IC Brussel (Amsterdam-Brussel)
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
15-02-2022 00:17:00
scooter
scooter

In de plannen die ik heb gezien gaat de huidige Benelux Rotterdam-Brussel rijden met alle huidige tussenstops en wordt in feite de verbinding uit Amsterdam nieuw met alleen stops in Schiphol,Rotterdam,Antwerpen en Brussel

 

15-02-2022 00:20:08
AlbertP
AlbertP

Bedankt, dat maakt ook duidelijker waarom Belgische bronnen over een trein Rotterdam-Brussel spraken, die moet de stops van de 'snelle' IC Brussel dan overnemen.

 

15-02-2022 09:34:20
Muizeneus
Muizeneus

Dan zou je toch eerder verwachten dat bv Eindhoven wat actiever zou gaan trekken aan een verbinding met België. Het lijkt me eenvoudiger om de Benelux vanaf Bd 'om te klappen' dan om de RE13 naar Ehv te laten doorrijden...

 

15-02-2022 10:15:06
mvanuden
mvanuden
Quote
AlbertP (15-02-2022 00:20:08):

Bedankt, dat maakt ook duidelijker waarom Belgische bronnen over een trein Rotterdam-Brussel spraken, die moet de stops van de 'snelle' IC Brussel dan overnemen.


Klopt, samengevat:

NS (althans, NS materieel ICNG) rijdt Amsterdam-Brussel Zuid over dezelfde route en tussenstations als Thalys nu rijdt, maar met extra stop in Brussel Centraal.

NMBS (TRAXX+I11 rijtuigen) rijdt Rotterdam-Brussel Zuid met de huidige stops van de IC Brussel (extra in Breda, Noorderkempen, Berchem, Mechelen, Brussel Nationale Luchthaven en Brussel Noord).

En er is inderdaad discussie of een ander eindpunt in Nederland (Eindhoven, Den Bosch, Utrecht) niet nuttiger is. Maar NMBS wil graag naar Rotterdam rijden, op die route verwachten zij de meeste reizigers.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-02-2022 10:21:45
Muizeneus
Muizeneus

Maar welke Rotterdammer gaat nou die slome trein nemen als het ook 20 minuten sneller kan?

 

15-02-2022 10:25:28
Daan!
Daan!

Niet, maar NMBS zal vanuit Belgisch standpunt denken dat de meeste mensen die instappen op de "extra stations" naar Rotterdam willen.

 

15-02-2022 10:30:36
BGM104
BGM104
Quote
Muizeneus (15-02-2022 10:21:45):

Maar welke Rotterdammer gaat nou die slome trein nemen als het ook 20 minuten sneller kan?


Wat als de slome trein goedkoper is?

 

15-02-2022 11:03:58
icened200
icened200
Quote
sjoerd (14-02-2022 23:20:26):

Ik lees net dat NS de IC Brussel 40 minuten wil versnellen, onder meer door Breda (kopmaken) over te slaan en optimaal gebruik te maken van de V-MAX = 200 km/h van de ICNG.

Dan zal er inderdaad een verbinding bij moeten komen om via Breda in Antwerpen te komen.

Lees het net ook. Zoals je weet kan NMBS dan een aantal IC vanaf Antwerpen C doortrekken naar Breda/Rotterdam.

Er werd in België al gespeculeerd om de IC vanaf Charleroi/Brussel door te trekken naar Breda/Rotterdam. Mits ze de goede treinen ervoor hebben. Of als er tussen HSL Zuid (ter hoogte van IKEA) t/m station Breda ETCS is geïnstalleerd.

Prima als NS dit wil. Vraag me hoe NMBS en SNCF hier over denken. Ze hebben toch belang bij Brussel - Amsterdam. Minder HST Amsterdam - Parijs/Londen?



Laatst bewerkt door icened200 op 15-02-2022 11:05
 

15-02-2022 11:10:58
icened200
icened200
Quote
Muizeneus (15-02-2022 09:34:20):

Dan zou je toch eerder verwachten dat bv Eindhoven wat actiever zou gaan trekken aan een verbinding met België. Het lijkt me eenvoudiger om de Benelux vanaf Bd 'om te klappen' dan om de RE13 naar Ehv te laten doorrijden...


Ze hadden het al eens over Brainport Express. Dat was een initiatief van de provincie Noord Brabant met een aantal Belgische partijen.

Maar dat was snel afgelopen.

 

15-02-2022 11:16:53
icened200
icened200
Quote
BGM104 (15-02-2022 10:30:36):
Quote
Muizeneus (15-02-2022 10:21:45):

Maar welke Rotterdammer gaat nou die slome trein nemen als het ook 20 minuten sneller kan?


Wat als de slome trein goedkoper is?


Waarom zou de "slome" trein goedkoper zijn? Zeker als HLE 17 + I - 11 rijtuigen 200 km p/u rijdt.

Maar als NMBS een goedkopere trein aanbiedt zullen de treinreizigers de winnaar zijn. Vergelijkbaar met TGV, Quigo, Thalys, ETR 1000, Eurostar en ICE in Frankrijk.

Vraag me wel af hoe vaak de HST Parijs/Londen rechtstreeks naar Schiphol/andere bestemmingen gaan rijden?

Interessante ontwikkelingen.



Laatst bewerkt door icened200 op 15-02-2022 16:12
 

15-02-2022 19:56:26
DDZ7504
DDZ7504
Quote
icened200 (15-02-2022 11:16:53):
Quote
BGM104 (15-02-2022 10:30:36):
Quote
Muizeneus (15-02-2022 10:21:45):

Maar welke Rotterdammer gaat nou die slome trein nemen als het ook 20 minuten sneller kan?


Wat als de slome trein goedkoper is?


Waarom zou de "slome" trein goedkoper zijn? Zeker als HLE 17 + I - 11 rijtuigen 200 km p/u rijdt.


Ik gok dat BGM erop doelde dat NMBS bewust de prijzen laag zal gaan houden omdat ze weten dat men anders voor de snellere NS trein kiest. ICNG gaat ook 200 en niet via Breda dus is hoe dan ook sneller.

 

16-02-2022 07:21:30
rick
rick

Icened200 haalt de HLE17 erbij, een paar berichten terug wordt gesproken van NMBS Traxx en die gaan geen 200.

 

16-02-2022 07:47:26
treinhobby
treinhobby

Somda hle17

De nieuwe NMBS traxxen reeks 17 kunnen wel 200 km/u.

 

16-02-2022 09:19:47
rick
rick

Die was ik inderdaad vergeten, mijn fout.

 

24-06-2022 10:55:20
icened200
icened200

Zit vandaag in de Beneluxtrein. Het is stampvol. Het is weer als 3 jaar geleden toen Beneluxtrein in zomerperiode/vakantieperiode ook (over)vol was. Waarschijnlijk zijn de ontwikkelingen bij Schiphol hier ook een reden voor.

Zal niet verkeerd zijn als NS International 9 rijtuigen formeert i.p.v. 7.

Maar hoeveel Beneluxrijtuigen zijn er nog? En kunnen binnenlandse ICR aangepast worden voor het rijden naar België?

Denk dan vooral aan volgende jaar als ICNG gaat instromen. Kunnen ze flexibeler ICR doorschuiven op nationale en internationale verbindingen (Brussel).

 

24-06-2022 11:11:16
Daan!
Daan!

Stam 16121 en rijtuig 20-205 staan aan de kant. Dus dat zijn vijf tweede klassers, twee eerste en een BDs.
Er zijn elf stammen IC Brussel. Er zullen echt nog wel rijtuigen technisch aangepast kunnen worden. Maar wil je dat? Ik weet het niet

Volgend jaar is ook niet zeker. Ik las van een productieprobleem bij ICNG in de Railhobby. ICR moet dan ook nog back-up zijn voor ICNG. Dus ik zie het niet zomaar gebeuren.

 

24-06-2022 11:19:37
icened200
icened200
Quote
Daan! (24-06-2022 11:11:16): en

Stam 16121 en rijtuig 20-205 staan aan de kant. Dus dat zijn vijf tweede klassers, twee eerste en een BDs.
Er zijn elf stammen IC Brussel. Er zullen echt nog wel rijtuigen technisch aangepast kunnen worden. Maar wil je dat? Ik weet het niet

Volgend jaar is ook niet zeker. Ik las van een productieprobleem bij ICNG in de Railhobby. ICR moet dan ook nog back-up zijn voor ICNG. Dus ik zie het niet zomaar gebeuren.


Heb ook over het productieproblemen gelezen. De consequenties ervan zijn me nog niet duidelijk.

 

24-06-2022 11:39:43
icened200
icened200
Quote
Daan! (24-06-2022 11:11:16):

Stam 16121 en rijtuig 20-205 staan aan de kant. Dus dat zijn vijf tweede klassers, twee eerste en een BDs.
Er zijn elf stammen IC Brussel. Er zullen echt nog wel rijtuigen technisch aangepast kunnen worden. Maar wil je dat? Ik weet het niet

Volgend jaar is ook niet zeker. Ik las van een productieprobleem bij ICNG in de Railhobby. ICR moet dan ook nog back-up zijn voor ICNG. Dus ik zie het niet zomaar gebeuren.


Wat kan het probleem zijn als de binnenlandse ICR aangepast worden voor het rijden tussen Amsterdam - Brussel?

Het lijkt me meer de vraag hoe nodig het is. Vooral omdat de ICR vanaf 2023 steeds meer uitgaan.

Zijn er ook conditieritten nodig met Traxx + ICR? Lijk me niet verkeerd dat ze soms worden ingezet op een reguliere treinverbinding zoals Den Haag - Groningen.



Laatst bewerkt door icened200 op 24-06-2022 11:40
 

24-06-2022 12:06:50
Rolffiej19
Rolffiej19

Het probleempje is dat je dan een nieuwe toelating nodig hebt voor België voor eventueel 9 bakken:)

 

24-06-2022 12:25:22
icened200
icened200
Quote
Rolffiej19 (24-06-2022 12:06:50):

Het probleempje is dat je dan een nieuwe toelating nodig hebt voor België voor eventueel 9 bakken:)


Tja. Die regelgeving in België. Dan is de vraag of het de moeite waard is. Afhankelijk hoe snel het geregeld is.

 

24-06-2022 12:45:15
aarclay
aarclay
Quote
icened200 (24-06-2022 11:19:37):
Quote
Daan! (24-06-2022 11:11:16): en

Stam 16121 en rijtuig 20-205 staan aan de kant. Dus dat zijn vijf tweede klassers, twee eerste en een BDs.
Er zijn elf stammen IC Brussel. Er zullen echt nog wel rijtuigen technisch aangepast kunnen worden. Maar wil je dat? Ik weet het niet

Volgend jaar is ook niet zeker. Ik las van een productieprobleem bij ICNG in de Railhobby. ICR moet dan ook nog back-up zijn voor ICNG. Dus ik zie het niet zomaar gebeuren.


Heb ook over het productieproblemen gelezen. De consequenties ervan zijn me nog niet duidelijk.


Ik heb vernomen dat de productie inmiddels al weer hervat is.

 

24-06-2022 12:59:11
icened200
icened200
Quote
aarclay (24-06-2022 12:45:15):
Quote
icened200 (24-06-2022 11:19:37):
Quote
Daan! (24-06-2022 11:11:16): en

Stam 16121 en rijtuig 20-205 staan aan de kant. Dus dat zijn vijf tweede klassers, twee eerste en een BDs.
Er zijn elf stammen IC Brussel. Er zullen echt nog wel rijtuigen technisch aangepast kunnen worden. Maar wil je dat? Ik weet het niet

Volgend jaar is ook niet zeker. Ik las van een productieprobleem bij ICNG in de Railhobby. ICR moet dan ook nog back-up zijn voor ICNG. Dus ik zie het niet zomaar gebeuren.


Heb ook over het productieproblemen gelezen. De consequenties ervan zijn me nog niet duidelijk.


Ik heb vernomen dat de productie inmiddels al weer hervat is.


Mooi dat het hervat is. Bijna weer vertraging.

Zal ICNG België tussen Brussel - Amsterdam (Zuid/Centraal) uit 1 ICNG België of 2 gekoppelde ICNG België bestaan? Of is het méér wisselend?

Met 18 ICNG België zijn er zoal meer zitplaatsen dan met de huidige 11 stammen.



Laatst bewerkt door icened200 op 24-06-2022 13:01
 

24-06-2022 13:36:28
cuneo56
cuneo56
Quote
icened200 (24-06-2022 12:25:22):
Quote
Rolffiej19 (24-06-2022 12:06:50):

Het probleempje is dat je dan een nieuwe toelating nodig hebt voor België voor eventueel 9 bakken:)


Tja. Die regelgeving in België. Dan is de vraag of het de moeite waard is. Afhankelijk hoe snel het geregeld is.


Niet alleen daar,

Ook in Nederland is de inzet alleen met de nu gedefinieerde stammen vrijgegeven.

In hoeverre dat op een simple papieren manier aan gepast kan worden ( in beide Landen) laat ik wijselijk maar even in het midden.

 

24-06-2022 13:47:54
wouterder
wouterder
Quote
icened200 (24-06-2022 11:19:37):

Heb ook over het productieproblemen gelezen. De consequenties ervan zijn me nog niet duidelijk.


Ondertussen worden emplacementen te Braunschweig, Lehrte, Helmstedt, Magdeburg en bij de fabrikant in Polen volgestouwd met treinstellen die niet afgenomen worden door NS vanwege een toelating die nog steeds niet rond is. Deels nog niet gestickerd, maar ook deel al in de geel/blauwe kleurstelling.
flic.kr flic.kr

Neemt natuurlijk niet weg dat de stellen voor Brussel daardoor ook wat langer op zich laten wachten.



Laatst bewerkt door wouterder op 24-06-2022 13:49
 

24-06-2022 14:21:08
icened200
icened200
Quote
wouterder (24-06-2022 13:47:54):
Quote
icened200 (24-06-2022 11:19:37):

Heb ook over het productieproblemen gelezen. De consequenties ervan zijn me nog niet duidelijk.


Ondertussen worden emplacementen te Braunschweig, Lehrte, Helmstedt, Magdeburg en bij de fabrikant in Polen volgestouwd met treinstellen die niet afgenomen worden door NS vanwege een toelating die nog steeds niet rond is. Deels nog niet gestickerd, maar ook deel al in de geel/blauwe kleurstelling.
flic.kr flic.kr

Neemt natuurlijk niet weg dat de stellen voor Brussel daardoor ook wat langer op zich laten wachten.


En hebben wij straks wel ruimte voor de extra ICNG op opstelterreinen? Bij Arnhem zal straks de vervangen Traxx + ICR opgesteld worden. Is daar al ruimte?

 

24-06-2022 14:47:04
MaxBB
MaxBB
Quote
wouterder (24-06-2022 13:47:54):
Quote
icened200 (24-06-2022 11:19:37):

Heb ook over het productieproblemen gelezen. De consequenties ervan zijn me nog niet duidelijk.


Ondertussen worden emplacementen te Braunschweig, Lehrte, Helmstedt, Magdeburg en bij de fabrikant in Polen volgestouwd met treinstellen die niet afgenomen worden door NS vanwege een toelating die nog steeds niet rond is. Deels nog niet gestickerd, maar ook deel al in de geel/blauwe kleurstelling.
flic.kr flic.kr

Neemt natuurlijk niet weg dat de stellen voor Brussel daardoor ook wat langer op zich laten wachten.


Zit er nu al bekladding op die treinen? Wat zonde.

 

24-06-2022 15:09:30
BVisser
BVisser

Wordt er voor aflevering heus wel weer afgehaald, NS accepteert ze zo echt niet. De eerste V250 had al 2 of 3 dagen na aankomst op Wgm een flinke plak graffity.

 

26-06-2022 22:35:42
timtrein
timtrein
Quote

En hebben wij straks wel ruimte voor de extra ICNG op opstelterreinen? Bij Arnhem zal straks de vervangen Traxx + ICR opgesteld worden. Is daar al ruimte?


Het Arnhem Goederen NS-opstelterrein is toch al een jaar ofzo klaar?

 

25-07-2022 13:53:57
aarclay
aarclay
Quote
wouterder (24-06-2022 13:47:54):
Quote
icened200 (24-06-2022 11:19:37):

Heb ook over het productieproblemen gelezen. De consequenties ervan zijn me nog niet duidelijk.


Ondertussen worden emplacementen te Braunschweig, Lehrte, Helmstedt, Magdeburg en bij de fabrikant in Polen volgestouwd met treinstellen die niet afgenomen worden door NS vanwege een toelating die nog steeds niet rond is. Deels nog niet gestickerd, maar ook deel al in de geel/blauwe kleurstelling.
flic.kr flic.kr

Neemt natuurlijk niet weg dat de stellen voor Brussel daardoor ook wat langer op zich laten wachten.


Die niet-gestickerde stellen (laagste genummerd, oudste) zijn nog de protostellen zijn die nog een flinke ombouw bij de fabriek in Polen nodig hebben. Ik heb een vermoeden dat het nog wel een poosje zal duren voordat ze daaraan beginnen, omdat ze nu veel werk hebben met de productie van nieuwe stellen.



Laatst bewerkt door aarclay op 25-07-2022 13:54
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-10-2022 11:55:59
seinhuis
seinhuis

Reizigers die een vliegticket boeken bij DELTA airlines vanaf Brussel kunnen bij het boeken een ticket bijkopen vanaf station Rotterdam en Breda (met IC Brussel).

Deze service wordt ook langer bij Thalys ondersteund.

Luchtvaartnieuws.nl



Laatst bewerkt door seinhuis op 12-10-2022 11:56
 

12-10-2022 13:42:09
icened200
icened200
Quote
seinhuis (12-10-2022 11:55:59):

Reizigers die een vliegticket boeken bij DELTA airlines vanaf Brussel kunnen bij het boeken een ticket bijkopen vanaf station Rotterdam en Breda (met IC Brussel).

Deze service wordt ook langer bij Thalys ondersteund.

Luchtvaartnieuws.nl


Zo profiteren ze van elkaar. In plaats dat ze elkaar beconcurreren vullen ze elkaar aan. Win - win situatie.

En dat is financieel ook beter. Bij de KLM, Schiphol en Thalys is het nog een proefperiode. En bekijken waar ze tegen aanlopen. En wat verbeterd kan worden.

Zal mooi zijn als tussen Schiphol - Brussel straks alleen treinen zijn i.p.v. de vliegtuigen. Nu premier Rutte en Minister Hoekstra nog.

 

12-10-2022 13:48:55
mren
mren

Delta is partner van AF-KLM binnen hun alliantie, dus dat zal er wel iets mee te maken hebben.

En afschaffing van die vluchten komt vanzelf. De capaciteit op Schiphol (geluid, vervuiling en menskracht) is beperkt dus laten maatschappijen liever een intercontinentale vlucht vertrekken dan iets naar Brussel want dat levert veel meer op. Meer mensen in de trein is dus ook zeker in het belang van de luchtvaartmaatschappijen.

 

12-10-2022 13:53:42
john2
john2

De vakantie vliegvakantie op korte afschaffen en alleen trein vakantie aanbieden.

En zoals mren aangeeft alleen intercontinenale vliegvakantie aanbieden

 

12-10-2022 14:20:47
mren
mren

Ik vrees alleen dat met een VVD in de regering het afschaffen van korte (vakantie)vluchten niet zal gebeuren...

Wij reizen zelf met veel plezier met de trein, je komt gewoon binnen een dag op bestemmingen als Milaan en Kopenhagen. Vanaf de volgende dienstregeling kun je ook met ruimte overstap in Parijs 's avonds in Barcelona aankomen met de trein (09:58 uit Rotterdam = 21:25 Barcelona)



Laatst bewerkt door mren op 12-10-2022 14:24
 

12-10-2022 14:35:36
mdeen
mdeen

Je komt nu al in Barcelona, zelfs in Madrid op dezelfde dag.

Maar 12 uur in de trein (inclusief een stuk metro in Parijs) is een andere reiservaring dan 2 uur in het vliegtuig.

 

12-10-2022 14:47:18
mren
mren

Dat klopt, en die afweging zal voor iedereen anders uitvallen. Mijn hobby is het niet om bijna in je blote kont als vee door zo'n securitypoortje gedreven te worden waarna je 2,5u aan een gate kunt gaan staan wachten (meestal maar 20-40 stoelen voor 250 reizigers) waarna iedereen zich zo snel mogelijk richting vliegtuig vecht om vooral als eerste alle bagage kwijt te kunnen. Om daarna 2,5u opgevouwen te zitten (en dan ben ik nog geen 1m85). Dan zit ik liever aan een warme lunch met biertje terwijl de EuroCity langs de Rijn rijdt richting Zwitserland.

Maar de genoemde keus voor de reiziger zou door de politiek (die zou moeten handelen in het landsbelang) anders moeten zijn. Te beginnen met eerlijke belastingen (BTW, accijns op kerosine) en mogelijk nog extra toeslag naar rato van geluidsoverlast en vervuiling van de vliegtuigen. Maar zo'n discussie van "neem je Jan Modaal zijn zuurverdiende vakantie af" verlies je natuurlijk geheid in de publieke opinie. Weinig politici die daar niet gevoelig voor zijn...

 

12-10-2022 15:12:58
icened200
icened200
Quote
mren (12-10-2022 14:47:18):

Dat klopt, en die afweging zal voor iedereen anders uitvallen. Mijn hobby is het niet om bijna in je blote kont als vee door zo'n securitypoortje gedreven te worden waarna je 2,5u aan een gate kunt gaan staan wachten (meestal maar 20-40 stoelen voor 250 reizigers) waarna iedereen zich zo snel mogelijk richting vliegtuig vecht om vooral als eerste alle bagage kwijt te kunnen. Om daarna 2,5u opgevouwen te zitten (en dan ben ik nog geen 1m85). Dan zit ik liever aan een warme lunch met biertje terwijl de EuroCity langs de Rijn rijdt richting Zwitserland.

Maar de genoemde keus voor de reiziger zou door de politiek accijnzen (die zou moeten handelen in het landsbelang) anders moeten zijn. Te beginnen met eerlijke belastingen (BTW, accijns op kerosine) en mogelijk nog extra toeslag naar rato van geluidsoverlast en vervuiling van de vliegtuigen. Maar zo'n discussie van "neem je Jan Modaal zijn zuurverdiende vakantie af" verlies je natuurlijk geheid in de publieke opinie. Weinig politici die daar niet gevoelig voor zijn...


Er is geen gelijk speelveld tussen vliegtuig vs trein. Vanwege milieubelangen mag zeker wel eens flinke accijnzen zijn op vliegtickets. Hoe vaak het voorbeeld werd getoond dat je spotgoedkoop naar Barcelona kon vliegen?

Politici moeten soms doorpakken. En gewoon tegen hun kiezers zeggen dat in het belang van Schiphol, KLM en andere luchtvaartmaatschappijen dat korteafstandsvluchten naar Brussel, Frankfurt, Parijs, Londen uitgevoerd moeten worden door de trein. Ongetwijfeld zal er op zijn Nederlands flink gemopperd wordt. Maar in Frankrijk doen ze het ook. Geen Franse haan die er naar kraait.

En ze willen toch minder geluidsoverlast -en minder luchtvervuiling bij Schiphol? Als ze dat communiceren i.p.v. aan hun politieke gewin te denken zullen ze die boodschap beter kunnen verkopen.

En de slots op Schiphol zijn dan meer voor lange vliegverbindingen.



Laatst bewerkt door icened200 op 12-10-2022 15:49
 

12-10-2022 15:34:45
henri1972
henri1972

Voor London is de trein nog niet echt een alternatief. Per BA ben je om 7.00 of 10.05 uur op LCY vanaf RTM. Met Eurostar ben je er op zijn vroegst om 10.57 uur. Dat beperkt toch aardig je werkdag. De laatste mogelijkheid terug is om 18.04 ipv 19.45 uur per vliegtuig.

En zoveel trein als vliegtuig hebben ongeveer 45 min inchecktijd .....

 

13-10-2022 12:49:20
brun
brun

Ik reis ook het liefst per trein door Europa, zelfs als dat een lange dag duurt. Maar je ontkomt dan niet aan overstappen en daar gaat het telkens weer mis. Vooral als je via Duitsland moet. Ik heb dit jaar al zo ontelbaar vaak aansluitingen gemist, zelfs als ik overstaptijden van drie kwartier heb ingepland. Zes uur van Amsterdam naar Frankfurt of tien uur Amsterdam-Berlijn waren geen uitzondering.

Het is dat het op Schiphol ook zo'n puinhoop was, anders was ik echt weer vaker met het vliegtuig gegaan.

 

13-10-2022 13:21:24
mren
mren

Gelukkig zijn de Zwitsers dat wel gewend. Toen we met onze SparPreis met Zugbindung een trein van twee uur (!) later hadden, wist de conducteur direct dat dit aan de DB lag, nog voor ik mijn mond had open gedaan om het uit te leggen ๐Ÿ˜ƒ

(reis met de EuroCity -uiteraard in het panormarijtuig- langs de Rijn naar Zwitserland, twee dagen Milaan, dagje Genua en dan met de nachtboot voor twee weken Corsica. Ik kan het iedereen aanraden!)



Laatst bewerkt door mren op 13-10-2022 13:24
 

13-10-2022 13:37:52
AlbertP
AlbertP

Er is geen treinbinding in Zwitserland met een SparPreis, dus voorbij Basel hoef je sowieso niet uit te leggen dat je in een andere trein zit. Bij het "Wegevorschrift" op het ticket zie je geen treinnummers staan bij het buitenlandse deel, tenzij daar iets reserveringsplichtigs tussen zit.

 

13-10-2022 13:55:39
AlexNL
AlexNL

Een paar maanden geleden heb ik een Sparpreis Europa gebruikt voor een reis van Oostenrijk naar Nederland via Zwitserland, er stonden treinnummers vermeld op m'n ticket.

Dit stond erop:

VIA: <1181><1185,1080>(11.06.2022)StMrgrB 13:13 IR3270/ZürchHB 14:59
IC776/(12.06.2022)BaslSBB 12:20 EC8/K-Hbf*(RY/D)**KALD*Venlo(Gr)<1184>



Laatst bewerkt door AlexNL op 13-10-2022 13:56
 

13-10-2022 14:01:59
mren
mren
Quote
AlbertP (13-10-2022 13:37:52):

Er is geen treinbinding in Zwitserland met een SparPreis, dus voorbij Basel hoef je sowieso niet uit te leggen dat je in een andere trein zit. Bij het "Wegevorschrift" op het ticket zie je geen treinnummers staan bij het buitenlandse deel, tenzij daar iets reserveringsplichtigs tussen zit.


Dank, dat wist ik nog niet.

De EuroCities Zürich-Milaan kennen voor een ministukje een reserveringsplicht: Reservierungspflicht (Chiasso --> Como S. Giovanni). Geen idee waarom, ontmoedigen binnenlands gebruik?

 

13-10-2022 14:38:40
bacr
bacr
Quote
mren (13-10-2022 14:01:59):

De EuroCities Zürich-Milaan kennen voor een ministukje een reserveringsplicht: Reservierungspflicht (Chiasso --> Como S. Giovanni). Geen idee waarom, ontmoedigen binnenlands gebruik?


Hmm, Chiasso (CH) naar Como S.Giovanni (I) is juist grensoverschrijdend....

 

13-10-2022 15:11:53
mren
mren

Waar ik binnenlands zei, moet buitenlands zijn.

Is zo ongeveer het rustigste stukje van het traject.

 

13-10-2022 15:14:25
brun
brun
Quote
mren (13-10-2022 13:21:24):

Gelukkig zijn de Zwitsers dat wel gewend. Toen we met onze SparPreis met Zugbindung een trein van twee uur (!) later hadden, wist de conducteur direct dat dit aan de DB lag, nog voor ik mijn mond had open gedaan om het uit te leggen ๐Ÿ˜ƒ

(reis met de EuroCity -uiteraard in het panormarijtuig- langs de Rijn naar Zwitserland, twee dagen Milaan, dagje Genua en dan met de nachtboot voor twee weken Corsica. Ik kan het iedereen aanraden!)


Hmm, een alternatieve trein nemen is eigenlijk nooit een probleem. Ik stap bij vertragingen sowieso meteen in de trein die mij het handigst lijkt. Duitse conducteurs accepteren dat in 99% van de gevallen zonder enige discussie - vanaf 20 minuten vertraging mag het immers, volgens de voorwaarden. Ben bijvoorbeeld wel eens via Hamburg naar Berlijn gereisd.

Nee, mijn punt was eerder dat je best vaak geen zinvol alternatief hébt. Bijvoorbeeld als je door een forse vertraging je nachttrein mist (al eens gehad). Of de laatste grensoverschrijdende verbinding van de dag (idem). Of door storm/sneeuw/sabotage/storingen ergens onderweg strandt en geen beschikbaar hotel kunt vinden.

Als dat bij een vlucht gebeurt, zijn je rechten vrij duidelijk. Maar als je ergens in Europa zulk gedoe met een internationaal treinticket hebt, ben je aan de goden overgeleverd, zo is mijn ervaring.

 

13-10-2022 15:22:53
mren
mren

Ik ken de verhalen ook van vliegende reizigers met extra overnachting op de vloer van het vliegveld en bedrijven als Ryanair die consequent iedere claim afwijzen.

De dienstuitvoering bij DB laat de laatste tijd ernstig te wensen over maar met vergoedingen en hotelbonnen voldoen ze -althans naar mijn ervaringen- vrij behoorlijk aan de reisrechten. Iets dat van een bedrijf als Thalys niet gezegd kan worden.

 

13-10-2022 19:18:17
AlexNL
AlexNL

Dat kan ik wel bevestigen, ja.

In juni liep ik dankzij een gigantische berg gepruts van DB Netze een vertraging op van 70 minuten op een reis Breda->Bregenz. Daarvoor heb ik toen op vrijdagavond laat een claim ingediend, de toekenning en uitbetaling was op maandagmiddag al geregeld. Erg netjes.

 

13-10-2022 19:33:35
kleine_man
kleine_man
Quote
mren (12-10-2022 14:47:18):

Dat klopt, en die afweging zal voor iedereen anders uitvallen. Mijn hobby is het niet om bijna in je blote kont als vee door zo'n securitypoortje gedreven te worden waarna je 2,5u aan een gate kunt gaan staan wachten (meestal maar 20-40 stoelen voor 250 reizigers) waarna iedereen zich zo snel mogelijk richting vliegtuig vecht om vooral als eerste alle bagage kwijt te kunnen. Om daarna 2,5u opgevouwen te zitten (en dan ben ik nog geen 1m85). Dan zit ik liever aan een warme lunch met biertje terwijl de EuroCity langs de Rijn rijdt richting Zwitserland.

Maar de genoemde keus voor de reiziger zou door de politiek (die zou moeten handelen in het landsbelang) anders moeten zijn. Te beginnen met eerlijke belastingen (BTW, accijns op kerosine) en mogelijk nog extra toeslag naar rato van geluidsoverlast en vervuiling van de vliegtuigen. Maar zo'n discussie van "neem je Jan Modaal zijn zuurverdiende vakantie af" verlies je natuurlijk geheid in de publieke opinie. Weinig politici die daar niet gevoelig voor zijn...


Omgekeerd heb ik ook ontzettend veel moeten bijbetalen voor de nachttrein dat een gemiddelde hotelovernachting goedkoper is. Dus in dat opzicht hebben de spoorwegmaatschappijen ook boter op hun hoofd.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

13-10-2022 20:13:01
Henk1619
Henk1619
Quote
icened200 (12-10-2022 13:42:09):

Zal mooi zijn als tussen Schiphol - Brussel straks alleen treinen zijn i.p.v. de vliegtuigen. Nu premier Rutte en Minister Hoekstra nog.


Mark Rutte heeft deze week nog aangegeven dat hij naar Brussel altijd met de auto gaat en niet met het vliegtuig. Het zijn juist de types die zich moreel verheven voelen boven ons allemaal die met het vliegtuig maar Luxemburg gaan of naar de andere kant van de wereld vliegen om het klimaat te redden...

 

13-10-2022 20:37:45
Henk1619
Henk1619
Quote
icened200 (12-10-2022 15:12:58):

Er is geen gelijk speelveld tussen vliegtuig vs trein. Vanwege milieubelangen mag zeker wel eens flinke accijnzen zijn op vliegtickets. Hoe vaak het voorbeeld werd getoond dat je spotgoedkoop naar Barcelona kon vliegen?

Dat zijn de welbekende onzinverhalen van mensen die zich er niet in hebben verdiept. Of denk je nu echt dat Ryanair half Europa door kan vliegen als er slechts 200 maal 20 euro binnen komt per vlucht? Dat zijn een beperkt aantal tickets die als lokkertjes dienen om dat imago van low cost neer te zetten. Hoe voller het wordt en hoe dichter bij de vertrektijd gaan steeds meer mensen de hoofdprijs betalen.

Dat gebrek aan accijnzen is inderdaad wel dubieus vanuit een principeel standpunt maar dat gaat echt niet het verschil maken. Vliegen is vrij goedkoop doordat er nauwelijks infrastructuur voor aangelegd hoeft te worden. Er zijn trouwens wel meer partijen die geen accijnzen betalen, binnenvaartschippers, en die braken van alle transportvormen vervolgens de grootste hoeveelheid stikstof uit. Gelukkig varen ze wel netjes dwars door natuurgebieden heen dus daar heeft niemand last van...

Politici moeten soms doorpakken. En gewoon tegen hun kiezers zeggen dat in het belang van Schiphol, KLM en andere luchtvaartmaatschappijen dat korteafstandsvluchten naar Brussel, Frankfurt, Parijs, Londen uitgevoerd moeten worden door de trein. Ongetwijfeld zal er op zijn Nederlands flink gemopperd wordt. Maar in Frankrijk doen ze het ook. Geen Franse haan die er naar kraait.

Waarom zouden politici tegen de wil van de mensen die ze pretenderen te vertegenwoordigen moeten gaan handelen? Je hebt zelf de ultime vorm van directe democratie in handen: je kunt zelf bepalen of je gaat vliegen of met de trein. En als de meerderheid minder vliegen een goed idee vindt dan stromen de treinen vol en gaan er bij een gebrek aan klanten vanzelf minder vliegtuigen de lucht in. Frankrijk heeft laten zien dat zoiets prima kan zonder dat de overheid zich overal mee gaat bemoeien (en er stevast een puinhoop van maakt)

Als je de luchtreizigers op 'korte' afstanden wilt verplichten om de trein te pakken dan heb je er ook vast geen bezwaar tegen dat we treinreizigers verplichten om op afstanden onder de 50 km de fiets te pakken. Of houdt het principieel zijn op als je er zelf last van hebt?

 

14-10-2022 10:39:32
phantom
phantom
Quote
Henk1619 (13-10-2022 20:13:01):
Mark Rutte heeft deze week nog aangegeven dat hij naar Brussel altijd met de auto gaat en niet met het vliegtuig.

JA en naar the UK en D en dergelijke spring tie ook gewoon in die luxe jet om ergens een mooi verhaal op te gaan hangen en te smijten met andermans geld.
Dus op wel geteld 1 bestemming gaat er 1 met zn luxe auto met chauffeur de weg op ipv de lucht in.
Terwijl de keren dat dat vliegtuig is en word gebruikt schijnbaar aardig is opgelopen de afgelopen tijd.
Een beter milieu begint bij jezelf,maar de mensen met een voorbeeld functie die vallen daar buiten blijkbaar.
Overigens ik weet niet hoe het met jouw zit,maar persoonlijk geloof ik niet zoveel meer van wat Markje zegt,die roept vaak een hoop, maar is als het er opaankomt steevast vergeten dat hij dat heeft gezegd.
Als z'n neus kon groeien,dan hadden we nu een directe verbinding met het ISS.

Maar we dwalen wel af van de topic titel vrees ik.

 

14-10-2022 11:13:00 1
mren
mren
Quote
phantom (14-10-2022 10:39:32):

om ergens een mooi verhaal op te gaan hangen en te smijten met andermans geld.

Met dit soort populistenpraat is de discussie snel klaar...

 

14-10-2022 11:14:20 14
broek53
broek53

Een hartekreet:
We dwalen niet alleen van het topic af, maar inmiddels ook van normale fatsoensnormen. Ik weet dat het populistisch inhakken op en uitschelden van bewindslieden een enorm populaire manier is om vorm te geven aan de eigen geestelijke luiheid, maar ik zou het fijn vinden als somda daar min of meer van verschoond zou blijven.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-10-2022 22:00:21 1
bacr
bacr
Quote
broek53 (14-10-2022 11:14:20):

Een hartekreet:
We dwalen niet alleen van het topic af, maar inmiddels ook van normale fatsoensnormen. Ik weet dat het populistisch inhakken op en uitschelden van bewindslieden een enorm populaire manier is om vorm te geven aan de eigen geestelijke luiheid, maar ik zou het fijn vinden als somda daar min of meer van verschoond zou blijven.


Hear hear

 

15-10-2022 10:17:45 1
john2
john2
Quote
broek53 (14-10-2022 11:14:20):

Een hartekreet:
We dwalen niet alleen van het topic af, maar inmiddels ook van normale fatsoensnormen. Ik weet dat het populistisch inhakken op en uitschelden van bewindslieden een enorm populaire manier is om vorm te geven aan de eigen geestelijke luiheid, maar ik zou het fijn vinden als somda daar min of meer van verschoond zou blijven.


Broek53, je hartekreet is goed bedoeld en ik sluit me hier ook bij aan.

Maar ik ben huiverig dat je hartekreet hier op somda niks uithaald.

 

15-10-2022 11:56:33
icened200
icened200
Quote
Henk1619 (13-10-2022 20:37:45):
Quote
icened200 (12-10-2022 15:12:58):

Er is geen gelijk speelveld tussen vliegtuig vs trein. Vanwege milieubelangen mag zeker wel eens flinke accijnzen zijn op vliegtickets. Hoe vaak het voorbeeld werd getoond dat je spotgoedkoop naar Barcelona kon vliegen?

Waarom zouden politici tegen de wil van de mensen die ze pretenderen te vertegenwoordigen moeten gaan handelen? Je hebt zelf de ultime vorm van directe democratie in handen: je kunt zelf bepalen of je gaat vliegen of met de trein. En als de meerderheid minder vliegen een goed idee vindt dan stromen de treinen vol en gaan er bij een gebrek aan klanten vanzelf minder vliegtuigen de lucht in. Frankrijk heeft laten zien dat zoiets prima kan zonder dat de overheid zich overal mee gaat bemoeien (en er stevast een puinhoop van maakt)


In Frankrijk hebben ze een alternatief gecreëerd. Ze experimenteerde in de jaren 70 al. En hebben het aangedurfd om als eerste in Europa HSL en HST te ontwikkelen en te gebruiken. En daarna vanwege succes uit te bouwen. Ook al is de HSL net financieel niet rendabel. TGV is enorm succes.

In Nederland durft de politiek het niet meer aan om nieuwe spoor aan te leggen. Den Bosch - Vught is voorlopig de enigste uitbreiding.

Maar dezelfde overheid en kabinet wil wel dat reizigers de trein nemen. Maar investeer niet zoals in Frankrijk geld om reizen met de trein aantrekkelijker te maken.

Dat schiet niet op.

 

15-10-2022 12:06:10
icened200
icened200
Quote
Henk1619 (13-10-2022 20:37:45):
Quote
icened200 (12-10-2022 15:12:58):

Er is geen gelijk speelveld tussen vliegtuig vs trein. Vanwege milieubelangen mag zeker wel eens flinke accijnzen zijn op vliegtickets. Hoe vaak het voorbeeld werd getoond dat je spotgoedkoop naar Barcelona kon vliegen?

Dat zijn de welbekende onzinverhalen van mensen die zich er niet in hebben verdiept. Of denk je nu echt dat Ryanair half Europa door kan vliegen als er slechts 200 maal 20 euro binnen komt per vlucht? Dat zijn een beperkt aantal tickets die als lokkertjes dienen om dat imago van low cost neer te zetten. Hoe voller het wordt en hoe dichter bij de vertrektijd gaan steeds meer mensen de hoofdprijs betalen.


Natuurlijk geldt voor een paar reizigers als lokkertje. Anders waren ze allang failliet.

Maar dat het al mogelijk is geeft al aan dat de verhoudingen scheef zijn.

Maar zoals je al aangeeft is de spoorinfrastructuur veel uitgebreider. En waarschijnlijk complexer.

Heb niet de illusie dat de trein vliegtuig volledig kan vervangen. Want dan pas het qua infrastructuur het niet meer op de grond. Maar het is historisch gegroeid dat de verhoudingen tussen luchtvaart en trein ongelijk zijn.

En het is ook absurd dat de vuilere vliegtuigen minder belast wordt met minder brandstof heffing.

En daarom zal het goed om de speelveld eerlijker te maken. En wat de reizigers dan doen is aan hun zelf.



Laatst bewerkt door icened200 op 15-10-2022 12:07
 

15-10-2022 13:19:17
phantom
phantom
Quote
mren (14-10-2022 11:13:00):
Quote
phantom (14-10-2022 10:39:32):

om ergens een mooi verhaal op te gaan hangen en te smijten met andermans geld.

Met dit soort populistenpraat is de discussie snel klaar...


Is geen populisten praat,wat t mij betreft,of is het woordje smijten te grof ?
Had ik daar dan gooien moeten neerzetten ?
Dan wil ik dat best doen hoor.
Of was er iets anders wat stoorde,had ik meneer rutte moeten neerzetten ipv markje ?
Laat maar weten,of dat het probleem is,dan wijzig ik dat ook wel.

Verder lijkt me,het getypte kloppend en waar,het is toch niet zijn geld ofwel ?
Het is enkel net als voorgaande dingen een beetje off topic,maar dat had ik dan gelukkig zelf ook al in de gaten.

Terug naar de IC dan maar ?

 

15-10-2022 13:47:09
Henk1619
Henk1619

Hopelijk ben je dan nu ook toegekomen aan het bericht dat daar onder staat. Als je zelf al in de gaten had dat het off topic was dan is er ook nog een optie om niet op de reageer knop te klikken.

Mijn reactie was bedoelt om een feitelijke onjuistheid recht te zetten, niet als promotiemateriaal voor de betreffende politicus en al helemaal geen oproep om een politicus te gaan reviewen op basis van allelei zaken die niet overeenkomen met waar dit forum voor is opgericht.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 15-10-2022 13:48
 

15-10-2022 14:29:26 1
moderator
Moderator
moderator

En maar weer terug on-topic. Dit topic gaat over de IC Brussel en niet over andere (internationale) verbindingen of politiek.

 

15-10-2022 16:08:37
icened200
icened200

De Benelux Intercity rijtuigen bereiken vanaf 2025 het einde van hun levensduur.

Heb proberen uit te zoeken hoeveel Benelux ICR er nog zijn. Maar goede informatie is er niet te vinden.

Het schijnt dat er 11 stammen nodig zijn. Zijn er nog genoeg reserve Benelux ICR?

En kan van de 275 ICR die NS wil verkopen een aantal ICR buurland/binnenland nog geschikt gemaakt worden als Benelux ICR?

 

15-10-2022 19:24:09
snowie
snowie

Het plan is om ICNG in de dienst naar België in te zetten, hiervoor zijn 2 speciale België ICNG stellen besteld waarmee proeven uitgevoerd gaan worden, als die slagen worden er meer stellen besteld.

 

15-10-2022 20:18:45
cuneo56
cuneo56

Ik ben niet bij het tekenen van het contract aanwezig geweest, maar ik meen dat er naast die twee stellen al 18 zijn bijbesteld.๐Ÿ˜‰

 

15-10-2022 21:27:29
AlexNL
AlexNL

Er komen in totaal 18 ICNG-B stellen. Er waren er 20 besteld, maar de order is aangepast waardoor er twee ICNG-D stellen komen (in voorbereiding op een vervolgorder voor een serie Duitslandgeschikte ICNGs?).

 

15-10-2022 22:29:05
icened200
icened200
Quote
AlexNL (15-10-2022 21:27:29):

Er komen in totaal 18 ICNG-B stellen. Er waren er 20 besteld, maar de order is aangepast waardoor er twee ICNG-D stellen komen (in voorbereiding op een vervolgorder voor een serie Duitslandgeschikte ICNGs?).


Ben benieuwd hoe ze de 18 ICNG-B gaan inzetten. Je kunt een aantal variaties maken met de treinsamenstellingen.

In de spitsuren 2 gekoppelde ICNG-B. Of tussen Brussel - Rotterdam 2 gekoppelde ICNG-B. En bij Rotterdam C richting Schiphol 1 ICNG-B.

 

15-10-2022 22:47:42
mvschoon
mvschoon

Of nog leuker: versterking van Asd tot Rtd met een binnenlandse. We zullen het nog even moeten afwachten!

 

15-10-2022 22:54:52
AlexNL
AlexNL

De laatst bekende plannen is dat er een uurdienst Lelystad - Almere Centrum - Amsterdam Zuid - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal - Antwerpen Centraal - Brussel Centraal - Brussel-Zuid/Midi zal komen te rijden.

Ik verwacht niet dat er daarvoor 18 treinen nodig zijn, maar het is wel handig om wat reserve achter de hand te hebben voor de drukste treinen of op dagen met een hoge vraag.

 

15-10-2022 23:06:51
thom
thom

En tbv onderhoud, en reserve ;)

 

15-10-2022 23:12:51
michaben
michaben

De doorkoppeling van de HSL aan OV-SAAL vanaf 2025 zal in de brede spits om inzet van gekoppelde stellen vragen. Vanaf 2030 met de nieuwe lijnvoering op de Flevolijn zou de doorkoppeling weer kunnen veranderen, de laatste versie die ik gezien heb voor 2030 ging uit van Gn - Brusz wat ook weer om wat extra stellen zal vragen. En in het eindbeeld (na voltooiing van het derde perron bij Asdz) wordt over twee treinen gesproken: Dv - Brusz via Bd en een rechtstreeekse trein Asdz - Brusz. Maar dat kan natuurlijk nog veranderen, en de NS heeft als het goed is nog even de tijd om vervolgorders te plaatsen.



Laatst bewerkt door michaben op 16-10-2022 09:20
 

15-10-2022 23:57:04
Oldskool
Oldskool
Quote
michaben (15-10-2022 23:12:51):
Vanaf 2030 met de nieuwe lijnvoering op de Lelylijn ....

Denk jij dat die lijn dan klaar is?

 

16-10-2022 07:23:17
icened200
icened200
Quote
Oldskool (15-10-2022 23:57:04):
Quote
michaben (15-10-2022 23:12:51):
Vanaf 2030 met de nieuwe lijnvoering op de Lelylijn ....

Denk jij dat die lijn dan klaar is?


Het is in de regeerakkoord opgenomen. Er is € 3 miljard gereserveerd. Het resterende bedrag moet via andere partijen geregeld worden.

In regeerakkoord staat aangegeven dat het 2038 wordt. Maar het kan sneller.

 

16-10-2022 07:33:52
icened200
icened200
Quote
AlexNL (15-10-2022 22:54:52):

De laatst bekende plannen is dat er een uurdienst Lelystad - Almere Centrum - Amsterdam Zuid - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal - Antwerpen Centraal - Brussel Centraal - Brussel-Zuid/Midi zal komen te rijden.

Ik verwacht niet dat er daarvoor 18 treinen nodig zijn, maar het is wel handig om wat reserve achter de hand te hebben voor de drukste treinen of op dagen met een hoge vraag.

Nieuwe Beneluxtrein deelt tussen Lelystad - Schiphol het spoor met series 700, 1800 en 2400. Is die extra IC nog tussen te krijgen?

Kan ook zijn dat de series 700, 1800 en 2400 geïntegreerd worden in nieuwe verbindingen met ICNG. Breda - Zwolle - Groningen/Leeuwarden zou officieel in dienstregeling 2023 rijden. Maar dat wordt doorgeschoven naar een andere jaar.



Laatst bewerkt door icened200 op 16-10-2022 07:35
 

16-10-2022 09:08:19 1
michaben
michaben
Quote
Oldskool (15-10-2022 23:57:04):

Denk jij dat die lijn dan klaar is?


Sorry, ik bedoelde uiteraard de Flevolijn, in 2030 komt daar een nieuwe lijnvoering, waar overigens nog meerdere varianten van rondgaan ten noorden van Almo.

 

16-10-2022 10:03:34
Oldskool
Oldskool
Quote
icened200 (16-10-2022 07:23:17):
Quote
Oldskool (15-10-2022 23:57:04):
Quote
michaben (15-10-2022 23:12:51):
Vanaf 2030 met de nieuwe lijnvoering op de Lelylijn ....

Denk jij dat die lijn dan klaar is?


Het is in de regeerakkoord opgenomen. Er is € 3 miljard gereserveerd. Het resterende bedrag moet via andere partijen geregeld worden.

In regeerakkoord staat aangegeven dat het 2038 wordt. Maar het kan sneller.


Klein zijsprongetje, maar ik zie dat niet gebeuren. Er moeten 900.000 woninge gebouwd worden, en dat gaat waarschijnlijk niet eens gebeuren, als men het stikstofprobleem niet opgelost krijgt.

 

16-10-2022 11:41:24
phantom
phantom

Vergeet ook niet dat er een tekort is aan bouwvakkers,wil je nu een nieuwbouw project echt v/d grond af krijgen,dan kan je maar beter vroeg het personeel ervoor proberen te reserveren en de bouw materialen,want wachtlijst is niet kort.

Dus eventuele nieuwbouw spoorlijn,die mag je ook wel optijd aanvragen bij zulk soort bedrijven ivm die wachtlijst.



Laatst bewerkt door phantom op 16-10-2022 11:42
 

16-10-2022 12:40:48 1
Oldskool
Oldskool

Dat te kort aan bouwvakkers zouden de bouwbedrijven toch hebben kunnen voorzien? Althans, zo is jouw redenering ook in het topic over personeelstekort aangaande NS ๐Ÿ˜œ

Maar goed. Heeft weinig met het topic zelf te maken, mijn voorbeeld over die woningen was meer om aan te geven dat die Lelylijn er niet zomaar even is. Oorzaak; Stikstofcrisis.

 

16-10-2022 12:53:27 1
john2
john2

In Nederland moet men oppassen dat door het beleid ven regels, regeltjes en wetgevingen de economie de das niet wordt omgedraaid!

 

16-10-2022 13:56:35
bacr
bacr
Quote
john2 (16-10-2022 12:53:27):

In Nederland moet men oppassen dat door het beleid ven regels, regeltjes en wetgevingen de economie de das niet wordt omgedraaid!


Dat valt

a. wel mee

b. zorgen juist die regeltjes ervoor dat er we in dit volle land zo goed mogelijk allerlei functies naast elkaar kunnen laten bestaan -> blijft het allemaal leefbaar

 

16-10-2022 14:38:35
AlexNL
AlexNL
Quote
icened200 (16-10-2022 07:33:52):

Nieuwe Beneluxtrein deelt tussen Lelystad - Schiphol het spoor met series 700, 1800 en 2400. Is die extra IC nog tussen te krijgen?

Kan ook zijn dat de series 700, 1800 en 2400 geïntegreerd worden in nieuwe verbindingen met ICNG. Breda - Zwolle - Groningen/Leeuwarden zou officieel in dienstregeling 2023 rijden. Maar dat wordt doorgeschoven naar een andere jaar.


Dat is allemaal al uitgezocht en dat is maakbaar.

Geen spooruitbreiding nodig bij Weesp | ProRail

 

16-10-2022 15:34:29
michaben
michaben

Dat bericht gaat overigens over de eindsituatie, tussen 2025 en 2030+ krijg je een tussenvariant waarin de Flevolijn nog grotendeels op de bestaande dienstregeling gebaseerd is maar dan wel doorgekoppeld te Shl aan de HSL. De Benelux zal dan aan de 2400 naar Lls gekoppeld worden, vandaar men ook de perrons in Almb verlengd heeft onlangs.

Ruimte voor een niet-doorgekoppelde Beneluxtrein is er pas in 2036 als het extra perron in Asdz af is.



Laatst bewerkt door michaben op 16-10-2022 15:41
 

16-10-2022 17:06:32
icened200
icened200
Quote
michaben (16-10-2022 15:34:29):

Dat bericht gaat overigens over de eindsituatie, tussen 2025 en 2030+ krijg je een tussenvariant waarin de Flevolijn nog grotendeels op de bestaande dienstregeling gebaseerd is maar dan wel doorgekoppeld te Shl aan de HSL. De Benelux zal dan aan de 2400 naar Lls gekoppeld worden, vandaar men ook de perrons in Almb verlengd heeft onlangs.

Ruimte voor een niet-doorgekoppelde Beneluxtrein is er pas in 2036 als het extra perron in Asdz af is.


Een doorgetrokken Benelux zou tussen Schiphol - Lelystad de rol van de serie 2400 kunnen overnemen. Moet er alleen gekeken worden of het wegvallende deel tussen Schiphol - Leiden - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht door andere treinseries overgenomen kan worden.

 

16-10-2022 17:19:34
michaben
michaben

De 3100 en 3500 gaan de gaten op de oude lijn opvullen nadat de treinen uit Flevoland via de HSL gaan rijden. Dit had al per december dit jaar doorgevoerd moeten worden (vandaar de perronverlenging van Almb, de extra wissels te Asdz en de eenmansbediening van SNG dit jaar al gereedgemaakt zijn) alleen ICNG is dusdanig vertraagd dat het uitgesteld is.

Ik weet overigens niet wat het gevolg is van het nieuwe plan om de IC Brussel te versnellen tussen Rtd en Brusz, dat plan kwam men pas later mee aanzetten en ik weet niet of dit invloed heeft op de tijdligging van de IC Brussel. In het toekomstmodel was die snelle IC Brussel voorzien om :19 uit Shl (kwartierligging met Thalys/Eurostar) en de slome IC Brussel op de huidige tijd van :43, maar of men dat model in 2025 al gaat volgen weet ik niet.



Laatst bewerkt door michaben op 16-10-2022 17:21
 

16-10-2022 21:17:25
cuneo56
cuneo56
Quote
michaben (16-10-2022 15:34:29):

Ruimte voor een niet-doorgekoppelde Beneluxtrein is er pas in 2036 als het extra perron in Asdz af is.


2036, is dat hetzelfde jaar dat de Eurostar weer vanaf Amsterdam kan vertrekken nadat die binnenkort moet sneuvelen door verbouwing Amsterdam Centraal en Airport sprinter?

 

17-10-2022 07:27:27
mdeen
mdeen
Quote
michaben (15-10-2022 23:12:51):

De doorkoppeling van de HSL aan OV-SAAL vanaf 2025 zal in de brede spits om inzet van gekoppelde stellen vragen. Vanaf 2030 met de nieuwe lijnvoering op de Flevolijn zou de doorkoppeling weer kunnen veranderen, de laatste versie die ik gezien heb voor 2030 ging uit van Gn - Brusz wat ook weer om wat extra stellen zal vragen. En in het eindbeeld (na voltooiing van het derde perron bij Asdz) wordt over twee treinen gesproken: Dv - Brusz via Bd en een rechtstreeekse trein Asdz - Brusz. Maar dat kan natuurlijk nog veranderen, en de NS heeft als het goed is nog even de tijd om vervolgorders te plaatsen.


En in het eindbeeld vervalt dan weer de trein Gn - Brusz? En Dv - Brusz, hoe wordt die route dan? Via Apd - Ut, Apd - Asd of via Nm?

En eerlijk gezegd vind ik dit veel te ambitieus voor NS. Ik moet nog zien of hier iets van terecht komt.

 

17-10-2022 07:29:15
MetroRET
MetroRET

Dv-Brusz lijkt me gewoon via Shl

 

17-10-2022 08:04:24
icened200
icened200
Quote
mdeen (17-10-2022 07:27:27):
Quote
michaben (15-10-2022 23:12:51):

De doorkoppeling van de HSL aan OV-SAAL vanaf 2025 zal in de brede spits om inzet van gekoppelde stellen vragen. Vanaf 2030 met de nieuwe lijnvoering op de Flevolijn zou de doorkoppeling weer kunnen veranderen, de laatste versie die ik gezien heb voor 2030 ging uit van Gn - Brusz wat ook weer om wat extra stellen zal vragen. En in het eindbeeld (na voltooiing van het derde perron bij Asdz) wordt over twee treinen gesproken: Dv - Brusz via Bd en een rechtstreeekse trein Asdz - Brusz. Maar dat kan natuurlijk nog veranderen, en de NS heeft als het goed is nog even de tijd om vervolgorders te plaatsen.


En in het eindbeeld vervalt dan weer de trein Gn - Brusz? En Dv - Brusz, hoe wordt die route dan? Via Apd - Ut, Apd - Asd of via Nm?

En eerlijk gezegd vind ik dit veel te ambitieus voor NS. Ik moet nog zien of hier iets van terecht komt.


Groningen - Brussel is waarschijnlijk alleen interessant als de Beneluxtrein via Lelylijn kan rijden. Maar dat is toekomstmuziek.

Realistischer is om bezig te houden met de huidige Beneluxtrein die onderhand versleten is. Kan die 2025 wel halen?

 

17-10-2022 08:18:43
DDZ7504
DDZ7504

Ja, dat kan die.

 

17-10-2022 09:38:18
michaben
michaben

Theoretisch prima haalbaar, praktijk blijft natuurlijk onzeker maar dat is altijd. Grote uitdaging hier is dat het om een redelijk grote wijziging gaat in het basisuurpatroon en de ervaring leert dat je een eenmaal gewijzigd BU niet meer terug kan draaien als het materieel toch niet beschikbaar blijkt. Dat hadden we met de Fyra, waar het oude pad van de Benelux niet meer beschikbaar was, maar ook met de introductie van de 1100 toen het ICR niet op tijd klaar was, maar het pad van de 1900 al verdwenen was. Dat wil men niet nog een keer, dus men wil de wijziging pas doorvoeren als ICNG succesvol in dienst heeft gereden.

Het proces voor het basisuurpatroon van 2025 zal ergens volgend jaar zomer van start gaan, dus als ICNG dan goedgekeurd is voor reizigersdienst zowel NL als B dan zitten we goed, als een van beide dan nog ontbreekt zal men een afweging moeten maken of men het plan doorzet of niet.

 

17-10-2022 10:17:15
AlexNL
AlexNL

Inzet van ICNG kan natuurlijk al eerder plaatsvinden, zodra alle handtekeningen er zijn, maar aanpassing van de dienstregeling kan inderdaad pas wanneer er genoeg materieel is en men ook zeker genoeg is dat het geleverde materieel naar behoren functioneert.

 

17-10-2022 12:15:10
phantom
phantom
Quote
Oldskool (16-10-2022 12:40:48):

Dat te kort aan bouwvakkers zouden de bouwbedrijven toch hebben kunnen voorzien? Althans, zo is jouw redenering ook in het topic over personeelstekort aangaande NS ๐Ÿ˜œ


Dat is ook al een lang gehoord probleem bij allerlei bouw bedrijven,veel jongelui willen al lang niet meer de handen vies of "arbeidsintensief" lichamelijk werk doen en daardoor zijn veel opleidingen die een "handson" persoon vereisen,al lang amper in trek onder jongelui.
Ofwel het probleem is bekend,de oorzaak ook,maar dat veranderd niks aan de bron die het op moet lossen en dat zijn jongelui die niet in grote getalen willen. ๐Ÿ˜‰

Buiten al de genoemde dingen om,lijkt het me toch ook handig als er zekerheid is over hoe vlot icng geleverd kan gaan worden,gebruiksklaar.
Want zoals ik nu denk te begrijpen,is door gebrek aan grondstoffen enz enz,het niet eens duidelijk voor de bouwer van de treinen,wanneer hij een treinstel casco klaar kan hebben,en dan moet zo'n stel nog ingevuld en aangekleed worden.
En momenteel is men er toch ook nog niet in de puntjes overuit,hoe een kant en klaar stel moet zijn,omdat men nog van alles lijkt te wijzigen aan die test stellen ?
Dus lijkt me dat voor een treinenbouwer ook lastig als je niet weet wat je van begin tot eind moet doen en hebben,om een compleet,bedrijfsklaar stel te bouwen.



Laatst bewerkt door phantom op 17-10-2022 12:18
 

17-10-2022 12:28:54
icened200
icened200
Quote
AlexNL (17-10-2022 10:17:15):

Inzet van ICNG kan natuurlijk al eerder plaatsvinden, zodra alle handtekeningen er zijn, maar aanpassing van de dienstregeling kan inderdaad pas wanneer er genoeg materieel is en men ook zeker genoeg is dat het geleverde materieel naar behoren functioneert.


ICNG is op basis van de specificaties gemaakt om op de HSL en overige spoornet in Nederland te rijden. En dan een deel ook tussen Brussel - Nederlandse grens.

ICNG doet wat Intercity Direct, Beneluxtrein en ICM-M doen. Verbaas me niet dat het daarom zo lang duurt. Mede ook de coronacrisis, bureaucratie en opleiding van de treinmachinisten.

En in België zijn ze streng met toelating. Zien wanneer DVIS ICNG België definitief toelaat.

 

17-10-2022 13:51:33
AlexNL
AlexNL
Quote
icened200 (17-10-2022 12:28:54):

En in België zijn ze streng met toelating. Zien wanneer DVIS ICNG België definitief toelaat.


Niet, want die procedure loopt tegenwoordig via het European Railway Agency (ERA). DVIS geeft een advies, maar uiteindelijk beoordeelt het ERA de aanvraag.

 

17-10-2022 15:13:23
yappa
yappa

Eeehhh, nee, ERA coördineert de aanvraag en houdt toezicht op DVIS, maar de lokale inspecties zijn nog steeds degene die de echte toelatingsdocumenten beoordelen. Ook gesprekken over welke eventuele technische problemen opgelost moeten worden voer je met IL&T of DVIS, niet met ERA. Die zijn alleen een 'loket' en het kwaliteitscontrole.



Laatst bewerkt door yappa op 17-10-2022 15:13
 

17-10-2022 16:12:25
AlexNL
AlexNL

Dat is niet hoe DVIS het zelf omschrijft, zie Nieuws | FOD Mobiliteit (belgium.be).

 

17-10-2022 16:41:55
jeanne
jeanne

Vraag, is het niet zo dat ze ERA de totale controle heeft over de indienststelling‘s procesen en dat alleen de landen hun specifieke zaken door de instantie van het betreffende land worden gefiatteerd?

Als in één land het gehele proces afgedaan is, hoeft in een ander land dat proces niet over gedaan te worden, behalve de voor het land eigen specifieke zaken?

typo



Laatst bewerkt door jeanne op 17-10-2022 16:42
 

17-10-2022 17:10:22
AlbertP
AlbertP

Ja, dat is precies de procedure die op de gelinkte pagina wordt omschreven:


Dit betekent dat het ERA automatisch bevoegd wordt voor elke aanvraag die betrekking heeft op meer dan één lidstaat. Als de aanvraag ook België betreft, zal DVIS een advies te geven over het nationale deel en in het bijzonder over de naleving van onze nationale veiligheidsregels.


 

02-11-2022 16:27:30
icened200
icened200

Klopt dit bericht?:

youtu.be

Hier wordt beweerd dat twee locomotieven serie 188/reeks 17 met I - 11 rijtuigen naar Nederland worden ingezet. Niks nieuws.

Maar er wordt gezegd dat Breda wordt overgeslagen. Dat klopt waarschijnlijk niet.

 

02-11-2022 16:43:57
icened200
icened200

Locomotief reeks 28 was volgens GBTF getest tussen Meppel - Kampen Zuid:

youtu.be

Begin concreter te worden. ๐Ÿ˜œ

 

02-11-2022 22:12:28
train85
train85
Quote
icened200 (02-11-2022 16:27:30):

Klopt dit bericht?:

youtu.be

Hier wordt beweerd dat twee locomotieven serie 188/reeks 17 met I - 11 rijtuigen naar Nederland worden ingezet. Niks nieuws.

Maar er wordt gezegd dat Breda wordt overgeslagen. Dat klopt waarschijnlijk niet.


Als het doorgaat zt dan wordt Breda overgeslagen ja. Het wordt een aanvulling op de 9200 die we nu al hebben. Dus straks naast de ICNG. Maar er kan in de komende tijd altijd nog wat veranderen.



Laatst bewerkt door train85 op 02-11-2022 22:14