Oude Omroep
Forum: Algemeen - Algemeen
23-09-2025 16:00:03
AlexNL
AlexNL

ÖBB heeft tegenwoordig ook een text-to-speech omroep, net zoals wij hebben met Karin. Het is nog wel dezelfde stem, maar dan wordt het complete bericht dus door een computer gegenereerd. Als je enigszins luistert hoor je dat ook wel (er zitten soms een paar vreemde intonaties in) maar over het algemeen klinkt het best goed.

23-09-2025 18:57:46
MaxBB
MaxBB

SunKeeper (23-09-2025 10:18:38):

Overgezet uit het topic CTA's

MaxBB (22-09-2025 21:31:57):

SunKeeper (22-09-2025 20:36:38):

Nu de omroep (volgorde) nog eens zoals in Duitsland, vindt ik toch 100 keer logischer. Maar daarvoor kan ik misschien beter naar een topic elders.

Daar ben ik wel benieuwd naar. Misschien zou je het een en ander uiteen kunnen zetten in Oude Omroep? :)

Sowieso beginnen we in Nederland altijd met 'Beste reizigers'. Alles waar je wat aan hebt komt erna, maar ik vindt het tijdverspilling om het bij alle omroepen ervoor te zetten.

Daarna komt er <treintype> naar <6-7 stations worden opgenoemd> en daarna de bijzonderheid waarom er de melding is.

Beter systeem waardoor je veel sneller de informatie kan krijgen is de drietoon terug (of hebben we die nog?) daarna het spoor opnoemen waar het over gaat. (dan weet meteen iedereen die het hoort of de omroep voor hen bedoeld is of niet)

Vervolgens wat er op dat spoor gaat gebeuren (over x aantal minuten of geannuleerd of ...) en daarna welke trein en welke eindbestemming.

Herhaling daarna prima voor wie even niet had geluisterd. (zoals nu ook is)

Gewoon korter en bondiger en de belangrijkste info eerst.

Interessant! Ik snap je wel een beetje, de tussenstations voelen soms onnodig. Toch deel ik wel de mening van de anderen hier. Bedankt voor het schrijven nog :)

25-09-2025 08:40:30
hellfire
hellfire

Beter systeem waardoor je veel sneller de informatie kan krijgen is de drietoon terug (of hebben we die nog?) daarna het spoor opnoemen waar het over gaat. (dan weet meteen iedereen die het hoort of de omroep voor hen bedoeld is of niet)

Vervolgens wat er op dat spoor gaat gebeuren (over x aantal minuten of geannuleerd of ...) en daarna welke trein en welke eindbestemming.

Ik snap waar je naartoe wilt met je punt, maar ik denk dat je voorstel voor de Nederlandse situatie niet passend is. In Duitsland wordt elke trein omgeroepen. Dat is heel handig voor blinden, maar door de stortvloed aan omroepen letten mensen minder goed op bij afwijkingen.

In Nederland roepen ze alleen de afwijkingen om. Vaak is dat een spoorwijziging en dat wordt snel heel verwarrend als je in dezelfde oproep twee sporen noemt. Dan vind ik het noemen van de eindbestemming en tussenliggende stations een stuk beter: reizigers zijn vaak beter gefocust op hun bestemming dan op het spoornummertje waar ze toevallig staan.

(Offtopic: overigens ook super is dat de CTA's tegenwoordig spoorwijzigingen aangeven)

25-09-2025 09:32:42
mdeen
mdeen

In Duitsland roepen ze elke aansluiting om op het perron waar een trein aankomt, niet op de andere perrons. In Nederland schalt een omroep door het hele station. Dan kun moet je wel kiezen wat je omroept.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-09-2025 09:36:30
Ysbergsla
Ysbergsla

Beter is vanzelfsprekend subjectief. Recent was te Utrecht Centraal een omroep te beluisteren over de intercity naar Schiphol, Rotterdam en Dordrecht. Dat zijn nu niet bepaald tussengelegen stations waar de reiziger wat mee kan. Nu wil dat nog niet zeggen dat we dan maar het voorbeeld van België moeten volgen waar steeds elk tussenstation wordt opgenoemd, maar soms is bij de buren kijken beter dan zelf het wiel uit willen vinden.

25-09-2025 18:19:34 1
SunKeeper
SunKeeper

hellfire (25-09-2025 08:40:30):

Ik snap waar je naartoe wilt met je punt, maar ik denk dat je voorstel voor de Nederlandse situatie niet passend is. In Duitsland wordt elke trein omgeroepen. Dat is heel handig voor blinden, maar door de stortvloed aan omroepen letten mensen minder goed op bij afwijkingen.

In Nederland roepen ze alleen de afwijkingen om. Vaak is dat een spoorwijziging en dat wordt snel heel verwarrend als je in dezelfde oproep twee sporen noemt. Dan vind ik het noemen van de eindbestemming en tussenliggende stations een stuk beter: reizigers zijn vaak beter gefocust op hun bestemming dan op het spoornummertje waar ze toevallig staan.

(Offtopic: overigens ook super is dat de CTA's tegenwoordig spoorwijzigingen aangeven)

Ik had dat nergens bedoeld dat er twee sporen in 1 omroep worden opgenoemd. Indien spoorwijziging, dan een omroep waarmee het spoor wordt genoemd, gevolgd door ''over x aantal minuten de <treintype> naar <bestemming>. Als mensen dan al bij het spoor staan waar die trein oorspronkelijk zou vertrekken zien ze meteen dat die daar van de CTA af is. (onderaan het scherm dan wel balkje met nogmaals die info met nieuwe spoor zoals nu al is)

Voordeel is dat je meteen weet waar je heen moet, bij de huidige omroep wordt het nieuwe vertrekspoor pas helemaal aan het eind opgenoemd.

In het algemeen blijft dit natuurlijk mijn eigen mening, dus struikel er niet te hard over. Maar af en toe een nieuw radicaal idee kan wat stof doen opwaaien en mensen nogmaals aan het denken zetten of er misschien wel ergens wat te verbeteren of logischer te maken valt.

26-09-2025 07:58:17
treinfan
treinfan

Het grootste nadeel daarvan is dat de informatie (nieuwe spoornummer) dan is verteld voordat de mensen doorhebben dat ze moeten luisteren (hé dat is mijn trein).

Wijzigingen op de CTA vallen voor de meeste reizigers niet op, zeker niet als de volgende trein op dat spoor dezelfde bestemming heeft.

Laatst bewerkt door treinfan op 26-09-2025 08:00

26-09-2025 08:52:00 1
robert5591
robert5591

Daarom [na aandachtstoon, dat Oostenrijkse systeem lijkt me wel wat].
Een spoorwijziging, de Sprinter naar Rotterdam via Gouda, vertrek 8 uur 44 vertrekt vandaag van spoor 4a

Dit op Asd

26-09-2025 13:08:04
AlexNL
AlexNL

Dat is hoe ze het in België doen :-)

Spoor <oud spoor>, spoorverandering. De <type trein> naar <bestemming(en)> van <vertrektijd> zal vertrekken van <nieuw spoor> in plaats van <oud spoor>.

26-09-2025 15:31:22
sjoerd
sjoerd

Er wordt in elk geval over nagedacht. Het woord spoorverandering is dan een mooie wake-up-call, want daarna volgen pas de feiten. Eerste woorden worden vaak niet verstaan, begrepen, en de betekenis voor de persoon wordt niet tijdig ingeschat. Dat ondervang je in elk geval beter door een korte inleidende mededeling, al is het maar een woord.

26-09-2025 17:13:20
SunKeeper
SunKeeper

Daarom bestaat toch de herhaling. Eerste keer is feitelijk om de aandacht te trekken, de tweede keer kunnen mensen luisteren en dan de CTA’s bekijken.

Als wijzigingen je niet opvallen als reiziger wordt het toch tijd voor een bril of kijk dan op de telefoon. (Of moet ik zeggen blijf kijken, maar schakel tussendoor naar een andere app)

26-09-2025 19:42:44
sjoerd
sjoerd

Uit onderzoek blijkt dat velen niet gewekt denken te worden door welke boodschap dan ook. Logisch, want je denkt dat je wel overal en altijd de juiste keuze hebt gemaakt. Anders stond je daar niet. Boodschappen lijken dan voor iemand anders te gelden. Herhalen is al goed, maar een speciale gesproken wake-up met inhoud (en dus niet een bing bong of lichtplits of knal) wekken iemands luistergedrag. Dat is al zo in gezelschap: je noemt iemands naam, als je iets tegen iemand wilt zeggen. Zelfs kinderen beginnen al met: mam of pap of juf.

26-09-2025 19:57:44
MaxBB
MaxBB

SunKeeper (25-09-2025 18:19:34):

In het algemeen blijft dit natuurlijk mijn eigen mening, dus struikel er niet te hard over. Maar af en toe een nieuw radicaal idee kan wat stof doen opwaaien en mensen nogmaals aan het denken zetten of er misschien wel ergens wat te verbeteren of logischer te maken valt.

Daar ben ik het van harte mee eens! Goed bezig :)

27-09-2025 08:24:46
phantom
phantom

sjoerd (26-09-2025 19:42:44):

Uit onderzoek blijkt dat velen niet gewekt denken te worden door welke boodschap dan ook. Logisch, want je denkt dat je wel overal en altijd de juiste keuze hebt gemaakt. Anders stond je daar niet.

Buiten dat om is er nog iets anders,wat denk ik meespeelt.
Het groeiende gebruik van oortjes en koptelefoons bij mensen in het algemeen en dus ook bij de groep trein reizigers.
Daardoor is men nadat ze eenmaal weten in de normale situatie,waar ze moeten zijn ,op welk tijdstip,de gewoonte om muziek te luisteren of wat ook met die dingen.
En in die groep is ,vermoed ik,een groot deel, die oortjes en koptelefoons gebruiken die alle geluid dempen behalve de muziek.
Dus dan kan je allerlei omroep trucjes verzinnen,maar dat komt bij een groot deel van die mensen dan toch niet binnen ;-)
Zou er op grote schaal al is onderzocht zijn wat de 'beste manier is' om mensen hun aandacht te krijgen,1st geluid en dan de boodschap,of geluid tijdens de boodschap b.v. ?
Ik zou trouwens ook wel benieuwd zijn of onderzocht is,hoelang een bepaald volgorde van omroepen(dus een mengeling van geluid en boodschap) blijft triggeren bij dagelijkse reizigers.
Want dan weet je dus wanneer mensen geen aandacht meer zouden besteden aan een omroep bericht,en wanneer je dus zou moeten gaan werken aan een nieuwe versie.

Laatst bewerkt door phantom op 27-09-2025 08:28

27-09-2025 10:39:30 1
sjoerd
sjoerd

Jazeker, dat heet met een mooi woord perceptieonderzoek. In allerlei settings wordt dan bekeken en beluisterd hoe mensen van allerlei categorieën (leeftijd, geslacht, al of niet ergens door gehinderd) reageren op geluiden en gesproken boodschappen. Dat soort zaken verschuiven ook. Naarmate iedereen volkomen is opgegaan in zijn of haar mobiele telefoon, zijn de uitkomsten ook wel veranderd. Ook gewenning of juist niet-gewenning spelen een rol. Zelfs een overdaad aan herhaalde boodschappen is funest. Er zijn wel degelijk uitkomsten waar boodschappers iets aan hebben, zowel auditief als visueel. De reclamewereld kijkt daar ook naar en verstopt allerlei modegrillen in hun berichten. Soms potsierlijk, vaak bloed-irritant. En juist dat kan de verkoop bespoedigen. Er wordt in serieus onderzoek ook gekeken naar handicaps, verveling, een teveel aan boodschappen en kleurgebruik. Waarschijnlijk houdt de ontwerper van de aanwijsbakken daarmee ook wel rekening en kijkt hij/zij ook naar het buitenland. Er zijn altijd goede en minder goede voorbeelden. Ook de plaats en de volksmentaliteit kan een rol spelen.