Dienstregeling 2013, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
01-11-2012 16:53:36
geert
geert
Quote
broek53 (do 01 nov 2012 15:16:08 https://somda.nl/forum/11041/p417280/): Overigens is die ongelijke verdeling het gevolg van het failliet van de corridorgedachte (of de uitwerking) vwb Leiden, maar dat lichtelijk terzijde.

Want?
 

01-11-2012 17:41:12
treinfan
treinfan
Omdat er bij directe IC-verbindingen Shl-Gvc, Hlm-Gvc, Shl-Gv en Hlm-Gv voor een exacte 15/15-ligging op Gv-Laa-Ledn, Gvc-Ledn, Ledn-Shl én Ledn-Had-Hlm er in principe ergens treinen door elkaar heen moeten rijden. Met creatief spoorgebruik te Ledn (Shl-Gvc vv. op 4A/9A en Hlm-Gv vv. op 4B/9B) en iets langere reistijd voor de IC's zou het wel kunnen, maar dan is de IC Shl-Gvc gelimiteerd tot 9 bakken en mogen overstappende reizigers in 2 min een heel eind naar voren of naar achteren lopen. Niet echt handig dus.  

01-11-2012 18:20:22
michaben
michaben
Quote
broek53 (do 01 nov 2012 00:23:14 https://somda.nl/forum/11041/p417197/): Aan de aard van het document te zien, gaat het om de gehanteerde rijtijden in de dienstregeling en is elke overeenkomst met enige concrete materieelinzet een kwestie van louter toeval.

Het document gaat ook over opvolgingstijd, dan is materieelsoort en lengte juist van belang, want bij een langere of slomer optrekkende trein kost het langer voor de volgende trein kan vertrekken. Het gaat dan weliswaar over seconden, maar ProRail rekent de opvolgtijd in het document ook in seconden. Ik vind de genoemde lengtes echter ook wat aan de korte kant, tenzij men gaat aftrappen/bijplaatsen te Ut (wat men eigenlijk juist niet meer wilde) krijg je dan een flinke teruggang van capaciteit tussen Ut en Amf en Amf en Zl.
 

01-11-2012 20:02:29
Klaasje
Klaasje
Quote
mhlvdijk (do 01 nov 2012 13:54:12 https://somda.nl/forum/11041/p417265/):
Quote
Klaasje (do 01 nov 2012 10:23:35 https://somda.nl/forum/11041/p417230/):
In Flevoland speelt een beetje hetzelfde. Doordat intercity's naar Schiphol sprinters gaan inhalen neemt het aantal reismogelijkheden in het uur naar Duivendrecht en verder af. Ook verdwijnt de IC-stop in Almere Buiten. Daartegenover staat wel de fors snellere verbinding naar het Noorden. Nu is in het Flevolandse geval het voordeel veel groter dan in het geval van Leiden maar het is maar even om aan te geven dat je nou eenmaal niet iedereen blij kunt maken met een nieuwe dienstregeling terwijl wel grote verbeteringen in zitten.


Dat ben ik niet met je eens. Het aantal reizigers vanuit Almere dat naar Amsterdam reist is niet in verhouding met de enkele reiziger die naar Zwolle en/of verder moet. Daarnaast is voor de reis naar Amsterdam de auto niet altijd een optie (file) terwijl je richting Zwolle ook per auto prima uit de voeten kan.

Even heel simpel gesteld: Het is niet dat de dienstregeling vanuit Flevoland substantieel slechter wordt ofzoiets. De IC's worden sneller bijvoorbeeld, de 4900 gaat doorrijden tot Almo en Almere Poort gaat open. Dat zijn allemaal voordelen. De sprinters zijn iets langer onderweg en 2x per uur wordt de sprinterreisrelatie Flevoland-Zuidtak ingehaald op Weesp waardoor de treinen iets minder mooi verdeelt over het uur gaan rijden. Dat zou ik nou niet meteen een drama willen noemen.

Zelf heb ik de pech dat als ik rond het hele uur in Amsterdam in de omgeving van het Weesperplein moet zijn ik niet meer met de 3700 kan maar met de 4300 moet en een kwartier eerder van huis moet. Dat is alleen een behoorlijk extreem voorbeeld. Voor veel reizigers zijn verslechteringen minder groot of zijn er zelfs verbeteringen. Dat staat nog naast het voordeel van sneller in het Noorden kunnen zijn wat bijvoorbeeld ook kansen voor de economie in Flevoland biedt. Dat laatste kan zorgen voor meer banen dicht bij huis. Ik zou zeggen: Tel uw zegeningen.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-11-2012 20:23:23
mhlvdijk
mhlvdijk
Nou.... Ten eerste zit de 4900 slechts vier minuten achter de 4300.
De 4600 zit daar weer 7 minuten achter. De kwartierverbinding in de Richting Weesp wordt dus 11-19 interval. Naar Duivendrecht halveert het aantal verbindingen, immers de 4300 wordt op Weesp ingehaald, waardoor de IC eerder in Duivendrecht is en de 4300 dus geen optie meer is.

Daarnaast het verlies van IC-stop Almere Buiten. En tja... Daar woon ik net. Ik ben zometeen 5 minuten meer kwijt richting Schiphol (overstap op Centrum van 10 minuten) en dat is te overzien. Maar in de richting van Amsterdam Centraal en verder ga ik er veel meer op achter uit in reistijd.

Richting Zwolle.... Kan ik alleen met de stopper en verder dan Zwolle... Dan moet ik bijna 10 minuten wachten daar. Een vriend van mij is vanuit Weesp zometeen 4 minuten langer onderweg naar Groningen dan ik vanaf Almere Buiten... Hij kan overstappen op Almere Centrum op de IC.

Ik ben het met je eens dat als je in Centrum opstapt de dienstregeling niet veel slechter is en alleen maar beter wordt. Maar hier in Buiten gaan we er erg op achteruit.

En dan wachten we nog even af of het allemaal in de treinen gaat passen vanaf december... Koplopers.... SLT's... Meer volk in de treinen vanuit Zwolle en nu al dagelijks overvolle treinen in de spits. I keep my fingers crossed!

Laatst bewerkt door mhlvdijk op 01-11-2012 20:24
 

01-11-2012 20:30:41
sneltram
sneltram
Waarom niet de IC's in Wp laten stoppen. Dan kan een stakke kwartiersdienst tussen rijden op Wp-Asd, Wp-Shl, Wp-Amf en Wp-Alm. De sprinters verschuiven mee, maar vallen toch automatisch in een knoop te Wp. Eventueel kan de stop te Dvd vervallen. Reizigers naar Ac zijn langer onderweg. Overstappen op de metro 54 kan ook op Asdz (metro 51 voor richting Asa en Asd en metro 50 voor richting ashd en gein).

Maarja, dit is een 'Wat is waar topic', niet een 'Wat wil ik' topic. Overigens is een IC stop te Wp wel gepland bij ETMET op Gvc - Alm.
 

01-11-2012 20:42:22
Klaasje
Klaasje
Duivendrecht moet je echt niet willen overslaan. Naar de omgeving Bijlmer en Amstel reizen vanuit Flevoland/'t Gooi duurt dan zomaar 10 minuten langer. En dat gaat echt om grote stromen reizigers.  

01-11-2012 21:05:24
broek53
broek53
Quote
michaben (do 01 nov 2012 18:20:22 https://somda.nl/forum/11041/p417307/):
Quote
broek53 (do 01 nov 2012 00:23:14 https://somda.nl/forum/11041/p417197/): Aan de aard van het document te zien, gaat het om de gehanteerde rijtijden in de dienstregeling en is elke overeenkomst met enige concrete materieelinzet een kwestie van louter toeval.

Het document gaat ook over opvolgingstijd, dan is materieelsoort en lengte juist van belang, want bij een langere of slomer optrekkende trein kost het langer voor de volgende trein kan vertrekken. Het gaat dan weliswaar over seconden, maar ProRail rekent de opvolgtijd in het document ook in seconden. Ik vind de genoemde lengtes echter ook wat aan de korte kant, tenzij men gaat aftrappen/bijplaatsen te Ut (wat men eigenlijk juist niet meer wilde) krijg je dan een flinke teruggang van capaciteit tussen Ut en Amf en Amf en Zl.
Jawel, en dat is exact wat ik bedoelde te betogen. Het gaat in de opsomming in dat document om de gehanteerde rijtijden in de standaard-dienstregeling, en de rijtijden zijn mede afhankelijk van het aantal bakken. Maar het slaat dus geenszins op concrete treinsamenstellingen.

Laatst bewerkt door broek53 op 01-11-2012 21:06
 

01-11-2012 21:09:12
broek53
broek53
Quote
sneltram (do 01 nov 2012 20:30:41 https://somda.nl/forum/11041/p417326/): Waarom niet de IC's in Wp laten stoppen. Dan kan een stakke kwartiersdienst tussen rijden op Wp-Asd, Wp-Shl, Wp-Amf en Wp-Alm. De sprinters verschuiven mee, maar vallen toch automatisch in een knoop te Wp. Eventueel kan de stop te Dvd vervallen. Reizigers naar Ac zijn langer onderweg. Overstappen op de metro 54 kan ook op Asdz (metro 51 voor richting Asa en Asd en metro 50 voor richting ashd en gein).

Maarja, dit is een 'Wat is waar topic', niet een 'Wat wil ik' topic. Overigens is een IC stop te Wp wel gepland bij ETMET op Gvc - Alm.
Je moet alleen even Weesp anderhalf keer zo groot maken en vooral langere perrons geven.
 

01-11-2012 21:13:48
279
279
en dat terwijl men eigenlijk Wp kleiner wil maken (of is men al
toe aan GAAT maken)??
 

01-11-2012 21:19:29
ZJ37
ZJ37
Sterker: Prorail wil Wp kleiner maken en alles laten stoppen, ook IC's. Is iets Japans...  

01-11-2012 21:24:15
broek53
broek53
Nou, dat is maar een van de wel 15 varianten die er voor SAAL rondgaan, en waar men maar geen keuze uit kan maken.  

01-11-2012 21:26:02
anton_
anton_
Quote
RoelZ1 (do 01 nov 2012 11:02:35 https://somda.nl/forum/11041/p417236/): Rover spreekt over 22-8 en 25-5 liggingen. Die zie ik niet hoor. In de reisplanner staan 10-20 liggingen richting Gvc en 22-8 liggingen richting Ledn (10-20 bij aankomst). Overigens valt er in het 20 minutengat een Sprinter, waardoor er de facto een 10' dienst ontstaat. Ook het half uur wachten als je de aansluiting 5700-2600 mist geldt natuurlijk alleen als je naar Roosendaal of verder wilt. Tot Ddr rijdt er nog een 2200.

10-20 liggingen is wel een hele vooruitgang t.o.v. de dienstregeling 2010 ( IC met 5-25 verdeling)

Laatst bewerkt door anton_ op 01-11-2012 21:59
 

01-11-2012 21:54:12
AlmereOV
AlmereOV
Ik heb het hier vaker zien staan maar kan het even niet meer vinden: komen er nog materieelplannings-pagina's op treinfan (bijv. http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2012.htm)? Of verdwijnt t.z.t.?  

01-11-2012 22:09:22
Bert13
Bert13
Probleem is dat http://ns4ns.nl/index.php/diensten van plan is te stoppen met het plaatsen van het overzicht van diensten. Ondertussen doet http://ns4all.org/ vermoeden dat er een alternatief wordt gebouwd. Maar http://ns4ns.nl/ was altijd de bron van @treinfan, geloof ik


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

02-11-2012 10:02:35
treinjoop
treinjoop
Quote
sneltram (do 01 nov 2012 20:30:41 https://somda.nl/forum/11041/p417326/): Waarom niet de IC's in Wp laten stoppen. Dan kan een stakke kwartiersdienst tussen rijden op Wp-Asd, Wp-Shl, Wp-Amf en Wp-Alm. De sprinters verschuiven mee, maar vallen toch automatisch in een knoop te Wp. Eventueel kan de stop te Dvd vervallen. Reizigers naar Ac zijn langer onderweg. Overstappen op de metro 54 kan ook op Asdz (metro 51 voor richting Asa en Asd en metro 50 voor richting ashd en gein).

Maarja, dit is een 'Wat is waar topic', niet een 'Wat wil ik' topic. Overigens is een IC stop te Wp wel gepland bij ETMET op Gvc - Alm.



In deze topic verder niet van belang, maar lijn 54 rijdt niet langs Amsterdam Zuid. De 54 rijdt wel Gein - Duivendrecht - Amstelstation - Amsterdam CS.
 

02-11-2012 10:53:24
sneltram
sneltram
Quote
sneltram (do 01 nov 2012 20:30:41 ..(metro 51 voor richting Asa en Asd en metro 50 voor richting ashd en gein)...



 

02-11-2012 14:36:15
Totreintje
Totreintje
Misschien is het al eerder gevraagd, maar wat gebeurd er na 9 december met Syntus? Want Arriva neemt toch de lijn Ah - Ww over?  

02-11-2012 14:53:30
train85
train85
Syntus blijft rijden tussen zutphen-oldenzaal met linten.  

02-11-2012 14:53:39
Bert13
Bert13
Syntus houdt alleen de lijn Zp - Hgl - Odz over, verder zijn ook volgend jaar nog de LINTjes van Syntus te zien op de lijn Aml - Mrb.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

02-11-2012 15:01:01
dennistd
dennistd
En komend jaar zullen de Linten die vrijkomen uit de Achterhoek nog wel gebruikt worden om stellen te vervangen die verbouwd worden voor Oldenzaal-Zutphen (toilet en nieuw interieur) en Almelo-Mariënberg (alleen nieuw interieur).  

05-11-2012 12:45:39
abcde
abcde
%
Quote
robbertc (ma 03 sep 2012 13:34:25 https://somda.nl/forum/11041/p407205/): Structureel elk weekend (splitsen en combineren 1700 met 2800). Nadeel is wel dat Gd-Rtd v.v. dan maximaal 4 bakken (ICM) is.


Afgelopen weekend geen treinverkeer tussen Gvc en Gd. De IC's uit de NO (omgeleid via Hvs) reden na Ut in zijn geheel door naar Rtd. Elk half uur een aparte IC Ut - Gvc.
Zaterdag in Gd de 1744 en 1752 zien rijden, elk met 4x ICM-III naar Rtd. Uiteraard zonder te splitsen/comb. te Gouda.

Kan er echt geen 2x ICM-III uit Gvc en uit Rtd naar Gd en daar combineren v.v.?
Wel zie ik het gevaar dat er ICM-IV tussenkomt, wat qua lengte wel problemen kan geven.
 

05-11-2012 17:35:58
treinfan
treinfan
Als er elk kwartier een omgeleide IC Gvc-Ut zou rijden, is combineren/splitsen te Ut echt handiger dan te Gd. Zoveel omgeleide treinen zal echter niet passen: te Gv en Gvc is er echt geen mogelijkheid om meer dan 8 treinen per uur per richting te verwerken van/naar de richting Dt en met de sprinters, de 1900 en elk half uur een omgeleide IC zit je daar al op
Daarnaast, elk kwartier een omgeleide IC Ut-Gvc is echt overkill.

Laatst bewerkt door treinfan op 05-11-2012 17:36
 

05-11-2012 20:56:54
anton_
anton_
wat hebben de laatste 2 items met 2013 te maken ?  

06-11-2012 08:11:40
Dre
Dre
Quote
Totreintje (vr 02 nov 2012 14:36:15 https://somda.nl/forum/11041/p417431/): Misschien is het al eerder gevraagd, maar wat gebeurd er na 9 december met Syntus? Want Arriva neemt toch de lijn Ah - Ww over?

Zoals gezegd behoudt Syntus nog Odz-Hgl-Zp. De oude concessie voor deze lijn loopt op 6 december 2013 af. Vanaf 7 december geldt voor deze lijn de nieuwe concessie die loopt tot december 2023. Vanaf de drgl 2014 rijdt Syntus in de spits een kwartiersdienst op Odz-Go. In totaal zullen daarvoor 7 Linten nodig zijn (excl. reserve).

Daarnaast rijdt Syntus nog tot december 2013 de GrenslandExpress tussen Hgl en Bh. Deze verbinding zou voortgezet worden als er dagelijks tenminste 600 reizigers op het deel tussen Odz en Bh zouden reizen. Voorlopig blijft het echter steken op 250. Met een beetje gezond verstand kun je dus ook wel inzien dat deze verbinding na 6 december 2013 ter ziele gaat als men het laatste jaar op dezelfde wijze doorgaat.

Buiten dit alles heeft Syntus qua busvervoer nog de concessie Veluwe (t/m 2016), Midden-Overijssel (tot 2018) en de concessie Twente (waar de treinverbinding Zp-Odz per 12-2013 onderdeel van wordt).

Voorts zal de Provincie Overijssel nog een aanbesteding doen voor de verbinding Zwolle-Wierden(-Enschede), je kunt aan zien komen dat Syntus ook op die verbinding gaat bieden omdat zij de aansluitende busdiensten al verzorgd.
 

06-11-2012 10:54:18
woepje
woepje
De MCN/HC diensten per 9-12-2012 staan ook online op: http://ns4ns.nl

Laatst bewerkt door woepje op 06-11-2012 10:54
 

06-11-2012 10:59:57
Bert13
Bert13
Dus de hele 4800-serie wordt weer SGM, op de 4804 na, en de slag met 4812/29/20/... in het weekend, dat wordt SLT.

En ik vraag me nog steeds af hoe zóveel diensten in de 2100/2200 met DDZ gereden kunnen worden, maar dat gaan we vast meemaken.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-11-2012 11:06:30
woepje
woepje
Doordeweeks was zoals gemeld ook een IRM omloop in de 700 serie (718-777). Ik zie op ma-do echter ook IRM in de 741-754 en in de 750-761 (rest van de omloop niet uit de Gn diensten kunnen halen). 12617 met ICM, maar bijv 12622 op zo en 12618 op za met IRM.  

06-11-2012 11:34:17
treinfan
treinfan
Ik ben bezig met een nieuw programma waarbij er ook informatie van andere bronnen verwerkt wordt. De lijsten met materieelinzet en LM-ritten worden in ieder geval al door het programma uitgedraaid, al zitten er wel enkele 'spooktreinnummers' bij: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2013.htm  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-11-2012 13:12:19
Klaasje
Klaasje
De treinen die in de (12)700 met IRM rijden die komen of in de spits terecht op Asdz-Lls of hebben daar een logistieke binding mee. Het is duidelijk goed uitgedacht.  

06-11-2012 14:35:23
mdj
mdj
Naast dat de 4100/4200/14100 (worden SGMm) en de 5500 (wordt MAT) het SLT mocht inleveren (was al bekend), wordt ook de 9700 SGMm. (op de 9712 na; SLT)
*4400/9600 wordt 1 omloop SGMm, 3 omlopen MAT en 4 MDDM.
*4800 wordt SGMm, de 5400 blijft DDAR.
*6800 wordt SGMm, 6900 blijft MAT, 23500(IC Std-Hrl als de 6900 niet op de 800 aansluit omdat íe niet rijdt en de 3500 ook niet meer) rijdt op 1 trein na met MAT.
*Op zaterdag 1 SLT in de 5200/6400.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-11-2012 14:42:12
Bert13
Bert13
Quote
mdj (di 06 nov 2012 14:35:23 https://somda.nl/forum/11041/p418143/): Naast dat de 4100/4200/14100 (worden SGMm) en de 5500 (wordt MAT) het SLT mocht inleveren (was al bekend), wordt ook de 9700 SGMm. (op de 9712 na; SLT)
En da's maar goed ook, want de omloop 6300/5700/4900/4300/74300 is aardig groot, en de 4600 wordt ook doorgetrokken naar Zl, dus er zal behoorlijk wel SLT moeten zijn weggeplukt uit andere series, maar dat is dus ook zo


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-11-2012 14:43:42
woepje
woepje
Trein 9192 en 9196 op zaterdag met IRM ipv ICM.
Trein 3089 op zondag met ICM ipv IRM.

Laatst bewerkt door woepje op 06-11-2012 14:56
 

06-11-2012 14:48:33
Bert13
Bert13
Je bedoelt vast die 3089 op zondag. Helaas is die 3089 dan niet Hdr-Nm, ook geen Amr-Nm, maar gaat deze pas uit Asd. Ik zie 'm niet meer als ik een reisje Asd-Ah plan.

Laatst bewerkt door Bert13 op 06-11-2012 14:48


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-11-2012 16:48:26
b2py
b2py
Quote
woepje (di 06 nov 2012 14:43:42 https://somda.nl/forum/11041/p418146/): Trein 9192 en 9196 op zaterdag met IRM ipv ICM.
Trein 3089 op zondag met ICM ipv IRM.

Is het ICM uit de 1589
 

06-11-2012 19:53:41
michaben
michaben
9700 wordt volledig SGMm, maar de 9800 en 19800 blijven SLT. Dan worden deze omlopen dus ook niet meer aan elkaar gekoppeld te Gdg. Ook in de 4000/4700/7400 een tweetal omlopen met SGMm, de 7412/4712/4029/4030/4745/4734/4051/4052/4767/7467/7468/7477/7478/7487/77487 en de hieropvolgende omloop (alles +2).

Laatst bewerkt door michaben op 06-11-2012 19:54
 

06-11-2012 20:11:41
david_meye
david_meye
De 9800 serie rijdt Ut - Gvc dus dat kan dus al niet je bedoelt de 9700 serie en de 19800.  

06-11-2012 20:13:45
Bert13
Bert13
Dat zegt-ie ook, normaal keert de 9800 in Gvc op de 19800, die in de spits op de 9700 keert. (De omloop 9800-19800-9700 dus.) Maar nu de 9700 met SGM gepland is, en de 19800 met SLT, gebeurt dat hoogstwaarschijnlijk niet meer.

Laatst bewerkt door Bert13 op 06-11-2012 20:14


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-11-2012 20:15:17
david_meye
david_meye
Omdat hij zegt dat hij keert in Gdg.  

06-11-2012 20:24:22
mdj
mdj
Opzich... als de 9700 op de 3 gaat keren op Rtd, heb je op het opstelterreintje aldaar alleen maar SGMm staan. Toevallige bijkomstigheid?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-11-2012 20:31:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Opvallend ook wel dat de 500 in het weekend integraal IRM is, maar er juist doordeweeks twee treinen met ICM (536 en 547) tussen zitten. Rest is zoals verwacht wel allemaal IRM.
En verder ben ik toch wel behoorlijk benieuwd hoe men alle reizigers in de 12561 gaat krijgen. Duwers als in Japan? 16 bakken IRM worden hier namelijk door max. 12 bakken ICM vervangen (maar op zaterdag rijdt de 12561 opmerkelijk genoeg weer wel met IRM). De 12557 gaat trouwens ook naar 2 bakken en een verdieping minder t.o.v. de huidige 557, behoorlijk optimistich gepland zo.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-11-2012 20:39:58
robbertc
robbertc
12561 wordt ICM10. Klinkt niet goed, maar dat zal de praktijk moeten uitwijzen (of niet).  

06-11-2012 20:44:45
woepje
woepje
Wat is het nut van:

12685 0.41 Zl - Gn 01.48 (stopt op alle stations).
587 0.48 Zl - Gn 01.51 (IC).

Beiden gereden door IRM ook nog. Maar om materieel in Gn te krijgen ofzo?

Overigens komt nu de 711 om 6.53 uur aan in Gn als eerste trein. Dat wordt straks de 9109 om 6.40 uur te Gn. Deze rijdt vanaf Asn waarbij het materieel als 79109 uit Gn komt.

Laatst bewerkt door woepje op 06-11-2012 20:51
 

06-11-2012 20:48:46
ZJ37
ZJ37
12685 staat volgens mij 25 minuten in Zl wegens onderhoudsroosters vermoed ik. En dan zit de volgende er al weer achter...

Laatst bewerkt door ZJ37 op 06-11-2012 20:49
 

06-11-2012 21:57:26
RoelZ1
RoelZ1
Het is misschien niet een trein die een enorme afstand in Nederland aflegt, maar ik zie in de HAFAS planner dat de Stoptrein Roosendaal - Antwerpen, die doordeweeks doorrijdt naar Puurs, in het weekend door rijdt naar Brussel-Luchthaven via Mechelen en de nieuwe Diabolo-spoorlijn. In het weekend blijft er dus nog wel een directe trein vanuit Brabant naar Brussel.  

06-11-2012 22:42:07
Ht
Ht
Waar komt al dat SGMm vandaan dat men wilt inzetten? Lijkt me een krappe bedoeling...  

06-11-2012 22:52:21
Bert13
Bert13
Hoe en waar? Een behoorlijk deel van de 4400/9600 rijdt straks niet meer met SGM hè, en dat zijn nogal wat omloopjes.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-11-2012 23:17:33
mdj
mdj
4400/9600 = 8 omlopen, waarvan er 1 overblijft.
Er komen 2 extra omlopen in de 6800, 7 op de Hoekselijn en 3 in de 9700, 1 extra in de 7000(dat zal wel weer een losse III worden. Het tweetje wordt uit de omloop met de 7023 gehaald, die -althans: dat was vorig jaar zo- met een losse III gaat rijden.

Laatst bewerkt door mdj op 06-11-2012 23:18


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-11-2012 23:19:54
Ht
Ht
dit zouden de inzetgebieden worden met SGMm:

3300
4100/4200 (Solo)
4400/9600 (komen ongeveer 10 - 15 stellen vrij als men alles met twee stellen had gereden)
4800
5800
6800
7000
7400
7500 (solo)
7600
9500
9700
14100 (solo)
17400

EDIT: reagerend op vorig bericht; er zijn twee omlopen over van de 10, zoals nu rijden straks de 4416 en 4420 met SGMm, die terugrijden als 4421 en 4425 en zo verder de 4400/9600.

Laatst bewerkt door Ht op 06-11-2012 23:22
 

06-11-2012 23:27:01
mdj
mdj
7000 is ook solo; alleen 7018/7017/7029 Es-Hgl en in de maanden september/oktober/november ook de omloop 7024/7023/7036 Es-Hgl? heeft er een tweetje bij.

Laatst bewerkt door mdj op 06-11-2012 23:27


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-11-2012 23:35:59
Iceman
Iceman
In de 3300 rijden er op papier ook 2 solo (3318/3320). Hoewel ik hoop dat ze dat nog hebben rechtgezet...

Laatst bewerkt door Iceman op 06-11-2012 23:45


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

06-11-2012 23:52:16
raoul
raoul
Quote
ZJ37 (di 06 nov 2012 20:48:46 https://somda.nl/forum/11041/p418218/): 12685 staat volgens mij 25 minuten in Zl wegens onderhoudsroosters vermoed ik. En dan zit de volgende er al weer achter...

12685 staat op diverse dagen doordeweek 25 minuten stil en verstrekt dan om 0.41 met geen aansluiting op alle andere binnenkomende treinen. En is dus de stoptrein.
0.48 is de ic die alleen in assen stopt vanuit zwolle. Wel met alle aansluitingen.

Op vrijdag en Zaterdag vertrekt uit mijn hoofd de 12685 wel gewoon om 0.17 uur. Probleem hierbij is dat plaatsen als Meppel , hoogeveen, Beilen helemaal geen aansluiting op de laatste treinen uit Amersfoort of elders hebben. (meppel natuurlijk wel met de leeuwarder)

In het noorden is (vooral door het personeel) hier zeer negatief op gereageerd. Gevolg is dat de ic van 00.48 (na alle waarschijnlijkheid) wel als stoptrein gaat rijden. Komt mogelijk niet op tijd online te staa. Prorail kan het niet meer wijzigingen waarschijnlijk voor december. (hier is logistiek bij de NS iets fout gegaan) Trein zal wel als stoptrein gaan rijden. Vanaf februari wel of geen doorgaande 12586 (is nog de vraag, vanuit het PE Noord wil met die trein elke dag om 00.17 uur hebben)

Intern zijn hier de afgelopen weken veel discussies overgeweest in het noorden

Laatst bewerkt door raoul op 06-11-2012 23:55


Werkzaam bij de NS International ICE / ICB
 

07-11-2012 07:03:41
ZJ37
ZJ37
Die 12685 kan beter gewoon tot Zl rijden en de volgende als laatste trein stoppend naar Gn. Anders wordt dit natuurlijk een wel heel commercieel onverantwoorde oplossing, maar dat zal Prorail met zijn onderhoudsroosters uiteraard een zorg zijn.

Op het gebied van onderhoudsroosters is wel iets positiefs te melden: mogelijk worden veel nachtelijke onttrekkingen teruggebracht van 5,5 naar 4 uur. Dat zou dan betekenen dat veel laatate en eerste treinen geen last meer krijgen met de onderhoudsroosters en er dus geen rare constructies ontstaan zoals hiervoor beschreven.
 

07-11-2012 08:10:54
sik214
sik214
Nog minder tijd om 's nachts het werk uit te voeren? De spoorwerkers dus nóg vaker de nacht in sturen om hetzelfde werkpakket uit te voeren. En dan later in de 'opvallende dingen' topics mauwen om de uitgelopen werkzaamheden. De spooronderhoudbranche wordt zo ook alleen maar duurder, per persoon worden ze gewoon 8 uur betaald, of ze nou 4 uur werken of 8, daarbij genomen dat ze dus vaker moeten terugkomen. Ohja het is hier natuurlijk alleen een treintjes_rijden_ forum%03%  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-11-2012 08:57:23
jorgo
jorgo
Volgens mij was het vooral ter info, en 'positief' slaat ook op de reiziger die in geval van helemaal geen onderhoud gewoon op zijn vaste kadans kan rekenen. Niet meteen ontploffen.  

07-11-2012 09:10:10
gvttreinen
gvttreinen
Woerden Molenvliet gaat per 10 november 2012 in dienst en vanaf 9 december kunnen er treinseries keren maar ik geloof dat dit nog niet gaat gebeuren......kan de infra mooi wegroesten  

07-11-2012 09:32:13
b2py
b2py
Lijkt me niet zj. Die ohr liggen al maanden vast. En verder zijn de meeste ohr 5 uur en niet 5, 5. De a-periode althans. Al met al is hetgene wat het belangrijkste is, het onderhoud, blijkbaar erg onbelangrijk. Zucht...  

07-11-2012 10:09:22
treinefan
treinefan
Quote
Ht (di 06 nov 2012 23:19:54 https://somda.nl/forum/11041/p418247/): dit zouden de inzetgebieden worden met SGMm:


7000
7400
7500 (solo)
7600
9500
9700
14100 (solo)
17400



Worden de 7400 en 17400 in 2013 helemaal met SGMm dan?
 

07-11-2012 10:12:53
ZJ37
ZJ37
Quote
sik214 (wo 07 nov 2012 08:10:54 https://somda.nl/forum/11041/p418268/): Nog minder tijd om 's nachts het werk uit te voeren? De spoorwerkers dus nóg vaker de nacht in sturen om hetzelfde werkpakket uit te voeren. En dan later in de 'opvallende dingen' topics mauwen om de uitgelopen werkzaamheden. De spooronderhoudbranche wordt zo ook alleen maar duurder, per persoon worden ze gewoon 8 uur betaald, of ze nou 4 uur werken of 8, daarbij genomen dat ze dus vaker moeten terugkomen. Ohja het is hier natuurlijk alleen een treintjes_rijden_ forum%03%
Even tot 10 tellen... Dezelfde onttrekkingen zijn nu vaak 2 nachten van 5,5 uur. Wellicht worden dat er straks 3 van elk 4 uur en dus per saldo nog meer uren om te kunnen werken EN minder overlast voor de reizigers.
 

07-11-2012 10:17:51
Klaasje
Klaasje
Dat doet niets af aan zijn verhaal. Overigens denk ik dat het beter is om tot bijvoorbeeld twee weken van te voren toe te staan dat een nacht bij aanwijsbaar nut zes of zeven uur duurt. Scheelt qua overlast voor de reiziger dat je niet gepland voor niets stil staat. Scheelt voor de aannemer omdat die kan doorpakken.

Laatst bewerkt door Klaasje op 07-11-2012 10:18
 

07-11-2012 10:19:32
train85
train85
Quote
treinefan (wo 07 nov 2012 10:09:22 https://somda.nl/forum/11041/p418287/):
Quote
Ht (di 06 nov 2012 23:19:54 https://somda.nl/forum/11041/p418247/): dit zouden de inzetgebieden worden met SGMm:


7000
7400
7500 (solo)
7600
9500
9700
14100 (solo)
17400



Worden de 7400 en 17400 in 2013 helemaal met SGMm dan?
Nee er komen 1 of 2 omlopen SGMm in de 7400/17400.
 

07-11-2012 10:28:07
treinefan
treinefan
Maar wel voor vast dan? Of in een bepaald seizoen?  

07-11-2012 10:28:35
train85
train85
Voor vast.  

07-11-2012 10:29:57
ZJ37
ZJ37
Quote
Klaasje (wo 07 nov 2012 10:17:51 https://somda.nl/forum/11041/p418290/): Dat doet niets af aan zijn verhaal. Overigens denk ik dat het beter is om tot bijvoorbeeld twee weken van te voren toe te staan dat een nacht bij aanwijsbaar nut zes of zeven uur duurt. Scheelt qua overlast voor de reiziger dat je niet gepland voor niets stil staat. Scheelt voor de aannemer omdat die kan doorpakken.
Tja, je kunt er eeuwig over discussieren, maar er wordt beweerd dat aannemers hetzelfde werk in minder tijd moeten doen. Is dat dan zo? Uitgelopen werkzaamheden als gevolg van onderhoudsroosters heb ik nog nooit van gehoord (de meesten gaan niet eens door), vaak zijn het de grote projecten die af en toe niet op tijd af zijn en dan ook nog vaak vanwege een onverwachte tegenslag tijdens het werk.

En feit is dat reizigers minder last hebben als er 6 nachten van 1.00 tot 5.00 uur wordt gewerkt in plaats van 4 nachten tussen bijvoorbeeld 0.00 tot 5.30 uur. Maar als dit om wat voor reden dan ook als iets negatiefs wordt opgevat, prima, ieder zijn feestje.
 

07-11-2012 10:42:13
b2py
b2py
En personeel mag maar 5 nachten achter elkaar werken. Dus die zesde nacht wordt sowieso kansloos. En ik weet niet waar je op baseert dat ohr bijna nooit gebruikt worden want ik ken maar weinig nachten die niet gebruikt worden..  

07-11-2012 11:12:31
AgentX
AgentX
Quote
gvttreinen (wo 07 nov 2012 09:10:10 https://somda.nl/forum/11041/p418281/): Woerden Molenvliet gaat per 10 november 2012 in dienst en vanaf 9 december kunnen er treinseries keren maar ik geloof dat dit nog niet gaat gebeuren......kan de infra mooi wegroesten


De stopper Wd-Ut ev. gaat nog niet rijden inderdaad. Momenteel is het keerspoortje ook nog niet aangesloten. Komend weekend gaat de overweg bij de Waardsedijk eruit om de resterende sporen aan te sluiten.

Laatst bewerkt door AgentX op 07-11-2012 11:12, reden: typo
 

07-11-2012 11:23:48
ZJ37
ZJ37
Quote
b2py (wo 07 nov 2012 10:42:13 https://somda.nl/forum/11041/p418300/): En personeel mag maar 5 nachten achter elkaar werken. Dus die zesde nacht wordt sowieso kansloos. En ik weet niet waar je op baseert dat ohr bijna nooit gebruikt worden want ik ken maar weinig nachten die niet gebruikt worden..
Wie zegt dat dit steeds hetzelfde personeel is?

Maar goed, ik kap met deze discussie want ik geef alleen maar door wat Prorail mogelijk van plan is en dat zijn niet mijn plannen.
 

07-11-2012 12:50:08
mren
mren
Quote
b2py (wo 07 nov 2012 10:42:13 https://somda.nl/forum/11041/p418300/): En ik weet niet waar je op baseert dat ohr bijna nooit gebruikt worden want ik ken maar weinig nachten die niet gebruikt worden..


ProRail heeft enige tijd terug aan (moeten?) geven hoeveel van die nachtgaten daadwerkelijk gebruikt werden en dat bleek rond de 50% te liggen. Eerder al heeft de NMa een klacht van Veolia gegrond verklaard en heeft toen gezegd dat ProRail niet langer ongebruikte ohs mocht gebruiken als een vervoerder (dus reizigers) daar hinder van zou ondervinden.
 

07-11-2012 13:07:12
sik214
sik214
Quote
ZJ37 (wo 07 nov 2012 11:23:48 https://somda.nl/forum/11041/p418305/):
Quote
b2py (wo 07 nov 2012 10:42:13 https://somda.nl/forum/11041/p418300/): En personeel mag maar 5 nachten achter elkaar werken. Dus die zesde nacht wordt sowieso kansloos. En ik weet niet waar je op baseert dat ohr bijna nooit gebruikt worden want ik ken maar weinig nachten die niet gebruikt worden..
Wie zegt dat dit steeds hetzelfde personeel is?

Maar goed, ik kap met deze discussie want ik geef alleen maar door wat Prorail mogelijk van plan is en dat zijn niet mijn plannen.
Ik begrijp dat je het alleen maar doorgeeft en ik heb er ook alleen inhoudelijk op gereageerd en zeker niet op de persoon bedoeld.

Een gemiddeld gebruik van de nachtgaten van 50% zal landelijk best kloppen, maar vele gebieden in de randstad tikken de 80% tot wel 95% aan!
Minder onderhoudsroosters die afzonderlijk een stuk langer in tijd/onttrekking zijn, zijn natuurlijk veel idealer voor alle partijen. Maar zover is het helaas nog niet.
 

07-11-2012 14:16:45
reisthijs
reisthijs
Quote
AgentX (wo 07 nov 2012 11:12:31 https://somda.nl/forum/11041/p418303/): De stopper Wd-Ut ev. gaat nog niet rijden inderdaad.
De invoering van die extra stopper is gekoppeld aan de opening van station Utrecht Leidsche Rijn (gepland voor juni 2013). Dit omdat er anders doordeweeks geen trein kan stoppen: er is geen ruimte om de 9800 er te laten stoppen, die zou anders de 2800 in de weg zitten.
 

07-11-2012 16:16:18
trdl85
trdl85
Quote
sik214 (wo 07 nov 2012 08:10:54 https://somda.nl/forum/11041/p418268/): Nog minder tijd om 's nachts het werk uit te voeren? De spoorwerkers dus nóg vaker de nacht in sturen om hetzelfde werkpakket uit te voeren. En dan later in de 'opvallende dingen' topics mauwen om de uitgelopen werkzaamheden.


Tot nu toe is meer dan 50% van de buitendienststellingen in de nachtgaten ruim op tijd weer in dienst. Binnen die 4 uur.
In de toekomst kan men ook veel efficiënter werken in nachtgaten door vast werkzones met zkl's die op afstand zijn in te schakelen. Dit verkort de tijd die nu nodig is voor het nemen van veiligheidsmaatregelen van de LWB.
 

07-11-2012 19:15:30
Snacky
Snacky
Quote
raoul (di 06 nov 2012 23:52:16 https://somda.nl/forum/11041/p418251/):
Quote
ZJ37 (di 06 nov 2012 20:48:46 https://somda.nl/forum/11041/p418218/): 12685 staat volgens mij 25 minuten in Zl wegens onderhoudsroosters vermoed ik. En dan zit de volgende er al weer achter...

12685 staat op diverse dagen doordeweek 25 minuten stil en verstrekt dan om 0.41 met geen aansluiting op alle andere binnenkomende treinen. En is dus de stoptrein.
0.48 is de ic die alleen in assen stopt vanuit zwolle. Wel met alle aansluitingen.

Op vrijdag en Zaterdag vertrekt uit mijn hoofd de 12685 wel gewoon om 0.17 uur. Probleem hierbij is dat plaatsen als Meppel , hoogeveen, Beilen helemaal geen aansluiting op de laatste treinen uit Amersfoort of elders hebben. (meppel natuurlijk wel met de leeuwarder)

In het noorden is (vooral door het personeel) hier zeer negatief op gereageerd. Gevolg is dat de ic van 00.48 (na alle waarschijnlijkheid) wel als stoptrein gaat rijden. Komt mogelijk niet op tijd online te staa. Prorail kan het niet meer wijzigingen waarschijnlijk voor december. (hier is logistiek bij de NS iets fout gegaan) Trein zal wel als stoptrein gaan rijden. Vanaf februari wel of geen doorgaande 12586 (is nog de vraag, vanuit het PE Noord wil met die trein elke dag om 00.17 uur hebben)

Intern zijn hier de afgelopen weken veel discussies overgeweest in het noorden


Ik vind het juist opmerkelijk dat er net zoals in de huidige situatie geen 5687 rijdt. De 787 en straks de 587 stoppen dan wel in Hd en Nkk, maar de 5685 is 'al' de laatste stoptrein Amf-Zl. De discussie om de 587 als stoptrein Zl-Gn te laten rijden vind ik opmerkelijk. Ik zou het logisch vinden dat er dan ook een 5687 bij komt..

Laatst bewerkt door Snacky op 07-11-2012 19:16
 

07-11-2012 21:50:13
Pim530
Pim530
Volgens mij hebben die stopstations het momenteel gewoon erg luxe, in de randstad moet menig station het doen met een laatste trein vlak na 0:00 uur en in het noorden beginnen we te stuiteren als het VERTREK van de laatste stopper een half uur vervroegd wordt van 0:50 naar 0:17 uur, zelfs al is het alleen op vrijdag en zaterdag. 0:17 is volgens mij een prima tijd voor een laatste stopper, die nog tot bijna half twee nodig heeft om de eindbestemming te bereiken.

't Scheelt de NS ook weer nachtdiensten trouwens, want nu komt de 587 niet na 2:00 binnen.
 

07-11-2012 23:26:55
bart84
Moderator
bart84
Quote
treinfan (di 06 nov 2012 11:34:17 https://somda.nl/forum/11041/p418111/): Ik ben bezig met een nieuw programma waarbij er ook informatie van andere bronnen verwerkt wordt. De lijsten met materieelinzet en LM-ritten worden in ieder geval al door het programma uitgedraaid, al zitten er wel enkele 'spooktreinnummers' bij: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2013.htm

Wederom een hele mooie lijst. Complimenten dat je deze steeds maakt en met ons deelt. Wat valt er bij jou onder spooktreinen?
Ik kwam er wel achter dat zowel de 79618, 79620 en 79622 Ehv als beginpunt hebben, maar ook als eindpunt. Als ik naar de tijden en diensten van Ehv kijk, komt dat doordat je ipv het LM het RG(VT) hebt genomen.

Laatst bewerkt door bart84 op 07-11-2012 23:31


Mvg. Bart
 

08-11-2012 00:10:58
treinfan
treinfan
De 'spooktreinen' zijn bijvoorbeeld treinen 10 t/m 19 die bij de materieelinzet staan met een vraagteken erbij. Dit betreft overigens treinen die niet in Nederland rijden, maar wel in de NS Reisplanner voorkomen  

08-11-2012 00:34:33
AgentX
AgentX
Wat voor treinen zijn dat dan eigenlijk?  

08-11-2012 06:27:46
Bert13
Bert13
Euhm, ICE15 gaat bijv. van Koln via Luik naar Brusz, dat soort treinen

Laatst bewerkt door Bert13 op 08-11-2012 15:53, reden: typo


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

08-11-2012 09:15:09
treinfan
treinfan
Ik zie in de machinistdiensten voor trein 865 zowel te Amr als te Asd een toevoeging 'RDC'. Gaat deze trein daadwerkelijk vanaf Asd met 3 treinstellen rijden, of gewoon met 1 stel Sgn-Asd en met 2 stellen Asd-Mt?  

08-11-2012 10:20:47
ZJ37
ZJ37
Sgn-Asd met 6 bakken en in Asd komt er een viertje bij. Ergens eerder in dit topic heb ik een overzicht gegeven in welke treinen van de 800-serie er wordt bijgeplaatst en afgetrapt te Asd.  

08-11-2012 10:36:17
AgentX
AgentX
Quote
Bert13 (do 08 nov 2012 06:27:46 https://somda.nl/forum/11041/p418453/): Euhm, ICE17 gaat bijv. van Koln via Luik naar Brusz, dat soort treinen


Waarom staan die dan eigenlijk in het systeem?
 

08-11-2012 10:42:39
dennistd
dennistd
Zou het kunnen dat daar een NL-machinist op zit, die zo een rondje Asd-Köln-Brussel-Asd doet?  

08-11-2012 11:01:48
AgentX
AgentX
Dat is wel een heel groot "rondje om de kerk" dan  

08-11-2012 12:00:59
ZJ37
ZJ37
Bij HiSpeed kunnen ze er wel wat van met die rondjes om de kerk. Deze dienst (uit ns4ns.nl) vind ik wel erg opvallend:

22:57 06:25 07:28

EVT 22:57 Bd 23:17 Bd
HSN 70973 23:28 Bd 23:53 Rtd
* 23:53 Rtd 05:28 Rtd
LM 70906 05:28 Rtd 06:06 Bd
ENT 06:10 Bd 06:25 Bd

Twee leeg matjes en 5,5 uur pauze in de nacht, mag wat kosten. %08%
 

08-11-2012 12:23:31
treinfan
treinfan
Quote
dennistd (do 08 nov 2012 10:42:39 https://somda.nl/forum/11041/p418502/): Zou het kunnen dat daar een NL-machinist op zit, die zo een rondje Asd-Köln-Brussel-Asd doet?
Nee, er zit geen nederlandse machinist op die treinen.
 

08-11-2012 13:56:16
smarkie
smarkie
Quote
ZJ37 (do 08 nov 2012 12:00:59 https://somda.nl/forum/11041/p418518/): Bij HiSpeed kunnen ze er wel wat van met die rondjes om de kerk. Deze dienst (uit ns4ns.nl) vind ik wel erg opvallend:

22:57 06:25 07:28

EVT 22:57 Bd 23:17 Bd
HSN 70973 23:28 Bd 23:53 Rtd
* 23:53 Rtd 05:28 Rtd
LM 70906 05:28 Rtd 06:06 Bd
ENT 06:10 Bd 06:25 Bd

Twee leeg matjes en 5,5 uur pauze in de nacht, mag wat kosten. %08%


dat scheelt want die inhoud klopt niet.


Mcn NS International Rtd
 

08-11-2012 14:24:45
jorgo
jorgo
Quote
treinfan (do 08 nov 2012 12:23:31 https://somda.nl/forum/11041/p418520/):
Quote
dennistd (do 08 nov 2012 10:42:39 https://somda.nl/forum/11041/p418502/): Zou het kunnen dat daar een NL-machinist op zit, die zo een rondje Asd-Köln-Brussel-Asd doet?
Nee, er zit geen nederlandse machinist op die treinen.


Misschien dan omdat die door een NS 406 (465x) gereden kunnen worden?
 

08-11-2012 14:26:27
sfj
sfj
Quote
smarkie (do 08 nov 2012 13:56:16 https://somda.nl/forum/11041/p418528/):
dat scheelt want die inhoud klopt niet.

Wat klopt er dan niet aan ... ik ben nieuwsgierig, that's all


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-11-2012 15:49:34
treinfan
treinfan
Quote
jorgo (do 08 nov 2012 14:24:45 https://somda.nl/forum/11041/p418534/):
Quote
treinfan (do 08 nov 2012 12:23:31 https://somda.nl/forum/11041/p418520/):
Quote
dennistd (do 08 nov 2012 10:42:39 https://somda.nl/forum/11041/p418502/): Zou het kunnen dat daar een NL-machinist op zit, die zo een rondje Asd-Köln-Brussel-Asd doet?
Nee, er zit geen nederlandse machinist op die treinen.


Misschien dan omdat die door een NS 406 (465x) gereden kunnen worden?
Nee, ze ataan gewoon in de NS Reisplanner opdat er voor bijv. Mt-Brusz niet een reisadvies gegeven wordt via Rsd, terwijl het veel sneller is via Luik.
 

08-11-2012 21:45:44
bart84
Moderator
bart84
Quote
mdj (di 06 nov 2012 14:35:23 https://somda.nl/forum/11041/p418143/):
*4400/9600 wordt 1 omloop SGMm, 3 omlopen MAT en 4 MDDM.

4x MDDM zou kloppen met mijn omloopconstructie (op Di en Do een uitwisselstam met Ldd). 3x Plan V zou ook kunnnen (nog even kijken welke treinen met een dubbel stel rijden), want ik heb twee volledige omlopen MAT (waarvan dus enkele met twee stellen).
Maar 1x SGMm (II of III) kan niet. Als ik een omloop zou willen maken heb ik ten minste twee stellen nodig en dan rijden alle (SGM)-treinen met losse stellen.
Op vrijdag-avond rijdt er een (derde) stel NM-HT-DN-HT om op zaterdag de route omgekeerd terug te maken. Beide met uitwisseling van/naar MDDM.
Hoeveel SGM (II en III) komt er dus in de 4400/9600?

Laatst bewerkt door bart84 op 08-11-2012 22:30


Mvg. Bart
 

08-11-2012 23:12:26
broek53
broek53
2 x SGM III en 1x SGM II, in de combinatie III + II en een losse III in de spits. En 2 x 2 plan V.  

09-11-2012 08:41:18
jesseswabo
jesseswabo
Er wordt gezegd op ov in Nederland.nl dat in de dienstregeling van 2013 de ICMm uit de serie 8800 verdwijnt en dat er alleenmaar VIRM gaat rijden. Weten jullie of dit echt gaat gebeuren?  

09-11-2012 08:44:47
treinfan
treinfan
Dat klopt: 8810 met SGM, rest van de 8800 wordt integraal VIRM.
De materieelinzet is overigens hier te vinden: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2013.htm
 

09-11-2012 09:42:13
Ht
Ht
Wat mij verder opviel is de kwartiersdienst 2100/2200 bijna helemaal integraal met DDZ, dacht dat hier met VIRM al capaciteit op sommige momenten al zeer krap was maar nu word het dus nog mooier tussen Gv en Rtd.  

09-11-2012 12:35:32
mvschoon
mvschoon
"Bijna helemaal integraal" klopt niet met wat ik zie op de door treinfan genoemde link, bijvoorbeeld in de ochtendspits noordwaarts: 2212, 2114, 2118, 2122, allemaal IRM. En natuurlijk verheug ik me op de dubbele DDZ-VI-en  

09-11-2012 13:37:46
broek53
broek53
Quote
Ht (vr 09 nov 2012 09:42:13 https://somda.nl/forum/11041/p418681/): Wat mij verder opviel is de kwartiersdienst 2100/2200 bijna helemaal integraal met DDZ, dacht dat hier met VIRM al capaciteit op sommige momenten al zeer krap was maar nu word het dus nog mooier tussen Gv en Rtd.
Met de kanttekening dat de 2100 niet meer tussen Gv en rtd komt.
 

09-11-2012 14:01:20
ZJ37
ZJ37
2100 = Asd - Hlm - Gvc
2600 = Lls - Asd - Shl - Gv - Rsd - Vs

Logischer was geweest om de IC (Lls)-Asd-Vs gewoon 2100 te noemen (zoals al jaren) en de IC Asd-Gvc serie 2600 (zoals ook al enige tijd). Welke academische gedachte erachter zit om die nummers te wijzigen / om te draaien heb ik tot op de dag van vandaag nog niet helder.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 09-11-2012 14:01
 

09-11-2012 14:03:57
MDDM
MDDM
Boeit verder niet toch? Gaat erom dat er een trein rijd, met welk rugnummer zal de reiziger een rotzorg zijn.


Gr Joop mcn Lls
 

09-11-2012 14:05:17
ZJ37
ZJ37
Klopt, maar was ter verduidelijking aangezien een gemiddelde hobbyist het wel interesseert en Somda bezoekt.  

09-11-2012 14:12:39
jorgo
jorgo
Ik denk omdat momenteel - dus los van jarenlange traditie - de 2600 via Schiphol rijdt en de 2100 via Haarlem, en dat men daar aan vasthoudt. In de oorspronkelijke plannen voor 2013 reed de 2600 immers ook via Schiphol naar Den Haag C, en feitelijk is die eindbestemming nu verlegd naar Vs (en voor de 2100 andersom).  

09-11-2012 14:31:04
reisthijs
reisthijs
Als je alleen kijkt naar Asd - Ledn is het ook best logisch, daar wordt juist niks omgewisseld. Ook de jarenlange traditie dat de 2600 via Shl rijdt blijft zo bestaan.
Als er ineens een 2600 via Hlm zou rijden waren er vast ook weer hobbyisten geweest die dát dan weer onbegrijpelijk vonden.