24-05-2022 15:41:20 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
GreenCityTrip rijdt weliswaar met oude rijtuigen, maar zij rijden wel. In de nieuwsbrief die ik vandaag van European Sleeper ontving werd er volop gemijmerd over het aandoen van nieuwe bestemmigen in het zuiden en in Scandinavië, en werd er ook alvast voorgesorteerd op een volgende financieringsronde voor de aanschaf van nieuwe rijtuigen. Dat, in combinatie met het nog altijd niet kunnen noemen van een concrete startdatum, geeft mij niet echt veel vertrouwen. |
31-05-2022 17:50:57 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Steeds meer reisorganisaties bieden reizen per trein aan.
Een hele goeie ontwikkeling. Hopelijk betekent meer vraag in de toekomst meer aanbod.
|
01-06-2022 08:29:40 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Zeker een goeie ontwikkeling. Off-topic, maar passend bij dat nieuwsbericht: rond Hemelvaart zaten de ICB's echt bomvol. Voller dan ik ze vóór corona heb gezien. |
01-06-2022 08:51:57 | ||
---|---|---|
verst107
![]() |
Op deondernemer.nl las ik gisteren dat de eigenaren van GCT begin 2023 starten met de introductie van een eigen trein met protoype rijtuigen. Weet iemand wat ze daarmee bedoelen?
"Eigen trein Het wordt nog beter: GreenCityTrip gaat vanaf april meer treindiensten uitvoeren. Naar nieuwe bestemmingen zoals Bologna en Florence in Italië. Ook Kopenhagen in Denemarken en Malmö en Göteborg in Zweden staan op het programma. Daarnaast werken de jonge ondernemers aan een eigen trein, met meer tweepersoonscabines voor meer privacy en alle benodigde faciliteiten zoals wifi en usb-poorten. Winkelman: ,,Hiermee willen we nog meer mensen over de streep trekken. We willen alle redenen wegnemen om niet met de trein te reizen.” Twee prototype-rijtuigen rijden vanaf begin 2023 al mee in de trein. En vanaf eind 2023 is de volledig nieuwe GreenCityTrip-trein in bedrijf. ,,Het is natuurlijk vreemd dat we een gloednieuw reisconcept beginnen met een oudere trein. Daar willen we zo snel mogelijk verandering in brengen.” |
![]() |
advertentie |
01-06-2022 14:23:46 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Razend benieuwd met welk materieel ze zullen komen. Interessante ontwikkeling wanneer het daadwerkelijk om (bijna) nieuw spul zou gaan. Bcmvh's hadden overigens wel een (scheerapparaat) stopcontact in de coupé's .. Laatst bewerkt door bacr op 01-06-2022 14:24 |
01-06-2022 16:26:34 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Mijn vermoeden: ze passen twee rijtuigen aan en laten die meerijden in één van hun treinen, kijken naar de reacties van klanten, en op basis daarvan wordt besloten wat er verder gebeurt. Qua materieel verwacht ik dat het gewoon om de huidige vloot gaat, die gehuurd wordt van de MSM Gruppe. Nachttreinmaterieel is niet echt in overvloed in Europa. MSM heeft nu een langdurige huurder en zo te horen zal dat nog wel een tijd zo blijven, dan wordt het voor hun ook interessanter om te investeren in de vloot. |
01-06-2022 16:46:38 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
De rijtuigen zijn gehuurd van EuroExpress, niet van MSM, da's de concurent ;) |
01-06-2022 17:24:17 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
MSM heeft die Bcvmh's ;-) (als ze nog rijden; iemand die dat weet?) |
01-06-2022 23:13:01 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Laatste keer zaten er twee AB30´s, een ex CNL (de Bcvmh dan neem ik aan?) en rest het standaard EE spul. Maar andere rijtuigen kunnen natuurlijk ook gehuurd worden door EE van MSM. 😜 Laatst bewerkt door wouterder op 01-06-2022 23:15 |
02-06-2022 14:18:24 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Die bak die niet in de EE kleuren is, is gewoon van hetzelfde type als de andere rijtuigen in de stam alleen niet overgespoten. |
02-06-2022 14:45:04 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ik vind dat een heel goede, verfrissende aanpak (als ze die inderdaad kiezen). Ze zeggen zelf al: meer tweepersoonscabines, WiFi, stopcontacten. Precies de dingen die ik altijd al miste in nachttreinen. Op dat punt is zelfs de ÖBB nog ouderwets, gaat er nog altijd van uit dat de meeste passagiers een hele nacht met wildvreemde mensen in een cel met vier of zelfs zes bedden willen 'reizen'. Terwijl de markt toch echt wel is veranderd. Mensen hebben meer te besteden dan 30 jaar geleden en willen meer luxe. Met lig- en zitwagens red je het echt niet meer, als aanbieder. De scheerstopcontacten van de Bcmvh's zijn trouwens niet echt goed voor laptops. :-) Sommige telefoons gaan ook heel raar doen als je ze daarmee oplaadt (blokgolf-wisselspanning ipv sinus).
Laatst bewerkt door brun op 02-06-2022 14:45 |
02-06-2022 15:50:26 | ||
---|---|---|
TimH8
![]() |
Quote In de nieuwe generatie ÖBB Nightjets komen wel zgn. "Mini Cabins", waarbij je alleen in een kleine cabine kunt reizen, zie deze site. Volgens Railcolornews.com worden deze in de toekomst (2025) ingezet op o.a. de verbindingen Amsterdam-Innsbruck/Wenen en Amsterdam-Zürich. |
03-06-2022 08:24:19 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote De ÖBB is zich daar ook wel van bewust hoor. Er kunnen nu al maximaal 4 mensen per compartiment worden geboekt. Daarnaast worden er niet voor niets op het moment nieuwe rijtuigen gebouwd, onder andere met 1-persoonscabines. |
16-06-2022 15:55:42 | ||
---|---|---|
Kosk96
![]() |
Nee hoor, op de meeste nightjet verbindingen zijn de 6 persoons couchettes nog steeds beschikbaar. Afgelopen week nog weer ervaren tussen Milaan en Wenen. |
16-06-2022 16:11:00 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Maar zitten / liggen daar dan ook daadwerkelijk zes personen in? De stelling is niet dat die rijtuigen niet meer rijden, maar dat er slechts max vier plekken in zo'n compartiment geboekt kunnen worden |
16-06-2022 23:43:09 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
aanvulling: slechts in 4 verschillende boekingen kan worden geboekt: als gezelschap kun je nog wel 5 of 6 bedden in één keer boeken, maar je kunt er niet meer in een compartiment met 5 vreemden terecht komen. |
05-07-2022 12:39:25 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
European Sleeper heeft een kennisgeving gedaan aan de Belgische autoriteiten voor een nachttrein Amsterdam - Barcelona, beginnend met 3x per week en uit te breiden naar dagelijks. |
05-07-2022 12:53:35 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Hoe zit het dan met de spoorbreedte in Spanje? |
05-07-2022 13:10:52 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
De dienstregeling gaat via Figueres Vilafant, wat betekent dat de hogesnelheidslijn met normaalspoor gevolgd wordt naar Barcelona. Het probleem daarbij is dat er nu weinig materieel beschikbaar is dat op die lijn is toegelaten. |
05-07-2022 16:00:07 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Wel interessant dat ES al bezig is met het opzetten van een nieuwe verbinding, terwijl hun eerste verbinding (Brussel - Amsterdam - Praag) nog steeds niet rijdt door aanhoudende problemen zoals materieeltekort (wat natuurlijk bij deze nieuwe verbinding ook een probleem zal zijn). |
05-07-2022 16:07:45 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Het is een kip-eiprobleem. Materieel is lastiger te financieren als er geen zicht is op een treinpad waarin dat kan rijden. |
05-07-2022 22:51:22 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Misschien heeft Talgo nog RIC hoteltreinen staan? Ik las ergens dat ze twee terzijde gestelde hoteltreinen hadden verkocht/verhuurd naar een ander (normaalsporig, dacht ik) buitenland, dus wie weet? Wonderen zijn de wereld nog niet uit.... :-) |
06-07-2022 01:04:56 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik geloof niet meer zo in de luchtkastelen van European Sleeper. Vorig jaar hebben ze na een investeringsronde een half miljoen euro opgehaald voor hun nachtrein naar Praag. Er werden tijden aangekondigd, en er was een partnership met RegioJet. De trein zou in April 2022 gaan rijden. We zijn nu op een punt dat ze het niet eens aandurven om een datum te noemen.Ondertussen is er onlangs een samenwerking met Sunweb aangekondigd voor nachttreinen naar zuid-Frankrijk, en nu fantaseert men openlijk over een nachttrein naar Barcelona? Qua rollend materieel wordt Barcelona helemaal een lachertje: er is geen nachttreinmaterieel voorhanden (de Talgo-bakken van Renfe worden omgebouwd tot dagtrein of verhuurd aan Turkije) en met RIC-bakken kom je ook niet ver. Er zijn momenteeel iets van 11 locomotieven (niet types, maar locomotieven!) waarmee je tussen Frankrijk en Spanje kunt rijden via de tunnel. Dat zijn de Series 252 van Renfe Mercancias (6 stuks) en de Euro6000 van Captrain España (5 stuks). Geen van beide dus erg ruim beschikbaar en naar mijn weten is er ook helemaal niks besteld om dat te veranderen. Het alternatief met overstap in Cerbère is misschien nog wel treuriger: het pad lijkt te zijn gebaseerd op dat van een R11-stoptrein met de tussenstops weggelaten (ofwel, iemand heeft bahn.de bekeken) maar ook daarvoor: met welk materieel? Voor treinen op Iberisch breedspoor zul je wel moeten samenwerken met Renfe... en ik durf te betwijfelen of zij daar zin in hebben. En er is intussen een nieuwe investeringsronde gestart om € 2 miljoen op te halen. Ik hoop van harte dat European Sleeper gaat rijden en ik gun het ze ook echt, maar ik heb m'n twijfels bij hun vermogen om te leveren. Het heeft allemaal een heel erg hoog fantasiegehalte. |
06-07-2022 07:44:11 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Treinen naar Spanje zijn op dit moment sowieso uitermate treurig, nu SNCF met de TER niet meer doorrijdt naar Port Bou. SNCF rijdt ook een nachttrein naar Cerbère met aansluiting op niets. Aankomst 9:17, er was dus ooit de TER naar Port Bou om 9:41 waarna je met 2 overstappen om 12:34 in Barcelona was. Dat rijdt dus niet meer, nu moet je of de taxi naar Port Bou pakken of in Perpignan uitstappen en de AVE pakken, 3 uur wachttijd en op dezelfde tijd in Barcelona. Een aansluitende AVE vanuit Perpignan zou wel leuk zijn. Maar dat soort dingen lijkt daar te stranden voordat het voorgesteld wordt. Dus als ES dit voor elkaar krijgt hebben ze in ieder geval een vroegere verbinding naar Barcelona die ook voor reizigers uit het zuiden van Frankrijk interessant kan zijn. Laatst bewerkt door mdeen op 06-07-2022 07:46 |
06-07-2022 07:54:14 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Dat is inmiddels hersteld gelukkig, de TER treinen rijden weer door naar Port-Bou. De dienstverlening is daar zeker niet beter geworden de afgelopen jaren, maar dat geldt in Frankrijk voor alles wat geen TGV is. Vandaag rijdt er niets overigens tussen Perpignan en Port Bou ivm een staking Laatst bewerkt door geert op 06-07-2022 22:28 |
06-07-2022 11:21:56 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
Weet iemand of de ATB installatie van een Vectron ook enorm gevoelig is of dat sommige machinisten wat moeite hebben met de remcurve? Ik zie minstens eenmaal per week een Nightjet (vanochtend de 420) een snelremming inzetten tussen Va en (net voor) Ahp. |
06-07-2022 15:14:42 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
ATB-EG kent geen remcurve, alleen een remkriterium (minimaal vereiste remstand voor de ATB).
Binnen ATB-EG kent alleen de AT-Vv een remcurve, maar dat lijkt mij hier niet van toepassing te zijn. Laatst bewerkt door thom op 06-07-2022 15:15 |
13-07-2022 17:42:55 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Bij de Vectron moet je al aan remkriterium voldoen voordat je een ATB codewissel (omlaag) krijgt. De software heeft al 2 sec nodig om te detecteren dat de remkraan is bediend. |
13-07-2022 21:06:10 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Heeft eigenlijk niks met de software en vectron zelf te maken, bij nieuw materieel is niet meer een microswitch in de remkraan het remcriterium maar een bepaalde verlaagde treinleidingdruk. Dat duurt even om te bereiken. Soms zit beide erop, zoals bij een 186 zodat je wel de tijd hebt om te reageren na codewissel. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
13-07-2022 22:41:44 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Dat laatste klinkt zeer onlogisch, want er zijn situaties waar een ED-remming prima zou voldoen. |
13-07-2022 22:50:05 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Juist niet, want remkriterium is er op geënt de de gehele trein voldoende remt en niet alleen de lok. Als het maar een klein af te remmen snelheids verschil is kun je dat doen door ED te remmen voor de codewisseling.
Sowieso remmen lokken standaard wel ED als je een remming inzet met de indirecte remkraan. |
14-07-2022 11:32:37 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Quote Ik weet niet wat je verstaat onder 'nieuw materieel', maar bij een SNG wordt dat ook nog gewoon bepaald door de fysieke positie van de remkraan. Wellicht is het meten bij de treinleiding iets specifieks van internationaal materieel dat niet specifiek voor Nederland (ATB) is ontwikkeld? |
14-07-2022 11:45:34 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Dat zou kunnen, ik ken zelf SNG niet. Logischerwijs is het op locomotieven verplicht ivm de wisselende lading erachter, maar bv. een Arriva Flirt en G1206 heeft het ook. Daar is simpelweg de remkraan in een bepaalde stand niet voldoende. |
14-07-2022 16:17:19 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Het zal bij reizigersmaterieel sowieso niet aan de TL-druk afhangen, want die komt als het goed is niet onder de 5 bar. Kan natuurlijk wel zijn dat het afhangt van het EP-remcommando. Bij ICNG weet ik zeker dat een ED-remming ook voldoet: onder de 75% remming gebruikt die alleen maar zn ED-rem. Ik weet niet of er dan bij 50% een EP-remcommando gegeven wordt die dan lokaal onderdrukt wordt, of dat er nooit een EP-remcommando ontstaat. |
15-07-2022 09:10:18 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Het vermogen van de ED-rem is afhankelijk van meerdere factoren, waaronder de snelheid van de trein. |
23-08-2022 11:54:00 | ||
---|---|---|
Kopspoor
![]() |
Interessant artikel. Betekend dit dat we komende winter meerdere partijen hebben die ritten naar de wintersport organiseren? Of komt de Alpen Express van treinreiswinkel en Railexperts te vervallen met deze nieuwe aanbieder? Wel weer een mooi initiatief van Green City Trip en TUI. |
23-08-2022 12:15:08 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Hmmm, de geschiedenis herhaalt zich.... Als GCT nou even bij de MSM Gruppe gaat shoppen en het materieel een nieuwe look geeft:
Laatst bewerkt door bacr op 23-08-2022 12:15 |
23-08-2022 13:12:39 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
t blijft ouwe zooi ..... Ik ga wel vliegen als ik een paar dagen wil skieën. |
23-08-2022 13:14:36 1 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
En dan is er over 40 jaar geen sneeuw meer om überhaupt te kunnen skiën. |
23-08-2022 13:37:35 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Gezien de geplande "winterstop" van GCT tussen december 2022 en april 2023 is extra materieel natuurlijk niet nodig. Eigenlijk wordt die winterstop dus gewoon opgeheven 😉 |
23-08-2022 14:18:52 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Overigens zie ik op de site van Sunweb nog geen aanbod staan met een nachttrein (naar Oostenrijk of Frankrijk) van European Sleeper. Laatst bewerkt door bacr op 23-08-2022 14:19 |
23-08-2022 14:38:13 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Alle informatie over de nieuwe Ski Express is verder op de website van TUI te vinden. |
23-08-2022 14:43:06 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote En afgaande op de cijfers, 1972, dan zal hij niet meer te skiën gaan, dan is Henri 90 jaar. 😃(En uiteraard hoop ik in goede gezondheid)😉 |
23-08-2022 15:37:31 1 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Quote Dan zal ik sws niet meer skiën gok ik, ben ik 90 :) (als ik dat mag meemaken uiteraard) Bericht van Oldskool even gemist. :( Laatst bewerkt door henri1972 op 23-08-2022 15:38 |
31-08-2022 07:25:19 | ||
---|---|---|
verst107
![]() |
Volgens deze website https://www.interlodge.nl/trein-alpen-express rijdt de Alpen Express slechts één retourrit komend wintersportseizoen: in het kokusweekend. Van de aangekondigde Sunweb/European Sleepersamenwerking om wintersportttreinen te rijden, is het na de aankondiging vooralsnog gebleven.
|
23-09-2022 12:50:27 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
De kwaliteit van de GCT is blijkbaar opgekrikt tot het niveau dat het voor Volkskrantlezers acceptabel is, want hun webwinkel heeft een aanbieiding: Aanbieiding VK-webwinkel GCT |
17-10-2022 14:55:48 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Rail magazine Inside meldt in hun laatste video op Youtube (vanaf 00:22) dat NS eind november een vijfde Vectron in dienst neemt om de treinen naar Wenen zonder locomotiefwissel uit te kunnen voeren. Medio 2023 komen er 10 locomotieven bij voor de Intercity Berlijn. Laatst bewerkt door RX7567 op 17-10-2022 14:58 |
17-10-2022 15:13:20 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Ik neem aan dat het dan gaat om de dagen dat er geen treindeel uit Brussel is, want anders zijn er 2 extra locs nodig i.p.v. 1 omdat ze elkaar 's nachts tegenkomen. In de nacht za/zo rijdt de trein in beide richtingen zonder deel uit Brussel. Als er dus op zaterdag én op zondag een Vectron naar Wenen gaat, blijft een van beide daar een week staan. (Andersom zou de ÖBB een week lang een loc in Keulen hebben staan, als zij die treinen rijden.) |
17-10-2022 16:05:54 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Subjectief commentaar, off-topic ook, maar van alle Vectrons die je in Europa ziet, hebben de NS-versies naar mijn smaak toch echt de mooiste vormgeving. Strak, simpel, geelblauw, met één logo erop. Maar goed, ik vind het sowieso erg mooi dat NS al dik een halve eeuw dezelfde designtaal heeft. Volgens mij heeft geen enkel ander Europees land al zó lang zó consequent dezelfde en unieke kleurcombinatie. Laatst bewerkt door brun op 17-10-2022 16:06 |
17-10-2022 16:06:26 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ik volg je even niet ( reactie op AlbertP) Als NS door gaat rijden naar Wien dan heb je 2 locs nodig ( één voor heen en één voor terug) ongeacht of er een deel voor Brussel is. Voor het deel naar Brussel is altijd 1 loc nodigvan Köln naar Brussel en 's avonds terug. Is er geen deel naar Brussel dan heb je ook geen loc nodig ;) Laatst bewerkt door henri1972 op 17-10-2022 16:06 |
17-10-2022 16:28:06 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Het deel naar Brussel rijdt met een ÖBB-Taurus van Wenen tot Aken en zit vooraan de trein. Deze loc hoeft niet te wisselen in Keulen, de trein moet alleen de rijtuigen van/naar Nederland aan/afhaken. Edit: je hebt gelijk, er is sowieso al 1 loc nodig voor Amsterdam-Keulen. Dan is 1 loc erbij 2 locs voor beide treinen. Alleen moet de NMBS dan een oplossing vinden voor Aken-Keulen als er geen ÖBB Taurus meer in de buurt is. Laatst bewerkt door AlbertP op 17-10-2022 17:29 |
17-11-2022 07:35:31 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Na een lange tijd van media stilte is er weer nieuws van European Sleeper.
Mogelijk voorjaar nachttrein naar Praag Ik hoop dat het gaat lukken, want er zijn wat problemen.
|
17-11-2022 10:01:26 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dat kan je wel zeggen. |
17-11-2022 10:07:00 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Dat zijn zitrijtuigen In de tijd van de coupérijtuigen kon je daar ook nog wel in slapen maar met de 2 + 2 opstellingen lukt dat niet meer Ik herinner me nog goed de nachttrein Berlijn - Amsterdam die in NL ook opengesteld was als binnenlandse IC (aankomst Asd rond 7:00) en die grotendeels uit coupézitrijtuigen bestond waarin reizigers overdwars over 3 stoelen in de coupés lagen.... |
![]() |
advertentie |
17-11-2022 10:55:17 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Toch ook bijzonder dat er in het bericht gesproken wordt over rijtuigen uit Rusland die misschien in aanmerking zouden hebben kunnen komen. Ben benieuwd hoe ze allerlei zaken zouden gedacht hebben op te lossen. |
17-11-2022 12:18:42 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Waren dat niet Duitse rijtuigen die tijdens/na revisie Rusland niet meer uitmogen? |
17-11-2022 12:30:20 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Denk dan ook aan de afwijkende spoorbreedtte van Laatst bewerkt door aarclay op 18-11-2022 01:04 |
17-11-2022 12:32:21 1 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Dat is Spaans breedspoor. Russisch breedspoor is 1520 mm. Er zijn ook 'Russische' rijtuigen die voldoen aan Europees profiel en op normaalspoordraaistellen gezet kunnen worden. De koppelingen daarvan zijn ook verwisselbaar. Laatst bewerkt door BVisser op 17-11-2022 12:34 |
17-11-2022 12:39:58 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote European Sleeper presenteert de meest wilde plannen maar een treindienst op Indisch breedspoor had ik nog niet voorbij zien komen. Heb je een bron die je met ons kunt delen? |
17-11-2022 12:42:57 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
In de tijd van de CNL zaten er ook Russische koersrijtuigen in, dus zo vreemd is het allemaal niet, die dingen hebben al in NL gereden. Laatst bewerkt door Muizeneus op 17-11-2022 12:43 |
17-11-2022 12:58:31 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote In Spanje liggen de spoorstaven 1668 mm uit elkaar. |
17-11-2022 12:59:39 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
RZD heeft een hele vloot aan jonge slaaprijtuigen gebouwd door Siemens, die werden o.a. gebruikt voor de nachttrein Nice-Moskou en Parijs-Berlijn-Moskou. Die zijn in 2020 gesneuveld (corona, grenssluitingen) en sindsdien niet meer teruggekeerd. Wellicht hoopte European Sleeper dat ze die bakken konden huren. Neemt niet weg dat alles een hoog luchtfietserijgehalte heeft. Brussel-Amsterdam-Praag krijgen ze maar niet van de grond, maar ze hoopten in een paar maanden tijd wel een nachttrein NL - Zuid-Frankrijk op poten te zetten i.s.m. SNCF? Laat me niet lachen. |
17-11-2022 13:01:50 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Quote Spanje en Portugal zijn inderdaad geharmoniseerd. |
17-11-2022 13:33:58 2 | ||
---|---|---|
Roland55
![]() |
De zelfverklaarde nachttrein experts van ES zullen binnenkort wel met meer luchtfietserij komen verwacht ik. Want een kat in het nauw....... Ik gok op de UK via de kanaaltunnel, want die is nog niet genoemd in dit kader (....). Paar slaapwagentjes uit Canada terughalen, that's all |
17-11-2022 22:12:04 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
Ze kunnen ook nog wat bakken ICR aanschaffen en verbouwen. |
17-11-2022 23:22:39 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Quote Waar zijn de WLABmee62 gebleven die vroeger in 446/447 naar Nederland reden en voorheen ook diverse andere verbindingen naar West-Europa verzorgden? Zou het logisch vinden dat men niet zozeer de Siemens-bakken, maar juist deze rijtuigen in gedachten had om te gebruiken voor deze verbindingen. Nog niet zo oud, maar kennelijk van de hoogwaardigste verbindingen verdreven en vanuit de historie toegelaten in diverse landen (NL/D/B). De gewijzigde politieke verhoudingen zullen dan allicht de situatie weer drastisch hebben veranderd. |
18-11-2022 00:24:36 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Quote Ik heb ooit eens begrepen dat daar Oostenrijkse slaaprijtuigen zouden staan, de exemplaren die ze gebruikten op bijvoorbeeld Wenen - Düsseldorf voordat ze de nieuwere slaapwagens van de DB opkochten. Zeker de Deluxe afdelingen daarvan reden er toen nog netjes opgeknapt bij, dus of het om een revisie ging weet ik niet. Ze leken in ieder geval overtollig, tot het concept 'Nightjet' zo onverwacht goed aansloeg. Waarom men voor de 'extra' Nightjet die bakken niet heeft aangesproken heb ik nooit helemaal begrepen, het zijn min of meer dezelfde rijtuigen, maar dan dus met een aantal Deluxe coupés. |
18-11-2022 18:45:14 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
De rijtuigen die jij bedoelt zijn de AB32s, ex-T2s uit de jaren '70 net als de nu naar Zürich rijdende AB33s alleen met een ander ombouwprogramma. De AB32 hebben in de 2e klasse heel krappe coupés, maar de bedden zijn goed en de Deluxe is erg mooi. Ze zijn deels aan Ralpin verkocht, de rest is voorzien om in de nieuwe EN 496/497 tussen Stockholm en Hamburg-Altona te gaan rijden. Een verband tussen AB32 en Rusland is mij niet bekend. Het zijn ook gewoon klassieke RIC-rijtuigen zonder breedspoorinrichting, dus wat een AB32 in Rusland te zoeken zou hebben, geen idee.
Laatst bewerkt door 5431 op 18-11-2022 18:46 |
24-11-2022 01:16:24 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Ah, dat is interessante info, dankjewel! Ik had begrepen dat ze daar voor revisie of opslag of beiden zouden staan, maar dat zal dan wel een broodje-aap-verhaal geweest zijn. |
18-12-2022 06:15:04 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Europa sleeper rijdt tijdelijk tot Berlijn.
Door werkzaamheden is er beperkt capaciteit tussen Berlijn en Praag. Deze startende ondernemer heeft geen pad gekregen tussen Berlijn en Praag. |
18-12-2022 10:32:25 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Enige nuance is van toepassing. |
18-12-2022 15:38:03 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
In hun laatste update meldde European Sleeper dat het rollend materieel 'bijna rond is'. Er stond een fotootje bij van het materieel waarmee ze zouden gaan rijden. Bijna genoeg rijtuigen om te starten ???? (mailchi.mp) Dat materieel is van de Optima Express, een merk van het Duitse Optima Tours die tijdens de zomermaanden (April-November) een nachttrein rijdt tussen Oostenrijk en Turkije. |
27-12-2022 19:56:50 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
www.treinreiziger.nlQuote Inmiddels is de dienstregeling bekend en is alles compeet. Ze starten op 25 mei 2023. 'De eerste rit zal zijn vanaf Berlijn naar Brussel, op 26 mei zal de trein voor het eerst vanuit België en Nederland vertrekken. Dat heeft de start-up vandaag bekend gemaakt. Tickets zijn te koop vanaf 20 februari. Een plekje in het ligrijtuig is beschikbaar vanaf 79 euro' 2023">Link <- Werkt niet, artikel van treinreiziger. Kan een moderator het oplossen? Heb meerdere malen link erin gezet Laatst bewerkt door GerritJan op 27-12-2022 20:00 |
27-12-2022 20:47:11 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Somda kan niet goed met links omgaan als ze eindigen in een geldig treinnummer. Bijvoorbeeld hier, de link eindigt in 2023, dus probeert somda de extra info highlight toe te voegen, en dat gaat niet samen met de link. |
28-12-2022 00:27:23 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Op zich zou het gewoon moeten werken => Treinreiziger.nl Laatst bewerkt door wouterder op 28-12-2022 00:28 |
28-12-2022 12:53:31 | ||
---|---|---|
icetha
![]() |
Nu de inzet van de rijtuigen rond is, komt de vraag: welke vervoerder levert de traktie ? |
28-12-2022 13:18:32 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Volgensmij heeft European Sleeper een deal met RegioJet voor de tractie. |
28-12-2022 13:28:26 | ||
---|---|---|
mattie2
![]() |
In het artikel van treinreiziger.nl staat dat er op dit moment nog niet samengewerkt wordt met Regiojet, omdat de trein nog niet naar Tsjechië rijdt. |
28-12-2022 13:36:11 | ||
---|---|---|
Roland55
![]() |
In Nederland met TCS |
28-12-2022 15:12:57 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Raar dat er vanuit Berlin naar Amsterdam niet in Amersfoort gestopt wordt. Er rijdt op dat tijdstip nog geen IC 1500 van Amersfoort naar Amsterdam terwijl er tussen Deventer, Amersfoort en Amsterdam precies in het pad van de 1500 wordt gereden. |
28-12-2022 15:24:43 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ik vind de vertrek- en aankomsttijden in Amsterdam en Berlijn best prettig. Die zijn perfect als je de dag wilt vrijhouden voor werk of zakelijke afspraken. Denk dat ik 'm zeker eens ga proberen, als ik voor een redelijke prijs een slaapcoupé kan krijgen. Laatst bewerkt door brun op 28-12-2022 15:25 |
29-12-2022 00:03:03 | ||
---|---|---|
icetha
![]() |
Quote Dus de trein krijgt dan tweemaal lokwissel |
29-12-2022 00:13:03 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Heb je dan geen Traxx of Vectron op de markt die het pakket B-NL-D heeft? |
29-12-2022 01:28:32 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Volgens mij rijdt TCS nu ook al grensoverschrijdende treinen met doorgaande tractie, dus ik snap niet helemaal hoe je die conclusie daarbij nu trekt. Laatst bewerkt door thom op 29-12-2022 01:29 |
29-12-2022 07:27:24 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Met als voorbeeld de treinen van TUI / Green City Trip. |
29-12-2022 09:04:24 | ||
---|---|---|
sander14
![]() |
Quote Zal Lineas wel worden die een Traxx gaat leveren en personeel voor België, want die zijn in België de enige vervoerder naast de NMBS die reizigerstreinen mogen rijden. |
29-12-2022 11:03:32 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Mag aan nemen dat er toch wel buitenlandse vervoerders toegestaan zijn met reizigers vervoer in Belgie,of mag dat ook al niet ? |
29-12-2022 11:17:05 | ||
---|---|---|
sander14
![]() |
Zo'n probleem is dat toch niet? Lineas heeft materieel wat in BE/NL/DE kan rijden, dus een lokwissel is dan niet nodig. En TCS werkt volgens mij wel vaker samen met Lineas. Je hebt een vergunning nodig om met reizigerstreinen te rijden op het Belgische net, dat is niet anders als hier in Nederland. En aangezien de NMBS, Lineas, Eurostar en de SNCF de enige zijn met zo'n vergunning in België, is er heel weinig keuze als je iemand zoekt met een loc die jouw nachttrein kan rijden. Laatst bewerkt door sander14 op 29-12-2022 11:20 |
29-12-2022 17:23:20 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Independent Rail Partner is overgenomen door Lineas. Daarvoor was IRP een van de spoorbedrijven van Luc Peulen, net als TCS nog steeds is. Dus daar zijn wel contacten inderdaad :) |
29-12-2022 21:11:33 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Quote Uitermate bijzondere garnituur met slechts 1 slaaprijtuig, ook 1 zitrijtuig en dan maar liefst 8 ligwagens. |
29-12-2022 22:13:41 | ||
---|---|---|
sm@rkie
![]() |
Quote Jahoor die zijn er gewoon, neem alleen al maar de traxxen van NS, allemaal DABNL configuratie's |
29-12-2022 22:19:03 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Natuurlijk kan en mag dat, alleen is Lineas op dit moment de enige die dat interesant vond en dus ook geregeld heeft. |
30-12-2022 00:24:36 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
Quote Maar de software versie van NS is niet in Duitsland toegelaten. |
30-12-2022 01:56:24 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Quote Ook andere bedrijven kunnen zo'n vergunning gewoon aanvragen uiteraard. |
30-12-2022 02:12:51 | ||
---|---|---|
JHS2013
![]() |
Hoe kom je er bij dat LINEAS een vergunning voor reizigersvervoer heeft? LINEAS heeft voor een aantal buitengewone internationale treinen de tractie geleverd, maar reed de trein onder licentie van de NMBS. De NMBS en NS hebben geen traxxen die in Duitsland mogen rijden, dat is waarschijnlijk de reden dat ze bij LINEAS zijn gehuurd. |
30-12-2022 08:48:04 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote Wat is daar bijzonder aan? |
30-12-2022 13:36:10 | ||
---|---|---|
Fairrail
![]() |
Quote Ook de feesttreintjes die Lineas rijdt in België gebeurt gewoon onder de vlag van de NMBS, inclusief NMBS-personeel, net zoals alle andere grensoverschrijdende treinen. Lineas levert alleen de loc. De NMBS is in België de enige vervoerder waarmee dit soort treinen mee gereden kan worden. Privaten zijn er niet. |
30-12-2022 18:12:56 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote Alleen de software voor de HSL is niet toegelaten in Duitsland. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
30-12-2022 18:33:40 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Klopt, maar als je ermee naar Duitsland wilt, heb je de wèl op de HSL gelaten software ook niet meer nodig ;) |
30-12-2022 22:55:02 | ||
---|---|---|
sm@rkie
![]() |
Quote maar dat was de vraag niet, toch |