Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl
Dienstregeling 2017, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
14-12-2016 11:42:29
Dennis1977
Dennis1977
Waar is spoor 4 te Schiedam?  

14-12-2016 13:12:06
SomdaSpott
SomdaSpott
En trouwens..

Is er al iets bekend over de directe verbinding naar Londen die vanaf 2017 twee keer per dag zou rijden vanaf Amsterdam Centraal? Is het dan zo dat de Eurostar helemaal naar Amsterdam doorreist?
 

14-12-2016 13:24:17
cuneo56
cuneo56
Zeker, maar dat is per Dienstregeling 2018 volgens mij, dus over net geen jaar.
En op de heen weg naar London met z'n allen in Brussel door de Scan en ID controle, op de terugweg kun je wel blijven zitten. Wou je dat weten?
 

14-12-2016 13:51:20
maarten83
maarten83
Quote
cuneo56 (wo 14 dec 2016 11:38:53 https://somda.nl/forum/15804/p601510/): Dat kan pas echt goed als je dan ook "even"een wissel (liefst een 1:34 of zo) daar inbouwt waardoor je sneller kan binnen komen. Het afremmen naar de 40 voor het doorwisselen stroopt behoorlijk op!
Wat me doet bedenken of er al plannen zijn om na overgang van de hoekse lijn naar de metro de infra van Rtd- Sdm aan te passen naar een volwaardig 4 sporig traject?


en als je de wissel bij Dhs gebruikt is het dan ook mogelijk? Dat zijn namelijk 60 km wissels. Scheelt nog iets aan afremmen.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-12-2016 13:52:53
MetroRET
MetroRET
Dan zitten de treinen elkaar alsnog in de weg.  

14-12-2016 14:12:05
koos
koos
Gaat NS überhaupt de 2 vrijkomende sporen gebruiken? En wat zijn de plannen met deze wisselstraat? Komen er 60 / 80 km wissels, of wordt het simpelweg opgebroken?  

14-12-2016 14:15:27
train85
train85
Er wordt binnen NS en Prorail nog overlegd hoe de sporen te gebruiken. Er is nog geen uitsluitsel over.  

14-12-2016 14:28:25
maarten83
maarten83
Gelijk Sdm-Dt 4 sporig maken?  

14-12-2016 15:16:12
b2py
b2py
Het deel Schiedam - Rotterdam is toegevoegd aan tracebesluit Rijswijk - Delft Zuid  

14-12-2016 15:35:40
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
b2py (wo 14 dec 2016 15:16:12 https://somda.nl/forum/15804/p601551/): Het deel Schiedam - Rotterdam is toegevoegd aan tracebesluit Rijswijk - Delft Zuid


Als ik mij goed herinner werd dat toch pas rond 2020 gerealiseeerd? Of is dit inmiddels ook alweer gewijzigd (ik weet iig dat ik toen las dat de 2e tunnelbak een behoorlijk lange tijd leeg zou staan.
 

14-12-2016 16:49:46
sjoerd
sjoerd
Quote
Astraea (di 13 dec 2016 23:44:21 https://somda.nl/forum/15804/p601446/):
Quote
waalkade (di 13 dec 2016 23:19:43 https://somda.nl/forum/15804/p601438/): Dubbelsporig tussen Vrk en Esta betekend een dubbelsporige overweg.
Dat was niet meer toegestaan, er moest een brug komen voor ik meen 9 miljoen.
Daar trapte de provincie niet in.

Waarom zou je daar geen dubbelsporige overweg willen hebben?

Waalkade zal wel bedoelen dat je dan een overweg hebt voor de hoofdlijn van twee sporen en dan ook nog voor de sporen (of het spoor) voor de lijn naar Vork. En dat schijnt heel gevaarlijk te zijn.
 

14-12-2016 16:54:40
b2py
b2py
Realisatie is voor 2023 voorzien maar deelprojecten zouden eerder kunnen worden opgeleverd  

14-12-2016 16:59:37
sjoerd
sjoerd
Spoor 4 in Schiedam is nooit aangelegd; het zou een wachtspoor/voorsorteerspoor worden om van Dhs naar links te kunnen aftakken naar Hoek van Holland voor de internationale treinen en het kon ook dienen voor het van Delft af voorbijrijden van een doorgaande trein naar Rtd als op spoor 4 de boottrein uit Amsterdam stond te keren. De ruimt voor spoor 4 is fysiek nog steeds aanwezig.  

14-12-2016 17:30:53
umbusko
umbusko
Quote
ZJ37 (di 13 dec 2016 19:37:53 https://somda.nl/forum/15804/p601362/):
Quote
jorgo (di 13 dec 2016 19:20:48 https://somda.nl/forum/15804/p601359/): NS en Arriva hebben in Sittard eigen vertrekstaten waarop alleen hun eigen treinen staan. Als je alle treinen naar bijv. Heerlen wil zien, mag je de info van twee borden combineren. Gelukkig hangen ze naast elkaar.
Jaja, mensen.
Dat zie je helemaal verkeerd. Verschillende vervoerders geeft louter voordelen!

Maar je moet natuurlijk ook bij de juiste vervoerder inchecken. Wat dat betreft valt het misschien nog goed te praten, op een bushalte moet je soms ook bij zes lijnen kijken om te zien wanneer een bus de goede kant op vertrekt. Maar intuïtief is het natuurlijk een verschrikking.

Wel beter dan wat me in Hrl afgelopen zondag overkwam. Ik dacht, ik kijk even wanneer die treinen naar Mt nu moeten vertrekken en ik kon er maar niet wijs uit komen, bleek dat van de twee naast elkaar hangende vertrekstaten er slechts ééntje was vervangen. %08%
In Tg heb ik overigens ook zo'n Arrivavertrekstaat zien hangen en hij ziet er wel best overzichtelijk uit.
 

14-12-2016 18:11:39
robbertc
robbertc
De net-niet aansluiting 500/600-1500 in Amf van 1 minuut is toch iets merkwaardigs. Als de 1500 van/naar Dv rijdt, komen ze naast elkaar en is de overstap haalbaar. Raar dat de theorie is om de deuren dicht te doen tijdens dit moment..  

14-12-2016 18:14:14
Klaasje
Klaasje
In de praktijk is het ook helemaal niet erg als een 1500 30 seconden later vertrekt. In theorie daarentegen wel...  

14-12-2016 18:50:29
jordy94
jordy94
Zoals natuurlijk iedereen had kunnen bedenken stromen de klachten alweer binnen over de nieuwe overstap in Rsd: http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/zeeland-dienstregeling-ns-moet-beter-1.6739336  

14-12-2016 19:01:46
R1-2010
R1-2010
Quote
sjoerd (di 13 dec 2016 23:23:48 https://somda.nl/forum/15804/p601440/): Snap ik, maar er had daar een onderdoorgang voor wegverkeer moeten komen. Nu kan er voor de lijn uit Tiel alleen een peperdure dive-under worden gebouwd om de intakking vrij te leggen.
Ik zeg: leg in Elst een middenspoor met perron, sluit dat aan vanaf en richting Arnhem. Kruising met het spoor Ah-Nm (dus richting Tiel) gebeurt met een kruising. Dus geen wissel maar een simpele kruising. Dus trein komt vanaf Tiel, kruist spoor Ah-Nm, halteert op middenspoor en rijdt dan verder naar Ah, trein komt vanaf Arnhem, gaat naar middenspoor en kan dan plankgas naar Tiel. Voordeel: minder wissels en het scheelt weer een x-aantal seconden die het duurt voordat seinen weer veilig komen (geen wissel omleggen). En evt kun je de trein van/naar Tiel in Elst laten inhalen. En doe eens helemaal gek, leg ook 2 wissels aan de Nm-kant en je kan alle treinen daar laten inhalen

Tot zover deze dagdromerij.
 

14-12-2016 19:05:32
martijn
martijn
Nog een idee waar dat moet komen, aangezien het station dankzij eerder genoemde beslissingen niet verbreed kan worden?  

14-12-2016 19:15:51
sfj
sfj
Op zich geen gek idee om de sporen 2 en 3 de doorgaande sporen te maken, en spoor 1 wat thans het middelste spoor is deze constructie te geven.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-12-2016 19:30:39
gvttreinen
gvttreinen
@R1-2010; precies mijn idee, spoor 2 middenspoor en aan de westzijde een hoofdspoor Nm - Ah maken.
Dit kan nu niet meer omdat de grond ervoor vergeven is maar men kan nu idd spoor 3 het hoofdspoor Ah - Nm maken en spoor 2 het middenspor voor de Tielenaar en evt als inhaalspoor voor goederentreinen.
Ook een kruis te Esta zit in mijn plan, samen met emkele 1:15 wissels haal je de 40 km/h bottleneck eruit.
Heb er zelfs een tekening van gemaakt, zal een nieuwe moeten maken met als basis de huidige situatie.
 

14-12-2016 20:02:01
sjoerd
sjoerd
De hier beschreven oplossingen staan uitgebreid verkend in de studie van ProRail als antwoord op de overbelastverklaring. Ik heb zo gauw geen link, maar dit is ongetwijfeld met deze steekwoorden te vinden op internet.
Eigenlijk is alles wat in Elst tot nu toe is gebouwd nu al rijp voor de sloop. Het is te smal, te bochtig, het ligt in de weg of het voldoet meteen al niet (zie de commentaren op de fietstunnel waar je als rolstoeler met hulp of als ouder met kinderwagen niet mag lopen!!).
 

15-12-2016 08:43:20
koekje
koekje
Quote
stefanvdw (di 13 dec 2016 17:24:38 https://somda.nl/forum/15804/p601308/): Weet iemand waarom de 4400 in Ah vanaf spoor 6a vertrekt? Zie dat de treinen van Breng en Arriva richting Dtc/Ww allemaal vanaf spoor 9 vertrekken, daarmee zou spoor 6b gewoon vrij zijn. 6a is de perronfase van spoor 6 in Otb zo'n beetje.


Spoor 6a is al gereserveerd voor Abellio. Die gaan pas later rijden, maar dan raakt iedereen al gewend aan het feit dat de 4400 vertrekt en aankomt op spoor 6a.

Laatst bewerkt door koekje op 15-12-2016 08:43
 

15-12-2016 10:31:44
waalkade
waalkade
Quote
Astraea (di 13 dec 2016 23:44:21 https://somda.nl/forum/15804/p601446/):
Quote
waalkade (di 13 dec 2016 23:19:43 https://somda.nl/forum/15804/p601438/): Dubbelsporig tussen Vrk en Esta betekend een dubbelsporige overweg.
Dat was niet meer toegestaan, er moest een brug komen voor ik meen 9 miljoen.
Daar trapte de provincie niet in.


Waarom zou je daar geen dubbelsporige overweg willen hebben?
Een dubbelsporige overweg oversteken zou gevaarlijker zijn dan een enkelsporige, ik vermoed als leek in deze vooral voor voetgangers en de kans op twee kort na elkaar passerende treinen.
 

15-12-2016 10:47:02
waalkade
waalkade
Quote
sjoerd (wo 14 dec 2016 20:02:01 https://somda.nl/forum/15804/p601601/): De hier beschreven oplossingen staan uitgebreid verkend in de studie van ProRail als antwoord op de overbelastverklaring. Ik heb zo gauw geen link, maar dit is ongetwijfeld met deze steekwoorden te vinden op internet.
Eigenlijk is alles wat in Elst tot nu toe is gebouwd nu al rijp voor de sloop. Het is te smal, te bochtig, het ligt in de weg of het voldoet meteen al niet (zie de commentaren op de fietstunnel waar je als rolstoeler met hulp of als ouder met kinderwagen niet mag lopen!!).
Quote
sjoerd (wo 14 dec 2016 20:02:01 https://somda.nl/forum/15804/p601601/): De hier beschreven oplossingen staan uitgebreid verkend in de studie van ProRail als antwoord op de overbelastverklaring. Ik heb zo gauw geen link, maar dit is ongetwijfeld met deze steekwoorden te vinden op internet.
Eigenlijk is alles wat in Elst tot nu toe is gebouwd nu al rijp voor de sloop. Het is te smal, te bochtig, het ligt in de weg of het voldoet meteen al niet (zie de commentaren op de fietstunnel waar je als rolstoeler met hulp of als ouder met kinderwagen niet mag lopen!!).
Het stuk heet:
Capaciteitsanalyse Elst-Arnhem
N.a.v. overbelastverklaring 2014/01 van 9 juni 2011
Kenmerk: #2924770
 

15-12-2016 19:36:11
trdl85
trdl85
M.b.t. de 1100-serie en het daardoor niet stoppen in zuidelijke richting van de 5000 (Dtz) en 2400 (Sdm) wordt NSR eindelijk eens zelf gestraft voor het wederom verkloten van het eigen product.
De hoeveelste keer is het nu dat een Fyra alternatief te laat of deels gaat rijden, helaas is wel WEER de reiziger de dupe, maarja, die staat toch op plaats 123...
 

15-12-2016 19:56:40
ZJ37
ZJ37
Had men destijds maar moeten kiezen voor Arriva, die hadden dat ongetwijfeld zonder slag of stoot een fantastisch product neergezet.  

15-12-2016 19:57:33
Klaasje
Klaasje
Nee. En dat is ook niet het punt dat wordt gemaakt.  

15-12-2016 20:01:37
MCN-GVC
MCN-GVC
Als er een bedrijf slecht is voor 'het spoorwezen' en personeel is het Arriva wel. Bij Arriva staat winst op 1, geen extra kosten/reserves op 2 en reiziger (hopelijk) op 3. Personeel staat niet op de lijst.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-12-2016 10:00:37
trdl85
trdl85
Dat is totaal het punt niet.
Het gaat erom dat iedereen nu verbaasd is over het niet stoppen van 2 series.
Dit had sowieso niet zo hoeven te zijn als NSR zijn zaakjes nu wel eens op tijd voor elkaar had. Dan had de 1100-serie gewoon Gvc-Ehv gereden.
 

16-12-2016 10:08:45
Daan!
Daan!
Quote
trdl85 (do 15 dec 2016 19:36:11 https://somda.nl/forum/15804/p601760/): M.b.t. de 1100-serie en het daardoor niet stoppen in zuidelijke richting van de 5000 (Dtz) en 2400 (Sdm) wordt NSR eindelijk eens zelf gestraft voor het wederom verkloten van het eigen product.
De hoeveelste keer is het nu dat een Fyra alternatief te laat of deels gaat rijden, helaas is wel WEER de reiziger de dupe, maarja, die staat toch op plaats 123...


Ik volg het niet. De 2400 stopt richting Rtd niet op Sdm en de 5000 niet op Dtz. Is dit tijdelijk zo of is dit voor de gehele dienstregeling zo gepland? En waarom is dit dan?
 

16-12-2016 10:11:53
trdl85
trdl85
Dit is alleen op het moment dat de 1100-serie rijdt tussen Gvc en Bd.
Deze serie vertrekt te Gvc 3 minuten eerder dan normaal om in Bd de overstap op 11100-serie te bieden. Dit geldt ook tijdens het proefbedrijf Gvc-Bd vanaf a.s. maandag.
 

16-12-2016 10:34:08
treinfan
treinfan
Ja, en momenteel rijdt naast de 1100 ook de 5100 geheel niet. Reizigers te Dtz zullen dus binnenkort verbaasd zijn dat 'hun' trein ineens 15 minuten later rijdt. Ik heb hierover geen enkele poster gezien te Dtz of omroepbericht gehoord.%03%
Ik ben allang blij dat de 5000 überhaupt nu stopt te Dtz, anders was er helemaal geen trein geweest op 'het drukste 2-sporige traject van NL' waar nog minder treinen rijden dan op Hvs - Wp (ik negeer even alle treinen van/naar Alm daar).%08%

Laatst bewerkt door treinfan op 16-12-2016 10:34
 

16-12-2016 15:23:30
yappa
yappa
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald: NS zet vanaf vandaag een "reservestel" neer in Den Helder en scherpt de norm voor het voortijdig keren bovendien aan, aldus:

NS gaat treinuitval naar Den Helder oplossen - http://nos.nl/l/2148667
 

16-12-2016 15:59:34
279
279
had Intertoys nog een doosje treinstellen over ?? %08%  

16-12-2016 16:43:13
michaben
michaben
Quote
trdl85 (vr 16 dec 2016 10:11:53 https://somda.nl/forum/15804/p601838/): Dit geldt ook tijdens het proefbedrijf Gvc-Bd vanaf a.s. maandag.

Dat is niet waar, tijdens het proefbedrijf wordt er gewoon gestopt in Dtz en Sdm door de betreffende treinseries.
 

16-12-2016 17:13:30
mvboetzela
mvboetzela
Het spoorgebruik in Hvs is sinds de nieuwe drgl aangepast. Op een enkele hele vroege en hele late trein na vertrekken nu alle treinen richting Ut van spoor 2.
Echter de IC Berlijn blijft eigenwijs van spoor 2 vertrekken elke 2 uur als afwijking op alle andere treinen richting Amf, waardoor op dat moment de 4900 verhuist naar spoor 3.
Het waarom van de IC-Berlijn ontgaat me volledig. En waarom de 4900 dan niet van spoor 1, dat er dus de gehele dag ongebruikt bij ligt.
 

16-12-2016 17:20:45
henri1972
henri1972
Iemand enig idee of het planmatig is dat de 7400 midden in de ochtend en avondspits met losse SLT IV rijdt naar Rhenen? In de ochtend zijn de 7420 7422 7424 de klos en in de middag 7457 en 7459. Is vrij krap tot heel druk tussen Ut en Db.  

16-12-2016 17:21:03
Dennis1977
Dennis1977
Heeft dat niet te maken met incheck/uitcheck? En dat er een enkele hele vroege en late trein vertrekt van spoor 1 zal wel in het kader van roestrijden zijn

edit: reactie op mvboetzela

Laatst bewerkt door Dennis1977 op 16-12-2016 17:22
 

16-12-2016 17:25:23
michaben
michaben
Quote
henri1972 (vr 16 dec 2016 17:20:45 https://somda.nl/forum/15804/p601940/): Iemand enig idee of het planmatig is dat de 7400 midden in de ochtend en avondspits met losse SLT IV rijdt naar Rhenen?

Bij de 7420 en 7422 hebben slechts incidenteel met een viertje gereden deze week en hadden die keren ook een melding 'ingekort' in de app erbij staan met een zesje als geplande lengte. De 7424 rijdt wel de hele week met een viertje en krijgt geen ingekort vermelding in de app dus dat zal wel gepland zijn.
 

16-12-2016 19:25:35
Daniel1
Daniel1
Quote
mvboetzela (vr 16 dec 2016 17:13:30 https://somda.nl/forum/15804/p601936/): Het spoorgebruik in Hvs is sinds de nieuwe drgl aangepast. Op een enkele hele vroege en hele late trein na vertrekken nu alle treinen richting Ut van spoor 2.


Zucht. Moest daarvoor nou serieus dat bepalend in- en uitchecken worden gerealiseerd? Het beperkt veel meer reizigers, dan dat het voor reizigers iets oplevert...
 

16-12-2016 21:33:56
trdl85
trdl85
Quote
michaben (vr 16 dec 2016 16:43:13 https://somda.nl/forum/15804/p601927/):
Quote
trdl85 (vr 16 dec 2016 10:11:53 https://somda.nl/forum/15804/p601838/): Dit geldt ook tijdens het proefbedrijf Gvc-Bd vanaf a.s. maandag.

Dat is niet waar, tijdens het proefbedrijf wordt er gewoon gestopt in Dtz en Sdm door de betreffende treinseries.w


Wel apart gezien men bij succesvol proefbedrijf al MET reizigers wil gaan rijden. Die missen dan blijkbaar allemaal hun aansluiting in breda.
Gelukkig voor die reizigers is het proefbedrijf rtst-bd tot nu toe een aanfluiting...
 

17-12-2016 00:01:58
BGM104
BGM104
Quote
mvboetzela (vr 16 dec 2016 17:13:30 https://somda.nl/forum/15804/p601936/): Echter de IC Berlijn blijft eigenwijs van spoor 2 vertrekken elke 2 uur als afwijking op alle andere treinen richting Amf, waardoor op dat moment de 4900 verhuist naar spoor 3.
Het waarom van de IC-Berlijn ontgaat me volledig.

Alleen spoor 2 in Hvs heeft letterbordjes.
 

17-12-2016 18:38:27
VIRMm1
VIRMm1
In Rsd keert de 3600 al de hele dag op 3b en de 5900 op 1b

Als dit zo blijft dan is de overstap uit Zeeland naar Brabant wel verbeterd
 

17-12-2016 18:56:51
MetroRET
MetroRET
Mogelijk aangepast ivm de kerende 9200 op spoor 3a.  

17-12-2016 18:59:20
robbertc
robbertc
Klopt. Nadeel van 3b is dat dat maar max 7 bakken is, en daar die ene combinatie van DDZ8 niet past. Speelt in het weekend doorgaands niet natuurlijk.  

17-12-2016 19:26:19
VIRMm1
VIRMm1
Normaal gesproken zou spoor 3 helemaal gebruikt kunnen worden wanneer je de 5900 op 1b zet. Dan kan die ene trein van 8 bakken gewoon op spoor 3 behandeld worden.  

17-12-2016 19:40:26
robbertc
robbertc
Euh ja, dat is ook zo. Ik dacht alleen aan de situatie als de 9200 op Rsd keert..  

20-12-2016 11:24:47
sfj
sfj
Blijkbaar rijden de 4591 en 4593 sinds de nieuwe dienstregeling na Hoorn niet meer als stoptrein, dus is de 3391 (Hn 23.31) de laatste trein naar Purmerend/Zaandam, en vanuit die plaatsen richting Amsterdam. Zit bijna een uur tussen met de 4593 (Hn 0.20)


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

20-12-2016 23:22:35
broek53
broek53
Een van de zo te zien vele fouten die in de 7 x 24 uursuitwerking zijn gemaakt in de series van Randstad Noord. Per wbl februari worden 4591 en 4593 hersteld, vernam ik.  

21-12-2016 08:31:41
train85
train85
Klopt.  

29-12-2016 05:49:52
Mat75
Mat75
M.i.v.drgl 2017 rijdt te.3014 met VIRM8 en tr.3016 met VIRM6 hetgeen contra is tov drgl2016.
Mijn ervaring tussen met deze treinnummers is dat het tussen Ed-Asd effectiever zou zijn de capaciteiten om te draaien. Trein 3014 kan tot Asd makkelijk met een zesje, na Asd weet ik het niet. Tr.3016 vanaf Klp tot Asd met een zesje krap,hier zou een 8 dus beter zijn.
Iemand die op de hoogte is waarom hiervoor is "gekozen"?
 

29-12-2016 07:36:46
broek53
broek53
Omdat de telcijfers of de prognosecijfers (dat weet ik niet) van 3014 net iets hoger liggen dan die van 3016.  

30-12-2016 15:49:28
michaben
michaben
Het valt me op dat er in de 500/600 nu ook af en toe planmatig in Amf wordt afgetrapt en bijgeplaatst. Men heeft er echter niet bij stilgestaan dat het hierdoor meerdere keren per week voorkomt dat geen enkel treinstel uit Rtd nog Gn bereiken zal. Oftewel de treinstellen die in Rtd beginnen rijden tot Zl, en in Amf komt er voorop een treinstel bij dat naar Gn gaat. Ik heb zo snel al de treinen 583 op dinsdag en 543 op donderdag kunnen vinden waarbij dit voorkomt, maar mogelijk zijn er nog meer. De reisplanner is onwetend op dit gebied, deze geeft een rechtstreekse rit aan.

Laatst bewerkt door michaben op 30-12-2016 15:53
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

30-12-2016 16:06:18
Dennis1977
Dennis1977
trein 571 rijdt op donderdag zelfs 12 bakken tussen Amf en Zl (2 erbij, 2 eraf) %02%  

30-12-2016 16:19:49
michaben
michaben
Die had ik nog gemist, inderdaad ook geen enkel stel uit Rtd dat doorgaat naar Gn, maar de twee stellen die een uurtje eerder van de 11765 afgetrapt zijn worden in Amf bijgeplaatst voorop de 571 en gaan door naar Gn, terwijl de stellen uit Rtd in Zl achterblijven.

Op vrijdagmiddag wordt er ook lekker gerangeerd in Amf, het vierde stel van de 556 en 560 blijft in Amf achter, terwijl de 567 er juist een vierde stel bijkrijgt. De 567 bestaat tussen Amf en Zl dan uit een stel dat Amf-Gn rijdt, een stel Rtd-Gn en twee stellen Rtd-Zl. Je zal maar in Rtd in het verkeerde treinstel gestapt zijn...
 

30-12-2016 16:32:25
Dennis1977
Dennis1977
Das een leuke puzzel voor de digitale cta op het desbetreffende perron te Rtd voor wat betreft trein 567 wil je de reiziger op geheel juiste manier informeren voor de gehele reis Rtd - Gn %02%  

30-12-2016 18:25:12
Pim530
Pim530
Dat ze van de 11765 af moeten komen valt me nog mee, want onlangs kwamen de voorste twee stellen van de 571 van de 1571 af en dat wordt bij de geringste vertraging natuurlijk helemaal een puinzooi.  

07-01-2017 14:59:44
michaben
michaben
Deze was me nog niet opgevallen: er rijdt momenteel in het dagplan een setje ICM rond in de 700/1800. Mijn vermoeden is dat dit te maken heeft met de werkzaamheden rond Rtd waardoor de 2300 (met ICM) niet rijdt en de 2400 (met VIRM) verlengd is, waardoor er dus ergens een ruiling moest plaatsvinden. Op maandagen zijn het de 714/1827/1840/753/766 die met ICM rijden, op dinsdag, donderdag en vrijdag de 717/730/1843/1856/769/782 en op woensdag de 1819/1832/745/758/1871/1884.  

10-01-2017 10:08:20
Astraea
Astraea
Is het ICM in de 3600 tegenwoordig ook planmatig? Gebeurt nu al meerdere dagen.  

10-01-2017 10:21:26
VIRMm1
VIRMm1
Nee, komt doordat er teveel defect materieel is (DDZ6)  

10-01-2017 10:59:07
mvboetzela
mvboetzela
Het spoorgebruik te Ndb is met de drgl 2017 op "robuust" niveau gebracht: alleen de sporen 1 en 3 worden planmatig gebruikt. Aan het einde van het jaar kunnen de andere sporen dan wegens "weinig tot geen gebruik" buiten dienst, geklemd en vervolgens gesaneerd worden....  

10-01-2017 11:12:43
cuneo56
cuneo56
Maar dat is men toch al een tijdje van plan.
https://www.prorail.nl/projecten/gooisemeren
 

10-01-2017 11:15:15
dh3201
dh3201
maar dan met een stukje ombouw zodat alleen de sporen 1 en 2 nog blijven bestaan. (Dus spoor 2 ipv spoor 3 voor treinen richting Hilversum)


Shqiperise-lopers?
 

10-01-2017 11:31:36
mvboetzela
mvboetzela
Dat klopt, maar met de nieuwe drgl is dus al het spoorgebruik aangepast op die toekomstige situatie. Dus slimme inhaling van een vertraagde SPR in Ndb in plaats van Wp zal er niet meer inzitten..  

10-01-2017 11:48:44
koos
koos
Zolang de wissels nog niet zijn geklemd, kan dat alsnog.  

10-01-2017 11:56:25
bacr
bacr
Ik vermoed zomaar dat de afhandelingsscenario's daarin niet meer zullen voorzien, onder het motto 'vooruitlopen op de sanering'.  

10-01-2017 12:54:26
mdj
mdj
Ik mag toch aannemen dat ze in de komende tijd daar een analyse op laten hoeveel vertagingsminuten dit oplevert... (En als eruit komt dat het niet interessant is, waarvoor doe je het dan?)

Werkzaamheden zitten toch pas in 2019, aldus het lokale suffertje...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

10-01-2017 13:08:17
bacr
bacr
Dat heet self-fullfilling prophecy: we gebruiken die sporen niet meer, zodat als we ze weghalen, we kunnen aantonen dat ze niet nodig zijn %04%  

10-01-2017 13:26:54
mdj
mdj
Als ze aantonen dat het niet nodig is, waarom zou je ze dan gebruiken?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

10-01-2017 13:44:09
broek53
broek53
Hier wordt de zaak groots en grotesk omgedraaid. Tot de ombouw van Ndb is al jaren geleden besloten, uiteraard met inweging van de bijsturing. Dat hoeft dus niet nog eens bewezen te worden, laat staan op geniepige wijze.
Niet dat ik het met de uitkomst eens ben, maar het is volkomen zuiver gespeeld.
 

10-01-2017 13:56:36
sjoerd
sjoerd
Quote
mdj (di 10 jan 2017 13:26:54 https://somda.nl/forum/15804/p604433/): Als ze aantonen dat het niet nodig is, waarom zou je ze dan gebruiken?

Je kunt ongeveer van alles "aantonen" dat het niet nodig is. Maar dan vergeet je te kijken naar de samenhang met wat er dan over zal blijven en of je daarmee nog uit de voeten kunt. Voorbeelden te over.
Nog niet lang geleden kwam het plan voorbij om overtollige opstelsporen op te breken, onder meer in Nijmegen. Nog voor dit echt is gebeurd, blijken we weer opstelterreinen te moeten aanleggen. Ja, en ik snap dat de oude infra niet altijd op de goede plaats ligt, maar nieuwe infra bouwen lukt ook vaak niet op de meest geschikte plaats.
 

10-01-2017 14:23:10
mich
mich
De infra in Nijmegen wordt goed gebruikt.wat willen ze precies weghalen daar?  

10-01-2017 17:21:59
Jan-Mark
Jan-Mark
Ik meen een keer te hebben gelezen - sowieso meer dan een jaar geleden op Somda - dat ze op de Kuil na ongeveer alle opstelcapaciteit wilden weghalen (lees: spoor 175, aansluiting naar Smit en een groot deel van de opstelsporen (dacht dat alles zonder waslijn sowieso wegging, en met waslijn misschien ook nog een spoortje)).  

10-01-2017 17:42:07
abcde
abcde
Quote
michaben (za 07 jan 2017 14:59:44 https://somda.nl/forum/15804/p604176/): Deze was me nog niet opgevallen: er rijdt momenteel in het dagplan een setje ICM rond in de 700/1800. ... Op maandagen zijn het de 714/1827/1840/753/766 die met ICM rijden, op dinsdag, donderdag en vrijdag de 717/730/1843/1856/769/782 en op woensdag de 1819/1832/745/758/1871/1884.

Keert in Gvc de 700 nu standaard op de 1800, of is dit tijdelijk niet meer op de 2100 ?
 

10-01-2017 17:47:03
waalkade
waalkade
Aansluiting naar Smit is al langer weg, klein stukje van spoor 177 is nog over.
Daarop staat bij werkzaamheden werkmaterieel.
Tussen Smit en het emplacement Nm stond nog een oude kolen loods.
Deze is intussen gesloopt en men is op die plaats druk bezig met een keermuur en een appartementen complex.
 

10-01-2017 17:47:26
Jan-Mark
Jan-Mark
De korte kering is met de nieuwe dienstregeling nu definitief verdwenen, alles keert nu lang in Gvc.  

10-01-2017 17:58:24
michaben
michaben
Dat is niet waar, de 2100 keert wel kort, namelijk in 9 minuten op zichzelf, terwijl de 700/1800 een kering van 37 minuten hebben op elkaar. De 2100 rijdt in de spits integraal met VIRM8, terwijl de 700/1800 een mix van 6, 8 en 10 bakken rijdt. In de avond vanaf circa 20:30 keren de 700/1800 wel kort op zichzelf in 7 minuten.

Laatst bewerkt door michaben op 10-01-2017 17:59
 

11-01-2017 11:10:08
abcde
abcde
Dank voor deze info, was me niet bekend  

11-01-2017 17:45:31
fred67nl
fred67nl
Hallo

Geen update,s meer?

http://nsrt.bemined.nl/2017-1/

Groeten,
Fred


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

11-01-2017 18:57:19
moderator
Moderator
moderator
Twee onzinberichten verwijderd, wees blij dat mensen de moeite nemen om dergelijke overzichten te maken.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

11-01-2017 20:46:34
michaben
michaben
Er moest nog wat data gefixt worden omdat het datastroompje wat problemen had de afgelopen weken, maar inmiddels is de boel online %08%  

11-01-2017 22:28:17
nougo
nougo
Wat in ieder geval niet waar is in dienstregeling 2017 tot nog toe is de beloofde dienstuitvoering van de doorgaande treinen uit Heerlen en Roermond VV van Arriva op Maastricht- Maastricht Randwyck. Er rijdt weliswaar een pendeltrein (4 keer per uur) maar die sluit niet of zo krap aan op de treinen naar Roermond en Heerlen VV dat reizigers uit Maastricht Randwyck onnodig een kwartier langer moeten reizen.

Daarnaast rammelt de dienstregeling op Roermond - Maastricht aardig. Nagenoeg geen enkele trein rijdt op tijd. (Zie ma-di-woe deze week) Mijn eigen waarneming betreft een aantal overvolle treinen maar omdat ook in de daluren de rijtijden niet gehaald lijken te worden (ma-di en woe)vraag ik me af waar die vertragingen vandaan komen. Toch te krap ingelegd ? Is de start in zuidelijke richting te Rm (vertrek .07, na aankomst noordelijke 3500 om .06) bijvoorbeeld te krap ?
 

11-01-2017 23:34:31
train85
train85
Bereid je vast maar voor deze afwijkende drgl is voorlopig nog niet afgelopen. Ze zijn zelfs op wijz.blad April aan het bestuderen.  

12-01-2017 00:00:25
umbusko
umbusko
De twee keren dat ik met Arriva mee ben geweest (een maandagochtend 07.46 Mt-Rm en een zondagavond Rm-Mt) reden we stipt op tijd, dus het kan wel.
Het lastige is dat als je ergens een (kleine) plus oploopt, dat je er niet meer vanaf komt. De rijtijden lijken precies haalbaar te zijn, met alleen halteringen in dezelfde minuut (Bde, Bk, Lut, Srn, Ec) en een haltering van één minuut in Std krijg je niks meer ingelopen.

Als ik OV-Tijden zo eens bekijk, zie ik dat vanmiddag in Srn een tijdje alleen spoor 2 in gebruik is geweest zowel richting Rm als richting Mt, dat lijkt de oorzaak voor de meeste vertragingen.
Verder zijn vooral de treinen richting Mt vertraagd volgens mij (+1/+2 even niet meegerekend) en het lijkt erop dat dat steeds al vanaf Rm het geval is en dat hier steeds een vertraagde 800 richting Mt de schuldige is. +7 voor Arriva blijft dan +7 tot aan Mt, NS reed vanaf Std weer op tijd door die lange stop van 8 minuten.

Kortom, volgens mij valt het nog wel mee, de meeste vertraging ontstaat door overgenomen vertragingen van late 800'en, maar een korte kering in Mtr wordt daardoor wel vaak onmogelijk. En een lange kering is gezien de perroncapaciteit in Mtr óók lastig.
En je kunt je afvragen wat je prettiger vindt: consequent een lange stop in Std en minder "vertraging" of altijd snel doorrijden, maar soms iets later. Voor reizigers over Std heen lijkt me het laatste het beste, voor zeg een forens Bde-Mt wellicht het eerste. En voor een kering in Mtr ook het eerste.
 

12-01-2017 00:02:53
sfj
sfj
Vanmiddag is niet representatief want door een defecte trein is er Std-Rm een tijdje enkelspoor gereden (geen idee of er in Mbt wel doorgewisseld werd). Dat verklaart Srn sp2.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

12-01-2017 07:32:07
ZJ37
ZJ37
De 3600 zou ook wel een kleine aanpassing kunnen gebruiken. De rijtijd Bd-Tb (12 minuten) wordt maar krap aan gehaald en niet zelden wordt 1 of 2 minuten later uit Tb vertrokken richting Ht. Vervolgens wordt de volgorde van de ruim op tijd rijdende 800 uit Ehv vanaf Vga gewisseld waardoor de crossplatform overstap te Ht in gevaar komt.

Zou aardig zijn om te beginnen de 3600 voortaan 1 minuut eerder uit Bd te laten vertrekken, dat scheelt al een hoop.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 12-01-2017 07:32
 

12-01-2017 12:23:29
nougo
nougo
@ SJF: De defecte trein van gisteren was met bekend, daarom schreef ik ook ma, di en woe.

Quote
train85 (wo 11 jan 2017 23:34:31 https://somda.nl/forum/15804/p604586/): Bereid je vast maar voor deze afwijkende drgl is voorlopig nog niet afgelopen. Ze zijn zelfs op wijz.blad April aan het bestuderen.


Als de aansluitingen in Mt naar Mtr dan maar verbeteren. Die zijn nu slecht.

Quote
umbusko (do 12 jan 2017 00:00:25 https://somda.nl/forum/15804/p604590/):
Verder zijn vooral de treinen richting Mt vertraagd volgens mij (+1/+2 even niet meegerekend) en het lijkt erop dat dat steeds al vanaf Rm het geval is en dat hier steeds een vertraagde 800 richting Mt de schuldige is.



Of de kruising van 1 minuut tussen 3500 noordwaarts en stopper zuidwaarts in Roermond. Over wat beter is kunnen we lang doorbomen. We hebben het immers ook al eens gehad over de verbroken 4 keer per uur mogelijkheid vanuit Maastricht naar Eindhoven. Wat in ieder geval wel moet gebeuren is dat wat met ook kiest, het in ieder geval betrouwbaar kan worden gerealiseerd. Ik sta er niet van te kijken als men in Maastricht de treinen naar Heerlen weer loskoppelt van de treinen naar Roermond.
 

12-01-2017 20:20:48
jelmerrr
jelmerrr
Volgens nfl rijdt inmiddels planmatig DDZ-8 in 11100 en ICMm in 3600 klopt dat? Hij zei dat de NS Reisplanner dat aangaf

Laatst bewerkt door jelmerrr op 12-01-2017 20:21
 

12-01-2017 20:29:13
broek53
broek53
Ja, op dagplanbasis welteverstaan.  

12-01-2017 20:31:29
robbertc
robbertc
Gedurende de 3 weken Willemsspoortunnel wel. De 9200 keert in Rsd, de 3600 staat hierdoor op een fase van max 7 bakken. De DDZ8 uit de 3600 past dan niet. De set heeft daarom geruild met ICM uit de 11100.  

12-01-2017 23:44:40
Pim530
Pim530
Capaciteitstechnisch wel heel fijn dat die ICM7 dan ook in de omloop rijdt die zo bewust met DDZ8 was gepland.  

13-01-2017 03:01:57
robbertc
robbertc
Omloop start/eindigt in Ht, waar geen zessen kunnen overnachten, en uitbreken in Rsd lukt niet door de nieuwe spoorbezettihg daar. Capaciteitstechnisch niet fijn, maar wel het hoogst haalbare. Maar dit gaat verder niet over 2017 verder dus..  

13-01-2017 08:21:26
martijn
martijn
Quote
Pim530 (do 12 jan 2017 23:44:40 https://somda.nl/forum/15804/p604697/): Capaciteitstechnisch wel heel fijn dat die ICM7 dan ook in de omloop rijdt die zo bewust met DDZ8 was gepland.

Voor welk moment is de DDZ8 bewust gepland dan? Ik reis al 7,5 jaar in de middagspits met een trein in die omloop en ICM7 is meer dan voldoende.
 

13-01-2017 10:44:27
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
robbertc (vr 13 jan 2017 03:01:57 https://somda.nl/forum/15804/p604699/): Omloop start/eindigt in Ht, waar geen zessen kunnen overnachten
Waarom kan dat daar niet als zeven bakken ICM blijkbaar wel lukt?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-01-2017 11:39:36
VIRMm1
VIRMm1
Quote
martijn (vr 13 jan 2017 08:21:26 https://somda.nl/forum/15804/p604706/):
Quote
Pim530 (do 12 jan 2017 23:44:40 https://somda.nl/forum/15804/p604697/): Capaciteitstechnisch wel heel fijn dat die ICM7 dan ook in de omloop rijdt die zo bewust met DDZ8 was gepland.

Voor welk moment is de DDZ8 bewust gepland dan? Ik reis al 7,5 jaar in de middagspits met een trein in die omloop en ICM7 is meer dan voldoende.


Trein 3624 staat normaal met DDZ 8 gepland, tussen Rsd en Nm is dit een hele drukke trein.

Vanochtend is ie met ICM4 gaan rijden.
 

13-01-2017 12:04:04
robbertc
robbertc
Quote
daniel_ddr (vr 13 jan 2017 10:44:27 https://somda.nl/forum/15804/p604721/):
Quote
robbertc (vr 13 jan 2017 03:01:57 https://somda.nl/forum/15804/p604699/): Omloop start/eindigt in Ht, waar geen zessen kunnen overnachten
Waarom kan dat daar niet als zeven bakken ICM blijkbaar wel lukt?
7 bakken kun je eventueel in 2en voorbrengen, of je kan met 1 stel starten/eindigen in Ht en het 2e stel er in Rsd bij zetten.
 

13-01-2017 17:12:33
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (vr 13 jan 2017 10:44:27 https://somda.nl/forum/15804/p604721/): Waarom kan dat daar niet als zeven bakken ICM blijkbaar wel lukt?

De 3615 begint in Ht, maar loopt volgens omloop aan het einde van de dag uit in Rsd. De omloop (ook met de DDZ 4+4) is dus solo 3615, vanaf de 3624 gecombineerd t/m de 3663, dan splitsen in Rsd en het ene stel solo de 3672-3687 terwijl het tweede stel in Rsd wacht tot de 3688 welke in Ht uitloopt. Blijkbaar heeft men de omloop gelijk gehouden met de tijdelijke ruiling en is het dus nu een solo ICM geworden, afwisselend per dag een drietje en viertje omdat ze de volgende dag andersom gecombineerd worden in Rsd.

Laatst bewerkt door michaben op 13-01-2017 17:12
 

14-01-2017 12:31:57
umbusko
umbusko
Quote
nougo (do 12 jan 2017 12:23:29 https://somda.nl/forum/15804/p604625/):
Quote
umbusko (do 12 jan 2017 00:00:25 https://somda.nl/forum/15804/p604590/):
Verder zijn vooral de treinen richting Mt vertraagd volgens mij (+1/+2 even niet meegerekend) en het lijkt erop dat dat steeds al vanaf Rm het geval is en dat hier steeds een vertraagde 800 richting Mt de schuldige is.



Of de kruising van 1 minuut tussen 3500 noordwaarts en stopper zuidwaarts in Roermond. Over wat beter is kunnen we lang doorbomen. We hebben het immers ook al eens gehad over de verbroken 4 keer per uur mogelijkheid vanuit Maastricht naar Eindhoven. Wat in ieder geval wel moet gebeuren is dat wat met ook kiest, het in ieder geval betrouwbaar kan worden gerealiseerd. Ik sta er niet van te kijken als men in Maastricht de treinen naar Heerlen weer loskoppelt van de treinen naar Roermond.


Gisteren heb ik het weer eens zelf meegemaakt: te Rm 857 met +10 en de 32463 erachteraan. De noordelijke 3500 was het probleem niet: die is gepland om .36, maar kwam om .35 al binnengereden. Ook eerder heb ik de 3500 al eens aan het perron tot stilstand zien komen vanuit de 32200, die zelf om .35 vertrekt.
Ik zeg niet dat een late 3500 niet voor vertraging kan zorgen, maar bij alle significante vertragingen van Arriva die ik via OV-Tijden bekeken heb zag ik steeds dat ook de zuidelijke 800 vertraagd was. (En als de 3500 echt laat is, kun je natuurlijk gewoon Arriva voorlaten.) Vandaar mijn conclusie.

En dat het betrouwbaar moet: helemaal eens. En op zijn minst duidelijk. Zo kan ik dus niet begrijpen waarom op zo'n trein die bij voorbaat maar tot Mt rijdt toch "S2 Maastricht Randwyck" staat.
 

25-01-2017 13:25:00
dennistd
dennistd
Het valt me nu pas op dat de 1500 tegenwoordig keert op 5a in Amf ipv leeg door te rijden naar Amfs. Hierdoor is de overstap 500-1500 in beide richtingen niet meer crossplatform en dus verbroken. De 5800 rijdt daarentegen altijd door naar Avat, ook op zondag.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl