Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Baureihe 186/TRAXX
RailWiki.nl
Ontwikkelingen eigen NS TRAXX'en
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
04-08-2015 20:04:32
aarclay
aarclay
Dat is 1000 kilometers storingsvrij rijden, voordat ze in de dienst mogen.
De ritjes naar het buitenland tellen niet mee omdat ze daar gesleept worden.


Choo choo.....
 

06-08-2015 01:37:43
kiekkiek
kiekkiek
Quote
michaben (di 04 aug 2015 19:28:06 https://somda.nl/forum/15484/p548042/):
Aan de andere kant, de NS heeft ze pas in 2016 allemaal nodig, tot die tijd moeten ze vooral kilometers maken om alle storingen eruit te halen.

Mijn auto is vanaf dag 1 storingsvrij. Waarom moet daarvoor een loc kilometers maken? Die Traxx locs zijn hun prototype status al lang gepasseerd.
 

06-08-2015 06:28:39
VIRMm1
VIRMm1
Een trein is wel iets complexer dan een auto  

06-08-2015 06:42:51
nohab
nohab
En van een trein wordt een veel hogere bedrijfszekerheid gevraagd dan van een auto. Bijvoorbeeld omdat een trein heel wat meer kilometers maakt dan een auto.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-08-2015 08:05:40
aarclay
aarclay
Het is gewoon een standaardprocedure voor elk materieel. Ook de Arriva GTW-treinen moesten dit na aflevering doen.


Choo choo.....
 

06-08-2015 08:12:10
nohab
nohab
Ja, maar zo'n standaardprocedure wordt niet zomaar bedacht.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-08-2015 08:42:58
aarclay
aarclay
Begrijpelijk!


Choo choo.....
 

06-08-2015 08:55:42
Roder16078
Roder16078
1000 km is wel erg weinig, vind ik. Als je zo'n hoge betrouwbaarheid eist.
Zeker gezien de hoeveelheid storingen de laatste maanden op de HSL
 

06-08-2015 10:13:04
timtrein
timtrein
Daarvan is het maar de vraag of ze in het materieel, in de baan of in het samenspel daartussen zitten. Dan kun je factor 1 wel testen, maar als je 2 en 3 niet op dezelfde manier test heb je er nog niks aan. Beter gezegd ik kan wel 3x met een Traxx van Amsterdam naar Maastricht rijden maar daarmee los je baan- of trein-baan-storingen op de HSL natuurlijk niet op.  

06-08-2015 10:15:15
nohab
nohab
Storingen kunnen ook door bedieningsfouten veroorzaakt worden.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-08-2015 10:30:11
mich
mich
Bijna niet, de machinisten die op de hsl rijden weten wel wat de rem en de tractiehendel is.  

06-08-2015 10:42:29
nohab
nohab
Gaat de ETCS automatisch? En hoe gaat de spanningswisseling eigenlijk?

Laatst bewerkt door nohab op 06-08-2015 10:45


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-08-2015 11:06:45
mich
mich
Etcs gegevens moet je invoeren bij vertrek. Dat gaat eigenlijk nooit fout. Bij het oprijden van de hsl moet je ETCS akkoord geven, daar heb je een paar seconden voor. Doe je dat niet krijg je een snelremming. Echter ook dit gaat zelden fout. Bij spanningssluizen gaat (in ieder geval wel op de betuweroute, ik heb al een tijd niet meer over de hsl gereden) de stroomafnemer automatisch naar beneden mocht je het vergeten. Kies je de verkeerde spanning is dat geen probleem, loc meld dat netjes. Spanning kiezen en stroomafnemer opzetten doet mcn zelf.  

06-08-2015 11:41:37
mtlx
mtlx
Datzelfde geldt ook voor de HSL. Eenmalig moet ik de gegevens invoeren voor vertrek. Overgang van ATB naar ETCS moet ik bevestigen, maar is verder niet spannend (de rest overigens ook niet) . Voor de spanningssluis haal ik de stroomafnemer naar beneden, maar als ik het vergeet gaat het automagisch.
Netkeuze moet ik wel handmatig doen, maar inderdaad, vergeet ik het, dan snuffelt de loc even aan de bovenleiding en dropt direct de stroomafnemer als ik het verkeerde net heb geselecteerd.
Stroomafnemer moet ik handmatig opzetten na de spanningssluis.
 

06-08-2015 12:10:59
jacokran
jacokran
Hoe wordt de loc aangestuurd om de stroomafnemer neer te laten? Er hangt toch bovenleiding bij de spanningsluizen. Staat daar dan geen spanning op? Of volgt er een bericht via ETCS?  

06-08-2015 12:23:57
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Bij TVM-430 volgt er een signaal om de stroomafnemer neer te laten, ik weet het niet zeker bij ETCS maar het lijkt me dat daar ook wel zoiets is ingebouwd.  

06-08-2015 12:27:50
kiekkiek
kiekkiek
Quote
VIRMm1 (do 06 aug 2015 06:28:39 https://somda.nl/forum/15484/p548155/): Een trein is wel iets complexer dan een auto

Wel dan een auto uit de jaren 80 ja. De modernste auto's zijn behoorlijk complex. De auto industrie geeft miljarden uit aan de ontwikkeling van nieuwe modellen, o.a. om later lange files bij de dealer te voorkomen. Zoveel geld voor ontwikkeling is in de spoorindustrie niet voorhanden, omdat het niet gaat om massaproductie.
 

06-08-2015 12:33:24
mtlx
mtlx
Quote
jacokran (do 06 aug 2015 12:10:59 https://somda.nl/forum/15484/p548207/): Hoe wordt de loc aangestuurd om de stroomafnemer neer te laten? Er hangt toch bovenleiding bij de spanningsluizen. Staat daar dan geen spanning op? Of volgt er een bericht via ETCS?
Het ETCS systeem krijgt van de baan de melding dat de stroomafnemer neer moet zijn. Dit wordt gewoon geforceerd. Je kan dus niet zomaar de stroomafnemer op zetten. Strandt je in de spanningssluis, dan zul je via bepaalde procedures dit moeten overrulen.
Er staat inderdaad geen spanning op de bovenleiding in de spanningssluis. In geval van een stranding kan er een deel onder spanning gezet worden. Er is een deel in het midden van 10 meter waar geheel geen spanning op gezet kan worden (permanent geaard gedeelte). De totale lengte van de gehele spanningssluis is 400 meter.

Maar dit is allemaal niet echt heel relevant voor de NS Traxx.

Laatst bewerkt door mtlx op 06-08-2015 14:07
 

06-08-2015 12:39:53
jacokran
jacokran
Mijn nieuwsgierigheid is weer bevredigd. Dank voor de uitleg!  

12-08-2015 16:46:05
DDZ7504
DDZ7504
De 186 016 is vandaag weer gewoon gespot in de ICD door een nfl. Aannemelijk dus geen verhuur voorlopig  

12-08-2015 17:47:31
gose91
gose91
De 017 wordt ook weer gereed gemaakt, dus zal over niet al te lange tijd ook weer dienst doen  

14-08-2015 17:57:19
iraj-smile
iraj-smile
Misschien niet relevant maar, de titel van dit topic vloekt een beetje met de rest van de topics over de TRAXX'en. Misschien kan de titel i.p.v. Traxxen naar TRAXX'en

Voor de rest is het een top topic!
 

14-08-2015 18:48:19
moderator
Moderator
moderator
Bij deze is de titel aangepast.  

17-08-2015 12:34:53
rob46
rob46
Quote
gose91 (wo 12 aug 2015 17:47:31 https://somda.nl/forum/15484/p548822/): De 017 wordt ook weer gereed gemaakt, dus zal over niet al te lange tijd ook weer dienst doen
Vanmorgen sleepte LC 9903 de 186 017 van de Wgm naar Rsd. Vanuit depot Schaarbeek zal de loc testritten in België gaan rijden.


57 jaar OV-fotografie.
 

17-08-2015 16:13:09
cuneo56
cuneo56
Echt iets in het kader van "mag geld kosten"
Waarom niet zelf overgebracht ( desnoods vermomd als testrit) of meegegeven met de Benelux die 's avonds keert op ledig mat naar Antwerpen ; even afkoppelen in Schaarbeek en klaar is kees.
 

17-08-2015 16:15:54
gertjan
gertjan
Misschien omdat er een test voor SW.9 op zit en het mat daardoor niet o.e.k. mag rijden? Was met de 186.236 ook het geval laatst.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

15-09-2015 22:05:58
DDZ7504
DDZ7504
Vandaag is de 186 017 terug in de ICD gespot, deze heeft daar niet in gereden sinds maart dit jaar ivm alle testen die deze loc heeft uitgevoerd.  

16-09-2015 15:30:57
TSNL250
TSNL250
De 186 017 is door mij gespot in de 972 in asd op 11-09-15.  

08-02-2016 14:13:39
sfj
sfj
De 186 002 is gisteren door LOCON 9902 als trein 93004 van Wgm naar Kfh gebracht en rijdt nu VR09 testritten in de Rotterdamse havens. (Vehicle Release)

Laatst bewerkt door sfj op 08-02-2016 18:08


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-02-2016 20:01:23
PimTH
PimTH
Op SION Rail wordt gemeld dat er een Locon BB 1600 is aangekomen op de Wgm met een NS-TRAXX. Iemand die weet of dat de 186 002 is, en zo nee, welke dan?  

11-02-2016 20:21:58
2296
2296
Dat zou de herstelde 186 008 kunnen zijn. Deze is voor herstel van ontsporingsschade (5-4-2015 te Wgm) naar Henningsdorf geweest. Heen transport was op 2-8-2015.  

11-02-2016 20:46:29
wadloper
wadloper
De 186 002 is vandaag van de Kijfhoek naar de Watergraafsmeer getransporteerd door de Locon 9904.

Laatst bewerkt door wadloper op 11-02-2016 20:47
 

11-02-2016 21:42:19
sfj
sfj
Quote
2296 (do 11 feb 2016 20:21:58 https://somda.nl/forum/15484/p568271/): Dat zou de herstelde 186 008 kunnen zijn. Deze is voor herstel van ontsporingsschade (5-4-2015 te Wgm) naar Henningsdorf geweest. Heen transport was op 2-8-2015.

Daar wordt eerst VR09 nog ingebouwd, kan nog wel even duren voor die terugkomt. Dit was inderdaad de 186 002 retour van testen op de Betuweroute en de Rotterdamse havens.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

11-02-2016 21:52:47
PimTH
PimTH
Mooi, bedankt voor de info!  

15-02-2016 19:52:41
DDZ7504
DDZ7504
In de avond van 15-02 is/wordt de 186 008 overgebracht naar de Wgm na herstel.  

10-05-2016 10:43:06
sfj
sfj
De E186 021 maakt vandaag haar eerste testritten buiten de fabriek in Duitsland.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

10-05-2016 11:30:08
Daan!
Daan!
Foto:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=829864273786510&id=268960009876942
 

20-05-2016 17:35:45
broek53
broek53
Bericht uit onverdachte bron: vanaf 23 mei in principe elke maandag afname van een nieuwe Traxx in de Zaanstraat (!).  

20-05-2016 18:18:15
sfj
sfj
Correct. De 186 021 heeft de fabriek inmiddels verlaten en zal spoedig naar Nederland komen, gevolgd door 022 en 020. Daarna gevolgd door de overige 23 exemplaren 023-045.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

20-05-2016 18:24:50
MetroRET
MetroRET
Heb ik iets gemist... Ik had vernomen dat men slechts 18 locs (t/m 037) had aangeschaft.  

20-05-2016 18:30:44
sfj
sfj
De optie van 8 extra is ook gelicht, wordt mij door diverse betrokkenen gemeld.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

20-05-2016 18:50:54
gose91
gose91
Er komen er 26 bij, ja.

Laatst bewerkt door moderator op 24-05-2016 18:58, reden: reactie op verwijderd bericht weggehaald
 

21-05-2016 21:58:48
nathanvos2
nathanvos2
De 186 021 is inmiddels onderweg naar Nederland. http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405330&id=8908&action=dview  

22-05-2016 14:54:53
taigagaai
Moderator
taigagaai
Volgens http://www.drehscheibe-online.de/ds_sifo/ds_live.php is de loc om 13.50 uit Hamm vertrokken naar Bad Bentheim achter de 139'er van RailAdventure  

22-05-2016 23:45:30
Daan!
Daan!
Worden de nieuwe lichting locs eigenlijk direct uitgerust met de software waarmee de 186 002 proef reed?  

23-05-2016 00:22:05
Daan!
Daan!
Quote
sfj (vr 20 mei 2016 18:30:44 https://somda.nl/forum/15484/p578938/): De optie van 8 extra is ook gelicht, wordt mij door diverse betrokkenen gemeld.


Waar gaan die 8 ingezet worden? Het aantal locs wat nu geleverd gaat worden zou in theorie gelijk moeten zijn aan het aantal stuurstanden die nu als rijtuig gaan fungeren. Waarom dan 8 extra?
 

23-05-2016 10:07:00
sfj
sfj
Quote
Daan! (zo 22 mei 2016 23:45:30 https://somda.nl/forum/15484/p579089/): Worden de nieuwe lichting locs eigenlijk direct uitgerust met de software waarmee de 186 002 proef reed?

Versienummer even vergeten maar 7iets. Dus alleen NL-geschikt in de E186 021. Daarom ook gesleept door Duitsland.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

23-05-2016 14:57:01
Frontier
Frontier
7D, welke inderdaad niet in Duitsland is toegelaten.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

23-05-2016 15:26:34
stefanvw14
stefanvw14
Quote
sfj (ma 23 mei 2016 10:07:00 https://somda.nl/forum/15484/p579132/):
Quote
Daan! (zo 22 mei 2016 23:45:30 https://somda.nl/forum/15484/p579089/): Worden de nieuwe lichting locs eigenlijk direct uitgerust met de software waarmee de 186 002 proef reed?

Versienummer even vergeten maar 7iets. Dus alleen NL-geschikt in de E186 021. Daarom ook gesleept door Duitsland.


Maar hoe zit dat dan, de Beneluxtrein gaat toch op te duur met NS TRAXX in Sandwich gereden worden?
Of gaat er een pool komen met Loc's die in NL en BE zijn toegelaten?
 

23-05-2016 15:40:21
sfj
sfj
Je zal wel weer van alles gemist hebben maar aan uniforme software wordt al een paar jaar gewerkt.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

23-05-2016 21:03:54
gose91
gose91
Quote
Frontier (ma 23 mei 2016 14:57:01 https://somda.nl/forum/15484/p579156/): 7D, welke inderdaad niet in Duitsland is toegelaten.

Volgens mij staat 7D juist op de 237 en 238. Alle andere locs draaien op 7J.
 

23-05-2016 21:14:11
Frontier
Frontier
Excuseer, 7J inderdaad. %02%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

24-05-2016 05:20:24
phantom
phantom
Waarom nou weer locs met verschillende software,is men soms bang dat er iemand ooit nog een touw aan vast kan knopen.
Ook leuk voor de bijsturing,gaat er een loc kapot net over de grens sturen ze een sleper en die heb dan toevallig voor t gemak foute software aanboord,plof, 2 locs kapot %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

24-05-2016 07:12:18
rick
rick
Gelukkig werkt het zo niet.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

24-05-2016 08:06:29
nohab
nohab
Quote
gose91 (ma 23 mei 2016 21:03:54 https://somda.nl/forum/15484/p579196/):
Quote
Frontier (ma 23 mei 2016 14:57:01 https://somda.nl/forum/15484/p579156/): 7D, welke inderdaad niet in Duitsland is toegelaten.

Volgens mij staat 7D juist op de 237 en 238.
Dan klopt er iets niet, die twee rijden elke dag tussen Amsterdam en Frankfurt met CNL.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

24-05-2016 08:25:29
sfj
sfj
Selectief quoten.... 7J is de versie, ik haal ze zelf nogal eens door elkaar


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

24-05-2016 09:14:07
bacr
bacr
Quote
rick (di 24 mei 2016 07:12:18 https://somda.nl/forum/15484/p579219/): Gelukkig werkt het zo niet.


Hoe werkt het wel dan?
Eerder in dit topic heb ik wel vaker gelezen over verschillende softwareversies, maar het waarom van al die verschillende versies, als de Traxx eigenlijk een uniforme loc is, ontgaat me volledig.
En dat er dan bepaalde varianten wel en niet in D, B, of NL of elders zijn toegelaten.

Kan iemand daar meer helderheid in verschaffen?
 

24-05-2016 09:27:30
b2py
b2py
Verschillende regelgeving per land, verschillende toegelaten versies, verschillende ERTMS versies in de baan misschien?

Laatst bewerkt door b2py op 24-05-2016 09:27
 

24-05-2016 09:29:12
cuneo56
cuneo56
Omdat de lok nog steeds ontwikkeld wordt door nieuwe gebruiks eisen die steeds diverser worden en daar de software voor wordt aangepast.
Echter zal iets wat b.v. enkel voor rijden over de HSl in NL nodig is , niet snel ter goedkeuring aan de Duitse EBA worden voorgelegd.
Ook is ETCS nog niet overal precies gelijk wat er ook nog bijkomt.
Naar ik begrepen heb is echter software versie 9 ( 8 wordt kennelijk overgeslagen) die wel min of meer universeel zou zijn bijna klaar om toegepast te worden en kan dan ook in alle landen om ons heen toegelaten worden.
 

24-05-2016 09:29:29
yappa
yappa
Kort gezegd: De Traxx is een standaard-goederenlok die in principe door heel Europa kan rijden. Maar voor het gebruik als reizigerstrein op de HSL is een aantal aanpassingen gedaan, die door de software moet worden herkend. Denk bijvoorbeeld aan de noodremoverbrugging, daar kunnen de meeste goederentreinen ook wel zonder.

Om nou die specifieke HSL-aanpassingen niet weer (duur en traag) in alle landen te laten toelaten, zijn er aparte software versies ontstaan die slechts in enkele landen zijn toegelaten. Niet omdat het per se gevaarlijk zou zijn om daarmee in andere landen te rijden, maar omdat het niet loont om aan te tonen dàt het veilig is. Idem voor verkeer van / naar België.

Inmiddels werkt Bombardier al weer een tijdje aan één nieuwe basis waarin veel van die specifieke zaken allemaal zijn meegenomen, en die versie 9 zou dus wel weer overal moeten kunnen rijden.
 

24-05-2016 09:48:36
Basher
Basher
Taken from my newsletter. Sorry for posting in English and do feel free to add any corrections.

Jargon Buster.

ATB = Automatische TreinBeïnvloeding - Nederlands Signalling Safety System.
ETCS = European Train Control System
KVB = Contrôle de Vitesse par Balises - French and Luxembourg Signalling Safety System.
LZB = Linienzugbeeinflussung - German Signalling Safety System.
MEMOR = MEMOR 2+ is used in Luxembourg and is/was used in Belgium and appears to be a form of AWS. Interested in further details.
PZB = Punktförmige Zugbeeinflussung - German Signalling Safety System.
TBL = Transmissie Baken Locomotief - Belgian Signalling Safety System.
SW = Software.

SW7 (no ETCS, KVB, LZB and PZB, MEMOR)
SW7C1 (no ETCS, ATB, PZB, LZB, MEMOR)
SW7C2 (ETCS Level1 + 2 in NL/no ETCS in BE, ATB, PZB, LZB and MEMOR)
SW7D (ETCS [currently being homologated], ATB, PZB, LZB and TBL1 +, MEMOR)
SW9 (ETCS Level 1 & 2 – Line 4 [Antwerpen - Breda], TBL1 +, ATB, PZB, LZB and MEMOR)

As far as I am aware, all the NS TRAXX are migrating to SW9, starting perhaps in early August. SW9 is what 186 002 is fitted with and is currently testing.
The NMBS HLE 28s being operated by B-Logistics on freight are currently using SW7C2 and will move to SW7D
The NMBS HLE 28s being operated by B-Transport on passenger are currently using SW7C1 will move to SW9. As SW9 is not currently homologated the locos may be fitted with SW7D first before being fitted with SW9.
The NMBS HLE 29s being operated by B-Logistics on freight are currently using SW7 and will also migrate to SW7D. An interesting point is that SW7D does not have KVB listed.

The use of SW7C (1 + 2) in the Nederlands expires on 10/11/2016 and in Belgium on 12/12/2016.

There is going to be a swap round of locomotives between B-Logistics and B-Transport to keep things simple.

2802 to 2813 inclusive will be fitted with Software Version 9 and work for B-Transport on Passenger services between Brussel Zuid and Amsterdam Centraal.

2814 to 2843 and 2861 & 2863 will be for use of B-Logistics and fitted with Software Version 7D

So 2804, 2805, 2807, 2808, 2810 and 2811 will move to B-Transport and 2815, 2821, 2832, 2833, 2861 and 2863 will move to B-Logistics. 2804, 2805 and 2808 have not worked a passenger train, 2807 has done Ski Trains this year, 2810 worked a charter for Mercia. 2811 is ex-passenger.

So there should be one software version for all the NMBS & NS passenger locomotives and that should allow them to do everything, Classic Lines NMBS, Classic Line NS, High Speed NMBS, High Speed NS, Line 4 between Antwerpen and Breda as well as working into Germany and Austria.

Iain
 

24-05-2016 09:58:57
bacr
bacr
Dankjewel Ian, maakt 't iets duidelijker...  

24-05-2016 10:10:14
aarclay
aarclay
Verhelderende uitleg, Iain! %02%
Ben ik eigenlijk nog wel benieuwd of zo'n software-wijzigingen echt puur een kwestie is van nieuwe software installeren, of ook de toevoeging/wijziging van hardware?

Laatst bewerkt door aarclay op 24-05-2016 10:13


Choo choo.....
 

24-05-2016 10:14:04
rick
rick
Quote
bacr (di 24 mei 2016 09:14:07 https://somda.nl/forum/15484/p579237/):
Quote
rick (di 24 mei 2016 07:12:18 https://somda.nl/forum/15484/p579219/): Gelukkig werkt het zo niet.


Hoe werkt het wel dan?
Eerder in dit topic heb ik wel vaker gelezen over verschillende softwareversies, maar het waarom van al die verschillende versies, als de Traxx eigenlijk een uniforme loc is, ontgaat me volledig.
En dat er dan bepaalde varianten wel en niet in D, B, of NL of elders zijn toegelaten.

Kan iemand daar meer helderheid in verschaffen?
Dat de loc niet opeens 'plof' doet omdat een niet in dat land toegelaten software versie aanwezig is.
 

24-05-2016 10:48:26
thom
thom
Quote
aarclay (di 24 mei 2016 10:10:14 https://somda.nl/forum/15484/p579249/): Verhelderende uitleg, Iain! %02%
Ben ik eigenlijk nog wel benieuwd of zo'n software-wijzigingen echt puur een kwestie is van nieuwe software installeren, of ook de toevoeging/wijziging van hardware?

Als je een lok ombouwt van een software versie zonder ATB naar een versie met, dan is dat pas functioneel als je natuurlijk ook de opneemspoelen ed eronder monteert.

Dus ansich kan dat het geval zijn.

Laatst bewerkt door thom op 24-05-2016 10:50
 

24-05-2016 13:06:00
aarclay
aarclay
Dat uiteraard....
Maar misschien waren er nog wat andere dingen.


Choo choo.....
 

24-05-2016 15:41:44
nathanvos2
nathanvos2
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=824039357696700&id=252094568224518. De 186 022 rijdt ook al weer proef door Duitsland  

24-05-2016 16:22:15
wouterder
wouterder
Quote
sfj (vr 20 mei 2016 18:18:15 https://somda.nl/forum/15484/p578935/): Correct. De 186 021 heeft de fabriek inmiddels verlaten en zal spoedig naar Nederland komen, gevolgd door 022 en 020.

Kan ik hier uit opmaken dat de 022 de volgende is die naar Nederland zal komen?
 

24-05-2016 16:28:09
PimTH
PimTH
Ja.  

24-05-2016 16:30:44
sfj
sfj
Ik zou niet zo onnodig gaan speculeren, er zijn echt meer factoren waarvan dit proces afhankelijk is. Zo'n testritje als vandaag zegt ook niet alles.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

24-05-2016 19:02:08
PimTH
PimTH
Ik speculeer niet, ik praat enkel een reactie bij een foto op de Facebookpagina van Op de Rails na, door @Basher geschreven, die toch betrouwbare informatie geeft.

Laatst bewerkt door PimTH op 24-05-2016 19:02
 

24-05-2016 19:04:29
sfj
sfj
Meld er dan voortaan even een bron bij, of licht je antwoord wat meer toe. "Ja." is nou niet bepaald een duidelijke reactie.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

24-05-2016 20:21:12
wouter15
wouter15
https://railmagazine.nl/acht-traxx-locomotieven-extra-voor-ns/ geeft aan dat de NS nog 8 extra TRAXX locs heeft besteld.  

24-05-2016 20:29:03
sfj
sfj
Die zijn gewoon onderdeel van die 26 die ik eerder noemde. Blijkbaar is het bericht daar pas vandaag doorgekomen dat die optie gelicht is.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

24-05-2016 20:29:10
Frontier
Frontier
Dat zijn dezelfde acht die al eerder genoemd zijn in dit topic.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

24-05-2016 21:06:19
nougo
nougo
Daarmee heeft NSR 45 eigen 186'ers en 11 gehuurde 186'érs in dienst. Het is daarmee stiekem / terloops / ongemerkt (althans voor mij) ineens een serie elektrische locomotieven die qua omvang vergelijkbaar is met de series 1100, 1600 en, (in mindere mate) 1700. In een tijd van treinstellen is dat, los van het pad naar deze aantallen toe, meer dan opvallend te noemen. Temeer daar het park gekoppeld zit aan rijtuigen die gemiddeld reeds een leeftijd van ca. 30 - 35 jaar hebben en de tijd zal leren hoe lang deze serie effectief (binnen NSR) zal worden ingezet.  

24-05-2016 21:09:59
sfj
sfj
Tot ongeveer de tijd dat IC NG instroomt. Dan hebben de machines nog een mooie restwaarde en zullen waarschijnlijk verkocht worden vertelt men mij.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

24-05-2016 22:56:09
AlexNL
AlexNL
Quote
Basher (di 24 mei 2016 09:48:36 https://somda.nl/forum/15484/p579246/):

(...)
As far as I am aware, all the NS TRAXX are migrating to SW9, starting perhaps in early August.
(...)



Oh boy, dat zal wel weer de nodige ellende gaan opleveren wanneer het in productie wordt gebruikt.

Quote
sfj (di 24 mei 2016 21:09:59 https://somda.nl/forum/15484/p579362/): Tot ongeveer de tijd dat IC NG instroomt. Dan hebben de machines nog een mooie restwaarde en zullen waarschijnlijk verkocht worden vertelt men mij.


En een paar locs en rijtuigen zullen nog wel wat langer gebruikt worden, tot 2025 (einde huidige concessie). De Benelux blijft tot die tijd met ICR rijden.
 

25-05-2016 00:15:30
Basher
Basher
The Bombardier staff at Antwerpen Noord Depot are taking @ five days to install hardware and software in the HLE 28s there.

As there is not enough time between the Software being passed off [in August] and the deadline in December 2016, some of this work is being done in advance. Then when SW9/SW7D is homologated, the software can be activated at a depot exam by a man with a lap top.

I assume that the new NS TRAXX are already fitted with the hardware at delivery and that the older NS TRAXX are being retrofitted.

The basic problem is that everything is now "fly by wire". When a driver applies the brake, a signal is sent to the computer and the computer then opens the air valve and brakes start to work. What you have to do to get homologation/certification is prove beyond reasonable doubt that you moving the brake lever, opens the air valve and the train slows. As anyone who works with any computer software knows, the software can do strange and unexpected things.

Iain
 

25-05-2016 10:12:36
tonnie12
tonnie12
kan dit ook vertaald worden ?

Laatst bewerkt door moderator op 25-05-2016 10:55, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

25-05-2016 10:16:19
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Google Translate maakt er op zich nog best wel een lopend geheel van http://translate.google.com  

25-05-2016 17:59:11
nathanvos2
nathanvos2
De 186 020 word nu ook beproefd in Duitsland. De 186 020 is vandaag gesignaleerd in Kassel. http://www.railcolor.net/index.php?nav=1000001&lang=1&file=bomb_186020_54&action=image  

25-05-2016 22:22:39
bnv
bnv
Quote
sfj (di 24 mei 2016 20:29:03 https://somda.nl/forum/15484/p579355/): Die zijn gewoon onderdeel van die 26 die ik eerder noemde. Blijkbaar is het bericht daar pas vandaag doorgekomen dat die optie gelicht is.


Mij ontgaat nog de reden waarom deze optie gelicht is. De enige reden die ik zo kan bedenken, tenzij ik het mis heb uiteraard, is dat deze dienen (tzt). ter vervanging van de 1700'en die nu voor NS Int. rijden (10 stuks). Zodra de Spaanse CAFjes allemaal in dienst zijn en goed functioneren, zal er geen DDAR meer zijn en ook geen DDM 1. Er zou dan alleen voor NS Int. nog 1700'en aangehouden moeten worden.
Ik kan mij voorstellen dat men dan van die 1700'en af wil. Ook al vanwege het feit dat de 1700'en, in tegenstelling tot de 1600'en, en voor zover ik weet, geen grote revisie gehad hebben.
 

25-05-2016 22:27:55
Frontier
Frontier
Aannemelijker is dat ze ter vervanging van de van Macquarie gehuurde exemplaren zijn.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

25-05-2016 22:42:51
PimTH
PimTH
@bnv, rond 2005 kregen de BB 1700'en een LT1-revisie en vorig jaar een LT2-revisie, al stelde die weinig voor.  

26-05-2016 07:17:43
Daan!
Daan!
Ik weet niet waar ik het heb gelezen een paar dagen terug. Het leek er idd op neer te komen dat die laatste 8 voor de benelux zijn. Het verhaal ging hier al eerder dat de benelux met zowel een NS traxx als NMBS traxx zou gaan rijden.

Ben ik toch weer benieuwd wat er gebeuren gaat met zowel de samenstelling van ICRm als de traxxen wanneer de benelux geïntegreerd gaat worden in de 1000 of 900.
 

26-05-2016 08:51:23
bacr
bacr
Op het inzetraster dat van de 021 ergens gefotografeerd was, stonden de kleine vierkantjes doorgestreept, met dus alleen NL in et grote vierkant vh raster. Zou tegen inzet in BNL pleiten  

26-05-2016 08:55:02
sfj
sfj
Dat is gewoon een softwarekwestie, die kruisjes zijn zo weer weg als er een wel in het buitenland toegelaten versie op gezet wordt.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

26-05-2016 09:03:29
bacr
bacr
Ligt het niet voor de hand om die loc dan af fabriek meteen van de goede software versie te voorzien als ie voor de BNL is bedoeld? Dit kijkt wel erg omslachtig.  

26-05-2016 09:07:38
jor[D]1
jor[D]1
Even heel klein stukje terug lezen staat alles uit een gezet.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 26-05-2016 09:08
 

26-05-2016 11:19:46
aarclay
aarclay
Quote
bacr (do 26 mei 2016 09:03:29 https://somda.nl/forum/15484/p579518/): Ligt het niet voor de hand om die loc dan af fabriek meteen van de goede software versie te voorzien als ie voor de BNL is bedoeld? Dit kijkt wel erg omslachtig.

Laten we dan eerst maar eens met de toelating van die nieuwe software beginnen.


Choo choo.....
 

26-05-2016 12:13:25
yappa
yappa
Quote
Basher (di 24 mei 2016 09:48:36 https://somda.nl/forum/15484/p579246/):
As far as I am aware, all the NS TRAXX are migrating to SW9, starting perhaps in early August. SW9 is what 186 002 is fitted with and is currently testing.


Volgens mij word je op je wenken bediend

Laatst bewerkt door yappa op 26-05-2016 12:13
 

26-05-2016 17:18:33
MasterE
MasterE
Benelux gaat idd met 1 NMBS en 1 NS TRAXX rijden.  

26-05-2016 21:02:57
nathanvos2
nathanvos2
Quote
aarclay (do 26 mei 2016 11:19:46 https://somda.nl/forum/15484/p579529/):
Quote
bacr (do 26 mei 2016 09:03:29 https://somda.nl/forum/15484/p579518/): Ligt het niet voor de hand om die loc dan af fabriek meteen van de goede software versie te voorzien als ie voor de BNL is bedoeld? Dit kijkt wel erg omslachtig.

Laten we dan eerst maar eens met de toelating van die nieuwe software beginnen.

Zijn ze er niet al mee bezig (geweest). Toen ik eind maart in België ben geweest viel mij op de terugweg op dat er een blauw gele NS traxx op Antwerpen berchem stond. Nummer heb ik niet kunnen zien. Als ik veel berichten terug lees passen de puzzelstukjes aardig in elkaar.
 

26-05-2016 22:20:25
sfj
sfj
SW9 wordt al tijden op allerlei verschillende vlakken getest, net als VR9. Maar dat is nog steeds niet 100% rond.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

26-05-2016 22:32:55
aarclay
aarclay
SW9 is een softwareversie. Maar wat is VR9 dan precies?


Choo choo.....
 

26-05-2016 22:35:33
sfj
sfj
Vehicle Release 9, de hardware die er bij hoort.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-05-2016 15:45:47
ricohallo
ricohallo
Ik kwam toevallig deze video tegen op Youtube waar een glimp op te vangen is van de 186 022 bij Bombardier: https://www.youtube.com/watch?v=qRN5myvo4ls
De 186 022 is te zien vlak na 3:00.
 

27-05-2016 17:29:58
sfj
sfj
De E186 021 is vanmiddag definitief afgenomen en is inzetbaar voor ICD en AmRo


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-05-2016 20:32:22
icened
icened
Gisteren al zelfstandig een rit over de Hanzelijn gemaakt:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/q82/p235x350/13239348_982933611759899_8410652153537141495_n.jpg?oh=d6940cece3f622bd18a3d0b7b6057a90&oe=57CB6CAB
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Baureihe 186/TRAXX
RailWiki.nl