12-04-2007 21:53:32
plaid
plaid
mmmmmmooooaaaaahhh, domme leeuwarder courant!!
maken ze ons in het hoooge noordn weer blij met een dooie mus (dus?).
 

12-04-2007 22:00:28
railfan
railfan
Vandaag de 3219 zien rijden met nog alle NoordNed-stickers (vers gearriveerd?). Had in ieder geval dermate veel vertraging opgelopen dat er niet verder werd gereden dan Swalmen en we er weer eens uit moesten %07%  

12-04-2007 22:13:47
thom
thom
Quote
mich: In Roermond heb je de ruimte niet, de werkplaats word groter dan 2000 vierkante meter. Die paar nieuwe electrische treinstellen hebben ook niet zoveel onderhoud nodig, dus die zullen de werkplaats zelden zien. Normaal klein onderhoud doen ze dan ter plaatse in Zuid Limburg.

Dat electrische treinen minder onderhoud nodig hebben dan dieselmaterieel is een beetje onzin.
Reken er maar op dat elk treinstel ene werkplaats ziet in 4 tot 6 weken...
Ook electriek heeft onderhoud nodig..

@ Lamotep,
Die loods komt geen kilometers van de electrische hoofdbaan af, dus dat word het probleem niet. Een spoortje electrificeren is geen werk van kilometers, evenals een stelletje van station Br af halen emt een locje ook niet.
Dat komt echt wel goed, en een locatie elders zul je toch ook aanpassingen moeten doen met sporen dus dat maakt weinig verschil.
 

13-04-2007 09:00:34
jbt
jbt
Volgens bijgaand bericht uit Dagblad de Limburger is het de beboeling dat de electrische stellen in Blerick in onderhoud gaan, tenminste als Voith die opdracht krijgt

http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/4/13/MGL/RO/6/articles/artikel_DDL_1DA_20070413_74_216.php

Ook wordt er gesproken over een verdere order voor de Blerickse werkplaats.
Dat het geen Roermond wordt, verbaast me niet. De gemeente Roermond heeft heel andere plannen met het emplacement, dat er nu al een paar jaar in wezen vrij verlaten bij ligt, althans zeer weinig wordt gebruikt. De commotie hier over de IJzeren Rijn moet ook met het stationsemplacement in verbinding worden gebracht, dat bij heringebruikname wel eens aanmerkelijk niet anders dan emplacement ontwikkeld zal kunnen worden. Dus geen lucratieve projectontwikkeling.

Verder zal het vandaag wel 'rood' zijn op de Maaslijn, althans zo begrijp ik uit L1. Dat komt niet door Marco Borsato, maar door de SP:

"De Socialistische Partij voert vrijdag aktie op de Maaslijn. De SP vindt dat de treinverbinding tussen Nijmegen en Roermond hard achteruit is gegaan, sinds Veolia het vervoer heeft overgenomen van de NS.

Op het station in Venlo worden pamfletten en tomatensoep uitgedeeld. Ook wordt er in de trein aan reizigers gevraagd een petitie te tekenen waarin van Veolia en de provincie wordt geëist dat er maatregelen worden genomen."

Ik wens de reizigers in Venlo vandaag een smakelijk voortzetting %02%
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-04-2007 15:04:30
reizigert
reizigert
De SP voert vandaag inderdaad actie op de Maaslijn.
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/47227
Fijn, zit je na je werkdag in een snikhete wadloper vol studenten met weekendtassen naar huis en dan propt de SP zich er nog eens even gezellig bij om tomatensoep uit te delen en enquetes te laten invullen...

Laatst bewerkt door reizigert op 13-04-2007 15:05
 

13-04-2007 15:30:59
werchter
werchter
Lekker makkelijk scoren voor de SP. Wat voor maatregelen die op korte termijn uitvoerbaar zijn hadden ze precies in gedachten?  

13-04-2007 15:49:17
mich
mich
Het enige dat misschien kan is enkele buffels van de NS ter ondersteuning, maar zoals bekend is de NS geen kerstman.  

13-04-2007 15:51:56
andré
andré
Quote
werchter: Lekker makkelijk scoren voor de SP. Wat voor maatregelen die op korte termijn uitvoerbaar zijn hadden ze precies in gedachten?



Mooi dat Veolia nu ook Wadlopers in SP kleuren gaat inzetten %02%%02%%02%%02%
 

13-04-2007 16:05:35
fabrierban
fabrierban
@werchter
Puur populisme, zo werkt de NL-politiek anno 2007.
Ook de SP weet natuurlijk drommels goed dat er tot december niks verandert.

Laatst bewerkt door fabrierban op 13-04-2007 16:06
 

13-04-2007 18:17:29
reizigert
reizigert
Quote
jbt: http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/4/13/MGL/RO/6/articles/artikel_DDL_1DA_20070413_74_216.php


Wat me in dit bericht vooral opvalt is het aantal treinstellen dat wordt genoemd, het lijken er steeds meer te worden. In het artikel staat dat Voith in totaal 34 treinstellen moet onderhouden als ze ook de order voor de Heuvellandlijn krijgen. Onlangs heeft Veolia er 8 besteld voor die lijn, blijven er dus 26 over voor de maaslijn. Maar daar is weer van bekend dat er enkele maanden geleden een order van 16 treinen is geplaatst. Blijven er dus 10 over, en het viel me al eerder op dat in de media vaak een groter aantal stellen werd genoemd dan dat hier qua orders bekend is. Zou er een nabestelling zijn gedaan voor de Maaslijn? Zou wel logisch zijn, 16 GTW's vonden we destijds al zeer aan de krappe kant...
 

13-04-2007 19:24:31
kbrandsma
kbrandsma
Veolia rijd ook met locomotieven. Misschien dat die daar in onderhoud gaan. Waar worden die dingen nu trouwens onderhouden?  

13-04-2007 19:58:17
salieri
salieri
Wadlopers in Zwolle en Onnen dacht ik  

13-04-2007 19:59:46
philips
philips
Hè hoe kan dat nou? Dat de wadlopers van veoli@ in Zwolle en in Onnen onderhouden worden. Ik dacht in Tilburg/Eindhoven.


Groeten, Philips
 

13-04-2007 20:08:32
mich
mich
alle 4. De locomotieven hebben onderhoud in tilburg en (EDIT)rotterdaM.

Laatst bewerkt door mich op 13-04-2007 20:27
 

13-04-2007 20:09:50
philips
philips
*als grapje*Ik ken geen rotterdag!


Groeten, Philips
 

13-04-2007 20:14:20
thijss
thijss
Ik zag de 3222 vanmiddag solo! naar het noorden rijden.
Vermoedelijk toch naar Onnen?
 

13-04-2007 20:16:43
philips
philips
Was dat micky niet?

Laatst bewerkt door philips op 13-04-2007 20:21


Groeten, Philips
 

13-04-2007 21:19:07
salieri
salieri
Dan zal hij dus naar Onnen zijn gegaan  

14-04-2007 00:34:46
dh3201
dh3201
Quote
werchter: Lekker makkelijk scoren voor de SP. Wat voor maatregelen die op korte termijn uitvoerbaar zijn hadden ze precies in gedachten?

De concessie van Veolia per 30 april 2007 opheffen en de concessie per 1 mei gunnen aan de SP, wedden dat het dan nog een veel grotere chaos gaat worden? %08%


Shqiperise-lopers?
 

14-04-2007 16:03:31
andré
andré
En het antwoord van Veolia zal zijn.....

http://img404.imageshack.us/img404/6553/200704141044or1.jpg

Hopelijk gaat deze morgenochtend naar Venlo

Laatst bewerkt door andré op 14-04-2007 16:05
 

14-04-2007 16:09:16
reizigert
reizigert
Zo, dat ziet er goed uit! Wat een verrassing, en zo onverwacht ook! Dit is de 3222 neem ik aan? In dat geval is het jammer dat het niet van tevoren bekend was, ik denk dat veel mensen hem nog even als Wadkikker hadden willen platen....
-EDIT: gelukkig niet de wadkikker dus-

Laatst bewerkt door reizigert op 14-04-2007 16:29
 

14-04-2007 16:13:21
andré
andré
Ik heb geen idee welk nummer het betreft, gistermiddag toen ik bij de loods langsging hoorde ik van een collegaspotter dat ze het treinstel aan het bestikkeren waren en vanmiddag troffen we het stel buiten aan. Hopelijk gaat deze morgenvroeg naar Venlo toe...dan kunnen we hem compleet fotograferen en misschien een nummer herkennen.  

14-04-2007 16:15:51
philips
philips
Quote
andré: En ... http://img404.imageshack.us/img404/6553/200704141044or1.jpg

Het is een mooie/leuke trein geworden!


Groeten, Philips
 

14-04-2007 16:19:39
andré
andré
Ik zie dat het nummer nu op zij van de cabine staat en gedeeltelijk verborgen is door de deuren. Zo te zien betreft het de 3226.

Laatst bewerkt door andré op 14-04-2007 16:22
 

14-04-2007 16:21:49
reizigert
reizigert
Waar zijn die foto's eigenlijk gemaakt? Ik ging er al gemakshalve vanuit dat dit de 3222 was en dat het dus wel ergens in het Noorden zou zijn...  

14-04-2007 16:22:30
andré
andré
Eindhoven  

14-04-2007 16:22:31
lucky
lucky
Dat zou mooi zijn, ik hoop niet dat ze de 3222 gaan beplakken, dat stel is veel te mooi en speciaal in zijn groene kleuren!  

14-04-2007 16:23:24
mat64
mat64
gemaakt in Eindhoven denk ik,maar wel een leuke is het geworden%08%  

14-04-2007 16:26:05
philips
philips
@lucky, het is mijn mening:
Ze worden later toch gesloopt/geleasd aan een andere vervoerder.


Groeten, Philips
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-04-2007 16:36:06
reizigert
reizigert
Dat zal een verrassing voor de reizigers maandag zijn. Die denken dat er al nieuwe treinen zijn als ze deze van verre zien komen aanrijden. Verder vind ik de tekst een beetje obligaat 'Veolia - Nog 8 maanden'.... Straks denken de reizigers dat ze over 8 maanden van Veolia af zijn en dat dan de NS dan weer terug komt %08%

Benieuwd trouwens of het hierbij blijft of dat ze nog meer gaan bestickeren. Een wit V'tje voor de Heuvellandlijn zou wel leuk zijn!
 

14-04-2007 16:52:46
mark
mark
http://wadloper.diesel-trein.nl/teksten/inzet.html#Veolia
http://wadloper.diesel-trein.nl/plaatjes/mini/dh2veolia.gif

Hmm, Veolia heeft het ontwerp gewoon afgekeken van Niels %08%
 

14-04-2007 17:34:37
rbeijers
rbeijers
Quote
andré: Ik zie dat het nummer nu op zij van de cabine staat en gedeeltelijk verborgen is door de deuren. Zo te zien betreft het de 3226.

Zou inderdaad heel goed de 3226 kunnen zijn. Toen ik afgelopen donderdagmiddag in Eindhoven was, waren ze met dit stel aan het rangeren en toen viel het mij op dat alle stickers, inclusief de nummers, van dit stel waren verwijderd.
 

14-04-2007 17:36:42
salieri
salieri
En nu vervangen ze elke maand de 'Nog xx maanden'?
Dus nu is het nog 8, en dan 7 etc?

En worden alle wadlopers zo?%03%%07%
 

14-04-2007 18:02:34
sneltrein
sneltrein
Ik vind het een mooie trein


:)
 

14-04-2007 18:04:50
lucky
lucky
Het is een stel met eerste klas.. tenminste zo op de foto te zien, daar zijn er toch maar heel weinig van bij veolia?  

14-04-2007 18:07:35
mich
mich
dat hebben ze nu allemaal dus zegt niks. Dit is al eerder gezegt in dit topic, maar de wadlopers die bij Veolia oorspronkelijk geen eerste klas hebben hebben een eerste klas gekregen. Die is herkenbaar aan andere bekleding. Ieder treinstel heeft zo eerste klas.

Laatst bewerkt door mich op 14-04-2007 18:55
 

14-04-2007 18:09:57
sneltrein
sneltrein
Volgensmij niet allemaal maar weet niet 100% zeker

Laatst bewerkt door sneltrein op 14-04-2007 18:13


:)
 

14-04-2007 18:12:22
lucky
lucky
Ow, dat wist ik niet. Excuses  

14-04-2007 19:01:22
cuijk
cuijk
Kan zijn dat die 8 maanden op de sticker voorlopig actueel blijven.... in april: 8 maanden. in mei is t ook nog 8 maanden (vertraging/kinderziektes/aanpassingen bij de uitlevering van de nieuwe treinstellen), en in juni zijn die 8 maanden ook nog steeds 8 maanden.....
Voordeel: Veolia hoeft voorlopig niet iedere maand opnieuw te bestickeren
 

14-04-2007 19:02:41
philips
philips
Dus in december nog steeds 8 maanden


Groeten, Philips
 

14-04-2007 19:27:57
salieri
salieri
Oftewel: Er komen geen nieuwe treinen bij Veolia%08%  

14-04-2007 19:51:39
philips
philips
O, ik dacht juist de GTW's%04%%04%


Groeten, Philips
 

14-04-2007 20:06:57
sneltrein
sneltrein
Dat is als grapje bedoeld


:)
 

14-04-2007 20:39:32
philips
philips
Waarom staat het dan zo op de Stadler-site:
http://www.stadlerrail.com/default.asp?n=68&ms=2&h=1&id=57&s=2&news_id=171&ListMode=
Misschien is zeggen ze hier dat er géén treinstellen voor Veoli@ komen, ik kan geen Duits.
Quote
MpProduktie: GTW Light-rail (Arriva & Veolia)

Zo staat het ook op MpProduktie!

Laatst bewerkt door philips op 14-04-2007 20:40


Groeten, Philips
 

14-04-2007 20:44:16
superboer
superboer
Kijk eens 1 bericht naar boven


Garantie tot aan de voordeur.
 

14-04-2007 20:46:47
mark
mark
Heren, einde chat a.u.b.  

14-04-2007 20:50:49
rob_ehv
rob_ehv
deze trein gaat nog niet weg want ik had het gevraagt bij iemand van nedtrain en die zei dat de moter nog niet goed was


robq
 

14-04-2007 20:51:55
philips
philips
De Stadler-GTW?


Groeten, Philips
 

14-04-2007 20:54:09
rob_ehv
rob_ehv
nee de wadloper van veolia


robq
 

14-04-2007 23:28:56
fastguy84
fastguy84
Ziet er niet alleen mooi uit, maar het scheelt misschien wel een halve graad (wit reflecteert beter dan geel), jammer dat ze de dakrand niet ook hebben meegepakt... Ik hoop dat ze alle stellen die groot onderhoud krijgen stickeren, maar zal wel niet  

15-04-2007 04:59:35
lucky
lucky
Zolang ze maar van de 3222 afblijven! Die moet groen blijven, en deze is uniek in Nederland..  

15-04-2007 06:16:44
dh3201
dh3201
Het wordt wel wat lastiger voor de spotters zonder nummer meer op de kop,
maar het ziet er wel strak uit!


Shqiperise-lopers?
 

15-04-2007 11:09:14
philips
philips
Staat toch een nummer aan de binnenkant?


Groeten, Philips
 

15-04-2007 12:13:18
micky
micky
ja dat was ik die de 3222 had gespot in het noorden Philips, en wardt die dan in On beplakt met veolia, want dat zou mooi zijn dan maak ik een foto wanneer de trein weer terug gaat weet iemand dat ook wanner de 3222 weer terug gaat.
maar dat nummer staat niet meer an de buitenkant dan weet je dat toch niet als je er in zit.

groeten Micky

Laatst bewerkt door micky op 15-04-2007 12:14
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-04-2007 12:21:48
philips
philips
Als het bij de cabine staat, normaal boven/naast de deur, dan kan je het nummer even bekijken,


Groeten, Philips
 

15-04-2007 12:30:09
micky
micky
ja maar als de trein als LM of als je langs het spoor spot zie je het nummer ook niet.  

15-04-2007 12:36:50
admin
Moderator
admin
Zijn we klaar met inkoppen? Ofterwijl: beetje zinloze berichten dit, graag weer over Veolia...


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

16-04-2007 10:46:11
mdeen
mdeen
Quote
reizigert: Zou er een nabestelling zijn gedaan voor de Maaslijn? Zou wel logisch zijn, 16 GTW's vonden we destijds al zeer aan de krappe kant...

Hoeveel Wadlopers heeft Veolia nu? De laatste keer dat ik telde waren het 11 1tjes en 10 2tjes. Bijelkaar (inclusief klapzittingen en "plein"plaatsen) hebben die 1940 plaatsen.
De 16 GTW's zouden tot 2382 moeten komen (gerekend met 123 en 192 zitplaatsen). Dat is al meer als wat ze nu hebben, de schadestand van de Wadlopers nog niet meegerekend.

Laatst bewerkt door mdeen op 16-04-2007 11:05
 

16-04-2007 11:39:16
fastguy84
fastguy84
As we speak heeft Veolia 10 DH-I'tjes (3119 is terzijde) en 15 DH-II'tjes, (dus meer Wadlopers dan Arriva nog heeft!). Verder moet je er bij de berekening rekening mee houden dat dit 7 Friese en 3 Groninger 1'tjes en 12 Friese en 3 Groninger 2'tjes zijn. Zie verder de site van Niels (voor oa aantallen zitplaatsen): http://wadloper.diesel-trein.nl

Edit: gepost en toen bedacht dat ik het ook wel even zelf voor je kon uitrekenen... Voor zover mij bekend zijn er door Veolia geen aanpassingen gedaan aan interieur (toch?) (FR=Friese configuratie, GR=Groninger configuratie)

Zittingen 2e klasse
7xFR1 7x36 = 252
3xGR1 3x46 = 138
12xFR2 12x112 = 1344
3xGR2 3x120 = 360
Totaal zittingen 2e klasse = 2094

Klapstoelen 2e klasse
7xFR1 7x12 = 84
3xGR1 3x7 = 21
12xFR2 12x24 = 288
3xGR2 3x10 = 30
Totaal klapstoelen 2e klasse = 423

Subtotaal 2e klasse = 2517

1e klasse
3xGR1 3x8 = 24
3xGR2 3x20 = 60
Totaal 1e klasse = 84

Totaal aantal zitplaatsen Veolia op dit moment: 2601

Laatst bewerkt door fastguy84 op 16-04-2007 11:51
 

16-04-2007 12:05:42
mdeen
mdeen
Quote
fastguy84: As we speak heeft Veolia 10 DH-I'tjes (3119 is terzijde) en 15 DH-II'tjes, (dus meer Wadlopers dan Arriva nog heeft!).

Dat verandert de zaak nogal. Is natuurlijk wel de vraag hoeveel er momenteel aan de kant staat, maar wat zitplaatsen betreft kan Veolia er dan maar beter twee GTW's bij bestellen.
Dan kom op een totaal (inclusief die van de Heuvellandlijn) van 26 uit...
 

16-04-2007 12:17:52
mich
mich
Je moet er wel aan denken, dat bij alle friese stellen enkele 2e klas stoelen 1e klas zijn geworden, maar dat maakt voor het totaal niet uit.
Waar je ook na kunt kijken is het volgende: je hebt straks 6 3tjes en 10 2tjes. 4 2tjes heb je dalijk nodig voor de spitsdienst Vry-Nm. Dat is al heel krap zou best een 3tje mogen zijn. Dan heb je voor de overige 6 treinen Nm-Rm een 2tje en een 3tje wat me wel voldoende lijkt.

Maar wat nu als er 2 3tjes aan de kant staan? Dan heb je dus 2 treinen die in de spits met 2 bakken rijden. Veel te weinig. Dus inderdaad minimaal 2 stellen erbij, en dan nog zit je krap.

Laatst bewerkt door mich op 16-04-2007 12:21
 

16-04-2007 12:32:23
fabrierban
fabrierban
@mich
Nijmegen-Venray zijn maar drie treinen, geen vier. Als je die met 3x3 rijdt heb je nog 29 bakken over (3x3+10x2) voor de zes treinen Nijmegen-Roermond. Die kun je dan gemiddeld met vier bakken rijden en dan heb je nog vijf bakken op reserve.

Vervelend is alleen dat je van drietjes geen vierwagentreinen kunt maken en dat de reserve vrijwel weg is als er een driewagenstel defect of gewond raakt. Daar staat tegenover dat de GTW's veel geschikter voor staanplaatsen zijn dan de Wadjes.

Laatst bewerkt door fabrierban op 16-04-2007 12:47
 

16-04-2007 13:49:59
mich
mich
De reistijd Nm-Vry is 34 minuten, met een keertijd van 2 minuten aan elke zijde heb je dan 38 minuten. Je kan dat in theorie met 3 treinen af, maar omdat de dienstregeling zo gemaakt is dat er ongeveer een kwartier tussen elke trein zit kun je de 3 treinen niet op gelijke afstand laten rijden en heb je er een extra nodig.
Voor de doorgaande treinen is 4 bakken ook weinig, de NS reed ze in de spits met 6.

Over jou berekening: dan rijd je de doorgaande treinen dus met 3 3tjes en 9 2tjes en heb je maar 2 bakken over geen 5.

Laatst bewerkt door mich op 16-04-2007 13:54
 

16-04-2007 14:41:57
fabrierban
fabrierban
@mich
De dienstregeling met een strakke kwartierdienst die Veolia oorspronkelijk had willen rijden voorzag in kruisingen in Cuyk, Boxmeer en Vierlingsbeek en dat betekende dat je 3 treinen nodig hebt voor de tussendienst. Ik neem aan dat ze daar naar terugkeren zodra de GTW's er zijn, want de huidige opzet met kruisingen in Beugen past niet als je de tussendienst wilt doortrekken van Boxmeer naar Venray.

Verder zal een strakke kwartierdienst tussen Nijmegen en Venray tot een verschuiving leiden van reizigers naar de tussendiensten, zodat de doorgaande treinen minder druk zullen worden. In mijn opzet gaan er overigens op Nijmegen-Venray 14 bakken per uur rijden (2x4+2x3) tegen 10 tot 12 bij NS. De adder onder het gras is dat door een starre kwartierdienst met nieuw materieel het aantal reizigers wel eens explosief zou kunnen stijgen. Daar zit zonder meer een groot risico.

Tot slot, wat betreft de trajekten Venray-Venlo en Venlo-Roermond betwijfel ik of er echt veel treinen zijn waarvoor 4 of 5 (ik had nog een beetje reserve ingebouwd en je moet die drietjes ook ergens kwijt) bakken te weinig is.

Laatst bewerkt door fabrierban op 16-04-2007 14:53
 

16-04-2007 15:08:23
lamote_ban
lamote_ban
@fabrier/mich
De dienstregeling van 10 december voorzag in 9 treinen (6 x Nm-Rm en 3 x Nm-Vry). Als je die weer van stal zou halen en tevens de versnellingen tussen Ck en Nm van begin januari zou handhaven zou je zelfs kunnen overwegen om de korte en de lange dienst in Nm op elkaar te laten keren. Risicovol misschien, maar dan heb je wel maar 8 treinen nodig. Zelfs met 4x4 bakken en 4x5 bakken heb je dan nog altijd 3 bakken op reserve.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 16-04-2007 15:15
 

16-04-2007 15:49:13
sneltrein
sneltrein
1400 handtekeningen voor betere Maaslijn


om de kwaliteit van het treinvervoer op de Maaslijn te verbeteren, heeft ruim veertienhonderd handtekeningen opgeleverd.

Leden van de Socialistische Partij verzamelden de handtekeningen afgelopen vrijdag in treinen en op stations in onder meer Boxmeer en Cuijk.

De actie had als motto 'Met Veolia op het verkeerde spoor'. Veolia verzorgt sinds eind vorig jaar de dienstregeling tussen Nijmegen en Roermond en dat leidt geregeld tot problemen met ondeugdelijke of te kleine treinstellen. Ook klagen de reizigers dat de treinen vaak vies zijn, regelmatig uitvallen en niet op tijd komen.

Volgens Veolia zijn de problemen voorbij als de bestelde treinstellen zullen arriveren.

Bron: http://www.omroepbrabant.nl/news.aspx?id=80974


:)
 

16-04-2007 15:52:21
lamote_ban
lamote_ban
@sneltrein
Leuk, en wat verandert er nu?

Laatst bewerkt door lamote_ban op 16-04-2007 15:52
 

16-04-2007 15:59:13
oudeaap
oudeaap
er verandert natuurlijk helemaal niks tot dat het nieuwe mat. beschikbaar is. De SP heeft, zoals al eerder gemeld, zich opgesteld als redder in nood terwijl ze daar niet toe in staat zijn.  

16-04-2007 16:21:44
mich
mich
@lamotep:
Slim idee. met voldoende speling in de dienstregeling(met die GTWtjes kun je best hier en daar een minuutje sprokkelen) valt het risico dan wel mee.

@fabrier: Ik ging inderdaad uit van de huidige dienstregeling, zoals jij het zegt kan ook. In de spits is Venlo-Venray wel degelijk erg druk.(ik woon er en zie het dagelijks). Veel mensen uit Venray zitten in Venlo op school. Buiten de spits is er vrij weinig te doen.
Daarom is het noodzaak de doorgaande treinen op lengte te houden met een minima van 2 stellen GTW. Ongeacht wat je met de spitstreinen doet. Op dit moment komt het voor dat als Veolia met 3 bakken rijd er mensen in Venray en Venlo moeten blijven staan op het perron in de spits.

Laatst bewerkt door mich op 16-04-2007 16:27
 

16-04-2007 17:15:05
jbt
jbt
Volgens een berichtje op L1 zit de Heuvellandlijn op plus en de Maaslijn op min:

"Het aantal treinreizigers op de Heuvellandlijn tussen Maastricht en Kerkrade is gegroeid. Maar op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen is sprake van een lichte achteruitgang. Dat schrijft scheidend VVD-gedeputeerde Mat Vestjens aan Provinciale Staten. De achteruitgang op de Maaslijn wordt vooral veroorzaakt door reizigers die de trein voor woon-werkverkeer gebruiken.

Zij vinden de huidige treinen niet comfortabel genoeg. In oktober of november zullen de eerste nieuwe treinstellen op de Maaslijn rijden. De Heuvellandlijn en de Maaslijn worden sinds december vorig jaar geëxploiteerd door Veolia. Het aantal busreizigers is in Zuid-Limburg behoorlijk gegroeid door de introductie van het één-eurokaartje. Ook in Noord-Limburg is groei, maar beperkter."

Het is te hopen dat Veolia de verloren forenzen op de Maaslijn gaat terugwinnen. Dat zal op zich niet eenvoudig zijn, zeker niet voor Venlo-Roermond, als hier eind dit jaar de A73 zuid opengaat.
 

16-04-2007 17:24:36
fabrierban
fabrierban
Quote
lamotep: @fabrier/mich
De dienstregeling van 10 december voorzag in 9 treinen (6 x Nm-Rm en 3 x Nm-Vry). Als je die weer van stal zou halen en tevens de versnellingen tussen Ck en Nm van begin januari zou handhaven zou je zelfs kunnen overwegen om de korte en de lange dienst in Nm op elkaar te laten keren.

Je voorstel betekent dat je acht treinen krijgt die in feite in EEN hele grote omloop gaan rijden. Omdat je echter maar 16 stellen hebt waarvan je kunt aannemen dat er normaal zo'n 14 beschikbaar zijn voor de dienst zul je twee treinen met een losse drie moeten rijden en zoals Mich al aangeeft gaat dat mis in de doorgaande diensten naar Rm. Als Veolia 19x2 had besteld was je idee wel het ei van Columbus geweest, dan had je bijv. 8x4 kunnen rijden.

Laatst bewerkt door fabrierban op 16-04-2007 17:30
 

16-04-2007 18:37:22
job
job
Quote
lamotep:
@sneltrein
Leuk, en wat verandert er nu?
Aan de dienstuitvoering verandert op korte termijn misschien niet zo veel, maar het is in ieder geval goed dat maar weer eens duidelijk wordt gemaakt dat je openbaar vervoer niet zo maar lukraak in de uitverkoop moet doen, zonder daar van te voren eens goed over na te denken. Hoe meer mensen dit door krijgen hoe beter en dit is een goede actie om dat weer eens, het kan niet vaak genoeg, onder de aandacht te brengen bij onze overheden die het schijnbaar nog steeds niet doorhebben. En je kunt zeggen wat je wilt van de SP, maar zij staan er tenminste en proberen er in ieder geval nog wat tegen te doen, andere partijen heb ik nog geen actie zien ondernemen....

Laatst bewerkt door job op 16-04-2007 18:38
 

16-04-2007 19:53:47
koen220902
koen220902
Ik sluit mij helemaal aan bij deze post. Voor onze hobby is het natuurlijk leuk dat de DH stellen nog een jaar op de Maaslijn te zien zijn, maar ik heb oprecht medelijden met de arme reizigers die in de spits als haringen in een ton van en naar school danwel werk worden vervoerd. De SP heeft beslist een punt. Laten de voormalige verkeersministers Jorritsma en Netelenbos onder wier regie deze systematiek van aanbesteden van regionale spoorlijnen is opgezet de ontevreden reizigers in de Maaslijn maar eens uitleggen dat marktwerking op het spoor zo'n geweldig idee is! Bijvoorkeur op stations als Boxmeer, Cuijk en Venray....

Fricties zoals je nu ziet m.b.t. het materieel bij Veolia komt voort uit de aanbestedingscyclus, en het ten hemel schreiend gebrek aan deskundigheid bij de aanbestedende overheid. Het zal mij benieuwen hoeveel hotemetoten je op het provinciehuis wijs kunt maken dat je met Plan V tussen Nm en Rm kan rijden. "Oh, met die stellen reisde ik vroeger ook heen en weer toen ik nog in Swalmen woonde"...%09% Dat was het dieselmaterieel Plan U beste man...

Daarnaast zie je vaak dat vervoerders zo laag mogelijk inschrijven om de concessie binnen te slepen. Eenmaal de concessie binnengehaald blijkt dat er gewoon te weinig geld is, waarna er op álles moet worden bezuinigd om geen verlies te draaien. Je hoeft géén vervoerseconoom te zijn om te beredeneren dat dat leidt tot rabiate bezuinigingen die je onder gezonde omstandigheden liever niet neemt. Vraag de provincie Brabant maar na het echec rond de buslijnen, waar men voor een lage aanbestedingsprijs willens en wetens met een vervoerder afspraken heeft gemaakt in de wetenschap dat die offerte tegen het irreële aangrenst... Einduitkomst onder de streep: Gedemotiveerd personeel, krappe dienstroosters (en dus krappe overgangen van ritten - te laat binnen daarom te laat weer weg en aansluiting voor overstappers jammer dan - stress bij het rijdend personeel en frustratie bij de reizigers die hun aansluitende trein of bus weer missen... De reiziger om wie het allemaal te doen is staat erbij en kijkt ernaar.

Natuurlijk trekt de SP ook niet even een blik treinen uit de hoge hoed om de dienst op de Maaslijn te redden. Maar het moge duidelijk zijn dat het hele idee van aanbesteden héél wat minder zaligmakend is dan vooral politici van CDA en VVD huize ons voorhouden. Desondanks blijft er bij deze partijen een naïef en onbegrensd vertrouwen aanwezig in de heilzame zegeningen van de markt%04%.

Laatst bewerkt door koen220902 op 16-04-2007 19:56
 

16-04-2007 19:58:39
reizigert
reizigert
Quote
sneltrein: 1400 handtekeningen voor betere Maaslijn

Ik had dit bericht gisteren al gelezen maar bewust niet hier gepost omdat het niet meer dan een publiciteitsstunt van de SP is. En mensen die zeggen 'de SP doet tenminste iets' raad ik aan eens even uit te zoeken vanuit welke partij dat idiote idee ook alweer kwam om 'het juridisch hogerop te zoeken als de NS niet snel uitlegt waar de Buffels zijn'. Juist ja, de SP. Wel alle media opbellen, maar niet de moeite nemen om je even in de problematiek te verdiepen...
Quote
jbt: "Het aantal treinreizigers op de Heuvellandlijn tussen Maastricht en Kerkrade is gegroeid."


Dat mag hier inderdaad ook wel eens gezegd worden. Bij Veolia denkt iedereen hier meteen aan de Maaslijn, maar op de Heuvellandlijn waarop ik dagelijks reis leveren ze een uitstekende prestatie. Ik kan werkelijk geen enkel negatief punt over deze exploitatie opnoemen, ze doen het gewoon beter dan de NS. Zo zie je maar, als je het juiste materieel tot je beschikking hebt kan zo'n bedrijf toch heel wat. Daar moeten de reizigers op de Maaslijn zich de komende 8 maanden maar even aan vastklampen...
 

16-04-2007 20:07:48
job
job
Quote
reizigert: Ik had dit bericht gisteren al gelezen maar bewust niet hier gepost omdat het niet meer dan een publiciteitsstunt van de SP is. En mensen die zeggen 'de SP doet tenminste iets' raad ik aan eens even uit te zoeken vanuit welke partij dat idiote idee ook alweer kwam om 'het juridisch hogerop te zoeken als de NS niet snel uitlegt waar de Buffels zijn'. Juist ja, de SP. Wel alle media opbellen, maar niet de moeite nemen om je even in de problematiek te verdiepen...
Daar gáát het me helemaal niet om: het doel is dat openbaar vervoer niet zomaar in de uitverkoop gedaan moet worden. De SP heeft dit altijd al geroepen en je ziet wat er van kan komen als je niet oplet. Ik ben het helemaal met je eens dat hier niet 123 een oplossing voor is, maar het had niet mogen gebeuren. En aan wie hebben we deze situatie ook alweer te danken, en wie geeft er niet thuis?
 

16-04-2007 20:14:02
koen220902
koen220902
Dáár verdient Veolia beslist krediet, géén geneuzel met ééns per uur de kleinere stations bedienen, nee gewoon elk half uur op alle stations van Kerkrade Centrum tot Maastricht, en toegevoegde sneltreinen Hrl - Mt. Hetzelfde fenomeen zag je op het moment dat Syntus naar Winterswijk ging rijden. De uurdienst werd verdicht tot een halfuurdienst. Iets wat de NS categorisch vertikte, ook al moest men er drie rode DE2-en of vijf Plan E's, een energiewagen en twee 2200en voor achter de hand houden...

Blijft bij mij in het achterhoofd dat als de politiek de NS in de jaren '80 en '90 anders had aangestuurd, zo'n dienst ook bij NS tot de mogelijkheden had behoord... In de jaren van de rode DE 1 - stellen op Hrl - Krd had je ma - za ook een halfuurdienst, evenals op Hrl - Mt.

Laatst bewerkt door koen220902 op 16-04-2007 20:20
 

16-04-2007 20:15:18
reizigert
reizigert
Ik weet niet wat je bedoelt met 'in de uitverkoop doen'. Als je bedoelt dat de aanbesteding zorgvuldig moet gebeuren (lees: meer tijd tussen gunning en ingang contract) kan ik je zeker gelijk geven. Als je met 'in de uitverkoop doen' privatisering als geheel bedoelt kan ik je desgewenst een lijstje geven van spoorlijnen waar zonder privatisering anno 2007 waarschijnlijk geen reizigerstrein meer had gereden. Maar goed, voor zo'n discussie kunnen we beter een topic 'Privatisering' openen, want dat gaan we in een paar berichtjes hier niet redden  

16-04-2007 20:48:22
koen220902
koen220902
Heeft allemaal met het politieke klimaat van doen. In de jaren '80 en '90 is men openbaar vervoer gaan zien als een kostenpost, in plaats van een dienst aan de samenleving. Met dank aan vooral de VVD. Onder minister Kroes (die nu bij de EU zit) zijn in 1983 de lijn naar IJmuiden en in 1988 de lijn Spv-Krd gesloten.

De tactiek is steeds dezelfde geweest. Eerst maak je van een halfuurdienst een uurdienst, nadien schrap je de toegevoegde spitstreinen, na nog eens een jaar stel je vast dat er ineens geen reizigers meer in de trein zitten en dat sluiting van de lijn niemand zeer doet.

Je kunt het ook omkeren. Als wij niet de afgelopen 20 jaar zo'n dorpskruidenierig politiek klimaat hadden, zaten wij nu niet met halfbakken publiek/privaat constructies rond de infrastructuur opgezadeld, waarop tot overmaat van ramp doelbewust verkeerd is bezuinigd (zoals op dubbel uitgevoerde computers voor de VL), was er géén stiefmoederlijke behandeling van de lijnen geweest die niet tot het hoofdrailnet behoren en liet de NS zich afrekenen op het dienstbetoon aan de reiziger.
 

16-04-2007 21:16:14
job
job
Precies, we zitten nu met de problemen van politiek beleid uit het verleden. Beleid dat gemaakt is door mensen die nooit met de trein gingen en dat geld dus best ergens ander voor konden gebruiken. Het kan natuurlijk ook goed uitpakken, zoals bij Veolia in Zuid-Limburg, maar dat wil nog niet meteen zeggen dat we alle 'schoonheidsfoutjes' en grote missers ook zomaar hoeven te accepteren. Zoals het vervoer op de maaslijn nu geregeld is, zou ik bijna bestempelen als schandalig slecht. Deze ontwikkeling merk ik ook veel te vaak in het busvervoer en dus vind ik het echt méér dan een publiciteitsstunt van de SP als ze dit onder de aandacht brengen met de boodschap het te verbeteren, ze hebben volledig gelijk. Ik vrees dat tegen de tijd van de Vierdaagse de ramp hier niet meer te overzien is als er niets gebeurt...  

17-04-2007 09:00:46
fabrierban
fabrierban
Het zou leuk zijn als de SP en hun aanhangers ook eens aktie zouden gaan voeren voor vervanging van de 40-jarige oude troep die bij NS nog steeds rondrijdt onder de naam Materieel'64. Die rommel is dus nog twintig jaar ouder dan de Wadlopers en minstens even vervallen, maar daar zwijgt de SP over omdat het de NS betreft. De selectieve verontwaardinging over Veolia en Arriva heeft uitsluitend politieke doelen: de SP is gewoon tegen private bedrijven.  

17-04-2007 09:39:51
dh3201
dh3201
En rond Almelo wonen zeker ook geen SP'ers. Behalve dat bloemetje van Rover hoor je verder niets over acties m.b.t. de situatie daar. Of is dat voor SP'se begrippen de gewoonste zaak van de wereld?
Tsja, als Veolia of Syntus tussen Almelo en Hengelo had gereden had de SP vast al actie ondernomen daar....
%09%


Shqiperise-lopers?
 

17-04-2007 11:17:55
lamote_ban
lamote_ban
@dh3201 @fabrier
Bij ProRail verloopt geen enkel project volgens planning en bij NS zijn er al maandenlang structurele problemen bij de materieelinzet, maar daar hoor je pers en politiek nooit over. Arriva en Veolia zijn altijd de gebeten hond.
 

17-04-2007 15:38:42
mren
mren
Ja, heerlijke complottheorieën weer: niemand weet van de ellende in Almelo, de SP durft niet tegen de grote boze NS en alles wat ProRail doet mislukt en loopt uit en Veolia kan niets goed doen...
Beetje discussie ben ik nooit vies van, maar doe dat in vredesnaam eens op basis van argumenten ipv deze kul.
 

17-04-2007 16:32:32
mvd
mvd
Dit heeft niet veel met Veolia te maken. Terug naar 't onderwerp.  

17-04-2007 16:33:30
bloober
bloober
In dat geval kan ik Nm-Rm en Mt-Kerkrade ook wel even noemen.


Groetjes, Bloober
 

17-04-2007 21:21:01
ems
ems
Weet iemand of de (in Veolia-kleuren gestoken) 3226 inmiddels uit Eindhoven vertrokken is en op de Maaslijn rijdt? (wil 'm morgen namelijk gaan fotograferen)

Groeten Edwin
 

17-04-2007 21:24:20
edegroot
edegroot
Nu is het wel genoeg geweest. Jullie weten het iedere keer weer voor elkaar te krijgen om af te dwalen naar aanbestedingen in het algemeen, comfort en diverse andere zaken. Dit topic gaat over Veolia. Een aantal berichten zijn dan ook verwijderd.  

17-04-2007 21:44:18
mich
mich
De 3226 staat (voor zover mijn informatie) nog steeds in Eindhoven. Evenals de 3107 en de 3218. Verder zijn de 3117, 3207, 3228 en 3230 kapot/buiten dienst.  

17-04-2007 22:10:28
jeanpierre
jeanpierre
De 3228 kwam vanmorgen met de 3223 om 11.10 uur aan bij de Nedtrain werkplaats op Arnhem Berg  

18-04-2007 00:14:52
ronald
ronald
Quote
ems: Weet iemand of de (in Veolia-kleuren gestoken) 3226 inmiddels uit Eindhoven vertrokken is en op de Maaslijn rijdt? (wil 'm morgen namelijk gaan fotograferen)

Ik heb vanavond dit stel nog steeds in Ehv zien staan.

Laatst bewerkt door ronald op 18-04-2007 00:15
 

18-04-2007 07:30:53
oudeaap
oudeaap
nu is er weer mat. tekort bij Veolia, is er iets kapot gegaan?  

18-04-2007 10:09:26
jbt
jbt
Gisteren zijn kamervragen over Veolia beantwoord door de staatssecretaris, waaruit zou blijken dat de minimale veiligheid bij Veolia in orde zou zijn. Zie een artikeltje uit Dagblad de Limburger van vanochtend:

http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/4/18/MGL/RO/13/articles/artikel_DDL_1DA_20070418_59_19.php

Opmerkelijk is dat steeds en door iedereen (met verantwoordelijkheid) wordt gezegd dat de 'ellende' overzienbaar is, omdat eind dit jaar de GTW's komen.
 

18-04-2007 11:04:35
thieskes
thieskes
gister stond er op rangeerterrein van ehv een witte wadloper met het veolia logo en erlangs in grote rode letters: nog 8 maanden
vandaag stond deze er niet meer, weet iemand of deze nu tussen roermond en nijmegen rijdt?


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

18-04-2007 11:23:32
fastguy84
fastguy84
Prorail meldt: http://www.prorail.nl/ProRail/Pers/Persberichten/Actueel/Regionaal/Negen+dagen+geen+treinverkeer+Blerick+Nijmegen.htm

Negen dagen geen treinverkeer Blerick – Nijmegen

Van zaterdag 28 april tot en met zondag 6 mei is er geen treinverkeer tussen Blerick en Nijmegen en vice versa. ProRail voert tijdens een negendaagse buitendienststelling werkzaamheden uit voor spoorvernieuwing. Er is gekozen voor de meivakantie om de overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken. Ongeveer 60% van de reizigers van de Maaslijn bestaat uit scholieren en studenten. Veolia zorgt voor vervangend busvervoer.
Betrokken gemeenten zijn: Horst aan de Maas (Lottum en Grubbenvorst), Meerlo-Wanssum, Venray, Boxmeer (centrum en Vierlingsbeek), Cuijk en Nijmegen. De werkzaamheden worden uitgevoerd door hoofdaannemer Strukton Railinfra Zuid en enkele onderaannemers.

Omvangrijke klus
De werkzaamheden aan de Noordelijke Maaslijn zijn omvangrijk. Er wordt twaalf kilometer spoor (ballastbed, dwarsliggers en spoorstaven) vernieuwd. Bij 1100 meter hiervan worden alleen de dwarsliggers vervangen, omdat de spoorstaven en de ballast hier nog goed zijn. Verder worden vijf wissels en vier overwegen vervangen. Ook worden diverse wissels en achterliggende sporen gesaneerd. Dit betekent in de praktijk 18.500 dwarsliggers vervangen, 74.000 kraagschroeven vastdraaien en 40.000 ton steenslag (grind) lossen en verwerken. Hiervoor worden gespecialiseerde werktreinen van honderden meters lang gebruikt. Omwonenden van het spoor zijn per brief geïnformeerd. Zij kunnen hinder ondervinden door het gebruik van zware machines tijdens de werkzaamheden.

Combineren werkzaamheden
Alle grootschalig onderhoud voor 2005-2008 voor de Maaslijn wordt geclusterd uitgevoerd in 2006 en 2007. Uitgangspunt hierbij is het zoveel mogelijk combineren van werkzaamheden en technieken. In 2006 werden 20 kilometer spoor en veertien overwegen vernieuwd.

Reizigers
Tijdens de spoorvernieuwing is van zaterdag 28 april tot en met zondag 6 mei geen treinverkeer mogelijk tussen Blerick – Nijmegen en Nijmegen – Blerick. Veolia zet tijdens deze periode bussen in. Reizigers kunnen voor meer informatie kijken op www.veolia-transport.nl/limburg/reisinformatie.

-----

De genoemde Veolia-site werkt (nog) niet. Maar nu weten we in ieder geval wie, wat en waarom.
 

18-04-2007 16:26:44
andré
andré
Quote
thieskes: gister stond er op rangeerterrein van ehv een witte wadloper met het veolia logo en erlangs in grote rode letters: nog 8 maanden?


Dat is de 3226 zoals in de eerdere discussie te lezen is en die staat nog op dezelfde plaats. Het treinstel is even binnen geweest. Ben benieuwd of de moter nu wel goed is.
 

18-04-2007 17:27:53
reizigert
reizigert
Quote
jbt: Gisteren zijn kamervragen over Veolia beantwoord door de staatssecretaris


Nee hoor, die Kamervragen zijn drie weken geleden al beantwoord
http://www.infrasite.nl/news/news_article.php?ID_nieuwsberichten=6880&language=nl
 

18-04-2007 19:37:21
rob_ehv
rob_ehv
hij stond in de werkplaats en nu ondertussen weer buiten


robq
 

18-04-2007 21:46:03
jbt
jbt
Quote
reizigert: Nee hoor, die Kamervragen zijn drie weken geleden al beantwoord


Dan is dat kennelijk eerst gisteren tot de redactie van Dagblad de Limburger doorgedrongen.
 

18-04-2007 22:38:09
eix
eix
Quote
fastguy84: Prorail meldt: http://www.prorail.nl/ProRail/Pers/Persberichten/Actueel/Regionaal/Negen+dagen+geen+treinverkeer+Blerick+Nijmegen.htm

Negen dagen geen treinverkeer Blerick – Nijmegen
www.veolia-transport.nl/limburg/reisinformatie.

-----

De genoemde Veolia-site werkt (nog) niet. Maar nu weten we in ieder geval wie, wat en waarom.


Zie ook:
http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid=1073500003787&type=details&pagename=www.ns.nl%2FPage%2FActueleReisinformatieVandaag&p=1073500003787&lang=nl&werktraject=2007_nm_vl_28_6mei&c=Page
http://www.veolia-transport.nl/ConnexTemplates/Page____23894.aspx

Leuk trouwens, geen omreisadvies voor Roermond - Nijmegen via 's-Hertogenbosch. Heb zojuist een mailtje naar Veolia gestuurd, ben benieuwd naar het antwoord. Moet namelijk in die periode over het gehele Maaslijn traject reizen, als ik die bus ellende kan omzeilen dan graag. Begrijp me niet verkeerd, Veolia zou het vast en zeker goed voor elkaar hebben met vervangend vervoer maar er is vrijwel altijd sprake van +30 min vertraging. Terwijl 's-Hertogenbosch wel normaal rijdt.

Laatst bewerkt door eix op 18-04-2007 22:39
 

18-04-2007 23:01:30
mich
mich
Heeft Veolia wel de tijd de wadlopers eens grondig te onderhouden en schoon te maken