Dienstregeling 2013, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
02-04-2012 21:57:31
daniel81
daniel81
Een andere oplossing van het 'Twente-probleem' zou kunnen zijn de constructie die ook in Limburg toegepast gaat worden (Std-Hrl): 's avonds en zondagochtend pendelen Amf-Es in aansluiting op de 500/700 (of op die tijdstippen de 1500 doortrekken naar Es).
Ik geef toe: je haalt de boel dan weer aardig overhoop...

02-04-2012 22:32:19
mren
mren
Rij je dan niet ergens een sprinter (7000 of 7900) doormidden met je IC?  

02-04-2012 22:46:09
mdj
mdj
De IC's een kwartier verleggen wil dus zeggen in het pad van de 140 rijden. En die haalt te Aml/Rsn de 7000 in

Bij twijfel: gebruik beton.

03-04-2012 04:03:09
dennistd
dennistd
Maar dan heb je geen aansluiting meer van/naar Wdn, Rsn, Hon, Dvc, Twl en Apdo...  

Somda In de Wolken Weddings advertentie

03-04-2012 11:00:15
jorgo
jorgo
daniel81 (ma 02 apr 2012 21:57:31 https://somda.nl/forum/11041/p385557/): de constructie die ook in Limburg toegepast gaat worden (Std-Hrl): 's avonds en zondagochtend pendelen

Is dat al zeker dan? Want op tijdstippen dat de 800 in Std aankomt vanuit het noorden rijdt volgens het nieuwe model een aansluitende sprinter, geen IC. Dus óf de IC naar Hrl moet 's avondes een kwartier verlegd worden (en de sprinter een paar minuten verlaat), óf de sprinter blijft de meest aantrekkelijke aansluiting naar Hrl.

Als Std-Hrl in het superdal daadwerkelijk uitgedund gaat worden (nogmaals, die suggestie heb ik alleen nog op somda gelezen?) dan lijkt het me meer voor de hand liggend dat er alleen nog sprinters rijden.

03-04-2012 14:30:33
koosmat64
koosmat64
Mij ook. Ik vraag me alleen af wat voor'n materieel dat NS in gedachten heeft.
Nu rijdt er namelijk altijd Virm in de IC Hrl-Std. Als ze de "nieuwe" dal IC ook met Virm laten rijden kan hij net zo goed door richting het noorden.

Laatst bewerkt door koosmat64 op 03-04-2012 15:01

03-04-2012 14:55:14
Coryza
Coryza
Via Syntus reizen wordt er voor de reiziger in Twente echt niet beter op. Bijna iedereen (denk ik) gaat nu via Deventer en dat is puur voor comfort, toiletten, betere overstap mogelijkheden, betere reputatie, WiFi (!). Zelfs al verschuiven ze alles met een kwartier, ben ik er van overtuigd dat de meesten alsnog via Deventer zullen gaan reizen.

Syntus overstap in Zutphen is nu al niet echt betrouwbaar, en zeker niet als daar nog eens een drukte bij gaat komen.

En ik denk ook niet dat een korte kering in Nijmegen (7 min) gaat werken, treinen komen daar toch regelmatig te laat aan in de spits.....

Laatst bewerkt door Coryza op 03-04-2012 15:06

03-04-2012 15:55:29
jorgo
jorgo
jorgo (di 03 apr 2012 11:00:15 https://somda.nl/forum/11041/p385620/):
Als Std-Hrl in het superdal daadwerkelijk uitgedund gaat worden (nogmaals, die suggestie heb ik alleen nog op somda gelezen?) dan lijkt het me meer voor de hand liggend dat er alleen nog sprinters rijden.

Mezelf even corrigerend, op p. 7 van dit draadje staat dat er wel degelijk een 23500 gereserveerd staat bij Prorail voor Hrl-Std met het vermoeden dat dit de superdalpendel is.

Blijft de vraag wat de meerwaarde van zo'n treinserie is als hij niet op de 800 aansluit. Doet hij dat wel dan zal ie dus een kwartier verlegd moeten worden en de 6900 wat verlaat. Dat je 'm dan meteen aan de 800 naar het noorden kunt hangen, zoals koosmat64 suggereert, zal wel tot overcapaciteit leiden. Bovendien is mi de stoptijd in Std niet meer op combineren/splitsen gepland?

03-04-2012 16:03:01
RoelZ1
RoelZ1
Wellicht rijdt die dal-IC alleen in het half uur dat de 6900 niet rijdt en blijft de 6900 dus 's avonds gewoon 1x per uur rijden?  

03-04-2012 16:31:27
john2
john2
Is dit gewoon niet een kwestie van afwachten hoe een en ander in een vat wordt gegoten, in plaats van speculeren. Of een Somda gebruiker moet van eerste hand iets meekrijgen hoe een en ander geregeld wordt qua dienstregeling en dit op Somda plaatsen. RoelZ1, ik heb gezien dat je er een vraagteken erachter heb gezet.

Laatst bewerkt door john2 op 03-04-2012 17:59, reden: Meer informatie er bij gezet.

03-04-2012 17:22:01
waalkade
waalkade
Coryza (di 03 apr 2012 14:55:14 https://somda.nl/forum/11041/p385648/): Via Syntus reizen wordt er voor de reiziger in Twente echt niet beter op. Bijna iedereen (denk ik) gaat nu via Deventer en dat is puur voor comfort, toiletten, betere overstap mogelijkheden, betere reputatie, WiFi (!). Zelfs al verschuiven ze alles met een kwartier, ben ik er van overtuigd dat de meesten alsnog via Deventer zullen gaan reizen.

Syntus overstap in Zutphen is nu al niet echt betrouwbaar, en zeker niet als daar nog eens een drukte bij gaat komen.

En ik denk ook niet dat een korte kering in Nijmegen (7 min) gaat werken, treinen komen daar toch regelmatig te laat aan in de spits.....
Nu heeft Syntus ook nog eens op het rustieke landleven afgestelde chippalen. Dan haal je de overstap al helemaal niet meer wanneer het een beetje druk is

03-04-2012 19:54:16
BGM104
BGM104
mren (ma 02 apr 2012 20:14:48 https://somda.nl/forum/11041/p385543/):

Het enige voordeel dat ik met deze omklapactie voor de regio Twente kan bedenken (..)

Twente overstapvrij verbinden met Ut en Gvc i.p.v. iedereen alleen overstapvrij naar Shl te sturen

03-04-2012 23:03:43
Coryza
Coryza
waalkade (di 03 apr 2012 17:22:01 https://somda.nl/forum/11041/p385667/):
Coryza (di 03 apr 2012 14:55:14 https://somda.nl/forum/11041/p385648/): Via Syntus reizen wordt er voor de reiziger in Twente echt niet beter op. Bijna iedereen (denk ik) gaat nu via Deventer en dat is puur voor comfort, toiletten, betere overstap mogelijkheden, betere reputatie, WiFi (!). Zelfs al verschuiven ze alles met een kwartier, ben ik er van overtuigd dat de meesten alsnog via Deventer zullen gaan reizen.

Nu heeft Syntus ook nog eens op het rustieke landleven afgestelde chippalen. Dan haal je de overstap al helemaal niet meer wanneer het een beetje druk is

Blijkt ook wel wanneer 's ochtends als je om iets voor Half 8 te laat in Zutphen aankomt, de IC naar Roosendaal wilt halen, de hele trein leeg loopt en men met z'n allen vóór 1 paaltje staat, en ook nog eens trap af moet waar maar 2 tegelijk naar beneden kunnen.

Gaat niet goed zo

Laatst bewerkt door Coryza op 03-04-2012 23:04

03-04-2012 23:14:47
Klaasje
Klaasje
Het gebrek aan paaltjes is een gevaar voor de veiligheid op sommige locaties en een oorzaak van ergernis op nog veel meer locaties. Het argument van de klantenservice om niet meer paaltjes te plaatsen op dit soort locaties is overigens behoorlijk dubieus: De veiligheid.  

03-04-2012 23:17:48
thijs
thijs
Het hoofdargument om op dergelijke plekken, zoals Zutphen, niet meer paaltjes te zetten is: geld.  

04-04-2012 09:18:31
Klaasje
Klaasje
Vroeg of laat mist een reiziger met haast hierdoor de check-in, krijgt controle, wordt kwaad en verkoopt de conducteur een mep. Het is geen argument om het te mogen doen maar het gaat vast en zeker een keer gebeuren. Zoiets moet je als vervoerder niet willen...  

04-04-2012 09:22:15
ZJ37
ZJ37
Om maar weer eens terug te komen waar het om gaat: een dienstregeling wordt niet ontworpen aan de hand van een lijst met daarop de hoeveelheden paaltjes per station.

Verder werd de 23500 besproken: dit is een dalpatroon als de 3500 niet rijdt en te Std aansluit op de 800.

04-04-2012 09:34:35
Klaasje
Klaasje
Het logisch dat de dienstregeling niet op ontworpen wordt maar dan moet het aantal paaltjes natuurlijk wel voldoende zijn voor de rijdende dienstregeling.  

04-04-2012 10:57:28
RoelZ1
RoelZ1
ZJ37 (wo 04 apr 2012 09:22:15 https://somda.nl/forum/11041/p385757/):
Verder werd de 23500 besproken: dit is een dalpatroon als de 3500 niet rijdt en te Std aansluit op de 800.

Weet jij toevallig ook of hij 2x per uur rijdt en dus 1x per uur heel krap voor de 6900 of 1x per uur in het half uur dat de 6900 niet rijdt en vanuit Std een halfuursdienst met de 6900 vormt?

04-04-2012 11:08:34
waalkade
waalkade
thijs (di 03 apr 2012 23:17:48 https://somda.nl/forum/11041/p385730/): Het hoofdargument om op dergelijke plekken, zoals Zutphen, niet meer paaltjes te zetten is: geld.
Waarom zet men er dan veelal twee naast elkaar?
Pure verspilling. Laat ze overstap paaltjes maken, desnoods met een drukknop en/of een voetpedaal. Of met drie vlakken, NS, Syntus en overstappen.

04-04-2012 11:25:08
kniesoor
kniesoor
Offtopic: ik ga er toch vanuit dat er eebn oplossing wordt gevonden in dat 'een-keer-inchecken-overleg,' al dan niet onder druk van de minister.  

04-04-2012 11:55:44
Harold27
Harold27
Die druk is er toch al: want als dit niet opgelost wordt, mogen de papieren kaartjes niet worden afgeschaft.  

04-04-2012 15:20:01
broek53
broek53
Kunnen we dit niet bij het OVC-topic afchippen, om de discussie nog een klein beetje overzichtelijk te houden?  

05-04-2012 09:29:46
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik maak altijd gebruik van de verbinding via Hengelo - Zutphen als ik richting Arnhem moet. Vanaf Hengelo Oost scheelt het mij weer 20 minuten wachten in de huidige situatie op Hengelo en twee keer overstappen (Hengelo en Deventer). En op sommige plaatsen is het best comfortabel zitten in een Lint.

05-04-2012 12:43:13
Coryza
Coryza
Hengelo Oost kan ik me voorstellen, maar vanuit de IC scheelt het niet gek veel (vanaf Enschede gezien).  

11-04-2012 23:09:27
daniel81
daniel81
Even een paar berichtjes uit de OD van vandaag.
maurits (wo 11 apr 2012 20:30:33 https://somda.nl/forum/11779/p386679/): Dat is mijn ervaring ook wel. Ik heb de luxe dat ik meestal maar tot Dv hoef met de NoordOost en dus vrijwel altijd in het treindeel zit wat afgetrapt wordt in Dv, maar als je soms ziet hoe volgepropt de resterende één of twee stellen tussen Dv en Es zijn, dan kan ik me voorstellen dat de politiek zich er druk over maakt.

Deze discussie lijkt wel een voorbode van wat we volgend jaar gaan krijgen. Dan wordt er niet alleen zoals nu in Dv en Amr afgetrapt en bijgeglaatst, maar zal dat waarschijnlijk ook in Zl en Ehv op grote schaal gaan gebeuren. Ik kan me niet voorstellen dat NS tussen Zl-Gn/Lw en Ehv-Hrl/Mt integraal met 10 of meer bakken materieel gaat rijden, terwijl je die capaciteit tussen Asd-Ehv en Zl-Ut/Shl wel nodig zult hebben.

We gaan niet meer splitsen en combineren voor het reizigersgemak, want dat is niet "robuust". Dat we het vervolgens alsnog wel gaan doen voor het verplaatsen van lege zitplaatsen, lijkt mij volksverlakkerij....

robbertc (wo 11 apr 2012 20:40:41 https://somda.nl/forum/11779/p386680/): Het is zwart.. of wit.
Tussen elk half uur structureel splitsen/combineren en het aantal keren dat er gesplitst/gecombineerd gaat worden bij de lijnvoering van 2013, is nog wel een verschil.
Bovendien, wordt er niet meer gesplitst/gecombineerd vanwege de "robuustheid", of zitten er (nog) andere redenen achter?

Het is me überhaupt een raadsel hoe men dit alles in gedachten heeft.
Kijkend naar de Noordoost zie je een verloop in het aantal reizigers: het middendeel Ut-Zl/Dv is het drukste; daarbuiten is het rustiger. Van die gelegenheid wordt nu nog gebruik gemaakt om te combineren en splitsen zodat reizigers minder hoeven over te stappen.
In de nieuwe situatie doet men net alsof de treinen over de hele lengte even druk zijn. Dat leidt tot de volgende mogelijke uitkomsten:
1) overkill buiten Ut-Dv/Zl
2) te weinig capaciteit op Ut-Dv/Zl (NB de maximale toegestane lengte op Ut-Gvc is te weinig om tussen Ut en Amf iedereen acceptabel te vervoeren%05%)
3) de hele dag door aftrappen en bijplaatsen (joepie, in Ut, echt van harte welkom daar)

Het lijkt erop dat de makers van de conceptdrgl niet doordenken op het gebied van capaciteit.
Doet me overigens sterk denken aan de plannen van drgl 2007: ook toen liet de copnceptdrgl zien dat de 1700 alleen nog maar naar Gvc reed, zonder 21700 dus. Maar naarmate december naderde kwam de vleugeltrein toch weer terug in de plannen%06%

11-04-2012 23:37:54
woepje
woepje
Niet dat ik er veel kijk op heb, maar capaciteit is niet het enige punt lijkt mij. Wat ook een punt is dat men het lekker ingewikkeld maakt door allemaal aparte treinseries (11600, 11700 etc) in te voeren. De ene serie rijdt het ene half uur wel, de andere serie weer niet omdat het ineens een andere eindbestemming heeft. Ook het bieden van rechtstreekse verbindingen, wat alterneren dus verplicht (zoals bij de IC's naar Gn/Lw) maakt het met name vor het materieel buitengewoon ingewikkeld om het in goede banen te leiden. Sowieso is de boel al overhoop bij een storing, maar ik denk dat het bijsturen bij een verstoring in drgl 2013 nu niet bepaald eenvoudiger gaat worden. Ik krijg daar zo'n gevoel bij als leek zeg maar. Dus ik laat het maar graag over aan de mensen die er echt verstand van hebben. Wat eruit zal rollen straks in december zal mij zeer zeker benieuwen.  

12-04-2012 09:02:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, ik heb inderdaad ook niet het idee dat het bijsturen er makkelijker op wordt met bv. tussen Ut en Amf een kwartiersdienst gevormd door vier treinseries. Om nog maar te zwijgen over uitsnijdingen in de late avond en op zondag.

Voor puntje 2 en 3 van m´n naamgenoot zie ik trouwens wel een oplossing... men heeft namelijk ook een uiterst complex gebeuren bedacht met het altijd willen bieden van een cross-platform overstap uit Gvc of Rtd op de doorgaande trein naar Amf.
Geen hele gekke gedachte om dan de (12)500 en 2000 danwel (1)1700 en 2800 maar te gaan combineren toch? Halveert het aantal benodigde perronsporen, zorgt voor een consequent vertrekspoor ri. Gd / Amf zonder omrangeren via OZ en lost het capaciteitsprobleem op. Drie vliegen in één klap

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 12-04-2012 09:04

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

12-04-2012 09:32:53
woepje
woepje
Maar ze willen toch juist van het combineren van treinseries af? Niet dat jouw idee gek is hoor.  

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

12-04-2012 09:47:06
RoelZ1
RoelZ1
Voor de treinen naar het Noorden zal ook meespelen dat het aantal reizigers op de Veluwelijn sterk zal teruglopen door de opening van de Hanzelijn. Het drukste trajectdeel zal dus rustiger worden. De treinen die over de Veluwe rijden worden dus iets korter. Die kortere treinen toch weer splitsen zou te weinig capaciteit bieden naar Den Haag/Rotterdam en soms ook naar Groningen/Leeuwarden. De Veluwelijn-IC's kunnen volgens mij zonder aftrappen de rit van Rotterdam naar Leeuwarden of Groningen maken. Voor de Hanzelijn-treinen en treinen naar Enschede is het wel zo dat er zal moeten worden afgetrapt in Zl of Dv.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 13-04-2012 10:28

12-04-2012 09:58:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Tussen Amf en Zl zal het aantal reizigers teruglopen ja, maar tussen Ut en Amf zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Het zal zich allicht wat beter over de series verspreiden omdat niet langer één trein de reizigers voor Ut - Zl e.v. én Ut - Dv e.v. hoeft mee te nemen.
Maar tegelijk zijn er ook relatief veel minder doorgaande reizigers dan reizigers die slechts Ut-Amf afleggen.

12-04-2012 10:00:31
woepje
woepje
Ik neem aan dat je niet Ehv maar Dv bedoeld? En ik denk dat de treinen van de Hanzelijn inderdaad wel in Zl moeten worden afgetrapt om overkill rijden op Zl-Lw/Gn te voorkomen. Nou hangt het er ook vanaf wat men gaat inzetten, maar bij ICM lijkt het mij niet handig om maar een solo stel richting Gn te sturen. Ook in het dal zijn er wat dat betreft nog genoeg reizigers.  

12-04-2012 11:25:28
taigagaai
Moderator
taigagaai
daniel81 (wo 11 apr 2012 23:09:27 https://somda.nl/forum/11041/p386688/): Even een paar berichtjes uit de OD van vandaag.
maurits (wo 11 apr 2012 20:30:33 https://somda.nl/forum/11779/p386679/): Dat is mijn ervaring ook wel. Ik heb de luxe dat ik meestal maar tot Dv hoef met de NoordOost en dus vrijwel altijd in het treindeel zit wat afgetrapt wordt in Dv, maar als je soms ziet hoe volgepropt de resterende één of twee stellen tussen Dv en Es zijn, dan kan ik me voorstellen dat de politiek zich er druk over maakt.

Deze discussie lijkt wel een voorbode van wat we volgend jaar gaan krijgen. Dan wordt er niet alleen zoals nu in Dv en Amr afgetrapt en bijgeglaatst, maar zal dat waarschijnlijk ook in Zl en Ehv op grote schaal gaan gebeuren. Ik kan me niet voorstellen dat NS tussen Zl-Gn/Lw en Ehv-Hrl/Mt integraal met 10 of meer bakken materieel gaat rijden, terwijl je die capaciteit tussen Asd-Ehv en Zl-Ut/Shl wel nodig zult hebben.

We gaan niet meer splitsen en combineren voor het reizigersgemak, want dat is niet "robuust". Dat we het vervolgens alsnog wel gaan doen voor het verplaatsen van lege zitplaatsen, lijkt mij volksverlakkerij....

robbertc (wo 11 apr 2012 20:40:41 https://somda.nl/forum/11779/p386680/): Het is zwart.. of wit.
Tussen elk half uur structureel splitsen/combineren en het aantal keren dat er gesplitst/gecombineerd gaat worden bij de lijnvoering van 2013, is nog wel een verschil.
Bovendien, wordt er niet meer gesplitst/gecombineerd vanwege de "robuustheid", of zitten er (nog) andere redenen achter?

Het is me überhaupt een raadsel hoe men dit alles in gedachten heeft.
Kijkend naar de Noordoost zie je een verloop in het aantal reizigers: het middendeel Ut-Zl/Dv is het drukste; daarbuiten is het rustiger. Van die gelegenheid wordt nu nog gebruik gemaakt om te combineren en splitsen zodat reizigers minder hoeven over te stappen.
In de nieuwe situatie doet men net alsof de treinen over de hele lengte even druk zijn. Dat leidt tot de volgende mogelijke uitkomsten:
1) overkill buiten Ut-Dv/Zl
2) te weinig capaciteit op Ut-Dv/Zl (NB de maximale toegestane lengte op Ut-Gvc is te weinig om tussen Ut en Amf iedereen acceptabel te vervoeren%05%)
3) de hele dag door aftrappen en bijplaatsen (joepie, in Ut, echt van harte welkom daar)

Het lijkt erop dat de makers van de conceptdrgl niet doordenken op het gebied van capaciteit.
Doet me overigens sterk denken aan de plannen van drgl 2007: ook toen liet de copnceptdrgl zien dat de 1700 alleen nog maar naar Gvc reed, zonder 21700 dus. Maar naarmate december naderde kwam de vleugeltrein toch weer terug in de plannen%06%
In de TC Tubantia van 27 maart j.l. heeft een artikel gestaan over het splitsen van de treindelen in Deventer: http://www.tctubantia.nl/regio/middentwente/10736895/Geen-treindelen-meer-afkoppelen.ece

12-04-2012 17:48:19
abcde
abcde
daniël_ddr (do 12 apr 2012 09:02:47 https://somda.nl/forum/11041/p386715/):Geen hele gekke gedachte om dan de (12)500 en 2000 danwel (1)1700 en 2800 maar te gaan combineren toch? Halveert het aantal benodigde perronsporen, zorgt voor een consequent vertrekspoor ri. Gd / Amf zonder omrangeren via OZ en lost het capaciteitsprobleem op. Drie vliegen in één klap

... en als je (wellicht alleen buiten de spits) in Gouda combineer / splits, kan je in Ut de wachttijd nog verder verkorten.
Het is toch ieder kwartier een drukke trein uit de ene kant, en een minder drukke uit de andere kant.

12-04-2012 18:00:22
BjarneK
BjarneK
Ik weet niet hoe de tijden precies liggen, maar waarom niet iets als dit?:
De 1700 komt binnen (zeg spoor 11)
Voorste treinstel bij binnenkomst wordt afgetrapt
Rest vertrekt naar Den Haag
De (12)500 (Rtd-Zl-Gn/Lw) komt binnen op hetzelfde spoor
Pikt het achtergebleven treinstel op
De combinatie vertrekt na kopmaken richting Amf

1700 en (12)500 kunnen/moeten natuurlijk ook omgewisseld worden

Laatst bewerkt door BjarneK op 12-04-2012 18:06

12-04-2012 19:22:42
robbertc
robbertc
Zonder dit wordt de NO al ingewikkeld genoeg  

12-04-2012 20:29:47
Klaasje
Klaasje
Ik zie hier allerlei angsten over de capaciteit op Amersfoort-Utrecht en over de gecompliceerdheid van de treindiensten van 2013.

Over het eerste:
Momenteel is de spreiding van de reizigers op Amf-Ut zo vreemd over het uur dat het onwaarschijnlijk is dat dit zo zal blijven. De 2800 redt het met 6 bakken IRM terwijl er het andere kwartier 20 bakken ICM rijden. Het kan niet dat de grote drukte op dit traject grotendeels veroorzaakt wordt door reizigers Amf-Ut omdat de reizigers zich dan wel beter over de treinen zouden spreiden. Er zijn dus ook zeer veel reizigers op langere trajecten die voor drukte op Amf-Ut zorgen. Deze spreiding wordt in 2013 met zekerheid stukken beter door de nieuwe opzet van de Noord-oost

Over de materieelomlopen: Nu zijn er materieelomlopen waar de complete Noordoost aan elkaar vast zit op de 2800 en de 4500 na. Dit komt ook door het vele combineren en splitsen. In 2013 is de kans groot dat die omlopen veel meer los komen te liggen mede dankzij het feit dat er niet meer gesplitst en gecombineerd wordt. Daarnaast ligt de "Oost" ook los van de "Noord" doordat die compleet langs elkaar heen rijden en ook nergens op elkaar kunnen keren. Dit biedt ook kansen voor de materieelinzet omdat er bijvoorbeeld ook onsplitsbare eenheden ingezet kunnen worden in de NO. (Denk aan bijvoorbeeld TD-10 stammen.)

12-04-2012 21:32:26
daniel81
daniel81
Over het eerste:
In een spitsuur
6 bakken VIRM (2800)
12 bakken VIRM (1700)
6 bakken VIRM (2800)
14 bakken VIRM (500)

Totaal zijn dat 38 bakken, gemiddeld bijna 10 per trein.
Die capaciteit zul je op Ut-Amf nodig hebben, maar is op Ut-Gvc of Ut-Rtd nogal overkill.

Het tweede juich ik van harte toe: laat de TD's maar in de 1600 komen. Ideale treinserie hiervoor: buiten het Amsterdamse zijn er grote halte-afstanden; in de trein zijn er geen trappen voor Shl-reizigers met koffers. Volgens mij is de 1600 straks de meest geschikte treinserie voor dit materieel %02%.

12-04-2012 21:47:46
mdj
mdj
Alleen gaat de 1600 ongeveer keren op de 11600 (toch?) naar Schothorst*. En of een TD10 daar past?

*1600 gaat om .15 uit Es vertrekken, een kwartier later dus. Huidige aankomst Shl .09, dus wordt 24. Uithalen naar Hfd en weer terug naar Shl duurt langer dan 12 minuten, dus wordt lang keren. Kering in Es wordt ongeveer 30 minuten, dus dat komt wel goed

Laatst bewerkt door mdj op 12-04-2012 21:48

12-04-2012 22:08:02
daniel81
daniel81
Nuttige perronlengte van alle sporen in Amfs is 270 meter. Als de lok buiten het perron mag staan kan het dus
Overigens heb ik het vermoeden dat een 'TD-9' ook voldoende capaciteit zou hebben, zelfs voor de drukste ritten; misschien een goede reden om de TD-9 te introduceren (maar nu dwalen we een beetje af denk ik)

12-04-2012 22:36:17
Klaasje
Klaasje
Het spoor tussen de seintjes is lang zat. Een kleine perronverlenging van 20 meter zou voldoende moeten zijn.  

12-04-2012 23:40:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Klaasje (do 12 apr 2012 20:29:47 https://somda.nl/forum/11041/p386808/): Momenteel is de spreiding van de reizigers op Amf-Ut zo vreemd over het uur dat het onwaarschijnlijk is dat dit zo zal blijven. De 2800 redt het met 6 bakken IRM terwijl er het andere kwartier 20 bakken ICM rijden. Het kan niet dat de grote drukte op dit traject grotendeels veroorzaakt wordt door reizigers Amf-Ut omdat de reizigers zich dan wel beter over de treinen zouden spreiden.
Je vergeet hier nog wel wat essentieels: er sluit veel minder aan op de 2800 dan op de NoordOost in Amf. Verder over 2013: Ri. Dv blijf je een kwartiersdienst in de spits houden, dus de reizigers daarheen zullen zich ook gewoon over alle treinen blijven verspreiden net als nu. Van Ut naar Zl e.v. blijft de Veluwelijn de snelste optie, dus ook die reizigers blijf je in dezelfde twee treinen houden. In feite gaat het dus alleen om de reizigers van Ut naar voorbij Dv die een kwartier later zullen gaan reizen. Dat zijn nu echter geen dusdanige hoeveelheden dat je dat heel erg in de drukte zal gaan merken.
In de (1)1700 is daarnaast groei te verwachten gezien het passagiersaanbod voor de huidige 2800 voor een aanzienlijk deel vanaf Amfs komt die een directe verbinding krijgen (1x/uur). Zie het consequent gebeuren: perron van de 2800 te Amf is relatief leeg en dan plots goed gevuld zodra de 5800 is aangekomen.

13-04-2012 10:05:13
daniel81
daniel81
De huidige 2800 heeft ook als nadeel dat je in Ut geen aansluiting hebt naar/van Gvc. Dat nadeel vervalt straks, dus zal wel bijdragen aan een betere spreiding.  

13-04-2012 17:06:58
DingeZ
DingeZ
De NS had zo de kans om de NO flink op te ruimen, maar het is niet echt gelukt. Door die stomme halfuurswisselingen voor Gn/Lw en Es/Amfs wordt het er niet echt simpeler op. Ook vraag ik me af hoe dat moet met Amfs. Met max 10 bakken lijkt dat vrij weinig, misschien is 10 bakken VIRM net voldoende.  

13-04-2012 17:13:10
Klaasje
Klaasje
Je kan altijd nog aftappen en bijplaatsen op Amf. Door de vrije kruising en het vervallen van de voor- en volgtreinen onstaat er wat ruimte voor rangeerbewegingen.  

13-04-2012 17:41:51
MDDM
MDDM
Terug naar wat is geweest? Het is niet voor niets dat men er vanaf gestapt is, van dat splitsen en combineren op Amf En de ruimte voor rangeren is er sws wel, daar zal het vast niet aan gelegen hebben

Gr Joop mcn Lls

13-04-2012 18:45:55
ZJ37
ZJ37
Klaasje (vr 13 apr 2012 17:13:10 https://somda.nl/forum/11041/p386954/): Je kan altijd nog aftappen en bijplaatsen op Amf. Door de vrije kruising en het vervallen van de voor- en volgtreinen onstaat er wat ruimte voor rangeerbewegingen.
Met stationnementen van 2 minuten is bijplaatsen in ieder geval al uitgesloten (norm = 3).

16-04-2012 17:28:05
abcde
abcde
daniël_ddr (do 12 apr 2012 09:02:47 https://somda.nl/forum/11041/p386715/... men heeft in Ut namelijk ook een uiterst complex gebeuren bedacht met het altijd willen bieden van een cross-platform overstap uit Gvc of Rtd op de doorgaande trein naar Amf.

Deze cross-platform overstap in Ut hoeft alleen om .15 en .45 uur : de (12)500 komt als eerste aan uit Rtd, daarna pas de 2000 uit Gvc.
Om .00 en .30 kunnen reizigers uit de 2800 van Rtd al cross-platform in Gouda overstappen op de (1)1700 uit Gvc naar Amf - Es, en is dit in Ut overbodig.

En door de eerstgenoemde 2000 weer te koppelen aan de 8800 naar Ledn, hoeft deze in Ut maar zo'n 9 min. een perronspoor te blokkeren.

Laatst bewerkt door abcde op 16-04-2012 18:33

16-04-2012 22:11:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Enige consequentheid in de aansluitingen is wellicht ook wel handig... de andere kant op zouden immers beide aansluitingen al in Ut mogelijk zijn.

17-04-2012 10:49:25
daniel81
daniel81
Op de 700/1500/1600 is de constructie identiek: richting Amsterdam is cross-platform overstappen in Amf én Hvs mogelijk, richting oosten alleen in Hvs.  

17-04-2012 11:42:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Eeh, de 4500 is nog altijd eerder in Amf dan de 700/1600. Heb je ruim de tijd om over te stappen.
Niet cross-platform inderdaad, maar je zit met een stukken ruimere daar ook.

Ervan uitgaande dat door het vervallen van het combineren de keringen op Ut een stuk sneller (beetje zoals nu de 2800 doet) gaan worden is een cross-platform overstap stukken wenselijker gezien de overstaptijd nogal wat korter is dan. De aansluiting uit jouw voorbeeld is immers wel consequent mogelijk in Hvs én Amf (maar niet altijd cross-platform) terwijl je met de series rond Ut een overstap zou krijgen die in de ene richting in Ut en Gd mogelijk is en in de andere richting uitsluitend te Gd. Da´s een ongewenste inconsequentie in de aansluitingen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 17-04-2012 11:48

17-04-2012 12:23:22
abcde
abcde
De overstap van de 2800 (Rtd - Ut) op de (1)1700 kan altijd v.v. in Gouda. De 2800 komt eerder aan in Gd en Ut, en vertrekt later dan de (1)1700 uit Ut. Je kan dus altijd overstappen in Gouda.
De overstap van de 2000 op de (12)500 kan alleen in Ut, daar de 2000 als laatste aankomt in Ut, en als eerste weer vertrekt.
Hierin is toch geen inconsequentie ?

Algemeen : Ri Ut komt de rotterdamse IC altijd als eerste in Gd en Ut aan, daarna de haagse IC. En uit Ut is dit andersom

Laatst bewerkt door abcde op 17-04-2012 12:53

25-04-2012 22:13:17
Pim530
Pim530
Heeft iemand enig idee wat men met Zl-Gn wil gaan doen op de zaterdagen? Jaren geleden (of misschien later ook nog wel) gaven de NS aan in het weekend aan de huidige situatie (700 als stopper) te willen vasthouden. Op zondag kan ik me dat best voorstellen, maar op zaterdag lijkt me dat gezien reizigersaantallen en aansluitend vervoer (niet alleen bus, maar ook Arriva dat op veel trajecten op zaterdag wel 2x/u rijdt maar bij de huidige constructie op Zl-Gn 1x/u niet meer zou aansluiten) wat onwenselijk. Mocht iemand daarover de huidige stand van zaken weten en mogen melden, houd ik me aanbevolen  

25-04-2012 22:17:50
woepje
woepje
En hoe het staat met de vroege / late treinen doordeweeks? Toen NS het in 2009 al wilde doorvoeren, zou de 700 op die tijden namelijk ook als stopper gaan rijden.  

Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-05-2012 22:46:19
Klaasje
Klaasje
Het zou mij niets verbazen als er doordeweeks 's avonds minstens 1 x per uur door één van de IC's gestopperd gaat worden.  

07-05-2012 23:09:20
woepje
woepje
Mij ook niet. Het is ook een beetje overkill om 2 stoppers + 2 IC's te laten rijden 's avonds. En ach, bij Arriva gaat alles ook over op een uursdienst vanaf 19.00 uur. Dus dan kan NS ook wel wat inkrimpen met het aanbod. Maar goed, je weet nooit wat NS zou willen. En vanaf hoe laat ze het zouden willen gaan inkrimpen. Meteen om 19.00 na de spits of pas om 21.00 uur? Bijvoorbeeld:

"Om het emotionele Hoogeveen toch enigzins tegemoet te komen heeft NSR besloten om de 700 serie voor 6.30 uur en vanaf 19.00 uur, dus direct na de avondspits, als stoptrein te laten rijden".

08-05-2012 09:19:01
Klaasje
Klaasje
De 3700 en 3900 worden op de Flevolijn om 20:00 uur weggesneden. De 3700 tussen Schiphol en Den Haag om 22:00 en er zijn ook treinseries die inderdaad na de spits vervallen. Er zal dus best een hoop tussen 19:00 en 23:00 mogelijk zijn.  

08-05-2012 11:41:43
knoper
knoper
dennistd (ma 02 apr 2012 14:46:15 https://somda.nl/forum/11041/p385487/): Het advies van Locov op de plannen van NS is bekend, helaas niet via hun website maar wel via de Stentor, hier een mirror: http://www.spoornieuws.nl/temp/2013advies.pdf

LOCOV heeft over de plannen voor de NS-dienstregeling voor 2013 zijn zorgen uitgesproken, bezwaren ertegen gemaakt, wensen op tafel gelegd, maar er per saldo mee ingestemd. Moeten we de zaak maar laten rusten? Waarom heeft niemand het over een Weesperknoop voor IC-treinen? Natuurlijk kost dat een paar minuten extra, maar het betekent o.a. dat de plaatsen die nu twee IC verbindingen per uur hebben er twee bijkrijgen met overstap in Weesp en dat met dezelfde inzet van personeel en materieel. Helemaal mooi is het dat die vier verbindingen per uur strakke kwartierdiensten kunnen gaan vormen. Dat zit zo:
Eén effect van de knoop is dat voor de verbinding tussen Amsterdam Centraal enerzijds en Groningen en Friesland anderzijds in Weesp kan worden overgestapt. Een effect daar weer van is dat voor die verbinding in Flevoland de IC-treinen niet vlak achter elkaar hoeven te rijden. Daardoor kunnen die IC treinen een strakke kwartierdienst blijven rijden. En daardoor dus krijg je door de verknoping in Weesp vanzelf ook strakke kwartierdiensten op de andere drie weespertakken. Dat leidt weer tot strakke kwartierdiensten voor de stoptreinen. Ze kunnen ook in Weesp worden verknoopt, als ze maar meteen doorgaan. Daar aan de kant voor de passage van IC treinen kan niet langer, maar dat kan wel in plaats daarvan in Hilversum en Almere C met uitwisseling van reizigers. Dan is het oponthoud voor de stoptreinen nog ergens goed voor.
De knopen in Amersfoort en Zwolle hoeven voor de Weesperknoop niet te worden opgeofferd. Verknoping van de kwartierdienst Weesp-Amersfoort in Amersfoort met de kwartierdienst Amersfoort-westelijke randstad is in elk geval geen probleem. Als vanzelf komen vervolgens de IC-treinen Rotterdam-Groningen/Leeuwarden via de veluwerandlijn in Zwolle ter verknoping samen met de IC treinen Den Haag- Groningen/Leeuwarden via de hanzelijn. Wanneer de IC treinen Amsterdam- Lelystad hier een kwartier vandaan zitten kunnen ze als stopdienst naar Zwolle worden doorgetrokken en vallen ze daar precies voor de knoop. Ondanks de stop in Dronten en Kampen ben je zo sneller van Amsterdam in Zwolle dan thans via Amersfoort en nog eens zonder overstappen ook.
De in Zwolle samenkomende IC-diensten kunnen zoals in de plannen van de NS om en om door naar Groningen en Leeuwarden. Veel is te zeggen voor de inmiddels door velen uitgesproken wens ook op de Friese tak zowel IC als stoptreinen twee keer per uur te laten rijden. Dat kan het eenvoudigst en zuinigst met stoptreinen om het uur Zwolle-Groningen en Zwolle-Leeuwarden,samen om het half uur Zwolle-Meppel,aangevuld met pendeldiensten om het uur Meppel-Leeuwarden en Meppel-Groningen.
Korte keringen in het noorden voor zowel IC als stoptreinen worden mogelijk door de hele constructie naar het noorden een minuut of vijf eerder dan nu te laten rijden en omgekeerd een minuut of vijf later. Daardoor wordt het ook mogelijk de noordelijke nevenlijnen zowel in Leeuwarden als in Groningen op de IC’s te oriënteren, waardoor voor plaatsen aan die lijnen Nederland voorbij Zwolle een kwartier dichter bij komt te liggen.
In Zwolle kunnen de stoptreinen op elkaar keren al is een minuut of zes misschien wat aan de krappe kant. Combineren met een IC is mogelijk. Doorrijden naar Amersfoort of Lelystad als stoptrein na passage van de IC’s: het kan allemaal.
Een met de IC Amsterdam-Zwolle in Weesp verknoopte IC-dienst om het half uur Schiphol Amersfoort en een met de hanze-IC in Weesp verknoopte halfuurdienst Enkhuizen Amersfoort completeren de kwartierdienst op de vier Weespertakken.
De IC’s Den Haag-Amersfoort en Enkhuizen-Amersfoort komen om het half uur in Amersfoort samen en gaan om en om door als ongeveer een kwartier verschoven IC naar Twente en wel zodanig dat eens in de twee uur de IC Amsterdam-Berlijn tussen Amsterdam en Hengelo in het pad rijd van Enkhuizen-Enschede met in Amsterdam en Hengelo aansluitende pendeldiensten naar Enkhuizen en Enschede. Voor de treinen die niet doorgaan naar Enschede is in Amersfoort een vervolg mogelijk wanneer eenmaal in Harderwijk het passeerspoor gereed is. Tussen Amersfoort en Harderwijk zullen dan stoptreinen om het kwartier gaan rijden. De genoemde IC’s kunnen om het halfuur non-stop naar Harderwijk en vandaar als stoptrein naar Zwolle. Daarmee wordt aan een lang levend verlangen naar een snelle verbinding tussen Harderwijk en de westelijke randstad tegemoet gekomen.
De IC’s Schiphol-Amersfoort, in Weesp verknoopt met de Amsterdamse hanzelijntreinen en in Amersfoort verknoopt met de IC’s Rotterdam-Groningen/Leeuwarden, kunnen worden doorgetrokken naar Apeldoorn en verder als stoptrein naar Enschede. Zo vervalt een doublure tussen Deventer en Apeldoorn. Zie de ritten tussen Amersfoort en Apeldoorn als overbrenging. Tijdrovende en conflicterende keringen in Amersfoort, Apeldoorn en Deventer worden ermee onnodig. Er hoeft geen extra materieel en personeel te worden ingezet. Deze treinen ook verzorgen de aansluitingen in Apeldoorn en Deventer die er door de verschuiving van de IC’s op achteruit dreigen te gaan. Al met al reden genoeg om ook in de daluren te rijden.
Natuurlijk zijn er in de aanpalende treinseries aanpassingen nodig. Laat het voorlopig voldoende zijn dat die mogelijk zijn en dat die een invoering van een Weesperknoop niet in de weg staan.

08-05-2012 12:20:13
ZJ37
ZJ37
Dat verhaaltje is bekend en komt onverwijld uit de Prorail-hoek. En de volgende stap van Prorail is om 2 van de 6 sporen in Wp weg te halen omdat dan toch alles er gaat stoppen. Spoor 2 en 5 worden perron en dan blijven de huidige 1, 3, 4 en 6 over als perronsporen.  

08-05-2012 12:21:17
Klaasje
Klaasje
Aan de ene kant klinkt een Weesperknoop voor IC's heel leuk voor het relatief regionale vervoer in de vierhoek Lelystad/Amersfoort-Amsterdam/Schiphol maar voor de langeafstandsreizigers levert het wel langere reistijden op. Dat is aan de ene kant een beleidsmatige keuze. Die zou iedereen anders maken maar aan de andere kant spelen ook dienstregelingstechnisch meerdere zaken mee.

Dienstregelingstechnisch steekt het allemaal wat lastiger in elkaar: Als IC's én sprinters op elkaar moeten aansluiten terwijl sprinters en IC's elkaar niet in de weg mogen rijden dan krijg je een enorme stapel eisen bij het bouwen van een dienstregeling terwijl er ook treinen rijden die door moeten naar Groningen en Enschedé en die ook hun eigen aansluitingen hebben. (En dus voor nog meer eisen zorgen) Binnen de vierhoek is het al lastig maakbaar daarbuiten zou het mij niets verbazen als je in de knoop komt op Utrecht Centraal waarna het niet past.

Bij het bovenstaande: Bedenk dat met name Weesp-Amsterdam CS en Weesp-Amersfoort een dienstregelingstechnisch probleem vormen. Als je dat oplost door in te halen bij Naarden-Bussum kom je op Weesp-Amsterdam Zuid en Weesp-Almere Oostvaarders weer niet uit. Die stop in Weesp kost misschien maar een paar minuutjes maar alles laten aansluiten kost door deze problemen veel meer tijd. Daardoor is het makkelijker om te kiezen voor de huidige opzet.

11-05-2012 15:39:13
visscher
visscher
Leesvoer; De NS heeft zijn besluit genomen mbt de dienstregeling 2013: http://www.locov.nl/Images/Locov%202012-77019%20Besluit%20basisuurpatroon%202013_tcm311-329364.pdf  

11-05-2012 17:34:06
martw
martw
Ik lees hierin niks over station Leidsche Rijn, en de eventuele extra Sprinters Ut-Wd. Betekent dit dat die er voorlopig niet komen?%04%

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

11-05-2012 17:57:06
b2py
b2py
Ook geen woord over de ruimere tijden van 2800 en 2000.
Wel gaat de NS ervan uit dat de v250 dit jaar niet gaat rijden.

11-05-2012 19:37:38
RoelZ1
RoelZ1
Of ze gaan er vanuit dat de 900 met PRIO rijdt en de 1000 en 9200 met V250.  

11-05-2012 20:29:53
AgentX
AgentX
martw (vr 11 mei 2012 17:34:06 https://somda.nl/forum/11041/p390805/): Ik lees hierin niks over station Leidsche Rijn, en de eventuele extra Sprinters Ut-Wd. Betekent dit dat die er voorlopig niet komen?%04%

Dat heeft vast geen haast. Immers is station (en omgeving) Leische Rijn tot nog toe niets meer dan twee onbereikbare perrons met 2 vierkante kilometer braakliggend terrein er omheen.

11-05-2012 21:25:53
woepje
woepje
visscher (vr 11 mei 2012 15:39:13 https://somda.nl/forum/11041/p390777/): Leesvoer; De NS heeft zijn besluit genomen mbt de dienstregeling 2013: http://www.locov.nl/Images/Locov%202012-77019%20Besluit%20basisuurpatroon%202013_tcm311-329364.pdf

Gn-Zl wordt dus definitief 4x per uur (ik haal pas opgelucht adem als ProRail de capaciteit ook verdeeld heeft). Maar op Lw-Zl wil men wijzigingen doorvoeren, door de pendel Lw-Wv door te trekken naar Mp, in de toekomst ook naar Zl en misschien ook wel hetzelfde systeem als op Gn-Zl met 2 IC's en 2 sprinters per uur. Maar eer het zover is...

Verder zie ik nog geen opmerkingen over Std-Ehv, maar wellicht dat het bij de capaciteitsdeling alsnog gaat gebeuren

14-05-2012 12:30:41
abcde
abcde
Jammer dat de pendel Lw - Wv niet de gehele dag wordt doorgetrokken naar Mp.
Wanneer dit wel gebeurd zou zijn in 2013, hadden beide IC's naar Lw als IC kunnen rijden. 1 stopper per uur is toch voldoende voor Wolvega, Akkrum en Grou-I ? En mogelijk had Heerenveen IJsstadion als extra station hiermee ieder uur bediend kunnen worden.

22-06-2012 13:57:11
pikobo
pikobo
Het is inmiddels eind juni. Is al bekend wanneer meer details van de nieuwe dienstregeling bekend gemaakt worden? Bijv. op de Prorail site.  

22-06-2012 13:59:32
dennistd
dennistd
Op de ProRail site staat:
Ontwerp dienstregeling oplevering 02 juli 2012
Vastgestelde capaciteitsverdeling DRGL 2013 oplevering 20 augustus 2012

zie http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteitsverdeling/Dienstregeling2013/Documents/Werkplan%202013%20versie%201.3.pdf

Laatst bewerkt door dennistd op 22-06-2012 13:59

22-06-2012 14:45:43
mren
mren
Rover biedt een kaartje met de IC-series DRGL2013: http://rover.nl/images/spoorkaart_reiziger_v3.pdf  

22-06-2012 15:25:23
jorgo
jorgo
Grappig kaartje, alsof het buslijnen zijn. Het gebruiken van het honderdtal van de treinserie als lijnnummer is volgens mij vrij ongebruikelijk.

('Vroeger', toen het spoorboekje nog tabellen per doorgaande treinserie bevatte in plaats van tabellen per trajectdelen, had je bijvoorbeeld wel 'tabel 20 Maastricht/Heerlen-Zandvoort'. In het intercityboekje heette dat dan tabel/lijn D...)

22-06-2012 16:57:53
john2
john2
Bij het aanklikken van de linken van dennistd en mren krijg ik een kader met een Engelse tekst op mijn scherm van: Runtime Error Program:c:\program files\Internet Explorer\iexplorer.exe This appplication has requested the runtime terminale it man unusual way. Please contact the application's support team for more information. Als ik toch blijf aandringen voor de betreffende linken tewillen zien door op maximaliseren teklikken, krijg ik een een scherm met tekst: U kunt niet teruggaan naar Rover. Deze website wordt niet door internet hersteld, omdat er een blijvend probleem is met de website en mogelijke actie's. Ben ik alleen met dit probleem? En wat de Engelse tekst betekent moet je mij niet op vast pinnen!  

22-06-2012 17:06:26
maigoda
maigoda
mren (vr 22 jun 2012 14:45:43 https://somda.nl/forum/11041/p395908/): Rover biedt een kaartje met de IC-series DRGL2013: http://rover.nl/images/spoorkaart_reiziger_v3.pdf

Ik mis alleen wel de 8800 Ut-Ledn. Ik neem aan dat deze gewoon blijft bestaan?
Groetjes,
Emiel

22-06-2012 17:13:45
martw
martw
En de 4900 Ut-Alm mist ook. Best kans dat Rover die series niet als IC's ziet, maar als stoptreinen die niet overal stoppen (wat ze in feite ook zijn).

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

22-06-2012 17:47:19
dvdhoven
dvdhoven
john2 (vr 22 jun 2012 16:57:53 https://somda.nl/forum/11041/p395920/): Bij het aanklikken van de linken van dennistd en mren krijg ik een kader met een Engelse tekst op mijn scherm van: Runtime Error Program:c:\program files\Internet Explorer\iexplorer.exe This appplication has requested the runtime terminale it man unusual way. Please contact the application's support team for more information. Als ik toch blijf aandringen voor de betreffende linken tewillen zien door op maximaliseren teklikken, krijg ik een een scherm met tekst: U kunt niet teruggaan naar Rover. Deze website wordt niet door internet hersteld, omdat er een blijvend probleem is met de website en mogelijke actie's. Ben ik alleen met dit probleem? En wat de Engelse tekst betekent moet je mij niet op vast pinnen!
Beide links verwijzen naar een pdf bestand. Mogelijk zit daar het probleem. Je kunt ook proberen of je met Firefox of Chrome het zelfde probleem krijgt. Of je klikt rechts op de link en kiest voor koppeling opslaan als/Save Link as en je geeft een plek op op je pc waar je de pdf wilt neerzetten. Dan kun je hem lokaal met bijv. Adobe Reader bekijken.
Ik gebruik Firefox en daar werkt het goed. Maar voor het zelfde geld werkt het bij een ander in Firefox weer niet goed. Bij deze links start de browser vaak iets interns op waarmee je een pdf kunt bekijken. Vaak is dat een plug-in van Adobe, die bij installatie van Adobe Reader geïnstalleerd wordt. En als daar ergens een kink in de kabel komt, heb je een probleem.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 22-06-2012 17:47

Dick van den Hoven

22-06-2012 18:15:19
john2
john2
Zelf denk ik de laaste optie van jou, dat een plug-in van adope het probleem is. Had afgelopen week namelijk een tekst op mijn scherm dat er iets niet werkte van adope en dat er naar een oplossing werd gezocht. Als ik me herinner dan was het Adope 8.3.1

Laatst bewerkt door john2 op 23-06-2012 11:24, reden: tekst hersteld

22-06-2012 18:48:09
dvdhoven
dvdhoven
Inmiddels hebben we Adobe Reader 10. Dus die installeren kan weleens helpen.

Dick van den Hoven

22-06-2012 21:48:12
RoelZ1
RoelZ1
Wel opvallend dat Mariënberg in de categorie 'grote knooppunten' staat.  

29-06-2012 13:50:52
mhlvdijk
mhlvdijk
Gisteren in het plaatselijk dagblad in Almere.
Rover en Groelinks starten petitie voor behoud Intercity stop in Almere Buiten:
http://www.rover.nl/index.php/forum/5-rover-nieuws/3914-petitie-rover-en-groenlinks-voor-ic-stop-almere-buiten.html

29-06-2012 19:46:20
Klaasje
Klaasje
Almere Buiten is zo'n typisch tussen wal en schipstation als het aankomt op het wel of niet stoppen met intercity's. Qua reizigersaantallen en de te boeken tijdwinst van het gebruik van een IC is het een goed station om te stoppen met treinen met een regionale functie. De huidige 3700 en de huidige 3900 passen helemaal in dat plaatje maar de Noordoost past daar natuurlijk niet in. Wat dat betreft is het jammer dat de 2400 nog niet gaat rijden in 2013. Die had er prima kunnen stoppen.  

29-06-2012 20:07:21
ZJ37
ZJ37
De 2600 kan er qua rijtijd ook makkelijk stoppen.  

29-06-2012 21:16:54
mdj
mdj
Men heeft toch de 4900, 4300 en de 4600 toch? Totdat er een keervoorziening te Alm is, zou de 4900 door naar Almo gaan..?

29-06-2012 22:16:02
Klaasje
Klaasje
De 4300 en 4600 zijn ca. 10 minuten trager naar Dvd en Asd dan de IC's. Gecombineerd met de behoorlijke reizigersaantallen is iets sneltreinachtigs eigenlijk wel gewenst. Anders ga je toch echt een hoop mensen de trein uit jagen.

Laatst bewerkt door Klaasje op 29-06-2012 22:16

30-06-2012 11:28:57
daniel81
daniel81
Plus dat het qua capaciteit ook nog wel eens lastig kan worden: de enkeldeks sprinters zijn nu al niet bepaald rustig en krijgen de klanten van Almere Poort, Buiten, Dronten en Kampen Zuid erbij.
De 2600 laten stoppen in Almb lijkt mij de meest logische oplossing.

30-06-2012 12:16:37
broek53
broek53
De 2600 is de huidige 3900, dus voor de hand ligt het wel. Alleen zou het een tijdelijke oplossing zijn, want over een paar jaar gaat deze serie in Almere Cenrum keren.  

30-06-2012 13:25:15
daniel81
daniel81
Het blijft voor mij iets heel wonderlijks dat de rijksoverheid miljoenen gaat spenderen aan infra om het mogelijk te maken MINDER treinen te rijden.
Als er ook maar iemand in Den Haag was die dat doorhad, zou die geldkraan direct dichtgaan lijkt mij zo.

30-06-2012 13:28:49
Erikvd12
Erikvd12
Is het ook zo dat de 12700 volledig gaat rijden met VIRM?  

30-06-2012 13:32:50
daniel81
daniel81
Waarop baseer je dat?  

30-06-2012 14:09:10
ZJ37
ZJ37
Hij baseert niks, hij stelt een vraag.  

30-06-2012 14:34:13
daniel81
daniel81
Maar die vraag is niet neutraal geformuleerd; het is een vraag om besvestiging van een gerucht of veronderstelling.  

30-06-2012 14:43:19
broek53
broek53
De 12700 en de 12500 worden een gemengd bedrijf, ICM en VIRM.  

30-06-2012 15:15:08
maigoda
maigoda
daniel81 (za 30 jun 2012 13:25:15 https://somda.nl/forum/11041/p396981/): Het blijft voor mij iets heel wonderlijks dat de rijksoverheid miljoenen gaat spenderen aan infra om het mogelijk te maken MINDER treinen te rijden.
Als er ook maar iemand in Den Haag was die dat doorhad, zou die geldkraan direct dichtgaan lijkt mij zo.

Ben ik wel benieuwd welke geldkraan je bedoeld?
Groetjes,
Emiel

30-06-2012 15:35:03
broek53
broek53
Investeringen in SAAL, meer bepaald in keersporen bij Almere Centrum, neem ik aan.  

30-06-2012 15:58:49
abcde
abcde
broek53 (za 30 jun 2012 14:43:19 https://somda.nl/forum/11041/p396993/): De 12700 en de 12500 worden een gemengd bedrijf, ICM en VIRM.

En welk materiaal op de 500 (Rtd - Gn) en de 700 (Gvc - Gn) ?

30-06-2012 18:11:03
broek53
broek53
Zoals het er nu naar uitziet () in de 500 VIRM en in de 700 overwegend ICM en een beetje VIRM.  

30-06-2012 18:25:52
daniel81
daniel81
broek53 (za 30 jun 2012 15:35:03 https://somda.nl/forum/11041/p396998/): Investeringen in SAAL, meer bepaald in keersporen bij Almere Centrum, neem ik aan.

Klopt.

De 500 zal inderdaad wel met VIRM moeten om tussen Zl en Amf iedereen comfortabel mee te kunnen nemen.

30-06-2012 19:13:11
woepje
woepje
Interessant.

Maar als ik het goed begrijp wordt zowel de 12500 en de 12700 een gemengd bedrijf ICM/IRM. Je zou denken dat omdat de 500 volledig IRM wordt, dat de 12500 dat ook gaat doen. Maar ik begrijp dat dit niet zo is en dat alle 4 de series volledig los van elkaar worden gepland? Dus 700 meest ICM, 12700 gemengd IRM/ICM, 500 meest IRM, 12700 gemengd ICM/IRM. Of ik interpreteer voorgaande informatie niet goed natuurlijk.

Sowieso lijkt een mengbedrijf mij wel voor de hand liggend. Plan je het niet als mengbedrijf, dan wordt het vanzelf wel een mengbedrijf zodra er een verstoring is (ICM beland in IRM omlopen en andersom).

En kennelijk verwacht men meer reizigers in de Veluwe IC dan in de Hanze IC door IRM in de 500 te zetten en ICM in de 700? Dan zullen de drukste 700-en wel met maximaal 12 bakken ICM moeten gaan rijden. Langer kan niet vanwege o.a. Dvd. Daar heb je op de Veluwelijn geen last van.

En de 9100 zal aannemelijk wel gewoon volledig ICM blijven?

30-06-2012 19:24:52
AlmereOV
AlmereOV
Misschien raar wat ik nu zeg, maar je kunt toch nog helemaal niet weten wat voor materieel er in de treinseries van 2013 gaat rijden? Er staat nog nergens een wijzigingsblad ergens op het internet.  

30-06-2012 19:27:30
woepje
woepje
Nee het staat ook niet openbaar en ik heb er ook geen inzage in. Maar er zijn mensen op dit forum die dat wel hebben en er dus ook wat over kunnen vertellen.  

30-06-2012 20:05:09
broek53
broek53
woepje (za 30 jun 2012 19:13:11 https://somda.nl/forum/11041/p397014/): Interessant.
Maar als ik het goed begrijp wordt zowel de 12500 en de 12700 een gemengd bedrijf ICM/IRM. Je zou denken dat omdat de 500 volledig IRM wordt, dat de 12500 dat ook gaat doen. Maar ik begrijp dat dit niet zo is en dat alle 4 de series volledig los van elkaar worden gepland? Dus 700 meest ICM, 12700 gemengd IRM/ICM, 500 meest IRM, 12700 gemengd ICM/IRM. Of ik interpreteer voorgaande informatie niet goed natuurlijk.
Sowieso lijkt een mengbedrijf mij wel voor de hand liggend. Plan je het niet als mengbedrijf, dan wordt het vanzelf wel een mengbedrijf zodra er een verstoring is (ICM beland in IRM omlopen en andersom).
En kennelijk verwacht men meer reizigers in de Veluwe IC dan in de Hanze IC door IRM in de 500 te zetten en ICM in de 700? Dan zullen de drukste 700-en wel met maximaal 12 bakken ICM moeten gaan rijden. Langer kan niet vanwege o.a. Dvd. Daar heb je op de Veluwelijn geen last van.
En de 9100 zal aannemelijk wel gewoon volledig ICM blijven?
Hoe de series op elkaar wel of niet keren, weet ik niet en je hebt gelijk: als de series hier of daar op elkaar keren, dan is het goed mogelijk dat de inzet in de loop van de dag meer gemengd is dan aan het begin van de dag, waar mijn mededelingen op gebaseerd zijn. De planning is overigens hoe dan ook nog lang niet rond, maar de indicaties over de primaire inzet zijn er wel.
De 9100 staat nog steeds voor integraal ICM in de boeken.