27-02-2025 07:42:45 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Wat mogelijk ook nog mee kan spelen is dat bij de gehele eerste batch van de nieuwe stammen de hoofdstroomkabel vervangen gaat worden. Ik ken de exacte planning niet, maar het zal de komende tijd wel voor een lagere beschikbaarheid van de stammen zorgen. Ik geloof niet dat ze de gehele diensten naar Amsterdam gaan opheffen omdat de nieuwe stammen nog niet beschikbaar zijn. De tickets zullen tijdelijk uit de verkoop zijn gehaald totdat duidelijk is wat er precies gaat gebeuren. Het grootste probleem zal de slaaprijtuigen zijn. In samenhang met de inzet van de nieuwe stammen naar Amsterdam zouden de dubbeldeksslaaprijtuigen die tussen Zürich en Hamburg worden ingezet helemaal uit dienst genomen worden. Als dat wel doorgaat dan zal de beschikbaarheid van de Comfortline slaaprijtuigen te krap zijn om alle diensten op volle capaciteit uit te kunnen voeren. De ÖBB kijkt met smart uit naar het moment dat alle kinderziektes bij de nieuwe stammen verholpen zijn. |
27-02-2025 20:26:48 | ||
---|---|---|
PeterB18
![]() |
Der is nieuws.
|
03-03-2025 17:39:32 | ||
---|---|---|
Pattrein
![]() |
|
04-03-2025 21:03:33 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
De European Sleeper die deze maand wel naar Venetië gaat rijden zal daarbij in Italië door loks van Treni Turistici Italiane getrokken worden, dat is een dochter van de FS en gelieerd aan het bedrijfsonderdeel wat het historische erfgoed van de Italiaanse spoorwegn beheerd en daar ook veel me rijdt.
Arenaways is dus voor ES verleden tijd.. |
![]() |
advertentie |
15-03-2025 07:09:20 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Inmiddels is de Nightjet naar Wenen en Innsbruck weer te boeken. Vanaf 28 mei zijn de DaNi opties te boeken naar Innsbruck, een dag later ook naar Wenen. 28 mei staat voor Wenen niet open om te boeken, mogelijk is er op die dag een officiële eerste rit gepland voor genodigden.
Nightjet heeft ook bekend gemaakt dat verbinding Brussel - Berlijn voor onbepaalde tijd wordt gestaakt vanaf 26/27 maart. De reden die wordt aangegeven zijn werkzaamheden in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk, waardoor de Parijs - Berlijn en Parijs - Wenen treinen ook minder zullen rijden tussen eind maart en eind mei. De rijtuigen die hierdoor vrijkomen kunnen natuurlijk goed gebruikt worden om de vertraging van de inzet van de DaNi stammen in de treinen naar Amsterdam. bron: nightjet.com
|
15-03-2025 08:17:47 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Op dezelfde www.nightjet.com valt ook te lezen dat de NJ 403/402 niet zal rijden tussen 15.04 en 28.04 vanwege werkzaamheden in Duitsland. Vermoedelijk is de Rheintalbahn(Karlsruhe - Basel) niet beschikbaar vanwege werkzaamheden en is omleiden van de 403/402 niet mogelijk. Tevens rijdt NJ 409/408(incl IC 60409/60408) van/naar Hamburg ipv Berlijn tussen 14.04 en 28.04, Hannover-Berlijn vervalt hierdoor in zijn geheel voor deze NJ. |
25-05-2025 19:31:40 2 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Volgende week gaan de nieuwe Nightjet stammen ingezet worden, rijdt er nog iemand mee op de eerste ritten? De SBB heeft inmiddels gemeld in hun dienstregeling 2026 persbericht dat volgend jaar de NJ Zürich - Amsterdam ook overgaat op de nieuwe stammen.
https://news.sbb.ch/artikel/135998/fahrplan-2026-groesster-angebotsausbau-in-der-nordwestschweiz-seit-20-jahren
Geen idee hoe ze dat gaan doen met de nacht IC. Mogelijk wordt het een combinatie van een nieuwe stam + Zwitserse EC rijtuigen. Het zou mooi zijn als ze de deuren van de nieuwe stammen op de nachtelijke Duitse stations dicht kunnen laten. Dat is voor alle reizigers tussen NL en CH een heel stuk rustiger. Ook voor de reizigers die dan een zitplaats in de NJ stam hebben geboekt, kunnen ze dan meer voor rekenen als comfort seat of iets dergelijks.
Laatst bewerkt door MennoSBB op 25-05-2025 19:34 |
25-05-2025 19:56:39 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
26-05-2025 09:27:27 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
www.drehscheibe-online.de
Het schijnt dat de DANI-NightJet-stammen al zijn toegelaten in Zwitserland, dus als Siemens genoeg DANI-NightJet-stammen aflevert, kunnen de oude NightJet-rijtuigen op de verbindingen tussen Zürich enerzijds en Amsterdam, Hamburg en Wien anderzijds snel vervangen worden door de DANI-NightJet-stammen. |
26-05-2025 11:08:10 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Wat bedoel je met je laatste alinea?
|
26-05-2025 11:18:40 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Dat je straks voor Zürich-Amsterdam, Zürich-Hamburg en Zürich-Wien geen aparte toelatingen meer hoeft te regelen, aangezien de DANI-NightJet-stammen al zijn toegelaten in Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië. Als Siemens dan de nieuwe DANI-NightJet-stammen aflevert, dan kan de inzet van de nieuwe DANI-NightJet-stammen op Zürich-Amsterdam, Zürich-Hamburg en Zürich-Wien redelijk snel plaatsvinden. |
26-05-2025 14:03:13 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
De planning van de instroom staat in het topic op drehscheibe-online.de. Ik lees daar niets over snel instromen om de oude rijtuigen al dan niet eerder te vervangen. |
26-05-2025 15:49:51 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
De toelating in Zwitserland is dus geen beperkende factor meer, hoeveel stammen Siemens dit jaar kan leveren zal dus wel de belangrijkste factor zijn in de planning van de nieuwe inzet. Dat maakt het dat ze redelijk snel kunnen worden ingezet (en dus niet sneller dan de planning). De voorgestelde omlopen laten zien dat onze Wenen en Innsbruck omloop uit elkaar wordt getrokken. Dat zou je als bevestiging kunnen zien als de al wel aangekondigde maar nog niet definitief bevestigde splitsing van deze 2 verbindingen.
|
28-05-2025 14:12:11 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
NS deelt in hun persbericht dat 750.000 mensen tot nu toe gereisd hebben met de nachttrein vanaf Nederland. Dat zijn er ongeveer 510 per dag. Ik neem aan dat ze in dit getal de beide richtingen meetellen, dus gemiddeld ongeveer 250 mensen per trein. Dat klinkt eigenlijk best netjes, vooral omdat hier de opstartperiode in viel, die ook nog samenviel met de naweeën van corona. |
01-06-2025 21:13:31 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
Urlaubs-Express gaat in de Krokusvakantie 2026 twee keer een wintersporttrein vanuit Nederland rijden: https://urlaubs-express.de/2025-2026-krokusferien-skizug-ab-amsterdam/# Laatst bewerkt door martijnham op 01-06-2025 21:16 |
01-06-2025 21:21:48 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Van Amsterdam naar Rotterdam via Utrecht? Dan zul je tussen Amsterdam en Utrecht via Hilversum moeten rijden, anders kan het niet. |
01-06-2025 22:26:17 | ||
---|---|---|
verst107
![]() |
Ervan uitgaande dat een wintersportvakantie een week duurt, is het ook bijzonder dat de eerste retourtrein in hetzelfde weekend is als de eerste heentrein, en dat reizigers die de tweede heentrein pakken, op de terugweg om 05.00 uur in het Ruhrgebied moeten overstappen op een andere trein. Althans als ik de dienstregeling moet geloven. Kan natuurlijk ook zijn dat het op een andere manier wordt opgelost. We zullen zien. Met een beetje geluk voor de treinliefhebber komen de ex-NS ligrijtuigen type Bvcmh weer eens in Nederland. |
01-06-2025 23:47:21 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Zelfs dan is het lastig om het te doen zonder de trein richting Amsterdam nog een stuk tegen de richting in te laten rijden. Die treinen in die richting rijden dan wel op zondagochtend, maar toch is het niet heel praktisch. Willen ze ook gaan keren op Utrecht Centraal met een lokwissel? Dat is tegenwoordig ook een uitdaging.
|
02-06-2025 07:40:25 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Gelukkig staat er duidelijk bij dat getoonde dienstregeling geschatte tijden voor planningsdoeleinden bevat en niet als bindend kan worden gezien. |
02-06-2025 08:01:00 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
In de uitgebreidere dienstregeling (pdf) wordt duidelijk dat de trein gecombineerd/gesplitst wordt met een deel van/naar Hamburg.
Laatst bewerkt door treinhobby op 02-06-2025 08:04 |
02-06-2025 08:01:09 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
De dagen waarop ze rijden en de route door Nederland zullen toch niet geschat zijn. Al kan de route, al dan niet in overleg met ProRail natuurlijk altijd nog aangepast worden.
|
02-06-2025 08:16:11 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Als ik ze een gratis tip mag geven, lijkt Rtd-Asd-Ut_Ehv me handiger, en bovendien precies te passen in de voorgestelde drgl (Rtd v 18.15, Ehv 20.40) |
10-06-2025 19:08:08 1 | ||
---|---|---|
BR120Trihn
![]() |
Thibault Constant (van Simply Railway) en Janek Smalla (van Flixtrain) kondigen een nieuw nachttreinbedrijf aan genaamd NOX Mobility. De eerste trein zou in 2027 moeten rijden en in 2035 zou Nox 100 Europese steden verbinden. Volgens de website is het tegen die tijd mogelijk om vanaf Asd naar Wenen, Zürich, Berlijn, Barcelona en Kopenhagen te reizen. Klinkt allemaal heel erg ambitieus. Zeker aangezien het feit dat ze gebruik willen maken van nieuw materieel. PS. Als je een verbinding opzoekt zijn er zelfs al tijden te vinden.
https://noxmobility.com/ Laatst bewerkt door BR120Trihn op 10-06-2025 19:09 |
10-06-2025 19:12:06 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Nou ja, als ik het aankondigingsfilmpje goed gehoord heb dan is het eerst met tweedehands rijtuigen en later (als het goed loopt) pas nieuw materieel. Ik ben benieuwd waar ze de rijtuigen vandaan willen halen en hoe goed die om te bouwen zijn naar hun concept. |
10-06-2025 19:44:59 3 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Linkje naar het interview met de initiatiefnemers En aanklikbare link naar de website van Nox |
10-06-2025 19:55:25 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Ze zeggen dat ze de rijtuigen al "secured" (gereserveerd?) hebben, en gaan reviseren. Maar ja, t kan alles zijn. DB rijtuigen, of zelfs ICR, wie weet ;) |
10-06-2025 20:03:46 | ||
---|---|---|
BR120Trihn
![]() |
Wellicht Nightjet rijtuigen die vrijkomen nu de Nightjet New Gen instroomt? |
11-06-2025 10:33:24 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Verbinden zoals in langs rijden per spoor of werkelijk stoppen voor in en uit stappers ? ;-) |
11-06-2025 11:01:33 8 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Natuurlijk is het dat laatste en stoppen in die steden, anders kun je ze niet met elkaar verbinden.
Kom op, zo moeilijk is het toch niet om niet direct overal de meest simpele en argwanende vragen over te blijven stellen steeds... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
11-06-2025 16:51:27 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
Bij dit soort nieuwsberichten is een argwanende vraag stellen niet meer dan simpel boerenverstand, zeker als je weet dat die mensen straks om ons geld vragen als crowdfunding :-) Iedereen weet dat dit een ongelooflijk moeilijke sector is, en 100 steden binnen 10 jaar is gewoon onmogelijk. Zeker nadat verschillende start-ups hetzelfde al vruchteloos geprobeerd hebben, en van hen European Sleeper als zowat enige het ongelooflijke resultaat behaald heeft van uit het niets één vaste verbinding op te zetten en al een paar jaar stand te houden. Ik hoop dat hun tweede ook lukt. Ook bij de gevestigde spoorbedrijven levert ÖBB goed werk, hoop dat ze het beide volhouden, ondanks de opdoemende problemen die op hen blijven afkomen. Vanochtend in de Britse krant nog een nuchtere kijk op de nachttrein van Jon Worth die nochtans een fan is: Ik heb de afgelopen jaren al vele vlijtige huiswerkjes gezien van mensen/organisaties die hele netwerken van nachttreinen op een website publiceren. De ervaring leert dat je het zelfs al niet letterlijk moet geloven als Eurostar verklaart dat het 'tegen begin de jaren 2030' drie nieuwe directe verbindingen in dienst zal nemen. Bij nieuwkomers is het nog minder realistisch. Ik heb dit soort nieuws de afgelopen jaren al een tiental maal gezien: Midnight Trains nachttreinen overal in Europa inclusief België, Nederland, UK, Arriva in open-access in Groningen, Arriva naar Parijs, Heurotrain hst, Virgin door de Kanaaltunnel, Evolyn door de Kanaaltunnel, Gemini door de Kanaaltunnel, Leo Express naar België, Flixtrain naar Nederland en naar Frankrijk, ICE naar Londen, GoVolta klassiek naar het buitenland, Trenitalia (QBuzz) hst... Laatst bewerkt door DovaModaal op 11-06-2025 17:01 |
11-06-2025 20:39:31 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Het gaat mij meer om een vraag als 'Gaat de trein ook stoppen in die steden?" er één is waarvan het antwoord nogal redelijk voor de hand liggend is dat dat uiteraard de bedoeling is van de schrijver. |
12-06-2025 07:59:10 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Het hangt helemaal af of ze financierders hebben om rijtuigen te kunnen aanschaffen en verbouwen. Ze zeggen dus dat ze al rijtuigen hebben die ze kunnen gaan verbouwen naar hun concept. Dat kan elk type rijtuig zijn aangezien de configuratie waarmee ze willen gaan rijden nu nog niet bestaat. Als ze het nu werkelijk lukt om snel de eerste rijtuigen om te bouwen dan is het goed mogelijk dat ze eind 2027 echt gaan starten, zelfs als dat eerst alleen op een route binnen Duitsland, bijvoorbeeld Berlijn - München zou zijn wat qua bureaucratie niet te ingewikkeld is. Maar goed, er is nog niks concreets gezegd over de financiering, een gezonde kritische blik op de plannen is dus nog wel nodig op dit moment. |
12-06-2025 10:55:28 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Laatst bewerkt door phantom op 12-06-2025 11:01 |
12-06-2025 12:32:52 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
Het antwoord is duidelijk: nog geen financierders. Ze willen via crowdfunding werken. Een onrealistisch kaartje publiceren op een website doe je juist als je nog geen financierders hebt en je wilt ze overtuigen.
"Hebben" is niet correct, want die rijtuigen zijn niet in hun eigendom.
Tja, zolang we niet eind 2027 zijn "kan" alles theoretisch. Maar ook European Sleeper heeft het onververmijdelijke uitstel gekend, zonder grote verbouwingen te moeten doen. Zij laten het vervoer doen door een treinvervoerder, die dat voordien al was. Ik weet niet wat Nox in gedachten heeft, maar ook zij zouden het treinvervoer moeten laten uitvoeren door een derde partij. |
12-06-2025 13:02:46 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
Enigzins kansrijk zal het wel zijn, met Flixtrain/bus erachter. Scheelt enorm dat flix een grote gevestigde partij is die echt wel weet hoe ze financieringen moeten organiseren en daarnaast dus ook enig track record hebben. Daarnaast hebben ze natuurlijk ook al ervari met het rijden van treinen en een complete booking en marketing infrastructuur. Dit ingntegenstelling tot vrijwel elk ander initiatief. Wie weet proberen ze ook wel in te schrijven op de aanbesteding van de franse nachttreinen. |