Ontwikkelingen RE19
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
27-06-2025 21:20:39
henri1972
henri1972

Abellio rijdt nog steeds in Sachsen-Anhalt toch?

Ik zag 3 weken terug in Halle(Saale) tenminste nog Abellio treinen.

28-06-2025 01:13:41
AlexNL
AlexNL

Abellio Deutschland is vorig jaar verkocht aan BeNEX (het moederbedrijf van o.a. Metronom, cantus en agilis) en zij zetten het merk Abellio voort. Inderdaad in Sachsen-Anhalt (Abellio Rail Mitteldeutschland).

30-06-2025 16:22:49
sik214
sik214

kleine_man (27-06-2025 17:53:08):

phantom (26-06-2025 10:16:36):

Corrigeer me gerust als ik het verkeerd interpreteer.
Maar als ik bovenstaande lees,dan staat er voor mij eigenlijk, de leerling (vias) krijgt slechte cijfers,maar hij mag wel gewoon zijn school (concessie) afmaken zonder verdere consequentie's.
Als dat klopt dan zal vias zich vast drukmaken over hoe t verder moet,niet dus.

En ook gelijk antwoord op SIK214.

Nee, dat bedoelde ik niet. In de concessie is duidelijker geregeld wie welke verantwoordelijkheid heeft op welk moment. Dus als er treinen uitvallen en VIAS regelt op tijd een alternatieve dienst met bussen of een pendelende trein dan krijgt de organisatie minder minpunten. In het geval van werkzaamheden zijn deze eerder bekend waardoor concessiehouder en concessieverlener in overleg kunnen wat wenselijk en haalbaar is de betreffende periode. Een concessie voorziet vaak niet in een langdurige stremming. Dus VIAS kan niet met zijn armen over elkaar achterover leunen, zeker niet, het is wel allemaal duidelijker geregeld waardoor ook de reiziger weet waar die aan toe is. Sinds VIAS de dienst overgenomen heeft, loopt het iets beter. Maar vooral bij verstoringen is veel verbeterd.

In de periode dat Abellio de RE19 reed golden deze regels ook al. Alleen heeft Abellio zich vooral niet aan deze regels gehouden. Ik heb dat zelf regelmatig aan den lijve mogen ondervinden. Als kers op de taart wilde meer geld. Uiteindelijk is Abellio niet uit de concessie gestapt, maar gezet door NRW. Daarbij werd ook hun vervoersvergunning ingetrokken waardoor ook echt elke dienst voor 23:59 afgelopen diende te zijn. Door het intrekken van de vervoersvergunning vielen nog een paar onderdelen van Abellio en daardoor zijn er nog een paar concessies gevallen. Uit eindelijk heeft Abellio zich ook uit Sachsen-Anhalt teruggetrokken, anders waren ze er daar ook uitgezet.

Volgens deze wiki link in het Duits (Abellio Rail – Wikipedia) heeft Abellio NRW surseance aangevraagd en heeft daarna in overleg geen doorstart gemaakt, maar besloten de contracten in NRW te ontbinden. Daarmee zijn ze niet vanwege alle minpunten eruit gezet. De Verkeersverbunden kochten daarmee een soort zekerheid, dat als Abellio na een doorstart toch failliet ging de treinen ongepland accuut stil zouden staan. Daarmee waren ze Abellio NRW inderdaad definitief kwijt.

30-06-2025 16:26:01
sik214
sik214

AlexNL (28-06-2025 01:13:41):

Abellio Deutschland is vorig jaar verkocht aan BeNEX (het moederbedrijf van o.a. Metronom, cantus en agilis) en zij zetten het merk Abellio voort. Inderdaad in Sachsen-Anhalt (Abellio Rail Mitteldeutschland).

Het Dieselnetz van Abellio Rail Mitteldeutschland is overgegaan naar Regionalverkehre Start Deutschland GmbH (Start Mitteldeutschland). Per wanneer weet ik niet. De Talent2-treinstellen, het E-netz, rijdt nog wel onder de naam Abellio.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-08-2025 08:51:59
martijn
martijn

Maandag 25 augustus 2025 gaat de RE19 weer rijden. Zo te zien is deze in ieder geval tot de volgende Totalsperrung met een aangepaste dienstregeling permanent opgeknipt in Emmerich.

22-08-2025 14:37:14
MaxBB
MaxBB

Hier de bron trouwens.

22-08-2025 15:18:12
geert
geert

En er blijft ook een ersatz stam rijden in een spitsrit tussen Em en Dusseldorf, blijft dit de BR 110 die in het voorjaar ook reed?

22-08-2025 16:41:16
treinhobby
treinhobby

Toen stond in de DB reisplanner dat het geen gelijkvloers toegankelijke trein was, maar dat staat voor de komende tijd niet vermeld.

Of ze hebben dat niet doorgegeven, of er wordt moderner materieel ingezet.

25-08-2025 10:31:46
Gydo
Gydo

geert (22-08-2025 15:18:12):

En er blijft ook een ersatz stam rijden in een spitsrit tussen Em en Dusseldorf, blijft dit de BR 110 die in het voorjaar ook reed?

Nee nu gaat WFL die ritten rijden, ingezet vandaag worden de 114 006 & 024 met 3x DoSto DBuza en DABbuzfa 36-33 013.

RE19 74238 Em 06:35 - Düsseldorf 08:01

RE19 74239 Düsseldorf 16:12 - Em 17:40

Laatst bewerkt door Gydo op 25-08-2025 10:44

25-08-2025 16:56:10
Muizeneus
Muizeneus

De RE 19 vertrekt nu 15 minuten eerder uit Ah dan voorheen . Sec voor een overstap zou je niet zoveel extra reistijd nodig hebben, de trein uit Düsseldorf kan op het kopspoortje worden binnengenomen zodat een cross-platform verbinding overstap ontstaat die gemakkelijk kan in de 3 minuten dat de RE 19 daar planmatig altijd al stilstond. Daarom heb ik het vermoeden dat de grenscontroles in de drgl verwerkt zijn, ik kan me zelfs voorstellen dat iedereen bij 1 deur naarbinnen moet waar de controleurs staan

In omgekeerde richting bedraagt de overstaptijd slechts 3 minuten, wat bovenstaand vermoeden bevestigt. Tegelijkertijd weten we ook dat de drgl van de RE 19 binnen Duitsland ontzettend vertragingsgevoelig is, ik hoop dat er afspraken gemaakt zijn dat het grensoverschrijdende stel de aansluiting overneemt tot max 10 minuten vertraging......

25-08-2025 17:22:07
AlbertP
AlbertP

Die 15 minuten volgt uit de inpassing in de NS-dienstregeling, de aangepaste RE19 vertrekt voor de 30900 in plaats van erachter, of voor de ICE uit in uren dat er een rijdt.

Voor een grenscontrole van een paar honderd reizigers op het perron is 6 minuten lang niet genoeg, en verder is er op het perron veel meer personeel nodig, omdat de uitgangen dan afgezet zouden moeten worden. Grenscontroles gebeuren meestal voor/op het eerste station in Duitsland, dat wil zeggen dat de trein in Elten stilgezet zou worden (met gesloten deuren) tot die voorbij is.

Laatst bewerkt door AlbertP op 25-08-2025 17:24

25-08-2025 18:36:35
treinhobby
treinhobby

Muizeneus (25-08-2025 16:56:10):

de trein uit Düsseldorf kan op het kopspoortje worden binnengenomen zodat een cross-platform verbinding overstap ontstaat die gemakkelijk kan in de 3 minuten dat de RE 19 daar planmatig altijd al stilstond.

Volgens de actuele vertrektijden van Emmerich gaat de trein naar Arnhem vanaf spoor 3 en de trein naar Düsseldorf vanaf spoor 2.

Maar als je bij de aankomsttijden kijkt, komt de trein uit Düsseldorf aan op 1 of 3 en vanaf Arnhem op 2 of 4.

Kan me alleen niet voorstellen dat ze continue aan het rangeren zijn...

25-08-2025 18:52:22
Muizeneus
Muizeneus

AlbertP (25-08-2025 17:22:07):

Die 15 minuten volgt uit de inpassing in de NS-dienstregeling, de aangepaste RE19 vertrekt voor de 30900 in plaats van erachter, of voor de ICE uit in uren dat er een rijdt.

Voor een grenscontrole van een paar honderd reizigers op het perron is 6 minuten lang niet genoeg, en verder is er op het perron veel meer personeel nodig, omdat de uitgangen dan afgezet zouden moeten worden. Grenscontroles gebeuren meestal voor/op het eerste station in Duitsland, dat wil zeggen dat de trein in Elten stilgezet zou worden (met gesloten deuren) tot die voorbij is.

Maar waarom is de drgl van de RE19 dan überhaupt aangepast? Vooor de nu gekozen opzet zijn 2 NL-stellen nodig.Dat zou bij een onaangepaste drgl ook het geval zijn

25-08-2025 19:08:57
treinhobby
treinhobby

Omdat je dan vanaf Düsseldorf naar Arnhem ongeveer 20/25 minuten in Emmerich staat te wachten voordat het stel uit Arnhem binnen is en gereedgemaakt om terug te keren, als je met 1 stel wilt pendelen.

Die extra overstaptijd heb je in Emmerich richting Düsseldorf wel nodig voordat iedereen met koffers en fietsen via de lift van spoor 3/4 naar 1 of 2 is gegaan.

Laatst bewerkt door treinhobby op 25-08-2025 19:10

25-08-2025 21:03:02
AlbertP
AlbertP

treinhobby (25-08-2025 18:36:35):

Volgens de actuele vertrektijden van Emmerich gaat de trein naar Arnhem vanaf spoor 3 en de trein naar Düsseldorf vanaf spoor 2.

Maar als je bij de aankomsttijden kijkt, komt de trein uit Düsseldorf aan op 1 of 3 en vanaf Arnhem op 2 of 4.

Kan me alleen niet voorstellen dat ze continue aan het rangeren zijn...

Bij de actuele vertrektijden staat nu een trein naar Düsseldorf met spoorwijziging naar 1, het lijkt erop dat het spoor handmatig gewijzigd wordt kort voor aankomst/vertrek.

25-08-2025 22:33:11
Muizeneus
Muizeneus

treinhobby (25-08-2025 19:08:57):

Omdat je dan vanaf Düsseldorf naar Arnhem ongeveer 20/25 minuten in Emmerich staat te wachten voordat het stel uit Arnhem binnen is en gereedgemaakt om terug te keren, als je met 1 stel wilt pendelen.

Die extra overstaptijd heb je in Emmerich richting Düsseldorf wel nodig voordat iedereen met koffers en fietsen via de lift van spoor 3/4 naar 1 of 2 is gegaan.

Precies. Dus dan zou ik zeggen regel alles cross platform. Trein van/naar Düsseldorf altijd spoor 1 en Arnhem altijd spoor 2. Ah-pendel wegrangerwn of ICE en cargo via 3/4 of hoger. Dan past het binnen de normale drgl , daarmee duurt Ah-Düsseldorf ook al veel te lang ...

26-08-2025 02:45:25
seinhuis
seinhuis

Volgens sporenplan en Openrailwaymap is het niet mogelijk om vanaf Emmerik spoor 2 naar Nederland te rijden over het rechter spoor. Ik weet niet of het beveiliging technisch mogelijk is om links te rijden, nog lost van de dienstregeling.

Op spoor 4 zie ik vaak een goederentrein staan. Spoor 1 staat RE 19 niemand in de weg.

Onlangs dat voor de reizigers niet logisch lijkt, denk ik dat het niet anders mogelijk is.

26-08-2025 09:40:07
AlbertP
AlbertP

Op OpenRailwayMap is te herkennen dat linkerspoor rijden mogelijk is, er staat o.a. een Zs 6 om een rijweg naar het linker spoor aan te duiden, en een bloksein voorbij Elten waar de trein in de ETCS opgenomen wordt.

Op dit moment laten de vertrektijden weer spoor 2/3 zien, dus waarschijnlijk wordt daar flexibel een treinstel omgerangeerd naar 1 of 4 als de doorgaande sporen voor goederentreinen nodig zijn.

26-08-2025 10:26:37
Muizeneus
Muizeneus

Muizeneus (25-08-2025 16:56:10):

Tegelijkertijd weten we ook dat de drgl van de RE 19 binnen Duitsland ontzettend vertragingsgevoelig is, ik hoop dat er afspraken gemaakt zijn dat het grensoverschrijdende stel de aansluiting overneemt tot max 10 minuten vertraging......

Kijkend naar de afwikkeling deze ochtend komt elke trein vanuit Düsseldorf met een behoorlijke plus aan in Emmerich, waarbij de aansluiting 1x wel overgenomen is en 2x niet.