Dienstregeling 2018, wat is waar ?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
04-02-2017 16:18:51
Berk24
Berk24
Probleem is dan ook de 10/20-verhouding tussen Eindhoven en Sittard. Bij een kwartiersdienst kan Arriva kiezen op welke IC er wordt aangesloten, bij een 10/20-verhouding is dat lastiger. In het gunstigste geval is de aansluiting richting Maastricht 7 minuten (en naar Heerlen 17 minuten), maar Heerlen 7 en Maastricht 17/27 kan ook (bij Maastricht 17 is het omklappen van de Maaslijn niet mogelijk omdat de aansluiting 32 minuten wordt, bij 27 wordt dat 12 (ook te lang in mijn ogen).

Het knelpunt op de Maaslijn is Blerick-Venray, op dat stuk is geen kwartiersdienst mogelijk. Op Roermond-Venlo en Venray-Nijmegen is een kwartiersdienst wel mogelijk. Een kwartiersomklap kan wel mogelijk zijn, als de planning zo is dat er tussen Blerick en Venray er niet gekruist hoeft te worden. Mogelijk moet je dan enkele treinen knippen in Venlo.
 

04-02-2017 16:34:50
cuneo56
cuneo56
Waarom zou je daar geen kwartier dienst kunnen rijden dan?
Zowel in Meerlo als Lottum kun je toch prima kruisen lijkt me.
 

04-02-2017 16:42:28
sigma
sigma
Quote
umbusko (za 04 feb 2017 16:05:43 https://somda.nl/forum/18779/p606860/): Jawel, maar dat is nou net mijn punt. Als de Intercity naar Mt 's avonds in een ander pad ligt (want afkomstig uit/onderweg naar Ekz i.p.v. uit/naar Amr)
Die aanname is onjuist. NS schrijft daarover in de adviesaanvraag:
Tussen Eindhoven en Maastricht wordt ongeveer op de patroontijd gereden doordat vanaf ’s-Hertogenbosch de trein iets versneld kan worden.
 

04-02-2017 16:46:48
anton_
anton_
Quote
279 (za 04 feb 2017 10:26:29 https://somda.nl/forum/18779/p606821/): is dit wel bedacht omdat de reiziger er om vraagt of is dit om het aantal kerende treinen op Asd te verminderen dan wel laag te houden ?

een antwoord staat op de locov website:
Ongeveer 2300 reizigers profiteren van de doorkoppeling van de Intercity uit Enkhuizen met de Intercity naar Heerlen.

Laatst bewerkt door anton_ op 04-02-2017 16:47
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-02-2017 16:51:12
Berk24
Berk24
Quote
cuneo56 (za 04 feb 2017 16:34:50 https://somda.nl/forum/18779/p606864/): Waarom zou je daar geen kwartier dienst kunnen rijden dan?
Zowel in Meerlo als Lottum kun je toch prima kruisen lijkt me.

Meerlo-Blerick en Lottum-Venray kun je niet in 7 minuten rijden, dus een kwartiersdienst is niet mogelijk. Heel misschien is het mogelijk om te kruisen in Swalmen, Tegelen, Lottum, Vierlingsbeek, Cuijck en Nijmegen, maar dit kost een stel meer en de spitstrein moet ingekort worden tot Boxmeer.
 

04-02-2017 17:07:57
cuneo56
cuneo56
Tsja, Is een keuze tussen vaker rijden of snel ( blijven)rijden.  

04-02-2017 19:07:10
mich
mich
Er werd (en misschien nog steeds) toen ik op de Maaslijn reed wel degelijk in de spits met de startende 3 en laatste 3 spitstreinen een kwartierdienst gehouden tussen Venray en Venlo. Dat ging prima.  

04-02-2017 19:12:11
dennistd
dennistd
Maar dat is geen kwartiersdienst, maar een 12/18 dienst, en bovendien slechts in één richting.  

04-02-2017 19:15:13
Berk24
Berk24
In 1 richting, de spitstrein is op Venray-Venlo een stuk langzamer dan de reguliere trein, doordat de spitstrein in Mierlo of Lottum aan de kant moet om de reguliere trein te laten passeren.  

04-02-2017 21:18:47
abcde
abcde
Quote
broek53 (za 04 feb 2017 07:06:56 https://somda.nl/forum/18779/p606805/): Rechtstreeks van Enkhuizen naar Heerlen ..... Jammer dat ... de trein van en naar Ekz 7 a 8 minuten in Hoorn moet staan.

Is het, gelijktijdig met die lange wachttijd in Hoorn, nu niet hét moment om deze IC ook in Purmerend te laten stoppen ? Om Purmerend weer een rechtstreekse verbinding met Asd te bieden. Of is daar onvoldoende reizigers-potentie voor ???

Laatst bewerkt door abcde op 04-02-2017 22:21
 

04-02-2017 21:26:53
umbusko
umbusko
Quote
sigma (za 04 feb 2017 16:42:28 https://somda.nl/forum/18779/p606867/):
Quote
umbusko (za 04 feb 2017 16:05:43 https://somda.nl/forum/18779/p606860/): Jawel, maar dat is nou net mijn punt. Als de Intercity naar Mt 's avonds in een ander pad ligt (want afkomstig uit/onderweg naar Ekz i.p.v. uit/naar Amr)
Die aanname is onjuist. NS schrijft daarover in de adviesaanvraag:
Tussen Eindhoven en Maastricht wordt ongeveer op de patroontijd gereden doordat vanaf ’s-Hertogenbosch de trein iets versneld kan worden.

Ah, dat zinnetje had ik gemist. %02%
Dus als ik het goed begrijp is de volgorde overdag: 1. IC Amr-Mt, 2. IC Ekz-Hrl, 3. IC Shl-Vl.
(Shl-Vl zal dan wel aansluiten op Hdr-Nm in Ut en Shl-Nm op 1 of 2 neem ik aan.)
's Avonds vervalt dan 1 en gaat 2 naar Mt i.p.v. Hrl, maar wel zodanig versneld dat hij bijna in het pad van 1 komt te liggen onder Ehv. Met dan nog een IC Ehv-Hrl erbij die ongeveer in het pad van 2 rijdt of een paar minuten later.

Ik hoor het graag als ik nu iets zeg wat onlogisch of onjuist is, maar dit is wat ik er voorlopig uit opmaak.
 

04-02-2017 22:23:08
nougo
nougo
"Ongeveer op patroon tijd vanaf Ehv".

Dat betekent dat die trein dan een minuut of 6-7 sneller wordt door ?..

Het blijft moeilijk om zonder de patroontijden hier iets van te vinden. Maar het blijft hoe dan ook een juweel van een versnelling in de avond of draak van vertraging overdag in de dienstregeling als je dit soort zinssnedes leest.

Daarnaast is de dienstregeling Mt-Bd of verder, ondanks de 1100 over de HSL nog steeds ruk in tijd en asnsluiting te Ehv. Als Maastrichtenaar sta ik dus nog niet te juichen.
 

05-02-2017 02:03:49
dennistd
dennistd
Ik heb een poging gedaan om de dienstregeling in Twente te reconstrueren aan de hand van het Locov-document: http://dennistd.nl/trein/twente2018.htm

Quote
dvdhoven (za 04 feb 2017 09:56:07 https://somda.nl/forum/18779/p606816/):
- in Aml met de spits 7000 naar Es, die ingehaald moet door de sneltrein en een goederentrein en daarom 11' staat te wachten in Aml.
- en als gevolg daarvan krijgt de intercity richting Es ook een lik mee
Zou de oplossing daarvoor niet kunnen liggen in het niet stoppen van de 7000 op Amri? Dat is veruit het minst gebruikte station denk ik. Daarmee win je twee minuten waardoor de 1600 niet uitgebogen hoeft te worden.

Laatst bewerkt door dennistd op 05-02-2017 02:04
 

05-02-2017 02:37:23
Frontier
Frontier
Uiteraard de IC stations buiten beschouwing gelaten, in 2015 waren de aantallen:
Apdo 1110
Twl 1433
Hon 1278
Rsn 2398
Wdn 1775
Amri 1241
Bn 2272
Esk 2531


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-02-2017 10:03:12
mich
mich
Quote
Berk24 (za 04 feb 2017 19:15:13 https://somda.nl/forum/18779/p606881/): In 1 richting, de spitstrein is op Venray-Venlo een stuk langzamer dan de reguliere trein, doordat de spitstrein in Mierlo of Lottum aan de kant moet om de reguliere trein te laten passeren.


In de praktijk ben je als je in Ltm kunt kruisen net zo snel.
 

05-02-2017 11:23:18
Berk24
Berk24
Lottum-Venray is wel iets meer dan 7 minuten.  

05-02-2017 11:43:21
broek53
broek53
Quote
anton_ (za 04 feb 2017 16:46:48 https://somda.nl/forum/18779/p606868/):
Quote
279 (za 04 feb 2017 10:26:29 https://somda.nl/forum/18779/p606821/): is dit wel bedacht omdat de reiziger er om vraagt of is dit om het aantal kerende treinen op Asd te verminderen dan wel laag te houden ?

een antwoord staat op de locov website:
Ongeveer 2300 reizigers profiteren van de doorkoppeling van de Intercity uit Enkhuizen met de Intercity naar Heerlen.
Voor de zekerheid: die doorkoppeling heeft alleen met de ecploitatie van Amsterdam CS te maken en met die van de Zaanlijn. Dat er ook nog mensen van profiteren, is mooi meegenomen, maar het is bijvangst die je bij elke vorm van doorkoppeling hebt.
En dat bedoel ik niet in het minst cynisch.
 

05-02-2017 11:46:03
waalkade
waalkade
Quote
Berk24 (za 04 feb 2017 15:54:27 https://somda.nl/forum/18779/p606857/): De Maaslijn kan ook een kwartier omklappen als dat voor de aansluitingen in Roermond beter is. Ik vind dat de aansluiting tussen de 32200 en de IC naar Maastricht moet blijven. Deze aansluiting was er altijd al geweest en is te belangrijk om te schrappen.

Dan moet men de 3600 ook omklappen. Nu is er nog een maximale overstap in Nm om de noord-zuid reizigers uit de 32200 te houden.
 

05-02-2017 11:50:34
broek53
broek53
Quote
abcde (za 04 feb 2017 21:18:47 https://somda.nl/forum/18779/p606890/):
Quote
broek53 (za 04 feb 2017 07:06:56 https://somda.nl/forum/18779/p606805/): Rechtstreeks van Enkhuizen naar Heerlen ..... Jammer dat ... de trein van en naar Ekz 7 a 8 minuten in Hoorn moet staan.

Is het, gelijktijdig met die lange wachttijd in Hoorn, nu niet hét moment om deze IC ook in Purmerend te laten stoppen ? Om Purmerend weer een rechtstreekse verbinding met Asd te bieden. Of is daar onvoldoende reizigers-potentie voor ???
Met dergelijke stationnementstijden in Hoorn kun je er wel bijna weer een volledige stoptrein van maken, maar ja. Ik geloof dat zelfs het intercitystation Zaandam nog steeds en hardnekkig wordt overgeslagen door wat dan de 3900 zal heten.
 

05-02-2017 12:24:34
Coryza
Coryza
Quote
waalkade (zo 05 feb 2017 11:46:03 https://somda.nl/forum/18779/p606920/):
Quote
Berk24 (za 04 feb 2017 15:54:27 https://somda.nl/forum/18779/p606857/): De Maaslijn kan ook een kwartier omklappen als dat voor de aansluitingen in Roermond beter is. Ik vind dat de aansluiting tussen de 32200 en de IC naar Maastricht moet blijven. Deze aansluiting was er altijd al geweest en is te belangrijk om te schrappen.

Dan moet men de 3600 ook omklappen. Nu is er nog een maximale overstap in Nm om de noord-zuid reizigers uit de 32200 te houden.


Mensen met een goede conditie halen 'm wel in Nijmegen (iig 3600 > 32200).
 

05-02-2017 12:33:33
Berk24
Berk24
Quote
waalkade (zo 05 feb 2017 11:46:03 https://somda.nl/forum/18779/p606920/):
Quote
Berk24 (za 04 feb 2017 15:54:27 https://somda.nl/forum/18779/p606857/): De Maaslijn kan ook een kwartier omklappen als dat voor de aansluitingen in Roermond beter is. Ik vind dat de aansluiting tussen de 32200 en de IC naar Maastricht moet blijven. Deze aansluiting was er altijd al geweest en is te belangrijk om te schrappen.

Dan moet men de 3600 ook omklappen. Nu is er nog een maximale overstap in Nm om de noord-zuid reizigers uit de 32200 te houden.

Dat was het sarcasme-momentje van de dag. Tuurlijk kan de 3600 niet omklappen, want die zit gebonden aan knopen in Zwolle en Zutphen. Daarnaast is Gn - Mt via Ut makkelijker, omdat reizigers dan maar 1 keer moeten overstappen. Via Bmr zijn het 3 overstappen (Zl, Nm, Rm).

Laatst bewerkt door Berk24 op 05-02-2017 12:35
 

05-02-2017 12:34:39
Berk24
Berk24
Quote
Coryza (zo 05 feb 2017 12:24:34 https://somda.nl/forum/18779/p606929/):
Quote
waalkade (zo 05 feb 2017 11:46:03 https://somda.nl/forum/18779/p606920/):
Quote
Berk24 (za 04 feb 2017 15:54:27 https://somda.nl/forum/18779/p606857/): De Maaslijn kan ook een kwartier omklappen als dat voor de aansluitingen in Roermond beter is. Ik vind dat de aansluiting tussen de 32200 en de IC naar Maastricht moet blijven. Deze aansluiting was er altijd al geweest en is te belangrijk om te schrappen.

Dan moet men de 3600 ook omklappen. Nu is er nog een maximale overstap in Nm om de noord-zuid reizigers uit de 32200 te houden.


Mensen met een goede conditie halen 'm wel in Nijmegen (iig 3600 > 32200).

Andersom gaat het soms ook, vaak is de 3600 een paar minuutjes te laat en dan is de overstap makkelijk te halen.
 

05-02-2017 12:37:39
Berk24
Berk24
Quote
broek53 (zo 05 feb 2017 11:50:34 https://somda.nl/forum/18779/p606921/):
Quote
abcde (za 04 feb 2017 21:18:47 https://somda.nl/forum/18779/p606890/):
Quote
broek53 (za 04 feb 2017 07:06:56 https://somda.nl/forum/18779/p606805/): Rechtstreeks van Enkhuizen naar Heerlen ..... Jammer dat ... de trein van en naar Ekz 7 a 8 minuten in Hoorn moet staan.

Is het, gelijktijdig met die lange wachttijd in Hoorn, nu niet hét moment om deze IC ook in Purmerend te laten stoppen ? Om Purmerend weer een rechtstreekse verbinding met Asd te bieden. Of is daar onvoldoende reizigers-potentie voor ???
Met dergelijke stationnementstijden in Hoorn kun je er wel bijna weer een volledige stoptrein van maken, maar ja. Ik geloof dat zelfs het intercitystation Zaandam nog steeds en hardnekkig wordt overgeslagen door wat dan de 3900 zal heten.

Mogelijk zal dat lange stationnement op momenten dat er naar Maastricht wordt gereden ontbreken, anders kun je de trein nooit in het pad van de 800 krijgen ten zuiden van Eindhoven.
 

05-02-2017 16:29:21
dennistd
dennistd
Ik zat trouwens nog even te kijken naar de (on)mogelijkheid van het keren van de 7000 in Almelo in de dalperiode: Als je direct na aankomst op 2b (.07) doorrijdt de tunnelbak in, daar snel kopmaakt met behulp van een wisselmachinist (altijd nog goedkoper dan leeg Aml-Hgl-Aml rijden) en om uiterlijk .11 daar weer weg bent (.15 doorkomst Goederentrein ri Hgl) naar spoor 4b moet het passen lijkt me. Het goederenpad Hgl->Dv komt immers weliswaar om .10 door Aml, maar dat gaat over spoor 5 er omheen. Rijdt de 140 dan moet je wel via Hgl, maar dat gebeurt nu ook al.  

05-02-2017 21:59:27
nougo
nougo
Op basis van de adviesaanvraag leid ik, voor het zuiden van Ehv in zuidelijke richting, het volgende af:

- De volgorde richting zuiden is 800 (mt) - 3900 (Hrl) - 3500 (Vl)
- De ligging 800 - 3900 is 11/19
- De IC 800 naar Maastricht is 3 minuten eerder in Roermond, ervan uitgaande dat Nijmegen-Roermond ongewijzigd blijft.
- De stoptrein van Arriva in Rm richting Mt vertrekt 1 minuut korter dan nu achter de 800 aan; (was 4, wordt 3 minuten)
- In Sittard komt deze daarmee ongeveer 4 tot 5 minuten voor de 3900 aan.

Hoe kan de stoptrein van Arriva dan in Sittard een 3 tot 5 minuten kortere overstap hebben op de IC naar / van Eindhoven ?? Ik kan het niet herleiden.

Laatst bewerkt door nougo op 05-02-2017 22:17
 

05-02-2017 22:03:48
MetroRET
MetroRET
3900 naar Hrl ?

Is dat de nieuwe IC ? Zo ja, waar is dat nummer in terug te lezen ?
 

05-02-2017 22:18:38
nougo
nougo
Dat leidde ik af uit het bericht (bijna stopper, overslaan Zaandam) van Broek53 hiervoor

Laatst bewerkt door nougo op 05-02-2017 22:19
 

05-02-2017 23:53:01
mdeen
mdeen
Quote
Berk24 (zo 05 feb 2017 11:23:18 https://somda.nl/forum/18779/p606918/): Lottum-Venray is wel iets meer dan 7 minuten.

In de huidige dienstregeling staat er 8 minuten richting Venray en 7 minuten richting Lottum. Dan vraag je je af wat je met een verhoging van de baanvaksnelheid naar 140 km/h kunt winnen.
 

06-02-2017 00:36:08
umbusko
umbusko
Quote
nougo (zo 05 feb 2017 21:59:27 https://somda.nl/forum/18779/p606983/): Op basis van de adviesaanvraag leid ik, voor het zuiden van Ehv in zuidelijke richting, het volgende af:

- De volgorde richting zuiden is 800 (mt) - 3900 (Hrl) - 3500 (Vl)
- De ligging 800 - 3900 is 11/19
- De IC 800 naar Maastricht is 3 minuten eerder in Roermond, ervan uitgaande dat Nijmegen-Roermond ongewijzigd blijft.
- De stoptrein van Arriva in Rm richting Mt vertrekt 1 minuut korter dan nu achter de 800 aan; (was 4, wordt 3 minuten)
- In Sittard komt deze daarmee ongeveer 4 tot 5 minuten voor de 3900 aan.

Hoe kan de stoptrein van Arriva dan in Sittard een 3 tot 5 minuten kortere overstap hebben op de IC naar / van Eindhoven ?? Ik kan het niet herleiden.

Misschien krijgt de stoptrein weer een lang stationnement in Std en is de aansluiting weer op/van de 3900? De overstap 800 - 32400 in Std is nu in beide richtingen 7 minuten, dus met overstaptijden van 2 en 4 minuten zou dat moeten kunnen. Dat zijn dezelfde tijden als vorig jaar toen NS nog reed: 2 minuten zuidwaarts en 4 noordwaarts.
Een 3 minuten vervroegde 800 zonder vroegere trein uit Nm-Vl lijkt me overigens heel vervelend voor de aansluiting in Rm. Met dat enkelspoor heeft de 32200 regelmatig +2 en van spoor 3b naar spoor 1 inclusief trap en omchecken is nog een heel eind. Die sprint ken ik inmiddels goed genoeg om te hopen dat hij niet standaard wordt.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-02-2017 08:24:47
Berk24
Berk24
Je kunt de Maaslijn wellicht iets uit symmetrie leggen (bijv. Van 00/30 naar 28/58 aangezien richting het noorden in Roermond een cross-overstap bestaat tussen de 800 en de 32200, maar ik denk dat in Nijmegen de aansluiting tussen de 3100 en 32200 dan op het spel staat.  

06-02-2017 12:37:14
abcde
abcde
Quote
broek53 (zo 05 feb 2017 11:50:34 https://somda.nl/forum/18779/p606921/):
Quote
abcde (za 04 feb 2017 21:18:47 https://somda.nl/forum/18779/p606890/): Is het, gelijktijdig met die lange wachttijd in Hoorn, nu niet hét moment om deze IC ook in Purmerend te laten stoppen ? Om Purmerend weer een rechtstreekse verbinding met Asd te bieden. Of is daar onvoldoende reizigers-potentie voor ???
Met dergelijke stationnementstijden in Hoorn kun je er wel bijna weer een volledige stoptrein van maken, maar ja. Ik geloof dat zelfs het intercitystation Zaandam nog steeds en hardnekkig wordt overgeslagen door wat dan de 3900 zal heten.

Maar wel met het verschil dat Zaandam al veel (IC-)verbindingen met Asd heeft, terwijl die nu voor Purmerend ontbreekt. Heeft Purmerend (ong. 75.000 inwoners ?) geen behoefte aan een rechtstreekse verbinding met Asd ?
 

06-02-2017 12:41:55
Wievank
Wievank
Purmerend heeft in de spits meer dan 60 bussen per uur richting Asd, waarmee men over het algemeen sneller vanuit huis op Asd zal zijn dan met de trein.  

06-02-2017 12:46:02
martijn
martijn
Geloof ook dat dat één van de redenen was dat een rechtstreekse treinverbinding sowieso niet meer nodig werd geacht in de tijd dat de Hemboog in de dienstregeling opgenomen moest worden.  

06-02-2017 15:34:04
broek53
broek53
Quote
martijn (ma 06 feb 2017 12:46:02 https://somda.nl/forum/18779/p607052/): Geloof ook dat dat één van de redenen was dat een rechtstreekse treinverbinding sowieso niet meer nodig werd geacht in de tijd dat de Hemboog in de dienstregeling opgenomen moest worden.
Precies, daar is een duidelijke keuze in gemaakt.
 

08-02-2017 14:26:37
Jan-Mark
Jan-Mark
Quote
dennistd (zo 05 feb 2017 16:29:21 https://somda.nl/forum/18779/p606960/): Ik zat trouwens nog even te kijken naar de (on)mogelijkheid van het keren van de 7000 in Almelo in de dalperiode: Als je direct na aankomst op 2b (.07) doorrijdt de tunnelbak in, daar snel kopmaakt met behulp van een wisselmachinist (altijd nog goedkoper dan leeg Aml-Hgl-Aml rijden) en om uiterlijk .11 daar weer weg bent (.15 doorkomst Goederentrein ri Hgl) naar spoor 4b moet het passen lijkt me. Het goederenpad Hgl->Dv komt immers weliswaar om .10 door Aml, maar dat gaat over spoor 5 er omheen. Rijdt de 140 dan moet je wel via Hgl, maar dat gebeurt nu ook al.


Even dit bericht vergeten, maar is het goederenpad dan gewijzigd? Vorig jaar zat die namelijk op .22 door Aml ri Hgl, en de dienstregeling is verder weinig veranderd daar.

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 08-02-2017 14:27
 

08-02-2017 14:52:28
dennistd
dennistd
Het is nu nog niet gewijzigd, maar met dienstregeling 2018 moet het wel wijzigen: anders rijdt de goederentrein de nieuwe RB61 Hengelo-Bentheim-Bielefeld in de weg. Doorkomst van het goederenpad in Hengelo is namelijk nu rond .32, waarmee je weliswaar ± 4 minuten voor de RB uit gaat, maar al voor Oldenzaal zit je er achterop te hikken. Daarnaast kost in Oldenzaal aan de kant nemen veel tijd (40km/h-wissels).

Uit de adviesaanvraag van NS maak ik nu op dat het goederenpad op dat halve uur vroeger gelegd wordt, namelijk direct achter de sneltrein Zwolle-Enschede die weer net achter de 7000 in Almelo aankomt.
Quote
De Sprinter Apeldoorn-Almelo-Enschede (treinserie 7000) moet tijdens spitsuren in Almelo één keer per uur ingehaald worden door de sneltrein van Syntus en door een goederentrein (deze laatste als gevolg van de nieuwe RB61). Dit leidt tot een haltering van 13 minuten te Almelo
Hierdoor kun je aankomen in Bentheim nog voordat de Regionalbahn de grens gepasseerd is. Dat is weer van belang omdat er volgens mij nog steeds maar één blok ligt tussen de grens en station Bentheim.
 

08-02-2017 15:02:55
Jan-Mark
Jan-Mark
Maar moet er dan niet veel vaker aan de kant worden genomen, als je nu eerder komt? Je zou dan ergens een hele lange stop moeten inlassen, je kan namelijk niet overal zeven minuten eerder rijden.  

08-02-2017 15:18:07
dennistd
dennistd
Ik vermoed dat er op de Gooilijn ook wel één en ander aangepast is. Mogelijk zijn goederentreinen nu vroeger in Amf, en wachten ze daar de tijd af terwijl ze straks meteen doorrijden in dit pad? Of het wordt een pad voor treinen vanaf de Betuweroute, waarvan de loc op Dvge toch al om moet lopen.  

08-02-2017 16:29:25
Jan-Mark
Jan-Mark
De meesten zullen het niet meer weten, maar zoals gepland, gaat DDZ vanaf de nieuwe dienstregeling in OB Onnen in onderhoud en verdwijnt het dus in Ldd. Dit betekent dat dan ook de complete Noordoost richting Gvc (700 en 1800) met DDZ gereden gaat worden.

/lichte speculatie: van de 50 stellen rijden er nu 9 in de 5600. De 700 en 1800 bevat 26 omlopen, dus met versterking erbij betekent dat waarschijnlijk, dat het materieel alleen nog maar in de 5600 en de NO te zien zal zijn./
 

08-02-2017 16:53:50
dennistd
dennistd
De 700 en 1800 zijn sowieso niet de complete NoordOost ri. Gvc: daar horen de 1700 en 11700 namelijk ook toe.  

08-02-2017 16:55:10
Jan-Mark
Jan-Mark
Ja, die was ik vergeten inderdaad. Bedoelde de NO via de Hanzelijn naar Gvc.  

08-02-2017 16:56:11
koekje
koekje
Hoezo zou de 3600 niet meer met DDZ gereden kunnen worden? Vanaf Zwolle ben je zo in Onnen.  

08-02-2017 17:00:59
Jan-Mark
Jan-Mark
De 5600 kan je sowieso niet kwijt, omdat het anders te krap wordt daar in de spits. Als je maar veertig treinen overhoudt, en je ook nog wat dubbel moet rijden in de spits in de 26 omlopen, houd je geen 12 zesjes meer over.  

08-02-2017 17:21:02
Klaasje
Klaasje
Als er voldoende sprintermaterieel is.. Moeten we met ons allen eens opletten hoe snel er dan SLT12/SGM8 rijdt in de 5600..  

08-02-2017 17:38:14
michaben
michaben
Quote
Jan-Mark (wo 08 feb 2017 16:29:25 https://somda.nl/forum/18779/p607333/): lichte speculatie: van de 50 stellen rijden er nu 9 in de 5600. De 700 en 1800 bevat 26 omlopen, dus met versterking erbij betekent dat waarschijnlijk, dat het materieel alleen nog maar in de 5600 en de NO te zien zal zijn./

Hoe kom je aan 26 omlopen, gaat men weer op een andere serie keren in 2018? De 700/1800 kent nu slechts 13 composities, waarvan het overgrote deel een losse VIRM6 is. Nu zijn deze series redelijk krap gepland en wordt er volgens mij met het volgende wijzigingsblad al het een en ander verlengd, maar veel meer dan 10 à 11 zesjes en 9 à 10 viertjes zal het niet worden lijkt mij.
 

08-02-2017 17:51:38
ZJ37
ZJ37
De mooie crossplatform overstap 800/3600 te Ht gaat als ik goed ben geïnformeerd na een jaar alweer ter ziele. Men presteert het zelfs om de overstap op 10 minuten te krijgen op een trein frequentie van 10 minuten. M.a.w. er komt een mooie schijnaansluiting.

Ik krijg nu al zin in spoorboekloos rijden.
 

08-02-2017 17:54:47
Jan-Mark
Jan-Mark
Quote
michaben (wo 08 feb 2017 17:38:14 https://somda.nl/forum/18779/p607348/):
Quote
Jan-Mark (wo 08 feb 2017 16:29:25 https://somda.nl/forum/18779/p607333/): lichte speculatie: van de 50 stellen rijden er nu 9 in de 5600. De 700 en 1800 bevat 26 omlopen, dus met versterking erbij betekent dat waarschijnlijk, dat het materieel alleen nog maar in de 5600 en de NO te zien zal zijn./

Hoe kom je aan 26 omlopen, gaat men weer op een andere serie keren in 2018? De 700/1800 kent nu slechts 13 composities, waarvan het overgrote deel een losse VIRM6 is. Nu zijn deze series redelijk krap gepland en wordt er volgens mij met het volgende wijzigingsblad al het een en ander verlengd, maar veel meer dan 10 à 11 zesjes en 9 à 10 viertjes zal het niet worden lijkt mij.


Hm, ja, even verkeerd geteld inderdaad, per ongeluk keer 2 gedaan. Dan zou de 3600 nog wel goed kunnen inderdaad.
 

08-02-2017 18:10:11
michaben
michaben
Qua aantal stellen lukt het misschien nog, maar ik vermoed dat je dan wel een tekort aan zesjes hebt en een overschot aan viertjes. Zowel de 700/1800 als de 3600 kennen namelijk voornamelijk zesjes, terwijl bij DDZ er meer viertjes dan zesjes zijn. Ik denk dat je beter de 2000/8800 erbij kan pakken, weliswaar verder van On vandaan maar beide series worden opgestart vanuit Ut en Gvc/Bkh waar uitgewisseld kan worden met de 700/1800/5600 om de boel noordelijk te krijgen. In de 2100 heb je ook nog een gesloten omloop waar je veel viertjes kwijt kan.

Laatst bewerkt door michaben op 08-02-2017 18:14
 

08-02-2017 19:02:02
MetroRET
MetroRET
Zou de 2800 met slechts 3 zesjes ook geen kandidaat kunnen zijn ?
Evt viertjes doorschuiven naar de 3600 waar toch wel meer dan 1 omloop DDZ8 vereist.
 

08-02-2017 19:55:33
michaben
michaben
Die 2800 gaat vanaf volgende week juist gedeeltelijk met VIRM8 rijden  

08-02-2017 20:39:19
MetroRET
MetroRET
Hoe kan je dat nu al hebben ingezien ?
Maar, dat is dan zeker een vooruitgang.
 

08-02-2017 20:59:54
Berk24
Berk24
Quote
ZJ37 (wo 08 feb 2017 17:51:38 https://somda.nl/forum/18779/p607349/): De mooie crossplatform overstap 800/3600 te Ht gaat als ik goed ben geïnformeerd na een jaar alweer ter ziele. Men presteert het zelfs om de overstap op 10 minuten te krijgen op een trein frequentie van 10 minuten. M.a.w. er komt een mooie schijnaansluiting.

Ik krijg nu al zin in spoorboekloos rijden.

Dat betekent dat de aansluiting in Roermond van de 32200 op de IC naar Maastricht wel aardig ruim wordt (van 8 naar ongeveer 16 minuten), dat is niet erg positief te noemen.
 

08-02-2017 21:17:25
nougo
nougo
Quote
ZJ37 (wo 08 feb 2017 17:51:38 https://somda.nl/forum/18779/p607349/): De mooie crossplatform overstap 800/3600 te Ht gaat als ik goed ben geïnformeerd na een jaar alweer ter ziele. Ik krijg nu al zin in spoorboekloos rijden.


Als de 3500 en 3900 na de avonduitsnijding in kwartierdienst rijden dan sluit het strak aan. Overdag is de aansluiting er eveneens met de 3900 maar dan met een overstap van ca 8 minuten. In zuidelijke richting overdag:

3500: Ut 19/24 Ht 0:52/0:55 Ehv 1:15/1:18 Vl a 1:57
3000: Ut 22/24 --> Ah
-800 : Ut 32/34 Ht 1:02/1:05 Ehv 1:25/1:28 Rm 1:58/2:00 Std 2:14/2:16 Mt a 2:30
S2 Arriva : - ------------------------------------Rm v -:--/2:03 Std 2:20/2:27 Mt a 2:50
3900: Ut 42/44 Ht 1:12/1:15 Ehv 1:35/1:39 Rm 2:09/2:11 Std 2:25/2:27 Hrl a 2:42

Laatst bewerkt door nougo op 08-02-2017 21:27
 

09-02-2017 19:36:41
IC2000
IC2000
Quote
Klaasje (wo 08 feb 2017 17:21:02 https://somda.nl/forum/18779/p607342/): Als er voldoende sprintermaterieel is.. Moeten we met ons allen eens opletten hoe snel er dan SLT12/SGM8 rijdt in de 5600..

Fat Chance...
Is al eens geprobeerd met SLT12. Dat leverde vooral op amf en amfs (veel) achterblijvers op. Daarnaast waren er klachten over het comfort en afwezigheid van toiletten, omdat veel reizigers toch 45minuten tot een uur in deze trein zitten. Daarom werd er al snel weer overgestapt op DDZ. Enige wat er anders in kan is V-IRM, maar dat kan niet vanwege de rijtijden.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

09-02-2017 20:13:24
b2py
b2py
Wild gokje, er arriveren binnen No-time een grote sloot sprinters met een wc aan bord?  

09-02-2017 20:46:27
michaben
michaben
Dat lost het probleem van achterblijvers niet op, die toiletten zorgen eerder voor minder dan meer zitplaatsen, en langer worden de treinen niet. Waar Zl-Amf perrons van 270 meter kent, zijn ze op Amf-Ut (inclusief de buurtsporen in Ut zelf) slechts 220 meter, waardoor je simpelweg geen langere treinen kunt laten rijden hier.  

09-02-2017 21:01:07
MasterE
MasterE
Spoor 4? Stelletje aftrappen in Amf?

Laatst bewerkt door MasterE op 09-02-2017 21:02
 

09-02-2017 21:06:08
daniel_ddr
daniel_ddr
Sprinters vanaf de Veluwelijn als sneltrein door van Amf naar Ut en een losse sprinter Amf-Ut erbij?

Dienstregeling wordt er wel iets meer een uitdaging door, maar levert tegelijk een 10-minuten IC-dienst op Amf-Ut op waarmee je de doorgaande ICs weer wat kunt ontlasten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-02-2017 21:09:23
Jan-Mark
Jan-Mark
Daarnaast durf ik er mijn geld wel op in te zetten dat het merendeel van de 5600-reizigers op Zl - Amf doorreist naar Ut en verder, dus die zullen er flink bij geholpen zijn als ze als IC doorrijden naar Ut.  

09-02-2017 21:23:25
cuneo56
cuneo56
Quote
daniel_ddr (do 09 feb 2017 21:06:08 https://somda.nl/forum/18779/p607487/): Sprinters vanaf de Veluwelijn als sneltrein door van Amf naar Ut en een losse sprinter Amf-Ut erbij?

Dienstregeling wordt er wel iets meer een uitdaging door, maar levert tegelijk een 10-minuten IC-dienst op Amf-Ut op waarmee je de doorgaande ICs weer wat kunt ontlasten.

Dat is een constructie die er "Vroegah"ook al in de spitsuren was, alleen kon die stopper Ut-Amf toen nog door gaan naar Ede over de Kippenlijn.
 

09-02-2017 21:24:13
BGM104
BGM104
Quote
IC2000 (do 09 feb 2017 19:36:41 https://somda.nl/forum/18779/p607478/):
Is al eens geprobeerd met SLT12. Dat leverde vooral op amf en amfs (veel) achterblijvers op.

Met 1224 man capaciteit in SLT12 inclusief staanplaatsen moet je toch een eind komen. In vergelijking met DDZ8 (768 zitplaatsen) zouden daar dan nu minimaal 456 man in moeten staan, daar geloof ik niet zo in.
 

10-02-2017 08:33:55
martijn
martijn
Quote
cuneo56 (do 09 feb 2017 21:23:25 https://somda.nl/forum/18779/p607491/):
Quote
daniel_ddr (do 09 feb 2017 21:06:08 https://somda.nl/forum/18779/p607487/): Sprinters vanaf de Veluwelijn als sneltrein door van Amf naar Ut en een losse sprinter Amf-Ut erbij?

Dienstregeling wordt er wel iets meer een uitdaging door, maar levert tegelijk een 10-minuten IC-dienst op Amf-Ut op waarmee je de doorgaande ICs weer wat kunt ontlasten.

Dat is een constructie die er "Vroegah"ook al in de spitsuren was, alleen kon die stopper Ut-Amf toen nog door gaan naar Ede over de Kippenlijn.

Weet niet precies welke spitstreinen je bedoelt, maar van mei 1998 tot eind 2006 reed elke 5600 tussen Amf en Ut non-stop. De aparte spitstreinen van bijvoorbeeld Nunspeet naar Utrecht zijn toen juist verdwenen. Misschien kan een dergelijke constructie terugkomen?
 

10-02-2017 08:44:41
broek53
broek53
Die constructie bestond bij gratie van het feit dat de stoptreinen van de Kippelijn doorreden naar Utrecht. Er is dan ook een eind aan gekomen op het moment dat de Kippenlijn moest worden aanbesteed. Dat was exact op het moment dat de verlenging van diverse perrons op Amf - Zl gereed was. In dat programma zaten Bhv en Dld bewust niet, juist vanwege die dienstregelingsconstructie...

Laatst bewerkt door broek53 op 10-02-2017 08:45
 

10-02-2017 08:57:30
martijn
martijn
Ik doelde eigenlijk op een extra (spits)dienst tussen Nunspeet (of Harderwijk) en Amf/Ut  

10-02-2017 09:01:14
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat maakt de puzzel wel lastiger (zie ´n topic op OVNL daarover).

Quote
cuneo56: Dat is een constructie die er "Vroegah"ook al in de spitsuren was, alleen kon die stopper Ut-Amf toen nog door gaan naar Ede over de Kippenlijn
Iets anders wel, toen reed er immers nog maar 2x/uur een IC tussen Ut en Amf.
In de huidige dienstregeling is in elk geval het non-stop maken van Sprinter een mooie kans omdat je dan precies in 10-minutenligging met de ICs uit komt. Maarja, dan moet die losse Sprinter er nog tussen passen voor de tussenstations.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 10-02-2017 09:16


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-02-2017 09:19:34
treinfan
treinfan
Quote
broek53 (vr 10 feb 2017 08:44:41 https://somda.nl/forum/18779/p607523/): Die constructie bestond bij gratie van het feit dat de stoptreinen van de Kippelijn doorreden naar Utrecht. Er is dan ook een eind aan gekomen op het moment dat de Kippenlijn moest worden aanbesteed. Dat was exact op het moment dat de verlenging van diverse perrons op Amf - Zl gereed was. In dat programma zaten Bhv en Dld bewust niet, juist vanwege die dienstregelingsconstructie...
Te Bhv en Dld is er alle ruimte voor perronverlenging. Gooi een paar tijdelijke perrons neer in 1 weekend tijd en er kan met langere treinen gereden worden
 

10-02-2017 10:29:37
broek53
broek53
Even terug. Die perronverlengingen waren op dat moment alleen nodig omdat NS geen kans zag de DDAR4-met-1700 gescheiden te houden van de DDAR4-inclusief mDDM en werd dus uiteindelijk alleen verricht om twee locs langs het perron te kunnen parkeren. Dat problem hebben we al niet meer.
Daarnaast: de suggestie dat er per se DDZ nodig is op Ut - Zl, is volgens mij al effectief ontkracht. SLT12 is korter èn kan veel meer reizigers meenemen.
En verder, ook niet onbelangrijk, op zeker moment zal NS eraan gehouden worden dat het ook werkelijk sprintermaterieel in gaat zetten in sprinters, althans: lagevloermaterieel. Ik denk dus dat de dagen van DDZ in de 5600 en andere sprinterdiensten weliswaar nog niet geteld zijn, maar wel dat het eindig is.
 

10-02-2017 10:33:30
maurits
maurits
Quote
martijn (vr 10 feb 2017 08:57:30 https://somda.nl/forum/18779/p607525/): Ik doelde eigenlijk op een extra (spits)dienst tussen Nunspeet (of Harderwijk) en Amf/Ut


Waarom niet de 11600/11700 vanaf Amfs doortrekken naar Zwolle met stops in Nkk, Hd en vervolgens stopperend naar Zl. De 5600 kan dan keren te Ns (of op een aan te leggen keerspoor in Hd). Voordeel is dat de lange reistijden vanaf Hd en Nkk naar Ut/Asd fors afnemen en je kunt de 5600 met kortere treinen rijden.

Een dergelijk model kun je als eerst in de spits introdueceren, maar mogelijk uitbreiden naar maandag t/m zaterdag tot 20 uur. Volgens mij ligt er nog best wat potentie op de Veluwelijn.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

10-02-2017 13:12:57
reisthijs
reisthijs
Quote
broek53 (vr 10 feb 2017 10:29:37 https://somda.nl/forum/18779/p607530/): En verder, ook niet onbelangrijk, op zeker moment zal NS eraan gehouden worden dat het ook werkelijk sprintermaterieel in gaat zetten in sprinters, althans: lagevloermaterieel. Ik denk dus dat de dagen van DDZ in de 5600 en andere sprinterdiensten weliswaar nog niet geteld zijn, maar wel dat het eindig is.
Het moment dat NS er aan gehouden kan worden is een paar jaar geleden afgesproken: aan het eind van de huidige concessie moeten alle sprinterdiensten met gelijkvloers materieel gereden worden.
 

10-02-2017 14:42:53
dh3201
dh3201
Dan noemt de NS de 5600 vanaf die datum niet meer Sprinter maar bijvoorbeeld RegioExpress. En hoppa er mag gewoon hogevloer DDZ ingezet blijven worden %08%


Shqiperise-lopers?
 

10-02-2017 15:16:40
broek53
broek53
Dan is NS vanaf die datum de concessive kwijt / krijgt hem niet meer terug, dus.  

10-02-2017 15:41:44
Berk24
Berk24
Quote
daniel_ddr (vr 10 feb 2017 09:01:14 https://somda.nl/forum/18779/p607526/): Dat maakt de puzzel wel lastiger (zie ´n topic op OVNL daarover).

Quote
cuneo56: Dat is een constructie die er "Vroegah"ook al in de spitsuren was, alleen kon die stopper Ut-Amf toen nog door gaan naar Ede over de Kippenlijn
Iets anders wel, toen reed er immers nog maar 2x/uur een IC tussen Ut en Amf.
In de huidige dienstregeling is in elk geval het non-stop maken van Sprinter een mooie kans omdat je dan precies in 10-minutenligging met de ICs uit komt. Maarja, dan moet die losse Sprinter er nog tussen passen voor de tussenstations.

Je hoeft toch niet precies een 10-minutendienat te rijden. Een 12/9/9-verhouding kan bijvoorbeeld ook als dat beter uitkomt.
 

10-02-2017 16:08:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Het is ook een 12/8/10 ligging hoor, maar dat noemde ik voor het gemak 10-minutendienst.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-02-2017 16:43:51
gvttreinen
gvttreinen
En daarmee is de oorspronkelijke gedachten van ETMET en Spoorboekloos rijden lekker onderuit gehaald.  

10-02-2017 17:37:23
michaben
michaben
Ik wilde er eigenlijk niet al te diep op ingaan gezien het weinig met 2018 te maken heeft, maar nu we toch bezig zijn (kan altijd nog afgesplitst worden): ik heb pas zitten kijken in de reisplanner naar welke treinen in de NoordOost-corridor het stempel 'druk' meekregen. Het traject Ut-Amf was hier een overduidelijke hotspot met aanzienlijk meer meldingen dan de overige trajecten. En waar het tussen Ut en Gvc/Rtd voor een aanzienlijk deel ging om treinen die strak gepland waren, stonden er bij Ut-Amf de nodige treinen bij die met drie of zelfs vier stellen ICM gepland staan die alsnog druk zijn.

Dan neig ik toch inderdaad richting het verhogen van de frequentie boven het langer maken van de treinen. Sowieso staan er treinen met ICM12 tussen de lijst van drukke treinen die dus niet langer kunnen (wel hoger, maar dat heeft weer andere nadelen), maar ook omdat het verlengen van treinen op het volledige stuk tussen Rtd en Zl terwijl deze alleen tussen Ut en Amf echt te vol zitten zonde van het materieel is.

Wat je zou kunnen doen is de 8800 een kwartier omklappen en dan naar Amf laten rijden (aankomst aldaar direct na de 5600), een alternatief kan ook zijn de 2000 een stop van 13 minuten geven en dan doorsturen naar Amf, voor doorgaande reizigers misschien niet echt boeiend maar reizigers die slechts tussen Ut en Amf reizen maakt dat weinig uit. Grootste probleem lijkt me de perroncapaciteit in DSSU, Elke Tien Minuten Een Kerende Trein is niet echt het uitgangspunt geweest hier. Je hebt 10 intercity's vanuit Wd die binnenkomen, waarvan je er 6 naar Amf wil sturen en 4 wil keren. Op zich moet het kunnen (5 minuten keren en 5 minuten overkruistijd) maar echt robuust is het niet ben ik bang. Of je moet twee treinseries op het keerspoor achter 20/21 gaan behandelen, maar dat is ook niet heel erg robuust. Eigenlijk mis je een keerspoor achter 8/9/11/12 dat conflictvrij tussen de sporen van/naar Utvr ligt.
 

10-02-2017 17:56:10
b2py
b2py
Of gewoon een voortrejntje laten rijden  

10-02-2017 17:57:21
Coryza
Coryza
Vergeet spreiding niet.... te Amf zullen de achterste bakken (richting Zl/Apd) bij de hele lange treinen echt niet vol zitten... Ik loop graag dat extra kilometertje te Amf om relatief rustig te zitten.  

10-02-2017 17:58:09
broek53
broek53
Quote
b2py (vr 10 feb 2017 17:56:10 https://somda.nl/forum/18779/p607564/): Of gewoon een voortrejntje laten rijden
Daar is in Utrecht gewoon alle ruimte voor natuurlijk.
 

10-02-2017 18:03:01
michaben
michaben
Die voortreinen is prima ruimte voor, gewoon de 2800 die al cross-platform naast de 1700/11700 als voortrein verlengen naar Amf. Probleem is vooral dat je dan niet 6 maar 8 intercity's moet laten rijden, de drukte beperkt zich immers niet tot de 1700/11700 maar ook de 500/600 hebben dan een voortrein nodig. En die twee hebben geloof ik al een voortrein in de vorm van een goederentrein...  

10-02-2017 18:20:54
Berk24
Berk24
Quote
gvttreinen (vr 10 feb 2017 16:43:51 https://somda.nl/forum/18779/p607558/): En daarmee is de oorspronkelijke gedachten van ETMET en Spoorboekloos rijden lekker onderuit gehaald.

Soms is het beter om een kwartiersdienst te rijden eb daartussen toegevoegde treinen, bijv. Bij belangrijke aansluitingen. Arnhem-Nijmegen is daar een goed voorbeeld van. De kwartiersdienst van 3000/3100 met daartussen de 3600 is beter dan een 10-minutendienst omdat je met aansluitingen zit.

Utrecht-Amersfoort is ook een verbinding waar aansluitingen belangrijk zijn. Je kan daarin niet stellen dan een 10-minutendienst beter is dan een kwartiersdienst met toegevoegde treinen.
 

10-02-2017 18:30:38
michaben
michaben
Ut-Amf kent nu een 12/18 interval, dus een trein toevoegen tot een 12/10/8 interval verandert niets aan de bestaande aansluitingen.  

10-02-2017 18:45:17
b2py
b2py
Quote
broek53 (vr 10 feb 2017 17:58:09 https://somda.nl/forum/18779/p607566/):
Quote
b2py (vr 10 feb 2017 17:56:10 https://somda.nl/forum/18779/p607564/): Of gewoon een voortrejntje laten rijden
Daar is in Utrecht gewoon alle ruimte voor natuurlijk.
Op de buurtsporen moet wel wat te vinden zijn :Y
 

10-02-2017 19:43:14
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
michaben (vr 10 feb 2017 17:37:23 https://somda.nl/forum/18779/p607561/): En waar het tussen Ut en Gvc/Rtd voor een aanzienlijk deel ging om treinen die strak gepland waren, stonden er bij Ut-Amf de nodige treinen bij die met drie of zelfs vier stellen ICM gepland staan die alsnog druk zijn.

Dan neig ik toch inderdaad richting het verhogen van de frequentie boven het langer maken van de treinen. Sowieso staan er treinen met ICM12 tussen de lijst van drukke treinen die dus niet langer kunnen
Je moet wel oppassen: gezien NS nog altijd aan preventie van spreiding op spoor 11 te Ut doet zijn treinen met drie stellen vanaf dat spoor nog wat scheef verdeeld over het perron en daardoor in bezetting. Bij de overvolle treinen met twee stellen speelt dat echter ondertussen niet meer doordat de reiziger zich er al deels op heeft aangepast. Op spoor 12 gaat veel beter.

In de ochtendspits zijn er ook wel (1)1700en die als druk gemeld worden door reizigers die de oude inzet nog gewend zijn. Die zijn in de praktijk gewoon goed gevuld maar niet overvol. (En bij de 559 zie je nu in de druktemelder-resultaten vooral de storing van dinsdag en woensdag terug)

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 10-02-2017 19:49


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-02-2017 19:49:28
ZJ37
ZJ37
Quote
b2py (vr 10 feb 2017 18:45:17 https://somda.nl/forum/18779/p607572/):
Quote
broek53 (vr 10 feb 2017 17:58:09 https://somda.nl/forum/18779/p607566/):
Quote
b2py (vr 10 feb 2017 17:56:10 https://somda.nl/forum/18779/p607564/): Of gewoon een voortrejntje laten rijden
Daar is in Utrecht gewoon alle ruimte voor natuurlijk.
Op de buurtsporen moet wel wat te vinden zijn :Y
Voor de non-stop dienst kan ook vanuit OZ wat naar 9, 11 of 12 om op te starten.
 

10-02-2017 20:05:11
b2py
b2py
Dat kan niet vanaf de buurtsporen?  

10-02-2017 23:19:56
ZJ37
ZJ37
Dat hoeft toch ook niet persé via de buurtsporen?  

11-02-2017 11:13:24
abcde
abcde
Quote
dh3201 (vr 10 feb 2017 14:42:53 https://somda.nl/forum/18779/p607548/): Dan noemt de NS de 5600 vanaf die datum niet meer Sprinter maar bijvoorbeeld RegioExpress. En hoppa er mag gewoon hogevloer DDZ ingezet blijven worden %08%

Quote
broek53 (vr 10 feb 2017 15:16:40 https://somda.nl/forum/18779/p607550/): Dan is NS vanaf die datum de concessive kwijt / krijgt hem niet meer terug, dus.

Waarom ?
Ik weet dat Sneltreinen uit de mode zijn bij NS. Maar zou het (in de spits) niet helpen op de Veluwelijn ?
 

11-02-2017 11:27:54
Berk24
Berk24
Intercity, stopt tussen Amersfoort Vathorst en Zwolle op alle stations.  

11-02-2017 13:43:37
waalkade
waalkade
Wel eens waar ver na 2018 maar ik weet zo gauw niet een betere plek.
https://www.aachen.ihk.de/blob/acihk24/standortpolitik/downloads/3623972/8170b740038bf2395af62c44fcdc5b4f/gutachten_schienenkorridor_abschlussbericht_2017-data.pdf
Staat o.a. in dat de IC in Ehv ri Hrl mogelijk gebroken moet worden vanwege meerspannings materieel.
 

11-02-2017 13:47:35
Daan!
Daan!
En waarom dan?  

11-02-2017 14:12:43
jeanne
jeanne
Lees maar op blz. 19 %08% in de overigen lezenswaardige lectuur.


Jeanne Kok
 

11-02-2017 14:52:58
MasterE
MasterE
Als als als, misschien, eventueel en het duurt nog minimaal 10 jaar.
En dan wordt het 1x per uur een knip in Ehv. Eventueel, als, misschien, mogelijkerwijs, aangenomen wordt dat!

Laatst bewerkt door MasterE op 11-02-2017 14:55
 

11-02-2017 21:43:34
Klaasje
Klaasje
Quote
waalkade (za 11 feb 2017 13:43:37 https://somda.nl/forum/18779/p607622/): Wel eens waar ver na 2018 maar ik weet zo gauw niet een betere plek.
https://www.aachen.ihk.de/blob/acihk24/standortpolitik/downloads/3623972/8170b740038bf2395af62c44fcdc5b4f/gutachten_schienenkorridor_abschlussbericht_2017-data.pdf
Staat o.a. in dat de IC in Ehv ri Hrl mogelijk gebroken moet worden vanwege meerspannings materieel.

Dat is een aanname. Niets wijst er nu op dat dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren.
 

12-02-2017 01:09:52
waalkade
waalkade
Dat staat er ook in dat rapport dat het een aanname is, aan de andere kant, ik heb nog wel vertrouwen in het Duitse reken onderwijs%08%.  

12-02-2017 13:39:21
Mat75
Mat75
Zolang het niet over een nieuwe luchthaven in Berlijn gaat  

12-02-2017 13:52:04
Daan!
Daan!
Quote
waalkade (zo 12 feb 2017 01:09:52 https://somda.nl/forum/18779/p607677/): Dat staat er ook in dat rapport dat het een aanname is, aan de andere kant, ik heb nog wel vertrouwen in het Duitse reken onderwijs%08%.


Ik niet in het Nederlandse taalonderwijs. %08%%08%
 

15-03-2017 11:05:08
spurt2244
spurt2244
Zodra de Beneluxtrein via Breda gaat rijden, komt er een tweede L trein tussen Roosendaal-Antwerpen v.v. te rijden (was de bedoeling), de Nederlandse veiligheidsinstanties willen geen bijkomende treinen zonder ATB op het emplacement van Roosendaal toelaten, daardoor zal de tweede L trein vanuit Antwerpen slecht tot Essen rijden.

Meer info:
http://treintrambus.be/actueel/ov-nieuws/2443-nmbs-10-december-2017-nieuwe-dienstregeling.html
 

15-03-2017 11:23:16
jordy94
jordy94
Dus wederom gaan Zeeland, Bergen op Zoom en Roosendaal er weer op achteruit?  

15-03-2017 11:40:21
Klaasje
Klaasje
Het is ook niet echt nuttige veiligheid aangezien we treinen zonder ATB-vv niet mogen verbieden en de treinen er toch maar 40 km/h rijden.  

15-03-2017 11:56:03
VIRMm1
VIRMm1
Een tijd terug is er een stoptrein te Rsd van spoor 3a vertrokken richting Essen. Het sein op spoor 2a stond veilig en het sein op 3a op stop.

Allereerst maakte de hc al de fout het vertrekbevel te geven op vertrektijd terwijl het vertreksein nog niet brandde.
Omdat de seinen in België links van het spoor staan, en de mcn vertrekbevel kreeg, is hij gaan rijden (onterecht het veilige sein op 2a voor zijn sein aan gezien)
Vervolgens is hij helemaal gereden tot aan de overweg. Omdat de trein niet voorzien was van Atb(VV) was dit mogelijk. Bij de overweg zag de machinist gelukkig dat er iets niet klopte.

Mede door dit soort incidenten is het logisch dat ProRail niet nog meer van zulke treinen Nederland in wil.