08-12-2006 17:42:31
werchter
werchter
Ik denk dat de reiziger behalve comfortabel en snel vervoer een 'sorry' op prijs stelt.

Overigens kreeg ik vandaag netjes antwoord van de provincie op een mail van mij waarin ik mijn ergernis over de uitspraken van Vestjes uitte. Men beadrukt nogmaals dat de dienst gelijkwaardig is aan de huidige treindienst en dat kwaliteit alleen maar gaat verbeteren in de toekomst.

Wel is de provincie het eens met de kritiek dat de informatievoorziening van Veolia niet naar behoren is. Veolia heeft toegezegd dit te verbeteren.
 

08-12-2006 17:46:26
crikey
crikey
Quote
Geronimo: Vraag me trouwens ook af wanneer al het materieel naar Nijmegen/Venlo komt. Zijn er al nummers bekend van materieel dat Veolia huurt?


Op het maaslijn.net forum meldde iemand het volgende:

De Wadlopers komen
Zaterdag 9 december komen de Wadlopers van Groningen naar Venlo. In drie treinen gaan ze eerst naar Zwolle. Daar worden ze van Veolia stickers voorzien en krijgen ze een grondige wasbeurt. Tijdens de rit wordt het interieur gereinigd. Ruim na middernacht zullen alle Wadlopers in Venlo zijn.

De bron zou "Limburg Actueel" zijn.
 

08-12-2006 17:56:35
salieri
salieri
En hoelaat vertrekken die dingen uit Gn?  

08-12-2006 18:33:48
sander11
sander11
Quote
Geronimo: Denk dat de reizigers gewoon goed vervoer wil en liefst zo comfortabel, snel en betrouwbaar mogelijk van A naar B wil. En die zijn echt niet geïnteresseerd in 'sorry' praatjes van de provincie of de vervoerder.
Mja, wees blij dat ze bij Veolia nog 'sorry' zeggen en er het beste proberen van te maken .
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-12-2006 22:06:32
reizigert
reizigert
In de Gelderlander vandaag: De treinen van de Maaslijn zullen voorlopig op station Vierlingsbeek in de spits nog niet in een kwartierdienst gaan rijden. Dat is vrijdag door Veolia bekendgemaakt.
http://www.gelderlander.nl/maasland/article908859.ece

Nog wat anders: ik lees hierboven dat de Wadlopers dit weekend in Zwolle Veolia-logo's krijgen, en ik neem aan dat dit met de 7 Plan V'tjes voor Mt-Krd ook gaat gebeuren.

Ik neem aan dat er 'Veolia Transport' op de treinen komt te staan, zoals we in de artist impression van de Veolia-GTW ook al zagen. Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren, maar ikzelf vind deze toevoeging in ieder geval erg lelijk. Ik snap dat ze internationaal dezelfde bedrijfsnaam willen voeren, maar 'Transport' heeft in het Nederlands misschien toch een iets andere bijklank en betekenis dan in het Engels of in andere talen. In het Nederlands gebruiken wij het woord 'Transport' veelal als synoniem voor goederenvervoer en nooit als benaming voor personenvervoer. Een Nederlander die 'Veolia transport' voor het eerst hoort, zal waarschijnlijk eerder aan vrachtwagenvervoer, aan een transportbedrijf of aan varkenstransport denken dan aan openbaar vervoer. De enige keer dat in het Nederlands het woord 'transport' is gebruikt mbt personenvervoer per spoor, was in de Tweede Wereldoorlog toen een bevolkingsgroep triest genoeg onvrijwillig 'op transport' ging. Om een lang verhaal kort te maken: in Nederland vind ik de toevoeging 'Transport' voor een OV-bedrijf niet geschikt, niet de lading dekken en bovendien erg lelijk. Waarom niet 'Veolia Vervoer'? %03%
 

08-12-2006 22:13:25
teus-baars
teus-baars
Quote
aestudent: Er zijn geen diesellocs nodig, want het ging erom dat die ICRm in de 9100 ingezet zou kunnen worden (Zl-Gn, dus gewoon onder een waslijn), zodat er DM'90 naar Veolia kon...

%06% HEE, GOED IDEE%05% Waarom regelt veolia geen stammetjes ICRm met 6400'en ofzo%08% Dat is technisch prima mogelijk, dus waarom niet weer een klompentrein op de maaslijn%02% [melige modus uit]

%01%Wat hier te Lwd te merken is van de Veolia-hype is dat er geen enkel DH'tje meer op reserve staat en dat enkele wadlopers zich verdacht ophouden in en rondom de Voith loods, die officieel bedoeld is voor onderhoud aan de GTW's. Wadlopers zijn toch/volgensmij nog steeds werk voor Nedtrain... %09%wat voor complot zou hier achter zitten
%01%Daarnaast een wasbeurt kunnen ze altijd wel gebruiken; maar los daarvan Groningen heeft toch nog steeds wel een wasinstallatie of niet

PS: @reizigert, ik vind dat je punt hebt met dat woord "transport"

Laatst bewerkt door teus-baars op 08-12-2006 22:17
 

08-12-2006 22:40:16
reizigert
reizigert
Hier is trouwens een tv-reportage over Veolia te zien. Daarin wordt gemeld dat er inmiddels al logo's op de Plan V's zitten. Je ziet dat een medewerker bezig is met bestickeren, maar het eindresultaat is niet zichbaar %04%
http://www.l1.nl/nieuwsfiles/1GKU6DE56F3N4ME1W45X/video/Veolia%20verwacht%20problemen%20bij%20omschakeling.wmv

edit: na twee keer kijken moet ik erop terugkomen, op beeld zie je niemand logo's aanbrengen. Ik dacht eerst dat die medewerker een bordje met een logo of iets dergelijks vast had, maar na goed kijken zie ik dat het gewoon een ICK-raampje is

Laatst bewerkt door reizigert op 08-12-2006 22:49
 

08-12-2006 22:47:46
woepje
woepje
Quote
teus-baars: Daarnaast een wasbeurt kunnen ze altijd wel gebruiken; maar los daarvan Groningen heeft toch nog steeds wel een wasinstallatie of niet

Ja we hebben hier een wasinstallatie in Gn, maar die wordt hier bijna nooit gebruikt getuige de "schone" wadjes die hier rondrijden. Arriva zal ook wel denken: pff, we willen toch van die dingen af dus gaan we ze niet wassen. Dan moet Veolia het dus zelf regelen.
 

08-12-2006 23:52:15
scooter
scooter
Quote
werchter: Men beadrukt nogmaals dat de dienst gelijkwaardig is aan de huidige treindienst en dat kwaliteit alleen maar gaat verbeteren in de toekomst.

Ben ik het toch niet zo mee eens,vooral de aansluitingen in Rm zijn beroerder als nu(reizigers van/naar Weert vooral)en de reistijd op de hele lijn neemt toe
 

09-12-2006 08:30:07
dh3201
dh3201
Die vijf 6400'en met ATB-NG heeft RN zelf nodig, en andere 6400'en met ABT-NG (verplicht op de maaslijn) zijn er niet. Nieuwe ATB-kasten hebben waarschijnlijk ook nog eens een lange levertijd (dat krijg je ook met maar 1 leverancier)


Shqiperise-lopers?
 

09-12-2006 10:03:03
teus-baars
teus-baars
Is het echt nodig om op een ATB-NG installatie te hebben om te kunnen rijden op zo'n baanvak Hoe doen ze het dan stoomtreinen e.d. bijvoorbeeld
En wat is er dan zo essentcieel afwijkend aan de "normale" ATB?

Laatst bewerkt door teus-baars op 09-12-2006 10:03
 

09-12-2006 10:18:42
koen220902
koen220902
Dat is een heel technisch verhaal waar anderen de fijne details beter van weten dan ik. Maar de oude ATB werkt niet op baanvakken met ATB-NG (Nieuwe Generatie). Museummaterieel dat maar incidenteel op de baan komt heeft ontheffing van de plicht van ATB te zijn voorzien. Dat materieel komt maar incidenteel de baan op, om tijden van vroeger te herbeleven. De gigantische kosten die het inbouwen van ATB met zich meebrengt zou voor een museumorganisatie nimmer op te brengen zijn, met als gevolg dat er nooit meer een museumtrein zou rijden. Dát gaat te ver.

Anders ligt dat met materieel waarmee de dagelijkse dienst wordt geëxploiteerd. De inspectie IVW éist dat daarop een voor de bereden baanvakken een functionerende ATB installatie aanwezig is. Als daaraan niet wordt voldaan loop je een reële kans dat de inspectie overgaat tot stillegging van de dienst.

Laatst bewerkt door koen220902 op 09-12-2006 10:23
 

09-12-2006 12:12:52
werchter
werchter
Bovendien zijn er maar enkele 6400'en met treinverwarming. Deze kunnen echter geen tractie leveren als ze voor dit doel worden ingezet, waardoor er standard twee locs zouden moeten worden ingezet. Ik kan me niet voorstellen dat daar genoeg 6400'en vrijgemaakt voor zouden kunnen worden.  

09-12-2006 12:35:54
mikos
mikos
Eventjes een opmerking van mijn kant:

Willen jullie ajb opletten op het afdwalen van het onderwerp? Ik lees hier dingen over een wasinstallatie in Gn (lekker belangrijk voor de Maaslijn, ja...)..

Even de aandacht erbij houden en ook over de 9100 kunnen we het ergens anders uitgebreider hebben. DankU ^__^


www.ov-ervaringen.nl
 

09-12-2006 12:59:42
fabrierban
fabrierban
Quote
sander2: Nee. Ze mogen in Limburg misschien dan wel niet zo slim zijn omgegaan met die concessie, maar ik neem aan dat ze nog wel wat verstand hebben.

Veel mensen hier kijken alleen naar het treinvervoer. De concessie gaat echter voor een heel groot deel om busvervoer en daar heeft Veolia flink uitgepakt. Dus de provincie, die naar het totaal kijkt, is dus niet gek.
 

09-12-2006 13:44:54
koen220902
koen220902
Verder vind ik de dienstregeling die Veolia op de Maaslijn aanbiedt óók niet eens zo verkeerd. Die snelle rit Nm-Rmd die NS bood reed maar ééns per uur en de kleinere stations werden opgezadeld met een stoptrein die geen doorgaande verbinding bood.

Veolia biedt een klokvaste halfuurdienst en toegevoegde spitstreinen Vry - Nm.
Stations als Tegelen, Swalmen en Vierlingsbeek krijgen hun halfuurdienst terug. Vry-Vl rijdt ook weer elk half uur.

Men heeft alleen over het hoofd gezien dat het proces van nieuw materieel indienststellen dat oud materieel moet vrijmaken altijd moeizamer verloopt dan de papieren planning. Dáár is men hopeloos de mist ingegaan. Je KUNT niet vertrouwen op het beschikbaar zijn van een groot aantal vrijgemaakte treinstellen binnen 3 maanden nadat het eerste exemplaar van het vervangende materieel indienst is gesteld. De les die Arriva nu met de GTW's leert heeft NS de voorbije 25 jaar met ál haar nieuwe materieel ook moeten leren... the hard way wel te verstaan

De klant om wie het allemaal toch te doen is - de reiziger op de Maaslijn - is de situatie die nu is ontstaan niet uit te leggen... Die ziet een hele vloot DM'90 verdwijnen naar baanvakken waar electrisch gereden kan worden en wordt zélf geconfronteerd met treinuitval omdat er onvoldoende Wadlopers uit het Noorden kunnen worden vrijgemaakt...

Laatst bewerkt door koen220902 op 09-12-2006 13:50
 

09-12-2006 14:04:29
bouwe
bouwe
Quote
mikos: Eventjes een opmerking van mijn kant:

Willen jullie ajb opletten op het afdwalen van het onderwerp? Ik lees hier dingen over een wasinstallatie in Gn (lekker belangrijk voor de Maaslijn, ja...)..




Men verbaasd zich dat de 3222 bij aankomst in Vl niet gewassen was, en vragen zich af of er nog gewassen wordt in Gn.
 

09-12-2006 14:43:59
fabrierban
fabrierban
Veolia mag blij zijn dat zeuberhaupt iets krijgen.
Gewassen of ongewassen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 09-12-2006 14:45
 

09-12-2006 16:00:24
frans
frans
-----------------------------------------------------------------------
Verder vind ik de dienstregeling die Veolia op de Maaslijn aanbiedt óók niet eens zo verkeerd.
-----------------------------------------------------------------------

Sorry, maar vanuit bijv. Cuijk en Boxmeer wordt de rittijd naar Nijmegen en Venlo sowieso langer, omdat nu alle treinen ook nog eens vaker en langer stoppen (en langzamer rijden?). Als bonus nog aanfluitingen naar andere spoorverbindingen. Om nog te zwijgen dat het bij de hoofdspoorwegovergang in Boxmeer in de spits een zoodje wordt.

Laatst bewerkt door frans op 09-12-2006 16:02
 

09-12-2006 17:14:57
Somda
Somda
Leuk en aardig die dienstregeling, maar we vergeten even één belangrijk ding: de dienstregeling is gemaakt op basis van de rijtijden van DM90 en niet die van Wadlopers. Op een grotendeels enkelsporig baanvaak leidt dit waarschijnlijk tot chaos, waardoor er ongetwijfeld nog meer treinen gaan uitvallen behalve die spitstreinen die al verdwenen zijn. Met de rijtijden zoals genoemd tussen Rm en Nm kom je zeker 4 minuten te kort op het hele traject met Wadlopers.  

09-12-2006 17:16:52
Somda
Somda
Quote
crikey:
Quote
Geronimo: Vraag me trouwens ook af wanneer al het materieel naar Nijmegen/Venlo komt. Zijn er al nummers bekend van materieel dat Veolia huurt?


Op het maaslijn.net forum meldde iemand het volgende:

De Wadlopers komen
Ruim na middernacht zullen alle Wadlopers in Venlo zijn.

De bron zou "Limburg Actueel" zijn.


Ik hoop dat Veolia niet vergeten is dat net na middernacht emplacement Venlo buiten dienst vanwege werkzaamheden en pas in de ochtend weer in dienst is. Om die zelfde reden gaat ook pas zondagochtend (8.15 uur) 4x DM90 vanuit Venlo naar Zwolle.
 

09-12-2006 17:50:13
bart
bart
Wellicht is het een idee voor Veolia om de ZLSM-railbussen die dit weekend (dacht ik?) in Nijmegen zijn, nog een tijdje aldaar te houden voor de dienst op Maaslijn?  

09-12-2006 17:59:16
aestudent
aestudent
Quote
Geronimo: Ik hoop dat Veolia niet vergeten is dat net na middernacht emplacement Venlo buiten dienst vanwege werkzaamheden en pas in de ochtend weer in dienst is.
Geen idee. Het schijnt dat de wadjes nu in Zl staan om gewassen en bestickerd te worden, en dat het hele zaakje dan later vandaag of dus morgenochtend naar Limburg gaat. Ik dacht trouwens dat ProRail deze zondag helemaal geen werkzaamheden zou uitvoeren i.v.m. het ingaan van de nieuwe dienstregeling?

Laatst bewerkt door aestudent op 09-12-2006 18:00
 

09-12-2006 18:08:14
woepje
woepje
Op de NS-site staan ook geen werkzaamheden gepland morgen.  

09-12-2006 18:11:26
salieri
salieri
Quote
aestudent: Geen idee. Het schijnt dat de wadjes nu in Zl staan om gewassen en bestickerd te worden, en dat het hele zaakje dan later vandaag of dus morgenochtend naar Limburg gaat.
De wadjes die weggegaan zijn, zijn vandaag door de wasstraat heen gegaan in Groningen
 

09-12-2006 19:04:33
ruysdael
ruysdael
Quote
woepje: In principe is het gewoon uit den boze om een IC-waardig materieel als stoptrein alle dagen tussen Gn en Zl heen en weer te laten pendelen.
Opzich niet nodig.. die hap gewoon inzetten in de 1500, hoef je ook geen DB-bakken meer aan te schaffen %08%. Vrijgekomen ICM'etjes kunnen dan wel naar de 9100. Of anders wat stammetjes ICRm in de 3000, krijgt de 9100 wat VIRM-IV'tjes .
 

09-12-2006 19:17:54
woepje
woepje
Dat laatste stel ik zeer op prijs, maargoed, het wordt wel een dure bedoeling voor NS om 4 VIRM's heen en weer te laten pendelen met een allemachtige keertijd. Maargoed terug naar het onderwerp: Veolia krijgt dus zijn wadlopers. Ben benieuwd hoe dat zal verlopen met 5x DH-1 en 4x DH-2(incl. 3222) = 13 bakken.  

09-12-2006 19:27:51
bouwe
bouwe
Hoop dat ze veel plezier beleven met de eentjes, had er altijd een gruwelijke hekel aan als er weer eens eentje in een samenstelling zat. Iemand in de zuidelijke regio die het hele spul eens op de foto zet?

Laatst bewerkt door bouwe op 09-12-2006 19:33
 

09-12-2006 20:20:46
daan1714
daan1714
Ik ga er morgen mee, hopen dat er uberhaupt een trein rijd..  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-12-2006 21:10:41
sneltrein
sneltrein
Er rijden nu heelveel goederen over de maaslijn dat komt door werkzaamheden tussen venlo-eindhoven ik heb er een aantal gezien

Groetjes DYL@N
 

09-12-2006 22:11:53
edegroot
edegroot
Wederom gebruikers die het nodig vinden om off-topic te posten.
Opnieuw het dringende verzoek hier alleen te praten over Veolia.
En dus niet over goederentreintjes en zeker niet over de 1500/3000/9100.
 

09-12-2006 22:18:11
koen220902
koen220902
Geronimo schreef:
Quote
Leuk en aardig die dienstregeling, maar we vergeten even één belangrijk ding: de dienstregeling is gemaakt op basis van de rijtijden van DM90 en niet die van Wadlopers. Op een grotendeels enkelsporig baanvaak leidt dit waarschijnlijk tot chaos, waardoor er ongetwijfeld nog meer treinen gaan uitvallen behalve die spitstreinen die al verdwenen zijn. Met de rijtijden zoals genoemd tussen Rm en Nm kom je zeker 4 minuten te kort op het hele traject met Wadlopers.


Ben bang dat je vanaf morgen gelijk gaat krijgen. Ten opzichte van de oude dienstregeling zijn de rijtijden wel iets ruimer geworden, maar de Wadlopers zijn beslist een stuk trager dan DM90. Het maakt nogal een verschil of je 130 kunt rijden of net 100. Ik heb er een hard hoofd in dat de Wadlopers die rijtijden halen. Als je daarbij neemt dat de Maaslijn krap in haar materieel zit en er dus veel treinen overvol zitten (gedrang op kleine balkons) is dat een extra oorzaak voor potentiële vertragingen.

Die vijf minuten marge in Vry vanuit Nm zal hard nodig blijken. Vertragingen zullen zich voorál wreken in Rm waar "maar" vijf minuten voor de kering beschikbaar is. In de Plan U tijd trok men bijna anderhalf uur uit voor de rit Nm-Rm. Of de Wadlopers het in een uur en 17 minuten redden?

Laatst bewerkt door koen220902 op 09-12-2006 22:21
 

09-12-2006 23:07:11
crikey
crikey
Ik zag trouwens op de vertrekstaat van Vl dat voortaan alle maaslijn-treinen van spoor 4b vertrekken, met een paar uitzonderingen van spoor 4a. Daar zullen ook nog wel wat problemen ontstaan lijkt me..  

10-12-2006 01:13:07
daniel
daniel
Vanavond om 22:20 kwamen vanuit noordelijke richting aan in Nijmegen de 3105+3107+3119+3111+3103, allen beplakt met een sticker 'Veolia Transport' op de plaats waar voorheen het NS/NN-logo zat. Een minuut of 5 later vertrokken ze door richting Venlo.
Ze hebben morgen in ieder geval iets om mee te rijden, nu eens zien of ze er überhaupt mee kúnnen rijden
 

10-12-2006 02:14:43
job
job
... en even later gevolgd door de 3106+3114+3110+3208+3108 die om 0:40 door Nmh kwamen crossen richting Vl. Deze waren ook allemaal glimmend gewassen (muv van de 3114 die je bijna niet kon herkennen door zn fantasiekleuren zullen we maar zeggen) en voorzien van zo'n schitterende witte Veolia Transport-sticker.  

10-12-2006 06:26:10
woepje
woepje
hmmm geen 3 tweetjes dus. Nou goed, het spul is dus goed aangekomen? Mooi zo. Veel plezier er mee zou ik zeggen  

10-12-2006 09:24:50
spotter
spotter
Vergeet niet dat de groene 3222 ook al in Vl stond.  

10-12-2006 09:44:50
cuijk
cuijk
om 8:45 kwam nog een transport van Watjes op de Maaslijn:
(Het was nog mistig; maar beter iets dan niets...)
http://img209.imageshack.us/img209/7287/v01iu3.jpg
http://img206.imageshack.us/img206/6905/v02xa7.jpg
 

10-12-2006 09:50:20
bouwe
bouwe
2x een tweetje en 2x een eentje dus, als ik het goed zie. De eentjes kan ik nog zien dat ze de Groningse configuratie hebben (1e klas), van de tweetjes helaas niet te zien.

Laatst bewerkt door bouwe op 10-12-2006 09:51
 

10-12-2006 12:18:54
teus-baars
teus-baars
%04%Tabéé DH's, daar gaan tig bakken die ik regelmatig spotTE%05% Trouwens, jullie hebbebn een Wadfietser (3106) meegekregen. Heeft iemand immidels de ontbrekende nummers opgeduikeld  

10-12-2006 13:12:54
lamote_ban
lamote_ban
@cuijk
De fototootjes zijn wat mistig, maar daardoor wel zeer sfeervol.
Goeie aktie!
 

10-12-2006 14:42:41
reizigert
reizigert
Net een Plan V voorbij zien komen. De bestickering is ronduit lelijk te noemen, maar dat is ook al op de Wadloper-foto's te zien. Gewoon een witte sticker met het Veolia-logo, maar dan veel breder dan het NS-logo en ook veel breder dan een raam. Ik moest eerlijk gezegd even slikken %04%  

10-12-2006 14:57:09
sander11
sander11
Het moge duidelijk zijn dat die stellen tijdelijk zijn, en het dus niet de moeite van het stickeren waard is .

Laatst bewerkt door sander11 op 10-12-2006 14:57
 

10-12-2006 15:24:13
lamote_ban
lamote_ban
Ik zie op de NS-site dat de vertragingen op Maaslijn al aardig beginnen op te lopen.
Dat wordt lachen morgenochtend.
 

10-12-2006 15:26:32
reizigert
reizigert
Jij ook al? Ik had nooit gedacht dat het bekijken van de optie 'actuele vertrektijden' op de NS-site ooit nog een hobby zou worden %08%
Wat we allemaal al wisten tekent zich inderdaad alweer razendsnel af...
 

10-12-2006 15:35:06
zugchef
zugchef
16:02 Roermond 4b Stoptrein +20 minuten.
16:00 Roermond - Stoptrein Boxmeer, Venlo Rijdt vandaag niet.

Laatst bewerkt door zugchef op 10-12-2006 15:47
 

10-12-2006 16:02:11
bouwe
bouwe
De kaart http://traphic.nl/trein.aspx ziet daar in Limburg ook wat rood uit.  

10-12-2006 16:08:00
train85
train85
Nu 16:07 is alles groen daar en bij Groningen ietsjes aan de rode kant.Dan zijn de vertragingen bij Veolia wat minder geworden nu.

Laatst bewerkt door train85 op 10-12-2006 16:08
 

10-12-2006 16:51:32
lamote_ban
lamote_ban
@bouwe
Ik kende die kaart helemaal niet.
Leuk, geeft gelijk een overzicht hoe de Maaslijn erbij staat.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 10-12-2006 16:52
 

10-12-2006 19:49:58
railfan
railfan
Veolia Transport is nu eindelijk actief. Ondanks de redelijks chaos op de Maaslijn, is men op de Heuvellandlijn wel goed bezig: 4 keer/uur Hrl-Mt zonder echte vertraging! Impressie van vandaag:
http://www.railfan.nl/foto/4509.htm
http://www.railfan.nl/foto/4519.htm
http://www.railfan.nl/foto/4527.htm
http://www.railfan.nl/foto/4534.htm
 

10-12-2006 19:52:16
train85
train85
Maar een ding vergeet Veolia veel op de maaslijn, dat ze verplicht zijn om in elke trein die ze rijden 1e klas moeten bieden en dan hebben de DH-1 niet of wel toch?

Laatst bewerkt door train85 op 10-12-2006 19:52
 

10-12-2006 19:57:26
ruysdael
ruysdael
uh. naar mijn weten heeft DH-1 gewoon 1e klas hoor.  

10-12-2006 20:09:36
julius
julius
3114-3119 hebben 1e klas, evenals 3201-3206 en 3211-3221. Het stelt allemaal heel weinig voor, als men op de Syntus-wijze enkele plaatsen in de andere stellen zou opwaarderen maakt dat qua comfort geen enkel verschil.

Laatst bewerkt door julius op 10-12-2006 20:31
 

10-12-2006 20:11:08
train85
train85
En die 4 plaatsen 1e klas worden heel vaak door 2e klas reizigers gebruikt, dat ik heel vaak 2e klas moet zitten. Want er is toch nooit controle, ze gaan er gewoon maar zitten.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-12-2006 20:25:23
fr
fr
En de stoptrein van 20:30 vanuit Nm naar Roermond is ook uitgevallen...  

10-12-2006 20:27:45
salieri
salieri
Quote
julius: 3106-3111 hebben 1e klas,
Die hebben helemaal geen eerste klas, die hebben de Friese indeling

De 3114 t/m 3119 hebben 1e klas
 

10-12-2006 20:32:11
julius
julius
Dank voor de melding, eerdere bericht aangepast.  

10-12-2006 20:32:23
reizigert
reizigert
Kan iemand uitsluitsel geven over welke V'tjes Veolia nu precies beschikt? In de spots zie ik dat 841 t/m 848 vandaag op de Heuvelland-lijn in Veolia-bestickering gesignaleerd zijn, met uitzondering van 846. Veolia heeft er naar mijn weten 7 gehuurd, dus 846 gaat kennelijk niet in het zuiden rijden. Onlogisch, gezien de nummering. Weet iemand hoe dit komt? Of staat de 846 ergens in een werkplaats en heeft Veolia er toch acht?

- edit: na enig google-werk zie ik dat dit stel in 2001 in Mt gesloopt is, het staat ook idd niet eens in de Somda-database -

Laatst bewerkt door reizigert op 10-12-2006 20:34
 

10-12-2006 20:33:13
julius
julius
Veolia zou de 841-845 en 847-849 ter beschikking krijgen. De 846 ontbreekt in de reeks omdat die al gesloopt is enige tijd geleden.  

10-12-2006 20:52:24
koen220902
koen220902
Vandaag een bezoekje aan de DH's op de Maaslijn gebracht. Om 10.20 in Nm aangekomen was het een drukte van jewelste op het perron waar de Roermondse dienst begint. De trein van 10.00 uur had niet gereden...

Om 10.30 kwam stel 3108 solo uit Vl. De hele mensenmassa paste in de DH1, maar de zitplaatsen waren wel meteen uitverkocht. Alle andere treinen die ik zag reden met twee of drie rijtuigen. De Wadlopers hebben de grootste moeite om de dienstregeling aan te houden. Als alles keurig op tijd rijdt is er nét voldoende speling, maar de dienstuitvoering is door de krappe rijtijden en dito keringen in Rm en Nm en de langzame Wadlopers bijzonder kwetsbaar. Menige keer moest er tussen Vry en Vl onderweg gekruisd worden, hetgeen inhoudt dat beide treinen extra vertraging oplopen. Tussen Vl en Rm hadden vrijwel alle treinen ongeveer + 10 (minuten). Duidelijk is ook dat Veolia onvoldoende stellen heeft, op het traject Nm-Vl vielen diverse ritten uit.

Net ten noorden van Tegelen is een viaduct van waaraf je 's-middags erg mooie foto's kunt maken. Meteen de gelegenheid te baat genomen van daaraf met een lekker laag winterzonnetje een aantal DH treinen op de plaat te zetten, waaronder de groene 3222 (die voor het eerst in jáááren weer eens door de wasstraat is geweest)%02%. Helaas kan ik geen foto's laten zien, ik werk nog met ouderwetse diafilm...

Laatst bewerkt door koen220902 op 10-12-2006 20:58
 

10-12-2006 20:59:05
Somda
Somda
Leuke foto's van die Wadjes op de Maaslijn! %02%
Minder leuk die berichten over uitgevallen treinen en vertragingen. En dat waarschijnlijk alleen vanwege de problemen omtrent de dienstregeling die met dat materieel niet te rijden is. Ik vraag me (al heel lang) af hoe lang reizigers dit gaan pikken. Want ik geloof er nog altijd niet in dat het een reiziger maar iets interesseert welk logo op de zijkant van de trein zit, maar des te meer dat hij kan vertrouwen op een op tijd rijdende trein...
 

10-12-2006 21:34:42
pptm
pptm
Omdat dit over Veolia gaat plaats ik het maar hier: Als ik naar de doorkomststaat voor Valkenburg kijk, zie ik om 5:26 twee DH-I stellen aankomen, die vervolgens danwel in rook opgaan, danwel in 2 en 6 minuten worden omgebouwd tot Plan V %02%%08%. Ik weet dat de techniek voor niets staat, maar dit slaat echt alles . Bugje?  

10-12-2006 22:10:41
reizigert
reizigert
Kamervragen over dienstregeling Veolia op Maaslijn

De Tweede kamerfractie van de SP wil de mening weten van de minister van Verkeer en Waterstaat over de dienstregeling van Veolia op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen.
Veolia neemt het traject over van de NS. Tot maart zet de nieuwe vervoerder bussen in, omdat er niet voldoende treinstellen zijn. Eerder uitte de wethouder van Boxmeer al zijn ongenoegen over dat Veolia zijn beloftes niet nakwam. Veolia heeft toegezegd op het treintraject tussen Roermond en Boxmeer in de ochtend en avonsspits elk kwartier een trein te laten vertrekken. De Sp-fractie wil van demisionair minister van verkeer Karla Peijs weten of zij denkt dat de treinen van Veolia in de toekomst voldoende capaciteit en snelheid hebben om de beloftes waar te maken.
Bron: L1.nl, vandaag
 

10-12-2006 22:12:44
bouwe
bouwe
En aan zo'n kamervraag werken een aantal ambtenaren weer een paar dagen door... Als de SP zelf even rond belt kan ze zelf ook wel achter de antwoorden komen.  

10-12-2006 22:33:52
waalkade
waalkade
Quote
fr: En de stoptrein van 20:30 vanuit Nm naar Roermond is ook uitgevallen...
die van V Nm 21.00 kwam ca 21.05 binnen, 2xDH1, werkelijk bomvol, nu is me ook de sticker V... transport duidelijk, groet Ko.
p.s. volgens de CTA spoor 35 Nm stopt hij nog steeds in Blerick.

Laatst bewerkt door waalkade op 10-12-2006 22:34
 

10-12-2006 22:39:30
crikey
crikey
Quote
reizigert: Kamervragen over dienstregeling Veolia op Maaslijn

Veolia heeft toegezegd op het treintraject tussen Roermond en Boxmeer in de ochtend en avonsspits elk kwartier een trein te laten vertrekken.
Bron: L1.nl, vandaag


L1 heeft niet goed opgelet. Nm - Vry is wel even iets anders dan Bmr - Rm.
En in de toekomst komt het wel goed.. het heden is een groter probleem..
 

10-12-2006 23:25:44
dh3201
dh3201
En de 3103 of 3106 is alweer stuk gegaan


Shqiperise-lopers?
 

10-12-2006 23:31:31
bouwe
bouwe
Weet je ook ongeveer wat?  

10-12-2006 23:46:06
Bollenstad
Bollenstad
Vanmiddag ook mijn licht maar eens opgestoken op de Maaslijn. De trein van 14.30 van Nijmegen naar Roermond reed niet; de trein van 15.00 vertrok met ruim +20 en is in Venlo met +30 opgeheven (daar zat ik in) en gekeerd op de trein terug naar Nijmegen, vertrektijd 16.28 +7. De volgende (en dat was de 3222) richting Roermond was in principe op tijd, maar moest wachten tot de genoemde trein richting Nijmegen weg was.
Overigens erg aardig Veolia personeel in Venlo, dat met veel informatie (alleen helaas nog geen geld-terug formulieren, die zouden ze maandag krijgen) rondliep. Dat kan niet gezegd worden van Nijmegen. Daar heb ik welgeteld 1 Veolia-personeelslid gezien (en die bestuurde de trein waarmee ik naar Venlo ging). Wel een NS-medewerker gezien en vooral gehoord tussen spoor 1 en spoor 35 die allerlei onzin-verhalen liep te verkondigen over dat Veolia er zo'n puinhoop van maakte, de machinist van de uitgevallen trein met een burn-out thuis was komen te zitten, dat de Wadlopers maar 80 km per uur konden rijden en dat de toegezegde bussen er helemaal niet waren. Ik ben niet met hem in discussie gegaan, maar wie haalt het in 's-hemelsnaam in zijn/haar hoofd om zo'n man reizigersinformatie te laten geven? Die bussen rijden trouwens niet eens op zondag, en de wadlopers kunnen 100 km/u halen (en die waar ik in zat reed dat ook).
Ten slotte: het comfort van de wadlopers vond ik zeker niet beroerd; ik zit er liever in dan in een gerenoveerde sprinter of een DD-AR, om maar eens wat te noemen.

Laatst bewerkt door Bollenstad op 10-12-2006 23:47
 

11-12-2006 00:05:10
wadloper
wadloper
Quote
Bollenstad:Ten slotte: het comfort van de wadlopers vond ik zeker niet beroerd; ik zit er liever in dan in een gerenoveerde sprinter of een DD-AR, om maar eens wat te noemen.


Gelukkig zijn er ook nog positieve reacties over de Wadlopers te lezen, want ik begon me er de laatste tijd wel steeds meer aan te ergeren hoe men over deze treinen denkt, de reizigers tussen Nijmegen en Roermond hebben qua comfort het helemaal nog niet zo slecht, want het zijn meest ex Friese DH stellen die naar Veolia zijn gagaan en die hebben nog altijd de "NS-indeling" om het zo maar even te noemen, deze stellen zien er ook van binnen nog het beste uit en zijn ook vaak goed schoon.
 

11-12-2006 00:09:37
dh3201
dh3201
Quote
bouwe: Weet je ook ongeveer wat?

Nee, dat werd niet omgeroepen.

Van alle stellen die ik richting Venlo zag gaan, kwamen de 3106 en 3103 niet meer terug. En dat was precies de combi die niet terugreed ivm een defecte trein.


Shqiperise-lopers?
 

11-12-2006 00:21:20
Bollenstad
Bollenstad
Quote
wadloper: Gelukkig zijn er ook nog positieve reacties over de Wadlopers te lezen, want ik begon me er de laatste tijd wel steeds meer aan te ergeren hoe men over deze treinen denkt, de reizigers tussen Nijmegen en Roermond hebben qua comfort het helemaal nog niet zo slecht, want het zijn meest ex Friese DH stellen die naar Veolia zijn gagaan en die hebben nog altijd de "NS-indeling" om het zo maar even te noemen, deze stellen zien er ook van binnen nog het beste uit en zijn ook vaak goed schoon.
Kan het zijn dat ik in de 3111 zat? Of vergis ik mij? Had in ieder geval stoelen die qua bekleding erg lijken op de bekleding in de Buffels en had geen eerste klas. En ja, het was een DH-1.

Laatst bewerkt door Bollenstad op 11-12-2006 00:21
 

11-12-2006 00:45:19
wadloper
wadloper
Quote
Bollenstad: Kan het zijn dat ik in de 3111 zat? Of vergis ik mij? Had in ieder geval stoelen die qua bekleding erg lijken op de bekleding in de Buffels en had geen eerste klas. En ja, het was een DH-1.


De 3111 is één van de stellen die naar Veolia is gegaan en het was een "friese DH", dus het kan maar zo dat je in de 3111 hebt gezeten.

Laatst bewerkt door wadloper op 11-12-2006 00:46
 

11-12-2006 02:20:39
mikos
mikos
Goed, ook ik heb het vandaag mogen aanschouwen... en wat heb ik gelachen... Komen er echt 2 Wadjes aanrijden in Nm %08% Briljant gezicht, dat als eerste. Spoor 35 voelde een beetje als spoor 1 in Gn om heel eerlijk te zijn. De MCN, een Railionner (duidelijk te zien aan zijn bedrijfsjas) die in zijn gewone kloffie rondliep vond het allemaal maar wat mooi (wat hij ook zo uitte ), maar hij had zeker geen haast om weg te komen; anderhalve minuut vertraging bij vertrek.. Grappenmakers %08%

Ik hoorde een oude mevrouw trouwens zeggen dat ze vanochtend "drie-en-een-half uur op dat kreng" heeft staan wachten... Veel goeds dus voor Veolia Transport!


www.ov-ervaringen.nl
 

11-12-2006 09:30:32
lamote_ban
lamote_ban
Quote
Bollenstad: Ten slotte: het comfort van de wadlopers vond ik zeker niet beroerd; ik zit er liever in dan in een gerenoveerde sprinter of een DD-AR, om maar eens wat te noemen.

Nou ik niet. De Friese stellen gaan wel, maar de Groningse stellen zijn door het gebrek aan beenruimte erg oncomfortabel.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 11-12-2006 09:31
 

11-12-2006 09:33:58
Somda
Somda
Die berichten van de SP komen ook een beetje als mosterd na de maaltijd. Veolia wist zelf een half jaar geleden al dat ze geen DM90 konden krijgen en er is toen voorgesteld om de dienstregeling aan te passen op basis van haalbare rijtijden met Wadlopers. Maar omdat de provincie Limburg dat niet wilde is nu dus het rommelige verloop (zal me nu even netjes uitdrukken) ontstaan.

Wat ik dus nog altijd maar niet kan en wil begrijpen: waarom worden dergelijke signalen dan niet serieus genomen en moet het eerst een puinhoop worden voordat men er wat aan doet? Misschien is Somda iets voor meneer de gedeputeerde?

Overigens wat me vanochtend opviel: file's op de A73 tussen Nijmegen en Cuijk%05% Zover ik weet staan die er meestal niet. Zouden dat de eerste weggepeste reizigers zijn?
 

11-12-2006 10:41:32
lamote_ban
lamote_ban
@Geronimo
Veolia heeft bij de aanbesteding dingen beloofd die ze niet waar konden maken en dat is enkel en alleen de schuld van Veolia. De provincie kun je hooguit naieviteit verwijten omdat ze het gebluf van Veolia niet hebben doorzien.

Overigens wordt het echt een drama. Vandaag ook buiten de spits eindloze vertragingen. Ik zie het er nog van komen dat de hele lijn zo meteen langdurig buiten gebruik gaat.
 

11-12-2006 10:50:36
fabrierban
fabrierban
@Geronimo
Als de provincie Veolia zou toestaan ook de basisdienstregeling niet na te komen zullen de andere inschrijvers op het kavel Noord-Limburg ongetwijfeld naar de rechter stappen en een nieuwe aanbesteding eisen. Men zal stellen dat Veolia gewoon de boel bedonderd heeft. De provincie kan daarom geen kant op.
 

11-12-2006 11:00:45
bouwe
bouwe
Quote
lamotep: De Friese stellen gaan wel, maar de Groningse stellen zijn door het gebrek aan beenruimte erg oncomfortabel.


Maar netto wel meer zitplaatsen, en daar gaat het om in de spits. %08%
 

11-12-2006 11:05:56
Bollenstad
Bollenstad
Quote
lamotep:
Veolia heeft bij de aanbesteding dingen beloofd die ze niet waar konden maken en dat is enkel en alleen de schuld van Veolia. De provincie kun je hooguit naieviteit verwijten omdat ze het gebluf van Veolia niet hebben doorzien.

Sorry, maar als je de overige berichten op dit forum én de berichten in de media goed hebt gelezen, kom je tot de conclusie dat Veolia niet veel te verwijten valt. Het is een complex geheel van factoren, waar Veolia veel last van heeft, maar weinig schuld aan heeft. De reiziger is daarvan de dupe, dat klopt, maar er zijn veel meer factoren die een rol hebben gespeeld. NSFS en de provincie hebben veel meer boter op hun hoofd...

Laatst bewerkt door Bollenstad op 11-12-2006 11:06
 

11-12-2006 11:17:28
lamote_ban
lamote_ban
@Bollenstad
Sorry, als je ergens op inschrijft moet je zorgen dat je daar de spullen voor hebt. Veolia kan wel zeggen dat de provincie te laat heeft aanbesteed (dat is ook oliedom) of dat NS flauw doet, maar Veolia had niet moeten inschrijven als ze niet zeker wisten of ze op tijd over voldoende materieel konden beschikken.
De realiteit is dat Veolia alleen maar geinteresseerd is in het busvervoer en die spoorlijnen er als blok aan het been bij heeft genomen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 11-12-2006 11:17
 

11-12-2006 11:18:27
tla
tla
Quote
mikos: De MCN, een Railionner (duidelijk te zien aan zijn bedrijfsjas) die in zijn gewone kloffie rondliep vond het allemaal maar wat mooi (wat hij ook zo uitte ), maar hij had zeker geen haast om weg te komen; anderhalve minuut vertraging bij vertrek.. Grappenmakers %08%
Bij Veolia rijdt alles rond. Heel veel Railion-personeel, wat NSR, Spitzke, en Spoorflex ongetwijfeld ook. Inmiddels is er op de ProRail-website een bericht verschenen over logistieke problemen op de Maaslijn vanwege de snelheid van de treinen. Lamotep, ik ben het met je eens dat Veolia zich op voorhand had moeten realiseren óf er materieel beschikbaar was voor het overbruggingsjaar en dat ook had moeten vastleggen. Dat ze dat niet gedaan hebben wil echter niet zeggen dat de treindiensten maar 'als een blok aan het been' worden beschouwd (dat vind ik erg kort door de bocht).

Laatst bewerkt door tla op 11-12-2006 11:20
 

11-12-2006 11:19:57
Somda
Somda
Waar het volgens mij dan op neerkomt is dat de reiziger de dupe is van het rommelige verloop van de aanbesteding van deze lijn: de consessie is te laat verleend (inschattingsfout provincie), getouw-trek om materieel (Veolia wilde begrijpelijk niet 10 jaar aan DM90 zitten; NSFS behartigt alleen zakelijke belangen en niet die van een verloren consessie), weigering van Veolia én de provincie om de dienstregeling aan te laten passen op basis van rijtijden met Wadlopers (en zo'n dienstregeling is mogelijk!!).

Kortom: een hoop gedoe waar niemand beter van geworden is en de klant al helemaal niet, want die mag nu voorlopig elke dag lekker in de kou gaan afwachten of zijn of haar trein wel komt... En volgens mij was dat nou niet de bedoeling van marktwerking %03%

Laatst bewerkt door Somda op 11-12-2006 11:21
 

11-12-2006 11:23:34
Somda
Somda
En nu te zien op teletekst en site Prorail:

------
Logistieke problemen Maaslijn
Tussen Nijmegen en Roermond moeten reizigers rekening houden met een vertraging van ongeveer 15 minuten.
Oorzaak: logistieke problemen.
------

Nou, dit is nou datgene waar we een half jaar geleden al bang voor waren. Hulde aan alle politieke slaapkoppen.
 

11-12-2006 11:24:13
aestudent
aestudent
De toelichting voorval zegt nog wat meer:

Logistieke problemen Maaslijn
De treinen van Veolia lopen door de lage snelheid van het materieel tussen Nijmegen en Roermond vertraging op. Deze treinen kunnen maximaal 100 km/h terwijl de dienstregeling gebaseerd is op 120 km/h. Bovendien moeten de treinen op dit enkelsporige baanvak op de stations op elkaar wachten, waardoor de vertraging geleidelijk oploopt.
 

11-12-2006 11:27:29
Bollenstad
Bollenstad
Quote
Geronimo: Waar het volgens mij dan op neerkomt is dat de reiziger de dupe is van het rommelige verloop van de aanbesteding van deze lijn: de consessie is te laat verleend (inschattingsfout provincie), getouw-trek om materieel (Veolia wilde begrijpelijk niet 10 jaar aan DM90 zitten; NSFS behartigt alleen zakelijke belangen en niet die van een verloren consessie), weigering van Veolia én de provincie om de dienstregeling aan te laten passen op basis van rijtijden met Wadlopers (en zo'n dienstregeling is mogelijk!!).

Kortom: een hoop gedoe waar niemand beter van geworden is en de klant al helemaal niet, want die mag nu voorlopig elke dag lekker in de kou gaan afwachten of zijn of haar trein wel komt... En volgens mij was dat nou niet de bedoeling van marktwerking %03%

Dank voor deze meer genuanceerde blik op het geheel.
Kleine correctie: gisteren heb ik in Venlo een minuut of 20 staan praten met een publieksvoorlichter van Veolia, die z'n zaakjes goed op orde had (lees: hij wist duidelijk waarover hij sprak en kwam ook met feiten uit het verleden; had zelfs een hele map met persberichten bij zich). Hij vertelde dat Veolia wel degelijk aan de provincie heeft voorgesteld de dienstregeling aan te passen zodra bekend werd dat er met Wadlopers gereden moest gaan worden. Dat had dan een dienstregeling moeten worden die te vergelijken is met de tijd dat er nog DE-2 en plan U op de Maaslijn reed. De provincie heeft zich daartegen verzet en inderdaad is dus nu de reiziger de dupe.
O/T: Die man van Veolia genoot er zichtbaar van om eens inhoudelijk uitleg te kunnen geven over de situatie in plaats van de huid volgescholden te krijgen. Veel mensen die hem de volle laag hadden gegeven voordat ik met hem in gesprek raakte snapten het daarna ook wat beter; één man (met een ongelofelijke aardappel in de keel) bood hem zelfs z'n excuses aan voor z'n "ietwat geërgerde en ongenuanceerde uitlatingen".

Laatst bewerkt door Bollenstad op 11-12-2006 11:30
 

11-12-2006 11:28:17
Somda
Somda
Goh, hadden we dat een hele tijd geleden niet al voorspeld? Het moet dus toch eerst flink misgaan voordat wellicht er aanpassing moet komen? Dit was echt niet nodig geweest als de signalen en oplossingen wat eerder waren opgepakt. Dit bevestigt alleen maar dat geld voor kwaliteit gaat; geld is een rol wat bij aanbestedingen zowieso al voorop staat en niet hoe je dit verder gaat uitvoeren, want dat zien we dan wel weer.

Edit 11.30 @ Bollenstad: het is inderdaad wel goed dat zo'n medewerker uitleg wil geven. Helaas kan die arme man er ook niks aan doen. Het zou de politiek sieren als zij (al is het maar een uurtje in de ochtendspits) zich eens lieten zien en hun versie van het verhaal komen uitleggen.

Laatst bewerkt door Somda op 11-12-2006 11:30
 

11-12-2006 11:30:17
lamote_ban
lamote_ban
@Geronimo
Zoals fabrier als schreef, zouden er grote juridische problemen komen met de andere aanbesteders als Veolia zijn aanbod niet hoeft na te komen. De provincie kan daarom domweg niet toestaan dat Veolia de dienstregeling ingrijpend mag wijzigen.

De provincie is naief geweest en Veolia (lees de BBA) heeft door gebrek aan spoorwegervaring de zaak totaal onderschat. Niet alleeen het materieel maar ook het personeel lijkt een op het laatste moment bij elkaar geraapt allegaartje. De oplossing lijkt me dat Veolia de zaak voorlopig maar door een interim manager van een van zijn buitenlandse spoorwegmaatschappijen laat runnen. De BBA mist gewoon alle expertise op spoorweggebied.
 

11-12-2006 11:45:14
fabrierban
fabrierban
Er moet bij Veolia inderdaad zo snel mogelijk een interim manager uit het buitenland komen. Laat ze maar iemand van de NordWestBahn of zo lenen, iemand die wel verstand van zaken heeft.

Overigens volgens teletekst 751 zijn er door "logistieke problemen" voorlopig voor onbepaalde tijd vertragingen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 11-12-2006 11:47
 

11-12-2006 11:47:26
jbt
jbt
Het lijkt mij het beste dat Veolia en de provincie nu met spoed overeen (moeten) komen dat er tot de komst van de Stadlers een nieuwe dienstregeling komt, gebaseerd op max 100 km/u. Vervolgens zullen zij - wat mij betreft gezamenlijk - dit naar het publiek toe communiceren. Als dat niet snel gebeurd, dan accepteert het publiek het niet meer en als dat niet gezamenlijk gebeurd, krijgt alleen Veolia de publieke schuld over zich heen. Het publiek ziet de rol van de provincie immers niet.

De huidige situatie is niet wenselijk voor de Maaslijn en kan op termijn onherstelbare schade (verlies van - veel - reizigers) met zich meebrengen. Nu al zitten de DH-tjes veel te vol en ze rijden niet op tijd. Dit leidt tot onvrede en op termijn tot weglopende reizigers. Aan het materieelgebrek kun je - lijkt mij - op korte termijn niet veel doen, aan de dienstregeling mogelijk iets eenvoudiger wel.
 

11-12-2006 11:48:39
bouwe
bouwe
Ze hadden gewoon de hele drgl op de lijn op de kop moeten zetten. Het is toch wel duidelijk dat de nieuwe drgl met wadjes niet is te berijden. De rijtijdverkorting voor het noorden die in de drgl zit kan zelfs niet worden gehaald met de wadjes.  

11-12-2006 11:49:05
Somda
Somda
Bij de prognose staat dat het 'onbekend is hoe lang deze situatie duurt'. Is inderdaad niet te zeggen hoeveel weken dit geklungel voortduurt. Hopelijk wordt de provincie wakker en vragen ze met veel spoed een nieuwe dienstregeling aan.  

11-12-2006 11:53:43
fabrierban
fabrierban
@bouwe
Voor de zoveelste keer: dat kan niet zonder grote juridische problemen met Hermes en Arriva die ook hadden ingeschreven.
 

11-12-2006 11:54:59
bouwe
bouwe
Dat moet je me dan eens uitleggen, of heb ik dat ook gemist?  

11-12-2006 11:57:43
Somda
Somda
Kon het niet laten om een oud bericht van het forum te plukken dat nu werkelijkheid is geworden%08% Veolia had toch maar eens op Somda moeten kijken destijds

Dinsdag 03 oktober 2006 - 12:50:32
Toch benieuwd hoe die dienstregeling er dan uitziet. DH-mat haalt maximaal 100 km/h. Echter is de baanvaksnelheid van 125 km/h wel vereist om de kruisingen te kunnen halen. Dus ik voorzie de nodige chaos...

NS behoudt voor een deel DM90 om te gaan inzetten op de 9100. Het vrijgekomen mat64 kan dan weer benut worden om cruciale treinen elders in het land te versterken.
 

11-12-2006 12:01:52
fabrierban
fabrierban
@bouwe
Veolia heeft de concessie gekregen o.a. op grond van de voorgestelde dienstregeling. Als achteraf blijkt dat ze die helemaal niet kunnen uitvoeren, zullen Arriva en Hermes naar de rechter stappen en een nieuwe aanbesteding eisen omdat Veolia de kluit belazerd heeft.

Vorige week nog (ik geloof bij een veerdienst in Noord-Holland) heeft de rechter bepaald dat een aanbesteding over gedaan moet worden omdat Veolia met een totaal onrealistisch aanbod de concessie had gekregen.
 

11-12-2006 12:11:27
job
job
Treinvervangend Veolia-'transport' is ook begonnen zag ik vanmorgen: welgeteld 1 vervangende bus gezien. Een volgestapelde ambassador, waarin men ongetwijfeld jaloers was geweest op de varkens in de veewagen die ook net langsreed...  

11-12-2006 12:14:05
jbt
jbt
Quote
fabrier: Veolia heeft de concessie gekregen o.a. op grond van de voorgestelde dienstregeling. Als achteraf blijkt dat ze die helemaal niet kunnen uitvoeren, zullen Arriva en Hermes naar de rechter stappen en een nieuwe aanbesteding eisen omdat Veolia de kluit belazerd heeft.

Vorige week nog (ik geloof bij een veerdienst in Noord-Holland) heeft de rechter bepaald dat een aanbesteding over gedaan moet worden omdat Veolia met een totaal onrealistisch aanbod de concessie had gekregen.


Dat zal voor Arriva en Hermes nog niet eens zo eenvoudig worden, omdat zij dan zullen moeten bewijzen dat Veolia ten tijde van het doen van haar aanbieding wist, dan wel redelijkerwijze kon vermoeden dat zij de dienstregeling niet kon halen. Volgens mij was dat in het voorjaar nog verre van duidelijk. Daarbij zal uiteraard verder ook een rol spelen of Arriva en Hermes in staat zouden zijn om die dienstregeling wel te halen. Belangrijkste is echter of het al dan niet halen van de dienstregeling van de Maaslijn voldoende gewicht in de schaal legt om de hele aanbesteding Limburg (dus niet alleen de Maaslijn, maar ook alle bussen en de 'Heuvellandlijn') opnieuw te doen. Als ik Arriva of Hermes was zou ik niet snel aan een aanbestedingsgeschil hierover beginnen.
 

11-12-2006 12:32:11
fabrierban
fabrierban
@jbt
NS had VOOR de aanbesteding al bekend gemaakt dat het de buffels alleen voor minimaal tien jaar wilde verhuren. Veolia wist dus toen al dat ze die niet konden krijgen voor een kortere periode. Aangezien Veolia ten tijde van de inschrijving ook geen enkel concreet zicht had op ander materieel is hun juridische positie mijns inziens buitengewoon zwak.

Arriva en Hermes hoeven overigens de Veolia dienstregeling niet te kunnen halen, zij hoeven alleen hun eigen aanbod gebaseerd op buffels te kunnen uitvoeren.

Aangezien het alleen over de concessie Noord-Limburg gaat, is het gewicht van de Maaslijn relatief erg zwaar, omdat het busvervoer in Noord-Limburg vrij dun is. Als ik Arriva of Hermes zou ik wel dus degelijk naar de rechter stappen als Veolia onderuit gaat.
 

11-12-2006 12:33:15
dh3201
dh3201
Quote
jbt: Het lijkt mij het beste dat Veolia en de provincie nu met spoed overeen (moeten) komen dat er tot de komst van de Stadlers een nieuwe dienstregeling komt, gebaseerd op max 100 km/u. Vervolgens zullen zij - wat mij betreft gezamenlijk - dit naar het publiek toe communiceren. Als dat niet snel gebeurd, dan accepteert het publiek het niet meer en als dat niet gezamenlijk gebeurd, krijgt alleen Veolia de publieke schuld over zich heen. Het publiek ziet de rol van de provincie immers niet.

Dat laatste is wellicht precies wat de provincie nu wil: Veolia krijgt de publieke schuld en de provincie blijft buiten schot %08%


Shqiperise-lopers?