10-02-2023 16:43:41 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
'De fractiepartijen hebben hun zorgen geuit over de nieuwe goederenterminal. Het spoor tussen Meppel en Zwolle is al een flessenhals en de capaciteit is al krap. En ook vrezen ze overlast door goederentreinen terwijl er langs het spoor juist 4000 woningen zullen worden gebouwd.' toch lijkt het kansrijk. Bizar verhaal?
Laatst bewerkt door moderator op 10-02-2023 17:46 |
10-02-2023 16:52:19 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Terminal dient voor overslag. Van waar naar waar lopen die stromen dan? Als je de containers op de Maasvlakte op de trein zet, zou ik ze er pas dicht bij de bestemming weer af halen en niet al na een uurtje karren in Zwolle... CUP is ook aardig mislukt geloof ik. (En goederenterminal in de titel is één woord) |
10-02-2023 16:55:06 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
"Het spoor tussen Meppel en Zwolle is al een flessenhals en de capaciteit is al krap." Gelukkig zit het goederenpad precies in het gat van 19 minuten tussen de 9000 en de 500. |
10-02-2023 17:11:50 1 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Quote Lezen is weten, het staat bovenaan het gelinkte artikel: |
![]() |
advertentie |
10-02-2023 17:20:47 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
En dan is Malmö de belangrijkste, gezien de link met Scania (Scania Production Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld). Laatst bewerkt door martijn op 10-02-2023 17:23 |
10-02-2023 17:39:14 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote In één richting wel. Maar om de terminal te bereiken of verlaten zal de trein in één richting ook het tegenspoor moeten kruisen. Dan wordt het een stuk lastiger om een gat te vinden. En een ongelijkvloerse kruising lijkt me kansloos. |
10-02-2023 17:51:07 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Derde spoortje zoals bij de aansluiting op de Betuweroute tussen Nijmegen en Ressen (weet de officiele benaming zo niet)? Spoorlijn Ah - Nm is ook redelijk druk tenslotte. |
10-02-2023 18:03:35 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Bedoel je spoor 96 op sporenplan.nl |
10-02-2023 18:04:08 | ||
---|---|---|
mvschoon
![]() |
Quote Na een uurtje karren vanaf de Maasvlakte mag je blij zijn als je de gemeentegrens van Rotterdam over bent ;-) overigens is Blerick een tegenvoorbeeld. |
10-02-2023 18:12:01 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Spoor 96 inderdaad! Rotterdam - Blerick vind ik geen voorbeeld als de hoofdas Malmö - Zwolle gaat worden. Denk dat je beter naar andere autotreinen als de Volvo-trein kan kijken. ๐ |
10-02-2023 18:52:27 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Zorgen zijn geuit,en ook is het niet iemand zijn idee om voorop te lopen om de grond voor zoiets nu te kopen,nu het schijnbaar nog kan. |
10-02-2023 19:41:14 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Quote Gebruiken ze alleen wanneer ze LSP van Est naar Nm willen, ri naar en van het CUP is het niet bruikbaar. Je hebben al moeite zat gehad om ooit de rijweg van Est naar Nm voor elkaar te krijgen. Spoor heeft bij ingebruikname van de aansluiting dagen stil gelegen om de fouten/storingen er uit te krijgen. Wat de container overslag op het CUP betreft, de voorbereidingen zijn gaande, de eerste fysieke dingen zijn al gedaan. |
11-02-2023 08:52:47 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik doelde alleen op de lay-out als tegenhanger van een kostbare fly-over. Bovendien is, zoals vermeld, de opzet van de dienstregeling tussen Zl en Mp anders omdat daar alle 4 de treinen die in een half uur rijden direrct achter elkaar aan zitten en er dan ruim een kwartier is om het spoor over te steken vanaf het middenspoor. |
11-02-2023 12:53:31 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Ander voorbeelden zijn te vinden te Gkgfo, Mbtwaz en Rtngo. Het probleem is alleen dat je tussen de brug over de Vecht en het viadukt van de N340 minder dat een kilometer hebt om een wachtspoor van 750 meter neer te leggen plus toeleidende wissels plus de hoofdsporen geleidelijk een paar meter uit elkaar trekken aan beide kanten. Andere opties die je zou kunnen bedenken zijn wachten op de vrije baan, hogesnelheidsoverloopwissels zodat een paar treinen linkerspoor richting Zl kunnen rijden op het moment dat de goederentrein naar Hessenpoort linkerspoor vanaf Zl onderweg is, een derde spoor van een kilometer of 5 dat aftakt van de lijn naar Mrb tot vlak voor de brug, een driesporige brug of een nieuwe fietstunnel onder de N340. |
11-02-2023 13:04:34 1 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote De link leidt naar een artikel dat overschrijfwerk is. Het lijkt me beter om gewoon de bron te noemen waarin meer details staan: www.rtvoost.nl Het is inderdaad wel een bizar verhaal dat je 4000 woningen langs het spoor zou gaan bouwen. Het lijkt me dat als je al zoiets idioots zou doen, je de kopers een verklaring laat tekenen dat ze afstand doen van ieder recht om te klagen, rechtzaken te voeren of aanspraak te maken op schadevergoedingen. |
11-02-2023 18:21:12 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
![]() |
Nog meer informatie, waaronder een presentatie van het onderzoek, is te vinden via: Bestuurlijke informatiesessie Zwolle Laatst bewerkt door Earl-Grey op 11-02-2023 18:26 |
13-02-2023 13:41:09 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Quote Zo'n verklaring moest ik ooit jaren terug al tekenen toen ik een appartement in het centrum ging kopen: ik mocht niet klagen over horecaoverlast !! Lijkt mij dus best wel logisch dat je dit in andere situaties ook doet, voorkomt gezeur achteraf. |
13-02-2023 16:29:09 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Echter lijkt het wel alsof de meeste gemeente's daar niet of nauwelijks over denken,laat staan iets op poten zetten in die trend. Station en spoor liggen in het zicht en bewoners van Dordrecht die erheen verhuisde wisten al langer van het spoor. |
13-02-2023 19:37:34 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Het argument dat de capaciteit op het spoor hier krap is, geeft al aan dat ze geen idee hebben waar ze over praten. Je hebt het over 6 treinen per dag, zeg 3 in en 3 uit (als die genoemde onwaarschijnlijk hoge aantallen waarheid worden). Daar moet je toch buiten de drukste delen van de spits wel een gaatje voor kunnen vinden door een keer een stoptrein uit te buigen, iets met belangenafweging... Overigens nog zo'n leuke: ze hebben het over "zo'n 26 inkomende en 18 uitgaande treinen per week". Dus of de inkomende treinen zijn korter (wordt druk rangeerverkeer dan daar), of de terminal is vrij snel vol... ;) |
13-02-2023 22:18:09 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Als je de nieuwsberichten hier een beetje in de gaten houdt, kom je er al snel achter dat lokale politici gek zijn op goederentreinen. In die zin dat het ontzettend dankbare dingen zijn om kiezers mee te winnen. Roep dat je tegen goederentreinen bent en je doet het goed bij de publieke opinie, immers die dingen "maken herrie", "zijn gevaarlijk", leveren over het algemeen de lokale economie niks op (waarop Zwolle dan wel een uitzondering is) en roepen dat je ertegen bent is onomstreden en kost je geen cent. Dat die dingen uiteindelijk dingen vervoeren die we allemaal willen hebben denken ze niet over na, evenals dat het alternatief is dat al dat spul over de weg wordt vervoerd met veel meer overlast en risico's tot gevolg.... |
14-02-2023 08:09:21 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Hetzelfde fenomeen zou je natuurlijk krijgen als iemand voostelt om minder goederentreinen ergens te laten rijden en de boel inplaats daarvan over de weg te sturen. Het zit hem niet zo zeer in de voorkeur voor weg- of spoortransport maar meer in de angst voor verandering. |
14-02-2023 17:49:18 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
En overlast in de vorm van geluid en evt verkeersoverlast door aan en afrijdend vrachtverkeer van/naar zo'n terminal. |
14-02-2023 20:17:14 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
En vergeet niet de overlast van geparkeerde vrachtwagens in de buurt van. |
14-02-2023 20:18:26 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Ja, in zoverre dat er altijd een groep is die van welke maatregel dan ook nadelen gaat ondervinden en die schreeuwen het hardst en trekken de aandacht van lokale media en politiek. Degenen die er (indirect) van profiteren hoor je niet. |
14-02-2023 23:37:54 1 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Quote Ja dramatisch natuurlijk op een industrieterrein al die geparkeerde vrachtwagens. |
15-02-2023 01:04:56 2 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Nee joh,prorail haalt dan alle parkeerplaatsen weg.want dat is veel robuuster๐ |
15-02-2023 12:44:39 1 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
verheet ook niet dat alle straten dan elke week een dag afgesloten zijn voor onderhoud |
15-02-2023 13:17:03 2 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
We verliezen een beetje uit het oog, dat railterminals - mits op de goede plek - wel degelijk vrachtautoverkeer over langere afstand van de weg halen. Dat is minder belastend voor het overige verkeer, geeft minder geluid en het is minder belastend voor het milieu. En dat ook als ze ooit allemaal elektrisch zouden rijden (wat nog ver weg is). Dat is nu ook al zo, met de terminals die we hebben, maar met een vrije markt valt er onder de huidige slappe milieuregels nog geld te verdienen met diesels. Dus staan we dagelijks in de file, kunnen we niet voldoen aan milieuafspraken, en hebben we te maken met te weinig draagvlak voor een betere situatie. Of Zwolle Noord een goede plek is, kan ik niet beoordelen. Er zijn voordelen en nadelen. |
15-02-2023 14:27:37 3 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Tja, Scania zit nou eenmaal in Zwolle en ze zitten te springen om een railverbinding met Zweden. Bovendien is het bedrijventerrein en eigenlijk het hele gebied tussen A28 en de spoorlijn niet bewoond, dus denk dat het wel een goede plek is ๐ |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-02-2023 14:56:09 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Nou ja, dat is dan nieuw van Scania. Ze hadden een prima railverbinding op Katwolde in Zwolle, aan de stamlijn die ten noorden van Veerallee naar rechts uitweek en vervolgens langs het water terugkrulde onder de lijn naar Kampen door. Maar die was toen niet meer nodig waarna de gehele stamlijn, met nog twee andere aansluitingen werd opgebroken. |
15-02-2023 15:13:35 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik ken de aansluiting, keek er vier jaar lang op uit vanuit school toen de VAM-treinen er nog dagelijks reden ๐ Bij mijn weten mij wilde Scania de aansluiting ook houden voor de toekomstplannen die ze toen hadden. Ze hebben ergens rond 2012 al proefritten uitgevoerd. Maar de aansluiting moest weg in verband met andere plannen van de gemeente/de elektrificatie van het Kamperlijntje of zoiets. En vervolgens waren er plannen om de treinen dan maar tussen Zweden en Coevoerden te laten rijden, al is dat niet helemaal van de grond gekomen... Al je googeld kan je wel verschillende nieuwsberichten vinden over de "plannen", dus zo nieuw is het niet. Het komt alleen niet van de grond. |
15-02-2023 15:15:01 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Ben eens op maps wezen kijken waar Scania dan zit in Zwolle. Aan het eind van de voormalige stamlijn in Zwolle. Waarom hebben ze die stamlijn eigenlijk afgebroken? Te laat, Sjoerd was me voor. Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 15-02-2023 15:17 |
15-02-2023 16:51:07 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
![]() |
Quote Er rijdt 4x in de week een intermodale trein tussen Coevorden en Malmö waar Scania gebruik van maakt. Als je bedoelt het vervoer van complete nieuwe vrachtwagens rijdt er sporadisch een 'vrachtwagentrein', al heb ik die al een tijdje niet meer gezien. |
15-02-2023 18:25:11 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Zou best kunnen, maar mijn indruk is dat de stamlijn er jaren volkomen verlaten bijgelegen heeft. De rails in straten was helemaal dichtgereden, en het dwergseintje voor het wissel naar het hoofdspoor naar Zwolle was zo moe van het rood tonen dat het niet meer brandde, hetgeen ik toen nog eens gemeld heb. Het was niet afgekruist en het wissel was niet geklemd. Er is kennelijk nog een nieuw lampje ingezet, want later brandde het weer. Allemaal tekenen dat Scania er kennelijk al lang geen gebruik van maakte. |
15-02-2023 18:36:36 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Op Katwolde waren overigens nog meer ongebruikte aansluitngen. O. de Leeuw, Kamphuis (opgebroken in 1974), Katwolderhaven (langs het Zwolle-IJsselkanaal), Boeke en Huidekoper, Scania (Vabis), Barber Greene Europa, en de VAM aan het einde ervan. Scania liet in 1964 nog een tweede spoor leggen op zijn terrein. Het gedoofde dwergje was seintje 20. Ook NS heeft nog plannen gehad voor een tweede spoor van Zwolle tot een paar km in de richting van Kampen, maar de hoge vaste brug over het kanaal werd toen enkelsporig aangelegd. Zwolle - Kampen was als hoofdspoorweg van oorsprong dubbelsporig gepland, zoals aan diverse duikers en aan de draaibrug in Zwolle ook te zien is/was. Het talud daarvoor is echter niet overal (meer) aanwezig. Het zal mij benieuwen of er in Zwolle Noordoost nog eens iets van goederenvervoer terechtkomt. Laatst bewerkt door sjoerd op 15-02-2023 18:39 |
15-02-2023 23:46:54 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Quote Die proefrit was een transport van Scania's vanaf 't Harde. Laatst bewerkt door rolandrail op 15-02-2023 23:47 |