23-02-2007 17:34:16
daniel81
daniel81
Quote
salieri: Veolia maakt die dingen echt kapot zeg (ja,ja, slecht onderhoud enzo, maar vind het wel toevallig dat ze bij Veolia allemaal kapot gaan%06%)


Is het niet gewoon zo dat Arriva z'n slechtste stellen als eerste van de hand doet en dat die dus bij Veolia terechtkomen?
 

23-02-2007 19:52:12
thom
thom
Er word hier wel gesproken over slecht onderhoud ed,
maar de Wadlopers zijn geen stellen meer die bedoeld zijn om 40 jaar oud te worden.
Dingen beginnen gewoon langzaam aan einde te lopen,
en daarmee vooral de motoren die aardig aan hun draaiuren zullen zitten.

Je kunt willen wat je wilt, maar het houdt een keer op.
 

23-02-2007 20:07:46
mich
mich
hoe zit het eigenlijk met de revisitermijn? een Veolia machinist zat enthousiast te vertellen dan hij elke avond met veel plezier in elke motor een liter olie bijvuld, en dat ze al lang niet meer gereviseerd waren.  

23-02-2007 20:13:34
salieri
salieri
Laatste revisie was volgens mij in 1996. Dus 11 jaar geleden. Daarbij is de motor trouwens niet vervangen...

@Daniel81: Ik denk het niet, ze sturen eerst alle treinen met Friesland opstelling, omdat deze geen 1e klas hebben. De rest wel. De 1e klas was een eis van de provincie Groningen
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-02-2007 20:32:20
j.jager
j.jager
@salieri. Veolia heeft wel wadlopers met 1ste klas rondrijden. Terwijl arriva op dit moment nog stellen heeft rondrijden met aleen 2de klas. Ik heb in december in de 3117 gezeten tussen Nijmegen, en Venlo, en deze heeft 1st klas, en de 3119 stond toen in Venlo als gdst, en deze heeft ook 1ste klas.  

23-02-2007 20:32:40
mich
mich
veolia heeft trouwens nieuwe bekleding besteld om bij de friese stellen eerste klas te maken de 3114 en 3117-3119 zijn de enige stellen van veolia met eerste klas. waarvan de 3119 geplukt is en nooit meer op de baan komt en de 3117 kapot. dus maar 2 stellen 1e klas.
En de motoren zijn tog nog de originele? dat is een behoorlijke leeftijd voor een motor.

Laatst bewerkt door mich op 23-02-2007 20:37
 

23-02-2007 21:03:30
1309_ban
1309_ban
Quote
mich: dat ze al lang niet meer gereviseerd waren.


Zeker in de NS tijd hebben bepaalde onderdelen, zoals o.a. tractie motoren, draaistellen en assen een bepaalde revisie termijn. En hoe een Machinist kan zien dat ze al lang niet meer gereviseerd worden is mij een raadsel.
 

23-02-2007 21:07:13
salieri
salieri
Quote
j.jager: @salieri. Veolia heeft wel wadlopers met 1ste klas rondrijden. Terwijl arriva op dit moment nog stellen heeft rondrijden met aleen 2de klas. Ik heb in december in de 3117 gezeten tussen Nijmegen, en Venlo, en deze heeft 1st klas, en de 3119 stond toen in Venlo als gdst, en deze heeft ook 1ste klas.
Dat zijn er maar 2, de meesten die hier nog rijden zijn met 1e klas. Uitzonderingsgevallen heb je altijd
 

23-02-2007 21:15:53
mich
mich
kijk eens op de zijkant van de trein, daar staat wanneer hij gereviseerd is. Uiteraard weet een machinist ongeveer wat en wanneer er aan de treinen gedaan word, zeker bij veolia omdat de machinisten daar meehelpen met klein onderhoud. Bovendien word er per treinstel bijgehouden wat er wanneer vervangen is en vervangen moet worden. De treinen kunnen dan wel niet over hun wettelijke revisitermijn heen zijn(deze is zeker niet alleen bij de ns) maar vele onderdelen zijn gewoon nog de originele waardoor ze tog erg oud zijn.

Laatst bewerkt door mich op 23-02-2007 21:17
 

23-02-2007 21:22:17
dh3201
dh3201
Zover ik weet rijden de meeste Wadlopers/Maashoppers nog met de originele motoren uit 1981-1983 rond. De motoren zijn na zo'n 20 jaar toe aan een revisie, maar die heeft NS bij de Wadlopers niet laten uitvoeren.


Shqiperise-lopers?
 

23-02-2007 21:23:29
midnight-s
midnight-s
Ook miet met uiterlijke opkanpbeurt?  

23-02-2007 21:24:24
bloober
bloober
Wat bedoel je daarmee? De motor oppoetsen??? %08% Daar wordt de motor niet beter van, hoor. %02%

Laatst bewerkt door bloober op 23-02-2007 21:24


Groetjes, Bloober
 

23-02-2007 21:25:05
dh3201
dh3201
Bij de revisie rond 1997 zijn de motoren niet gereviseerd. Alleen het interieur is gereviseert en er is een baanruimer onder gemonteerd. Bij de 3103 t/m 3119 en 3201 is gelijktijdig de cabine-airco aangebracht. Verder niks.


Shqiperise-lopers?
 

23-02-2007 21:28:39
mich
mich
je kunt rustig zeggen dat die motoren tot op de draad versleten zijn. Dit betekend ingesleten kleppen, lekke pakkingen(olieverbruik), corrosie en slijtage, uitgesleten lagers, lekkende zuigerveren(olieverbruik), slechte olie en waterdruk,

kortom moet gewoon een nieuwe motor in.
 

23-02-2007 21:53:27
lw-o
lw-o
luister voor de aardigheid eens naar het geluid als zo'n ding wegrijd elke keer weer denk ik waar blijft de knal  

23-02-2007 22:06:23
salieri
salieri
Neemt niet weg dat het wel een mooi geluid is als hij wegrijd Echt een wadloper geluid%02%  

23-02-2007 22:11:43
mich
mich
als zon ding op benzine zou lopen zou die zeker uit de uitlaat knallen %08%  

24-02-2007 19:15:50
train85
train85
Er staat er nu weer is een kapot tussen Vierlingsbeek en Venray, iemand al een idee welke nu?  

24-02-2007 19:26:45
philips
philips
Het is ook niet normaal dat ze allemaal kapot gaan.%07%%07%


Groeten, Philips
 

24-02-2007 19:39:52
lw-o
lw-o
als die motoren zo versleten zijn he. het is toch normaal dat na zo'n 20 jaar de motor wordt vervangen/gereviseerd? dan kunnen er toch ook motoren ingelepeld worden waardoor de wadjes wat sneller kunnen? dan kun je er nog jaren plezier van hebben. de opknapbeurt is inmiddels ook al zo'n 10 jaar geleden namelijk.  

24-02-2007 19:48:04
salieri
salieri
Niemand heeft er nog geld voor over, voor die mooie wadlopers%04%  

24-02-2007 19:49:09
mich
mich
is niet echt lonend als je ze nog maar kort nodig hebt. Veolia heeft gegokt dat de wadjes het wel tot eind dit jaar uit zullen zingen, maar zoals het er nu uitziet gaat de een na de ander kapot.

Laatst bewerkt door mich op 24-02-2007 19:49
 

24-02-2007 19:58:13
lw-o
lw-o
als nsfsc ze opknapt zodat ze 130-140 kunnen is er vast nog wel ergens een vervoerder die ze kan gebruiken desnoods als reservevloot of voor nsfsc om tijdelijk te verhuren zoals ze nu bij veolia doen. of als er een vervoerder voor enkele dagen/weken extra materieel nodig heeft. (bijv carnaval in het zuiden elfstedentocht in friesland etc.)  

24-02-2007 20:09:40
dikboom
dikboom
Vanmiddag stond op de KWB in On een DH stel van Veolia. (nummer was helaas niet te lezen)
Waarschijnlijk worden de DH stellen van Veolia in On onderhouden.

Groet, Meindert Dikboom.
 

24-02-2007 20:11:53
mich
mich
nou onderhoud is welkom, welke stellen zijn er nu weer kapot?  

24-02-2007 20:12:55
kevinevers
kevinevers
wat is er nu weer kapot??
een verloren cardanas? afgebroken cardanas? opgeblazen motor? ontploft? complete motor verloren?

dalik heeft veolia meer kapotte dan werkende treinstelle

Laatst bewerkt door kevinevers op 24-02-2007 20:13
 

24-02-2007 20:23:12
maaslijn
maaslijn
Quote
dikboom: Vanmiddag stond op de KWB in On een DH stel van Veolia. (nummer was helaas niet te lezen)
Waarschijnlijk worden de DH stellen van Veolia in On onderhouden.


Volgens mij worden de Wadlopers in Eindhoven onderhouden, daar rijden ze wel vaker heen om een kuurtje op de kuilwielenbank te doen. Ze hebben dan ook dienstcode VEG en VEH (V=Veolia en E=Eindhoven).
 

24-02-2007 20:28:09
ronald
ronald
Er staat in ieder geval regelmatig een wadloper in Eindhoven bij de werkplaats.  

24-02-2007 21:07:40
1309_ban
1309_ban
Quote
mich: kijk eens op de zijkant van de trein, daar staat wanneer hij gereviseerd is.


Dat is waneer de bak is gereviseerd en niet de draaiende delen

Quote
Uiteraard weet een machinist ongeveer wat en wanneer er aan de treinen gedaan word, zeker bij veolia omdat de machinisten daar meehelpen met klein onderhoud.


Dus door olie bij te vullen weet men wat er in de afgelopen ruim 20 jaar aan de trein gebeurd is? Een machinist weet echt niet waneer een dieselmotor van zijn trein gereviseerd is.

Quote
Bovendien word er per treinstel bijgehouden wat er wanneer vervangen is en vervangen moet worden.


En daar geeft een leasemaatschappij echt niet aan iedere machinist alle informatie aan door. Sterker nog, machinsten stappen tegenwoordig op een trein, doen hun dagelijkse controle's en rijden met het ding weg.

Quote
De treinen kunnen dan wel niet over hun wettelijke revisitermijn heen zijn(deze is zeker niet alleen bij de ns) maar vele onderdelen zijn gewoon nog de originele waardoor ze tog erg oud zijn.


Een trein met originele onderdelen? ja op sommige plaatsen ja,maar na ruim 20 jaar intensief gebruik is er echt niet veel meer origineel aan zo een ding.

Quote
maaslijn:
Quote
dikboom: Vanmiddag stond op de KWB in On een DH stel van Veolia. (nummer was helaas niet te lezen)
Waarschijnlijk worden de DH stellen van Veolia in On onderhouden.


Volgens mij worden de Wadlopers in Eindhoven onderhouden, daar rijden ze wel vaker heen om een kuurtje op de kuilwielenbank te doen. Ze hebben dan ook dienstcode VEG en VEH (V=Veolia en E=Eindhoven).


Wadlopers van Veolia worden zowel in Onnen onderhouden als in Eindhoven. Op die laatste plaats door monteurs uit Onnen
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-02-2007 21:17:00
sneltrein
sneltrein
Dadelijk heeft veolia op 1 april toch te weinig materieel;p
Niet dat dan plan u komt


:)
 

24-02-2007 21:26:35
bouwe
bouwe
Quote
philips: Het is ook niet normaal dat ze allemaal kapot gaan.%07%%07%


Wat ook altijd een favoriet onderdeel was om kapot te gaan was de versnellingsbak. Kan me zelfs twee gevallen herinneren waarbij een wadje onderweg zijn versnellingsbak verloor. %09%
 

24-02-2007 21:33:43
salieri
salieri
Waaronder de 3215 te Hoogezand vorig jaar%05%  

24-02-2007 22:26:57
j.jager
j.jager
Quote
dikboom: Vanmiddag stond op de KWB in On een DH stel van Veolia. (nummer was helaas niet te lezen)

Groet, Meindert Dikboom.


Ik heb hem ook zien staan toen ik er om 7.35 met de trein(9126) langs kwam. Ook ik kon het nummer niet zien. Het gaat om een 3100(een 1tje dus).
 

24-02-2007 22:40:18
mich
mich
misschien de 3107? Op het moment kapot zijn de 3106 3107 3117 3119 en 3222.

Laatst bewerkt door mich op 24-02-2007 22:47
 

24-02-2007 23:04:30
class66fan
class66fan
Als ik baas van veolia was zou ik gewoon in de zomerperiode een paar class 66 diesellocs via MRCE leasen en bij een buitenlandse spoorwegmaatschapij personenwagons huren en daar dan op de lijn Roermond-Venlo-Nijmegen de dienst mee gaan rijden. Eventueel wat Voith maximas kopen of leasen, die dingen kunnen alle jaargetijden reizigerstreinen rijden.Niet moeilijk doen als het makkelijk kan is mijn motto.Na de reizigersperiode als er genoeg stadler treinstellen zijn, de loks weer gebruiken voor het groeiende goederenvervoer van veolia.Probleem opgelost%08%  

24-02-2007 23:07:52
bloober
bloober
Die methode van jou staat wel haaks tegenover je motto lijkt mij.
Je gaat toch niet voor 4 maanden loks+personenwagens huren.
Miss. met het kapitaal van Bill Gates, maar zeker geen klein vervoerbedrijf als Veolia (binnen Nederland dan )...


Groetjes, Bloober
 

24-02-2007 23:32:54
waalkade
waalkade
Quote
lw-o: ze zijn gewoon niet gemaakt om in het zuiden te rijden die dingen horen bij het noorden daarom zijn ze ook ooit wadloper genoemt
Daar kun je wel eens gelijk in hebben. Op de maaslijn is pas het spoor vernieuwd. Dat nieuwe spoor is nog hardstikke stug. Te stug voor die lichte wadlopertjes. Vanmorgen voor de derde keer meegemaakt dat een stel uit de dienst genomen werd met motorproblemen. Trein 32221 (stel 3225) was vanmorgen bemand met 4 man, een mcn, 2 controleurs en een storingsmonteur. Het spul reed veel te langzaam en de trein werd uiteindelijk in Vl opgeheven. Vanavond, trein 32268 (3225v & 3208a) reed hij weer. Het viel me op dat van de 3225 het draaistel onder het toilet enorm veterde. Door dat veteren lijkt het mij niet onlogisch dat zo'n aandrijving het begeeft.
 

24-02-2007 23:38:33
maaslijn
maaslijn
Zou je de relatie stug spoor - motorproblemen en de term 'veteren' kunnen uitleggen?  

24-02-2007 23:45:28
mich
mich
de motorproblemen liggen niet aan het spoor, maar aan het intensieve gebruik en dat ze een revisie nodig hebben. Het veteren ligt aan de wielband, omdat deze normaalgesproken recht schuin afloopt loopt het treinstel zeg maar in het midden van het spoor. Hoe meer slijtage, dus geen recht schuin vlak meer hoe meer het wielstel zijn eigen weg gaat zoeken van links naar rechts en dus vetert. Het kan ook aan een defect aan het draaistel liggen, want dat is zo gemaakt om weerstand te geven tegen vetergang. Ook een koppeling met speling kan veteren tog gevolg hebben.  

25-02-2007 00:02:20
waalkade
waalkade
Quote
maaslijn: Zou je de relatie stug spoor - motorproblemen en de term 'veteren' kunnen uitleggen?
Vetergang zie de verklaring van mich. Hoe stugger het spoor, hoe harder de "klappen" op het draaistel. Des te meer krijgen de dempers etc. op hun donder. Des te meer een draaistel of wat dan ook trilt, des te meer krijgen lagers, oliekeerringen het te verduren. Iets wat soepel loopt gaat gewoon langer mee.
 

25-02-2007 00:06:57
mich
mich
dat klopt wel, maar mij is ooit verteld dat een goed ballastbed juist de trillingen dempt. De dag na de spoorvernieuwing kon je merken dat het spoor een stuk strakker lag. Dus of het zoveel slechter is voor de draaistellen betwijfel ik.  

25-02-2007 00:11:50
kevinevers
kevinevers
die wadjes hebbe het nog veels te goed kwa spoor op de maaslijn als ze eens echt wat klappe tegen het draaistel wille meoten ze eens op het spoor van de zlsm gaan rijden%05% zlsm is trouwens erg leuk ben ik vrijdag achterkomgen dankzij mich%02%  

25-02-2007 00:19:43
waalkade
waalkade
Oef, ik ben ook maar een leek. Waarschijnlijk bedoelt men daarmee de trillingen naar de omgeving. Veel massa, of te wel een zwaar goed ballastbed, helpt vaak bij voorkomen/dempen van trillingen. Oh, daar gaan we weer off-topic.  

25-02-2007 00:25:43
mich
mich
nog even een laatste toelichting dan, het ballastbed heeft dus een dempende werking, uiteraard werkt deze 2 kanten op zowel naar de omgeving als de rails-trein. Hoe beter het ballastbed(hoe nieuwer en minder zand) hoe beter die demping. Dus de Veolia draaistellen hebben hier niet veel te lijden van het spoor, maar meer vanuit de belasting vanuit de trein. Dat is de zware belading en het hard door de wissels rijden.  

25-02-2007 12:59:00
sneltrein
sneltrein
Ben benieuwd hoe veolia dat in de meivakantie gaat oplossen
(in de meivakantie word er weer gewerkt)


:)
 

25-02-2007 13:07:25
mich
mich
dat kan ik je nu vast voorspellen, Veolia laat de reizigers niks weten tot de dag van tevoren en zet dan bussen in. In de extra ritten staan de overbrenging van 3 dh richting limburg voor veolia ik neem aan dat dat de laatste 6 bakken dh zijn die ze nog krijgen? Ik denk dat de spitsdienstregeling een groot probleem word met zoveel defecte stellen.  

27-02-2007 11:19:56
peter023
peter023
Vandaag hoorde ik in Venlo dat er veel stellen al kapot zijn van de maaslijn.
Ze zijn ook erg bang dat ze december niet halen met de wadjes.
Je hoort aan allekanten dat de Wadjes zo slecht zijn onderhouden dat ze helemaal op zijn.

misschien wordt het toch tijd voor andere stellen op de maaslijn. zoals hier al werd aagegeven bijv ICK.
 

27-02-2007 11:21:43
midnight-s
midnight-s
Misschien wel extra duitse rijtuigen tussen 2 locs van de DB serie 204 (202)...... Staan veel te koop over de grens.  

27-02-2007 11:26:05
mich
mich
je moet er wel rekening mee houden dat er atb-ng ligt, je kunt dan wel een paar locs van railion huren en daar rijtuigen tussen plakken. Treinen zonder atb-ng kunnen in geen enkel geval in normale dienst komen op de maaslijn.  

27-02-2007 11:31:42
lamote_ban
lamote_ban
Quote
peter023:
Je hoort aan allekanten dat de Wadjes zo slecht zijn onderhouden dat ze helemaal op zijn.

Ligt dat aan Veolia of maakt NedTrain er een zootje van?
Gezien de problemen, ook bij NSR, vraag ik me af of NedTrain wel kwaliteit levert.
 

27-02-2007 11:35:28
midnight-s
midnight-s
Ombouwen is simpel. Het aw Stendall heeft die locs te koop en past gelijk aan. Zie Volker Rail en RRF. Dus waarom ook niet Veolia. Zou wel tof zijn om dat te zien in Limboland.....  

27-02-2007 11:36:04
edje
edje
Quote
mich: je kunt rustig zeggen dat die motoren tot op de draad versleten zijn. Dit betekend ingesleten kleppen, lekke pakkingen(olieverbruik), corrosie en slijtage, uitgesleten lagers, lekkende zuigerveren(olieverbruik), slechte olie en waterdruk,

kortom moet gewoon een nieuwe motor in.


En dat kun je allemaal zo zien vanaf de buitenkant
De staat van de motor kun je namelijk nooit zien aan de buitenkant.
Er zijn ook al motoren gereviseerd, een Motor is namelijk een hoofddeel wat een eigen leven lijdt, heeft een X-aantal draaiuren dan gaat hij er onder uit.
En komt er een nieuw exemplaar onder.
Zoals nu al heel veel gebeurd bij de Lint, daar hebben al veel stellen een gereviseerde Power-pack gekregen, en is de oude in Revisie gegegaan.

Quote
maaslijn:
Quote
dikboom: Vanmiddag stond op de KWB in On een DH stel van Veolia. (nummer was helaas niet te lezen)
Waarschijnlijk worden de DH stellen van Veolia in On onderhouden.


Volgens mij worden de Wadlopers in Eindhoven onderhouden, daar rijden ze wel vaker heen om een kuurtje op de kuilwielenbank te doen. Ze hebben dan ook dienstcode VEG en VEH (V=Veolia en E=Eindhoven).


Wadlopers worden onderhouden door Nedtrain te Onnen.
elke vrijdag gaan er een aantal stellen naar Onnen, en Zondags gaan er ook een paar terug.

Laatst bewerkt door edje op 27-02-2007 11:38
 

27-02-2007 11:36:35
midnight-s
midnight-s
Quote
lametop: Gezien de problemen, ook bij NSR, vraag ik me af of NedTrain wel kwaliteit levert.


Kijk maar bij Haarlem wat een zooi daar ligt en staat!

EDIT (door Rudolfph): quote hersteld.
 

27-02-2007 11:37:46
lamote_ban
lamote_ban
@midnight-s
Ik denk dat Veolia nog gewoon wat extra Wadjes krijgt als er veel voortijdig overlijden.
Vanaf September heeft niemand anders ze meer nodig.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-02-2007 11:39:30
midnight-s
midnight-s
Da's wel weer waar. Maar hoe zit het met de DM90 van NSR? Zijn er nu toch ook te veel van?  

27-02-2007 11:53:57
dh3201
dh3201
Die zijn alleen per 10 jaar te huur.


Shqiperise-lopers?
 

27-02-2007 11:56:17
lamote_ban
lamote_ban
Quote
midnight-s: Da's wel weer waar. Maar hoe zit het met de DM90 van NSR? Zijn er nu toch ook te veel van?

Ik denk dat NSR die gezien de problemen met plan V zelf gaat gebruiken tot er voldoende nieuwe Sprinters zijn (ergens tussen 2010 en 2012).
 

27-02-2007 11:59:28
kevinevers
kevinevers
ik blijf nog steeds van mening da veolia de dm '90 moest huren voor 10 jaar. dan hebben ze genoeg stellen en snelle stellen. en als dan eind dit jaar/begin volgend jaar de gtw's komen konden de dm'90 dienst gaan doen als spitstreinen.

het valt me ook op dat een groot aantal wc's in de wadlopers defect zijn...
 

27-02-2007 12:10:41
mich
mich
Quote
edje:
Quote
mich: je kunt rustig zeggen dat die motoren tot op de draad versleten zijn. Dit betekend ingesleten kleppen, lekke pakkingen(olieverbruik), corrosie en slijtage, uitgesleten lagers, lekkende zuigerveren(olieverbruik), slechte olie en waterdruk,

kortom moet gewoon een nieuwe motor in.


En dat kun je allemaal zo zien vanaf de buitenkant


Dat kan ik zien, horen en voelen. Klinkt raar maar zal het uitleggen. Aan de rook kun je zien of er onvolledige verbranding plaatsvind(zwarte rook) en of er olie lekt langs de zuigerveren en koppakking(blauwe rook), wat de wadjes duidelijk allebei hebben. Ook kun je aan de dieselwalm ruiken dat er een slechte verbranding is. Die dieselwalm word mede veroorzaakt door slecht sluitende kleppen waardoor en rechtstreeks diesel in de uitlaat terecht komt. Ook kun je de kleppen duidelijk horen bij veel motoren en voel je dat de motor meer trillingen maakt dan normaal. Ook dat duid op versleten kleppen en versleten lagers. e.e.a. gestaafd door Veolia machinisten die me vertelden wat er aan de wadjes mankeerde. Maar waar komen die motorporblemen nu precies vanaf? Ik neem als voorbeeld de opgeblazen motor. Dat heeft 2 redenen, een te slechte smering en een te slechte koeling. De smering hangt af van de smeeroliedruk, want als het olieniveau onder een minimun komt stopt de motor automatisch. De koeling hangt af van de staat van het koelsysteem, dat wil zeggen zit er geen olie in het koelwater door de lekkende koppakking en is het koelsysteen van binnen niet gecorrodeert waardoor het koelvermogen plaatselijk sterk kan afnemen door corrosie. Wil je een motor echt opblazen dan moet het met beiden zaken slecht zeer gestelt zijn. Als een van beide immers wegvalt(waterpomp kapot, te hoge koelwatertemperatuur, te lage smeeroliedruk zijn beveiligd) stopt de motor vanzelf. Daaruit kun je niet anders dan concluderen dat zon motor echt tot op de draad versleten is. Dat is gezien de leeftijd ervan ook geheel normaal.

Laatst bewerkt door mich op 27-02-2007 12:12
 

27-02-2007 12:19:12
lamote_ban
lamote_ban
Quote
mich:
Daaruit kun je niet anders dan concluderen dat zon motor echt tot op de draad versleten is. Dat is gezien de leeftijd ervan ook geheel normaal.

Hebben ze nog de originele motoren?
Quote
kevinevers: ik blijf nog steeds van mening da veolia de dm '90 moest huren voor 10 jaar. dan hebben ze genoeg stellen en snelle stellen. en als dan eind dit jaar/begin volgend jaar de gtw's komen konden de dm'90 dienst gaan doen als spitstreinen.

Wat mij betreft waren DM's ook prima geweest voor de Maaslijn, mits er dan wel airco was ingebouwd want 's zomers zijn ze niet te pruimen.

EDIT door edegroot: Niet voor elke quote/reactie een eigen bericht maken aub, de laatste 2 zijn samengevoegd.
 

27-02-2007 12:55:35
kevinevers
kevinevers
Quote
lamotep: Wat mij betreft waren DM's ook prima geweest voor de Maaslijn, mits er dan wel airco was ingebouwd want 's zomers zijn ze niet te pruimen.


daar heb je volkomen gelijk in. als ik naar school moest als het warm was nam ik altijd een extra flesje cola mee want het was vaak een magnetron

Laatst bewerkt door kevinevers op 27-02-2007 12:56
 

27-02-2007 12:58:58
mich
mich
zoals eerder vermeld hebben de wadlopers nog hun eerste motoren en zijn deze niet gereviseerd. Ik vond dm'90 ook prima maar denk dat de nieuwe GTW's ook zullen bevallen. Zijn lekker snel en hebben wel airco.  

27-02-2007 13:14:43
lamote_ban
lamote_ban
@mich
Die GTW's zijn natuurlijk ook prima, maar ik vind het alleen een beetje geldverspilling dat ook weer bij deze aanbesteding alles nieuw moeten worden gekocht. Ik kan me wel voorstellen dat je eisen stelt aan de gemiddelde/maximum leeftijd, interieur (bijv. 1/2 klas) en comfort (bijv. airco).
 

27-02-2007 13:19:46
dh3201
dh3201
Nieuw materieel klinkt sexy'er voor de opdrachtgevers (provincies).
Die personen zitten zelf toch nooit in het OV dus hun maakt het niet uit hoe het comfort is, als het er maar leuk en modern uit ziet. Dat geeft hen blijkbaar aanzien bij collegaprovincies


Shqiperise-lopers?
 

27-02-2007 13:26:51
lamote_ban
lamote_ban
@dh3201
Steeds alles nieuw hoeft niet, maar wat NS met PlanT/V presteert is het andere uiterste.
Daar zie je het probleem wat je krijgt als er helemaal geen eisen aan het materieel worden gesteld.

Kortom het is goed dat er eisen zijn, mits gebaseerd op gezond verstand.
En dan niet alleen voor particulieren, maar ook voor de NS!
 

27-02-2007 13:32:39
lw-o
lw-o
als je een DM'90 een magnetron vind in de zomer... wens ik je veel succes in de wadjes komende zomer%02%  

27-02-2007 13:35:54
edje
edje
DH is helemaal een oven die in de sahara volop aan staat  

27-02-2007 13:39:18
mich
mich
je moet ook bedenken dat die motor die onder de bak hangt bij dh en dm'90 hetzelfde effect heeft als dat je een vuurtje zou stoken onder zon bak. Wat dat betreft zullen plan U en GTW zonder airco toch een stuk koeler zijn.  

27-02-2007 13:47:58
edje
edje
onzin

De motor kan zijn warmte niet kwijt, ja op 1 manier, door de kachels volop aan te zetten.
Want zoals de meeste wel weten worden de kachels verwarmd door het koelwater van de motor.
Dus hoe meer warmte die kunnen afgeven hoe beter de koeling is van het koelwater.
 

27-02-2007 13:57:00
mich
mich
Ten eerste worden niet in alle dieseltreinstellen de kachels door het koelwater verwarmd, bijvoorbeeld in plan U zitten oliekachels die in de motorloze bakken niet verbonden zijn met het koelwatercircuit.
Ten tweede worden de kachels in de zomer natuurlijk uitgezet.
Ten derde heeft iedere motor zijn eigen koeling, bij dh zit deze onder de bak, die de motor voeldoende kan koelen(mits in goede staat).
 

27-02-2007 14:01:41
edje
edje
Ik heb het puur over de DH
vraag de reizigers op Almelo - Marienberg, wat ze van de DH stellen vinden in de zomer.

Sterker nog kan het je ook wel vertellen, het wordt in die dingen 40 graden,
De kachel brandt gewoon vrolijk verder. + de Hitte van buiten = 40 graden in de bak.
Ik heb redelijk veel ervaring met DH, dus ik weet waar ik over praat.
 

27-02-2007 14:12:26
edegroot
edegroot
Het is wat mij betreft wel weer genoeg geweest, graag weer ontopic!
Kleppen over DH in het algemeen graag in een ander topic.
Danku
 

27-02-2007 14:18:53
mich
mich
Hopelijk gaan ze de GTW's hier wel goed onderhouden en schoonhouden. Maar heb zon vermoeden...  

27-02-2007 14:21:51
maaslijn
maaslijn
Ik denk van wel, met die GTW's moeten ze nog tien jaar. Die Wadlopers hoeven maar tot december en ze zijn hier op huurbasis. Veolia zal alleen de hoognodige dingen repareren zodat ze het uithouden tot 2008.  

27-02-2007 15:01:01
peterselie
peterselie
Quote
kevinevers:ver de gtw's weet iemand toevallig hoe de indeling van de treinstellen zal zijn? locatie van de wc, 1ste/2de klas e.d.?


Het rolstoeltoegankelijke toilet zal zich aan de kant gaan bevinden van de eerste klas. Verder zal denk ik de eerste klas een 2+2 opstelling krijgen. Waarbij er in een 2/8 16 1e klas plaatsen zijn, waarbij je tegenover elkaar kunt zitten. De 2e klas zal zoals eerder genoemd een 2+3 opstelling zijn. De eerste klas zal zich zover mogelijk van de motorbak af bevinden, grenzend aan een van de cabines dus.
 

27-02-2007 15:10:03
sneltrein
sneltrein
Zijn er al foto's van de veolia GTW
net als toen bij arriva hadden ze ook al foto's van in de fabriek


:)
 

27-02-2007 15:13:48
peterselie
peterselie
Ik denk dat je daar te vroeg voor bent. Ik denk dat de eerste foto's pas kunnen worden gemaakt ergens is juli of augustus, wanneer de productie begint.  

27-02-2007 15:20:32
sneltrein
sneltrein
oke bedankt


:)
 

27-02-2007 16:17:09
mich
mich
vandaag is de 3210 weer kapot gegaan, deze had een tijd terug zijn motor opgeblazen gehad en heeft nu een motor van de 3119, maar nu is de koppakking kapot. De storingsmonteur die ermee bezig was vreesde dat de stellen december niet halen. (De 3119 staat geplukt te tilburg)

Laatst bewerkt door mich op 27-02-2007 16:18
 

27-02-2007 16:29:24
salieri
salieri
Gaat lekker, kunnen we de 3210 ook al afschrijven...  

27-02-2007 16:30:52
mich
mich
word dalijk lache als het zomer word, eerste hete dag vallen massaal wadjes uit  

27-02-2007 16:53:45
salieri
salieri
Voor de 3119:

http://img170.imagevenue.com/img.php?image=91536_3119_122_5lo.jpg
 

27-02-2007 17:01:27
sneltrein
sneltrein
Veolia heeft een paar best mooie locs in het buiteland maar die zullen hier wel niet kunnen en mogen rijden


:)
 

27-02-2007 17:31:46
mren
mren
Quote
salieri: Gaat lekker, kunnen we de 3210 ook al afschrijven...

Waarom is een trein met een kapotte koppakking volgens jou direct afgeschreven, en is dit bijv. bij auto's niet zo?
 

27-02-2007 17:32:47
keesje
keesje
Is dat nou toeval dat die Wadlopers het allemaal ineens begeven of gaat men er zo ruig mee om? Of schiet het onderhoud een beetje tekort... Of beiden?  

27-02-2007 17:36:39
edje
edje
Denk ook de manier van rijden.
DH materieel heeft een 7 standen tractie handel, en als je in keer van leegloop, naar Vol vermogen gaat, dan is dat voor geen enkele Dieselmotor goed.
Iets rustigere vermogen opbouwen, is veel beter
 

27-02-2007 17:37:44
mren
mren
Ze zijn gewoon erg slecht onderhouden, en iedereen zit er hier natuurlijk bovenop omdat Veolia het in ogen van vele direct verkloot heeft door beloftes niet direct vanaf het begin waar te kunnen maken en ze daarom 'dus' niets meer goed kunnen doen.  

27-02-2007 17:52:09
j.jager
j.jager
Quote
sneltrein: Zijn er al foto's van de veolia GTW
net als toen bij arriva hadden ze ook al foto's van in de fabriek


Er is een site waar de bouw van de gtw's van arriva op staan, maar ik weet aleen niet meer welke site dat is.

Laatst bewerkt door j.jager op 27-02-2007 17:52
 

27-02-2007 18:04:52
peter023
peter023
ik ben het er nie mee eens dat Veolia heel slecht emt de DH`s omgaat. het onderhoud was door NSR en Ariva minder. waarom ik hoorde iemand laatst zeggen waarom energie steken in de DH als je toch andere materieel krijgt. Ze zijn daarvanuit gegaan dat niemand ze meer nodig had. en toen kwma Veolia dus nu moeten hun het doen met de oude rommel.( nie lullig bedoeld)

en als je dan ook al hoort dat het personeel zelf twijfels heeft of ze december halen, ben ik benieuwd wat de zomer doet.
de groene DH staat trouwens in Venlo stil en alleen.
 

27-02-2007 18:08:01
salieri
salieri
Quote
mren: Waarom is een trein met een kapotte koppakking volgens jou direct afgeschreven, en is dit bijv. bij auto's niet zo?
Ach, ik weet niets bijna niets van techniek, dus ik dacht dat een kapotte koppakking al funest was voor een motor...
 

27-02-2007 18:40:16
lucky
lucky
Altijd dat verhaal dat arriva/ns ze slecht heeft onderhouden.. maar op de maaslijn gaat een wadloper 5x zo snel kapot als hier in het noorden, het is wel een beetje scheve verhouding en het zegt dus zeker wel iets.  

27-02-2007 18:50:55
kevinevers
kevinevers


Laatst bewerkt door kevinevers op 08-03-2007 15:04
 

27-02-2007 19:39:50
sneltrein
sneltrein
Quote
lucky: Altijd dat verhaal dat arriva/ns ze slecht heeft onderhouden.. maar op de maaslijn gaat een wadloper 5x zo snel kapot als hier in het noorden, het is wel een beetje scheve verhouding en het zegt dus zeker wel iets.


Maar dat komt als ze slecht onderhouden worden en werden dan gaat het opeens allemaal fout. Veolia kan er niks aandoen dat die wadlopers kapot gaan.


:)
 

27-02-2007 19:45:38
lucky
lucky
Maar bij arriva blijven de meeste stellen toch ook prima rijden, terwijl er bij veolia op dit moment 6 stellen ofzo kapot staan...

En arriva stuurt heus niet eerst de slechte stellen naar het zuiden.
 

27-02-2007 20:13:31
sneltrein
sneltrein
Maar als ze slecht bij Ariva zijn onderhouden en dat gaat mindervaak kappot gaat het nu vaker kappot omdat ze bij ariva zo slecht zijn onderhouden


:)
 

27-02-2007 20:59:12
salieri
salieri
Nou nee, misschien zijn ze slecht onderhouden, maar bij Arriva vallen ze nog steeds niet uit elkaar, en bij Veolia wel, dan kan je blijven zeggen dat Arriva ze slecht onderhoud, maar het is heus geen puur toeval dat er 6! stellen ineens kapot zijn  

27-02-2007 21:09:16
keesje
keesje
Wel of geen toeval, feit is dat er in ieder geval een hoop aan de kant staan en dat de mooie praatjes van een aantal maanden geleden, die aangaven dat er weer meer 'wagons' bij zouden komen, inmiddels wel weer een plekje kunnen krijgen in het sprookjesbos van de Efteling.

Dus ik vrees dat wel voorlopig nog wel even blijven aanmodderen, hoewel de situatie nu iets minder slecht is dan begin december. Denk ook dat er bij de meeste reizigers wel een soort berusting is met de Oost-Europese toestanden in OV-land anno 2007, waaronder Veolia.
 

27-02-2007 22:09:25
bloober
bloober
Ik zie het al voor me op de ProRail site medio juli:

I.v.m. met de hoge temperaturen kan Veolia de dienstuitvoering tussen Nijmegen en Roermond niet meer uitvoeren. Reizigers tussen Nijmegen en Roermond, Nijmegen en Venlo en Venlo en Roermond kunnen omreizen via Eindhoven. Reizigers tussen Venlo en Blerick kunnen reizen met de overige treinen. De vertraging voor reizigers van en naar Nijmegen Heyendaal, Cuijk, Boxmeer, Vierlingsbeek, Venray, Tegelen, Reuver en Swalmen kan oplopen tot 5 maanden. Prognose: medio december 2007

Advies: Ga lopen of neem de fiets, want de Veolia-bussen zijn door de hitte ook geëxplodeerd.


Groetjes, Bloober
 

27-02-2007 23:41:47
waalkade
waalkade
Quote
peter023: ik ben het er nie mee eens dat Veolia heel slecht emt de DH`s omgaat. het onderhoud was door NSR en Ariva minder. waarom ik hoorde iemand laatst zeggen waarom energie steken in de DH als je toch andere materieel krijgt. Ze zijn daarvanuit gegaan dat niemand ze meer nodig had. en toen kwma Veolia dus nu moeten hun het doen met de oude rommel.( nie lullig bedoeld)

en als je dan ook al hoort dat het personeel zelf twijfels heeft of ze december halen, ben ik benieuwd wat de zomer doet.
de groene DH staat trouwens in Venlo stil en alleen.
om ca 22.55 kwam zij (3222) achter de 3227 Nm spoor 35 oprijden, dat ding doet het dus gewoon nog
 

27-02-2007 23:50:51
kevinevers
kevinevers


Laatst bewerkt door kevinevers op 08-03-2007 15:04