31-08-2007 19:05:23
keesje
keesje
Aan de dienstregeling te zien wordt Blerick weer een Intercity-station waar de stoptreinen gaan doorrijden. Logisch voor de doorsnee reiziger %08% In Arnhem zuid is dat nu ook al zo: stoppende en doorrijdende IC's maar de enige stoptrein stopt in ieder geval niet!  

31-08-2007 19:07:45
mich
mich
Dat is niet correct, op alle stations wordt gestopt. De dienstregeling wordt compleet nieuw ontworpen, met extra lange keertijden in Nijmegen, Venray en Roermond. Een collega noemde van de week een aantal tijden, maar ben ze vergeten en ze stonden nog niet vast.  

31-08-2007 19:27:24
fastguy84
fastguy84
Zoals ik in mijn vorige bericht al schreef, dit is de dienstregeling van december 2006. Dit om eventuele verwarring te voorkomen.
Mich, weet jij vanaf wanneer er weer naar Vry wordt gespitst? Want ik heb daar nog nooit een dienstregeling van gezien (het stuk Bmr-Vry dan), bestaat dat überhaupt (of het dus kan met de huidige dienstregeling van de doorgaande treinen (kruisingen en keringen enzo)? Of gaat er pas naar Vry gereden worden met ingang van de nieuwe drgl? (8 december?)

31-08-2007 19:50:15
mich
mich
Bedoeling is om vanaf de nieuwe dienstregeling pas naar Venray te rijden, dan zijn er ook voldoende GTW's om die diensten volledig te doen. De doorgaande treinen blijven dan nog even (tot eind december-begin januari) met zowel wadlopers als GTW rijden.  

Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-08-2007 20:56:56
sneltrein
sneltrein
Weet iemand of die GTW's op tijden gaan testrijden of niet en zoja weeet iemand daar dan al tijden van?

:)

31-08-2007 21:01:06
thom
thom
Man, die dingen zijn er nognieteens...

Wacht het gewoon even af, als iemand het wil vertellen, verteld ie het wel...

31-08-2007 21:41:45
mich
mich
en het mag vertellen  

31-08-2007 22:34:38
kbrandsma
kbrandsma
fastguy84: Speciaal voor mdeen hier dan de drgl van 10 dec 2006:
32200
Rm .02, Sm .08, Rv .13/.14, Tg .23, Vl .28, Vry .45, Vlb .51, Bmr .56/.57, Ck .05, Nmh .45/.46, Nm .49
Nm .00, Nmh .03/.07, Ck .19, Bmr .27/.28, Vlb .35, Vry .40/.45, Vl .02, Tg .08, Rv .14/.15, Sm .22, Rm .27
32300
Vry .29, Vlb .35, Bmr .40/.42, Ck .50, Nmh .00/.01, Nm .04
Nm .15, Nmh .18/.22, Ck .34, Bmr .42/.43, Vlb .50, Vry .55
(alles ook +30)

Ik neem aan dat de vette/cursieve tekst veranderd moet worden in Nmh .15/.16, Nm .19? Veertig minuten van Ck naar Nmh is iets te veel van het goede.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat er 1:17 ingepland is voor Rm - Nm voor de oorspronkelijke dienstregeling (en dito baanvaksnelheden). Ik heb vandaag ook over dat traject gereisd en de Wadloper klaarde dat klusje volgens de dienstregeling in 1:16! (en dit is ook gehaald). Zijn de Wadlopers tegenwoordig opgevoerd?
Ook blijf ik het vreemd vinden dat de andere richting maar liefst 10 minuten langer duurt.

Last but not least: de 3103 is weer levend. Hij zat vandaag aan de 3226. De 3228 staat in Ehv.

01-09-2007 00:14:06
mdeen
mdeen
Het is gewoon een klote dienstuitvoering met te weinig infra.
Snel materieel helpt je hier niet. Je zit vastgeketend aan de vaste kruisingsstations en zolang je daar niet van af komt dan ligt de dienst vast, of je nu met Wadlopers of GTW's rijdt.
Zoals er met die dienstregeling gereden wordt kruis je in Rv, Br, Vry, Vlb, Bmr, Ck en Nmh. Sneller rijden geeft je dus alleen voordeel als je een kruising kunt verleggen of als je vanaf Nmh of Rv sneller rijdt.

Wat betreft die lange rijdtijden: ik neem aan dat Veolia in Nm op spoor 35 blijft zitten, en dan zie je dat de 32200 wel om .04 in Nm weg zou kunnen (dan is de stilstand in Nmh opgeheven), maar de 32300 komt om .04 in Nm aan. Dus moet de 32200 wel eerder weg. Hop, daar komen al 4 minuten.
En je moet in Vry lang halteren omdat de tegentrein er niet is, nog eens 5 minuten.

01-09-2007 00:15:35
mikos
mikos
Over de spoorverdeling is al eens eerder een discussie geweest: Veolia krijgt spoor 35 én 1b.

www.ov-ervaringen.nl

01-09-2007 10:58:27
mich
mich
Er is een idee om de spitstreinen kort vooraf de doorgaande treinen te laten rijden, zodat de spitstreinen beter bezet zijn(dat zijn ze nu niet, zeker niet op Ck-Bmr) en ze de doorgaande treinen die op dat stuk wel overvol zijn ontlasten.

Laatst bewerkt door mich op 01-09-2007 10:58

01-09-2007 12:03:03
kbrandsma
kbrandsma
Vreemd dat de reizigers op Bmr - Nm dan in een later stadium niet de spitstreinen begint te pakken als ze telkens weer in die overvolle doorgaande moeten staan.
mdeen: Snel materieel helpt je hier niet. Je zit vastgeketend aan de vaste kruisingsstations en zolang je daar niet van af komt dan ligt de dienst vast, of je nu met Wadlopers of GTW's rijdt.
Zoals er met die dienstregeling gereden wordt kruis je in Rv, Br, Vry, Vlb, Bmr, Ck en Nmh. Sneller rijden geeft je dus alleen voordeel als je een kruising kunt verleggen of als je vanaf Nmh of Rv sneller rijdt.

Snel materieel helpt zeker wel. Uiteraard zit je vast aan de vaste kruisingsstations, maar van beide kanten kan sneller worden gereden (dus eerder op dezelfde plaats kruisen). Desnoods niet van een 30:30 dienstregeling uitgaan, maar van een 25:35 als dat in totaal 5-10 minuten scheelt.

Nouja ProRail en Veolia zullen eind november vast wel met iets goeds op de proppen komen.

01-09-2007 12:38:55
ijsm
ijsm
Gelukkig hebben ze wel genoeg materieel om line-up's te organiseren: www.limburglos.nl -> 'Foto's Treinen' -> 'Vorige pagina'

Laatst bewerkt door ijsm op 01-09-2007 12:39

01-09-2007 13:31:28
sneltrein
sneltrein
Tegenwoordig word ook soms gewisseld bij Meerlo-Tieraay zodat de trein naar Vl minder of geen vertraging heeft als de trein naar nijmegen grote vertraging heeft

01-09-2007 14:12:00
kevinevers
kevinevers
sneltrein dat is al ik weet niet hoelang zo, zelfs in NS tijd al%03%  

01-09-2007 15:53:26
fastguy84
fastguy84
kbrandsma:
Ik neem aan dat de vette/cursieve tekst veranderd moet worden in Nmh .15/.16, Nm .19? Veertig minuten van Ck naar Nmh is iets te veel van het goede.

Ja, uiteraard, zat in de foute tabel te kijken.

kbrandsma:
Toch blijf ik het vreemd vinden dat er 1:17 ingepland is voor Rm - Nm voor de oorspronkelijke dienstregeling (en dito baanvaksnelheden). Ik heb vandaag ook over dat traject gereisd en de Wadloper klaarde dat klusje volgens de dienstregeling in 1:16! (en dit is ook gehaald). Zijn de Wadlopers tegenwoordig opgevoerd?
Ook blijf ik het vreemd vinden dat de andere richting maar liefst 10 minuten langer duurt.

Dat was de oude dienstregeling, inmiddels is het 1:16 (Noordwaarts) om 1:20 (Zuidwaarts). Het komt (uiteraard) door de kruisingen, voornamelijk het lange stationnement op Nmh dat is weggehaald. Overigens: die 1:17 ging uit van niet stoppen op Br!

mich:
Er is een idee om de spitstreinen kort vooraf de doorgaande treinen te laten rijden, zodat de spitstreinen beter bezet zijn(dat zijn ze nu niet, zeker niet op Ck-Bmr) en ze de doorgaande treinen die op dat stuk wel overvol zijn ontlasten.

Maar dan hou je het probleem dat eea niet aansluit op bussen (vooral in Vry waar het station ver van het centrum ligt) en daardoor onaantrekkelijk is. Wat zouden de minimale opvolgtijden dan zijn? De maximale is neem ik aan 7,5 minuut (60 minuten in een uur / 8 treinen per uur). Ik weet niet zo goed hoe de beveiliging ter plekke in elkaar zit, maar een opvolgtijd van 3-4 minuten is dat redelijk te doen in de praktijk?

01-09-2007 17:24:08
mich
mich
Een opvolgtijd van 3-4 minuten is niet zo fijn, want als dan 2 minuten te laat bent(en dat zou zomaar eens kunnen gebeuren op de maaslijn%08%), zit je de andere trein al in de weg. Maar we zullen over een tijdje zien hoe het opgelost wordt, reken maar dat verschillende mensen die er echt verstand hebben er goed over nadenken.  

02-09-2007 01:24:09
kritische
kritische
Eind november nieuwe treinen

door Dennis Greijn

BOXMEER/BUSSNANG - Reizigers op de Maaslijn kunnen vanaf eind november met de eerste nieuwe treinen van Veolia reizen. De eerste van zestien nieuwe diesels op de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond zet het vervoersbedrijf in op het drukste deel van de noord - zuidverbinding Venray - Nijmegen.

"Vooral in het Land van Cuijk is de druk met de oude Wadlopertreinen het grootst", zegt raildirecteur Frank van Setten van Veolia. " Dit, omdat we sinds begin dit jaar tussen Boxmeer en Nijmegen extra treinen laten rijden in de ochtend - en avondspits."
Begin december, als de nieuwe dienstregeling ingaat, rijden deze spitstreinen, die om het kwartier rijden, door tot station Venray.

De eerste nieuwe dieseltrein, waar nog geen naam voor bedacht is, staat in een loods op het spoor vlakbij Zürich. Technici van de Zwitserse treinbouwer Stadler in Bussnang zijn druk bezig om al het kabelwerk goed aan te sluiten en ervoor te zorgen dat alle elektronica functioneert. "Vanaf half september zullen we deze trein vier weken lang testen", zegt projectmanager Walter Gabathuler van Stadler. "Nadruk ligt op de werking van remmen en de software."

Zoals de planning nu is, arriveren de eerste twee GTW's (Gelenk Trieb Wagen is de merknaam, ofwel gelede motorwagen) eind oktober per spoor in Venlo. "Dan gaan we hier ook nog eens uitgebreid testen. We willen niks aan het toeval over laten" , zegt Veoliatopman Van Setten. Veolia houdt de verouderde Wadlopers wel nog tot maart achter de hand. Tegen die tijd moet de laatste nieuwe trein in Nederland zijn. "Je moet altijd rekening houden met kinderziektes" , aldus Van Setten.

De Limburgse tak van het internationale vervoersbedrijf heeft sinds december vorig jaar problemen met de dienstregeling op de Maaslijn. Veolia Limburg kreeg vorig jaar zomer van opdrachtgever de provincie Limburg te horen dat het vanaf eind 2006 onder meer de treinenloop op de Maaslijn mocht verzorgen. De problemen van treinuitval en vertraging zijn toe te schrijven aan afgeschreven oude treinen die van de NS gehuurd worden. Deze voertuigen zijn gemiddeld een kwart eeuw oud en zijn intensief gebruikt.

De Gelderlander, 31 augustus

02-09-2007 11:14:43
mich
mich
Klinkt bekend, alleen dat ze de wadlopers tot maart houden en niet tot begin januari is voor mij een verassing, de aflevering van de laatste GTW stond gepland voor eind December namelijk. Van de verschillende datums die ik inmiddels gehoord heb komt 25 oktober het meest waarschijnlijk uit de bus als datum voor de aflevering van de eerste 2 in Venlo, maar met iets dat nog getest wordt is dat afwachten tot hij er echt is. Ook 7 oktober wordt als datum genoemd.

Laatst bewerkt door mich op 03-09-2007 12:32

03-09-2007 12:42:43
mich
mich
Vandaag zijn defect:
de 3105 en 3228 te Ehv. De 3105 heeft een wielband met vlakke plaatsen, maar na afdraaien zou deze te dun worden waardoor er een nieuwe as onder moet. Onnen had geen heel draaistel meer staan. Het stel gaat binnenkort naar Onnen voor een nieuwe as. De 3228 heeft nog steeds een defecte motor.
De 3207 staat in Onnen voor regulier onderhoud en komt mogelijk morgen terug.
De 3210 staat in Venlo, en had een te hoog staande koppeling, waarvoor het stel naar Eindhoven zou gaan, maar is terplekke weer gerepareerd.
De 3227 heeft sinds vanmorgen 5 "nieuwe" zittingen... en wordt extra gereinigd in Venlo.

Laatst bewerkt door mich op 03-09-2007 12:43

03-09-2007 13:15:25
keesje
keesje
Van Setten draait zijn verhaal weer eens om en denkt dat reizigers een beetje achterlijk zijn:

"Vooral in het Land van Cuijk is de druk met de oude Wadlopertreinen het grootst", zegt raildirecteur Frank van Setten van Veolia. " Dit, omdat we sinds begin dit jaar tussen Boxmeer en Nijmegen extra treinen laten rijden in de ochtend - en avondspits."
Begin december, als de nieuwe dienstregeling ingaat, rijden deze spitstreinen, die om het kwartier rijden, door tot station Venray.

Was het niet zo dat ze dit vanaf dag 1 al zouden moeten doen en dat de spitsdienst Nm-Vry al direct sneuvelde? En dat uiteindelijk alsnog Nm-Bmr in de spits ging rijden? Dus per saldo maken ze al een heel jaar niet waar van wat ze eigenlijk zouden moeten doen. Mooi weer spelen is zo geen kunst...

03-09-2007 15:30:43
sneltrein
sneltrein
er staat ook: Vooral in het Land van Cuijk is de druk met de oude Wadlopertreinen het grootst

ik weet niet of het alleen het land van Cuijk is.

03-09-2007 16:07:32
lamote_ban
lamote_ban
fastguy84:
Wat zouden de minimale opvolgtijden dan zijn? De maximale is neem ik aan 7,5 minuut (60 minuten in een uur / 8 treinen per uur). Ik weet niet zo goed hoe de beveiliging ter plekke in elkaar zit, maar een opvolgtijd van 3-4 minuten is dat redelijk te doen in de praktijk?

Je moet bij de opvolgtijden ook rekening houden met de kruisingen. 4 minuten betekent dat de tegentrein dan ergens 5 minuten moet gaan wachten om beide treinen te laten kruisen.

Wat wel mogelijk is, is om de tussentreinen ongeveer 9 a 10 minuten voor de gewone trein te laten lopen door de kruising in Beugen te handhaven zoals in de huidige dienstregeling. Alleen heb je dan een probleem op Boxmeer-Venray.

Eerlijk gezegd zie ik niet in hoe je het anders kunt doen dan met de oorspronkelijke dienstregeling 2006 (pure 15 minutendienst) aangevuld met de stop in Blerick en de versnelling tussen Cuyk en Nijmegen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 03-09-2007 16:08

05-09-2007 15:29:27
rob46
rob46
Brandende trein stremt treinverkeer
Uitgegeven: 5 september 2007 14:55

UTRECHT - Op het traject Nijmegen-Cuijk staat een trein in brand. Het voorste treinstel vatte omstreeks 14.20 uur vlam, liet ProRail woensdag weten.
De machinist heeft het achterste treinstel ontkoppeld en is weggereden. Door de brand rijden er geen treinen tussen Nijmegen en Cuijk.
De reizigers zijn geëvacueerd. Niemand raakte gewond. De brandweer is nog druk bezig met blussen. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.

05-09-2007 15:43:53
train85
train85
Schijnt een brand te zijn geweest in de olieleiding, volgens nieuws.nl  

05-09-2007 15:46:25
kevinevers
kevinevers
sms van mich: De 3227 staat dus in brand.
als ik mij niet vergis reed deze samen met de 3226

05-09-2007 16:23:32
sneltrein
sneltrein
Foto van nu.nl:

http://www.nu.nl/news/1223310/10/Brandende_trein_stremt_treinverkeer.html#

05-09-2007 17:19:50
reizigert
reizigert
Wadloper wordt Wadroker...%09%
Dus de Veolia-machinist heeft terwijl zijn trein in de fik stond snel de stellen uit elkaar gehaald en zo de 3226 gered? Respect!

05-09-2007 17:27:35
mren
mren
Mwa, denk dat een simpel oliebrandje niet erg snel over zal slaan.  

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

05-09-2007 17:45:53
broek53
broek53
Nee, maar dat weet je vantevoren ook niet als de vlammen onder een stel vandaan slaan. Machinist heeft hoe dan ook heel adequaat gehandeld, vind ik.  

05-09-2007 18:00:03
nielsje
nielsje
Zeker respect voor hem!!  

05-09-2007 19:52:49
WesselE
WesselE
Dit gaat zeker weer negatieve publiciteit voor Veolia oproepen...  

05-09-2007 20:10:36
lucky
lucky
Waarom? Een auto kan ook problemen met de motor krijgen, en een trein dus ook. Het is niet alsof veolia hier wat aan kan doen.  

05-09-2007 20:39:22
job
job
maar dan is het nog wel negatieve publiciteit...  

05-09-2007 20:50:40
maxime
maxime
Dat ligt eraan hoe er over bericht wordt. Als er veel aandacht gegeven wordt aan de adequate reactie van de machinist dan valt het wel mee.  

05-09-2007 20:50:52
WesselE
WesselE
Waarom? Een auto kan ook problemen met de motor krijgen, en een trein dus ook. Het is niet alsof veolia hier wat aan kan doen.

Als een auto in de fik vliegt, krijgt ook het merk van de auto een slechte naam. Omdat het het makkelijkste is om Veolia de schuld te geven, denk ik, zeker omdat ze al vrij slechte reputatie hebben, zij erop aan zullen worden gesproken.

05-09-2007 21:10:05
kbrandsma
kbrandsma
Veolia wijst toch weer de vinger naar de NS over de "afgeschreven treinen van de NS".  

05-09-2007 21:22:30
sneltrein
sneltrein
De gelderlander zal er wel weer iets negatiefs over schrijven doen ze nogal vaak %03%

05-09-2007 21:46:09
nielsje
nielsje
Veolia moet hun materieel beter onderhouden!! Als ze de Wadlopers zullen revisieren is er niks aan de hand. Die treinen smeken gewoon om een revisie, wat Veolia niet geeft, en hierdoor krijgt de reiziger alleen maar een hinder. Zoals vanmiddag dus weer, wat Veolia veel geld gaat kosten. Veolia is een groot bedrijf, met veel geld, en als je zoveel geld hebt, moeten ze ook hun Wadlopers goed kunnen onderhouden, zo simpel is het gewoon. Maar blijkbaar hebben ze het niet door, hopelijk naar die brand in de 3227 wel!  

05-09-2007 21:48:23
koelkastBD
koelkastBD
Wadlopers reviseren terwijl je ze nog maar een maand of zes least? Dat moet je vooral doen als je geld over de balk wil smijten. Een enigszins verstandige onderneming dénkt daar nog niet eens over. Daarnaast lijkt me de kwestie onderhoud /revisie niet iets van de verhuurder alleen, maar zeker ook van de leasemaatschappij. Met het vingertje naar Veolia wijzen is niet meer dan kortzichtig.

Laatst bewerkt door koelkastBD op 05-09-2007 21:50

05-09-2007 21:51:06
lucky
lucky
Ik zie het nog steeds niet direct als negatief. Ik heb geen problemen met een vertraging als ik reizig als zoiets de reden is. Dit omdat de vervoerder hier niks aan kan doen. Als de vertraging komt doordat de vervoerder niet het maximale doet om een trein er te hebben staan kan ik heel kwaad worden. (als een vorige trein gestrand is na een uur geen nieuw stel klaar hebben staan bv.)

Edit: Een veolia 21 mag ook bijna.

Laatst bewerkt door lucky op 05-09-2007 22:01

05-09-2007 22:13:28
reizigert
reizigert
sneltrein: De gelderlander zal er wel weer iets negatiefs over schrijven doen ze nogal vaak %03%

Ik vind eerlijk gezegd de berichtgeving van de Gelderlander over de Maaslijn behoorlijk goed, beter in ieder geval dan de Limburgse media. Dat ze vaak negatief schrijven is logisch, want vanuit reizigersperspectief gezien is het gewoon een rampjaar voor de lijn, en de reizigers zijn immers de lezers van de krant. En ten tweede, lees de 20 Veolia draadjes voor de gein eens na. Alsof wij hier met z'n allen zo positief over Veolia praten...

05-09-2007 22:37:27
kevinevers
kevinevers
zelf ben ik ook een hele tijd ontevreden geweest. maar ik ga nu alweer 2 en een halve week naar school en ik moet zeggen dat ik maar 3x vertraging gehad heb, 2x 5 minuten en gisteren dan 15 minuten. Ook de treinen ze worden steeds schoner. al met al denk ik als alle wadloper ellende achter de rug is dat de maaslijn een lijntje zal worden waar limburg/stukje brabant trots op kan zijn.  

05-09-2007 23:08:33
sneltrein
sneltrein
Ik weet zeker dat er komt te staan ivm met treinen te kort rijden er minder treinen tussen Nijmegen-Venray, want met 16 GTW's heb je 1 reserve dus zijn er 2 kapot heb je al een probleem... en aangezien er veel langs de kant staan in het noorden verwacht ik dat dat ook hier komt.

Edit door Mikos: Opmaak gewijzigd; niet meer zoveel Enters, svp!

Laatst bewerkt door sneltrein op 06-09-2007 08:09

05-09-2007 23:11:01
wadloper
wadloper
Kan Veolia niet ook in het noorden komen rijden?
Vanochtend in de overvolle 30530 Rd-Gn zei ik nog tegen een vaste medereiziger dat Veolia in het zuiden van het land het nog beter doet dan die Arriva.

Laatst bewerkt door wadloper op 05-09-2007 23:24

06-09-2007 00:27:42
Bollenstad
Bollenstad
reizigert:Wadloper wordt Wadroker...
En daarna Wadsloper... %03%

06-09-2007 00:38:27
stel172
stel172
Vandaag nog in Veolia land geweest alles reed perfect, eigenlijk zonde dat die Wadloper de zondebok is geweest. Ze zijn er nu op ingespeeld. Zou perfect wezen als Veolia met DH de lijn naar Emmen overnam. Er zijn van de week al diverse treinen te klein geweest, uitgevallen of vertraagd geweest.

Edit door Mikos: Bericht gedeeltelijk verwijderd, omdat het geenszins voldoet aan de Forumregels.

06-09-2007 01:11:43
thejag
thejag
Ja natuurlijk, DH naar Emmen, daar gaan we op vooruit ... Zelfs plan V haalt die rijtijden 'net'. Juist op die lijn moet je naar de nieuwe sprinters toe. Maar goed, twee weken terug toen ik voor het laatst op de Maaslijn reisde viel de schone trein me echt op. Ook de capaciteit was prima en de meester leek erg rustig te rijden zonder vertraging te krijgen. Nu was dit vroeg op zaterdagmorgen dus in een drukke spits zal het minder zijn, maar toch, ik had het idee dat ze het wel aardig voor elkaar hadden. Alleen die vertrektijd in Vl naar Nm is waardeloos als je uit de RE4 komt, standaard half uur wachten ...

grt, Michiel

06-09-2007 06:53:11
nielsje
nielsje
Wat is de RE4?  

06-09-2007 08:12:36
aestudent
aestudent
Ik denk dat Michiel de RE13 bedoelt, oftewel de Nederlandse treinserie 9000 (Hamm-Venlo).  

06-09-2007 09:03:11
thejag
thejag
oeps, zo laat ben ik niet meer zo helder blijkbaar, bedankt voor de correctie Koen.

grt, Michiel

06-09-2007 09:08:01
jbt
jbt
Er stond een berichtje op de site van L1 over de brand:

"Brand in trein op de Maaslijn bij Cuijk

In een trein die van Nijmegen naar Cuijk reed, is woensdagmiddag brand uitgebroken. Niemand raakte gewond omdat reizigers op tijd uit het brandende treinstel werden gehaald. Het treinverkeer tussen Cuijk en Nijmegen is een tijd gestremd geweest.

De brand brak door nog onbekende oorzaak uit in de motor van het voorste treinstel en was binnen drie kwartier geblust. De trein is van Veolia, dat vanaf december vorig jaar met oude NS-treinen rijdt tussen Nijmegen en Roermond."

Naar mijn mening een keurig stukje zonder enige vorm van directe beschuldiging richting Veolia. Op zich is juist dat de machinist alle lof verdient voor het loskoppelen van het tweede treinstel, maar belangrijker is toch dat er niemand gewond raakte omdat iedereen op tijd uit het brandende treinstel is gehaald.

06-09-2007 23:39:16
mich
mich
Behalve dan dat reizigers in de trein geen gevaar hadden gelopen, in de trein is geen schade, en in de motor heeft het ook niet gebrand. Er is nog niet onderzoch wat er precies aan de hand was, treinstel staat te Nijmegen te wachten op onderzoek en reparatie.  

07-09-2007 14:45:45
mdeen
mdeen
sneltrein: Ik weet zeker dat er komt te staan ivm met treinen te kort rijden er minder treinen tussen Nijmegen-Venray, want met 16 GTW's heb je 1 reserve dus zijn er 2 kapot heb je al een probleem... en aangezien er veel langs de kant staan in het noorden verwacht ik dat dat ook hier komt.

Niet noodzakelijk. Je hebt 9 diensten dus kun je met 9 stellen tenminste alle diensten rijden. Het zal vooral in de spits wel vol zitten, maar toch.
En buiten de spits heb je de 3 stellen van de spitsslagen die als extra reserve dienen.

Als ze nu slim waren hadden ze wat extra dieselstellen besteld en minder elektrische stellen. Ze kunnen blijkbaar in gemixte tractie rijden en een dieselstel is overal inzetbaar.
Voor de Heuvellandlijn zijn 8 stellen besteld en hebben ze 6 omlopen (4 in de stoptrein en 2 in de sneltrein). Als ze nu een of twee tweetjes als diesel hadden besteld i.p.v. elektrisch...

Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-09-2007 15:03:27
fastguy84
fastguy84
Dieseltractie op de Heuvellandlijn is door de provincie alleen toegestaan als er een meerwaarde uit blijkt (voor het grensoverschrijdende verkeer), dus bij verlenging naar Eijsden (spanningssluis) of Aachen zou dat evt wel mogen. Ik neem niet aan dat het handig is om met een diesel- en een elektisch stel gekoppeld te rijden en dan de diesel te slepen/duwen (voor zover dat al kan).

Het idee is overigens wel sympathiek en misschien bij uitzonderingen nog wel toepasbaar ook (denk aan Nijmeegse Vierdaagse ofzo).

07-09-2007 15:24:44
reizigert
reizigert
fastguy84: Dieseltractie op de Heuvellandlijn is door de provincie alleen toegestaan als er een meerwaarde uit blijkt

Multi-inzetbaarheid van materieel en daarmee beperking van treinuitval lijkt me een schoolvoorbeeld van meerwaarde

Ik neem niet aan dat het handig is om met een diesel- en een elektisch stel gekoppeld te rijden

In het vorige draadje is als ik me niet vergis juist aangegeven dat dit met de GTW wel probleemloos kan en dat vanuit het ene stel het andere bediend kan worden

07-09-2007 15:38:18
mdeen
mdeen
En de meerwaarde is duidelijk: betere inzetbaarheid van materieel -> minder uitval van treinen/treindelen.

Het zou wel een leuk idee zijn om de sneltrein vanaf Maastricht door te rijden tot Aachen. Maar goed, dat is aan een andere vervoerder toegewezen.

07-09-2007 17:10:19
maxime
maxime
Het kan misschien gecombineerd worden. Veolia die rijdt met een sneltrein Maastricht - Heerlen - Aachen, terwijl Euregiobahn (Stolberg)- Aachen - Heerlen - Sittard rijdt.

Een internationale stopper Maastricht Luik zou ook weer mogelijk worden, zoals iemand voor mij al aangaf. Met een frequente dienst (en natuurlijk een paar extra treinstellen) moet dat toch meer reizigers opleveren dan die busdienst nu.

Laatst bewerkt door maxime op 07-09-2007 17:12

07-09-2007 17:21:37
fastguy84
fastguy84
Noot voor moderators: ivm duidelijkheid toch even laatste bericht gequote.

reizigert:
fastguy84: Dieseltractie op de Heuvellandlijn is door de provincie alleen toegestaan als er een meerwaarde uit blijkt

Multi-inzetbaarheid van materieel en daarmee beperking van treinuitval lijkt me een schoolvoorbeeld van meerwaarde

Het deel wat ik tussen haakjes had staan (en jij niet hebt meegequote), had niet tussen haakjes gemoeten, het is namelijk de crux van de eis. In het "Programma van Eisen Openbaar Vervoer Zuid-Limburg Februari 2006" staat namelijk onder art 10.2.1 lid 5:
PvE:
Het materieel maakt gebruik van elektrische tractie. Dieseltractie is slechts toegestaan als hierdoor in het grensoverschrijdende spoorvervoer een aantrekkelijke meerwaarde voor de concessie en de Provincie wordt gerealiseerd. De inschrijver moet dit laatste aantonen.

Ook al is het dus handig, het voldoet niet aan de voorwaarde van meerwaarde. Denk er overigens ook aan dat Zuid- enerzijds en Noord- & Midden-Limburg anderzijds twee verschillende concessies zijn (net zoals Ddr-Gdm en de Noordelijke Nevenlijnen verschillende concessies zijn), toevallig in handen van dezelfde vervoerder. Dat verklaart wellicht eea.

reizigert:
fastguy84: Ik neem niet aan dat het handig is om met een diesel- en een elektisch stel gekoppeld te rijden

In het vorige draadje is als ik me niet vergis juist aangegeven dat dit met de GTW wel probleemloos kan en dat vanuit het ene stel het andere bediend kan worden

Akkoord, ben ik met je eens. Maar ik vroeg me af of het slim was om structureel met dieselmaterieel te rijden (wat je dus niet mag anders dan wanneer je een doorgaande lijn exploiteert naar het buitenland) onder de draad.
Daarnaast moet je (andersom) elektrisch materieel op de Maaslijn slepen, en ik dacht dat materieel in zo'n geval dan niet toegelaten is voor reizigers (iets met een eis dat elk stel zelfstandig moet kunnen rijden ofzo?).

mdeen: Het zou wel een leuk idee zijn om de sneltrein vanaf Maastricht door te rijden tot Aachen. Maar goed, dat is aan een andere vervoerder toegewezen.

Uit datzelfde Programma van Eisen, art 6.1.1 lid 5:
PvE:
Het staat de concessiehouder vrij om met het AVV afspraken te maken over het
exploiteren van de treindienst Heerlen – Aachen in aanvulling op de Heuvellandlijn.

Het zou dus eventueel wel kunnen.
NB: AVV betekent Aachener Verkehrsverbund

07-09-2007 20:15:27
railfan
railfan
Bollenstad:
reizigert:Wadloper wordt Wadroker...
En daarna Wadsloper...
De eerste Wadsloper is een feit... http://img205.imageshack.us/img205/6665/wadslopervg3.jpg

07-09-2007 20:43:26
mich
mich
Lol leuk gevonden  

08-09-2007 10:59:06
mich
mich
Zonet de kant gelezen, en in Dagblad Noord Limburg staat een hele pagina over GTW, inclusief een foto van het interieur. Paarse banken/stoelen met grijze hoofdsteunen. Als aankomstdatum staat er 26 oktober bij.  

08-09-2007 11:25:08
bjornl
bjornl
Zoiets als deze: http://www.stadlerrail.com/File/img/71100_ref.jpg , maar dan 2+3?  

08-09-2007 11:31:12
mich
mich
Nee, lijkt er niet op. ik zal kijken of ik de foto in kan scannen.  

08-09-2007 12:08:41
kbrandsma
kbrandsma
Vreemd dat Veolia met een paars/grijs interieur komt nu heel Nederland op blauw/rood over gaat  

08-09-2007 12:33:02
sneltrein
sneltrein
mich: Zonet de kant gelezen, en in Dagblad Noord Limburg staat een hele pagina over GTW, inclusief een foto van het interieur. Paarse banken/stoelen met grijze hoofdsteunen. Als aankomstdatum staat er 26 oktober bij.

Ik kan het niet vinden ik kan alleen wat vinden van de werkplaats voith met foto

(heb dagblad noor limburg)

Laatst bewerkt door sneltrein op 08-09-2007 12:39

08-09-2007 12:39:23
reizigert
reizigert
Bespaar je het scanwerk, dat artikel kun je ook gewoon uit de Digitale krant op de website plukken.
http://krantdigitaal.limburger.nl/DDL/20070908/pages/046VR/articles/DDL-20070908-046VR003.jpg
http://krantdigitaal.limburger.nl/DDL/20070908/pages/046VR/articles/DDL-20070908-046VR002.jpg
http://krantdigitaal.limburger.nl/DDL/20070908/pages/046VR/articles/DDL-20070908-046VR001.jpg

Belangrijkste nieuws: Er komt volgens Van Setten spoedig een vervolgorder om van GTW 2/6'jes met een extra tussenbak 2/8'jes te maken

Het interieur heeft trouwens meer weg van stoelen dan van banken, in tegenstelling tot wat hier in de vorige draad werd gezegd

Laatst bewerkt door reizigert op 08-09-2007 12:40

08-09-2007 12:47:20
sneltrein
sneltrein
Hier het krantenbericht van die werkplaats http://aycu13.webshots.com/image/25332/2003713156845640227_rs.jpg (wel gescand )

Laatst bewerkt door sneltrein op 08-09-2007 12:47

08-09-2007 13:01:42
kbrandsma
kbrandsma
Leuk informatief artikel.

Er wordt dus ook geschreven dat de Diesel-GTW's als reserve voor de Heuvellandlijn worden in gezet. De concessie schreef toch anders voor...

En ja het afgeven op de Wadlopers...
Over één ding hoeft Veolia zich in ieder geval geen zorgen te maken. De motor. De dieseltreinen voor de Maaslijn hebben ieder twee motoren, die in het midden in de trein zitten. Gabathuler: "Als er een uitvalt, blijft er voldoende vermogen over om gewoon verder te rijden." Waarmee bijvoorbaat een debacle als met de storingsgevoelige Wadlopers uitgesloten lijkt.

Een Wadloper kan bij uitval van één motor ook op de andere verder rijden (al haalt hij dan maar 80, maar toch. Een GTW haalt op 1 motor ook geen 140.

08-09-2007 13:12:55
bouwe
bouwe
Modern, zo'n tft-schermpje.  

08-09-2007 13:38:23
kevinevers
kevinevers
met één woord en een zachte G: Geweldig%08%  

08-09-2007 13:51:04
fastguy84
fastguy84
kbrandsma: Er wordt dus ook geschreven dat de Diesel-GTW's als reserve voor de Heuvellandlijn worden in gezet. De concessie schreef toch anders voor...

Ja, en er staat ook dat de treinen speciaal zijn aangepast voor de Heuvellandlijn. Wat zou dat dan inhouden? Dat ze koppelbaar zijn (en dus gesleept mee kunnen met een elektrisch stel)?

Verder zal ik voor diegenen die geen zin hebben het hele artikel te lezen ff een korte samenvatting plaatsen:

*26 oktober: aankomst eerste 2 treinen (Venlo Gr)
*Testritten beginnen nu in Romanshorn
*Er volgt wel nog een inspectie door IVW
*De machinistencursus duurt 4 dagen (en wordt deels gegeven in de daluren, wanneer de GTW's niet in de spitstreinen meerijden)
*Laatste GTW-trein rijdend op Maaslijn: februari
*Aflevering GTW's Heuvellandlijn: herfst 2008
*Veolia heeft zelf alle perrons langs de Maaslijn gecontroleerd om het treeplank-uitschuif-probleem te voorkomen. Er hoeven geen perrons aangepast te worden.
*In/na februari houdt Veolia voor noodgevallen nog enkele Wadlopers op reserve.
*Halteafroep met Limburgse tongval
*TFT-schermen (in ieder compartiment) worden gebruikt voor dynamische reisinformatie (ook over aansluitende treinen)
*Veolia zal waarschijnlijk op korte termijn extra wagons (sic) bijbestellen, aldus Frank van Setten. (tussenbakken)

En dan nog even persoonlijke speculaas van mijn kant: Mocht het Arriva-afleverschema worden gehanteerd (iedere 14 dagen 2 treinen), dan zouden de laatste twee op 1 februari komen, dat klopt wel ongeveer met de planning, toch?

08-09-2007 14:32:24
mich
mich
Dat laatste klopt inderdaad ongeveer  

08-09-2007 14:32:35
thejag
thejag
fastguy84: [..] (en dus gesleept mee kunnen met een elektrisch stel)? [..]
Zoals eerder gezegd hoeft er niet gesleept te worden, zowel de elektrische- als de dieselmotor zijn actief wanneer beide stellen gekoppeld zijn

Laatst bewerkt door thejag op 08-09-2007 14:34

grt, Michiel

08-09-2007 14:38:02
webguy
webguy
Ik neem aan dat als een elektrisch stel achter een diesel stel hangt op de Maaslijn dat het elektrische stel alsnog wordt gesleept. Rijdt de combinatie op de Heuvellandlijn, met waslijn, dan zullen ze beide actief zijn natuurlijk...

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

08-09-2007 20:11:13
peterselie
peterselie
fastguy84:
En dan nog even persoonlijke speculaas van mijn kant: Mocht het Arriva-afleverschema worden gehanteerd (iedere 14 dagen 2 treinen), dan zouden de laatste twee op 1 februari komen, dat klopt wel ongeveer met de planning, toch?

Ga maar uit van de 15e, omdat er ook nog kerst en oud en nieuw tussen zitten en orders van andere klanten

09-09-2007 14:54:55
oudeaap
oudeaap
De eerder genoemde Deense treinen die ook gecombineerd diesel-electrisch rijden zijn deze: http://dirkstreinenfotos.fotopic.net/p44893110.html en http://dirkstreinenfotos.fotopic.net/p44893109.html  

09-09-2007 18:28:17
fastguy84
fastguy84
De elektrische zijn de IR/4, de diesel de IC/3 (bijnaam: rubberneuzen). Die zijn inderdaad koppelbaar, maar aangezien dit het Veolia-topic is:
- provincie verbiedt (in principe/in de huidige situatie) inzet diesel op Heuvellandlijn
- wetgeving verbiedt inzet elektrisch mat op Maaslijn

09-09-2007 18:46:08
mich
mich
De 2 zul je zowiezo gekoppeld zien rijden tussen het zuiden en Blerick, wat er terecht komt van de serieuze plannen om ze uit te wissellen bij tekort van materieel op een van de lijnen moet nog blijken.  

09-09-2007 20:04:32
webguy
webguy
Mogen ze trouwens wel een rangeer loc of extra GTW bestellen om ze naar de werkplaats te slepen, want die is toch alleen maar toegankelijk vanaf de Maaslijn, want tussen Br en de werkplaats hangt geen waslijn

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

09-09-2007 20:28:48
eix
eix
kevinevers: met één woord en een zachte G: Geweldig%08%

Waarschijnlijk is de omroep met zachte G dezelfde stem als de halteomroep in de bus.

Laatst bewerkt door eix op 09-09-2007 20:29

09-09-2007 22:48:12
thom
thom
webguy: Mogen ze trouwens wel een rangeer loc of extra GTW bestellen om ze naar de werkplaats te slepen, want die is toch alleen maar toegankelijk vanaf de Maaslijn, want tussen Br en de werkplaats hangt geen waslijn

Diesel GTWtje ervoor.... %02%

10-09-2007 00:20:39
stel172
stel172
mich: Behalve dan dat reizigers in de trein geen gevaar hadden gelopen, in de trein is geen schade, en in de motor heeft het ook niet gebrand. Er is nog niet onderzoch wat er precies aan de hand was, treinstel staat te Nijmegen te wachten op onderzoek en reparatie.

Welk stel betreft het en is er inderdaad sprake van dusdanige schade dat we afscheid moeten nemen van dit stel? vaste rem misschien?

Laatst bewerkt door stel172 op 10-09-2007 00:21

10-09-2007 00:45:54
mich
mich
Het betreft stel 3227. Het stond vrijdag nog in Nijmegen voor onderzoek, maar heb inmiddels vernomen dat het geruild gaat worden tegen een DH uit Zwolle.
Over de oorzaak kan ik moeilijk feiten noemen, omdat de oorzaak nog niet officieel onderzocht is. Collega's hebben bekabeling bij de motor in brand zien staan, wat duid op oververhitte bekabeling of dat de bekabeling tegen een heet deel gehangen heeft. In de krant stond echter dat een olieleiding was gaan branden, als dat zo is is die of oververhit geweest en daardoor zelf gaan branden, of weer tegen een heet onderdeel zoals de turbo, of de slang is gescheurd en de olie is daarna in de fik gevlogen. Wel moet ik zeggen dat olie zeer heet moet zijn om te branden, en dan het liefst eigenlijk nog verneveld.

Laatst bewerkt door mich op 10-09-2007 00:50

10-09-2007 21:38:35
mich
mich
Over de 3227: Deze staat nog te Nijmegen, en gaat naar Tilburg. Daarvandaan komt die niet terug, want er komt een ander stel uit Zwolle. De oorzaak van de brand was een losse oliefilter, waarna de olie op een heet motoronderdeel is gekomen en is gaan branden. Daarbij is het een en ander beschadigd.

Verder buiten dienst:
Venlo: 3103 voit defect, gaat naar On. 3222 defect, moet naar Ehv.
Onnen: 3105, motordraaistel wisselen. 3208 waterpomp defect.
Eindhoven: 3202 en 3218 beide remblokken vervangen. 3228 motor defect.
De 3207 kreeg vandaag een gescheurde koelwaterleiding, maar dat is al weer hersteld.

Laatst bewerkt door mich op 10-09-2007 21:40

10-09-2007 22:40:35
stel172
stel172
bedankt, ik heb ze genoteerd in mijn aantekeningen schrift.%02%

Laatst bewerkt door stel172 op 10-09-2007 22:42

11-09-2007 15:45:12
fastguy84
fastguy84
Ik begrijp dat Veolia nu ook spoor 1b gebruikt in Nijmegen (zoals heel lang geleden al eens aangekondigd), maar waar ik nu benieuwd naar ben (zijn er Nm spotters in de zaal?) of er nu nog steeds op elkaar gekeerd wordt (variant 1) (32200 komt aan én vertrekt van 1b (behalve in de spits, komt dan aan op 35) en de 32300 komt aan op 1b en vertrekt van 35) of dat de series nu echt al gescheiden zijn (variant 2) (dus 32200 komt aan en vertrekt van 1b en 32300 komt aan en vertrekt van 35)?

Variant 2 zou namelijk een extra compositie vereisen (en het zou dus (planmatig) voorkomen dat beide series korte tijd naast elkaar op station Nm staan) en ik ga er niet vanuit dat dat gezien de huidige materieelstand een optie is (wel beter om 'doorgeef'vertragingen tegen te gaan!)

Variant 2 is echter noodzakelijk om met de eerste paar nieuwe GTW's alleen de 32300 te rijden, anders zouden die automatisch in de 32200 belanden. Dus er zal ooit (nu?) overgestapt moeten worden op deze variant.

Laatst bewerkt door fastguy84 op 11-09-2007 15:49

11-09-2007 16:39:48
fabrierban
fabrierban
@fastguy84
Ik neem aan de het gebruik van 1b en 35 door Veolia vooral als test bedoeld is (ook voor NS). Als Veolia met de GTW's straks de tussendiensten weer doortrekt naar Venray zijn er twee sporen nodig want dan kan kort keren niet meer.

Laatst bewerkt door fabrierban op 11-09-2007 16:40

11-09-2007 16:41:26
lint27
lint27
Wat ik vandaag gezien heb is dat ze naast elkaar komen te staan. Tevens reden de treinen erg kort (heb er een van 2 en twee van 3 bakken gezien).  

11-09-2007 16:59:50
fastguy84
fastguy84
Ok, ze zijn dus gescheiden. Dat zou dan ook meteen de kortere treinen verklaren (de komende twee maanden).  

11-09-2007 17:36:34
kevinevers
kevinevers
3222 weer in dienst  

11-09-2007 19:07:27
nielsje
nielsje
Echt waar Kevin?. Ik zag vanmorgen om 07.45 ongeveer in de IC naar DenHaag de Maaskikker (3222) naar Eindhoven rijden vanuit de IRM. Dus lijkt me sterk als die nu weer in dienst is..  

11-09-2007 19:09:09
reizigert
reizigert
Ik heb de 3222 vanmorgen 9:30 ook nog in Eindhoven zien staan gecombineerd met een wadje waarvan ik het nummer niet heb gezien deels achter de werkplaats verscholen. Rond 15:30 zag ik 'm niet meer  

11-09-2007 19:10:19
waalkade
waalkade
fabrier: @fastguy84
Ik neem aan de het gebruik van 1b en 35 door Veolia vooral als test bedoeld is (ook voor NS). Als Veolia met de GTW's straks de tussendiensten weer doortrekt naar Venray zijn er twee sporen nodig want dan kan kort keren niet meer.

Resultaat is wel dat de treinreis Zl-Rm in de praktijk een half uur langer wordt.
Voorheen stapte je in 10 seconden over en wachtte de Veolia mcn vaak op een iets te late 3700. Voordeel voor de NS is dat de winkeltjes er wel bij varen.

11-09-2007 19:12:57
kevinevers
kevinevers
heb hem toch echt gezien in de 32245.  

11-09-2007 20:16:07
thijs
thijs
fastguy84: Ok, ze zijn dus gescheiden. Dat zou dan ook meteen de kortere treinen verklaren (de komende twee maanden).

Inderdaad, de series rijden gescheiden van elkaar. Dat zorgt voor een stuk ruimere keertijden!

waalkade: Resultaat is wel dat de treinreis Zl-Rm in de praktijk een half uur langer wordt.Voorheen stapte je in 10 seconden over en wachtte de Veolia mcn vaak op een iets te late 3700. Voordeel voor de NS is dat de winkeltjes er wel bij varen.

Yeps, dat is erg jammer. Andersom is de overstaptijd wel prima opzich. Ik hoop dat er straks in een nieuwe dienstregeling met GTW's er in Nm in beide richtingen een ruimte overstap ontstaat!

Laatst bewerkt door thijs op 11-09-2007 20:16

11-09-2007 20:42:49
waalkade
waalkade
Aankomst in Nm van Veolia is vaak een minuut of 7 te laat door een verlegde kruising. Toch haalde je de 3700 dan nog.
Andersom, nu de 3700 op 4a binnenkomt, heb je een veel langere loopafstand om over te stappen.

Ooit is bedacht om de trein uit Zl in Nmh te laten keren, dat plan moet men maar weer eens van stal halen.

Laatst bewerkt door waalkade op 11-09-2007 21:12

12-09-2007 08:30:24
taigagaai
Moderator
taigagaai
Nmh is toch niet elektrisch te bereiken? Ach ja, een waslijntje is ook zo getrokken, me dunkt.  

12-09-2007 08:45:57
sneltrein
sneltrein
idd Nmh is niet elektrisch te bereiken hoor

12-09-2007 09:54:07
maaslijn
maaslijn
Het derde spoor naar Kleve is wel al weggehaald, dus zou er op de hoofdsporen naar Vl gekeerd moeten worden, dat is ook een probleem. Als de spitstreinen rijden blijft er weinig tijd over voor een extra trein die ook nog eens keert op Nmh.