Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICR(m) |
![]() |
10-10-2014 09:44:50 | ||
---|---|---|
KvdLee
![]() |
Gisteren reed VolkerRail's 203-1 vanuit Mt naar Hrp met een vijftal BDs'n. Opvallend vond ik de verschillende vormen van nummering, iemand die daar meer over weet? Plaatje in Hrp: https://www.flickr.com/photos/koendetreinman/15307202037/in/photostream/ 82 029 82 030 82-23 82-28 82 027 Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl |
10-10-2014 09:54:04 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
De stickers met een 0 waren op denk ik, meer moet je er niet achter zoeken![]() |
10-10-2014 10:48:38 | ||
---|---|---|
KvdLee
![]() |
En de streepjes bij de 4-cijferige nummers is ook random?![]() |
10-10-2014 12:21:21 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Inconsistent gebruik, en slechte instructie bij de stickeraars, lijkt me. Of dat streepje zou een 'verborgen' betekenis moeten hebben dat er nog bepaalde werkzaamheden voltooid moeten worden voordat hij in dienst wordt gesteld.![]() Ach, het zal vanzelf wel opgemerkt worden. Laatst bewerkt door aarclay op 10-10-2014 12:22 Choo choo..... |
![]() |
advertentie |
10-10-2014 12:47:08 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De nummers zitten er alleen op om ze te kunnen herkennen (dat is wel vaker zo met nummers![]() |
14-10-2014 10:49:43 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Rijden de gedeklasserde A-rijtuigen nog in de Beneluxtrein? |
14-10-2014 11:14:11 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Nee , die zijn eind augustus / begin september uitgerangeerd. |
15-10-2014 20:52:30 | ||
---|---|---|
rob46
![]() |
Op de Dgr is vandaag ruimte gemaakt voor tijdelijke opslag van Beneluxstammen. 57 jaar OV-fotografie. |
17-10-2014 19:33:33 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Gaat het dan om de twee(?) "nieuwe" stammen? |
09-11-2014 21:53:45 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Nog niet voorbij zien komen hier: te Hlmwph staan momenteel een gereviseerde BDs+B met drukknoppen, kennelijk vond de veiligheidstaliban dat deze net als de deuren beter zichtbaar moeten zijn want om iedere drukknop zit nu een grote witte cirkel. Laatst bewerkt door Frontier op 09-11-2014 23:50 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
09-11-2014 22:55:35 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dat lijkt me meer een verplichte toegankelijkheids-eis voor slechtzienden. Evenals de witte pijlen op de deuren. Choo choo..... |
09-11-2014 23:43:44 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
QuoteDe Bs zal toch een BDs geweest zijn! |
09-11-2014 23:50:25 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Correct, tiepvautje. %08% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
10-11-2014 10:31:30 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote Het is vooral voor slechtzienden. Niet een veiligheidstalibandingetje, vooral omdat het niet ten koste van iets anders gaat. |
21-11-2014 20:39:40 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Vandaag zag ik op Asd de NMBS 2842 met een stam gereviseerde ICR, waar de BDs een aanduiding als Bpdmfz (oid) had naast UIC-nummer/RIC-raster, als de Duitse rijtuigen. Op een B meen ik Bpmz te ontwaren, op een A Apmz. Helaas is de foto niet scherp, en kom het niet opschrijven. Iemand die iets weet, of dit is opgevallen, of een site waar de letters verklaard worden? De stam is ook tot 16.00 niet meer teruggekeerd naar Asd, ging ri. Sgra dus had geen tweede kans. edit: Een fotobewerkingskunstenaar met interesse wil ik best de foto's mailen. edit2: een collega fotograaf die naast me stond had wat beter detail en kan er bpmbdzf7 van maken op wat we altijd een BDs noemden, in het RIC raster ziet hij ook een B dus zou deze in België toegelaten zijn. En op wat een B of BD zal zijn bpmEZ10. Laatst bewerkt door sfj op 21-11-2014 21:39 Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
21-11-2014 21:43:22 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Bpmzbdzf: B=2e klas p=Großraum met airco m=langer dan 24,5m en overgang met Gummiwulst b=rolstoelplaats(en) aanwezig d=Mehrzweckraum z=stroom via doorgaande kabel (niet via asgenerator) f=stuurstandrijtuig met 36-polige stuurstroomkabel of ZMS (Zeitmultiplexer Wendezugsteurung) Klopt volgens mij allemaal BpmEZ: B=2e klas p=Großraum met airco m=langer dan 24,5m en overgang met Gummiwulst E=??? Z=post- of gevangenentransport, een kleine z is logischer (stroom via doorgaande kabel (niet via asgenerator)) Laatst bewerkt door dennistd op 21-11-2014 21:46 |
21-11-2014 21:53:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Kan het zijn dat er enige wijziging in die aanduidingen zijn opgetreden, kortelings? Anyway: op het gereviseerde ICR zul je de volgende aanduidingen gaan tegenkomen: A rijtuig 1e klas B rijtuig 2e klas p rijtuig met middengang m rijtuig langer dan 24,5m z rijtuig met statische omzetter b rijtuig geschikt voor rolstoelvervoer d rijtuig geschikt voor fietsvervoer f stuurrijtuig e eindrijtuig (= aanduiding niet conform TSI) 7 / 8 / 9 / 10 aantal (fictieve) coupés |
21-11-2014 22:01:48 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Al het goed is gaan de eerste 6 delige gereviseerde stammen binnenkort in de 1200 rijden, waarbij de BDs als "gewoon" rijtuig meeloopt. |
21-11-2014 22:21:43 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Jawel, namelijk met ingang van de nieuwe dienstregeling, als de Benelux weer op Amsterdam gaat rijden. De bestaande Beneluxstammen worden ook ingekort tot 6 rijtuigen. |
21-11-2014 22:52:09 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Quote Indien de benaming "correct" wordt overgenomen zoals dat bij onze Oosterburen wordt toegepast zou bij ICR de volgende wijziging in de benaming komen: BDs > Bpmbdzf B > Bpmz A > Avmz BD > Bpmbdz Bf > Bpmdz Bij een "eindrijtuig" komt er nog de toevoeging "e" bij; het meest aannemelijk: Bpmze A rijtuig 1e klas B rijtuig 2e klas p rijtuig met middengang geklimatiseerd v rijtuig met zijgang geklimatiseerd m rijtuig langer dan 24,5m z rijtuig met statische omzetter b rijtuig geschikt voor rolstoelvervoer d rijtuig geschikt voor fietsvervoer f stuurrijtuig e eindrijtuig |
21-11-2014 23:09:12 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Quote Het wordt eerder dan 14-12! Er gaan enkele stammen gewisseld worden in bkh. vanaf 25-11 Laatst bewerkt door MasterE op 22-11-2014 00:23 |
21-11-2014 23:42:41 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik neem aan dat de BDs - excuus, de Bpmbdzf - in de Beneluxtrein (nog) niet zullen worden gebruikt als stuurrijtuig voor de Traxx-locs? |
21-11-2014 23:44:10 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Goed lezen! |
21-11-2014 23:46:45 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Aha, ik zie het nu. Excuus, ik had de woorden "als gewoon rijtuig" gemist![]() Lees ik goed dat de totale lengte dan wordt ingekort tot 6 bakken, waarvan één de BDs is? Afgelopen zomer reed men nog met 8 bakken... aardig verschil. Laatst bewerkt door AlexNL op 21-11-2014 23:47 |
22-11-2014 00:04:13 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Yep, ze rijden met een A minder. |
22-11-2014 07:01:07 | ||
---|---|---|
lex_t
![]() |
6 bakken enkeldeks. Wat een ambitie. Is dat nou Beter Benutten? |
22-11-2014 08:21:24 | ||
---|---|---|
ricohallo
![]() |
En reken maar dat die trein een stuk drukker wordt nu hij vanaf Asd via Shl gaat... |
22-11-2014 09:33:38 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Daarentegen gaat de frequentie wel naar elk uur, waar er nu soms nog een interval van 2 uur tussen zit. |
22-11-2014 10:02:02 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Ach, in vergelijking met nu zit er dus een A minder in, dat is qua capaciteit nauwelijks een verschil omdat die 2 A's zelden volledig met 1e klas-reizigers gevuld zitten. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
22-11-2014 21:21:33 | ||
---|---|---|
ricohallo
![]() |
Ik zit nu al in een trein met 1 A-rijtuig. Met een paar andere mensen, tweede klas is daarentegen goed gevuld. |
27-11-2014 20:49:31 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Reken maar dat de eerste klasse goed wordt gebruikt in de Benelux. |
28-11-2014 21:54:46 | ||
---|---|---|
ricohallo
![]() |
Waarschijnlijk doordeweeks wel met al die zakenlui, in het weekend niet.![]() |
29-11-2014 10:14:33 | ||
---|---|---|
theicmm
![]() |
In het weekend zit de eerste klas net zo vol als anders. |
03-12-2014 08:56:55 | ||
---|---|---|
mvboetzela
![]() |
En de soap is nog niet klaar. Het kostte destijds nauwelijks een nacht om de Benelux buiten dienst te stellen en de locs naar België terug te sturen nog voordat de Ansaldo stellen daadwerkelijk de Wgm hadden verlaten. Maar nu blijkt dat na de laatste verbouwing ICRm weer opnieuw toegelaten moet worden door de NMBS en dat gaat waarschijnlijk niet lukken voor nieuwe drgl. zie: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/rijtuigen_intercity_brussel_nog_niet_toegelaten_in_belgie-146678 Noodgreep wordt dan om wel ieder uur te gaan rijden, maar niet ten noorden van Gv. |
03-12-2014 10:12:21 | ||
---|---|---|
Jack5812
![]() |
Hoe verrassend.... Wat is in godsnaam de reden hiervoor? Bureaucratie is een ding waar de zuiderburen wel heel erg goed in zijn. |
03-12-2014 10:30:32 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Onderschat de Nederlandse spoorbureaucratie inmiddels ook niet - al is die voor deze rijtuigen allang in orde. Aangezien er aan de A's en B's bij mijn beste weten bij de revisie niets is veranderd, zal het voornaamste knelpunt (if any) wel de toelating van de BDs-rijtuigen zijn. Die zijn eerder nog niet in België geweest. |
03-12-2014 11:36:11 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Uit betrouwbare bron heb ik begrepen dat de soep niet zo heet gegeten wordt als opgediend, en dat het benodigde stempeltje van DVIS inmiddels is ontvangen, voor zover nodig om 16x Asd-Bxl te rijden. De inkt onder de brief van de staatssecretaris was nog niet droog of de informatie was achterhaald, dat kan gebeuren. |
03-12-2014 12:39:22 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Best wel comisch al die ophef, terwijl dit gewoon al maanden zo gepland stond. De eerste week van december, deze week dus, staat gepland voor afname, volgende week is de marge mocht er wat mis zijn. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
03-12-2014 15:34:59 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Een planning waarin er al maanden van tevoren op wordt gekoerst dat de rijtuigen pas in de laatste twee weken hun toelating krijgen? |
03-12-2014 15:43:54 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het gaat niet om de typetoelating, maar om de toelating van alle rijtuigen apart, zover ik weet. Dan komt de zaak pas helemaal rond als ook de laatste (vijfde) nieuwe stam zijn proefritje gereden heeft. |
03-12-2014 18:48:45 | ||
---|---|---|
koploper1
![]() |
Er is een nieuw hoogspanningskeuze apparaat in de rijtuigen ingebouwd. Deze moest worden toegelaten / beproefd. Oude type heeft een hoge defecten stand. |
11-12-2014 09:28:08 | ||
---|---|---|
Dead_Devil
![]() |
Inmiddels is de toelating rond. als ik dit artikel mag geloven http://www.treinenweb.nl/news/4559 Toch heeft dat een vraag bij me op geroepen. In het artikel wordt gezegt dat de stuurstand wel gebruikt gaat worden althans dat maak je er een beetje uit op. Maar deze hebben nog geen eens een nieuwe Stuurtafel en de traxx aansturing etc. Dus ga er van uit dat het weer media foutjes zijn. Ze gingen in de Benelux trein mee als normaal rijtuig wat ik als laatste gehoord had.![]() |
11-12-2014 09:29:33 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Het stuurrijtuig wordt als normaal rijtuig gebruikt totdat de TRAXX-stuurtafels gereed zijn. |
11-12-2014 10:19:04 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Staat er toch ook duidelijk genoemd;Quote |
11-12-2014 14:24:58 | ||
---|---|---|
ns1300
![]() |
Een nogal ongelukkige manier van opschrijven door de desbetreffende redacteur, absoluut niet duidelijk mijn inziens. De aap komt inderdaad uit de mouw in de laatste regel van de alinea, nadat eerst de indruk gewekt wordt dat de rijtuigen direct al volledig benut worden als stuurstand. |
11-12-2014 14:46:59 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik lees duidelijk in het begin van de alinea 'mee zullen rijden', wat al impliceert dat ze niet zelf gebruikt worden om de trein mee voort te laten bewegen. Misschien dat wat ik geschreven heb voor jouw onduidelijk is, maar persoonlijk vind ik het wel duidelijk, gezien ik ervan uit ga dat mensen het hele artikel zullen lezen. ![]() Anyway, gezien dit Somda is en geen Treinenweb kan je Treinenweb voortaan mailen of mentionen via Twitter bij dergelijke opmerkingen. Dan blijft Somda verder schoon van dergelijke offtopic. ![]() Laatst bewerkt door aarclay op 11-12-2014 14:49 Choo choo..... |
12-12-2014 11:26:20 | ||
---|---|---|
rob46
![]() |
Hoeveel BNL-stammen zijn er thans geformeerd, ik tel drie stuks t.w. 16448, 16466 en 16472. Iemand nog aanvullingen.? 57 jaar OV-fotografie. |
12-12-2014 15:38:18 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Voor de liefhebbers die willen weten hoe de TRAXX-stuurtabfel van de BDs er nu uitziet? NedTrain heeft een foto gedeeld op hun FB: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10665336_830219440355309_6482445373434331917_n.jpg?oh=018a59c6ccac78fb7dadb80fa1666426&oe=5505B097&__gda__=1430667055_4703ad008a20fc4cc9e3f1e64034b04b Flinke aanpassingen zo te zien, en voor 70% een nieuwe indeling. Voorheen: https://c2.staticflickr.com/6/5062/5600258761_ea18bd3562_z.jpg Laatst bewerkt door aarclay op 12-12-2014 15:39 Choo choo..... |
12-12-2014 17:17:06 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
70%? Volgens mij zit alleen de voltmeter en de twee luchtroosters nog opdezelfe plek en is de rest nieuw![]() |
12-12-2014 17:59:02 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
@rob46 op basis van welke rijtuigen worden deze stamnummers vormgegeven? |
12-12-2014 18:37:42 | ||
---|---|---|
rob46
![]() |
Op basis van de laatste twee cyfers van de omgenummerde BDs'n, dus 82 048 (ex. 024) is stam 16448. 57 jaar OV-fotografie. |
12-12-2014 20:07:48 | ||
---|---|---|
2296
![]() |
Quote Ook de 16470 en 16467 horen bij de 5 nieuw geleverde stammen. |
14-12-2014 11:08:14 | ||
---|---|---|
ricohallo
![]() |
Het is mij opgevallen dat de gerenoveerde ICRm rijtuigen voor de Benelux nu naast het NS logo ook en NMBS logo dragen. |
14-12-2014 11:12:35 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Ik heb gisteren (15:51) een overbrenging van 2 stammen door Gd zien komen richting Mda (dus ri Rtd of Gv). Loc 2815 zat ervoor, beiden BDs'en naar achteren gericht. Iemand een idee welke stammen dat waren? Edit: sorry voor het er niet bij zetten van de richting, had ik in het OD wel gedaan Laatst bewerkt door DDZ7504 op 14-12-2014 11:12 |
![]() |
advertentie |
14-12-2014 12:03:02 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Misschien valt het eigenlijk meer onder "OD"; welke richting? Edit: antwoord gevonden in OD van 13 december 2014 (had toen ik deze reactie typte nog niet gelezen; excuus voor het ongemak!). https://somda.nl/forum/15844/p519119/Opvallende+dingen+13+december/ Laatst bewerkt door vrijgezel op 14-12-2014 12:57 |
14-12-2014 12:14:55 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Op de open dag in Hlm werd gezegd dat het ICR ook een vernieuwd interieur zou krijgen, maar dat is kennelijk niet doorgegaan? |
14-12-2014 12:37:27 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
In hoeverre het interieur uiteindelijk wel of niet vernieuwd gaat worden, weet ik niet - maar bij de nieuwe BNL-rijtuigen is dat in ieder geval nog niet het geval. Deze rijtuigen hebben voornamelijk een casco-revisie gehad en zijn BNL-geschikt gemaakt (spanningskeuzeapparaat), maar meer niet. Zij moeten dan ook nog een keer naar binnen (in Haarlem, bedoel ik) om HSL-geschikt gemaakt te worden. Als er al ander interieur in rijtuigen komt, dan zal het bij die gelegenheid zijn. |
14-12-2014 13:10:52 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
Quote Op de neus van het stuutstandrijtuig staat ook het stamnummer, gezien bij de 16466 Ter verduidelijking een aantal foto's van logo, nummer op neus en het NVR-nummer: http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/Stuurstandrijtuig_zps586db0a0.jpg Laatst bewerkt door martijnham op 14-12-2014 18:27, reden: foto toegevoegd |
14-12-2014 13:52:09 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Bedankt voor je vlotte reactie Michiel, we wachten rustig af. |
14-12-2014 21:12:03 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Quote Zoals 2296 al zegt, ook nog de 16467 en 16470. Alle nieuwe baknummers worden weer omgezet naar de oude. Het gaat dus waarschijnlijk weer omgenummerd worden naar 16424, etc. Formulier ligt op kantoor in Wgm, meer weet ik er ff niet De AMRO stammen krijgen de stamnummers 161** en er komen er zeven van Laatst bewerkt door gose91 op 14-12-2014 21:13 |
14-12-2014 21:14:42 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Quote Niet in de Nieuwe Beneluxstammen. Wel in de te AmRo-stammen die ergens in 2015 moeten gaan rijden. De eerste stam is bijna af. En ze zien er van binnen niet uit... |
14-12-2014 21:36:30 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Tijdens de open dag in Hlmwph deze zomer stond er een bord met een concept van het vernieuwde interieur http://oi59.tinypic.com/1z5867m.jpg, is het dat ook uiteindelijk geworden? |
14-12-2014 21:41:38 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Ja, met die veel te drukke wanden. In de eerste klas staan de lijnen nog onder een hoek ook. De WC-ruimte is ook van onder tot boven bestickerd. Ik ga voor je navragen in hoeverre ik hier informatie mag delen ![]() |
14-12-2014 21:47:28 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Jeetje, wat een drukke wand. Persoonlijk mag de deur van mij wel wit om het streepjesmotief te 'breken'. Maar goed, het is en blijft een concept. We zullen zien! Choo choo..... |
14-12-2014 22:47:21 | ||
---|---|---|
Ovindel
![]() |
Ik 'vreesde' al toen ik die poster zag op de open dag in Haarlem. ICRm vind ik juist fijn om in te reizen omdat het vrij modern overkomt en niet vol gegooid is met die zogenaamde 'kunst' die de NS sinds de verbouwing van ICM naar ICMm in hun IC's stopt. Ik ben ook erg benieuwd naar wat voor soort bekleding er uiteindelijk op de stoelen is gekomen. Hopelijk niet wat er in DDZ zit, dat zit echt van geen meter... Laatst bewerkt door Ovindel op 14-12-2014 22:48 |
14-12-2014 22:54:20 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Twee vragen: - vanwaar opeens die 'terugnummering' bij de UIC-nummers? - blijven die BNL-stammen zo afwijkend van de rest van de ICR-vloot? |
14-12-2014 23:40:26 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Terugnummering = lafheid van NSR dat zwicht voor NedTrain dat de vernummering zo moeilijk voor hun systeempjes vindt. Onbegrijpelijk. |
14-12-2014 23:44:45 | ||
---|---|---|
ricohallo
![]() |
Bij de toiletten zit een bordje waar bij de ICd het rijtuignummer te zien is. Dit bordje wordt in de nieuwe Beneluxstammen gebruikt om het stamnummer aan te geven! |
14-12-2014 23:45:02 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
-Geen idee waarom weer terugnummeren. Snappen we op Wgm ook niks van. Het is altijd zo handig dat je het stamnummer kan herleiden uit het nummer van de "moederbak" (BD of BDs-s), maar dat klopt nu niet meer. Ik hoop dus dat de stamnummers ook weer teruggaan. - Nee, alle HST-PRIO behalve de "nieuwe benelux" (die is immers net klaar) gaat langs Hlmwph om opnieuw geverfd te worden. Veel Beneluxrijtuigen die nog in de Fyrastickers rijden, zijn daaronder nog rood-geel. Die paar geel blauwe die er af en toe tussen zitten zijn gauw erbij gesprokkeld toen na de V250 snel weer stammen gevormd moesten worden. Er zou een Amro naar Wgm komen vrijdag, maar dat is niet meer doorgegaan. (Even een vraag van mij naar jullie: rijtuig 10-373 is voorlopig buiten dienst. Waar werk ik dat hier bij?) |
15-12-2014 00:26:53 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Voor de geschiedenis: de geel-blauwe rijtuigen in de Beneluxstammen zitten er al een paar jaar bij, dus van ver voordat de V250 ermee stopte. De stammen die na het Fyra-debacle terugkeerden, waren dezelfde stammen die nu twee jaar geleden aan de kant zijn gezet. Dat had ook niet anders gekund, want nieuw samengestelde stammen waren niet zomaar ineens België in gekomen. Verder hoop ik dat is blijven hangen dat de rijtuigen van de nu nieuwe BNL-stammen (in 2016 meen ik) weer naar Hlm gaan voor het betere HSL-aanpassingswerk (en dus mogelijk nieuw interieur). De rijtuigen van de AMRO-shuttle en van Gvc-Ehv daarna krijgen zowel revisie als HSL-behandeling, en de bestaande ex-Fyrarijtuigen moeten ook nog een keer gereviseerd, gewijzigd en uiteraard geschilderd worden. |
15-12-2014 07:18:01 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
De eerste Amro 16118 is "af". https://www.dropbox.com/s/wxwq29rh3xavgwo/IMG_3312.JPG?dl=0 https://www.dropbox.com/s/9lzx5u5tp39kl8l/IMG_3361.JPG?dl=0 Benelux 16448, alias 16424, is op zijn eerste echte dag dienst betrokken geweest bij een aanrijding. Dus nu voor schouwing buiten dienst Laatst bewerkt door gose91 op 15-12-2014 07:19 |
15-12-2014 07:27:05 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Jeetje, dat is wennen! Dank voor de foto's! |
15-12-2014 10:02:17 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote Alleen de AmRo-stammen? Ik neem aan dat alle rijtuigen op de Benelux na deze interieurrevisie krijgen? Maar er gaan toch enkele BDs'en rijden in de Benelux? Krijgen we dan verschillende interieurs in één trein? |
15-12-2014 11:09:01 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik probeer steeds uit te leggen dat de Beneluxrijtuigen in principe ook een interieurrevisie krijgen, namelijk als zij (na de Amro en Gvc - Ehv) ook HSL-geschikt worden gemaakt. |
15-12-2014 11:27:36 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Dat is bij deze dan duidelijk! Dank je |
15-12-2014 12:13:35 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Valt nog best wel mee, zo te zien. ![]() Maar hoe zit het nou met de nummering van de stammen in de AmRo, en de Benelux? Ik lees zojuist 'Benelux 16448, alias 16424'. Waar dient welk van de twee nummers voor, welke gebruiken we in het algemeen voor spotten? Welke ranges hebben we nu voor de AmRo en de Benelux? En is de nummering van de stammen oplopend, met een verschil in het eerste getal qua inzet in AmRo of Benelux? Met de aanpassingen sinds Drgl '15 wordt het nu even best onduidelijk, als ik eerlijk mag zeggen. ![]() Dus mocht iemand zich geroepen voelen voor enige uitleg, dan zou dat fijn zijn voor de treinspotter. Laatst bewerkt door aarclay op 15-12-2014 13:21 Choo choo..... |
15-12-2014 13:02:52 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Tsja, en er is al zoveel ellende in de wereld... |
15-12-2014 13:23:53 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ja, helaas wel ![]() Choo choo..... |
15-12-2014 13:30:32 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Broek53 heeft "medelijden" met je dat de nummering zo ogenschijnlijk onduidelijk voor de treinspotter is![]() |
15-12-2014 13:36:22 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Vermoedde ik al, daarom was ik op zoek naar enige duidelijkheid. Altijd makkelijk voor de administratie![]() Laatst bewerkt door aarclay op 15-12-2014 13:37 Choo choo..... |
15-12-2014 13:52:24 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Het bestand die je wist dat zou komen. https://www.dropbox.com/s/jwcn33mdrl9mxcd/rijtuigenoverzicht.pdf?dl=0 Enige waardering wordt gewaardeerd, hier zitten nogal wat uurtjes in. Mogelijke nieuwe nummers, zie BDs-nummer (820**): 16472 > 16419 16466 > 16413 16448 > 16424 16470 > 16417 16467 > 16414 Laatst bewerkt door gose91 op 15-12-2014 14:02 |
15-12-2014 14:09:52 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Goed bezig geweest! Mooi overzicht![]() Maar is er ook enige duidelijkheid hoe bijv. de 16472 zijn nummer bepaald (nog?) wordt? Lijkt wel random gezien ik geen overeenkomsten zie met de nummers van de rijtuigen. Laatst bewerkt door aarclay op 15-12-2014 14:23 Choo choo..... |
15-12-2014 14:47:25 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Is afgeleid van het inmiddels al 'oude' nieuwe rijtuignummer van de BDs. |
15-12-2014 15:42:03 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Juist. De nummers die op die lijst staan, zijn de nummers die ze voor de verbouwing hadden. Tijdens de verbouwing zijn ze naar andere nummers gegaan en twee weken terug zijn ze weer naar de originele nummers gegaan. Net zoals ze nu met de Amro flikken, want de 16118 staat nu binnen en het BDs nummer is 82071. Ik snap ook niet waarom dat zo moet ![]() |
15-12-2014 15:49:16 | ||
---|---|---|
rob46
![]() |
Het is wel apart dat de opgeknapte ex.terzijdegestelde BDs'n 021/032, op de 024 na, nog niet in de BNL-stammen zijn geplaatst. Het merendeel staat op de ACT Hrp, de 031/032 nog voor ombouw in het Rb Hlm. Een van deze twee heeft inmiddels een Traxx- stuurtafel. 57 jaar OV-fotografie. |
15-12-2014 16:00:20 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Hartelijk dank, zeer fraai overzicht, mijn complimenten! 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
15-12-2014 17:48:32 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Mooi overzicht. Wat opvalt is dat bij de nieuwe Benelux stammen in 2 van de 6 bakken de toiletten afgesloten zijn. Wat is hier de achtergrond van? |
15-12-2014 17:53:45 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Opslagplek voor de evacuatieladders? |
15-12-2014 18:09:08 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik denk dat er "Gesloten toiletsysteem" bedoeld wordt, dat is wat anders dan een afgesloten toilet ![]() |
15-12-2014 18:16:51 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik zie er wel een slotje bij, dus ik denk eerder aan een gesloten toilet(ruimte). Maar twee gesloten toiletten per stam is wel erg opvallend! Choo choo..... |
15-12-2014 18:20:36 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dan zou de term 'Afgesloten' wat beter op zijn plaats zijn en ik zag het aan voor een gele opvang tank... Laatst bewerkt door thom op 15-12-2014 18:27 |
15-12-2014 18:48:23 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
De AmRo stammen zijn nu getekend met BDs, maar volgens mij gaan de AmRo treinen in "sandwich" bedrijf rijden. |
15-12-2014 18:51:36 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Zolang de TRAXX-BDs'en nog niet beschikbaar zijn lijkt me dat logisch. Is dat ook nog het geval als dit wel het geval is? |
15-12-2014 18:54:29 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Ja, want er zijn in de eindsituatie niet genoeg BDs'en Is in één van de HSL-gelinkte topics uitvoerig besproken (deze, of ontwikkelingen HSL, of ontwikkelingen Traxx) |
15-12-2014 19:28:24 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Quote In de Beind (de laatste van elke stam) staat een ladder. Wat de reden is van het afsluiten van de Bfiets is weet ik niet, ga ik navragen. En 'gesloten' toilet betekent inderdaad afgesloten. Een min of meer gesloten toiletsysteem is met zo'n bruine veeg eronder, een bioreactor. Amro gaat hoogstwaarschijnlijk sandwich rijden, maar er wordt nog gekeken of het "voorkomen" kan worden. Eén TRAXX is al peperduur, laat staan twee. Daarbij is een Traxx nog behoorlijk belastend voor het spoor... |
15-12-2014 20:00:50 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Een TRAXX is iets minder dan 20 meter lang, met drie goedgemikte seintjes erbij te Rtd kun je omlopen door vanaf spoor 11 (waar de 1000 serie keert) keren achter wisseltje 325 (op wissel 327), via spoor 10b naar 10a en terug naar 11, zonder een andere treinserie te doorkruisen (er rijdt maximaal 1x per uur een goederentrein via spoor 10, voor de rest is het ongebruikt). Op spoor 10a staat al een dwergseintje halverwege de wisselstraat, als men dat aan de andere kant van spoor 10a ook doet en een spoor 10c in het leven roept met dezelfde constructie kun je in 3 minuten de loc omlopen, heb je dus nog tijd over voor loskoppelen en vastkoppelen. Laatst bewerkt door michaben op 15-12-2014 20:02 |
15-12-2014 21:18:43 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Vergis je niet in wat dat kost, die infra wijziging kost een kapitaaal, en he stellen van rangeerpersoneel ook. En in 3 minuten red je dat niet, want je mag daarna ook nog een remproef nemen en een stukje buffertijd lijkt me ook niet onverstandig. |
15-12-2014 22:22:26 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Maar bij Bombardier hebben ze ook geen twee halen een betalen korting, dus die extra locomotieven die nodig zijn om in sandwichbedrijf te gaan rijden is ook een stevige investering. Een TRAXX zit al snel door de 3 miljoen euro per stuk, en het is maar afwachten wat de restwaarde is nadat de NS ze niet meer nodig heeft. |
15-12-2014 22:25:34 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Het lijkt mij veel praktischer om dan juist de Beneluxtrein zonder BDs (of wat de afkorting heden ten dage ook mag zijn) te laten rijden, en in plaats daarvan een locwissel te doen in Breda. Kopmaken moet die trein daar toch, met een paar geoefende rangeerders en een beetje een strakke planning hoeft dat misschien niet eens heel veel langer te duren dan een gewone frontwissel. Dan kun je die BDs'en gebruiken voor de AmRo-shuttle. Goed, de infrastructuur in Breda is er wellicht niet helemaal op ingericht (er is geen opstelspoor aan de westkant van het station), maar dat is al een bekende tekortkoming en staat bij ProRail op een lijstje. Laatst bewerkt door AlexNL op 15-12-2014 22:26 |
16-12-2014 00:01:11 | ||
---|---|---|
279
![]() |
vanavond is weer een stam rijtuigen van Wgm naar RB Hlm overgebracht door Strukton. nummers onbekend... |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICR(m) |
![]() |