Dienstregeling 2013, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
30-09-2012 12:46:49
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Ht (za 29 sep 2012 14:43:26 https://somda.nl/forum/11041/p411521/): Bovendien, men laat het ook afhangen van vraag en aanbod naar gelange van reizigers, anders had de 1900 vast ook wel gestopt op Sdm en Rtb...
Volgens mij slaat de 1900 die stations juist over omdat het anders niet past, 'tis immers momenteel een soort van extra trein tussen de kwartiersdienst door die vlak achter de 2200 hangt (ri. Gv) en vlak achter de 2100 ri. Ddr.

Waarbij de ontbrekende stop te Rtb als ik me niet vergis zelfs nog stamt uit de tijd met vooral getrokken treinen die na een stop te Rtb niet meer de tunnel uit zouden komen. De allereerste plannen hadden het daarom over een stop te Rlb voor de 1900 terwijl de rest van de ICs juist op Rtb zou stoppen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-09-2012 12:50:32
Harold27
Harold27
@Klaasje: Quote:
Volgens mij is een snelle IC niet het hoofddoel van het spoor. Het hoofddoel is het vervoeren van reizigers en dan het liefst zo snel mogelijk. Soms is een extra ic-stop voor een substantieel deel van de reizigers behoorlijk reistijdverkortend. Dan moet je (gelet op het doel van het spoor) ook gewoon stoppen. Soms is dat niet het geval en dan kan je beter doorrijden. Als er tussen twee stops voldoende afstand zit is het verhogen van de maximum snelheid sowieso een goed idee omdat je daar sowieso tijd mee verdient. Unquote.

Dat is zonder meer waar, maar we praten hier over de etiketten die erop geplakt worden.
Daar moet je wel vanuit kunnen gaan.
En dan kan, bijvoorbeeld, de IC3600 serie nauwelijks het etiket IC verdienen.

Laatst bewerkt door Harold27 op 30-09-2012 12:51
 

30-09-2012 13:01:52
Ht
Ht
Quote
daniël_ddr (zo 30 sep 2012 12:46:49 https://somda.nl/forum/11041/p411648/):
Quote
Ht (za 29 sep 2012 14:43:26 https://somda.nl/forum/11041/p411521/): Bovendien, men laat het ook afhangen van vraag en aanbod naar gelange van reizigers, anders had de 1900 vast ook wel gestopt op Sdm en Rtb...
Volgens mij slaat de 1900 die stations juist over omdat het anders niet past, 'tis immers momenteel een soort van extra trein tussen de kwartiersdienst door die vlak achter de 2200 hangt (ri. Gv) en vlak achter de 2100 ri. Ddr.

Waarbij de ontbrekende stop te Rtb als ik me niet vergis zelfs nog stamt uit de tijd met vooral getrokken treinen die na een stop te Rtb niet meer de tunnel uit zouden komen. De allereerste plannen hadden het daarom over een stop te Rlb voor de 1900 terwijl de rest van de ICs juist op Rtb zou stoppen.
Moet je eens opletten dat als ik dat zou plannen, het met gemak past, zelfde door op Rtb te stoppen. Het is alleen dat deze twee minder reizigers hebben dan bijvoorbeeld Dt, en om dan op discussie te komen met in Limburg; daar hangt het af van wat er rijd, namelijk niks naast de 1900 vanaf Dn.

Bovendien, zoals ik al eerder aangaf, ga je als vervoerder in op de vraag van de (Meeste) klanten, niet van de spotters. Ook geld dat juist door de frequentieverhoging men meer reizigers trekt en dus meer geld in het laatje, wat als enige nadeel heeft meerdere halteringen en baanvakcapaciteit.

Laatst bewerkt door Ht op 30-09-2012 13:04
 

30-09-2012 13:07:29
RoelZ1
RoelZ1
De betekenis van het etiket is gewoon veranderd in 2007. Voor 2007 was het etiket 'Intercity' een trein die in principe alleen stopte in de 40 grootste steden van het land. Na 2007 is een Intercity 'een trein die niet op alle stations stopt'. Ze hadden dat ook sneltrein of kaaskop kunnen noemen, maar het zijn gewoon twee verschillende dingen. De 'Intercity' van tussen 1970 en 2007 is heel bewust afgeschaft (met een argumentatie zoals die van Klaasje) en vervangen door een nieuw treinproduct waarbij er twee treintypes zijn: een trein die overal stopt en een trein die niet overal stopt. De Intercity van vroeger bestaat gewoon niet meer.

Er valt best wat te zeggen voor een drie-treinenmodel op een aantal corridors, maar dan moet je ook echt 3 treinen hebben op die corridor. Om op de ene 2-treinencorridor Sneltrein-Sprinter te hebben en op de andere 2-treinencorridor Intercity-Sprinter is natuurlijk alleen maar verwarrend.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

30-09-2012 13:08:18
ZJ37
ZJ37
Kosten en baten... Maar of dat ook geldt voor bijvoorbeeld het elk half uur gaan stoppen als IC tussen Rsd en Vs? Het kost je in ieder geval al meer composities materieel en ook meer personeelsuren. En of dat nou terugverdiend wordt met het gaan stoppen te Arn, Bzl, Kbd en Rb kun je je afvragen. En niet te vergeten het eventuele verlies aan reizigers tussen Vs/Mdb/Gs en Rsd dat geen zin meer heeft in het dagelijkse geboemel.  

30-09-2012 13:18:05
MDDM
MDDM
Heeft verder niet veel met de dienstregeling van 2013 van doen. Meer een wens van de gedachte en bij de buren is alles beter gehalte.


Gr Joop mcn Lls
 

30-09-2012 13:31:15
ZJ37
ZJ37
Kwenie of je op mijn bericht reageert, maar elk half uur stopperen Vs-Rsd gaat in december toch echt gebeuren.  

30-09-2012 14:08:08
MDDM
MDDM
Algemeen, niet specifiek op uw bericht


Gr Joop mcn Lls
 

02-10-2012 23:22:21
icened
icened
U bevindt zich hier › Regio › Zeeuws nieuws

Intercity Roosendaal Brussel verdwijnt definitief

Auteur: door Jeffrey Kutterink | dinsdag 02 oktober 2012 | 13:55 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 02 oktober 2012 | 14:08

DEN HAAG - De intercity tussen Roosendaal en Brussel (Beneluxtrein) verdwijnt definitief.
Wie vanuit Zeeland met de trein snel naar België wil, moet straks in Breda op de hogesnelheidslijn stappen. Daarvoor hoeft dan geen toeslag te worden betaald. Ook hoeft geen plaats te worden geserveerd.

Dat blijkt uit een brief die minister Melanie Schultz (Infrastructuur) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Nu rijden tussen Roosendaal en Brussel nog een intercity en een stoptrein. Maar de bedoeling is dat de intercity binnenkort wordt geschrapt. Reizigers moeten dan óf gebruikmaken van de stoptrein vanuit Roosendaal óf in Breda op de HSL stappen. De stoptrein doet er twintig minuten langer over.

Vanuit Zeeland eerst naar Breda reizen? Dat kost wel extra geld. Geen goed alternatief. De (Fyra)verbinding Breda - Antwerpen is een goed alternatief voor reizigers uit een groot gedeelte van Brabant en Gelderland (op de lijn Nijmegen - Arnhem/ Winterswijk).
 

03-10-2012 13:44:35
mren
mren
Brabantse nachttreinen worden ook flink gesnoeid: http://www.brabantsdagblad.nl/regios/11804984/Brabantse-nachttrein-stopt-om-200-uur.ece  

03-10-2012 17:32:17
john2
john2
Is er bij de nieuwe invoering van diensregeling op 9 december ook weer een Spoorboekje 2013 geprinte versie gratis verkrijgbaar?  

03-10-2012 18:53:25
kniesoor
kniesoor
Daar zijn ze mee gestopt he.  

03-10-2012 20:57:38
daniel81
daniel81
O ja?
John2 bedoelt niet het 'gewone' papieren spoorboekje, maar een uitdraai van de tabellen die op internet te vinden zijn.
 

03-10-2012 21:23:02
b2py
b2py
Daar reageert kniesoor toch op..  

03-10-2012 21:41:57
Pim530
Pim530
Kniesoor klinkt alsof het logisch is, maar vorig jaar werd het nog gewoon geleverd.  

03-10-2012 21:50:11
kniesoor
kniesoor
Dan zat ik abuis.  

04-10-2012 12:13:17
john2
john2
Kniesoor heeft gelijk en zit niet abuis. Ik bedoelde dat de NS al 2 jaar een geprinte versie spoorboekje gratis toestuur. Heb het ook al 2 jaar telefonisch aangevraagd en gratis toegestuurd gekregen. Vind ik toch gemakkelijk, kun je naslaan en niet iedere keer op internet naar een andere link gaan en als de computer uit is heb ik ook gauwer een spoorboekje erop nageslagen als de computer aangezet en naar de NS website gegaan. Dus ik ga er maar vanuit dat Kniesoor gelijk heeft en dat de NS niet meer de geprinte versie spoorboekje toestuurt. Zojuist met de klantenservice van NS gebeld. Volgens de medewerkster kon ik nog een nieuwe geprinte versie gratis aanvragen over 2013. Maar ik moest hiervoor op een later tijdstip terug bellen.

Laatst bewerkt door john2 op 04-10-2012 12:30, reden: Meer informatie er bij gezet.
 

04-10-2012 18:10:40
david_meye
david_meye
Ik heb gevraagt of er nog wijzingen waar voor de 4000 serie en de 9800 serie en ze zijden dat binnen nu en een paar weken de dienstregeling wordt bekend gemaakt en in de reisplanner gezegt.

Dit heb ik gevraagt via Twitter.
 

04-10-2012 18:14:06
john2
john2
Vanaf 9 oktober zou er via de reisplanner al de nieuwe dienstregeling geraadpleegt worden.  

04-10-2012 19:26:14
Pim530
Pim530
Ik las elders 12 oktober, meen ik.  

04-10-2012 19:46:25
train85
train85
Beetje ongeduldig jongens%08%, het komt 2 maanden van te voren op internet moet toch goed zijn  

04-10-2012 20:26:39
Pim530
Pim530
Als je nieuwe diensten in elkaar moet/wil zetten voor je werk, die 8 weken van tevoren bekend moeten zijn, niet. Dan wordt de puzzeltijd wel erg kort.  

04-10-2012 21:01:53
koosmat64
koosmat64
In de nieuwe RailMagazine staat dat er in het weekend minder treinen gaan rijden tussen Ah en Dtc.
De stoptreinen die tussen Ah en Dtc gaan rijden van Hermes/Breng gaan niet rijden. M.a.w. er blijft dus slechts een halfuursdienst over!
 

04-10-2012 21:16:15
ZJ37
ZJ37
Tja, opdrachtgever bepaalt het he.  

04-10-2012 21:17:39
Pim530
Pim530
Op zondag een uurdienst. Ik zie het probleem niet trouwens, veel NS stoppers rijden ook niet vaker dan 2x/u  

04-10-2012 23:14:51
meestertje
meestertje
Ik weet niet of het al ergens stond maar met de nieuwe dienstregeling gaat de 4400/9600 Nm/Ht/Dn rijden met SGMm, mat'64 EN MDDm . Dat laatste is op sommige momenten van de dag echt geen overbodige luxe. De 4400 vanuit Ht ri. Nm gaat ook eerder vertrekken nl. om .19 en .49. Aankomsttijd in Nm is wel hetzelfde. Heeft dat te maken met de ombouw van Ht om sporen vrij te houden? Ik kan me namelijk geen andere reden bedenken.

meestertje
 

04-10-2012 23:17:17
ZJ37
ZJ37
Klopt, heeft met de ombouw te Ht te maken. Vanaf O rijdt de trein in het oorspronkelijke pad verder naar Nm, dus te O een langer stationnement.  

05-10-2012 00:06:13
waalkade
waalkade
Quote
ZJ37 (do 04 okt 2012 21:16:15 https://somda.nl/forum/11041/p412339/): Tja, opdrachtgever bepaalt het he.
De doelstelling was dat een bepaalde reizigersgroei met de kwartiersdienst moest worden gehaald.
Die doelstelling is niet gehaald.
Feitelijk hebben wegblijvende klanten bepaald dat deze kwartiersdienst geen blijvertje werd.

Laatst bewerkt door waalkade op 05-10-2012 00:08
 

05-10-2012 06:55:49
ZJ37
ZJ37
Krijgen de reizigers van het toekomstige Arriva en Breng nu de 'schuld' van een doelstelling die Syntus niet heeft gehaald? Dat is nog eens concurrentie op het spoor!  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-10-2012 06:58:12
tochjo
tochjo
Quote
Pim530 (do 04 okt 2012 21:17:39 https://somda.nl/forum/11041/p412341/): Op zondag een uurdienst

Als dit nog gaat over Ah-Dtc: ook op zondag rijden daar twee treinen per uur. Alleen Dtc-Ww heeft dan een uurdienst.
 

05-10-2012 11:33:59
john2
john2
Quote
train85 (do 04 okt 2012 19:46:25 https://somda.nl/forum/11041/p412321/): Beetje ongeduldig jongens%08%, het komt 2 maanden van te voren op internet moet toch goed zijn

Een beetje veel van de ongeduldige. %08% 2 maanden van tevoren is 9 oktober als ik nog goed kan rekenen!

Laatst bewerkt door admin op 05-10-2012 18:52, reden: Tekst aangepast
 

05-10-2012 12:28:35
abcde
abcde
De IC 1600 en 1700 verschuiven een kwartier, waardoor in Apd niet meer lang gewacht hoeft te worden ivm. de trein naar Zp. Wordt hierdoor deze IC tussen Amf en Es 3 min. sneller ?  

05-10-2012 12:55:41
dennistd
dennistd
Dat zal uiteindelijk wel de bedoeling zijn, en de stop in Deventer kan ook korter omdat daar geen knoop meer is. Ik weet alleen niet of er nu al volledig van geprofiteerd kan worden voor de verbouwing van Enschede. Na die tijd zal de aankomst wel net voor het vertrek liggen, maar of dat nu ook al lukt weet ik niet.  

05-10-2012 12:57:50
abcde
abcde
Het zal me niet verbazen als er in Dv toch nog regelmatig een stelletje bijgeplaatst/afgetrapt gaat worden, zeker in het weekend wanneer in Gouda het R'dam-deel aan de 1700 gekoppeld is. Hierom verwacht ik dat de wachttijd in Dv blijft zoals deze nu is, 2 tot 3 minuten.

Laatst bewerkt door abcde op 05-10-2012 14:20
 

05-10-2012 17:33:29
FourRoses
FourRoses
Almere strand wordt momenteel afgebroken.  

05-10-2012 18:52:46
admin
Moderator
admin
admin: enkele off-topic berichten verwijderd


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

05-10-2012 19:18:32
henri1972
henri1972
Quote
FourRoses (vr 05 okt 2012 17:33:29 https://somda.nl/forum/11041/p412525/): Almere strand wordt momenteel afgebroken.


Het strand seizoen is over he?
 

05-10-2012 19:22:14
ZJ37
ZJ37
Dat perron werd toch nooit afgebroken?  

05-10-2012 19:56:46
MasterE
MasterE
Wordt nu definitief verwijderd, per 9-12 komt Ampo in dienst en verliest Alms zijn functie.

Laatst bewerkt door MasterE op 05-10-2012 19:57
 

05-10-2012 19:57:09
daniel_ddr
daniel_ddr
Maar het station vervalt zodra Almere Poort geopend wordt toch? Kennelijk zijn er geen evenementen meer waar Almere Strand voor nodig is in de periode tot aan de opening van Almere Poort.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-10-2012 09:37:14
nohab
nohab
Quote
ZJ37 (vr 05 okt 2012 19:22:14 https://somda.nl/forum/11041/p412568/): Dat perron werd toch nooit afgebroken?
Correct, alleen het eerste jaar dat het gebruikt werd hebben ze het na de Libelle Zomerweek (want dat was de enige gebruiker) weer netjes afgebroken.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-10-2012 11:33:50
Klaasje
Klaasje
Waarschijnlijk is Almere Strand na dit weekend verleden tijd.  

06-10-2012 14:30:38
kleine_man
kleine_man
Quote
koosmat64 (do 04 okt 2012 21:01:53 https://somda.nl/forum/11041/p412336/): In de nieuwe RailMagazine staat dat er in het weekend minder treinen gaan rijden tussen Ah en Dtc.
De stoptreinen die tussen Ah en Dtc gaan rijden van Hermes/Breng gaan niet rijden. M.a.w. er blijft dus slechts een halfuursdienst over!


Klopt, de kwartiersdienst die nu tussen Ah en Dtc op zaterdag rijdt komt uit een ander potje.

Ik ben benieuwd hoe lang die halfuursdienst op zaterdag goed gaat.
 

07-10-2012 00:38:17
anton_
anton_
waarom zou dat niet goed gaan?

Als er niet voldoende capaciteit is verlengen ze toch gewoon wat treinen?

Of bedoel je wat anders ?

Laatst bewerkt door anton_ op 07-10-2012 00:38
 

07-10-2012 20:35:49
kleine_man
kleine_man
De treinen die overblijven hebben een ietwat slechtere aansluiting op de 3000 in Ah. Beide kanten op. Als de dienstregeling zo blijft wordt dat standaard een robuuste aansluiting.

Verder vraag ik mij af of daar rekening mee gehouden is met de concessie (het verlengen van treinen dan). Zal mij niets verbazen als er 1 stelletje komt opdraven op za/zo. Ook op zaterdag was die kwartierdienst vanaf Dtc geen overbodige luxe.

Laatst bewerkt door spiketrain op 07-10-2012 21:00, reden: Quoot verw. wegens verw. tussenbericht
 

08-10-2012 08:07:50
noof
noof
Dagblad van het Noorden meldt vanochtend dat de reistijdwinst op Gn-Shl (de huidige 700) 23 minuten zal zijn, al komt dat natuurlijk ook door het overslaan van alles in Noord-Nederland dat geen Asn heet.

Nog even een paar dagen wachten op de rest van de drgl..
 

08-10-2012 08:39:08
icened
icened
Scheelt wel als je 4 stations tussen Groningen - Zwolle kunt overslaan en dan op de Hanzelijn een kleine 10 minuten tijdswinst kunt boeken.

Laatst bewerkt door icened op 08-10-2012 08:39
 

09-10-2012 11:15:38
john2
john2
Quote
john2 (vr 05 okt 2012 11:33:59 https://somda.nl/forum/11041/p412439/):
Quote
train85 (do 04 okt 2012 19:46:25 https://somda.nl/forum/11041/p412321/): Beetje ongeduldig jongens%08%, het komt 2 maanden van te voren op internet moet toch goed zijn

Een beetje veel van de ongeduldige. %08% 2 maanden van tevoren is 9 oktober als ik nog goed kan rekenen!

Vandaag 9 oktober is het 2 maanden voor 9 december. Maar ik heb op de website van de NS nog niks kunnen vinden. De reisplanner geeft ook aan dat 9 december buiten het bereik ligt van de reisplanner.
 

09-10-2012 11:37:40
dennistd
dennistd
NS Hispeed geeft aan na 12 oktober: http://www.nshispeed.nl/nl/reserveren-treinen-december-2012  

09-10-2012 11:46:42
MDDM
MDDM
12-10-'12 is ook al eerder genoemd in dit topic. John2 is toch nog een tikkeltje ongeduldig


Gr Joop mcn Lls
 

09-10-2012 12:04:53
maurits
maurits
Quote
dennistd (di 09 okt 2012 11:37:40 https://somda.nl/forum/11041/p413080/): NS Hispeed geeft aan na 12 oktober: http://www.nshispeed.nl/nl/reserveren-treinen-december-2012


Typisch dat de Thalys al gewoon boekbaar is, terwijl er voor de Fyra naar Brussel geen eens een datum op de website genoemd wordt.

Overigens wordt de Fyra naar Brussel een trein met verplichte plaatsreservering, zo is vorige week gecommuniceerd. Je kunt dus niet meer zomaar instappen als bij de Benelux.

Laatst bewerkt door maurits op 09-10-2012 12:05


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

09-10-2012 12:13:22
RoelZ1
RoelZ1
De NS-reisplanner kan enkel op donderdagen worden aangepast, dus 12 december klinkt logisch.

Quote
maurits (di 09 okt 2012 12:04:53 Overigens wordt de Fyra naar Brussel een trein met verplichte plaatsreservering, zo is vorige week gecommuniceerd. Je kunt dus niet meer zomaar instappen als bij de Benelux.

Je kan niet zo maar instappen zoals bij de Benelux, maar ik verwacht wel dat er volledig flexibele tickets komen die je zelfs na vertrektijd (als je je oorspronkelijke trein gemist hebt, of gewoon een uurtje langer in Brussel wilde blijven) nog om kan boeken naar de eerst volgende trein, net zoals dat met een Full-flex van Thalys kan.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 09-10-2012 12:15
 

09-10-2012 13:06:39
mren
mren
Quote
RoelZ1 (di 09 okt 2012 12:13:22 https://somda.nl/forum/11041/p413086/): De NS-reisplanner kan enkel op donderdagen worden aangepast

Ik weet niet of ik dit nou vooral grappig of vooral triest vind...

Laatst bewerkt door mren op 09-10-2012 13:33
 

09-10-2012 13:09:00
train85
train85
Heeft met de vast gestelde donderdagse weekindeling te maken binnen NS.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

09-10-2012 13:30:48
broek53
broek53
Volgens mij dreigt hier een misverstand. Op donderdagen worden volgens mij patroonweken in VPT geplaatst, zijnde de basisdienstregeling voor over tig weken en nog niet aangepast aan dagplan. dat is de reden dat je de gevolgen van wijzigingsbladen (en dus ook van het groet wijzigingsblad van 9 december) normaliter altijd op donderdagen ziet verschijnen.
Dagplanwijzigingen gaan bij mijn weten dagelijks mee in de reisplanner, anders zou je het hele dienstregelingplan al tot tien dagen vantevoren klaar moeten hebben.

Laatst bewerkt door broek53 op 09-10-2012 13:52
 

09-10-2012 13:50:05
trdl85
trdl85
Correct, ook tijdens (voorbeeld) de winter kan de aangepaste dienstregeling een dag van te voren aangebracht worden in de reisplanner.
Ook wijzigingen op de dag zelf kunnen (handmatig) in de reisplanner verwerkt worden.
 

09-10-2012 14:55:50
maurits
maurits
Quote
RoelZ1 (di 09 okt 2012 12:13:22 https://somda.nl/forum/11041/p413086/):
Je kan niet zo maar instappen zoals bij de Benelux, maar ik verwacht wel dat er volledig flexibele tickets komen die je zelfs na vertrektijd (als je je oorspronkelijke trein gemist hebt, of gewoon een uurtje langer in Brussel wilde blijven) nog om kan boeken naar de eerst volgende trein, net zoals dat met een Full-flex van Thalys kan.


Er komt inderdaad een Flex-ticket. Met dat ticket mag je een Fyra een uur eerder of later nemen, echter zonder garantie op een zitplaats in die trein. Daarnaast komt er een zakelijk tarief waarmee je elke andere Fyra op die dag mag nemen. Let er wel op dat flexibele tickets en tickets voor de zakelijke markt altijd het meest prijzig zijn.

Voor alle vroegboek, weekend en andere voordeel-tickets geldt dat je uitsluitend de trein mag nemen die je geboekt hebt. Daarnaast worden de Voordeelurenkaart, Railpluskaart en andere kortingskaarten niet erkend. De huidige Superdagretouren en het Benelux-Weekendretour gaan verdwijnen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

09-10-2012 15:01:24
tonnie12
tonnie12
hoe jaagt men de mensen de trein uit!!! door alles peperduur te maken zodat het onaantrekkelijk wordt om de trein nog te nemen. zo gaat de lol er wel AF.  

09-10-2012 15:07:20
train85
train85
Vrijdagochtend 12 oktober kan jij en aller ander de nieuwe tijden vinden in de reisplanner.  

09-10-2012 15:26:02
david_meye
david_meye
http://ns4ns.nl/forum/index.php?topic=4676.0  

09-10-2012 17:09:50
R1-2010
R1-2010
Quote
tonnie12 (di 09 okt 2012 15:01:24 https://somda.nl/forum/11041/p413113/): hoe jaagt men de mensen de trein uit!!! door alles peperduur te maken zodat het onaantrekkelijk wordt om de trein nog te nemen. zo gaat de lol er wel AF.
Newsflash: NS (Hispeed) is een commerciele onderneming. Als zij denken hun winstgevendheid te verhogen door tickets op deze manier te verkopen, dan hebben zij alle recht daartoe. Het is heel simpel: als de markt dit aanbod niet accepteert, dan komt er een ander aanbod. Brullen vanaf de zijlijn zonder kennis van zaken is is veel te makkelijk.
 

09-10-2012 18:14:11
mren
mren
Iemand -die vanuit zijn belang als reiziger een mening heeft- afserveren als brullend vanaf de zijlijn waardoor hij geen recht van spreken zou hebben is anders ook tamelijk makkelijk.  

09-10-2012 18:35:08
ZJ37
ZJ37
Ik ben ook reuze benieuwd hoe het reisgedrag wordt vanuit het zuiden des lands naar Atw en Brusz. Omreizen via Rtd om vervolgens zogenaamd snel in Atw te komen via een route die je al grootdeels richting Rtd al hebt afgelegd.

De verbinding Bd-Atw is zelfs voor 2014 al onzeker. Dan blijft de boemelverbinding via Rsd over en ik voorspel dikke capaciteitsproblemen voor deze trein want ik geloof nooit dat o.a. studenten een smak geld gaan neerleggen voor de Fyra.

Wellicht is een goed alternatief: 1x per uur 900 Asd-Bd en ongeveer in het andere half uur de 9200 Asd-Brusz via Bd.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 09-10-2012 18:36
 

09-10-2012 19:26:49
FourRoses
FourRoses
Als ik langs de benzine pomp rijd is dat voor mij reden genoeg om met de trein te gaan. Zelfs in het bezit van een auto ben ik goedkoper uit met de trein.  

09-10-2012 19:52:41
R1-2010
R1-2010
Quote
mren (di 09 okt 2012 18:14:11 https://somda.nl/forum/11041/p413157/): Iemand -die vanuit zijn belang als reiziger een mening heeft- afserveren als brullend vanaf de zijlijn waardoor hij geen recht van spreken zou hebben is anders ook tamelijk makkelijk.
Ik las geen mening, ik las alleen maar wat populistisch onderbuikgebral.
 

10-10-2012 00:04:19
ma60
ma60
Dat is natuurlijk wat overdreven. De ervaring leert dan NS Hispeed het qua kaartverkoop wel iets te optimistisch inschat, dat zag je in de begindagen van de Fyra. Ik ben het wel eens met de voorspelling dat een reserveringsplicht de prille dienst de nek om zal draaien.

De Fyra begint nu enigszins te lopen tussen Rtd en Asd. Men had ervoor kunnen kiezen om dit blijkbaar succesvolle systeem uit te breiden naar Brusz door gewoon een vaste toeslagprijs te vragen bovenop een standaardkaartje. De situatie tussen Rtd en België is immers precies hetzelfde als tussen Rtd en Asd: een andere reismogelijkheid bestaat, maar is aanzienlijk vertraagd.

Los daarvan vind ik het om een hele andere reden jammer dat er een reserveringsplicht komt, met als reden dat ongeveer de helft van de raamplaatsen muurplaatsen zijn.
 

10-10-2012 10:07:19
jorgo
jorgo
Quote
ZJ37 (di 09 okt 2012 18:35:08 https://somda.nl/forum/11041/p413164/): Ik ben ook reuze benieuwd hoe het reisgedrag wordt vanuit het zuiden des lands naar Atw en Brusz. Omreizen via Rtd om vervolgens zogenaamd snel in Atw te komen via een route die je al grootdeels richting Rtd al hebt afgelegd.



Voor het echte "zuiden des lands": Brusz gewoon via Luik, Atw gewoon met de auto.
;)

Maar je doelt op Tilburg en Breda?
 

10-10-2012 10:09:02
ZJ37
ZJ37
Midden- en West Brabant en Zeeland, maar ook Ddr bijvoorbeeld.  

10-10-2012 10:16:24
maurits
maurits
Quote
ZJ37 (di 09 okt 2012 18:35:08 https://somda.nl/forum/11041/p413164/): Ik ben ook reuze benieuwd hoe het reisgedrag wordt vanuit het zuiden des lands naar Atw en Brusz. Omreizen via Rtd om vervolgens zogenaamd snel in Atw te komen via een route die je al grootdeels richting Rtd al hebt afgelegd.



Misschien is er een slimme busboer die een pendeldienst voor redelijke prijzen over de A16/E19 tussen Breda NS en station Noorderkempen inlegt met mooie aansluitingen op de IR naar Antwerpen. Moet volgens mij best rendabel te krijgen zijn als de treindiensten naar België er zo uit komen te zien


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

10-10-2012 10:35:54
geert
geert
Ideetje voor IDBus van de SNCF?  

10-10-2012 10:42:55
waalkade
waalkade
Wanneer de gemeente Breda (en NS Stations) meewerkt om een mooie bushalte te maken vlak bij de stationsuitgang, zou dat wel eens heel goed kunnen gaan lopen.  

10-10-2012 10:43:36
roeter
roeter
Quote
maurits (di 09 okt 2012 12:04:53 https://somda.nl/forum/11041/p413084/): Overigens wordt de Fyra naar Brussel een trein met verplichte plaatsreservering, zo is vorige week gecommuniceerd. Je kunt dus niet meer zomaar instappen als bij de Benelux.


Dat wordt dus voortaan met de stoptrein, want als ik ergens een hekel aan heb is het verplicht reserveren. Het gaat trouwens volkomen voorbij aan één van de voordelen van de trein : gewoon gaan als je zin hebt - dat kan dus niet meer (tenzij je vier keer zoveel wilt betalen). Of het écht commercieel beter is kan je eigenlijk nooit weten : je kan immers beide systemen niet naast elkaar testen, dus je zal nooit weten of je beter af bent of niet.
Bovendien leg je zo een extra probleem bij de reiziger om te zorgen dat deze echt op tijd voor de gekozen trein is. Natuurlijk kan je bij vertraging met een andere trein, maar hoe leg je een conducteur uit dat je in de verkeerde Fyra zit omdat het buurtbusje op de Mokerhei 5 minuten te laat was? Dus neem je het zekere voor het onzekere en ga je een uur eerder weg : lang leve de HSL : voor 20 minuten tijdwinst kan je een uur eerder van huis ?!!
Als de trein echt overvol zou zijn kan je je er nog iets bij voorstellen. Maar de laatste keer dat ik van Rsd naar Brusz ging, een paar weken geleden, deelde ik het 1e klas rijtuig met exact één andere reiziger. Om bij een dergelijk bezetting verplichte reservering in te voeren is klinklare onzin.

Laatst bewerkt door roeter op 10-10-2012 10:44
 

10-10-2012 10:55:47
ZJ37
ZJ37
Nog leuker wordt het als je eenmaal je toeslag en reservering betaald hebt en de trein komt niet opdagen, tenzij ik er vanuit mag gaan dat de V250 een zeer betrouwbare dienst gaat uitvoeren natuurlijk.  

10-10-2012 11:04:53
maurits
maurits
Quote
waalkade (wo 10 okt 2012 10:42:55 https://somda.nl/forum/11041/p413267/): Wanneer de gemeente Breda (en NS Stations) meewerkt om een mooie bushalte te maken vlak bij de stationsuitgang, zou dat wel eens heel goed kunnen gaan lopen.


Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat NS Stations wellicht wat partijdig zou zijn in het geval van een concurrerende busdienst voor NS dochter NS Hispeed.

Maar een reguliere lijndienst mag volgens mij gewoon gebruik maken van het streekbusstation en dat ligt al direct voor de uitgang van station Breda. Internationale lijndienstbussen zijn al vrijgegeven en mogen dus door ieder bedrijf buiten een concessie geëxploiteerd worden.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

10-10-2012 11:33:26
RoelZ1
RoelZ1
Quote
ZJ37 (wo 10 okt 2012 10:55:47 https://somda.nl/forum/11041/p413273/): Nog leuker wordt het als je eenmaal je toeslag en reservering betaald hebt en de trein komt niet opdagen, tenzij ik er vanuit mag gaan dat de V250 een zeer betrouwbare dienst gaat uitvoeren natuurlijk.


Dan mag je uiteraard met de volgende mee of je geld terug.

@roeter, als we het voorbeeld van Thalys kunnen geloven maakt jouw trein missen overigens ook niet veel uit, behalve als je een Superdiscount hebt (wat, als we naar de huidige Fyra kijken weleens goedkoper dan een huidig Beneluxkaartje kan worden). Bij het één na goedkoopste tarief kan je al kostenloos één trein eerder of één trein later nemen. Of dit bij Fyra ook zo zal zijn zullen we moeten zien.
 

10-10-2012 11:40:54
ZJ37
ZJ37
Tuurlijk mag je dan met de volgende mee, maar je kunt je afvragen of reizigers dat blijven doen als ze dit een paar keer hebben meegemaakt en weten dat er een betrouwbaarder - doch langzamer - alternatief is.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 10-10-2012 11:41
 

10-10-2012 11:49:14
broek53
broek53
Wat heeft dit HSL / Beneluxdienst / V250 bashen-gedoe overigens met de dienstregeling 2013 te maken, los van het feit dat het dan ingevoerd wordt?  

10-10-2012 12:03:44
ZJ37
ZJ37
Ik zou bashen willen vervangen door zorgen. Daarnaast is er in dit topic toch wel ruimte om de nieuwe (on)mogelijkheden wat betreft reismogelijkheden ingaande 2013 met hun voor- en nadelen te bespreken?

Laat die voor Zuid Nederland richting Belgie - wat positiever gezegd - nou niet bepaald gunstig zijn.
 

10-10-2012 12:12:19
broek53
broek53
Tsja, ik weet niet hoor. Kennelijk collectief in slaap gevallen toen deze plannen in 2003 of daaromtrent onthuld werden. Maar goed: ik sla ook dit wel weer over.  

10-10-2012 12:58:11
waalkade
waalkade
Die waren volgens mij voor Nm best wel positief.
Er zou iets van een sneltrein komen van Antwerpen naar Ah. Of vergis ik me nu?
De 3600 is zelfs daarvoor al even geknipt geweest om te wennen.
 

10-10-2012 13:28:29
jeanne
jeanne
Dat plan is al zo oud en dateert zeker al vanaf 1973! En als het werkelijk '73 is, zou je daar het komend jaar een jubileumviering voor kunnen organiseren.  

10-10-2012 17:58:36
wadloper96
wadloper96
weet iemand hoelaat morgen de nieuwste dienstregeling op NS zal staan?


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P
 

10-10-2012 18:06:57
Bert13
Bert13
Hint: de dienstregeling gaat pas over een kleine twee maanden in. Zal het echt op die paar uur aan gaan komen...?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

10-10-2012 18:15:45
john2
john2
Ergens in dit topic staat 12 oktober!  

10-10-2012 20:11:01
pieter.bos
pieter.bos
Bert.
Het komt niet op 2 maand aan hoor.
Maar ik ben heel erg nieuwsgierig hoe de dienstregeling eruit gaat zien.
Arriva en NS hebben namelijk al gemeld dat in het Noorden de hele dienstregeling over de kop gaat.
Ik heb al zo'n vermoeden hoe het eruit komt te zien, dat wil ik graag bevestigd zien. Impact vanuit het Noorden is waarschijnlijk nogal groot, de misser die ze gemaakt hebben in 2007 (met voor bijna het hele Noorden een reistijdverlenging naar de Randstad van ca 25 minuten) zullen ze vast weer rechtzetten ... hoop ik.
Kan niet wachten

Groeten Pieter

Laatst bewerkt door pieter.bos op 10-10-2012 20:12
 

10-10-2012 20:19:53
ZJ37
ZJ37
Dat Arriva geheel op de kop gaat heeft te maken met de noodzakelijke wijzigingen die NS moest doorvoeren als gevolg van het niet gereed zijn van de beloofde en snellere infra te Zl.

Met name in Lw vertrekken en arriveren IC's op tijden waardoor de aanpassingen in met name Friesland nodig was. Overigens in goede harmonie tussen NS, Arriva en Prorail tot stand gekomen.
 

10-10-2012 20:49:06
pieter.bos
pieter.bos
Nou ja, wijzigingen in Leeuwarden betekent ook wijzigingen in Groningen.
Dat hangt aan elkaar vast. Ben benieuwd wat ze met de diensten naar Rd, Dz en Vdm/Ws/Nsch/Leer gaan doen.
Ook komen er meer treinen naar Leer, ook positief, nu hopen dat ze wat fatsoenlijker aansluiten in Gn op de rest en het zou ook aangenaam zijn wanneer de trein naar Leer niet langer 7 minuten in Nsch staat te wachten, zoveel valt daar niet te zien.

Gr
Pieter
 

10-10-2012 21:23:15
woepje
woepje
Volgens mij hoeft men niet standaard met twee treinstellen uit Gn te vertrekken bij een rit naar Leer. Als men elk uur gaat rijden. Nu rijdt het achterste stel vanuit Gn tot Nsch en keert daar omdat er op dat moment niets uit Leer komt om de rit naar Gn te rijden. Als men vaker rijdt, moet dat wel mogelijk kunnen zijn lijkt mij.

Tevens heb ik gehoord dat ze tijden op Gn-Lw willen omgooien, maar wat daarvan waar is weet ik niet. De sneltrein zou bijvoorbeeld om ongeveer .40 vertrekken en om .20 moeten aankomen ipv .34 aankomst en .53 vertrekt zoals nu.

Maar goed, we gaan het zien vanaf 12 oktober. Sowieso ben ik ook wel benieuwd naar die charmante trein van Gn/Lw naar Vs
 

10-10-2012 21:34:33
robbertc
robbertc
12618 op zaterdagochtend bijvoorbeeld  

10-10-2012 21:38:44
pieter.bos
pieter.bos
Quote
woepje (wo 10 okt 2012 21:23:15 https://somda.nl/forum/11041/p413383/): Volgens mij hoeft men niet standaard met twee treinstellen uit Gn te vertrekken bij een rit naar Leer. Als men elk uur gaat rijden. Nu rijdt het achterste stel vanuit Gn tot Nsch en keert daar omdat er op dat moment niets uit Leer komt om de rit naar Gn te rijden. Als men vaker rijdt, moet dat wel mogelijk kunnen zijn lijkt mij.



Woepje
De trein naar Leer gaat niet elk uur rijden, er komen voor zover ik heb begrepen op werkdagen 3 ritten bij en in het weekend 2. Waarschijnlijk betekent dit op werkdagen tijdens de spits een uursdienst en in het weekend betekent dit dat de gaten opgevuld worden (het gat van 3,5 uur op zondagavond bijvoorbeeld)

Groeten Pieter
 

10-10-2012 21:54:55
woepje
woepje
Quote
robbertc (wo 10 okt 2012 21:34:33 https://somda.nl/forum/11041/p413385/): 12618 op zaterdagochtend bijvoorbeeld
Is gecombineerde trein uit Gn/Lw neem ik aan? Of alleen uit Lw of Gn?

@pieter.bos

Zou kunnen. Sommige ritten van/naar Leer moeten sowieso met dubbele stellen rijden, anders komt het niet goed als we genoeg capaciteit willen.
 

10-10-2012 22:03:34
wadloper96
wadloper96
Ik ben trouwens ook benieuwd over de materieel inzet per dienstregeling 2013. Ik verwacht hier en daar wel wat verschuivingen qua materieel. Is daar meer over bekend.


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P
 

10-10-2012 22:07:16
treinefan
treinefan
Ut - Baarn wordt i.i.g. Plan V. Zoals hiervoor al gezegd.  

10-10-2012 22:10:39
woepje
woepje
Nou de NoordOost is bijvoorbeeld nu ook al redelijk gemengd aan het raken met ICM en IRM. Die trend zal vast wel doorgezet worden. Bovendien gaat men steeds minder splitsen/combineren waardoor je dus ook zonder problemen kunt gaan mengen. Althans niet in de knoei komt met combineren, wat in de huidige drgl dus soms een probleepje is. Nadeel is natuurlijk dat bij een verstoring er kans bestaat dat sommige ritten ineens overkill rijden en andere ritten juist proppievol. Maar de kans dat zoiets gebeurd na een verstoring is ook groot wanneer er alleen maar 1 treintype in een bepaalde serie rijdt.  

10-10-2012 22:13:45
robbertc
robbertc
Quote
woepje (wo 10 okt 2012 21:54:55 https://somda.nl/forum/11041/p413390/):
Quote
robbertc (wo 10 okt 2012 21:34:33 https://somda.nl/forum/11041/p413385/): 12618 op zaterdagochtend bijvoorbeeld
Is gecombineerde trein uit Gn/Lw neem ik aan? Of alleen uit Lw of Gn?
Alleen uit Gn, er wordt niet meer gesplitst/gecombineerd met treinen uit Lw in Zl he..
 

10-10-2012 22:15:13
woepje
woepje
In dat geval heb je mijn avond goed gemaakt in elk geval.  

10-10-2012 22:38:13
wadloper96
wadloper96
Quote
treinefan (wo 10 okt 2012 22:07:16 https://somda.nl/forum/11041/p413393/): Ut - Baarn wordt i.i.g. Plan V. Zoals hiervoor al gezegd.
Ja sommige series zijn ook genoemd qua materieel maar ik bedoelde bijvoorbeeld voor de N-O, Ijssellijn, zeeuwselijn enz.


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P
 

10-10-2012 22:44:13
woepje
woepje
Er is hier een keer gemeld dat de 500 integraal IRM zou worden, 700 juist weer meer ICM en weinig IRM. Maar of dat nu nog steeds zo is? Zal me ook niets verbazen als men tot op het laatste moment nog gaat schuiven met het materieel.  

10-10-2012 22:53:08
wadloper96
wadloper96
Er rijd 1 omloop met VIRM in de serie 1700. Blijf deze gehandhaafd? Er rijd nu 1 omloop met MAT in de serie 7000. Ik had eerder op deze forum gelezen dat ze alle MAT in het zuiden willen hebben. Blijf er nog MAT in de 7000? En bovendien de serie 3600. Word er daarmee geschoven? En bovendien de treinserie 1500. Deze rijd als goed is met VIRM/ICMm en een omloop DD-AR. (ik kan ook mis hebben). Hoe ziet deze omloop eruit? En blijft de serie 9100 met intercity materieel rijden? Allemaal vragen die ik (nog) niet kan teruglezen.


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P
 

10-10-2012 23:00:03
woepje
woepje
9100 stond destijds gewoon met ICM in de boeken. Althans, zo werd het gemeld. Weet trouwens niet meer of het in dit topic was.