Ontwikkelingen Internationale nachttrein
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
13-06-2024 18:00:13
MennoSBB
MennoSBB

De eerste helft van 2026 zijn er ook grote werkzaamheden tussen Nürnberg en Regensburg waardoor de NJ naar Wenen waarschijnlijk via München omgeleid zal moeten worden. Dit zal een grote impact hebben op de dienstregeling waardoor de huidige opzet misschien tijdelijk niet werkt. Maar dat het wel lang genoeg is om het daardoor het hele jaar aan te passen.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat de ÖBB alles wil omgooien, met bijvoorbeeld nieuwe verbindingen vanuit Amsterdam die dan gecombineerd worden met de 2 losse treinen. Het maakt voor de ACM uiteindelijk niet uit of er nog treindelen meegaan die niet Innsbruck of Wenen als eindpunt hebben.

 

13-06-2024 18:24:57
AlbertP
AlbertP

Het maakt voor de ACM evenmin uit of de trein daadwerkelijk het hele jaar rijdt, het kan ook goed zijn dat de NS een half jaar lang het Weense deel als losse trein rijdt met de 7 ÖBB-rijtuigen en in Duitsland alsnog aan de trein uit Hamburg aankoppelt (maar met het wegvallen van het splitsen van de trein en/of een eerder vertrek tijd wint voor de omleiding).

 

18-06-2024 16:58:19
bacr
bacr

Ik las een verontrustend bericht op www.railjournal.com (slimme internetters weten hoe die pagina via een omweg te raadplegen) waarover ik hier nog niets voorbij heb zien komen; en dat mogelijk toch van invloed is op het Europese nachtvervoer.

In het bericht wordt gewag gemaakt van 16 couchetterijtuigen die Regiojet tijdje terug heeft overgenomen van de ÖBB. Eén van de rijtuigen was betrokken bij de crash eerder deze maand bij Pardubice (4 doden en gewonden) en het (b)lijkt dat het chassis (?) van het rijtuig ('underframe') een structurele zwakte vertoonde. Het chassis was tussen de eerste en de tweede coupé geheel gebroken. Bovendien heeft nader onderzoek uitgewezen dat een rijtuig uit dezelfde productiebatch bij Salzburg bij een aanrijding betrokken was en daarbij eenzelfde schade heeft opgelopen. Alleen was daar de kracht van de aanrijding vanwege de geringe snelheid en het veel lagere treingewicht dat bij de aanrijding betrokken was, veel beperkter. Ondanks dat ook in Salzburg 54 gewonden.

Reden voor Regiojet om alle betrokken couchetterijtuigen tot nader order aan de kant te zetten.

Zou een deel van dit rijtuigpark misschien ook in Nederland worden ingezet in de toekomst bij de een of andere vervoerder, of is dat alleen bij geruchten gebleven?



Laatst bewerkt door bacr op 19-06-2024 10:25
 

18-06-2024 17:44:36
Marco
Marco

Voor de duidelijkheid: Bacr bedoelt Regiojet i.p.v. Railjet. Voordat hier verwarring over ontstaat ;)

Wel bijzonder dat ze zo catastrofaal falen. Hopelijk gaat het niet om types die nog steeds grootschalig ingezet wordt, we hebben al zo weinig nachttreinmaterieel.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-06-2024 18:49:54
Rolffiej19
Rolffiej19

Volgens mij doet een gemiddeld rijtuig dat evengoed wel (kan me nog een ICR rijtuig herinneren dat achter lok 1838 hing bij het treinongeval in Amsterdam) die vouwde zich net zo om.

 

18-06-2024 19:17:45
RX7567
RX7567

Zeker niet ieder rijtuig hoor @Rolffej19, maar wel oude rijtuigen waarvan er helaas nog steeds zoveel rondrijden. Soortgelijke schades zie je niet alleen met ICR maar bijvoorbeeld ook bij de Britse MK3 rijtuigen van het ongeluk in Stonehaven in 2020. Vergelijk dat met moderne 'rijtuigen' in ongelukken zoals de TGV Duplex in Eckwersheim of de Class 390 in Grayrigg. Die blijven veel intacter bij zware ongelukken. Zelfs bij het extreem dodelijke ongeval in Spanje in 2013 bleven de meeste rijtuigen intact, zelfs het rijtuig dat toen omhoog is gelanceerd de weg op.

 

18-06-2024 19:53:25
jor[D]1
jor[D]1

Dit zijn toch rijtuigen welke doorontwikkeld zijn uit de eurofima rijtuigen? Daarvan rijden grote series in half europa. Bijv belgische i6 & i10. Over 't algemeen allemaal zelfde soort bak, maar bijvoorbeeld andere draaitstellen en uitrusing.

 

18-06-2024 21:42:25 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
MennoSBB (13-06-2024 18:00:13):


De eerste helft van 2026 zijn er ook grote werkzaamheden tussen Nürnberg en Regensburg waardoor de NJ naar Wenen waarschijnlijk via München omgeleid zal moeten worden. Dit zal een grote impact hebben op de dienstregeling waardoor de huidige opzet misschien tijdelijk niet werkt. Maar dat het wel lang genoeg is om het daardoor het hele jaar aan te passen.


In de nu gepubliceerde melding bij de ACM is te lezen dat de nieuwe aanvraag via Amf, Dv, Bh, Rheine, Münster, Hamm, Kassel en Würzburg zou rijden. Vanaf daar de huidige route naar Wenen.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 18-06-2024 21:43
 

18-06-2024 21:44:58
MennoSBB
MennoSBB

Nee, dit zijn nog rijtuigen van een generatie voor de Eurofima rijtuigen, herkenbaar aan de klapdeuren.

Dit zijn de oude UIC-Z2 rijtuigen die voor ÖBB gebouwd waren op basis van ontwerp van de SBB UIC-X/Z2 rijtuigen. En dus niet het type UIC-Z die met de Eurofima rijtuigen zijn geïntroduceerd op het Europese spoor. De ÖBB gebruikt de UIC-Z2 ook nog in de Nightjet en de ČD heeft ook nog 9 rijtuigen die bij de ÖBB vandaan komen. De SBB heeft juist dit dienstregeling jaar al hun rijtuigen met een bijna hetzelfde ontwerp helemaal uit dienst genomen.

De overgebleven rijtuigen van Regiojet zouden natuurlijk verkocht kunnen worden, de vraag is alleen in hoeverre andere spoorwegmaatschappijen het risico willen nemen met dit type rijtuigen. Mogelijk zijn ze na dit ongeluk moeilijker extern te financieren. Aan de andere kant rijden er inderdaad nog genoeg rijtuigen rond, bijvoorbeeld de ex DB UIC-X rijtuigen die ook vaak genoeg geknikt of ingevouwen zijn bij vergelijkbare ongelukken.

 

18-06-2024 21:56:26
michaben
michaben

Quote
Dionysusnu (18-06-2024 21:42:25):


In de nu gepubliceerde melding bij de ACM is te lezen dat de nieuwe aanvraag via Amf, Dv, Bh, Rheine, Münster, Hamm, Kassel en Würzburg zou rijden. Vanaf daar de huidige route naar Wenen.


De route via Amf was geloof ik ook voor 2025 al voorzien vanwege de werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen. Overigens ook interessant in die aanvraag, als verwachte materieelinzet heeft men het over een nieuw NJ treinstel met daar nog 4 oude rijtuigen aan vast.

 

18-06-2024 22:01:23
Dionysusnu
Dionysusnu

En nog steeds een lange stop in Nürnberg. Met wel bij beide items de voetnoet dat de ACM-melding alleen indicatief is, en NS nog bezig is met onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.

 

18-06-2024 22:08:46 1
MennoSBB
MennoSBB

Naast de complete stremming tussen die ik eerder al had gemeld tussen Nürnberg en Regensburg zal de 2e helft van 2026 Regensburg - Passau er een half jaar helemaal uit liggen. In 2026 kunnen ze deze route dus niet rijden. De ACM melding is voor minimaal 3 jaar en de werkzaamheden beginnen pas in februari 2026. De eerste 2 maanden kunnen ze nog wel zo rijden en dan weer in 2027. Deze route maakt het wel makkelijker om de trein, mogelijk samen met de NJ Hamburg - Wenen tijdens de werkzaamheden bijvoorbeeld een omleidingsroute via Tsjechië te laten rijden.

Het materieel dat naar verwachting zal worden ingezet is Europees toegelaten. Het betreft een Vectron locomotief, treinstel en 4 rijtuigen, zoals hieronder nader omschreven:

• 1 DANI* treinstel bestaande uit een slaapwagen (40 bedden), mini cabins met in totaal 78
bedden, ligcoupés met in totaal 36 bedden, 96 zitplaatsen, en 4 bedden voor minder validen;
• 1 klassiek slaaprijtuig (36 bedden);
• 2 ligrijtuigen. Elk ligrijtuig heeft 28 gewone ligplaatsen plus 2 voor minder validen;
• 1 zitrijtuig met 11 coupés met elk 6 stoelen (totaal 66)

Dus een combinatie van een nieuwe Nightjet DANI set en traditionele rijtuigen. Dat zou echt een grote capaciteitsuitbreiding zijn ten opzichte van de huidige trein betekenen. De 2 ligrijtuigen met plek voor mindervaliden zullen ook wel de vernieuwde comfort couchette rijtuigen zijn die nu nog niet naar Nederland worden ingezet.



Laatst bewerkt door MennoSBB op 18-06-2024 22:14
 

19-06-2024 14:27:16
AlbertP
AlbertP

Quote
MennoSBB (18-06-2024 21:44:58):


Nee, dit zijn nog rijtuigen van een generatie voor de Eurofima rijtuigen, herkenbaar aan de klapdeuren.

Dit zijn de oude UIC-Z2 rijtuigen die voor ÖBB gebouwd waren op basis van ontwerp van de SBB UIC-X/Z2 rijtuigen. En dus niet het type UIC-Z die met de Eurofima rijtuigen zijn geïntroduceerd op het Europese spoor. De ÖBB gebruikt de UIC-Z2 ook nog in de Nightjet en de ČD heeft ook nog 9 rijtuigen die bij de ÖBB vandaan komen. De SBB heeft juist dit dienstregeling jaar al hun rijtuigen met een bijna hetzelfde ontwerp helemaal uit dienst genomen.


In de Nightjet 420/421 worden beide generaties rijtuigen ingezet. De ligrijtuigen in de spots van dit jaar zijn afwisselend Bcmz 59-90 (met draaivouwdeuren) en Bcmz 59-91 (met zwenkzwaaideuren).

Voor Nightjet zal het dus ook zeker consequenties hebben als ÖBB deze uit dienst neemt, voordat de Bbcmvz of de nieuwe Nightjets in NL toegelaten worden.

 

19-06-2024 18:03:26
phantom
phantom

Quote
michaben (18-06-2024 21:56:26):


De route via Amf was geloof ik ook voor 2025 al voorzien vanwege de werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen. Overigens ook interessant in die aanvraag, als verwachte materieelinzet heeft men het over een nieuw NJ treinstel met daar nog 4 oude rijtuigen aan vast.


Hoe moet je dit dan zien ?
Een nieuw NJ compleet treinstel ofwel een vaste combinatie,met echt erachter nog wat gekoppelde losse rijtuigen ??
Dat zal een fantastisch gezicht opleveren,een gestreamlined stel met losse extra rijtuigen eraan geplakt.
Zou zoiets kunnen en mogen ?
En wat doet dat voor de dienstregelings snelheid als men dat gaat uitvoeren in die combinatie ??

 

19-06-2024 18:10:07
henri1972
henri1972

Hoe je dit moet zien?

Hetzelfde wat nu dagelijks tussen Nürnberg en Wien/Innsbruck gebeurd.

Dus een nieuwe NJ-stam met daaraan nog losse (bestaande) rijtuigen.

 

19-06-2024 18:13:12
michaben
michaben

Zo dus (alleen die loc in het midden was geloof ik eenmalig): www.youtube.com

 

19-06-2024 18:28:31
Marco
Marco

Quote
phantom (19-06-2024 18:03:26):


Hoe moet je dit dan zien ?
Een nieuw NJ compleet treinstel ofwel een vaste combinatie,met echt erachter nog wat gekoppelde losse rijtuigen ??
Dat zal een fantastisch gezicht opleveren,een gestreamlined stel met losse extra rijtuigen eraan geplakt.
Zou zoiets kunnen en mogen ?
En wat doet dat voor de dienstregelings snelheid als men dat gaat uitvoeren in die combinatie ??


Zo staat het er wel inderdaad. En het "treinstel" is eigenlijk ook slechts een trek/duwstam, dus eigenlijk is het al een loc + rijtuigen. Je kan nu mogelijk wel de ietwat merkwaardige combinatie krijgen waarbij de loc in het midden van de trein zit.

In Zwitserland zijn er trouwens vervoerders die standaard goederenwagens achter passagierstreinstellen hangen.

Qua dienstregeling is er niets aan de hand, een Vectron (of Taurus) is meer dan krachtig genoeg om bijvoorbeeld 12 rijtuigen te trekken.

Qua toelating: tsja, "ouderwetse" RIC rijtuigen mag je rijden in elke combinatie die je leuk vind. De nieuwe rijtuigen kunnen volgens mij niet meer als RIC rijtuigen toegelaten worden. Dat betekent dat de trein als geheel toegelaten moet worden. Als je er dan losse RIC rijtuigen bij wil hangen, verander je die vaste toegelaten stam. Dus daar zal wel iets van een toelating voor nodig zijn verwacht ik. Maar goed, zulk soort dingen zijn geen onoverkombare problemen als je ruim van tevoren voorbereid 😀

 

19-06-2024 19:21:38
stefanvw14
stefanvw14

De SBB rijdt dagelijks wel combinaties waarbij de Re 460 omsloten is door rijtuigen. Combinatie van 4 rijtuigen EW-IV(met oa Bt), daarna de Re 460 en dan de 9 delige IC 2000/2020 stam. De loc is dan wel dus omsloten door 2x een stuurstand(Bt EW IV en Bt IC 2000/2020).
Is bijna dagelijkse kost in de IC 8(Brig-Zürich-St.Gallen-Romanshorn).
Dus geheel nieuw is het niet, maar of het met de NightJet zo handig is weet ik niet aangezien er geen Stuurrijtuigen zijn van de oude generatie.
Is het niet handiger om Vectron+4 Oude Rijtuigen+Dani Stam en dan met stuurstroomkabels alles doorkoppelen dan het stuurrijtuig van de Dani Stam met de Vectron kan lullen met de oude rijtuigen er tussen in. Daarbij even er van uitgaande dat er niet meer gerangeerd hoeft te worden in Nürnberg.

 

20-06-2024 07:55:13
MennoSBB
MennoSBB

Was het niet zo dat het niet mogelijk is om voor losse rijtuigen toelating te krijgen voor een maximumnsnelheid hoger dan 200 km/u. Omdat de DaNi sets een max van 230 km/u hebben zijn ze als vaste stammen uitgevoerd. Maar wel altijd al als vaste rijtuigstammen die met losse rijtuigen gecombineerd kunnen worden.

De grootste uitdaging zal zijn om de stuurstand goedgekeurd te krijgen, dat is nu ook nog niet het geval in AT/DE.

 

20-06-2024 07:59:37
BVisser
BVisser

DaNi?

 

20-06-2024 08:21:56
stefanvw14
stefanvw14

DaNi stammen zijn de nieuwe NightJet stammen.

 

20-06-2024 08:34:18
Ysbergsla
Ysbergsla

Meer exact de Railjet tweede generatie in vaste stammen. Deze bestaan in dag- en nacht-uitvoering. Aannemelijk heeft u daar de betekenis voor DaNi.

 

20-06-2024 08:37:15
cuneo56
cuneo56

Niet alleen de nieuwe Night jet stammen, maar ook de nieuwe Railjet stammen vallen onder dit Day en Night type.



Laatst bewerkt door cuneo56 op 20-06-2024 14:47
 

20-06-2024 12:06:10
thom
thom

Quote
Marco (19-06-2024 18:28:31):


Quote
phantom (19-06-2024 18:03:26):


Hoe moet je dit dan zien ?
Een nieuw NJ compleet treinstel ofwel een vaste combinatie,met echt erachter nog wat gekoppelde losse rijtuigen ??
Dat zal een fantastisch gezicht opleveren,een gestreamlined stel met losse extra rijtuigen eraan geplakt.
Zou zoiets kunnen en mogen ?
En wat doet dat voor de dienstregelings snelheid als men dat gaat uitvoeren in die combinatie ??


Zo staat het er wel inderdaad. En het 'treinstel' is eigenlijk ook slechts een trek/duwstam, dus eigenlijk is het al een loc + rijtuigen. Je kan nu mogelijk wel de ietwat merkwaardige combinatie krijgen waarbij de loc in het midden van de trein zit.

In Zwitserland zijn er trouwens vervoerders die standaard goederenwagens achter passagierstreinstellen hangen.

Qua dienstregeling is er niets aan de hand, een Vectron (of Taurus) is meer dan krachtig genoeg om bijvoorbeeld 12 rijtuigen te trekken.

Qua toelating: tsja, 'ouderwetse' RIC rijtuigen mag je rijden in elke combinatie die je leuk vind. De nieuwe rijtuigen kunnen volgens mij niet meer als RIC rijtuigen toegelaten worden. Dat betekent dat de trein als geheel toegelaten moet worden. Als je er dan losse RIC rijtuigen bij wil hangen, verander je die vaste toegelaten stam. Dus daar zal wel iets van een toelating voor nodig zijn verwacht ik. Maar goed, zulk soort dingen zijn geen onoverkombare problemen als je ruim van tevoren voorbereid 😀



Het niet meer toegepast kunnen worden van RIC toelating op nieuwe rijtuigen, maar dat het nu per land afzonderlijk bekeken zal moeten worden maakt nog niet dat je treinen gewoon kunt samenstellen en formeren natuurlijk.

 

20-06-2024 14:26:52
bacr
bacr

Quote
Marco (19-06-2024 18:28:31):


[...] De nieuwe rijtuigen kunnen volgens mij niet meer als RIC rijtuigen toegelaten worden. Dat betekent dat de trein als geheel toegelaten moet worden. Als je er dan losse RIC rijtuigen bij wil hangen, verander je die vaste toegelaten stam. Dus daar zal wel iets van een toelating voor nodig zijn verwacht ik. Maar goed, zulk soort dingen zijn geen onoverkombare problemen als je ruim van tevoren voorbereid 😀


Ik ben niet goed thuis in de materie over toelating van materieel, dus ook niet bekend met dat er iets is gewijzigd aan RIC en toelating. Naar mijn idee was (is...) RIC (en RIV voor goederen) nou juist een mooi voorbeeld van interoperabiliteit en (nationale spoorweg-)vervoerder-onafhankelijkheid, zodat rijtuigen en wagons van de Noordkaap tot Palermo en van Calais tot Istanbul ingezet kunnen worden. Wat is er de reden van dat nieuwe rijtuigen niet meer een RIC-toelating kunnen krijgen en/of waarom is het RIC niet zodanig meeveranderd?

 

21-06-2024 17:20:28
phantom
phantom

Quote
thom (20-06-2024 12:06:10):


Quote
Marco (19-06-2024 18:28:31):


Quote
phantom (19-06-2024 18:03:26):


Hoe moet je dit dan zien ?
Een nieuw NJ compleet treinstel ofwel een vaste combinatie,met echt erachter nog wat gekoppelde losse rijtuigen ??
Dat zal een fantastisch gezicht opleveren,een gestreamlined stel met losse extra rijtuigen eraan geplakt.
Zou zoiets kunnen en mogen ?
En wat doet dat voor de dienstregelings snelheid als men dat gaat uitvoeren in die combinatie ??


Zo staat het er wel inderdaad. En het 'treinstel' is eigenlijk ook slechts een trek/duwstam, dus eigenlijk is het al een loc + rijtuigen. Je kan nu mogelijk wel de ietwat merkwaardige combinatie krijgen waarbij de loc in het midden van de trein zit.

In Zwitserland zijn er trouwens vervoerders die standaard goederenwagens achter passagierstreinstellen hangen.

Qua dienstregeling is er niets aan de hand, een Vectron (of Taurus) is meer dan krachtig genoeg om bijvoorbeeld 12 rijtuigen te trekken.

Qua toelating: tsja, 'ouderwetse' RIC rijtuigen mag je rijden in elke combinatie die je leuk vind. De nieuwe rijtuigen kunnen volgens mij niet meer als RIC rijtuigen toegelaten worden. Dat betekent dat de trein als geheel toegelaten moet worden. Als je er dan losse RIC rijtuigen bij wil hangen, verander je die vaste toegelaten stam. Dus daar zal wel iets van een toelating voor nodig zijn verwacht ik. Maar goed, zulk soort dingen zijn geen onoverkombare problemen als je ruim van tevoren voorbereid 😀



Het niet meer toegepast kunnen worden van RIC toelating op nieuwe rijtuigen, maar dat het nu per land afzonderlijk bekeken zal moeten worden maakt nog niet dat je treinen gewoon kunt samenstellen en formeren natuurlijk.



En dus juist mede door bovenstaande over o.a RIC en 'oude versus nieuwste' rijtuigen,wat recentelijk ergens online las.
En dienstregeling snelheid van de nightjet stellen,deed me de vraag stellen.
Dat een vectron waarschijnlijk niets geeft om een paar extra rijtuigen,dat geloof(de) ik al gelijk,maar daar gaat het me dus ook niet om.
Dat men in Zwitserland met enige regelmaat een Gmp (gemischte personen zug/ofwel reizigers trein met goederen wagons) samenstelt,heeft met dit voorbeeld geloof ik vrij weinig te maken.

Ik kan me zomaar voorstellen dat een nightjet toegelaten met +200 ? km/h,iets anders behandeld zal worden als je er ineens extra losse rijtuigen aan hangt.
Zeker als deze meerdere landsgrenzen wil oversteken.
Nog los staand van hoe je die aangesloten wil krijgen op een 'treinstel'



Laatst bewerkt door phantom op 21-06-2024 17:21
 

21-06-2024 17:52:53
cuneo56
cuneo56

De nieuwe OBB Nightjet stammen hebben in tegenstelling tot de (oude) Railjet stammen aan het einde een normale rijtuigovergang.

Het is dus denkbaar dat je tussen Nightjet stam en lok een aantal "normale"rijtuigen tussen plaatst en niet perse achterop een lok+stam combinatie.

De besturing van de lok kan dan ( als de stuurstand rijtuigen ook toegelaten worden om de stuurstand te gebruiken) gewoon over de 18 polige UIC leiding gebeuren .

De rijtuigen moeten natuurlijk wel geschikt zijn om in trekduw stammen te gebruiken, wat ook niet vanzelfsprekend is.

 

21-06-2024 21:06:34 1
MennoSBB
MennoSBB

Het is allemaal niet zo heel spannend. Het zijn wel vaste stammen, maar alle verschillende type rijtuigen binnen de vaste stam zijn individueel Europees toegelaten (wat dus niet betekend dat ze overal in Europa ingezet mogen worden). Je moet het dus zien als een stam rijtuigen en niet als een treinstel. Binnen de stam zijn ze vast gekoppeld maar aan beide uiteinden hebben ze een standaard schroefkoppeling en alle standaard leidingen en kabels. Ze werden direct bij de start van de reguliere inzet gecombineerd met oudere rijtuigen op een internationale route. Ze zijn dus gewoon ontworpen om flexibel ingezet te worden.

 

21-06-2024 22:42:36
JHS2013
JHS2013

Quote
bacr (20-06-2024 14:26:52):


Quote
Marco (19-06-2024 18:28:31):


[...] De nieuwe rijtuigen kunnen volgens mij niet meer als RIC rijtuigen toegelaten worden. Dat betekent dat de trein als geheel toegelaten moet worden. Als je er dan losse RIC rijtuigen bij wil hangen, verander je die vaste toegelaten stam. Dus daar zal wel iets van een toelating voor nodig zijn verwacht ik. Maar goed, zulk soort dingen zijn geen onoverkombare problemen als je ruim van tevoren voorbereid 😀


Ik ben niet goed thuis in de materie over toelating van materieel, dus ook niet bekend met dat er iets is gewijzigd aan RIC en toelating. Naar mijn idee was (is...) RIC (en RIV voor goederen) nou juist een mooi voorbeeld van interoperabiliteit en (nationale spoorweg-)vervoerder-onafhankelijkheid, zodat rijtuigen en wagons van de Noordkaap tot Palermo en van Calais tot Istanbul ingezet kunnen worden. Wat is er de reden van dat nieuwe rijtuigen niet meer een RIC-toelating kunnen krijgen en/of waarom is het RIC niet zodanig meeveranderd?


het RIC voorziet helemaal geen gestandaardiseerde ontwerpen meer. Nieuw toegelaten voertuigen kunnen vziw ook geen RIC-haakje meer krijgen in het register. Het veoertuig moet voor elke land waar het moet rijden worden toegelaten en worden opgenomen in de rubriek Area of Use van de registratie. Dat is ook de basisregel in het RIC: voertuigen moeten toegelaten zijn voor het internationaal verkeer waarvoor ze voorzien zijn. De RIC regelt nog de uitwisseling tussen SO’s en bepaalde kwaliteits- en comfortzaken.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-06-2024 23:08:46
thom
thom

Quote
phantom (21-06-2024 17:20:28):


Quote
thom (20-06-2024 12:06:10):


Quote
Marco (19-06-2024 18:28:31):


Quote
phantom (19-06-2024 18:03:26):


Hoe moet je dit dan zien ?
Een nieuw NJ compleet treinstel ofwel een vaste combinatie,met echt erachter nog wat gekoppelde losse rijtuigen ??
Dat zal een fantastisch gezicht opleveren,een gestreamlined stel met losse extra rijtuigen eraan geplakt.
Zou zoiets kunnen en mogen ?
En wat doet dat voor de dienstregelings snelheid als men dat gaat uitvoeren in die combinatie ??


Zo staat het er wel inderdaad. En het 'treinstel' is eigenlijk ook slechts een trek/duwstam, dus eigenlijk is het al een loc + rijtuigen. Je kan nu mogelijk wel de ietwat merkwaardige combinatie krijgen waarbij de loc in het midden van de trein zit.

In Zwitserland zijn er trouwens vervoerders die standaard goederenwagens achter passagierstreinstellen hangen.

Qua dienstregeling is er niets aan de hand, een Vectron (of Taurus) is meer dan krachtig genoeg om bijvoorbeeld 12 rijtuigen te trekken.

Qua toelating: tsja, 'ouderwetse' RIC rijtuigen mag je rijden in elke combinatie die je leuk vind. De nieuwe rijtuigen kunnen volgens mij niet meer als RIC rijtuigen toegelaten worden. Dat betekent dat de trein als geheel toegelaten moet worden. Als je er dan losse RIC rijtuigen bij wil hangen, verander je die vaste toegelaten stam. Dus daar zal wel iets van een toelating voor nodig zijn verwacht ik. Maar goed, zulk soort dingen zijn geen onoverkombare problemen als je ruim van tevoren voorbereid 😀



Het niet meer toegepast kunnen worden van RIC toelating op nieuwe rijtuigen, maar dat het nu per land afzonderlijk bekeken zal moeten worden maakt nog niet dat je treinen gewoon kunt samenstellen en formeren natuurlijk.



En dus juist mede door bovenstaande over o.a RIC en 'oude versus nieuwste' rijtuigen,wat recentelijk ergens online las.
En dienstregeling snelheid van de nightjet stellen,deed me de vraag stellen.
Dat een vectron waarschijnlijk niets geeft om een paar extra rijtuigen,dat geloof(de) ik al gelijk,maar daar gaat het me dus ook niet om.
Dat men in Zwitserland met enige regelmaat een Gmp (gemischte personen zug/ofwel reizigers trein met goederen wagons) samenstelt,heeft met dit voorbeeld geloof ik vrij weinig te maken.

Ik kan me zomaar voorstellen dat een nightjet toegelaten met +200 ? km/h,iets anders behandeld zal worden als je er ineens extra losse rijtuigen aan hangt.
Zeker als deze meerdere landsgrenzen wil oversteken.
Nog los staand van hoe je die aangesloten wil krijgen op een 'treinstel'



Dat laatste is reeds al jaren met alle getrokken treinen het geval, een samengestelde trein heeft als hoogste snelheid altijd de snelheid van het rijtuig met de laagst toegelaten snelheid.

Daarnaast is het rempercentage ook nogeens van invloed, dat word bij elke afzonderlijke trein berekend en is ook van invloed op de maximum snelheid van de trein.

 

23-06-2024 20:16:35
Marco
Marco

Quote
MennoSBB (21-06-2024 21:06:34):


Het is allemaal niet zo heel spannend. Het zijn wel vaste stammen, maar alle verschillende type rijtuigen binnen de vaste stam zijn individueel Europees toegelaten (wat dus niet betekend dat ze overal in Europa ingezet mogen worden). Je moet het dus zien als een stam rijtuigen en niet als een treinstel. Binnen de stam zijn ze vast gekoppeld maar aan beide uiteinden hebben ze een standaard schroefkoppeling en alle standaard leidingen en kabels. Ze werden direct bij de start van de reguliere inzet gecombineerd met oudere rijtuigen op een internationale route. Ze zijn dus gewoon ontworpen om flexibel ingezet te worden.


Ik heb het nog eens na geprobeerd te zoeken in ERA TV, het Europese voertuigregister. Daarin staat over de Bpmz het volgende:


[1] The 10 types of passenger coaches can be flexibly combined to different train formations. The following boundary conditions must be observed: A pre-defined formation consists exclusively of intermediate and end vehicles of the passenger coaches family Viaggio N (ERATV ID starting with 31-117). [2] The number (n) of vehicles in a pre-defined formation is 4 ≤ n ≤ 14. The pre-defined formation consists of two end vehicles and other intermediate vehicles. Intermediate vehicles can be coupled freely. Further information regarding operational aspects including possible compositions can be found in the operational documentation, which was made available to the operator.

Oftewel, de samenstelling zou wel vrij zijn om te bepalen, maar een stam (pre-determined formation) moet altijd beginnen en eindigen met een "eindrijtuig" en er mogen alleen nieuwe Viaggio N (nacht?) rijtuigen in zo'n stam zitten.

Het staat er niet 100% duidelijk of zo'n stam (pre-determined formation) nou de enige toegelaten mogelijkheid is, maar zo lees ik het wel. Waarom ze dan in het begin wel hebben geprobeerd om klassieke rijtuigen te koppelen weet ik ook niet.

 

24-06-2024 07:48:43
AlbertP
AlbertP

Bij de ERA heten de nieuwe Railjets ook Viaggio N. De stuurstand (Bfmpz) heeft zelfs dezelfde toelating in de Railjet- en Nightjet-versie.

De nieuwe Nightjets worden nu ook met klassieke rijtuigen gekoppeld, naar Wenen en Innsbruck rijdt 1 set nieuwe rijtuigen uit Hamburg samen met 1 set oude uit Amsterdam.

De mislukte proef was met Hongaarse en Kroatische rijtuigen, voor inzet naar Italië (de NJ Stuttgart-Venetië rijdt gekoppeld met de EN naar Boedapest en Zagreb/Rijeka).

 

24-06-2024 11:32:43
bacr
bacr

Welke mislukte proef en waarom die proef @AlbertP?

 

24-06-2024 17:58:00
MennoSBB
MennoSBB

Voor de duidelijkheid, de stammen kunnen alleen aan de uiteinden worden gecombineerd met reguliere rijtuigen, de rijtuigen binnen de stam zijn semi vast verbonden met semi automatische koppelingen.

De test met de Kroatische en Hongaarse rijtuigen was dus ook om dit te testen of er daar problemen waren met gecombineerd rijden. Die waren er, ik weet niet wat er mis ging en of dat nu is opgelost of niet. Binnenkort gaan de eerste DANI stammen naar Italië ingezet worden, mogelijk krijgen we dan een antwoord.

Het zou ook niet mogelijk zijn om de stammen in combinatie met autotransportwagens te rijden, daardoor zou dit gestopt zijn tussen Hamburg en Innsbruck. Maar inmiddels is de enige binnenlandse Oostenrijkse Nightjet ook naar DANI omgezet en daar rijden ze wel samen met deze autotransportwagen.

 

24-06-2024 18:11:46
AlbertP
AlbertP

Ik denk dat het probleem met de autotransportwagens ook niet de wagens zelf zou zijn, maar de treinlengte bij het rangeerproces in Nürnberg of op de autoterminals. 2x 7 rijtuigen past nog net langs de perrons omdat 2x ICE3 of ICE4 2x7 bakken ongeveer even lang is, maar de autorijtuigen hangen dan in de wissels op veel plekken.

 

26-06-2024 14:49:01
jossevb
jossevb

Door werkzaamheden in Duitsland en Frankrijk wordt de NightJet Berlijn-Parijs/Brussel en tussen Wenen-Parijs van 12 augustus tot 25 oktober tijdelijk opgeschort. Alleen de NightJet Wenen-Brussel blijft 3x per week rijden. Weet iemand om welke werkzaamheden dit gaat?

presse-oebb.at



Laatst bewerkt door jossevb op 26-06-2024 14:51, reden: Typefout
 

26-06-2024 16:58:31
stefanvw14
stefanvw14

Getuige dat deze treinparen normaliter in Mannheim hun rangeerproces hebben zal dat in Duitsland wel de RiedBahn werkzaamheden zijn, waardoor de overige trajecten een meer dan 100% belasting krijgen door alle omleiders. Door alleen Wenen - Brussel te blijven rijden blijf je daarbij weg, want dan kan je vanaf Frankfurt via Würzburg naar Nürnberg(en verder naar Wenen). Van het Franse spoor heb geen kennis en zou ik het niet weten.

 

27-06-2024 07:46:43
AlbertP
AlbertP

Dat kan niet het enige zijn, de Riedbahn gaat op 15 juli al dicht. We hebben het hier over een trein midden in de nacht, als er geen 100% belasting is. Het deel naar Brussel rijdt ook over een Riedbahn-omleidingsroute, via Worms.

Enige wat me invalt bij 12 augustus, is dat dat de datum is dat de werkzaamheden op de hogesnelheidslijn Keulen-Frankfurt voorbij zijn, maar omdat daar geen goederenverkeer rijdt is dat 's nachts eigenlijk irrelevant. De ICE-dienstregeling verandert daardoor wel.

 

27-06-2024 13:52:08
JHS2013
JHS2013

Er zijn werkzaamheden in Frankrijk gedurende de dag, en de NJ is te laat om er nog voor de sluiting van de lijn door te komen.

 

05-07-2024 07:46:05 2
DingeZ
DingeZ

Ik heb er nergens iets over gezien, maar in de tussentijd is de 420/421 stiekem gegroeid van 10 naar 12 rijtuigen. Zowel het deel naar Innsbruck als naar Wenen hebben een couchette erbij gekregen.

 

05-07-2024 10:15:16
phantom
phantom

Quote
jossevb (26-06-2024 14:49:01):


Door werkzaamheden in Duitsland en Frankrijk wordt de NightJet Berlijn-Parijs/Brussel en tussen Wenen-Parijs van 12 augustus tot 25 oktober tijdelijk opgeschort. Alleen de NightJet Wenen-Brussel blijft 3x per week rijden. Weet iemand om welke werkzaamheden dit gaat?

presse-oebb.at



Wellicht heb je wat aan deze link:
www.bahn.de

 

05-07-2024 11:57:56
MennoSBB
MennoSBB

Quote
DingeZ (05-07-2024 07:46:05):


Ik heb er nergens iets over gezien, maar in de tussentijd is de 420/421 stiekem gegroeid van 10 naar 12 rijtuigen. Zowel het deel naar Innsbruck als naar Wenen hebben een couchette erbij gekregen.


Dat is een welkome uitbreiding van de capaciteit in het vakantieseizoen. Ze hebben ondanks de problemen met achterstallig onderhoud waarschijnlijk mu wel rijtuigen over met de instroom van de nieuwe DANI sets. Brussel/Parijs - Wenen/Berlijn is ook nog niet dagelijks gaan rijden waardoor de extra rijtuigen daar ook nog niet nodig zijn.

Ik zag in een video op Youtube die 2 dagen geleden was upgeload wel dat er in het deel naar Innsbruck een 2e slaaprijtuig zat en in het deel naar Wenen een 3e ligrijtuig. Dat kan natuurlijk ook eenmalig zijn geweest, in het deel naar Wenen zaten de rijtuigen ook niet helemaal in de reguliere volgorde. Mogelijk waren ze op de dag van de opname (werd niet gemeld) nog bezig met het toevoegen van de rijtuigen.

 

06-07-2024 11:24:55
5431
5431

Quote
DingeZ (05-07-2024 07:46:05):


Ik heb er nergens iets over gezien, maar in de tussentijd is de 420/421 stiekem gegroeid van 10 naar 12 rijtuigen. Zowel het deel naar Innsbruck als naar Wenen hebben een couchette erbij gekregen.


Beide treindelen hebben er een slaaprijtuig bij gekregen, 256 en 286. Vorige week waren die nog aan de uiteinden toegevoegd, in de vanmorgen aangekomen set zitten de slaaprijtuigen in koppeltjes bij elkaar.

 

06-07-2024 15:38:37
bacr
bacr

Kan dat misschien ook verband houden met de straks opgeheven Nightjets naar Brussel en Parijs? Dat reizigers dan in Köln overstappen op een Eurostar?

 

13-07-2024 20:17:18
bacr
bacr

Interessante bijdrage op LinkedIn over het internationale nachtvervoer, o.a..ook Amsteram-Zürich

 

13-07-2024 21:47:55
treinhobby
treinhobby

Helaas achter een inlog scherm...

 

15-07-2024 19:23:43
AlbertP
AlbertP

Het LinkedIn-bericht linkt naar www.tagesanzeiger.ch (met betaalmuur, helaas)



Laatst bewerkt door AlbertP op 15-07-2024 19:24
 

15-07-2024 19:46:43
MennoSBB
MennoSBB

3x scheepsrecht, de Zwitserse publieke omroep heeft op hun website ook al een artikel over de problemen gepubliceerd. Deze is wel leesbaar voor iedereen, tenminste als je Duits kan lezen of Google translate kan gebruiken.

www.srf.ch

In eerste 150 dagen van het jaar waren er op 100 dagen problemen. Vooral veel problemen met uitval van rijtuigen. Het probleem is uiteraard dat de oude rijtuigen veel storingen hebben en dat er niet genoeg reserve rijtuigen zijn. Wat allemaal al lang en breed bekend is en waar nu alleen meer uitleveringen van de nieuwe Nightjet sets echt een verandering in kunnen brengen. Het zou al vooruitgang zijn als ze het ingehuurde RDC materieel kunnen inwisselen voor reguliere ÖBB Nightjet rijtuigen.

Daarnaast zal de Nightjet de komende jaren ook nog vaak genoeg last blijven houden van de vele werkzaamheden in Duitsland die ook midden in de nacht de nodige vertragingen veroorzaken.

 

15-07-2024 20:01:02
DingeZ
DingeZ

In verreweg de meeste gevallen gaat het om uitval of downgrade van een slaaprijtuig. Er is alleen iets geks aan de hand met de data, volgens de meldingen zou er 17x een slaaprijtuig in de 402 ontbreken en wel 70x in de 403! Maar, de materieelsamenstelling wordt vrijwel nooit gewijzigd in Amsterdam, de aangekomen 402 keert in dezelfde samenstelling terug als 403, dus hoe kan er dan zo'n enorm verschil in zitten?

 

15-07-2024 20:06:55
aaron2
aaron2

Quote
MennoSBB (15-07-2024 19:46:43):


3x scheepsrecht, de Zwitserse publieke omroep heeft op hun website ook al een artikel over de problemen gepubliceerd. Deze is wel leesbaar voor iedereen, tenminste als je Duits kan lezen of Google translate kan gebruiken.

www.srf.ch

In eerste 150 dagen van het jaar waren er op 100 dagen problemen. Vooral veel problemen met uitval van rijtuigen. Het probleem is uiteraard dat de oude rijtuigen veel storingen hebben en dat er niet genoeg reserve rijtuigen zijn. Wat allemaal al lang en breed bekend is en waar nu alleen meer uitleveringen van de nieuwe Nightjet sets echt een verandering in kunnen brengen. Het zou al vooruitgang zijn als ze het ingehuurde RDC materieel kunnen inwisselen voor reguliere ÖBB Nightjet rijtuigen.

Daarnaast zal de Nightjet de komende jaren ook nog vaak genoeg last blijven houden van de vele werkzaamheden in Duitsland die ook midden in de nacht de nodige vertragingen veroorzaken.


De RDC-rijtuigen zijn juist betrouwbaarder dan de reguliere rijtuigen. Lijkt me niet een verbetering om die in de ban te doen.



Laatst bewerkt door aaron2 op 15-07-2024 20:07
 

15-07-2024 20:49:13
MennoSBB
MennoSBB

Ik bedoelde inderdaad de BTEX rijtuigen, ik had ze even verwisseld in mijn geheugen. De beste oplossing blijft gewoon om altijd ÖBB rijtuigen in te gaan zetten. Het liefst zelfs nieuwe DANI sets, toen deze trein van start ging werd ook gezegd dat dit op korte termijn zou gaan gebeuren.

 

15-07-2024 20:54:00
MennoSBB
MennoSBB

Quote
DingeZ (15-07-2024 20:01:02):


In verreweg de meeste gevallen gaat het om uitval of downgrade van een slaaprijtuig. Er is alleen iets geks aan de hand met de data, volgens de meldingen zou er 17x een slaaprijtuig in de 402 ontbreken en wel 70x in de 403! Maar, de materieelsamenstelling wordt vrijwel nooit gewijzigd in Amsterdam, de aangekomen 402 keert in dezelfde samenstelling terug als 403, dus hoe kan er dan zo'n enorm verschil in zitten?


Uitval is ook dat een rijtuig dicht mee terug naar Zwitserland gaat. Juist omdat er in Amsterdam bijna nooit rijtuigen worden uitgewisseld en er minder onderhoud wordt gedaan gebeurt dat een stuk vaker in de 403 dan in de 402. De trein gaat dus wel in dezelfde samenstelling mee terug, maar wel zonder reizigers in het slaaprijtuig.

 

15-07-2024 22:08:37
treinfan
treinfan

Quote
DingeZ (15-07-2024 20:01:02):


In verreweg de meeste gevallen gaat het om uitval of downgrade van een slaaprijtuig. Er is alleen iets geks aan de hand met de data, volgens de meldingen zou er 17x een slaaprijtuig in de 402 ontbreken en wel 70x in de 403! Maar, de materieelsamenstelling wordt vrijwel nooit gewijzigd in Amsterdam, de aangekomen 402 keert in dezelfde samenstelling terug als 403, dus hoe kan er dan zo'n enorm verschil in zitten?


Wellicht dat er iets is veranderd, maar ik zie staan: 91x in de 403, 48x in de 402, 17x in de 467, 13x in de 470 en 13x in de 471. Wellicht dat het ook uitmaakt dat het gaat om SBB-meldingen: een rijtuig dat halverwege de rit stukgaat wordt dan misschien niet altijd al gemeld als het een rit is die al weg is uit Zwitserland.

 

10-08-2024 20:48:43
henri1972
henri1972

Ik lees zojuist in een artikel op treinreiziger.nl dat de Oostenrijkse NJ al per as december via Bentheim Duitsland in gaat. Men hoopt zo met minder vertraging te kunnen rijden.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-08-2024 20:59:58 2
martijn
martijn

Linkje voor de mensen die het artikel ook willen lezen.

 

10-08-2024 21:07:55
henri1972
henri1972

Sorry, mijn 2 linkerhanden en een smartphone hebben een haat-liefde verhouding 😉

 

11-08-2024 01:50:04
mat64Hidde
mat64Hidde

Het artikel gaat over treinen 420 en 421. Hoe zit het met de 402 en 403? Blijven die via Emmerich rijden of gaan die ook verhuizen naar Bad Bentheim?

 

11-08-2024 07:37:36
postjeT
postjeT

Quote
mat64Hidde (11-08-2024 01:50:04):


Het artikel gaat over treinen 420 en 421. Hoe zit het met de 402 en 403? Blijven die via Emmerich rijden of gaan die ook verhuizen naar Bad Bentheim?



De 402 en 403 zullen via Venlo gaan rijden vanaf december.

 

11-08-2024 11:09:55
henri1972
henri1972

Quote
postjeT (11-08-2024 07:37:36):


Quote
mat64Hidde (11-08-2024 01:50:04):


Het artikel gaat over treinen 420 en 421. Hoe zit het met de 402 en 403? Blijven die via Emmerich rijden of gaan die ook verhuizen naar Bad Bentheim?



De 402 en 403 zullen via Venlo gaan rijden vanaf december.


Klinkt logisch vanwege het gedeeltelijk enkelspoor tussen Arnhem en Oberhausen. Is echter niet klantvriendelijk voor reizigers uit Arnhem en het Ruhrgebiet.

 

11-08-2024 11:59:25
john2
john2

Quote
henri1972 (10-08-2024 21:07:55):


Sorry, mijn 2 linkerhanden en een smartphone hebben een haat-liefde verhouding 😉



Dit ken ik!

 

11-08-2024 12:06:03
treinhobby
treinhobby

Quote
henri1972 (11-08-2024 11:09:55):

Klinkt logisch vanwege het gedeeltelijk enkelspoor tussen Arnhem en Oberhausen. Is echter niet klantvriendelijk voor reizigers uit Arnhem en het Ruhrgebiet.


Maar als hierdoor de dienstregeling een stuk stabieler wordt, zoals het artikel stelt, is dat het omreizen met de 3600 tussen Ah en Dv het waarschijnlijk wel waard.

 

11-08-2024 13:12:32
henri1972
henri1972

Het ging bij mij over de 403/2 die via Venlo gaat.

 

11-08-2024 13:32:30
treinhobby
treinhobby

Dan nog kan je vanaf Arnhem eenvoudig in Utrecht komen om over te stappen.

 

12-08-2024 17:46:24
MennoSBB
MennoSBB

Minder klantvriendelijk voor reizigers uit het Ruhrgebiet zou dan wel weer positief voor reizigers vanuit Nederland kunnen zijn, meer bedden beschikbaar vanuit/naar ons land.

Uiteindelijk heeft elke route voor en nadelen voor verschillende delen van het land. Het is wel positief voor de reiziger als de route het grootste deel van de tijd hetzelfde is, dat is nu niet het geval op de route via Emmerich.

 

16-08-2024 16:42:58
michaben
michaben

Quote
postjeT (11-08-2024 07:37:36):


De 402 en 403 zullen via Venlo gaan rijden vanaf december.


Vanaf 1 november al om precies te zijn, de werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen starten vrijdagavond 1 november, dus 's ochtends komen de NJ's nog via Arnhem binnen maar 's avonds gaan ze er via Venlo uit en dat blijft dan als het goed is zo tot de nieuwe dienstregeling.

 

16-08-2024 17:40:59
geert
geert

Ja van 2026, want die buitendienststelling is 80 weken

 

16-08-2024 18:11:59
michaben
michaben

De eerste volledige stremming is slechts t/m 24 november, daarna is er weer één spoor open, maar de NJ blijft ook tijdens de enkelsporige stremming omgeleid, daar ging het om. In totaal zijn er 20 weken plus enkele weekenden met een volledige stremming verspreid over die 80 weken tot half mei 2026, met in de overige weken een enkelsporige stremming. ICE wordt alleen bij de volledige stremming omgeleid, NJ tijdens de hele periode.

 

20-08-2024 16:18:51
Trein_Reiz
Trein_Reiz

European Sleeper introduceert een seizoensnachttrein tussen Brussel & Venetië via Utrecht & Rotterdam. Trein zal 2x per week rijden in de maanden februari & maart.

Meer info zie persbericht: s3.eu-central-1.amazonaws.com

 

20-08-2024 17:51:42
martijn
martijn

Is het een extra trein of rijdt de trein naar Praag die twee maanden niet?

 

20-08-2024 18:08:43
MennoSBB
MennoSBB

Volgens het nieuwsbericht van de VRT over de nieuwe huren ze extra rijtuigen in voor deze nieuwe seizoensverbinding. Het gaat dus niet ten koste van de trein naar Praag.

www.vrt.be

Hoe zat het nu met de extra brandveiligheidseisen in Italië, dat was een paar jaar geleden altijd een argument dat oude rijtuigen Italië 'binnenkort' niet meer in mochten.

 

20-08-2024 22:25:21
train85
train85

Mooi dat ze het willen proberen. Maar de dienstregeling die ze willen rijden is nooit haalbaar. Ze willen op sommige plekken sneller rijden dan de huidige treinen daar. En dan nog uur keren maar in Venetië. Daar gaat nog wel wat in veranderen denk ik zo. Enja waar haal je die extra rijtuigen vandaan?

 

20-08-2024 22:32:08 1
treinfan
treinfan

Quote
train85 (20-08-2024 22:25:21):


Mooi dat ze het willen proberen. Maar de dienstregeling die ze willen rijden is nooit haalbaar. Ze willen op sommige plekken sneller rijden dan de huidige treinen daar. En dan nog uur keren maar in Venetië. Daar gaat nog wel wat in veranderen denk ik zo. Enja waar haal je die extra rijtuigen vandaan?


Wat is er niet haalbaar? Het zijn afgeronde richttijden hè, niemand zegt dat het exact op de minuut klopt. Ik vind het er realistisch uitzien. Een keertijd van 25 uur (de trein gaat tweemaal per week rijden) lijkt ook geen risicofactor. Ik snap je scepsis, maar European Sleeper bewijst zich tot nu betrouwbaar.

 

20-08-2024 22:38:05
train85
train85

Quote
treinfan (20-08-2024 22:32:08):


Quote
train85 (20-08-2024 22:25:21):


Mooi dat ze het willen proberen. Maar de dienstregeling die ze willen rijden is nooit haalbaar. Ze willen op sommige plekken sneller rijden dan de huidige treinen daar. En dan nog uur keren maar in Venetië. Daar gaat nog wel wat in veranderen denk ik zo. Enja waar haal je die extra rijtuigen vandaan?


Wat is er niet haalbaar? Het zijn afgeronde richttijden hè, niemand zegt dat het exact op de minuut klopt. Ik vind het er realistisch uitzien. Een keertijd van 25 uur (de trein gaat tweemaal per week rijden) lijkt ook geen risicofactor. Ik snap je scepsis, maar European Sleeper bewijst zich tot nu betrouwbaar.



Ik zou zeggen ga maar is goed kijken naar de tijden op de grote stations in Oostenrijk en Italie. Ik weet dat het afgeronde tijden zijn, maar als jij tot 1 a 2 uur sneller bent dan een IC of HSL trein, dat klopt niet. Ga zelf maar is ritjes plannen tussen die bestemmingen.

 

20-08-2024 22:47:50
Ysbergsla
Ysbergsla

De trein zou dan circa een uurtje sneller zijn dan een reguliere trein welke 8 maal extra stopt waaronder tweemaal een kwartier. Dat klinkt aldus best haalbaar.

 

21-08-2024 07:20:10 1
treinfan
treinfan

Achter EC 81 aan tot Verona, voor EC 311 uit na Verona en terug een stuk achter EC 82 aan. Met afgeronde tijden gaat dat prima.

 

21-08-2024 09:27:44
DingeZ
DingeZ

De tijden lijken nog erg grof geschetst, maar de algehele rijtijd is niet heel gek. 7 uur voor München - Venetië is vergelijkbaar met RJ 85 (6:51), die ook nog eens een paar lange stops heeft.

 

13-09-2024 17:02:08
phantom
phantom

Via FB een interessant bericht gevonden aangaande TRI/ES:

www.facebook.com



Laatst bewerkt door phantom op 13-09-2024 17:05
 

14-09-2024 09:45:30
Pim
Pim

TRI heeft inderdaad 2 rijtuigen van het type ARkimmbz 288.5 gekocht die ook ingezet gaan worden bij European Sleeper.

 

15-09-2024 11:29:36
phantom
phantom

In 2 en een halve week een rijtuig voorzien van een nieuws design,dat vind ik best vlot.
Vraag me af of dat dat enkel het uiterlijk is en of er intern nog wat gaat veranderen.

 

15-09-2024 21:33:33
Jasper-N
Jasper-N

En een ontzettend mooie kleurstelling ook nog, de dubbeldekkers die ze gekocht hebben ook zo'n mooie kleurstelling. Doen ze goed

 

15-09-2024 23:49:03
thom
thom

Quote
phantom (15-09-2024 11:29:36):


In 2 en een halve week een rijtuig voorzien van een nieuws design,dat vind ik best vlot.
Vraag me af of dat dat enkel het uiterlijk is en of er intern nog wat gaat veranderen.


Nou, in 2,5 week fulltime kun je prima een rijtuig schuren, en overnieuw spuiten met een paar man.

Dat is niet zo heel bijzonder, maar gewoon een kwestie van een beetje normaal doorwerken.

 

16-09-2024 19:54:43
JakeBlack
JakeBlack

Quote
phantom (13-09-2024 17:02:08):


Via FB een interessant bericht gevonden aangaande TRI/ES:



Nu wordt ik wel nieuwsgierig, maar de link lijkt niet te werken bij mij. Kan iemand laten weten waar ik de foto kan vinden?

 

16-09-2024 20:01:17
thom
thom

www.facebook.com

Die werkt vast wel :)

 

16-09-2024 20:35:19
JakeBlack
JakeBlack

Top, dank je!

Ziet er inderdaad goed uit in die kleurstelling!

 

16-09-2024 21:06:08
MennoSBB
MennoSBB

Er staan ook wat foto's op de Instagram van TRI, inclusief een interieur detail.

www.instagram.com

 

17-09-2024 10:58:52
Edb3
Edb3

Rijtuig gaat dan idd gebruikt worden vanaf 1 oktober in de ES, zie deze mededeling. Mogelijk ook in de nieuwe Ski-train naar Venetië en Innsbruck febr./maart '25.

 

25-09-2024 21:42:45
Duplex07
Duplex07

De nieuwe ÖBB DANI Nightjet stammen zijn inmiddels toegelaten voor Nederland.

eratv.era.europa.eu



Laatst bewerkt door Duplex07 op 25-09-2024 21:43
 

26-09-2024 08:13:31
MetroRET
MetroRET

Linkje lijkt het niet te doen.

 

26-09-2024 09:23:50
train85
train85

Bij mij wel gisteren, vandaag niet.



Laatst bewerkt door train85 op 26-09-2024 09:24
 

26-09-2024 10:38:19
mtlx
mtlx

De ERATV database is altijd een ramp. Of het duurt extreem lang voor de pagina geladen wordt, of je krijgt een applicatie error.

Hier werkt het momenteel wel correct, maar zoals altijd extreem traag, dus mocht het eerder niet gewerkt hebben dan kan ik aanraden om het op een later tijdstip gewoon nogmaals te proberen.

 

26-09-2024 13:23:28
brun
brun

Op Drehscheibe is de nieuwe route (vanaf december) van de NJ Amsterdam-Wenen opgedoken.

Vanaf Bad Bentheim gaat ie via Münster, Kassel-Wilhelmshöhe en Würzburg naar Nürnberg en verder.



Laatst bewerkt door brun op 26-09-2024 13:24
 

14-10-2024 17:54:37
seinhuis
seinhuis

Tickets voor ES naar Verona en Venezia zijn nu te koop bij B-rail. Prijs is vanaf €119 enkele reis. Treinreis is 19 uur.

In Nederland stopt deze trein in Breda, Eindhoven en Venlo (zie reisweg voor dienstregeling).

 

14-10-2024 20:36:14
Rsb
Rsb

Klopt de dienstregeling wel? Een uur voor Bd - Ehv en nog eens een uur voor Ehv - Vl is wel erg ruim.

 

14-10-2024 20:49:33
michaben
michaben

Met enkele lange en/of niet commerciële stops om een passend pad te krijgen zit je daar zo aan. Maar deze tijden zijn sowieso niet de exacte tijden, zou wel erg toevallig zijn dat er zoveel stops exact op hele kwartieren zijn.

 

16-10-2024 11:02:32
treinhobby
treinhobby

MuQuote
brun (26-09-2024 13:23:28):


Op Drehscheibe is de nieuwe route (vanaf december) van de NJ Amsterdam-Wenen opgedoken.

Vanaf Bad Bentheim gaat ie via Münster, Kassel-Wilhelmshöhe en Würzburg naar Nürnberg en verder.


en in de DB reisplanner vanaf vandaag ook 'officieel' te vinden.

Asd 19:00
Amf 19:33-19:36
Dv 20:09-20:12
Münster 21:50

 

16-10-2024 11:09:57
stefanvw14
stefanvw14

Volgens www.treinreiswinkel.nl worden vanaf 8 april 2025 de nieuwe DANI stammen ingezet in de 421/420.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 16-10-2024 11:18
 

16-10-2024 14:03:50
MennoSBB
MennoSBB

Zo te zien heeft de Nightjet website nog wel wat moeite met de nieuwe route. De trein is nu alleen van en naar Amsterdam te boeken. De nieuwe haltes in Nederland zijn niet te selecteren en op de oude haltes krijg je een melding dat er geen tickets beschikbaar zijn.

Ik ben benieuwd of het ze gaat lukken om vanaf 8 april de DANI stammen in te zetten. Hopelijk gaat het niet gepaard met problemen zoals bij de recente start van de inzet naar Rome.

 

16-10-2024 14:22:50
bacr
bacr

En welke problemen waren er dan bij de recente start van de inzet naar Rome? (linkje?)

 

16-10-2024 14:37:51
geert
geert

Quote
stefanvw14 (16-10-2024 11:09:57):


Volgens www.treinreiswinkel.nl worden vanaf 8 april 2025 de nieuwe DANI stammen ingezet in de 421/420.


Zou volgens Franse bronnen gaan om de inzet op Asd - Wenen, het deel naar Innsbruck zou het hele jaar nog met de huidige rijtuigen blijven rijden, net als de route naar Parijs waar in dit artikel uiteraard de nadruk op lag

 

16-10-2024 17:13:46
MennoSBB
MennoSBB

Quote
bacr (16-10-2024 14:22:50):


En welke problemen waren er dan bij de recente start van de inzet naar Rome? (linkje?)


De eerste trein naar Rome eindigde voor de reizigers in Florence omdat het personeel een storing niet kon oplossen. De trein terug reed niet vanwege vroege sneeuw in de Alpen. Een paar dagen daarna lag ongeveer het hele Nightjet verkeer plat vanwege het noodweer in Oostenrijk.

Bij elkaar opgeteld was het allemaal niet erg succesvol.

Links -> zoek doc7austin op Youtube of X.