Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl
Dienstregeling 2017, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
21-10-2016 09:21:20
spurt2244
spurt2244
Als het goed is laat NS vandaag weten aan de provicie Friesland, hoe en wat met de vierde trein per uur tussen Leeuwarden - Zwolle v.v.  

22-10-2016 01:14:02
thom
thom
Of toch niet?  

22-10-2016 05:06:06
spurt2244
spurt2244
We zullen even moeten afwachten wat er in de media komt.  

22-10-2016 08:12:51
b2py
b2py
Dan zal het weinig goeds zijn als ze de PR machine niet op volle toeren laten draaien  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-10-2016 13:21:03
Klaasje
Klaasje
Als het niet in de openbaarheid komt is het waarschijnlijk dat het niet in het belang van beide partijen is dat het in de openbaarheid komt. Dat wil zeggen dat ze er waarschijnlijk nog niet helemaal uit zijn. Niet dat het wel of niet gelukt is want dan is een positief of ergerlijk persbericht zo de ether in geslingerd.  

22-10-2016 14:05:06
MCN-GVC
MCN-GVC
Is er eigenlijk al iets bekend over acties tegen de nieuwe dienstregeling? Veel standplaatsen hebben het nieuwe werkpakket afgewezen. Kijkend naar Gvc. Hier verliezen we de helft van de rijdende diensten. Op het interne formulier verschilt de vermindering van ritten tussen de 50 en 165 ritten op alle trajecten in Nederland. Enige plussen die er staan komen door de nieuwe 5700 (Gvc-Shl-Asd-Zl) en de nieuwe 9800 (Gvc-Ut-Ht) welke er vaak gereden gaat worden. En er komen veel meer ret-diensten. Voor het eerst in tijden is het Poc, de vakbonden en werkend personeel allemaal met de neus dezelfde kant op: tegen. En doorduwen gaat moeilijk.
Officiele brief in het kort: Dienst-indelers kunnen geen roosters maken met de nieuwe dienstregeling, roosters komen boven de 40 uur uit, 80 procent van de machinisten gaat veel wegbekendheid verliezen, waarvan de helft bijna alleen maar ret diensten gaat krijgen. Ouderenroosters zijn niet te maken door tekort aan diensten. Veel vroege en eentonige diensten met veel dezelfde baanvakken. En als er BLM diensten eraf gaan, komen er nog minder diensten voor rijdend personeel. Daarnaast gaat het aantal nachtdiensten met 45% omhoog. (houd er rekening dat maar een klein deel van personeel vroege dienst wil draaien (of deels), roosters laat nacht (of gewoon alles) zijn het meest gewild.)
 

22-10-2016 14:11:31
BGM104
BGM104
Off topic: BLM diensten? Wat zijn dat?  

22-10-2016 14:13:17
ToH
ToH
@MCN-GVC: "door de nieuwe 5700 (Gvc-Shl-Asd-Zl)". Dat is de 4600.  

22-10-2016 14:58:08
MCN-GVC
MCN-GVC
Quote
BGM104 (za 22 okt 2016 14:11:31 https://somda.nl/forum/15804/p595702/): Off topic: BLM diensten? Wat zijn dat?

Dat zijn leerlinge diensten (Basis Leerweg Machinisten). Wanneer je 50 dagen met mentor hebt gedaan, moet je ook nog als leerling zelfstandig 60 diensten doen. Deze diensten doe je niet in een rooster. Nadat je deze dagen positief hebt afgerond ga je wanneer er ruimte is naar het beginrooster (D).

Quote
AlexH (za 22 okt 2016 14:13:17 https://somda.nl/forum/15804/p595703/): @MCN-GVC: "door de nieuwe 5700 (Gvc-Shl-Asd-Zl)". Dat is de 4600.


Machinisten In Gvc rijden heel veel buitenom (dit is intern de naam voor de 5700), in plaats van lang buitenom naar Ut, gaan we nu bij Wp linksaf door naar Zl (en via Asd), wat ook lang is, en de vervanger wordt van de 5700 tussen Gvc en Shl, in de interne bewording dus de nieuwe 5700.

Andere bewordingen Gvc 's voor binnendoor Ut, is via Gd. Asd 's via de polder/binnendoor naar Rtd, is de 4000, zo zijn er meerdere Standplaatsgebonden afkortingen.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 22-10-2016 15:07
 

22-10-2016 15:56:51
Klaasje
Klaasje
Binnendoor en buitenlangs is wel logisch maar als je treinserienummers anders doet dan in de systemen wordt aangehouden creëer je toch wel een Babylonische spraakverwarring lijkt mij.  

22-10-2016 19:03:54
ToH
ToH
Ik weet in iedergeval van mijn standplaats (Zl) dat de 4600 wordt doorgetrokken van Zl-Asd naar Zl-Gvc, via Ass en Shl. Gewoon als 4600.  

22-10-2016 19:04:42
VIRMm1
VIRMm1
Maar speelt dit enkel in Gvc of ook op andere standplaatsen?  

22-10-2016 19:24:29
ToH
ToH
Op de spoorkaart van 2017 is te zien dat de 5700 rijdt van Hfd naar Ut v.v. en de 4600 van Zl naar Gvc v.v.  

22-10-2016 19:37:09
funtrucker
funtrucker
Quote
VIRMm1 (za 22 okt 2016 19:04:42 https://somda.nl/forum/15804/p595732/): Maar speelt dit enkel in Gvc of ook op andere standplaatsen?


Op (vrijwel) de meeste.
De gezamenlijke bonden hebben ns tot 1 november de tijd gegeven om hier op te reageren of aanpassingen te doen.
1 november schuiven ze weer aan bij de ns.
 

22-10-2016 20:17:48
VIRMm1
VIRMm1
Maar ritten die ergens verdwijnen moeten ergens anders er dan toch weer bij komen?  

22-10-2016 20:24:15
Jan-Mark
Jan-Mark
Misschien een rare vraag, maar hoe is het mogelijk dat het bij andere vertrektijden (lees: een nieuwe dienstregeling) opeens onmogelijk is om daar roosters bij te maken?  

22-10-2016 20:33:39
MCN-GVC
MCN-GVC
Omdat een machinist (net als hopelijk veel andere Nederlanders nog) een 40 uurige werkweek heeft (al is deze dan onregelmatig), en de nieuwe diensten in roosters hoger dan dit uitkomen. Daarnaast moet er wegbekendheid zijn (dit leer je meestal wel), maar er zijn meer eisen. Elk baanvakken niet meer dan 3 slagen (eentonig maakt dat concentratie wegvalt, meer kans op incidenten), rusttijden (na 3 uur op 1 trein zitten naar het toilet (Gvc-Zl stopperen wordt al 2:45 uur) enz.

Quote
VIRMm1 (za 22 okt 2016 20:17:48 https://somda.nl/forum/15804/p595738/): Maar ritten die ergens verdwijnen moeten ergens anders er dan toch weer bij komen?


Is ook mijn vraag, gisteren was er een inloopsessie in Gvc, zag alleen maar boze gezichten en stemmen die verhoogd werden. Zelf was mijn ret-dienst volledig gevuld, dus kon zelf niet langs gaan. Waarschijnlijk Limburg (dit wordt veel gezien als reden) tezamen met Flirt (weinig mcn), Tag, A4-corridor en HSL (ook weinig mcn, dus extra ret-diensten alleen voor de hsl stammen).

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 22-10-2016 20:39
 

22-10-2016 20:35:01
BGM104
BGM104
Afscheid van de Limburgse sprinters, verbijzonderen van de 1100 en potentiele Flirt treinseries heeft grote effecten in midden en zuid NL.  

22-10-2016 20:42:59
Jan-Mark
Jan-Mark
Bedoel je dan dat een groot deel van de machinisten andere diensten toegedeeld moeten krijgen, omdat zij geen Traxx- en/of FLIRT-bekendheid hebben en dat zij hierdoor andere diensten van andere standplaatsen afsnoepen?  

22-10-2016 22:14:04
ZJ37
ZJ37
Allemaal erg vervelend, maar ik vraag me af wat de klaagzang bij Arriva dan wel niet moet zijn met elke dag dezelfde slagen Ddr-Gdm of Zl-Emn te moeten maken? En ook nog voor een lager salaris...  

22-10-2016 22:22:12
mvboetzela
mvboetzela
Daar is recent dan ook gedreigd met stakingen wegens te laag loon en te hoog verloop van mcn, dat dan weer werd opgevuld met "ondeskundige uitzendkrachten" (niet mijn bewoording).
Zie ook de grote onbereidheid in zowel Zwolle als Zuid-Limburg om naar de nieuwe concessiehouders (Syntus resp. Arriva) over te stappen.

Aan de andere kant zullen er ook mcn zijn die het prima vinden om redelijk zeker aan het einde van hun diensttijd weer op hun standplaats te zijn en die helemaal geen behoefte hebben om het hele land rond te reizen. Die trekken heel tevreden hun baantjes op Ddr-Gdm, maar die hoor je niet, want die hoeven nergens over te klagen.

Laatst bewerkt door mvboetzela op 22-10-2016 22:22
 

22-10-2016 22:24:36
dh3201
dh3201
Quote
MCN-GVC (za 22 okt 2016 20:33:39 https://somda.nl/forum/15804/p595740/): Elk baanvakken niet meer dan 3 slagen (eentonig maakt dat concentratie wegvalt, meer kans op incidenten)

Heb je daar bewijzen voor of is dit gewoon een onderbuikgevoel?


Shqiperise-lopers?
 

22-10-2016 22:25:41
Klaasje
Klaasje
Ik denk dat het NS-personeel het bovengemiddeld goed heeft. Als het minder wordt is dat inderdaad vervelend maar soms kan dat even niet anders. Punten als 2:45 uur geen WC is inderdaad iets wat je niet moet willen maar als het voornamelijk een tijdelijke situatie betreft dan denk ik dat men de soep niet zo heet zou moeten eten. Waarschijnlijk is het halverwege 2017 dan al een stuk beter en in 2018 weer vrijwel zoals vanouds als je naar de oorzaken en de complexiteit kijkt. En ja.. Als er veel NS-personeel uit Limburg bij NS blijft werken dan is er minder ruimte om daarvoor diensten te maken en dan ga je de effecten door het hele land merken in de dienstroosters. Maar wat dat betreft denk ik dan..: Als je snapt dat je collega's niet naar Arriva willen, is het dan niet aan jezelf om je dan iets flexibeler te zijn naar je werkgever vanuit solidariteit? Anders kan NS geen interne baangaranties meer aanbieden in de toekomst als een lijn naar een andere vervoerder gaat. Dat moet je toch niet willen?

En ja.. Als 2:45 uur echt niet anders kan.. Vraag NS en Prorail dan om een toiletvoorziening in Almere Oostvaarders. De trein gaat daar 5 minuten aan de kant dus dan zou je eventueel even naar de WC kunnen gaan.
 

22-10-2016 22:36:01
ZJ37
ZJ37
Helaas, er staat 5:30 voor een grote behoefte. %08%

Zonder gekheid: ik vraag me af of NS inderdaad ook inzichtelijk maakt dat de veranderingen van het werkpakket ook te maken heeft met verschuivingen in het werkaanbod, zoals in het zuiden. Wellicht dat dat dan tot meer begrip leidt.
 

22-10-2016 22:42:32
Klaasje
Klaasje
Dan is het bij een grote behoefte even pech voor EZR tussen Almere Buiten en Dronten..%08%  

24-10-2016 10:11:20
jorgo
jorgo
Quote
Klaasje (za 22 okt 2016 22:25:41 https://somda.nl/forum/15804/p595754/):
En ja.. Als 2:45 uur echt niet anders kan.. Vraag NS en Prorail dan om een toiletvoorziening in Almere Oostvaarders. De trein gaat daar 5 minuten aan de kant dus dan zou je eventueel even naar de WC kunnen gaan.


Zodra SGMm weg is (laatste Plumpsklo?) en SLT een toilet heeft, kan de machinist op een wat langere tussenstop toch gewoon in zijn eigen trein?
 

24-10-2016 10:37:17
koekje
koekje
Gadverdamme nee dank u.  

24-10-2016 10:47:00
AgentX
AgentX
Gadverdamme? Wij reizigers moeten daar ook hoor. Dat is net zo gadverdamme.  

24-10-2016 11:07:10
koekje
koekje
Reizigers moeten niks. Reizigers hebben nog keuzes om ergens anders naar toilet te gaan. Zitten maar even in de trein. Personeel zit de hele dienst op treinen.... Als dan de enige WC mogelijk aan boord wordt.... Nee dank je.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-10-2016 11:19:35
gvttreinen
gvttreinen
??, als ik moet dan ga ik, ook al is het een Frans toilet  

24-10-2016 11:22:48
moderator
Moderator
moderator
Zullen we het weer over dienstregeling 2017 gaan hebben?


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

24-10-2016 13:05:41
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik lees net op onderstaande site OV Wiki het volgende:

"De Sprinter tussen Zutphen en Nijmegen wordt doorgetrokken naar Wijchen. De Sprinter tussen 's-Hertogenbosch en Nijmegen wordt doorgetrokken naar Arnhem Centraal. Hierdoor rijden er vier Sprinters per uur tussen Arnhem Centraal en Wijchen. Vanaf 20:00 uur rijdt eenmaal per uur een Sprinter tussen Nijmegen en 's-Hertogenbosch, eenmaal per uur een Sprinter tussen Zutphen en Nijmegen en eenmaal per uur een Sprinter tussen Arnhem Centraal en Nijmegen. Op zondag overdag rijdt eenmaal per uur een Sprinter tussen Arnhem Centraal en 's-Hertogenbosch (aan het eind van de middag tweemaal per uur) en eenmaal per uur Sprinter tussen Zutphen en Nijmegen."

Ik mag toch hopen dat dit niet klopt of er een typ fout instaat. Dat zou betekenden dat in de avond uren de dienstregeling flink verslechterd voor reizigers 'S-Hertogenbosch - Arnhem VV

Edit: Link: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2017

Edit 2: Ik zie in de NS reisplanner dat het grotendeels allemaal 2x per uur is maar wel met de oude stoptrein indeling:
'S-Hertogen bosch - Nijmegen
Nijmegen - Zutphen
Arnhem - Nijmegen Wordt nergens terug gevonden in de NS Reisplanner 0_o

Laatst bewerkt door Dead_Devil op 24-10-2016 13:10
 

24-10-2016 13:09:29
cuneo56
cuneo56
Waarom zou je perse ook met een sprinter van Ht naar Ah willen als er elk halfuur een IC (3600) rijdt?  

24-10-2016 13:11:17
Dead_Devil
Dead_Devil
Eens maar de tussenliggende stations een 1x per uur bediening na 20:00u waar dat nu na 22:00u is vind ik niet kunnen! maar gelukkig al gevonden dat het neit klopt wat er op OV Wiki staat

Laatst bewerkt door moderator op 24-10-2016 14:55, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

24-10-2016 13:12:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Staat idd een typfout in, ´tis vanaf 22.00 uur dat er 1x/uur gereden wordt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-10-2016 09:15:08
Jan-Mark
Jan-Mark
Wat hier nog niet vermeld is, is de verschoven ligging van de 7500 en de daarbij komende 'Rijssenconstructie'. De 7500 is namelijk een kwartier naar achter geschoven, om zo weer een goede overstap uit Amf richting Ah te garanderen. Hierdoor krijgt het te Wf wel de 'Rijssenconstructie': op de tijden dat de ICE richting Duitsland rijdt, gaat de 7500 op spoor 2 aan de kant voor een stop van vier minuten om zo de ICE te laten passeren. De andere kant op wordt dit net niet toegepast, de 7500 zit dan net voor de ICE, en deze passeert de 7500 dus ook gelijk als die in Ed aankomt. De net-wel-net-nietaansluiting op de 7600 richting Zp gaat hiermee wel definitief verloren.

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 26-10-2016 09:17
 

26-10-2016 11:22:36
waalkade
waalkade
Ach, dat was 50 jaar geleden ook al zo in Wf, alleen was het toen de stopper ri Ut die in Wf ingehaald werd door een getrokken internationale trein.  

26-10-2016 21:39:24
Berk24
Berk24
Voordeel van die verschuiving is dat als de 3100 niet rijdt er nu nog altijd in combinatie met de 3600 4x/een reismogelijkheid wordt geboden tussen Ede en Nijmegen. In de huidige situatie biedt de 7500 geen aansluitingen die niet door de 3000 wordt geboden, vanaf december wel. Tevens is er in Ede altijd een korte overstap voor de reisrelatie Oosterbeek-Utrecht, nu is er nog een lange overstap als de 3100 niet rijdt.  

27-10-2016 14:27:58
greyhound
greyhound
Wat een onzin, dat meer dan 3 slagen tot meer kans op incidenten zou leiden. Dan zou het aanbestede deel van het spoorwegnet levensgevaarlijk moeten zijn. Valt volgens mij erg mee hoewel bepaalde kringen graag anders suggereren. Vorige week haalde een NS machinist met een gepasseerd rood sein in Deventer ook nog dit forum.  

27-10-2016 16:53:47
MCN-GVC
MCN-GVC
Actie nr. 1:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/treinverkeer_amsterdam_maandag_tijdens_avondspits_ontregeld-147788
 

27-10-2016 19:36:47
SchuurB
SchuurB
Wat probeert het personeel hier nou precies mee te bereiken? Dat NSR niet de dienstregeling 2017 uitvoert zoals die gemaakt is? Dat DDZ-6 wel twee conducteurs moet hebben maar VIRM-6 niet?  

27-10-2016 20:09:51
Z2N
Z2N
De norm voor VIRM-6 is in 2007 'tijdelijk' veranderd van van twee HC's naar één, dat mag af en toe ook even genoemd worden.  

27-10-2016 20:21:05
MCN-GVC
MCN-GVC
Naar wat ik heb horen zeggen ook. Maar het gerucht gaat ook dat tussen deze overeenkomst en het tekenen van de overeenkomst, dit wordt tijdelijk door een slinks kantoorpersoon is verwijderd. (Ik houd het op gerucht!! omdat dit zo tot mijn oor is gekomen, neem mij niets kwalijk als het niet zo blijkt te zijn).
Klein detail, houd er ook rekening mee dat deze werkonderbreking niet door vakbonden is, deze hebben NS tot 1 november (dinsdag) gegeven.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 27-10-2016 20:25
 

27-10-2016 21:20:32
ZJ37
ZJ37
Of de afspraak is gewoon met teveel vrijblijvendheden gemaakt. "Tijdelijk" kan net zo goed 100 jaar inhouden.  

27-10-2016 22:31:57
thom
thom
Kwartje van Kok %08%?

Quote
greyhound (do 27 okt 2016 14:27:58 https://somda.nl/forum/15804/p596343/): Wat een onzin, dat meer dan 3 slagen tot meer kans op incidenten zou leiden. Dan zou het aanbestede deel van het spoorwegnet levensgevaarlijk moeten zijn. Valt volgens mij erg mee hoewel bepaalde kringen graag anders suggereren. Vorige week haalde een NS machinist met een gepasseerd rood sein in Deventer ook nog dit forum.

Laten we verschillende vervoerders niet klakkeloos gaan vergelijken, natuurlijk word er bij NSR ook weleens een STS gepasseerd, maar laten we even niet vergeten dat daar ook een tig voud van machinisten in dienst in...

Laatst bewerkt door thom op 27-10-2016 22:35
 

28-10-2016 17:51:42
gose91
gose91
O help, gaan we weer...  

28-10-2016 17:51:57
abcde
abcde
De 3500 gaat in Ehv splitsen, eerst vertrekt het deel naar Venlo, daarna het deel naar Hrl.
Hierdoor wordt er straks tussen Ehv en Std een 20/10 minuten dienst gereden. Wanneer eerst het deel naar Hrl zou vertrekken, zou dit een 18/12 minuten dienst worden, en had je nog iets meer een ''kwartierdienst'' tussen Ehv en Std. Waarom is hier niet voor gekozen ?
 

28-10-2016 17:57:14
maxje
maxje
Volgens mij heeft NS gekozen voor een verbinding met snelle overstap naar Venlo vanuit de intercity die uit Den-Haag komt. Ook de ligging van goederenpaden tussen Ehv en Vl zou hier evt een rol in kunnen spelen.

Laatst bewerkt door maxje op 28-10-2016 17:57
 

28-10-2016 17:58:39
michaben
michaben
Dan moet je meer dingen aanpassen, de kering in Vl had dan niet meer haalbaar geweest, en de 6400 en 3500 zitten dan in Wt met elkaar in conflict.  

28-10-2016 20:37:11
abcde
abcde
De 13500 komt in Vl aan om .28 en .58 , vertrek om .04 en .34. Een kering van 6 min. is wel heel kort om een vertraging op te vangen. Ben benieuwd hoe lang dit stand houd .  

28-10-2016 20:51:40
b2py
b2py
Relevant is hoeveel speling daaraan vooraf zit  

28-10-2016 21:00:04
michaben
michaben
Niet meer dan nu, en de terugrit Vl - Ehv wordt zelfs 2 minuten korter in 2017.  

28-10-2016 21:21:00
Frontier
Frontier
Quote
abcde (vr 28 okt 2016 20:37:11 https://somda.nl/forum/15804/p596536/): De 13500 komt in Vl aan om .28 en .58 , vertrek om .04 en .34. Een kering van 6 min. is wel heel kort om een vertraging op te vangen. Ben benieuwd hoe lang dit stand houd .

Och, dat aantal minuten krijgen de 4800/5400 ook in Asd, iets met 'robuuste keringen' of zoiets...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

28-10-2016 21:59:05
Reiziger47
Reiziger47
Quote
abcde (vr 28 okt 2016 17:51:57 https://somda.nl/forum/15804/p596520/): De 3500 gaat in Ehv splitsen, eerst vertrekt het deel naar Venlo, daarna het deel naar Hrl.
Hierdoor wordt er straks tussen Ehv en Std een 20/10 minuten dienst gereden. Wanneer eerst het deel naar Hrl zou vertrekken, zou dit een 18/12 minuten dienst worden, en had je nog iets meer een ''kwartierdienst'' tussen Ehv en Std. Waarom is hier niet voor gekozen ?


In aanvulling op bovenstaande reacties hierop: wellicht speelt ook mee dat er in de nieuwe dienstregeling, door de verschuiving van de IC op Ehv-Vl, te Vl mooie kortere overstappen op de treinen richting Nijmegen, Roermond én Duitsland ontstaan. Die laatste wordt straks 7 minuten, waarbij men wel van eilandperron naar spoor 1 of omgekeerd moet. Ik kan me voorstellen dat dat wat krap zou worden voor reizigers met bagage als het i.p.v. 7 slechts 5 minuten of minder zou worden, wat het geval zou zijn als te Ehv het IC-treindeel naar Vl pas ná dat naar Rm/Std/Hrl zou vertrekken.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-10-2016 22:49:54
bart84
Moderator
bart84
Quote
abcde (vr 28 okt 2016 20:37:11 https://somda.nl/forum/15804/p596536/): De 13500 komt in Vl aan om .28 en .58 , vertrek om .04 en .34. Een kering van 6 min. is wel heel kort om een vertraging op te vangen. Ben benieuwd hoe lang dit stand houd .
Als de 13500 na de 3500 vertrekt, dan zou deze ook voorop moeten staan RI Shl. Dit zou dan ook betekenen dat de 13500 nog eerder in Ehv moet zijn en heeft dan helemaal geen keertijd meer in Vl. Tenzij je lang gaat keren.


Mvg. Bart
 

29-10-2016 09:08:24
b2py
b2py
Niet vergeten dat die 10/20 ook al jaren in de planning zat vanwege PHS op Asd - Ehv en dat ze vorig jaar juli besloten hebben dat uit te stellen en nu deze houtje touwtje oplossing hebben gemaakt  

29-10-2016 13:54:41
umbusko
umbusko
Quote
bart84 (vr 28 okt 2016 22:49:54 https://somda.nl/forum/15804/p596548/): Als de 13500 na de 3500 vertrekt, dan zou deze ook voorop moeten staan RI Shl. Dit zou dan ook betekenen dat de 13500 nog eerder in Ehv moet zijn en heeft dan helemaal geen keertijd meer in Vl. Tenzij je lang gaat keren.

Niet per se toch? Je kunt toch best vanuit de Vl achteraan aansluiten in Ehv, om dan op de terugweg als naar Hrl te gaan, richting Shl weer het voorste stel te worden en dan weer eens naar Vl te gaan? Tenzij je natuurlijk alles naar Hrl met VIRM-4 en alles naar Vl met VIRM-6 wil rijden of zo, dan is dat niet zo handig.
 

29-10-2016 15:16:22
bart84
Moderator
bart84
Dat is natuurlijk niet verplicht, maar zo werd/wordt het altijd gedaan in de Noord-Oost en voorheen in de serie 800 (Mt altijd aan de zuidkant, Hrl aan de noordkant). Waarom daar ineens van afwijken?


Mvg. Bart
 

29-10-2016 15:31:42
umbusko
umbusko
Omdat zoals je zelf zegt anders geen keertijd meer over zou blijven te Vl. Dat kun je natuurlijk ook anders oplossen, door lang te keren bijvoorbeeld of door gewoon toch de 13500 eerst te laten gaan (wat men blijkbaar het prettigste vindt, want daar is voor gekozen), maar als je graag de 3500 eerst wil laten gaan en toch kort wil keren met de 13500, dan zou je kunnen overwegen om de volgorde bij het combineren om te draaien. De vraag is dan eerder: waarom zou je er niet van afwijken?  

29-10-2016 15:35:42
AlbertP
AlbertP
Om de symmetrie van de dienstregeling.  

29-10-2016 16:47:58
umbusko
umbusko
Is die heilig dan? Als het niet-symmetrisch niet past omdat er opeens een sprinter of een goederenpad in de weg zit dat niet ook een paar minuten verschoven kan worden, soit, maar als de intercity drie minuten voor de symmetrie uit Vl-Ehv rijdt zonder verdere conflicten, lijkt me dat geen wereldschokkende gebeurtenis.  

29-10-2016 16:59:21
michaben
michaben
Ehv-Vl kent ruimere bedientijden dan Ehv-Hrl, in de ochtenden en avonden zijn er diverse 3500en die zonder deel van/naar Hrl rijden. Op zich wel logisch dat de 13500 als eerste gaat, anders krijg 's avonds de situatie dat de 13500 wacht op een niet bestaand treindeel voor Hrl. Andersom heb je slechts een trein per week die geen deel voor Vl bij zich heeft, de 3525 op zondag, de 13525 vertrekt dan met een cross-platform overtap vanaf Ehv spoor 2.  

29-10-2016 22:57:04
abcde
abcde
Het combineren en splitsen in Gouda in de weekwisseling is voorbij (tussen de 1700 en de 12800) %07%  

29-10-2016 23:57:02
MetroRET
MetroRET
Wat is daar een nadeel van ?  

30-10-2016 08:23:40
michaben
michaben
De reden van dat combineren was de krapte bij Utlr, nu de 7800 (ex-9800) een stop van 8 minuten in Wd krijgt zit deze niet meer in de weg voor de 2800.  

30-10-2016 08:52:58
fred67nl
fred67nl
Quote
Reiziger47 (vr 28 okt 2016 21:59:05 https://somda.nl/forum/15804/p596545/):
Quote
abcde (vr 28 okt 2016 17:51:57 https://somda.nl/forum/15804/p596520/): De 3500 gaat in Ehv splitsen, eerst vertrekt het deel naar Venlo, daarna het deel naar Hrl.
Hierdoor wordt er straks tussen Ehv en Std een 20/10 minuten dienst gereden. Wanneer eerst het deel naar Hrl zou vertrekken, zou dit een 18/12 minuten dienst worden, en had je nog iets meer een ''kwartierdienst'' tussen Ehv en Std. Waarom is hier niet voor gekozen ?


In aanvulling op bovenstaande reacties hierop: wellicht speelt ook mee dat er in de nieuwe dienstregeling, door de verschuiving van de IC op Ehv-Vl, te Vl mooie kortere overstappen op de treinen richting Nijmegen, Roermond én Duitsland ontstaan. Die laatste wordt straks 7 minuten, waarbij men wel van eilandperron naar spoor 1 of omgekeerd moet. Ik kan me voorstellen dat dat wat krap zou worden voor reizigers met bagage als het i.p.v. 7 slechts 5 minuten of minder zou worden, wat het geval zou zijn als te Ehv het IC-treindeel naar Vl pas ná dat naar Rm/Std/Hrl zou vertrekken.


Een korte kering op de treinen naar Duitsland is niet voor iedereen zo goed al het lijkt. Als ik Duitsland in ga via Venlo dan koop ik een NRW ticket bij de Duitse automaat. Word wel haasten voor mij helaas.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

30-10-2016 08:58:42
maurits
maurits
Pst, NRW-tickets kun je ook online kopen via de website van Deutsche Bahn.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

30-10-2016 09:48:18
ricohallo
ricohallo
... maar dat is ook een heel gedoe want ze willen ik weet niet hoeveel gegevens van je hebben. Daarbij heeft niet iedereen PayPal of een creditcard. (Ja, ik koop het dus het liefste ook bij de automaat, tenzij het niet anders kan)  

30-10-2016 12:03:33
spurt2244
spurt2244
Laatste nieuws over de vierde trein per uur tussen Leeuwarden - Zwolle v.v.
(je het kunt artikel in het Nederlands omzetten)

http://www.omropfryslan.nl/nieuws/676017-gedeputeerde-kramer-houdt-vast-aan-vierde-trein-naar-zwolle
 

04-11-2016 14:56:29
wouter15
wouter15
Is de materieelplanning voor drgl 2017 al bekend? Ben wel benieuwd of er veel gaat veranderen.  

04-11-2016 16:27:08
mdj
mdj
In dit topic staan al wel wat series met materieel. En daaruit kan je weer verder rekenen.
900/1000/1100: ICR. 11100: ICM

(1)1700: ICM
3500: VIRM
3600: DDZ
4000: SLT
4400/9600: FLIRT
4500: 4xDDZ6+DDM1
4800/5400: SGM
5000/5100: SLT
5200/6400: DDZ
5500: DDAR
6600: DDZ
7400: SGM
7500: FLIRT
7600: SGM

Benieuwd wat DDAR gaat doen, naast de 5500: Apd-Es blijft 6 composities, maar dan hou je er 14-(3+6)=5 stuks over (+4 onderhoud. En gezien de dagelijke praktijk ook wel nodig ook). En een cluster 5500/5600 aan DDAR heb je weer ander materieel nodig voor de 7000 (SGM waarschijnlijk) Dat kan hoor, ook qua uitwisseling met de 7600 en capaciteit, maar allicht zijn er, zoals nu, meer SGM6-setjes nodig. En dan hou je 2 inzetbare DDAR'en over, dat ook niet erg handig weg te zetten valt.

Laatst bewerkt door mdj op 04-11-2016 16:28


Bij twijfel: gebruik beton.
 

04-11-2016 16:35:16
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat SGM lekker allemaal in de 7000,5500 doen en de DDAR naar de 4800/5400 verplaatsen leek me toch een beter plan %08%


MCN ASD
 

04-11-2016 16:37:24
VIRMm1
VIRMm1
Ddr - Rsd en Ddr - Bd wordt iig SGMm totdat ze ergens in de loop van volgende jaar afgelost worden door Flirt  

04-11-2016 16:39:20
mdj
mdj
Buiten het feit dat iedereen zo hun wensen heeft -en ik ook uiteraard- wilde ik het graag houden op de info die is doorgespeeld vanuit de systemen in dit topic%02%

4900: DDZ trouwens.

Apart, 6600 (Ddr-Ht) zou met DDZ gereden worden, zoals eerder dit topic stond. Is dat dan toch gewijzigd halverwege het planningsproces, of zijn het niet dezelfde informatiebronnen?

Laatst bewerkt door mdj op 04-11-2016 16:41


Bij twijfel: gebruik beton.
 

04-11-2016 18:00:04
Frontier
Frontier
Quote
Rolffiej19 (vr 04 nov 2016 16:35:16 https://somda.nl/forum/15804/p597192/): Dat SGM lekker allemaal in de 7000,5500 doen en de DDAR naar de 4800/5400 verplaatsen leek me toch een beter plan %08%

Dat lijkt vrijwel iedereen een beter plan, behalve de mensen die erover gaan, helaas. %04%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-11-2016 18:34:22
michaben
michaben
Houdt dat gezeur over dubbeldekkers in de 4800 nou echt nooit op? %04% Met SGM6 of SLT8 heb je toch echt meer zitplaatsen, en als dat dan nog te krap is heb je SLT10.  

04-11-2016 18:43:19
Frontier
Frontier
Maar zoals je weet wordt het vrijwel geen SGM6 (een of twee omlopen of zo) en geen SLT8/10 in de 4800/5400, maar gewoon SGM5, waarmee je per zitplaatssaldo slechter af bent. En ja, jij mag het zeuren vinden, maar zo lang er elders in het land veel lege zitplaatsen in de rondte rijden terwijl ze in de 4800/5400 uitermate schaars zijn blijf ik erover doorgaan.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-11-2016 19:14:20
BGM104
BGM104
Quote
mdj (vr 04 nov 2016 16:39:20 https://somda.nl/forum/15804/p597194/):
Apart, 6600 (Ddr-Ht) zou met DDZ gereden worden, zoals eerder dit topic stond. Is dat dan toch gewijzigd halverwege het planningsproces, of zijn het niet dezelfde informatiebronnen?

Nee, rijdt volledig met DDZ4

Quote
mdj
7400: SGM

7400 rijdt met SLT
7300 (wat nu de 17400 is) rijdt volledig met SGM3.
 

04-11-2016 20:09:54
yappa
yappa
7300 Volledig SGM-3?! Dus ook de spitsritten die nu met SGM-5 of SLT-10 worden gereden?  

04-11-2016 20:13:50
train85
train85
Ik zit elke dag in de huidige 17400 en hebben nog nooit groter gereden dan SGM-3 of SLT-6. Gepland zit er nooit groter in en hoeft ook echt niet. SGM-3 of SLT-4/6 is voldoende voor de spitsdiensten. De 7400 wel met dubbele stellen.  

04-11-2016 20:19:15
yappa
yappa
17414, 17416, 17418 rijden morgen volgens de planner SGM-5

Edit: excuus, ik bedoelde natuurlijk vandaag zoals Sfj terecht opmerkt.

Laatst bewerkt door yappa op 04-11-2016 20:43, reden: Foutje
 

04-11-2016 20:22:10
sfj
sfj
Zou op een zaterdag gewoon maar niet op een 17400 rekenen...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-11-2016 20:58:56
michaben
michaben
Ben je niet in de war met de 7400? In de 17400 rijdt alleen de 17410 met SGM5 want die keert op de 7419, de rest rijdt met solo SGM3.  

04-11-2016 21:09:01
wwijker
wwijker
Quote
train85 (vr 04 nov 2016 20:13:50 https://somda.nl/forum/15804/p597207/): Ik zit elke dag in de huidige 17400 en hebben nog nooit groter gereden dan SGM-3 of SLT-6. Gepland zit er nooit groter in en hoeft ook echt niet. SGM-3 of SLT-4/6 is voldoende voor de spitsdiensten. De 7400 wel met dubbele stellen.


Klopt dat nu SGM-3 voldoet op de meeste ritten voor de 17400, maar bedenk wel dat in de nieuwe dienstregeling van Vndc. richting Ut. je een 12/18 verdeling krijgt die nu nog andersom is. De 7300 zal daardoor iets drukker worden dan de 17400 nu. Daarnaast geldt dat de 7400 totaal niet meer interessant is voor reizigers die nu nog blijven zitten in Utrecht, aangezien deze 12(?) minuten stil blijft staan in Utrecht; de 7300 rijdt wel direct door naar Breukelen. Ook geldt dat de 7400 nu nog behoorlijk wat instappers in Db. heeft. De 17400 nauwelijks, omdat de intercity richting Utrecht vlak er voor vertrekt. Ook dit slaat om, dus de 7300 krijgt ook hier meer reizigers.
Daarnaast is de trein die om 7.48 uit Vdc vertrekt standaard het drukst(volgens mij), puur door het tijdstip.

Oftewel, ik denk om een aantal redenen dat sgm-3 nog wel eens krap kan worden voor de 7300!
 

04-11-2016 21:43:39
train85
train85
We gaan het zien vanaf 12 Dec wie gelijk krijgt.  

04-11-2016 23:02:10
treinjoop
treinjoop
Wat de dubbeldekkers in de 4800 discussie betreft, hoe ging het vandaag en gisteren met DDM-1 in de 14800 qua rijtijden?  

04-11-2016 23:09:08
Frontier
Frontier
Volgens mij geen noemenswaardige plussen die te wijten waren aan het materieel, en die waren er de afgelopen periode ook niet toen DDM-1 met enige regelmaat in de 5400 terecht kwam. Al dat rijtijdengeneuzel is zwaar overdreven naar mijn mening.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-11-2016 00:05:55
279
279
Quote
michaben (vr 04 nov 2016 18:34:22 https://somda.nl/forum/15804/p597200/): Houdt dat gezeur over dubbeldekkers in de 4800 nou echt nooit op? %04% Met SGM6 of SLT8 heb je toch echt meer zitplaatsen, en als dat dan nog te krap is heb je SLT10.


van een nfl de getallen gekregen die NSR gebruikt:

SGM2 144 zit en 60 sta
SGM3 234 & 90
SLT4 184 & 170
SLT6 264 & 288
DDZ4 364 & 191
DDAR 368 & 120
DDM4 608 & 150

Laatst bewerkt door 279 op 05-11-2016 00:07
 

05-11-2016 05:07:32
VIRMm1
VIRMm1
Quote
BGM104 (vr 04 nov 2016 19:14:20 https://somda.nl/forum/15804/p597203/):
Quote
mdj (vr 04 nov 2016 16:39:20 https://somda.nl/forum/15804/p597194/):
Apart, 6600 (Ddr-Ht) zou met DDZ gereden worden, zoals eerder dit topic stond. Is dat dan toch gewijzigd halverwege het planningsproces, of zijn het niet dezelfde informatiebronnen?

Nee, rijdt volledig met DDZ4



Dus dan is station Tb (op de serie 11100 na) integraal DDZ.
 

05-11-2016 09:16:22
michaben
michaben
Quote
Frontier (vr 04 nov 2016 23:09:08 https://somda.nl/forum/15804/p597227/): Al dat rijtijdengeneuzel is zwaar overdreven naar mijn mening.

En heb je ook gemerkt of de gebruikelijke marge nog over was? Want elke treinserie heeft natuurlijk rijtijdspeling, wat je kunt gebruiken om via de bijsturing trager materieel in te zetten, meestal heb je die marge niet nodig. Maar als je dat structureel gaat doen wordt dat anders, je kan niet structureel de marge opofferen voor trager materieel, want dan verminder je de betrouwbaarheid van de dienstregeling.

Maar het blijft natuurlijk een nutteloze discussie, als de NS echt zou erkennen dat de 4800 meer capaciteit nodig heeft gaat dat zeer waarschijnlijk geen DDAR of DDZ worden maar SLT. En als men niet erkent dat er capaciteit nodig is, waarom zou men dan de materieelinzet veranderen?

Quote
279 (za 05 nov 2016 00:05:55 https://somda.nl/forum/15804/p597228/): van een nfl de getallen gekregen die NSR gebruikt:

Apart, dat zou betekenen dat men bij SLT de klapzittingen niet meetelt maar bij SGM wel?

Laatst bewerkt door michaben op 05-11-2016 09:17
 

05-11-2016 10:05:01
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
michaben (za 05 nov 2016 09:16:22 https://somda.nl/forum/15804/p597239/):
Quote
Frontier (vr 04 nov 2016 23:09:08 https://somda.nl/forum/15804/p597227/): Al dat rijtijdengeneuzel is zwaar overdreven naar mijn mening.

En heb je ook gemerkt of de gebruikelijke marge nog over was? Want elke treinserie heeft natuurlijk rijtijdspeling, wat je kunt gebruiken om via de bijsturing trager materieel in te zetten, meestal heb je die marge niet nodig. Maar als je dat structureel gaat doen wordt dat anders, je kan niet structureel de marge opofferen voor trager materieel, want dan verminder je de betrouwbaarheid van de dienstregeling.

Maar het blijft natuurlijk een nutteloze discussie, als de NS echt zou erkennen dat de 4800 meer capaciteit nodig heeft gaat dat zeer waarschijnlijk geen DDAR of DDZ worden maar SLT. En als men niet erkent dat er capaciteit nodig is, waarom zou men dan de materieelinzet veranderen?


Met DDM/DDAR haal je de rijtijden op je dooie gemak in de 14800 van de week nog mee gereden heen en weer , verder zou ik niet inzien waarom NS daar dan persé SLT in zou moeten zetten er hebben al eerder DDAR/DDZ planmatig in de 5400/4800 gereden


MCN ASD
 

05-11-2016 10:44:09
michaben
michaben
Je vergeet dat die 4800 waar DDAR in reed een andere route had als de 4800 in 2017 En in de tijd dat DDAR daar reed had dit materieel ook een andere samenstelling dan nu De verdeling van de reizigers over de 3400 en 4800 is in 2017 dus geheel anders dan in 2015, je kunt geen vergelijkingen maken wat betreft materieelinzet dus. En als de inzet van SGM5 al voor klachten zorgt, dan gaan deze dubbeldekkers simpelweg weinig verbeteringen brengen, dan zul je naar SLT moeten.  

05-11-2016 11:09:19
Rolffiej19
Rolffiej19
Ehh DDAR-3 is toch zo goed als net zo snel als een SGM-3 en et zal mij niks verbazen als er straks weer een paar SGM's manco zijn waardoor er weer lekker losse 3'tjes rond rijden dan kan je toch beter DDAR in zetten en die in de spits laten combineren dan met 5 bakken SGM


MCN ASD
 

05-11-2016 11:28:59
michaben
michaben
Wat is dat nou weer voor bizarre redenatie? Laten we structureel te klein materieel inzetten puur omdat het materieel van normale lengte stuk kan gaan? En wat denk je dat er gebeurt als zo'n DDAR stuk gaat? En waarom zou specifiek de 4800 hier last van hebben en niet de diverse andere treinseries die ons land rijk is?  

05-11-2016 12:29:50
rick
rick
Quote
279 (za 05 nov 2016 00:05:55 https://somda.nl/forum/15804/p597228/):
DDAR 368 & 120
DDM4 608 & 150

Een DDM heeft 240 zitplaatsen meer dan een DDAR? Moet er 508 staan of is het een heel groot rijtuig?
 

05-11-2016 12:30:41
Rolffiej19
Rolffiej19
Nou zo bizarre redenatie is et niet de defectenstand is bij SGM de laaste jaren alleen maar meer toegenomen en bij DDAR is dat een stuk minder ook al is het mischien een kleinere serie en moeilijk te vergelijken maar wel betrouwbaarder dan SGM


MCN ASD
 

05-11-2016 12:32:55
Daan!
Daan!
Quote
michaben (za 05 nov 2016 10:44:09 https://somda.nl/forum/15804/p597246/): Je vergeet dat die 4800 waar DDAR in reed een andere route had als de 4800 in 2017 En in de tijd dat DDAR daar reed had dit materieel ook een andere samenstelling dan nu De verdeling van de reizigers over de 3400 en 4800 is in 2017 dus geheel anders dan in 2015, je kunt geen vergelijkingen maken wat betreft materieelinzet dus.


In 2017 verändert de samenstelling van de reizigers van de 4800 weer omdat de 3400 gaat stoppen op Hlo en Cas.

Laatst bewerkt door Daan! op 05-11-2016 12:33
 

05-11-2016 12:47:05
michaben
michaben
Quote
Rolffiej19 (za 05 nov 2016 12:30:41 https://somda.nl/forum/15804/p597255/): Nou zo bizarre redenatie is et niet de defectenstand is bij SGM de laaste jaren alleen maar meer toegenomen en bij DDAR is dat een stuk minder ook al is het mischien een kleinere serie en moeilijk te vergelijken maar wel betrouwbaarder dan SGM

En dat heeft dus WERKELIJK TOTAAL NIETS met de keuze wel of geen dubbeldekkers in te zetten Zoiets los je op door voldoende reserve paraat te hebben, dat is niet anders bij SGM dan bij DDAR. Volgens mij wordt (met de sandite ritten in het noorden erbij) zo'n 95% van de SGM drietjes ingepland in de spits, tegen maar circa 80% van het DDZ en DDAR materieel. Dus geen wonder dat er vaker uitval is, maar dat los je dus niet op door materieel te schuiven maar de inzet gelijk te houden, dan zorg je alleen dat een andere treinserie er last van heeft

Quote
rick (za 05 nov 2016 12:29:50 https://somda.nl/forum/15804/p597254/): Een DDM heeft 240 zitplaatsen meer dan een DDAR? Moet er 508 staan of is het een heel groot rijtuig?

DDM heeft ook zitplaatsen op de balkons, waar DDAR hooguit wat klapstoeltjes heeft.
 

05-11-2016 15:00:34
broek53
broek53
Gaan we nu voortaan alle dicussies tweemaal voeren en dan liefst woordelijk hetzelfde ook?  

06-11-2016 11:18:18
treinjoop
treinjoop
Ik vermoed zomaar dat dit soort discussies terug blijven komen zolang NS dubbeldekkers inzet in series waar het zelfs in de spits te groot is.
De 5500 gaat straks dus met DD-AR rijden en rijdt op het moment al met DDZ.
Volgens mij heb je hier genoeg aan een SLT-VI voor de hele dag (op basis van waarnemingen, geen harde cijfers).
De 4800 hoeft niet noodzakelijkerwijs met dubbeldekkers te gaan rijden. Maar dan moet er wel langere treinen komen. 5 bakken SGMm is in de spits op veel ritten te klein. Daar zou je liever 10 bakken SLT kunnen inzetten of 7 bakken SGMm Maar waar pluk je die weer vandaan? Nergens zolang DD-AR en DDZ in de verkeerde series en vooral buiten de randstad rijdt en zolang DDM-1 als spits-Intercity wordt gebruikt.
De drukte in de 4800 zal wellicht afnemen als de 3400 weer in Cas en Hlo gaat stoppen, maar daar heb je tussen Asd en Bv niet zoveel aan.
Wellicht is er meer inzicht in wat waar nodig is bij het eerste wijzigingsblad en kan een herverdeling worden gemaakt.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl