25-01-2012 10:40:59 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
In februari zijn er nog nog geen 24-uurs uitwerkingen voor 2013. Wel een basis uur patroon. |
02-02-2012 13:45:13 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Quote Volgens nog onbevestigde berichten gaat IC 1714 Es V 4.45 als eerste rijden en IC 1786 Es V 22.45 als laatste. Kortom: je suggestie klopt. |
02-02-2012 14:02:09 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Als er in Es om 15/45 vertrokken wordt, hoe gaat men dat qua perronsporen oplossen? Als de boel symmetrisch blijftbetekent het dat er in Es twee perronsporen nodig zijn voor het IC-verkeer. |
02-02-2012 14:05:38 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
3+4 voor de IC's (spoor 3 kan iets van 9-10 bakken aan, kan prima dus), sporen 1+2 voor de lang kerende 7900 en de 7000 afwisselend van 1 en 2. Wordt nu eigenlijk ook gedaan, als de 10140 rijdt. Die vertrekt van spoor 3. Bij twijfel: gebruik beton. |
![]() |
advertentie |
02-02-2012 14:09:23 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Blijft over dat je elkaar dan op symmetrietijd zou moeten kruisen. Om dat te verhelpen zul je tijdens het halfuur wachttijd moeten rangeren van spoor 4 naar spoor 3 |
02-02-2012 14:17:53 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
De 7900 vertrekt op dit moment ook om .15/45 afwisselend van spoor 1 en 2. Meestal wordt er vertrokken nadat de aankomende 7900 er is. Daar is het nog anders, daar moet je ook wachten als de 7900 aankomt op 1, vertrekt van 2. Op spoor 3/4 is dat anders, daar kun je ook gelijktijdig aankomen op 3 en vertrekken van 4. Bij twijfel: gebruik beton. |
02-02-2012 14:35:37 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteEr wordt niet gerangeerd, er ontstaat hooguit 1x per uur een 'piek' vertrek als de IC (in geval de 1600) vanaf 3 moet wachten op binnenkomst van de 1700 op 4. |
02-02-2012 14:43:50 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Volgens mij is de complicatie in Es dat alleen spoor 4 een perron van 340 meter lengte heeft. |
02-02-2012 14:48:07 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Bedankt! Quote Niet als je in de spitsen met 12 bakken van/naar Es wil blijven rijden. Of je moet zorgen dat in de ochtend de IC's van 4 vertrekken en op 3 aankomen, en 's avonds omgekeerd. Moet je wel zorgen dat je netjes de drietjes en viertjes uit elkaar gaat houden. Quote ...en dat juist dat het keerperron moet gaan worden voor treinen van 2 gekoppelde Talent drietjes. Van mij mogen ze het geld voor dat onzalige plan naar project-Zwolle overboeken, daar hebben snellere wissels wat meer nut dan in Enschede. Laatst bewerkt door mren op 02-02-2012 14:52 |
02-02-2012 17:46:13 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat snelle wissels in Zwolle meer nut hebben dan in Enschede, ben ik zo met je eens. Het project Enschede is echter veel meer dan het aanbrengen van snelle wissels. Feitelijk is het een heel groot vervangingsproject waarbij meteen allerlei wensen en eisen om zaken anders te doen, worden meegenomen (en geen nieuwbouwproject-omdat-er-iets-anders-moet). Dat vind ik heel wat creatiever dan domme 1:1 - vervangingen, waarbij je je achteraf afvraagt waarom ze het niet meteen ander gedaan hebben![]() In Es spelen nu: * de vervanging van de meeste wissels en van de meeste sporen op basis van leeftijd * de vervanging van de complete draagconstructie van de bovenleiding op basis van de levensduur * verbetering van het opstelterrein (op het bestaande is een spoor permanent buiten dienst omdat de sporen te dicht op elkaar liggen) * vervanging van de wasmachine * vermindering van het noodzakelijke rangeren voor opstellen, technische controle en reiniging (milieuvergunning) * bodemsanering op een aantal plaatsen * de verbinding met Gronau terugbrengen op het "hoofdstation" * aanleg van een nieuwe tunnel onder het station door Dat je dan bij een compleet nieuw spoorontwerp ook nog ff snellere wissels toepast voor een vlotter vertrek en binnenkomst, is niet meer dan logisch. Maar feitelijk is het een bijzaak ten opzichte van al het andere, en zeker niet de reden waarom Enschede verbouwd wordt. Laatst bewerkt door broek53 op 02-02-2012 17:48 |
02-02-2012 22:39:16 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Betekent dit ook dat doorrijden mogelijk wordt? |
02-02-2012 22:46:36 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat is al wel een wens, maar dat kan vanaf het huidige spoor ook als die missende 20cm er terug in wordt geknutseld. Maar ja, magische woorden veiligheid en beveiliging.... |
02-02-2012 23:03:48 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
QuoteBen benieuwd wanneer de eerste en laatste IC of sprinter uit Gn zal vertrekken. Nu is de 716, 5.07 uur de eerste trein (stoptrein uiteraard tot Zl). |
02-02-2012 23:08:48 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteBeveiligingstechnisch niet en daarom (?) worden de twee delen van spoor 4 van elkaar gescheiden door twee stootjukken. Maakt het doorrijden wel fysiek mogelijk, maar als men dat werkelijk gaat willen, zullen de beveiligingssystemen op een of andere manier aan elkaar moeten worden geknutseld. |
02-02-2012 23:52:38 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Quote Idd, wat betreft 'gelijkheid' zou dit best 4:46 mogen worden ![]() |
02-02-2012 23:56:49 | ||
---|---|---|
stephan90
![]() |
En ook nieuw in de lijst: serie 6100 tussen Utrecht Centraal en Woerden Molenvliet (Wdm). |
03-02-2012 08:36:41 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Ik dacht dat er voorlopig geen halte Woerden Molenvliet zou komen? Dit zou toch Ut-Wd worden met kopmaken te Molenvliet? |
03-02-2012 08:37:18 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Bkl, waar de trein ook naar een kopspoortje rijdt, krijgt het keerspoor bij Woerden wel een naam. En dat is Woerden Molenvliet, Wdm. Laatst bewerkt door AgentX op 03-02-2012 08:38 |
03-02-2012 09:05:42 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Quote In eerste instantie wordt alleen een keervoorziening gebouwd, later zou er een station komen. |
03-02-2012 10:08:49 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
QuoteNog geen koppeling met de 6000/16000 ? (zoals gewenst is in Randstadspoor). Bij de weg, Woerden Molenvliet heeft als afko Wdmv. |
03-02-2012 12:58:56 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote Dat betekend aankomst te Den Haag ongeveer .10 over heel. Vertrekt de nieuwe 1700 dan om .23 uit Den Haag ri Es ? (een kwartier later dan nu) |
03-02-2012 12:59:35 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
QuoteTsja, maar we noemen de 1600 toch ook geen IC Es - Hfdo ? |
03-02-2012 13:33:57 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteIk verwacht eigenlijk niet dat die koppeling er komt voor de verbouwing van Ut en de spoorverdubbeling Ut-Htn klaar zijn. Dat is meer iets voor dienstregeling 2015. |
03-02-2012 21:46:11 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Bedankt voor het antwoord. Jammer dat men die kans laat liggen. |
03-02-2012 21:51:05 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote Nee, maar hij keert wel op Hfdo. En aangezien er plannen zijn om een halte Wdm (Woerden Molenvliet) te bouwen, zal hij om die reden wel alvast een naam hebben gekregen. En misschien is die 6100 al wel gebaseerd op een halte Wdm... |
03-02-2012 22:23:32 | ||
---|---|---|
FST
![]() |
Klopt het dat de halte Molenvliet aan de lijn van Wd naar Bdg ligt? Gaan de treinen naar Ledn daar dan ook stoppen? Ik heb ook wel eens gelezen dat verdubbelen van Wd - Bdg voldoende is om 4 keer p/u tussen Ut en Ledn te gaan rijden: 2 keer een IC en 2 keer een Sprinter, maar ik ben bang dat dit voorlopig nog verre toekomst zal blijven. De provincie ZH ziet meer heil in een verbinding tussen Ledn en Gd, en onze huidige regering is al helemaal niet geïnteresseerd in goed OV. De sprinter 6100 zal dus voorlopig moeten keren bij Wdmv. |
03-02-2012 23:39:55 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Ik heb nog geen plannen over het doortrekken naar Bdg e.v. Voorlopig is het idee om een verbinding Wdm - Ut te beginnen. Die kan in de toekomst doorlopen naar Gdm of zelfs Ht. Maar ja, dat kan alle kanten op natuurlijk. En ja, Wdm komt aan de lijn Wd-Ledn te liggen. Dus na Wdba. |
05-02-2012 13:22:53 | ||
---|---|---|
stephan90
![]() |
Waar kan die 6100, in de huidige spooropstelling van Utrecht Centraal, eigenlijk keren? Spoor 12 (waar de 9800 keert) wordt in de spitsuren ingenomen door de NO. |
05-02-2012 13:25:25 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
In de huidige dienstregeling kan het ook niet. Daarom is er in 2013 een andere... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
05-02-2012 13:33:11 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteOok nog maar beperkt hoor... alleen als de weinige resterende voortreinen rijden... En die vervallen in 2013, probleem opgelost ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
05-02-2012 14:45:33 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
O, dat plezier duurt maar even tot de werkzaamheden in 2014. |
17-02-2012 20:40:12 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
QuoteIk heb het gesleutel even in de gaten gehouden. Inmiddels is er een "definitieve" versie van deze lijst op bovenstaande site gezet. Maar definitief zal wel niet werkelijk definitief zijn, dus gaat nog tig keer veranderen. De volgende wijzigingen kon ik ontdekken in de huidige versie: 2800 Rtd-Ut 2000 Gvc-Ut 2600 Lls - Asd - Shl - Gvc (3900 is weg) 12500 Rtd-Ut-Zl-Lw 12700 Gvc-Shl-Alm-Zl-Lw (stoptrein vanaf Zl) 500 Rtd-Ut-Zl-Gn 700 Gvc-Shl-Alm-Zl-Gn 9000 Wv - Lw (2900 is weg) 1500 Ekz - Asd - Amf (- Dv) (4500 is weg) 1600 Shl - Amf - Dv - Es 1700 Gvc - Ut - Dv - Es 4600 Zl - Alm - Wp - Asd 5800 Hfd - Asd - Hvs - Amf - Avat 11600 Shl - Hvs - Amf - Amfs 11700 Gvc - Ut - Amf - Amfs 12600 Gvc - Shl - Alm - Zl - Lw/Gn: superdal combi serie 2600 + 700/12700 Die laatste is interessant ![]() En dit lijkt mij al helemaal een groot vraagteken: 800 Mt - Std - Ehv - Ut - Asd - Amr (- Sgn) 3500 Hrl - Std - Ehv - Ut - Shl Lijkt mij dat men die kwartierdienst op Ehv - Std nog gewoon aan het onderzoeken is. Conclusie is dat men neigt om de IC uit Asd naar Dv te laten rijden, de IC uit Ut naar Amfs. En zover ik kon zien blijven de huidige buitenlandse series gehandhaafd, 400 CNL, 140/240 Berlijn/Bentheim etc. Deze laatste uiteraard zoals bekend naar Asd. Maar interessante ontwikkelingen, we houden het in de gaten! Dit soort speculatieve bestandjes zijn leuk ![]() Laatst bewerkt door woepje op 17-02-2012 20:54 |
17-02-2012 21:37:54 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
12600 is superdalvariant, dan rijdt er een IC Lw-Zl-Lls-Asd-Shl-Gvc die ook zou moeten stoppen te Kampen en Dronten. Dan rijdt ook de 4600 niet meer tussen Zl en Lls. Alles uiteraard onder voorbehoud van de perikelen rondom station Zl dat dus niet op tijd af komt. |
17-02-2012 21:59:34 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteDa's nogal logisch he... de 11700 is immers bedoeld om de kwartiersdienst Ut-Amf en Ut-Gvc te handhaven op de tijd dat de 1600 rijdt. Dan heeft het weinig zin twee treinen tegelijk richting Dv te sturen. De 1500 zit in het andere kwartier en neemt dus de kwartiersverdichting Amf-Dv over van de huidige 2800. En met deze opzet behoud je verder ook netjes de 2x/uur rechtstreekse verbinding uit Amf naar zowel Rtd als Gvc. Voor de verbinding met overstap in Ut ligt het er net even aan hoe het goederenpad op Amf - Ut komt te liggen. Al zou het met de huidige ligging daarvan best aardig uit moeten komen, vooral omdat de overstap uit de trein ri. Gvc op die naar Rtd beter past door de tijdsligging ri. Gd. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
17-02-2012 22:40:12 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Zo logisch is dat dus niet. Men had net zo goed kunnen kiezen om de 2800 door te laten rijden naar Dv. De huidige oplossing is in samenhang met de 140 voor de reiziger echter de meest consequente: de spitsverdichting gaat altijd naar Asd ipv afwisselend naar Asd en Rtd. Toch vind ik dit een achteruitgang voor Dv en Apd, aangezien die plaatsen veel meer op Ut-Rtd/Gvc geöriënteerd zijn dan op Asd. |
17-02-2012 22:44:26 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Onderbouw je redenering dat reizigers van Apd/Dv meer Ut/Rtd/Gvc georrienteerd zijn dan Asd? |
17-02-2012 22:55:11 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteNope, dat kan niet. De 1600/1700 verschuift immers een kwartier en komt dus al in kwartiersligging met de 500/12500 op Ut-Amf. Daarmee is daar geen plek meer voor de 2800 en wordt dat dus samen met de 2000 een pendel voor de kwartiersverdichting op Rtd/Gvd-Ut. De doorgaande stroom over Ut heen is overigens ook relatief beperkt: over het algemeen stroomt de trein uit Rtd/Gvc in Ut leeg en vervolgens weer vol met nieuwe reizigers naar Amf en verder. Voor doorgaande reizigers is er dan op zich niks mis met twee doorgaande en twee overstapverbindingen. Zeker ook omdat het erop lijkt dat Amf-Gvc ook elk kwartier mogelijk gaat worden terwijl dat nu net niet haalbaar is. Eigenlijk is de situatie zoals het er nu voor staat al een compromis. Men had er net zo goed voor kunnen kiezen om 2x/uur een 1600 Es-Shl te gaan rijden, maar wilde kennelijk de doorgaande verbinding Ut-Es v.v. toch wel in stand houden. Overigens had door de verschuiving met 'n kwartier de 2800 dan nogsteeds niet verder dan Amf kunnen rijden. Laatst bewerkt door daniel_ddr op 17-02-2012 22:57 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
17-02-2012 23:04:51 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
De 2800 wil men in 4 minuten laten keren in Ut. Hopelijk wordt dat niet zo'n zelfde 'succes' als tijdens de winterdienstregeling... |
17-02-2012 23:33:28 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote - Op Amf-Dv is de 1700 doorgaans drukker dan de 1600. - De 7000 sluit 's avonds en in het weekend alleen aan op de 1700, zal geen toeval zijn. - Toen de 17800 op zondag nog 1x per uur reed (voordat RegioNS er ging rijden) sloot deze ook aan op de 1700 en niet op de 1600. @danielddr je hebt gelijk, 2800 en 1600 zouden op Amf-Apd in hetzelfde pad terechtkomen. De 11700 zou daarentegen wel door kunnen rijden naar Dv |
17-02-2012 23:36:14 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Quote1600 gaat naar Shl, niet Asd. 1600 is inderdaad minder druk, maar ik vind die 4500 nu vanaf Amf toch aardig druk. Zaterdagochtend is vaak zelfs proppen, maar dat komt gewoon omdat men weigert om op sterkte te rijden. |
17-02-2012 23:39:43 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Eigenlijk schrijf ik ten onrechte in verkortingen. Ik bedoel niet zozeer 'Amsterdam centraal', meer 'noordelijke Randstad'. Omgeving Utrecht-Den Haag-Rotterdam is meer gevraagd dan omgeving Amsterdam-Schiphol. |
17-02-2012 23:40:28 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Quote Interessant, maar het is mij volstrekt onduidelijk hoe dit in de dienstregeling gaat passen met de tijden. Aangezien de NO zo inconsequent is om afwisselende diensten van 1x/h ipv gelijkmatig 2x/h te rijden ben ik totaal het overzicht kwijt. |
18-02-2012 00:04:23 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteZolang er maar geen doorgaande machinisten op gepland worden, is het goed te doen, en is het niet veel anders dan een ruim stationnement. |
18-02-2012 01:00:13 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Verschil met nu is dat in 2013 de hele trein leeg moet én weer vol. Dat kost meer tijd dan vandaag de dag waarbij doorgaande reizigers (en dus niet alle) kunnen blijven zitten. |
18-02-2012 09:26:18 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Is ook bekend op welke tijden de 12500 Rtd - Ut - Lw vertrekt uit Rtd (op de huidige tijden of een half uur later), En dezelfde vraag voor de 1700 Gvc - Es : vertrektijd uit Gvc (een kwartier eerder of later dan huidig) ? |
18-02-2012 11:43:24 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteNope, die komt dan in hetzelfde pad als de 1600 terecht ![]() @abcde: 500 en 12500 vormen een halfuursdienst, de 1700 en 11700 liggen op het andere kwartier. Globale verdeling over het uur (geen werkelijke vertrektijd) te Gd wordt dan dus :00 500 Rtd-Gn / 2000 Gvc-Ut :15 2800 Rtd-Ut / 1700 Gvc-Es :30 12500 Rtd-Lw / 2000 Gvc-Ut :45 2800 Rtd-Ut / 11700 Gvc-Amfs En tussen Ut en Amf vormen dan de 500/1700/12500/11700 een kwartiersdienst, mooi bijsturingsdrama met al die verschillende series. @ZJ37: 2800 keert nu bij verstoringen ook nog weleens op Ut en dat gaat op zich best goed dan. Zowiezo stroomt die trein altijd al wel aardig leeg en weer vol op Ut. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
18-02-2012 12:41:34 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Dat betekent dus dat de 12500&700 resp. 12700&500 een cross-over overstap hebben in Zl? En dat de 1600 tegelijk met de 11700 in Amf komt en de 1700 tegelijk met de 11600. |
18-02-2012 13:35:33 | ||
---|---|---|
stephan90
![]() |
De NS en gemeente Utrecht hebben afgesproken station Leidsche Rijn Centrum te openen in juni 2013, aldus een document op de site van Bestuur Regio Utrecht. |
18-02-2012 14:08:04 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote Uitgaande van niet splitsen/combineren te Alm/Lls en rijden via Asd zou dat betekenen dat de reis van het Noorden naar Gvc via Utrecht echt fors sneller blijft in het superdal en dat Dvd en Asdz dus geen "Noord-IC" hebben. Bijzonder en interessant. Dan is de vraag dus of er wel of niet gecombineerd/gesplitst wordt in Flevoland. |
18-02-2012 14:37:07 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Er wordt niet gecombineerd en gesplitst. En inderdaad, een reisje van Gvc naar Zl blijft zelfs met overstap in Ut sneller dan via Shl-Lls. |
18-02-2012 14:51:16 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Daarmee wordt een reis van Gn naar Shl in het superdal dus het snelst door een overstap op de 4300 te Alm. (Wat al net zo snel als de huidige verbinding is.) Anders heb je meteen tien minuten extra reistijd door het rondje Amsterdam. Of dat echt klantvriendelijk is durf ik te betwijfelen. Dat Gvc via Ut wel sneller zou blijven dat zat er wel in maar de reistijden over Lls en Ut schelen zo weinig dat een rechtstreekse reis die iets langer duurt best aantrekkelijk is. Nu valt die rechtstreekse trein aan de randen van de dus gewoon weg door erg lange reistijden. Ik kan me zo voorstellen dat de Noordelijke provincies zo'n opzet niet helemaal op prijs stellen. Voor Dvd en Asdz is het reistijden- en overstapprobleem veel minder groot schat ik in. De reizigers die daar 's avonds laat en 's ochtends vroeg opstappen zullen vaak een regionaal georienteerde reis maken. Laatst bewerkt door Klaasje op 18-02-2012 14:52 |
18-02-2012 17:33:11 | ||
---|---|---|
gummbahla
![]() |
Misschien een domme vraag, maar wat is er 'super' aan een superdal? |
18-02-2012 18:33:58 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
ik neem aan super weinig mensen in de trein (b.v zondag ochtend, of 's avonds na 22.00) |
18-02-2012 18:44:53 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote ik kan me voorstellen dat de IC Zw - Lw weer op de tijden van een paar jaar geleden gaat rijden (voordat de 140/240 in de Noord Oost zat). Dus vertrek 12500 uit Rtd om .35 en uit Lw om .16 Laatst bewerkt door anton_ op 18-02-2012 18:46 |
![]() |
advertentie |
18-02-2012 18:49:51 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
QuoteHet klinkt misschien gek, maar zo'n beetje alle treinen op de Flevolijn zijn redelijk tot goed bezet. Vanaf begin tot einde dienst regeling. Gr Joop mcn Lls |
18-02-2012 19:50:10 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
O.a. omdat de 3900 en de 3700 in de stile uren niet rijden. |
18-02-2012 20:00:52 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote %03% Laatste poging%08%: de 2000 1x per uur laten doorrijden naar Dv. Betekent dan wel dat er op Ut-Amf een voortrein blijft rijden. |
18-02-2012 20:17:11 | ||
---|---|---|
Harold27
![]() |
Ik smeek je, met vele Apeldoorners, laat de rechtstreekse trein met Asd (1500) a.u.b. komen. Dit station is nu alleen op 30/4 zonder overstap te bereiken, wat voor zo'n belangrijk station heel vreemd is. Laatst bewerkt door Harold27 op 18-02-2012 20:19 |
18-02-2012 21:11:01 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Ik kwam trouwens nog een verrassend nieuwtje in de treinnummerlijst tegen. Vooral verrassend in de vorm dat er voor het eerst in tenminste 10 jaar weer enig patroon in de sprinters ten zuiden van Ddr lijkt te komen in de daluren. Wat is er namelijk het geval: in de spits blijven gewoon zoals nu de 5000 Gvc-Bd en 5100 Gvc-Rsd in halfuursdienst rijden op het hele traject, maar in het dal gaat niet de 5000 meer naar Bd. Er komt dan namelijk een 1x/uur rijdende serie 15100 Gvc-Bd, aannemelijk in de plaats van de nu in het dal tot Ddr rijdende 5100. Ddzd en Zlw krijgen daarmee dan dus eindelijk weer een fatsoenlijke halfuursdienst i.p.v. een 15/45-minutendienst in het dal ri. Ddr. En aannemelijk kan je dan ook in de vakantiedienst weer overstap-van-15-minuten-vrij van de sprinterstations ten zuiden van Ddr naar die ten noorden ervan. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
18-02-2012 21:53:14 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Wat gaat er trouwens met de 5800 gebeuren? Want als de 1600 een kwartier verschuift en de 5800 blijft onveranderd, dan hobbelt 1600 in westelijke richting de hele tijd achter de 5800 aan. |
18-02-2012 22:09:15 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Inhaling te Wp, daardoor kan de 5700 ook weer wat versneld worden en ontstaat er op de gooilijn een strakke kwartierdienst. Laatst bewerkt door Klaasje op 18-02-2012 22:10 |
18-02-2012 22:16:56 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Dat zou dan betekenen dat de 5800 in Amf vertrekt op de huidige vertrektijd van de 4500, dan moet het nét kunnen. |
18-02-2012 22:33:22 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Passeren op Ndb kan ook nog![]() Gr Joop mcn Lls |
18-02-2012 22:46:42 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Er is wel een nadeel aan Ndb en dat is dat de infra-layout zich daar minder goed leent voor een inhaling. Het kan, maar het is minder optimaal dan bij Weesp. |
18-02-2012 22:50:38 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Inhalen met 80 km/h daar. Zoals de doorkomst ook 80 km/h is. Wp is 130 km/h, inderdaad iets sneller![]() Gr Joop mcn Lls |
18-02-2012 23:25:48 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Wat de 5800 betreft heeft de treinnummerlijst het trouwens ook nog over een verlenging naar Hfd. Ook zou de 5700 naar Gvc moeten gaan rijden volgens diezelfde lijst. Zes sprinters per uur dan dus tussen Gvc en Ledn, want de 4300 blijft er ook nog rijden. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
18-02-2012 23:31:34 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteDie 15100 is alweer foetsie. Er is een sneller pad gevonden voor de Fyra dat hiermee tussen Zha en Bd in het pad van de 15100 kwam te liggen. Het ligt redelijk voor de hand dat een Fyra die 5 minuten sneller Bd-Rtd kan rijden, wat meer de voorkeur heeft dan een 30/30 ligging van de stoppers Ddr-Zlw. M.a.w.: die liggen weer in een 15/45 ligging in de dal. |
19-02-2012 10:19:32 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
En dan maar hopen dat de voor deze dienstregeling opnieuw geschapen aansluiting in Breda van de stopper uit Dordrecht op de 3600 en andersom bewaard blijft. Dat scheelt mij met twee studenten toch aardig wat autoritten. |
19-02-2012 10:32:57 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
@ZJ37: jammer, gemiste kans dit... op een of andere manier krijg ik trouwens wel het idee dat de omgeving Ddr een beetje achtergesteld gebied is voor NS. Treinen die keren op onmogelijke perronfasen ter maximalisatie van de loopafstand voor de reiziger. Een pendel Ddr-Bd in weekend en vakantie met een kwartier overstaptijd als je op een sprinterstation tussen Ddr en Rtd wil zijn. En dan hebben we nog de beroerde aansluitingen ri. Hld en Ut op Rtd komend uit de richting Ddr. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
19-02-2012 12:24:19 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
De bedoeling van de kerende 5100/5000 is dat ze gaan tailtracken via spoor 35. |
19-02-2012 12:54:34 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Die series zijn op zich het probleem nog niet. Eerder de vrij korte overstap MLL -> 2200 van 15 naar 2a. Met de kerende IC's tailtracken zou wat dat betreft meer ruimte opleveren en dat soort overstaps verbeteren. Dan houd je ook nog eens plek zat over voor de kerende Sprinters op de middelste sporen. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
20-02-2012 12:27:29 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Wellicht een domme vraag, maar wat is tailtracken ? |
20-02-2012 12:38:56 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
https://somda.nl/forum/11336/Tailtracken/ |
20-02-2012 21:04:29 | ||
---|---|---|
FST
![]() |
Quote Betekent dit ook dat de tijden van de 6300 en/of de 4300 gaan wijzigen? Deze rijden nu met precies een kwartier tijdsverschil tussen Ledn en Gvc. |
20-02-2012 21:14:08 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Als de 5800 verschuift, zal ook de 4900 moeten verschuiven. Sowieso zal alles wat over de Flevolijn rijdt wel op de schop gaan dus ook de 4300. Trouwens, het feit dat de 1500 tussen Amf en Asd 5 minuten verschuift betekent trouwens ook dat het voordeel vervalt dat deze treinserie in beide richtingen hetzelfde vertrekspoor kan gebruiken. Laatst bewerkt door daniel81 op 20-02-2012 21:16 |
20-02-2012 22:11:15 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
@FST: die had ik over het hoofd gezien, maar de 5700 komt in plaats van de 4300 tussen Hfd en Gvc. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
21-02-2012 09:29:32 | ||
---|---|---|
Jannn2009
![]() |
En hoe zit het dan met de 4x per uur stoptrein/sprinter in de spits tussen Hfd en Ledn die dit jaar 'nieuw' was? Krijgt de 5700 dan een hogere frequentie in de spits? |
21-02-2012 09:53:04 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote Gelukkig, dan wordt er dus eindelijk wat gedaan aan de 4300 die de 2600 steeds voor de voeten rijdt, en wordt de treinverdeling in de superdal tussen Ledn en Shl weer enigzins bruikbaar, in plaats van de volstrekt nutteloze halfuursdienst met dramatische aansluiting op de Noordoost zoals die nu bestaat. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
21-02-2012 10:19:35 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Hoezo eindelijk? Je doet alsof het al jaren zo is. |
21-02-2012 11:02:28 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
De praktisch bruikbare treinfrequentie tussen Shl en Ledn is in de superdal afgeknepen van 6x per uur naar 2x per uur, terwijl de Fyra of de treinseries 9200/600 geen alternatief vormen voor reizigers naar Ledn. Dus "eindelijk" slaat meer op het feit dat men "eindelijk" inziet dat deze verslechtering buiten proportie is en deels teruggedraaid wordt. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
21-02-2012 11:20:53 | ||
---|---|---|
RoelZ1
![]() |
Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen, maar het blijft exact hetzelfde als het nu is tussen Leiden en Schiphol. De 3700 rijdt op dit moment in het verkeerde kwartier om aan te sluiten op de knoop in Zwolle. De tijden van de 2600 en 3700 worden tussen Den Haag en Schiphol grofweg 'omgewisseld' (alles een kwartier verschoven). Aangezien de tijden van de 4300 en 5700 ongeveer gelijk blijven, maar de 5700 door zal rijden naar Den Haag komt hij tussen Schiphol en Leiden/Den Haag nog steeds vlak na de 2600 (of misschien vlak voor met een inhaling in Hoofddorp). Laatst bewerkt door RoelZ1 op 21-02-2012 11:24 |
21-02-2012 11:29:12 | ||
---|---|---|
Mat75
![]() |
Zijn er nog veranderingen op komst qua rijtijden en halteringen in de 3000 Ah-Ut? 7400&7500 series blijven ongewijzigd Ut-Rhn v.v. & Ah-Ed v.v. ? |
21-02-2012 11:41:55 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Geen noemenswaardige wijzigingen wat ik kan zien tot nu toe. |
21-02-2012 11:55:46 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Het verbaast mij dat er enkele decennia terug enorm is geïnvesteerd in het viersporig maken van Laa-Ledn maar dat van de mogelijkheden die dat biedt nauwelijks gebruik wordt gemaakt. Waarom vertrekt de 4300/5700 niet vlak voor de 2600/3700 uit Laa zodat die ergens t.h.v. Vst ingehaald kan worden? |
21-02-2012 14:57:47 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Nog niemand heeft gereageerd op mijn vraag van 19 februari. Ik reageerde toen op het wijzigen van de Fyra-dienst zodat deze bij Breda niet meer achter de stopper uit Dordrecht zou zitten... Wie weet of deze overstap blijft? |
21-02-2012 15:07:21 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteLaa-Gvc is geen viersporigheid, maar een dubele dubbelsporigheid. Laat daar de corridorg-jihad op los en je krijgt precies wat je niet wilt ![]() Laatst bewerkt door broek53 op 21-02-2012 15:07 |
21-02-2012 15:07:36 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteDe FYRA zit wat ik nu kan zien ruim achter de 5000 aan van Zha naar Bd. Met de 3600 dan naar Zl moet je 8 minuten wachten. Maar voortaan niet ongeduldig zijn en gewoon afwachten op je antwoordt. Laatst bewerkt door train85 op 21-02-2012 15:08 |
21-02-2012 16:01:18 | ||
---|---|---|
RoelZ1
![]() |
Quote Op dit moment worden de 6300 en 4300 in Vst al ingehaald door de 2200 resp. 2100. Ook liggen de tijden grotendeels vast door de Sprinters rond Weesp. Die zitten rond Almere helemaal vast aan de ICs die zelf ook weer naar Den Haag rijden. Er moet ergens in de buurt van Schiphol worden ingehaald als ze vlak na elkaar bij Almo doorkomen/starten. De 5700 laat zich nu inhalen in Hfd en de 4300 wacht eventjes in Asdz om 'ingehaald' te worden door de 2600 (wachten tot hij er vlak achter kan). Na Hfd zitten de Sprinters dus weer vlak achter de ICs. Inhalen is dan niet meer nodig tot Den Haag. |
21-02-2012 16:06:38 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteLaatste stand is: Fyra aan te Bd om .02 en .32, vertrek om .28 en .58. Overstap van/naar Tb met de 3600 is dan 8 minuten. Deze tijden kunnen alleen bij gebruik van 2 sporen te Bd óf d.m.v. tailtracken, maar dat kan misschien op stuiten op geluids/milieugedoe. |
21-02-2012 16:23:38 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Als er om .28/.58 wordt vertrokken kan je toch gewoon .02/.32 binnen komen op dat zelfde spoor? Laatst bewerkt door MasterE op 21-02-2012 16:23 |
21-02-2012 16:25:40 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Niet volgens de door Prorail aangepaste normen in 2013. Daar hoort dan zes minuten tussen te zitten...... |
21-02-2012 16:33:00 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Ok, dat is nieuw voor me. (we hebben al zoveel ruimte op het spoor dus laten we ons nog verder beperken![]() Laatst bewerkt door MasterE op 21-02-2012 16:33 |
21-02-2012 16:34:39 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Volgens Prorail wordt het plan daardoor een stuk 'robuuster'..... |
21-02-2012 16:36:32 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Als je die redenatie (wat verder) doortrekt kun je beter 0 treinen per dag rijden, dan is er ook geen vertraging. Laatst bewerkt door mren op 21-02-2012 16:36 |
21-02-2012 16:44:12 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nou, die normen zijn al zo oud als de weg naar Kralingen. Het gaat bij een overkruis van aankomst na vertrek om de technisch minimale tijd + 2 minuten buffer. Nou zoal in Breda de technisch minimale tijd wel ergens in de buurt van de 4 minuten liggen; zo niet, dan is het onzin (die zes minuten). Amsterdam CS hanteert overigens voor de westkant 4 minuten, ook anno 2013. Laatst bewerkt door broek53 op 21-02-2012 16:44 |
21-02-2012 18:12:46 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
De technisch minimale tijd is 4 minuten? Het gaat toch alleen om het omleggen van een paar wissels als de vertrekkende trein de rijweg vrij gegeven heeft? Ik neem toch aan dat ook in Bd inmiddels computers zijn die dat bewaken en vervolgens de wissels aansturen? 4 minuten lijkt mij vrij veel, maar ik hoor het graag als ik in mijn denkstappen een wissel verkeerd neem. |
21-02-2012 18:22:22 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
De volgorde is: Trein 1 vertrekt (kost tijd) Trein 1 rijdt de wisselstraat door (kost tijd) Rijweg trein 2 wordt ingesteld (kost tijd) Dan pas mag trein 2 in de planning op remwegafstand van de inrijder van de wisselstraat zijn. Trein 2 rijdt dat hele eind tot in het station. (kost tijd.) Alles van trein 1 kan zomaar meer dan een minuut duren en alles van trein twee duurt minimaal 2 minuten. |
21-02-2012 20:06:38 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote Naast de normen, in 4 min tijd de wisselloc weg rijden gaat niet lukken |
21-02-2012 20:17:32 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Hangt er idd een beetje vanaf met wélk materieel (V250?) er gereden gaat worden... Anders lukt het al helemaal niet, nee. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
21-02-2012 20:26:23 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Je hebt 26 minuten de tijd om de wissellok weg te krijgen. Is dat niet genoeg dan? Of moet-ie terug richting Bdp? |