Hij wordt dan wel een hogesnelheidslijn genoemd, het stuk spoor tussen Schiphol en Antwerpen: hoge snelheden worden de laatste jaren niet meer gereden. Nu blijkt dat reizigers nog zeker tot eind 2028 moeten wachten voordat er weer 200 kilometer per uur gereden kan worden. En voor 300 km/u Daarvoor moeten we nog tot 2031 wachten
Daarvoor moeten er halverwege dat jaar eerst drie maanden lang werkzaamheden plaatsvinden om de constructie van het spoor te verbeteren. In die tijd kunnen er geen treinen over het traject rijden.
Met die werkzaamheden moet de hogesnelheidslijn bestendig worden gemaakt voor hogesnelheidstreinen. Door constructiefouten op het spoor mogen treinen sinds 2022 geen 300 kilometer per uur meer rijden. Dat zorgt ervoor dat de treinen die nu over het spoor rijden er een stuk langer over doen dan oorspronkelijk de bedoeling was.
120 km/u
Echt snelle treinen reden sowieso al niet vaak over het spoor: alleen de Eurostar haalt op dat moment de 300 kilometer per uur. De nieuwste intercity die de NS voor de HSL gebruikt, kan niet harder dan 200 kilometer per uur.
Maar nu haalt de intercity ook die snelheid niet. Door de constructiefouten gaat de trein op dit moment niet harder dan 120 kilometer per uur. Op sommige plekken is de maximumsnelheid zelfs 80 kilometer per uur.
Pas in 2028
De werkzaamheden die dat moeten verbeteren, kunnen dus pas in 2028 beginnen. Dat komt volgens ProRail omdat er veel tijd nodig is om alles van tevoren te kunnen regelen. Zo moet nog onderzocht worden wat er precies hersteld moet worden. Op basis van die vraag moet vervolgens een aanbesteding gemaakt worden. Bovendien geeft het vervoerders de tijd om hun dienstregeling aan te passen.
Na die werkzaamheden zijn nog niet alle constructiefouten opgelost. Het laatste deel moet op een ander moment hersteld worden. Het is de bedoeling dat alles na 2031 klaar is. Pas dan mogen treinen die dat kunnen ook weer 300 kilometer per uur rijden.
Door de constructiefout is er nu gemiddeld 5 minuten reistijdverlies, zegt ProRail. Met de werkzaamheden van 2028 moeten er daar nog 2,5 van overblijven. Een snelheidsverbetering van 2,5 minuut dus. Dat lijkt voor reizigers niet veel, maar ProRail zegt er blij mee te zijn. "Voor ons telt elke seconde", aldus een woordvoerder, die uitlegt dat snellere treinen ervoor zorgen dat er per dag meer treinen over het spoor kunnen rijden.