Utrecht Centraal is deze week niet alleen het grootste station van Nederland, maar ook een Glampingterrein. Elf studenten die meedoen aan de UIT-week (Utrechtse Introductieweek) reageerden op onze online-oproep en hebben hier een plek gevonden om te overnachten. Tot en met donderdag 15 augustus staan de tentjes in de stationshal.Deze Glamping is speciaal voor studenten die ver weg wonen en vanaf september gaan studeren in de Domstad. Met de actie willen we studenten verwelkomen in hun nieuwe stad en ze helpen aan een slaapplek tijdens de Introductieweek. Op de Glamping kunnen ze elkaar alvast ontmoeten. Veel studenten komen van ver en reizen straks dagelijks met de trein om te studeren. Glamping betekent natuurlijk ‘glamorous camping’ en glamorous is het geworden! De tentjes hebben geen last van vervelende weersinvloeden zoals regen en wind. Daarnaast zijn de luchtbedden al opgeblazen en krijgen alle kampeerders een conducteurs-dekbed. Elke ochtend is er een ontbijtje en op dinsdag is er nog een muzikale verrassing.(bericht gaat verder onder de foto's)11 studentenDe 11 studenten die overnachten op Utrecht Centraal hebben allemaal hun eigen redenen om te willen kamperen op het station. “Ik kom oorspronkelijk uit Uganda en ik vind het heel leuk om in Nederland te zijn”, zegt Arthur (22) uit Delft. “Ik denk dat de Glamping een goede basis is om nieuwe mensen te leren kennen."Voor Judith (17) uit Venhuizen en Veronique (17) uit Wassenaar is Utrecht Centraal een bijzonder plek. Samen werden zij uitgekozen voor een jongerenreis naar Duitsland en daar bij gastouders te verblijven. “Op Utrecht Centraal hebben we elkaar toen ontmoet en de eerste trein gepakt”, zegt Veronique. “Wassenaar en Venhuizen liggen ver van Utrecht. Het is dus niet ideaal om op en neer te moeten reizen”, zegt Judith. “En we zouden het avondprogramma ook graag mee willen maken”, vult Veronique aan.Asia (23) is Italiaans en gaat in Utrecht studeren. “Het is lastig om een slaapplaats te vinden, dus ik was al van plan om te gaan kamperen. Toen ik dit zag dacht ik: ‘It is meant to be’!” Ook Fenne uit Lekkerkerk is 17. Zij stuurde haar aanmelding vanaf haar vakantieadres in Spanje. "Hier is alles verzorgd, maar dat gaat veranderen.” Ze wordt eind september pas 18 en dat is een probleem. “Studentenhuizen zijn allemaal 18+. Dus geen kamers en geen plek. Dus is mijn droomlokatie nu Utrecht Centraal!"Olivier (19) uit Berlicum gaf zich op samen met zijn vriendin Mirre (18) uit Rosmalen. “We gaan allebei in Utrecht studeren en de Glamping is dan lekker dichtbij. En het is erg gaaf!” Mirre haakt pas dinsdag aan op de Glamping. “Ik heb dinsdagochtend het praktijkexamen voor mijn rijexamen.”AchterhoekDe Achterhoek is goed vertegenwoordigd op de Glamping. Noa (23) komt uit Lichtenvoorde. “Ik heb mijn bachelor in een andere stad gedaan, dus ben nieuw in Utrecht.” Ze was naarstig op zoek naar een slaapplek omdat iedere dag op en neer reizen naar de Achterhoek geen optie is. “En dit is al een fantastische plek om nieuwe mensen te leren kennen.” Ook Otto (18) komt uit de Achterhoek. “Ik woon in Doetinchem en de laatste trein rijdt dan rond negen uur. Ik wil echt wel langer blijven”, was zijn logische reden. Feline (17) woont in Winterswijk en komt dus ook uit de Achterhoek. Voor haar is de afstand de belangrijkste reden. “Anders moet ik elke dag op en neer naar Winterswijk. NS rijdt daar niet eens, dus die reis is best wel lang.”Romy (19) woont net over de grens bij Tilburg in België. “Als ik naar Utrecht zou moeten gaan voor de Introductie moet ik fietsen, de bus nemen en twee keer overstappen in de trein. Dus toen ik de Glamping zag, leek me dit erg leuk! En zo hoop ik al vrienden te maken voor het schooljaar echt begint.”