10-12-2018 19:07:26 | ||
---|---|---|
jordibont
![]() |
Quote Om het helemaal lastig te maken voor de informatie verstrekkers, maar juist makkelijk voor de (onwetende) reizigers: laat die eerste belangrijke tussenstop afhangen van de locatie van de CTA. Bijvoorbeeld op de 2200, vanuit Vs, Rsd in het groot, dan Rtd, Gv en Hlm. Dat is inderdaad vergelijkbaar met het Belgische systeem, maar ik hoef echt geen omroep met alle tussenstations: "Aandacht spoor 2 de IC-trein naar Haarlem en Vlissingen van 13.04, deze trein stopt in Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Heemstede-Aerdenhout, Leiden Centraal, Laan v NOI, Den Haag HS, Delft, Schiedam Centrum...." en hij is al vertrokken "...., Rotterdam Centraal, Rotterdam Blaak, Dordrecht, Roosendaal`, Bergen op Zoom, Rilland-Bath, .... etc. |
10-12-2018 19:17:13 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Ik plan geen reis in een app. Ik ga er vanuit dat die treinen gewoon rijden op tijd en spoor als altijd en zo niet wens ik per omroep en/of CTA geïnformeerd te worden. |
10-12-2018 19:18:37 | ||
---|---|---|
Michael98
![]() |
Op de wat grotere CTA's kan men wel meer kwijt: als men op de grote schermen dan toont het eerste belangrijke station en daarna de eindbestemming in het groot, wat dat betreft ben ik het met @jordibont eens, maar ik zie dan liever dat in de regel waar nu groot Amsterdam Centraal (eindbestemming) staat, dat er dan komt te staan Roosendaal/Amsterdam C in geval van de 2200 vanuit Vs en dus wel locatieafhankelijk. Bijvoorbeeld in de 3600 vanuit Rsd dan: Breda / Zwolle en de rest van de sliert aan bestemmingen onderin het beeld blijft gewoon gelijk. De treinen naar Schiphol kunnen dan ook beter worden aangeduid: Schiphol Airport / Hoofddorp of Schiphol Airport / Rotterdam C. |
10-12-2018 19:42:44 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
"Vroegâh" was er toch ook al een flapje met "stopt onderweg op alle stations" of "stoptrein tot [plaats]"? Het is net of ze door de oneindige digitale mogelijkheden ineens niet meer snappen dat er ook iets als logisch nadenken bestaat... In geval de trein van Limburg naar Enkhuizen zet je AMSTERDAM op de grote regel en daaronder in een kleine regel "Vanaf Amsterdam verder als IC naar Enkhuizen" ofzo. In de trein heb je vervolgens ook nog de mogelijkheid op op die schermen álle stations weer te geven (in plaats van al die nutteloze flauwekul en af-en-toe eens de bestemming zoals nu...) |
![]() |
advertentie |
10-12-2018 20:01:46 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Het is niet alsof, het is echt zo! ![]() |
10-12-2018 20:20:09 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Of de belangrijke nu wel of niet groot op de borden staat, als reiziger kan je toch ook zelf wel lezen wat er staat. Heb geregeld op t station in Eindhoven gestaan en gezien/gehoord dat een reiziger zo'n beetje onder de cta stond en toch aan een NS'er vraagt of dit de trein naar Amsterdam is (eindbestemming was in die tijd nog Hlm of AMR). Reizigers lijken steeds luier te worden. Laatst bewerkt door bart84 op 10-12-2018 20:21 Mvg. Bart |
10-12-2018 20:42:00 | ||
---|---|---|
Coryza
![]() |
Vergeet niet dat de incidentele reiziger niet het spoor zo goed kent als jou, en best tussen alle lappen tekst en de enorme hoeveelheid aan sporen soms 'het spoor bijster is'. Ik herinner mij nog heel goed dat ik bij mijn eerste treinreis op station Zutphen toch nog echt aan iemand vroeg of dit de trein naar Nijmegen was.. ook al stond het er met koeienletters op die flappen. |
10-12-2018 21:02:36 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteDie app geeft nu juist aan dat je de "IC naar Enkhuizen" moet nemen, dan moet je dat niet anders op de borden gaan zetten. Maargoed, NS draagt met de omroepen ook bij aan verwarring. Diverse keren in Utrecht gehoord dat de IC naar Ekz niet reed en reizigers werden verwezen naar de IC naar Ekz van een half uur later in plaats van ICs naar Asd die er tussenin rijden. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
10-12-2018 21:14:46 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteGelukkig is er het NS panel, heb netjes aangegeven om de eindbestemming van de trein te vermelden ![]() Laatst bewerkt door b2py op 10-12-2018 21:14 |
10-12-2018 21:25:57 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Blijkbaar heeft de ReisplannerXtra App nog wat kuren. In Amersfoort staat bij de IC's naar Schiphol in het rood 'Stopt ook in Duivendrecht'. Bij de 677 naar Leeuwarden wordt in de rood aangegeven dat er ook in Meppel gestopt wordt. Beide is normaal. Voor de IC Berlijn (140) wordt sinds gister als materieeltype VIRM weergegeven, met wel het juiste plaatje van een 1700. |
10-12-2018 21:42:30 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Of het in rood moet zijn is weer wat overdreven, maar ook op CTA's wordt standaard altijd al nadrukkelijk melding gemaakt van niet-IC-stations waar door die betreffende IC wel gestopt wordt. Immers Mp en Dvd zijn geen IC-stations (bv de 700 passeert beide zonder te stoppen). |
11-12-2018 08:49:46 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Sprinter 4022 Is in de nieuwe drgl gekrompen van SLT-X naar SGMm VI, met als gevolg veel (meer) staande reizigers |
11-12-2018 09:01:24 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteElke reiziger wist dat die borden af en toe wel eens iets verkeerds aangaven (dat gebeurde vaker dan nu). Als er dan ergens een trein met ICR/ICK langskwam, zonder koersrollen op de trein, kon een bevestiging (van personeel, of van vaste reizigers op dat traject) wel de moeite waard zijn. Tegenwoordig heeft elke trein koersdisplays, of in het geval van ICR, stickers met de route die trein rijdt. |
11-12-2018 16:48:09 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote De 4022 stond vanmorgen gewoon met SLT10 aangekondigd, voor eventuele afwijkende materieelinzet door sein- en overwegstoringen hebben het forumdeel "opvallende dingen". |
11-12-2018 20:00:16 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
QuoteJa en dan moet je maar hopen dat die dingen ook kloppen, dat is ook zeker niet altijd het geval. |
11-12-2018 20:38:05 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
@michaben voor morgen staat de 4022 ook weer met 6 bakken SGMm in de RPX, daarom heb ik het hier geplaatst |
11-12-2018 20:46:38 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Wat bedoel je met RPX ? Als je hiermee de reisplanner van NS bedoeld: Hierin staat het dagplan vermeld van VANDAAG. Het jaarplan is niet terug te vinden in de reisplanner en de bekeken reis zal altijd het materieel laten zien van wat er vandaag op die trein heeft gereden. |
11-12-2018 21:11:29 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Reisplanner Xtra |
11-12-2018 22:34:16 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Die laat altijd alleen de materieelinzet die van toepassing is op de dag waarop je de planner raadpleegt zien. |
12-12-2018 18:07:03 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Ik mis de nieuwe lijstjes met de materieelinzet van https://actutrein.nl/drgl/2018.htm voor 2019. Ik heb ze veel gebruikt. Is het nog mogelijk om deze te plaatsen ? Bij voorbaat mijn grote waardering hiervoor %05% Laatst bewerkt door abcde op 13-12-2018 18:16 |
30-12-2018 13:06:11 | ||
---|---|---|
marcelloch
![]() |
dat vroeg mij ook af idd![]() |
30-12-2018 22:56:38 | ||
---|---|---|
Coryza
![]() |
https://actutrein.nl/drgl/2019-1/mat.txt Die? |
30-12-2018 23:25:16 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Je was er snel bij, ik heb de lijstjes vanavond kunnen bijwerken en online gezet. |
31-12-2018 13:00:32 | ||
---|---|---|
marcelloch
![]() |
@treinfan toppie![]() |
31-12-2018 13:44:15 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Je bedoelt: https://actutrein.nl/drgl/2019.htm Mvg. Bart |
31-12-2018 13:56:17 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Dank treinfan, dit geeft weer het inzicht in de materieelinzet. Hartelijk dank! |
04-01-2019 17:04:48 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Even hierop terugkomend, NS heeft nieuwe reizigersprognoses gepubliceerd. Data van de drukke dinsdag heb ik nog niet (laatste twee dinsdagen waren feestdagen, en daarvoor was de prognose nog niet bijgewerkt), maar op donderdag heeft trein 7017 nu een prognose van 369 reizigers gekregen op het drukste punt (Bn). Dat zijn er meer dan in de prognose van vorig jaar dus, maar past nog altijd in een SLT6. Ter vergelijking: trein 6929 kent een even hoge prognose en is ook gepland met SLT6. Zal weliswaar staanplaatsen opleveren, maar het is natuurlijk niet zo dat staanplaatsen exclusief voor de randstad zijn. Laatst bewerkt door michaben op 04-01-2019 17:05 |
04-01-2019 17:24:51 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het gegoochel met die bezettings- en prognosecijfers snap ik bijna nooit, maar 7017 is nu gepland op een bezetting van 432. Dat zou overigens op de acceptabelnorm nog steeds (maar dan net) passen in een SLT6, maar waar dan zo'n prognose van 369 vandaan komt...? |
04-01-2019 18:20:54 | ||
---|---|---|
29Thomas10
![]() |
Waar zijn deze prognoses te vinden? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
04-01-2019 18:28:11 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Via developer.ns.nl, oftewel niet direct bedoeld voor eindgebruikers, maar voor app-makers. Beoogd gebruik van deze informatie is het vullen van de drukteindicaties, dus om reizigers te informeren over of ze op een zitplaats kunnen rekenen of niet. Planning loopt altijd enkele maanden voor op de actuele situatie en zal dus via andere bronnen verlopen. |
04-01-2019 22:54:09 | ||
---|---|---|
gkw1969
![]() |
Quote Ik zie in de lijst dat in de late avonduren er gepland met 6 bakken DD-AR wordt gereden in de 7000 serie. Ik heb dat nog nooit gezien. |
04-01-2019 22:59:46 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Waarschijnlijk een bugje omdat alle DVZ treinen na 22 uur met 2 HC's gepland zijn |
04-01-2019 23:46:09 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
DVZ? |
04-01-2019 23:51:33 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Donderdag Vrijdag Zaterdag |
09-01-2019 20:44:57 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Ik heb de prognoses inmiddels hier bijgezet: http://nsdr.bemined.nl/2019-1/ Aangezien de indicaties rustig/gemiddeld/druk van de NS zelf nogal veel bugs bevat (bij veel treinen geeft de API een verkeerde capaciteit door) bereken ik deze zelf op basis van de geplande materieelinzet. Hierdoor ontbreekt de indicator bij treinen waarvan nog geen materieelinzet bepaald kon worden. Werkt ook alleen voor NS treinen. Betekenis van de icoontjes is als volgt: rode gezichtje voor drukke treinen (tussen de 80% en 100% van de zitplaatsen bezet één gezichtje, daarboven twee), gemiddeld drukke treinen (tussen de 50% en 80% van de zitplaatsen bezet) twee gele gezichtjes, rustige treinen één geel gezichtje en om treinen waarin je een kanon af kan schieten goed herkenbaar te maken heb ik een icoontje van een pijl en boog geplaatst bij treinen met prognose van minder dan 25% bezettingsgraad. |
09-01-2019 21:37:19 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Kanon, pijl en boog? %08% |
10-01-2019 15:22:45 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Bedankt Michaben geeft veel duidelijkheid over de materieel-inzet |
10-01-2019 15:25:11 | ||
---|---|---|
jordibont
![]() |
Quote Dank hiervoor. Ik ben zelf uit interesse aan het kijken welke trein de hoogste verwachte bezettingsgraad heeft, tot nu is dat de 5120 op donderdag vanaf Rlb met 145%. Als iemand iets meer vindt, ga je gang om dit te melden. |
10-01-2019 15:51:21 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
De Dinsdagse 5165 met SGM5 scoort op Rtb en Rtz een capaciteit van 152%. |
10-01-2019 16:22:00 | ||
---|---|---|
29Thomas10
![]() |
Dankjewel hiervoor Michaben! |
10-01-2019 17:04:28 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De 5100 staat inderdaad traditioneel erg hoog in de druktemeter aangezien deze in de herfst en winterperiode standaard enkele SGM drietjes moet inruilen voor SGM tweetjes. Ik neem aan dat dit per wijzigingsblad februari weer normaal wordt. De 4800 is ook altijd aanwezig, en dan niet alleen de 4861 die het vanwege de herfst met een solo SGM drietje moet doen, maar zelfs de treinen die met SGM6 rijden scoren erg hoog. |
10-01-2019 21:33:00 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
In februari verandert er op dat punt niets, zover ik weet en kan zien. |
10-01-2019 22:26:15 | ||
---|---|---|
PeterJ
![]() |
QuoteIs de herfstpiek op zijn hoogst als 4861 rijdt? |