07-11-2006 17:18:01
mren
mren
rudolfph: Is Br inmiddels niet een wijk van Vl?

Dat is het al vanaf 1940.

Maar veel vroeger zelfstandige gemeenten hebben nog netjes hun 'echte' stationsnaam. Glanerbrug heet ook geen Enschede-Glanerbrug bijvoorbeeld.
Vind ik persoonlijk ook een stuk netter staan dat al die achterlijke duo-stations waarmee de plaats van het station ook niet duidelijk is, zoals Ede-Wageningen, Zetten-Andelst. Ook bijv. Gilze-Rijzen, maar die zijn samen ook al sinds jaar en dag één gemeente en komen zo ook over richting buitenwereld.

07-11-2006 17:57:08
reizigert
reizigert
van website L1 (Limburgse TV-omroep)
Rover wil snel oplossing voor problemen Maaslijn

Reizigersorganisatie Rover pleit voor een snelle oplossing van de problemen op het traject Nijmegen-Venlo-Roermond, ook wel de Maaslijn genoemd.
Begin december neemt Veolia het reizigersvervoer van de NS over. Om de beloofde dienstregeling uit te voeren zou Veolia voorlopig snelle dieseltreinen huren van de NS. Het eigen materiaal van de organisatie is namelijk pas eind volgend jaar klaar. Omdat de NS zelf al treinen tekortkomt voor de eigen nieuwe dienstregeling dreigt Veolia niet over de sneltreinen te kunnen beschikken.

07-11-2006 18:06:20
oudeaap
oudeaap
wat dan nog gedacht van Rilland Bath, (het station ligt in geen van beide plaatsen)Kruiningen Yerseke (zelfde verhaal) en Lichtenvoorde Groenlo... off-topic

Laatst bewerkt door oudeaap op 07-11-2006 18:07

07-11-2006 18:58:40
crikey
crikey
rolande: Volgens de afspraak met de Provincie Limburg stopt er op elke plaats een trein, dus ook in blerick.

In de concessie-eisen (http://www.lijn7.info/upload/document/85.pdf) staat in ieder geval het volgende:

6. 1.2 Treindienst Roermond – Cuijck
1. Dit deel van de concessie Noord- en Midden-Limburg heeft betrekking op de exploitatie van de treindienst op het traject Roermond – Cuijck en de tussenliggende stations, te weten Swalmen, Reuver, Tegelen, Venlo, Venray, Vierlingsbeek en Boxmeer.
2. Aan de concessie kunnen tijdens de looptijd van de concessie stations worden toegevoegd. De concessiehouder is verplicht deze stations te bedienen.
3. Op het deeltraject Blerick – Venlo is de bediening van station Venlo ook opgenomen in de dienstregeling van NSR en de internationale treindienst van Venlo naar Duitsland.
4. De inschrijver kan overwegen om station Blerick alsnog op te nemen in de dienstregeling. Dit mag niet tot verstoring van de gevraagde dienstregeling leiden (§ 6.1.3).

Overigens slordig dat ze Cuijk verkeerd schrijven.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-11-2006 19:28:32
julius
julius
mren: Maar veel vroeger zelfstandige gemeenten hebben nog netjes hun 'echte' stationsnaam. Glanerbrug heet ook geen Enschede-Glanerbrug bijvoorbeeld.
Vind ik persoonlijk ook een stuk netter staan dat al die achterlijke duo-stations waarmee de plaats van het station ook niet duidelijk is, zoals Ede-Wageningen, Zetten-Andelst. Ook bijv. Gilze-Rijzen, maar die zijn samen ook al sinds jaar en dag één gemeente en komen zo ook over richting buitenwereld.
Lekker vaag dan dat we officieel wel praten over Nijmegen Lent, terwijl het oord zelf nog nooit zo heeft geheten

07-11-2006 19:31:30
dumpy_dump
dumpy_dump
Hmmm, als ik de concessie-eisen goed begrijp heeft de Provincie Limburg (met de andere overheden) dus bedacht dat Blerick niet hoeft, en heeft Veolia geen kans gezien om de dienstregeling zo te bouwen dat er wel gestopt kan worden in Br. Het heeft kennelijk in ieder geval niks met bediening door zowel Veolia als NSR te maken.  

07-11-2006 21:29:15
fabrierban
fabrierban
Ik snap de opwinding over Blerick niet zo. Veel problematischer lijkt me Boxmeer-Cuijk in spitsuren, daar zit geen minuut speling in. In de praktijk is het nu al voorspelbaar dat bij de helft van de treinen de kruising naar Beugen wordt verlegd en de reizigers richting Nm op 10 minuten vertraging worden getracteerd.  

07-11-2006 21:33:19
rogier
rogier
Misschien moeten we ons dan maar over beide opwinden?  

07-11-2006 23:10:47
sander11
sander11
Of gewoon over niets opwinden en afwachten .  

08-11-2006 07:21:56
Somda
Somda
Iedereen kan de chaos vanaf - in ieder geval op maandag 11 december - gaan aanschouwen! Mijn voorspelling is dat de kwartiersdienst er al na dag 1 uit gaat en of meerdere stations (bv Vlb) gaat overslaan om rijtijdwinst te behalen. Maar dat maakt natuurlijk weinig uit op het meest cruciale traject Bmr-Ck, waar 8 treinen in een uur worden gepropt die elk 8 minuten nodig hebben op dat traject.

Laatst bewerkt door Somda op 08-11-2006 07:22

08-11-2006 07:24:00
Somda
Somda
fabrier: Ik snap de opwinding over Blerick niet zo. Veel problematischer lijkt me Boxmeer-Cuijk in spitsuren, daar zit geen minuut speling in. In de praktijk is het nu al voorspelbaar dat bij de helft van de treinen de kruising naar Beugen wordt verlegd en de reizigers richting Nm op 10 minuten vertraging worden getracteerd.

Met een kwartiersdienst zal dat wel een kruising te Beugen én in Cuijk zijn, want nadat de kruising in Beugen heeft plaatsgevonden, is de trein naar Nm niet op tijd in Mook voor het kruisen met de volgende trein...

08-11-2006 09:12:26
NDS
NDS
Zo zie je dus, je kan nog zoveel kruisingsplaatsen(Nijmegen-Blerick heeft er veel) hebben maar als die niet handig ten opzichte van elkaar liggen heb je er weinig aan en zal je toch eens de infra moeten gaan aanpassen om een goeie dienstregeling mogelijk te maken.

Groetjes Michiel

08-11-2006 21:13:13
maaslijn
maaslijn
Nog meer speculaas: op http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=2043.0 staat het gerucht dat de Plan U's die nu in Zl staan wel eens ingezet kunnen worden op de Maaslijn. Blijkbaar is het bedrijf in Slowakije waar ze eerst heen zouden gaan ook onderdeel van Veolia, dus is deze constructie ook mogelijk.

Het is en blijft een gerucht, maar het levert nog een optie op waar we niet aan gedacht hadden. Maar volgens mij kan met Plan U's die dienstregeling ook niet uitgevoerd worden, ze trekken namelijk ook erg langzaam op.

Laatst bewerkt door maaslijn op 08-11-2006 21:15

08-11-2006 21:30:09
mark
mark
Zou wel leuk zijn, Plan U heeft jaaarenlang de dienst uitgemaakt op de Maaslijn %02% Alleen geen idee hoe de dienstregeling toen in elkaar zat...  

08-11-2006 21:39:17
dumpy_dump
dumpy_dump
Nou, geen kwartierdiensten in ieder geval Plan U heeft gereden in de tijd van 2x per uur een doorgaande stoptrein, en van 1x per uur een sneltrein, 1x per uur een stoptrein Nm-Bmr, 1x per uur een stoptrein Nm-Vry en 1x per uur een stoptrein Br-Rm.  

08-11-2006 22:11:52
maurits
maurits
Hm, Plan U trekt al helemaal op als een slak in een emmer behangplaksel . Misschien blijft er dan een uursdienst op het hele traject over .  

08-11-2006 22:47:37
mren
mren
Och, dat valt nog wel redelijk mee hoor: de tijden op Zp-Odz zijn al jaren het zelfde, met plan U, DM'90 of Linten.  

08-11-2006 23:12:49
maurits
maurits
Uit de praktijk weet ik dat de Linten van Syntus op het traject toch wel een minuut of drie speling hebben, daarbuiten staat men tegenwoordig in Goor drie minuten stil, de lijn heeft geen andere dienstregeling gekregen omdat de kruisingen en de aansluitingen te Hgl en Zp prima in orde zijn (voor wat betreft de aansluitingen te Hgl na 10 december niet meer dan ).  

08-11-2006 23:25:50
scooter
scooter
Als de optie van plan U er is,zullen het wel stellen met ATBNG moeten zijn.Anders kunnen ze niet op de maaslijn rijden.Ik weet zo ook niet precies welke stellen in Zl staan,dus of daar die ATBNG stellen bijzitten  

08-11-2006 23:27:28
mren
mren
Die aansluitingen in Hgl komen ze hopelijk snel op terug. Vooral omdat het nu ideaal ligt met de Syntus lijnen, omdat je vanaf Aml een nette kwartiersdienst hebt naar Es, omdat je in Es nu niet hoeft te wachten op de bussen die vertrekken na binnenkomst IC.
Bovendien: als er straks wordt geknipt in Nvd, is verschuiving van een kwartier tov de DRGL'07 wenselijk om overstappers de tijd te geven hun overstap fatsoenlijk te halen.

Sommige verschuivingen kan ik nog wel billijken, maar het opschuiven van de 7900 heeft totaal geen enkel nut en voordeel, vooral in Zl wordt je enorm genaaid met 28 minuten elke keer. Ik voorzie ook een grote toename van het aantal reizigers tussen Dv en Zl.

08-11-2006 23:52:10
taigagaai
Moderator
taigagaai
Het enige voordeel dat je hebt met de 7900 is in Aml met de aansluiting op de IC's  

09-11-2006 00:04:38
j.jager
j.jager
maaslijn:
Maar volgens mij kan met Plan U's die dienstregeling ook niet uitgevoerd worden, ze trekken namelijk ook erg langzaam op.

de wadloper is sneller in het optrekken dan de plan u.
scooter: Als de optie van plan U er is,zullen het wel stellen met ATBNG moeten zijn.Anders kunnen ze niet op de maaslijn rijden.Ik weet zo ook niet precies welke stellen in Zl staan,dus of daar die ATBNG stellen bijzitten

de wadlopers hebben wel ATBNG.

Edit Mark: van 2 berichten 1 gemaakt

09-11-2006 02:22:58
maurits
maurits
mren: Die aansluitingen in Hgl komen ze hopelijk snel op terug. Vooral omdat het nu ideaal ligt met de Syntus lijnen, omdat je vanaf Aml een nette kwartiersdienst hebt naar Es, omdat je in Es nu niet hoeft te wachten op de bussen die vertrekken na binnenkomst IC.

Dat klopt inderdaad, plus goede aansluitingen te Wdn en Aml van en naar de 7000.

mren:Bovendien: als er straks wordt geknipt in Nvd, is verschuiving van een kwartier tov de DRGL'07 wenselijk om overstappers de tijd te geven hun overstap fatsoenlijk te halen.

Dat klopt, die extra reistijd zal ongeveer een kwartier zijn, mits men besluit het station in Nijverdal West te leggen, en niet Raalte-Nijverdal geheel te onderbreken. Of anders een station Haarle, net voor de Sallandse Heuvelrug %08%.

mren:Sommige verschuivingen kan ik nog wel billijken, maar het opschuiven van de 7900 heeft totaal geen enkel nut en voordeel, vooral in Zl wordt je enorm genaaid met 28 minuten elke keer..

Als men nu eindelijk eens op Zl-Hno en Nvd-Wdn de snelheid verhoogt van 100 naar 140 km/h geeft dat extra ruimte in Zwolle om aansluitingen te realiseren en eventueel vertragingen wat in te lopen, nu blijven vertragingen nog vaak heen en weer gaan op de lijn.

taigagaai: Het enige voordeel dat je hebt met de 7900 is in Aml met de aansluiting op de IC's

Ja, als inwoner van Borne is dat natuurlijk wel van belang %02%. Maar de 7900 komt nu net achter de IC te liggen, bij vertraging van de Noordoost vanuit de Randstad (wat nog wel eens voorkomt) zal de 7900 bij Wdn er allicht vooruit gestuurd worden, gevolg, je aansluiting naar de knoppen en nog meer vertraging voor de Noordoost.

En straks bij het enkelspoor vanwege de bouw van het verdiept spoor zitten alle treinen ook boven op elkaar te ALmelo, waardoor het ontzettend proppen wordt.

09-11-2006 07:03:54
dvdhoven
dvdhoven
Dit topic gaat over Limburg, niet Twente! Daar is een apart topic voor. Back on topic, graag, het wordt erg verwarrend zo.

En nog even over plan U op de Maaslijn, ik zie in de dienstgroepentabel voor de nieuwe dienst deze regels:
Dienstgroep - omschrijving - plangroep - materieelsoort - aanduiding
VEG DH 2 MAT ODM3 DH 2
VEH DH 1 MAT ODM3 DH 1
VEK DE 3 MAT ODM3 DE 3
VEO DM90 VEOLIA ODM3 DM90 2
VEP MAT64 VEOLIA ODM3 MAT'64 2

De dienstgroep VEK kan idd op plan U duiden: DE 3

Laatst bewerkt door dvdhoven op 09-11-2006 07:13

Dick van den Hoven

09-11-2006 07:10:53
train85
train85
En wat betekend dat allemaal?  

09-11-2006 07:33:38
edegroot
edegroot
Dat als dit klopt, ik in Vl ben te vinden in December %08%  

09-11-2006 11:39:47
stephan90
stephan90
Maar dan zouden er 4 verschillende soorten diesels komen
En op Mt - Krk zie ik geen SGM meer. Maar in december ben ik Nm te vinden%08%

Stephan

09-11-2006 12:15:10
lamote_ban
lamote_ban
Het verbaast me steeds meer dat er 4 weken voor het begin van de nieuwe diesntregeling nog steeds geen duidelijkheid is over het materieel van Veolia. Ik zie dit nog op grote chaos uit gaan draaien, te meer daar Veolia in Nederland (zeg de BBA) geen enkele ervaring met treinen heeft.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 09-11-2006 12:18

09-11-2006 12:39:47
rogier
rogier
Daar maak ik me dus ook ernstig zorgen over.
De nieuwe drgl gaat over een maand in en Veolia hult zich in stilzwijgen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

09-11-2006 12:43:09
luc2
luc2
Tja, waarom zou je een hoop ruchtbaarheid gaan geven aan het feit dat je amper aan materieel kunt komen? Zo lang Veolia zelf nog niet zeker weet wat ze kunnen krijgen lijkt het mij slim dat ze daar ook geen commotie om gaan maken. Het gaat de reizigers ook geen f*ck aan hoe ze dat doen, als er na 10-12 maar iets rijdt. Dat "geen ervaring met treinen" vind ik een flauwekulargument. Vergeet overigens niet dat Syntus' Van Setten nu bij Veolia Limburg zit.

@DH I/II. Wat ik begreep komen er per 10-12 maar zes tot acht eentjes vrij en geen tweetjes.
@DE3. Volgens mij is ATB NG al uit die buitenlandstellen gesloopt, of niet? Overigens wordt op SpeculaasRail alles als speculatie bestempeld, dus daar moet je vooral niet te veel op afgaan. De inzet van DE3 wordt al langer overwogen.

Laatst bewerkt door luc2 op 09-11-2006 12:45

09-11-2006 13:52:47
Somda
Somda
Ervaring of niet: de dienstregeling is met DH-mat niet uitvoerbaar.  

09-11-2006 14:48:28
dh3201
dh3201
Is Veolia al begonnen met opbouwen van wegkennis en materieelkennis?
Van Connexxion is bekend dat ze veelvuldig wegleren tussen Amf en Ed en nu zelfs al in de treindienst van NSR, maar over Veolia nog niets vernomen.

Shqiperise-lopers?

09-11-2006 14:55:21
luytjes
luytjes
Van mij mag Plan U ook wel weer op Zl-Gn komen. Dan krijg ik een tweede kans om ze te respecteren. Dat deed ik drie jaar geleden namelijk niet  

09-11-2006 15:55:18
bouwe
bouwe
dh3201: Is Veolia al begonnen met opbouwen van wegkennis en materieelkennis?
Van Connexxion is bekend dat ze veelvuldig wegleren tussen Amf en Ed en nu zelfs al in de treindienst van NSR, maar over Veolia nog niets vernomen.

Ben niet zo van het verspreiden van geruchten, maar ik heb meegekregen dat NSR Veolia-machinisten de toegang verbiedt tot de cabines omdat Veolia geen vergoeding wil betalen voor de opleiding. Dat heb ik midden oktober gehoord, van de rest weet ik het niet.

Laatst bewerkt door bouwe op 09-11-2006 15:56

09-11-2006 16:08:22
mren
mren
Ah leuk, de kinderachtige streken!
Zoals de Arriva chauffeurs in Waterland die ineens niet meer bij hun (ex-)collega's in de Connexxionkantine mochten komen...

09-11-2006 16:39:39
peterselie
peterselie
En andersom in Groningen.

Het zal wel een vreemde mengelmoes van treinen daar worden in Limburg. Genoeg te zijn voor treinliefhebbers.

09-11-2006 17:19:18
NDS
NDS
lamotep: Ik zie dit nog op grote chaos uit gaan draaien, te meer daar Veolia in Nederland (zeg de BBA) geen enkele ervaring met treinen heeft.

Veolia Nederland heeft dan misschien geen ervaring maar Veolia zal toch zo'n beetje de op één of twee(afhankelijk van wat er allemaal bij ariva hoort) na grootste spoorweg onderneming in duitsland zijn, dus zie daar geen probleem in.

groetjes Michiel

09-11-2006 17:57:11
luc2
luc2
Geronimo: Ervaring of niet: de dienstregeling is met DH-mat niet uitvoerbaar.
Jahaa, daar waren we toch al twee weken achter of zo?

09-11-2006 18:18:07
roelli
roelli
lamotep: Het verbaast me steeds meer dat er 4 weken voor het begin van de nieuwe diesntregeling nog steeds geen duidelijkheid is over het materieel van Veolia. Ik zie dit nog op grote chaos uit gaan draaien, te meer daar Veolia in Nederland (zeg de BBA) geen enkele ervaring met treinen heeft.

dit zal wel flink stress zijn voor Veolia typisch hier weer... alles op het laatste moment. ik wed dat het echt niet vlekkeloos doorgaat

Roel op het Veld

09-11-2006 18:27:36
rogier
rogier
luc2: Tja, waarom zou je een hoop ruchtbaarheid gaan geven aan het feit dat je amper aan materieel kunt komen? Zo lang Veolia zelf nog niet zeker weet wat ze kunnen krijgen lijkt het mij slim dat ze daar ook geen commotie om gaan maken. Het gaat de reizigers ook geen f*ck aan hoe ze dat doen, als er na 10-12 maar iets rijdt. Dat "geen ervaring met treinen" vind ik een flauwekulargument. Vergeet overigens niet dat Syntus' Van Setten nu bij Veolia Limburg zit.

Hoe ze het intern en met NS organiseren is voor mij als reiziger niet interessant.
Wel zou ik onderhand eens graag iets van een dienstregeling zien, met name ook voor de bus. Ik wil toch graag weten hoe lang een reis van mijn woonplaats naar mijn ouders volgend jaar gaat duren (dit geldt trouwens ook voor Connexxion).
Of weet jij toevallig al meer over de locale busdienstregeling, Roel?

09-11-2006 18:38:38
luc2
luc2
mren: Ah leuk, de kinderachtige streken!
Zoals de Arriva chauffeurs in Waterland die ineens niet meer bij hun (ex-)collega's in de Connexxionkantine mochten komen...
Over geruchten gesproken. Overigens heeft een groot deel van de mcn'n van Veolia al wegbekendheid op Rm-Nm.

09-11-2006 18:55:21
reizigert
reizigert
Een artikel in dagblad De Gelderlander van vandaag:
http://www.gelderlander.nl/maasland/article812756.ece

Samenvattend
DEC 06 - MRT 07: Buffels op Maaslijn (als het aan Veolia ligt, NS ligt nog dwars, maar veel andere oplossingen zijn er niet)
MRT 07 - EIND 07: Wadlopers op Maaslijn
EIND 07: Nieuwe GTW's in gebruik

Over Plan U wordt helaas niets gezegd. Ik denk ook eerlijk gezegd dat het ijdele hoop is, en er wordt hier wat gemakkelijk geredeneerd. Ik ben er om te beginnen al nog niet echt van overtuigd dat de Slowaakse maatschappij inderdaad van Veolia is. Als dit niet zo is, houdt het sowieso al allemaal op...
http://www.google.nl/search?hs=SMY&hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial_s&q=%2B%22Bratisalvaska+Region%C3%A1lna+Kol%27ajov%C3%A1+Spolo%C4%8Dnost%22+%2Bveolia&btnG=Zoeken&meta=

09-11-2006 19:38:41
luc2
luc2
reizigert: Over Plan U wordt helaas niets gezegd. Ik denk ook eerlijk gezegd dat het ijdele hoop is, en er wordt hier wat gemakkelijk geredeneerd. Ik ben er om te beginnen al nog niet echt van overtuigd dat de Slowaakse maatschappij inderdaad van Veolia is. Als dit niet zo is, houdt het sowieso al allemaal op...
Je vergeet dat echt niet alle ins en outs hier worden gepubliceerd. Niet alles is zomaar speculatie, "ijdele hoop" en "makkelijk redeneren".

09-11-2006 20:19:10
Somda
Somda
luc2:
Geronimo: Ervaring of niet: de dienstregeling is met DH-mat niet uitvoerbaar.
Jahaa, daar waren we toch al twee weken achter of zo?

Wist niet dat je kwaad werd...

09-11-2006 20:21:36
Somda
Somda
luc2:
mren: Ah leuk, de kinderachtige streken!
Over geruchten gesproken. Overigens heeft een groot deel van de mcn'n van Veolia al wegbekendheid op Rm-Nm.

Ik heb ook machinisten gesproken die al enkele keren weglerende machinisten van Veolia in de cabine hebben gehad. Dus het valt wel mee met die geruchten.

09-11-2006 20:43:09
NDS
NDS
De oplossing voor deze problemen is zo simpel, gewoon een jaar extra tussen het tekenen van het contract en het in gaan daarvan, dan heeft men zo'n 15 tot 18 maanden om aan materieel te komen wat makelijk kan tegen woordig.

Dus tijd dan men eens wat eerder begint met die aanbestedingen, groetjes Michiel

09-11-2006 21:00:09
fabrierban
fabrierban
Op http://www.ov-website.nl/ovnieuwsbrief/edities/editie_514.pdf is te lezen dat ook Rover zich inmiddels met de zaak gaat bemoeien. Omdat de nieuwe dienstregeling met wadlopers niet uitvoerbaar is moet er waarschijnlijk een nooddienstregeling komen voor een jaar. Een vervelend gevolg is dat een deel van de busdiensten dan geen aansluiting op de treinen zal geven.  

09-11-2006 23:03:35
bouwe
bouwe
Geronimo: Ik heb ook machinisten gesproken die al enkele keren weglerende machinisten van Veolia in de cabine hebben gehad. Dus het valt wel mee met die geruchten.

Toevallig allen Maaslijn? De bron van het gerucht is een pm op een niet nader te noemen standplaats. Maar goed, de mcn is de eindverantwoordelijke. En als die Veolia knakker een cabinekaart ofzo mee heeft, waarom weigeren dan.

Laatst bewerkt door bouwe op 09-11-2006 23:14

09-11-2006 23:28:39
frans
frans
fabrier, weet jij ook het password om die pdf-file te kunnen openen?  

09-11-2006 23:34:06
mark
mark
Hier opent de pdf gewoon zonder wachtwoord hoor  

10-11-2006 00:27:17
luc2
luc2
Geronimo: Wist niet dat je kwaad werd...
Ik word niet kwaad, het is alleen irritant om bevestigd te zien worden dat zoveel mensen niet kunnen lezen.

10-11-2006 00:58:15
scooter
scooter
Geronimo:

Ik heb ook machinisten gesproken die al enkele keren weglerende machinisten van Veolia in de cabine hebben gehad. Dus het valt wel mee met die geruchten.

Dat heb ik ook gehoord ja van een paar machinisten,die ze gewoon toelaten.Maar ook dat er machinisten zijn die ze weigeren,alleen niet in opdracht van NSR,maar uit zichzelf

10-11-2006 07:46:24
admin
Moderator
admin
luc2:
Geronimo: Wist niet dat je kwaad werd...
Ik word niet kwaad, het is alleen irritant om bevestigd te zien worden dat zoveel mensen niet kunnen lezen.

Zullen we proberen om deze discussie constructief te houden heren?

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

10-11-2006 08:29:55
ruysdael
ruysdael
edegroot: Dat als dit klopt, ik in Vl ben te vinden in December %08%
Nou dan ben je zeker niet de enige %02% Plan U, wie had ooit gedacht dat dit nog zou gebeuren... Zeker wel relaxed. Maar zullen het de grenoveerde stellen of nog oudjes worden? (hoopt op oudjes).

Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-11-2006 08:38:44
taigagaai
Moderator
taigagaai
Volgens mij zijn er alleen nog maar gerenoveerde stellen en zijn de laatste overgebleven 4 stellen die niet in aanmerking kwamen voor renovatie aansluitend op Plan V1-3 gesloopt te Mttrix. Zo uit mijn hoofd betroffen het de 150-152 en nog een stel. De 118 is na een brand ter plaatse gesloopt te Amf en de 112 was helemaal kaalgeplukt bij de VSM.  

10-11-2006 09:30:52
dh3201
dh3201
De enige nog resterende niet gerenoveerde stellen zijn de 113-115 en het lijkt mij stug dat die op de maaslijn ingezet zullen worden.

Van de gerenoveerde 195 (ex-ATB-NG stel) weet ik dat deze zonder motor in Zwolle staat (zelf gezien dat de motor ontbrak).

Shqiperise-lopers?

10-11-2006 12:29:09
ruysdael
ruysdael
Volgens RM zijn de Plan U's die bestemd zijn voor de BKRS de: 116, 117, 121, 122, 125, 137, 150 en 151. Het is dus mogelijk dat daar enkelen van naar de Maaslijn gaan..?

Handig, gaat NS treinen verkopen aan eigen concurrentie %08%.

Wordt het geen tijd voor een nieuw draadje?

Laatst bewerkt door ruysdael op 10-11-2006 12:32

10-11-2006 13:40:04
roelli
roelli
dh3201:

Van de gerenoveerde 195 (ex-ATB-NG stel) weet ik dat deze zonder motor in Zwolle staat (zelf gezien dat de motor ontbrak).

misschien worden de motoren gerenoveerd. reserves zijn er in ieder geval genoeg. in Blerick zijn ze nog allemaal van een motor voorzien

Roel op het Veld

10-11-2006 13:49:13
stefanvdw
stefanvdw
Dan ben ik de tweede die reageert

Over die planU's, als het goed is staat de 151 met 150 dacht ik, nog gewoon in Blerick, die zijn niet gesloopt. Tenminste, niet door een normaal sloopbedrijf. Ook die andere stellen die in Blerick gestald waren staan er nog gewoon, daar is ook nog niks van gesloopt in Mttrix. Het slopen gebeurd automatisch daar in Blerick..daar zorgen de daklozen, vandalen etc. wel voor.

Zou inderdaad zeker mooi zijn als er weer planU's in de reizigersdienst gaan rijden%02%

10-11-2006 13:58:55
lamote_ban
lamote_ban
stefanvdw:
Zou inderdaad zeker mooi zijn als er weer planU's in de reizigersdienst gaan rijden.

Nou, als het dan toch maar niet die uit Blerick zijn.
Die zijn al vrijwel volledig gesloopt.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 10-11-2006 13:59

10-11-2006 14:02:19
ruysdael
ruysdael
Als NS ze aan de BRKS (dus Veolia?) verkoopt zullen ze toch opgeknapt moeten worden..

De 125 is al volledig klaar.. komend wellicht de 116?

Laatst bewerkt door ruysdael op 10-11-2006 14:03

10-11-2006 14:13:40
ruysdael
ruysdael
10 okotober stond er een Plan U te Zl klaar voor renovatie?
http://img137.imageshack.us/img137/8545/convar270lr3.jpg

Let bij deze foto op de Plan U's die erachter staan (die glimmende = 125??):
http://img137.imageshack.us/img137/2328/convar269mq2.jpg

Vanuit de trein zag ik nog meer Plan U's in Zl vanuit de 7900(je ziet er wel 2, maar er stonden er echt 3 of 4 ofso):
http://img98.imageshack.us/my.php?image=convar213qx5.jpg

Ik neem aan dat al die Plan U's daar zijn voor renovatie?

Gelieve niet te letten op enige kwaliteit van de foto's, in hoeverre die dan aanwezig is .

Laatst bewerkt door ruysdael op 10-11-2006 14:14

10-11-2006 14:16:13
thom
thom
Stellen voor Slowakije staan allemaal al in Zwolle.
En de stellen in Br zijn de stellen die niet verkocht zijn.

En de stellen die voor Slowakije bestemd zijn krijgen heus geen dieselmotor revisie, de motoren hebben hooguit 1 jaar aan draaiuren, dieselmotor is vrijwel hagelnieuw. Gewoon nakijk beurtje, maar daar hoeft de motor er echt niet voor uit.

195 zal wel plukstel zijn, en mogelijk dat die motor als pluk motor word gebruikt en daarom eruit getrokken is...

10-11-2006 14:17:58
luytjes
luytjes
Hee ass-er, heb jij soms ook een Fuji S5600?  

10-11-2006 14:19:48
ruysdael
ruysdael
Maar ik begrijp dus dat het mogelijk is dat de stellen die aanvankelijk naar de BRKS zouden gaan naar Veolia Nederland gaan (tijdelijk)? Of gaan juist de niet-verkochte stellen naar Veolia Nederland (onlogisch, want deze zijn eigendom van de NSR, maarja)?  

10-11-2006 14:20:36
ruysdael
ruysdael
luytjes: Hee ass-er, heb jij soms ook een Fuji S5600?

Nope, een simpele compactcamera . Maar ergens in 2007 staat wel een SLR op het verlanglijstje

10-11-2006 14:26:44
luytjes
luytjes
Ah, ik dacht de kwaliteit van de S5600 erin te herkennen. Bij uitvergrote foto's zie je de korrels erg goed, jammer genoeg Maar dat is een beetje OT.  

10-11-2006 14:39:36
stefanvdw
stefanvdw
Ik heb nog een foto van een leuke sticker die laatst op de 193 zat in Zwolle:
http://img140.imageshack.us/img140/4278/193gm6.jpg

Die glimmende is de 193, die niet glimmende op je 2e foto zou de 117 weleens kunnen zijn..staat daar ook al een tijdje.

10-11-2006 15:15:56
taigagaai
Moderator
taigagaai
stefanvdw: Over die planU's, als het goed is staat de 151 met 150 dacht ik, nog gewoon in Blerick, die zijn niet gesloopt.
Zoals ik al zei, ik deed het uit mijn hoofd, dus de nummers kan ik inderdaad fout hebben. Maar we zullen zien wat er uit voort komt de komende tijd....

10-11-2006 15:20:22
lamote_ban
lamote_ban
ass-er: Maar ik begrijp dus dat het mogelijk is dat de stellen die aanvankelijk naar de BRKS zouden gaan naar Veolia Nederland gaan (tijdelijk)? Of gaan juist de niet-verkochte stellen naar Veolia Nederland (onlogisch, want deze zijn eigendom van de NSR, maarja)?

De niet-verkochte stellen in Br zijn vrijwel verwoest, er zit geen raam meer in. Veolia kan dan beter DH-stellen nemen. Plan U lost trouwens het probleem Cuijk-Boxmeer ook niet op want die zijn ook te traag.

10-11-2006 15:21:45
taigagaai
Moderator
taigagaai
En wat is in jouw ogen te traag? DH = 100, Plan U = 125. Maar het haalt het inderdaad niet aan de snelheid van DM'90 (140)  

10-11-2006 15:30:45
maaslijn
maaslijn
Maximale snelheid op de Maaslijn is ook maar 125. Het trage optrekken is echter het probleem...  

10-11-2006 15:31:21
lamote_ban
lamote_ban
Voor Cuyk-Boxmeer schijnt 140 absoluut noodzakelijk te zijn. Daarnaast trekt Plan U veel trager op dan DH, waardoor het in de praktijk nauwelijks sneller is.  

10-11-2006 15:35:34
ruysdael
ruysdael
lamotep: waardoor het in de praktijk nauwelijks sneller is.

Dus, wat maakt het uit of ze DH of Plan U gebruiken..? DH trekt sneller op maar Plan U haalt een hogere snelheid. Bovendien is Plan U veel comfortabeler dan een Wadje..

Laatst bewerkt door ruysdael op 10-11-2006 15:36

10-11-2006 15:41:23
dh3201
dh3201
lamotep: Voor Cuyk-Boxmeer schijnt 140 absoluut noodzakelijk te zijn.
Dan moet ProRail eerst de baanvaksnelheid moeten verhogen naar 140, waarbij dus alle sein en overwegsecties herzien moeten worden. Ga er maar niet van uit dat dat voor 10 december geregeld is....

Shqiperise-lopers?

10-11-2006 17:11:28
lamote_ban
lamote_ban
ass-er: Bovendien is Plan U veel comfortabeler dan een Wadje..

Daar verschillen we dan over van mening.
Ik vind het allebei comfort van 25 jaar geleden.
Wel is PlanU voor de hobbyist natuurlijk wel unieke nostalgie.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 10-11-2006 17:13

10-11-2006 18:51:24
j.jager
j.jager
lamotep: Daarnaast trekt Plan U veel trager op dan DH, waardoor het in de praktijk nauwelijks sneller is.

vind ik ook.

10-11-2006 20:45:07
roelli
roelli
Plan U zou in de praktijk wel alle mensen kunnen vervoeren in het spitsuur. de DH-1 kan dat niet. De dienstregeling moeten ze voor de verandering dan maar aanpassen. er zit niks anders op

Roel op het Veld

10-11-2006 21:02:00
zugchef
zugchef
Ik zie Arriva ook niet zo snel die wadlopers aan Veolia geven. Ze hebben ze hier in het noorden nog veel te hard nodig...

En anders stel dat de wadlopers hier nog niet weggaan, dan heeft Veolia dus een HEEL groot probleem, er van uitgaande dat de DM90's zoiezo weggaan.

10-11-2006 22:09:15
roelli
roelli
achja misschien zijn ze wel al veel verder als dat wij ons voor kunnen stellen

Roel op het Veld

10-11-2006 22:58:18
Somda
Somda
lamotep: Voor Cuyk-Boxmeer schijnt 140 absoluut noodzakelijk te zijn. Daarnaast trekt Plan U veel trager op dan DH, waardoor het in de praktijk nauwelijks sneller is.

Baanvaksnelheid is 125 km/u en moet ook over het hele traject gereden worden om alles te kunnen halen. Met Plan U lukt dat wel, ondanks dat het trager optrekt.

11-11-2006 00:31:55
luc2
luc2
zugchef: Ik zie Arriva ook niet zo snel die wadlopers aan Veolia geven. Ze hebben ze hier in het noorden nog veel te hard nodig...
Arriva heeft aangegeven per ingang nieuwe drgl zes tot acht DH1'tjes beschikbaar te hebben. Het gaat niet om "geven" en "ik zie..."

11-11-2006 09:20:09
j.jager
j.jager
de wadlopers zijn tenslotte niet van arriva, maar van de ns. arriva heeft ze op huurbasis overgenomen om op de noordelijke dieselbaanvakken te kunnen rijden, en gaan dus terug naar de ns.

Laatst bewerkt door j.jager op 11-11-2006 09:21

11-11-2006 09:57:32
dh3201
dh3201
Ze zijn van nsfsc, niet van ns

Shqiperise-lopers?

11-11-2006 11:10:30
ruysdael
ruysdael
Dus het staat er eigenlijk zo voor:

Veolia gaat per 10 december de maaslijn overnemen van de NSR. Ze willen een halfuursdienst realiseren tussen Nijmegen-Venlo-Roermond en een kwartierdienst tussen Nijmegen-Venray. Het is nog niet zeker of ze het DM'90 over kunnen nemen van de NSR, mocht dit wel het geval zijn, dan is dat niet aanrijkend genoeg om daar een halfuur- èn een kwartierdienst mee te rijden. Veolia beweert per 10 december te beschikken over 6 tot 8 DH-I'tjes. Zijn die DM'90s en die 6-8 Wadlopers dan genoeg om die diensten uit te voeren??

In het 2e geval weigert de NSR de DM'90s te verhuren aan Veolia (er zijn plannen om DM'90 in de 9100 (Zl-Gn) in te zetten), Of Veolia wil geen DM'90, omdat zij ze dan gelijk voor 10 jaar moeten huren i.p.v. de gewenste 1 jaar. Veolia zou dan beschikken over 6-8 Wadlopers, maar dat is dan bij lange na niet genoeg. Een mogelijkheid is dan om Plan U's te gebruiken die een dochterondernemeing van Veolia (BRKS) heeft gekocht van de NSR.
In de dienstregelingtabel worden wel Plan U's weergegeven (VEK), maar wat betekent dat?

Nog een mogelijkheid is, dat Veolia DM'90, DH-1 èn Plan U's gaat gebruiken?

Correct me if i'm wrong..

Laatst bewerkt door ruysdael op 11-11-2006 11:17

11-11-2006 11:15:59
luc2
luc2
j.jager: de wadlopers zijn tenslotte niet van arriva, maar van de ns. arriva heeft ze op huurbasis overgenomen om op de noordelijke dieselbaanvakken te kunnen rijden, en gaan dus terug naar de ns.
Ja, en? NSFS heeft er geen moeite mee om die prullen naar Veolia te sturen.

11-11-2006 11:34:28
Somda
Somda
De reizigers op de Maaslijn zullen vanaf 11 december nog wel eens terugdenken aan die tijd met NS... %08%  

11-11-2006 12:58:30
fabrierban
fabrierban
Reizigers hebben een zeer kort geheugen, dus als de Stadlers er zijn is NS weer even snel vergeten. Daarnaast zou de woede zich wel eens tegen de NS kunnen gaan keren als er echt problemen komen.  

11-11-2006 13:10:04
rick
rick
Dus de woede keert zich tegen de NS omdat Veolia er moet rijden en Veolia geen materieel heeft?  

11-11-2006 13:12:57
lamote_ban
lamote_ban
Als ik het allemaal zo lees is het mij echt een raadsel hoe Veolia volgende maand van start denkt te gaan. Met een paar museumstukken Plan U en zes zielige DH1'tjes komen ze toch niet ver. Ik weet niet of huren in het buitenland een optie is (duitse Silberlingen met lokomotief of 628)?

Laatst bewerkt door lamote_ban op 11-11-2006 13:15

11-11-2006 13:15:03
lamote_ban
lamote_ban
rick: Dus de woede keert zich tegen de NS omdat Veolia er moet rijden en Veolia geen materieel heeft?

Nee, maar omdat het NS het concessie systeem probeert te sabotteren door te weigeren materieel in de overgangsperiode nog een tijdje te verhuren. Als NS zelf was blijven rijden, waren de DM's ook gewoon beschikbaar gebleven na 10 december. Het lijkt dus op kwade opzet.

11-11-2006 13:21:42
scooter
scooter
Ik denk niet dat het probleem bij NS ligt,maar bij Veolia.Kwade opzet van de kant van NS?Nee,Veolia is gewoon te laat met de voorbereidingen begonnen.  

11-11-2006 13:31:24
lamote_ban
lamote_ban
scooter: Ik denk niet dat het probleem bij NS ligt,maar bij Veolia.Kwade opzet van de kant van NS?Nee,Veolia is gewoon te laat met de voorbereidingen begonnen.

De concessie is pas deze zomer verleend. Vervolgens moet voor een materieelbestelling de normale wettelijke procedure voor aanbestedingen worden gevolgd. Dus veel sneller nieuwe spullen bestellen kon niet.

Wat je Veolia hooguit kunt verwijten dat ze voor het tussentijdse probleem misschien eerder hadden moeten proberen in het buitenland spullen te huren. En verder laat de public relations van Veolia zwaar te wensen over, maar dat is bij de BBA (dat feitelijk de scepter zwaait bij Veolia) al jaren zo.

11-11-2006 13:44:33
dumpy_dump
dumpy_dump
fabrier: Reizigers hebben een zeer kort geheugen, dus als de Stadlers er zijn is NS weer even snel vergeten. Daarnaast zou de woede zich wel eens tegen de NS kunnen gaan keren als er echt problemen komen.
Volgens mij werkt dat alleen zo bij positieve dingen, negatieve dingen blijven over het algemeen langer hangen. Dat is trouwens gewoon een menselijke eigenschap.

(of dat betekent dat reizigers NS snel vergeten zijn laat ik trouwens maar even in het midden)

11-11-2006 14:07:23
lamote_ban
lamote_ban
Een stukje uit een interview met van Setten in de Gelderlander van gisteren:

Veolia heeft een oplossing voor de periode na maart 2007. Dan komen er dieseltreinen vrij van vervoersmaatschappij Arriva. Dat zijn zogenaamde Wadlopers; ze worden in Groningen en Friesland gebruikt. Veolia wil de Wadlopers op de Maaslijn gebruiken totdat de nieuwe treinen uit Zwitserland arriveren.

Tot die tijd hoopt directeur Frank van Setten NS zover te krijgen dat de Buffels nog een tijdje tussen Nijmegen en Roermond blijven rijden. „Ik ben nu in onderhandeling met NS en heb goede hoop dat we tot overeenstemming komen.“

Een woordvoerster van NS meldt dat de verhuurtermijn van tien jaar gold voor alle bedrijven die de Maaslijn wilden overnemen. „Alsnog een kortere verhuurperiode afspreken, zou achteraf niet eerlijk zijn tegenover de concurrenten. Bij de calculatie moesten ze immers allemaal rekening houden met tien jaar.“

Reizigersorganisatie Rover maakt zich grote zorgen over de dienstregeling op de Maaslijn na 10 december. Volgens woordvoerder Kees Braam kan Veolia de met veel bravoure aangekondigde dienstregeling, waarin tijdens de spits veel meer treinen zouden stoppen en vertrekken op de kleine stations, niet waarmaken. „De Buffels halen 140 km per uur, de Wadlopers niet meer dan 100. Daarmee kun je in de spits niet vier keer stoppen op een station, zoals Veolia belooft.“

Van Setten denkt daar anders over. Het probleem doet zich niet voor, zegt hij, zolang de treinen nog niet in Molenhoek hoeven te stoppen. Daar komt volgend jaar een tijdelijk station.

Ik ben bang dat dit chaos gaat worden.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 11-11-2006 14:07

11-11-2006 14:18:53
fabrierban
fabrierban
De opmerking over Molenhoek maakt duidelijk wat Veolia wil: in de spitsuren wordt de kruising verlegd van Cuijk naar Beugen en laat men de treinen richting Nijmegen met 10 minuten vertraging rijden. Omdat Molenhoek al wel in de rijtijden verwerkt zit maar daar nog niet gestopt wordt is er ruimte om de volgende kruising net na de brug bij Molenhoek te leggen. Vervolgens komen de treinen zo'n 8 minuten te te laat in Nijmegen aan, maar dat is geen probleem want daar was 15 minuten keertijd ingecalculeerd.

Laatst bewerkt door fabrierban op 11-11-2006 14:21

11-11-2006 14:28:55
lamote_ban
lamote_ban
@lamotep
Dat vereist wel dat Beugen-Molenhoek in 7.5 minuten te doen is en dat lijkt me met DH ook niet haalbaar. Alternatief is wel om de kruising i.p.v. bij Molenhoek aan de Cuijkse kant van de brug te laten plaatsvinden. Dankzij de ingecalculeerde ruimte voor Molenhoek zijn de treinen uit Nijmegen nu toch te vroeg op de brug en kan de vertraging richting Nijmegen alsnog tot zo'n 10 minuten beperkt worden en dat kan weer in Nijmegen opgevangen worden.

11-11-2006 14:52:43
reizigert
reizigert
lamotep: Ik weet niet of huren in het buitenland een optie is (duitse Silberlingen met lokomotief of 628)?

BR 628 is prachtig materieel en zou ik toejuichen, maar ik vrees dat dit wat te omslachtig is voor een jaartje. Locomotief met wagons lijkt me ook onwaarschijnlijk, omdat er op de sporen in Nm en Rm geen goede omloopmogelijkheden zijn. Tenzij je een locomotief voor en achter de trein zet natuurlijk

11-11-2006 16:53:30
ruysdael
ruysdael
Maar is er al iets duidelijk over de Plan U's? Ik hoor het Veolia wel hebben over Wadlopers, maar over de Plan U's hoor ik niets.. (Of hangt het er avanaf of de NSR alsnog DM'90 wil verhuren voor één jaar?)  

11-11-2006 17:03:58
dumpy_dump
dumpy_dump
Is er überhaupt iets duidelijk over Veolia Limburg? Ik kan ook nog nergens op hun site dienstregelingen ofzo vinden, niet van bus en niet van trein...