Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 1 september 2014
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 1 september 2014
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
06-08-2014 10:47:55
martw
martw
Waarom wachten we niet met z'n allen gewoon af en gaan gewoon kijken wat voor materieel er op welke tijdstippen langs komt rijden?
Ik geloof dat de materieelinzet voor de 2000/8800 in dit topic nu al 6x is opgesomd (ik ga het ook niet nóg een keer doen), de precieze uitwerking ervan gaan we over een maand ervaren...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-08-2014 11:01:05
NS1707
NS1707
Een maand is zo voorbij dus ik wacht wel rustig af, ik kan alles checken in Bdg.  

13-08-2014 17:29:41
michaben
michaben
De bronbestanden van de statische reisinformatie zijn vandaag bijgewerkt met het nieuwe wijzigingsblad. Hoewel materieelinzet hier niet in zit, zitten wel de vertrek- en aankomstsporen erin, wat in combinatie met het feit dat alle VIRM8 treinen in de 8800 vanaf Ledn4a moeten vertrekken een lijstje oplevert met welke treinen er met VIRM8 gepland staan: 8812/8823, 8814/8825, 8826/8837 en 8860/8871.

Nog wat meer verlengingen: 12518 en 12526 naar 10 bakken (nu respectievelijk 7 en 8), de 12537 naar 7 bakken (ipv solo viertje), en tussen Zl en Lw worden er bij veel minder treinen een stel afgetrapt (nu nog bij bijna de helft) en gaat een flink deel met ICM7 rijden zover ik zo snel kan zien. Op het eerste oog zie ik in ieder geval flink wat treinen die verlengd zijn.
 

14-08-2014 00:47:40
Pim530
Pim530
De 12526 komt dus weer op de sterkte van voor de zomer, en die was toen ook hard nodig. Dat gematigde aftrappen is wel interessant en zeker klantvriendelijk, hoewel qua capaciteit niet altijd noodzakelijk. Op dit moment krijgt het doorgaande losse stel vaak zijn oude 'vriendje' terug in Zwolle terwijl 7 bak geen extra HC kost, goeie zet dus. Wordt er richting Groningen eigenlijk ook minder afgetrapt? Daar ontstaan na Zl nog wel eens serieuze capaciteitsproblemen namelijk.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-08-2014 01:08:59
scooter
scooter
Ik merk deze week dat er nu al wijzigingen zijn doorgevoerd,zoals de 13600 1 minuut later uit Bd en Gz,en ik signaleer ook al DDZ6 in de 3600.Loopt dus al vooruit op 1 sept  

15-08-2014 01:16:47
maxje
maxje
De 5200 is te Tb ook weer aansluiting gaan bieden op de 3600 richting Bd. Deze vertrekt weer om .07 en .37 te Tb.  

15-08-2014 01:18:49
BGM104
BGM104
De wijziging van de 13600 heeft te maken met de nieuwe fasering van NSP Breda en die start inderdaad al eerder dan de ingangsdatum van het wijzigingsblad  

15-08-2014 16:31:03
mtlx
mtlx
De veranderingen qua materieelsamenstellingen zouden al vanaf maandag aanstaande moeten ingaan, begreep ik vandaag.  

15-08-2014 17:15:22
michaben
michaben
Daar lijkt het inderdaad op ja, gezien de vele gewijzigde spoorfasen in de reisplanner vanaf maandag. Dus waarschijnlijk maandag al DDZ6 in de 8800 en langere treinen her en der.  

15-08-2014 17:46:30
jordy94
jordy94
In de 3600 gisteren een DDZ6 stel minder. Ik betwijfel of ze al vast gaan rijden..  

15-08-2014 17:55:27
martijn
martijn
Haha heel spannend inderdaad! Alsof materieel zodra het is ingepland altijd volgens plan rijdt...  

30-08-2014 19:56:33
marciekemp
marciekemp
Het lijkt er vooralsnog op dat er niet gelijk met ingang van maandag (1 sept) DDAR ingezet zal gaan worden er is nog vrij weinig beweging rond dit onderwerp.....  

30-08-2014 20:08:39
Bert13
Bert13
Dat was op zich al bekend in de zin dat daarom 5 DDZ4'tjes nog niet verlengd gaan worden. DDAR laat inderdaad nog even op zich wachten.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

01-09-2014 22:01:22
broek53
broek53
De claim van NS dat er 6000 meer zitplaatsen ingezet worden dan vorige herfst
in getallen:
September 2014 vergeleken met oktober 2013 ():
46(48) IC4, 81(83) IC3, 92(88) VIRM4, 70(70) VIRM6, 28(34) DDZ4, 13(0) DDZ6, 42(37) plan V, 56 (50) SGM3, 27(27) SGM2, 66(62) SLT4, 55(53) SLT6, 19(19) DM'90, 0(10) TD10, 11(7) TD7.
 

01-09-2014 22:35:41
gummbahla
gummbahla
Ik kom met een natte-vinger berekening dan uit op zo'n 4200 extra zitplaatsen (incl. klapstoeltjes). Nog steeds een paar plaatsen extra, maar toch bijna de helft minder dan werd verkondigd.
De toename in DDZ, TD7 en SGM3 (+9261 plaatsen) en de afname in TD10 en ICM (-9110 plaatsen) heffen elkaar trouwens zo goed als op. De netto-groei in zitplaatsen is dus ongeveer 4 x VIRM-IV, 5 x Plan-V, 4 x SLT-IV, 2 x SLT-VI.
 

01-09-2014 22:45:03
michaben
michaben
Dat getal van 6000 komt uit het voorstel van juli, toen ging men nog uit dat DDAR in september zijn herintrede zou doen, en het laatste DDZ dus verlengd kon worden. Men is 'vergeten' het getal naar beneden te corrigeren toen DDAR vertraging opliep.  

01-09-2014 22:56:25
ZJ37
ZJ37
En als alles nu ook keurig volgens samenstelling rijdt, zijn we al een eindje op weg.  

01-09-2014 23:55:01
Iceman
Iceman
Als al het op papier beschikbare materieel ook echt beschikbaar is en niet defect aan de kant staat zal dat al een stuk makkelijker gaan. Vooral in de Sprinter sferen is het de eindjes aan elkaar knopen en redden wat er te redden valt. Alle losse stellen (SLT6/SGM3) in ieder geval in de goede omloop, etc.

Laatst bewerkt door Iceman op 01-09-2014 23:56


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

02-09-2014 00:03:13
broek53
broek53
Ik moet wel glimlachen om 56 diensten voor SGM3 bijvoorbeeld. Zo'n inzet heeft SGM nog nooit gehaald, in ieder geval niet voor langer dan twee dagen achter elkaar.  

02-09-2014 00:12:51
Iceman
Iceman
Haha, dat spul lijkt soms als zand tussen je vingers door te glippen ja. Altijd een uitdaging om, naast de losse stellen, in elk setje van 2/3 stellen SGM in ieder geval een 3 te krijgen en als dat niet kan een DDZ (zie 5812/25/etc vandaag) of 2 stellen SLT te regelen.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

08-09-2014 14:16:07
treinfan
treinfan
En de bekende lijsten: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2014.htm  

08-09-2014 16:54:42
Bert13
Bert13
Waarvoor opnieuw mijn dank!  

08-09-2014 16:58:43
mdj
mdj
De basisspooropstelling van Apd is aangepast:
-Ook de 1600/1700 ri Amf vertrekken van spoor 1 (was 3)
-De 7000 keert op spoor 3 (was 1)
-De 17800 keert op spoor 4 (was 3)
-De 140/1500 naar Dv vertrekt vanaf spoor 3. (was 4)


Alleen jammer dat zowel de NS-vertrekstaten als de Arriva-vertrekstaten niet zijn aangepast. (einddatum vertrekstaten van 31 augustus)

Overigens snap ik niet waarom: de 140/1500 komen zo langzamer binnen en Arriva zal toch echt moeten wachten tot de 140/1500 bij Apda is.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

08-09-2014 17:04:40
daniel81
daniel81
Ook wel iets opvallends: sinds dit wbl (althans dezelfde datum als start wbl) is het spoorgebruik in Apd compleet omgegooid: alleen de IC naar Asd en de IC naar Es vertrekken nog van hun oorspronkelijke spoor.
1600/1700>Amf nu van spoor 1 ipv 3, 140/1500>Dv spoor 3 ipv 4 (inclusief extra geslinger in de wisselstraten wat vooral bij binnenkomst tijdrovend en niet erg comfortabel is), 7000 aankomst en vertrek van spoor 3 (zonder tailtrack) en 17800 aankomst en vertrek van spoor 4 (was 3)
Voordeel voor NS is dat de tailtrack van de 7000 eruit is en het personeel van de 7000 een interessantere plek heeft (met koffie %08%) voordat de terugreis begint, en de overstap Amf>7000 weer altijd cross platform is.
Maar de grootste winst in de praktijk zal denk ik zijn dat een vertraagde 140 uit Duitsland, die achter de 7000 beland is, er nu sneller omheen kan (dit fenomeen doet zich meerdere keren per dag voor...).

Edit mdj typt in precies dezelfde tijd hetzelfde verhaal

Overigens zijn sommige vertrekstaten wel aangepast, maar niet allemaal. Arriva inderdaad niet.

Voordeel voor de reiziger is ook dat alle treinen naar de Randstad van hetzelfde spoor vertrekken. Nadeel dan weer de tragere rijwegen, zowel van de binnenkomende 140/1500 als van de vertrekkende 1600/1700 (die al erg krap in z'n jasje zit)

Laatst bewerkt door daniel81 op 08-09-2014 17:07
 

08-09-2014 19:11:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Zit die 1600/1700 echt zo krap in z'n jasje? Ik heb zo'n beetje elke ochtendspits de 1718 vanaf Amf die daar over het algemeen gewoon op tijd binnenkomt (en incidenteel met +1, dus tegelijk met de 11618).
Afgelopen zomer stond die trein vrijwel dagelijks om 7.04 uur al met de deuren open langs het perron, dus een binnenkomst 3-4 minuten eerder dan gepland.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-09-2014 19:33:30
daniel81
daniel81
Wat ik meestal zie is dat de 1600/1700 uit Dv ruim in de 12/42 binnenkomt, waarna de vertrekprocedure op z'n vroegst pas ruim in de 13/43 ingezet kan worden, het eigenlijke moment van wegrijden is dan al ongeveer met het verspringen van de klok naar 14/44. Nu er ook nog over spoor 1 gereden wordt kan de mcn pas optrekken tot 130 vanaf ongeveer de Jachtlaan, da's enkele honderden meters later dan dat je via spoor 3 vertrekt.  

08-09-2014 20:57:15
Frontier
Frontier
De ICB vertrok altijd al van spoor 1 en heeft dezelfde 24 minuten tussen Apd en Amf. Flink gassen en strak tegen de ATB rijden en je bent met de ICB met gemak met -2 in Amf. %08% Dat moet voor de 1600/1700 bij vertrek vanaf spoor 1 in plaats van spoor 3 dan toch ook geen probleem zijn?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

08-09-2014 22:12:49
AJT
AJT
Wat jammer dat de 1600/1700 ri amf niet meer vanaf spoor 3 vertrekken, nu loop je bij vertraging het risico de trein naar Dv/es te missen die zes minuten later gaat.

Laatst bewerkt door AJT op 08-09-2014 22:22
 

08-09-2014 22:24:25
sfj
sfj
Waarom zou je dan gelijk de trein terug willen pakken? Het nut van die aansluiting ontgaat me volledig.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-09-2014 22:47:14
broek53
broek53
Nu dacht ik dat er een projectje of studie liep om het vertrekken van spoor 1 richting Amersfoort te versnellen, maar ofwel dat project bestaat niet meer, ofwel NS heeft er maar niet op gewacht.  

09-09-2014 08:19:38
V64
V64
Bij dit alles komt ook nog, dat het wachten voor de reiziger op spoor 1 een heel oncomfortabele toestand is. Er is weliswaar een overkapping, maar daar waaien wind en regen volop onderdoor, en wachtruimtes zijn er bijna niet. De AH-to-Go verbiedt het wachten zonder kopen.
Spoor 3 is door de aloude overkapping heel wat prettiger!
 

09-09-2014 08:22:20
AgentX
AgentX
Over welk station gaat het nu?  

09-09-2014 08:27:37
Bert13
Bert13
Het begon over het spoorgebruik in Apd.  

09-09-2014 14:07:03
fugazi
fugazi
Quote
V64 (di 09 sep 2014 08:19:38 https://somda.nl/forum/15146/p507546/): De AH-to-Go verbiedt het wachten zonder kopen.
Logisch. Het is een winkel, geen wachtruimte.
 

09-09-2014 16:46:47
AJT
AJT
Quote
sfj (ma 08 sep 2014 22:24:25 https://somda.nl/forum/15146/p507522/): Waarom zou je dan gelijk de trein terug willen pakken? Het nut van die aansluiting ontgaat me volledig.


Ik zei te Dld tegen je dat Dv-Apd in een halfuur heen en terug is te doen en zich daarom leent om ICM nummers te verkrijgen.
 

09-09-2014 16:50:04
sfj
sfj
Dat klopt maar dat hier gaan melden als nuttig is topicvervuiling en slaat helemaal nergens op. Het spoorbedrijf is er totaal niet voor om treinenspotters te faciliteren, anders dan wanneer deze van a naar b moeten.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

09-09-2014 16:57:58
Bert13
Bert13
Haha, op een knooppunt een aansluiting bieden op de tegentrein, wel heel origineel bedacht. Gelukkig bestaan die reizigers nauwelijks, zodat vervoerders er ook geen rekening mee hoeven te houden.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 1 september 2014
RailWiki.nl