Itai Birger, directeur sociale veiligheid bij NS: “Onze medewerkers Veiligheid & Service hebben steeds vaker te maken met geweld en letsel. Dat staat op gespannen voet met de middelen en bevoegdheden waarover zij beschikken om het werk goed uit te voeren. We hebben al veel maatregelen genomen en blijven nieuwe maatregelen nemen om de veiligheid van onze collega’s te verbeteren. Daarbij moeten we alle middelen toetsen die daaraan kunnen bijdragen. Tegelijk is het confronterend dat wij als treinbedrijf genoodzaakt zijn om nu ook de wapenstok te onderzoeken.”Tot nu toe is NS altijd terughoudend geweest over de inzet van een wapenstok. V&S-collega's denken er verschillend over of een wapenstok bij hun werk hoort.Toekenning aanvraagJustis van het ministerie van Justitie en Veiligheid bepaalt of de aanvraag wordt toegekend. De wettelijke beslistermijn op een aanvraag bedraagt 13 weken. Bij positief besluit wordt de proef begeleid en geëvalueerd door een extern onderzoeksbureau. De exacte opzet van de proef wordt nog nader bepaald en in overleg met het onderzoeksbureau en andere betrokken partijen. Geweldbevoegde boa's Bij NS werken op dit moment 680 medewerkers Veiligheid en Service. Deze Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s, geweld bevoegd) werken op het station en in treinen. Zij mogen verdachten aanhouden, iemands identiteit controleren, processenverbaal opmaken en boetes uitschrijven. Ook zijn ze bevoegd om geweld en handboeien te gebruiken. V&S-medewerkers dragen een veiligheidsvest en -handschoenen en een bodycam. Maatregelen Naast een proef met een wapenstok neemt NS maatregelen om de veiligheid te verbeteren, zoals gerichte veiligheidsacties om een norm te stellen, datagedreven inzet van veiligheidspersoneel, (permanente) ingangscontroles op stations, modernisering van opleidingen en NS werft hard door om over meer Veiligheid & Service-medewerkers te beschikken. Ook wil NS dat medewerkers Veiligheid en Service meer bevoegdheden krijgen, waaronder toegang tot het Rijbewijsregister en andere (politie)systemen zodat ze zelfstandig, zonder politieassistentie, de identiteit van een reiziger kunnen vaststellen.