Dienstregeling 2013, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
16-10-2012 15:24:49
woepje
woepje
Quote
ZJ37 (di 16 okt 2012 10:39:54 https://somda.nl/forum/11041/p414429/):
Quote
broek53 (vr 12 okt 2012 11:25:43 https://somda.nl/forum/11041/p413709/): Stop de persen! Naar ik nu verneem, wordt het ICM en het VIRM in de 500 en 700 uiteindelijk (toch) omgedraaid, dus de 500 met ICM en de 700 met VIRM - al lijken dat dan standaard VIRMen 6 te worden. De 12700 lijkt nu integraal ICM te worden en de 11600 was dat al in de oorspronkelijke plannen, en dat blijft zo.
Formeel gaat het al om plannen voor later in 2013, maar ik vermoed dat dat wel teruggewijzigd wordt naar 9 december. Zo niet, dan hebben we de eerste grote materieelswitch in de loop van het jaar al op voorhand te pakken

Serie 500 bijna geheel met VIRM, echter slag 536/547 ma-vr met ICM.
Serie 700 bijna geheel met ICM, echter 1 omloop ma-vr met VIRM: 718/29/42/53/66/77.

Ook in het weekend enkele afwijkingen, zoals 734/745 met VIRM op zaterdag.
En de 12600?
 

16-10-2012 15:53:31
treinjoop
treinjoop
Quote
train85 (di 16 okt 2012 15:05:29 https://somda.nl/forum/11041/p414486/):
Quote
treinjoop (di 16 okt 2012 14:09:30 https://somda.nl/forum/11041/p414475/):
Quote
train85 (di 16 okt 2012 12:02:27 https://somda.nl/forum/11041/p414451/): Kijk in wijz.blad Dec, onder voorbehoud:
14521 op 14554 met DD-AR, de rest met DDZ.
3400 geheel DD-AR.
2800 geheel IRM.
2200 geheel IRM.
2100 geheel IRM.



Waar kun je het wijzigingsblad december vinden, want de pagina 'Waar is de trein' gaat maar tot 8 oktober. Of ik kijk verkeerd.
Gehaald uit het planningssysteem waar ik in werk.


Deze gegevens zijn niet onrealistisch maar lijken wel erg sterk op het huidige beeld.
 

16-10-2012 16:21:10
Klaasje
Klaasje
Misschien is het wel handig om gewoon even rustig af te wachten in plaats van op basis van twijfels de bronnen in twijfel te trekken. Dat voorkomt dat het straks ongezellig wordt.

Het leuke van de dienstregeling 2013 is trouwens dat het met name op de Flevo- en Hanzelijn een ingroeimodel is. Over een paar jaar verwacht ik dat de 12600 van het toneel zal gaan verdwijnen omdat er dan de hele dag voldoende vraag is voor een (12)700. Daarnaast zullen de IC-diensten op de Flevolijn eerst in de spits en daarna ook overdag in frequentie verhoogd kunnen worden in de toekomst.

Laatst bewerkt door Klaasje op 16-10-2012 16:22
 

16-10-2012 16:56:52
FST
FST
Quote
FST (vr 12 okt 2012 14:31:07 https://somda.nl/forum/11041/p413758/):
Quote
zugchef (vr 12 okt 2012 12:43:56 https://somda.nl/forum/11041/p413731/): Vreemd iets in Amersfoort. Overstap 12500/500 uit Zl op de 1500 ri Hvs (2 minuten, cross platform) wordt netjes weergegeven. Maar overstap van de 1500 uit Hvs op de 12500/500 ri Zl (eveneens 2 minuten en cross platform) wordt niet weergegeven. Reisadvies voor de laatst genoemde richting komt dan dus neer op een trein eerder nemen en een langere overstap in Amersfoort. Dat lijkt mij nog een foutje.


Idem voor de overstap in Zl. Als je plant van Ledn naar Gn krijg je eenmaal per uur de rechtstreekse verbinding, maar een half uur later of eerder krijg je een overstap in Zl op de sprinter naar Gn. De 2-minuten crossplatform overstap wordt niet gegeven door de planner.


De planner is aangepast. De overstap van 2 minuten in Zl op de IC naar Gn wordt nu wel gegeven door de planner.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-10-2012 17:08:52
dennistd
dennistd
Maar de overstap 11600->1700 in Amf nog steeds niet (blijkbaar is ook drie minuten niet voldoende, terwijl spoor 2b nog wel gewijzigd in spoor 2)  

16-10-2012 17:31:43
Ht
Ht
Quote
woepje (di 16 okt 2012 15:24:49 https://somda.nl/forum/11041/p414490/):
Quote
ZJ37 (di 16 okt 2012 10:39:54 https://somda.nl/forum/11041/p414429/):
Quote
broek53 (vr 12 okt 2012 11:25:43 https://somda.nl/forum/11041/p413709/): Stop de persen! Naar ik nu verneem, wordt het ICM en het VIRM in de 500 en 700 uiteindelijk (toch) omgedraaid, dus de 500 met ICM en de 700 met VIRM - al lijken dat dan standaard VIRMen 6 te worden. De 12700 lijkt nu integraal ICM te worden en de 11600 was dat al in de oorspronkelijke plannen, en dat blijft zo.
Formeel gaat het al om plannen voor later in 2013, maar ik vermoed dat dat wel teruggewijzigd wordt naar 9 december. Zo niet, dan hebben we de eerste grote materieelswitch in de loop van het jaar al op voorhand te pakken

Serie 500 bijna geheel met VIRM, echter slag 536/547 ma-vr met ICM.
Serie 700 bijna geheel met ICM, echter 1 omloop ma-vr met VIRM: 718/29/42/53/66/77.

Ook in het weekend enkele afwijkingen, zoals 734/745 met VIRM op zaterdag.
En de 12600?
Zeer waarschijnlijk met VIRM gezien de normale 2600 hier mee gaat rijden.
 

16-10-2012 17:57:13
tonnie12
tonnie12
waar kan ik de nieuwe dienstregeling van de arrivatrein in de achterhoek vinden?  

16-10-2012 17:58:38
koosmat64
koosmat64
Quote
ZJ37 (di 16 okt 2012 11:41:13 https://somda.nl/forum/11041/p414446/): Er wordt met de 3500 regelmatig bijgeplaatst en afgetrapt te Ehv, maar er zijn treinen die ten zuiden van Ehv ook met twee stellen rijden: 3526 en 3528 (2x IV) en de andere kant op 3557 en 3559 (ook 2x IV).

Dank voor deze info. Wat natuurlijk wel opvalt is dat de 3528 en 3557 nu met ICRm rijden. Betekend dit dat de 3500 geheel virm wordt?
 

16-10-2012 18:01:44
fred67nl
fred67nl
Quote
Bert13 (di 16 okt 2012 14:22:11 https://somda.nl/forum/11041/p414477/): Dit lijkt me interne informatie. Of december ooit nog op waarsidetrein terecht komt, is trouwens nog maar de vraag, aangezien de bron (ns4ns) van plan is te stoppen met het online zetten van de diensten.


Zie link;
http://ns4ns.nl/index.php/ns-marktplaats-mainmenu-37/2-gevraagd
 

16-10-2012 18:02:40
mren
mren
Quote
tonnie12 (di 16 okt 2012 17:57:13 https://somda.nl/forum/11041/p414523/): waar kan ik de nieuwe dienstregeling van de arrivatrein in de achterhoek vinden?

Gewoon op ns.nl
 

16-10-2012 18:12:10
john2
john2
Denkelijk heeft Arriva hun dienstregeling van de treinen ook op hun website staan. Of ben ik nu fout?  

16-10-2012 18:16:13
tonnie12
tonnie12
kan ze niet vinden op hun site.

Edit door Spiketrain: het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Laatst bewerkt door spiketrain op 16-10-2012 18:18
 

16-10-2012 18:21:42
mren
mren
In de reisplanner een reis plannen in de tweede helft van december en de nieuwe tijden worden getoond.  

16-10-2012 19:08:09
Harold27
Harold27
Ik meen me te herinneren dat er ooit sprake van was dat een enkele rit van Arriva rechtstreeks van Ww naar Apd zou rijden.
Misschien dat er wel ergens een materieelovergang is, maar de reisplanner heeft geen een reis met 0 x overstappen te Zp.
 

16-10-2012 20:20:59
jeanpierre
jeanpierre
Van een ochtendspitsrit uit Ww wordt in Zp het voorste treinstel afgekoppeld en via het kruiswissel naar spoor 2 gereden en gekoppeld aan het stel wat dan net uit Apd is gekomen.  

16-10-2012 21:06:29
ZJ37
ZJ37
Quote
koosmat64 (di 16 okt 2012 17:58:38 https://somda.nl/forum/11041/p414524/):
Quote
ZJ37 (di 16 okt 2012 11:41:13 https://somda.nl/forum/11041/p414446/): Er wordt met de 3500 regelmatig bijgeplaatst en afgetrapt te Ehv, maar er zijn treinen die ten zuiden van Ehv ook met twee stellen rijden: 3526 en 3528 (2x IV) en de andere kant op 3557 en 3559 (ook 2x IV).

Dank voor deze info. Wat natuurlijk wel opvalt is dat de 3528 en 3557 nu met ICRm rijden. Betekend dit dat de 3500 geheel virm wordt?
ICR wordt alleen nog in de 1900 en 3600 ingezet, niet meer in de 3500. Uitwisselingen en onderhoudspaden zijn er wel van Rsd en Ehv naar Mt.
 

16-10-2012 21:07:37
jorgo
jorgo
Even tussendoor: bahn.de (hafas) heeft sinds vandaag ook de nieuwe dienstregeling online. Daar waren ze braaf laat mee, want normaal kun je 3 maanden vooruit reserveren en met het kerstseizoen voor de deur is tijdig reisjes boeken wel handig (ook de Duitse dienstregeling was nog niet te raadplegen).

Plannen via bahn.de is binnen NL ook handig, zeker om wat uit te proberen, want je kunt in je reismogelijkheden niet alleen het treinnummer zien, maar de hele route van dat treinnummer aanklikken.

Laatst bewerkt door jorgo op 16-10-2012 21:17
 

16-10-2012 21:17:22
woepje
woepje
Quote
Ht (di 16 okt 2012 17:31:43 https://somda.nl/forum/11041/p414517/):
Quote
woepje (di 16 okt 2012 15:24:49 https://somda.nl/forum/11041/p414490/):
Quote
ZJ37 (di 16 okt 2012 10:39:54 https://somda.nl/forum/11041/p414429/):
Quote
broek53 (vr 12 okt 2012 11:25:43 https://somda.nl/forum/11041/p413709/): Stop de persen! Naar ik nu verneem, wordt het ICM en het VIRM in de 500 en 700 uiteindelijk (toch) omgedraaid, dus de 500 met ICM en de 700 met VIRM - al lijken dat dan standaard VIRMen 6 te worden. De 12700 lijkt nu integraal ICM te worden en de 11600 was dat al in de oorspronkelijke plannen, en dat blijft zo.
Formeel gaat het al om plannen voor later in 2013, maar ik vermoed dat dat wel teruggewijzigd wordt naar 9 december. Zo niet, dan hebben we de eerste grote materieelswitch in de loop van het jaar al op voorhand te pakken

Serie 500 bijna geheel met VIRM, echter slag 536/547 ma-vr met ICM.
Serie 700 bijna geheel met ICM, echter 1 omloop ma-vr met VIRM: 718/29/42/53/66/77.

Ook in het weekend enkele afwijkingen, zoals 734/745 met VIRM op zaterdag.
En de 12600?
Zeer waarschijnlijk met VIRM gezien de normale 2600 hier mee gaat rijden.
Ja lijkt mij ook, maar je weet maar nooit
 

17-10-2012 06:41:46
Dre
Dre
Quote
train85 (di 16 okt 2012 12:04:30 https://somda.nl/forum/11041/p414452/):
Quote
dennistd (di 16 okt 2012 11:55:44 https://somda.nl/forum/11041/p414450/): NS.nl en Bahn.de zijn het nog niet helemaal eens over de tijden van de Grenslandexpres: volgens NS.nl kom ie om .51 aan in Bentheim en vertrekt daar weer om .09, maar volgens Bahn.de moeten die tijden .54 en .10 zijn.. Nou lijkt me dat laatste sterk, dan zou ie maar liefst 13 minuten over Odz-Bh doen, en Bh-Odz kan ineens in 9 minuten..
Het wordt Hgl v.33 Bh a.51 en Bh v.09 Hgl a.29.

vertrek uit Bh om .10 en haltering te Odz om .19 gaat 'em sowieso niet worden. In de huidige drgl halteert de 20000 9 van de 10 keer pas om .22 in Odz. Soms dan ook nog eens als echte stopper met haltering te Hglo als Syntus er tussen Zp en Hgl zo'n potje van maakt dat er in Hgl gekeerd wordt. (in de rijtijden van de Grensland Express zit in feite genoeg ruimte om in Hglo te halteren, al hoor je mij niet klagen dat er met volle vaart aan die halte voorbij gereden wordt).
 

17-10-2012 14:40:16
daniel81
daniel81
De diensten die naar Arriva overgaan, behouden opvallend genoeg hun treinserienummer. Wel veranderen de volgnummers, de even 17800 krijgt +6 en de oneven -4

De planning in Apd bruist wel van het optimisme, k vraag me af hoelang dat goed gaat.
Zowel de 7000 als de IC's naar de Randstad komen aan op spoor 1. Momenteel zit daar 6 minuten tussen, dat worden er straks slechts 4. Als ik zie hoevaak nu al de IC naar het westen vertraging oploopt doordat de 7000 op spoor 1 in de weg staat, zie ik dat somber in.
Normaliter kun je best in 4 minuten twee treinen in dezelfde richting op hetzelfde spoor behandelen, maar in Apd zijn er twee complicaties: 1) de 7000 moet leeg worden gehaald, dus de HC moet langs de hele trein lopen om te kijken of iedereen uitgestapt is, en 2) de inrijder van Apd staat nog vóór Apda, dus als de 7000 spoor 1 verlaten heeft, duurt het nog een hele tijd voordat de IC klaarstaat langs het perron.

Ook in de andere richting volop optimisme:
de 7000 vertrekt op het aankomsttijdstip van de 17800, terwijl de rijwegen elkaar kruisen.
'k Ben benieuwd hoe de TAD's zijn in het geval een 17800 een kleine vertraging heeft, of dan meteen de 7000 voorlangs mag of dat de 17800 toch voorrang krijgt? Ik hoop het laatste, anders mis je in Apd de overstap Zp->Amf.
 

17-10-2012 15:34:24
oranjebank
oranjebank
En kunnen ze geen ICR gaan inzetten in de 800? Er hoeft toch niet meer geplitst worden te Sittard.

Laatst bewerkt door oranjebank op 17-10-2012 15:36
 

17-10-2012 16:23:23
Bert13
Bert13
Het idee is juist om de 800 veel kleiner te laten rijden, nu er niet meer gesplitst hoeft te worden. Dus eerder een VIRM-IV/VI dan een TD-10 stam, zeg maar.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

17-10-2012 16:41:35
treinjoop
treinjoop
Kleiner of langer maakt toch weinig uit? Alle perrons van de 800 hebben genoeg ruimte voor 10 bakken ICRm met loc. Met VIRM heb je minstens een VIRM-VI nodig.  

17-10-2012 16:45:11
MCNAlkmaar
Ik heb gehoord dat de 800 voortaan gesplitst en gecombineerd in Asd gaat worden. Alleen in de spits gaan ze met dubbele stellen door naar Sgn. In Amr wordt er dus niets meer aan gedaan.
Dat wordt dus lachen in NH vanaf 9 december.


De groeten uit Schagen
 

17-10-2012 16:45:23
Bert13
Bert13
Ik heb het meer over het reizigersaanbod, niet wat de gemiddelde treinspotter wilt
@MCNAlkmaar: Tsja, NS heeft soms een raar gevoel voor humor

Laatst bewerkt door Bert13 op 17-10-2012 16:45


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

17-10-2012 16:51:58
treinjoop
treinjoop
Dat bedoel ik ook; Je hebt zeker een VIRM-VI nodig in de 800. Je hebt dan geen reizigers meer voor Heerlen maar het aandeel Alkmaar - Amsterdam CS - Utrecht CS - Eindhoven - Maastricht behoeft zeker 6 bakken dubbeldekker of 10 bakken enkeldeks materieel. Bij de keuze voor VIRM-VI moet je er in de spits een VIRM-IV bij doen tussen Schagen en Eindhoven.

En ja, naast rekening houden met het reizgersaanbod houd ik ook rekening met mij en mijn mede-treinspotters!
 

17-10-2012 16:56:10
gummbahla
gummbahla
Zelfs zuidelijk van Ehv red je het bij een aantal treinen niet met alleen een VIRM-VI.  

17-10-2012 17:17:35
ZJ37
ZJ37
Quote
MCNAlkmaar (wo 17 okt 2012 16:45:11 https://somda.nl/forum/11041/p414730/): Ik heb gehoord dat de 800 voortaan gesplitst en gecombineerd in Asd gaat worden. Alleen in de spits gaan ze met dubbele stellen door naar Sgn. In Amr wordt er dus niets meer aan gedaan.
Dat wordt dus lachen in NH vanaf 9 december.
In Ehv en Asd inderdaad. Maar daarmee is niet gezegd dat er ten noorden van Asd en ten zuiden van Ehv geen dubbele stellen meer rijden.
 

17-10-2012 18:07:32
b2py
b2py
Dat ICRm kan je alleen buiten de spitsen hebben eigenlijk. Een TD-10 + loc past niet boven Amr langs de perrons. En in de spitsen biedt een TD-10 ook te weinig capaciteit t.o.v. 10-12 bakken IRM die nu gebruikelijk is.

Waar gaan ze trouwens die stellen stallen als er in Asd gesplitst gaat worden? En is dat wel handig met zoveel trein bewegingen daar? En het aanbod naar Heerlen zal iets beter verspreid worden, maar er zullen nog steeds mensen voor de overstap naar de sprinter kiezen.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-10-2012 18:11:29
Bert13
Bert13
De 21/2200'n worden nu gecombineerd/gesplitst in Hlm om het WE vrij te houden. Of het handig is om dat allemaal op Asd te doen en af te rangeren naar het Westelijk Eiland? Mwa, niet echt. Maar het hoeft blijkbaar niet meer in Amr.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

17-10-2012 19:07:22
ZJ37
ZJ37
Quote
b2py (wo 17 okt 2012 18:07:32 https://somda.nl/forum/11041/p414752/): Dat ICRm kan je alleen buiten de spitsen hebben eigenlijk. Een TD-10 + loc past niet boven Amr langs de perrons. En in de spitsen biedt een TD-10 ook te weinig capaciteit t.o.v. 10-12 bakken IRM die nu gebruikelijk is.

Waar gaan ze trouwens die stellen stallen als er in Asd gesplitst gaat worden? En is dat wel handig met zoveel trein bewegingen daar? En het aanbod naar Heerlen zal iets beter verspreid worden, maar er zullen nog steeds mensen voor de overstap naar de sprinter kiezen.
Bedenk eens een omloop met daarin geen een drukke trein en dus geschikt voor ICR. En liefst ook in dezelfde plaats beginnen en eindigen natuurlijk. Succes!
 

17-10-2012 19:12:23
b2py
b2py
1500, maar dan heb je weer Dv en Amf..
3500/3100.
2800 met TD7

Laatst bewerkt door b2py op 17-10-2012 19:46
 

17-10-2012 19:39:59
Iceman
Iceman
4500 bestaat niet meer he in deze DRGL:p. 1500 TD-7 ipv Virm-6/ICM7, ik zie het probleem niet;). In de opdracht van ZJ37 zie ik wel een uitdaging, trouwens;).

Laatst bewerkt door Iceman op 17-10-2012 19:40


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

17-10-2012 19:58:26
Bert13
Bert13
Quote
ZJ37 (wo 17 okt 2012 19:07:22 https://somda.nl/forum/11041/p414764/): Bedenk eens een omloop met daarin geen een drukke trein en dus geschikt voor ICR. En liefst ook in dezelfde plaats beginnen en eindigen natuurlijk. Succes!
Okee, daag me niet uit Hlm-80423-823-836-851-864-80417-Hlm. Prima, als je het mij vraagt Dat VIRM is ook helemaal niet erg, en prima qua capaciteit, maar al dat gesplits en gecombineer in Asd moet een keer fout gaan.

Laatst bewerkt door Bert13 op 17-10-2012 19:58, reden: layout verbeterd.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

17-10-2012 20:17:12
ma60
ma60
Quote
ZJ37 (wo 17 okt 2012 19:07:22 https://somda.nl/forum/11041/p414764/): Bedenk eens een omloop met daarin geen een drukke trein en dus geschikt voor ICR. En liefst ook in dezelfde plaats beginnen en eindigen natuurlijk. Succes!

1621-1632-11643-11642-1653-1664-11675-11674-1685
tegen
1616-11627-11626-1637-1648-11659-11658-1669-1680
beide met TD7.
 

17-10-2012 20:22:24
MDDM
MDDM
Misschien handig om de wensen over waar TD-7 of TD-10 in rijd en de daarbij behorende omloop in een wensen topic te maken. Dan blijft dit topic verschoont van dit soort dingen..


Gr Joop mcn Lls
 

17-10-2012 20:23:34
Bert13
Bert13
Ben ik het helemaal mee eens, ik beantwoordde enkel de vraag van ZJ37


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

17-10-2012 21:16:08
BGM104
BGM104
Quote
MDDM (wo 17 okt 2012 20:22:24 https://somda.nl/forum/11041/p414795/): Misschien handig om de wensen over waar TD-7 of TD-10 in rijd en de daarbij behorende omloop in een wensen topic te maken. Dan blijft dit topic verschoont van dit soort dingen..


Of een apart materieelplan 2013 topic?

Zodat dit een hard core drgl topic wordt: over minuutjes, lijnvoeringen en aansluitingen.
 

17-10-2012 21:18:01
ZJ37
ZJ37
Quote
Bert13 (wo 17 okt 2012 19:58:26 https://somda.nl/forum/11041/p414785/):
Quote
ZJ37 (wo 17 okt 2012 19:07:22 https://somda.nl/forum/11041/p414764/): Bedenk eens een omloop met daarin geen een drukke trein en dus geschikt voor ICR. En liefst ook in dezelfde plaats beginnen en eindigen natuurlijk. Succes!
Okee, daag me niet uit Hlm-80423-823-836-851-864-80417-Hlm. Prima, als je het mij vraagt Dat VIRM is ook helemaal niet erg, en prima qua capaciteit, maar al dat gesplits en gecombineer in Asd moet een keer fout gaan.
Aan deze zat ik ook te denken, maar laten we het verder maar bij de realiteit houden.
 

17-10-2012 21:31:30
mren
mren
Quote
BGM104 (wo 17 okt 2012 21:16:08 https://somda.nl/forum/11041/p414804/):
Quote
MDDM (wo 17 okt 2012 20:22:24 https://somda.nl/forum/11041/p414795/): Misschien handig om de wensen over waar TD-7 of TD-10 in rijd en de daarbij behorende omloop in een wensen topic te maken. Dan blijft dit topic verschoont van dit soort dingen..


Of een apart materieelplan 2013 topic?



Je bedoelt een onrealistisch "waar kan ik nou een enkel stammetje van dat heerlijke ICR-kwijt tussen de spitsen"-fantasietopic.
 

17-10-2012 21:37:23
broek53
broek53
Combineren en splitsen op doorgaande treinen in Amsterdam en in Haarlem?
Ik begon de indruk al te krijgen, maar als dit waar is, is het ook waar dat men bij NSR vrij definitief de weg kwijt is. C.q. geen enkele belangstelling meer heeft voor punctualiteitscijfers.
Voorshands ga ik er maar even vanuit dat het niet waar is, anders is alle hoop echt verloren.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-10-2012 21:38
 

17-10-2012 21:40:45
abcde
abcde
Quote
ZJ37 (di 16 okt 2012 10:39:54 https://somda.nl/forum/11041/p414429/):
Serie 500 bijna geheel met VIRM, echter slag 536/547 ma-vr met ICM.
Serie 700 bijna geheel met ICM, echter 1 omloop ma-vr met VIRM: 718/29/42/53/66/77.
Ook in het weekend enkele afwijkingen, zoals 734/745 met VIRM op zaterdag.


En welk materiaal in de 12500 en de 12700 ?
 

17-10-2012 21:47:12
rogier
rogier
Ehh, in Hlm combineren en splitsen gebeurt nu al (2100 / 2200-serie).  

17-10-2012 21:49:43
woepje
woepje
Quote
abcde (wo 17 okt 2012 21:40:45 https://somda.nl/forum/11041/p414810/):
Quote
ZJ37 (di 16 okt 2012 10:39:54 https://somda.nl/forum/11041/p414429/):
Serie 500 bijna geheel met VIRM, echter slag 536/547 ma-vr met ICM.
Serie 700 bijna geheel met ICM, echter 1 omloop ma-vr met VIRM: 718/29/42/53/66/77.
Ook in het weekend enkele afwijkingen, zoals 734/745 met VIRM op zaterdag.


En welk materiaal in de 12500 en de 12700 ?
Dit was eerder gemeld:

Quote
broek53 (do 11 okt 2012 23:55:02 https://somda.nl/forum/11041/p413660/):
Doordeweeks:
1700 en 11700 integraal ICM
2800 en 2000 integraal VIRM
1600 ICM
1500 ICM (7 composities) en VIRM (3 compo's)
7000 integraal SGM
500 integraal VIRM
12500 vrijwel geheel ICM, 1 of 2 VIRM
700 ICM
12700 ICM en VIRM
Dat was althans begin september de stand van zaken en ik denk niet dat daar nog erg drastisch in gewijzigd is.
 

17-10-2012 21:50:55
broek53
broek53
Quote
rogier (wo 17 okt 2012 21:47:12 https://somda.nl/forum/11041/p414811/): Ehh, in Hlm combineren en splitsen gebeurt nu al (2100 / 2200-serie).
Vandaar dat die zo beroerd loopt, nu snap ik het. En dan DDZ er inzetten, dat is in dat verband helemaal een meesterzet

Laatst bewerkt door broek53 op 17-10-2012 21:51
 

17-10-2012 21:54:13
robbertc
robbertc
Met DDZ (of DDAR) combineren in doorgaande treinen is niet echt een succes gebleken nee. Toch maar weer een poging wagen  

17-10-2012 21:58:41
MDDM
MDDM
Erg ondoordacht om met dat materieel op doorgaande treinen te combineren. Tijd dat op de afdeling materieel planning men eens het handboek van de mcn door gaat nemen. Direct combineren met DDAR/MDDM/DDZ mag niet. En stil zetten, afbreken, combineren en remmen duurt allemaal veel te lang.


Gr Joop mcn Lls
 

17-10-2012 22:01:54
broek53
broek53
Kan zijn dat dat de basis is van de verwarring die er nu tot diep in de NS/Somda-gelederen lijkt te heersen over de materieelinzet. In de oospronkelijke opzet was de 2100/2200 allemaal DDZ, mogelijk is dat juist om deze reden teruggedraaid naar VIRM?  

17-10-2012 22:25:18
Damian
Damian
Quote
oranjebank (wo 17 okt 2012 15:34:24 https://somda.nl/forum/11041/p414717/): En kunnen ze geen ICR gaan inzetten in de 800? Er hoeft toch niet meer geplitst worden te Sittard.


Naar mijn weten moet er op en rond empl Asd nog steeds in duwende situatie 25 km/h gereden worden met dit materieel. Lijkt me dus duidelijk waarom er geen ICR planmatig wordt ingezet rond Asd en dus niet in de 800 serie.
 

17-10-2012 22:27:37
broek53
broek53
Met twaalf rijtuigen, ja.  

17-10-2012 22:29:52
ZJ37
ZJ37
De laatste stand die ik ken voor de 2100/2200 is een gemengde inzet DDZ en VIRM. Maar goed, dat was gisteren.

Het splitsen/combineren van de 800 in Asd zag ik ook tot mijn lichtelijke verbazing en ook in de 3500 gebeurt het nogal wat keren in de ochtendspits te Ehv in 3 minuten. Dan mag er ook niets dan maar ook niets mis gaan.

Maar de bekende virtuele cirkel bij NS is dan ook altijd: bakkilometers besparen > dalende punctualiteit/gemor over zitplaatsen > niet meer bijplaatsen/aftrappen > punctualiteit omhoog/blije klanten > kosten worden weer te hoog > bakkilometers besparen > (zie verder bovenaan)

En dat zo'n enkele keren per jaar.
 

17-10-2012 22:33:30
b2py
b2py
Quote
ZJ37 (wo 17 okt 2012 22:29:52 https://somda.nl/forum/11041/p414828/):

Maar de bekende virtuele cirkel bij NS is dan ook altijd: bakkilometers besparen > dalende punctualiteit/gemor over zitplaatsen > niet meer bijplaatsen/aftrappen > punctualiteit omhoog/blije klanten > kosten worden weer te hoog > bakkilometers besparen > (zie verder bovenaan)

Je bedoelt een vicieuze cirkel. (Even voor de goede orde)
 

17-10-2012 22:45:02
ZJ37
ZJ37
Ja, ik raak er helemaal van slag.  

17-10-2012 22:46:19
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (wo 17 okt 2012 22:29:52 https://somda.nl/forum/11041/p414828/): De laatste stand die ik ken voor de 2100/2200 is een gemengde inzet DDZ en VIRM. Maar goed, dat was gisteren.

Het splitsen/combineren van de 800 in Asd zag ik ook tot mijn lichtelijke verbazing en ook in de 3500 gebeurt het nogal wat keren in de ochtendspits te Ehv in 3 minuten. Dan mag er ook niets dan maar ook niets mis gaan.

Maar de bekende virtuele cirkel bij NS is dan ook altijd: bakkilometers besparen > dalende punctualiteit/gemor over zitplaatsen > niet meer bijplaatsen/aftrappen > punctualiteit omhoog/blije klanten > kosten worden weer te hoog > bakkilometers besparen > (zie verder bovenaan)

En dat zo'n enkele keren per jaar.
Voor Asd hebben mijn broeders van Ep Asd, later VV-rayon Asd, in de strijd tegen Ep 4, Ep 5 en NSR Logistiek sinds het doortrekken van wat nu de 3000 heet, oftwewel sinds 1991, weten te voorkomen dat ermee gerangeerd werd. Het is zowat het domste dat je op een dergelijk station doen kunt, met name het bijplaatsen. En als je er nu materieel mee bespaarde, maar dat is gezien de spitsbewegingen helemaal niet het geval.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

17-10-2012 22:49:39
ZJ37
ZJ37
We gaan het allemaal meemaken en gaat het niet goed lopen dan is er vast wel een wijsneus die gaat bedenken dat het beter in Amr kan.  

17-10-2012 23:05:13
sjoerd
sjoerd
Quote
Quote Naar mijn weten moet er op en rond empl Asd nog steeds in duwende situatie 25 km/h gereden worden met dit materieel. Lijkt me dus duidelijk waarom er geen ICR planmatig wordt ingezet rond Asd en dus niet in de 800 serie.

Moest dat omdat er toen nog 1:8 wissels en engelse wissels lagen in Amsterdam? Die zijn er aan de westzijde niet meer. Zijn ze er nog aan de oostzijde? Ik heb geen recente bvs-tekening.
 

17-10-2012 23:06:51
broek53
broek53
Op het oostelijk eiland liggen er nog een paar.  

17-10-2012 23:11:30
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (wo 17 okt 2012 22:46:19 https://somda.nl/forum/11041/p414835/): Voor Asd hebben mijn broeders van Ep Asd, later VV-rayon Asd, in de strijd tegen Ep 4, Ep 5


Off topic: Eh...VV-rayon, Ep 4 en Ep 5....Help me even...
 

17-10-2012 23:11:32
oranjebank
oranjebank
Dus helemaal geen MAT64 in de 6800?

Straks alleen nog in de 6900 en nog 5200/6400 ? En nog wat her en der Vtjes?
 

17-10-2012 23:17:49
Iceman
Iceman
5500 ook toch?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

17-10-2012 23:41:17
mren
mren
Quote
BGM104 (wo 17 okt 2012 23:11:30 https://somda.nl/forum/11041/p414846/):
Quote
broek53 (wo 17 okt 2012 22:46:19 https://somda.nl/forum/11041/p414835/): Voor Asd hebben mijn broeders van Ep Asd, later VV-rayon Asd, in de strijd tegen Ep 4, Ep 5


Off topic: Eh...VV-rayon, Ep 4 en Ep 5....Help me even...

Ep = dienst van exploitatie
 

18-10-2012 06:56:12
dvdhoven
dvdhoven
Heel kort door de bocht, Ep was wat nu NSR heet. Ep verzorgde de uitvoerende dienst, toen transport genoemd. Maar het omvatte meer dan nu NSR, oa verkeersleiding en treindienstleiding viel ook onder Ep.
Ep 4, Ep 5 waren planningsafdelingen van Ep, wat nu NSR Logistiek heet.


Dick van den Hoven
 

18-10-2012 12:11:04
MCNAlkmaar
Splitsen en combineren te Asd hebben ze verzonnen zodat Amr met 2 ret diensten af kan in plaats van de 4 nu, en (nog belangrijker) met zo weinig rangeerbewegingen in Amr kan de rangeerlocatie makkelijk opgeheven worden.
Men kijkt niet meer naar de reizigers, maar alleen naar de interne kant. Ga in Asd maar eens een treinstel leeghalen die daar achterblijft met al die toeristen.
Leuke klus en daarom de aansluiting op de treinstellen missen die wel doorgaan.
Dat word een leuke boel.
Maar dit is gewoon een ordinaire maatregel om de rangeerlocatie te Amr op te heffen en over te brengen naar Asd.


De groeten uit Schagen
 

18-10-2012 12:26:51
ZJ37
ZJ37
Het aftrappen/bijplaatsen gebeurt ma-vr overigens een paar keer per dag in Asd:

Aftrappen bij: 820, 826, 828 en 830.
Bijplaatsen: 857, 861, 863, 865.
 

18-10-2012 12:46:44
Iceman
Iceman
En de 859 komt wel dubbel uit Amr, of rijdt deze met een los stel?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

18-10-2012 12:57:01
abcde
abcde
Quote
daniel81 (wo 17 okt 2012 14:40:16 https://somda.nl/forum/11041/p414709/): De planning in Apd bruist wel van het optimisme, k vraag me af hoelang dat goed gaat.
Zowel de 7000 als de IC's naar de Randstad komen aan op spoor 1. Momenteel zit daar 6 minuten tussen, dat worden er straks slechts 4. Als ik zie hoevaak nu al de IC naar het westen vertraging oploopt doordat de 7000 op spoor 1 in de weg staat, zie ik dat somber in....

Is het mogelijk om de stopper 7000 ook op spoor 3 te laten wachten, net als de 17800 naar Zutphen ?

De 17800 naar Zutphen vertrekt om .05 en .35, de 7000 komt om 08. en .38 aan.
Het vertrek van de 7000 .24 en .54 valt wel samen met de aankomst van de 17800.
Het zou mooi zijn wanneer de 17800 via spoor 2 op het westelijk deel van spoor 3 kan binnenkomen.

Zo blijven spoor 1 en 4 beschikbaar voor de doorgaande IC's.

Laatst bewerkt door abcde op 18-10-2012 15:31
 

18-10-2012 13:24:07
robbertc
robbertc
Quote
Iceman (do 18 okt 2012 12:46:44 https://somda.nl/forum/11041/p414918/): En de 859 komt wel dubbel uit Amr, of rijdt deze met een los stel?
Dubbel uit Amr.
 

18-10-2012 13:46:33
ZJ37
ZJ37
Kennelijk is er wel VIRM IV over want het stel dat in 859v rijdt doet in de ochtend helemaal niks.  

18-10-2012 14:37:19
koosmat64
koosmat64
Quote
oranjebank (wo 17 okt 2012 23:11:32 https://somda.nl/forum/11041/p414847/):
Straks alleen nog in de 6900 en nog 5200/6400 ? En nog wat her en der Vtjes?

De planning voor 2012 is zo ver ik weet als volgt:
-5200/6400/6900/5500 geheel.
-4400/9600/27900 2 setjes.

Laatst bewerkt door koosmat64 op 18-10-2012 14:37
 

18-10-2012 14:51:19
ZJ37
ZJ37
* Slag 27920/57 en 27922/55 met 2x Plan V. De slag 27924/27959 met een ICM IV.
* 6900 2 omlopen met elk 1 losse Plan V. Trein 6992 zelfs als IC retour (20885). De spitsomloop gaat in de avond ook de IC 23500 in: 23576/80/69/84/73/88/77/81.
* Volgens mij gaat het weer mis met de beruchte 4422 die lang slecht nieuws was in Wc: die gaat weer naar 2x Plan V (tegen 2x SGM III nu). 4420 moet het zelfs met een los V-tje doen (tegen SGM III nu).
* Ook een aantal omlopen MDDM in de 9600/4400, 4 stuks.
* De slag 5222/5221 kan per 9 december blijkbaar ook weer met een stel minder en gaat van 3x naar 2x Plan V.
 

18-10-2012 15:04:06
abcde
abcde
Worden hierbij ook de plan V van Zl - Emmen ingezet ?  

18-10-2012 15:13:07
ZJ37
ZJ37
Voor Plan V zijn 40 diensten, waarvan 26 diensten daadwerkelijk 'rijdende' diensten zijn. En als die 950-965 blijven rijden dan zullen vast ook overal worden ingezet waar ze voorzien zijn.  

18-10-2012 15:15:16
ZJ37
ZJ37
Misschien nog wel aardig: de poetsslag Ehv-Gvc/Bkh met 3 Plan V's blijft ook vanaf december rijden: za 80439 Ehv 11.23 - Gvc 13.11 en zo 80440 Gvc 20.50 - Ehv 22.25 uur.  

18-10-2012 17:30:00
koosmat64
koosmat64
Quote
ZJ37 (do 18 okt 2012 14:51:19 https://somda.nl/forum/11041/p414941/): (20885). De spitsomloop gaat in de avond ook de IC 23500 in: 23576/80/69/84/73/88/77/81.
* Volgens mij gaat het weer mis met de beruchte 4422 die lang slecht nieuws was in Wc: die gaat weer naar 2x Plan V (tegen 2x SGM III nu). 4420 moet het zelfs met een los V-tje doen (tegen SGM III nu).

Hoe doen ze het in het weekend dan met de 23500? Gaat hij dan ook gewoon met Plan-V rijden of niet?
Verder denk ik als ik dit zie de 4400 weer een groot feest gaat worden..
 

18-10-2012 19:14:34
sjoerd
sjoerd
Quote
abcde (do 18 okt 2012 12:57:01
De 17800 naar Zutphen vertrekt om .05 en .35, de 7000 komt om 08. en .38 aan.
Het vertrek van de 7000 .24 en .54 valt wel samen met de aankomst van de 17800.
Het zou mooi zijn wanneer de 17800 via spoor 2 op het westelijk deel van spoor 3 kan binnenkomen.
Zo blijven spoor 1 en 4 beschikbaar voor de doorgaande IC's.

Tja, leuk plan. Maar in plaats van het terugleggen van een wisselverbinding die daar tussen spoor 2 en 3 vroeger inderdaad lag, worden te Apeldoorn zowat alle huidige sporen en wissels opgebroken, behalve spoor 1 en 3 en een keergelegenheid voor de stopper uit Zutphen. Robuust maken heet dat.
 

18-10-2012 20:14:11
daniel
daniel
4420 met losse V is gegarandeerd achterblijvers vanaf Wc, misschien al eerder zelfs. 4422 met twee tweetjes is ook echt te krap. Ongelofelijk hoe men dit soort dingen toch steeds weer weet klaar te spelen. De op de 4420 kerende 4425 krijgt er in Nm een stelletje bij, of hopelijk twee?
Wat een contrasten in de ochtendspits, van losse V tot een MDDM :-/
 

18-10-2012 20:47:21
daniel81
daniel81
Quote
abcde (do 18 okt 2012 12:57:01 https://somda.nl/forum/11041/p414920/):
Quote
daniel81 (wo 17 okt 2012 14:40:16 https://somda.nl/forum/11041/p414709/): De planning in Apd bruist wel van het optimisme, k vraag me af hoelang dat goed gaat.
Zowel de 7000 als de IC's naar de Randstad komen aan op spoor 1. Momenteel zit daar 6 minuten tussen, dat worden er straks slechts 4. Als ik zie hoevaak nu al de IC naar het westen vertraging oploopt doordat de 7000 op spoor 1 in de weg staat, zie ik dat somber in....

Is het mogelijk om de stopper 7000 ook op spoor 3 te laten wachten, net als de 17800 naar Zutphen ?

De 17800 naar Zutphen vertrekt om .05 en .35, de 7000 komt om 08. en .38 aan.
Het vertrek van de 7000 .24 en .54 valt wel samen met de aankomst van de 17800.
Het zou mooi zijn wanneer de 17800 via spoor 2 op het westelijk deel van spoor 3 kan binnenkomen.

Zo blijven spoor 1 en 4 beschikbaar voor de doorgaande IC's.


Zoals Sjoerd al zei, kun je niet van spoor 2 om spoor '3b' heen rijden, behalve door kop te maken en terug te steken maar dat is wel weer erg overdreven
De oplossing is simpeler: de 7000 op spoor 3 binnen laten komen en de 17800 op spoor 4 afwikkelen.
Betekent wel dat de 1500 uit Amf sloom en slingerend op spoor 3 moet binnenkomen dus er iets langer over doet.
 

18-10-2012 21:41:26
wadloper96
wadloper96
Quote
daniel (do 18 okt 2012 20:14:11 https://somda.nl/forum/11041/p415003/): 4420 met losse V is gegarandeerd achterblijvers vanaf Wc, misschien al eerder zelfs. 4422 met twee tweetjes is ook echt te krap. Ongelofelijk hoe men dit soort dingen toch steeds weer weet klaar te spelen. De op de 4420 kerende 4425 krijgt er in Nm een stelletje bij, of hopelijk twee?
Wat een contrasten in de ochtendspits, van losse V tot een MDDM :-/
Waarom gaat de serie 4400 met een losse V rijden? Zoz achterblijvers en er zijn Mat'64 genoeg.


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P
 

20-10-2012 18:28:24
maurits
maurits
Nog even een vraagje wat me net te binnen schoot toen ik in Asd in de trein stapte, waar gaat de IC-Berlijn vanaf 9 december keren in Amsterdam?

Mogelijkheden:
- Loc omlopen/wisselloc aankoppelen en naar de Meer?
- Westelijk eiland?
- Leeg door naar de Zaanstraat en dan naar de Meer?
- Haarlem?
- Of nog iets anders?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

20-10-2012 18:30:22
dennistd
dennistd
Een blik op de treinnummerlijst levert mij de series 70140 en 70240 op, die Asd-Aswplz v.v. rijden met als omschrijving 'Ledig Mat IC Berlijn'. Dat lijkt me vrij duidelijk  

20-10-2012 18:32:01
bart84
Moderator
bart84
In de treinnummerlijst vind ik:
70140-70149
70240-70249
70340-70349
Allen Asd-Aswplz t.b.v. IC-Berlijn.
Dus deze wordt op de Zaanstraat schoon gemaakt.


Mvg. Bart
 

20-10-2012 18:50:19
dennistd
dennistd
Er staat trouwens een nieuwe versie van de treinnummerlijst online met deze verschillen (17-10-2012 tov 09-07-2012):

Nieuw:
Trein 12199 als IC Asd-Hlm-Gv-Rtd
Treinen 27408-27417 als SPR Asd-Asb v.v. met omschrijving 'Extra treinen agv onttrekkingen Asb'

Ook nieuw zijn een aantal treinen met omschrijving 'winterhard spoor':
Trein 22695 als SPR Ass-Asd
Trein 24899 als SPR Asd-Ass
Trein 25484 als SPR Ass-Asd
Trein 26378 als SPR Ass-Asd

Verdwenen:
Serie 30500 van Connexxion (ST Ah-Zv, was al niet in gebruik)
 

22-10-2012 11:50:28
treinjoop
treinjoop
Quote
maurits (za 20 okt 2012 18:28:24 https://somda.nl/forum/11041/p415353/): Nog even een vraagje wat me net te binnen schoot toen ik in Asd in de trein stapte, waar gaat de IC-Berlijn vanaf 9 december keren in Amsterdam?

Mogelijkheden:
- Loc omlopen/wisselloc aankoppelen en naar de Meer?
- Westelijk eiland?
- Leeg door naar de Zaanstraat en dan naar de Meer?
- Haarlem?
- Of nog iets anders?



Mijn optie:

Keren op spoor 15. De achterblijvende loc rijdt naar het oostelijke opstelspoor gelegen aan spoor 15 en wacht op de volgende rijtuigen uit Berlijn. Dan rijdt deze weer terug om de IC Berlijn te gaan rijden. De achterblijvende loc... enz.
 

22-10-2012 11:52:34
treinefan
treinefan
Quote
bart84 (za 20 okt 2012 18:32:01 https://somda.nl/forum/11041/p415355/): In de treinnummerlijst vind ik:
70140-70149
70240-70249
70340-70349
Allen Asd-Aswplz t.b.v. IC-Berlijn.
Dus deze wordt op de Zaanstraat schoon gemaakt.


Volgens dit bericht wordt het de Zaanstraat.
 

22-10-2012 13:40:26
Bert13
Bert13
Het is dan ook veel makkelijker om spoor 15 in de tussentijd vrij te houden


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

31-10-2012 21:11:22
michaben
michaben
Op de site van ProRail staat in een document over de bediening van Leidsche Rijn een overzichtje van de materieelinzet aldaar welke ik hier nog niet voorbij heb zien komen:

500 - 10 bakken VIRM
1700 - 10 bakken ICM
2000 - 8 bakken VIRM
2800 - 6 bakken VIRM
12500 - 9 bakken ICM

4000 - 8 bakken SLT
6100 - 4 bakken DDZ (medio 2013)
8800 - 6 bakken VIRM
9800 - 8 bakken SLT

Uiteraard zal de samenstelling gedurende de dag afwijkend zijn, ik neem aan dat men hiermee de maximale inzet in de spits bedoeld, aangezien dat bij een capaciteitsknelpunt vaak de bepalende factor is. Opvallendste vind ik DDZ als sprinter Utrecht - Woerden, is dit daadwerkelijk de bedoeling?
 

31-10-2012 21:18:38
fred67nl
fred67nl
Heb je ook een link??


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

31-10-2012 21:21:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik hoop niet dat het de maximale inzet in de spits is. In de huidige 12561 + 561 rijden totaal 16 bakken IRM. In drgl 2013 heb je op die tijd de nieuwe 12561 en dat gaat echt niet in 9 bakken ICM passen tussen Ut en Amf.
Hooguit tussen Amf en Zl zullen die treinen echt rustiger worden doordat een deel van de stroom via de Hanzelijn gaat, maar die route nemen reizigers Ut -> Zl natuurlijk niet.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

31-10-2012 22:11:11
guuglurg
guuglurg
Pagina 5 van dit document dus: http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteitsverdeling/knelpuntenincapaciteit/Documents/Capaciteitsanalyse_Utrecht_Leidsche_Rijn.pdf  

01-11-2012 00:10:06
AgentX
AgentX
Wanneer wordt eigenlijk de serie 6100 geintroduceerd? Ik zie in de reisplanner slechts 4 treinen Ut-Wd, namelijk 2x 8800 en 2x 9800.  

01-11-2012 00:23:14
broek53
broek53
Quote
daniël_ddr (wo 31 okt 2012 21:21:42 https://somda.nl/forum/11041/p417177/): Ik hoop niet dat het de maximale inzet in de spits is. In de huidige 12561 + 561 rijden totaal 16 bakken IRM. In drgl 2013 heb je op die tijd de nieuwe 12561 en dat gaat echt niet in 9 bakken ICM passen tussen Ut en Amf.
Hooguit tussen Amf en Zl zullen die treinen echt rustiger worden doordat een deel van de stroom via de Hanzelijn gaat, maar die route nemen reizigers Ut -> Zl natuurlijk niet.
Aan de aard van het document te zien, gaat het om de gehanteerde rijtijden in de dienstregeling en is elke overeenkomst met enige concrete materieelinzet een kwestie van louter toeval.
 

01-11-2012 07:23:45
tochjo
tochjo
Quote
AgentX (do 01 nov 2012 00:10:06 https://somda.nl/forum/11041/p417194/): Wanneer wordt eigenlijk de serie 6100 geintroduceerd? Ik zie in de reisplanner slechts 4 treinen Ut-Wd, namelijk 2x 8800 en 2x 9800.

Medio 2013.
 

01-11-2012 10:08:28
FST
FST
Rover Afdeling Leiden is zeer ontevreden over de nieuwe dienstregeling tussen Leiden en Den Haag: http://www.alphen.com/roverleiden/nieuwsbericht/ns_traject_leiden_den_haag_in_2013
Deze kritiek is zeer terecht!

Laatst bewerkt door FST op 01-11-2012 10:08
 

01-11-2012 10:23:35
Klaasje
Klaasje
Er zitten twee kanten aan. Aan de ene kant is het zo dat op relatief de korte afstand de dienstregeling minder mooi wordt maar aan de andere kant is er nu bijvoorbeeld wel een snellere verbinding naar het Noorden van het land.

In Flevoland speelt een beetje hetzelfde. Doordat intercity's naar Schiphol sprinters gaan inhalen neemt het aantal reismogelijkheden in het uur naar Duivendrecht en verder af. Ook verdwijnt de IC-stop in Almere Buiten. Daartegenover staat wel de fors snellere verbinding naar het Noorden. Nu is in het Flevolandse geval het voordeel veel groter dan in het geval van Leiden maar het is maar even om aan te geven dat je nou eenmaal niet iedereen blij kunt maken met een nieuwe dienstregeling terwijl wel grote verbeteringen in zitten.
 

01-11-2012 11:02:35
RoelZ1
RoelZ1
Rover spreekt over 22-8 en 25-5 liggingen. Die zie ik niet hoor. In de reisplanner staan 10-20 liggingen richting Gvc en 22-8 liggingen richting Ledn (10-20 bij aankomst). Overigens valt er in het 20 minutengat een Sprinter, waardoor er de facto een 10' dienst ontstaat. Ook het half uur wachten als je de aansluiting 5700-2600 mist geldt natuurlijk alleen als je naar Roosendaal of verder wilt. Tot Ddr rijdt er nog een 2200.  

01-11-2012 13:54:12
mhlvdijk
mhlvdijk
Quote
Klaasje (do 01 nov 2012 10:23:35 https://somda.nl/forum/11041/p417230/):
In Flevoland speelt een beetje hetzelfde. Doordat intercity's naar Schiphol sprinters gaan inhalen neemt het aantal reismogelijkheden in het uur naar Duivendrecht en verder af. Ook verdwijnt de IC-stop in Almere Buiten. Daartegenover staat wel de fors snellere verbinding naar het Noorden. Nu is in het Flevolandse geval het voordeel veel groter dan in het geval van Leiden maar het is maar even om aan te geven dat je nou eenmaal niet iedereen blij kunt maken met een nieuwe dienstregeling terwijl wel grote verbeteringen in zitten.


Dat ben ik niet met je eens. Het aantal reizigers vanuit Almere dat naar Amsterdam reist is niet in verhouding met de enkele reiziger die naar Zwolle en/of verder moet. Daarnaast is voor de reis naar Amsterdam de auto niet altijd een optie (file) terwijl je richting Zwolle ook per auto prima uit de voeten kan.
 

01-11-2012 14:40:03
broek53
broek53
Dan had je de Hanzelijn niet aan moeten leggen, lijkt mij.  

01-11-2012 15:06:04
treinjoop
treinjoop
Uiteindelik draait de aanleg van de Hanzelijn ook niet om Almere en Lelystad, maar in eerste instantie voor de verbinding tussen Amsterdam/Schiphol en Zwolle/Groningen/Leeuwarden. Daarnaast is het voor reizigers vanuit Leiden en Den Haag een snellere verbinding en kunnen de Gooi- en Veluwelijn worden ontlast (in aantal reizigers en niet in aantal treinen). Dat reizigers vanuit Almere en Lelystad nu sneller per trein richting Zwolle en verder kunnen is een leuke bijzaak.

Tussen Leiden en Den Haag gaan niet minder treinen rijden maar in een scheve tijdsligging. Vervelend voor hen die hun reis niet plannen maar daar houd het wel op.

Zoals al eerder gezegd kun je niet iedereen blij maken.
 

01-11-2012 15:16:08
broek53
broek53
Overigens is die ongelijke verdeling het gevolg van het failliet van de corridorgedachte (of de uitwerking) vwb Leiden, maar dat lichtelijk terzijde.  

01-11-2012 15:28:13
maurits
maurits
Quote
FST (do 01 nov 2012 10:08:28 https://somda.nl/forum/11041/p417227/): Rover Afdeling Leiden is zeer ontevreden over de nieuwe dienstregeling tussen Leiden en Den Haag: http://www.alphen.com/roverleiden/nieuwsbericht/ns_traject_leiden_den_haag_in_2013
Deze kritiek is zeer terecht!


Sorry hoor, maar dat is regelrechte onzin... Zie het commentaar wat ik onder dit bericht (http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/leidenenregio/article18712663.ece/Leidse-reiziger-dupe-van-Hanzelijn) in het Leidsch Dagblad geplaatst heb.

Quote
reactie op bericht in het Leidsch Dagblad:
Ik las de kop en inleiding van dit stukje en dacht even dat er voortaan nog maar 1 trein per uur tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal zou rijden.

Als je echter in de reisplanner kijkt, dan zie je nu in de huidige dienstregeling:
Leiden Centraal naar Den Haag Centraal
Vertrek .02 Sprinter reistijd 17 minuten
Vertrek .10 IC reistijd 12 minuten
Vertrek .17 Sprinter reistijd 17 minuten
Vertrek .25 IC reistijd 12 minuten
(dit patroon herhaalt zich ieder half uur)

Dat wordt vanaf 9 december:
Leiden Centraal naar Den Haag Centraal
Vertrek .05 IC reistijd 12 minuten
Vertrek .15 Sprinter reistijd 17 minuten (deze trein vertrekt tegelijk met de IC, je kunt dus beter de IC van .15 nemen).
Vertrek .15 IC reistijd 11 minuten
Vertrek .25 Sprinter reistijd 17 minuten
(ook dit patroon herhaalt zich ieder half uur)

OK, je hebt een iets mindere verdeling van treinen over het uur. Met name de IC's hadden iets beter gespreid kunnen rijden. Maar is dit nou zo'n ontzettend drama? Er blijven 6 verbindingen per uur rijden, er zijn weinig trajecten in Nederland waar zo frequent treinen rijden. Dit lijkt me zeker een verbinding waar goed mee te leven valt.

De nieuwe dienstregeling biedt echter ook voordelen voor Leiden, met name voor lange-afstandsreizigers:
- Directe verbindingen met Almere, Lelystad, Zwolle, Groningen/Leeuwarden ieder half uur. De reistijden naar Zwolle en verder zijn zo'n 20 minuten korter.
- Extra overstapverbindingen naar Utrecht, het wordt in veel gevallen mogelijk om via Den Haag Centraal of Schiphol te reizen als je net de IC via Alphen aan den Rijn gemist hebt.
- Twee keer per uur een directe verbinding naar Roosendaal en de rest van Zeeland (nu zal die markt niet zo groot zijn, maar toch is het handig voor de Zeelandgangers).
- Weer een goede spreiding van treinen tussen Leiden en Schiphol op de late avond en vroege ochtend. Niet meer de Sprinter en vlak daarachter de IC en vervolgens bijna een half uur niks.

Ik heb begrip voor de forenzen die voortaan iets scherper op hun klokje moeten kijken, maar "een grote verslechtering" is zwaar overdreven.




Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)