07-10-2022 13:05:44 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
ETMET is er destijds vooral gekomen omdat in de hyperspits op Ehv - Asd de treinen niet langer konden. Maar juist in de hyperspits is het aantal reizigers het meest gedaald, dus ik zou zeggen stop met ETMET, laat hooguit op dinsdag en donderdag een paar voortreinen rijden indien nodig |
07-10-2022 13:43:10 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Aan de andere kant, je hebt nu meer gelegenheidsreizigers, die zijn wat slomer. Wat extra bruggen tussen de perrons zou een uitkomst zijn. Nu gaat men voor veel geld de stationstunnel in Nm verbreden, terwijl die pas nieuw is. In Asd de oosttunnel, terwijl men beter een brug kan bouwen aan de westzijde. Voordeel van een brug is het ontbreken van winkels zodat je minder dwarsstromen hebt. |
07-10-2022 14:47:12 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Winkels verhogen kennelijk de inkomsten uit het stationsgebouw met wat daarbij hoort. Dus ik vrees dat we daaraan vastzitten zoals ook aan mediareclame. |
07-10-2022 16:50:28 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Ik ben bang dat het ook veel te laat is, over 10 dagen zou het wijzigingsblad van december al afgesloten moeten worden. En omdat er ook op de planningsafdeling krapte zou zijn wordt het een chaos als men nu nog wijzigingen door wilt gaan voeren op basis van dit advies. Quote En omdat er door de doorstroomstations geen mogelijkheid was de treinen eerder te laten keren. Tussen Ehv en Ut was ETMET volgens mij niet zo hard nodig, maar dan heb je wel een voortrein nodig vanaf Ut in de spits en daar is geen plek voor. |
![]() |
advertentie |
07-10-2022 20:43:04 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Ongehoord, iemand vraagt je om een advies en vervolgens stuur je een onbeschofte reactie. Nu heeft NSR het ook wel een beetje aan zichzelf te danken aangezien ze heel naief adviezen blijft vragen aan mensen die zich vaker hebben misdragen in hun beantwoording. |
07-10-2022 20:51:22 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Het ging om twee treinen van Utrecht richting Amsterdam die zogenaamd niet konden worden verlengd voorbij 12 bakken. Dat laatste is al merkwaardig aangezien in het verleden altijd 15 bakken ICM op spoor 5 of 7 pastte in de verbinding uit Amf ri Rtd/Gvc. In Ut kun je prima treinen uit Asd op spoor 15 laten aankomen en dan via OZ naar spoor 7 of 14 omhalen. |
07-10-2022 21:43:42 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Ik denk niet dat de NS veel keus heeft. Als de minister de NS verplicht om advies te te vragen moeten zijn dat gewoon doen. |
07-10-2022 21:53:40 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
@NIJMEGEN de stationstunnel in Nijmegen is net nieuw? Hoe kom je daar nou bij? Ik kom er al minstens 10 jaar, en 10 jaar geleden was de tunnel exact hetzelfde en ook al te krap. Bovendien gaat het niet alleen maar om een verbreding maar ook het derde perron. Verder wil ik nog even gezegd hebben dat de meeste bruggen echt mijn diepste minachting hebben na de jarenlange hel op aarde die station Zwolle heette. |
07-10-2022 21:59:49 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
in een tijd waarin miljoenen op de vlucht zijn voor oorlogsgeweld en er nog veel meer ellende is in de wereld moet je je diep schamen om een drukke voetgangersbrug een hel op aarde te noemen... en om nu alle stations op te hangen aan één tijdelijke voorziening op een uitzonderlijk station (namelijk een station waar het elk half uur 5 minuten druk is en de andere 25 minuten amper iets is te beleven) gaat ook erg ver... |
07-10-2022 22:18:44 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Vernam juist onlangs dat er ook standplaatsen zijn met "overs" bij de machinisten, bij de conducteurs is er wel een flink te kort. Maar snel het OV eetcafe achterin de treinen sluiten en de treinen geschikt maken voor eenmansbediening. Op de Zoetermeer lijn kon het jaren geleden ook....... |
08-10-2022 00:56:05 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Quote Ik al ruim 55 jaar. De brug in Zl was een geval apart, daar is iets misgegaan met de bouw van de nieuwe tunnel. Bijvoorbeeld Vl en Db hebben ook een tijdelijke brug gehad. Die waren toch niet echt slecht. In Ah heb je een mooi voorbeeld van een brug, alleen jammer dat je hem niet als doorgang kunt gebruiken. |
08-10-2022 09:03:55 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Ieder z'n referentiekader zullen we maar zeggen. 😉 Bovendien is de tunnel in Zwolle nu drukker dan die tijdelijke brug ooit is geweest omdat je aan de drukste zijde in de ochtendspits (Windesheim/busstation) wordt tegengehouden door een rij poortjes: link |
08-10-2022 10:42:55 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Dat van tafel krijgen zou dan wellicht een wat realistischer doel zijn om na te streven dan om aan het monopolie op het HRN vast te houden. Dit soort adviezen leveren totaal geen toegevoegde waarde en de gestolde negativiteit bezorgt het OV alleen maar een negatief imago bij de buitenwereld. |
27-10-2022 18:19:21 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Het wijzigingsblad van december, met daarin alle wijzigingen vanwege het personeelstekort verwerkt, is vanmiddag gepubliceerd op ndovloket.nl. Hier een uitdraai per treinserie en station: nsdr.bemined.nl |
27-10-2022 18:42:46 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Quote De 6600 lijkt doordeweeks een spitstrein te worden tussen Ah en Nm. |
27-10-2022 20:18:46 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De 900, de 1000 en de 9200 rijden op werkdagen allemaal tussen Amsterdam en Rotterdam, maar Breda moet het voor Amsterdam - Breda v.v. doen met 1x/u de 9200? Want personeelstekorten? Dat voelt voor mij als Bredanaar wel héél erg krom. |
27-10-2022 20:26:59 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Gelukkig heb je met 1100>1000 een overstap van 5 of 8 minuten op Rtd, dus in ieder geval zo nog 2x/u. Maar het lijkt inderdaad een beetje raar verdeeld. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 27-10-2022 20:29 |
27-10-2022 21:23:49 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Is er dan zoveel vraag vanuit Amsterdam richting Breda? Toen ik dat nog als forens deed in 2019 liep de IC direct in Rotterdam ook om 17.00 nagenoeg helemaal leeg. Als het nu nog rustiger is als in 2019 snap ik wel dat allemaal gemakkelijk in een trein per uur past. |
27-10-2022 22:06:29 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Je hebt aan 3 treinen per uur op Rtd-Bd meer dan genoeg. De 900 doortrekken is verspilling van middelen. De 1100 weghalen kan niet, want dan houd je Gvc-Rtd en Bd-Ehv over. Nog steeds stroomt de 900 grotendeels leeg in Rtd. De 1000 en 1100 sluiten in Rtd goed op elkaar aan. De 1000 gaat straks de hele dag rijden. De 900 vult alleen de frequentie aan op Asd-Rtd. Mooi daar waar de vraag is. Wellicht nog efficiënter om alleen in de spits te rijden met de 900, maar dat zal misschien niets opleveren. Een HC of MCN op de HSL mag niet dezelfde dag op het HRN rijden, dus dan kunnen ze na de spits gaan kaarten in het verblijf. =P |
27-10-2022 22:31:44 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Wat is de achtergrond daarvan? Kan zo'n mcn niet meer wennen aan de ATB of aan rechts rijden? |
27-10-2022 22:35:59 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Ik zou het niet weten. |
27-10-2022 22:43:16 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Even wat snelle statistieken over de verdeling van de geschrapte treinen over het land en per dag van de week: Zwolle, dinsdag: 0% minder treinen. |
27-10-2022 23:16:12 | ||
---|---|---|
mhlvdijk
![]() |
*sarcastische modus aan* Dat valt dan nog best mee: *en weer uit* Almere Buiten in de avonduren en zondag -50%, maar op zaterdag -66,67%. Zowel de 4300 als 2400 rijden (hier) dan niet. Wordt er niet aantrekkelijker op om de trein te nemen, temeer ook omdat de trein die nog wel rijdt geen aansluiting geeft op Centrum op de Sprinter richting Hvs en Utr. Laatst bewerkt door mhlvdijk op 27-10-2022 23:21 |
27-10-2022 23:45:22 1 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Quote Dat mag wel degelijk, er wordt gereden onder hetzelfde VMS tegenwoordig, in de bijsturing gebeurt het regelmatig. |
27-10-2022 23:58:23 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Als die regel er was zou je dus bij de 1100 in Rtd en Bd van personeel moeten wisselen. |
28-10-2022 09:09:05 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Quote Dat het in de bijsturing gebeurt, wil niet zeggen dat het planmatig gebeurt. Quote De hele 1100 valt uiteraard als geheel in de HSL-dienst.
|
28-10-2022 10:02:39 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Is dat geen oude regel uit de tijd dat de HSL-concessie nog niet tot het HRN behoorde? Of valt die in dezelfde categorie als dat personeel niet mag overstappen in Db, omdat de bijsturing dan het HSL-personeel kan kwijtraken bij een verstoring? |
28-10-2022 11:09:40 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Dat zal vast een overblijfsel zijn uit de integratie van NS Hispeed met NS Reizigers. Toen werd er heel krampachtig gedaan over wat er wel en niet gecombineerd mocht worden in o.a. diensten, en het zal me niks verbazen als die regels nog steeds ergens liggen. Sowieso zou het goed zijn om daar nieuwe afspraken over te maken lijkt me, want als er met ICNG doorgaand gereden wordt van HSL tot Lls/Gn en die lijnen daarmee net zo worden als de 1100, dan is die scheiding echt achterhaald. Tenzij er natuurlijk zoiets als een HSL-toeslag per gereden dag is, maar dat is puur speculeren van mijn kant. |
28-10-2022 12:47:05 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Eerder had het te maken met de verschillende VMSen, maar sinds NS en NS Int zijn overgegaan naar één VMS is de beperking niet meer van toepassing. Omdat het echter een behoorlijk kleine groep personeel is met de HSL bevoegdheid worden die diensten gescheiden gehouden, ook al kan je binnen je dienst prima ook voor HRN worden ingezet of andersom. Het komt in mijn ervaring echter vaker voor dat je vanuit een HSL dienst voor HRN wordt ingezet dan andersom, waarschijnlijk omdat het niet gemakkelijk inzichtelijk is wie bij een HRN dienst ook bevoegd is om de HSL te rijden. Voor zover ik begreep zal deze scheiding ook nog wel in de toekomst blijven bestaan, omdat de HSL afwijkende regelgeving (gaat) kent/kennen ten opzichte van de HRN ERTMS uitrol. Daardoor is niet iedereen met ETCS bevoegheid ook automatisch bevoegd om op de HSL te rijden en dient er nog een aanvullende ETCS opleiding gevolgd te worden, naast uiteraard de baanvakkennis. Het zal dus waarschijnlijk erop neerkomen dat of er veel meer mensen opgeleid gaan worden voor de HSL als de ICNG gaat doorrijden, of er een personeelswissel plaats gaat vinden voor het stuk na de HSL. Wat het gaat worden zal de toekomst uit moeten wijzen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
28-10-2022 13:09:50 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
De oorspronkelijke stelling was dat beide niet op één dag mocht. Dus in dat geval mag dag 1 HSL en dag HRN 2 wel, maar beide dagen half HSL en half HRN niet. En het ging om machinisten die in de ochtendspits de 900 naar Bd rijden en daar dan de hele dag duimen moeten draaien totdat de avondspits weer begint. Het zou handig kunnen zijn om die dan tussendoor een paar ritten op het HRN te geven. Binnen deze context kan ik het nut van de regeltjes helaas wederom niet inzien.... |
28-10-2022 13:15:08 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Je mag prima op één dag zowel HSL als HRN rijden, zoals ik al zeg. Zelfs voor de samenvoeging van VMSen mocht dat al, alleen was het een eenmalige overgang. Dus als je een HSL dienst had en dan een HRN trein reed, mocht je daarna niet meer opnieuw een HSL trein rijden. Maar wat ik al zei en hierboven ook al eerder gezegd is: inmiddels is dat helemaal niet meer van toepassing. Personeel mag gewoon zonder beperkingen uitgewisseld worden tussen HSL en HRN in één dienst. Het wordt alleen planmatig niet gedaan omdat het praktischer is om het personeel geconcentreerd te houden vanwege de kleine pool aan HSL personeel. Laatst bewerkt door mtlx op 28-10-2022 13:18 |
28-10-2022 13:45:10 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
De nacht-Intercity's Gronigen - Schiphol en Maastricht - Schiphol van Arriva zijn inmiddels in de reisplanner terug te vinden (uiteraard wel een datum in de nieuwe dienstregeling gebruiken). Een enkele reis kost 10 euro. Reserveren in de Glimble-app is verplicht. Hoewel ze wel in de reisplanner staan, gaan de treinen Groningen - Schiphol pas in januari 2023 rijden omdat de machinisten nog geen wegbekendheid kunnen opdoen door de beperkingen op de Hanzelijn. Laatst bewerkt door martijn op 28-10-2022 17:35 |
28-10-2022 21:01:25 6 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Quote Erg jammer dat er zo enorm bezuinigd is op met name regionale treindiensten. In Brabant zie ik de reismogelijkheden 's avonds en in het weekend als sneeuw voor de zon verdwijnen. Men heeft duidelijk niet de moeite genomen om de overstappen tussen de uursdiensten goed op elkaar aan te laten sluiten. De overstap vanuit Best richting Tilburg Reeshof/Gilze-Rijen was al een waardeloze 29 minuten, maar daar komt nu een half uur bovenop. Een reisadvies Oisterwijk - Tilburg Reeshof bestaat nu uit twee overstappen en een omslachtige route naar Breda. Ook in 's-Hertogenbosch staat de regionale reiziger lang in de kou te wachten; de reiziger vanuit Rosmalen, Ravenstein etc richting Vught, Boxtel enz. staat nu 57 minuten te wachten. Ik snap best dat door het personeelstekort niet alles meer kan, maar hier gaat voor mij het licht wel een beetje uit om eerlijk te zijn.
|
28-10-2022 21:04:00 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Quote Jammer dat het reizen met deze nachttrein (nog?) niet met een OV chipkaart en abonnement kan. Het zou technisch toch mogelijk moeten zijn? Bijvoorbeeld: Bij NS inchecken en op basis van het aantal reserveringen en tijdstip van inchecken bepalen op hoeveel geld Arriva dan recht heeft? Een verbeterpuntje voor in de toekomst. Verder ben ik wel heel benieuwd of het concept gaat aanslaan bij de mensen. Zou het voor Arriva niet lonender zijn om via Amsterdam Centraal naar Schiphol te rijden? Misschien bereik je daar extra publiek mee? |
28-10-2022 22:08:56 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Het reserveren zal juist mede zijn om een QR code te kunnen verzenden voor de poortjes op de stations, op het moment dat je zou kunnen inchecken dan zou het reserveren ook niet hoeven en kun je met die aantallen niks gebruiken om te verrekenen.
Daarnaast, dat gaat natuurlijk geheid mis, overal moet je bij het incheckpaaltje van die vervoerder inchecken waar je mee reist en dan ga je hier op uitzonderen. Geheid dat dat mis gaat, makkelijker zou zijn dat hele vervoerdersafhankelijk inchecken de nek om te draaien. |
28-10-2022 22:10:40 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Je koopt een kaartje via Glimble voor de vaste prijs van 10 euro ongeacht de stations waartussen je rijdt, dus daarmee kan je de poortjes (indien aanwezig) openen. Zie ook de FAQ van Arriva. Laatst bewerkt door mtlx op 28-10-2022 22:11 |
29-10-2022 01:41:39 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Quote Op zaterdag en zondag komt er dan wel een eerdere trein in de 6600 dan nu het geval is(Tilburg nu 712 en 719 wordt 642 en 649),maar voor de 6400 komt er een half uur bij!(Tilburg nu 708 zat en 808 zon wordt 738 resp. 838).Op zondag is bovendien 6422 geschrapt(Ehv 651-Tbu 726) |
29-10-2022 08:19:43 | ||
---|---|---|
Zabky
![]() |
Quote Er word op dit forum met enige regelmaat geopperd om rondjes om de kerk in te voeren, personeel alleen maar op dezelfde lijn te laten pendelen etc. Doen we dat als NS een keer gepland is het volgens velen weer niet goed. Ik ben benieuwd wat ze met de diensten gaan doen als de hsl doorgekoppeld is. Je zou dan al op de laatste (overstap-)standplaats voor de hsl van personeel moeten wisselen voor een hsl bevoegd personeel. Utrecht, Amersfoort, Almere... Lijkt mij handiger om veel meer mensen hsl bevoegd te maken, heb je gelijk meer flexibiliteit. We gaan het zien in de toekomst. Laatst bewerkt door Zabky op 29-10-2022 08:21 |
29-10-2022 11:50:07 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Over HSL en bevoegdheid incl personeel word al iets gezegd in dit topic(wat reacties van 28-10 rond 12uur),ik denk daarmee dat een antwoord al gegeven is over wat men van plan is. Overigens heeft het rondje rond de kerk hier weinig mee te maken,er word simpelweg geconstateerd dat NS nu tijden van treinen aanpast zodat aansluitingen verdwijnen,dat heeft niks te maken met een rondje rond de kerk mijn inziens. |
29-10-2022 16:25:59 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Grotendeels de wijzigingen die NS had aangekondigd aan het locov. wel blijft 1500 rijden tussen Amf en Dv zodat Dv elk een een verbinding met Asd heeft ( ma-vr) . Laatst bewerkt door anton_ op 29-10-2022 16:26 |
29-10-2022 22:23:00 6 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik zit nog eens een beetje door de diensten te kijken, en hoe meer ik ervan zie, hoe meer ik me verbaas over de keuzes die zijn gemaakt. Het lijkt wel alsof de prestigeprojecten (zoals PHS) voorrang krijgen en de wat meer regionale gebieden het maar moeten slikken. Zo blijven er op werkdagen 6 treinen per uur rijden tussen Eindhoven en Amsterdam, en mag ook de relatie Dordrecht - Den Haag zich verheugen op 6 sprinters per uur per richting. Op de HSL rijden er 5 treinen per uur per richting tussen Amsterdam en Rotterdam. Ondertussen gaat een relatie zoals de 6600 na 20:00 en in het weekend terug naar een uurdienst, en zoals aangegeven ook nog eens met slechte aansluitingen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het besluit voor zulke verregaande inperkingen is genomen ver nadat de dienstregeling en verdeling van het werk was afgelopen, waardoor men nu niet ontkomt aan rücksichtslos schrappen om de personeelsinzet rond te krijgen. Waarbij men voorbijgaat aan de gevolgen van zo'n ingreep. Van 6 naar 4 treinen per uur is jammer, maar te overzien. Van 4 naar 2 is pijnlijk maar ook dat valt nog te verkroppen. Dat sommige regionale gebieden het straks moeten doen met 1 trein per uur gaat echt pijn doen. Ik ben benieuwd wat dit voor gevolgen gaat hebben voor reizigersaantallen en voor de inkomsten. |
30-10-2022 08:35:18 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Ik zie maar 4 sprinters per uur op werkdagen tussen Ddr, Rtd en Gvc, niet 6. |
30-10-2022 08:38:07 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Uiteraard wel in een 20/10-gat, want stel je eens voor dat men dat kan herstellen. |
30-10-2022 10:43:41 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Wanneer je dat herstelt krijg je waarschijnlijk ook een gunstiger personeelsrooster. |
30-10-2022 10:56:52 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Of treindiensten die tegenover elkaar keren, aan elkaar plakken, iets met de 5100 en 5900 in Dordrecht. |
30-10-2022 11:11:22 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Die overstap vervalt trouwens volgend jaar in de avond in de richting Rtd, de 5100 gaat 's avonds om de halve uren 5 minuten eerder weg uit Ddr, precies op het moment dat de 5900 arriveert, waardoor de overstap 35 minuten wordt. |
30-10-2022 11:22:11 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
En wat zou daar dan weer de reden van moeten zijn ? |
30-10-2022 11:23:37 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Overstapmogelijkheden bieden te Rtd. |
30-10-2022 11:37:45 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dat is vast leuk voor mensen die op de lijn van Rsd naar Ddr reizen in de hoop daar dan te kunnen overstappen op een trein ri Rtd of verder. |
30-10-2022 11:48:55 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ja, er zit een zeer kromme redenering in jouw bericht. De 5100 biedt nu in de avond overstaptijden van 31 minuten in Rotterdam, en reizigers uit Zvb en Odb kunnen vanuit Ddr met meer treinen naar Rtd. |
30-10-2022 11:56:14 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Dus de 5900 1 minuut eerder Rsd-Ddr laten rijden, kan ie na 1 minuut door als 5100 naar Gvc. Probleem opgelost. |
30-10-2022 12:08:17 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Een stop van 2 minuten blijft wel modig te Ddr. Creatiefste oplossing zou zijn om de 5900 door te koppelen en de 5100 slechts 3 minuten eerder te laten rijden. De aansluitende 500/600 kan dan 2 minuten later naar Ut met de halteringen Ut en Amf elk 1 minuut ingekort. Ik vermoed dat dat wel beperkingen geeft voor materieelinzet in de 500/600, en ik weet niet zeker of het past met het cargopad naar Bh (stop te Rtng moet dan een stop te Gd worden). |
30-10-2022 13:24:37 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ah ik zie denk ik al waar ik de mist in ben gegaan - ik had gekeken naar de vertrektijden van Delft, en ik denk dat ik de 1100 per ongeluk had meegeteld als sprinter. Vanaf Dtcp zie ik er inderdaad 4 per uur per richting. 2 per uur in de avonduren en tijdens de weekends. Doorkoppelen van de 5100 en 5900 lijkt mij logisch, en herstelt eigenlijk de status van voor 2017. Die knip is er destijds gekomen i.v.m. de inzet van FLIRT in Brabant, maar heden ten dage rijdt de 5900 toch met SNG dus is die noodzaak er niet meer. |
30-10-2022 14:24:08 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote De 2200 stopt ook maar één minuut in Ddr. Als er doorgekoppeld wordt en de 5100 één minuut later uit Ddr vertrekt haal je de overstap op de 500 ook nog, de overstap is nu 6 minuten terwijl 5 minuten voldoende is. Op de 600 wordt overigens geen aansluiting geboden omdat de 5100 dus slechts een keer per uur is aangepast. |
![]() |
advertentie |
30-10-2022 16:02:05 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Maar ja... dan is de vraag, waarom is dit alleen na 21:00, maar in 1 richting én alleen maar naar de 500. |
30-10-2022 16:37:00 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ik vermoed dat het gebaseerd is op de tijden van de 3700, voordat deze geschrapt werd tussen Shl en Ddr. Richting Ddr neemt de 5100 de overstap namelijk vanaf 23:30 over (zoals in de huidige dienstregeling ook al), een half uur na de 3787 dus. Dat men het maar een keer per uur doet kan te maken hebben met de 7200, die gaat ook in een uurdienst rijden 's avonds en sluit daarbij aan op de 5100 die niet verschoven wordt. |
31-10-2022 03:54:40 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Herstellen betekend ook een ander pad en noorden van Rotterdam, waar ook 6 keer per uur een IC rijdt. Verder moet er - zover ik weet -een ander pad worden aangevraagd bij prorail en het kan zomaar zijn dat in dat pad een andere vervoerder ( bv. goederentrein ) rijdt. |
31-10-2022 05:11:41 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Ook de 3200 rijdt niet. |
31-10-2022 08:00:53 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
2200, 2400, 1100 |
31-10-2022 17:11:40 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Het niet herstellen van de 15/15 interval lijkt me vooral een gevolg van personeelstekorten op de planningsafdeling, voor de 2400 en 5000 zou dit prima mogelijk moeten zijn. Sterker nog, tussen 18:30 en 19:30 is die 15/15 interval er ook gewoon vanuit Ddr. Op Ehv - Ut - Asd is het iets gecompliceerder omdat de 7400 en de 800 Amr - Asd wel blijven rijden op vrijdag in de spits waardoor de 2900 niet zonder meer in te passen valt. Al is daar mogelijk wel iets op te verzinnen aangezien de 2000 en 7700 op vrijdag niet meer rijden en het goederenpad misschien naar de oude tijden (van voor ETMET) teruggeschoven kan worden. Maar dat vraagt wel om nieuwe paden en daarvoor heb je mankracht nodig bij de planning. |
01-11-2022 12:44:17 | ||
---|---|---|
mhlvdijk
![]() |
Quote Is het wijzigingsblad ook openbaar te vinden/delen? Het ndovloket vereist een inlog en overeenkomst. Geen idee of ik daar als particulier dus bijkan. Het lijkt mij ansich geen geheime informatie, maar misschien is het ingewikkelder dan ik in het eerste opzicht denk. Valt mij ook op dat er nog nergens een aankondiging is te vinden. Alles gaat over beperkingen per 7 november, maar de grootste klapper moet nog komen. Dank vast! |
01-11-2022 12:46:44 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Juist daarom deelt michaben al die informatie met een linkje. Er wordt niet een 'wijzigingsblad' gestuurd, maar de dataset die bij het nieuwe wijzigingsblad hoort. Laatst bewerkt door treinfan op 01-11-2022 12:47 |
01-11-2022 13:44:16 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Brondata is op ndovloket te vinden via open data -> ns, geen inloggen nodig. Maar dit betreft een ruw databasebestand, met daarin 4 weken dagplan en daarna jaarplan. Wijzigingsblad uitlezen is dus een kwestie van een datum 5 weken vooruit te kiezen. Volgende wijzigingsbladen verschijnen dus telkens 5 weken voor ze ingaan in de open data. En dan omzetten in een leesbaar formaat. Laatst bewerkt door michaben op 01-11-2022 13:44 |
01-11-2022 13:45:36 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Het lijkt erop dat de reisplanner is bijgewerkt dus plan gewoon een reis na 11 dec |
01-11-2022 16:44:53 | ||
---|---|---|
mhlvdijk
![]() |
Dank allen! Zie dat de reisplanner ook is bijgewerkt inderdaad. |
03-11-2022 21:28:07 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
NS heeft de nieuwe tarieven voor 2023 bekend gemaakt.
Losse treinkaartjes 2de klas stijgt met gemiddeld 5,5%
Losse treinkaartjes 1ste klas stijgt met gemiddeld 7,4%
NS Flex (verplicht bij aanschaft abonnement) wordt eenmalig €10 bij aanmelden
NS weekend vrij wordt € 34,95 (1ste klas € 43,95) per maand
NS dal vrij wordt €119,95 (1ste klas €159,95) per maand
NS altijd vrij wordt €353,80 (1ste klas €601,50) per maand Traject Vrij Prijs wordt gemiddeld verlaagd met 2,4% |
04-11-2022 00:13:48 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Tsja..... Het is mij ook op school geleerd: bij een schaarser aanbod stijgt de prijs ...... ;) |
04-11-2022 00:31:07 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Quote Die 10 euro was al bij flex zonder abonnement en weekend voordeel,is dus niets nieuws |
04-11-2022 05:42:50 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
Zo jagen ze je wel echt de trein uit. Van €136 naar €159,95. Helaas begint de auto steeds interessanter te worden in combinatie met een onbetrouwbare dienstregeling en lange overstappen tegenwoordig |
04-11-2022 07:49:18 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Dus dan is het probleem met de overvolle treinen opgelost. Hoeven die ook niet verlengd te worden en is er ook minder personeel nodig. Iedereen blij. 😃 |
04-11-2022 08:25:19 4 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Quote Weet niet of je weleens op de snelweg komt in de spits maar daar is de betrouwbaarheid van aankomsttijd ook bijzonder laag |
04-11-2022 10:24:30 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Gelukkig zijn de brandstofprijzen afgelopen jaar totaal niet gestegen, waardoor je daarmee zeker geen 25 euro meer kwijt bent in de maand nu ;) |
04-11-2022 12:51:50 1 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Het doet zeer: een prijsverhoging voor een steeds maar minder wordend product. Dat voelt uiteraard ongemakkelijk, zacht uitgedrukt. |
04-11-2022 13:39:45 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Er gaan minder treinen rijden, minder keuze, daarom worden de abo's duurder. Behalve in de spitsen, daar zijn de uitsnijdingen minder, daarom stijgen de prijzen van trajectabo's minder. Iets van logica zit erin, maar of het eerlijk is?
|
04-11-2022 15:48:58 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Quote De zitplaatskans is daarentegen wel 100% en de overstaptijd is 0 minuten. Ik sta liever 20 minuten in de file dan 20 minuten op een koud station overstappen. :) |
04-11-2022 19:33:29 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Als je puur naar de prijs kijkt is het afgelopen jaar de brandstof net zo veel duurder geworden, als het niet nog meer is... |
05-11-2022 11:31:12 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Het enigste aparte is dat de partij die de prijzenverhoogd ook de partij is die de "controle"heeft over het aanbod en dit zelf blijft vermageren. Wat het de auto betreft,heb je tenminste nog de keuze's om ergens een keer te stoppen voor eten/drinken jezelf even strekken,dat alles zonder vreemde mensen om je heen,luistrend naar je eigen muziek,en je hebt de keus om te proberen via een andere weg thuis of op je werk te komen. Ik wil niemand ergen heen dwingen,maar de lijst met pro's voor de auto worden toch wel groter 😉
|
05-11-2022 12:15:47 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Maar voor autoliefhebbers hebben we andere forums (of zo men wil fora). Hier lees ik graag over de voordelen van railvervoer. En over nadelen. Maar liever niet over auto's, al heb ik er zelf ook één. |
05-11-2022 14:51:17 | ||
---|---|---|
Loco_Locon
![]() |
Quote Dan is het toch knap dat de auto voor de meeste toch de bovenliggende keuze is. Ik reis tegenwoordig (bijna) alleen nog met de trein omdat ik vrij reizen heb met mijn studentenOV. Vanaf December zal ik daar nog een stukje kieskeuriger in worden, omdat NS heeft besloten de sprinterstations in Brabant ook savonds doordeweeks zo onbereikbaar mogelijk te maken. |
06-11-2022 20:15:46 1 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Quote Eh. NS kleedt de dienstregeling alleen maar uit omdat ze het personeel niet hebben, niet omdat ze dat nou zelf zo graag willen... |
06-11-2022 20:20:59 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Dat is vooral omdat het voor mensen die niet in de buurt van een station wonen, en/of niet reizen naar een locatie die in de buurt van een station ligt, totaal niet rendabel is qua tijd om met de trein te reizen. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 06-11-2022 20:21 |
07-11-2022 11:41:28 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Quote Brandstofkosten zijn voor veel forenzen helemaal geen probleem omdat ze van hun werkgever een kilometervergoeding, auto van de zaak en/of tankpas kunnen krijgen. Voor de meeste forenzen zijn maar twee factoren belangrijk; reistijd en betrouwbaarheid. Door het snijden in de dienstregeling worden beide factoren flink negatief beïnvloed, en dus is de keuze voor de auto makkelijker dan ooit. En geef deze mensen maar eens ongelijk... |
07-11-2022 12:04:11 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Even een kleine correctie. Veel forenzen krijgen weinig tot geen vergoeding van hun reiskosten en in ieder geval is die meestal niet kostendekkend. Dat ligt anders bij gebruikers van leaseauto's en daarvan staat dan ook een flink aantal in de dagelijkse files. Het meerendeel betreft privéauto's die worden gebruikt omdat de bestuurder niet op een andere manier binnen een redelijk tijdsbestek per OV van zijn woon- naar haar werkplaats kan komen, of andersom. Of het OV rijdt niet op de tijdstippen waarop betrokkenen aan de slag zijn. |
07-11-2022 12:49:17 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Nou inderdaad, ik ken eigenlijk geen werkgever met een kostendekkende kilometervergoeding. Bij mijn huidige werkgever werken 7.000 mensen en die krijgen dat in ieder geval niet. Dus die vallen al af 😉 |
07-11-2022 12:57:10 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Een stilstaande auto kost ook geld, heb je een werkgever met een onkosten vergoeding, dan heb je mazzel. Dan betaalt je werkgever een deel van de kosten. Bij de NS ook zoiets, daar gaan meer treinen stilstaan, gevolg de abo houders gaan iets meer betalen. |
07-11-2022 15:48:29 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Tja, we kunnen niet aan de ene kant toejuichen dat NS'ers via een staking hoger loon afdwingen en aan de andere kant klagen dat de kaartjes duurder worden. Het geld moet linksom of rechtsom toch echt van de reiziger komen. Dit is een schoolvoorbeeld van een loonprijsspiraal (werd in het stakingsdraadje ook vaak genoeg als argument tégen de vakbondseisen genoemd). Persoonlijk vind ik een vergelijking OV-auto overigens altijd een beetje onzinnig. Beide hebben hun voor- en nadelen. Als ik tussen Amsterdam en Utrecht forens, ga ik écht niet in de file staan. Het OV wint op die verbinding altijd. Maar als ik ergens op het platteland woon, ga ik echt niet in de kou en regen op een bus staan wachten, dan ga ik met de auto. Laatst bewerkt door brun op 07-11-2022 15:49 |
07-11-2022 16:12:08 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Tussen de spitsen rijdt de 3100 Shl - Ah. De 3100 krijgt een kering van 30 min in Ah en zo te zien wordt de trein vaak weggerangeerd gedurende de lange kering. |
07-11-2022 16:24:52 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
... en heeft de 3000 in Nm ook een kering van bijna een half uur. Tel uit je winst.... zou me niks verbazen als de meest efficiënte oplossing zou zijn om de 3100 Ah-Nm wél te rijden maar dan zonder HC als LM ... |
07-11-2022 16:32:01 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Dat lijkt niet te gebeuren, anders was de 3100 altijd vertrokken van spoor 11 vanuit Ah naar Ut en altijd aangekomen op spoor 8 in Ah uit Ut. Er zit heel veel wisselend spoorgebruik in. |
07-11-2022 18:42:14 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Oplossing: laat de 3100 als stopper rijden tussen Ed en Ah tussen de spitsen. Spaart ook gelijk 2 mcn en hc diensten uit en je hebt in Ah 1 spoor nodig omdat ie dan later aankomt dan de tegentrein vertrekt. |
07-11-2022 19:05:51 | ||
---|---|---|
aaron
![]() |
Aan die oplossing denk ik sowieso al langer. Zo zijn er wel meer trajecten waar je in het het weekend en/of buiten de spitsen intercity's delen van stoptreinen zou kunnen laten overnemen. Spaart inderdaad fors personeel uit en voor de klant is het geen heel hinderlijke oplossing. Bijvoorbeeld richting Groningen, Leeuwarden, Ah-Zp etc. |
07-11-2022 19:08:37 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Arnhem - Zutphen? Daar als stoptrein rijden zorgt voor te veel vertraging. |
07-11-2022 19:23:08 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Nadeel daarvan is dat er dan op Wolfheze en Oosterbeek gedurende de daluren dan geen mogelijkheid tot gelijkvloerse instap is. Dat heeft Klp überhaupt nooit, voor wie dat wilde zeggen, maar daar weet men het al. |
07-11-2022 20:09:28 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote En richting Groningen ga je dan waarschijnlijk je overstap op de stoppers missen, waardoor je een overstap van 30 minuten krijgt. |
08-11-2022 07:43:12 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Leeuwarden idem dito. Plus dat intercity's ook in de daluren gewoon vol zitten. Doordeweeks met scholieren/studenten (ook op zondagmiddag/avond) en in het weekend met dagjesmensen/eilandgangers (in het geval van Leeuwarden dan) etc. Bovendien is het inderdaad voor veel reizigers juist wel een hinderlijke oplossing omdat je juist in Zp, Zl, Lw en Gn nog veel overstappers naar de regionale vervoerders hebt. En die treinen sluiten juist op de IC-dienstregeling aan. Bovendien rijden ze in het dal ook niet meer overal elk halfuur. |
19-11-2022 05:55:28 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
In mijn wereld niet meer voor te stellen.
|
19-11-2022 10:53:44 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Spoorboekjes worden vanaf 6 december verstuurd. Zie link. |
19-11-2022 10:54:23 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik vond een spoorboekje soms wel handig. Op meersporige trajecten kunnen snellere treinen de langzame inhalen, en dan moet je op het vertrekstation goed kunnen kiezen, en niet per sé de eerste trein pakken; die kan later aankomen dan de snelle. En dat zie je alleen in een papieren dienstregeling. Ook digitaal zie je niet altijd wat er onderweg gebeurt, of je moet ook de aankomsttijden kunnen zien. Laatst bewerkt door sjoerd op 19-11-2022 10:55 |
19-11-2022 11:15:02 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Er staan al jaren teksten op de CTA's als 'De intercity naar Schiphol is eerder in Duivendrecht'. Ik heb geen papier nodig om dat te kunnen lezen ;-) |
19-11-2022 14:19:36 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
Soms kan het overstappen op een ander later station soms handiger zijn. Dat haal je ook niet zo makkelijk uit de digitale reisplanner. In een spoorboekje is dat makkelijker te zien. |