Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): Dienstregeling 2016 |
![]() |
15-12-2015 16:26:18 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
De 7000 één minuut achter de ICB aan laten vertrekken, mag dat? Als we nu toch zelf-een-drgl-in-elkaar-sleutelen zijn (misschien nieuw topic aanmaken 'fantasievoorstellen voor betere drgl 2016'?) kan ik me eerder voorstellen dat je de 7000 eerder uit Wdn laat vertrekken en de ICB juist op spoor 4 behandelt; 7000 Wdn .32 Aml a.38 sp2 ICB Aml .42/43 sp 4 7000 Aml v.45 |
15-12-2015 16:34:08 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Twee minuten achter de ICB aan, die andere 7000 is natuurlijk degene richting Apd. ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
15-12-2015 17:13:08 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Een Mcn hoort op zijn dienstkasrtje te kijken met welke snelheid zijn trein is ingelegd en zich daar ook aan te houden... In dat geval komt die dus niet te vroeg aan. |
15-12-2015 17:19:54 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Maar een machinist hoort ook naar de kleur van de seinen te kijken en zich daar aan te houden. Maar toch legt men een trein langzamer in om dat eerste te voorkomen. Men vertrouwt er dus niet op dat een machinist de kleur van het sein ziet, maar verwacht wel dat hij opmerkt dat er een beperkte snelheid op het dienstkaartje staat? Het is natuurlijk wat overdreven gesteld, hoe meer fouten je opeen moet stapelen om tot een ongeval te komen hoe kleiner de kans op zo'n ongeval wordt. Maar het ziet er wel wat apart uit. Laatst bewerkt door michaben op 15-12-2015 17:20 |
![]() |
advertentie |
15-12-2015 17:49:25 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
(we dwalen af, maar wel een interessant onderwerp) Betekent dat ook dat een machinist zich aan die snelheid moet houden als hij vertraging heeft? Zo ja, dan laat je dus de kans schieten om de vertraging in te lopen, bovendien loop je het risico dat door jouw vertraging andere treinen juist voor de rooie komen. Zo nee, hoe weet de machinist dan hoe hard hij moet rijden om weer in het gareel te lopen? Immers bij 1 minuut vertraging lig je algauw weer op je oospronkelijke schema terwijl dat bij een grotere vertraging pas later of helemaal niet het geval zal zijn. Of krijg je ook de ijkpunten onderweg mee? |
15-12-2015 18:18:40 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Wauw, blijkbaar is dus inderdaad een passerende koploper of VIRM minder gevaarlijk dan een IC Berlijn. Als Prorail echt niet het veiligheidsrisico wil laten toenemen, is het natuurlijk ook mogelijk om voor elke ICB via spoor 2 een andere IC wel even de bocht via spoor 1 te laten nemen%08% |
15-12-2015 18:58:05 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Omdat de IC-Berlijn langs komt op het moment dat er een 7000 staat in/uit te laden. En ik meen me stations Wijchen en Gilze Rijen te herinneren dat reizigers van de stoptrein zich hadden beklaagd(in de krant) over het te kleine perron en een voorbijstormende IC... En waarom zou het daar anders zijn dan bij andere stations met vergelijkbare karakteristieken en omstandigheden... Laatst bewerkt door mdj op 15-12-2015 18:59 Bij twijfel: gebruik beton. |
15-12-2015 19:36:23 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Een normale dienstregeling kent een ingelegde snelheid en een inhaalsnelheid. Dat zal voor de ICB bijvoorbeeld 130 (140) zijn. Onder normale omstandigheden rij je dan 130, bij vertraging 140. Verder kan je er natuurlijk een wetenschappelijke exercitie van maken danwel veronderstellen dat een machinist achterlijk is, maar er is ook nog zoiets als vakmanschap. Bij een minuut vertraging ga je dus geen inhaalsnelheid raggen net zolang tot je voor de rooie loopt... Verder was het inderdaad altijd gebruikelijk dat je bij alle dienstregelingspunten een doorkomsttijd hebt (als ijkpunt dus). Verder lijkt het me nogal logisch dat een sein geen verplichting is om een bepaalde snelheid te moeten rijden. |
15-12-2015 19:44:36 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Op Gpda-Wp/Wp-Gpda na zit 140 er nergens in wat betreft het traject Asd-Bh/Bh-Asd, helaas overal slechts 130, wat dan ook gewoon gereden wordt ongeacht of je nou -3 of +3 hebt. Het heette immers niet voor niets 'Hispeed' voorheen. %02% Laatst bewerkt door Frontier op 15-12-2015 19:45 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
15-12-2015 20:13:08 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Nou vandaag voor het eerst de 14800 meegemaakt. Ik vertrok vanochtend om 7.52 met de 14814, maar die was al afgeladen vol op Driehuis ondanks dat de trein door 5 bakken SGM gereden wordt. Vanaf Alkmaar en alles wat daarboven ligt is het voordeliger om via de Zaanlijn richting Amsterdam Sloterdijk en Haarlem te gaan. Alle passagiers van Heiloo en Castricum richting Haarlem gaan met de 14800. SGM 3+2 heeft minder capaciteit tweede klas dan een DDZ en dus kon ik vanochtend staan. Klasgenoten die vroeger of later waren hadden hier ook last van. Broek53 deed voorkomen alsof dit beleid puur commercie was. Kan hij of iemand anders mij uitleggen waarom er SGM2+3 de hele dag gekoppeld rijden? Of bedoelt hij dat het schrappen van de 3400 geld oplevert? |
15-12-2015 20:29:02 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteDaarom zei ik ook theoretische snelheid.. |
15-12-2015 20:59:45 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Wat ik opvallend vind is dat ik nog niemand heb gehoord over de nieuwe tijden van de 5200 serie, en dan met name van Tbu richting Ehv. Deze vertrekt in Tb voortaan vóór de 3600 (ri. Zl) in plaats van erna. Hierdoor is de reistijd van bijv. Bd naar Ot ruim 10 minuten langer geworden. (was 22 minuten, nu 33, en ben je nu op de 13600 aangewezen tussen Bd en Tb) Wil je vanuit Rsd/Etn naar bijvoorbeeld Ot, Btl, Bet of Ehs, dan ben je al bijna een half uur langer onderweg. Reizigers die de 1900 richting Vl nemen zijn er nu 7 minuten op vooruit gegaan (van 24 naar 17 minuten overstappen) maar het kan toch niet als positief worden beschouwd dat reizigers uit de 3600 nu van 3 minuten naar 27 minuten overstaptijd zijn gegaan... Laatst bewerkt door VIRMm1 op 15-12-2015 21:00 |
15-12-2015 21:00:45 | ||
---|---|---|
Mat64Rens
![]() |
@Daan1, de 14814 reed met SGM 3 hoor? |
15-12-2015 21:07:25 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Quote Daar zijn wel degelijk klachten over op het NS Forum. Dit heeft trouwens ook een nadelig effect voor reizigers op de 800.. De overstap in Ehv is zo kort en de 1900 heeft vaak 2 minuten vertraging, waardoor de overstap vaak niet haalbaar is. Idem voor de terugweg. Een reis vanaf Dordrecht/Breda naar Maastricht (en terug) kan voortaan dus ook met een halfuur langer bestempeld worden, of je moet geluk hebben.. Laatst bewerkt door jordy94 op 15-12-2015 21:09 |
15-12-2015 21:12:33 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote Tja, het levert wel mooie goederenpaden op. |
15-12-2015 21:22:06 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote Toch niet: http://ovtijden.com/arnu/rl/14814/2015-12-15T07:52:00+0100/ |
15-12-2015 21:24:37 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Heel mooi die goederenpaden, maar zo jaag je mensen dus echt de trein uit... Wat overigens ook merkwaardig is is dat er over deze (toch wel ingrijpende verandering) nergens gecommuniceerd is. Hoor uit mijn omgeving veel verhalen van mensen die niet op de hoogte waren van deze wijziging. Een nieuwe dienstregeling is veelal bekend, en dan ga je uit van een verschuiving van een paar minuten. Maar een verschuiving van een half uur is nogal wat. |
15-12-2015 22:15:37 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Quote2942+2124 vandaag. Maar verder niet relevant voor dit topic. |
15-12-2015 23:11:59 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Waardoor je bij -3 uiteindelijk dus ergens 3 minuten voor een sein staat te picknicken en heel de trein het idee heeft dat ze wortel te staan schieten... En weg is je Hispeed beleving... ![]() |
15-12-2015 23:37:31 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Nee nee, want sporadisch zijn er nog gemotiveerde treindienstleiders die mee denken en indien nodig spoorwijzigingen doorvoeren zodat je voor op schema binnen kunt komen, zoals in het geval van Deventer bijvoorbeeld. Dus alleen daarom al is het de moeite waard om hoe dan ook zo ver mogelijk in de min te rijden. Veel reizigers zitten niet voor de lol in de trein, dus iedere minuut minder is er eentje, en tadaaa: daar is je Hispeed beleving. ![]() Maar we dwalen af... ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
15-12-2015 23:46:05 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Je bedoeld een TRDL die jou te vroege trein dan veilig zet op het moment waarop een andere trein hoort binnen te komen waardoor die daarna vertraagd is ![]() Maar inderdaad, we dwalen af ![]() |
16-12-2015 00:29:07 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteHet heeft zeker niet in de communicatie van NS naar buiten toe gestaan, bijvoorbeeld op ns.nl. Ik vraag mij zelfs af of het wel in de adviesaanvraag gestaan heeft. |
16-12-2015 01:05:39 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Die gewijzigde tijden hebben nog een ander negatief effect:De kering in Tbu is nu slechts 6 minuten,wat betekent dat bij vertraging er eerder in Tb wordt gekeerd.Dit is al een paar keer gebeurd sinds zondag. Wat betreft die goederenpaden,dat was ook altijd behoorlijk krap in Tb met de 5200 en de 1900 in 9 minuten en daartussen nog een goederen.Vooral de 1900 had hier nogal eens last van.Blijkbaar hoopt men nu dat door het verleggen van de 5200,de goederentreinen meer ruimte hebben en ook de 1900 dan minder in de weg zitten |
16-12-2015 01:26:17 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Zou men gedacht hebben 'kort keren in Hnk is zo'n doorslaand succes met de 3300, dat kunnen we elders ook toepassen!' ? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
16-12-2015 09:15:20 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Nou, de 1900 heeft vandaag wederom lichte vertragingen, een paar minuten lijkt niets, maar als je naar Maastricht wilt heb je 2 min overstap in Eindhoven en dat haal je met lichte vertraging niet.. Volgens NS kunnen treinen niet wachten, dus helaas. Jij wacht maar 30 minuten. Dit is wel de slechtste 'verbetering' van de nieuwe dienstregeling denk ik.. Laatst bewerkt door jordy94 op 16-12-2015 09:17 |
16-12-2015 09:35:03 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Volgens mij is het 'slechts' 20 min, je kan altijd IC Heerlen pakken en in Sittard overstappen op de sprinter. inb4 dat gemopper dat de overstap Sittard ook vaak mis gaat |
16-12-2015 09:46:00 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote En zelfs met een Hondekop IV, net te lang voor het perron! Moet je nu eens om komen |
16-12-2015 12:08:10 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Quote Tja, dat is toch ook niets. Ze hadden er beter onderzoek naar moeten doen.. 2 partijen hebben extra reistijd gekregen door de 5200 voor de 3600 te gooien.. Was andersom nou echt zo'n ramp? Laten ze nu ook nog eens met DDZ-4 rijden, dat is toch ook waardeloos (lees overkill) als reizigers (vanuit Roosendaal) voortaan met de 1900 meekunnen naar Eindhoven.. Laatst bewerkt door jordy94 op 16-12-2015 12:09 |
16-12-2015 12:46:44 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
QuoteDat heeft het dan ook niet. Op het NS-forum is te lezen dat het te maken heeft met goederenpaden en dat men druk aan het bedenken was of het nodig was om de reizigers over deze wijziging te informeren. Tevens wordt er beweerd dat NS zich blijft inzetten voor herstel van de overstap. Heeft iemand de overbelastverklaring al gezien? Reiziger met hoofdletter R...... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
16-12-2015 14:21:00 | ||
---|---|---|
bart
![]() |
Nog iets opmerkelijks: trein 1597 stopt sinds de nieuwe drgl klaarblijkelijk niet meer in Obdam....? (maar wordt er qua reistijd niet sneller op?!) Laatst bewerkt door bart op 16-12-2015 14:25 |
16-12-2015 23:01:13 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Die verschuiving van de 5200 heeft natuurlijk wel behoorlijke voordelen voor de reizigers van de uni in Tilburg naar Den Bosch, maar vooral ook Oss en Nijmegen. |
17-12-2015 10:09:21 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Naar Den Bosch valt het wel mee (daar rijdt de 13600 immers al), maar ook voor reizigers vanuit Gz en Tbr naar alle stations tussen Ot en Ehv is het een forse verbetering. Ipv 20 minuten wachten in Tb (of omreizen via Ht) is het nu een mooie koffie-overstap in Tb geworden. Of Tbu, maar daar is de koffie verder weg. Laatst bewerkt door moderator op 17-12-2015 20:56, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
17-12-2015 10:20:54 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Wat ik trouwens nog niet echt duidelijk heb zien terugkomen in deze thread is dat de IC Direct (900 en 1000) nu al 4 x per uur rijdt tussen Asd en Rtd. In eerste instantie was de bedoeling volgens mij om dat per drgl 2017 te doen? |
17-12-2015 15:07:29 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
In eerste instantie wel ja, maar die planning was begin dit jaar al aangepast. http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/intercity_direct_vanaf_2016_ieder_kwartier-146731 |
17-12-2015 15:59:07 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteDeze zit 4x per uur in de dienstregeling ja. De praktijk is vaak van andere orde met relatief vaak uitval van treinen. |
17-12-2015 16:46:51 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Was enkele pagina's terug overigens al besproken, alleen was toen nog de vraag of het in dagplan teruggedraaid zou worden omdat de NS er geen officiële mededeling over heeft gedaan, aangezien men het altijd over in de loop van 2016 heeft gehad en er weinig aandacht aan heeft geschonken dat het per 13 december 2015 al zou gaan. Ondanks dat zaten er toch de nodige reizigers in de 1050 net, een van die ritten die stilzwijgend toegevoegd is deze dienstregeling. Al had een solo ICM-III ook gepast hier. Overigens voor liefhebbers van lijstjes, de diensten zijn er inmiddels, lijstjes zullen dus spoedig volgen! Laatst bewerkt door michaben op 17-12-2015 16:47 |
17-12-2015 16:48:46 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Het is niet zo beroerd meer als het was hoor. Uitval deze week: 13 dec: 900: 0x 1000: 0x (1x omgeleid) 14 dec: 900: 6x 1000: 6x (1x omgeleid) 15 dec: 900: 5x 1000: 15x (1076 als 900 gerekend) 16 dec: 900: 7x 1000: 3x 17 dec(tot nu toe): 900: 0x 1000: 3x Alleen dinsdag waren er echt problemen waardoor de 1000 veel uitviel. De meeste dagen valt ie niet veel vaker uit dan de 900. Zo erg als de oude 1011/1014 en 1053/1056 met wisselloc is het al lang niet meer. |
17-12-2015 18:54:42 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Nou die van maandag kloppen zo ie zo niet toen stond er zo ie zo een 1000 serie stuk bij Hfd met een 900 er vlak achter die vervolgens omgeleid is via Gv en niet veel later een Kapotte trein bij Bd . Waardoor er zeker tot 3 a 4 uur s'middags geen 900 Bd gehaald heeft dus die cijfertjes neem ik met een korrel zout ![]() MCN ASD |
17-12-2015 19:03:36 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Als ie vertrokken is, is de trein niet uitgevallen.![]() Laatst bewerkt door bart84 op 17-12-2015 19:04 Mvg. Bart |
17-12-2015 19:31:20 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
We dwalen wat af van het topic, maar het gaat er toch om of de reiziger volgens zijn plan de bestemming heeft bereikt? Dan pas kun je zeggen dat de verbinding al of niet betrouwbaar is: de enige goede, klantgerichte maatstaf. |
17-12-2015 19:35:00 | ||
---|---|---|
oranjebank
![]() |
Klopt y dat de 7600 met DDAR hoort te rijden en 56/5400 allen met DDZ of is t nu een losgeslagen boeltje qua DDZ en DDAR?%08% En super dat er nog even Plan V rijdt!!! Hard nodig zijn ze. %02% |
17-12-2015 19:41:37 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
DDAR zit in de 4400/9600 (gemixt met DDZ), 7000 en 7600 (in het weekend gemixt met SGM). Plus twee logistieke ritten in de 3015 op zaterdagochtend en de 6894 op zondagavond. DDZ is te vinden in de 1500/14500 (mix met VIRM en ICM), 3600 (in het weekend mix met VIRM), 4400 (mix met DDAR), 5200, 5400, 5500 (op zondag mix met SLT), 5600 (zondagavond ook mix SLT) en 8800 (mix met VIRM, enkele ritten keren in de 2000). Plus een uitstapje in de 5788 op vrijdag. Uit de 1900 is DDZ geheel weg, deze is integraal ICM geworden. Laatst bewerkt door michaben op 17-12-2015 19:54 |
17-12-2015 20:30:15 | ||
---|---|---|
mvboetzela
![]() |
Ik heb inderdaad deze week met verbazing de DDZ in de 5500 aanschouwd, waar al jaren SGM-3 en SLT-4 solo de norm is. Zijn er dit jaar zoveel extra reizigers die de hele dag van Baarn naar Soest reizen? |
17-12-2015 20:56:54 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Nee, men moest per se SGM inzetten in de 14800, wat hier dus een gevolg van is (vrijmaken van treinstellen). |
17-12-2015 21:11:32 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Ik neem aan dat zulke dingen wel gewijzigd worden, want dat slaat natuurlijk nergens op.. Materieel inzetten op plaatsen waar het niet nodig.. |
17-12-2015 21:35:21 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Ja, maak dat de planners op de kantoren in Ut ook even wijs a.u.b. ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
17-12-2015 21:50:39 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
De planners moeten soms ondoorgrondelijke orders volgen van managers die zulke besluiten nemen. |
17-12-2015 22:02:28 | ||
---|---|---|
Joey666
![]() |
Mischien wonen er een paar in Baarn of Soest. Lekker lux in een ddz met Internet reizen met een eigen vierzitter terwijl elders in de land waar mensen als sardientjes in blik reizen. Laatst bewerkt door moderator op 18-12-2015 05:10, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
17-12-2015 22:11:49 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
En hetzelfde geldt voor de 7000, daar rijdt DD-AR nu ook in diensten die voorheen met solo SGM-3 gereden werden (ook in de spitsen) Als je dan al krap in je materieel zit, zet het dan in elk geval daar in waar het het meest efficiënt is |
17-12-2015 22:17:33 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat men de voorkeur geeft aan SGM is prima, maar dan wel SGM van voldoende lengte zoals in de 4000 en 5800 waar vrijwel alles gekoppeld rijdt in de spits. Ik krijg de indruk dat de NS richting een meer uniforme materieelinzet per treinserie wil. Dat is een goed streven, maar daar heeft men momenteel onvoldoende sprintermaterieel voor beschikbaar. Er zijn gewoon te weinig series waar DDZ of DDAR integraal een goede maat voor is. Of het is voor enkele spitsritten te krap (wat bij de 14800 het geval zal zijn vermoed ik sinds er reizigers van de 3400 nu op de 14800 aangewezen zijn), of het is juist te ruim voor ritten die buiten de piek van de spits vallen (wat in de 7000 veel het geval zal zijn vermoed ik). Voor een optimale materieelinzet zal men, tot er voldoende sprintermaterieel is, af moeten stappen van de wens een materieelsoort per serie te hanteren. Bijvoorbeeld door in de 14800 de drukste ritten met SGM6 of SGM7 te rijden, en de minder drukke ritten met DDZ4. In de 4000 zou men hetzelfde kunnen doen, enkele treinen hier zijn te druk voor solo DDZ, maar in andere ritten kan het wel. |
17-12-2015 22:26:29 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Ja, wat dat betreft past DDZ in de 5500 wel in het rijtje van onder andere DDM-1 in de spits naar Rhn en een spitstrein Bd-Ut v.v. (voor de geschiedeniskenners onder ons %08%) 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
17-12-2015 22:56:43 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zeker, maar om te voorkomen dat er hier een broodje aap belegd wordt waar we bij zitten: het is niet zo. |
17-12-2015 23:10:43 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
%08% Terug naar de serieuze zaken dan maar: Is er ergens een overzicht beschikbaar hoeveel zit - én staanplaatsen iedere materieelsoort heeft? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
17-12-2015 23:32:22 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat staat in het algemeen 'gewoon' op wikipedia. |
![]() |
advertentie |
17-12-2015 23:34:15 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Zitplaatsen wel ja, informatie over het aantal staanplaatsen kan ik nergens vinden tot op heden, vandaar dan ook de vraagstelling. ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
17-12-2015 23:35:48 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Heb bij VIRM en SLT gekeken, daar staan de staanplaatsen gewoon bij. |
17-12-2015 23:40:09 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Correct, bij al het overige materieel echter niet. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
17-12-2015 23:59:21 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
SGM-3 in de spits was te weinig. Meestal reden bepaalde spitstreinen met SGM-5, al vermoed ik dat in de daluren een slt-4 prima voldaan had. DD-AR is zo te lezen op andere trajecten harder nodig dan de 7000, al is deze al behoorlijk vaak uitgevallen of opgevangen door een Mat ' 64, ICM of VIRM. Laatst bewerkt door wouterder op 18-12-2015 00:00 |
18-12-2015 00:06:18 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Alleen al vanwege de uitval zou DD-AR in de 14800 (en doe dan meteen ook de 5400) handig(er) zijn, aangezien men in Amr en op de Wgm nog wel eens wat defecten wil kunnen verhelpen. ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
18-12-2015 16:32:16 | ||
---|---|---|
funtrucker
![]() |
Quote Staat toch in dat lijstje? 6*900 6*1000 (1 omgeleid)? Lijst start met zondag. ![]() |
20-12-2015 18:16:59 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ik zat te kijken naar de inzet van SGM in de nieuwe dienstregeling, ik tel zo snel 51 composities in de ochtendspits, waarvan 24 solo, 25 duo's en 2 trio's. Vanwege het verbod op solo tweetjes hebben alle composities dus minstens een drietje, en er zijn er enkele met twee drietjes. Dat haalt men toch nooit in de praktijk? In de 9700 had men de tweede dag van de nieuwe dienstregeling al last van beperkingen in de materieelinzet, en in andere series moest er regelmatig SLT invallen. |
22-12-2015 16:40:22 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Weet niet of dit het beste topic is maar de maatregelen tegen volle treinen zijn bekend: http://nieuws.ns.nl/ns-neemt-extra-maatregelen-tegen-te-drukke-treinen/ SLT6 krijgt wat minder eerste klasse... Laatst bewerkt door martijn op 22-12-2015 16:47 |
22-12-2015 16:45:59 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteEr zitten 58 drietjes in de omloop en 24 tweetjes. |
22-12-2015 16:48:22 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Of naar "Door betere reisinformatie, ook over de drukte op trajecten, en reisalternatieven te bieden, krijgen reizigers meer regie over hun reis." %04% |
22-12-2015 16:50:39 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De discussie over declasseren 1e klas lijkt me iets voor https://somda.nl/forum/17207/Materieeltekorten+bij+NS/ Eventuele tussentijdse wijzigingen in de materieelinzet past wel hier natuurlijk. |
23-12-2015 18:15:42 | ||
---|---|---|
MCNAlkmaar
|
De nieuwe vertrekstaten staan ook weer online, zo ook die van Zaandam richting Alkmaar: http://www.ns.nl/vertrekstaten/zd2.pdf Nu was het toch zo dat de stations Koog Bloemwijk en Koog Zaandijk andere namen zouden krijgen maar op de vertrekstaat staat nog vrolijk de oude meuk! De groeten uit Schagen |
23-12-2015 18:27:48 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Dat dacht ik ook, deze namen zijn alleen intern bekend gemaakt. Zal dus later zijn teruggedraaid. |
23-12-2015 18:28:03 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Nee, het was zo dat de gemeente kort geleden besloten heeft dat ze een naamswijzigingen willen. Maar dat was niet op tijd voor drgl 2016. Nog een jaartje wachten dus. |
24-12-2015 22:36:46 | ||
---|---|---|
FourRoses
![]() |
Trein 568 rijdt overigens nog steeds 11 minuten eerder uit Gn (18.05 ipv 18.16). Dit terwijl de containertrein uit Vdm al geruime tijd niet meer rijdt. Volgens mij was trein 568 vervroegd om de containertrein ruimte te geven omdat de passeermogelijkheid bij Hgv bepekt is (lengte). |
24-12-2015 22:48:41 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Het goederenpad zal er nog wel liggen. Zie het voordeel er maar van in: de sprinter stations hebben een extra trein. Mvg. Bart |
24-12-2015 23:15:26 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Ging het niet om de ketel-trein Rd/On-Kfh? Die zie/zag ik altijd trouw rond 19.05 door Mp komen. Neem aan dat de 568 daarom eerder uit Gm moet, zodat die trein in On er achter in kan voegen. Weet niet of die goederentrein daar deze Drgl nog steeds rijdt. |
25-12-2015 00:39:10 | ||
---|---|---|
FourRoses
![]() |
Volgens de DB Schenker reisplanner vertrekt de goederentrein uit On om 18.04, 10 min eerder dan voorheen en dus net achter de stopper Gn-Zl. In de 568 kan je een kanon afschieten, omdat hij in Gn nergens op aansluit. Tenzij men in Vdm weer staat te popelen om met containertreinen te rijden die je niet kan passeren door de lengte, al kan ik me dat haast niet voorstellen. |
25-12-2015 01:50:02 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Door het één minuut eerder vertrekken van 800 Ut-Ht, geeft de reisplanner geen overstap meer van 8800 op 800 terwijl die in de treinen nog wel aan wordt gegeven. Ondanks de symmetrie in de drgl wordt de overstap 800 (uit Ht) op 8800 wél in de reisplanner getoond. |
25-12-2015 14:50:19 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Is niemend opgevallen dat in week 51 (14 december-18 december) er gekoppelde stellen SGM reed in de s17600. Dat lijkt mij ook niet nodig, want voorheen reed deze met enkele stellen. En het SGM-drietje dat in de s7500 rijdt, mag ook wel vervangen worden door een SGM-tweetje (dat rijverbod van SGM-2 geldt alleen in de herfst). |
25-12-2015 14:54:17 | ||
---|---|---|
Jrodenhuis
![]() |
In Bd keert de ICd op sp. 7 i.p.v. 8, voorlopig dus geen doorgaande treinen meer over sp. 7. Dit om slijtage aan sporen 7 en 8 gelijk aan elkaar op te laten lopen aldus een rangeerder op Bd. Laatst bewerkt door Jrodenhuis op 25-12-2015 14:55 |
25-12-2015 15:10:46 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Quote Rijverbod SGM-2 geldt tot 8 februari (einde wijzigingsblad). |
25-12-2015 16:15:00 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Quote Dat eerste was mij wel opgevallen, ja. |
26-12-2015 13:14:36 | ||
---|---|---|
Jrodenhuis
![]() |
Quote En de wisselloc keert tegenwoordig op tailtrackspoor 853 om vanaf daar naar de westkant van Bd te rijden en weer te keren op ik geloof spoor BC. Deze variant kende ik nog niet ![]() |
26-12-2015 13:33:10 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Waarbij dat verhaal van slijtage natuurlijk flauwekul is. |
29-12-2015 16:03:43 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
QuoteDBS 61300 vertrekt om 18:13 te On en komt om 19:05 door te Mpa. |
30-12-2015 13:29:43 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Dat gebeurt inmiddels ook al niet meer de loc blijft gewoon achter de stam staan totdat die vertrokken is en gaat dan weer keurig naar spoor BC ![]() MCN ASD |
30-12-2015 13:44:07 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat zal niet planmatig zijn dan, want dat mag niet van de plannormen. In de nieuwe dienstregeling is de rijtijd Rtd-Bd namelijk een minuut ingekort én het vertrek te Rtd een minuut vervroegd, hierdoor is er nog maar 5 minuten over tussen vertrek en aankomst te Bd (was 8 minuten). Dat is toch iets te krap om een locomotief af te rangeren binnen de plannormen. Laatst bewerkt door michaben op 30-12-2015 13:44 |
30-12-2015 14:11:47 | ||
---|---|---|
ERTMS
![]() |
Quote In de app NSgids staat alles er gedetailleerd in, zitplaatsen, stelnummers etc. Anders kan je indd gewoon op wikipedia kijken. Laatst bewerkt door moderator op 01-01-2016 18:11, reden: quote toegevoegd |
30-12-2015 14:16:54 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteWellicht is de technische tijd berekend van die bewegingen, want dan mag je wel afwijken van de standaard plannormen. |
04-01-2016 18:05:49 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ik merkte naar aanleiding van een discussie in het OD onderwerp van vandaag dat ik deze nog niet had geupload: http://nsdr.bemined.nl/2016-1/ Dit is aanvulling op http://nsdr.bemined.nl/2016/ welke het jaarplan bevatte, in de nieuwe versie is ook het eerste wijzigingsblad van 13 december verwerkt waarin toch nog enkele kleine wijzigingen doorgevoerd zijn ten opzichte van de in eerste instantie gepubliceerde dienstregeling. Ook zijn LM ritten en materieelinzet toegevoegd. Een wijziging die opviel waarover hier eerder discussie was is het schrappen van de 20591 op vrijdag, deze rijdt nu toch als 591 van Rtd naar Gn door ipv als 591 van Rtd naar Zl en dan als 20591 van Zl naar Gn. Laatst bewerkt door michaben op 04-01-2016 18:06 |
04-01-2016 18:32:28 | ||
---|---|---|
Sietse
![]() |
Dank voor de lijsten, erg handig altijd. |
04-01-2016 21:33:46 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Mijn lijstjes staan ook weer online: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2016.htm |
05-01-2016 00:15:28 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Quote 4020 is toch gepland met SGM7, of is dit de keren dat het zo was, via Dagplan geregeld ? |
05-01-2016 07:24:42 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
In de jaardienst (wbl december dus) is 4020 SGM5 en dus moeten versterkingen in Dagplan geregeld zijn. |
08-01-2016 16:35:16 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
"Volgens berekeningen van Rover zou de trein van 3 bakken naar minstens 5 bakken verlengd kunnen worden. Uiteindelijk ging NS overstag en is gaan testen met het zicht op de seinen. Met een positief resultaat: vanaf 11 januari worden de sprinters Nijmegen – Den Bosch verlengd naar 6 bakken." Lees verder: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_neemt_maatregelen_tegen_volle_treinen_nijmegen_-_den_bosch-147389 Dus DDAR gaat weer weg in de 4400.. Want die kunnen lastig verlengen naar 6 bakken %02% |
08-01-2016 16:40:25 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Dat lijkt me een voorbarige conclusie: (voorlopig) alleen de omloop van de drukste trein gaat naar SGM6. |
08-01-2016 17:09:46 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
In het overzicht van nuttige perronlengtes van november 2015 is Nm4b al aangepast van 154 naar 157 meter wat even lang is als SGM6, dus waarom de NS daar nu pas mee komt? Of is men gewoon laat met naar buiten brengen hiervan? |
08-01-2016 22:19:24 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Tussen de seinen is 4b (-DDZ6-) + ca 21 meter uitgeteld op de stoeptegels. |
09-01-2016 15:46:15 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
Voor de terugkeer van het DD-AR reden ook al veel treinen tijdens de spitsuren in de 4400/9600 met 6 bakken Plan V. Aankomst spoor te Nm was toen ook al 4b. Dus vraag ik me af wat hier nou daadwerkelijk veranderd is dat dit nu helemaal onderzocht moest worden. Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg. |
09-01-2016 16:10:56 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Oorspronkelijk was de nuttige perronlengte van Nm4b richting Ht ook 167 meter, en allen richting Ah was de nuttige lengte slechts 152. Medio 2015 heeft men blijkbaar besloten deze gelijk te trekken in beide richtingen voor dit spoor (mogelijk vanwege het keren zodat in beide richtingen het sein zichtbaar is?), en werd de lengte van spoor 4b in beide richtingen op 154 meter vastgesteld. Dat is nu dus verruimd naar 157 meter en dan past het weer net. Laatst bewerkt door michaben op 09-01-2016 16:11 |
10-01-2016 12:47:57 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Nou ja, de enige spitstreinen die met drie bakken rijden/reden waren volgens mij de stammetjes DD-AR, en ik kan me voorstellen dat je er daar geen twee van langs het perron krijgt. |
11-01-2016 07:19:02 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Ik weet niet welke zes bakken de NS had willen inzetten, maar de sprinter waar Rover over spreekt is de 4423 en is van DDAR-3 naar vandaag 2x Plan V. Ik betwijfel of dit een verbetering is. Bron: rijdendetrein Laatst bewerkt door stefanvw14 op 11-01-2016 07:24 |
11-01-2016 07:25:08 | ||
---|---|---|
ov_wijzer
![]() |
Het zijn er 3 volgens ovzoeker, de 446+463+443. |
11-01-2016 07:33:31 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Vreemd dat rijdendetrein en ovtijden er maar 2 toont. |
11-01-2016 07:56:47 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Bij Plan V willen er nogal eens stellen niet doorkomen, ´tis niet één bepaald stel wat daar last van heeft. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): Dienstregeling 2016 |
![]() |