerekend rondom Schiphol, wat je kan vervangen door de Belgische 'Diabolo' toeslag.

Het kan dan zelfs allebei toegepast worden.

 

20-01-2024 09:30:30
phantom
phantom
Quote
jacokran (19-01-2024 11:31:56):

Ik durf wel te stellen dat de kosten voor het controleren en verwerken van een claim het 10-voudige van de claim zelf is. Levert de toeslag dan nog geld op, of kost die alleen maar geld?


Dat is geheel afhankelijk van hoeveel personeel NS daar nu al voor heeft,of er extra mensen bij zouden moeten.
Hoeveel mensen zullen weten hoe ze een claim kunnen indienen om geld terug te vragen,en zullen die dat allemaal doen ?
Daar hangt t ook vanaf of een systeem geld gaat kosten of op levert.
( en ik gok erop dat NS erop gaat gokken dat het aantal claimers wel zal meevallen en ze er dus geld aan over gaan houden)



Laatst bewerkt door phantom op 20-01-2024 09:31
 

20-01-2024 11:22:58
mdeen
mdeen
Quote
jacokran (19-01-2024 11:31:56):

Vast houden aan de huidige toeslag systematiek maakt het dan noodzakelijk om een proces in te richten om teveel betaalde toeslagen terug te betalen. Ik durf wel te stellen dat de kosten voor het controleren en verwerken van een claim het 10-voudige van de claim zelf is. Levert de toeslag dan nog geld op, of kost die alleen maar geld?


Ik weet niet of je dat moet willen. Dan stap ik in Groningen in, neem een HSL toeslag, stap in Rotterdam uit en claim mijn toeslag terug. Dan moet NS al gaan controleren of ik daadwerkelijk niet over de HSL heb gereisd. Aan de hand van check-in en check-uit tijd? Aan de hand van controlemomenten van de conducteur (wordt dat vastgelegd)?

Daar moeten toch betere methodes voor te vinden zijn? Terminals in de treinen waar je de HSL toeslag kunt nemen (kost extra geld)? Controle van een conducteur op de HSL betekent automatisch een HSL toeslag? Werkt niet als je nog papieren kaartjes of wegwerp chipkaarten hebt (maar dan moet je maar van te voren een toeslag kopen).

 

20-01-2024 12:09:50
treinhobby
treinhobby

Maar als je in Groningen instapt (met HSL toeslag), maar onderweg ontstaat er een verstoring bij Almere en besluit je alsnog in Zwolle om via Utrecht te reizen, dan zit je je toeslag terug moeten kunnen krijgen.

Dan is duidelijk dat je, vanwege de verstoring, dat geld terug zou moeten krijgen.

Zonder verstoring is er dan geen reden om die claim in te dienen.

Het plaatsen van toeslagpalen in de trein vraag ik mij af of dat werkt. Als je in Groningen bent ingestapt, loop je dan bij Schiphol van je plaats om nog even toeslag in te checken?

Opzich is het koppelen aan de controle geeneens zo'n slecht idee. Als je met een (NS Businesscard) bij de kaartautomaat je gemaakte reizen bekijkt, staan daar ook de controles tussen.

Dus dat koppelen aan geld terug bij vertraging en toeslag, zou naar mijn idee mogelijk moeten zijn.

Gelijk een reden voor NS om de conducteurs wat actiever te laten controleren. 😉

 

21-01-2024 19:14:12 4
kiekkiek
kiekkiek

Iedere vorm van toeslag of wat dan ook maakt OV onaantrekkelijk, dus dat moet je niet willen. Kortere reistijd moet je gebruiken om nieuwe klanten over de streep te trekken.



Laatst bewerkt door kiekkiek op 21-01-2024 19:14
 

25-01-2024 16:09:39
B77W
B77W

Wat in ieder geval veranderen gaat is dat de series het hele traject gaan afleggen. Dus geen tussentijdse wisseling meer.

6900 Gvc - Tl ma t/m do

8800 Ldn - Het ma t/m do

6000 Ldn - Tl vrij t/m zo

6700 Gvc - Ht vrij t/m zo



Laatst bewerkt door B77W op 25-01-2024 16:09
 

25-01-2024 17:13:54
Muizeneus
Muizeneus
Quote
henri1972 (18-01-2024 23:54:12):

Aan de andere kant: de hsl tussen Shl en Rtd is in km veel korter dan de route via Ledn en Gv dus NS verdiend dubbel, minder km dan waar de klant voor betaald, EN toeslag. Is ook niet echt netjes.


NS verdient er nu twee keer aan, en geeft bovendien minder uit, aangezien de reiziger betaalt per kilometer maar het personeel per uur betaald wordt. Op de HSL legt personeel meer kilometers per uur af dus kost dat per kilometer minder.

 

25-01-2024 18:45:20
geert
geert
Quote
B77W (25-01-2024 16:09:39):

Wat in ieder geval veranderen gaat is dat de series het hele traject gaan afleggen. Dus geen tussentijdse wisseling meer.

6900 Gvc - Tl ma t/m do

8800 Ldn - Het ma t/m do

6000 Ldn - Tl vrij t/m zo

6700 Gvc - Ht vrij t/m zo


Blijft die gekke veredelde zaterdagdienst op vrijdag? Of is er dan eindelijk weer genoeg personeel? En de 10 minuten dienst tussen Ut en Htnc, keert die al terug?

 

25-01-2024 18:49:54 1
martijn
martijn

Denk dat die vrijdag bij het weekend voegen wel een blijvertje is, gezien de treinen op vrijdag vaak leger zijn dan op zaterdag.

 

26-01-2024 13:04:26 3
dennistd
dennistd
Quote
geert (25-01-2024 18:45:20):

Blijft die gekke veredelde zaterdagdienst op vrijdag? Of is er dan eindelijk weer genoeg personeel? En de 10 minuten dienst tussen Ut en Htnc, keert die al terug?

Tja, iedereen wil op dinsdag en donderdag reizen..... Zie ook dit item van de Avondshow

 

26-01-2024 14:10:22 1
Trainplaza
Trainplaza

Inmiddels is er op vrijdagochtend geen sprake meer van een spits. Dat wordt nu meerdere keren benoemd door experts en de NS zelf. Misschien ook tijd om alle kortingsabonnementen gewoon op vrijdagochtend te laten gelden? Dat zou de spreiding van reizigers nog wel eens kunnen bevorderen.

 

26-01-2024 22:18:16
sneltram
sneltram

Ja, laten we de spits terugbrengen nu we net een mooie spreiding hebben tussen vroege ochtend en late ochtend.

 

26-01-2024 22:34:55
michaben
michaben

Op de oude lijn zijn er twee wijzigingen voorgesteld door de NS:
3200 gaat Sdm overslaan om kort te keren te Rtd i.p.v. als LM via Rtst.
5200 wordt Ddr - Gvc.

Sdm behoud hiermee hetzelfde aantal treinen maar ruilt twee IC's in voor sprinters. De gemeente Schiedam is hier niet blij over maar lijkt zich er bij neer te leggen, mits het een tijdelijke maatregel is.

 

26-01-2024 22:39:21
b2py
b2py

Wat heeft gemeente Schiedam hier van te vinden dan?

 

26-01-2024 23:20:36
JothamvW
JothamvW

Volgens mij krijgt Sdm een stuk meer treinen terug dan ze verliezen, of gaat de 3200 eindelijk voor een langere periode dan de paar maanden in het begin de hele dag ma-do rijden?

 

26-01-2024 23:32:09
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
henri1972 (18-01-2024 23:54:12):

Echt weer dat typische Hollandse geneuzel voor een paar centen.

Tijd = Geld. Heel simpel.

Duitsland heeft geen OV-chipkaart systeem en daar betaal je gewoon standaard meer voor bv Köln- Frankfurt voor de ICE via de hsl dan langs de Rijn. Het heet daar alleen geen toeslag....

Aan de andere kant: de hsl tussen Shl en Rtd is in km veel korter dan de route via Ledn en Gv dus NS verdiend dubbel, minder km dan waar de klant voor betaald, EN toeslag. Is ook niet echt netjes. (En er zit al 3 km extra tussen Asdl en Shl om de km gelijk te trekken met de oude route via Hlm, tussen Bkl en Wd trouwens 6 km extra).


Ik meen wel dat je her en der in Duitsland al betaald voor de hemelsbrede afstand die je reist.

Dat zal niet voor de IC's zijn maar wel in stedelijke gebieden.

Met moderne telefoons schijnt dat geen probleem te zijn.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 27-01-2024 12:27
 

27-01-2024 11:04:28
mdeen
mdeen
Quote
sneltram (26-01-2024 22:18:16):

Ja, laten we de spits terugbrengen nu we net een mooie spreiding hebben tussen vroege ochtend en late ochtend.


Daar hadden we een tijdje geleden toch al een plan voor? Spitsheffing op drukke treinen. 😃

 

03-02-2024 15:52:00
abcde
abcde

Wordt in 2025 de ICD Shl - Bd al doorgetrokken naar Eindhoven, zodat er 4x p/uur een ICD komt tussen Rtd en Ehv ? Dit is in eerdere jaren aangegeven, maar ik lees er nog niet over.

Zie : prorail.nl/programmas/programma-hoogfrequent-spoorvervoer/phs-breda-eindhoven



Laatst bewerkt door abcde op 03-02-2024 16:06
 

03-02-2024 17:04:34
michaben
michaben

Doortrekking ICD was volgens de voortgangsrapportage pas voorzien voor 2027, wel was er een optie om in 2025 en 2026 een pendeltrein Bd - Ehv te laten rijden 3 minuten voor/achter de 3600 maar dan moet wel het extra perronspoor in Tb gereed zijn. In de concessie is deze verbinding ook niet als verplichte stap opgenomen, slechts als toegestane uitbreiding van de dienstregeling.

 

03-02-2024 18:14:08
AlexNL
AlexNL
Quote
michaben (03-02-2024 17:04:34):

maar dan moet wel het extra perronspoor in Tb gereed zijn


En dat zal ook wel weer afhangen van de NG-seinen, die reeds geplaatst zijn maar niet blijken te voldoen aan eisen m.b.t. zichtbaarheid.

Problemen met seinen voor projecten Den Haag, Tilburg en Kijfhoek | ProRail

 

03-02-2024 20:38:48
sjoerd
sjoerd

En dan is er nog de overwegmisère. Behalve bij een ex-ahob (alleen langzaam verkeer) bij Breda (oost) is er gedoe rond de frequentieverhoging in verband met de overweg te Dorst en is de AHOB bij station Gilze-Rijen nog een struikelblok. De laatste wordt een onderdoorgang, maar die is nog niet gereed. En tussen Gilze-Rijen en Tilburg zijn er nog drie. En extra treinen is ook afhankelijk van de Betuweroute-voortzetting in Duitsland, want zolang daar gebouwd wordt moeten de goederentreinen vaak omrijden langs Breda, Tilburg, Eindhoven en Venlo.

 

04-02-2024 12:19:38
Terebo
Terebo

daarbij komt ook nog de dubbele overweg net ten noorden van btl die nog niet weg kunnen omdat de omgevingsvergunning voor de bouw van de onderdoorgang nog niet goedgekeurd is

 

04-02-2024 15:54:14
DingeZ
DingeZ

De overwegen Stationsstraat en Oosterhoutseweg Gz worden ondertunneld, die in de Oosterhoutseweg zou dit jaar nog in dienst moeten gaan. Bijna alle andere overwegen met Harmelen-platen op dit deel van de Brabantroute worden als het goed is dit jaar nog vervangen door eentje met doorgaand ballastbed (wat een stuk minder geluid en trilling zou moeten veroorzaken). Dat gaat dan om de Gageldonkseweg en Oosterhoutseweg in Bd en om de Pannenschuurlaan, Ambachtsstraat en Heusdensebaan in Ot. Dan blijft alleen de Hulteneindsestraat net buiten Tbr nog over. Het was alleen (toen ik er aan werkte) nog niet duidelijk of de financiering er voor alle overwegen kwam.

 

04-02-2024 17:54:30
sjoerd
sjoerd

Ik mis de overweg km 3.4 Steenakkerstraat in de opsomming. Gaat daar ook nog iets gebeuren?

 

04-02-2024 19:21:44
DingeZ
DingeZ

Die is enkele jaren geleden al een keer vernieuwd.

 

04-02-2024 19:24:22
sjoerd
sjoerd

Ah, op die fiets. Dan weet ik tenminste wat ze gaan doen en hoe het er uit gaat zien. Dank.

 

08-02-2024 12:03:28
mtlx
mtlx

NS heeft de adviesaanvraag voor 2025 gepubliceerd.

Link werkt helaas niet vanwege het jaartal in de URL, dus even kopiëren/plakken is noodzakelijk: https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/

 

08-02-2024 12:21:08
dvdhoven
dvdhoven

Het stuk staat ook in het nieuwsoverzicht en de link, die daar staat, werkt wel en hier ook: Dienstregeling 2025 grootste wijziging



Laatst bewerkt door dvdhoven op 08-02-2024 12:23


Dick van den Hoven
 

08-02-2024 12:55:03
henri1972
henri1972

Ik vraag me af waar NS ineens al dat personeel vandaan haalt om al die extra treinen te kunnen rijden.

Verder komt die rampenserie 3200 weer terug met als gevolg de wisselende stoppatronen op Klp en daardoor de moeilijkere bus aansluitingen. Verder wordt de 3200 als er waar ook op het traject een vlieg op de rails zit eruit gedonderd met als gevolg dat er , totdat ergens iemand oplet, niets meer stopt op Klp.

Wel positief m.i. dat de Schiphol-metro wordt ingevoerd op de westtak, ik vraag me alleen af of Asdz berekend is op de extra reizigers die daar vanuit de hsl series gaan overstappen.

maar zoals met alles: de tijd zal het leren.



Laatst bewerkt door henri1972 op 08-02-2024 16:33
 

08-02-2024 12:58:56
DDZ7504
DDZ7504
Quote
mtlx (08-02-2024 12:03:28):

NS heeft de adviesaanvraag voor 2025 gepubliceerd.

Link werkt helaas niet vanwege het jaartal in de URL, dus even kopiëren/plakken is noodzakelijk: Link


Geen jaartal, maar een treinnummer volgens Somda (de site). Als je het nummer later in het bericht nog een keer neerzet, werkt het wel. 2025.




DDZ in dienst, ik blij!
 

08-02-2024 13:01:20
martijn
martijn

Bijzonder dat de helft van de IC Direct-en doorgaat naar Amersfoort in plaats van het eerder aangekondigde Almere. Geen rechtstreekse treinen Schiphol - Twente meer dus.

 

08-02-2024 13:14:20
michaben
michaben

Dat zal het gevolg zijn van de snelheidsbeperkingen op de HSL, door te wisselen van Alm naar Amf heb je 5 a 6min extra rijtijd op de HSL zonder het hele uurpatroon om te gooien.



Laatst bewerkt door michaben op 08-02-2024 13:15
 

08-02-2024 13:26:53
noof
noof
Quote
henri1972 (08-02-2024 12:55:03):

Ik vraag me af waar NS ineens al dat personeel vandaan haalt om al die extra treinen te kunnen rijden.

Verder komt die rampenserie 3200 weer terug met als gevolg de wisselende stopatronen op Klp en daardoor de moeilijkere bus aansluitingen. Verder wordt de 3200 als er waar ook op het traject een vlieg op de rails zit eruit gedonderd met als gevolg dat er , totdat ergens iemand oplet, niets meer stopt op Klp.

Wel positief m.i. dat de Schiphol-metro wordt ingevoerd op de westtak, ik vraag me alleen af of Asdz berekend is op de extra reizigers die daar vanuit de hsl series gaan overstappen.

maar zoals met alles: de tijd zal het leren.


Daarbij, om max. 2 verschillende patronen per dag op Klp te hanteren, stopt op ma t/m do de 3000 op Klp als de 3200 niet (meer) rijdt, en op vr t/m zo de 3100 en als die niet meer rijdt de 3000.

Leuk en aardig, maar zoals ik hem interpreteer zou dus op ma t/m do de stop van de 3114 op Klp verdwijnen. Daarbij bestaat de 7312 tussen Rhn en Ut niet meer.

Ik kan nu van huis met zowel de 3114 Klp-Ut en 7312 Ut-Utzl als evt. de 7414 Ut-Utzl naar mijn werk. Of evt. de 7312 Vndc-Ut.

Straks lijkt het erop dat ik de 3014 moet nemen op maandag t/m donderdag, waarbij de 7312 sowieso niet gehaald wordt en de 7414 ook niet (overstap van 3 minuten is geen officiële overstap). Dus dat is wel een flinke verslechtering.

Wat je zegt, de tijd zal het leren, maar ik hoop toch dat er in deze vroege verbindingen toch nog e.e.a. heroverwogen wordt of dat sommige patronen net iets anders komen te liggen. Die ingangen heb ik echter niet zomaar, wellicht iemand anders hier? Gelukkig duurt het nog een maand of 10... ;-)

 

08-02-2024 13:46:12
Oldskool
Oldskool
Quote
henri1972 (08-02-2024 12:55:03):

Ik vraag me af waar NS ineens al dat personeel vandaan haalt om al die extra treinen te kunnen rijden.

Verder komt die rampenserie 3200 weer terug met als gevolg de wisselende stopatronen op Klp en daardoor de moeilijkere bus aansluitingen. Verder wordt de 3200 als er waar ook op het traject een vlieg op de rails zit eruit gedonderd met als gevolg dat er , totdat ergens iemand oplet, niets meer stopt op Klp.

Wel positief m.i. dat de Schiphol-metro wordt ingevoerd op de westtak, ik vraag me alleen af of Asdz berekend is op de extra reizigers die daar vanuit de hsl series gaan overstappen.

maar zoals met alles: de tijd zal het leren.


Alleen voor mijn standplaats zijn er momenteel 43 aspiranten in opleiding. De nieuwe aanwas is positief te noemen.

 

08-02-2024 14:54:29
stijngeluk
stijngeluk
Quote
noof (08-02-2024 13:26:53):
Quote
henri1972 (08-02-2024 12:55:03):

Ik vraag me af waar NS ineens al dat personeel vandaan haalt om al die extra treinen te kunnen rijden.

Verder komt die rampenserie 3200 weer terug met als gevolg de wisselende stopatronen op Klp en daardoor de moeilijkere bus aansluitingen. Verder wordt de 3200 als er waar ook op het traject een vlieg op de rails zit eruit gedonderd met als gevolg dat er , totdat ergens iemand oplet, niets meer stopt op Klp.

Wel positief m.i. dat de Schiphol-metro wordt ingevoerd op de westtak, ik vraag me alleen af of Asdz berekend is op de extra reizigers die daar vanuit de hsl series gaan overstappen.

maar zoals met alles: de tijd zal het leren.


Daarbij, om max. 2 verschillende patronen per dag op Klp te hanteren, stopt op ma t/m do de 3000 op Klp als de 3200 niet (meer) rijdt, en op vr t/m zo de 3100 en als die niet meer rijdt de 3000.

Leuk en aardig, maar zoals ik hem interpreteer zou dus op ma t/m do de stop van de 3114 op Klp verdwijnen. Daarbij bestaat de 7312 tussen Rhn en Ut niet meer.

Straks lijkt het erop dat ik de 3014 moet nemen op maandag t/m donderdag, waarbij de 7312 sowieso niet gehaald wordt en de 7414 ook niet (overstap van 3 minuten is geen officiële overstap). Dus dat is wel een flinke verslechtering.


Er gaat een 3012 bij komen, word dus een kwartiertje eerder als de 3114. Daarna lijkt er wat minuten wijzigingen aan te komen bij de 7300 en 7400, dus word even afwachten hoe het gaat worden. Ik probeerde het wat uit te pluizen uit de adviesaanvraag maar werd er niet wijzer van. maar dat het lijkt dat deze 2 een kwartier wisselen, en daarna nog wat extra wijzigingen rond Ut.

 

08-02-2024 15:16:50
anton_
anton_

Ik lees: "Om de nieuwe structuur passend te krijgen moet de knoop Zwolle in 2025 al een halve minuut schuiven". Weet iemand wat dit betekent ?Vertrekken treinen soms 30 seconden later ?

 

08-02-2024 15:19:38
martijn
martijn

Ja, kan toch gewoon? Nu is het ook al secondewerk, alleen staan afgeronde tijden op de borden etc.

 

08-02-2024 16:00:12
Trainplaza
Trainplaza
Quote
martijn (08-02-2024 13:01:20):

Bijzonder dat de helft van de IC Direct-en doorgaat naar Amersfoort in plaats van het eerder aangekondigde Almere. Geen rechtstreekse treinen Schiphol - Twente meer dus.


Ik had begrepen dat Almere (of Lelystad zelfs) de eindbestemming zou gaan worden voor de ICD vanuit Brussel. Dat de binnenlandse ICD naar Amersfoort zou gaan rijden was al even bekend.

 

08-02-2024 16:02:40
martijn
martijn

Ik snap dat het niet uit de lucht komt vallen, maar ik refereerde aan de berichtgeving van de afgelopen maand hierboven. Het was de laatste tijd juist duidelijk dat het Almere zou worden ipv Amersfoort (wat inderdaad in het verleden ook ooit wel genoemd is).



Laatst bewerkt door martijn op 08-02-2024 17:30
 

08-02-2024 16:05:38
noof
noof
Quote
stijngeluk (08-02-2024 14:54:29):
Quote
noof (08-02-2024 13:26:53):
Quote
henri1972 (08-02-2024 12:55:03):

Ik vraag me af waar NS ineens al dat personeel vandaan haalt om al die extra treinen te kunnen rijden.

Verder komt die rampenserie 3200 weer terug met als gevolg de wisselende stopatronen op Klp en daardoor de moeilijkere bus aansluitingen. Verder wordt de 3200 als er waar ook op het traject een vlieg op de rails zit eruit gedonderd met als gevolg dat er , totdat ergens iemand oplet, niets meer stopt op Klp.

Wel positief m.i. dat de Schiphol-metro wordt ingevoerd op de westtak, ik vraag me alleen af of Asdz berekend is op de extra reizigers die daar vanuit de hsl series gaan overstappen.

maar zoals met alles: de tijd zal het leren.


Daarbij, om max. 2 verschillende patronen per dag op Klp te hanteren, stopt op ma t/m do de 3000 op Klp als de 3200 niet (meer) rijdt, en op vr t/m zo de 3100 en als die niet meer rijdt de 3000.

Leuk en aardig, maar zoals ik hem interpreteer zou dus op ma t/m do de stop van de 3114 op Klp verdwijnen. Daarbij bestaat de 7312 tussen Rhn en Ut niet meer.

Straks lijkt het erop dat ik de 3014 moet nemen op maandag t/m donderdag, waarbij de 7312 sowieso niet gehaald wordt en de 7414 ook niet (overstap van 3 minuten is geen officiële overstap). Dus dat is wel een flinke verslechtering.


Er gaat een 3012 bij komen, word dus een kwartiertje eerder als de 3114. Daarna lijkt er wat minuten wijzigingen aan te komen bij de 7300 en 7400, dus word even afwachten hoe het gaat worden. Ik probeerde het wat uit te pluizen uit de adviesaanvraag maar werd er niet wijzer van. maar dat het lijkt dat deze 2 een kwartier wisselen, en daarna nog wat extra wijzigingen rond Ut.


Dank! We wachten het rustig af.

 

08-02-2024 16:33:27
michaben
michaben
Quote
Trainplaza (08-02-2024 16:00:12):

Ik had begrepen dat Almere (of Lelystad zelfs) de eindbestemming zou gaan worden voor de ICD vanuit Brussel. Dat de binnenlandse ICD naar Amersfoort zou gaan rijden was al even bekend.


Precies andersom, Lls als eindbestemming vanuit Brussel was al even bekend, juist Amf is een wijziging waar op het laast voor gekozen is. Oorspronkelijk zou men pas vanaf van Bd naar Amf gaan rijden zodra men 180km/u op de Hanzelijn kon rijden, de 700 en 1600 wisselen dan van pad tussen Wp en Shl (door de 1600 uit te buigen). Maar door de snelheidsbeperkingen op de HSL worden de paden nu ten zuiden van Shl omgewisseld.