Dienstregeling 2019, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
19-09-2018 19:24:51
michaben
michaben
Quote
abcde (wo 19 sep 2018 18:18:32 https://www.somda.nl/forum/20078/p682406/): … maar er zijn meer mogelijkheden doordat geheel Woerden - Utrecht nu 4-sporig is, incl. de brug bij Utrecht.

Het zal de A2 corridor zijn die de tijdligging van deze sprinter bepaald, omdat de sprinter na Htnc moet invoegen achter de intercity. En anderzijds is de Zwolse knoop bepalend omdat de sprinter voor de NoordOost in Wd moet zijn. Dus tenzij je of Gdg - Wd of Htnc - Gdm verdubbeld zit deze sprinter klem tussen twee intercitycorridors waarvan de dienstregeling in beton gegoten zit.
 

19-09-2018 21:09:10
abcde
abcde
Juist, het knopen van deze 2 sprinters aan elkaar zorgt voor de lange wachttijd in Woerden. Teluit je winst.
Voor veel reizigers zou het dan beter uitkomen wanneer in Ut lang gewacht wordt, daar veel reizigers in Ut uitstappen. Zijn daar mogelijkheden toe ?
 

19-09-2018 21:16:19
henri1972
henri1972
Blijkbaar niet gok ik?
Mogelijkheden in Ut zijn beperkt sinds DSSU dus neem aan dat NS de sporen daar zo snel mogelijk weer vrij wil hebben.
 

19-09-2018 21:17:34
MetroRET
MetroRET
Quote
abcde (wo 19 sep 2018 21:09:10 https://somda.nl/forum/20078/p682436/): Juist, het knopen van deze 2 sprinters aan elkaar zorgt voor de lange wachttijd in Woerden. Teluit je winst.
Voor veel reizigers zou het dan beter uitkomen wanneer in Ut lang gewacht wordt, daar veel reizigers in Ut uitstappen. Zijn daar mogelijkheden toe ?


Of wellicht de langere stop in Wd te verdelen in 2 kortere stops in zowel Wd als in Ut.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-09-2018 21:22:00
treinfan
treinfan
Quote
abcde (wo 19 sep 2018 18:18:32 https://www.somda.nl/forum/20078/p682406/): … maar er zijn meer mogelijkheden doordat geheel Woerden - Utrecht nu 4-sporig is, incl. de brug bij Utrecht. Daarom valt het mij vies tegen.
Kijk dan maar eens hoe de overstaptijden rond gouda en verdeling van intercities Ut-Gd v.v. over het uur zijn verbeterd
 

19-09-2018 21:32:12
abcde
abcde
De NS noemt dit als grote vooruitgang in 2019, alsof Gouda daar zoveel mee opgeschoten is %03%  

19-09-2018 21:45:18
michaben
michaben
Quote
MetroRET (wo 19 sep 2018 21:17:34 https://www.somda.nl/forum/20078/p682442/): Of wellicht de langere stop in Wd te verdelen in 2 kortere stops in zowel Wd als in Ut.

Je hebt ook de 4000 nog, die haalt in Wd de 7800/6900 in terwijl deze gelijktijdig zelf door de 500/600 ingehaald wordt (lang leve de zessporigheid). Wat overigens als bijkomend voordeel heeft dat je op deze manier met overstap ook een sprinter Rtd - Ut hebt. Met een korte stop in Wd zou je de 4000 net voor kunnen blijven, maar dan wordt de overstap vanuit Rtd richting Vtn, Utt of Utlr op tijden dat de 6100 niet rijdt dus gelijk 26 minuten. De sprinter is in deze opzet geoptimaliseerd voor reizigers die gedurende de rit overstappen op een andere trein, en dat zal het grootste deel zijn.

Laatst bewerkt door michaben op 19-09-2018 21:46
 

19-09-2018 21:58:48
treinfan
treinfan
@abcde Wat wil je nog meer? In de meeste richtingen wordt er tijdwinst geboekt
- Overdag 7 minuten ('s avonds 1 minuut) reistijdwinst voor Gd-Vtn v.v.
- Snellere verbinding met Zoetermeer Oosterheem door goede aansluitingen in het nieuwe station Zoetermeer-Lansingerland
- Maximale tijd tussen intercities richting Ut wordt verkort van 12 naar 10 minuten
- 2 minuten reistijdwinst voor Gd-Hvs, Gd-Ed, 1 minuut reistijdwinst voor Gd-Gdm.
- 1 à 2 minuten reistijdwinst voor Gd-Asd.
- Gd-Ht gaat van 51/55/58 min reistijd (afhankelijk van de verbinding) naar 52/53/56 minuten. Vaak dus 2 minuten tijdwinst, soms 1 minuut verlies.
Dan de nadelen:
- 2 minuten extra reistijd Gd-Bkl (voor Gd-Ac maakt het weer niets uit)
- 2 minuten extra reistijd van/naar de stations op Ztmo-Vb (want nieuw station geopend)
- 1 minuut extra reistijd Gd-Gvc v.v.
 

19-09-2018 22:25:18
jeanne
jeanne
Quote
chris24 (wo 19 sep 2018 13:33:43 https://www.somda.nl/forum/20078/p682331/): Dienstregeling 2019 staat in hafas!
http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/en?L=ns_hispeed


En in gewoon Nederlands http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nl?L=ns_hispeed
 

19-09-2018 22:43:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
treinfan (wo 19 sep 2018 21:58:48 https://www.somda.nl/forum/20078/p682454/): - Snellere verbinding met Zoetermeer Oosterheem door goede aansluitingen in het nieuwe station Zoetermeer-Lansingerland
Dat duurt overigens nog even. In december wordt wel het treinstation geopend, maar door langer durende tests met het beveiligingssysteem gaat het RandstadRail-station pas later open. Ook het busstation aan de noordzijde van dit nieuwe station laat qua opening nog even op zich wachten, net als het viaduct over de A12 voor voetgangers.
Zoetermeer-Lansingerland is daarmee de eerste tijd alleen vanaf de zuidkant van het spoor te bereiken en nog geheel niet vanuit Zoetermeer.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-09-2018 13:17:17
anton_
anton_
Ik zie dat Houten - Rotterdam CS met overstap blijft. Stond dat niet in de planning om deze twee trein series aan elkaar te knopen? {2800+6500}  

20-09-2018 13:29:03
broek53
broek53
Quote
abcde (wo 19 sep 2018 21:09:10 https://www.somda.nl/forum/20078/p682436/): Juist, het knopen van deze 2 sprinters aan elkaar zorgt voor de lange wachttijd in Woerden. Teluit je winst.
Voor veel reizigers zou het dan beter uitkomen wanneer in Ut lang gewacht wordt, daar veel reizigers in Ut uitstappen. Zijn daar mogelijkheden toe ?
Het is een uitwas van PHS met een tienminutenfrequentie die ergens weer moet overgaan in een kwartier- of halfuurligging of die anderszins in conflict komen. Vgl ook maar de lange wachttijden van sprinters op Amsterdam Bijlmer sinds dit jaar.
 

20-09-2018 13:30:16
DDZ7504
DDZ7504
Quote
DDietzen (wo 19 sep 2018 14:13:23 https://www.somda.nl/forum/20078/p682337/): De 6900 gaat (ri Gvc) 6 min stilstaan in Wd, 0 in Gdg en weer 6 in Gd. Tijdwinst Ut - Gvc is liefst één minuut...
Naast het feit dat de 6900 de treinserie Ht-Ut is en deze op het stuk Ut-Gvc de 7800 heet, vraag ik me ook af op welk spoor die 7800 dan 6 minuten in Gd kan staan. De 1700/11700 komt nu 5 minuten voor de 7800 binnen (.18/.48 en .23/.53) en staat op hetzelfde spoor. Als de 7800 dan 1 minuut voor die IC moet aankomen, op welk spoor gebeurt dat dan? Spoor 11 is vrijwel constant bezet door de 8600/8700 en spoor 8 is rond diezelfde tijd ook nodig voor de treinen naar Rtd..

EDIT: Ik zie nu pas dat dit over drgl 2019 gaat en de IC tijden dan aangepast worden, ik dacht dat dit over wijzigingsblad oktober ging

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 20-09-2018 13:32
 

20-09-2018 13:40:43
DDietzen
DDietzen
Quote
DDZ7504 (do 20 sep 2018 13:30:16 https://www.somda.nl/forum/20078/p682601/):
Quote
DDietzen (wo 19 sep 2018 14:13:23 https://www.somda.nl/forum/20078/p682337/): De 6900 gaat (ri Gvc) 6 min stilstaan in Wd, 0 in Gdg en weer 6 in Gd. Tijdwinst Ut - Gvc is liefst één minuut...
Naast het feit dat de 6900 de treinserie Ht-Ut is en deze op het stuk Ut-Gvc de 7800 heet [...]


Helaas, u gaat niet door voor de koelkast! Vanaf drgl 2019 krijgen doorgekoppelde treinseries nog maar één serienr. De 6900 staat voortaan voor de volledige route Gvc - Ut - Ht. (Zie ook de adviesaanvraag: https://www.locov.nl/binaries/Locov%202018-28028%20%20Rapport%20adviesaanvraag%20Dienstregeling%202019_tcm118-311526.pdf)
 

20-09-2018 18:08:23
MetroRET
MetroRET
Alle IC's + 4000 gaan op spoor 3 en 8 behandeld worden.
Op spoor 5 en 10 komen alleen de 6800, 6900 en 7700.

Laatst bewerkt door MetroRET op 20-09-2018 18:10
 

20-09-2018 19:18:15
Astraea
Astraea
Staan er nog grote veranderingen qua materieelinzet op de planning?  

20-09-2018 21:57:43
DDZ7504
DDZ7504
Quote
MetroRET (do 20 sep 2018 18:08:23 https://www.somda.nl/forum/20078/p682658/): Alle IC's + 4000 gaan op spoor 3 en 8 behandeld worden.
Op spoor 5 en 10 komen alleen de 6800, 6900 en 7700.
IC's naar Gvc van spoor 8 en een 7700 van spoor 10 gaat sowieso problemen geven met overkruisende bewegingen. Handig bedacht...%03%

@Astraea vast niet in de buurt van Gd, de sprinters blijven allemaal SLT en de IC's veranderen qua inzet toch wel elk wijzigingsblad.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 20-09-2018 21:58
 

20-09-2018 22:08:07
treinfan
treinfan
Ik zie niet hoe een overkruising met 7 respectievelijk 8 minuten verschil een probleem gaat opleveren.  

21-09-2018 08:39:13
DDZ7504
DDZ7504
Bij vertraging uiteraard %03% Als er in de huidige dienstregelingvorm een trein ri Gvc of Rtd vertraagd is, lost dat zich vanzelf op omdat alle treinen in dezelfde richting toch wel over hetzelfde spoor rijden. Maar als er ineens twee treinen naast elkaar staan die allebei dezelfde kant op moeten, of elkaars rijweg in de weg zitten, gaat ARI de verkeerde keus gegarandeerd regelmatig maken wat alleen maar tot meer vertraging beide kanten op leidt.  

21-09-2018 08:51:30
broek53
broek53
Aha, incompetentie bij treindienstleiding is dus de norm?  

21-09-2018 08:59:35
DDZ7504
DDZ7504
Dat is wel zeer overdreven gezegd, maar ik heb genoeg gezien op het spoor om te weten dat de trdl's ARI regelmatig te lang zelf "zijn" gang laten gaan. En er zijn ook treindienstleiders die niet creatief genoeg zijn om in te kunnen zien welke trein het beste eerst kan gaan, n.a.v. het aantal meldingen daarover op dit forum zelf.  

21-09-2018 09:22:58
treinfan
treinfan
Quote
DDZ7504 (vr 21 sep 2018 08:39:13 https://www.somda.nl/forum/20078/p682760/): Bij vertraging uiteraard %03% Als er in de huidige dienstregelingvorm een trein ri Gvc of Rtd vertraagd is, lost dat zich vanzelf op omdat alle treinen in dezelfde richting toch wel over hetzelfde spoor rijden.
Het effect op vertragingen van overkruisende treinen door "verkeerde keuzes" van ARI is gering, want overkruisingen van vertrekkende treinen kunnen in praktijk met 2 minuten verschil gerealiseerd worden. Na vertrek zitten de treinen elkaar ook niet meer in de weg, dus het maximale vertragingseffect bij een verkeerde keuze is 4 minuten.

Als ARI een verkeerde keuze maakt waarbij treinen over hetzelfde spoor rijden in een station, zal één van de treinen moeten wachten tot de andere weer het station uit is. Een opvolgtijd van 3 minuten is vaak niet haalbaar bij halterende treinen, dus is in dit geval het vertragingseffect minimaal 4 minuten. Als de treinen na het station ook nog over hetzelfde spoor rijden, kan het zijn dat de intercity achter een sprinter aan moet rijden en de vertraging alleen maar nog groter wordt. Die vertraging lost echt niet vanzelf op.

Zowel met competente als niet-optimale treinafhandeling door de treindienstleiding ziet dit dienstregelingsmodel er een stuk robuuster uit.
 

23-09-2018 09:16:46
spurt2244
spurt2244
Ook is te zien dat treinen 37463 Lw vertrek 19u51 richting Groningen er extra bijkomt en ook trein 37467 Lw vertrek 20u51 richting Groningen komt er extra bij 6 dagen per week.

Verder zie ik geen grote aanpassingen aan de 9000.
 

23-09-2018 10:49:17
chris24
chris24
Quote
Astraea (do 20 sep 2018 19:18:15 https://www.somda.nl/forum/20078/p682682/): Staan er nog grote veranderingen qua materieelinzet op de planning?
2300 wordt FLIRT
 

23-09-2018 11:03:43
martijn
martijn
Quote
spurt2244 (zo 23 sep 2018 09:16:46 https://www.somda.nl/forum/20078/p683060/): ...Verder zie ik geen grote aanpassingen aan de 9000.


Tijden zijn (nagenoeg) gelijk inderdaad. En dan te bedenken dat deze serie toch "zo snel mogelijk" aangepast zou worden na alle onrust
 

26-09-2018 00:29:40
wouterder
wouterder
Is er voor drgl 2019 al bekend wat er gebeurd met de 7000? Blijft dit de matige verbinding tussen Aml - Es (paar spitsslagen daar gelaten) en blijft DD-AR er rijden?

Laatst bewerkt door wouterder op 26-09-2018 00:30
 

26-09-2018 10:04:09
DDietzen
DDietzen
Volgens de NSI-planner blijft de 7000 qua drgl hetzelfde, dus in elke spits vier (of vijf) verbindingen met Es. Het lange stationnement te Aml (1x/u) blijft eveneens in stand.

Qua matinzet vermoed ik dat DDAR er blijft. SNG stond er immers niet voor op de rol, en in het eerste inzetjaar moet die 100% reserve aangehouden worden, dus...
 

26-09-2018 12:56:07
Klaasje
Klaasje
Als SNG hier niet komt en DDAR gaat wel aan de kant dan is het logisch dat het SGM wordt al dan niet na doorschuifacties. Dan zal DDAR wel impliciet de reserve voor SNG worden.  

26-09-2018 14:59:54
broek53
broek53
Ja, dat wel. Maar dat wordt wat lastiger als SNG eerst in het noorden ICM gaat vervangen. Dan zou er weer geschoven moeten worden met DDZ naar sprinterdiensten.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-09-2018 15:10:27
Klaasje
Klaasje
Waarmee NS dan weer niet de DDAR-en en 1700-en aan de kant zou kunnen zetten. Wordt vervolgd.  

26-09-2018 15:42:15
Daan!
Daan!
Quote
broek53 (wo 26 sep 2018 14:59:54 https://www.somda.nl/forum/20078/p683588/): Ja, dat wel. Maar dat wordt wat lastiger als SNG eerst in het noorden ICM gaat vervangen. Dan zou er weer geschoven moeten worden met DDZ naar sprinterdiensten.


Waar staat dat SNG eerst in het noorden ICM gaat vervangen? Bij mijn weten zou het eerst de 6300, 3300 en 5600 ingaan. Dan vervang je dus SGM en DD-AR. Het SGM kan het DD-AR in het oosten vervangen zo ben je rond. Het aantal stellen waarmee in deze casus geschoven gaat worden, ken ik niet. Dus dit is een hele grove schatting.

Maar stel dat ICM wel vervangen wordt in het noorden door SNG. Dan kan het ICM het DDM-1 vervangen in de 3400 en 4500. Ook hier ken ik het aantal benodigde stellen niet. Ik laat het graag corrigeren.
 

26-09-2018 16:40:03
mtlx
mtlx
SNG zal als eerste de 6300 en de 3300 in gaan. Daarna de sprinters Zwolle - Groningen en Leeuwarden - Meppel (april). Pas in juni (zoals het er nu voor staat) komt een keer de 5600 om de hoek kijken.  

27-09-2018 14:30:24
broek53
broek53
Waarbij NS meldt dat er in principe niet met ander materieel geschoven gaat worden en het vervangen materieel dus 1:1 op reserve komt te staan, voor een jaartje. Nu zei men dat ook toe de Flirts in dienst kwamen en werd er desalniettemin geschoven, maar inderdaad niet de materieelinzet van hele series.
Na de 5600 komt in principe de serie (1)4600 i beeld, maar dan zijn we inmiddels al een jaar verder (vanaf nu gerekend).

Laatst bewerkt door broek53 op 27-09-2018 14:30
 

28-09-2018 20:20:50
wouterder
wouterder
Quote
Daan! (wo 26 sep 2018 15:42:15 https://www.somda.nl/forum/20078/p683600/):
Dan vervang je dus SGM en DD-AR. Het SGM kan het DD-AR in het oosten vervangen zo ben je rond. Het aantal stellen waarmee in deze casus geschoven gaat worden, ken ik niet. Dus dit is een hele grove schatting.


Wat wel heel scheef zou zijn, want de 7000 puilt uit met de spitsslagen op dit moment. Zal natuurlijk wel wat afzwakken, maar het aantal reizigers is flink en het is vreemd dat men door rijden naar Enschede niet rendabel vindt, zeker omdat het op de stoptreindiensten van Keolis (7900) ook goed vol zit.
 

28-09-2018 21:33:57
gvttreinen
gvttreinen
De NS vind het waarschijnlijk een overbediening want zo'n 6 treinen/uur per richting is schijnbaar ruim voldoende voor Twente, 8 treinen/uur is meer randstedelijk
Maar ach, het steeds leeg naar Hgl rijden is ook niet goedkoop.
 

28-09-2018 21:46:28
michaben
michaben
Quote
wouterder (vr 28 sep 2018 20:20:50 https://www.somda.nl/forum/20078/p683894/):
Quote
Daan! (wo 26 sep 2018 15:42:15 https://www.somda.nl/forum/20078/p683600/):
Het SGM kan het DD-AR in het oosten vervangen zo ben je rond.

Wat wel heel scheef zou zijn, want de 7000 puilt uit met de spitsslagen op dit moment.

Als de 7000 met DDAR uitpuilt zou je toch blije moeten zijn met SGM? SGM6 heeft immers meer capaciteit dan zo'n DDAR.
 

28-09-2018 21:49:08
train85
train85
Quote
gvttreinen (vr 28 sep 2018 21:33:57 https://www.somda.nl/forum/20078/p683915/): De NS vind het waarschijnlijk een overbediening want zo'n 6 treinen/uur per richting is schijnbaar ruim voldoende voor Twente, 8 treinen/uur is meer randstedelijk
Maar ach, het steeds leeg naar Hgl rijden is ook niet goedkoop.
Leeg rijden is goedkoper dan beladen rijden. Moet je ook wel weten. En daarnaast de provincie wou toch niet extra betalen? Daarom is de 7000 ook geknipt.
 

28-09-2018 21:50:39
DDietzen
DDietzen
Quote
michaben (vr 28 sep 2018 21:46:28 https://www.somda.nl/forum/20078/p683921/):
Quote
wouterder (vr 28 sep 2018 20:20:50 https://www.somda.nl/forum/20078/p683894/):
Quote
Daan! (wo 26 sep 2018 15:42:15 https://www.somda.nl/forum/20078/p683600/):
Het SGM kan het DD-AR in het oosten vervangen zo ben je rond.

Wat wel heel scheef zou zijn, want de 7000 puilt uit met de spitsslagen op dit moment.

Als de 7000 met DDAR uitpuilt zou je toch blije moeten zijn met SGM? SGM6 heeft immers meer capaciteit dan zo'n DDAR.


Pardon? SGM-6 heeft 256 plekken 2e klas, DDAR-3 heeft er 292.
 

28-09-2018 21:52:16
MetroRET
MetroRET
SGM6 wint het vooral in staplaatsen en klapzittingen.

Maar een ander euvel, ik dacht dat de 7000 sinds de introductie van de 17900 een lengtebeperking van 4 bakken heeft ivm de b-zijde van Aml ?
 

28-09-2018 23:51:11
wouterder
wouterder
Quote
gvttreinen (vr 28 sep 2018 21:33:57 https://www.somda.nl/forum/20078/p683915/):
Maar ach, het steeds leeg naar Hgl rijden is ook niet goedkoop.

Had dat niet als reden dat men niet kan stoppen in Hgl aan een perron? Al had een Dv sp1 oplossing ook wel gekund daar.
 

29-09-2018 01:21:30
anton_
anton_
Quote
wouterder (vr 28 sep 2018 20:20:50 https://www.somda.nl/forum/20078/p683894/):
Quote
Daan! (wo 26 sep 2018 15:42:15 https://www.somda.nl/forum/20078/p683600/):
Dan vervang je dus SGM en DD-AR. Het SGM kan het DD-AR in het oosten vervangen zo ben je rond. Het aantal stellen waarmee in deze casus geschoven gaat worden, ken ik niet. Dus dit is een hele grove schatting.


Wat wel heel scheef zou zijn, want de 7000 puilt uit met de spitsslagen op dit moment. Zal natuurlijk wel wat afzwakken, maar het aantal reizigers is flink en het is vreemd dat men door rijden naar Enschede niet rendabel vindt, zeker omdat het op de stoptreindiensten van Keolis (7900) ook goed vol zit.

Waarom is het vreemd dat ¨door rijden naar Enschede¨ buiten de spits niet rendabel is ? Dat de treinen uitpuilen in de spits heeft daar toch weinig tot niets mee te maken ? - of zie ik iets over het hoofd ?
 

29-09-2018 09:22:02
dennistd
dennistd
Quote
MetroRET (vr 28 sep 2018 21:52:16 https://www.somda.nl/forum/20078/p683930/): Maar een ander euvel, ik dacht dat de 7000 sinds de introductie van de 17900 een lengtebeperking van 4 bakken heeft ivm de b-zijde van Aml ?

2b (ri Hgl) 147m
4b (ri Wdn) 134m

Maximaal vijf bakken SGM dus.
 

29-09-2018 10:29:56
MetroRET
MetroRET
A ha, oke... vreemd dat er dan het laatste half jaar dan vaak SGM4 reed ipv SGM5.  

29-09-2018 11:20:29
michaben
michaben
Die SGM4 die er afgelopen zomer reed zat op de minst drukke spitsrit. In de tijd van Mat '64 reden geloof ik ook alleen de slagen 7018/7017 en 7020/7019 met 6 bakken en de rest met 4. Waarbij de ritten die met 3xPlan V reden idd op het gehele perron gepland werden en de rest op de b-fase.

Laatst bewerkt door michaben op 29-09-2018 11:23
 

29-09-2018 12:23:27
mren
mren
Quote
anton_ (za 29 sep 2018 01:21:30 https://www.somda.nl/forum/20078/p683945/):
Quote
wouterder (vr 28 sep 2018 20:20:50 https://www.somda.nl/forum/20078/p683894/):
Quote
Daan! (wo 26 sep 2018 15:42:15 https://www.somda.nl/forum/20078/p683600/):
Dan vervang je dus SGM en DD-AR. Het SGM kan het DD-AR in het oosten vervangen zo ben je rond. Het aantal stellen waarmee in deze casus geschoven gaat worden, ken ik niet. Dus dit is een hele grove schatting.


Wat wel heel scheef zou zijn, want de 7000 puilt uit met de spitsslagen op dit moment. Zal natuurlijk wel wat afzwakken, maar het aantal reizigers is flink en het is vreemd dat men door rijden naar Enschede niet rendabel vindt, zeker omdat het op de stoptreindiensten van Keolis (7900) ook goed vol zit.

Waarom is het vreemd dat ¨door rijden naar Enschede¨ buiten de spits niet rendabel is ? Dat de treinen uitpuilen in de spits heeft daar toch weinig tot niets mee te maken ? - of zie ik iets over het hoofd ?

Wellicht omdat het studentenvervoer met één vast bedrag wordt afgekocht aan NS, of je ze wel of niet vervoert.
 

29-09-2018 13:56:54
DDietzen
DDietzen
Proefballonnetje: zou het geen goed alternatief zijn om in plaats van de doorgetrokken 7000 de 1600/1700 extra op Esk te laten stoppen in de spitsrichting?
Dat zou dan bijvoorbeeld de 1617, 1719, 1621, 1723 's ochtends kunnen betekenen en de 1660, 1762, 1664, 1766, 1668 's avonds. Volgens de huidige matinzet (max ICM-7) passen die allemaal prima langs het perron in Esk.

Laatst bewerkt door DDietzen op 29-09-2018 14:00
 

29-09-2018 17:09:28
MasterE
MasterE
Heeft alles niet te maken met het feit dat vanwege de concessie NS niet meer mag stoppen op de stations na Aml met een sprinter.  

30-09-2018 00:17:34
Roy
Roy
Quote
DDietzen (za 29 sep 2018 13:56:54 https://www.somda.nl/forum/20078/p684032/): Proefballonnetje: zou het geen goed alternatief zijn om in plaats van de doorgetrokken 7000 de 1600/1700 extra op Esk te laten stoppen in de spitsrichting?
Dat zou dan bijvoorbeeld de 1617, 1719, 1621, 1723 's ochtends kunnen betekenen en de 1660, 1762, 1664, 1766, 1668 's avonds. Volgens de huidige matinzet (max ICM-7) passen die allemaal prima langs het perron in Esk.


Universiteit heeft 9000 studenten. Saxion Enschede 18000.

Je pakt met deze oplossing wel de Borne/Almelo de riet reizigers opnieuw. We zijn al naar 2x/u van 4x/u overdag. Richting dv en es is het toch een behoorlijke downgrade geweest. De overstap in Almelo 7900->7000 is ook niet bepaald comfortabel.
 

30-09-2018 00:32:30
wouterder
wouterder
Quote
MasterE (za 29 sep 2018 17:09:28 https://www.somda.nl/forum/20078/p684044/): Heeft alles niet te maken met het feit dat vanwege de concessie NS niet meer mag stoppen op de stations na Aml met een sprinter.

Nee, de provincie financierde voorheen het stuk Aml - Es (concessie voor NS is Apd - Aml), maar die zijn daar (deels, weet het zelf niet) mee gestopt, waardoor NS alleen de spitsslagen naar Enschede door rijdt met een vrij vage dienstregeling.

Quote
Roy (zo 30 sep 2018 00:17:34 https://www.somda.nl/forum/20078/p684086/):

Universiteit heeft 9000 studenten. Saxion Enschede 18000.

Je pakt met deze oplossing wel de Borne/Almelo de riet reizigers opnieuw. We zijn al naar 2x/u van 4x/u overdag. Richting dv en es is het toch een behoorlijke downgrade geweest. De overstap in Almelo 7900->7000 is ook niet bepaald comfortabel.


Het is inderdaad zonde dat NS het oosten des lands behoorlijk verwaarloosd. Te kort en oud materieel rond laten rijden zijn schering en inslag.

Laatst bewerkt door wouterder op 30-09-2018 00:36
 

30-09-2018 09:03:41
dennistd
dennistd
Quote
DDietzen (za 29 sep 2018 13:56:54 https://www.somda.nl/forum/20078/p684032/): Proefballonnetje: zou het geen goed alternatief zijn om in plaats van de doorgetrokken 7000 de 1600/1700 extra op Esk te laten stoppen in de spitsrichting?
Dat zou dan bijvoorbeeld de 1617, 1719, 1621, 1723 's ochtends kunnen betekenen en de 1660, 1762, 1664, 1766, 1668 's avonds. Volgens de huidige matinzet (max ICM-7) passen die allemaal prima langs het perron in Esk.
Nee. Veel reizigers zijn afkomstig vanaf stopstations tussen Aml en Apd, en hebben daarnaast Es of Hgl als bestemming en niet Esk. Dat station ligt namelijk gewoon te ver van de universiteit af: daarheen nemen ze vanaf Hgl wel de bus die er vlakbij stopt. Reizigers uit de IC naar Esk nemen sowieso de 7900 wel die er vlak achter zit, niet de 7000.

Laatst bewerkt door dennistd op 30-09-2018 09:04
 

30-09-2018 11:46:53
Trainplaza
Trainplaza
Quote
Quote
Roy (zo 30 sep 2018 00:17:34 https://www.somda.nl/forum/20078/p684086/):

Universiteit heeft 9000 studenten. Saxion Enschede 18000.

Je pakt met deze oplossing wel de Borne/Almelo de riet reizigers opnieuw. We zijn al naar 2x/u van 4x/u overdag. Richting dv en es is het toch een behoorlijke downgrade geweest. De overstap in Almelo 7900->7000 is ook niet bepaald comfortabel.


Het is inderdaad zonde dat NS het oosten des lands behoorlijk verwaarloosd. Te kort en oud materieel rond laten rijden zijn schering en inslag.


Zoals hierboven al vermeld wordt de capaciteit flink beperkt doordat je in de spits eens per uur op de 17900 moet wachten. Dan is een DD-AR nog de meeste capaciteit die je kan inzetten, en die zitten al behoorlijk vol hoor ik regelmatig. Dus dan heb je de keuze: oud materieel met (soms maar net) genoeg capaciteit of nieuwer materieel waar de kans op achterblijvers aanzienlijk groter wordt.

Laatst bewerkt door Trainplaza op 30-09-2018 11:47
 

01-10-2018 00:38:32
wouterder
wouterder
Quote
dennistd (zo 30 sep 2018 09:03:41 https://www.somda.nl/forum/20078/p684104/):
Nee. Veel reizigers zijn afkomstig vanaf stopstations tussen Aml en Apd, en hebben daarnaast Es of Hgl als bestemming en niet Esk. Dat station ligt namelijk gewoon te ver van de universiteit af: daarheen nemen ze vanaf Hgl wel de bus die er vlakbij stopt. Reizigers uit de IC naar Esk nemen sowieso de 7900 wel die er vlak achter zit, niet de 7000.

Leuk dat ze dat station "Enschede Kennispark" hebben genoemd, maar de meesten die daar uitstappen zijn: mensen die daar werken, of mensen die naar het ROC, dat gevestigd is in het naastgelegen Grolsch Veste stadion zit, gaan. Studenten voor de UT stappen inderdaad in de bus naar de Universiteits Campus...

Quote
Trainplaza (zo 30 sep 2018 11:46:53 https://www.somda.nl/forum/20078/p684110/): Zoals hierboven al vermeld wordt de capaciteit flink beperkt doordat je in de spits eens per uur op de 17900 moet wachten. Dan is een DD-AR nog de meeste capaciteit die je kan inzetten, en die zitten al behoorlijk vol hoor ik regelmatig. Dus dan heb je de keuze: oud materieel met (soms maar net) genoeg capaciteit of nieuwer materieel waar de kans op achterblijvers aanzienlijk groter wordt.


Met wat slimmer plannen van de DDAR zou dat vast wel moeten lukken. Die 10 min. wachten in Almelo zorgt er natuurlijk wel voor dat je als NS behoorlijk wat reizigers verliest aan Keolis...

Laatst bewerkt door wouterder op 01-10-2018 00:40
 

01-10-2018 06:36:43
nohab
nohab
Een ROC is toch ook een onderwijsinstelling?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

01-10-2018 07:45:26
dvdhoven
dvdhoven
https://www.rocvantwente.nl/leslocaties/colosseum-87-enschede.html


Dick van den Hoven
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-10-2018 10:44:04
gkw1969
gkw1969
Quote
wouterder (ma 01 okt 2018 00:38:32 https://somda.nl/forum/20078/p684146/):
Leuk dat ze dat station "Enschede Kennispark" hebben genoemd, maar de meesten die daar uitstappen zijn: mensen die daar werken, of mensen die naar het ROC, dat gevestigd is in het naastgelegen Grolsch Veste stadion zit, gaan. Studenten voor de UT stappen inderdaad in de bus naar de Universiteits Campus...



Het heet Enschede Kennispark omdat op het industrieterrein, waar veel mensen werken, veel kennis- en innovatie bedrijven zoals ICT, robotica. Je kunt stellen dat de gemeente Enschede van het kennispark de Silicon Valley van Nederland wil maken (met de nadruk op WIL) Vandaar.... Enschede Kennispark.
 

01-10-2018 16:13:46
broek53
broek53
Zo zie je maar: de humor ligt op straat, ook in Twente.  

12-10-2018 18:14:06
sigma
sigma
Een mooi aantal verbeteringen per dienstregeling 2019 in de Achterhoek

(1) De Arriva-treinen tussen Doetinchem en Winterswijk (serie 30900) en tussen Winterswijk en Zutphen (serie 30800) gaan op zondagmiddag elk half uur rijden. Nu is er op die trajecten nog een uurdienst op zondagmiddag.

(2) Daarnaast gaat er in de ochtend één rechtstreekse trein van Winterswijk naar Apeldoorn rijden (via Zutphen). Reistijd 59 minuten, in Apeldoorn aankomst om 06:55 uur.

(3) Twee nieuwe nachttreinen in de nacht van zaterdag op zondag van Arnhem naar Doetinchem, vertrek 04:30 en 05:30 uur. Dit is een proef.

Bronnen:
https://www.rocovgelderland.nl/download/adviezen/200
https://www.rocovgelderland.nl/download/adviezen/198
 

13-10-2018 06:12:04
anton_
anton_
Ik lees dat er mogelijk door meer doorgaande treinen Arnhem-Tiel komen (onder
voorbehoud van de toewijzing van de capaciteit op het spoor door ProRail)
 

13-10-2018 15:59:27
GamingTech
GamingTech
Ik las het gisterochtend en stond er versteld van. Echter las ik vanochtend op Twitter dat Arriva blijft stoppen op Elst. Een andere optie is om de trein definitief te laten keren op het 3e spoor.  

13-10-2018 16:20:24
jeanpierre
jeanpierre
Er gaat één extra slag direct na de ochtendspits doorrijden naar Arnhem i.p.v. keren op Elst. Voor een andere slag was er geen ruimte in de dienstregeling i.v.m. fictieve cargopaden.  

14-10-2018 19:23:16
gvttreinen
gvttreinen
@GamingTech; dat zou zeer onverstandig zijn, Arriva heeft net zo veel recht op capaciteit tussen Est en Ah als NS of goederenboeren, dan moet NS maar met minder IC's tussen Ah en Nm gaan rijden, 6 IC's en 4 Sprinter is wel erg lux!  

14-10-2018 20:07:24
Daan!
Daan!
Ja maar wel nodig. Probleem ligt hier niet bij vervoerders, maar hij de spoorbeheerder/overheid die te weinig capaciteit biedt.  

14-10-2018 23:51:05
jeanne
jeanne
Daarom ook is het aanbesteden van treindiensten daar waar dus een zekere schaarste heerst ook niet in het belang van de klant, de reiziger! En ja, helaas denk de politiek daar tegenwoordig duidelijk anders over dan z'n dertig jaar geleden.


Jeanne Kok
 

15-10-2018 01:16:18
waalkade
waalkade
Quote
gvttreinen (zo 14 okt 2018 19:23:16 https://www.somda.nl/forum/20078/p685930/): @GamingTech; dat zou zeer onverstandig zijn, Arriva heeft net zo veel recht op capaciteit tussen Est en Ah als NS of goederenboeren, dan moet NS maar met minder IC's tussen Ah en Nm gaan rijden, 6 IC's en 4 Sprinter is wel erg lux!
Een kopspoortje aan de oostkant van Est voor de NS sprinters uit Nm? %08%
 

15-10-2018 07:31:36
mdeen
mdeen
Quote
jeanne (zo 14 okt 2018 23:51:05 https://www.somda.nl/forum/20078/p685960/): Daarom ook is het aanbesteden van treindiensten daar waar dus een zekere schaarste heerst ook niet in het belang van de klant, de reiziger! En ja, helaas denk de politiek daar tegenwoordig duidelijk anders over dan z'n dertig jaar geleden.

Waarom is dat zo? NS is notoir in het onder de pet houden van overbelastingen. Als dat al niet de ontwerpsfase van de dienstregeling werd opgelost dan was het wel van "oh, dan verschuiven we/schrappen we die trein wel". Met meerdere vervoerders doet iedereen zijn aanvraag en als er dan conflicten zijn lijkt het me waarschijnlijker dat er een overbelastverklaring komt.
Dat er daarna in de komende dienstregeling niet direkt een oplossing is lijkt me logisch. Capaciteitsuitbreiding realiseer je niet in een maand. Dat je dan gaat kijken wat de beste oplossing is (wat waarschijnlijk betekent: de meeste vervoerscapaciteit levert) lijkt me ook logisch. Dat je dan liever een NS stoptrein met een capaciteit van 500 man rijdt dan een Arriva stoptrein met een capaciteit van 200 (ik noem maar wat) lijkt dan ook logisch.
 

15-10-2018 13:30:49
jeanne
jeanne
Ja wat tegenwoordig via overbelastverklaring in de openbaarheid moet gebeuren vond vroeger ook plaats, alleen kon de gemeenschap daar meestal geen kennis van nemen. Om de NS nu als een notoir doofpot bedrijf te bestempelen gaat mij wat ver. Ook wil ik er wel even fijntjes op wijzen dat het een bedrijf is waar de POLITIEK in het algemeen met z’n vingers niet van kan afblijven. Maatschappelijk gezien is het tot ons nationale pispaaltje verheven. Het neo-liberale saus dat er laatste dertig jaar over het bedrijf uitgestort is heeft in mijn optiek voor de klanten - de reizigers dus - nog nooit een echt tastbare win/win situatie opgeleverd.

Het “Programma Hoogferquent Spoor” is een POLITIEK verhaal maar qua verantwoordelijk nadrukkelijk bij NS is neer gelegd. Hierbij botsen de wensen van de lokale en landelijke politiek zelfs omdat er schaarste is op het netwerk. Zeker de uitbreiding van capaciteit is niet zomaar te even te realiseren. Afgezien van de tijd moet dat uit de lengte of de breedte gefinancierd worden en kom je ook daar de POLITIEK telkens op je weg weer tegen. Die POLITIEK heeft ProRail zelfs gemaant om zuinig te zijn. In de perceptie “van wat er niet is, kan ook niet kapot gaan” heeft ProRail de slanke infrastructuur tot het bedrijfsmodel voor de toekomst verheven. Wordt hier niet nadrukkelijk een vorm van schaarste na gestreeft?

Elk bedrijf of organisatie met de schaal grote van NS in onze maatschappij heeft een koersvastheid van een olietanker, omdat er nu eenmaal tal van onzichtbare belangen zijn. De aanbesteding van diensten is hier niets anders de verdeling van schaarste. Dat NS daar bij hier misschien log reageerd, gebonden aan allerlei (on)geschreven regels, hoort vooral bij de cultuur die wij samen met z’n alle hebben gecreëerd. Kennelijk hebben we dus daar buitenlandse bedrijven nodig om flexibeler te kunnen inspelen op die schaarste. Omgekeerd moet nu onze eigen NS via haar dochters nu het zelfde in het buitenland mee doen zonder al die (on)geschreven regels. Dit blijf ik maar vreemd methode vinden en roep bij mij de vraag op; wie houd wie hier nu eigenlijk voor de gek?


Jeanne Kok
 

15-10-2018 13:55:29
broek53
broek53
Inhoudelijk denk ik dat we hier de verkeerde discussie voeren. Volgens mij is Elst - Arnhem al jaren geleden overbelast verklaard en is - uiteindelijk - als oplossing (?) het kopspoor voor de Betuwelijn in Elst bedacht, sterker nog: gerealiseerd.  

15-10-2018 13:55:45
sjoerd
sjoerd
De overbelastverklaring van Arnhem - Elst is al van 23 november 2011; er werd toen van 2014 af een te grote belasting verwacht:
Samenvatting
Als gevolg van de toekomstige plannen en ambities van NS, de provincie Gelderland en de stadsregio Arnhem Nijmegen is door ProRail geconcludeerd dat er op termijn (vanaf 2014) een capaciteitsprobleem gaat ontstaan op het baanvak Elst-Arnhem. Om dit capaciteitsprobleem te voorkomen is eerder besloten bij Elst een keerspoor te realiseren zodat de treinen vanuit Tiel in Elst kunnen keren. De provincie Gelderland en de stadsregio Arnhem Nijmegen achten het keren van de treinen uit Tiel in Elst echter onwenselijk en hebben aan ProRail aangegeven de treinen ook op langere termijn door te willen blijven rijden waardoor het capaciteitsknelpunt blijft bestaan. Om die reden is een Overbelastverklaring Nabije Toekomst afgegeven waarna de voorliggende capaciteitsanalyse is uitgevoerd....

Ook toen al werd een viersporig Elst voorzien als de juiste oplossing. Het ziet er naar uit dat dat tien jaar later nog niet gerealiseerd zal zijn.
 

15-10-2018 14:10:53
qj7141
qj7141
Ik wil nog even - voor een compleet beeld - de kanttekening plaatsen dat Prorail nadrukkelijk meedoet in het ontwerpproces. Op deze wijze kan zij - bewust of onbewust - een op handen zijnde overbelastverklaring beïnvloeden.  

15-10-2018 14:18:54
sjoerd
sjoerd
Mwah. Zoiets als dat de slager zijn eigen vlees keurt?
Een overbelastverklaring is geen bedelbrief om meer geld. Het is een verklaring waaruit blijkt dat je als infrabeheerder niet meer te bieden hebt dan een gegeven capaciteit. En je geeft alternatieven aan om het knelpunt op te lossen. Daaruit kunnen overheden kiezen, en dat hebben ze in dit geval ook gedaan door (voorlopig?) een keerspoor aan te leggen.
Wie hier kijkt: https://www.prorail.nl/vervoerders/knelpunten-2018 ziet dat er nogal wat van die verklaringen zijn, om verschillende redenen, en dat er nu geen is voor Arnhem - Elst, en in feite omdat er een keerspoor is gekomen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 15-10-2018 14:23
 

15-10-2018 16:17:20
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (ma 15 okt 2018 13:55:45 https://www.somda.nl/forum/20078/p686086/):

Ook toen al werd een viersporig Elst voorzien als de juiste oplossing. Het ziet er naar uit dat dat tien jaar later nog niet gerealiseerd zal zijn.

Met ongelijkvloerse kruising neem ik aan? Want viersporigheid tot Arnhem (brug over de Nederrijn) zal nog wel een langere adem nodig hebben.
 

15-10-2018 16:36:29
maarten83
maarten83
Zo wordt er al jaren voor de randstad een overbelast verklaring afgegeven voor opstelcapaciteit. Daarbij worden allerlei studies gedaan naar extra/nieuwe opstelruimte maar blijft geld telkens een probleem om iets nieuws aan te leggen c.q. om te bouwen (bijvoorbeeld Rtng)  

15-10-2018 18:29:44
waalkade
waalkade
Quote
mdeen (ma 15 okt 2018 16:17:20 https://www.somda.nl/forum/20078/p686134/):
Quote
sjoerd (ma 15 okt 2018 13:55:45 https://www.somda.nl/forum/20078/p686086/):

Ook toen al werd een viersporig Elst voorzien als de juiste oplossing. Het ziet er naar uit dat dat tien jaar later nog niet gerealiseerd zal zijn.

Met ongelijkvloerse kruising neem ik aan? Want viersporigheid tot Arnhem (brug over de Nederrijn) zal nog wel een langere adem nodig hebben.
Nee, gelijkvloers.
Van west naar oost, 1. treinen naar Tl, 2. treinen naar Nm, 3. treinen uit Tl naar Ah (kruist spoor ri Nm), 4. treinen uit Nm ri Ah.
 

16-10-2018 07:22:02
phantom
phantom
Quote
maarten83 (ma 15 okt 2018 16:36:29 https://www.somda.nl/forum/20078/p686146/): Daarbij worden allerlei studies gedaan naar extra/nieuwe opstelruimte maar blijft geld telkens een probleem om iets nieuws aan te leggen c.q. om te bouwen (bijvoorbeeld Rtng)

Met dat laatste mag men dan wel opschieten,want als die nieuwe woonwijk word gebouwd en die loopt tot tegen Rtng straks,dan weet ik niet of er nog eisen/voorwaarden zijn die het gebruik als opstel terrein tegen gaan houden.

Laatst bewerkt door phantom op 16-10-2018 07:22


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

25-10-2018 12:37:14
michaben
michaben
Ruwe data staat inmiddels ook op ndovloket.nl, zal vanavond wat lijstjes proberen te maken.  

25-10-2018 16:53:10
michaben
michaben
Eerste blik op de data, de nieuwe treinnummers. Deel is al over gesproken, maar enkele kon ik nog niet terugvinden:
6000 en 6100 gecombineerd tot 6000 Tl - Wd.
4400 en 6600 gecombineerd tot 6600 Ah - Ddr.
4700 en 7400 gecombineerd tot 7400 Rhn - Utg.
6900 en 7800 gecombineerd tot 6900 Gvc - Ht.
6700 en 9600 gecombineerd tot 9600 Dn - O (dal tot Ht).
20300 en 32100 gecombineerd tot 19800 Mt - Hrl - Ahbf (Hrl - Ahbf uurdienst).
36700 hernoemd tot 7200 Ddr - Gdm
36800 hernoemd tot 7100 Ddr - Gr
 

25-10-2018 18:07:26
michaben
michaben
Snelle uitdraai van de vertrektijden en -sporen per treinserie en aankomst- en vertrekstaten per station, onder voorbehoud van fouten: http://nsdr.bemined.nl/2019-1/  

25-10-2018 19:26:09
Jan-Mark
Jan-Mark
Quote
michaben (do 25 okt 2018 16:53:10 36700 hernoemd tot 7200 Ddr - Gdm
36800 hernoemd tot 7100 Ddr - Gr


Je kan wel merken dat Qbuzz van NS is geweest: vroeger, in de NS-tijd, werd de serie 7100 ook al gebruikt voor het traject Ddr - Gr - Gdm
 

25-10-2018 20:58:38
thom
thom
Ik denk eerder dat Prorail die nummers toewijst  

25-10-2018 21:06:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Sowieso lijkt men tegenwoordig niet zo meer van het onderbrengen van regionale vervoerders in aparte nummerreeksen. Is daar eigenlijk een bepaalde reden voor?

Bij de overgang in Limburg zijn bv. de regiotreinen nog wel naar nieuwe nummerreeksen gegaan, maar bv. bij Keolis op Zwenzwoka heeft men de oorspronkelijke treinseries gehandhaafd. En Ddr-Gdm gaat dus juist weer terug naar de treinseries van voor de regionalisering.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-10-2018 22:14:59
abcde
abcde
De Vechtdallijn heeft ook zijn oorspronkelijke nummerreeks van 3800 en 8000 gehouden. Zelfs dus de Sneltrein-serie 3800  

26-10-2018 12:54:32
maurits
maurits
Volgens mij worden bij alle concessies die sinds eind 2012 (Vechtdallijnen) vergeven zijn de oorspronkelijke treinseries behouden. Het is inderdaad wel voor het eerst dat bij het vergeven van een nieuwe concessie teruggekeerd wordt naar de series van voor de aanbesteding.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

26-10-2018 13:47:35
admin
Moderator
admin
Van een anonieme bron ontvangen:

Per 9 december rijden er gepland 2 treinen per week van Hamont (B) via Budel en Weert naar Geleen DSM.

Beide treinen alleen op maandagen:

44624
Hmt v 5.24
Bdl d 5.39
Wt d 6.04
Lutdsm a 6.59

44620 (nacht ma op di)
Hmt v 23.41
Bdl a 23.56 / v 0.00
Wt a 00.23 / v 0.55
Lutdsm a 1.53


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

29-10-2018 21:01:00
spurt2244
spurt2244
Per 9 december 2018 sluit station Heerlen de Kissel tijdelijk het station past niet meer in de dienstregeling.

Lijn RS3 Sittard - Heerlen - Kerkrade.
De invoering van lijn S5 van Maastricht naar Aachen heeft direct gevolgen voor de dienstregeling van lijn S3. Vast blijven de directe aansluitingen in Sittard op de Intercity naar en van Eindhoven.
In Heerlen is geen aansluiting meer op de Intercity. Die aansluitingen naar Eindhoven en Utrecht - Amsterdam worden geboden in Sittard. In Heerlen vinden cross platform aansluitingen naar en van Maastricht en Maastricht Randwyck geboden. Om na de inpassing van de wijzigingen de aansluiting op de Intercity in Sittard te garanderen is geen ruimte in de rijtijd om de halte Heerlen de Kissel te bedienen. Deze halte zal tijdelijk worden gesloten. De buslijnen 29 en 25/26 bieden vanaf halte Schaesbergerweg een alternatief op de verbinding naar en van Heerlen station.

Nadere toelichting treinstation De Kissel:

De overweg bij halte de Kissel is met een sein beveiligd. Als de trein daar stopt staat dat op rood en na aankomst gaat het sein op groen. Dit voorkomt een lange sluiting van de overweg. Dat betekent dat het sein er voor bij vertrek Landgraaf geel aan geeft, vanwege het volgende rode sein. Geel
betekent maximaal 40 km rijden. Als niet gestopt wordt op de Kissel staat het sein op groen en kan vanaf Landgraaf de baanvaksnelheid 80 km geboden worden. De overweg de Kissel wordt dan in werking gesteld door
de doorgaande trein en de sluitingstijd is dan binnen de norm.
Bij rijden met 40 km tussen Landgraaf en Heerlen is de rijtijd zodanig dat de aansluiting in Sittard op de IC naar Eindhoven te krap wordt en de overstap norm niet gehaald wordt.
 

29-10-2018 21:38:52
AgentX
AgentX
Tijdelijk. Dat suggereert wellicht dat ook bekend is voor hoe lang de Kissel dich gaat. Is er een heropeningsdatum?  

29-10-2018 22:14:44
rob_ehv
rob_ehv
Quote
admin (vr 26 okt 2018 13:47:35 https://somda.nl/forum/20078/p687913/): Van een anonieme bron ontvangen:

Per 9 december rijden er gepland 2 treinen per week van Hamont (B) via Budel en Weert naar Geleen DSM.

Beide treinen alleen op maandagen:

44624
Hmt v 5.24
Bdl d 5.39
Wt d 6.04
Lutdsm a 6.59

44620 (nacht ma op di)
Hmt v 23.41
Bdl a 23.56 / v 0.00
Wt a 00.23 / v 0.55
Lutdsm a 1.53
wat heen gaat moet ook terug zou je zeggen.


robq
 

29-10-2018 22:30:25
spurt2244
spurt2244
Quote
AgentX (ma 29 okt 2018 21:38:52 https://www.somda.nl/forum/20078/p688342/): Tijdelijk. Dat suggereert wellicht dat ook bekend is voor hoe lang de Kissel dich gaat. Is er een heropeningsdatum?


Er is afgesproken dat er na gestreven wordt voor dienstregeling 2020 dat Arriva de rijpaden krijgt die ze wilde daarmee lijkt de tijdelijke sluiting minimaal 1 jaar te zijn.
 

30-10-2018 07:56:12
treinfan
treinfan
@rob_ehv er zijn meerdere routes tussen Antwerpen en Geleen  

30-10-2018 10:38:12
gvttreinen
gvttreinen
Quote
rob_ehv (ma 29 okt 2018 22:14:44 https://www.somda.nl/forum/20078/p688345/):
Quote
admin (vr 26 okt 2018 13:47:35 https://somda.nl/forum/20078/p687913/): Van een anonieme bron ontvangen:Per 9 december rijden er gepland 2 treinen per week van Hamont (B) via Budel en Weert naar Geleen DSM. Beide treinen alleen op maandagen:44624 Hmt v 5.24...knip...Lutdsm a 1.53
wat heen gaat moet ook terug zou je zeggen.
Idd, via Fvs naar het Antwerpse
 

30-10-2018 16:50:08
umbusko
umbusko
Quote
spurt2244 (ma 29 okt 2018 22:30:25 https://www.somda.nl/forum/20078/p688348/):
Quote
AgentX (ma 29 okt 2018 21:38:52 https://www.somda.nl/forum/20078/p688342/): Tijdelijk. Dat suggereert wellicht dat ook bekend is voor hoe lang de Kissel dich gaat. Is er een heropeningsdatum?


Er is afgesproken dat er na gestreven wordt voor dienstregeling 2020 dat Arriva de rijpaden krijgt die ze wilde daarmee lijkt de tijdelijke sluiting minimaal 1 jaar te zijn.

Om welke paden gaat dat dan? Ik bedoel, als het op enkelspoor niet past, dan past het niet. De 32500 lijkt mij behoorlijk vast te liggen in Std, tenzij NS grote dingen verandert. De RE 18 zal wel vastliggen in Duitsland, op Lg-Hz en ook door de IC-aansluiting in Hrl.
 

30-10-2018 19:02:42
icened
icened
Treinkaartje wordt buiten schuld van NS om duurder:

https://www.nu.nl/geldzaken/5542904/ns-maakt-kaartjes-protest-duurder-vanwege-btw-verhoging.html
 

10-11-2018 14:16:47
Trainplaza
Trainplaza
Een machinist op instagram heeft vandaag iets in zijn story gepost met daarin een aantal materieelwijzigingen voor komende dienstregeling. (Letterlijk overgenomen).

2800 was VIRM -> wordt VIRM/ICM
3600 was ICM -> wordt ICM/DDZ
6300 was SGM -> wordt SNG
6000 was SLT -> wordt SLT/SGM

De 2800 rijdt op dit moment met VIRM/DDZ, dus dat zal wel een foutje zijn

Ik weet niet wat de bedoeling van de 3600 is. Die rijdt nu al sinds september voor het grootste deel met DDZ. Misschien gaan de verhoudingen ICM/DDZ daar veranderen?

Verder spreekt het wel voor zich. Dat de 6300 SNG gaat worden was hier al bekend. De 6000 vind ik zelf wel een interessante wijziging, omdat SGMm dan weer rondom Geldermalsen/Tiel te zien is %02%
 

11-11-2018 21:20:01
AJT
AJT
Vanaf april 2019 rijdt de 9000 14 minuten later, waardoor de wachttijd met de 600/1800 te Mp in beide richtingen 6 minuten bedraagt.  

11-11-2018 22:06:20
sneltram
sneltram
Ah, kijk aan. Dan is de overstap van Gw, Akm en Wv naar Zl dus toch belangrijker dan de overstap richting Hgv. Want die overstap wordt dan fors langer.  

12-11-2018 13:46:30
spurt2244
spurt2244
Ook sluit de 9000 straks in Leeuwarden heel anders aan.
Er gaan wel aansluitingen verloren.
 

12-11-2018 14:11:36
martijn
martijn
Volgens mij zijn de belangrijkste bestemmingen vanuit de 3 stations toch vooral Lw en Zl (en verder), dus lijkt het mij dat er weinig protest tegen de aanpassing komt. Ik ben er in ieder geval blij mee. Scheelt toch weer 2x14 minuten extra reistijd al ik op familiebezoek ga  

12-11-2018 17:54:36
jeanne
jeanne
Heeft er iemand dan een patroon dienstregeling van de nieuwe 9000 tijden, Hoe zit dat ijgenlijk met de vaste brug openingen straks?


Jeanne Kok
 

12-11-2018 22:00:19
Trainplaza
Trainplaza
Quote
jeanne (ma 12 nov 2018 17:54:36 https://www.somda.nl/forum/20078/p690403/): Heeft er iemand dan een patroon dienstregeling van de nieuwe 9000 tijden, Hoe zit dat ijgenlijk met de vaste brug openingen straks?


Brugopeningen kan je altijd verschuiven
 

12-11-2018 22:42:27
waalkade
waalkade
Quote
jeanne (ma 12 nov 2018 17:54:36 https://www.somda.nl/forum/20078/p690403/): Heeft er iemand dan een patroon dienstregeling van de nieuwe 9000 tijden, Hoe zit dat ijgenlijk met de vaste brug openingen straks?
Straks is afwachten, voor nu vindt je ze hier:
http://vaarweginformatie.nl/fdd/main/infra/vin
en klik op PDF hier
 

13-11-2018 00:29:24
anton_
anton_
Quote
AJT (zo 11 nov 2018 21:20:01 https://www.somda.nl/forum/20078/p690169/): Vanaf april 2019 rijdt de 9000 14 minuten later, waardoor de wachttijd met de 600/1800 te Mp in beide richtingen 6 minuten bedraagt.
Gaat de 9000 dan in het pad rijden dat ook gebruikt gaat worden als de werkzaamheden in Herfte gereed zijn ?