Ontwikkelingen Beneluxtrein
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
16-10-2017 08:33:16
icened
icened

Quote
cuneo56 (ma 16 okt 2017 08:06:59 https://www.somda.nl/forum/323/p628690/): Daar is binnenkort toch geen ruimte meer voor in het lokpark als volgende maand ook de Benelux in Sandwich bedrijf gaat rijden.
Gaat de Benelux dan in sandwich rijden tussen Amsterdam - Roosendaal - Brussel? Ze hadden over dat het nu vanaf april 2018 in sandwich via de HSL zou gaan rijden.



Laatst bewerkt door moderator op 27-02-2023 17:57
 

16-10-2017 08:39:52
cuneo56
cuneo56
Alle twee de bedoeling.  

16-10-2017 08:49:42
mtlx
mtlx
Vanaf 4/5 november sandwich (als het door gaat) en volgend jaar de omklap naar de HSL.  

16-10-2017 12:18:01
icened
icened
Las in Spoorwegjournaal dat een van de eerste NS/NMBS Traxx vanaf 25 september al was voorzien van de nieuwste software 9.3. Afwachten hoe de ontwikkelingen verder gaat.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-10-2017 12:41:48
mtlx
mtlx
Correct. Eerst worden, voor zover ik weet, er een aantal NS Traxx locs voorzien van de update, die daardoor de NMBS Traxx locs vrijspelen om de update te ontvangen.  

16-10-2017 12:47:38
cuneo56
cuneo56
Er rijdt ook al ( minimaal 1) NMBS lok rond met de software. Herkenbaar zijn de loks aan de sticker 9.3 naast de deur.  

16-10-2017 12:50:53
koploper1
koploper1
Quote
mtlx (ma 16 okt 2017 12:41:48 https://www.somda.nl/forum/323/p628724/): Correct. Eerst worden, voor zover ik weet, er een aantal NS Traxx locs voorzien van de update, die daardoor de NMBS Traxx locs vrijspelen om de update te ontvangen.

De lokken 186001 t/m 186012 zijn voorzien van software 9.3 en gaan vanaf 4 november in sandwich rijden met de Benelux.
Dit gaat eerst nog via de normale route.
Volgend jaar staat de HSL op de planning.
 

16-10-2017 20:03:19
Tobiash4
Tobiash4
Vandaag is nieuwe stam 16130 vrijgegeven voor exploitatie in reizigersdienst en rijdt nu de 900.
Deze stam had afgelopen donderdag zijn afnamerit.
 

16-10-2017 20:21:59
mtlx
mtlx
Quote
koploper1 (ma 16 okt 2017 12:50:53 https://www.somda.nl/forum/323/p628728/):
Quote
mtlx (ma 16 okt 2017 12:41:48 https://www.somda.nl/forum/323/p628724/): Correct. Eerst worden, voor zover ik weet, er een aantal NS Traxx locs voorzien van de update, die daardoor de NMBS Traxx locs vrijspelen om de update te ontvangen.

De lokken 186001 t/m 186012 zijn voorzien van software 9.3 en gaan vanaf 4 november in sandwich rijden met de Benelux.
Dit gaat eerst nog via de normale route.
Volgend jaar staat de HSL op de planning.


Ik weet in ieder geval 100% zeker dat de 001 nog geen software 9.3 heeft, want die reed vandaag in de 1100 serie. Mogelijk dat die in de toekomst wordt voorzien, maar op dit moment in ieder geval dus nog niet.
 

16-10-2017 20:29:08
broek53
broek53
Kan een loc met 9.3 niet in de 1100 rijden, dan?  

16-10-2017 20:46:53
IJsbergsla
IJsbergsla
Jawel, maar er wordt gekozen om eerst de locs in de ICd-pool van SW9.3 te voorzien. In de serie 1100 rijden deze nog niet, vandaar de stelling van mtlx.  

16-10-2017 21:02:00
AlexNL
AlexNL
Van onze zuiderburen op HGBTF heb ik begrepen dat er nog wat gesleuteld moet worden aan de software. In sandwichmodus weigeren Traxxen met SW9.3 om tractie te nemen wanneer niet alle deuren gesloten zijn, terwijl men in België juist met een open deur moet vertrekken.  

16-10-2017 21:07:07
cuneo56
cuneo56
Het is heel simpel , de loks voorzien van SW 9.3 zijn herkenbaar aan een stickertje met dat nummer op de deuren.
Waar die lok rijdt zegt natuurlijk minder over de software, maar voor de hand ligt het niet want voor zover ik weet hebben nog enkel Machinisten die (ook)op de Benelux rijden instructie daarvoor gehad.
Aan de andere kant kan ik me dan ook wel weer een duurproef in een puur binnenlandse omloop voorstellen
 

16-10-2017 21:14:34
mtlx
mtlx
Quote
broek53 (ma 16 okt 2017 20:29:08 https://www.somda.nl/forum/323/p628773/): Kan een loc met 9.3 niet in de 1100 rijden, dan?

Nee, die krijgen 9.4, net als het andere materieel dat binnenlands in Nederland rijdt, dus ook de 900 en de 1000.
Daarnaast hebben de machinisten op de 1100 nog geen opleiding voor de nieuwe software gehad, dat is een vereiste om daarmee te mogen rijden. De update is een stuk groter dan een normale softwareupdate en vereist op bepaalde manieren andere handelingen.

Dat 9.3 niet wil vertrekken met open deur is geen issue van 9.3, maar van de manier waarop de tractievoorwaarden in de Traxx geregeld zijn. Dat is in de huidige software niet anders.
De oplossing is overigens simpel: de gesloten deuren uit de rijvoorwaarden halen. Dat is een kwestie van een knop omzetten. Zo hebben we ook jaren op de ICD gereden.

Laatst bewerkt door mtlx op 17-10-2017 08:29
 

17-10-2017 10:54:27
DingeZ
DingeZ
Wat is überhaupt het nut nog van met open deur vertrekken als er gewoon een werkend groenelampcircuit is?  

17-10-2017 11:06:27
AlexNL
AlexNL
Nut is er niet, maar zo is de Belgische regelgeving nou eenmaal. Een gletsjer beweegt sneller dan Belgische ambtelijke molens.  

17-10-2017 11:15:29
thom
thom
In België word geen waarde gehecht aan het deuren dicht circuit, en is de conducteur verantwoordelijk over het perron tijdens het vertrek dus om daarover uitzicht te hebben zal deze met een open deur moeten vertrekken.

Indedaad, afkomstig van een Spoorwegwet van 1880
 

13-12-2017 09:58:29
icened
icened
In nieuwste editie van Belgische spoorblad Spoorwegjournaal stond dat gemengd inzet van NMBS reeks 28 en NS Traxx serie 186 met NS ICR niet is toegelaten.

Er stond niet aangegeven of dat op Nederlands en/of Belgische spoornet was. Geen toestemming van IL&T & DVIS?

Vandaar alleen sandwichformatie bestaande uit reeks 28 of NS serie 186. Ze hebben dezelfde software 9.3. Zijn er dan toch verschillen waardoor gemengde inzet niet mogelijk is?
 

13-12-2017 10:00:36
IJsbergsla
IJsbergsla
Het is misschien niet wenselijk, maar al wel gebeurd en v.z.i.w. ook toegelaten.  

13-12-2017 11:39:06
rolandrail
rolandrail
Gisterenmiddag kwam ik nog een combinatie NS 186+tr+R28 tegen.  

13-12-2017 13:03:06
DDZ7504
DDZ7504
Dat er geen toelating is zou ik heel raar vinden, het zijn technisch gelijke locs met dezelfde software.  

20-12-2017 14:22:07
mren
mren
Klantvriendelijke testen voor rijden over de HSL verpakt in het nietszeggende 'technische redenen':
Quote

IC Brussel-Amsterdam beperkt tot Den Haag van 08/01/18 t.e.m. 08/04/18.
Om technische redenen zal de IC Brussel-Amsterdam van maandag 8 januari t.e.m. zondag 8 april 2018 slechts tussen Brussel en Den Haag rijden.

Reizigers met bestemming Schiphol Airport en Amsterdam moeten overstappen in Rotterdam Centraal, waar ze (zonder toeslag) de IC Direct kunnen nemen met bestemming Amsterdam.

Reizigers vanuit Amsterdam en Schiphol Airport nemen best de IC Direct naar Rotterdam Centraal (zonder toeslag) en kunnen daar overstappen op de Intercity trein naar Brussel.

De aangepaste reisschema's zullen pas later in de internationale reisplanners opgenomen worden. Gelieve enkele dagen vóór uw vertrek nogmaals de dienstregelingen te checken.



Aldus https://www.b-europe.com/NL/Storingen#a_58379188-2378-42f0-b03d-98e6decfee69
 

20-12-2017 14:56:08
geert
geert
Waarom geen terugkeer van I6/I10?  

20-12-2017 14:57:44
thom
thom
Is de reden van het niet rijden het niet beschikbaar zijn van ICR'en dan? Want dat lees ik nergens.  

20-12-2017 14:59:36
mren
mren
Schijnt ingekort te zijn om materieel vrij te spelen voor testritten.
Maar met "technische redenen" worden reizigers met het inmiddels bekende kluitje het riet in gestuurd.
 

20-12-2017 18:30:14
henri1972
henri1972
Als die benelux over tig jaar eindelijk over de HSL rijdt dan zijn er geen reizigers meer, die zijn weggepest .....  

20-12-2017 18:32:58
icened
icened
Quote
mren (wo 20 dec 2017 14:22:07 https://www.somda.nl/forum/19786/p635559/): Om technische redenen zal de IC Brussel-Amsterdam van maandag 8 januari t.e.m. zondag 8 april 2018 slechts tussen Brussel en Den Haag rijden.


Hebben ze een periode van drie maanden nodig om te kunnen gaan met de HSL Breda - Antwerpen? Of is het ook om treinmachinisten op te leiden?

Geen toeslag in daluren. En extra (inter) nationale treinreizigers in de IC Direct.
 

20-12-2017 19:11:10
SunKeeper
SunKeeper
Quote
henri1972 (wo 20 dec 2017 18:30:14 https://www.somda.nl/forum/19786/p635592/): Als die benelux over tig jaar eindelijk over de HSL rijdt dan zijn er geen reizigers meer, die zijn weggepest .....


Dat evacueert wel sneller bij een gestrande trein.%08%
 

20-12-2017 19:37:13
treinfan
treinfan
Wil men de rijtuigen gebruiken om de spitstreinen op de HSL te verlengen? Het klinkt echt als de grootste onzin om alle treinen direct op te heffen tussen Den Haag en Amsterdam. Hanteer dan gewoon iets minder materieel op reserve en hef pas deelritten op als dat echt nodig is. Met de korte ketting in Brussel is er toch al een rijtuigset bespaard.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-12-2017 19:55:16
ZJ37
ZJ37
Staat dat materieel dan allemaal over te Bkh of komt het leeg Shl voorbij gereden vanuit Wgm?  

20-12-2017 20:04:13
MCN-GVC
MCN-GVC
Gok eerder dat ze met de nu rijdende sandwich stammen gaan keren op spoor 1 te Gv. Net als jaren geleden, alleen dan nu zonder het omrijden van de loc.  

20-12-2017 20:08:33
ZJ37
ZJ37
Ja, maar staat het s nachts dan?  

20-12-2017 20:11:59
michaben
michaben
Dienstregeling is gister al naar NDOVLoket gegaan: de 9212 en 9216 beginnen te Asd, vanaf de 9211/9220 wordt er te Gv gekeerd op spoor 1. In de avond rijden de 9267 en 9271 weer door naar Asd.  

20-12-2017 20:54:35
Chrisdb
Chrisdb
Om technische redenen, ja ja.

Spitstreinen verlengen klinkt me logischer in de oren. Het binnenlandse verkeer heeft toch prioriteit op de HSL?

Laatst bewerkt door Chrisdb op 20-12-2017 21:01
 

20-12-2017 21:33:54
michaben
michaben
Gaat dat plan om de Benelux naar 7 rijtuigen te verlengen nog door? Dat idee had de NS een jaar geleden geopperd toen over integratie van de Benelux met de AMRO gesproken werd, maar ik heb nooit vernomen of men dat plan ook bij het 4x per dag bedienen van Gv door wilde zetten, want daarvoor is een extra stam nodig (en dus een stam minder beschikbaar om de rijtuigen uit her te verdelen).  

21-12-2017 09:45:37
treinfan
treinfan
Hoeveel tijd zou het kosten om de resterende BDs-rijtuigen om te bouwen tot eindrijtuigen (voor de deurschakeling met Traxx)? Men zit nu met een ICR-tekort en een BDs-overschot.  

21-12-2017 11:34:19
broek53
broek53
Jaartje of anderhalf, schat ik. Los van de inpassing in het productieproces in Haarlem dan.  

21-12-2017 11:47:52
sik214
sik214
En moeten bestaande eindrijtuigen dan niet omgebouwd worden naar tussenrijtuig? Nog meer werk dan.

Laatst bewerkt door sik214 op 21-12-2017 11:48
 

21-12-2017 15:14:35
treinfan
treinfan
Anderhalf jaar voor 7 rijtuigen? Ik had het enkel over de BDs'en die aan de kant staan, niet over de complete vloot BDs-rijtuigen.  

22-12-2017 17:27:55
AlexNL
AlexNL
NS heeft een nieuwsbericht online geslingerd over de testritten, dat is hier te lezen: http://nieuws.ns.nl/testrijden-intercity-brussel-over-hsl-vanaf-8-januari/

Het lijkt erop dat de ICd hier ook onder gaat lijden...
Quote
Het is echter niet mogelijk deze testritten te rijden zonder dat reizigers hiervan iets merken. Tijdens het oefen- en proefbedrijf zal de IC Brussel tijdelijk eindigen op Den Haag Hollands Spoor in plaats van Amsterdam Centraal. NS start hier vanaf 8 januari mee. Om ruimte te maken voor het proefbedrijf vervallen er vanaf februari dagelijks enkele ritten van de IC direct



Ik gok dat dit betekent dat er overdag proefgereden gaat worden in het pad van een serie 1000 die via Breda doorrijdt naar Antwerpen, met een kering in Schijnpoort?
 

22-12-2017 17:46:40
aarclay
aarclay
De TRAXX voor de ICD zijn toch afwijkend voor de locs die de software hebben voor de IC Brussel dienst? Dan ben ik benieuwd waarom ICD ook tijdelijk moet lijden?

Laatst bewerkt door aarclay op 22-12-2017 17:47


Choo choo.....
 

22-12-2017 17:55:04
IJsbergsla
IJsbergsla
Omdat de oorzaak niet ligt in het ontbreken van ICD-locs maar meer in de reden die AlexNL in het bericht erboven beschrijft.  

22-12-2017 20:56:51
icened
icened
Quote
AlexNL (vr 22 dec 2017 17:27:55 https://www.somda.nl/forum/19786/p635810/):

Om ruimte te maken voor het proefbedrijf vervallen er vanaf februari dagelijks enkele ritten van de IC direct



Kunnen ze deze ritten in de rustigste uurtjes doen? Na 20.00 bijvoorbeeld? En op zaterdag en zondag? Zomaar een suggestie.

Jammer dat ze nu tijdelijk geen ander HSL treinmaterieel op de HSL kunnen inzetten. Zoals ze wel eventjes ÖBB rijtuigen konden inzetten tussen Amsterdam - Roosendaal - Brussel.

NMBS zal wel geen I - 11 kunnen missen. En weet ook of dat dan direct mag. Of dat er eerst goedkeuring moet zijn.
 

22-12-2017 21:25:09
timtrein
timtrein
Quote
treinfan (do 21 dec 2017 15:14:35 https://www.somda.nl/forum/19786/p635703/): Anderhalf jaar voor 7 rijtuigen? Ik had het enkel over de BDs''en die aan de kant staan, niet over de complete vloot BDs-rijtuigen.
Ik denk dat de tijd meer in de toelating (papierwinkel, beproevingsritten) e.d. zit... of je dan 7 of 28 rijtuigen verbouwt maakt niet zo heel veel uit.
 

22-12-2017 21:36:08
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (vr 22 dec 2017 20:56:51 https://www.somda.nl/forum/19786/p635838/):

NMBS zal wel geen I - 11 kunnen missen. En weet ook of dat dan direct mag. Of dat er eerst goedkeuring moet zijn.


I11 zijn RIC-rijtuigen en mogen in principe in heel Europa rijden (m.u.v. de stuurrijtuigen), er is geen goedkeuring nodig om met die rijtuigen in UIC-modus door Nederland te rijden. Sandwichsamenstelling met I11 is dan weer een ander verhaal. Maar da''''s fantaseren, want de I11''''en zijn niet beschikbaar.

I6/I10 zou wel kunnen, maar om één of andere reden lijkt men daar geen zin meer in te hebben. Personeel zou het probleem niet mogen zijn, dat materieel heeft dit jaar nog in de Benelux gereden en materieelbevoegdheid verloopt niet zó snel.

Laatst bewerkt door AlexNL op 22-12-2017 21:36
 

23-12-2017 00:00:00
AgentX
AgentX
Met een loc in opzending achterop zit je met een snelheidsbeperking: Vmax 100 km/h.  

23-12-2017 00:00:00
AgentX
AgentX
Oh 140. Excuus.  

23-12-2017 00:37:00
thom
thom
Maar I6/I10 zal ook denk ik niet snel in sandwich configuratie kunnen rijden lijkt me.  

23-12-2017 00:42:34
AlexNL
AlexNL
Nee, I6/I10 in sandwichsamenstelling is niet zomaar geregeld. Dan moet je eerst flink aan die rijtuigen gaan knutselen.

Maar waarom zou je niet gewoon terug met getrokken materieel gaan rijden? Of wel met twee locs, maar met de achterste loc in opzending?
 

23-12-2017 01:43:51
thom
thom
140 toch, ipv 160 km/u als meewerkende lok?  

23-12-2017 02:49:44
Rolffiej19
Rolffiej19
140 idd Thom


MCN ASD
 

23-12-2017 03:03:21
AlexNL
AlexNL
Snel genoeg voor de Benelux zolang die niet over de HSL rijdt toch?  

07-01-2018 09:36:38
icened
icened
Morgen begint de testritten van de Benelux + op HSL. Definitief de laatste periode dat de Benelux + via Roosendaal rijdt? Alvast een filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=3-JXBuMmXqM

Hiermee komt een einde aan de traditionele route via Roosendaal. Eerst vanaf Amsterdam via Haarlem (Oude Lijn). En daarna Schiphol (Schiphollijn). Zoals het laat aanzien zal tussen Roosendaal - Antwerpen alleen een L trein Roosendaal - Antwerpen zal rijden.

En welke ontwikkelingen zal er zijn tot 2025? En na 2025?
 

07-01-2018 13:28:55
jordy94
jordy94
Ben benieuwd hoelang reizigers vanuit Dordrecht en Roosendaal er straks over doen om in Antwerpen te raken.. De L trein is natuurlijk geen goed alternatief, die is veel te traag en vanaf de 2200 helemaal prut.. Hopelijk sluit de 3600 goed aan op de 9200 te Breda, dan valt het misschien nog mee? Vanuit Dordrecht heb ik geen idee..

Laatst bewerkt door jordy94 op 07-01-2018 13:32
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-01-2018 13:49:33
Berk24
Berk24
Als door het verdwijnen van de Beneluxtrein van het klassieke net de 5900, 2200, 2400, 5000, 5100 en 2300 een beter rijpad kunnen krijgen (en dus betere aansluitingen in Dordrecht, Roosendaal en Breda) biedt dat voor reizigers in die hoek meer voordelen dan de nadelen dat het verdwijnen van de Beneluxtrein van het klassieke net met zich meebrengt, uitgaande dat de meeste reizigers naar Rotterdam moeten en niet naar Antwerpen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

07-01-2018 14:09:03
IJsbergsla
IJsbergsla
Waaruit blijkt dat die een beter pad krijgen dan?  

07-01-2018 14:17:16
Berk24
Berk24
Door het verdwijnen van de Beneluxtrein van het klassieke net, kan de 5900 mogelijk in een exacte halfuursdienst rijden, is het wellicht mogelijk om de 5900 te laten aansluiten op de 2200 of de 2400 en kan de 5000/5100 in een exacte kwartiersdienst rijden, zonder allerlei uitbuigingen of lange stilstanden. Dat bedoel ik met een beter pad krijgen van de 5900 en de 5000/5100. Helaas kunnen deze wijzigingen pas met ingang van dienstregeling 2019 worden doorgevoerd.

Laatst bewerkt door Berk24 op 07-01-2018 14:18


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

07-01-2018 14:36:42
jordy94
jordy94
Dat zou inderdaad gewenst zijn, maar is natuurlijk ook niet de bedoeling dat het zuidwesten een snelle verbinding met België kwijtraakt. Straks zijn reizigers vanuit bijvoorbeeld Amsterdam nog sneller in Antwerpen dan reizigers vanuit Bergen op Zoom, sinds dienstregeling 2017 sluit de 2200 al slecht aan op 9200 (ruim 25 minuten overstap in Rsd). Als ze er voor zorgen dat de 3600 goed gaat aansluit op de 9200 blijft de huidige reistijd misschien wel gelijk.

Laatst bewerkt door jordy94 op 07-01-2018 14:42
 

07-01-2018 14:42:25
Berk24
Berk24
Misschien is een snelbus Bergen op Zoom-Antwerpen mogelijk. Een sneltrein Roosendaal-Antwerpen zou er wel niet inzitten. Dan zie ik liever dat Amsterdam-Rotterdam-Breda-Antwerpen 2x/uur wordt gereden (waarvan 1x/uur door naar Brussel), omdat daar in mijn ogen meer reizigers wat aan hebben dan aan een sneltrein naar Roosendaal.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

07-01-2018 14:54:07
icened
icened
2 keer p/u een IC tussen Breda - Antwerpen zal NMBS wel niet willen i.v.m. hoge infraheffingen. NMBS wilt tot ergernis van de regio Kempen de pendeltrein Noorderkempen - Antwerpen C 1 keer p/u laten rijden. Met een aantal spitstreinen op werkdagen.

De serie 900 2 keer p/u laten rijden tussen Amsterdam - Breda. En dan 1 keer p/u doortrekken naar Antwerpen/Brussel zal reëler zijn. Met een goede aansluiting van serie 3600 bij Breda op serie 9200 waardoor de treinreizigers op spoortraject Breda - Arnhem bediend wordt.

Al wat gehoord of de Benelux + gaat bestaan uit 7 ICR? Of zelfs 9 ICR zoals in Today's Railways beweerd werd.
 

07-01-2018 15:16:00
jordy94
jordy94
Het voordeel van de 3600 is dat ze vanuit beide richtingen zo goed als gelijk te Bd aankomen en vertrekken. Vanuit Rsd komt de trein om .45 aan en vanuit Tb om .40. Dat moeten ze toch goed kunnen aansluiten zou je denken..  

07-01-2018 15:56:23
AlexNL
AlexNL
Dit gaat waarschijnlijk de dienstregeling van de Benelux worden (misschien hier en daar een minuutje afwijking):

Richting Brussel: http://i.imgur.com/KTDsJp3.png

Richting Rotterdam: http://i.imgur.com/JjgcHHH.png

De aansluiting van de 3600 op de 9200 is in beide richtingen "robuust" te noemen: 27 minuten. Voor reizigers uit West-Brabant en Zeeland is het sneller om de stoptrein naar Puurs te nemen, ondanks de slechte aansluiting in Roosendaal (28 minuten).
 

07-01-2018 16:44:20
jordy94
jordy94
Jemig.. Dat zou dus betekenen dat Brabant, Zeeland, Gelderland en Limburg (en misschien nog veel meer?) de 'snelle' verbinding met België verliezen.. En dat allemaal voor de randstad? Want alleen zij (en Bd) hebben er voordeel van toch?

Laatst bewerkt door jordy94 op 07-01-2018 16:51
 

07-01-2018 17:12:32
b2py
b2py
Brabant gelderland en limburg kunnen toch in Breda overstappen?  

07-01-2018 17:18:52
IJsbergsla
IJsbergsla
Maar vanuit Gelderland danwel 's Hertogenbosch is het met een overstap van 32 minuten (aankomst 10 minuten over het hele uur, vertrek 42) geen snelle verbinding te noemen. Zelfs als de reistijd er niet erg op achteruitgaat zal zo'n overstap het er niet aantrekkelijker op maken.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 07-01-2018 17:20
 

07-01-2018 17:53:26
icened
icened
De serie 3600 verschuiven en 5 - 10 minuten eerder uit Zwolle, Deventer, Arnhem vertrekken zal een optie kunnen zijn. Maar dat is natuurlijk niet reëel want dan worden vele belangrijke aansluitingen gemist ten gunste van de Beneluxtrein. Dat is geen goede afweging.

En de Beneluxtrein wordt bij de NMBS netwerk vanaf Antwerpen C ook geïntegreerd. Willen ze de serie 9200 goed laten aansluiten bij Breda op de serie 3600 v.v. moeten ze een nieuwe dienstregeling maken.

Er is in de Benelux + een categorie treinreizigers voor wie tijd niet het belangrijkste is nl. de (inter)nationale toeristen. Maar wie tijd wel telt is wel jammer als er geen aansluiting is op de Beneluxtrein.

Zo wordt het toch 'aantrekkelijker' om de Thalys te nemen.

Laatst bewerkt door icened op 07-01-2018 17:58
 

07-01-2018 18:05:08
Berk24
Berk24
Het probleem bij internationale treinen is dat ze ergens in het buitenland verknoopt zitten met andere treindiensten, waardoor de aansluitingen in Nederland meer gebaseerd zijn op toeval dan op wat voor de reizigers ideaal is (ongeveer 10 minuten). Dit zorgt ervoor dat sommige overstappen (bijv. in Venlo) te kort zijn en andere overstappen (zowel de Benelux in Breda, maar straks ook de RB61 in Hengelo) weer te lang zijn. Internationale treinen aan weerszijden van de grens verknopen met andere treindiensten is zo goed als mogelijk, dus er wordt maar aan één kant van de grens goed aangesloten op andere treindiensten.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

07-01-2018 18:22:09
jordy94
jordy94
Dat is te begrijpen, maar ik kan niet begrijpen dat zoveel provincies er straks op achteruitgaan.. Alleen de randstad heeft er voordeel van en die hebben het al zo goed openbaar vervoer.. Een halfuur tijdwinst klinkt mooi, maar op dit moment zie ik meer nadelen dan voordelen.

Denk bv aan de HSL. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat er per dag, zeker de eerste weken een aantal ritten gaan vervallen. En met al die dagelijkse 'defecte treinen' gaat het nog erger worden.

Laatst bewerkt door jordy94 op 07-01-2018 18:27
 

07-01-2018 18:27:33
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (zo 07 jan 2018 17:53:26 https://somda.nl/forum/19786/p637049/): De serie 3600 verschuiven en 5 - 10 minuten eerder uit Zwolle, Deventer, Arnhem vertrekken zal een optie kunnen zijn. Maar dat is natuurlijk niet reëel want dan worden vele belangrijke aansluitingen gemist ten gunste van de Beneluxtrein.



Als het al inpasbaar is op de infrastructuur. De 3600 is een moeilijk inpasbare trein door allerlei knelpunten langs de route: enkelspoor tussen Ost en Dv, drukte Ah-Nm, de enkelsporige brug bij Ravenstein, de kruisingen bij Vught en Tilburg, en beschikbare perroncapaciteit in Roosendaal zelf.

Als de 3600 eerder uit Ht zou vertrekken komt hij na Tilburg in conflict met de 6600, die rijdt kort voor 'm uit. Als je dat wil oplossen moet je de 6600 een ander pad geven, maar dan loop je tegen dezelfde problemen aan omdat die trein eveneens langs Ravesteijn, Vught en Tilburg moet (als 4400)...
 

07-01-2018 18:30:31
b2py
b2py
Quote
Berk24 (zo 07 jan 2018 18:05:08 https://www.somda.nl/forum/19786/p637052/): Het probleem bij internationale treinen is dat ze ergens in het buitenland verknoopt zitten met andere treindiensten, waardoor de aansluitingen in Nederland meer gebaseerd zijn op toeval dan op wat voor de reizigers ideaal is (ongeveer 10 minuten). Dit zorgt ervoor dat sommige overstappen (bijv. in Venlo) te kort zijn en andere overstappen (zowel de Benelux in Breda, maar straks ook de RB61 in Hengelo) weer te lang zijn. Internationale treinen aan weerszijden van de grens verknopen met andere treindiensten is zo goed als mogelijk, dus er wordt maar aan één kant van de grens goed aangesloten op andere treindiensten.
Op welke manier is de Benelux verknoopt in Belgie?
 

07-01-2018 18:37:22
Berk24
Berk24
Quote
jordy94 (zo 07 jan 2018 18:22:09 https://www.somda.nl/forum/19786/p637054/): Dat is te begrijpen, maar ik kan niet begrijpen dat zoveel provincies er straks op achteruitgaan.. Alleen de randstad heeft er voordeel van en die hebben het al zo goed openbaar vervoer.. Een halfuur tijdwinst klinkt mooi, maar op dit moment zie ik meer nadelen dan voordelen.

Denk bv aan de HSL. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat er per dag, zeker de eerste weken een aantal ritten gaan vervallen. En met al die dagelijkse 'defecte treinen' gaat het nog erger worden.

De Benelux-trein zat andere treinen op het klassieke net gruwelijk in de weg. Door de Benelux-trein naar de HSL te laten verkassen, komt er meer ruimte om de dienstregeling van binnenlandse treinen (5000/5100, 5900) te optimaliseren. Bovendien hoeven reizigers uit Brabant (muv van West-Brabant) en Gelderland niet meer om te reizen via Roosendaal. Dat is ondanks de lange overstap in Breda wel een voordeel. En daarnaast kan de aansluiting 9200/3600 vrijwel altijd gehaald worden.

Internationale treinen moet je of integreren in de binnenlandse dienst (zoals dat in bijv. Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië en Hongarije gebeurt) of over eigen infrastructuur laten rijden (zoals dat in Frankrijk en deels in België gebeurt). De Benelux is in Nederland niet geïntegreerd en reed niet over eigen infrastructuur. Daarmee zit die trein andere treinen erg in de weg.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

07-01-2018 18:39:04
Berk24
Berk24
Quote
b2py (zo 07 jan 2018 18:30:31 https://www.somda.nl/forum/19786/p637057/):
Quote
Berk24 (zo 07 jan 2018 18:05:08 https://www.somda.nl/forum/19786/p637052/): Het probleem bij internationale treinen is dat ze ergens in het buitenland verknoopt zitten met andere treindiensten, waardoor de aansluitingen in Nederland meer gebaseerd zijn op toeval dan op wat voor de reizigers ideaal is (ongeveer 10 minuten). Dit zorgt ervoor dat sommige overstappen (bijv. in Venlo) te kort zijn en andere overstappen (zowel de Benelux in Breda, maar straks ook de RB61 in Hengelo) weer te lang zijn. Internationale treinen aan weerszijden van de grens verknopen met andere treindiensten is zo goed als mogelijk, dus er wordt maar aan één kant van de grens goed aangesloten op andere treindiensten.
Op welke manier is de Benelux verknoopt in Belgie?

Dat zei icened volgens mij:

Quote

En de Beneluxtrein wordt bij de NMBS netwerk vanaf Antwerpen C ook geïntegreerd. Willen ze de serie 9200 goed laten aansluiten bij Breda op de serie 3600 v.v. moeten ze een nieuwe dienstregeling maken.




Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

07-01-2018 18:48:36
jordy94
jordy94
Wat mij betreft mag de 9200 via de HSL gaan rijden, dat is het punt niet. Hoewel ik wel mijn twijfels heb over de betrouwbaarheid, maar goed..

Ik vind het wel erg jammer dat 3600 niet aansluit (uitgaande van de tijden die eerder zijn gepost). Nu kun je een treinserie niet zomaar wijzigen, maar ze wisten al jaren dat de 9200 (uiteindelijk) via de HSL gaat rijden dus daar hadden ze op kunnen inspelen en dat is niet gedaan.
 

07-01-2018 19:05:28
Henk1619
Henk1619
Quote
jordy94 (zo 07 jan 2018 18:22:09 https://www.somda.nl/forum/19786/p637054/): Dat is te begrijpen, maar ik kan niet begrijpen dat zoveel provincies er straks op achteruitgaan.. Alleen de randstad heeft er voordeel van en die hebben het al zo goed openbaar vervoer.. Een halfuur tijdwinst klinkt mooi, maar op dit moment zie ik meer nadelen dan voordelen.


Voordat het calimerosyndroom nu al te hard gaat toeslaan: vanuit de randstad is er 1 hele minuut tijdwinst...
 

07-01-2018 19:16:31
Henk1619
Henk1619
Quote
jordy94 (zo 07 jan 2018 16:44:20 https://www.somda.nl/forum/19786/p637035/): Jemig.. Dat zou dus betekenen dat Brabant, Zeeland, Gelderland en Limburg (en misschien nog veel meer?) de 'snelle' verbinding met België verliezen.. En dat allemaal voor de randstad? Want alleen zij (en Bd) hebben er voordeel van toch?


Ddr, Rsd en Zeeland verliezen de 'snelle' verbinding en verder heeft niemand er last van. Nou ja op het gebied van reistijd want rondhangen in Bd is net zo'n gruwel als overstappen in Alm uit Asd op de IC ri Zl.
 

07-01-2018 19:20:42
icened
icened
Quote
jordy94 (zo 07 jan 2018 18:48:36 https://www.somda.nl/forum/19786/p637060/): Wat mij betreft mag de 9200 via de HSL gaan rijden, dat is het punt niet. Hoewel ik wel mijn twijfels heb over de betrouwbaarheid, maar goed..


Ze hebben een waarschuwing gekregen van de Ministerie van I & W. Pro Rail heeft al een aantal keren aangegeven aan de Ministerie van I & W dat de HSL verbeterd moet worden. Wat in praktijk waarschijnlijk inhoudt dat de overheid weer extra geld moet investeren in de HSL. Treinmachinisten worden opgeleid om te kunnen gaan met de HSL Breda - Antwerpen.

En zoals we weten duurt het tot minstens 2021 voordat de ICNG gaat rijden. Vrees dat de problemen met de Benelux tot 2025 gaan duren.....
 

07-01-2018 19:31:14
icened
icened
Quote
Henk1619 (zo 07 jan 2018 19:16:31 https://www.somda.nl/forum/19786/p637062/):

Ddr, Rsd en Zeeland verliezen de 'snelle' verbinding en verder heeft niemand er last van. Nou ja op het gebied van reistijd want rondhangen in Bd is net zo'n gruwel als overstappen in Alm uit Asd op de IC ri Zl.


De serie 2200 is tussen Rotterdam - Roosendaal niet langzamer dan de Beneluxtrein. Maar richting Antwerpen zal de kwaliteit aanzienlijker minder worden als de Benelux + wegvalt.

Goede aansluiting op de Benelux + is net als bij Almere C op de IC naar Zwolle belangrijk.

Zien of in de dienstregeling 2019 de aansluiting van serie 3600 op serie 9200 zal verbeteren.
 

07-01-2018 19:35:37
jordy94
jordy94
Quote
Henk1619 (zo 07 jan 2018 19:05:28 https://www.somda.nl/forum/19786/p637061/):
Quote
jordy94 (zo 07 jan 2018 18:22:09 https://www.somda.nl/forum/19786/p637054/): Dat is te begrijpen, maar ik kan niet begrijpen dat zoveel provincies er straks op achteruitgaan.. Alleen de randstad heeft er voordeel van en die hebben het al zo goed openbaar vervoer.. Een halfuur tijdwinst klinkt mooi, maar op dit moment zie ik meer nadelen dan voordelen.


Voordat het calimerosyndroom nu al te hard gaat toeslaan: vanuit de randstad is er 1 hele minuut tijdwinst...

Pas las ik dat er 30 minuten winst is. Als er slechts 1 minuut winst is begrijp ik er helemaal niets meer van.
 

07-01-2018 19:46:11
SunKeeper
SunKeeper
Quote
jordy94 (zo 07 jan 2018 19:35:37 https://www.somda.nl/forum/19786/p637066/): Pas las ik dat er 30 minuten winst is. Als er slechts 1 minuut winst is begrijp ik er helemaal niets meer van.


Klinkt als een (theoretisch mogelijke) cross-platform-overstap die in de reisplanner niet als overstap herkend wordt i.v.m. minimaal drie minuten.
 

07-01-2018 20:05:53
cuneo56
cuneo56
1 minuut vanaf Rtd, vanaf Asd rond de 30.  

07-01-2018 20:16:00
Henk1619
Henk1619
Ook dat niet want met de ICdirect kun je nu ook al een half uur na vertrek van de Benelux weg uit Asd en dan met een riante cross-platform overstap in diezelfde Benelux stappen. Een keertje minder overstappen is alles wat je er mee gaat winnen.  

07-01-2018 20:16:55
IJsbergsla
IJsbergsla
Die dertig minuten zijn inderdaad gauw verdiend met het tranentrekkend trage pad dat nu gebruikt wordt.  

07-01-2018 20:17:13
Berk24
Berk24
Quote
jordy94 (zo 07 jan 2018 19:35:37 https://www.somda.nl/forum/19786/p637066/):
Quote
Henk1619 (zo 07 jan 2018 19:05:28 https://www.somda.nl/forum/19786/p637061/):
Quote
jordy94 (zo 07 jan 2018 18:22:09 https://www.somda.nl/forum/19786/p637054/): Dat is te begrijpen, maar ik kan niet begrijpen dat zoveel provincies er straks op achteruitgaan.. Alleen de randstad heeft er voordeel van en die hebben het al zo goed openbaar vervoer.. Een halfuur tijdwinst klinkt mooi, maar op dit moment zie ik meer nadelen dan voordelen.


Voordat het calimerosyndroom nu al te hard gaat toeslaan: vanuit de randstad is er 1 hele minuut tijdwinst...

Pas las ik dat er 30 minuten winst is. Als er slechts 1 minuut winst is begrijp ik er helemaal niets meer van.

De Benelux moet van het klassieke net af, want hij rijd andere treinen in de weg. Dat de Benelux over de HSL gaat rijden is niet vanwege de tijdswinst, maar meer om op het klassieke net ruimte te creëren om de regionale treindiensten te optimaliseren.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

08-01-2018 00:00:00
IJsbergsla
IJsbergsla
Belgen voor iets laten betalen zal nooit werken, maar om ze dan gelijk "flink" geld te geven...  

08-01-2018 07:09:19
mdeen
mdeen
Quote
icened (zo 07 jan 2018 14:54:07 https://www.somda.nl/forum/19786/p637028/): 2 keer p/u een IC tussen Breda - Antwerpen zal NMBS wel niet willen i.v.m. hoge infraheffingen.

Het is niet algemeen bekend, het was zelfs niet bekend bij de onderhandelingsdelegatie van NS, maar de infraheffing voor de NMBS is voor een paar jaar gemaximeerd op het bedrag waar het vorig jaar op stond. Dus extra treinen rijden betekent voor de NMBS geen verhoging van de infraheffing (een beetje wat bij de HSL in Nederland ook gebeurt dus).
Dit heeft twee redenen: de infraheffing in België is hoog en wordt afgebouwd, en NMBS heeft abusievelijk (en al jaren lang) het beladen gewicht van treinen opgegeven voor de infraheffing terwijl het onbeladen gewicht maatgevend is voor de infraheffing.
Dat hebben ze ook bij de Benelux geflikt waardoor NS dus ook nog eens teveel betaalt voor die Benelux.
 

08-01-2018 07:21:32
AlexNL
AlexNL
Belgen die je n**ien waar je bijstaat, je verwacht het niet. %02%  

08-01-2018 08:15:15
SunKeeper
SunKeeper
Het ging ook per ongeluk, ze kwamen er later achter.%08%  

08-01-2018 09:26:32
icened
icened
Quote
mdeen (ma 08 jan 2018 07:09:19 https://www.somda.nl/forum/19786/p637101/):
Het is niet algemeen bekend, het was zelfs niet bekend bij de onderhandelingsdelegatie van NS, maar de infraheffing voor de NMBS is voor een paar jaar gemaximeerd op het bedrag waar het vorig jaar op stond. Dus extra treinen rijden betekent voor de NMBS geen verhoging van de infraheffing (een beetje wat bij de HSL in Nederland ook gebeurt dus).
Dit heeft twee redenen: de infraheffing in België is hoog en wordt afgebouwd, en NMBS heeft abusievelijk (en al jaren lang) het beladen gewicht van treinen opgegeven voor de infraheffing terwijl het onbeladen gewicht maatgevend is voor de infraheffing.
Dat hebben ze ook bij de Benelux geflikt waardoor NS dus ook nog eens teveel betaalt voor die Benelux.


Dat is in ieder geval een stap in de goede richting. Ah ja die onbeladen gewicht. Zet in de Thalys 300 personen die gemiddeld 75 kilo wegen. Kom je uit op 22.500 kg. %08% Een Thalys weegt 393 ton. %08%
 

08-01-2018 09:31:10
jordy94
jordy94
Quote
Berk24 (zo 07 jan 2018 20:17:13 https://www.somda.nl/forum/19786/p637074/):
Quote
jordy94 (zo 07 jan 2018 19:35:37 https://www.somda.nl/forum/19786/p637066/):
Quote
Henk1619 (zo 07 jan 2018 19:05:28 https://www.somda.nl/forum/19786/p637061/):
Quote
jordy94 (zo 07 jan 2018 18:22:09 https://www.somda.nl/forum/19786/p637054/): Dat is te begrijpen, maar ik kan niet begrijpen dat zoveel provincies er straks op achteruitgaan.. Alleen de randstad heeft er voordeel van en die hebben het al zo goed openbaar vervoer.. Een halfuur tijdwinst klinkt mooi, maar op dit moment zie ik meer nadelen dan voordelen.


Voordat het calimerosyndroom nu al te hard gaat toeslaan: vanuit de randstad is er 1 hele minuut tijdwinst...

Pas las ik dat er 30 minuten winst is. Als er slechts 1 minuut winst is begrijp ik er helemaal niets meer van.

De Benelux moet van het klassieke net af, want hij rijd andere treinen in de weg. Dat de Benelux over de HSL gaat rijden is niet vanwege de tijdswinst, maar meer om op het klassieke net ruimte te creëren om de regionale treindiensten te optimaliseren.

Merk inderdaad zelf vaak dat de 2200 last heeft van de vertraagde 9200... Wat dat betreft is het een voordeel.

Het best zou zijn als er een goed alternatief kwam vanaf Rsd, er is al veel over gesproken om de IC naar Essen door te trekken naar Rsd. Waarom horen we daar niets over? Is dat nu echt zo ingewikkeld? De huidige L trein is alleen voordelig voor reizigers vanuit Rsd denk ik..

Laatst bewerkt door jordy94 op 08-01-2018 09:42
 

08-01-2018 09:49:21
icened
icened
Quote
jordy94 (ma 08 jan 2018 09:31:10 https://www.somda.nl/forum/19786/p637110/):

Het best zou zijn als er een goed alternatief kwam vanaf Rsd, er is al veel over gesproken om de IC naar Essen door te trekken naar Rsd. Waarom horen we daar niets over? Is dat nu echt zo ingewikkeld? De huidige L trein is alleen voordelig voor reizigers vanuit Rsd denk ik..


M 6 heeft te hoog profiel. En de "modernere" L treinen kunnen niet doorrijden naar Roosendaal. En wil NMBS veel moeite voor doen voor meer treinen tussen Roosendaal - Antwerpen? En er waren berichten dat NMBS meer goederentreinen tussen Antwerpen - Roosendaal laten rijden.

Is het nou zo ingewikkeld? Of maken ze het ingewikkeld?
 

08-01-2018 09:57:29
Berk24
Berk24
Het is jammer dat België niet aan aanbestedingen van regionale spoortrajecten wil. Een vervoerder als Arriva of Keolis kan best een aantal multi-courante Flirts aanschaffen om op Antwerpen-Roosendaal te gaan rijden. Hetzelfde geldt voor Maastricht-Líège. Ook daar kan er een concessie Ardennen-net worden uitgeschreven met onder andere verbindingen naar Maastricht, Aachen en Luxemburg en een vervoerder als Arriva of Keolis kan dan multi-courante Flirts aanschaffen om op deze verbindingen te rijden.

Maar ja, België begint met de B van bureaucratie dus verbeteringen van grensoverschrijdend vervoer hoeven we niet snel te verwachten. Doen de Duitsers het toch beter, aangezien er in een jaar twee nieuwe grensoverschrijdende verbindingen zijn bijgekomen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

08-01-2018 09:59:48
icened
icened
Net op NS Reisplanner gekeken voor een rit tussen Amsterdam - Brussel. Treinreizigers worden dan verwezen naar metro van GVB vanaf Amsterdam C naar Amsterdam Amstel. Vervolgens krijgen ze een verwijzing om de Sprinter te nemen vanaf Amsterdam Amstel naar Rotterdam C. Waar ze dan kunnen overstappen op de Benelux. Totale reistijd 3 uur en 29 minuten.

Managet NS treinreizigers zo omdat ze anders bang dat de IC Direct te vol zal zijn?
 

08-01-2018 11:34:04
Daan!
Daan!
Ik krijg als advies:
1. Thalys > Intercity
2. ICD > Benelux > IC
3. Sprinter > Benelux > IC
 

08-01-2018 18:53:56
wouter15
wouter15
“Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda” http://www.treinreiziger.nl/intercity-brussel-vanaf-9-april-breda/  

08-01-2018 20:21:17
thom
thom
Quote
icened (ma 08 jan 2018 09:49:21 https://www.somda.nl/forum/19786/p637111/):
Quote
jordy94 (ma 08 jan 2018 09:31:10 https://www.somda.nl/forum/19786/p637110/):

Het best zou zijn als er een goed alternatief kwam vanaf Rsd, er is al veel over gesproken om de IC naar Essen door te trekken naar Rsd. Waarom horen we daar niets over? Is dat nu echt zo ingewikkeld? De huidige L trein is alleen voordelig voor reizigers vanuit Rsd denk ik..


M 6 heeft te hoog profiel. En de "modernere" L treinen kunnen niet doorrijden naar Roosendaal. En wil NMBS veel moeite voor doen voor meer treinen tussen Roosendaal - Antwerpen? En er waren berichten dat NMBS meer goederentreinen tussen Antwerpen - Roosendaal laten rijden.

Is het nou zo ingewikkeld? Of maken ze het ingewikkeld?

NMBS rijdt geen goederentreinen, dus hoe moet ik die zien?
 

08-01-2018 20:27:20
Frontier
Frontier
Kom kom, dat weet je best: Lineas.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

08-01-2018 20:39:43
thom
thom
Mwa
Maar da's geen NMBS %08%
 

08-01-2018 21:16:52
Michael98
Michael98
Quote
icened (ma 08 jan 2018 09:49:21 https://www.somda.nl/forum/19786/p637111/):
Quote
jordy94 (ma 08 jan 2018 09:31:10 https://www.somda.nl/forum/19786/p637110/):

Het best zou zijn als er een goed alternatief kwam vanaf Rsd, er is al veel over gesproken om de IC naar Essen door te trekken naar Rsd. Waarom horen we daar niets over? Is dat nu echt zo ingewikkeld? De huidige L trein is alleen voordelig voor reizigers vanuit Rsd denk ik..


M 6 heeft te hoog profiel. En de "modernere" L treinen kunnen niet doorrijden naar Roosendaal. En wil NMBS veel moeite voor doen voor meer treinen tussen Roosendaal - Antwerpen? En er waren berichten dat NMBS meer goederentreinen tussen Antwerpen - Roosendaal laten rijden.

Is het nou zo ingewikkeld? Of maken ze het ingewikkeld?
Het materieel op deze IC zou voor capaciteit verder op de lijn nodig zijn, maar MNBS wil niet de moeite ondernemen om dit materieel toe te laten in Nederland. Dus dan maar met de MS75 (zolang die er nog zijn en nog welkom zijn in NL), anders kunnen er eventueel nog duikbrillen en Breaks naar NL.
@Frontier en @thom; Lineas is nog maar voor 31,2% van NMBS, de rest is van een investeringsmaatschappij.
 

08-01-2018 22:06:26
icened
icened
Dit is een zeer oude aflevering van Zembla (VARA):

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj7gP3UocnYAhVOF8AKHYCTCDoQtwIINzAD&url=https%3A%2F%2Fvimeo.com%2F61804755&usg=AOvVaw2AcaOeZoiC3qKlFSYhrdxe

Hier kon je al zien welke kant het op zou gaan. Er zijn nu drie verbindingen tussen Brussel/Antwerpen - Nederlandse grens. Het traject tussen Antwerpen - Roosendaal zal vooral een traject worden waar de L treinen en goederentreinen zullen rijden.
 

08-01-2018 22:49:30
timtrein
timtrein
M6 gaat dus niet passen. Volgende idee...