Opvallende dingen 30 oktober
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
30-10-2025 08:19:46
Marco
Marco

8:10 te Ut: trein 3020 rijdt met 3 treinstellen VIRM-4.

 

30-10-2025 08:53:29
michaben
michaben

Geen treinverkeer van, naar en via Gdg vanwege een stroomstoring.

 

30-10-2025 11:37:50
noof
noof

Bij Gdg wordt er weer gereden, betrof werkzaamheden Stedin die helaas ook voor een voedingsstoring zorgde.

Te Meteren heeft de 3535 een aanrijding met een vrachtwagen gehad, eerste berichten zijn dat er enkele lichtgewonden zijn en de 3535 na de eerste bak gebroken is. Geen treinverkeer Gdm-Ht/Betuweroute.

Tekst en beeld: www.gelderlander.nl



Laatst bewerkt door noof op 30-10-2025 12:06
 

30-10-2025 12:42:55
michaben
michaben

ICE 155 wordt hierdoor omgeleid via de Flevolijn richting Bh.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

30-10-2025 13:06:49
klaass16
klaass16

Quote
noof (30-10-2025 11:37:50):


Bij Gdg wordt er weer gereden, betrof werkzaamheden Stedin die helaas ook voor een voedingsstoring zorgde.

Te Meteren heeft de 3535 een aanrijding met een vrachtwagen gehad, eerste berichten zijn dat er enkele lichtgewonden zijn en de 3535 na de eerste bak gebroken is. Geen treinverkeer Gdm-Ht/Betuweroute.

Tekst en beeld: www.gelderlander.nl



Dat ie gebroken is, lees ik nergens. Wel ontspoord met sowieso 1 draaistel. Peren liggen in de cabine.

 

30-10-2025 13:10:43
seinhuis
seinhuis

Quote
michaben (30-10-2025 12:42:55):


ICE 155 wordt hierdoor omgeleid via de Flevolijn richting Bh.



158 is onderweg via Rotterdam

 

30-10-2025 13:13:42
noof
noof

Quote
klaass16 (30-10-2025 13:06:49):


Quote
noof (30-10-2025 11:37:50):


Bij Gdg wordt er weer gereden, betrof werkzaamheden Stedin die helaas ook voor een voedingsstoring zorgde.

Te Meteren heeft de 3535 een aanrijding met een vrachtwagen gehad, eerste berichten zijn dat er enkele lichtgewonden zijn en de 3535 na de eerste bak gebroken is. Geen treinverkeer Gdm-Ht/Betuweroute.

Tekst en beeld: www.gelderlander.nl



Dat ie gebroken is, lees ik nergens. Wel ontspoord met sowieso 1 draaistel. Peren liggen in de cabine.



Klopt. Die informatie heeft de media nog niet gehaald.

 

30-10-2025 13:18:01
SunKeeper
SunKeeper

Ik verwacht dat 20:15 hersteld wel erg optimistisch is. Spoor en bovenleiding controleren en eventueel herstellen, trein hersporen en afslepen, overweg herstellen en opruimen. Korte samenvatting.

Morgenochtend opstart dienst realistischer moment…

 

30-10-2025 13:28:32
broek53
broek53

Zo'n ontspoord draaistel pleegt een paar honderd meter betonnen dwarsliggers te vernielen, en dan lijkt morgen nog erg optimistisch.

Wel een hoop mazzel dat de kopbak niet zijdelings het weiland in is gegaan/gekanteld.

 

30-10-2025 13:32:03 1
Karel1969
Karel1969

En daarbij passeerde een tegentrein (2734, stel 8656) ook nog eens de aanrijdingstrein (3535, stel 8633). De tegentrein kwam nog net op tijd voor de overweg tot stilstand.

 

30-10-2025 13:51:23
SunKeeper
SunKeeper

www.ad.nl


In bovenstaand artikel verderop wat foto’s van de 8633 en overzichtje van de overweg.

 

30-10-2025 14:45:38
Muizeneus
Muizeneus

Volgens de DB-navigator is IC 146 met lok voor én achter onderweg (en met +50)

 

30-10-2025 15:04:26
michaben
michaben

ICE 156 wordt omgeleid via Nm. Deze mocht daarbij langs de in Ow defect staande 6651 die de overweg aldaar ook in storing zal houden.



Laatst bewerkt door michaben op 30-10-2025 15:26
 

30-10-2025 16:37:08
henri1972
henri1972

ICE 158 heeft volgens bahn.expert gereden via Sittard (aannemelijk via Herzogenrath), Ehv en Rtd.



Laatst bewerkt door henri1972 op 30-10-2025 16:37
 

30-10-2025 16:39:20
erwin_6610
erwin_6610

Quote
SunKeeper (30-10-2025 13:18:01):


Ik verwacht dat 20:15 hersteld wel erg optimistisch is. Spoor en bovenleiding controleren en eventueel herstellen, trein hersporen en afslepen, overweg herstellen en opruimen. Korte samenvatting.

Morgenochtend opstart dienst realistischer moment…


Prognose was volgens NS verlaat naar morgen (vrijdag), maar staat nu op zondag 2 november 1:00u

 

30-10-2025 17:52:54
BR120Trihn
BR120Trihn

NJ 403 gaat via Rtd rijden, heeft daar trouwens geen vertrekspoor, dus wellicht via middenspoor? (Edit: toch over spoor 3)



Laatst bewerkt door BR120Trihn op 30-10-2025 18:11
 

30-10-2025 19:16:43 1
kjansma
kjansma

Als reiziger viel mij hij volgende op nav aanrijding Meteren:

- op de NS site is het zoeken naar informatie, ik verwacht dat bij grote storingen deze op de voorpagina bovenaan te zien is.

- er wordt weer consistent gesproken over Utrecht - Eindhoven, wederom Den Bosch blijkbaar niet belangrijk genoeg om te noemen. Als een van de bijna 165000 inwoners stoor ik me daar aan. Vervolgens wordt dit ook overgenomen door het NOS Journaal waar gesproken wordt over geen treinen tot zondag tussen Utrecht en Eindhoven.

Het effect op Amsterdam-Utrecht (minder treinen) wordt wel als aparte storing genoemd. Dit hadden ze voor Den Bosch - Eindhoven ook kunnen doen



Laatst bewerkt door kjansma op 30-10-2025 19:18
 

30-10-2025 19:18:35
kleine_man
kleine_man

Quote
erwin_6610 (30-10-2025 16:39:20):


Quote
SunKeeper (30-10-2025 13:18:01):


Ik verwacht dat 20:15 hersteld wel erg optimistisch is. Spoor en bovenleiding controleren en eventueel herstellen, trein hersporen en afslepen, overweg herstellen en opruimen. Korte samenvatting.

Morgenochtend opstart dienst realistischer moment…


Prognose was volgens NS verlaat naar morgen (vrijdag), maar staat nu op zondag 2 november 1:00u


Volgens de omroep op Ah duurt de verstoring elders die hieruit volgt tot 21:00 uur. Goed en duidelijk informeren blijft een vak apart.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

30-10-2025 20:42:53
zigzag
zigzag

Quote
kleine_man (30-10-2025 19:18:35):

Volgens de omroep op Ah duurt de verstoring elders die hieruit volgt tot 21:00 uur. Goed en duidelijk informeren blijft een vak apart.

"Door een verstoring elders", "Door een aangepaste dienstregeling", "Rijdt niet", "Dit reisadvies vervalt " zijn mededelingen om het niet te willen hebben over wat voor soort verstoring(en) de oorzaak zijn, of wat de oorzaak van wijzigingen en uitval zijn. Kennelijk vinden ze dat bij NS goed en duidelijk informeren. Maar het is verouderde marktingcommunicatie. Zo veel mogelijk de indruk van controle op proberen te wekken. Zo min mogelijk negatieve indruk op proberen te wekken. Het hebben over aanrijdingen, te weinig personeel, slechte planning, te weinig materieel, te weinig rekening houden met uitval van personeel of materieel. Dat wil NS en het personeel achter de informatievoorziening duidelijk zo min mogelijk communiceren als ze er zelf geen voordeeltje uit kan slaan. En ze zullen zich er ook niet snel meer bij voor verontschuldigen. Zelfs al is de voorspelling nog zo slecht.

 

30-10-2025 22:30:38 1
dennis3
dennis3

Filmpje van de aanrijding bij Meteren: youtu.be

 

31-10-2025 18:51:21
Rsb
Rsb

Quote
SunKeeper (30-10-2025 13:18:01):


Ik verwacht dat 20:15 hersteld wel erg optimistisch is. Spoor en bovenleiding controleren en eventueel herstellen, trein hersporen en afslepen, overweg herstellen en opruimen. Korte samenvatting.

Morgenochtend opstart dienst realistischer moment…


De prognose voor herstel is inmiddels doorgeschoven naar komende vrijdag, nu het materieel weg is gesleept

 

31-10-2025 19:30:46
MasterE
MasterE

Er is aanzienlijke schade, de overweg moet nieuw worden gegoten (2× 24 m.) nieuw wissel 405 en het vervangen van 600 dwarsliggers.

 

31-10-2025 20:25:10 1
cuneo56
cuneo56

Ik zou zeggen: Laat die overweg maar zitten ( en afsluiten) , het was tenslotte het wegverkeer dat e.e.a. veroorzaakt heeft🤪

 

01-11-2025 00:37:45
Xander140
Xander140

Het is me vandaag opgevallen dat personeel de mogelijkheid heeft middels een qr code reizigers te belonen of bijvoorbeeld te helpen met een upgrade naar de 1e klas. Vind dat een heel goede ontwikkeling dat personeel reizigers kan belonen. Ik kreeg een bon omdat ik geholpen had met een bepaalde situatie waarin iemand wat hulp behoefte. Wel heel goed dat de NS naast het waarschuwen nu ook beloond. Het waarschuwen is nu voor mensen die 1e klasse reizen zonder ticket daarvoor wordt vast gelegd officieel via de ov chipkaart dus zeggen dat je het niet wist na een eerdere waarschuwing is dus niet meer mogelijk. Heel goed dat de NS nu eindelijk door pakt en vooral beloond voor goede reizigers.

 

01-11-2025 01:20:25 1
scooter
scooter

Dat is al langer mogelijk,die bonnen via qr code.Een andere is een tegoedbon voor de kiosk

 

01-11-2025 02:43:35
Xander140
Xander140

Ja wat fijn! Ik vind dat een goede richting. Het bedrijf moet aanpakken wat fout gaat maar belonen is ook een goede manier om klanten te bedanken.

 

01-11-2025 11:46:49 1
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
cuneo56 (31-10-2025 20:25:10):


Ik zou zeggen: Laat die overweg maar zitten ( en afsluiten) , het was tenslotte het wegverkeer dat e.e.a. veroorzaakt heeft🤪


Met een beetje inventiviteit had men morgenavond het treinverkeer kunnen hervatten.

- Naar verluidt is de Strabag vernieuwingstrein dit weekend actief op Roermond - Sittard, had je die van dat werk afgehaald dan had je die dwarsliggers zó vervangen. Dat vernieuwingswerk daar kun je over een jaar, of anderhalf opnieuw inplannen.

- Dat wissel kun je later herstellen wanneer de reservedelen beschikbaar zijn door 's nachts linkerspoor de Betuweroute op te gaan en overdag een IC-trein(paar) op Urecht - Arnhem te schrappen voor de commerciële goederentrein die anders vanuit Utrecht via Meteren was gepland.

- En die overwegvervanging kan je ook later inplannen want zo te zien op google maps zijn er meer mogelijkheden om in de bewoonde wereld te komen vanuit dat niet dicht bebouwde gebied.

Dan optimaliseer je op minimale reizigers- en verladershinder i.p.v. zo snel mogelijk alles volledig gerepareers willen hebben.

Maar goed, ik besef mij dat de beste stuurlui aan wal staan😄

 

01-11-2025 13:06:51
Dionysusnu
Dionysusnu

Je maakt daarbij wel de aanname dat het acceptabel is om de dingen niet hersteld te laten. Misschien is de wisseltong wel in beide richtingen verbogen?

In principe bespaar je er niet veel tijd mee, tenzij er leveringsproblemen zijn. Nu ProRail overal dezelfde wisselmodellen probeert toe te passen, is het idee volgens mij dat daar normaal reserves van beschikbaar zijn.

 

01-11-2025 13:10:29
treinhobby
treinhobby

Misschien kunnen ze er gelijk een iets slanker wissel neerleggen? Toen ik er een keer met de ICE overheen ging, voelde die best krap.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-11-2025 13:18:36
anton_
anton_

Waarom rijden er eigenlijk geen treinen naar Zbm? Daar is toch niets aan de hand.

 

01-11-2025 13:23:04
geert
geert

Daar kun je niet keren. Dat kan alleen op Ozbm, maar daar heb je vanuit het zuiden niks aan.

Wat wel karig is, is dat er vanuit Ut geen intercity’s rijden tot Gdm, ik vermoed dat het nu best proppen is in de sprinters

 

01-11-2025 13:28:47 2
michaben
michaben

Je kunt toch wel keren op het wachtspoor bij Meteren? De zuidelijk aansluiting met de Betuweroute is gewoon open en wordt gebruikt door goederentreinen.

 

01-11-2025 13:33:01
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
Dionysusnu (01-11-2025 13:06:51):


Je maakt daarbij wel de aanname dat het acceptabel is om de dingen niet hersteld te laten. Misschien is de wisseltong wel in beide richtingen verbogen?

In principe bespaar je er niet veel tijd mee, tenzij er leveringsproblemen zijn. Nu ProRail overal dezelfde wisselmodellen probeert toe te passen, is het idee volgens mij dat daar normaal reserves van beschikbaar zijn.


Ja, het klopt dat ik die aanname doe. Mijn primaire veronderstelling is ook dat alle reservedelen voorradig zijn, daar is ProRail inmiddels ruim twintig jaar assetmanager voor. Maar als die delen niet beschikbaar zijn, zou dit weekend die tong zelfs tijdelijk kunnen vervangen door een stukje doorgaand spoor. Dan heb je de hoofdas Ut - Ht zo snel mogelijk weer beschikbaar voor reizigers en goederenvervoer, en de nevenfuncties zou je in de komende tijd weer beschikbaar kunnen maken door meeliften, flankerende maatregelen etc.

 

01-11-2025 14:37:14
selivio
selivio

Quote
Jeroen1740 (01-11-2025 11:46:49):


Quote
cuneo56 (31-10-2025 20:25:10):


Ik zou zeggen: Laat die overweg maar zitten ( en afsluiten) , het was tenslotte het wegverkeer dat e.e.a. veroorzaakt heeft🤪


- Naar verluidt is de Strabag vernieuwingstrein dit weekend actief op Roermond - Sittard, had je die van dat werk afgehaald dan had je die dwarsliggers zó vervangen. Dat vernieuwingswerk daar kun je over een jaar, of anderhalf opnieuw inplannen.



Naast het feit dat je niet zomaar even een vernieuwingstrein van een project af kan trekken (nog buiten de contractuele en financiële afspraken bekeken), heb je er ook niet zoveel aan. De vernieuwingtrein is een kampioen in het vernieuwen van het spoor (1 op 1 vervangen), maar niet in herstellen van het spoor. Bij de beschadigde dwarsliggers bijvoorbeeld kan je er vanuit gaan dat er vele ook gebroken zullen zijn, en daar kan de vernieuwinstrein bijvoorbeeld al helemaal niets mee...

 

01-11-2025 14:38:13
noof
noof

Quote
michaben (01-11-2025 13:28:47):


Je kunt toch wel keren op het wachtspoor bij Meteren? De zuidelijk aansluiting met de Betuweroute is gewoon open en wordt gebruikt door goederentreinen.



Dat kan zeker! Maar ik heb niet het idee dat deze onder de noemer 'veilig afstappen' van NSR valt, ofwel, er ligt geen veilig pad zoals bijv. bij het keerspoor te Db dat wel aanwezig is, of op Wdmv.

 

01-11-2025 14:47:35
Muizeneus
Muizeneus

Pendelen met solostellen

Extra machinist meenemen voor de terugreis (waarbij Gdm als in/afstapplek kan worden gebruikt voor de extra mcn)

 

01-11-2025 15:16:51
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
selivio (01-11-2025 14:37:14):



Naast het feit dat je niet zomaar even een vernieuwingstrein van een project af kan trekken (nog buiten de contractuele en financiële afspraken bekeken), heb je er ook niet zoveel aan. De vernieuwingtrein is een kampioen in het vernieuwen van het spoor (1 op 1 vervangen), maar niet in herstellen van het spoor. Bij de beschadigde dwarsliggers bijvoorbeeld kan je er vanuit gaan dat er vele ook gebroken zullen zijn, en daar kan de vernieuwinstrein bijvoorbeeld al helemaal niets mee...


Natuurlijk gaat het niet zomaar, maar daarvoor is ook een inframanager, om dat soort issues te managen.

En OK, als een (te) groot deel van de dwarsliggers breekt, schiet het niet op met de vernieuwingstrein. Het is niet zo dat ze dat in hun projecten niet tegenkomen en daar niet mee kunnen omgaan. Ook op die plekken kan'ie netjes een nieuwe dwarsligger neerleggen.

Maar ik ken de details van de toestand van de infra na het 'perenongeluk' niet. Ik ben alleen maar verbaasd dat een op het oog hoofdzakelijk civiel herstelproces zo ontzettend veel tijd moet kosten op één van de belangrijkste trajecten van het land.

 

01-11-2025 15:19:14
Oldskool
Oldskool

@Muizeneus Als er met solo stellen gependeld zou worden, en keren op dat wachtspoor bij Meteren, heb je geen extra machinist nodig. En al helemaal niet op Gdm, dat is eventjes een weekje onbereikbaar vanuit het zuiden.



Laatst bewerkt door Oldskool op 01-11-2025 15:20
 

01-11-2025 22:12:53 1
TreinAml
TreinAml

Ik mag er inhoudelijk niet op ingaan maar laat ik het zo zeggen: binnen oa Prorail is de wil er, maar betrokken partijen zitten vooral vast in hun eigen procedures en op hun eilanden

 

01-11-2025 22:25:32
cuneo56
cuneo56

Heb er even een Cab-ride voor bekeken. Maar volgens mij zou je in Zaltbommel gewoon aan een van beide perrons kunnen keren, die perrons liggen direct naast de inrijseinen vanuit de richting Gdm, en het baanvak lijkt me voorzien van 'Dubbel-Enkel spoor', dus wat dat betreft ook geen probleem.



Laatst bewerkt door cuneo56 op 01-11-2025 22:26