09-10-2024 10:48:52 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
De Maas is de Rijn niet. De brug voldoet aan de huidige eisen: doorvaart breedte passend voor tweebaksduwvaart, doorvaart hoogte vanaf Born 9m (stroom op 2m lager). Op wegenwiki zag ik voor de nabij gelegen verkeersbrug wel een vrij recente MIRT voor een verbreding maar niet voor een hogerlegging. |
09-10-2024 11:41:58 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
|
09-10-2024 13:46:16 1 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Er zijn geen problemen door de brug, maar door andere dwangpunten in de dienstregeling. Denk aan aansluiting van de HSL bij Bd (is dat ook nog Bda?), Tba, Vga, flessenhals Nm - Ah, Va, rondom Zp, Spa, Dv-Ost, zuidkant Zl. Natuurlijk is het 'makkelijk' als het dubbelsporig is, maar zoals je ziet meer dan genoeg andere en minder dure projecten. |
10-10-2024 09:37:10 | ||
---|---|---|
SpoortNiet
![]() |
Er kan natuurlijk ook gekozen worden om de brug bij Ravenstein toch nu al te vervangen door een dubbelsporige, geluidsarme en minder-doorvaart-belemmerde brug, en dan de nog niet afgeschreven huidige brug stroomopwaarts bij Mook weer te monteren om ook daar een spoorverdubbeling te realiseren. |
![]() |
advertentie |
10-10-2024 11:17:30 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Ik kan je op een briefje geven en durf mijn hand er wel voor in het vuur te steken dat de brug niet voldoet aan moderne rekeneisen die van toepassing zijn bij vernieuwbouw of hergebruik. Dit betekent dat eenvoudig een brug er naast leggen niet kan en nieuwe landhoofden en pijlers gerealiseerd moeten worden om een tweede brug op neer te kunnen leggen. |
19-12-2024 01:19:31 | ||
---|---|---|
JOver
![]() |
ProRail schrijft dat de bouw van de stations Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel*, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark verder onderzocht gaat worden na besluit van de provincie (uitgebreider dan wat ProRail schrijft), alsmede de bouw van twee extra sporen tussen Rtd en Dtcp. Verder ook onderzoeken naar aanpassingen aan Ddr, Laa, Ledn en Sdm. * Uitspraak ke-TEL of KEE-tel? Bij verkeersinformatie op de radio zo'n 15 jaar geleden die eerste uitspraak gehoord ('Knooppunt keTHELplein') en sindsdien altijd zo uitgesproken indien het betrekking heeft op dat plaatsje. Onlangs ben ik ook de tweede uitspraak tegengekomen, dus vandaar de vraag. Laatst bewerkt door JOver op 19-12-2024 14:50 |
19-12-2024 07:41:46 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Ik heb juist in mijn herinnering dat bij verkeersinformatie de klemtoon altijd op de eerste lettergreep lag. Maar ik laat me graag door dr. Galesloot corrigeren. |
19-12-2024 12:02:41 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Waar haal je dat laatste vandaan? Ik zie alleen dat er gesproken wordt over deels verhoogd en/of deels verdiept, dat kan ook betekenen 4 nieuwe sporen op een verhoogde of in een verdiepte ligging. Dubbeldeksspoor bestaat overigens al wel, bijvoorbeeld in de Amsterdamse Noordzuidlijn |
19-12-2024 12:36:11 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Het probleem van de 3600 is dat deze zowel in de knoop van Zwolle als in de knoop van Roosendaal moet vallen. In Zwolle is de knoop om .01/.31 en in Roosendaal is deze om .16/.46, dus de 3600 moet tijdens zijn rit ongeveer een kwartier verliezen. In het verleden is dit geprobeerd op te lossen door de 3600 te knippen in Nijmegen. Van Nijmegen werd het de 3700 die als stoptrein uit Arnhem kwam. Dus zolang dat kwartier erin zit heeft versnellen van de 3600 geen zin, of er moet geaccepteerd worden dat deze buiten de knopen gaat vallen..... Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
19-12-2024 13:45:56 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Eeuh de knopen in Zl en Rsd zijn precies andersom en juist de huidige aansluitingen daarop zijn niet lekker, aan beide zijden gaan de overstappen regelmatig de mist in omdat het net allemaal te krap is en in Rsd staan de IC's naar Zeeland wortel te schieten om op de 3600 te wachten. 5 minuten later vertrekken uit Zl en 10 minuten eerder aankomen in Rsd zou veel beter zijn wat de knopen Zl en Rsd betreft alleen dat levert onderweg heel veel conflicten op, want dan komt de 3600 zichzelf tegen op spoor 3 in Zp, en op de brug van Rvs, om nog maar te zwijgen van de conflicten met andere treinseries. |
19-12-2024 14:50:37 | ||
---|---|---|
JOver
![]() |
Goeie vraag. Zou best kunnen dat ik het gewoon glad verkeerd heb gelezen, of dat het sindsdien aangepast is. In ieder geval verwijderd uit het origineel, bedankt. |
19-12-2024 18:04:53 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
In Zwitserland besparen ze in zulke gevallen kosten noch moeite om het traject een kwartier te versnellen, ipv de trein een kwartier te vertragen 😛 |
19-12-2024 18:24:15 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat valt wel mee, vrijwel alle doorgaande intercity's via Bern of Zürich hebben daar lange stops variërend van 6 tot 13 minuten. |
24-07-2025 07:36:14 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Ombouw Amsterdam - Alkmaar is weer een stapje dichtbij:
|
24-07-2025 09:18:28 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Helaas zit die info achter een betaalmuur. Ik was benieuwd wat de ideeën zijn over Alkmaar - Amsterdam (zo loopt de kilometrering Hdr - Asd) maar ik heb daar geen cent voor over. |
24-07-2025 09:29:19 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
De bezwaren betroffen bijna allen de plannen rondom Uitgeest. Extra treinen dus extra geluid en trillingen, Uitgeest Goederenspoor door een natuurgebied en een boer die zijn overpad minder kan gebruiken. Hoewel dat allemaal bewezen waar is, zag de rechter geen bezwaar. |
24-07-2025 09:33:59 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
|
24-07-2025 13:02:25 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dank voor de verwijzing. Ik begrijp uit de plannen dat Uitgeest geheel op de schop gaat. Dat een boer een pad heeft dat zal worden gekruist door een spoor, kan betekenen dat er ten zuiden van Uitgeest een spoordriehoek komt waardoor goederentreinen naar en van Hoogovens straks elektrisch en zonder kopmaken en locwisselen door kunnen van Beverwijk naar Zaandam. Zoals gebruikelijk worden dat soort zaken gebrekkig in het nieuws gebracht om heisa te voorkomen. Maar ik kan het verkeerd hebben geraden... Laatst bewerkt door sjoerd op 24-07-2025 13:03 |
24-07-2025 13:07:15 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Nee, er komt een nieuw (en langer) keerspoor ten noordwesten van het station (richting Cas), omdat de goederensporen in Uitgeest gaan verdwijnen met PHS. Je kunt het hier zien op de kaart: www.prorail.nl Laatst bewerkt door DingeZ op 24-07-2025 13:09 |
24-07-2025 13:09:53 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Idd, verkeerd, tussen Utg en Cas komt een zijspoor waar goederentreinen kunnen kopmaken waarbij de omlopende lok over hoofdspoor (!) naar de andere kant moet. |
24-07-2025 14:37:36 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Ze hadden het goederenkeerspoor beter in het midden kunnen leggen, want nu moeten goederentreinen vanuit het zuiden eerst het noordzuidspoor kruisen, wat met hoogfrequent treinverkeer ook niet mee zal vallen. Als je dan moet wachten op een tegentrein houdt je ook de trein achter je op.... |
24-07-2025 15:01:45 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik vraag mij af hoe je er ueberhaupt tussen Uitgeest en Zaandam doorheen komt met een trein of 12 per uur op een baanvak met vier tussenstations. Het zal wel een hoog theorie-gehalte hebben, denk ik. Verrassend vind ik het wel in het licht van al het werk dat destijds is verricht om de Velsertunnel geschikt te maken en te houden voor goederentreinen, alleen al omdat Railion destijds per se niet via Uitgeest wilde. Haarlem - Uitgeest is een extreem rustig baanvak en Amsterdam - Haarlem zeker niet drukker dan de Zaanlijn, sterker: het meest luxe spoor van Amsterdam C, spoor 2, is in PHSA gereserveerd voor het inwachten van goederenpaden van Beverwijk (!) richting Utrecht v.v. (hoe krijg je het verzonnen, maar dat is een ander chapiter). |
24-07-2025 15:20:13 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Was het ook niet de bedoeling dat er geen goederentreinen meer tussen Asd en Utg via Zd zouden rijden. Daarnaast wordt Wm een nog belangrijkere schakel met het inhalen/passeren van sprinters. Weet niet of de buitensporen van Wm lang genoeg zijn voor de goederentreinen die er normaal rijden? |
24-07-2025 15:43:07 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Zolang er regelmatig staaltreinen rijden tussen Bvhc en Hrp moeten er daarvoor gewoon paden voor beschikbaar zijn. Als ik hier dan lees hoe moeilijk kopmaken zou worden in Utg of Asd, zou een aansluitboog vanui Hwzb naar Hrp niet eens zo gek klinken. Zou dat een idee zijn om Asd-Zd-Utg te ontlasten? |
24-07-2025 16:12:49 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Misschien mis ik iets, maar wat is daar mis mee? |
24-07-2025 16:21:48 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Dan zou je dat hele omloopspoor bij Utg dus niet nodig moeten hebben. |
24-07-2025 16:29:48 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Tenzij men van plan is die cargo's 's nachts te laten rijden... |