08-08-2016 10:03:42 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Correct. |
08-08-2016 12:49:06 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Ja uiteraard. Maar er staat in het artikel: "ProRail gaat aan Nederlandse zijde van het spoortraject aanpassingen uitvoeren aan het beveiligingssysteem. Aan Duitse zijde gebeurt hetzelfde door DB Netz." Nu ligt Weener een heel eind in Duitsland, dus daar zal DB Netz aan de slag gaan. Mijn vraag is dus wat Prorail dan in Nederland moet doen. Voor Prorail maakt het toch niet uit of een trein die de grens over gaat, in Weener of in Leer eindigt? Of is de inrijder van Nsch nu gekoppeld aan een sein in Leer en is de afstand van Nsch tot 'Leer-aansluiting' één blok, zodat er nu een koppeling moet komen tussen de nieuwe 'uitrijder' van Weener en de inrijder van Nsch? |
08-08-2016 12:54:28 | ||
---|---|---|
slifor2
![]() |
Volgens mij is Nieuweschans-Irrehofen inderdaad 1 blok... |
08-08-2016 13:07:55 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Ihrhove bedoel je Floris ![]() Laatst bewerkt door rolandrail op 08-08-2016 13:08 |
![]() |
advertentie |
08-08-2016 21:06:20 | ||
---|---|---|
spekmj
![]() |
In Weener zijn geen wissels voor zover ik weet. Tenminste, er ligt nog wel wat oud (en overwoekerd) goederenspoor maar er zijn geen wissels die worden bediend. Misschien dat het spoor naar Weener vanuit Groningen bediend gaat worden omdat dat niet mogelijk is vanuit Leer nu de brug eruit ligt? |
08-08-2016 21:23:35 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Zoals al eerder vermeld, de sectie Nieuweschans-Ihrhove één blok, daar kun je dus niet (beveiligd) in keren. Er komt dus een seintechnische keervoorziening (blok word dus opgesplitst), of de Duitsers dat blijven besturen of de Nederlanders is mij verder niet bekend. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
08-08-2016 21:40:33 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Er zijn genoeg beveiligingen waarbij je best in een blok kan keren. Belangrijk punt is echter of het keer punt binnen de aankondiging van een overweg ligt en daar zal je dan wat voor moeten aanpassen. |
08-08-2016 21:42:49 | ||
---|---|---|
mvboetzela
![]() |
Er zijn ook beveiligingen waarbij dat niet kan. Dit zijn de types met een rijrichtingsschakelaar. Die kan pas omgezet worden als het spoor vrij is en zolang die niet is omgezet zijn bijv. overwegen "verkeerd-om" ingeschakeld: met de aankondiging actief achter de overweg ipv ervoor. |
08-08-2016 21:53:23 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteJawel, maar als je keert zonder dat er een sein bediend wordt of op een andere manier de rijrichting gekeerd wordt, is dat tamelijk bloedgevaarlijk. |
08-08-2016 22:15:53 | ||
---|---|---|
FourRoses
![]() |
QuoteAlle wissels die er liggen zijn alleen met de hand te bedienen en inderdaad grotendeels overwoekerd. Er staan nog wel wat gesloten wagons, maar die zijn in gebruik als schuur door de bewoners van het stationsgebouw. Verder hebben de rangeersporen al jarenlang geen enkele functie meer. Het enige perronspoor heeft zowel een inrijdsein als een vertreksein voor beide richtingen. |
09-08-2016 00:54:14 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Dat zijn geen inrijd of vertrekseinen maar een overwegsein type "bü0/1". Deze beveiligen enkel de overweg, niet het baanvak. Het eerstvolgende bloksein vanuit Nederland is het inrijdsein vlak voor Leer. Laatst bewerkt door dlm4yjp op 09-08-2016 01:04 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
09-08-2016 09:34:41 | ||
---|---|---|
Rob...
![]() |
Ik neem toch aan dat je een bediend sein tegenkomt voordat je bij Ihrhove invoegt op de doorgaande lijn? Laatst bewerkt door moderator op 10-08-2016 05:07, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
09-08-2016 12:59:23 | ||
---|---|---|
mvboetzela
![]() |
Jazeker. Dus dat is ook de blokgrens. Irrhove - Bad Nieuweschans. |
10-08-2016 03:20:21 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
excuus, het was al laat, bedoelde inderdaad de inrijder bij Ihrhove (t.h.v. hm 1.2) ipv Leer. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
18-08-2016 09:41:13 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Een nieuwsfeit omtrent de schipper. http://nos.nl/artikel/2126606-schipper-die-duitse-spoorbrug-doorboorde-gaat-vrijuit.html Laatst bewerkt door j.jager op 18-08-2016 09:42 |
18-08-2016 10:21:13 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Vreemd. Er staat dat de schipper had verwacht dat de brug zou openen na drie minuten en gaf daarom vol gas. Ik heb het hele onderzoek niet gelezen, maar als de brugwachter letterlijk heeft gezegd wat er genoemd wordt mag je er als schipper nooit van uit gaan dat de brug na drie minuten open was gegaan. Wat als die trein een storing kreeg en midden op de brug stil was komen te staan? Of de brug wilde niet openen on wat voor reden dan ook? Dat is hetzelfde als dat de TRDL jou als machinist vertelt dat er verderop een auto op de overweg staat, maar dat die, zodra jij met je treintje eraan komt, wel weg is, en dat je daarom maar besluit om vol tractie te geven. En toen stond daar een auto op de overweg... Hoewel ik niet kan beoordelen of het klopt dat er geen sprake was van "grof plichtsverzuim", zoals genoemd wordt, betwijfel ik of de schipper wel juist gehandeld heeft door er maar gewoon van uit te gaan. Laatst bewerkt door AgentX op 18-08-2016 10:28 |
18-08-2016 10:35:24 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Er is wel een verschil: In de treinenwereld is het zeer normaal dat je er nooit vanuit moet gaan dat wat er gezegd wordt ook praktijk zal worden. In de schepenwereld is dat wellicht anders. Daarnaast heb je te maken met de nuancering en preciesheid, in een andere taal kan dat lastig zijn en moet er van twee kanten begrepen worden (Fout bij het communiceren immers). Er staat ook niet dat er geen fouten zijn gemaakt, die zijn immers met de communicatie gemaakt aldus het artikel. Als je niet kan beoordelen dat er geen sprake is van grof plichtsverzuim, doe dat dan ook niet door er toch bedenkingen aan te hangen. Bij twijfel: gebruik beton. |
18-08-2016 10:53:58 | ||
---|---|---|
alle46
![]() |
Ik dacht altijd dat er bij bruggen en sluizen met "stoplichten"wordt gewerkt. Rood zal in zo'n geval betekenen dat er niet opgevaren mag worden. %08% Ik kan mij er niets bij voorstellen dat er niet iemand verkeerd gehandeld heeft, maar ja, wat maakt het uit. De brug is eruit. ![]() |
18-08-2016 15:44:44 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Dat maakt heel veel uit, want zodra er een schuldige is, is er ook iemand die (een deel van) de herstelkosten moet betalen. En dat maakt herstel van de brug een stukje gemakkelijker.![]() |
18-08-2016 17:08:07 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Nee, dat is niet anders. Ik denk dat de kapitein had begrepen dat de brug onmiddelijk na die 3 minuten omhoog zou gaan terwijl de brug volgens mij niet direkt na die 3 minuten omhoog had kunnen gaan. Blijkbaar een duidelijke communicatiestoornis die kwam door een protocolfout. De brugwachter had alleen een tijd moeten geven wanneer de brug open zou gaan, niet wanneer de trein zou passeren. Wat wel een bijkomend probleem is is dat een schip niet zomaar stil blijft liggen. De Eems is een getijderivier en een schip van dat formaat heeft last van de wind. Je wil dus zo snel mogelijk verder, want voorwaartse snelheid (t.o.v. het water) geeft controle over je schip. Het was ook nog eens afgaand water dus kom je sowieso al sneller op de brug af als gebruikelijk. Achteruitvarend is een schip vrijwel onbestuurbaar en loop je het grote risico dat een schip van dergelijk formaat dwars op de rivier komt te liggen en vast loopt. Laatst bewerkt door mdeen op 18-08-2016 17:09 |
18-08-2016 17:46:46 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Allemaal leuk en wel, maar als ik dat zo lees is het een groot wonder dat er niet dagelijks tientallen schepen tegen een brug varen%03% Juist áls je als ervaren schipper weet dat het allemaal zo lastig is, mag je geen enkel risico nemen. |
18-08-2016 22:04:53 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Dat gebeurd vaak genoeg, zo zijn de stevinsluizen paar maanden terug, 1 dag na de grote renovatie aan gort gevaren. Zulke incidenten gebeuren nou eenmaal snel met schepen omdat ze simpelweg een remweg hebben die 20x zo lang is als een trein... (grootste schepen hebben een remweg van soms bijna 10 kilometer%05%). Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
19-08-2016 10:57:41 | ||
---|---|---|
nathanvos2
![]() |
En wat dacht je van de oude spoorbrug over de Ijssel bij Zl. Hoe vaak daar wel niet schepen tegen aan gevaren zijn. Hoe vaak je wel niet in de krant las dat het treinverkeer plat lag vanwege dat er een schip tegen aan gevaren is. Bij de spoorbrug bij Zl is zelfs al eens een contragewicht naar beneden gekomen. |
19-08-2016 11:58:19 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Maar juist daarom zou je toch verwachten dat de schipper wel wat voorzichter zou zijn? |
19-08-2016 12:02:44 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Tja, wat kan er gebeuren als je chauffeur bent van een hoge vrachtwagen of mobiele kraan? Juist, precies dat. Een moment van onachtzaamheid en dat overkomt ons allen, weliswaar meestal met geringe gevolgen. |
19-08-2016 12:28:32 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Je hoefde de brugwachter en scheepvaartregelaar van de Hembrug kort tevoren ook niet te vragen even dicht te blijven vanwege een vertraagde trein als er een schip van enige omvang uit IJmuiden onderweg was en op een geplande brugopening aan het koersen was. "We willen nog langer mee dan vandaag" was dan het antwoord![]() |
19-08-2016 20:56:22 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Misschien had de brugwachter dan wel in overleg met de treindienstleider de brug moeten openen voordat de trein door zou komen? |
20-08-2016 15:36:58 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
als de trein op tijd is en de rijweg is ingesteld, kun je de brug niet openen. Doe je dat wel, dan ligt de trein op de bodem... In het artikel las ik dat de brugwachter meldde dat er over drie minuten een trein moest passeren, dan kun je er dus van uitgaan dat de rijweg al ingesteld is. |
21-08-2016 01:41:31 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik ga er toch vanuit dat als de brug open is, je geen rijweg kunt instellen en omgekeerd dat als de rijweg ingesteld is, je de brug niet meer kan openen... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
21-08-2016 11:29:04 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Een rijweg kan toch ingetrokken worden? |
21-08-2016 11:38:44 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Als dat volgens de juiste methode/procedure gedaan is. Bijvoorbeeld contact met de mcn van de betreffende trein, etc. Mvg. Bart |
21-08-2016 12:04:49 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dan blijft die eerst alsnog 3 minuten vergrendeld liggen al voren je wat kunt. |
21-08-2016 12:05:48 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
QuoteDie brugwachter had geen enkele reden om te vermoeden dat dat wel eens nodig kon zijn, die wist immers niet dat dat schip al vaart aan het maken was. Even afgezien van de vraag of alle communicatie (die met het schip) en alle handelingen volgens de (juiste) protocollen zijn gegaan, als die al bestaan. Laatst bewerkt door nohab op 21-08-2016 12:07 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
22-08-2016 10:54:16 | ||
---|---|---|
nathanvos2
![]() |
Om nog even aan te haken op de reactie van Thom. Ik ben net een artikel in de railmagazine tegengekomen (nr. 285 juli 2011) over de beide spoorbruggen over de Ijssel bij Zl. Hoe het precies zit met de verkeersleiding in Zl later zit weet ik niet maar om de oude brug te kunnen bedienen moesten er twee grote sleutels uit een stel kasten worden gehaald. Treinverkeer is dan niet meer mogelijk omdat de seinen op rood springen en vergrendeld wordt. Deze twee sleutels worden in de bedientafel van de brug gestoken waardoor deze geactiveerd word. Bij het neerlaten gebeurt alles in omgekeerde volgorde. Hoe het in Leer ging weet ik zo niet. |
22-08-2016 13:44:20 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Ga er maar vanuit, net zoiets. Spoorbruggen hebben een grendelstelsel dat op de een of andere manier aan de beveiliging is gekoppeld. In de jaren 70 heb ik de spoorbrug in Zp een aantal keren bediend. Daar was op het tableau een knop voor de brug, als die bediend werd, kon je in de brug post op een kast een rode knop draaien en dan was rijweginstelling over de brug niet meer mogelijk. Tegelijk kwam er een sleutel vrij. Daarmee kon je buiten het eerste grendel vrijmaken en omleggen, vervolgens maakte je een rondje over de brug om alle grendels los te maken en bij de laatste kreeg je weer een sleutel. Die ging in de kast om de schaatsen (draaibare stukken bovenleiding) te bedienen. Als die volledig gedraaid waren en dat moest je controleren, kreeg je weer een sleutel, waarmee je de brugbedienkast kon vrijmaken en de brug laten stijgen. Scheepvaartseinen werden door de brugwachter van de wegbrug bediend. Dick van den Hoven |
01-09-2016 10:42:18 | ||
---|---|---|
FourRoses
![]() |
Waarschijnlijk gaat men kiezen om alleen het kapot gevaren deel te vervangen. Bron: http://wunderline.nl/kleine-oplossing-friesenbrucke-komt-dichterbij/ |
01-09-2016 12:13:56 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ik blijf dat toch "knap"vinden,als men alleen het kapotte deel gaat vervangen,dat dat dan ongeveer 5 jaar moet gaan duren ![]() Gaan ze het opbouwen uit luciferhoutjes ofzo %03% Als dat getolereerd gaat worden,dan is dat mogelijk nog veel erger. Moet 1 van ons bij zn baas proberen,zeg baas ik moet 4 adressen hier in de straat weg brengen en bij 2 gelijk ophalen,je ziet me volgende week wel weer een keer. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
01-09-2016 14:55:23 | ||
---|---|---|
javanree
![]() |
Alsof dergelijke hoeveelheden staal en/of beton zo in een magazijn klaar liggen, er even een blik met werklui wordt losgetrokken en er niets beproefd / gekeurd dient te worden.... Nieuwbouw, dus nieuw ontwerp, nieuwe toetsing, zoveel partijen zijn er nu ook niet die dit werk kunnen.... |
01-09-2016 15:03:12 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Herbouw, lees het aangevaren gedeelte vervangen door een nieuw deel. Dit is binnen een 2,5 jaar te realiseren. De andere 2,5 jaar is de politieke molen. Dat hoeft in feite ook geen 2,5jr te duren maar helaas werkt het nou eenmaal zolang. Naar mijn idee mag er wel wat meer Rotterdamse mentaliteit in zitten: Niet lullen maar doen! Gr: MV |
01-09-2016 15:43:41 | ||
---|---|---|
Astraea
![]() |
Quote Over de wereld zijn legio bruggen gebouwd die vele malen ingewikkelder en groter zijn dan deze brug over de Eems. Renovatie van de Friesenbrücke moet gemakkelijk in 1 jaar kunnen, bij wat tegenslag of minder hoge prioriteit 2 jaar. Het is puur politieke onwil en wanbeleid op het gebied van infrastructuur, anno nu helaas de standaard in Duitsland. Achterstallig onderhoud in combinatie met de kop-in-het-zand-steken tactiek zorgt ervoor dat de problemen fors opstapelen. Check voor de lol eens dit artikel en huiver: https://www.wegenwiki.nl/Vervanging_van_bruggen_in_Duitsland |
01-09-2016 15:54:23 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Inderdaad, wat je zegt. Als dit in Nederland gebeurd was was er in maart een bouwer gekozen na een aanbesteding, in mei de brug gebouwd, en in oktober de brug geplaatst. Maar in Duitsland heb je weer die kleinere provincies die weer verantwoordelijk zijn, en waar een hele mallemolen aan vooraf gaat bij het nemen van beslissingen. Laatst bewerkt door aarclay op 01-09-2016 15:54 Choo choo..... |
01-09-2016 16:44:31 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Dit soort zaken kan je zonder aanbesteding onder de spoed laten vallen |
01-09-2016 18:49:11 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
@Astraea; Met zoveel belangrijke autobruggen te vervangen/renoveren is er geen geld over zo'n in periferie gelegen nebeneisenbahnbrücke![]() |
01-09-2016 19:18:25 | ||
---|---|---|
Astraea
![]() |
Inmiddels niet meer nee, maar het frappante is: Duitsland is rijk zat om de problemen in ieder geval op te lossen. Merkwaardig genoeg doen ze dit niet. |
02-09-2016 16:38:05 | ||
---|---|---|
spekmj
![]() |
Ter vergelijking: als ze nu beginnen zijn ze in 2021 klaar. Dan is ook het hele station van Gn en aanliggende infrastructuur verbouwd... |
02-09-2016 19:57:12 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Politiek getreuzel. Als morgen de Demkabruggen aan gort worden gevaren gaat het vast ook niet vijf of meer jaar duren voor er weer treinen tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer Arena kunnen rijden... Shqiperise-lopers? |
02-09-2016 23:39:15 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Dan heb je het over een economisch zeer invloedrijk stuk, iets met appels en peren |
03-09-2016 06:07:17 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Ik bedoel: dan kost het voorbereiden, ontwerpen, berekenen, bestellen van materiaal en het bouwen niet ook vijf jaar. Shqiperise-lopers? |
03-09-2016 07:45:38 | ||
---|---|---|
Chrisdb
![]() |
Quote Eerder de vergelijking van appels en koeien, zoals die ene PVV miep (Helder) al eens zei ![]() |
10-10-2016 17:07:39 | ||
---|---|---|
FourRoses
![]() |
Tot 2020 rijden er zeker geen treinen naar Leer. Tot Weener wordt gereden vanaf 1 november. Onder het mom van 'dan hebben we in ieder geval weer een internationale treinverbinding'. Bron: https://www.ovmagazine.nl/2016/10/nieuwbouw-friesenbrucke-kan-niet-sneller-1458/ |
10-10-2016 19:48:10 | ||
---|---|---|
spekmj
![]() |
Dat bespaart aanzienlijk in de inzet van vervangend busvervoer dat Arriva pas vanaf Weener een bus hoeft in te zetten naar Leer en niet vanaf Ws of ('s avonds en op zondag) Zb. Ben benieuwd of dan de 20100 en de 37500 meteen al 'omgewisseld' worden in de dienstregeling, wat voor dienstregeling 2017 voorzien was. |
10-10-2016 23:55:54 | ||
---|---|---|
zugchef
![]() |
Helaas niet, pas per 11 december worden ze omgewisseld. Dat had ook anders gekund maarja, politiek he... De snelbus blijft wel rijden. Laatst bewerkt door zugchef op 10-10-2016 23:57 |
11-10-2016 08:14:24 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Hè? Echt waar? dat had ik nou niet verwacht, want ik dacht dat de hele Weener actie bedoeld was om de snelbus te kunnen lozen. Dat is goed nieuws. Jammer dat onze plannen voor Kerst al gemaakt zijn (gecanceld dus vanwege het ook dit jaar dreigende ontbreken van een fatsoenlijke verbinding Hannover-Groningen). Maar wellicht dat het dan in 2017 weer eens gaat lukken om met het OV in de Kersttijd een rondje Utrecht-Hannover-Groningen-Utrecht te doen. |
11-10-2016 09:17:10 | ||
---|---|---|
FourRoses
![]() |
Uiterlijk 2021 gaat de brug weer open. De herstelkosten bedragen zo'n 30 miljoen. Bron: http://www.dvhn.nl/groningen/30-miljoen-euro-voor-spoorbrug-Weener-21694851.html |
![]() |
advertentie |
12-10-2016 22:21:40 | ||
---|---|---|
spekmj
![]() |
Vandaag heb ik even in Weener gekeken op het station. Er staat de komende jaren een stootblok richting Leer. https://twitter.com/spekm/status/786299921083293696 |
25-10-2016 18:45:14 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
Vanaf aanstaande zondag 30 oktober rijden de treinen weer door naar Weener. Vrijdag en zaterdag vinden er eerst proefritten plaats. |
02-11-2016 11:05:13 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Volgens https://www.facebook.com/InteressengemeinschaftBahn/?hc_ref=NEWSFEED&fref=nf is er een belangrijke stap gezet voor ("spoedig") herstel van de aangevaren brug. http://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Friesenbruecke-Niedersachsen-leiht-Bahn-Geld-,friesenbruecke230.html |
23-01-2017 16:05:19 | ||
---|---|---|
Astraea
![]() |
Vandaag is er overleg geweest in Hannover over wat te doen met de brug... http://www.rtvnoord.nl/nieuws/173119/Wat-te-doen-met-de-kapotte-Friesenbrucke ...maar het resultaat is dat de Duitsers er niet eens over zijn geworden. Vooralsnog wordt 2021 aangehouden als jaar waarin de brug weer beschikbaar is. Als ze dat halen... http://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Entscheidung-ueber-Friesenbruecke-vertagt,friesenbruecke238.html Laatst bewerkt door Astraea op 23-01-2017 16:06 |
23-01-2017 19:29:31 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Wanneer je het NDR filmpje afluistert, heeft men het over 2024%08%. |
24-01-2017 11:15:46 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Het is en blijft een belachelijk verhaal,zowel qua herstelkosten als hersteltijd. " Internationale relatie's " op peil houden heeft in Duitsland blijkbaar geen prioriteit. Het is te hopen dat ze daar vlugger zijn met lege schappen in winkels aanvullen en mensen hun salaris geven,want als alles met zo'n slakkengang gaat daar,dan zou ik als duitser zijnde emigreren naar een ander land ![]() Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
24-01-2017 12:53:37 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Mwoah, ik geloof niet dat in Nederland het onderhouden van internationale spoorrelaties wel prioriteit heeft..... Ik noem Nijmegen-Kleve, of verdragsverplichtingen inz. IJzeren Rijn nakomen, of het Maastrichts-Hasselter tramdebakel. (nog afgezien van de politiek die hier ook naar Nederland Eerst lijkt te neigen) Laatst bewerkt door bacr op 24-01-2017 12:54 |
24-01-2017 17:01:37 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Update: Verwachting rond 2024:https://www.ovmagazine.nl/2017/01/nog-geen-besluit-over-friesenbrucke-1518/ En er wordt pas gedokt als Duitsland toezeggingen heeft gedaan: https://www.oogtv.nl/2017/01/pas-geld-voor-friesenbrucke-na-toezeggingen-duitsland/ Gr: MV |
26-01-2017 18:18:38 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Toekomst Friesenbrücke blijft onzeker: http://www.noz.de/deutschland-welt/niedersachsen/artikel/839744/zukunft-der-friesenbruecke-bleibt-ungewiss Gr:MV |
27-01-2017 06:25:07 | ||
---|---|---|
Chrisdb
![]() |
%03% Zo heerlijk als ze geen consensus kunnen bereiken... Of dit is een verdekte manier om de rekening in zijn geheel naar Nederland door te schuiven... Zal wel niet, maar toch.... |
27-01-2017 08:35:23 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het is wel eens vaker gezegd: Duitsland heeft wel andere infrastructurele uitdagingen dan het bijzonder dure herstel van een brug in een marginale spoorlijn. Zolang alleen de provincie Groningen er een Wunderline in ziet die zelfs Bremen in de vaart der volkeren zal opstuwen en men dat in Duitsland niet ziet, zal men niet hard gaan lopen. Vervangende busdienst werkt toch goed? |
27-01-2017 08:59:55 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Idd en een veel groter Duits belang bevindt zich vlakbij....in Papenburg! |
27-01-2017 22:29:21 | ||
---|---|---|
Chrisdb
![]() |
Even een vraag van algemeen belang in deze casus: Als een brug (al dan niet moedwillig) wordt aangevaren, dan hoeft het alternatief toch niet per se dezelfde weg naar Rome te zijn? Met andere woorden: het hoeft toch niet per se een oplossing over spoor te zijn maar kan bij wijze van toch ook met ofwel een busdienst ofwel voor mijn part een belbus? Is er bijvoorbeeld gedegen onderzoek gedaan naar: A: De behoefte in een trein of busdienst? Zoja, wat is daar de uitkomst van? B: De financiële belangen - zijn er bijvoorbeeld partijen die momenteel moeten bezuinigen? C: De verantwoordelijkheid: Iedereen roept wel dat de Duitsers het leeuwendeel moeten dokken, maar de treinmaatschappij die de diensten verzorgt en dientengevolge over die brug rijdt onder een Nederlandse concessie. Dat impliceert dus m.i. dat de verantwoordelijkheid meer bij Nederland ligt. De vervuiler betaalt noemen ze dat (er vanuit gaande dat de reder zich gigantisch goed heeft ingedekt). Dan de belangrijkste vraag: Zijn we er allemaal beter op geworden? Meyer kan nu in en uitvaren zonder dat die brug er 50 dagen per jaar uit moet (wat die tent ook gigantisch geld kost) en er is een busdienst gekomen die ongeveer even snel is. Vult u zelf maar in.... Laatst bewerkt door Chrisdb op 27-01-2017 22:30 |
28-01-2017 13:11:36 | ||
---|---|---|
tonnie12
![]() |
snelbus naar leer doet er 55 minuten over dat is korter dan de trein. |
28-01-2017 13:53:15 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
@Chrisdb; met die gedachtengang kan je de halve treindienst in Nederland verbussen. |
28-01-2017 21:01:14 | ||
---|---|---|
Chrisdb
![]() |
Quote Jawohl, und? Hoor je iemand klagen? Zoals tonnie12 aangeeft, doet de snelbus naar Leer er 55 minuten over, wat blijkbaar een kortere reistijd is dan met de trein. Dat is dus een USP om die brug er NIET te laten komen. Slechts als er een sneller alternatief is, is het aan de orde een vervangende brug te bouwen of te repareren. Als een bus sneller is dan de trein, zie ik geen reden waarom je bepaalde routes niet zou verbussen. Dan kun je routes waar treinen harder nodig zijn 'vertreinen' ![]() Tijd dat men wat strategischer (op de juiste manier) en gericht op de langere termijn gaat nadenken. Het is veel teveel korte termijn werk... Laatst bewerkt door Chrisdb op 28-01-2017 21:02 |
28-01-2017 21:08:30 | ||
---|---|---|
Astraea
![]() |
De bussen reden vandaag structureel te laat wegens Duitse grenscontroles (controle op drugs). |
28-01-2017 21:52:17 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het is niet voor niets dat de Duitsers allang geleden van de lijn af wilden en hem zo verwaarloosden dat hij gesloten moest worden (2000). Het is uitsluitend aan het feit te danken dat het een grensoverschrijdend baanvak is waarvoor Europa wel wil dokken, dat de lijn uiteindelijk vernieuwd en heropend is (2002). Maar dat wil niet zeggen dat er aan Duitse kant ineens een heftige liefde voor de lijn is ontstaan. [By the way: Mijn vermoeden is dat het niet voor niets is dat ze het aan Duitse zijde goed gevonden hebben dat de verbinding door de noordelijke provincies van Nederland is aanbesteed.] |
29-01-2017 00:37:42 | ||
---|---|---|
FourRoses
![]() |
Quote Die onderzoeken naar bus- of treindienst zijn nogal discutabel. Zo had Veendam 4x per uur een snelle busdienst naar Groningen. Dat is vervangen door 2x per uur een langzamere treindienst. Desalniettemin is het aantal reizigers vanuit Veendam naar Groningen met het ov explosief gestegen wat als gevolg overvolle treinen (in de spits) heeft/had. Het eerder uitgevoerde onderzoek naar de modaliteits-shift van bus naar trein kwam daar totaal niet bij in de buurt. De praktijk wijkt nogal eens af van de theorie.. |
29-01-2017 09:14:24 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
De spoorlijn kent vooral op Nederlandse bodem te veel halteringen, en aan de Duitse zijde is op sommige delen een snelheid van toepassing, waarbij een GVB of RET tram zelfs 2x zo snel is. Deze lijn is sinds de verbeterde DRGL en ondanks de voor genoemde belemmeringen rendabeler dan daarvoor. De brug is op dit moment de party poeper in het verhaal. En frustrerend voor alle betrokken partijen die net bezig waren om deze verbinding nog beter te maken. En de bus, och ja... Ook deze kent vele haltes en de Sneldienst rijd maar 1X in de 2hrs.... Gr:MV Laatst bewerkt door mv op 29-01-2017 09:26, reden: Txt |
29-01-2017 12:17:26 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Tuurlijk hoef je niet altijd dezelfde weg opnieuw te leggen waar de vorige lag,maar de spoorlijn verleggen gaat hier eenmaal niet. Ik ben natuurlijk heel benieuwd of bv de maatschappij/het bedrijf,van die schuit die de brug heeft vernield nog verplicht word om geld op te hoesten voor herstelwerk. In Duitsland is er genoeg animo om die trein zo spoedig mogelijk te laten terug keren,heb al genoeg artikelen met filmpjes voorbij zien komen waarin bewoners van div plaatsen roepen om een snelle terugkeer van de spoor verbinding en zich beklagen bij provincie en DB,helaas tot zover zonder resultaat. Zijn we er beter van geworden ? Wie bedoel je met we en in welk opzicht zouden we er beter van moeten worden,is er ook nog de vraag bedoel je beter van geworden nu de brug gesloopt is,of toen de treinen nog reden ? Vooropgesteld dat je met we alle nederlanders bedoelt,is gelijk de wedervraag,waarom zou een heel land perse moeten profiteren van iets ? Als dat iets is wat je logisch vind en wat voor alles telt,dan zouden alle Nederlanders ook moeten kunnen profiteren van de hoge salarissen die men in Den Haag krijgt als lid van de regering,dan zouden we oook moeten profiteren van de belachelijk hoge toelages die leden van het koningshuis krijgen. Maar dat gebeurt ook niet en word dus "normaal"bevonden dat er 2 deling is. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
29-01-2017 22:39:40 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Er zijn nu eenmaal aansprakelijkheid limieten in de zeevaart. Een uitweg zou kunnen zijn dat de omwonenden of de vervoerder Arriva namens hun reizigers de rederij gaan aanspreken, die leiden immers schade. Een simpele consument heeft tegenwoordig misschien wel meer rechten als de eigenaar van een brug. |
30-01-2017 10:45:11 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
De Duitse infrastructuur staat al jaren op instorten en er is minder geld op de begroting beschikbaar dan er afschrijvingen zijn. Op het niveau van heel Duitsland is deze verbinding zo ongeveer de minst belangrijke die er te vinden is. Daarmee is het niet meer dan logisch dat het ook wat langer duurt. Zeker aangezien er een prima snelbus rijdt. Overigens moeten we het nut van deze verbinding niet overschatten. In Groningen denkt men dat deze verbinding verbeteren voor een economische oppepper gaat zorgen maar er is in de eerste plaats al te weinig geld beschikbaar om Bremen binnen anderhalf uur reistijd te krijgen en daaroverheen geldt dat anderhalf uur echt wel de limiet is voor nog een omvangrijke economische interactie bij zakelijke diensten en de mogelijkheid om te forensen. Het hele gebied ertussen heeft op Oldenburg na vrijwel niets te bieden voor zowel Bremen als Groningen-stad. Daarmee verwacht ik niet dat deze verbinding voor een economische oppepper gaat zorgen. Er zou nog kans zijn dat het daarbij zou helpen als er al een grote relatie is maar de hoeveelheid mensen die de grensovergang van de A7 bij Bad Nieuweschans passeert suggereert toch eerder het tegendeel. |
30-01-2017 14:25:32 | ||
---|---|---|
bloemkool
![]() |
Amen. Ik zou het zo geschreven kunnen hebben %02% |
23-02-2017 19:32:19 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Intussen is er een onderzoek verschenen over de aanvaring: http://www.bsu-bund.de/SharedDocs/pdf/DE/Unfallberichte/2017/Untersuchungsbericht_470_15.pdf?__blob=publicationFile&v=2. |
24-02-2017 15:20:37 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Interessant.... Thnx!! Gr. |
27-02-2017 08:35:25 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Interessant verslag. Wel een beetje leidend naar "de brugwachter heeft het gedaan" terwijl dat toch niet zo was. in paragraaf 3.1 ("nach Audioaufzeichnungen") zou de brugwachter gezegd hebben "Der Zug hat Verspätung. Kommt um 26. Ihr könnt durch" terwijl het gepreksprotokol vanaf pagina 40 toch duidelijk leest "Ja ich habe den Zug. Der fährt drei Minuten später. Der geht so fünfuntzwanzig, sechsundzwanzig durch. Dann könnt ihr durch, ne." Dat laatste dann könnt ihr durch vertaal ik met "daarna kunnen jullie door" Ofwel: na de trein. Klassieke spraakverwarring volgend uit te informeel gespreksverkeer. |
22-03-2017 20:11:38 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Niedersachsen schuift de hete aardappel door naar het bord van de Bondsregering! http://www.mw.niedersachsen.de/aktuelles/presseinformationen/minister-lies-bei-der-friesenbruecke-ist-jetzt-der-bund-am-zug-152275.html Jeanne Kok |
22-03-2017 21:36:40 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Stiekem verkneukel ik mij steeds meer over deze groeiende soap. We hebben het volgens mij over een lijn met de potentie van Sneek - Stavoren of daaromtrent en een investering van tientallen miljoenen om die te herstellen. Daar lijken de verhoudingen dus wel tamelijk behoorlijk scheef te liggen. Wie weet wordt de lijn wel het Pau - Canfranc van de lage landen. (Voor wie het niet kent: op deze grenslijn in de Pyreneeen stortte in 1970 een brug in en sindsdien is hij "tijdelijk gestremd".) |
23-03-2017 07:08:02 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ik denk dat men nu wel meer moet herstellen dan enkel die brug,wel zonde want het zowel het station van canfranc als die spoorlijn waren prachtig ![]() Ben benieuwd hoelang men in het geval van de brug bij weener de term tijdelijk buiten gebruik gaat gebruiken %08% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
23-03-2017 08:31:43 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
QuoteOok in dit gebied zijn er vorderingen en het gedeelte tot Bedous is zelfs al weer open! |
23-03-2017 10:08:22 | ||
---|---|---|
mvboetzela
![]() |
Met dat verschil dat de lijn Pau - Canfranc voor die gebeurtenis al zieltogend was en het probleem er juist in lag hoe de lijn formeel gesloten zou kunnen worden (aldus een zeer gewaardeerd auteur uit Enkhuizen jaren geleden in OdR). De situatie hier is dat de provincie Groningen de lijn ziet als opstap naar de Grote Economische Ontwikkeling die een goede verbinding met Noord Duitsland de provincie binnen zou kunnen kruien. Los van het realiteitsgehalte van die aanname zijn er dus instanties met geld die de verbinding graag weer hersteld zien. Het kan een jaar of wat duren, maar ik zie er wel weer treinen rijden, zodat de provincie haar internationale alure weer kan laten schitteren. |
23-03-2017 10:52:54 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
En dus vergelijkbaar met de situatie op Pau - Canfranc. De lijn was in Duitsland al zo zieltogend dat de DB het niet meer onderhield en steeds langzamer ging rijden. Totdat er Europese subsidie kwam om de lijn te renoveren. Duitsland ziet er nog steeds niets in (is mijn overtuiging) en het buurland Groningen wel (zoals Spanje iets in Pau - Canfranc zag en Frankrijk niet). |
23-03-2017 12:52:58 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Friesenbrücke overleg is afgelopen maandag hervat: http://www.gic.nl/bereikbaarheid-verkeer/overleg-herstel-van-spoorbrug-bij-weener-is-hervat Gr. Laatst bewerkt door mv op 23-03-2017 12:54, reden: Txt |
23-03-2017 21:57:53 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Uh ja, maar daarna kwam er een persbericht uit Niedersachsen die de hete aardappel op het bordje van de Bondsregering legde. Jeanne Kok |
26-05-2017 21:43:58 | ||
---|---|---|
wadloper
![]() |
Nieuwbouw Friesenbrücke toch een stap dichterbij, zie http://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Friesenbruecke-in-Weener-soll-neu-gebaut-werden,friesenbruecke278.html en http://www.rtvnoord.nl/nieuws/178700/Nieuwbouw-Friesenbrucke-is-een-stap-dichterbij |
26-05-2017 22:44:24 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Brug herstellen is zinloos. Om sneltreinen te rijden tussen Groningen en Bremen heb je naast de brug ook dubbelspoor Zuidbroek-Oldenburg nodig. Dit is allemaal veel te duur voor het geringe aantal reizigers tussen Groningen en Duitsland. Investeer in snelbussen tussen Groningen en Duitsland, sneller en goedkoper dan herstellen van de brug. |
26-05-2017 23:06:25 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Eh, de brug is kapot gevaren. Dan lijkt me herstel op zijn minst terecht. Of er daarna een sneltreindienst nodig is zien we dan wel weer. De meest noordelijke grensovergang is nu die tussen Oldenzaal en Bentheim. Dan zit je al zowat halverwege Nederland. Ik laat die te Coevorden even buiten beschouwing want die levert geen meerwaarde ten opzichte van die tussen Odz en Bentheim voor noordelijke reizigers. En wat de treindienst betreft: de laatste jaren is de dienst uitgebreid en ook het aantal reizigers is toegenomen. Soms kun je een markt scheppen als je maar je best doet. Dat moet je dan natuurlijk ook wel samen willen. |
27-05-2017 00:48:45 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteDat snelbussen beter zouden kunnen zijn, zal ik niet bestrijden. Wel dat een sneltrein dubbelspoor van Zuidbroek tot Oldenburg nodig maakt, want dat is niet zo. Mede omdat er maar weinig treinen op het baanvak zitten. In Duitsland is, afhenkelijk van welke variant je bekijkt, ergens een stuk dubbelspoor nodig voor een vliegende kruising.In Nederland alleen in een van de varianten dubbel spoor tussen Scheemda en Winschoten. |
27-05-2017 05:28:36 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Quote Je maakt een punt dat herstel terecht is, maar de kosten van herstel zijn erg hoog en het aantal profiterende reizigers erg laag. Van het geld dat nodig is voor herstel kun je zowat heel Groningen-Leeuwarden verdubbelen, alsmede Groningen-Sauwerd. Daar profiteren meer reizigers van. Dat Oldenzaal-Bad Bentheim de noordelijkste grensovergang is, komt ook doordat het noorden dunbevolkt is en er dus weinig internationale reizigers zijn. Daarnaast gaan vanaf december een stuk meer treinen rijden naar Bad Bentheim en verder naar Duitsland. De situatie tussen Nederland en Vlaanderen is beroerder, want daar zijn naar twee grensovergangen, dicht bij elkaar waarvan één ook alleen gebruikt wordt voor Thalys. En daarnaast, er is helemaal niets mis met een snelbus. Tevens is de snelbus sneller dan de trein die eerder reed. |
27-05-2017 08:12:10 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ik verbaas me vooral hoe makkelijk er ineens geld vrijgemaakt lijkt te worden ten opzichte van andere projecten zoals spoorverdubbeling Sdm-Rsw en spoorverdubbeling Gn-Lw. |
27-05-2017 09:24:21 | ||
---|---|---|
Diedje
![]() |
Ik lees nergens dat het om Nederlands geld gaat. En je kunt natuurlijk niet verwachten dat de Duitsers projecten in Nederland gaan betalen. |
27-05-2017 09:43:14 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ik was nog niet wakker blijkbaar en had te snel gelezen. |
27-05-2017 10:53:14 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
@Berk24: Waar ik bezwaar tegen maak is het automatisme bij beleidsmakers dat een spoorweg per definitie van minder belang is dan een autoweg of - pak em beet - een hoogspanningsleiding. Uiteraard kan een autobusverbinding voorlopig meer en goedkoper soelaas bieden, maar dat is nu juist mijn bezwaar: als sommige spoorwegverbindingen die we in het verleden hebben opgebroken, er nu nog lagen, dan zouden ze van veel meer betekenis kunnen zijn dan ze ooit geweest zijn, ook als kortsluitroute voor nu overbelaste trajecten. Dat geldt wel in het bijzonder voor de grenstrajecten. De situatie tussen Vlaanderen en Nederland is niet zo slecht als je stelt: weliswaar zijn er twee grenstrajecten voor reizigers, maar er is voor het goederenvervoer wel meer keus en dat maakt de drempel om er ooit weer wel reizigers te vervoeren lager en in elk geval niet onmogelijk. De ligging van Oldenzaal - Bentheim zowat halverwege onze oostgrens maakt het voor alle noorderlingen erg onaantrekkelijk om nu de trein te pakken naar onze noordelijke en oostelijke buren. Nogmaals: als je je best doet, zijn er genoeg klanten. Helaas doen ook de vervoerders niet altijd hun best en staan niet genoeg op hun strepen. Ook hier is van de overheid geen beleid te verwachten, anders dan dat men bereid is om de Friesenbruecke op te knappen of te vervangen. Laten we daar dan alvast blij mee zijn. Laatst bewerkt door sjoerd op 27-05-2017 11:11 |
30-08-2017 20:18:41 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Via Sion-Rail: De financiering voor nieuwbouw van de Friesenbrücke is rond. In het najaar van 2024 moet de brug gereed zijn: https://www.noz.de/lokales/ostfriesland/artikel/943403/weg-frei-fuer-neubau-der-friesenbruecke-geldzusage-vom-bund |
31-08-2017 03:24:50 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Dat mag voor net geen 50 miljoen een beste brug worden...![]() Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |