02-02-2018 12:08:51 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Dan neem mijn ik woorden terug, sorry NS ![]() Bijkomend voordeel is dan ook dat de inhaling van de stoppers 'vliegend' kan plaatsvinden, dus dat de 7800 Gdg geen lang stationnement meer hoeft te hebben. Met -even afhankelijk van de rest van de inpassing- als leuk resultaat dat de 7800 ondanks de extra stop per saldo even lang of misschien zelfs korter onderweg is dan nu ![]() Laatst bewerkt door daniel81 op 02-02-2018 12:09 |
02-02-2018 12:27:44 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Waarbij moet worden opgemerkt dat de 7800 alleen later uit Ut weg kan (=reistijdwinst) als de spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal klaar is, en dat is eind 2018 inderdaad het geval als ik de Prorail-website mag geloven. |
02-02-2018 13:02:55 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
"Eind 2018"? Op Instagram pochte Prorail gisteren nog: "Medio april sluiten we alles aan op het landelijke netwerk en kunnen er treinen over de brug rijden". |
02-02-2018 13:05:28 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Volgens mij zou eerst de nieuwe brug worden aangesloten en in dienst worden genomen waarna de oude brug BD gaat en aangepast (ophogen) moet worden, hele werk aan zou aan het einde van dit jaar gereed moeten zijn. |
![]() |
advertentie |
02-02-2018 13:09:34 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ook leuk omdat de BNL straks vanaf Rtd via HSL reist,heeft men een weg gevonden om de stopper Ddr-Rsd sneller te laten rijden maar dan enkel in de ritten naar Rsd ![]() Overigens zover ik heb gezien geen IC achtig iets voor Ddr ri Rsd/B of ri Ehv(enkel stoppertjes),dat houd dus mits ik het goed heb,is daar wat aan treinen weg gehaald richting het Zuiden maar er is niks voor terug gekomen. %03% Laatst bewerkt door phantom op 02-02-2018 13:10 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
02-02-2018 13:37:53 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
NS ging er in de adviesaanvraag wel vanuit dat de 2300 met een jaar zal worden verlengd. Uiteraard met de nodige voorbehouden. |
02-02-2018 13:42:09 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Het mag wat kosten, zo'n 2300. De 9200 rijdt gratis via Ddr om, want staat anders maar wat in Rtd te nietsnutten. Bemoeienis van de politiek leidt dus tot dit soort waanzin (den Haag wilt wat, Dordrecht wilt wat) en krijg je een overkill aan treindiensten. |
02-02-2018 14:59:49 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Een inhaling te Zlw is sowieso niet bepaald logisch met de bestaande infrastructuur. Een wachtende trein staat of op een tegenspoor of moet deze eerst kruisen, een inhalende trein kan dan wel met baanvaksnelheid voorbij. In het geval dat de in te halen trein op het geëigende perronspoor staat, moet de trein die inhaalt over forse afstand 40 km/u rijden. |
02-02-2018 15:47:27 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Inhaalspoor te Zlw is 80 km/u. |
02-02-2018 15:53:17 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Ja, alleen 931 en 932. Hoe los je dat (symmetrisch) in de andere richting dan op? |
02-02-2018 19:36:06 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Quote Zeker, en ergens ben ik het ook met je eens, maar er is een aantal jaar euforisch geroepen dat de verbinding vanuit het noorden naar de Randstad 'alweer' enkele minuten sneller is geworden, als ik het me goed herinner in totaal 4 minuten door de jaren heen in het geval van Gvc, dan is 8 minuten extra reistijd nogal veel om weg te wuiven als zijnde 'slechts 8 minuten'. |
02-02-2018 20:24:19 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Uit de adviesaanvraag:Quote Het stationnement op Utrecht C is nu 6 min incl. kering. Wordt dat dan 4 min? Dat is volgens mij nog niet vertoond bij NS, 5 min in Vl en 's avonds in Ah is de kortste IC-keertijd die ik ken. Ik ga er wel vanuit dat er dan in Ut (nog steeds?) een mcn-wissel gaat plaatsvinden. Of krijgt de mcn een hardloopcursus? %02% Daarnaast: alle wijzigingen tussen Gd en Ut in acht nemend, wat gebeurt er met het IC-interval tussen Ut en Amf? Blijft dat 12/18? |
02-02-2018 20:30:26 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Dat zou dan 10/20 worden, als de keertijden van de 500/600 én de 1700/11700 gelijk zouden blijven. |
02-02-2018 20:33:26 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Ik vind het enigszins frappant dat men de kering wil inkorten, want ik meende dat er een regel was dat een kering van bepaalde materieeltypen, waaronder ICM, minstens 6 minuten hoort te bedragen. |
02-02-2018 20:35:34 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Hangt inderdaad van materieeltype en lengte af, in combinatie met standaard toepassen van wel of geen wisselmachinist. |
02-02-2018 20:48:37 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
NS hanteert dus een minimum van 6 min keertijd ICM inclusief wisselmachinist. Ondertussen keert één en dezelfde Arriva-machinist moeiteloos in 3 min z'n 32500 in Krd... %03% Natuurlijk, ICM is (meestal) langer en misschien ook wat gecompliceerder. Maar is 6 min nou écht praktisch nodig? Zelfs met mcn-wissel? Verder nog een dingetje over de adviesaanvraag. In bijlage D staat het volgende: Quote Zijn die drie separate bijlagen ook ergens (openbaar) beschikbaar, of blijven ze wederom geheim? (Vraag oorspronkelijk gesteld door een lid van het NS-forum.) Laatst bewerkt door DDietzen op 02-02-2018 20:49 |
02-02-2018 20:56:10 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Een kering van 3 minuten van een redelijk perifeer lijntje in Zuid-Limburg is natuurlijk wel wat anders dan in 3 minuten keren met een IC op een van de drukste stations van Nederland he![]() |
02-02-2018 21:00:21 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
En waarom dan wel? Het is in feite gewoon een lange stop, waarbij toevallig standaard van machinist gewisseld wordt en de trein van richting veranderd. Als je in 3 minuten een treinstel kunt aftrappen, kan je toch ook wel in 4 minuten kopmaken? Laatst bewerkt door michaben op 02-02-2018 21:00 |
02-02-2018 21:09:47 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Gelukkig zijn de treinen die in Ut moeten keren iets langer dan die in Krd. Betekent dus ook verder lopen en een langere looptijd. Al zijn er plekken in het land waar looptijden voor machinisten nog makkelijk gehaald worden door bejaarden van 93 met een rollator (of ze zijn door hen gemeten). |
02-02-2018 22:55:34 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
39 - 44 (in het laatste wbl voor de Hanzelijn). http://nsdr.bemined.nl/2012-8/500-ma.html |
03-02-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Je hoeft het niet te geloven wat Klaasje zegt, maar het is wel de waarheid. Oftewel, leef door in je eigen waarheid of de realiteit. Daarbij staat er intercity, niet bijvoorbeeld een hele lijn of serie. Volgens mij rijdt er namelijk om 1707 of 1807 een IC als sprinter ivm een goederenpad. Daar wordt de intercity van hersteld als de ombouw gereed is. |
03-02-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Je reageert op het onderste bericht van de vorige pagina![]() |
03-02-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
@MetroRET Dank. Er is ook nog een tijd geweest dat de NO om :20 ipv :21 uit Ut vertrok, maar afijn, in elk geval minder dan 6 minuten. |
03-02-2018 00:00:29 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
-kan weg- Laatst bewerkt door AlbertP op 03-02-2018 00:00 |
03-02-2018 04:53:43 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Vreemd dat de 4600 niet vlotter door Leiden kan. Los je dat probleem niet op door de 6300 zo'n 15 minuten te verschuiven? Volgens mij past dat in Haarlem ook. Kun je ook weer fatsoenlijk bij de trap halteren in Leiden. Laatst bewerkt door kiekkiek op 03-02-2018 04:54 |
03-02-2018 06:51:55 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Als je die 4600 dan om .53/23 uit leiden laat vertrekken zou het moeten kunnen geloof ik ![]() MCN ASD |
03-02-2018 08:13:59 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Door de 1700/11700 werd nog tot 2016 in 5 minuten gekeerd (en bijgeplaatst/afgetrapt met de 2800 noodgedwongen, die dat in 8 minuten deed keren). Laatst bewerkt door MetroRET op 03-02-2018 08:14 |
03-02-2018 08:15:07 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
QuoteMoet je de 4600 in Leiden niet gewoon zien als twee treinen die aan elkaar gekoppelt zijn en toevallig hetzelfde nummer hebben. 4600 Noord geeft in Leiden aansluiting op de IC naar Den Haag CS en op de IC naar Den Haag HS. IC vanuit Haarlem en de IC vanuit Schiphol geven in Leiden beide aansluiting op de 4600 Zuid. Als je met de tijden van de 4600 gaat schuiven is het heel moeilijk om al die 4 IC aansluitingen te handhaven. |
03-02-2018 08:29:11 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Wat ik alleen niet snap is, dat de 4600 een minuut langere rijtijd heeft gekregen dan de 5700 voorheen had in 2016 (18 tegenover 17 minuten). Als men dit terug bouwt tot die 17 minuten en de 2100 1 minuut later kan laten vertrekken (of je buigt hem 1 minuut uit, zodat hij symmetrisch aankomt in Gvc) uit Leiden kom je precies 3 minuten na de 4600 aan in Gvc. 4600: Ledn: .21-.22 Gvc: .39 2100: Ledn: .26-.30(.31) Gvc: .42 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
03-02-2018 08:48:44 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
En met de duizenden klachten doet de NS dus niets wat betreft de 2200/3600 overstap te Rsd? |
03-02-2018 09:38:12 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Als je even de Adviesaanvraag had doorgelezen en het topic van de Intercity in Zeeland kwam het al voorbij%05% : Quote MCN ASD |
03-02-2018 10:31:46 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
In Gouda duurt het max. 10 min. tot de volgende IC vertrekt naar Ut. Ik neem aan dat de tijden van de 500/600 niet veranderen gezien de knoop Zl. Dan zal dus de IC uit Gvc 2 min. later aankomen in Ut. 1) De overstap in Ut van de 2000 op de 500/600 wordt dan 1 minuut. Deze vervalt dus ? 2) Als de (1)1700 uit Gvc ook 2 min. later aankomt in Ut, vertrekt deze dan ook later richting Amf ? En wordt het dan tussen Ut en Amf een 11/19/11/19 min. IC-dienst ? |
03-02-2018 11:15:38 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteDat was toen al een verlengde kering meen ik, dacht dat 'ie voor het splitsen een kering van 4 minuten had nog. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
03-02-2018 11:17:38 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
QuoteMaar eigenlijk een vreemde move. Eerder was het idee dat de 6500 door ging rijden naar Wd zodat daar ook een 10 min dienst zou zijn, daarvoor wordt die tweede brug zefs gebouwd! |
03-02-2018 11:18:55 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
En het is gans en al tegen de regels van NS in : een IC koppelen aan een sprinter. Foei %03%. (zoals NS bv. ook niet veel zin heeft om de IC 2400 in Lls door te trekken als stopper naar Zl evt. Gn). Laatst bewerkt door abcde op 03-02-2018 11:26 |
03-02-2018 11:27:38 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
In het geval van de 2400 is dat ook niet gunstig omdat die de ic niet tot groningen voorblijft. Tevens moet je dan met een bizar grote trein Kampen en Beilen gaan bedienen tenzij je gaat splitsen en combineren waar nu juist geen tijd voor is. Kortom: er zijn veel niet benoemde nadelen aan zo'n verbinding. |
03-02-2018 11:39:36 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Zie https://www.prorail.nl/projecten/groningen-spoorzone Hier wordt o.a. genoemd : ''Er komt ruimte voor een extra intercity Groningen-Zwolle''. Wellicht kan deze gekoppeld worden aan de IC 2400. Toegeven, dit is nog niet het geval in de drgl 2019. Laatst bewerkt door abcde op 03-02-2018 11:43 |
03-02-2018 11:54:04 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Daar wordt de intercity bedoeld die al sinds 2013 rijdt. Nu moeten de IC's worden uitgebogen als er een voederentrein rijdt. Straks niet meer. |
03-02-2018 11:57:27 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Verderop in het document, onder kopje Planning, staat : In 2016 zijn we gestart met de voorbereidende werkzaamheden. (in de verleden tijd dus). Ofwel, dit doc. is opgesteld ruimschoots na de extra IC in 2013. |
03-02-2018 12:25:53 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Geleend uit het onderwerp Spoorsanering:Quote Wellicht is er met een van deze projecten in 2016 gestart%02% |
03-02-2018 12:42:11 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote vertrek om .22 in Leiden is misschien een idee, maar wat wil je dan met de 6300 doen? Die vertek om .20 in Leiden. En hoe zit het met een aansluiting van de IC uit Schiphol en de IC uit Haarlem - gaan die dan vervallen of worden die aangepast ? Laatst bewerkt door anton_ op 03-02-2018 12:43 |
03-02-2018 13:00:25 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Die kan gewoon behouden blijven. De 6300 zou je een kwartier kunnen omklappen. Laatst bewerkt door MetroRET op 03-02-2018 13:00 |
03-02-2018 13:26:41 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Die 500/600 vs 2000 overstap vroeg ik me ook al af, misschien dat men met de viersporigheid de paden dusdanig kan uitbuigen dat het een overstap van twee minuten wordt in Ut? Er wordt vermeld dat je van Ztm naar Zl kan blijven reizen met slechts een extra overstap in Ut, nu stap je van de 6800 in Gd over op de 500/600, dat wordt in Gd op de 2000 en in Ut op de 500/600. Of het in de praktijk ook zo gaat werken is afwachten, we kennen allemaal de verhalen over die overstappen van 2 minuten.... Ik vermoed dat de uitwerking rondom Gd is dat de 6800/7800 om :10/:25/:40/:55 op spoor 5 binnenkomen en de 1700/11700/2000 vervolgens om :13/:28/:43/:58 op spoor 3. Sprinter richting Ut staat hier 5 minuten stil en zal dus rond :15/:45 vertrekken en kan dan te Gdg na een korte stop direct door achter de 1700/11700 aan. In Wd volgt nog wel een lange stop (misschien een minuutje korter dan nu), reizen met de 4000 en in Wd overstappen blijft immers sneller volgens het document, en anders zit je ook erg dicht achter de 6100. Laatst bewerkt door michaben op 03-02-2018 13:26 |
03-02-2018 17:08:55 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote Dat laatste wordt het: 2000 Ut aankomst om :17 en :47 en 600/500 gaat om :19 en :49 weg richting Amf met ongewijzigde aankomsttijd in Amf. In de andere richting schuift de 500/600 1 min op Amf-Ut, met Ut aankomst :11 en :41 en 2000 vertrek om :13 en :43. Richting Amf keert de (1)1700 in 5 min van :02/32 tot :07/:37 in Ut en richting Gvc in 4 min van :24/:54 tot :28/:58. |
03-02-2018 21:49:14 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote Wordt de aansluiting tussen de 1500 en 500/600 v.v. hersteld in de drgl. 2019 ? |
03-02-2018 23:13:06 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteZo is het precies. |
04-02-2018 02:00:13 | ||
---|---|---|
2296
![]() |
QuoteProject Naarden-Bussum is uitgesteld naar de zomer van 2019. De versnelling aldaar zal dus nog even op zich laten wachten. |
04-02-2018 13:29:38 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Zijn dat de (oorspronkelijke) werkzaamheden tussen Amersfoort en Amsterdam van begin mei 2018 die ik net van Deutsche Bahn in de nieuwsbrief krijg? |
08-02-2018 10:48:15 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Nog even terug naar de BSO Bd, afhandeling 9200 en de aansluitingen richting Tb e.v.: Momenteel wordt er een mooie cross-platform overstap geboden tussen de 900/3600 (spoor 3/4 en 7/8) in beide richtingen die 5 minuten bedraagt. De 9200 is beoogd op spoor 6 in beide richtingen en biedt van en naar Tb met de 3600 een nepaansluiting van 2 minuten. Is het geen idee om op de tijdstippen dat de 9200 rijdt deze van spoor te wisselen met de 900? Dan heb je 5 minuten 900-3600 niet cross-platform en 2 minuten 9200-3600 wel cross-platform. Volgens mij kan dat ook gewoon conflictvrij aan de westzijde van Bd. |
08-02-2018 20:02:34 | ||
---|---|---|
Michael98
![]() |
Dat zal eraan liggen of de 9200 via de fly-over weg moet, anders moet deze kruisen met de 900 (opvolgtijd te kort). Groter probleem lijkt mij Bda: de 9200 ri. Brusz en de 3600 ri. Bd moeten zich daar vrijwel gelijktijdig gelijkvloers kruisen. De 3600 ri. Rsd zit dan ook dicht op de 9200 ri. Brusz mits deze via de fly-over rijden. Is het mogelijk om gelijktijdig van spoor 6 en 7 te vertrekken (6 ri. Zlw en 7 ri. Rsd)? |
08-02-2018 20:13:19 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Quote Ja, in dienstregeling 2012 gebeurde dat planmatig, (op een paar minuten verschil na) ri. Rsd pak je de fly-over. |
08-02-2018 22:41:46 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteTussen 9200 en 900/3600 zit 3 minuten, dus dat is het probleem niet. |
10-02-2018 19:50:32 | ||
---|---|---|
wouter15
![]() |
Weet iemand of "Bijlage D: 7x24 uur-specificaties, tijdwegdiagrammen en basisspooropstellingen" van de adviesaanvraag ook ergens te vinden is? Van de dienstregeling 2018 zijn ze namelijk wel gewoon te vinden. |
10-02-2018 19:58:09 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Zolang de BUP niet is afgerond is er ook nog geen 7x24 uur. |
![]() |
advertentie |
17-03-2018 19:53:46 | ||
---|---|---|
wouter15
![]() |
Via http://locov.nl/Images/Locov%202018-60094%20advies%20dienstregeling%202019_tcm311-398247.pdf is het advies van het Locov over de dienstregeling 2019 te vinden. |
17-03-2018 20:03:41 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote In dienstregeling 2018 is er in Breda beide richtingen een crossplatform aansluiting 9200-6600 van 6 minuten. De 6600 doet maar 6 minuten langer over Bd-Ht dan de 3600, wat mij betreft is dat een prima aansluiting. |
17-03-2018 21:20:59 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Punt 8 in het locov advies is een mooie:Aanpassing naar een min of meer kwartierdienst betekent dat je,in ieder geval bij de IC's,een langere stop in moet lassen op een van die onderwegstations.Nadeel van een 10 minuten naar 15 minuten ligging |
21-03-2018 18:08:38 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Locov noemt (terecht) in haar reactie m.b.t. de 2 sprinters tussen Lw en Mp : ''Helaas pakt de huidige dienstregeling nog erg ongunstig uit voor de reizigers uit Grou, Akkrum en Wolvega naar Zwolle en verder. Zij hebben te maken met een lange overstap van 11 minuten in Meppel.'' Wellicht kan dit eenvoudig verholpen worden door per uur 1 sprinter in tijd te verschuiven : * 1 sprinter gaat ong. 6 minuten later uit Lw vertrekken, en krijgt daardoor in Mp een goede overstap richting Zwolle * de andere sprinter handhaaft de huidige tijden, en behoud zijn goede overstap in Lw Zo worden ieder uur beide richtingen een keer goed bediend. En NS kan monitoren aan welke overstap de meeste reizigers de voorkeur geven. Laatst bewerkt door abcde op 21-03-2018 18:42 |
21-03-2018 21:54:51 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Kan me herinneren dat een goede hoek-om aansluiting (Swk-Mp-Hgv) ook onderdeel moet zijn van de dienstregeling. Deze is er nu, maar dat gaat dus ten koste van de aansluiting Sprinter - IC richting Zl. Beiden valt gewoon niet te verwezenlijken, zolang de knoop Zl in de huidige vorm overeind blijft. Andere geval is terug naar af: 1x SPR Lw-Mp, 1x doorgaande IC stoppend en 1x doorgaande IC die alleen Hr en Swk aandoet. De opdrachtgevers denken af en toe dat ook alles tot in het oneindige mogelijk en inpasbaar is. |
21-03-2018 22:54:37 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Terug naar het oude zorgd voor achterlicht aansluitingen in Leeuwarden, 2011-2017 waren de aansluitingen slecht dat is nu bijna verholpen, de huidige treindienst is prima, in Grou Jirnsum, Akkrum en Wolvega zeuren ze te veel, (het lijkt Hoogeveen wel) in 2012 werd bekend wat er ging gebeuren en wat dat inhield, hadden ze toen actie moeten ondernemen en niet pas een paar weken voor aanvang van de dienstregeling gaan klachen, als je de 9000 door verlengd naar Zwolle (plan vanaf 2021) verplaatst je de lange aansluiting alleen maar voor mensen verder dan Zwolle, de reistijd zal niet korter worden, het is kortweg nutteloos gezeur hier in Friesland. |
21-03-2018 22:54:48 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het is prettig om te constateren dat HET Locov ZIJN zaken op orde heeft. Dat wekt vertrouwen. Het is voorlopig niet gemakkelijk alle wensen te verwezenlijken. Om met Cruijff te spreken: ieder foordeel hep se nadeel. |
21-03-2018 23:03:24 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Quote Dat was dus mogelijk van Hanegem, maar ik ga off-topic. |
22-03-2018 07:16:58 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Over Leeuwarden - Zwolle v.v. stel ik dit voor om te bekijken en te onderzoeken: - Je gaat kijken of je in Meppel de 8100 en 9000 kunt koppelen/splitsen. - Kijken of je in Zwolle in de spits aan een langer perron kunt dan spoor 14, Heen en weer rangeren van stellen nodig in de spits. - de reistijd wordt niet korter, toch reizen de mensen zonder overstap in Heerenveen, Steenwijk of Meppel. - In de spits kan 8100/9000 mogelijk een crossover aansluiting geven richting Kampen Zuid. |
22-03-2018 07:20:21 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Het hoekje-om in Mp kan voor het grootste gedeelte van de reizigers ook met de 600 of 1800. 42 aan in Mp en 48 weg lijkt dus ideaal,daarmee worden de overstappen in Lw ook nog eens iets ruimer. Je zou ook nog voor 52 aan 08 weg kunnen kiezen (in Mp aansluiting op de 600/1800 ri Zl.) |
22-03-2018 08:12:49 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Uh, Als je de 9000 anders legt en "het hoekje om" doormiddel van de 1800/600 doet krijg je een kwartier overstaptijd waar dat nu 5 minuten is. Als je gaat optimaliseren voor Wolvega-Zwolle dan wordt die overstap hoe dan ook korter. |
22-03-2018 08:39:43 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
De overstap het hoekje om wordt dan inderdaad 15 minuten ja, maar het is de vraag of dat zo erg is als je de voordelen van een ander patroon ertegenover zet. |
22-03-2018 09:08:54 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Ik denk dat 95% van de problemen opgelost is als de sprinter wordt doorgetrokken naar Zwolle. Vooralsnog is de verbinding vanuit Heerenveen, Wolvega en Steenwijk naar Groningen en van Hoogeveen en Beilen naar Heerenveen/Leeuwarden zonder de huidige opzet niet zo denderend. Er is meer dan Zwolle in Noord Nederland. |
22-03-2018 11:25:41 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ach waar hebben we t over,11 minuten wachten,nou nou ![]() Tegenwoordig word het al afgedaan als een half leven aan wacht tijd. Als je vroeger bv de bus miste dan moest je bijna een uur wachten s'morgens,dan heb je t ergens over,want dan ging je aansluiting met de trein of een andere buslijn ook niet meer door,da's zomaar bijna 2uur vertraging. En ik ben het met andere eens als er gezegd word,je wist wat er ging komen en deed niks tot dat men bijna met de nieuwe drgl gaat beginnen. Dan ineens is de wereld te klein.%03% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
22-03-2018 12:31:06 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteNog een extra treintje vanuit Mp, past dat überhaupt nog wel tussen Hea en Zl, laat staan Zl zelf? En de kans bestaat dat die treinen zo ver uit de IC-knoop valt dat de wachttijden te Zl nog langer worden dan in Mp nu. Laatst bewerkt door ZJ37 op 22-03-2018 12:31 |
22-03-2018 12:51:39 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Quote Nee, nu past dat niet. Daarom rijdt de 9000 ook niet verder dan Meppel. In 2021 moet de aansluiting in Herfte af zijn, en dan is er ruimte om de sprinter uit Leeuwarden door te laten rijden naar Zwolle. Dat is ook de bedoeling overigens. Maar tot die tijd moeten de Friezen het doen met 2 rechtstreekse treinen naar Zwolle per uur. Laatst bewerkt door Trainplaza op 22-03-2018 12:53 |
22-03-2018 12:56:51 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteMet 4 minuten overstap tijd is het nog maar 7 minuten wachten%02%. |
22-03-2018 17:15:24 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote Vandaar ook het voorstel om slechts 1 sprinter per uur later uit Lw te laten vertrekken ri Mp, met dan goede aansluiting ri Zl. De andere sprinter handhaafd de huidige tijden, met goede aansluitingen in Lw, en de hoek-om aansluiting Swk - Hgv. |
22-03-2018 20:38:13 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Dat is ook zo: wachttijd wordt een factor x (heb het nu niet in mijn hoofd zitten, dacht rond de 2 a 3) 'erger' ervaren dan reistijd. Een zelfde 'omrekening' kun je maken voor (extra) overstappen. Dus een rit van 30 minuten met 10 minuten wachttijd, wordt ervaren als 55 minuten (uitgaande van x = 2,5) en daar draait het om als je je het OV-deel in je modal split wilt vergroten. |
03-05-2018 19:12:47 | ||
---|---|---|
wouter15
![]() |
NS heeft een besluit genomen over de dienstregeling van 2019: https://www.locov.nl/binaries/Locov%202018-97008%20Besluit%20NS%20dienstregeling%202019_tcm118-324683.pdf |
03-05-2018 20:33:20 | ||
---|---|---|
Coryza
![]() |
Waarbij ze nagenoeg alle adviezen vanuit Locov naast zich neer leggen. |
09-06-2018 13:10:22 | ||
---|---|---|
chris24
![]() |
IC pendel 2300 gaat in dgl. 2019 alleen in de spits rijden https://cms.dordrecht.nl/inwoners/nieuws/na-2019-zicht-op-verbetering-spoorverbinding-dordrecht-brabant. Vanaf 2020 komt er op Dordrecht - Breda een andere lijnvoering. Doet NS te weinig dan wordt de lijn in 2025 aanbesteed. Laatst bewerkt door chris24 op 09-06-2018 13:11 |
09-06-2018 15:19:26 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, chantage kent geen tijd. |
09-06-2018 15:26:09 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteLijnen worden niet aanbesteed, alleen treindienst. Hopelijk zo snel mogelijk, dan zien we direct verbetering op deze winstgevende verbinding. |
09-06-2018 15:49:29 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ja, want de NS vraagt natuurlijk met opzet een traag pad aan wat slecht aansluit terwijl er gewoon een veel gunstiger treinpad beschikbaar is waarvoor je ook slechts één compositie nodig hebt. |
09-06-2018 16:17:04 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Het wordt natuurlijk pas interessant als er aanbesteed wordt (de vraag is al dor wie) en de "nieuwe" vervoerder wil wegens vervoersvraag bijvoorbeeld Gorinchem-Rotterdam en Breda-Dordrecht-Rotterdam gaan rijden met dus op Ddr-Rtd een klantvriendelijke, concurrerende kwartiersdienst. Als tegenprestatie mag NS dan nog wel af en toe Rtd-Ddr-Bd rijden als de HSL weer eens nukken heeft. |
09-06-2018 16:27:07 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
![]() |
Denk dat niemand daar op zit te wachten. Krijg je net als bij Rm de vraag wie gaat bussen inzetten bij en versperring, of geen van beide. Ook gewoon NS die de 5100 weer door laat rijden in Ddr zoals Gvc-Rsd. Gvc-Bd is namelijk al veranderd in Ddr-Ht voor de A2 corridor, wat niet meer terug te draaien is. Nu heb je voor reizigers al bijna geen doorgaande treinen meer. Verder opsplitsen zit niemand op te wachten. Denk dat het pas interessant gaat worden als die Goederentreinen eindelijk over de Betuweroute gaan tussen Btl en Rtd en er ruimte komt voor betere treinpaden voor reizigerstreinen en minder vertragingen door goederentreinen Ddr-Btl. Ook zouden er 4 IC-treinen Gvc-Ehv komen, dan kan je mogelijk een 1100 (HSL) en 1900(Ddr) gaan creëren. Laatst bewerkt door MCN-GVC op 09-06-2018 16:32 |
09-06-2018 16:59:53 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ik denk niet dat men zich al te veel moet inzetten op een doorgaande intercity Ddr - Ehv, zeker niet op de korte termijn. De beste optie voor nu zou zijn een pad een half uur voor/na de Benelux, dat geeft in Bd een goede overstap op de 1100: Ddr :47 Bd :04 Bd :56 Ddr :14 Nadeel voor de NS is dat je twee composities nodig hebt hiervoor. Meer dan een uurdienst zit er ook niet in, want het andere halve uur zit de Benelux in dit pad (van Bd tot de HSL aansluiting). Of er goederentreinen in de weg zitten heb ik geen kijk op, qua spooropstelling is Ddr ook nog een puzzel, met de perronfasen 1b, 2a en 2b moet het lukken, maar dan moet je dan wel de 2300 en/of 5900 tijdens de kering gaan omrijden van de a- naar b-fase en andersom omdat je vanaf 2a niet om de 5900 op 2b heen kan vertrekken richting Bd. Kortom een dure dienstregeling, waar men ongetwijfeld geld voor wil zien. Laatst bewerkt door michaben op 09-06-2018 17:02 |
09-06-2018 20:21:12 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Wat iemand op een ander forum voorstelde zie ik ook wel wat in (enkele eigen inzichten bijgevoegd) -900 rijdt tussen Rotterdam en Breda via Dordrecht en stopt ook in Dordrecht en daarnaast in Breda Prinsenbeek -6600 rijdt tot Lage Zwaluwe en 's avonds en in het weekend wordt er slechts 1x/uur tussen Breda en Lage Zwaluwe gereden. -5900 gaat tot ca. 21:00, op zaterdag tussen 9:00 en 19:00 en op zondag tussen 13:00 en 19:00 2x/uur rijden, in plaats van 1x/uur (om zo deels het wegvallen van de 6600 tussen Dordrecht en Breda op te vangen). -1000 rijdt in de spits 1x/uur van/naar Breda via HSL (ongeveer een halfuur verschoven ten opzichte van de Benelux). -2300 verdwijnt Voordelen: -Dordrecht heeft zijn directe verbinding met Breda weer terug -Breda Prinsenbeek heeft zijn directe verbinding met Rotterdam weer terug -Zevenbergen en Oudenbosch krijgen een ruimere dienstregeling Nadelen: -Breda verliest een aantal snelle treinen met Rotterdam. Het aantal snelle treinen wordt verlaagd van 5 naar 3 (in de spits 4). Wel komen er een aantal redelijk snelle treinen over Dordrecht terug. -Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid krijgen te maken met een frequentieverlaging. Ook verliest Dordrecht Zuid zijn directe verbinding met Breda. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
09-06-2018 20:32:16 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Denk dat je politiek gezien de 9200 beter via Ddr kan laten gaan dan een 900 te Bdpb te laten stoppen. Een 6600 keren te Zlw zal met de huidige infra wel een uitdaging worden. |
09-06-2018 22:34:16 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Die iemand op een ander forum was ik trouwens, waarbij Berk24 voor het gemak de achterliggende gedachte heeft weggelaten en nog wat onzinnige toevoegingen heeft gedaan. Reden om voor de 900 te kiezen met een alternatieve route is dat de 1100 de drukke doorgaande trein is (was het al als 1900, en is het nu nog) terwijl de 900 aanmerkelijk rustiger is tussen Bd en Rtd. Daarmee zou dat de meest logische kandidaat zijn om vervoersstromen te combineren. De stop in Bdpb zit erin aangezien er altijd een behoorlijke reizigersstroom in de spits van daar richting Rtd was, die met eerst een Sprinter ipv sneltrein en vervolgens een knip met overstap van een kwartier behoorlijk weggejaagd is. Verder dus een stop te Ddr om de 6600 tussen Zlw en Ddr overbodig te maken (want een kwartiersdienst daar is echt overdreven) en eventueel een stop op Rtb als je een handig pad weet te vinden waarmee die trein de 2400 kan vervangen. 6600 zou dan dus Zlw-Ah kunnen gaan rijden, waarmee nog steeds aan de minimale bedieningsfrequenties volgens concessie wordt voldaan. Alles bij elkaar kan je nog best wat reizigers een beter product bieden zonder dat je meer treinen moet gaan inzetten. Want dat is nu eigenlijk het probleem: er rijden met 5x/uur zo overdreven veel treinen via de HSL tussen Bd en Rtd dat het niet meer rendabel is er nog een verbinding via Ddr naast te rijden. QuoteHoezo dan? Je kunt ofwel via wissel 315 binnenkomen op spoor 3 of binnenkomen op 4 en dan via wissel 307 weer terug naar het rechter spoor. Dan zit er nog meer een uitdaging in de dienstregeling zie ik, want je zou in de huidige situatie keringen van 24 minuten krijgen. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
09-06-2018 22:53:41 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Is het rijden van de 9200(+1000 in de spits) naast de 1100 niet een gigantisch scheve kwartierdienst (3/27) ? |
09-06-2018 23:22:45 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Overigens is de reis Bdpb naar Rtd momenteel ook heel rap te doen via een nep-overstap te Bd tussen 1100/6600 (3 minuten). |
10-06-2018 09:02:41 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote De 900 is in de daluren rustig ja, maar in de ochtendspits kan je deze volgens mij toch niet missen. Zonder de 900 die 8 minuten voor de 1100 uit Bd vertrekt vermoed ik dat treinen als de 1118 en 1120 te vol zullen zitten op Bd - Rtd. Je kunt weliswaar 3 minuten wachten op de 9200 of jouw verlengde 1000 die er achteraan rijdt, maar of voldoende reizigers dat doen? |
10-06-2018 10:13:40 | ||
---|---|---|
dvwijngaar
![]() |
Het valt mij op dat op zondag de 3000 in de ochtend. In dv stopt ook op de tijden dat de 3100 al rijdt. Blijft dat zo in druk 2019? |
10-06-2018 10:41:23 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Ik zie alleen een overloop in het uurtje dat de 3100 op de zondagavond extra langer doorrijdt (dus de 3074 en 3076, terwijl de 3176 en 3178 er ook nog zijn). |
10-06-2018 12:43:05 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteKennelijk doen die reizigers dat nu ook al, want zoals jij het beschrijft zouden ze zich verdelen over 900 en 1100. Overigens stelde ik geen verlengde 1000 voor. Maar zolang je een aansluiting tussen 6600 en 900 op Bd weet te behouden, maar dan met kortere overstaptijd, zou het totale effect op de reistijd nihil blijven. Dan zit je alleen wat langer in de 900 in plaats van dat je in Bd op het perron staat te wachten. Laatst bewerkt door daniel_ddr op 10-06-2018 12:44 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
10-06-2018 13:01:05 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dus de 900 via Ddr zonder vervangende HSL treindienst? Extra reistijd die nihil is? Extra reistijd die onnodig is. De meeste reizigers van de 900 zitten niet te wachten op stops in Bdpb en Ddr. Een groot aantal reizigers krijgt of een vollere 1100, of 10 minuten extra reistijd, ten behoeve van een klein aantal reizigers? Laatst bewerkt door michaben op 10-06-2018 13:01 |
10-06-2018 13:58:29 | ||
---|---|---|
chris24
![]() |
Is er ook een optie om de 2400 het stuk Breda - Dordrecht als stoptrein te rijden? En dan kan de 6600 ingekort worden tot Bd - Ht? |
10-06-2018 14:28:19 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Vast wel, maar wat zou dat oplossen? De 2300 biedt in Breda geen goede aansluitingen en is daardoor voor veel reizigers niet interessant. Voor Dordrecht - Eindhoven is de combinatie 2300+1100 weliswaar het snelste, voor Ddr-Tb en Ddr-Ht kun je beter de 6600 pakken. De 6600 beperken tot Breda en de 2400 laten doorrijden zorgt er alleen maar voor dat je reizigers uit Dordrecht met een overstap opzadelt. En in Breda heb je er ineens 2 kerende treinseries bij, wat ook maar moet passen. Laatst bewerkt door AlexNL op 10-06-2018 14:29 |
10-06-2018 14:59:38 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Zeker, maar je mag je opstapstation (Bdpb) niet voorbijrijden zonder de extra kilometers (2x Bdpb - Bd) te betalen. |
10-06-2018 20:22:05 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Mag dat ook niet meer als dat een kortere reistijd oplevert? |
10-06-2018 20:25:06 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Dat heeft bij mijn weten nooit gemogen. In het spoorboekje van 1990 staat in ieder geval vermeld dat het niet mag. |
10-06-2018 20:28:39 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteOoit reden er vanuit Bd vier treinen per uur de Moerdijkbrug over naar Ddr en Rtd (1900/2200). Nu zijn dat er al dan niet met overstap al het dubbele aantal (1100/900/9200/2300/6600). Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit op veel efficiëntere manieren kan, om te beginnen met de 9200 die qua dienstregeling die omweg geen kwaad doet. Daarmee kan de 2300 al van tafel, kassa. Verder zal niemand malen om een verbinding via Ddr als dit met betrouwbaar materieel wordt uitgevoerd via een baanvak waar niet voor elke mier hele corridors instorten. Liever 7 minuten omreizen dan elke dag maar afwachten of je trein komt opdraven en de eindstreep haalt. Voor reizigers tussen Bd en Ehv ook wel zo prettig. Maar zolang de politiek op 1, 2 en 3 staat om gepleased te worden en niet de reizigers, zal het wel zo blijven. Laatst bewerkt door ZJ37 op 10-06-2018 20:30 |
10-06-2018 21:12:17 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Quote De kortste, snelste of reis met de minste overstappen zijn allemaal toegestaan. |
10-06-2018 21:24:58 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Ook als je daarbij je vertrekstation/aankomststation voorbij reist? |